Verwacht geen hogere marktprijzen, implodeert nu al. En rond die tijd gaat ook de vraag naar beneden als hij/zij z'n rekeningen zietquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:00 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb hetzelfde bij EnergieDirect (denk ik). Als bestaande klant was mijn verlenging 2 weken geleden ook nog relatief gunstig met 0,37¤ en 0,42¤ voor stroom en 1,96¤ voor gas. Tarieven staan vast tot 1 januari heeft men schriftelijk toegezegd.
Wat het per 1 januari gaat worden is slechts gissen..
Het is 1 dag aan het dalen =/= het implodeert nu al..quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verwacht geen hogere marktprijzen, implodeert nu al. En rond die tijd gaat ook de vraag naar beneden als hij/zij z'n rekeningen ziet
Dat heb ik dus ook. Maar wat kan je anders dan zo weinig mogelijk verbruiken? Ik zit al redelijk onder het gasverbruik wat voor mijn “mede alleen wonende flatbewoners “ gemiddeld is. Gebruik het gasfornuis heel weinig.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 08:52 schreef Cat-astrophe het volgende:
Vattenfall klant hier. Toch maar even meelezen. Want ik vond het ook al vreemd dat mijn tarieven zo laag (b)leken tov de horror verhalen die je overal hoort. Maar dan zal het vanaf oktober wel pijn gaan doen.
Mensen, ik breng hier mijn vaste evangelie; koken op gas kost bijna niks.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:03 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Gebruik het gasfornuis heel weinig.
Koken op inductie daarentegen. (zonder panelen).quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:31 schreef BertV het volgende:
[..]
Mensen, ik breng hier mijn vaste evangelie; koken op gas kost bijna niks.
(Als je dan toch al de vaste kosten hebt van de gasaansluiting hebt voor je verwarming)
6x per week koken kost 1m3 per maand.
In de flat waar ik voorheen woonde, gebruikte ik ± 12m3 aan kookgas. De rest ging via blokverwarming.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:31 schreef BertV het volgende:
[..]
Mensen, ik breng hier mijn vaste evangelie; koken op gas kost bijna niks.
(Als je dan toch al de vaste kosten van de gasaansluiting betaald voor je verwarming)
6x per week koken kost 1m3 per maand.
Mijn hele stroomverbruik is zo'n 550 kWh per jaar. (minimalist)quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:37 schreef AnneX het volgende:
[..]
Koken op inductie daarentegen. (zonder panelen).
Modelcontract tarieven zijn geen variabele tarieven voor bestaande klantenquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 08:52 schreef Cat-astrophe het volgende:
Vattenfall klant hier. Toch maar even meelezen. Want ik vond het ook al vreemd dat mijn tarieven zo laag (b)leken tov de horror verhalen die je overal hoort. Maar dan zal het vanaf oktober wel pijn gaan doen.
Maar van ¤ 1,47 naar ¤ 2,02 gaat voor veel mensen ook al pijn doenquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Modelcontract tarieven zijn geen variabele tarieven voor bestaande klanten
- Dit weten we nou zo langzamerhand wel - Maar modelcontracten zijn er alleen omdat dit moet van de acm.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:43 schreef Guppy het volgende:
[..]
Maar van ¤ 1,47 naar ¤ 2,02 gaat voor veel mensen ook al pijn doen
Maar Cat-astrofe heeft toch helemaal geen modelcontract? Die heeft een variabel contract, wat per 1 oktober gaat stijgen. En dat gaat pijn doen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En voor anderen weer niet.... Maar modelcontracten zijn er alleen omdat dit moet van de acm.
Daarom leg ik uit dat variabele tarieven anders zijn dan modelcontract tarieven, ook per 1 oktoberquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:52 schreef Guppy het volgende:
[..]
Maar Cat-astrofe heeft toch helemaal geen modelcontract? Die heeft een variabel contract, wat per 1 oktober gaat stijgen. En dat gaat pijn doen.
Neuh, maar de futures zijn fors lager dan de spotprijzen, dus de verwachting is niet dat deze excessen nou een lang leven beschoren zijn.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is 1 dag aan het dalen =/= het implodeert nu al..
Ik zit qua verbruik gemiddeld ook al lager, alles wordt duurder, ik heb een buffer dus ik wacht de storm maar af.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:03 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook. Maar wat kan je anders dan zo weinig mogelijk verbruiken? Ik zit al redelijk onder het gasverbruik wat voor mijn “mede alleen wonende flatbewoners “ gemiddeld is. Gebruik het gasfornuis heel weinig.
Ik ook. Wijzigen heeft toch geen zinquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:01 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik zit qua verbruik gemiddeld ook al lager, alles wordt duurder, ik heb een buffer dus ik wacht de storm maar af.
Iets anders kun je ook niet.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:01 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik zit qua verbruik gemiddeld ook al lager, alles wordt duurder, ik heb een buffer dus ik wacht de storm maar af.
Als het straks stagneert en (net als bij benzine) alsnog op een prijs blijft hangen die fors hoger is dan we gewend zijn, komen alsnog veel gezinnen in de problemen (bijvoorbeeld bij prijs/kuub van zeg 2,50-3,00¤)quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Neuh, maar de futures zijn fors lager dan de spotprijzen, dus de verwachting is niet dat deze excessen nou een lang leven beschoren zijn.
En ik heb de luxe dat dat geen probleem gaat worden. Scheelt een hoop in de gemoedsrust.quote:
Ja, maar ja, als het 30 cent duurder was geworden waren er al gezinnen in de problemen gekomen. Feit is dat dit nu de realiteit is, en op de een of andere manier zullen we het toch moeten rooien.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als het straks stagneert en (net als bij benzine) alsnog op een prijs blijft hangen die fors hoger is dan we gewend zijn, komen alsnog veel gezinnen in de problemen (bijvoorbeeld bij prijs/kuub van zeg 2,50-3,00¤)
Ja, maar, net als de gasprijzen een keer gaan imploderen, zo zal dat met elektra ook gaan, omdat nu duidelijk wordt dat het niet werkt als de elektraprijzen afhankelijk zijn van de gasprijzen. Maar, daar heb je NU niks aan als je het moet betalen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:12 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
En ik heb de luxe dat dat geen probleem gaat worden. Scheelt een hoop in de gemoedsrust.
"Straks" is relatief natuurlijk. Deze winter zal je niet veel hoeven te verwachten en zullen we het ermee moeten doen. Koop je nu al gas in voor over vier jaar, dan is de prijs ongeveer een kwart van wat het nu is - en dat loopt grosso modo lineair af. Alsnog hoog, maar een prijs van 3 per kuub voor de komende jaren lijkt me wat overdreven.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als het straks stagneert en (net als bij benzine) alsnog op een prijs blijft hangen die fors hoger is dan we gewend zijn, komen alsnog veel gezinnen in de problemen (bijvoorbeeld bij prijs/kuub van zeg 2,50-3,00¤)
De huidige recordprijs is ook wel een samenloop van factoren, en gaat slechts over een deel van de markt. ik weet het niet exact, maar ongeveer 80-90% van het aanbod is al verkocht (voor een lagere prijs als de huidige markt), die laatste >20% gaat nu per opbod op de intraday en daar is de vraag erg hoog door het inkopen voor de strategische voorraad en het extra moeten stoken van de gasgestookte energiecentrales die harder moeten werken door de droogte. En dan gaat die laatste mwh ook voor de hoofdprijs inderdaad.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:23 schreef nostra het volgende:
[..]
"Straks" is relatief natuurlijk. Deze winter zal je niet veel hoeven te verwachten en zullen we het ermee moeten doen. Koop je nu al gas in voor over vier jaar, dan is de prijs ongeveer een kwart van wat het nu is - en dat loopt grosso modo lineair af. Alsnog hoog, maar een prijs van 3 per kuub voor de komende jaren lijkt me wat overdreven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |