abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205882669
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 18:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je post zelf vorige pagina dat hij de staatssecretaris stuurt.
Dat weet ik.
zie email 27 oktober
pi_205882779
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 11:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
:') Waarom elke keer klagen over de politiek als je telkens tekent bij het kruisje. Maar prima hoor iedereen die geen regeringspartij steunt is een extremist :')
Nee, het idee dat je een regeringspartij niet zou moeten steunen als je klaagt over de regering is gewoon te simpel.
  woensdag 7 september 2022 @ 20:16:43 #203
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_205882904
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, daar staat hier wat over: https://www.nrc.nl/nieuws(...)emen-voeten-a4141048

In het kort: Als overheden honderden miljarden in de economie gooien, gaan de centrale banken nooit de inflatie kunnen beteugelen. Je bent dan dus je eigen gecreëerde inflatie aan het oplossen en kunt nooit stoppen met je geldpomp. Burgers schieten daar weinig mee op.

Daarom is het ook essentieel dat je minstens een deel van het pakket betaalt met belastingverhogingen of hervormingen.
Mee eens wel ook hoor. Maar zijn de massale steunpakketten van tijdens corona dan ook geen oorzaak van de inflatie?
  woensdag 7 september 2022 @ 20:18:22 #204
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_205882929
Als in, waarom is verstandig economisch beleid nu wel belangrijk, en afgelopen jaren totaal ondergeschikt aan een uit de hand gelopen griep?
pi_205883015
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:16 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Mee eens wel ook hoor. Maar zijn de massale steunpakketten van tijdens corona dan ook geen oorzaak van de inflatie?
Deels wel. Er zijn toen bedrijven overeind gehouden die zonder corona waren omgevallen. Er waren voor corona al teveel horecabedrijven om rendabel te zijn, bijvoorbeeld. Dat geld dat daar in is gepompt en het feit dat mensen geld over hebben gehouden omdat ze minder uitgaven konden doen en dat geld de laatste maanden uit hebben gegeven is absoluut een deel van het inflatieverhaal. Naast het verhaal over de gasproblemen en het feit dat er leveringsproblemen bij vanalles en nogwat uit met name Azië zijn, natuurlijk.

Maar wat was de andere optie? Allemaal bedrijven laten omvallen en dan alle werknemers werkloos? Dat was toch geen optie?
  woensdag 7 september 2022 @ 20:36:37 #206
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_205883224
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Deels wel. Er zijn toen bedrijven overeind gehouden die zonder corona waren omgevallen. Er waren voor corona al teveel horecabedrijven om rendabel te zijn, bijvoorbeeld. Dat geld dat daar in is gepompt en het feit dat mensen geld over hebben gehouden omdat ze minder uitgaven konden doen en dat geld de laatste maanden uit hebben gegeven is absoluut een deel van het inflatieverhaal. Naast het verhaal over de gasproblemen en het feit dat er leveringsproblemen bij vanalles en nogwat uit met name Azië zijn, natuurlijk.

Maar wat was de andere optie? Allemaal bedrijven laten omvallen en dan alle werknemers werkloos? Dat was toch geen optie?
Wat dacht je van minder strenge lockdowns en niet als enige land ter wereld eind 2021 in lockdown?
pi_205883376
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:36 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Wat dacht je van minder strenge lockdowns en niet als enige land ter wereld eind 2021 in lockdown?
Ah, de 'we laten de ziekenhuizen overstromen en wellicht honderdduizenden mensen overlijden (al dan niet aan covid) en anderen maken we ernstig langdurig ziek'-optie. Ja, dat beschouw ik als geen andere optie.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2022 20:47:03 ]
  woensdag 7 september 2022 @ 20:53:03 #208
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_205883507
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ah, de 'we laten de ziekenhuizen overstromen en wellicht honderdduizenden mensen overlijden (al dan niet aan covid) en anderen maken we ernstig langdurig ziek'-optie. Ja, dat beschouw ik als geen andere optie.
Dat is een volstrekt hypothetisch scenario. En laten we het er in elk geval mee eens zijn dat de lockdown eind 2021 / begin dit jaar een tikkeltje overdreven was
pi_205883586
quote:
10s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:53 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Dat is een volstrekt hypothetisch scenario. En laten we het er in elk geval mee eens zijn dat de lockdown eind 2021 / begin dit jaar een tikkeltje overdreven was
Nee, daar ga ik niet mee eens zijn. Maar dit is geen COR, maar POL en dus voor nu totaal irrelevant.
  woensdag 7 september 2022 @ 20:58:54 #210
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205883607
Nee, het is niet irrelevant. Een aardig deel van de shit waar we nu in zitten komt door verkeerde keuzes in het verleden, en daar horen verkeerde keuzes tijdens de coronapandemie ook bij.

Alleen weten we dus niet welke keuzes er tijdens de pandemie wel en niet goed waren, aangezien de evaluatie door de kabinetspartijen is afgestemd. Dus we moeten maar gewoon op de parlementaire enquete wachten. In 2027 ofzo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205883685
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:58 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, het is niet irrelevant. Een aardig deel van de shit waar we nu in zitten komt door verkeerde keuzes in het verleden, en daar horen verkeerde keuzes tijdens de coronapandemie ook bij.

Alleen weten we dus niet welke keuzes er tijdens de pandemie wel en niet goed waren, aangezien de evaluatie door de kabinetspartijen is afgestemd. Dus we moeten maar gewoon op de parlementaire enquete wachten. In 2027 ofzo.
De 'huidige shit' komt echt niet door die 2 weekjes lockdown van toen. Als je het al een lockdown kunt noemen, in feite heeft Nederland geen echte lockdown gekend tijdens de coronapandemie.

Verder speelt de 'huidige shit' wereldwijd.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2022 21:04:34 ]
  woensdag 7 september 2022 @ 21:04:10 #212
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_205883687
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, daar ga ik niet mee eens zijn. Maar dit is geen COR, maar POL en dus voor nu totaal irrelevant.
Dit is hartstikke relevant. In 2020 en 2021 is de markt en samenleving overspoeld met tientallen miljarden euros letterlijk gratis geld. En nu kampen we met recordinflatie. Die wordt wel heel erg makkelijk in de schoenen van Poetin geschoven.
  woensdag 7 september 2022 @ 21:06:38 #213
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_205883733
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
De 'huidige shit' komt echt niet door die 2 weekjes lockdown van toen. Als je het al een lockdown kunt noemen, in feite heeft Nederland geen echte lockdown gekend tijdens de coronapandemie.
Normaal heb ik je redelijk hoog zitten, maar hier sla je de plank wel compleet mis.

"Not real communism" niveautje.
pi_205883759
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:06 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Normaal heb ik je redelijk hoog zitten, maar hier sla je de plank wel compleet mis.

"Not real communism" niveautje.
Een echte lockdown is het opsluiten van mensen in hun huis, zoals in Frankrijk, Spanje, Italië, België e.d. is gebeurd. In Nederland niet. Maar nogmaals: totaal irrelevant, de inflatieproblemen spelen wereldwijd.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2022 21:08:30 ]
  woensdag 7 september 2022 @ 21:11:04 #215
346939 Janneke141
pi_205883795
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:04 schreef Hanca het volgende:
Als je het al een lockdown kunt noemen, in feite heeft Nederland geen echte lockdown gekend tijdens de coronapandemie.
God, krijgen we dat weer. Ga toch fietsen man. Naar China ofzo, misschien hebben ze daar wel een lockdown die streng genoeg voor je is.

Maar ik beweer dan ook niet dat 'alles' het gevolg van coronamaatregelen is. Het is een oorzaak, net zoals er nog allerlei andere oorzaken zijn aan te wezen. Waarbij de regering op een gedeelte invloed heeft gehad, en op een gedeelte niet. En dat geldt dus ook voor de oplossingen - op een deel heb je invloed, op een deel niet. En, om eens een voorbeeldje te noemen, gemeentes en ziekenhuizen en scholen op kosten jagen omdat je als enige Europeaan een wel erg strikte interpretatie kiest van de sanctieregels is dan misschien niet de manier om je invloed te laten gelden. 100 miljoen miljard aan Tata Steel overmaken omdat hun energiekosten toch zo hard stijgen misschien ook niet.
  woensdag 7 september 2022 @ 21:11:28 #216
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_205883801
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een echte lockdown is het opsluiten van mensen in hun huis, zoals in Frankrijk, Spanje, Italië, België e.d. is gebeurd. In Nederland niet. Maar nogmaals: totaal irrelevant, de inflatieproblemen spelen wereldwijd.
Maar toch wel met name in landen met zeer expansief monetair beleid in tijden van economische stilstand vanwege een lockdown...
  Vis een optie? woensdag 7 september 2022 @ 21:16:22 #217
70532 loveli
N
pi_205883867
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
BNW?
crap in = crap out
pi_205884086
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
God, krijgen we dat weer. Ga toch fietsen man. Naar China ofzo, misschien hebben ze daar wel een lockdown die streng genoeg voor je is.

Ik ben juist altijd heel blij geweest dat we hier nooit opgesloten zijn geweest, ik snap alleen al die maffe klagers niet.
pi_205884340
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben juist altijd heel blij geweest dat we hier nooit opgesloten zijn geweest, ik snap alleen al die maffe klagers niet.
Er zit nogal wat nuance tussen wat jij zegt en de lockdowns, met name die van eind 2021.
pi_205884399
En het economische effect van geen steunpakketten of overspoelde ziekenhuzen is natuurlijk niet direct meetbaar nu, maar op zijn zachtst gezegd waren die minstens gigantisch geweest.

De hoofdoorzaak van de huidige inflatie is trouwens nog steeds Poetin die met een gaskraan zit te spelen. Heeft niks met corona te maken, die oorlog die hierop uit liep was voor corona namelijk al begonnen.
pi_205884434
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:48 schreef Hanca het volgende:
En het economische effect van geen steunpakketten of overspoelde ziekenhuzen is natuurlijk niet direct meetbaar nu, maar op zijn zachtst gezegd waren die minstens gigantisch geweest.

De hoofdoorzaak van de huidige inflatie is trouwens nog steeds Poetin die met een gaskraan zit te spelen. Heeft niks met corona te maken, die oorlog die hierop uit liep was voor corona namelijk al begonnen.
Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat het 'niks' met corona te maken heeft.
  woensdag 7 september 2022 @ 21:51:45 #222
346939 Janneke141
pi_205884460
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:48 schreef Hanca het volgende:

Het monetaire beleid van de ECB van het afgelopen decennium lijkt me ook een vrij belangrijke factor.
pi_205884513
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het monetaire beleid van de ECB van het afgelopen decennium lijkt me ook een vrij belangrijke factor.
Klopt. Dat beleid was Nederland dan ook al jaren tegen.
pi_205884552
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat het 'niks' met corona te maken heeft.
Ik zei dan ook dat het wel met Corona te maken heeft, maar de invloed van Nederlandse lockdowns of zelfs de Nederlandse steunpakketten op wereldwijde inflatie lijkt me vrij klein.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2022 21:57:55 ]
pi_205884571
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zei dan ook dat het wel met Corona te maken heeft, maar de invloed van Nederlandse lockdowns of zelfs de Nederlandse steunpakketten op wereldwijde inflatie lijkt me vrij klein.
De inflatie is dan ook niet overal in de wereld gelijk, en de meeste westerse landen hebben op dezelfde manier met steunpakketten gestrooid.

Je zei echt letterlijk dat corona 'niks' te maken heeft met de inflatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')