abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205798763
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:33 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dat is het dauwpunt, maar dat is ook weersafhankelijk. Als je een iPhone hebt dan kun je het opzoeken als je de weer app opent en iets naar beneden scrollt. (vakje vochtigheid, boven luchtdruk)

vandaag is het 8C
Ik voorspel dat veel mensen hun huis potdicht gaan houden waardoor de luchtvochtigheid verder stijgt.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_205798928
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:40 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik voorspel dat veel mensen hun huis potdicht gaan houden waardoor de luchtvochtigheid verder stijgt.
Zie dit item bij Nieuwsuur gisteren:

twitter

Mensen gaan vanalles verzinnen om de kou buiten de deur te houden deze winter..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205798971
quote:

[..]
Dat zag ik in verleden ook veel in huizen waar ik kwam voor renovatie, mensen uit andere culturen propten de ventilatieroosters dicht, je merkt dat ook met het behang eraf halen, dat ging stukken makkelijker dan bij mensen die goed ventileren. Ik maak me ook zorgen om Koolmonoxide, denk dat dat wel eens een groot ding kan worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205799040
Ik krijg overigens echt buikpijn van dat item bij Nieuwsuur, vind het werkelijk absurd dat er zo ontzettend veel mensen in ons giga rijke land in armoede moeten leven. Amerikaanse toestanden, kan er niks meer van maken..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:19:13 #130
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205799046
Vanochtend hoorde ik op BNR een deskundige roepen dat een prijsplafond voor consumenten een risico zou zijn omdat dan de prikkel om maatregelen te nemen zou verminderen.

Zou het in dergelijke hoofden ook kunnen opkomen dat het ook gewoon simpelweg teveel kan zijn om nog effect te hebben?

Als je het prijsplafond op 40ct kWh en 150ct m3 zou zetten voor de eerste 2000 kWh en 1000 m3 (bij geen gas mag je het optellen bij je stroom) . Dan is de prikkel er nog steeds in ruime mate, geef je een duidelijk doel voor gebruiksverwachting, en haal je de angel en angst uit de markt. Haal dan ook de verhoogde bijdrage energiebelasting eraf en compenseer het sociaal minimum eventueel extra.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205799064
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:19 schreef zalkc het volgende:
Vanochtend hoorde ik op BNR een deskundige roepen dat een prijsplafond voor consumenten een risico zou zijn omdat dan de prikkel om maatregelen te nemen zou verminderen.

Zou het in dergelijke hoofden ook kunnen opkomen dat het ook gewoon simpelweg teveel kan zijn om nog effect te hebben?

Als je het prijsplafond op 40ct kWh en 150ct m3 zou zetten voor de eerste 2000 kWh en 1000 m3 (bij geen gas mag je het optellen bij je stroom) . Dan is de prikkel er nog steeds in ruime mate, geef je een duidelijk doel voor gebruiksverwachting, en haal je de angel en angst uit de markt. Haal dan ook de verhoogde bijdrage energiebelasting eraf en compenseer het sociaal minimum eventueel extra.
Eens hoor.
Alleen zou je daarbij nog iets moeten doen om isolatie bij huurwoning te stimuleren. Maar zo'n wet duurt wel een jaar om op te stellen.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:29:37 #132
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205799108
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:22 schreef Adames het volgende:

[..]
Eens hoor.
Alleen zou je daarbij nog iets moeten doen om isolatie bij huurwoning te stimuleren. Maar zo'n wet duurt wel een jaar om op te stellen.
Huurkorting/Huurverhoging op basis van energielabel
A = +10%
B = +5%
C = 0
D = -15%
E = -30%
F = -50%

Zie hier de financiële prikkel voor de woonbouw die nu wel afwezig is.
Moet je mensen wel duidelijk maken dat hun huur omhoog gaat, maar dat de energierekening gaat dalen. Ik denk dat ik daarvoor de korting op F iets te heftig heb gemaakt ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:33:12 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799129
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:29 schreef zalkc het volgende:

[..]
A = +10%
B = +5%
C = 0
D = -15%
E = -30%
F = -50%

Moet je mensen wel duidelijk maken dat hun huur omhoog gaat, maar dat de energierekening gaat dalen. Ik denk dat ik daarvoor de korting op F iets te heftig heb gemaakt ;)
Ik denk zelfs dat die 0% bij C te weinig is voor woningstichtingen om iets te gaan doen.
Wat mij betreft mag die 0% bij B en verder overal korting.

Dan doe je die +10% maar uitsluitend voor woningen die A++ en gasloos zijn, gewoon A is dan +5%

Als een woning BENG of 0 op de meter is dan maakt die 10+ huurstijging voor de huurders ook niet meer uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 09:35:57 #134
155227 crew  Guppy
dus
pi_205799146
quote:

[..]
Ja, dat denk ik ook. Dat dauwpuntenverhaal klinkt inderdaad logisch, maar ik denk dat dat alleen werkt bij huizen die (tijdelijk) leeg staan, waar dus verder niet in geleefd wordt. Anders zul je toch moeten ventileren + wat bijverwarmen

Voor mij gevoel zit het omslagpunt zo rond 15-16 graden, in huizen waarin geleefd wordt. Maar da's echt een vermoeden en nergens op gebaseerd
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205799161
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:29 schreef zalkc het volgende:

[..]
A = +10%
B = +5%
C = 0
D = -15%
E = -30%
F = -50%

Waarom zou ik met een energielabel A woning ineens meer moeten gaan betalen :')
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:39:00 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799166
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:38 schreef PS. het volgende:

[..]
Waarom zou ik met een energielabel A woning ineens meer moeten gaan betalen :')
Als je woningstichting je huis renoveert naar A label.
Vanwege het comfort en de lagere energierekening die je daardoor hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205799179
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je woningstichting je huis renoveert naar A label.
Oh zo.
pi_205799184
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:19 schreef zalkc het volgende:

Dit lijkt mij ook de beste oplossing, maar ik hoor het nergens terugkomen. Zou het praktisch gezien te moeilijk zijn om te implementeren of te duur?
pi_205799189
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[ twitter ]

Rolluiken dicht, da's toch niet heel gek?
pi_205799227
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:18 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik krijg overigens echt buikpijn van dat item bij Nieuwsuur, vind het werkelijk absurd dat er zo ontzettend veel mensen in ons giga rijke land in armoede moeten leven. Amerikaanse toestanden, kan er niks meer van maken..
Tja, jarenlang VVD al grootste partij blijft natuurlijk niet zonder gevolgen.

Schrale troost is dat behoorlijk wat VVD stemmers, die hoog qua vasten lasten t.o.v. hun inkomen zitten, nu ook in de problemen gaan komen.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:29 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799265
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:44 schreef Galvez het volgende:

[..]
Tja, jarenlang VVD al grootste partij blijft natuurlijk niet zonder gevolgen.

Schrale troost is dat behoorlijk wat VVD stemmers, die hoog qua vasten lasten t.o.v. hun inkomen zitten, nu ook in de problemen gaan komen.
Ja, zo'n leuke jaren 30 villa lust wel wat gas.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:50 #142
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205799268
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:40 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dit lijkt mij ook de beste oplossing, maar ik hoor het nergens terugkomen. Zou het praktisch gezien te moeilijk zijn om te implementeren of te duur?
Principieel voor de VVD, het geeft namelijk het falen van de vrije markt in de energiesector weer. En er is inderdaad een, slecht gefundeerde, angst dat de consument dan niet meer gaat verduurzamen. Het idee leeft echt in die hoofden dat dit er toe leid dat mensen versneld gaan isoleren/verduurzamen en dat dat de oplossing is voor de markt. De logica dat voor een consument een euro maar 1 keer kan worden uitgegeven is niet relevant blijkbaar. Laat staan dat er in de huursector 0 stimulans is om te gaan verduurzamen.
pi_205799312
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:47 schreef zalkc het volgende:

[..]
Principieel voor de VVD, het geeft namelijk het falen van de vrije markt in de energiesector weer. En er is inderdaad een, slecht gefundeerde, angst dat de consument dan niet meer gaat verduurzamen. Het idee leeft echt in die hoofden dat dit er toe leid dat mensen versneld gaan isoleren/verduurzamen en dat dat de oplossing is voor de markt. De logica dat voor een consument een euro maar 1 keer kan worden uitgegeven is niet relevant blijkbaar. Laat staan dat er in de huursector 0 stimulans is om te gaan verduurzamen.
Als er geen geld is (en geen personeel) valt er weinig te verduurzamen. Dan zijn de al ambitieuze doelstellingen op dit gebied helemaal niet haalbaar meer...
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 09:51:20 #144
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205799316
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:47 schreef zalkc het volgende:

[..]
'De consument' gaat ook niet meer verduurzamen. Maar niet naar aanleiding hiervan, maar in het algemeen niet. Natuurlijk zijn er ook mensen die dat wél doen, maar het grootste deel van de huizen in Nederland is nog wel heel veel aan te verbeteren, dus dit issue is er nu, nu Rusland geen gas meer geeft.

Maar als het gas op was geweest, dan wel dat het dermate duur zou zijn geweest om het uit de grond te halen, dan was dit probleem er ook geweest, want die hele geleidelijke weg naar verduurzaming, daarmee is nog steeds niet elk huis top in orde aan het einde van die rit.

Het punt ligt nu alleen een stuk eerder door de situatie met Rusland, maar anders was er ook een dik probleem geweest, want de realiteit is dat we nooit van het gas af gaan. Alles is gebouwd op gas. Als je straks een hybride ketel moet heb je nog stééds gas nodig.

Dat issue gaat niet opgelost worden.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:02 #145
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205799351
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:33 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dat is het dauwpunt, maar dat is ook weersafhankelijk. Als je een iPhone hebt dan kun je het opzoeken als je de weer app opent en iets naar beneden scrollt. (vakje vochtigheid, boven luchtdruk)

vandaag is het 8C
In huis is de lucht vaak, en zeker in de winter, in absolute zin vochtiger dan buiten dus met het dauwpunt van buiten schiet je weinig op. Overigens kan je ook nog een heel stuk boven het dauwpunt schimmel- en vochtproblemen krijgen. Het dauwpunt is immers niks meer dan de temperatuur waarbij de relatieve luchtvochtigheid 100% is, en dat is logischerwijs veel te hoog voor een gezond binnenklimaat.

[ Bericht 7% gewijzigd door Isdatzo op 31-08-2022 10:04:36 ]
Huilen dan.
pi_205799453
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:53 schreef appreciate het volgende:

[..]
Ik vind het wel behoorlijk inefficiënt klinken, een leiding met heet water van Rotterdam naar Leiden. Dat moet je ook wel extreem goed isoleren, anders krijg je alsnog lauwig water in Leiden. Maar goed, misschien kan het met deze prijzen wel uit :)
Er wordt aangegeven dat het warmteverlies 0,5 graden per 10 km is. En als zo'n leidingnetwerk er eenmaal is, zouden er in de toekomst ook andere warmtebronnen kunnen worden aangesloten, bijvoorbeeld aardwarmte en lokale geothermie. Als zo'n leidingnet er eenmaal ligt, wordt dat wellicht ook interessant en kan het mogelijk zelfs verder uit gebreid worden, zeker als we op den duur helemaal van het gas afgaan.
pi_205799485
quote:
7s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In huis is de lucht vaak, en zeker in de winter, in absolute zin vochtiger dan buiten dus met het dauwpunt van buiten schiet je weinig op. Overigens kan je ook nog een heel stuk boven het dauwpunt schimmel- en vochtproblemen krijgen. Het dauwpunt is immers niks meer dan de temperatuur waarbij de relatieve luchtvochtigheid 100% is, en dat is logischerwijs veel te hoog voor een gezond binnenklimaat.
Klopt, schimmels krijg je op muren. In de winter is deze per definitie kouder dan de binnenlucht temperatuur als het binnen warmer is dan buiten. Als dat niet zo zou zijn verlies je namelijk geen warmte, en dat kan niet.
Dus je binnentemperatuur op het dauwpunt zetten levert muren op die kouder zijn (mits het buiten kouder is) met kans op schimmels.
Daarom binnen ca 2 graden hoger zetten en dat is meestal 14 graden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205799673
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[ twitter ]

Ik ben niet zo van de rechtse onderbuik, maar als je naar de stem van die tweede vrouw luistert is het duidelijk een verstokte roker. Op tafel ligt een aansteker en op het kastje een blikje Red Bull.

Moet iedereen lekker zelf weten, maar vind het wel enigszins stemmingmakerij om te suggereren dat ze door pure armoede niet meer kan ontbijten of lunchen.
pi_205800053
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:32 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik ben niet zo van de rechtse onderbuik, maar als je naar de stem van die tweede vrouw luistert is het duidelijk een verstokte roker. Op tafel ligt een aansteker en op het kastje een blikje Red Bull.

Moet iedereen lekker zelf weten, maar vind het wel enigszins stemmingmakerij om te suggereren dat ze door pure armoede niet meer kan ontbijten of lunchen.
Dat laatste is ook inderdaad niet zo.

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die minder eet en die geen leningen heeft, niet in de wsnp zit, niet rookt, niet drinkt en geen huisdieren heeft.

Daartegen ken ik genoeg mensen die geld overhouden in de bijstand.

Mensen mogen prima huilie huilie doen op tv hoor, dat is hun goed recht. Het is ook mijn recht om er niks van aan te trekken en mijn schouders op te halen.
Ik ben ook een grote voorstander dat mensen helemaal zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven, ook de tegemoetkomingen en toeslagen en dat ze daarna toch huilie huilie doen moet ze helemaal zelf weten.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 31-08-2022 11:22:40 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:25:28 #150
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205800114
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:06 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Er wordt aangegeven dat het warmteverlies 0,5 graden per 10 km is. En als zo'n leidingnetwerk er eenmaal is, zouden er in de toekomst ook andere warmtebronnen kunnen worden aangesloten, bijvoorbeeld aardwarmte en lokale geothermie. Als zo'n leidingnet er eenmaal ligt, wordt dat wellicht ook interessant en kan het mogelijk zelfs verder uit gebreid worden, zeker als we op den duur helemaal van het gas afgaan.
Ik woon aan de route waar men deze leiding aanlegd. De mega buizen liggen klaar langs de weg.
Ik heb me er niet al te veel in verdiept omdat het hier pal langs een gasloze wijk met bodem warmtepompen loopt :+ dus we zullen er niet op aangesloten worden maar ik stimuleer het idee om restwarmte die anders in de lucht of het water verdwijnt op deze manier in te zetten.
Hier achter ligt het Westland vol kassen. Men wil daar ook een aftakking naar toe leggen en dat lijkt me de grootste win die er uit dit project kan komen want die kassen zijn grootverbruikers.
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')