Precies, Nederland en Duitsland zijn in blinde paniek ook lekker tegen elkaar aan het opbieden en morgen, nee gisteren, móéten de reserves gevuld zijn. Dat in combinatie met dat de mensen die dat inkopen dat niet met hun eigen centen doen en de werkelijk idioot stringente uitleg van de sancties en je krijgt dit soort paniekvoetbal nog eens bovenop de andere prijsopdrijvende effecten.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:54 schreef zalkc het volgende:
[..]
De huidige recordprijs is ook wel een samenloop van factoren, en gaat slechts over een deel van de markt. ik weet het niet exact, maar ongeveer 80-90% van het aanbod is al verkocht (voor een lagere prijs als de huidige markt), die laatste >20% gaat nu per opbod op de intraday en daar is de vraag erg hoog door het inkopen voor de strategische voorraad en het extra moeten stoken van de gasgestookte energiecentrales die harder moeten werken door de droogte. En dan gaat die laatste mwh ook voor de hoofdprijs inderdaad.
Gelukkig doen ze dit inderdaad. Dan gaat er nog 1 ding goedquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Precies, Nederland en Duitsland zijn in blinde paniek ook lekker tegen elkaar aan het opbieden en morgen, nee gisteren, móéten de reserves gevuld zijn. Dat in combinatie met dat de mensen die dat inkopen dat niet met hun eigen centen doen en de werkelijk idioot stringente uitleg van de sancties en je krijgt dit soort paniekvoetbal nog eens bovenop de andere prijsopdrijvende effecten.
Ik zit ook bij Vattenfall en in mijn contract wordt inderdaad ook bij de stroomprijs nog gerekend met 21%. In de toelichting onderaan wordt dit uitgelegd.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 08:36 schreef Guppy het volgende:
[..]
Ja.
De telefoniste vond het ook raar dat ze dan op Mijn Vattenfall de tarieven incl. 21% BTW tonen, terwijl op het nieuwe voorstel de tarieven incl. 9% BTW getoond worden.
Uiteindelijk op de jaarafrekening wordt wel 9% vanaf 1 jul gerekend.quote:De overheid verlaagt de btw op energie tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022 tijdelijk van 21% naar 9%. Op je energienota rekenen we over deze periode met de lagere btw. In dit prijsoverzicht staat voor elektriciteit en gas de btw volledig op 21%. Meer informatie vind je op vattenfall.nl/overheidsheffingen.
Ik zal het nog een keer uitleggen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:37 schreef AnneX het volgende:
[..]
Koken op inductie daarentegen. (zonder panelen).
Is allemaal (met alle respect natuurlijk) lulkoek.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 17:25 schreef qajariaq het volgende:
Inductie dus echt goedkoper in het gebruik dan gas. In aanschaf niet inderdaad.
Oh, gaan we stellig worden?quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 19:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is allemaal (met alle respect natuurlijk) lulkoek.
Dat zeg ik toch ook niet.quote:Al dat slappe huisvrouwengezever.. Zoek eens op wat koken op gas kost per maand. Dat is vrijwel niks.
Een "investering" in Inductie haal je er niet in 100 jaar uit.
Nou, douchen kan echt oplopen hoor, Voor een half uur onder de douche kan je de kachel een paar uur langer laten branden, met de nadruk op langer., huis opwarmen kost eventjes veel energie maar nog steeds veel minder dan douchen.quote:Laten we even onthouden dat koken en douchen vrijwel niks kost (hooguit 20 m3 per maand) en dat ongeveer 70% van de totale kosten zit in verwarming in de wintermaanden.
Comfort, minder luchtvervuiling in huis en op den duur van het gas af kunnen. Persoonlijk raad ik aan om bij vervanging van je 'gasstel' over te stappen op inductie.quote:Dus als je gas gaat vervangen door inductie geef je je geld absoluut verkeerd uit.
er gaat niks verloren want je huis wordt er warmer door waardoor je daarvoor weer minder gas verbruiktquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 17:25 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik zal het nog een keer uitleggen.
Koken op gas dan gaat de helft tot twee derde van de energie langs je pan verloren, bij inductie is dat niet zo omdat de pan zelf heet wordt en niet de lucht eromheen. Een kleine gaspit is al 2 kW terwijl inductie dan 1 kW is. Op inductie kookt je water veel sneller en kan je daarna veel verder terug regelen dan met gas.
Verder heb je als je gas verbrand als afvalstoffen co2 en waterdamp in je huis, bij elektra niet, hooguit iets wat uit de pan verdampt. Dat water en die co2 moet je weg ventileren.
Inductie dus echt goedkoper in het gebruik dan gas. In aanschaf niet inderdaad.
Maar goed, iemand die normaal kookt, dus niet wekelijks grote pannen soep gaat trekken gebruikt sowieso niet zo veel energie om te koken. Douchen en verwarmen is echt veel meer.
In de zomer gaat dat niet op of liever gezegd werkt dat tegen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 19:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
er gaat niks verloren want je huis wordt er warmer door waardoor je daarvoor weer minder gas verbruikt
Tering. Alweer met alle respect voor jouw denkwijze maar dit is echt aperte onzin hoor.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 19:52 schreef qajariaq het volgende:
Voor een half uur onder de douche kan je de kachel een paar uur langer laten branden, met de nadruk op langer., huis opwarmen kost eventjes veel energie maar nog steeds veel minder dan douchen.
En dit is gewoon aanmatigend dat jij het gaat "uitleggen". Dat zou je zelf toch ook moeten zien.quote:
Jij doet dit overduidelijk op "gevoel" allemaal. Je moet dan ook kunnen inzien dat je gevoel niet klopt.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 19:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
In de zomer gaat dat niet op of liever gezegd werkt dat tegen.
Daarnaast krijg je door koken op gas veel meer vocht en co2 in huis. Dat moet je weg ventileren en dat kost dus ook heel veel lucht die je net met de kachel hebt opgewarmd.
400m3 in december? Das ongeveer 2 keer zoveel als een gemiddeld huishouden verstookt in december.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tering. Alweer met alle respect voor jouw denkwijze maar dit is echt aperte onzin hoor.
Je lijkt dit te doen op "gevoel" en niet op gebruikscijfers.
Kijk wat je aan gas verbruikt in de zomermaanden. In mijn geval is dat 12 m3... dat is voor koken en douchen. Kijk wat je in december verbruikt. Dat is in de orde van grootte van 400 m3. Daar zit de bulk van het gasverbruik in van de gemiddelde consument. Dan heb je het over een factor 35 (!) wat het over de kop gaat als men stookt in de wintermaanden.
Dat gezeur over koken en douchen is dus futiel in het kader van het totaalverbruik. Het is nooit meer dan 5% van de totale rekening.
Is 7 a 8 liter al 'waterbesparend'? Wat verbruikt een normale douchekop dan wel niet?quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
400m3 in december? Das ongeveer 2 keer zoveel als een gemiddeld huishouden verstookt in december.
Lang douchen kost wel degelijk veel geld in een huishouden met meerdere personen. Voor waterbesparende douche van 7-8 liter/min heb je al zo'n 18-20kW vermogen nodig om je water te verwarmen.
Eén m3 gas bevat bijna 10kWh. Een uur douchen kost dus 2m3 gas. Een half uur douchen 1m3 gas. Met een gezin waarvan iedereen dagelijks onder de douche staat, kom je dan snel richting 30m³ per maand/360m³ per jaar. Dat is ruim een kwart van wat een gemiddeldeld huishouden met gasaansluiting vorig jaar gas verbruikte. En dat kost met huidige prijzen voor gas 1000-1500 euro per jaar. Als je dat weet te halveren door allemaal om de dag en/of korter te gaan douchen is dat toch een leuke besparing.
Met een regendouche gaat je energieverbruik tbv douchen gemakkelijk naar het dubbele toe.
En ja, bij een éénpersoons of tweepersoons huishouden met zuinige douche zal je natuurlijk minder warm water verbruiken. Maar dan is ook die 400 kuub gas in december echt van de zotten. Toen ik alleen woonde en nog op gas stookte, had ik genoeg aan 560kuub (één kamer verwarmen tot 21 graden bij aanwezigheid, want als je alleen bent heb je maar op één plek tegelijk warmte nodig).
Ik kook al 15 jaar niet meer op gas, niet sinds ik in mijn huidige woning woon. In mijn vorige woning kookte ik wel op gas. Zowel mijn huidige als vorige woning is in een wijk met stadsverwarming, dus dat gas in die vorige woning was alleen om te koken. Per jaar gebruikte ik iets van 10 of 11 m3 met soms een uitschieter naar 14 m3 in een jaar.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tering. Alweer met alle respect voor jouw denkwijze maar dit is echt aperte onzin hoor.
Je lijkt dit te doen op "gevoel" en niet op gebruikscijfers.
Kijk wat je aan gas verbruikt in de zomermaanden. In mijn geval is dat 12 m3... dat is voor koken en douchen. Kijk wat je in december verbruikt. Dat is in de orde van grootte van 400 m3. Daar zit de bulk van het gasverbruik in van de gemiddelde consument. Dan heb je het over een factor 35 (!) wat het over de kop gaat als men stookt in de wintermaanden.
Dat gezeur over koken en douchen is dus futiel in het kader van het totaalverbruik. Het is nooit meer dan 5% van de totale rekening.
Ja ik weet wat het bespaart als je volledig van het gas gaat. Alleen kiezen velen voor een "hybride" verwarmingsketel uit angst dat je het net warm krijgt in de winter met alleen een warmtepomp. Soms is dat terecht maar vaak ook niet omdat men niet rekent. Komt ook omdat energie in principe altijd spotgoedkoop was. Pas nu worden de berekeningen gemaakt.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:46 schreef Soulfreak het volgende:
Die gasaansluiting is intussen weg wat me wel een besparing oplevert, namelijk van het vastrecht en kosten van Liander.
Nou ja zonder zo specifiek te zijn gebruik je b.v. 1.200 m3 per jaar. Het aandeel douchen en koken is +- 12 m3 per maand. Dat was mijn boodschap. Dat die zaken klein bier zijn ten opzichte van het met gas verwarmen van de woning. Dat is gewoon de bulk zodat het miepen over het verbruik van koken op gas juist daarom is wat het is: gemiep wat geen zoden aan de dijk zet. Laat staan de gaskookplaat en pannen de deur uitdoen ten faveure van inductie + nieuwe pannen en een extra groep in de meterkast. Dat is gewoon geld weggooien in het algemene plaatje. BEHALVE dus als het de laatste stap is in volledig van het gas af.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:
400m3 in december? Das ongeveer 2 keer zoveel als een gemiddeld huishouden verstookt in december.
De keuze voor zo'n "hybride" verwarmingsketel of een warmtepomp hoefde ik niet te maken vanwege de Stadverwarming. Stoken op gas deed ik toch al niet.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja ik weet wat het bespaart als je volledig van het gas gaat. Alleen kiezen velen voor een "hybride" verwarmingsketel uit angst dat je het net warm krijgt in de winter met alleen een warmtepomp. Soms is dat terecht maar vaak ook niet omdat men niet rekent. Komt ook omdat energie in principe altijd spotgoedkoop was. Pas nu worden de berekeningen gemaakt.
Dit dus, en ja natuurlijk kan je gaan besparen op douchen, maar dat is als mensen lekker een half uur onder de douche gaan staan, doe ik soms ook, maar goed alleen dan, je kunt prima in 3 minuten douchen, zeepjes in haar, even lekker zeep over lichaam, afspoelen en klaar. Bij mij scheelt het al heel erg dat ik op 4 hoog zit en de druk amper boven 1 bar uitkomt, douche is dan sowieso budget modequote:Op dinsdag 30 augustus 2022 19:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is allemaal (met alle respect natuurlijk) lulkoek.
Al dat slappe slecht geïnformeerde huisvrouwengezever van horen zeggen.. Zoek eens op wat koken op gas kost per maand. Dat is vrijwel niks.
Een "investering" in Inductie haal je er niet in 100 jaar uit.
Laten we even onthouden dat koken en douchen vrijwel niks kost (hooguit 20 m3 per maand) en dat ongeveer 80% van de totale kosten zit in verwarming in de 3 koude wintermaanden.
Dus als je gas gaat vervangen door inductie geef je je geld absoluut verkeerd uit.
Dat is het ook als je uurtarief afneemt bij een leverancier, het zit hem namelijk in de winter de prijs is daarom zo hoog want ik neem aan dat je dan ook energie wil, anders zou het in de winter 20x duurder zijn.quote:Op maandag 29 augustus 2022 13:08 schreef Sometimes het volgende:
ien juist andersom, gat tussen normaal en dal w
Stadsverwarming is helemaal een gruwel. In de zin dat je locked in bent en de leverancier de beprijzing van gas mag doen volgens "niet meer dan anders"quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:55 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
De keuze voor zo'n "hybride" verwarmingsketel of een warmtepomp hoefde ik niet te maken vanwege de Stadverwarming. Stoken op gas deed ik toch al niet.
Meestal plaatsen ze daar een hydrofoor.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit dus, en ja natuurlijk kan je gaan besparen op douchen, maar dat is als mensen lekker een half uur onder de douche gaan staan, doe ik soms ook, maar goed alleen dan, je kunt prima in 3 minuten douchen, zeepjes in haar, even lekker zeep over lichaam, afspoelen en klaar. Bij mij scheelt het al heel erg dat ik op 4 hoog zit en de druk amper boven 1 bar uitkomt, douche is dan sowieso budget mode
Die extra groep in de meterkast zat er hier al vanwege de electrische kookplaat die er al in zat.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Laat staan de gaskookplaat en pannen de deur uitdoen ten faveure van inductie + nieuwe pannen en een extra groep in de meterkast. Dat is gewoon geld weggooien in het algemene plaatje. BEHALVE dus als het de laatste stap is in volledig van het gas af.
...
Maar blijft staan dat verwarming in de wintermaanden de bulk van het totaalverbruik is. Dat valt niet te ontkennen. Ook niet door allerlei vergezochte "cases" te verzinnen.
Ik zie het ook zo. Het is een luxe die je best (deels) kunt missen. We stemmen dan gewoon met de voeten door bijna niks te gebruiken. Verder overweeg ik om de energierekening gewoon niet meer te betalen. Uit protest omdat ik een vast contract had wat elk jaar gewoon verlengd werd. Maar dat kan nu niet meer meneer... Dus ze kunnen de tering genieten. Ik hou niet van dat machtsmisbruik.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 21:02 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat het leven er eigenlijk alleen maar leuker op gaat worden met de dure prijzen, weer gezellig bij elkaar zitten met een warm pak, vroeg naar bed en lekker knuffelen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |