abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 augustus 2022 @ 11:28:58 #1
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_205782879
De energieprijzen rijzen de pan uit! Waar gaat dit eindigen. :{
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  maandag 29 augustus 2022 @ 11:38:22 #2
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_205782962
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 10:27 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Ik heb het over WP installaties. Niet over ZP'en.

Maar als je het over ZP'en wilt hebben; je verhaal slaat kant nog wal. Het oplever vermogen staat los van de "doen ze het uberhaupt nog" garantie van, fabrikant afhankelijke, 5 - 15 jaar. Daarnaast zijn het de omvormers die over het algemeen eerder stuk gaan. Iig bij lange na niet een leverduur van 15+ jaar hebben.
Tegen die tijd zal het door technologische ontwikkeling ook waarschijnlijk niet rendabel/voldoende zijn om je huidige panelen te laten liggen.
Lees even terug waar je op reageerde. Mcmlxiv heeft het nergens over specifiek een warmtepomp en jij ook niet in je reactie.

Als mijn omvormer over 15 jaar de geest zou geven zeg ik gewoon vervang maar onder garantie.
En tegen die tijd heb ik alles al zoveel keer terug verdiend. Hoezo zou het niet rendabel zijn die panelen te laten liggen? :')

Enne topic sluiten is topic openen he?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_205783078
Ik mag er ook aan geloven. Heb de nieuwe (variabele) tarieven van mijn energieleverancier gekregen en de electra tarieven zijn exact gelijk aan die van leveren van zonneenergie. Dat klinkt heel gunstig, of is er een addertje onder het gras?
Het gas tarief is overigens x4 tov mijn vaste contract.
pi_205783095
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 11:51 schreef Tuindier het volgende:
Ik mag er ook aan geloven. Heb de nieuwe (variabele) tarieven van mijn energieleverancier gekregen en de electra tarieven zijn exact gelijk aan die van leveren van zonneenergie. Dat klinkt heel gunstig, of is er een addertje onder het gras?
Wat zijn de tarieven geworden?
pi_205783108
Groene stroom
Normaaltarief (per kWh) ¤ 0,7392
Daltarief (per kWh) ¤ 0,5275
Vaste leveringskosten (per maand) ¤ 5,7052

Teruglevering Zonnepanelen

Gecompenseerd gas
Tarief (per m3) ¤ 3,2615

Alle prijzen inclusief btw

Wij leveren en verbruiken momenteel zo'n 2200 kWh/jr (dus spelen quite), en verbruiken 1200m3 gas.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tuindier op 29-08-2022 12:03:05 ]
pi_205783183
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 11:56 schreef Tuindier het volgende:
Groene stroom

Gecompenseerd gas
Tarief (per m3) ¤ 3,2615

Wij leveren en verbruiken momenteel zo'n 2200 kWh/jr (dus spelen quite), en verbruiken 1200m3 gas.
Onder de streep gaan je kosten dus x5?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator maandag 29 augustus 2022 @ 12:13:23 #7
155227 crew  Guppy
dus
pi_205783237
quote:
Groene stroom

Gecompenseerd gas
Tarief (per m3) ¤ 3,2615

Welke leverancier is dit?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205783580
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 12:13 schreef Guppy het volgende:

[..]
Welke leverancier is dit?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205783595
Wat is gecompenseerd gas?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator maandag 29 augustus 2022 @ 12:54:31 #10
155227 crew  Guppy
dus
pi_205783603
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 12:51 schreef Tuindier het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zuur zeg :|
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205783635
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat is gecompenseerd gas?
"Bosgecompenseerd gas betekent dat het aardgasverbruik wordt gecompenseerd door het herstellen van natuur en het aanplanten en beschermen van bos. Wij dragen bij aan natuurprojecten in Nederland en het buitenland. "
pi_205783660
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 12:54 schreef Guppy het volgende:

[..]
Zuur zeg :|
¤ 3,26 voor gas is pas het begin..
pi_205783678
quote:
Ik zou verwachten met de toenemende hoeveelheid zonnepanelen en zo dat de trend wordt dat energie overdag goedkoper wordt en 's nachts duurder. De realiteit is zo te zien juist andersom, gat tussen normaal en dal wordt steeds groter.

Waar zit dat in?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator maandag 29 augustus 2022 @ 13:12:37 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_205783701
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 13:05 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
¤ 3,26 voor gas is pas het begin..
Ik word oprecht misselijk als ik daaraan denk ;(
pi_205783707
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 13:12 schreef Guppy het volgende:

[..]
Ik word oprecht misselijk als ik daaraan denk. En dan zouden wij het in principe “gewoon” moeten kunnen betalen… hoe moet dat zijn voor de mensen die nu al krap zitten ;(
Als straks (in de komende maanden) daadwerkelijk 80% in dat variabele tarief terechtkomt zal het hard gaan. Een jaarverbruik aan kosten gaat er dan al snel in 2-3 maanden doorheen. Wat mij betreft dan ook absurd dat men vanuit Den Haag zeer waarschijnlijk niets meer kan / wil doen aan de acute situatie.
pi_205783724
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 13:08 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Ik zou verwachten met de toenemende hoeveelheid zonnepanelen en zo dat de trend wordt dat energie overdag goedkoper wordt en 's nachts duurder. De realiteit is zo te zien juist andersom, gat tussen normaal en dal wordt steeds groter.

Waar zit dat in?
Vraag ik me ook al langer af inderdaad. Denk dat dat nog gewoon zo is vanuit vroeger ofzo?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 29 augustus 2022 @ 13:16:53 #17
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205783731
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 11:51 schreef Tuindier het volgende:
Als je quitte speelt met je elektra is dat toch niet interessant?
Dan is alleen de prijs van gas belangrijk. En die lijkt best netjes, of ja als je nu zou overstappen is het overal duurder waarschijnlijk.
Heb vorige week een hoop naast elkaar gelegd maar nu met die model tarieven zijn het allemaal boeven _O-
pi_205783770
quote:

[..]

Waar zit dat in?
Energie word niet opgeslagen in een batterij. Het salderen kost de leverancier veel geld. Alleen als je uur tarieven hebt zie je dit terug.
pi_205783783
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 13:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Als straks (in de komende maanden) daadwerkelijk 80% in dat variabele tarief terechtkomt zal het hard gaan. Een jaarverbruik aan kosten gaat er dan al snel in 2-3 maanden doorheen. Wat mij betreft dan ook absurd dat men vanuit Den Haag zeer waarschijnlijk niets meer kan / wil doen aan de acute situatie.
Het is ook wel lastig. Voeren ze een maximumtarief in dan gaan alle aanbieders rond dat bedrag zitten. Kijk je naar de aanbieder dan zijn er al enorme verschillen tussen bestaande klanten en nieuwe klanten bij hetzelfde modelcontract. Wordt er per gestookte kuub gas ook een deel door de overheid betaalt dan houden de leverancier daar rekening mee met de prijs (zie de STAP subsidie en alle opleidingen die toevallig 1.000 kosten) Gaat de overheid mensen compenseren dan is het meteen iedereen compenseren, dus ook de rijke stinkerd of de mensen (in de bijstand) die geen gas afnemen. Moet het maatwerk worden, mensen die hun factuur bij de gemeente indienen, dan zit je met een enorm personeelstekort

Den Haag is er mee bezig alleen er gaat ook geld bij de verkeerde terechtkomen.
pi_205783816
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 13:16 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Als je quitte speelt met je elektra is dat toch niet interessant?
Dan is alleen de prijs van gas belangrijk. En die lijkt best netjes, of ja als je nu zou overstappen is het overal duurder waarschijnlijk.
Heb vorige week een hoop naast elkaar gelegd maar nu met die model tarieven zijn het allemaal boeven _O-
Klopt, dus ik vind het ook niet erg. Mijn teruglevertarief was eerder echter veel lager, daarom valt 't me nu zo op.
pi_205784155
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 13:24 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Het is ook wel lastig. Voeren ze een maximumtarief in dan gaan alle aanbieders rond dat bedrag zitten. Kijk je naar de aanbieder dan zijn er al enorme verschillen tussen bestaande klanten en nieuwe klanten bij hetzelfde modelcontract. Wordt er per gestookte kuub gas ook een deel door de overheid betaalt dan houden de leverancier daar rekening mee met de prijs (zie de STAP subsidie en alle opleidingen die toevallig 1.000 kosten) Gaat de overheid mensen compenseren dan is het meteen iedereen compenseren, dus ook de rijke stinkerd of de mensen (in de bijstand) die geen gas afnemen. Moet het maatwerk worden, mensen die hun factuur bij de gemeente indienen, dan zit je met een enorm personeelstekort

Volgens mij is de overheid al flink aan het compenseren met die 800+500 euro. En dat dus alleen voor mensen die 120% boven de bijstandsnorm zitten.

Vind de manier waarop ze dat hebben gedaan ook vreselijk stom. Had dat geld achter de hand gehouden ofzo voor na de winter. Maar nee, we keren het vlak voor de zomervakantie uit.

Je kan natuurlijk wel nagaan dat bij een groot deel dat geld al op is voor ze een jaarafrekening hebben gezien. Eigen schuld? Ja natuurlijk, maar de gemeentes kunnen straks die shit dubbel op gaan lossen.
pi_205784178
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 09:56 schreef B4llistic het volgende:

[..]
:D

Kom op zeg hoe naief kan je zijn. Een WP is een omgedraaide en ingewikkeldere airco. De airco bestaat al 120 jaar en minstens te helft van de tijd massaal in gebruik en zijn ook nog altijd knetter duur.
De inflatie gaat/is gigantisch. Zoals Yoshi al zegt, je kan niet op tegen de spelletjes die ze spelen. Het is een vicious circle. Gas is een van de schoonste middelen die we hebben _O- Des te meer je mee doet aan de zogenaamde "verduurzaming" rage, des te duurder ze een kw/kuub kunnen verkopen aan de markt.
Ik kan heel naïef zijn maar op het gebied van energie valt dat meestal nog al mee.
De kosten van een airco zit al jaren vergelijkbaar met een cv ketel. Hooguit is het ophangen wat duurder omdat je een papiertje moet hebben. De l / w wp is nog steeds in ontwikkeling dus zal die ook wel in die buurt uitkomen. Voor nieuwbouw verwacht ik dat er sowieso meestal een w / w wp komt en die gaan lang mee en zijn zuinig.

Het isoleren hoef je niet opnieuw te doen natuurlijk, na deze transitie zal in een groot deel van het jaar energie juist goedkoop zijn, helaas gaan ze dan voor het netbeheer weer meer vragen.
Van de fossiele brandstoffen is gas inderdaad het schoonste maar het levert nog altijd meer co2 op dan zon en wind.

quote:

[..]

Waar zit dat in?
Het aandeel wind is veel groter dan zon. Elektra wordt door de industrie het bedrijfsleven voornamelijk overdag gebruikt en aangezien een molen gewoon door gaat in de nacht en het weekend blijft er dan dus wat over. Gas en kolen centrales werden afgeschakeld.

De keren dat stroom negatieve prijs heeft is dan ook altijd in een zonnig en winderig weekend, nooit opeen door de weekse dag en zeker niet opeen dag dat er weinig wind is op zee.
pi_205784295
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 13:24 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Heel eerlijk, als een miljonair 1000 euro krijgt omdat energierekening, dan kan ik daar echt niet mee zitten. Dat zou 278 miljoen zijn. Een schijntje bij de belstingkwijtschelding voor tata.
  maandag 29 augustus 2022 @ 15:12:39 #24
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205784499
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 13:12 schreef Guppy het volgende:

[..]
Ik word oprecht misselijk als ik daaraan denk ;(
Niet nodig.

Gewoon letterlijk en figuurlijk de knop om.
Ik heb me er al bij neergelegd.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_205784592
quote:
Groene stroom

Gecompenseerd gas
Tarief (per m3) ¤ 3,2615

Is het wel salderen per jaar? Want die terug lever tarieven zijn echt wel hoog.

Ik heb al gauw 1000 Kw per jaar teveel opgewekt.
pi_205784880
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 10:27 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Ik heb het over WP installaties. Niet over ZP'en.
Een warmtepomp vervangen is minder duur dan een nieuwe installeren.

Meterkastaanpassing, bekabeling, extra leidingwerk, buffer- en boilervaten zullen in veel gevallen gewoon hergebruikt worden. Dan kom je natuurlijk niet op ¤10.000 tot ¤15.000 voor de installatie van een warmtepomp.

quote:
Maar als je het over ZP'en wilt hebben; je verhaal slaat kant nog wal. Het oplever vermogen staat los van de "doen ze het uberhaupt nog" garantie van, fabrikant afhankelijke, 5 - 15 jaar. Daarnaast zijn het de omvormers die over het algemeen eerder stuk gaan. Iig bij lange na niet een leverduur van 15+ jaar hebben.
Op m'n omvormer zit op zich 20 jaar garantie maar ze zijn ook niet erg duur meer.

quote:
Tegen die tijd zal het door technologische ontwikkeling ook waarschijnlijk niet rendabel/voldoende zijn om je huidige panelen te laten liggen.
Vreemde redenering. De technologische ontwikkelingen hebben geen enkel effect op de panelen die al op je dak liggen. Als je nu 4.500Wp aan panelen hebt liggen die 4.250kWh produceren, heb je over 10 jaar nog steeds 4.500Wp aan panelen liggen (die al dik afbetaald zijn) en nog 4000kWh produceren.

Wat er dan verder op de markt is, is niet zo interessant.
pi_205785247
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 15:22 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Is het wel salderen per jaar? Want die terug lever tarieven zijn echt wel hoog.

Ik heb al gauw 1000 Kw per jaar teveel opgewekt.
Per jaar ja. Wellicht krijg ik deze tarieven aangeboden omdat ze mijn opwekcapaciteit kennen?

Het is wel tricky, want we gaan natuurlijk een periode in waarin ik meer verbruik dan opwek, terwijl deze tarieven pas in het omgekeerde geval echt gunstig zijn. Maar ze zijn variabel, dus het zou zo maar in het voorjaar een stuk ongunstiger kunnen worden..
  maandag 29 augustus 2022 @ 21:08:48 #28
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205787681
quote:
Groene stroom

Gecompenseerd gas
Tarief (per m3) ¤ 3,2615

Als ik dat met dit vergelijk, dan vindt ik het nogal een verschil.
SPOILER
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator maandag 29 augustus 2022 @ 21:14:46 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205787757
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:08 schreef zalkc het volgende:

[..]
SPOILER
Vanaf oktober? Das behoorlijk laag tov wat er geroepen wordt? Maar...zij veranderen de tarieven dus vaker dan 2x per jaar?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205787788
quote:

[..]
SPOILER
Zeker een verschil, maar dit kan ik dus niet afsluiten, want het heet ‘blijven loont’. Ik ga nog wel rondkijken en opties opvragen, maar wat ik tot nu toe kon vinden was minder goed dan wat ik hierboven noemde.
  maandag 29 augustus 2022 @ 21:31:03 #31
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205787940
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:17 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Zeker een verschil, maar dit kan ik dus niet afsluiten, want het heet ‘blijven loont’. Ik ga nog wel rondkijken en opties opvragen, maar wat ik tot nu toe kon vinden was minder goed dan wat ik hierboven noemde.
Dat begrijp ik, maar het verschil voor bestaande klanten is dus vrij groot tussen de leveranciers.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205788014
Die tarieven van Vattenfall hierboven (blijven loont) zijn inderdaad lager dan waar Oxxio Losvast mee komt (voor de "vaste" klanten):

Stroom Tarieven per 10/09/2022
Leveringstarief per kWh stroom - normaal ¤ 0,60824
Leveringstarief per kWh stroom - dal ¤ 0,43701
Vaste leveringskosten stroom per maand ¤ 6,98
Energiebelasting per kWh stroom ¤ 0,04010
Opslag duurzame energie per kWh stroom ¤ 0,03325

Gas Tarieven per 10/09/2022
Leveringstarief per m³ gas ¤ 2,20454
Vaste leveringskosten gas per maand ¤ 6,98
Energiebelasting per m³ gas ¤ 0,39591
Opslag duurzame energie per m³ gas ¤ 0,09429

Deze leveringstarieven zijn inclusief regiotoeslag gas en onder voorbehoud van overheidsbesluiten of onvoorziene ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas. Alle genoemde tarieven zijn inclusief 9% btw. Van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt er een btw-tarief van 9% in plaats van 21%. Dit berekenen we automatisch door. De leveringstarieven zijn exclusief overheidsheffingen.
It was delicious.
  maandag 29 augustus 2022 @ 21:47:21 #33
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205788095
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:38 schreef Sometimes het volgende:
Die tarieven van Vattenfall hierboven (blijven loont) zijn inderdaad lager dan waar Oxxio Losvast mee komt (voor de "vaste" klanten):

Stroom Tarieven per 10/09/2022
Leveringstarief per kWh stroom - normaal ¤ 0,60824
Leveringstarief per kWh stroom - dal ¤ 0,43701
Vaste leveringskosten stroom per maand ¤ 6,98
Energiebelasting per kWh stroom ¤ 0,04010
Opslag duurzame energie per kWh stroom ¤ 0,03325

Gas Tarieven per 10/09/2022
Leveringstarief per m³ gas ¤ 2,20454
Vaste leveringskosten gas per maand ¤ 6,98
Energiebelasting per m³ gas ¤ 0,39591
Opslag duurzame energie per m³ gas ¤ 0,09429

Deze leveringstarieven zijn inclusief regiotoeslag gas en onder voorbehoud van overheidsbesluiten of onvoorziene ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas. Alle genoemde tarieven zijn inclusief 9% btw. Van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt er een btw-tarief van 9% in plaats van 21%. Dit berekenen we automatisch door. De leveringstarieven zijn exclusief overheidsheffingen.
Maar ook dit is aanzienlijk lager als waar GC mee aan komt zetten. Het valt me gewoon tegen van GC
pi_205788130
quote:

[..]
SPOILER
Al langer lees ik hier mee en kijk met regelmaat in de Vattenfall app. En denk dan dat het gaat meevallen.
SPOILER
Nu zag ik jouw rekeningoverzicht en bedacht om eens op de site te kijken.
Rare verrassing met heel andere hogere bedragen, meer passend bij de actuele berichten in de media en op fok. Best geschrokken alsnog.
Ook nu pas zie ik dat “Max blijven loont” alleen geldt voor stroom.
SPOILER
Premie is nu ¤110,-/mnd en staat op ¤ 120,- m.i.v. sept. Heb ik niet gedaan.

Geen panelen, koken op inductie, HR ketel.
Ruim ¤ 2600,- /jaar zeggen ze. Dat is niks terug en inderdaad fors bijbetalen. 8)7

Conclusie: de app en de site werken langs elkaar heen.
  maandag 29 augustus 2022 @ 21:56:12 #35
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205788196
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:50 schreef AnneX het volgende:

[..]
Al langer lees ik hier mee en kijk met regelmaat in de Vattenfall app. En denk dan dat het gaat meevallen.
SPOILER
Rare verrassing met heel andere hogere bedragen, meer passend bij de actuele berichten in de media en op fok. Best geschrokken alsnog.
SPOILER

Ruim ¤ 2600,- /jaar zeggen ze. Dat is niks terug en inderdaad fors bijbetalen. 8)7

Dat zuigt -O-
  Moderator maandag 29 augustus 2022 @ 22:01:33 #36
155227 crew  Guppy
dus
pi_205788246
quote:

[..]
SPOILER
SPOILER

Wat ik nou niet snap he. Ik heb net ook even gekeken en ik zie het bij jou ook.

SPOILER
pi_205788490
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:47 schreef zalkc het volgende:

[..]
Maar ook dit is aanzienlijk lager als waar GC mee aan komt zetten. Het valt me gewoon tegen van GC
Ik betaal bij GC tot 1 januari toch hooguit tweederde van dit hoor. Maar ik ben dan ook al even klant daar.
pi_205789219
quote:
SPOILER
Die 2,24 is incl 21% BTW en 2,02 is incl. 9%. Dus vanaf 1 oktober 2,02 en zolang de tarieven niet veranderen per 1-1 2,24.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 30 augustus 2022 @ 02:52:12 #39
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_205789720
quote:
Dat grapje hebben ze bij alle leveranciers idd.
Mooi joh. Op weinig kosten 5% geven.. tik aan...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_205789851
quote:

[..]
Maar als in jouw app staat dat je nog goed zit met verbruik versus maandpremie, dan kun je toch niet ineens voor verassingen komen te staan bij de afrekening?
pi_205789861
quote:

[..]
SPOILER
SPOILER

Maat van mij dacht met zes tientjes per maand er wel te wezen, want het maandelijks rapport in de mail geeft niets bijzonders aan. Die heb ik eens aangeraden om op de site van Vattenfall te kijken, schrok zich ook wezenloos. Matig geregeld daar.
pi_205789892
quote:

[..]
SPOILER
SPOILER

Die 2600 is wat je zou betalen als de huidige tarieven de tarieven waren voor het hele jaar. Van jan-mrt, apr-jun, jul-sep waren ze echter een stuk lager dan tarieven per okt. Ook is de 2600 euro op basis van 21% btw terwijl die voor de 2de helft van het jaar 9% is.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:54:23 #43
155227 crew  Guppy
dus
pi_205789939
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 23:49 schreef joko90 het volgende:

[..]
Die 2,24 is incl 21% BTW en 2,02 is incl. 9%. Dus vanaf 1 oktober 2,02 en zolang de tarieven niet veranderen per 1-1 2,24.
Nee, dat is niet wat ik bedoel.

Ik heb ook variabele tarieven bij Vattenfall. Die tarieven lopen van 1 juli 2022 t/m 30 september 2022. Daarna ontvang ik nieuwe tarieven. Op het tarievenoverzicht wat ik heb ontvangen staat dat mijn tarief voor gas ¤ 1,476754 is (totale variabele leveringskosten). Als ik nu in Mijn Vattenfall kijk, staat er bij de totale variabele leveringskosten ¤ 2,243243. Terwijl we nog in augustus zitten. Dat komt niet overeen met mijn tariefoverzicht, en ook niet met wat wat ik hierboven zie, bij de anderen.

De tarieven bij een variabel contract worden toch niet dagelijks aangepast?
pi_205789999
Zou bellen met Vattenfall, wellicht hebben ze de nieuwe tarieven per 1 oktober al genoteerd?
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:25:03 #45
155227 crew  Guppy
dus
pi_205790039
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:14 schreef Jor_Dii het volgende:
Zou bellen met Vattenfall, wellicht hebben ze de nieuwe tarieven per 1 oktober al genoteerd?
Dat heb ik inderdaad even gedaan :)

De tarieven in Mijn Vattenfall zijn inderdaad al de tarieven per 1 oktober 2022, incl. 21% BTW. De telefoniste gaf aan dat dat inderdaad onduidelijk is en dat dat ook nergens uitgelegd wordt.

Maar tot 30 september 2022 betaalt iedereen met een variabel tarief dus de tarieven die tot die tijd zijn afgegeven, en op 1 oktober gaan dan die nieuwe tarieven in. Dat maakt het niet leuker, maar verduidelijkt het wel iets... :')

In oktober 2022 komt de cv-ketel-installateur voor het regulier onderhoud. Dan maar eens vragen wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot een (hybride) warmtepomp... ;(
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:33:02 #46
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205790087
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:47 schreef zalkc het volgende:

[..]
Wij kregen per 5-9 bij afloop contract bij Vandebron een soortgelijk tarief als GC.
Iets lager omdat ik hem al 2-3 weken heb liggen.
pi_205790097
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:25 schreef Guppy het volgende:

[..]

De tarieven in Mijn Vattenfall zijn inderdaad al de tarieven per 1 oktober 2022, incl. 21% BTW.
De BTW is tot 1 januari verlaagd naar 9%, toch?
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:36:19 #48
155227 crew  Guppy
dus
pi_205790100
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:35 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
De BTW is tot 1 januari verlaagd naar 9%, toch?
Ja.

De telefoniste vond het ook raar dat ze dan op Mijn Vattenfall de tarieven incl. 21% BTW tonen, terwijl op het nieuwe voorstel de tarieven incl. 9% BTW getoond worden.
pi_205790105
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:36 schreef Guppy het volgende:

[..]
Ja.

De telefoniste vond het ook raar dat ze dan op Mijn Vattenfall de tarieven incl. 21% BTW tonen, terwijl op het nieuwe voorstel de tarieven incl. 9% BTW getoond worden.
Lekker overzichtelijk wel :')
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:38:20 #50
155227 crew  Guppy
dus
pi_205790109
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:37 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Lekker overzichtelijk wel :')
Ja, het verbaast me eerlijk gezegd dat de ACM hier niks van zegt... Echt duidelijk voor consumenten is het niet :{
pi_205790112
Dank @Guppy @arj1o1 et al voor verduidelijking en aanvulling.

Mn.X kon mijn uitleg en schrik helemaal niet meer volgen. Straks nog eens rustig uitleggen n.a.v. jullie info en telefoontjes.
Blijft vreemd dat vattenfall app en site niet sporen. Sic.

[ Bericht 25% gewijzigd door AnneX op 30-08-2022 08:46:49 ]
pi_205790164
Vattenfall klant hier. Toch maar even meelezen. Want ik vond het ook al vreemd dat mijn tarieven zo laag (b)leken tov de horror verhalen die je overal hoort. Maar dan zal het vanaf oktober wel pijn gaan doen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_205790210
Ik heb hetzelfde bij EnergieDirect (denk ik). Als bestaande klant was mijn verlenging 2 weken geleden ook nog relatief gunstig met 0,37¤ en 0,42¤ voor stroom en 1,96¤ voor gas. Tarieven staan vast tot 1 januari heeft men schriftelijk toegezegd.

Wat het per 1 januari gaat worden is slechts gissen.. ;(
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:01:25 #54
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205790216
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:00 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb hetzelfde bij EnergieDirect (denk ik). Als bestaande klant was mijn verlenging 2 weken geleden ook nog relatief gunstig met 0,37¤ en 0,42¤ voor stroom en 1,96¤ voor gas. Tarieven staan vast tot 1 januari heeft men schriftelijk toegezegd.

Wat het per 1 januari gaat worden is slechts gissen.. ;(
Verwacht geen hogere marktprijzen, implodeert nu al. En rond die tijd gaat ook de vraag naar beneden als hij/zij z'n rekeningen ziet :P
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205790220
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Verwacht geen hogere marktprijzen, implodeert nu al. En rond die tijd gaat ook de vraag naar beneden als hij/zij z'n rekeningen ziet :P
Het is 1 dag aan het dalen =/= het implodeert nu al..
pi_205790226
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:52 schreef Cat-astrophe het volgende:
Vattenfall klant hier. Toch maar even meelezen. Want ik vond het ook al vreemd dat mijn tarieven zo laag (b)leken tov de horror verhalen die je overal hoort. Maar dan zal het vanaf oktober wel pijn gaan doen.
Dat heb ik dus ook. Maar wat kan je anders dan zo weinig mogelijk verbruiken? Ik zit al redelijk onder het gasverbruik wat voor mijn “mede alleen wonende flatbewoners “ gemiddeld is. Gebruik het gasfornuis heel weinig.
We have far more in common than that which devides us..
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:31:37 #57
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205790410
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:03 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Gebruik het gasfornuis heel weinig.
Mensen, ik breng hier mijn vaste evangelie; koken op gas kost bijna niks.
(Als je dan toch al de vaste kosten van de gasaansluiting betaald voor je verwarming)
6x per week koken kost 1m3 per maand.

[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 30-08-2022 09:37:33 ]
pi_205790447
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:31 schreef BertV het volgende:

[..]
(Als je dan toch al de vaste kosten hebt van de gasaansluiting hebt voor je verwarming)
Koken op inductie daarentegen. (zonder panelen).
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:39:35 #59
155227 crew  Guppy
dus
pi_205790465
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:31 schreef BertV het volgende:

[..]
(Als je dan toch al de vaste kosten van de gasaansluiting betaald voor je verwarming)
In de flat waar ik voorheen woonde, gebruikte ik ± 12m3 aan kookgas. De rest ging via blokverwarming.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:41:02 #60
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205790474
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:37 schreef AnneX het volgende:

[..]
Mijn hele stroomverbruik is zo'n 550 kWh per jaar. (minimalist)
Daar zou dan 175 kWh bij komen voor inductie.
electra: 175 x 0,45 = 78,-
gas: 12x 2,08 = 25,-
pi_205790486
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:52 schreef Cat-astrophe het volgende:
Modelcontract tarieven zijn geen variabele tarieven voor bestaande klanten
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:43:34 #62
155227 crew  Guppy
dus
pi_205790493
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Modelcontract tarieven zijn geen variabele tarieven voor bestaande klanten
Maar van ¤ 1,47 naar ¤ 2,02 gaat voor veel mensen ook al pijn doen
pi_205790506
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:43 schreef Guppy het volgende:

[..]
Maar van ¤ 1,47 naar ¤ 2,02 gaat voor veel mensen ook al pijn doen
- Dit weten we nou zo langzamerhand wel - Maar modelcontracten zijn er alleen omdat dit moet van de acm.

[ Bericht 4% gewijzigd door CoolGuy op 30-08-2022 10:11:56 ]
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:52:03 #64
155227 crew  Guppy
dus
pi_205790544
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
En voor anderen weer niet.... Maar modelcontracten zijn er alleen omdat dit moet van de acm.
Maar Cat-astrofe heeft toch helemaal geen modelcontract? Die heeft een variabel contract, wat per 1 oktober gaat stijgen. En dat gaat pijn doen.
pi_205790551
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:52 schreef Guppy het volgende:

[..]
Maar Cat-astrofe heeft toch helemaal geen modelcontract? Die heeft een variabel contract, wat per 1 oktober gaat stijgen. En dat gaat pijn doen.
Daarom leg ik uit dat variabele tarieven anders zijn dan modelcontract tarieven, ook per 1 oktober
pi_205790562
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het is 1 dag aan het dalen =/= het implodeert nu al..
Neuh, maar de futures zijn fors lager dan de spotprijzen, dus de verwachting is niet dat deze excessen nou een lang leven beschoren zijn.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_205790592
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:03 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Dat heb ik dus ook. Maar wat kan je anders dan zo weinig mogelijk verbruiken? Ik zit al redelijk onder het gasverbruik wat voor mijn “mede alleen wonende flatbewoners “ gemiddeld is. Gebruik het gasfornuis heel weinig.
Ik zit qua verbruik gemiddeld ook al lager, alles wordt duurder, ik heb een buffer dus ik wacht de storm maar af.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_205790601
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:01 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Ik zit qua verbruik gemiddeld ook al lager, alles wordt duurder, ik heb een buffer dus ik wacht de storm maar af.
Ik ook. Wijzigen heeft toch geen zin
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:06:55 #69
16180 crew  CoolGuy
pi_205790632
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:01 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Iets anders kun je ook niet.
pi_205790648
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Neuh, maar de futures zijn fors lager dan de spotprijzen, dus de verwachting is niet dat deze excessen nou een lang leven beschoren zijn.
Als het straks stagneert en (net als bij benzine) alsnog op een prijs blijft hangen die fors hoger is dan we gewend zijn, komen alsnog veel gezinnen in de problemen (bijvoorbeeld bij prijs/kuub van zeg 2,50-3,00¤)
pi_205790668
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Iets anders kun je ook niet.
En ik heb de luxe dat dat geen probleem gaat worden. Scheelt een hoop in de gemoedsrust.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:12:54 #72
16180 crew  CoolGuy
pi_205790670
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:09 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Als het straks stagneert en (net als bij benzine) alsnog op een prijs blijft hangen die fors hoger is dan we gewend zijn, komen alsnog veel gezinnen in de problemen (bijvoorbeeld bij prijs/kuub van zeg 2,50-3,00¤)
Ja, maar ja, als het 30 cent duurder was geworden waren er al gezinnen in de problemen gekomen. Feit is dat dit nu de realiteit is, en op de een of andere manier zullen we het toch moeten rooien.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:16:05 #73
16180 crew  CoolGuy
pi_205790694
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:12 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
En ik heb de luxe dat dat geen probleem gaat worden. Scheelt een hoop in de gemoedsrust.
Ja, maar, net als de gasprijzen een keer gaan imploderen, zo zal dat met elektra ook gaan, omdat nu duidelijk wordt dat het niet werkt als de elektraprijzen afhankelijk zijn van de gasprijzen. Maar, daar heb je NU niks aan als je het moet betalen.

Dat klopt, dat scheelt enorm. Ik was eerst blij dat ik zonnepanelen had omdat dat mijn verbruik tot onder 0 reduceert. Maar, nu de prijzen zo gestegen zijn en ik nog steeds 21ct betaal voorlopig heb ik uitgerekend dat ik bij een verbruik van 7000 kwh nog steeds maar per maand 122.5 euro zou betalen aan energiekosten als ik geen panelen zou hebben.

Als je dát dan weer afzet tegen de huidige prijzen dan denk ik waar hadden we het toen over.
pi_205790730
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:09 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
"Straks" is relatief natuurlijk. Deze winter zal je niet veel hoeven te verwachten en zullen we het ermee moeten doen. Koop je nu al gas in voor over vier jaar, dan is de prijs ongeveer een kwart van wat het nu is - en dat loopt grosso modo lineair af. Alsnog hoog, maar een prijs van 3 per kuub voor de komende jaren lijkt me wat overdreven.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:54:15 #75
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205790893
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:23 schreef nostra het volgende:

[..]
"Straks" is relatief natuurlijk. Deze winter zal je niet veel hoeven te verwachten en zullen we het ermee moeten doen. Koop je nu al gas in voor over vier jaar, dan is de prijs ongeveer een kwart van wat het nu is - en dat loopt grosso modo lineair af. Alsnog hoog, maar een prijs van 3 per kuub voor de komende jaren lijkt me wat overdreven.
De huidige recordprijs is ook wel een samenloop van factoren, en gaat slechts over een deel van de markt. ik weet het niet exact, maar ongeveer 80-90% van het aanbod is al verkocht (voor een lagere prijs als de huidige markt), die laatste >20% gaat nu per opbod op de intraday en daar is de vraag erg hoog door het inkopen voor de strategische voorraad en het extra moeten stoken van de gasgestookte energiecentrales die harder moeten werken door de droogte. En dan gaat die laatste mwh ook voor de hoofdprijs inderdaad.
pi_205790919
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:54 schreef zalkc het volgende:

[..]
De huidige recordprijs is ook wel een samenloop van factoren, en gaat slechts over een deel van de markt. ik weet het niet exact, maar ongeveer 80-90% van het aanbod is al verkocht (voor een lagere prijs als de huidige markt), die laatste >20% gaat nu per opbod op de intraday en daar is de vraag erg hoog door het inkopen voor de strategische voorraad en het extra moeten stoken van de gasgestookte energiecentrales die harder moeten werken door de droogte. En dan gaat die laatste mwh ook voor de hoofdprijs inderdaad.
Precies, Nederland en Duitsland zijn in blinde paniek ook lekker tegen elkaar aan het opbieden en morgen, nee gisteren, móéten de reserves gevuld zijn. Dat in combinatie met dat de mensen die dat inkopen dat niet met hun eigen centen doen en de werkelijk idioot stringente uitleg van de sancties en je krijgt dit soort paniekvoetbal nog eens bovenop de andere prijsopdrijvende effecten.
Best pilot in history
pi_205791156
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Precies, Nederland en Duitsland zijn in blinde paniek ook lekker tegen elkaar aan het opbieden en morgen, nee gisteren, móéten de reserves gevuld zijn. Dat in combinatie met dat de mensen die dat inkopen dat niet met hun eigen centen doen en de werkelijk idioot stringente uitleg van de sancties en je krijgt dit soort paniekvoetbal nog eens bovenop de andere prijsopdrijvende effecten.
Gelukkig doen ze dit inderdaad. Dan gaat er nog 1 ding goed
pi_205793685
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:36 schreef Guppy het volgende:

[..]
Ja.

Ik zit ook bij Vattenfall en in mijn contract wordt inderdaad ook bij de stroomprijs nog gerekend met 21%. In de toelichting onderaan wordt dit uitgelegd.

quote:
De overheid verlaagt de btw op energie tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022 tijdelijk van 21% naar 9%. Op je energienota rekenen we over deze periode met de lagere btw. In dit prijsoverzicht staat voor elektriciteit en gas de btw volledig op 21%. Meer informatie vind je op vattenfall.nl/overheidsheffingen.
Uiteindelijk op de jaarafrekening wordt wel 9% vanaf 1 jul gerekend.

Bij Stadsverwarming (ik heb geen gas voor verwarming / warm water) staat in mijn contract wel de lagere BTW maar de prijs voor warmte is alleen op 1 januari verhoogd en verder niet. Stroom is ook verhoogd op 1 april en 1 juli, en zal ook weer verhoogd worden op 1 oktober (daarover staat wel een melding bij het belletje maar de correspondentie heb ik nog niet gehad).

Wat wel vreemd is dat in mijn contract overzicht de prijzen voor warmte uiteenvallen in 2 periodes en dat begin/einde van die periodes niet 1 juli is wanneer de lagere BTW is ingegaan maar iedere keer de dag dat ik mijn contract bekijk, dus vandaag bv loopt de periode met 21% BTW tot 30 augustus en daarna is het 9%. Dat geeft een vertekend beeld, totaalbedrag in contract is daardoor hoger.
pi_205794452
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:37 schreef AnneX het volgende:

[..]
Ik zal het nog een keer uitleggen.

Koken op gas dan gaat de helft tot twee derde van de energie langs je pan verloren, bij inductie is dat niet zo omdat de pan zelf heet wordt en niet de lucht eromheen. Een kleine gaspit is al 2 kW terwijl inductie dan 1 kW is. Op inductie kookt je water veel sneller en kan je daarna veel verder terug regelen dan met gas.

Verder heb je als je gas verbrand als afvalstoffen co2 en waterdamp in je huis, bij elektra niet, hooguit iets wat uit de pan verdampt. Dat water en die co2 moet je weg ventileren.

Inductie dus echt goedkoper in het gebruik dan gas. In aanschaf niet inderdaad.

Maar goed, iemand die normaal kookt, dus niet wekelijks grote pannen soep gaat trekken gebruikt sowieso niet zo veel energie om te koken. Douchen en verwarmen is echt veel meer.
pi_205795602
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 17:25 schreef qajariaq het volgende:

Is allemaal (met alle respect natuurlijk) lulkoek.

Al dat slappe slecht geïnformeerde huisvrouwengezever van horen zeggen.. Zoek eens op wat koken op gas kost per maand. Dat is vrijwel niks.
Een "investering" in Inductie haal je er niet in 100 jaar uit.

Laten we even onthouden dat koken en douchen vrijwel niks kost (hooguit 20 m3 per maand) en dat ongeveer 80% van de totale kosten zit in verwarming in de 3 koude wintermaanden.

Dus als je gas gaat vervangen door inductie geef je je geld absoluut verkeerd uit.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205795637
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 19:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Oh, gaan we stellig worden?
quote:
Al dat slappe huisvrouwengezever.. Zoek eens op wat koken op gas kost per maand. Dat is vrijwel niks.
Dat zeg ik toch ook niet.
quote:
Laten we even onthouden dat koken en douchen vrijwel niks kost (hooguit 20 m3 per maand) en dat ongeveer 70% van de totale kosten zit in verwarming in de wintermaanden.
Nou, douchen kan echt oplopen hoor, Voor een half uur onder de douche kan je de kachel een paar uur langer laten branden, met de nadruk op langer., huis opwarmen kost eventjes veel energie maar nog steeds veel minder dan douchen.
quote:
Dus als je gas gaat vervangen door inductie geef je je geld absoluut verkeerd uit.
Comfort, minder luchtvervuiling in huis en op den duur van het gas af kunnen. Persoonlijk raad ik aan om bij vervanging van je 'gasstel' over te stappen op inductie.
pi_205795660
quote:

[..]

Koken op gas dan gaat de helft tot twee derde van de energie langs je pan verloren, bij inductie is dat niet zo omdat de pan zelf heet wordt en niet de lucht eromheen. Een kleine gaspit is al 2 kW terwijl inductie dan 1 kW is. Op inductie kookt je water veel sneller en kan je daarna veel verder terug regelen dan met gas.

Verder heb je als je gas verbrand als afvalstoffen co2 en waterdamp in je huis, bij elektra niet, hooguit iets wat uit de pan verdampt. Dat water en die co2 moet je weg ventileren.

Maar goed, iemand die normaal kookt, dus niet wekelijks grote pannen soep gaat trekken gebruikt sowieso niet zo veel energie om te koken. Douchen en verwarmen is echt veel meer.
er gaat niks verloren want je huis wordt er warmer door waardoor je daarvoor weer minder gas verbruikt
pi_205795672
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 19:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
er gaat niks verloren want je huis wordt er warmer door waardoor je daarvoor weer minder gas verbruikt
In de zomer gaat dat niet op of liever gezegd werkt dat tegen.

Daarnaast krijg je door koken op gas veel meer vocht en co2 in huis. Dat moet je weg ventileren en dat kost dus ook heel veel lucht die je net met de kachel hebt opgewarmd.
pi_205795793
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 19:52 schreef qajariaq het volgende:
Voor een half uur onder de douche kan je de kachel een paar uur langer laten branden, met de nadruk op langer., huis opwarmen kost eventjes veel energie maar nog steeds veel minder dan douchen.
Tering. Alweer met alle respect voor jouw denkwijze maar dit is echt aperte onzin hoor.
Je lijkt dit te doen op "gevoel" en niet op gebruikscijfers.

Kijk wat je aan gas verbruikt in de zomermaanden. In mijn geval is dat 12 m3... dat is voor koken en douchen. Kijk wat je in december verbruikt. Dat is in de orde van grootte van 400 m3. Daar zit de bulk van het gasverbruik in van de gemiddelde consument. Dan heb je het over een factor 35 (!) wat het over de kop gaat als men stookt in de wintermaanden.

Dat gezeur over koken en douchen is dus futiel in het kader van het totaalverbruik. Het is nooit meer dan 5% van de totale rekening.
pi_205795800
quote:
En dit is gewoon aanmatigend dat jij het gaat "uitleggen". Dat zou je zelf toch ook moeten zien.
pi_205795847
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 19:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]
In de zomer gaat dat niet op of liever gezegd werkt dat tegen.

Daarnaast krijg je door koken op gas veel meer vocht en co2 in huis. Dat moet je weg ventileren en dat kost dus ook heel veel lucht die je net met de kachel hebt opgewarmd.
Jij doet dit overduidelijk op "gevoel" allemaal. Je moet dan ook kunnen inzien dat je gevoel niet klopt.
pi_205795979
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Tering. Alweer met alle respect voor jouw denkwijze maar dit is echt aperte onzin hoor.

Kijk wat je aan gas verbruikt in de zomermaanden. In mijn geval is dat 12 m3... dat is voor koken en douchen. Kijk wat je in december verbruikt. Dat is in de orde van grootte van 400 m3. Daar zit de bulk van het gasverbruik in van de gemiddelde consument. Dan heb je het over een factor 35 (!) wat het over de kop gaat als men stookt in de wintermaanden.

Dat gezeur over koken en douchen is dus futiel in het kader van het totaalverbruik. Het is nooit meer dan 5% van de totale rekening.
400m3 in december? Das ongeveer 2 keer zoveel als een gemiddeld huishouden verstookt in december.

Lang douchen kost wel degelijk veel geld in een huishouden met meerdere personen. Voor waterbesparende douche van 7-8 liter/min heb je al zo'n 18-20kW vermogen nodig om je water te verwarmen.

Eén m3 gas bevat bijna 10kWh. Een uur douchen kost dus 2m3 gas. Een half uur douchen 1m3 gas. Met een gezin waarvan iedereen dagelijks onder de douche staat, kom je dan snel richting 30m³ per maand/360m³ per jaar. Dat is ruim een kwart van wat een gemiddeldeld huishouden met gasaansluiting vorig jaar gas verbruikte. En dat kost met huidige prijzen voor gas 1000-1500 euro per jaar. Als je dat weet te halveren door allemaal om de dag en/of korter te gaan douchen is dat toch een leuke besparing.

Met een regendouche gaat je energieverbruik tbv douchen gemakkelijk naar het dubbele toe.
En ja, bij een éénpersoons of tweepersoons huishouden met zuinige douche zal je natuurlijk minder warm water verbruiken. Maar dan is ook die 400 kuub gas in december echt van de zotten. Toen ik alleen woonde en nog op gas stookte, had ik genoeg aan 560kuub (één kamer verwarmen tot 21 graden bij aanwezigheid, want als je alleen bent heb je maar op één plek tegelijk warmte nodig).
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:44:56 #88
16180 crew  CoolGuy
pi_205796090
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
400m3 in december? Das ongeveer 2 keer zoveel als een gemiddeld huishouden verstookt in december.

Lang douchen kost wel degelijk veel geld in een huishouden met meerdere personen. Voor waterbesparende douche van 7-8 liter/min heb je al zo'n 18-20kW vermogen nodig om je water te verwarmen.

Eén m3 gas bevat bijna 10kWh. Een uur douchen kost dus 2m3 gas. Een half uur douchen 1m3 gas. Met een gezin waarvan iedereen dagelijks onder de douche staat, kom je dan snel richting 30m³ per maand/360m³ per jaar. Dat is ruim een kwart van wat een gemiddeldeld huishouden met gasaansluiting vorig jaar gas verbruikte. En dat kost met huidige prijzen voor gas 1000-1500 euro per jaar. Als je dat weet te halveren door allemaal om de dag en/of korter te gaan douchen is dat toch een leuke besparing.

Met een regendouche gaat je energieverbruik tbv douchen gemakkelijk naar het dubbele toe.
En ja, bij een éénpersoons of tweepersoons huishouden met zuinige douche zal je natuurlijk minder warm water verbruiken. Maar dan is ook die 400 kuub gas in december echt van de zotten. Toen ik alleen woonde en nog op gas stookte, had ik genoeg aan 560kuub (één kamer verwarmen tot 21 graden bij aanwezigheid, want als je alleen bent heb je maar op één plek tegelijk warmte nodig).
Is 7 a 8 liter al 'waterbesparend'? Wat verbruikt een normale douchekop dan wel niet?
pi_205796110
quote:

[..]

Ik kook al 15 jaar niet meer op gas, niet sinds ik in mijn huidige woning woon. In mijn vorige woning kookte ik wel op gas. Zowel mijn huidige als vorige woning is in een wijk met stadsverwarming, dus dat gas in die vorige woning was alleen om te koken. Per jaar gebruikte ik iets van 10 of 11 m3 met soms een uitschieter naar 14 m3 in een jaar.
Dat ik in mijn huidige woning niet op gas kook is vooral gemak. Er zat al een electrische inbouw kookplaat in, zo'n ouderwetse, geen inductie of keramisch en dat vond ik niet prettig koken. Mijn oude fornuis + oven kon ik hier niet gebruiken want geen inbouw. dus moest toch al nieuw aanschaffen. Daarbij viel de keus op inductie, niet om die 10 kuub gas te besparen maar omdat dit het makkelijkst en voor mij meest comfortabele was. Ik zou nu niet anders meer willen.

De gasaansluiting was nog wel aanwezig in mijn huis maar daar is nooit 1 kuub van verbruikt, ook niet door de vorige bewoners (die oude kookplaat zat er al vanaf begin in). Die gasaansluiting is intussen weg wat me wel een besparing oplevert, namelijk van het vastrecht en kosten van Liander. Vattenfall geeft wel korting ivm kookgas en was dat de eerste jaren zo ongeveer gelijk aan wat ik aan vastrecht/Liander betaalde, maar in de loop der jaren werd dat minder, het laatste jaar voordat de aansluiting werd verwijderd was het verschil ¤75. Mijn inductie kookplaat van 15 jaar geleden was best aan de prijs maar tegenwoordig zijn ze een stuk goedkoper. Als je dan niet alleen op gasverbruik kan besparen maar ook op het vastrecht heb je zo'n inductieplaat er binnen een paar jaar uit.
pi_205796134
30 m³ per maand verbruik ik ook als gezin voor koken en douchen/badderen.
pi_205796157
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:46 schreef Soulfreak het volgende:
Die gasaansluiting is intussen weg wat me wel een besparing oplevert, namelijk van het vastrecht en kosten van Liander.
Ja ik weet wat het bespaart als je volledig van het gas gaat. Alleen kiezen velen voor een "hybride" verwarmingsketel uit angst dat je het net warm krijgt in de winter met alleen een warmtepomp. Soms is dat terecht maar vaak ook niet omdat men niet rekent. Komt ook omdat energie in principe altijd spotgoedkoop was. Pas nu worden de berekeningen gemaakt.
pi_205796192
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Nou ja zonder zo specifiek te zijn gebruik je b.v. 1.200 m3 per jaar. Het aandeel douchen en koken is +- 12 m3 per maand. Dat was mijn boodschap. Dat die zaken klein bier zijn ten opzichte van het met gas verwarmen van de woning. Dat is gewoon de bulk zodat het miepen over het verbruik van koken op gas juist daarom is wat het is: gemiep wat geen zoden aan de dijk zet. Laat staan de gaskookplaat en pannen de deur uitdoen ten faveure van inductie + nieuwe pannen en een extra groep in de meterkast. Dat is gewoon geld weggooien in het algemene plaatje. BEHALVE dus als het de laatste stap is in volledig van het gas af.

En zoals je zelf zegt: als iedereen in huis elke dag een half uur doucht dan is het een KWART van het totaalgebruik. Gemiddeld is het aandeel niet eens 10 procent omdat de meeste mensen gewoon hooguit 5 minuten douchen. Je kunt het zo duur maken als je wilt natuurlijk met de regendouche.

Maar blijft staan dat verwarming in de wintermaanden de bulk van het totaalverbruik is. Dat valt niet te ontkennen. Ook niet door allerlei vergezochte "cases" te verzinnen.
pi_205796206
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja ik weet wat het bespaart als je volledig van het gas gaat. Alleen kiezen velen voor een "hybride" verwarmingsketel uit angst dat je het net warm krijgt in de winter met alleen een warmtepomp. Soms is dat terecht maar vaak ook niet omdat men niet rekent. Komt ook omdat energie in principe altijd spotgoedkoop was. Pas nu worden de berekeningen gemaakt.
De keuze voor zo'n "hybride" verwarmingsketel of een warmtepomp hoefde ik niet te maken vanwege de Stadverwarming. Stoken op gas deed ik toch al niet.
pi_205796246
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 19:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Al dat slappe slecht geïnformeerde huisvrouwengezever van horen zeggen.. Zoek eens op wat koken op gas kost per maand. Dat is vrijwel niks.

Laten we even onthouden dat koken en douchen vrijwel niks kost (hooguit 20 m3 per maand) en dat ongeveer 80% van de totale kosten zit in verwarming in de 3 koude wintermaanden.

Dit dus, en ja natuurlijk kan je gaan besparen op douchen, maar dat is als mensen lekker een half uur onder de douche gaan staan, doe ik soms ook, maar goed alleen dan, je kunt prima in 3 minuten douchen, zeepjes in haar, even lekker zeep over lichaam, afspoelen en klaar. Bij mij scheelt het al heel erg dat ik op 4 hoog zit en de druk amper boven 1 bar uitkomt, douche is dan sowieso budget mode ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205796271
Ik denk dat het leven er eigenlijk alleen maar leuker op gaat worden met de dure prijzen, weer gezellig bij elkaar zitten met een warm pak, vroeg naar bed en lekker knuffelen :)
pi_205796285
quote:
ien juist andersom, gat tussen normaal en dal w
Dat is het ook als je uurtarief afneemt bij een leverancier, het zit hem namelijk in de winter de prijs is daarom zo hoog want ik neem aan dat je dan ook energie wil, anders zou het in de winter 20x duurder zijn.
pi_205796293
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:55 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
De keuze voor zo'n "hybride" verwarmingsketel of een warmtepomp hoefde ik niet te maken vanwege de Stadverwarming. Stoken op gas deed ik toch al niet.
Stadsverwarming is helemaal een gruwel. In de zin dat je locked in bent en de leverancier de beprijzing van gas mag doen volgens "niet meer dan anders" :{ Ook als ze geen gas gebruiken voor hun warmte. Hier wordt volledig en onbeschaamd misbruik van gemaakt. Het fenomeen is ontstaan vanuit het idee dat fabrieken iets nuttigs konden doen met hun afvalwarmte die anders te water ging of de lucht in. Een nobel principe. Maar er is daar een wildgroei ontstaan van handige jongens die gewoon vuil verbranden of biomassa (of gewoon gas..) en daar de hoofdprijs voor krijgen van de leden die geen keus hebben. Echt de scam van de eeuw is dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 30-08-2022 21:09:23 ]
pi_205796302
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dit dus, en ja natuurlijk kan je gaan besparen op douchen, maar dat is als mensen lekker een half uur onder de douche gaan staan, doe ik soms ook, maar goed alleen dan, je kunt prima in 3 minuten douchen, zeepjes in haar, even lekker zeep over lichaam, afspoelen en klaar. Bij mij scheelt het al heel erg dat ik op 4 hoog zit en de druk amper boven 1 bar uitkomt, douche is dan sowieso budget mode ;)
Meestal plaatsen ze daar een hydrofoor.
pi_205796326
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Laat staan de gaskookplaat en pannen de deur uitdoen ten faveure van inductie + nieuwe pannen en een extra groep in de meterkast. Dat is gewoon geld weggooien in het algemene plaatje. BEHALVE dus als het de laatste stap is in volledig van het gas af.

...

Maar blijft staan dat verwarming in de wintermaanden de bulk van het totaalverbruik is. Dat valt niet te ontkennen. Ook niet door allerlei vergezochte "cases" te verzinnen.
Die extra groep in de meterkast zat er hier al vanwege de electrische kookplaat die er al in zat.

Met mijn Stadverwarming gebruik ik per jaar iets van 22 - 23 GJ. Nu in de zomerperiode is het nog geen 0,3 GJ per maand voor warm water.
pi_205796351
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:02 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat het leven er eigenlijk alleen maar leuker op gaat worden met de dure prijzen, weer gezellig bij elkaar zitten met een warm pak, vroeg naar bed en lekker knuffelen :)
Ik zie het ook zo. Het is een luxe die je best (deels) kunt missen. We stemmen dan gewoon met de voeten door bijna niks te gebruiken. Verder overweeg ik om de energierekening gewoon niet meer te betalen. Uit protest omdat ik een vast contract had wat elk jaar gewoon verlengd werd. Maar dat kan nu niet meer meneer... Dus ze kunnen de tering genieten. Ik hou niet van dat machtsmisbruik.

Er bestaat al zo'n beweging in de UK. Met het idee dat als je zoiets zeer massaal doet (niet betalen) de bestraffende instanties dan kansloos zijn. Zit echt wel wat in. Laat je stem horen en betaal niet Schaaps. :)

Hopelijk gaat die tussenhandel helemaal failliet en wordt het weer NUTS geregeld door overheid en ambtenaren die het doen voor een salaris. Dat maakt het voor iedereen goedkoper en dan moeten de handige boys maar een ander verdienmodel verzinnen.
pi_205796385
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:07 schreef Soulfreak het volgende:
Met mijn Stadverwarming gebruik ik per jaar iets van 22 - 23 GJ. Nu in de zomerperiode is het nog geen 0,3 GJ per maand voor warm water.
Zelfde verhouding dat als je een cv-ketel hebt. Zoals gezegd: 80 procent van het verbruik zit hem in de 3 of 4 wintermaanden door verwarmen. De rest is peanuts.
pi_205796396
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Stadsverwarming is helemaal een gruwel. In de zin dat je locked in bent en de leverancier de beprijzing van gas mag volgen "niet meer dan anders" :{ Ook als ze geen gas gebruiken voor hun warmte. Hier wordt volledig en onbeschaamd misbruik van gemaakt. Het fenomeen is ontstaan vanuit het idee dat fabrieken iets nuttigs konden doen met hun afvalwarmte die anders te water ging of de lucht in. Een nobel principe. Maar er is daar een wildgroei ontstaan van handige jongens die gewoon vuil verbranden of biomassa (of gewoon gas..) en daar de hoofdprijs voor krijgen van de leden die geen keus hebben. Echt de scam van de eeuw is dat.
Ja, je zit vast aan de leverancier maar ik ben er tevreden mee. Qua maandbedrag zit ik nu op ¤120 en dan heb ik hem begin van het jaar bewust hoger gezet dan waar Vattenfall hem op had gezet. Wat 2023 gaat doen is nog wel even de vraag.
pi_205796425
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zelfde verhouding dat als je een cv-ketel hebt. Zoals gezegd: 80 procent van het verbruik zit hem in de 3 of 4 wintermaanden door verwarmen. De rest is peanuts.
Inderdaad. Op weekbasis is het in de koudste periode rond de 1GJ per week, nu schommelt het tussen de 0,06 en 0,08 per week, soms een uitschieter naar 0,1, dan heb ik waarschijnlijk wat langer gedouched.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:21:06 #104
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205796479
quote:
Te dicht op elkaar gaan zitten is onverstandig hebben wij geleerd van virologen gedurende corona, krijg je allemaal infecties van!
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205796550
quote:
Ons dorp heeft jarenlang zonder gas ( en later internet) geleefd.
Wij hadden een oliekachel, die er een dag overdeed om klein huis op te warmen.
Door de week om 20 uur naar bed. 😉
Een ventilatorkacheltje bij de voeten.
Op vrijdag opwarmen voor het weekend en als de bejaarde koukleum schoonouders kwamen theedrinken.

#memories
pi_205796578
quote:
Ga maar eens rekenen. Douchen was bij mij 24 kW. Mijn cv deed niet meer dan 18 kW maar meestal draaide die op een fractie daarvan.
pi_205796733
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:31 schreef qajariaq het volgende:
Ga maar eens rekenen.
Dat doe ik. Maar jij niet.
Als je in de zomermaanden per maand 12 m3 gebruikt voor douchen en koken.. Zonder verwarmen want die staat niet aan. En je verbruikt per jaar +- 1.200 m3. Waar zit het hem dan in? Denk eens na. Die 12 m3 is een constante. Laten we het houden op 140 m3 per jaar. Die andere 1.060 m3 komt van... ?

Echt hoor. :{

Je kunt je dus gaan focussen op het besparen op het aandeel van 10 tot 15 procent van het totaalgebruik. Als je dat door te "investeren" in inductie en wat terug kunt brengen naar 0 procent dan bespaar je dus 10 tot 15 procent tegen hele hoge kosten vooraf. EN de elektriciteit die je meer gaat gebruiken gaat daar ook vanaf. Maar je verbruikt nog steeds gewoon 85 tot 90 procent van wat je voorheen deed.
Daarom gemiep. Veel belangrijker is de bulk van het verbruik. En veel lastiger om daar wat aan te doen.

Je beweerde al eerder dat het aandeel douchen en koken heel groot is en het aandeel verwarmen in de winter best klein. Dat klopt dus niet. Het is volledig andersom.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bart2002 op 30-08-2022 21:50:59 ]
pi_205796819
1200m3
Ik zou daar blij mee zijn… hier gaat er 2500m3 doorheen en dan kook ik al op inductie :')

We are fucked.

30m3 in de zomermaanden trouwens, groot gezien hier.
pi_205796867
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:53 schreef Nismo1991 het volgende:
1200m3
Ik zou daar blij mee zijn… hier gaat er 2500m3 doorheen en dan kook ik al op inductie :')

We are fucked.

30m3 in de zomermaanden trouwens, groot gezien hier.
Nou ja dan weet je waar je verbruik zit. :) En daar valt veel te halen. Leuk is het niet maar paar graadjes minder qua verwarmen scheelt een hele grote jas. Doe je die hele grote jas aan dan scheelt het nog veel meer.

Jouw verhouding is dus 2.500 - (30 x12 want dat is een constante, douchen en koken) = 2.140 wat je er doorheen jast in de 3 of 4 koude maanden. Die 2.140 is dus puur verwarmen en daar zit de bulk van de kosten.
pi_205796991
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:43 schreef Bart2002 het volgende:

Als je in de zomermaanden per maand 12 m3 gebruikt voor douchen en koken..
Die 12 m3 is een constante.

Dat klopt volgens mij niet. In de winter is er flink meer gas nodig om het douchewater op dezelfde temperatuur te krijgen als in de zomer.

Verwarmen van het huis kost veel meer gas dan douchen / koken, dat wel.
It was delicious.
pi_205797094
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
En zoals je zelf zegt: als iedereen in huis elke dag een half uur doucht dan is het een KWART van het totaalgebruik.

Je leest niet goed. Ik had het over een douche die in totaal dagelijks een half uur aan staat. Bij een gezin van 4 personen is dat 7,5 minuut per persoon, wat echt niet heel lang is (zeker niet wanneer er gezinsleden zijn met lang haar. Dat goed uitspoelen kost veel tijd/water.)

30 min. Douchen kost 1 kuub.
En dat maakt mijn case echt geen uitzondering voor gezinnen. Een half uur de douche/heetwaterkraan aan per dag is echt niet uitzonderlijk veel als er 3+ personen in huis wonen.
pi_205797170
quote:

[..]
Bullshit om dat zo stellig neer te kalken.

Hoe die verhouding ligt, is nogal afhankelijk van je warmwatergebruik en de warmte behoefte van je woning.

Als je een prima isolatie hebt, maar elk gezinslid in het weekend een warm bad neemt en vrijwel dagelijks doucht, dan kan warmwater makkelijk 25-40% van je jaarverbruik zijn.

En een gezin in een tochtige vrijstaande woning komt met hetzelfde warmwatergebruik misschien maar op 10% van het jaarverbruik, waarbij dus bijna 90% van het gas op gaat aan stoken.
pi_205797238
Ik heb een aantal jaar gehad dat ik in dit huis per jaar 28 tot 30 GJ verbruik had aan Stadversverwarming. Dat werd me iets te veel. Dat heb ik omlaag gekregen door zo laat mogelijk in het najaar beginnen met de verwarming aan te zetten, ook wel geholpen omdat er nu vaker in oktober nog best aardige temperaturen zijn, en dan als het wel wat frisjes was een vestje aan te trekken. En in de winter heb ik vaak dat ik in de avond lekker warm douche en dan in pyjama en, warme ochtendjas aan en dekentje op de bank zit waardoor de verwarming wat lager kan. En anders gewoon een lekker dik vest aan. Vaak heb ik het dan zo warm dat ik halverwege de avond de verwarming nog lager draai. Scheelde al snel 6 a 7 GJ per jaar.
pi_205797452
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Stadsverwarming is helemaal een gruwel. In de zin dat je locked in bent en de leverancier de beprijzing van gas mag doen volgens "niet meer dan anders" :{ Ook als ze geen gas gebruiken voor hun warmte. Hier wordt volledig en onbeschaamd misbruik van gemaakt. Het fenomeen is ontstaan vanuit het idee dat fabrieken iets nuttigs konden doen met hun afvalwarmte die anders te water ging of de lucht in. Een nobel principe. Maar er is daar een wildgroei ontstaan van handige jongens die gewoon vuil verbranden of biomassa (of gewoon gas..) en daar de hoofdprijs voor krijgen van de leden die geen keus hebben. Echt de scam van de eeuw is dat.
Valt echt wel mee hoor, je overdrijft nogal. Ik ben al jaren rond de 80 euro per maand kwijt voor stadsverwarming, en in mijn huizen hiervoor op gas was dat niet minder. Zal dit jaar richting de 100 euro gaan (ja, ik hou de standen wekelijks bij). Dat het niet zo milieuvriendelijk en CO2-neutraal blabla is als ze soms zeggen, dat zeker. Maar als een scam heb ik het nooit ervaren, ondanks dat ik geen keuze heb in leverancier. Waarom mensen het soms hebben over stadsverarming, heb ik nooit echt begrepen. En al mijn buren ook niet.
pi_205797668
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:40 schreef appreciate het volgende:

[..]
Valt echt wel mee hoor, je overdrijft nogal. Ik ben al jaren rond de 80 euro per maand kwijt voor stadsverwarming, en in mijn huizen hiervoor op gas was dat niet minder. Zal dit jaar richting de 100 euro gaan (ja, ik hou de standen wekelijks bij). Dat het niet zo milieuvriendelijk en CO2-neutraal blabla is als ze soms zeggen, dat zeker. Maar als een scam heb ik het nooit ervaren, ondanks dat ik geen keuze heb in leverancier. Waarom mensen het soms hebben over stadsverarming, heb ik nooit echt begrepen. En al mijn buren ook niet.
Ik woon in Leiden en daar is het Stadsverwarmingsnet aangelegd met restwarmte van de Eon electriciteitscentrale (nu Uniper). Vroeger verdween dat warme water in de singel, het water in de buurt van de centrale bevroor nooit in de winter. Dat gaat stoppen en dan zou er restwarmte vanuit de Rotterdamse haven en AVR moeten komen als alles doorgaat
pi_205797716
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 23:05 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik woon in Leiden en daar is het Stadsverwarmingsnet aangelegd met restwarmte van de Eon electriciteitscentrale (nu Uniper). Vroeger verdween dat warme water in de singel, het water in de buurt van de centrale bevroor nooit in de winter. Dat gaat stoppen en dan zou er restwarmte vanuit de Rotterdamse haven en AVR moeten komen als alles doorgaat
Klinkt als een goede methode om restwarmte te hergebruiken. Ik weet niet hoe dat hier zit, maakt me ook niet heel veel uit eerlijk gezegd. Ik woon hier prima en of ik nou zelf gas verstook of dat ze het voor/namens mij doen, tja...
pi_205797892
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 23:11 schreef appreciate het volgende:

[..]
Klinkt als een goede methode om restwarmte te hergebruiken. Ik weet niet hoe dat hier zit, maakt me ook niet heel veel uit eerlijk gezegd. Ik woon hier prima en of ik nou zelf gas verstook of dat ze het voor/namens mij doen, tja...
Het maakt mij ook niet zo veel uit en ik volg het niet allemaal. Maar ik zag nog wel eens een artikel in de plaatstelijke krant erover, dat het hele plan van restwarmte vanuit Rotterdam vertraging op liep, te duur werd, Rotterdam de stekker eruit trok en dat er desnoods als de Uniper centrale stopt het warmtenet met gas gestookt zou worden om te voorkomen dat we in de kou komen te zitten.
En nu nav dit topic zag ik iets over WarmtelinQ, een ondergrondse warmteleiding vanuit de Rotterdamse haven naar Den Haag met mogelijk een aftakking vanaf Rijswijk naar Leiden.
Nu met de hele energietransitie en torenhoge gasprijzen lijkt er nu wat meer vaart achter te zitten. Aanleg van die pijpleiding is wel een duur geintje, maar met de huidige gasprijzen verdien je dat veel sneller terug dan jaren geleden.

Voordeel van Stadsverwarming vind ik ook dat je zelf geen CV ketel hebt en dus ook nooit hoeft te vervangen of een onderhoudkosten aan hebt.
pi_205798261
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik zie het ook zo. Het is een luxe die je best (deels) kunt missen. We stemmen dan gewoon met de voeten door bijna niks te gebruiken. Verder overweeg ik om de energierekening gewoon niet meer te betalen. Uit protest omdat ik een vast contract had wat elk jaar gewoon verlengd werd. Maar dat kan nu niet meer meneer... Dus ze kunnen de tering genieten. Ik hou niet van dat machtsmisbruik.

Er bestaat al zo'n beweging in de UK. Met het idee dat als je zoiets zeer massaal doet (niet betalen) de bestraffende instanties dan kansloos zijn. Zit echt wel wat in. Laat je stem horen en betaal niet Schaaps. :)

Hopelijk gaat die tussenhandel helemaal failliet en wordt het weer NUTS geregeld door overheid en ambtenaren die het doen voor een salaris. Dat maakt het voor iedereen goedkoper en dan moeten de handige boys maar een ander verdienmodel verzinnen.
Je kunt gewoon elk jaar je contract met 3 jaar verlengen hoor, is geen enkel probleem, en niet betalen? De maatschappijen garanderen de inkomsten door de facturen te verkopen aan banken, je word gewoon afgesloten en krijgt een incasso op je dak.
pi_205798264
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Te dicht op elkaar gaan zitten is onverstandig hebben wij geleerd van virologen gedurende corona, krijg je allemaal infecties van!
Je moet niet in iemand ze oor hoesten he :)
pi_205798296
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik zie het ook zo. Het is een luxe die je best (deels) kunt missen. We stemmen dan gewoon met de voeten door bijna niks te gebruiken.
Dat is de bedoeling bij schaarste - het prijsmechanisme doet dus zijn werk. Brave jongen.

quote:
Verder overweeg ik om de energierekening gewoon niet meer te betalen. Uit protest omdat ik een vast contract had wat elk jaar gewoon verlengd werd. Maar dat kan nu niet meer meneer...
Nee, dat kan nu niet meer. Kun je bij de lokale supermarkt wel voor de komende 12-36 maanden vaste prijzen afspreken? En zo nee, stop je dan ook met eten kopen?

quote:
Dus ze kunnen de tering genieten. Ik hou niet van dat machtsmisbruik.
:')

Als je echt denkt dat dit iets te maken heeft met machtsmisbruik snap je echt helemaal niets van hoe de energiemarkt werkt. Alle energieleveranciers willen juist graag langdurige contracten aanbieden en als ze dit (nog) niet doen is dat omdat het een compleet onverantwoord financiëel risico zou zijn om dat wel te doen. Wees maar blij dat jouw energieleverancier zo verstandig is om niet naar jou te luisteren.

quote:
Kansloze paupers die denken dat de wereld hen iets verschuldigd is heb je overal.

quote:
LOL, je zal maar daadwerkelijk na al die jaren nog steeds geloven dat met geweld afgedwongen monopolies efficiënter zijn dan een markt met concurrentie. 8)7

Ik hoop echt dat je zo eigenwijs bent om je energierekening niet te betalen en dat je nog voor de winter wordt afgesloten. :D
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_205798540
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 23:41 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Het maakt mij ook niet zo veel uit en ik volg het niet allemaal. Maar ik zag nog wel eens een artikel in de plaatstelijke krant erover, dat het hele plan van restwarmte vanuit Rotterdam vertraging op liep, te duur werd, Rotterdam de stekker eruit trok en dat er desnoods als de Uniper centrale stopt het warmtenet met gas gestookt zou worden om te voorkomen dat we in de kou komen te zitten.
En nu nav dit topic zag ik iets over WarmtelinQ, een ondergrondse warmteleiding vanuit de Rotterdamse haven naar Den Haag met mogelijk een aftakking vanaf Rijswijk naar Leiden.
Nu met de hele energietransitie en torenhoge gasprijzen lijkt er nu wat meer vaart achter te zitten. Aanleg van die pijpleiding is wel een duur geintje, maar met de huidige gasprijzen verdien je dat veel sneller terug dan jaren geleden.

Voordeel van Stadsverwarming vind ik ook dat je zelf geen CV ketel hebt en dus ook nooit hoeft te vervangen of een onderhoudkosten aan hebt.
Ik vind het wel behoorlijk inefficiënt klinken, een leiding met heet water van Rotterdam naar Leiden. Dat moet je ook wel extreem goed isoleren, anders krijg je alsnog lauwig water in Leiden. Maar goed, misschien kan het met deze prijzen wel uit :)
pi_205798635
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja dan weet je waar je verbruik zit. :) En daar valt veel te halen. Leuk is het niet maar paar graadjes minder qua verwarmen scheelt een hele grote jas. Doe je die hele grote jas aan dan scheelt het nog veel meer.

Jouw verhouding is dus 2.500 - (30 x12 want dat is een constante, douchen en koken) = 2.140 wat je er doorheen jast in de 3 of 4 koude maanden. Die 2.140 is dus puur verwarmen en daar zit de bulk van de kosten.
Precies dat is bekend maar wij verwarmen alleen de woonkamer (flinke ruimte met aangebouwde keuken) en juist omdat we al zo’n hoog verbruik hebben gaat de thermostaat niet hoger dan 19 en echt warm is het hier nooit, denk dat om te kunnen besparen het ding gewoon niet hoger dan 16 zal moeten…
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 08:29:15 #123
155227 crew  Guppy
dus
pi_205798704
Wat is eigenlijk een beetje het minimum aan temperatuur om te voorkomen dat je te maken krijgt met vocht/schimmel etc in huis? Vraag ik me opeens af...
  woensdag 31 augustus 2022 @ 08:33:16 #124
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205798730
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:29 schreef Guppy het volgende:
Wat is eigenlijk een beetje het minimum aan temperatuur om te voorkomen dat je te maken krijgt met vocht/schimmel etc in huis? Vraag ik me opeens af...
Dat is het dauwpunt, maar dat is ook weersafhankelijk. Als je een iPhone hebt dan kun je het opzoeken als je de weer app opent en iets naar beneden scrollt. (vakje vochtigheid, boven luchtdruk)

vandaag is het 8C
pi_205798754
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:43 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat doe ik. Maar jij niet.
[...]
Je beweerde al eerder dat het aandeel douchen en koken heel groot is en het aandeel verwarmen in de winter best klein. Dat klopt dus niet. Het is volledig andersom.
Jij leest niet. Het enige wat ik beweer is dat een half uur douchen net zo veel kost als een paar uur je huis op temperatuur houden. Dat is heel wat anders dan dat douchen over een jaar meer energie kost dan verwarmen. Leer eerst eens knap lezen voor je zo vol in de aanval gaat.

Mijn bewering klopt gewoon. Bovendien is korter douchen eenvoudiger aan te passen dan minder je huis te verwarmen.

Dus verwarmen kost over een jaar het meeste energie. Douchen kost zolang je er onder staat vreselijk veel energie.
Koken op gas kost absoluut gezien weinig energie maar door slechte warmteoverdracht en extra ventilatie eisen gebruikt koken op gas duidelijk meer energie dan inductie koken.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 08:40:14 #126
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205798763
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:33 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dat is het dauwpunt, maar dat is ook weersafhankelijk. Als je een iPhone hebt dan kun je het opzoeken als je de weer app opent en iets naar beneden scrollt. (vakje vochtigheid, boven luchtdruk)

vandaag is het 8C
Ik voorspel dat veel mensen hun huis potdicht gaan houden waardoor de luchtvochtigheid verder stijgt.
pi_205798928
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:40 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik voorspel dat veel mensen hun huis potdicht gaan houden waardoor de luchtvochtigheid verder stijgt.
Zie dit item bij Nieuwsuur gisteren:

twitter

Mensen gaan vanalles verzinnen om de kou buiten de deur te houden deze winter..
pi_205798971
quote:

[..]
Dat zag ik in verleden ook veel in huizen waar ik kwam voor renovatie, mensen uit andere culturen propten de ventilatieroosters dicht, je merkt dat ook met het behang eraf halen, dat ging stukken makkelijker dan bij mensen die goed ventileren. Ik maak me ook zorgen om Koolmonoxide, denk dat dat wel eens een groot ding kan worden.
pi_205799040
Ik krijg overigens echt buikpijn van dat item bij Nieuwsuur, vind het werkelijk absurd dat er zo ontzettend veel mensen in ons giga rijke land in armoede moeten leven. Amerikaanse toestanden, kan er niks meer van maken..
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:19:13 #130
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205799046
Vanochtend hoorde ik op BNR een deskundige roepen dat een prijsplafond voor consumenten een risico zou zijn omdat dan de prikkel om maatregelen te nemen zou verminderen.

Zou het in dergelijke hoofden ook kunnen opkomen dat het ook gewoon simpelweg teveel kan zijn om nog effect te hebben?

Als je het prijsplafond op 40ct kWh en 150ct m3 zou zetten voor de eerste 2000 kWh en 1000 m3 (bij geen gas mag je het optellen bij je stroom) . Dan is de prikkel er nog steeds in ruime mate, geef je een duidelijk doel voor gebruiksverwachting, en haal je de angel en angst uit de markt. Haal dan ook de verhoogde bijdrage energiebelasting eraf en compenseer het sociaal minimum eventueel extra.
pi_205799064
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:19 schreef zalkc het volgende:
Vanochtend hoorde ik op BNR een deskundige roepen dat een prijsplafond voor consumenten een risico zou zijn omdat dan de prikkel om maatregelen te nemen zou verminderen.

Zou het in dergelijke hoofden ook kunnen opkomen dat het ook gewoon simpelweg teveel kan zijn om nog effect te hebben?

Als je het prijsplafond op 40ct kWh en 150ct m3 zou zetten voor de eerste 2000 kWh en 1000 m3 (bij geen gas mag je het optellen bij je stroom) . Dan is de prikkel er nog steeds in ruime mate, geef je een duidelijk doel voor gebruiksverwachting, en haal je de angel en angst uit de markt. Haal dan ook de verhoogde bijdrage energiebelasting eraf en compenseer het sociaal minimum eventueel extra.
Eens hoor.
Alleen zou je daarbij nog iets moeten doen om isolatie bij huurwoning te stimuleren. Maar zo'n wet duurt wel een jaar om op te stellen.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:29:37 #132
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205799108
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:22 schreef Adames het volgende:

[..]
Eens hoor.
Alleen zou je daarbij nog iets moeten doen om isolatie bij huurwoning te stimuleren. Maar zo'n wet duurt wel een jaar om op te stellen.
Huurkorting/Huurverhoging op basis van energielabel
A = +10%
B = +5%
C = 0
D = -15%
E = -30%
F = -50%

Zie hier de financiële prikkel voor de woonbouw die nu wel afwezig is.
Moet je mensen wel duidelijk maken dat hun huur omhoog gaat, maar dat de energierekening gaat dalen. Ik denk dat ik daarvoor de korting op F iets te heftig heb gemaakt ;)
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:33:12 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799129
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:29 schreef zalkc het volgende:

[..]
A = +10%
B = +5%
C = 0
D = -15%
E = -30%
F = -50%

Moet je mensen wel duidelijk maken dat hun huur omhoog gaat, maar dat de energierekening gaat dalen. Ik denk dat ik daarvoor de korting op F iets te heftig heb gemaakt ;)
Ik denk zelfs dat die 0% bij C te weinig is voor woningstichtingen om iets te gaan doen.
Wat mij betreft mag die 0% bij B en verder overal korting.

Dan doe je die +10% maar uitsluitend voor woningen die A++ en gasloos zijn, gewoon A is dan +5%

Als een woning BENG of 0 op de meter is dan maakt die 10+ huurstijging voor de huurders ook niet meer uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 09:35:57 #134
155227 crew  Guppy
dus
pi_205799146
quote:

[..]
Ja, dat denk ik ook. Dat dauwpuntenverhaal klinkt inderdaad logisch, maar ik denk dat dat alleen werkt bij huizen die (tijdelijk) leeg staan, waar dus verder niet in geleefd wordt. Anders zul je toch moeten ventileren + wat bijverwarmen

Voor mij gevoel zit het omslagpunt zo rond 15-16 graden, in huizen waarin geleefd wordt. Maar da's echt een vermoeden en nergens op gebaseerd
pi_205799161
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:29 schreef zalkc het volgende:

[..]
A = +10%
B = +5%
C = 0
D = -15%
E = -30%
F = -50%

Waarom zou ik met een energielabel A woning ineens meer moeten gaan betalen :')
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:39:00 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799166
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:38 schreef PS. het volgende:

[..]
Waarom zou ik met een energielabel A woning ineens meer moeten gaan betalen :')
Als je woningstichting je huis renoveert naar A label.
Vanwege het comfort en de lagere energierekening die je daardoor hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205799179
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je woningstichting je huis renoveert naar A label.
Oh zo.
pi_205799184
quote:

Dit lijkt mij ook de beste oplossing, maar ik hoor het nergens terugkomen. Zou het praktisch gezien te moeilijk zijn om te implementeren of te duur?
pi_205799189
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[ twitter ]

Rolluiken dicht, da's toch niet heel gek?
pi_205799227
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:18 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik krijg overigens echt buikpijn van dat item bij Nieuwsuur, vind het werkelijk absurd dat er zo ontzettend veel mensen in ons giga rijke land in armoede moeten leven. Amerikaanse toestanden, kan er niks meer van maken..
Tja, jarenlang VVD al grootste partij blijft natuurlijk niet zonder gevolgen.

Schrale troost is dat behoorlijk wat VVD stemmers, die hoog qua vasten lasten t.o.v. hun inkomen zitten, nu ook in de problemen gaan komen.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:29 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799265
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:44 schreef Galvez het volgende:

[..]
Tja, jarenlang VVD al grootste partij blijft natuurlijk niet zonder gevolgen.

Schrale troost is dat behoorlijk wat VVD stemmers, die hoog qua vasten lasten t.o.v. hun inkomen zitten, nu ook in de problemen gaan komen.
Ja, zo'n leuke jaren 30 villa lust wel wat gas.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:50 #142
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205799268
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:40 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dit lijkt mij ook de beste oplossing, maar ik hoor het nergens terugkomen. Zou het praktisch gezien te moeilijk zijn om te implementeren of te duur?
Principieel voor de VVD, het geeft namelijk het falen van de vrije markt in de energiesector weer. En er is inderdaad een, slecht gefundeerde, angst dat de consument dan niet meer gaat verduurzamen. Het idee leeft echt in die hoofden dat dit er toe leid dat mensen versneld gaan isoleren/verduurzamen en dat dat de oplossing is voor de markt. De logica dat voor een consument een euro maar 1 keer kan worden uitgegeven is niet relevant blijkbaar. Laat staan dat er in de huursector 0 stimulans is om te gaan verduurzamen.
pi_205799312
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:47 schreef zalkc het volgende:

[..]
Principieel voor de VVD, het geeft namelijk het falen van de vrije markt in de energiesector weer. En er is inderdaad een, slecht gefundeerde, angst dat de consument dan niet meer gaat verduurzamen. Het idee leeft echt in die hoofden dat dit er toe leid dat mensen versneld gaan isoleren/verduurzamen en dat dat de oplossing is voor de markt. De logica dat voor een consument een euro maar 1 keer kan worden uitgegeven is niet relevant blijkbaar. Laat staan dat er in de huursector 0 stimulans is om te gaan verduurzamen.
Als er geen geld is (en geen personeel) valt er weinig te verduurzamen. Dan zijn de al ambitieuze doelstellingen op dit gebied helemaal niet haalbaar meer...
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 09:51:20 #144
16180 crew  CoolGuy
pi_205799316
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:47 schreef zalkc het volgende:

[..]
'De consument' gaat ook niet meer verduurzamen. Maar niet naar aanleiding hiervan, maar in het algemeen niet. Natuurlijk zijn er ook mensen die dat wél doen, maar het grootste deel van de huizen in Nederland is nog wel heel veel aan te verbeteren, dus dit issue is er nu, nu Rusland geen gas meer geeft.

Maar als het gas op was geweest, dan wel dat het dermate duur zou zijn geweest om het uit de grond te halen, dan was dit probleem er ook geweest, want die hele geleidelijke weg naar verduurzaming, daarmee is nog steeds niet elk huis top in orde aan het einde van die rit.

Het punt ligt nu alleen een stuk eerder door de situatie met Rusland, maar anders was er ook een dik probleem geweest, want de realiteit is dat we nooit van het gas af gaan. Alles is gebouwd op gas. Als je straks een hybride ketel moet heb je nog stééds gas nodig.

Dat issue gaat niet opgelost worden.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:02 #145
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205799351
quote:

[..]

vandaag is het 8C
In huis is de lucht vaak, en zeker in de winter, in absolute zin vochtiger dan buiten dus met het dauwpunt van buiten schiet je weinig op. Overigens kan je ook nog een heel stuk boven het dauwpunt schimmel- en vochtproblemen krijgen. Het dauwpunt is immers niks meer dan de temperatuur waarbij de relatieve luchtvochtigheid 100% is, en dat is logischerwijs veel te hoog voor een gezond binnenklimaat.

[ Bericht 7% gewijzigd door Isdatzo op 31-08-2022 10:04:36 ]
Huilen dan.
pi_205799453
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:53 schreef appreciate het volgende:

[..]
Ik vind het wel behoorlijk inefficiënt klinken, een leiding met heet water van Rotterdam naar Leiden. Dat moet je ook wel extreem goed isoleren, anders krijg je alsnog lauwig water in Leiden. Maar goed, misschien kan het met deze prijzen wel uit :)
Er wordt aangegeven dat het warmteverlies 0,5 graden per 10 km is. En als zo'n leidingnetwerk er eenmaal is, zouden er in de toekomst ook andere warmtebronnen kunnen worden aangesloten, bijvoorbeeld aardwarmte en lokale geothermie. Als zo'n leidingnet er eenmaal ligt, wordt dat wellicht ook interessant en kan het mogelijk zelfs verder uit gebreid worden, zeker als we op den duur helemaal van het gas afgaan.
pi_205799485
quote:
7s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In huis is de lucht vaak, en zeker in de winter, in absolute zin vochtiger dan buiten dus met het dauwpunt van buiten schiet je weinig op. Overigens kan je ook nog een heel stuk boven het dauwpunt schimmel- en vochtproblemen krijgen. Het dauwpunt is immers niks meer dan de temperatuur waarbij de relatieve luchtvochtigheid 100% is, en dat is logischerwijs veel te hoog voor een gezond binnenklimaat.
Klopt, schimmels krijg je op muren. In de winter is deze per definitie kouder dan de binnenlucht temperatuur als het binnen warmer is dan buiten. Als dat niet zo zou zijn verlies je namelijk geen warmte, en dat kan niet.
Dus je binnentemperatuur op het dauwpunt zetten levert muren op die kouder zijn (mits het buiten kouder is) met kans op schimmels.
Daarom binnen ca 2 graden hoger zetten en dat is meestal 14 graden.
pi_205799673
quote:

[..]

[ twitter ]

Ik ben niet zo van de rechtse onderbuik, maar als je naar de stem van die tweede vrouw luistert is het duidelijk een verstokte roker. Op tafel ligt een aansteker en op het kastje een blikje Red Bull.

Moet iedereen lekker zelf weten, maar vind het wel enigszins stemmingmakerij om te suggereren dat ze door pure armoede niet meer kan ontbijten of lunchen.
pi_205800053
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:32 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik ben niet zo van de rechtse onderbuik, maar als je naar de stem van die tweede vrouw luistert is het duidelijk een verstokte roker. Op tafel ligt een aansteker en op het kastje een blikje Red Bull.

Moet iedereen lekker zelf weten, maar vind het wel enigszins stemmingmakerij om te suggereren dat ze door pure armoede niet meer kan ontbijten of lunchen.
Dat laatste is ook inderdaad niet zo.

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die minder eet en die geen leningen heeft, niet in de wsnp zit, niet rookt, niet drinkt en geen huisdieren heeft.

Daartegen ken ik genoeg mensen die geld overhouden in de bijstand.

Mensen mogen prima huilie huilie doen op tv hoor, dat is hun goed recht. Het is ook mijn recht om er niks van aan te trekken en mijn schouders op te halen.
Ik ben ook een grote voorstander dat mensen helemaal zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven, ook de tegemoetkomingen en toeslagen en dat ze daarna toch huilie huilie doen moet ze helemaal zelf weten.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 31-08-2022 11:22:40 ]
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:25:28 #150
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205800114
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:06 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Er wordt aangegeven dat het warmteverlies 0,5 graden per 10 km is. En als zo'n leidingnetwerk er eenmaal is, zouden er in de toekomst ook andere warmtebronnen kunnen worden aangesloten, bijvoorbeeld aardwarmte en lokale geothermie. Als zo'n leidingnet er eenmaal ligt, wordt dat wellicht ook interessant en kan het mogelijk zelfs verder uit gebreid worden, zeker als we op den duur helemaal van het gas afgaan.
Ik woon aan de route waar men deze leiding aanlegd. De mega buizen liggen klaar langs de weg.
Ik heb me er niet al te veel in verdiept omdat het hier pal langs een gasloze wijk met bodem warmtepompen loopt :+ dus we zullen er niet op aangesloten worden maar ik stimuleer het idee om restwarmte die anders in de lucht of het water verdwijnt op deze manier in te zetten.
Hier achter ligt het Westland vol kassen. Men wil daar ook een aftakking naar toe leggen en dat lijkt me de grootste win die er uit dit project kan komen want die kassen zijn grootverbruikers.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205800128
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat laatste is ook inderdaad niet zo.

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die minder eet en die geen leningen heeft, niet in de wsnp zit, niet rookt, niet drinkt en geen huisdieren heeft.

Daartegen ken ik genoeg mensen die geld overhouden in de bijstand.

Mensen mogen prima huilie huilie doen op tv hoor, dat is hun goed recht. Het is ook mijn recht om er niks van aan te trekken en mijn schouders op te halen.
Ik ben ook een grote voorstander dat mensen helemaal zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven, ook de tegemoetkomingen en toeslagen en dat ze daarna toch huilie huilie doen moet ze helemaal zelf weten.
Fragment toont ook dat mevrouw normaal 200¤ overhoud in de maand (bij inkomsten van 1000-1200¤ per maand). Door de stijgende kosten komt ze nu niet meer uit.
pi_205800163
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:26 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Fragment toont ook dat mevrouw normaal 200¤ overhoud in de maand (bij inkomsten van 1000-1200¤ per maand). Door de stijgende kosten komt ze nu niet meer uit.
Dat heb ik gezien, dank je voor de aanvulling
pi_205800169
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:25 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik woon aan de route waar men deze leiding aanlegd. De mega buizen liggen klaar langs de weg.
Ik heb me er niet al te veel in verdiept omdat het hier pal langs een gasloze wijk met bodem warmtepompen loopt :+ dus we zullen er niet op aangesloten worden maar ik stimuleer het idee om restwarmte die anders in de lucht of het water verdwijnt op deze manier in te zetten.
Hier achter ligt het Westland vol kassen. Men wil daar ook een aftakking naar toe leggen en dat lijkt me de grootste win die er uit dit project kan komen want die kassen zijn grootverbruikers.
Het idee is heel goed. De contracten voor particulieren zijn alleen goed voor je houtkachel
pi_205800838
quote:

[..]
Peanuts is wel heel stellig. Dat een investering om het verbruik in verwarming te verlagen netto het meest rendabel is, is geen verrassing. Quick wins zitten hem juist in de kleinere zaken. Er zijn hele volksstammen die dagelijks 30 min onder de douche staan en/of om de dag in bad gaan.

Idem voor elektra. Slurpende apparaten vervangen levert ook het meest op, maar eens inzichtelijk krijgen wat er wel niet aan sluipverbruik uit gaat is een vrij makkelijke manier om verbruik omlaag te brengen en voor bijna iedereen wel interessant. Voorbeeldje: smarthome apparatuur/lampen.

Waarom is dat juist interessant? Omdat aan dat soort zaken vrijwel gratis iets te doen valt en je dat toch een besparing van 10% tot wellicht wel 20% kan opleveren. Zet daarbij de verwarming een paar graden lager en je gaat wellicht richting een 25 tot 30% besparing (ja, grove schatting). En dat zonder noemenswaardige investering.
pi_205800927
quote:
'Deskundige'. De keerzijde is een risico dat men de cv-ketel uit laat en zelf gaat knutselen met houtkacheltjes e.d. in huis, incl. verbranden van ongeschikt hout of gaat rommelen met andere brandbare materialen (van petroleumkachels tot brandstofgeneratoren). Omdat daar vaak vrij goedkoop en makkelijk aan te komen valt, zou ik er niet van opkijken als het aantal woningbranden en/of verstikkingen deze winter toe neemt. Dat weegt m.i. een stuk zwaarder dan een risico op een 'lagere prikkel om te investeren'.
pi_205801144
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:25 schreef laziness het volgende:

[..]
Tot gister had ik nog nooit van dat WarmtelinQ gehoord, alleen dat we in Leiden qua bron van restwarmte zouden overgaan van de Uniper electriciteitscentrale (vroeger in de volksmond De Lichtfabriek genoemd) naar restwarmte uit de Rotterdamse haven en of dan ook andere steden / gebieden zou worden aangesloten wist ik niet. De afgelopen paar jaar waren er allerlei zorgen of dat wel op tijd klaar zou zijn, hoeveel het zou gaan kosten en dan ergens in oktober of het uberhaupt wel door zou gaan. https://www.leidschdagbla(...)e&utm_medium=organic

Zeker met de huidige prijzen en de zekerheid dat we een keer van het gas af moeten is het natuurlijk mooi om dit soort restwarmte nuttig te gebruiken.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 13:11:13 #157
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205801403
quote:

[..]

vandaag is het 8C
Grappig, nooit geweten waar dat voor stond of voor was. Staat nu op 12C bij mij.
pi_205801747
quote:

[..]
Wat niet mee helpt is dat dit soort mensen met een dergelijk laag inkomen vaak in slecht geisoleerde huurhuizen wonen, en daardoor nu veel meer betalen aan energie.
Het kan ook anders. Mijn moeder, 84 jaar, heeft AOW en een klein nabestaanden pensioen. Zij woont echter in een redelijk nieuw (bouwjaar rond 1998/1999) en goed geisoleerd appartement. Ze stookt wel op gas maar stookt heel weinig omdat het nooit echt koud wordt, ook vanwege het feit dat ze ergens in het midden woont met boven, onder en beide kanten naast haar buren. Ook stroom gebruikt ze niet veel, geen stroom vretende apparaten in huis. Vorig jaar was haar maandelijkse voorschot ¤34, dit jaar ¤15. Daarnaast is de woningbouwvereniging best duurzaam bezig en heeft het dak volgegooid met iets van 125 panelen, waar de bewoners ook van profiteren en jaarlijks via de servicekosten daar geld van terug krijgen.
In een normale maand houdt zij na alle vaste lasten en boodschappen zo'n 500 of zelfs iets meer over. Zou zij echter een energie rekening hebben van 500 euro dan wordt het een heel ander verhaal. En dn kwam ze dit jaar niet in aanmerking voor de energietoeslag omdat ze net 8 euro boven de grens zat. Ze ontvangt wel huurtoeslag en zorgtoeslag.
pi_205808627
quote:

[..]
Ik heb het fragment bekeken, en geheel volgens verwachting was het een knap staaltje emotionele manipulatie zonder enige context. Waarom houden deze mensen zo weinig over? Wat is hun inkomen, wat zijn hun uitgaven, wat doen ze zelf om de eindjes aan elkaar te knopen en wat voor hulp krijgen ze? En wat achtergrondinformatie zoals hoe het komt dat alles zo duur wordt.

Als we het hebben over oplossingen lijkt me de meest voor de hand liggende eerste stappen het afschaffen van de BTW en de inkomstenbelasting. Dat zou al heel veel schelen, en je moet toch ergens beginnen.
pi_205808744
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 04:39 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Als we het hebben over oplossingen lijkt me de meest voor de hand liggende eerste stappen het afschaffen van de BTW en de inkomstenbelasting. Dat zou al heel veel schelen, en je moet toch ergens beginnen.
Strak plan, laten we 30% van de staatsinkomsten afschaffen. Waar ga je dat geld bezuinigen? De overheid is geen oneindig potje geld.
pi_205808940
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:38 schreef Soulfreak het volgende:
En dn kwam ze dit jaar niet in aanmerking voor de energietoeslag omdat ze net 8 euro boven de grens zat. Ze ontvangt wel huurtoeslag en zorgtoeslag.
Dit is toch ook wel een sneue groep mensen hoor. Gelukkig heeft zij überhaupt al een lage energierekening, dus was het waarschijnlijk toch al overbodig. Maar je zal maar 8 euro boven het bedrag zitten en je rekening is verdrievoudigd in je tochtige, niet geisoleerde huurwoning. Dan loop je 1300 euro mis omdat je 8 euro te veel verdient :')
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_205809075
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 04:39 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Ik heb het fragment bekeken, en geheel volgens verwachting was het een knap staaltje emotionele manipulatie zonder enige context. Waarom houden deze mensen zo weinig over? Wat is hun inkomen, wat zijn hun uitgaven, wat doen ze zelf om de eindjes aan elkaar te knopen en wat voor hulp krijgen ze? En wat achtergrondinformatie zoals hoe het komt dat alles zo duur wordt.

Mensen zijn financieel dom, verwend en lui. Normaal kwamen ze misschien nog net rond maar nu hebben een probleem. Niets nieuws, waarschijnlijk hebben ze gewoon de nieuwste iPhone en bestellen ze 2x per week thuisbezorgd.
Facts don't care about your feelings
pi_205809080
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 07:17 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Strak plan, laten we 30% van de staatsinkomsten afschaffen. Waar ga je dat geld bezuinigen? De overheid is geen oneindig potje geld.
Snijden in de overheid.
  donderdag 1 september 2022 @ 09:31:08 #164
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205809424
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:39 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Snijden in de overheid.
Welke taken zouden ze moeten laten vallen? Het is slechts 76.8 miljard wat er bezuinigd dient te worden. Het ontslaan van alle ambtenaren levert op rijksniveau hooguit 11 miljard op (110 duizend ambtenaren die gemiddeld een ton verdienen, zeer ruim genomen)
pi_205809433
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:31 schreef zalkc het volgende:

[..]
Welke taken zouden ze moeten laten vallen? Het is slechts 76.8 miljard wat er bezuinigd dient te worden. Het ontslaan van alle ambtenaren levert op rijksniveau hooguit 11 miljard op (110 duizend ambtenaren die gemiddeld een ton verdienen, zeer ruim genomen)
Als er minder ambtenaren zijn zal er ook minder geld uitgegeven worden lijkt me? Minder geld naar klimaat lijkt me een goede stap.
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 09:35:30 #166
16180 crew  CoolGuy
pi_205809455
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:31 schreef zalkc het volgende:

[..]
Geen. Het is gewoon onrealistish, populistisch gelul. Het gaat gewoon niet gebeuren, dus het is onzinnig om daar op door te gaan aangezien het, terug in de realiteit, gewoon niet gaat gebeuren.
  donderdag 1 september 2022 @ 09:40:46 #167
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205809487
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:33 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Als er minder ambtenaren zijn zal er ook minder geld uitgegeven worden lijkt me? Minder geld naar klimaat lijkt me een goede stap.
Dan heb je hooguit 10% te pakken, wat nog meer?
pi_205809499
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:40 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dan heb je hooguit 10% te pakken, wat nog meer?
10%?
In de pensioenpot zit nog wat geld daar maar wat van pakken.
  donderdag 1 september 2022 @ 09:51:41 #169
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205809567
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:42 schreef QAnonn het volgende:

[..]
10%?
In de pensioenpot zit nog wat geld daar maar wat van pakken.
Ik nam het nog te ruim

quote:
Plannen voor het klimaat
Klimaatverandering aanpakken
Het kabinet kondigde op Prinsjesdag 2021 aan om ¤ 6,8 miljard extra uit te geven aan klimaatmaatregelen. De invoering van de Klimaatwet (in 2019) en de uitvoering van het Klimaatakkoord (sinds 2016) zijn de basis voor de aanpak van klimaatverandering. Eén van de eerste klimaatdoelen is bijvoorbeeld om in 2030 49% minder CO2-uitstoot te hebben ten opzichte van 1990. Om dat te halen is nog extra inspanning nodig. Ook om de komende jaren het Urgendavonnis uit te kunnen voeren.

De ¤ 6,8 miljard gaan naar:

• subsidies om mensen te helpen bij verduurzaming;
• duurzame energie en andere technologieën die de CO2-uitstoot verlagen;
• de energie-infrastructuur van de toekomst;
• maatregelen voor minder CO2 in de industrie;
• de uitvoering van bestaande afspraken uit het Klimaatakkoord.
https://www.rijksoverheid(...)-prinsjesdag/klimaat

Het totale budget voor EZK is 6.7 miljard

We moeten nog 70 miljard per jaar.

In de ABP pot zit 450 miljard, dus daar kun je ook maar 6-7 jaar mee vooruit. Daarnaast is dat geld niet van de overheid maar van de deelnemers.
pi_205809590
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:51 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik nam het nog te ruim
[..]
https://www.rijksoverheid(...)-prinsjesdag/klimaat

Het totale budget voor EZK is 6.7 miljard

We moeten nog 70 miljard per jaar.

In de ABP pot zit 450 miljard, dus daar kun je ook maar 6-7 jaar mee vooruit. Daarnaast is dat geld niet van de overheid maar van de deelnemers.
dankje
pi_205809661
Denk dat ik maar een strop koop.

Van ¤200 p/m naar ¤800?!
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 10:08:36 #172
16180 crew  CoolGuy
pi_205809704
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 10:04 schreef Pap89 het volgende:

Van ¤200 p/m naar ¤800?!
Ja, kan. Net nieuw 'aanbod' gekregen?
pi_205809721
quote:

Van ¤200 p/m naar ¤800?!
pi_205809771
quote:

Van ¤200 p/m naar ¤800?!
Dat mag toch geen verrassing zijn.
pi_205809932
quote:

Van ¤200 p/m naar ¤800?!
Hoe vinden we zelf dat het gaat met het "straffen" van Rusland / Gazprom?

Gazprom boekt recordwinst van 41,6 miljard euro

https://www.tijd.be/onder(...)d-euro/10410575.html

Het enige effect, is dat wij onszelf in een diepe crisis storten. Moeten we het beleid niet her-evalueren beste Rob Jetten?
pi_205810553
quote:

[..]

Heb sinds een paar maanden ook inductie en de kosten voor energieverbruik zijn ongeveer gelijk aan elkaar. Wel heb je inderdaad de voordelen dat het minder warm in huis wordt als je kookt en je pannetje water sneller kookt.
Als je het doet om geld te besparen schiet je er geen zak mee op. Ik wil gewoon graag nog kunnen koken als putin de gaskraan dichtdraait.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_205810699
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:32 schreef Heph844 het volgende:

[..]

quote:

[..]

[ twitter ]

Vergeet ook niet het peperdure koffiezetapparaat wat niet alleen minstens 5 tot 10 keer zo duur is in aanschaf maar ook in gebruik een factor 4 duurder is per kopje koffie... En in dit geval staat ook nog een enorme amerikaanse koelkast met ijsblokjesmachine tegenover :')
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_205810746
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 11:42 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
[..]
Vergeet ook niet het peperdure koffiezetapparaat wat niet alleen minstens 5 tot 10 keer zo duur is in aanschaf maar ook in gebruik een factor 4 duurder is per kopje koffie... En in dit geval staat ook nog een enorme amerikaanse koelkast met ijsblokjesmachine tegenover :')
Dat moeten mensen helemaal zelf weten wat ze kopen van andermans geld
pi_205810754
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 11:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat moeten mensen helemaal zelf weten wat ze kopen van andermans geld
Als ze daarna maar niet huilie huilie komen doen dat ze niet rondkomen van andermans geld.
pi_205810904
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 10:32 schreef zoost het volgende:

[..]

Het enige effect, is dat wij onszelf in een diepe crisis storten. Moeten we het beleid niet her-evalueren beste Rob Jetten?
Nee.
pi_205810976
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 10:32 schreef zoost het volgende:

[..]

Wat stel je voor? Oekraïne maar aan Rusland geven? Want de Russen zullen alleen met hun energieoorlog stoppen als wij dat doen. Ook zullen ze in de toekomst dat wapen dan elk keer inzetten als ze hun zin niet krijgen. Totdat het Poetin regime weg is is goedkoop Russisch gas en een betrouwbare handelspartner onmogelijk.
pi_205811027
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:19 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dit is toch ook wel een sneue groep mensen hoor. Gelukkig heeft zij überhaupt al een lage energierekening, dus was het waarschijnlijk toch al overbodig. Maar je zal maar 8 euro boven het bedrag zitten en je rekening is verdrievoudigd in je tochtige, niet geisoleerde huurwoning. Dan loop je 1300 euro mis omdat je 8 euro te veel verdient :')
Inderdaad. Je hoeft echt geen 5 pakjes sigaretten per week te roken, een huis vol voer verslindende huisdieren te hebben of allerlei dure maar niet levensnoodzakelijke uitgaven te hebben om nu met een dergelijk inkomen niet meer rond te komen, een torenhoge energierekening is al genoeg. Ik zie soms bedragen voor termijnbedrag wat nog hoger is dan wat mijn moeder nu overhoudt en dan kom je gewoon niet uit, wat je ook op andere posten bezuinigd.

Mijn moeder rookt of drink niet (20 jaar geleden met roken gestopt), heeft geen huisdieren, heeft geen auto, gaat niet vakantie, doet geen gekke dingen met haar geld, let op de supermarktaanbiedingen (al zo lang ik weet vanaf ik kind was, dus niet alleen nu), koopt geen dure kleding, ook dat is vaak al met korting/afgeprijst, en is al haar hele leven spaarzaam. Dat zorgt ervoor dat ze nu zoveel per maand overhoudt, maar zou zij inderdaad in een tochtig en slecht geisoleerd huis wonen en een energiereking van 500 of 600 euro hebben, die misschien komend jaar nog meer wordt dan is er niet tegenop te bezuinigen. Dan zou je alleen nog een beroep kunnen doen op bijzondere bijstand, dat is wat de medewerker van de gemeente ook aangaf toen ik die sprak, daarvoor is bij ons de norm wel tijdelijk ruimer nu (150% van sociale minimum).
pi_205811819
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 11:46 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Als ze daarna maar niet huilie huilie komen doen dat ze niet rondkomen van andermans geld.
Ook dat moeten ze zelf weten
pi_205811854
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 12:07 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wat stel je voor? Oekraïne maar aan Rusland geven? Want de Russen zullen alleen met hun energieoorlog stoppen als wij dat doen. Ook zullen ze in de toekomst dat wapen dan elk keer inzetten als ze hun zin niet krijgen. Totdat het Poetin regime weg is is goedkoop Russisch gas en een betrouwbare handelspartner onmogelijk.
Volgens mij waren wij het / het westen (Duitsland) die het initiatief namen voor het afzeggen van Nordstream 2 en de Gazprom leveranties om Rusland te treffen. Dat is niet echt gelukt, gezien de megawinsten van Gazprom.

Wat wel gelukt is is om onszelf in de voet te schieten.

Het is ook vrij onnozel om te zeggen: "Wat stel je voor? Oekraïne maar aan Rusland geven". Nee, dat stel ik niet voor. Ik stel voor dat we ophouden met onszelf in de voet te schieten.
pi_205811914
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 13:55 schreef zoost het volgende:

[..]
Volgens mij waren wij het / het westen (Duitsland) die het initiatief namen voor het afzeggen van Nordstream 2 en de Gazprom leveranties om Rusland te treffen. Dat is niet echt gelukt, gezien de megawinsten van Gazprom.

Wat wel gelukt is is om onszelf in de voet te schieten.

Het is ook vrij onnozel om te zeggen: "Wat stel je voor? Oekraïne maar aan Rusland geven". Nee, dat stel ik niet voor. Ik stel voor dat we ophouden met onszelf in de voet te schieten.
Hoe dan? Het afknijpen van gas zal pas stoppen als wij alle sancties stoppen en geen wapens meer leveren aan Oekraïne. Dat is hetzelfde als Oekraïne aan Rusland geven. En nu het vertrouwen onderling weg en dit wapen door de Russen is ingezet zal het nooit meer worden zoals het was zolang Poetin aan de macht is.
pi_205811983
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 14:05 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoe dan? Het afknijpen van gas zal pas stoppen als wij alle sancties stoppen en geen wapens meer leveren aan Oekraïne. Dat is hetzelfde als Oekraïne aan Rusland geven. En nu het vertrouwen onderling weg en dit wapen door de Russen is ingezet zal het nooit meer worden zoals het was zolang Poetin aan de macht is.
Wij (Duitsland) hebben dit zelf in gang gezet, niet Rusland. Lees:

https://www.reuters.com/b(...)fication-2022-02-22/

Maar goed, nu is het te laat om nog te herstellen. Zonder dat deze boycot enig nut heeft gehad. Maar wel tot heel veel ellende gaat veroorzaken.

Ik begrijp niet dat je niet kan inzien, dat het opzeggen van Nordstream 2 een grote fout was.
pi_205812021
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 14:12 schreef zoost het volgende:

[..]

Maar goed, nu is het te laat om nog te herstellen. Zonder dat deze boycot enig nut heeft gehad. Maar wel tot heel veel ellende gaat veroorzaken.

Ik begrijp niet dat je niet kan inzien, dat het opzeggen van Nordstream 2 een grote fout was.
Jij blijft maar verzanden in vinger wijzen wie zijn schuld het is, terwijl ik de discussie aan gegaan ben over jou oproep dat we moeten stoppen met onszelf in de vingers te snijden/ beleid moeten her evalueren Ik zie niet hoe en ik heb het idee dat jij dat ook niet weet. Was je oproep aan Jetten dus retorisch bedoeld?
pi_205812032
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 14:12 schreef zoost het volgende:

[..]

Je denkt dat we nog vrolijk gas hadden gehad als Nordstream 2 niet was stopgezet?
pi_205812154
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2022 14:17 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Jij blijft maar verzanden in vinger wijzen wie zijn schuld het is, terwijl ik de discussie aan gegaan ben over jou oproep dat we moeten stoppen met onszelf in de vingers te snijden/ beleid moeten her evalueren Ik zie niet hoe en ik heb het idee dat jij dat ook niet weet. Was je oproep aan Jetten dus retorisch bedoeld?
Nee, dat was niet retorisch bedoelt. Er zijn gemeenten die nog lopende contracten hebben met Gazprom. Jetten vraagt deze gemeenten deze contracten alsnog te ontbinden. Dom. Geen effect anders dan dat wij onszelf in de voet schieten.

En verder moeten we hiervan leren dat we niet te snel "stoer" willen doen zonder te beseffen wat de gevolgen zijn.
pi_205812157
quote:
10s.gif Op donderdag 1 september 2022 14:19 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Je denkt dat we nog vrolijk gas hadden gehad als Nordstream 2 niet was stopgezet?
Ja, dat denk ik wel.
pi_205812187
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 14:38 schreef zoost het volgende:

[..]
Nee, dat was niet retorisch bedoelt. Er zijn gemeenten die nog lopende contracten hebben met Gazprom. Jetten vraagt deze gemeenten deze contracten alsnog te ontbinden. Dom. Geen effect anders dan dat wij onszelf in de voet schieten.

En verder moeten we hiervan leren dat we niet te snel "stoer" willen doen zonder te beseffen wat de gevolgen zijn.
De echte les is dat we ons nooit meer afhankelijk moeten maken van een onbetrouwbaar regime die er niet voor terugdeinst om buurlanden binnen te vallen. 2014 had de grote wake up call moeten zijn om onze energieleverantie te diversifiëren en onze kernenergie voorraad op peil te houden. In plaats daarvan gingen we all-in op Russisch gas met NS2 als toppunt. Daar plukken we nu de zure vruchten van de komende jaren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jaeger85 op 01-09-2022 15:47:52 ]
pi_205812195
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 14:38 schreef zoost het volgende:

[..]
Ja, dat denk ik wel.
Denk je serieus dat ze ons daarom afknijpen en niet vanwege alle andere sancties die de Russen op de lange termijn hard raken? Oh sweet summerchild
pi_205812772
twitter

Hier de top tip vd week jongens
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_205812778
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 16:11 schreef RipCity het volgende:
[ twitter ]
Gelijk een nieuwe waterkoker besteld.

Samen komen we deze crisis door *O*
pi_205812935
quote:

Het is Ruttiaans alle verantwoordelijkheid afschuiven op de burger. En schuld. "jij verspilt teveel energie".

Maar het is so much you can do.

Laten we hopen op een milde winter, dan kan je nog met een warme trui en geitewollensokken de verwarming uit laten.
pi_205813100
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 16:11 schreef RipCity het volgende:
[ twitter ]
Hadden ze die clown al niet naar huis gestuurd? Of heb ik iets gemist?
  donderdag 1 september 2022 @ 17:04:25 #197
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205813181
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 16:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hadden ze die clown al niet naar huis gestuurd? Of heb ik iets gemist?
Volgende week wordt hij afgelost.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205813243
Wat ik me afvraag,
als de uitkeringen verhoogd(10%! bruto?) worden, gaan dan niet automatisch de toeslagen naar benee?
Ik huur niet en val buiten zorgtoeslag "gelukkig", maar er zijn natuurlijk mensen zat die beiden krijgen,
broekzak/vestzak?
pi_205813559
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2022 14:42 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
De echte les is dat we ons nooit meer afhankelijk moeten maken van een onbetrouwbaar regime die er niet voor terugdeinst om buurlanden binnen te vallen. 2014 had de grote wake up call moeten zijn om onze energieleverantie te diversifiëren en onze kernenergie voorraad op peil te houden. In plaats daarvan gingen we all-in op Russisch gas met NS2 als toppunt. Daar plukken we nu de zure vruchten van de komende jaren.
Je vergeet nog de blindheid voor de noodzaak om de energiebehoefte simpelweg terug te dringen en daarmee geld in eigen land te houden.

Jaarlijks miljarden euro's exporteren om het goedje wat we er voor terugkrijgen simpelweg te verbranden. Ongeacht waar het goedje vandaan komt, is dat op lange termijn niet een bijster slim plan. Nog los van wat dingetjes met luchtvervuiling en klimaat enzo.
pi_205813679
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 17:09 schreef paulowna het volgende:
Wat ik me afvraag,
als de uitkeringen verhoogd(10%! bruto?) worden, gaan dan niet automatisch de toeslagen naar benee?
Ik huur niet en val buiten zorgtoeslag "gelukkig", maar er zijn natuurlijk mensen zat die beiden krijgen,
broekzak/vestzak?
de toeslagen stijgen juist zoals in het pakket is genoemd.
pi_205813681
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2022 14:42 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
ah vandaar dat we nu weer zaken doen met qatar, dat past wel in het beleid om niks te leren van het verleden.
pi_205839248
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 17:09 schreef paulowna het volgende:
Wat ik me afvraag,
broekzak/vestzak?
Klopt, als je een hogere uitkering krijgt, stijgt dus je inkomen en daalt je toeslag.
pi_205839477
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:38 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Wat niet mee helpt is dat dit soort mensen met een dergelijk laag inkomen vaak in slecht geisoleerde huurhuizen wonen, en daardoor nu veel meer betalen aan energie.
Het kan ook anders. Mijn moeder, 84 jaar, heeft AOW en een klein nabestaanden pensioen. Zij woont echter in een redelijk nieuw (bouwjaar rond 1998/1999) en goed geisoleerd appartement. Ze stookt wel op gas maar stookt heel weinig omdat het nooit echt koud wordt, ook vanwege het feit dat ze ergens in het midden woont met boven, onder en beide kanten naast haar buren. Ook stroom gebruikt ze niet veel, geen stroom vretende apparaten in huis. Vorig jaar was haar maandelijkse voorschot ¤34, dit jaar ¤15. Daarnaast is de woningbouwvereniging best duurzaam bezig en heeft het dak volgegooid met iets van 125 panelen, waar de bewoners ook van profiteren en jaarlijks via de servicekosten daar geld van terug krijgen.
In een normale maand houdt zij na alle vaste lasten en boodschappen zo'n 500 of zelfs iets meer over. Zou zij echter een energie rekening hebben van 500 euro dan wordt het een heel ander verhaal. En dn kwam ze dit jaar niet in aanmerking voor de energietoeslag omdat ze net 8 euro boven de grens zat. Ze ontvangt wel huurtoeslag en zorgtoeslag.
Ik woon in een huurwoning uit 2014, betaal nu 105 pm voor gas en stroom.
Even gekeken wat ik betaal als ik nu een contract afsluit.
Da's gewoon 560 euro!
Tja, dat is bijna niet op te hoesten.
Verder sprak ik gisteren 2 vrienden, ondernemers, de ene heeft een nieuw contract dat 6 x duurder maandtarief heeft en de ander heeft een nieuw voorstel ontvangen die 12x hoger is dan het huidige contract.
Gewoon elke maand een jaarbedrag aan energiekosten neerleggen.
Dat is toch niet te doen. Dat gaat een flinke impact hebben op de verkoopprijs van de artikelen, voor zover dat door te berekenen is. Hij voorspelde ook deze winter een tekort aan kasgroentes, omdat veel telers gewoon alles stil hebben gezet. Dat wordt dus import uit het buitenland en sla en komkommers die 3 euro per krop/stuks gaan kosten.
pi_205839516
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 12:07 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hij voorspelde ook deze winter een tekort aan kasgroentes, omdat veel telers gewoon alles stil hebben gezet. Dat wordt dus import uit het buitenland en sla en komkommers die 3 euro per krop/stuks gaan kosten.
Wat betreft glastuinbouw gaat 81% op de export naar het buitenland, dus weet niet of dat echt een heel grote invloed heeft.
pi_205839953
quote:
Dat is toch niet te doen. Dat gaat een flinke impact hebben op de verkoopprijs van de artikelen, voor zover dat door te berekenen is
als het niet door te berekenen is (waarom eigenlijk niet?) dan wordt het niet meer gemaakt.

Ik geloof dat er al 10 fabrieken in de EU zijn die niet meer produceren.
In NL zijn het er in ieder geval al 3 die minder of gestopt zijn. Yara, Aldel en Nyrstar
pi_205850354
quote:

[..]
Da's gewoon 560 euro!
Verder sprak ik gisteren 2 vrienden, ondernemers, de ene heeft een nieuw contract dat 6 x duurder maandtarief heeft en de ander heeft een nieuw voorstel ontvangen die 12x hoger is dan het huidige contract.
Dat is toch niet te doen. Dat gaat een flinke impact hebben op de verkoopprijs van de artikelen, voor zover dat door te berekenen is. Hij voorspelde ook deze winter een tekort aan kasgroentes, omdat veel telers gewoon alles stil hebben gezet. Dat wordt dus import uit het buitenland en sla en komkommers die 3 euro per krop/stuks gaan kosten.
Als je nu een nieuw contract afsluit kun je eigenlijk alleen het modelcontract afsluiten en dan betaal je de hoofdprijs.

Zelf betaal ik nu ¤120 per maand en Vattenfall geeft als advies te verlagen naar ¤86. Maar zou ik nu een nieuw contract moeten afsluiten dan kom ik met mijn jaarverbruik van vorig jaar op ¤232. Maar het is wel zo dat ik stadsverwarming heb en het tarief daarvan is alleen per 1 januari verhoogd, terwijl het gastarief dit jaar al vaker is verhoogd. Die stadswarmteprijs wordt weer per 1 januari 2023 aangepast en dan kan het wel eens flink hoger worden.

Mijn moeder die nu dus ¤15 per maand aan voorschot betaalt, had vorig jaar een verbruik van 1118 kWh stroom en 310 m3 gas. Zou zij nu een nieuw contract af moeten sluiten komt ze met dit verbruik aan zo'n ¤170 per maand.
pi_205850365
Nationaliseren dat zootje en dezelfde prijs voor iedereen.
pi_205850825
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 07:17 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
100%, geen 30%
pi_205851002
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als het niet door te berekenen is (waarom eigenlijk niet?) dan wordt het niet meer gemaakt.
Nou, toevallig afgelopen weekend bij vriendin geweest, die verkoopt luxe artikelen. Die zijn qua inkoopsprijs verdubbeld. Verkoopprijs voldoende verhogen om dat op te van gaat niet, dat gaat ten koste van de verkoop. Dus neemt ze een deel voor haar eigen rekening.

quote:
Ik geloof dat er al 10 fabrieken in de EU zijn die niet meer produceren.
In NL zijn het er in ieder geval al 3 die minder of gestopt zijn. Yara, Aldel en Nyrstar
Ja, lastige ontwikkelingen, daardoor neemt schaarste alleen maar toe en wordt alles nog duurder.
pi_205851112
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 02:03 schreef heiden6 het volgende:

[..]
100%, geen 30%
Ik ga ervanuit dat het btw op energie betreft.
pi_205851222
Wat ik wel raar vind: ik heb elektriciteit van Vandebron, dat is 100% windenergie van een boer uit de omgeving, dus geen aardgas etc nodig, maar toch rekenen ze de hoofdprijs bij een variabel contract.
pi_205851325
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 07:49 schreef Wantie het volgende:
Wat ik wel raar vind: ik heb elektriciteit van Vandebron, dat is 100% windenergie van een boer uit de omgeving, dus geen aardgas etc nodig, maar toch rekenen ze de hoofdprijs bij een variabel contract.
Welnee, dat is hun marketing geweest. Ook die krijgen gewoon electriciteit uit diverse bronnen op het net. Je kan niet zeggen: deze windenergie moet naar dat huis en dat huis en als de buren dan bij Engie zitten dan krijgen die weer via een ander kabeltje kernenergie. Zo werkt het niet.

De prijs van electriciteit is afhankelijk van de gasprijs omdat de hoogste prijs wordt aangehouden voor álle energiebronnen en we altijd een beetje gas nodig zijn om electriciteit te maken. Het is mooi geregeld :Y) Die windboer wordt slapend rijk van de wind nu, want die krijgt ook de gasprijs.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_205851367
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 08:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Welnee, dat is hun marketing geweest. Ook die krijgen gewoon electriciteit uit diverse bronnen op het net. Je kan niet zeggen: deze windenergie moet naar dat huis en dat huis en als de buren dan bij Engie zitten dan krijgen die weer via een ander kabeltje kernenergie. Zo werkt het niet.
Klopt, maar met de belofte dat mijn stroom 100% afkomstig is van die ene boer, dat impliceert wel dat de kilowattuur die ik verbruik 100% wordt afgedekt door de kilowattuur die die boer aan het stroomnet levert.

quote:
De prijs van electriciteit is afhankelijk van de gasprijs omdat de hoogste prijs wordt aangehouden voor álle energiebronnen en we altijd een beetje gas nodig zijn om electriciteit te maken. Het is mooi geregeld :Y) Die windboer wordt slapend rijk van de wind nu, want die krijgt ook de gasprijs.
Ja, precies.
En ergens is dat krom natuurlijk.
pi_205851619
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 08:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, maar met de belofte dat mijn stroom 100% afkomstig is van die ene boer, dat impliceert wel dat de kilowattuur die ik verbruik 100% wordt afgedekt door de kilowattuur die die boer aan het stroomnet levert.
[..]
Ja, precies.
En ergens is dat krom natuurlijk.
Dan had je winddelen moeten hebben bijvoorbeeld. Dan koop je een deel van de opbrengst van een specifieke molen minus de kosten van onderhoud. Ze hebben tot nog toe echter nog maar een keer opgebracht wat verwacht werd maar het werkt wel. Je komt er alleen niet meer van af in de praktijk.
https://windcentrale.nl
  maandag 5 september 2022 @ 09:15:19 #215
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205851693
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 09:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan had je winddelen moeten hebben bijvoorbeeld. Dan koop je een deel van de opbrengst van een specifieke molen minus de kosten van onderhoud. Ze hebben tot nog toe echter nog maar een keer opgebracht wat verwacht werd maar het werkt wel. Je komt er alleen niet meer van af in de praktijk.
https://windcentrale.nl
Ik heb ze ook gratis gehad bij een bepaald contract bij greenchoice.
2 windelen van, toen, 250kwh waarmee ik een groot deel van mijn minimalistische verbruik kon dekken.
Onder de streep betaalde ik vooral voor gas maar het was mooi meegenomen.

Ik weet het niet met deze papieren-constructies.
Als de boel klapt deze winter en die energiemaatschappijen genationaliseerd worden ben je het kwijt.
pi_205851694
quote:

[..]
Da's gewoon 560 euro!
Bij m'n bedrijfspand ga ik van 500,- naar 1500,- in november ;( ;( ;( tja moet ik maar weer m'n uurtarief verhogen zit niets anders op.
Facts don't care about your feelings
pi_205851853
Gisteravond mailtje van Eneco,
mijn electr. was 0,41 E/kwh
wordt:
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh enkel ¤ 0,60910
Dat is toch 50% omhoog.

[ Bericht 0% gewijzigd door paulowna op 05-09-2022 10:16:48 ]
pi_205852060
Hier ook de jaarafrekening binnen: we krijgen bijna 1400¤ terug en ons maandbedrag gaat van 223 naar 361

Moet zeggen, valt me nog mee.
  maandag 5 september 2022 @ 10:01:53 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205852083
quote:
7s.gif Op maandag 5 september 2022 09:59 schreef Serinde het volgende:
Hier ook de jaarafrekening binnen: we krijgen bijna 1400¤ terug en ons maandbedrag gaat van 223 naar 361

Het bedrag dat je terugkrijgt dekt bijna het extra maandbedrag voor het komende jaar...
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 5 september 2022 @ 10:04:22 #220
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205852105
ik kan godverdomme al een week lang niet inloggen op mijn energiedirect :(
Ik heb geen idee wat voor contact ik heb en wanneer die afloopt, ik wil weten waar ik aan toe ben.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  Moderator maandag 5 september 2022 @ 10:07:28 #221
16180 crew  CoolGuy
pi_205852129
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het bedrag dat je terugkrijgt dekt bijna het extra maandbedrag voor het komende jaar...
Dit is exact wat ik ook rekende inderdaad. Je krijgt bijna 1400 euro terug en je verhoging is 138 euro. Daarmee dek je 10,14 maanden je verhoging af.
  maandag 5 september 2022 @ 10:12:47 #222
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_205852178
- Reageer normaal of reageer gewoon niet vent, met je getroll -

[ Bericht 89% gewijzigd door CoolGuy op 05-09-2022 10:15:10 ]
  maandag 5 september 2022 @ 10:14:37 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205852203
Het gaat om deze post:
quote:
7s.gif Op maandag 5 september 2022 09:59 schreef Serinde het volgende:

[ Bericht 31% gewijzigd door CoolGuy op 05-09-2022 10:15:31 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 5 september 2022 @ 10:20:00 #224
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_205852255
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:14 schreef Leandra het volgende:

Het gaat om deze post:
[..]

Dankjewel Leandra. Helder.
pi_205853027
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Klopt met de huidige prijzen, daarom valt het me mee. Eneco geeft maar voor 3 maanden prijzen dus het blijft iedere keer afwachten maar voor gas betalen we straks 2,71 (nu 1,80)
Verwacht wel dat dat verder op gaat lopen, gezien ook de prijzen die hier langs komen.

Ons verbruik afgelopen jaar: 2.175 kWh en 880m3 (2p)

Ik schrik trouwens wel een beetje van de hoge gemiddelden bij gasverbruik die Eneco aangeeft

[ Bericht 4% gewijzigd door Serinde op 05-09-2022 11:43:47 ]
pi_205853378
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat betreft glastuinbouw gaat 81% op de export naar het buitenland, dus weet niet of dat echt een heel grote invloed heeft.
Mijn zus heeft nogal wat vrienden die tuinder zijn. De ene stopt ermee, die had vorige maand een gasrekening van 400.000 euro. Die houdt dat geen maand vol. Kas gaat leeg.
Een andere heeft vorig jaar veel gas ingekocht, en heeft nu gouden tijden.
Maar veel tuinders zetten hun kas leeg. Geen extra verwarming, mogelijk dat ze er gewassen in zetten (als ze dat kunnen) in het voorjaar waarbij geen verwarming nodig is. Dat gaan we echt wel merken in de prijzen van groente en bloemen.
pi_205853720
of we het bedrag willen aanpassen naar 1250.- per maand....
pi_205853762
Kan de overheid de belasting over gas en electricitiet niet per unit doen ipv als percentage van de prijs? Ze verlagen de btw wel 21% naar 9%, maar waar je eerst 21 euro betaald over 100, betaal je nu straks 9% over 500 euro. Dus de BTW inkomsten gaan nog steeds van 21 euro naar 45 euro. Kunnen ze niet een vast bedrag als BTW heffen per KWH of M? Zodat hun inkomsten ongeveer gelijkblijven (ze kunnen het eventueel hoger zetten om terugloop gebruik op te vangen) ipv dat ze meedoen met het uitwringen van de burger? Of is dat te lastig voor de belastingdienst? :')
  maandag 5 september 2022 @ 12:42:18 #229
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205853769
quote:
2s.gif Op maandag 5 september 2022 00:22 schreef Steven_Stil het volgende:
Nationaliseren dat zootje en dezelfde prijs voor iedereen.
Dat is ook niet eerlijk...
pi_205853788
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:39 schreef Questular het volgende:
En u betaalt nu?
pi_205853790
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Kan de overheid de belasting over gas en electricitiet niet per unit doen ipv als percentage van de prijs? Ze verlagen de btw wel 21% naar 9%, maar waar je eerst 21 euro betaald over 100, betaal je nu straks 9% over 500 euro. Dus de BTW inkomsten gaan nog steeds van 21 euro naar 45 euro. Kunnen ze niet een vast bedrag als BTW heffen per KWH of M? Zodat hun inkomsten ongeveer gelijkblijven (ze kunnen het eventueel hoger zetten om terugloop gebruik op te vangen) ipv dat ze meedoen met het uitwringen van de burger? Of is dat te lastig voor de belastingdienst? :')
Je kan de hoeveelheid BTW die je betaalt fors naar beneden krijgen door minder gas en stroom af te nemen.
pi_205853801
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:43 schreef paulowna het volgende:

[..]
En u betaalt nu?
500, maar dan zouden we volgens de berekening van essent 3700.- moeten bijbetalen op het einde van het jaar...
pi_205853802
quote:
Wat de
  maandag 5 september 2022 @ 12:45:14 #234
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205853810
quote:
RIP Questular..

Maar dan ga je toch balls to the wall zorgen dat je verbruikt naar beneden gaat?
  roze maandag 5 september 2022 @ 12:45:18 #235
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_205853811
quote:
Wat?
Your beauty never ever scared me.
pi_205853833
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:44 schreef Questular het volgende:

[..]
500, maar dan zouden we volgens de berekening van essent 3700.- moeten bijbetalen op het einde van het jaar...
ik een gewoon huis?
  maandag 5 september 2022 @ 12:50:45 #237
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205853892
Dat soort posts zijn zo zinloos zonder niet even erbij te zeggen wat je situatie is.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_205853927
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:46 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
ik een gewoon huis?
Een vrijstaand huis. Ons gedeelte bestaat uit een woonkamer/keuken/slaapkamers/zolder/kelder etc met daaraan vast een appartement bewoond door 2 mensen. Dat gedeelte van het huis is een stuk nieuwer/energie zuiniger.

Dus deze winter alles proberen te verwarmen op de airco. En vooral minder gas proberen te verbruiken.
pi_205853957
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan de hoeveelheid BTW die je betaalt fors naar beneden krijgen door minder gas en stroom af te nemen.
Hoe dan? Stel, je unit prijs is nu 100 euro, daar betaal je dan nog 21% BTW over, 21 euro.
De unit prijs gaat naar 500 euro, maar daar hoe je 'maar' 9% BTW over te betalen, 45 euro.
Als je je gebruik terugschroeft met 30%, dan is je unit prijs in totaal dus 350 euro, daar betaal je 9% BTW over, dat is 31.5 euro, dus ondanks dat je flink minder verbruikt, draag je nog steeds meer BTW af.

Als de overheid de BTW niet over de prijs maar over de unit heft kun je inderdaad je BTW kosten drukken, maar met de huidige prijsstijginge niet.
pi_205853982
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:56 schreef Questular het volgende:

[..]
Een vrijstaand huis. Ons gedeelte bestaat uit een woonkamer/keuken/slaapkamers/zolder/kelder etc met daaraan vast een appartement bewoond door 2 mensen. Dat gedeelte van het huis is een stuk nieuwer/energie zuiniger.

Dus deze winter alles proberen te verwarmen op de airco. En vooral minder gas proberen te verbruiken.
Pffff. Maar dus geen kasteel met 15 kamers en een balzaal.
Daar ben ik ooit eens geweest toen het niet zo duur was (al waren die mensen wel heel veel geld kwijt aan gas/electra, heb het nog nooit zo koud gehad)
pi_205854002
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hoe dan? Stel, je unit prijs is nu 100 euro, daar betaal je dan nog 21% BTW over, 21 euro.
De unit prijs gaat naar 500 euro, maar daar hoe je 'maar' 9% BTW over te betalen, 45 euro.
Als je je gebruik terugschroeft met 30%, dan is je unit prijs in totaal dus 350 euro, daar betaal je 9% BTW over, dat is 31.5 euro, dus ondanks dat je flink minder verbruikt, draag je nog steeds meer BTW af.

Als de overheid de BTW niet over de prijs maar over de unit heft kun je inderdaad je BTW kosten drukken, maar met de huidige prijsstijginge niet.
Als je minder afneemt betaal je minder BTW.

Dat lijkt me toch niet zo'n heel spannende rekensom?

Andere regelingen / aanpassingen van de overheid zijn mogelijk maar ik zou er niet op inzetten.
pi_205854076
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Btw is percentage, dat is zo geprogrammeerd.
pi_205854089
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat lukte al niet met groenten en fruit om daar de btw vanaf te halen (lukte wel om het omhoog te zetten, dat weer wel)
  maandag 5 september 2022 @ 13:46:23 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205854409
Ervaringen met Engie iemand?
Ik wil alleen NL groene stroom en vrij van biomassa dus dat beperkt de mogelijkheden wat, principes enzo.

En volgens mij is gaslicht.com vastgelopen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205854481
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 13:46 schreef Leandra het volgende:
Ik wil alleen NL groene stroom en vrij van biomassa dus dat beperkt de mogelijkheden wat, principes enzo.

De site is hier traag maar hij laadt nog wel.
pi_205854568
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je het kunt programmeren dan kun je het ook anders programmeren ;) . BTW is er om inkomsten te generen voor de overheid. Dat kan als percentage van kosten, maar ook als percentage van verbruik.
pi_205854578
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je minder afneemt betaal je minder BTW.

Dat lijkt me toch niet zo'n heel spannende rekensom?

Andere regelingen / aanpassingen van de overheid zijn mogelijk maar ik zou er niet op inzetten.
8)7 niet dus. Zelfs bij lagere BTW en minder verbruik betaal je straks absoluut gezien meer BTW in vergelijking met begin dit jaar.
pi_205854593
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 13:46 schreef Leandra het volgende:

ik heb altijd goede ervaringen gehad met Engie, tis dat ze te duur zijn geworden bij mijn nieuwe "aanbod" en kon flink besparen bij vattenfall icm het modelcontract
  maandag 5 september 2022 @ 14:03:40 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205854606
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De site is hier traag maar hij laadt nog wel.
Ja, hier gaat het inmiddels ook weer, maar regelmatig een melding dat de verbinding niet goed is als je een detailscherm wilt openklappen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 5 september 2022 @ 14:10:30 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205854684
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:03 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]
ik heb altijd goede ervaringen gehad met Engie, tis dat ze te duur zijn geworden bij mijn nieuwe "aanbod" en kon flink besparen bij vattenfall icm het modelcontract
Nou ja, ik zit met een luxeprobleem, want we wekken meer stroom op dan we verbruiken en hebben geen gas....
Ik zat bij Powerpeers maar daar hebben ze aan het einde van het contract niets laten horen, zelfs geen mailtje met mijn nieuwe (variabele) tarieven, dus per eergisteren (!) :') overgestapt naar Eneco, waar ik dus geen enkel bericht van heb gehad dat de TLV naar beneden zou gaan per vandaag, sterker nog: in de app staat nog het hoge bedrag (¤ 0,78791) maar in mijn Eneco op de laptop staat ¤ 0,09.
En ik snap best dat die oude terugleververgoeding aan de forse kant was, maar communiceer erover, gewoon niets gehoord van Eneco, behalve in de media.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205854703
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
8)7 niet dus. Zelfs bij lagere BTW en minder verbruik betaal je straks absoluut gezien meer BTW in vergelijking met begin dit jaar.
Nogmaals: als je minder afneemt (verbruikt) betaal je minder BTW.

Ik heb het niet over begin dit jaar, toen waren de tarieven anders.
pi_205854800
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nogmaals: als je minder afneemt (verbruikt) betaal je minder BTW.

Ik heb het niet over begin dit jaar, toen waren de tarieven anders.
Maar daar had ik het dus wel over. Het gaat me er vooral om dat de BTW inkomsten van de overheid stijgen, ondanks BTW verlaging en verminderd gebruik. Oftewel, de overheid jaagt mede de burgers op kosten. En dat kunnen ze mijns inziens voorkomen, zonder dat de BTW inkomsten teruglopen.
pi_205854856
Mailtje van mijn energieleverancier ( HEM )
U heeft ongetwijfeld het nieuws van het afgelopen half jaar gevolgd.
Daarin is uitgebreid aan bod gekomen dat door het beperken van gasaanbod door Rusland de prijzen voor gas en stroom tot extreme hoogte zijn gestegen.
Daar komt bij dat we vorig jaar uit de corona lockdowns zijn gekomen en weer vol aan de slag zijn.

Het een en ander heeft wel consequenties voor zowel het verbruik als de tarieven.
Nu laten we de tarieven op dit moment ongemoeid maar zijn we wel genoodzaakt om rekening te houden met meerverbruik en de komende winterperiode.

Dat betekent concreet voor u dat uw maandbedrag wordt verhoogd van ¤ 335,00 naar ¤ 670,00 per maand.
Dit is een voorschotbedrag en als het blijkt dat uw werkelijk verbruik leidt tot een ander bedrag dan wordt dit netjes met u verrekend. Dat kan betekenen dat u geld terug krijgt bij uw jaarrekening.

Die gasten zijn helemaal gek geworden! 8)7

Dan bel je ze en dan 'mogen' ze je voorschotbedrag niet aanpassen. Maar eenzijdig een mailtje sturen dat ze je voorschot bedrag 'even' verdubbelen terwijl de tarieven hetzelfde blijven kan dan blijkbaar wel.

Die staan gewoon op het punt van omvallen en willen nog wat centjes bij elkaar schrapen of iets dergelijks. Wat een bende |:(
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_205854879
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:25 schreef Tim_G het volgende:
Daarin is uitgebreid aan bod gekomen dat door het beperken van gasaanbod door Rusland de prijzen voor gas en stroom tot extreme hoogte zijn gestegen.
Daar komt bij dat we vorig jaar uit de corona lockdowns zijn gekomen en weer vol aan de slag zijn.

Het een en ander heeft wel consequenties voor zowel het verbruik als de tarieven.
Nu laten we de tarieven op dit moment ongemoeid maar zijn we wel genoodzaakt om rekening te houden met meerverbruik en de komende winterperiode.

Dat betekent concreet voor u dat uw maandbedrag wordt verhoogd van ¤ 335,00 naar ¤ 670,00 per maand.
Dit is een voorschotbedrag en als het blijkt dat uw werkelijk verbruik leidt tot een ander bedrag dan wordt dit netjes met u verrekend. Dat kan betekenen dat u geld terug krijgt bij uw jaarrekening.

Dan bel je ze en dan 'mogen' ze je voorschotbedrag niet aanpassen. Maar eenzijdig een mailtje sturen dat ze je voorschot bedrag 'even' verdubbelen terwijl de tarieven hetzelfde blijven kan dan blijkbaar wel.

Die staan gewoon op het punt van omvallen en willen nog wat centjes bij elkaar schrapen of iets dergelijks. Wat een bende |:(
Met een verdubbeling zit je nog niet eens zo heel slecht, maar had je die 335 euro vorig jaar echt nodig?
pi_205854897
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:26 schreef PS. het volgende:

[..]
Met een verdubbeling zit je nog niet eens zo heel slecht, maar had je die 335 euro vorig jaar echt nodig?
Ik zit er pas sinds April :D voorheen zat ik rond de 200euro per maand
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_205854908
HEM? :{
pi_205854915
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:27 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Ik zit er pas sinds April :D
Maar wat was je verbruik bij een andere leverancier? Sowieso als je alleen de zomer bij hun hebt meegemaakt zou ik lekker overstappen. Want dan gaat het financieel kennelijk niet erg goed.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2022 14:29:24 ]
pi_205854939
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:28 schreef PS. het volgende:

[..]
Maar wat was je verbruik bij een andere leverancier?
4200kwh en 1900m3 op basis daarvan is ook dit voorschot bedrag bepaald in April tegen vaste tarieven. Er komen zonnepanelen en willen wat zuiniger gaan zijn met stoken omdat ik die prijzen toen al idioot vond.
pi_205854945
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:25 schreef Tim_G het volgende:

Dan zou ik direct overstappen naar een grotere energiemaatschappij, om problemen door een eventueel faillissement voor te zijn.
pi_205854953
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:28 schreef Jor_Dii het volgende:
HEM? :{
Haar/hun/they
pi_205854954
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:28 schreef PS. het volgende:

[..]
Maar wat was je verbruik bij een andere leverancier? Sowieso als je alleen de zomer bij hun hebt meegemaakt zou ik lekker overstappen. Want dan gaat het financieel kennelijk niet erg goed.
Probleem is natuurlijk dat als ik nu overstap dat je nergens meer een vastcontract kunt afsluiten en met een variabel contract ben je helemaal aan de goden overgeleverd.

2 weken terug nog eens gekeken wat ik bij Vattenfal kwijt zou zijn. 816,- per maand 8)7
pi_205854956
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan zou ik direct overstappen naar een grotere energiemaatschappij, om problemen door een eventueel faillissement voor te zijn.
Dit dus.
pi_205854969
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:31 schreef Tim_G het volgende:

[..]
4200kwh en 1900m3 op basis daarvan is ook dit voorschot bedrag bepaald in April tegen vaste tarieven. Er komen zonnepanelen en willen wat zuiniger gaan zijn met stoken omdat ik die prijzen toen al idioot vond.
1900m3 is ook wel fors.
Is het een oudere woning?
pi_205854976
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 09:15 schreef BertV het volgende:
Ik weet het niet met deze papieren-constructies.
Als de boel klapt deze winter en die energiemaatschappijen genationaliseerd worden ben je het kwijt.
Van de site:
quote:
Bij De Windcentrale kun je ‘stukjes’ van een windmolen kopen: Winddelen. Iedereen die een Winddeel koopt wordt, via lidmaatschap van een coöperatie, daadwerkelijk mede-eigenaar van de molen.
Ik denk dus dat je op zich niet je geld kwijt bent als het klapt, je bent immers lid van een coöperatie die de molen in eigendom heeft. Dus jij bent (mede)eigenaar en niet Greenchoise. Mocht GC klappen, wat ik absoluut niet verwacht. Dan zal het ongetwijfeld een hoop gedoe opleveren.

Wat mij indertijd tegen viel was dat de waarde van je windelen voor de belasting bij je vermogen geteld moesten worden. De VRH grens is echter zo veel opgetrokken dat het nu niet meer telt voor mij. Toen kwam het me slecht uit en viel het rauw op mijn dak weet ik nog wel.

Voor wie wil staan er diverse winddelen te koop van o.a. mensen die alsnog panelen hebben gekocht en nu dus eigenlijk geen winddelen meer mogen hebben.
pi_205854979
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoals ik in een andere post ook al zeg. Dan betaal je momenteel ook al de hoofdprijs.

Voordeel is dat je bij de afrekening wel aardig wat terug krijgt natuurlijk.
pi_205854981
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:32 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Probleem is natuurlijk dat als ik nu overstap dat je nergens meer een vastcontract kunt afsluiten en met een variabel contract ben je helemaal aan de goden overgeleverd.

2 weken terug nog eens gekeken wat ik bij Vattenfal kwijt zou zijn. 816,- per maand 8)7
Nee, het is klote. Maar een voorschot betalen en misschien geheel kwijtraken is ook weer zo wat...
pi_205854986
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:32 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Dan zou gezien je verbruik wel kunnen kloppen, ding is alleen dat de kans dat je nu in de zomer zoveel teveel betaald hebt, dat je dat best kunt leien.

Je zou dan nu honderden euro's terug krijgen. die kun je weer inzetten voor de winter bij vattenfall. Die gok zou ik eerder nemen dan hier nu 600+ betalen met een heel groot risico dat die omvallen in de winter.
pi_205854992
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1900m3 is ook wel fors.
Is het een oudere woning?
Jaren 70 woning op een hoek. Huishouden van 5 personen.
pi_205855021
Ma zit al jaren bij Vattenfall en gaat van 26 naar 41 cent per kwh per 1 oktober
pi_205855029
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:38 schreef pvdplanet het volgende:
Ma zit al jaren bij Vattenfall en gaat van 26 naar 41 cent per kwh per 1 oktober
Ja dat is logisch toch.
pi_205855030
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:35 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Jaren 70 woning op een hoek. Huishouden van 5 personen.
Oké, dat klinkt als mijn oude woning (in 2009 gekocht) maar dan met 1 persoon.

Ik zat daar op 1.100m3 aardgas per jaar maar heb wel één en ander geïsoleerd door de jaren heen.
Zo zaten er boven nog aluminium schuiframen (!) met enkel glas toen ik er in kwam en daar is direct kunststof met HR++ in gekomen.

Beneden is het nu ook overal HR++.

Volgende week komt er een airco in (m'n moeder huurt het nu van me) en er zijn in maart al 20 zonnepanelen gelegd (10 op noord, 10 op zuid) die sinds 22 maart al 4.975kWh hebben opgewekt.

Stapje voor stapje wordt het beter. Warmtepomp is de laatste stap maar gezien de drukte en verkrijgbaarheid ga ik m'n installateur daar maar even niet mee lastig vallen.
pi_205855043
Trouwens ff snel gespiekt bij Vattenfal zojuist.

¤ 957,96 p.m. compleet idioot natuurlijk, goedkopere leveranciers vragen ook doodleuk 800+ per maand 8)7
pi_205855061
Wat zouden jullie eerst doen:
- Isoleren
- Panelen pakken
pi_205855082
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:42 schreef Questular het volgende:
- Isoleren
- Panelen pakken
Hier gaan we met panelen aan de gang. Die heb je nu bijzonder snel terug verdiend.
pi_205855117
quote:
- Isoleren
- Panelen pakken
Moeilijk, maar nu denk ik eerst panelen pakken, zodat je nog vol gebruik kan maken van de salderingsregeling. Isolatie ligt er ook wel aan wat je wil, maar je hele woning incl kozijnen, ramen, dak, spouwmuur, kruipruimte kost je tienduizenden euro's. terwijl zonnepanelen je een paar duizend zou kosten.

Dus zou zonnepanelen doen, en beginnen met een aantal dingen isoleren.
  maandag 5 september 2022 @ 14:46:22 #276
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205855129
quote:
- Isoleren
- Panelen pakken
Isoleren, met gasprijzen van ¤ 5,= per m³ is die besparing waarschijnlijk groter dan met zonnepanelen.
Mijn voorkeur zou en/en zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 5 september 2022 @ 14:47:45 #277
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205855146
quote:
- Isoleren
- Panelen pakken
Ik zou direct voor beide offertes aanvragen en degene die het eerst kan leveren doen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205855153
quote:
- Isoleren
- Panelen pakken
Mensen denken vaak het eerste aan "energie opwekken" maar energieverlies voorkomen is altijd stap 1.
Dus eerst isoleren.

Heb je het geld liggen om beiden aan te pakken, dan ook beiden doen natuurlijk.
Daar kan geen spaarrente tegenop ;)

quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:43 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Hier gaan we met panelen aan de gang. Die heb je nu bijzonder snel terug verdiend.
Klopt. De investering van panelen op zich verdient zich snel terug.

Maar hoeveel panelen je ook legt, je verliest nog steeds evenveel warmte.
  maandag 5 september 2022 @ 14:48:46 #279
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205855160
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, het is klote. Maar een voorschot betalen en misschien geheel kwijtraken is ook weer zo wat...
Dat risico lijkt me bij de cowboys een stuk groter dan bij de Eneco/Essent/Vattenfall die oorspronkelijk provinciale energie maatschappijen waren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205855180
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Isoleren, met gasprijzen van ¤ 5,= per m³ is die besparing waarschijnlijk groter dan met zonnepanelen.
Mijn voorkeur zou en/en zijn.
Hoe goed is isoleren te meten? kan me niet voorstellen ( betekend niet dat het niet zo is natuurlijk ) dat je ineens de helft minder verbruikt nadat je alles geisoleerd hebt?
pi_205855199
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mensen denken vaak het eerste aan "energie opwekken" maar energieverlies voorkomen is altijd stap 1.
Dus eerst isoleren.

Heb je het geld liggen om beiden aan te pakken, dan ook beiden doen natuurlijk.
Daar kan geen spaarrente tegenop ;)
[..]
Klopt. De investering van panelen op zich verdient zich snel terug.

Maar hoeveel panelen je ook legt, je verliest nog steeds evenveel warmte.
Elektrisch gaan stoken ipv via de CV. Verlies in warmte blijft hetzelfde maar scheelt een bak geld.
pi_205855212
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:50 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Hoe goed is isoleren te meten? kan me niet voorstellen ( betekend niet dat het niet zo is natuurlijk ) dat je ineens de helft minder verbruikt nadat je alles geisoleerd hebt?
Dat kan wel degelijk.

Ik zou wel uitzoeken wat de kosten / baten zijn van iedere isolatiemaatregel.
Eerst het "laaghangend fruit" aanpakken.

Heb je nog enkel glas of thermopane? Dan zit daar al een snelle besparing.
  maandag 5 september 2022 @ 14:52:38 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205855216
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:50 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Dat ligt eraan hoe goed je geïsoleerd hebt....

Maar warmte die er niet uit vliegt hoef je niet aan te vullen met nieuwe warmte.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205855234
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat kan wel degelijk.

Ik zou wel uitzoeken wat de kosten / baten zijn van iedere isolatiemaatregel.
Eerst het "laaghangend fruit" aanpakken.

Heb je nog enkel glas of thermopane? Dan zit daar al een snelle besparing.
Alles is allang dubbelglas van boven naar beneden. Muren en vloer volspuiten lees ik eigenlijk niet veel goeds over, heeft dan veelal te maken met verkeerd aanbrengen trouwens.
pi_205855251
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:51 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Elektrisch gaan stoken ipv via de CV. Verlies in warmte blijft hetzelfde maar scheelt een bak geld.
Als je 1.500m3 aardgas per jaar stookt, dan is dat 1.500 x 9,75kWh x 0,85 = 12.431kWh warmte.

Je zal dus 12.431kWh aan stroom nodig hebben om dat aan warmte op te wekken.

Met een warmtepomp kan je dat terugbrengen naar 12.431 / 3,5 = 3.552kWh stroom per jaar.
  maandag 5 september 2022 @ 14:56:27 #286
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205855260
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:54 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Alles is allang dubbelglas van boven naar beneden. Muren en vloer volspuiten lees ik eigenlijk niet veel goeds over, heeft dan veelal te maken met verkeerd aanbrengen trouwens.
Hoe lang dubbelglas?
Ons jaren 70 huis had ook al sinds 1980 dubbel glas (dat scheelde destijds wel heel veel gas, want mijn ouders hebben het in 1980 gekocht en dubbel glas laten plaatsen) maar dat dubbel glas van 1980 is nu niet echt meer vergelijkbaar met het moderne dubbel glas.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205855273
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:54 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Alles is allang dubbelglas van boven naar beneden.
Dubbel glas kan van alles zijn. Als het HR++ is dan zit je wel goed.

quote:
Muren en vloer volspuiten lees ik eigenlijk niet veel goeds over, heeft dan veelal te maken met verkeerd aanbrengen trouwens.
Je leest uiteraard alleen over de gevallen waar het niet goed gegaan is, bijvoorbeeld omdat de spouw niet geïnspecteerd is voordat er "parels" in gepompt zijn.

In de praktijk is isolatie gewoon effectief. Je moet alleen geen cowboys inhuren.

Zaag maar eens een koelkast of diepvries open, die blijft alleen maar zo effectief koel door isolatie.
pi_205855286
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoe lang dubbelglas?
Ons jaren 70 huis had ook al sinds 1980 dubbel glas (dat scheelde destijds wel heel veel gas, want mijn ouders hebben het in 1980 gekocht en dubbel glas laten plaatsen) maar dat dubbel glas van 1980 is nu niet echt meer vergelijkbaar met het moderne dubbel glas.
Klopt, het vorige dubbelglas is 2 jaar geleden ook vervangen voor compleet nieuwe kozijnen overal. Weet eigenlijk niet van wanneer dat vorige dubbelglas was, het waren nog houten kozijnen en daar wilde ik sowieso vanaf.
pi_205855298
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:58 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Klopt, het vorige dubbelglas is 2 jaar geleden ook vervangen voor compleet nieuwe kozijnen overal. Weet eigenlijk niet van wanneer dat vorige dubbelglas was, het waren nog houten kozijnen en daar wilde ik sowieso vanaf.
Als het 2 jaar geleden vervangen is, dan is het wel minimaal HR++.
  maandag 5 september 2022 @ 15:00:45 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205855312
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:58 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Okay, dat is al gunstig.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 5 september 2022 @ 15:02:42 #291
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205855334
Ook weer prachtig een slimme meter die warmte uitleest in GJ 1 keer per maand. Maar wat op de meter staat is sinds 1 juli lager dan wat in de app staat. Met een enorm verschil tussen juni en juli qua totale stand op de meter. Maar ik kan bellen tot ik een ons weeg bij Eteck want je krijgt alleen maar lui aan de telefoon die er niks van snappen en zeggen dat je terug gebeld wordt. En mails reageren ze helemaal niet op. Mijn geduld raakt op.
pi_205855343
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Okay, dat is al gunstig.
Verbruik ligt ook vrij hoog door het thuiswerken van de afgelopen 2 jaar. Was telkens het hele huis aan het warm stoken omdat ik boven op een kamertje zit te werken.

Normaliter keek je sowieso nauwelijks naar je energie verbruik en de kosten daarvan. Ik althans.
pi_205855354
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:03 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Verbruik ligt ook vrij hoog door het thuiswerken van de afgelopen 2 jaar. Ergens was telkens het hele huis aan het warm stoken omdat ik boven op een kamertje zit te werken.

Normaliter keek je sowieso nauwelijks naar je energie verbruik en de kosten daarvan. Ik althans.
Thuiswerken kan je stookkosten in de winter wel met 25% verhogen, zeker als je normaal de verwarming laag houdt omdat er niemand thuis is.
pi_205855375
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als je het kunt programmeren dan kun je het ook anders programmeren ;) . BTW is er om inkomsten te generen voor de overheid. Dat kan als percentage van kosten, maar ook als percentage van verbruik.
Echter de gwbasic in dos programmeurs zijn al met pensioen
pi_205855434
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 15:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Echter de gwbasic in dos programmeurs zijn al met pensioen
10 SJORSIE=5
20 IF SJORSIE <5 THEN PRINT "SJORSIE HEEFT GELIJK": GOTO 50
30 IF SJORSIE >5 THEN PRINT "SJORSIE HEEFT GELIJK": GOTO 50
40 PRINT "HELAAS PINDAKAAS..."
50 END

:+
pi_205855804
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:42 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Dat is ook niet eerlijk...
Zo was het voordat ze in Den Haag op het lumineuze idee kwamen om de nutsbedrijven te gaan privatiseren.
pi_205856311
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 14:38 schreef pvdplanet het volgende:
Slechts 57% omhoog :')
pi_205856365
35% meer betalen voor gas bij Vattenfall vanaf 1 oktober _O-
Hoelang verwachten ze dat mensen dit vol gaan houden?
blablablabla
pi_205856381
Ga nou eens in Groningen boren en die mensen netjes compenseren
pi_205856388
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:44 schreef ISVV het volgende:
Ga nou eens in Groningen boren en die mensen netjes compenseren
Waarom zou je in Groningen moeten boren? De gaten zitten er al.
  maandag 5 september 2022 @ 16:45:48 #301
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205856396
quote:
3s.gif Op maandag 5 september 2022 15:44 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]
Zo was het voordat ze in Den Haag op het lumineuze idee kwamen om de nutsbedrijven te gaan privatiseren.
Het systeem zoals het nu is werkt perfect. Lage prijzen en betrouwbaar.

ENTER de overheid die met sancties gaat strooien en daardoor alles in de war schopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')