abonnement Unibet Coolblue
pi_205164533

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_205164671
SIG Ruys de Beerenbrouck nabet rente ontvangen
pi_205164694
Dat vriendje van Meerzorg, met het niet bestaande pand op nr. 75 gaat morgenochtend live op CCF.

Dus CCF wacht niet eens de stemming van Meerzorg af.

AL met al reden om 'tegen' te stemmen voor de vorm ongetwijfeld.

Op de vraag waaR nr 75 is krijg ik ookgeen antwoord.
pi_205164727
quote:
12s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:30 schreef peterc het volgende:
SIG Ruys de Beerenbrouck nabet rente ontvangen
Compensatie in rekening gebrachte jaarkosten bedoel je ?
pi_205164748
De specificatie juni van FNC staat online.
Pecunia non olet
pi_205164961
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:38 schreef obligataire het volgende:
De specificatie juni van FNC staat online.
Het bakje bij Intrum is ook weer geleegd: ik had er een redelijk aantal betalingen van default projecten (eyeliner en een pizza bakker), en notoire laat-betalers (koi karper man en consultant bedrijf) bij zitten.
Zowel de het koi karper project als het consultant bedrijf zijn nu volledig afgelost, en dus afgesloten.
pi_205165068
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 00:44 schreef Beagle_W het volgende:
Voor de liefhebbers van SIG & Ilyas.

Bizar hoge huren voor piepkleine studio’s voor de winst van de huisjesmelker en de kleine belegger, Rotterdam grijpt niet in
https://www.rijnmond.nl/n(...)erdam-grijpt-niet-in
#rijnmond #rtvrijnmond
Om positief te beginnen, wel netjes dat ze ook wederhoor toepassen bij Ilyas en SiG.
Als ik de tendens van het artikel goed begrijp vinden ze vooral de gevraagde huurprijzen te hoog. Maar om het daarom maar illegaal te noemen gaat wel wat ver.

Al ben ik het er zeker mee eens dat de voorgespiegelde huur door SiG soms wel heel hoog lijkt. Ook voor panden die duidelijk onder sociale huur vallen, lijken in de berekening van SiG top huren op te brengen. Daar heb ik al wel eens vragen over gesteld, maar dat zag ik blijkbaar verkeerd.

Ik heb niets tegen marktconforme huren, maar deze dienen voor sociale huurwoningen wel binnen het puntenstelstel te blijven.

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen met het huurteam van Rotterdam. Die weten de weg prima te vinden om een huurverlaging af te dwingen. En dan klopt het financiële plaatje van SiG al snel niet meer.
pi_205165195
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:57 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Het bakje bij Intrum is ook weer geleegd: ik had er een redelijk aantal betalingen van default projecten (eyeliner en een pizza bakker), en notoire laat-betalers (koi karper man en consultant bedrijf) bij zitten.
Zowel de het koi karper project als het consultant bedrijf zijn nu volledig afgelost, en dus afgesloten.
Loopt lekker door daar ja. :) Zelfs ons Poolse kapstertje betaalt weer.

Wat ook lekker doorloopt zijn de vakantiehuisjes in Schoorl. In de voorverkoop al 441K ingelegd van de 2 mio.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 27-06-2022 20:34:24 ]
Pecunia non olet
pi_205165673
https://www.collincrowdfund.nl/eetcaf%c3%a9-brabant/
¤ 200.000 | 7,0% rente | 60 maanden
1e Hypotheek op aan te kopen woonhuis (buy to let)
pi_205165887
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 20:08 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Mogelijk zorgt dit artikel er ook voor dat de politiek wakker schrikt en regels omtrent splitsing op termijn aangescherpt worden.

Voor mij is het een eye-opener dat er in feite gebruik gemaakt werd van een maas in de wet door te semi-splitsen tot semi-studios. Wellicht niet illegaal, maar als ik het zo lees wel in strijd met de bedoeling van de gemeente. Ik was altijd in de veronderstelling dat er voor al deze projecten splitsingsvergunningen gegund werden.

Overigens, als de bejegening in het artikel klopt dan kan ik me voorstellen dat er tot op heden nog niemand zich gewaagd heeft aan een poging tot huurprijsverlaging... Het gaat immers om het dak boven je hoofd en beter duur huren dan goedkoop geïntimideerd worden ;)
pi_205166110
Linkje Eetcafé


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205166141
Linkje vastgoedmeneer met toch-wel-bestaand-huisnmmer?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205166608
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 21:33 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje vastgoedmeneer met toch-wel-bestaand-huisnmmer?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt weer Jaco! Ik heb ook geen reactie van Collin gekregen op mijn mailtje over huisnummer, beetje jammer.

Maar goed, zal bij de notaris toch wel duidelijk worden lijkt me en de taxateur heeft het huis blijkbaar ook gevonden. :)

Toch maar meegenomen...
pi_205168128
Scooterpand van ccf is ook verkocht.

Op 28 juni 2022 is Duurzaamheidstraat 17 H veranderd:


Status: VERKOCHT (oude status: onder bod )
pi_205168264
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 21:31 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Eetcafé


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank ^O^

Zo te zien wel een leuk project.

Bedrijf loopt goed, bestaat al lang en redelijke reviews. Wel jammer dat er geen taxatierapport is maar de WOZ-waarde (212k per 1-1-2021) is wel in de lijn. Verder een goed en aannemelijk verhaal waarom deze woning zal worden aangekocht. Ook jammer dat de aflossing maar 6k per jaar is maar tegen de geboden 7% heb ik hem wel meegenomen. Voor de duidelijkheid, het betreft een woonhuis en niet het bedrijfspand.
pi_205168997
CCF
Er zijn diverse vragen binnen gekomen over het huisnummer van het woonhuis van de heer Kirunda. Wij willen hierbij aangeven dat in de originele pitch, zoals hieronder, het kavelnummer (=75) opgenomen, conform kadaster, en dat het feitelijke huisnummer 101 betreft, aangezien de woning vrij recent is gebouwd.
pi_205169610
Wilde even een ander balletje opwerpen.

Heel veel projecten waar men hier in investeert hebben huiswaardes als onderpand. Veel businessplannen op GVE en CCF hebben dat, en daarnaast zitten veel mensen op specifieke vastgoed crowdfund sites.

Nu zal het jullie vast niet ontgaan zijn dat de hypotheekrente per 1 jan met ongeveer 2,3% gestegen is voor bv 20 jaar vast. Als dit doorzet (icm met wat slechtere economische vooruitzichten) dan gaan huizenprijzen dalen. Misschien een beetje, misschien flink.

Dit is voor het eerst dat de rentes flink stijgen sinds crowd financing bestaat op deze schaal.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijk om nu de exposure aan de huizenmarkt ietsje af te bouwen en voor lagere LTV te kiezen als je wel doorzet.

Mogelijk upside is dat ik verwacht dat we hogere rentes op crowdfund leningen gaan zien. Maar ook daarvan denk ik wel dat rentes van 8-9% ook weer grotere risico's op defaults meebrengen, want het is realistisch gezien gewoon moeilijk op te brengen.

Ben benieuwd hoe de lange termijn funders hier tegenaan kijken!
pi_205170470
https://www.collincrowdfund.nl/genki-sushi-wok-2go/

Linkje op basis van zekerheid wordt geapprecieerd!
pi_205170926
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:03 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Wilde even een ander balletje opwerpen.

Heel veel projecten waar men hier in investeert hebben huiswaardes als onderpand. Veel businessplannen op GVE en CCF hebben dat, en daarnaast zitten veel mensen op specifieke vastgoed crowdfund sites.

Nu zal het jullie vast niet ontgaan zijn dat de hypotheekrente per 1 jan met ongeveer 2,3% gestegen is voor bv 20 jaar vast. Als dit doorzet (icm met wat slechtere economische vooruitzichten) dan gaan huizenprijzen dalen. Misschien een beetje, misschien flink.

Dit is voor het eerst dat de rentes flink stijgen sinds crowd financing bestaat op deze schaal.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijk om nu de exposure aan de huizenmarkt ietsje af te bouwen en voor lagere LTV te kiezen als je wel doorzet.

Mogelijk upside is dat ik verwacht dat we hogere rentes op crowdfund leningen gaan zien. Maar ook daarvan denk ik wel dat rentes van 8-9% ook weer grotere risico's op defaults meebrengen, want het is realistisch gezien gewoon moeilijk op te brengen.

Ben benieuwd hoe de lange termijn funders hier tegenaan kijken!
Ik maak mij hier nog niet zoveel zorgen om. Allereest zijn de looptijden van crowdfunding projecten veel korter dan de door jou genoemde 20 jaar maar ik ben het helemaal met je eens dat de risico’s momenteel toenemen. Mijn verwachting is ook dat de rentes nog wel wat gaan oplopen.

Afhankelijk van het project en bijbehorende platform is met m.i. nog steeds heel goed mogelijk om de risico’s beperkt te houden. Bij projecten met een 1e hypotheek blijft het risico nog steeds erg beperkt. Het blijft natuurlijk wel van belang om niet zomaar in een project met een 1e hypotheek te stappen. Blijf dus wel je huiswerk doen. Je zal (bij een goed project met een 1e hypotheek) , ook als het door welke reden dan ook misloopt, altijd het overgrote deel van je inleg terug krijgen. Daarnaast is er vaak (ook weer afhankelijk van project en platform) nog een borgstelling of h.a. waardoor er soms nog iets van terug te halen is. Aan deze borgstellingen/h.a. ken ik zelf overigens maar minimale waarde toe maar het zegt soms wel iets over hoe serieus een geldnemer er in staat.

Bij een 2e hypotheek kan het natuurlijk een heel ander verhaal zijn als het mis gaat. Hierbij kun je natuurlijk weldegelijk je volledige inleg kwijt raken.

Blijf dus bewust van de risico’s maar aan de andere kant, zonder risico geen rendement en uiteindelijk moet een ieder zijn eigen afwegingen maken.
pi_205171030
Nieuw 5 jarig project bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan Jonker Fransstraat 90 D te Rotterdam. Je kunt vanaf 30 juni 2022 om 12.00 uur investeren in dit project. Het appartement heeft 3 slaapkamers, een badkamer en een balkon. De woning is gelegen op de derde- en zolderverdieping van het appartementencomplex en op fietsafstand van het centrum van Rotterdam. Op loopafstand zijn alledaagse voorzieningen te bereiken.

https://investeren.sameni(...)ker-fransstraat-90-d
pi_205171112
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:53 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig project bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan Jonker Fransstraat 90 D te Rotterdam. Je kunt vanaf 30 juni 2022 om 12.00 uur investeren in dit project. Het appartement heeft 3 slaapkamers, een badkamer en een balkon. De woning is gelegen op de derde- en zolderverdieping van het appartementencomplex en op fietsafstand van het centrum van Rotterdam. Op loopafstand zijn alledaagse voorzieningen te bereiken.

https://investeren.sameni(...)ker-fransstraat-90-d
370k voor een flat van 89 m2

ik ga even bretels kopen, mijn riem is onvoldoende....
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205171230
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:53 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig project bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan Jonker Fransstraat 90 D te Rotterdam. Je kunt vanaf 30 juni 2022 om 12.00 uur investeren in dit project. Het appartement heeft 3 slaapkamers, een badkamer en een balkon. De woning is gelegen op de derde- en zolderverdieping van het appartementencomplex en op fietsafstand van het centrum van Rotterdam. Op loopafstand zijn alledaagse voorzieningen te bereiken.

https://investeren.sameni(...)ker-fransstraat-90-d
Opvallend bij dit project:
WOZ waarde ¤ 337.000 Peildatum 1-1-2021
Voor de aankoop wordt ¤ 290.000 gevraagd
pi_205171260
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 15:24 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Opvallend bij dit project:
WOZ waarde ¤ 337.000 Peildatum 1-1-2021
Voor de aankoop wordt ¤ 290.000 gevraagd
heb je de foto's bekeken ....?
pi_205171292
"Voeding en vastgoed lijken niets met elkaar te maken te hebben, maar dat zie ik anders: Het is namelijk beiden een ongelofelijk zekere en voorspelbare markt. Hoe de wereld ook veranderd, twee dingen weten we zeker: Mensen moeten altijd blijven eten én blijven wonen."

:r :r :r
pi_205171582
Ook van dit project betaald SiG (terecht) de kosten terug:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik snap niet waarom ze de kosten niet gewoon maandelijks gaan innen. Dat zou voor een ieder en zeker voor SiG zelf veel makkelijker zijn.
pi_205171598
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 17:19 schreef KrekelJapie het volgende:
Wow een voorstel om een lening met 24 maanden te verlengen IPV herfinanciering
[..]

inmiddels 2 jaar verder, zou het deze week afgelost worden?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205171808
quote:
99s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 16:13 schreef CaLeX het volgende:

[..]
inmiddels 2 jaar verder, zou het deze week afgelost worden?
Dat denk ik niet, het betaalschema gaat uit van 9 augustus. Op 16110 is inmiddels zonder enige vertraging ruim 3 ton afgelost dus ik heb alle vertrouwen in een goede afloop.
pi_205171872
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 15:29 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
heb je de foto's bekeken ....?
Dat de woz waarde beduidend hoger is dan het gevraagde bedrag is opvallend onafhankelijk van het pand.
pi_205172481
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik maak mij hier nog niet zoveel zorgen om. Allereest zijn de looptijden van crowdfunding projecten veel korter dan de door jou genoemde 20 jaar maar ik ben het helemaal met je eens dat de risico’s momenteel toenemen. Mijn verwachting is ook dat de rentes nog wel wat gaan oplopen.

Afhankelijk van het project en bijbehorende platform is met m.i. nog steeds heel goed mogelijk om de risico’s beperkt te houden. Bij projecten met een 1e hypotheek blijft het risico nog steeds erg beperkt. Het blijft natuurlijk wel van belang om niet zomaar in een project met een 1e hypotheek te stappen. Blijf dus wel je huiswerk doen. Je zal (bij een goed project met een 1e hypotheek) , ook als het door welke reden dan ook misloopt, altijd het overgrote deel van je inleg terug krijgen. Daarnaast is er vaak (ook weer afhankelijk van project en platform) nog een borgstelling of h.a. waardoor er soms nog iets van terug te halen is. Aan deze borgstellingen/h.a. ken ik zelf overigens maar minimale waarde toe maar het zegt soms wel iets over hoe serieus een geldnemer er in staat.

Bij een 2e hypotheek kan het natuurlijk een heel ander verhaal zijn als het mis gaat. Hierbij kun je natuurlijk weldegelijk je volledige inleg kwijt raken.

Blijf dus bewust van de risico’s maar aan de andere kant, zonder risico geen rendement en uiteindelijk moet een ieder zijn eigen afwegingen maken.
Het ligt ook volledig aan je eigen limiet, ik doe niet mee met een LTV van 90 op basis van een taxatie op de top van de huizenmarkt.
Inderdaad, 1e hypotheek voor mij een must, en ik zie graag eigen inbreng van geldnemer zodat ik de opportunisten een beetje kan uitsluiten.
Ik maak me zelf meer zorgen om de renovatieprojecten zoals veel te zien is bij MCF, door de torenhoge materiaalkosten en tekorten aan bouwvakkers en aannemers, waardoor ik soms twijfel aan de rentabiliteit.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 18:42:38 #30
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205172633
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 18:23 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Het ligt ook volledig aan je eigen limiet, ik doe niet mee met een LTV van 90 op basis van een taxatie op de top van de huizenmarkt.
Inderdaad, 1e hypotheek voor mij een must, en ik zie graag eigen inbreng van geldnemer zodat ik de opportunisten een beetje kan uitsluiten.
Ik maak me zelf meer zorgen om de renovatieprojecten zoals veel te zien is bij MCF, door de torenhoge materiaalkosten en tekorten aan bouwvakkers en aannemers, waardoor ik soms twijfel aan de rentabiliteit.
Toch 10% bieden. Blijft een gokje.
Ga er niet te zwaar in!!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205173081
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 16:40 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dat denk ik niet, het betaalschema gaat uit van 9 augustus. Op 16110 is inmiddels zonder enige vertraging ruim 3 ton afgelost dus ik heb alle vertrouwen in een goede afloop.
IK had in april GVE een mail gestuurd dat de datum van 9 augustus eraan kwam voor aflossing en het antwoord was:

Bedankt voor uw email bericht. De naderende aflosdatum is bij ons bekend. Hierover is ook al contact geweest met de geldnemer.
Deze gaf aan dat de herfinanciering bij de bank volgens planning verloopt.
Wij vertrouwen erop dat de aflossing dan ook tijdig door ons wordt ontvangen.
pi_205173275
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:25 schreef crowder07 het volgende:

[..]
IK had in april GVE een mail gestuurd dat de datum van 9 augustus eraan kwam voor aflossing en het antwoord was:

Bedankt voor uw email bericht. De naderende aflosdatum is bij ons bekend. Hierover is ook al contact geweest met de geldnemer.
Deze gaf aan dat de herfinanciering bij de bank volgens planning verloopt.
Wij vertrouwen erop dat de aflossing dan ook tijdig door ons wordt ontvangen.
Ben benieuwd of 16110 dan ook (vervroegd) wordt afgelost. Lijkt me niet raar, anders moet de bank het met een tweede hypotheek doen.
pi_205174463
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:03 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Wilde even een ander balletje opwerpen.

Heel veel projecten waar men hier in investeert hebben huiswaardes als onderpand. Veel businessplannen op GVE en CCF hebben dat, en daarnaast zitten veel mensen op specifieke vastgoed crowdfund sites.

Nu zal het jullie vast niet ontgaan zijn dat de hypotheekrente per 1 jan met ongeveer 2,3% gestegen is voor bv 20 jaar vast. Als dit doorzet (icm met wat slechtere economische vooruitzichten) dan gaan huizenprijzen dalen. Misschien een beetje, misschien flink.

Dit is voor het eerst dat de rentes flink stijgen sinds crowd financing bestaat op deze schaal.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijk om nu de exposure aan de huizenmarkt ietsje af te bouwen en voor lagere LTV te kiezen als je wel doorzet.

Mogelijk upside is dat ik verwacht dat we hogere rentes op crowdfund leningen gaan zien. Maar ook daarvan denk ik wel dat rentes van 8-9% ook weer grotere risico's op defaults meebrengen, want het is realistisch gezien gewoon moeilijk op te brengen.

Ben benieuwd hoe de lange termijn funders hier tegenaan kijken!
Een eerste hypotheek op een woning is volgens mij de beste zekerheid die je kunt hebben als crowdfunder dus wat dat betreft maak ik me zelfs bij licht dalende huizenprijs geen grote zorgen over mijn investeringen, ervan uitgaande dat de waarde van de woning in de pitch redelijk overeenkomt met de realiteit.
Ik kan me wel voorstellen dat sommige vastgoedinvesteerders die steeds de overwaarde op hun vastgoed gebruikt hebben om weer meer vastgoed te kopen, steeds met maximale hypotheek, bij dalende huizenprijzen op een gegeven moment in de problemen komen als de hypotheken afgelost moeten worden. Mogelijk gaan we dan naar een situatie van (verzoeken om) verlengingen in plaats van de vele vervroegde aflossingen nu. En dat brengt mij dan bij CRE met hun uitgestelde aflossingen van Duits vastgoed en hun huidige hausse aan kortlopende miljoenenprojecten. Is een bank of institutionele belegger zich aan het terugtrekken uit hun Duitse BV's? Wat daar precies gaande is weet ik niet maar het geeft mij geen vertrouwen in elk geval.
pi_205175093
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:53 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig project bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan Jonker Fransstraat 90 D te Rotterdam. Je kunt vanaf 30 juni 2022 om 12.00 uur investeren in dit project. Het appartement heeft 3 slaapkamers, een badkamer en een balkon. De woning is gelegen op de derde- en zolderverdieping van het appartementencomplex en op fietsafstand van het centrum van Rotterdam. Op loopafstand zijn alledaagse voorzieningen te bereiken.

https://investeren.sameni(...)ker-fransstraat-90-d
woningen met een woz-waarde tot 355k vallen in die wijk Rubroek onder de opkoopbescherming van Rotterdam. Vraag mij toch af wat voor constructie is toegepast. Wellicht in verhuurde staat verkocht :?
pi_205177013
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 21:03 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Een eerste hypotheek op een woning is volgens mij de beste zekerheid die je kunt hebben als crowdfunder dus wat dat betreft maak ik me zelfs bij licht dalende huizenprijs geen grote zorgen over mijn investeringen, ervan uitgaande dat de waarde van de woning in de pitch redelijk overeenkomt met de realiteit.
Ik kan me wel voorstellen dat sommige vastgoedinvesteerders die steeds de overwaarde op hun vastgoed gebruikt hebben om weer meer vastgoed te kopen, steeds met maximale hypotheek, bij dalende huizenprijzen op een gegeven moment in de problemen komen als de hypotheken afgelost moeten worden. Mogelijk gaan we dan naar een situatie van (verzoeken om) verlengingen in plaats van de vele vervroegde aflossingen nu. En dat brengt mij dan bij CRE met hun uitgestelde aflossingen van Duits vastgoed en hun huidige hausse aan kortlopende miljoenenprojecten. Is een bank of institutionele belegger zich aan het terugtrekken uit hun Duitse BV's? Wat daar precies gaande is weet ik niet maar het geeft mij geen vertrouwen in elk geval.
Nogmaals eerder aangegeven snap niet dat sommige hier weglopen met cre. Mijn enige project willemshaven met 5% rente us al meermaals verlengd en nog steeds niet afgelost. Op mails reageerd cre, niet meer... en komt ondanks toezegging geen update meer, laat staan dat over boete rente gesproken wordt
Heb steeds meer het gevoel dat cre, verplichtingen met een korrel xout nemen..
pi_205178870
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 00:47 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]
Nogmaals eerder aangegeven snap niet dat sommige hier weglopen met cre. Mijn enige project willemshaven met 5% rente us al meermaals verlengd en nog steeds niet afgelost. Op mails reageerd cre, niet meer... en komt ondanks toezegging geen update meer, laat staan dat over boete rente gesproken wordt
Heb steeds meer het gevoel dat cre, verplichtingen met een korrel xout nemen..
Hier zelfde probleem, ik krijg geen enkele communicatie meer van CRE op wanneer ons geld terug komt op dit project wat nu al zo'n 9 maanden te laat is met terug betalen.
pi_205179062
Family Terneuzen al volledig gefinanceerd door eigen netwerk, geen automatisch investeren.
pi_205179266
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 11:06 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Hier zelfde probleem, ik krijg geen enkele communicatie meer van CRE op wanneer ons geld terug komt op dit project wat nu al zo'n 9 maanden te laat is met terug betalen.
Er is nu ook een project die zonder bericht van verlenging niet wordt afgelost. Gossnitz zou eind maart afgelost moeten zijn, maar dat is nu drie maanden later nog steeds niet gedaan. Er is ook geen beroep gedaan op de verlengingsoptie uit de voorwaarden van CRE.
pi_205179413
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 11:54 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er is nu ook een project die zonder bericht van verlenging niet wordt afgelost. Gossnitz zou eind maart afgelost moeten zijn, maar dat is nu drie maanden later nog steeds niet gedaan. Er is ook geen beroep gedaan op de verlengingsoptie uit de voorwaarden van CRE.
Garageboxen Erfurt is in Maart gefinancieerd, ook nog steeds geen bericht van gezien over volledigheid, start uitbetalingen. Zo lang hun communicatie zo slecht blijft, hou ik het even voorbekeken.
pi_205179565
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 11:54 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er is nu ook een project die zonder bericht van verlenging niet wordt afgelost. Gossnitz zou eind maart afgelost moeten zijn, maar dat is nu drie maanden later nog steeds niet gedaan. Er is ook geen beroep gedaan op de verlengingsoptie uit de voorwaarden van CRE.
Eind maart aflossing klopt niet, beoogde aflossingsdatum is/was 30 mei:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Idd nogal dramatisch met gebrek aan updates...
pi_205179824
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 21:48 schreef Skywalker88 het volgende:

[..]
woningen met een woz-waarde tot 355k vallen in die wijk Rubroek onder de opkoopbescherming van Rotterdam. Vraag mij toch af wat voor constructie is toegepast. Wellicht in verhuurde staat verkocht :?
De woning is inderdaad in verhuurde staat verkocht volgens Sig.
pi_205179944
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juni 2022 12:24 schreef Inductor het volgende:

[..]
Eind maart aflossing klopt niet, beoogde aflossingsdatum is/was 30 mei:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Idd nogal dramatisch met gebrek aan updates...
Misschien een andere Gössnitz? Ik heb deze info en de achterstand is bevestigd door CRE:
quote:
19-4-2019: Onlangs heeft u uw deelname afgerond voor de propositie Appartementencomplexen Gössnitz. Wij zijn verheugd u te kunnen melden dat de propositie succesvol is gesloten met een totaal bedrag van ¤ 1.250.000. Met dank aan 239 investeerders. Het hypotheekrecht is deze week bij de notaris in Duitsland ingeschreven. De uitbetaling van de gelden vindt op korte termijn plaats bij onze notaris.
quote:
9-5-2019: Vanmiddag is door de notaris de opgebouwde rente van de propositie 'Appartementencomplexen Gössnitz' uitbetaald. Uw investering was direct rentedragend vanaf storting. De rente is daarom pro rato naar het aantal dagen vanaf uw stortingsdatum t/m 30-04-2019 uitbetaald.
pi_205180267
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 13:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Misschien een andere Gössnitz? Ik heb deze info en de achterstand is bevestigd door CRE:

[19-4-2019: Onlangs heeft u uw deelname afgerond voor de propositie Appartementencomplexen Gössnitz. Wij zijn verheugd u te kunnen melden dat de propositie succesvol is gesloten met een totaal bedrag van ¤ 1.250.000. Met dank aan 239 investeerders. Het hypotheekrecht is deze week bij de notaris in Duitsland ingeschreven. De uitbetaling van de gelden vindt op korte termijn plaats bij onze notaris.]

[9-5-2019: Vanmiddag is door de notaris de opgebouwde rente van de propositie 'Appartementencomplexen Gössnitz' uitbetaald. Uw investering was direct rentedragend vanaf storting. De rente is daarom pro rato naar het aantal dagen vanaf uw stortingsdatum t/m 30-04-2019 uitbetaald.]

N.B. Mijn opmerkingen gaan over project "Appartementencomplexen Gössnitz", niet over project "Appartementencomplexen Gössnitz II". Mss heeft Freek hier zelf iets door elkaar gehaald in eerdere reaktie naar mij?...

Deze info had ik ook, en was voor mij aanleiding om in april-2022 en juni-2022 vragen hierover te stellen aan CRE, met eerder genoemde antwoorden retour...
Nou ja, we moeten helaas afwachten wanneer het CRE behaagt om dit project daadwerkelijk af te lossen en/of ons een bruikbare update te sturen :(

[ Bericht 1% gewijzigd door Inductor op 29-06-2022 13:58:30 ]
pi_205180334
Administratie van A4F voor project 30ml Jart van Zuid loopt niet helemaal soepel. Vandaag ontving ik 2 termijnen, eentje alleen rente en de ander rente plus aflossing. Er was op verzoek een periode van 6 maanden aflossings. De eerste termijn alleen rente is begin januari uitbetaald met omschrijving periode 29, de tweede termijn is eind januari betaald met ook als omschrijving periode 29 en vanaf daar is doorgenummerd. Die eerste betaling periode 29 van begin januari staat niet in het betaaloverzicht in mijn account bij A4F. Nu zijn er 7 termijnen aflossingsvrij betaald.

Dit heb ik gemeld bij A4F. Antwoord is dat in januari hun systeem is gereset, waardoor de betaling van 7 januari is verdwenen in hun systeem. Er werd ook aangegeven dat er een mail uit zou gaan naar de investeerd om dit te rectificeren en het verzoek om teveel betaalde bedrag terug te storten naar A4F. Waarop ik weer antwoordde dat het beter zou zijn om dit bedrag te verrekenen met de volgende termijn zodat investeerders zelf geen actie hoeven te ondernemen. Dat laatste wordt nu gedaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205181730
SIG Sneek Hanso Mollstr wordt afgelost
pi_205181768
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 13:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Misschien een andere Gössnitz? Ik heb deze info en de achterstand is bevestigd door CRE:
[..]
[..]

Appartementencomplex Gossnitz II zal ergens in Augustus 2019 gepasseerd zijn bij de notaris. Ik zit in deze tweede trance, en heb deze op 27-7-2019 voldaan.
(Zal dus ook wel verlengd gaan worden neem ik aan)
pi_205181869
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Appartementencomplex Gossnitz II zal ergens in Augustus 2019 gepasseerd zijn bij de notaris. Ik zit in deze tweede trance, en heb deze op 27-7-2019 voldaan.
(Zal dus ook wel verlengd gaan worden neem ik aan)
Verlenging hoeft niet. Dat is bij Gossnitz I ook niet gebeurd. Ze lossen gewoon niet af🤐

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 29-06-2022 17:10:01 ]
pi_205183031
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 21:03 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Een eerste hypotheek op een woning is volgens mij de beste zekerheid die je kunt hebben als crowdfunder dus wat dat betreft maak ik me zelfs bij licht dalende huizenprijs geen grote zorgen over mijn investeringen, ervan uitgaande dat de waarde van de woning in de pitch redelijk overeenkomt met de realiteit.
Ik kan me wel voorstellen dat sommige vastgoedinvesteerders die steeds de overwaarde op hun vastgoed gebruikt hebben om weer meer vastgoed te kopen, steeds met maximale hypotheek, bij dalende huizenprijzen op een gegeven moment in de problemen komen als de hypotheken afgelost moeten worden. Mogelijk gaan we dan naar een situatie van (verzoeken om) verlengingen in plaats van de vele vervroegde aflossingen nu. En dat brengt mij dan bij CRE met hun uitgestelde aflossingen van Duits vastgoed en hun huidige hausse aan kortlopende miljoenenprojecten. Is een bank of institutionele belegger zich aan het terugtrekken uit hun Duitse BV's? Wat daar precies gaande is weet ik niet maar het geeft mij geen vertrouwen in elk geval.
Quote uit de CrE pitch die nu openstaat:

"Deze propositie maakt onderdeel uit van een herstructurering van een grootschalige woningportefeuille in Duitsland. Het betreft een overbruggingsfinanciering, ter aflossing van de huidige financiering en voorafgaand aan de geplande verkoop van de objecten. De lening wordt verstrekt aan de initiatiefnemer REA Wohnen GmbH."

Hier staat het antwoord op hetgeen je je afvraag. Vrij vertaald staat er: "de bank heeft ons de wacht aangezegd, we krijgen het onderpand nog niet tegen een acceptabele prijs verkocht, dus lenen we maar een jaartje voor 7%, en hopen dat het in de komende 12 maanden wel lukt.
pi_205184615
Nieuw project op NLI, transformatie kantoorpand naar appartementen. Looptijd max 18 mnd 7,5% 1e hyp
pi_205186180
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Verlenging hoeft niet. Dat is bij Gossnitz I ook niet gebeurd. Ze lossen gewoon niet af🤐
Dit en het eerder genoemde Wilhelmshaven project dat niet aflost zijn toevallig allebei van dezelfde leningnemer.
pi_205186366
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 01:00 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Dit en het eerder genoemde Wilhelmshaven project dat niet aflost zijn toevallig allebei van dezelfde leningnemer.
Ja, en die leningnemer behoort weer tot een groep bedrijven die ook een crowdfunding platform bezitten.
pi_205187331
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 05:10 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ja, en die leningnemer behoort weer tot een groep bedrijven die ook een crowdfunding platform bezitten.
Is dat zo? Bij de genooemde projecten zie ik dat niet staan. Is dat duidelijk geworden bij latere projecten van deze partij?
pi_205187789
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 09:21 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Is dat zo? Bij de genooemde projecten zie ik dat niet staan. Is dat duidelijk geworden bij latere projecten van deze partij?
Zie o.a. oktober 2020

WGR / [Crowdfunding] #269 Uitbreiding collin direct
pi_205188090
https://www.collincrowdfund.nl/nhvp-b-v/

Herfinanciering New Horizon (https://www.collincrowdfund.nl/new-horizons-vastgoed-b-v-2/)

Met link
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205188160
Investeringskans NHVP B.V.
Van: Collin Crowdfund N.V.
30-06-2022 10:35

Beste investeerder,

U heeft eerder in een project van NHVP B.V. (voorheen New Horizons Vastgoed B.V. 2) geïnvesteerd. De huidige financiering zal worden afgelost met deze nieuwe financiering.

We willen u graag wijzen op een nieuwe investeringskans die binnenkort live gaat op ons platform. Met uitzondering willen u graag een eerste investeringskans bieden voorafgaand aan de publieke livegang.

Het betreft een financiering van NHVP B.V. ter grootte van ¤ 950.000,- met de volgende kenmerken:

Deze financiering heeft de volgende kenmerken:
✓ 7,0% rente over de hele looptijd.
✓ Looptijd 12 maanden aflossingsvrij.
✓ Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 950.000,- op de woningen aan de Sumatrastraat 21, 23 en 23 a, 5014 CD Tilburg, kadastraal bekend als sectie B nummers 9493 en 9494 en Timorstraat 3, 5014 CG Tilburg, kadastraal bekend als sectie B nummer 8362 te Tilburg, verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 958.000,- en een marktwaarde na verbouwing van ¤ 1.200.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum van 14 juni 2022.
✓ De heer M.J.A.G. Krautwurst geeft een persoonlijke borgstelling af ter hoogte van ¤ 950.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment, mede gelet op de borgstellingen afgegeven bij de overige financieringen, grotendeels morele waarde.
✓ De (huidige en toekomstige) huurpenningen van de woningen aan de Sumatrastraat 21, 23 en 23 a, 5014 CD Tilburg, kadastraal bekend als sectie B nummers 9493 en 9494 en Timorstraat 3, 5014 CG Tilburg, kadastraal bekend als sectie B nummer 8362 te Tilburg, worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
✓ De overall Collin Credit Score is Ruim Voldoende
✓ De Dun & Bradstreet score is Minimaal risico.
Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: NHVP B.V.


https://www.collincrowdfu(...)8bfd6d82c18bfcf39898
pi_205188211
Genki binnen 10 seconden vol :( tuurlijk weer iemand met een snelle computer die daar 20K of zo in duwt.
Pecunia non olet
pi_205188285
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:03 schreef obligataire het volgende:
Genki binnen 10 seconden vol :( tuurlijk weer iemand met een snelle computer die daar 20K of zo in duwt.
De snelle computer/verbinding zou kunnen. Iemand die er 20k in stopt als het goed is niet aangezien bij een direct lening de maximuminleg 10% van de financiering is. Bij deze lening dus max 3k.
pi_205188308
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]
De snelle computer/verbinding zou kunnen. Iemand die er 20k in stopt als het goed is niet aangezien bij een direct lening de maximuminleg 10% van de financiering is. Bij deze lening dus max 3k.
Hoe dan ook abnormaal snel....... ondanks dat het een klein bedragje was.
Pecunia non olet
pi_205188318
quote:
Bedankt, maar uit die informatie meen ik juist op te maken dat G2 Immobilien GEEN deel uitmaakt van de Harthoorn groep.
pi_205188324


[ Bericht 100% gewijzigd door OpDieFiets op 30-06-2022 11:15:01 ]
pi_205188391
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hoe dan ook abnormaal snel....... ondanks dat het een klein bedragje was.
Klein bedrag waar ook al wat op voor ingeschreven was. Dan blijft er niet veel over.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205188538
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:56 schreef zeeland6 het volgende:
Investeringskans NHVP B.V.
Van: Collin Crowdfund N.V.
30-06-2022 10:35

Beste investeerder,

U heeft eerder in een project van NHVP B.V. (voorheen New Horizons Vastgoed B.V. 2) geïnvesteerd. De huidige financiering zal worden afgelost met deze nieuwe financiering.

We willen u graag wijzen op een nieuwe investeringskans die binnenkort live gaat op ons platform. Met uitzondering willen u graag een eerste investeringskans bieden voorafgaand aan de publieke livegang.

Het betreft een financiering van NHVP B.V. ter grootte van ¤ 950.000,- met de volgende kenmerken:

Deze financiering heeft de volgende kenmerken:
✓ 7,0% rente over de hele looptijd.
✓ Looptijd 12 maanden aflossingsvrij.
✓ Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 950.000,- op de woningen aan de Sumatrastraat 21, 23 en 23 a, 5014 CD Tilburg, kadastraal bekend als sectie B nummers 9493 en 9494 en Timorstraat 3, 5014 CG Tilburg, kadastraal bekend als sectie B nummer 8362 te Tilburg, verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 958.000,- en een marktwaarde na verbouwing van ¤ 1.200.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum van 14 juni 2022.
✓ De heer M.J.A.G. Krautwurst geeft een persoonlijke borgstelling af ter hoogte van ¤ 950.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment, mede gelet op de borgstellingen afgegeven bij de overige financieringen, grotendeels morele waarde.
✓ De (huidige en toekomstige) huurpenningen van de woningen aan de Sumatrastraat 21, 23 en 23 a, 5014 CD Tilburg, kadastraal bekend als sectie B nummers 9493 en 9494 en Timorstraat 3, 5014 CG Tilburg, kadastraal bekend als sectie B nummer 8362 te Tilburg, worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
✓ De overall Collin Credit Score is Ruim Voldoende
✓ De Dun & Bradstreet score is Minimaal risico.
Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: NHVP B.V.

https://www.collincrowdfu(...)8bfd6d82c18bfcf39898

volgens mij zit Fred aan zijn top van financiering.....
pi_205188603
Onder het motto 'vriendelijk bellen is beter dan mailen en mopperen' , even telefonisch contact opgenomen met CRE. Zoals ook bij andere keren, keurig te woord gestaan.

-->Sowieso komen er vandaag 2 nieuwsbrieven.

Wilhelmshaven I en II

Objecten zijn verkocht. Wachten is op de notaris, planning circa halverwege juli. Omslachtige procedures met notarissen in Duitsland, was ook nog ergens een voorkeursrecht van een partij, anyway de ovk is getekend.
Staat ook nog 150K op een geld derden rekening dus de dekking is prima.

Halen

Aflossing wordt verwacht eind komende maand. Leningnemer gaat dit met eigen middelen herfinancieren. Zit een nieuwe huurder in , dus inkomsten lopen nu , na moeilijke coronaperiode, voorspoedig.

Gössnitz I en II

Wordt verlengd met 6 maanden. Druk bezig met verkoopproces. Zijn al meerdere biedingen geweest. Mooie objecten, huren gestegen en renovatie doorgevoerd. .
Pecunia non olet
pi_205188852
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:34 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
volgens mij zit Fred aan zijn top van financiering.....
idem
pi_205188888
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:34 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
volgens mij zit Fred aan zijn top van financiering.....
En even een tonnetje bijplussen op de vorige taxaties.... ben blij als straks NH2 hiermee is afgelost. Die man komt me iets te vaak voorbij.
Pecunia non olet
  donderdag 30 juni 2022 @ 12:17:30 #66
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205188950
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 12:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
En even een tonnetje bijplussen op de vorige taxaties.... ben blij als straks NH2 hiermee is afgelost. Die man komt me iets te vaak voorbij.
vond de praatjes vaak net iets te gladjes.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205189243
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:34 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
volgens mij zit Fred aan zijn top van financiering.....
Er staat ook niet in de pitch dat er inmiddels verbouwd is of gaat worden; volgens de pitch van vorig jaar zou hij de verbouwing met eigen middelen financieren.
pi_205189269
Minnelijk traject ivm. Afspraken worden keer op keer geschonden
quote:
Zoals wij u eerder hebben bevestigd heeft ondernemer een voorstel tot finale kwijting gedaan. Ondernemer zou uiterlijk 1 juli 2022 een betaling ad EUR 40.000,-- verrichten. Helaas heeft ondernemer bevestigd dat zij niet aan deze afspraak kunnen voldoen. Zij vragen wederom uitstel aan, zonder een deugdelijke onderbouwing.

Er is tot heden EUR 5.000,-- overgemaakt en dit bedrag zullen we naar rato aan u uitkeren. Vervolgens zullen wij het traject tot het aanvragen van het faillissement definitief doorzetten. Ondernemers komen geruime tijd afspraken niet na en een deugdelijke onderbouwing ontbreekt telkens. Ook zullen we uitvoering geven aan het vonnis door de bestuurders persoonlijk aan te spreken. Een traject hiertoe is al gestart maar wordt bemoeilijkt doordat 1 van de bestuurders in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigd blijkt en de andere bestuurder momenteel niet woonachtig is op het adres wat bekend is bij de basisregistratie​ personen.
pi_205189509
Assurantiekantoor op Collin

Linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205189607
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 12:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Minnelijk traject ivm. Afspraken worden keer op keer geschonden
[..]

Succes met incasseren in de VAE :)
pi_205189669
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:35 schreef Jaco078 het volgende:
Assurantiekantoor op Collin

Linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ik het goed begrijp gaat het geld gebruikt worden voor het verbouwen van de twee aangekochte bedrijfspanden maar krijgen de investeerders hier geen (2e) hypotheek op maar moeten ze het doen met de eventuele euro’s die overblijven van de 2e hypotheek op een ander pand van een ander Collin project (met de zelfde looptijd) waarvoor pas 2 weken geleden het geld is opgehaald.

Lang verhaal kort is volgens mij dat er op dit project 0 zekerheden zitten. Ik laat hem graag aan mij voorbij gaan zeker tegen deze véél te lage rente voor dit risico.
pi_205189715
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:53 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig project bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan Jonker Fransstraat 90 D te Rotterdam. Je kunt vanaf 30 juni 2022 om 12.00 uur investeren in dit project. Het appartement heeft 3 slaapkamers, een badkamer en een balkon. De woning is gelegen op de derde- en zolderverdieping van het appartementencomplex en op fietsafstand van het centrum van Rotterdam. Op loopafstand zijn alledaagse voorzieningen te bereiken.

https://investeren.sameni(...)ker-fransstraat-90-d
Staat inmiddels 2 uur open.

Ik laat hem tegen deze zeer hoge taxatiewaarde (als je kijkt naar het onderpand) aan mij voorbij gaan.
pi_205189746
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als ik het goed begrijp gaat het geld gebruikt worden voor het verbouwen van de twee aangekochte bedrijfspanden maar krijgen de investeerders hier geen (2e) hypotheek op maar moeten ze het doen met de eventuele euro’s die overblijven van de 2e hypotheek op een ander pand van een ander Collin project (met de zelfde looptijd) waarvoor pas 2 weken geleden het geld is opgehaald.

Lang verhaal kort is volgens mij dat er op dit project 0 zekerheden zitten. Ik laat hem graag aan mij voorbij gaan zeker tegen deze véél te lage rente voor dit risico.
Dit allemaal tegen een lager percentage dan het eerste project *O*
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205189863
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2022 14:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Staat inmiddels 2 uur open.

Ik laat hem tegen deze zeer hoge taxatiewaarde (als je kijkt naar het onderpand) aan mij voorbij gaan.
Ik ook.

Bovendien heb ik een tijdje geleden besloten om af te haken zodra ik de term "vastgoedcoach" of "vastgoedcursus" tegenkom in een pitch.
pi_205189876
Een parkeerplaats als onderpand minder bij dit project.
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 11:13 schreef Jaco078 het volgende:
Bedrijfspand aflossingsvrij 50% LTV met eerste hypotheek

pre-link

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor mij acceptabel genoeg om mijn investering te laten staan. Correct en zoals het hoort dat we hierover netjes geïnformeerd worden.
pi_205190141
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2022 14:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Staat inmiddels 2 uur open.

Ik laat hem tegen deze zeer hoge taxatiewaarde (als je kijkt naar het onderpand) aan mij voorbij gaan.
Schijf 1a is mi risicoloos.
pi_205190406
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als ik het goed begrijp gaat het geld gebruikt worden voor het verbouwen van de twee aangekochte bedrijfspanden maar krijgen de investeerders hier geen (2e) hypotheek op maar moeten ze het doen met de eventuele euro’s die overblijven van de 2e hypotheek op een ander pand van een ander Collin project (met de zelfde looptijd) waarvoor pas 2 weken geleden het geld is opgehaald.

Lang verhaal kort is volgens mij dat er op dit project 0 zekerheden zitten. Ik laat hem graag aan mij voorbij gaan zeker tegen deze véél te lage rente voor dit risico.
Puur kijkend naar de zekerheid is deze zwak. Al is het mij niet helemaal duidelijk welke van de 2 panden het betreft want bij Multibo*uw zijn 2 broers betrokken, en op 1 van de 2 huizen zit beduidend meer overwaarde. Overigens is het vestigen van hypotheek altijd nuttig, het legt toch een zekere druk op de ondernemer om het dak boven zijn hoofd niet verloren te laten gaan.

De pandrechten op de vorderingen uit de assurantieportefeuille lijken mij niet kansloos (in tegenstelling tot de meeste andere pandrechten).

Kijkend naar het bedrijf zelf zie ik pluspunten: de hoge winstgevendheid van het bedrijf, de hoge eigen inbreng.

De lening wordt volledig lineair afgelost. Risco wordt dus maandelijks minder.

De rente lijkt me met 7,5% dan ook heel redelijk.

De hoge schuldenlast is wel weer een minpunt.

Al met al durf ik een basisinleg wel aan. Ik vind het iets te makkelijk om alleen naar de zekerheden te kijken, sowieso omdat zekerheden ook vaak een schijnzekerheid opleveren wat je soms ziet bij onverkoopbaar onroerend goed of bij schepen, in combinatie met opgeblazen taxaties.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 30-06-2022 15:47:15 ]
Pecunia non olet
pi_205190541
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2022 12:54 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Er staat ook niet in de pitch dat er inmiddels verbouwd is of gaat worden; volgens de pitch van vorig jaar zou hij de verbouwing met eigen middelen financieren.
Ja maar, ja maar, ik probeer Collin Gold Status te halen en een project van 12 maanden help daarbij! :W
pi_205191489
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:05 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Schijf 1a is mi risicoloos.
idem + als vastgoedcoach moet je het goede voorbeeld geven ; zie dit niet fout gaan / wat je ook van een docent / vastgoedcoach (verhaal) vindt. beter dit dan Fred met zijn nw project bij CCF

plus SIG Raden Adjeng Kartinistr 25 vervroegd afgelost, staat al in de wallet, Sneek Hanso Moll nog niet
pi_205191601
SiG Dickenslaan 29 is ook afgelost vandaag.
pi_205192259
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 18:04 schreef Faraday01 het volgende:
SiG Dickenslaan 29 is ook afgelost vandaag.
en SIG Raden Adjeng Kartinistraat 25 ook
pi_205192620
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:41 schreef obligataire het volgende:
Onder het motto 'vriendelijk bellen is beter dan mailen en mopperen' , even telefonisch contact opgenomen met CRE. Zoals ook bij andere keren, keurig te woord gestaan.

-->Sowieso komen er vandaag 2 nieuwsbrieven.

Appartementencomplexen Gössnitz - Stand van zaken en aflossing


Op 31 mei september 2019 zijn de proposities Appartementencomplexen Gössnitz en Appartementencomplexen Gössnitz II in exploitatie gegaan. Volgens de Crowdrealestate Voorwaarden diende de propositie eind vorige maand te worden afgelost. Graag brengen wij u derhalve op de hoogte van de stand van zaken.

Sinds de startdatum heeft de propositie altijd conform prognose gepresteerd. De jaarlijkse huurinkomsten zijn met circa ¤ 25.000 (10%) toegenomen en er zijn diverse onderhoudswerkzaamheden doorgevoerd. De initiatiefnemer heeft echter niet tijdig een aflossing kunnen realiseren, waardoor een verlenging met zes maanden naar verwachting is genoodzaakt.

De leningnemer en de onafhankelijke Stichting Zekerhedenagent Crowdrealestate zijn over het bovenstaande in overleg. Wij zullen u hierover uiterlijk 18 juli 2022 nogmaals informeren. Tot het moment van aflossing blijft uw investering uiteraard rentedragend.

Appartementen Wilhelmshaven II - Update aflossing

Zoals eerder aangekondigd is de portefeuille in Wilhelmshaven reeds verkocht. Op dit moment wachten wij op de afwikkeling van de laatste formaliteiten bij het Duitse notariaat. Zo dient de gemeente in Wilhelmshaven nog (wel/niet) in te gaan op haar voorkeursrecht, waarna ook de Kaufpreisfälligkeit (verzoek tot betaling koopsom) beschikbaar zal zijn. Na ontvangst van de Kaufpreisfälligkeit kan de betaling van de koopsom en de aflossing plaatsvinden.

De aflossingsdatum is afhankelijk van de snelheid bij de gemeente en het Duitse notariaat. Uiterlijk vrijdag 15 juli 2022 zullen wij u hierover nogmaals een nieuwsbrief versturen.
Pecunia non olet
pi_205192806
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 19:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Appartementencomplexen Gössnitz - Stand van zaken en aflossing


Op 31 mei september 2019 zijn de proposities Appartementencomplexen Gössnitz en Appartementencomplexen Gössnitz II in exploitatie gegaan. Volgens de Crowdrealestate Voorwaarden diende de propositie eind vorige maand te worden afgelost. Graag brengen wij u derhalve op de hoogte van de stand van zaken.

Sinds de startdatum heeft de propositie altijd conform prognose gepresteerd. De jaarlijkse huurinkomsten zijn met circa ¤ 25.000 (10%) toegenomen en er zijn diverse onderhoudswerkzaamheden doorgevoerd. De initiatiefnemer heeft echter niet tijdig een aflossing kunnen realiseren, waardoor een verlenging met zes maanden naar verwachting is genoodzaakt.

De leningnemer en de onafhankelijke Stichting Zekerhedenagent Crowdrealestate zijn over het bovenstaande in overleg. Wij zullen u hierover uiterlijk 18 juli 2022 nogmaals informeren. Tot het moment van aflossing blijft uw investering uiteraard rentedragend.

Appartementen Wilhelmshaven II - Update aflossing

Zoals eerder aangekondigd is de portefeuille in Wilhelmshaven reeds verkocht. Op dit moment wachten wij op de afwikkeling van de laatste formaliteiten bij het Duitse notariaat. Zo dient de gemeente in Wilhelmshaven nog (wel/niet) in te gaan op haar voorkeursrecht, waarna ook de Kaufpreisfälligkeit (verzoek tot betaling koopsom) beschikbaar zal zijn. Na ontvangst van de Kaufpreisfälligkeit kan de betaling van de koopsom en de aflossing plaatsvinden.

De aflossingsdatum is afhankelijk van de snelheid bij de gemeente en het Duitse notariaat. Uiterlijk vrijdag 15 juli 2022 zullen wij u hierover nogmaals een nieuwsbrief versturen.
Conclusie: de belangen van de investeerders komen bij CRE ergens achteraan en zeker bij investeringen in Duitstalige projecten is er geen enkele zekerheid over de projectsduur.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205192959
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 19:05 schreef fok321 het volgende:

[..]
en SIG Raden Adjeng Kartinistraat 25 ook
Boeterente 6 maanden Raden Adjeng klopt niet. Ze hebben 6 x de betaalde rente genomen van de onvolledige aflosmaand juni. Heb een mailtje gestuurd.
pi_205193714
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 19:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Conclusie: de belangen van de investeerders komen bij CRE ergens achteraan en zeker bij investeringen in Duitstalige projecten is er geen enkele zekerheid over de projectsduur.
Ik kan veel begrijpen maar niet hoe je tot die eerste conclusie komt. Je krijgt van de eerste tot de laatste minuut rente over je investering. Daar draait het toch om?

En bij vastgoedprojecten waarbij een object in de toekomst moet worden verkocht is er sowieso altijd onzekerheid. Als je zekerheid wilt over projectsduur kun je beter een deposito bij de bank nemen.........

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 30-06-2022 20:55:02 ]
Pecunia non olet
pi_205193792
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik kan veel begrijpen maar niet hoe je tot die eerste conclusie komt.

En bij vastgoedprojecten waarbij een object in de toekomst moet worden verkocht is er sowieso altijd onzekerheid. Als je zekerheid wilt over projectsduur kun je beter een deposito bij de bank nemen.........
Er werd zonder overleg, inspraak of zelfs maar mededeling naar de investeerders verlengt. En aan de reacties te lezen hier is dat eerder regel dan uitzondering bij CRE.

Dat, in combinatie met de onduidelijke Duitse regelgeving die voor vertraging kan zorgen, doet mij vermoeden dat je bij CRE veel vaker projecten gaat hebben die niet volgens schema verlopen.

En uiteraard kan elk project om veel verschillende redenen vertraging oplopen, maar die kans lijkt wel een stuk groter bij CRE.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205193834
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Er werd zonder overleg, inspraak of zelfs maar mededeling naar de investeerders verlengt. En aan de reacties te lezen hier is dat eerder regel dan uitzondering bij CRE.

Dat, in combinatie met de onduidelijke Duitse regelgeving die voor vertraging kan zorgen, doet mij vermoeden dat je bij CRE veel vaker projecten gaat hebben die niet volgens schema verlopen.

En uiteraard kan elk project om veel verschillende redenen vertraging oplopen, maar die kans lijkt wel een stuk groter bij CRE.
Blijf dan gewoon weg bij dit platform, zou ik zeggen. Het is toch echt niet zo ingewikkeld. Er moet vastgoed verkocht worden. En dat kan een taai proces zijn. Met een klein beetje fantasie was dat ook wel te voorspellen destijds bij het aangaan van de investering. Er zijn zoveel factoren van invloed op de verkoop. Wisten we jaren terug dat nu oorlog zou zijn in Oekraïne? Enerzijds ben ik het wel eens met de kritiek dat er weinig gecommuniceerd wordt, maar anderzins vind ik niet dat ze alles voor hoeven te overleggen. Als het ding niet verkocht is, dan blijft er toch geen andere keus over dan te verlengen?
Pecunia non olet
pi_205193917
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Blijf dan gewoon weg bij dit platform, zou ik zeggen.
Nou, sorry hoor. Ik kan me niet voorstellen dat ik er als enige zo over denk.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is toch echt niet zo ingewikkeld. Er moet vastgoed verkocht worden. En dat kan een taai proces zijn. Met een klein beetje fantasie was dat ook wel te voorspellen destijds bij het aangaan van de investering. Er zijn zoveel factoren van invloed op de verkoop. Wisten we jaren terug dat nu oorlog zou zijn in Oekraïne? Enerzijds ben ik het wel eens met de kritiek dat er weinig gecommuniceerd wordt, maar anderzins vind ik niet dat ze alles voor hoeven te overleggen. Als het ding niet verkocht is, dan blijft er toch geen andere keus over dan te verlengen?
Om te beginnen is het minste wat je kan doen als platform je investeerders op de hoogte te houden van zo'n verlenging. En dan niet een maand nadat je al verlengt hebt, maar daarvoor.

Maar als reden aangeven dat alles volgens plan verloopt, maar dat ''de initiatiefnemer heeft echter niet tijdig een aflossing kunnen realiseren, waardoor een verlenging met zes maanden naar verwachting is genoodzaakt.'' is natuurlijk uitermate zwak.

Dat doet bij mij in elk geval vermoeden dat de belangen van de leningnemers een stuk belangrijker zijn dan de belangen van de investeerders.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205194187
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 21:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Om te beginnen is het minste wat je kan doen als platform je investeerders op de hoogte te houden van zo'n verlenging. En dan niet een maand nadat je al verlengt hebt, maar daarvoor.

Ik probeer me in te leven in de situatie. Stel er lopen gesprekken of zelfs met vergevorderde interesse rondom einde verwachte looptijd. Ga je dan toch de investeerders informeren dat het verlengd wordt? Misschien is het wel helemaal niet nodig en komt er spoedig witte rook. In dit geval heeft er geen verkoop plaatsgevonden en kan men alleen maar melden dat huren zijn verhoogd en renovatie heeft plaatsgevonden, maar de verkoop nog niet.
Wat daar zwak aan is weet ik niet. Je mag er vanuit gaan dat ze hun best doen om te verkopen en de winst te pakken. De belangen lopen gelijk op wat dat betreft.
Pecunia non olet
pi_205194243
x

[ Bericht 100% gewijzigd door obligataire op 30-06-2022 21:33:44 ]
Pecunia non olet
pi_205194336
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 21:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik probeer me in te leven in de situatie. Stel er lopen gesprekken of zelfs met vergevorderde interesse rondom einde verwachte looptijd. Ga je dan toch de investeerders informeren dat het verlengd wordt? Misschien is het wel helemaal niet nodig en komt er spoedig witte rook. In dit geval heeft er geen verkoop plaatsgevonden en kan men alleen maar melden dat huren zijn verhoogd en renovatie heeft plaatsgevonden, maar de verkoop nog niet.
Wat daar zwak aan is weet ik niet. Je mag er vanuit gaan dat ze hun best doen om te verkopen en de winst te pakken. De belangen lopen gelijk op wat dat betreft.
Je gaat in mijn ogen als platform nooit verlengen om pas na een maand, en ook pas na vragen van ten minste 1 investeerder, nog even de investeerders daar half over in te lichten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205194538
De meest nette manier richting investeerders zou een een herfinancieringsproject zijn. SIG heeft er recent een aantal gehad:
https://investeren.sameni(...)g-15-herfinanciering
https://investeren.sameni(...)t-52-herfinanciering
https://investeren.sameni(...)schippersdreef-6-b-1

Ik doe al weinig of niets met CRE, maar deze manier van werken stimuleert mij zeker niet om meer projecten van ze mee te nemen.
pi_205195202
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 21:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Je gaat in mijn ogen als platform nooit verlengen om pas na een maand, en ook pas na vragen van ten minste 1 investeerder, nog even de investeerders daar half over in te lichten.
Ik zou zeggen (ongeacht mijn mening over communicatie en belangen, dat is bij bijna alle platformen helaas hetzelfde!) lees de voorwaarden door, daar hebben ze gewoon de opening voor verlengen al standaard in opgenomen. Nu is niet iedereen het hier eens met die uitleg, maar ik schat nog steeds in dat ze het bij een rechter het toch aardig ver zullen schoppen met die tekst.
pi_205195869
quote:
12s.gif Op donderdag 30 juni 2022 17:51 schreef peterc het volgende:

[..]
idem + als vastgoedcoach moet je het goede voorbeeld geven ; zie dit niet fout gaan / wat je ook van een docent / vastgoedcoach (verhaal) vindt. beter dit dan Fred met zijn nw project bij CCF

plus SIG Raden Adjeng Kartinistr 25 vervroegd afgelost, staat al in de wallet, Sneek Hanso Moll nog niet
Hanso Moll ook bijgeschreven op het wallet. Deze week zal ook nog Aristotelesstraat 71 te Rotterdam afgelost moeten worden (28-6).
pi_205196951
Update inzake DDI Vastgoed B.V.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205197474
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 21:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik probeer me in te leven in de situatie. Stel er lopen gesprekken of zelfs met vergevorderde interesse rondom einde verwachte looptijd. Ga je dan toch de investeerders informeren dat het verlengd wordt? Misschien is het wel helemaal niet nodig en komt er spoedig witte rook. In dit geval heeft er geen verkoop plaatsgevonden en kan men alleen maar melden dat huren zijn verhoogd en renovatie heeft plaatsgevonden, maar de verkoop nog niet.
Wat daar zwak aan is weet ik niet. Je mag er vanuit gaan dat ze hun best doen om te verkopen en de winst te pakken. De belangen lopen gelijk op wat dat betreft.
Ik hoop van harte dat er voldoende investeerders zijn zoals jij die er het volste vertrouwen in blijven houden, zodat het platform in ieder geval overeind blijft totdat mijn lopende projecten daar zijn afgerond ;)
  vrijdag 1 juli 2022 @ 10:54:40 #97
454405 escortmk2
petrolhead
pi_205197573
Zolang de prijzen van vastgoed blijven stijgen is het in feite niet zo belangrijk wat de platformen doen bij aflopende projecten die geherfinancierd moeten worden. Het levert hooguit wat vertraging op en het levert wat verbazing of irritaties op maar meer ook niet.

Het wordt pas echt interessant als de markt terugloopt. Sommigen belang hebben bij snel verkopen, en anderen niet. De vraag is wat de platformen dan gaan doen, en dat weten we gewoon nog niet omdat we dit eigenlijk nooit zo hebben meegemaakt in crowdfundland.
pi_205197814
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Blijf dan gewoon weg bij dit platform, zou ik zeggen. Het is toch echt niet zo ingewikkeld. Er moet vastgoed verkocht worden. En dat kan een taai proces zijn. Met een klein beetje fantasie was dat ook wel te voorspellen destijds bij het aangaan van de investering. Er zijn zoveel factoren van invloed op de verkoop. Wisten we jaren terug dat nu oorlog zou zijn in Oekraïne? Enerzijds ben ik het wel eens met de kritiek dat er weinig gecommuniceerd wordt, maar anderzins vind ik niet dat ze alles voor hoeven te overleggen. Als het ding niet verkocht is, dan blijft er toch geen andere keus over dan te verlengen?
Ik denk dat voor velen hier het grootste pijnpunt de slechte communicatie is.
CRE krijgt het voor elkaar om elke keer achter de feiten aan te lopen en pas achteraf te communiceren. En dat ook nog eens pas nadat er klachten komen.
Nu ook weer werd er toegezegd om halverwege juni een nieuwe update te geven. Die kwam er echter niet en pas nadat investeerders gingen bellen komt er dan een nieuwsbrief.

In deze nieuwsbrief wordt er ook nog gemeld dat er mogelijk problemen zijn met de verkoop vanwege een voorkeursrecht van de gemeente. Deze verassing is behoorlijk onaangenaam. Nergens in het project is hier eerder informatie over gegeven. En het bestaan van zo'n voorkeursrecht is wat mij betreft risico verhogend. Dat had aan het begin van het project al gedeeld moeten zijn.
Ook hier heeft CRE een flinke steek laten vallen, die met goede communicatie geen probleem had hoeven zijn.

Ook mbt de nieuwe projecten van CRE lijkt er (zoals hier eerder op het forum al gemeld) meer aan de hand te zijn dan CRE ons laat weten. Waarom de eigenaar voor een overbruggingsfinanciering zich tot crowdfinanciering went en niet tot de bank is een terechte vraag die hier eerder al gesteld is.

Al met al een wijze les voor mij dat je met grootschalige complexen op moet passen. Hier zit echt een hoger risico op dan een simpel SIG woonhuis. En zeker op het moment dat de banken afhaken voor financiering is het goed af te vragen welke risico's zij zien.
pi_205199052
Vastgoedondernemer stapt uit project Dordrecht van SIG
quote:
De heer S*l F*n T*ng heeft aangegeven bezig te zijn met een ander project waar hij liever zijn in te brengen deel van de eigen gelden aan wil besteden. De heer L*w heeft hierop aan SamenInGeld verzocht of hij alleen dit project mag doen. De heer L*w is al een aantal jaren een bekende van SamenInGeld en met de zekerheden die hij kan overleggen is het voor SamenInGeld geen bezwaar dat hij nu alleen als aanvrager optreedt. Door deze wijziging is het aan de investeerders die al een toezegging gedaan hebben toegestaan om hun toezegging te laten annuleren. Dit kan in de komende 48 uur middels een mail aan SamenInGeld kenbaar gemaakt worden.
pi_205199108
Verhoging rente project Hilvarenbeek op gve
quote:
Update 1 juli 2022: Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, wordt de rente verhoogd naar 5,8%. Deze aanpassing is bij het tabblad Financieel doorgerekend. De wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie.
pi_205199819
Huisartsenpraktijk
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25908
3x morele borgstelling
pi_205200993
Voor de derde keer een gedeeltelijke vervroegde aflossing op onderstaand project.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er staat dat de ondernemer éénmalig maximaal ¤ 150.000, - tussentijds vervroegd mag aflossen tegen 3 maanden rente vergoeding.
Er was volgens mij toch al een keer eerder een unit verkocht waarbij er van deze eenmalige mogelijkheid gebruik is gemaakt? Had er hier niet gewoon 6 ipv 3 maanden extra rente betaald moeten worden?
pi_205201346
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:15 schreef Horsemen het volgende:
Voor de derde keer een gedeeltelijke vervroegde aflossing op onderstaand project.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er staat dat de ondernemer éénmalig maximaal ¤ 150.000, - tussentijds vervroegd mag aflossen tegen 3 maanden rente vergoeding.
Er was volgens mij toch al een keer eerder een unit verkocht waarbij er van deze eenmalige mogelijkheid gebruik is gemaakt? Had er hier niet gewoon 6 ipv 3 maanden extra rente betaald moeten worden?
Zie bericht 12 januari van CCF. Daar staat dat Van G*ls op een later tijdstip gebruik wil maken van VVA 150k. Die extra aflossing op 12 januari heb je wel 6 maanden extra gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdmeister op 01-07-2022 16:36:29 (Aanvulling tekst) ]
pi_205201533
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:34 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Zie bericht 12 januari van CCF. Daar staat dat Van G*ls op een later tijdstip gebruik wil maken van VVA 150k. Die extra aflossing op 12 januari heb je wel 6 maanden extra gehad.
Ja, je hebt helemaal gelijk.
De 2e correctie mail had ik even over het hoofd gezien.
pi_205202227
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, je hebt helemaal gelijk.
De 2e correctie mail had ik even over het hoofd gezien.
Hij maakt er wel een administratief zootje van.
pi_205204057
Nieuwe Collin Direct, lekker veel zekerheden, pfff.

https://www.collincrowdfund.nl/eusource-b-v/
pi_205205740
Aristotelesstraat 71 te Rotterdam helemaal afgelost.
Geen vervroegde aflossing dus.
Dat is een zeldzaamheid bij SiG.
pi_205206252
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 22:04 schreef TisIk het volgende:
Aristotelesstraat 71 te Rotterdam helemaal afgelost.
Geen vervroegde aflossing dus.
Dat is een zeldzaamheid bij SiG.
Dat waren nog eeens mooie prijzen.
pi_205207302
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 22:52 schreef quepos het volgende:

[..]
Dat waren nog eeens mooie prijzen.
Ach ja, en toen voerde we precies de zelfde discussies :7
pi_205207306
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 22:04 schreef TisIk het volgende:
Aristotelesstraat 71 te Rotterdam helemaal afgelost.
Geen vervroegde aflossing dus.
Dat is een zeldzaamheid bij SiG.
Volgens mij mijn eerste of tweede 5 jarig SiG project wat na de gehele looptijd normaal afgelost is.
pi_205207432
Scooter Motorhandel Wezep wordt snel afgelost. Pand was eerst onder bod en nu verkocht:

https://www.fundainbusine(...)zaamheidstraat-17-h/
pi_205208197
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 19:59 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Boeterente 6 maanden Raden Adjeng klopt niet. Ze hebben 6 x de betaalde rente genomen van de onvolledige aflosmaand juni. Heb een mailtje gestuurd.
is hersteld
pi_205209000
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:26 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
is hersteld
Ik ben altijd erg benieuwd wie deze fouten betaald. Normaal wordt er een aflosnota opgemaakt met de totale boeterente.
pi_205210082
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Volgens mij mijn eerste of tweede 5 jarig SiG project wat na de gehele looptijd normaal afgelost is.
Komt inderdaad niet vaak voor.
Mooi om te zien dat de aflossing probleemloos is gegaan. (weten we dat ook weer ^O^ )


Ik verwacht trouwens bij SIG nog steeds een heel rij oversluiters die vervroegd aflossen, om zo nog even snel de stijgende rente voor te kunnen zijn.

Van de nieuwe projecten die nu gestart worden verwacht ik juist dat ze langer gaan lopen. Hoe meer de rente stijgt, hoe minder aantrekkelijk het is om over te sluiten. De SIG rente is nu relatief goedkoop geworden tov andere partijen. Hopelijk gaat SIG ook snel omhoog met zijn rente.
pi_205210870
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 13:27 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Komt inderdaad niet vaak voor.
Mooi om te zien dat de aflossing probleemloos is gegaan. (weten we dat ook weer ^O^ )


Ik verwacht trouwens bij SIG nog steeds een heel rij oversluiters die vervroegd aflossen, om zo nog even snel de stijgende rente voor te kunnen zijn.

Van de nieuwe projecten die nu gestart worden verwacht ik juist dat ze langer gaan lopen. Hoe meer de rente stijgt, hoe minder aantrekkelijk het is om over te sluiten. De SIG rente is nu relatief goedkoop geworden tov andere partijen. Hopelijk gaat SIG ook snel omhoog met zijn rente.
Dat is de rede dat ik voorlopig even pas op de plaats maak met SIG. Eerst de rente omhoog, met name de 5 jaars leningen zijn te laag tov de reguliere bank tarieven. Het OG via SIG is over het algemeen van lage kwaliteit en daar hoort een behoorlijk rente verschil te zijn met wat een hypotheekbank in rekening brengt voor eerste klas OG.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 14:30:32 #116
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205210879
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 14:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dat is de rede dat ik voorlopig even pas op de plaats maak met SIG. Eerst de rente omhoog, met name de 5 jaars leningen zijn te laag tov de reguliere bank tarieven. Het OG via SIG is over het algemeen van lage kwaliteit en daar hoort een behoorlijk rente verschil te zijn met wat een hypotheekbank in rekening brengt.
Mogelijk dat er meer mensen even wachten.
Projecten schrijven minder snel vol.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205213914
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 14:30 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Mogelijk dat er meer mensen even wachten.
Projecten schrijven minder snel vol.
Ik ben één van die wachtenden.

De hypotheekrente voor eigen woningen is in korte tijd verdrievoudigd, maar bij SiG is de rente al heel lang hetzelfde.
Eerst maar eens afwachten tot ze de rente ook verhogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door TisIk op 02-07-2022 19:58:16 ]
pi_205215625
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 18:23 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik ben één van die wachtenden.

De hypotheekrente voor eigen woningen is in korte tijd verdrievoudigd, maar bij SiG is de rente al heel lang hetzelfde.
Eerst maar eens afwachten tot ze de rente ook verhogen.
Onderste 2 schijven half procent hoger, hogere schijnen een kwart procent zou mijn aanbeveling zijn.
pi_205215916
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:16 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Onderste 2 schijven half procent hoger, hogere schijnen een kwart procent zou mijn aanbeveling zijn.
In maart 2021 heb ik de 5-jaarsrentes van SIG gebenchmarkt tegen Nestr/De Nederlandse/Casarion (zat dezelfde partij achter geloof ik), Domivest, RNHB en NIBC. Daar kwam toen uit dat schijf 1a relatief erg aantrekkelijk was: 5,2% bij SIG tegenover 2,5% gemiddeld bij die andere partijen. Bij SIG gaat daar nog 30bps kosten vanaf, maar de institutionele beleggers achter die vier bovenstaande partijen zullen ongetwijfeld meer kosten voor hun kiezen krijgen. Prima risk/return dus in SIG 1a. Schijf 2 was relatief onaantrekkelijk (6,5% tegenover 6,9%) en over schijf 3 hebben we het maar niet (werd niet eens aangeboden door die andere partijen).

Nu is het plaatje veranderd. Die vier partijen hebben hun 5-jaarsrentes verhoogd met gemiddeld 2,2%. Het rendement in schijf 1a ligt daardoor nog maar marginaal boven de benchmark. Schijf 2 en 3 zijn zéér onaantrekkelijk geworden.

Gek genoeg lopen de openstaande projecten van SIG nog prima op schijf 2 en 3. Piet particulier heeft denk ik geen geweldig gevoel voor risk/return. Wat ook meespeelt, is dat de spaarrentes voorlopig nog niet zullen stijgen. Enerzijds omdat de korte rente nog laag blijft, anderzijds omdat banken rustig 2 jaar wachten voordat ze een rentestijging doorgeven aan spaarders. Misschien kijken de yield seekers in schijf 2/3 vooral naar het verschil met hun spaarrente, terwijl de schijf 1-investeerders de rente meer afwegen tegen de verhoogde risico's en alternatieve beleggingen.

Vooral in schijf 1 lijkt de rente omhoog te moeten om projecten vol te krijgen. Hopelijk ziet SIG dat ook, dat zou geweldig zijn voor schijf 1-beleggers. Met dank aan alle yield seekers!

[ Bericht 0% gewijzigd door Atlas_ op 02-07-2022 22:11:56 ]
pi_205217575
Hoe risicovol schijf 3 is, blijft voor nu nog een voorspelling. Bij gebrek aan concrete cases is de kans inschatten dat het misgaat met schijf 3 en ook hoe erg het dan mis gaat (recovery %) lastig om concreet te maken.

Mijn beeld is dat het niet zo veel uit maakt of je nou in schijf 2 of 3 zit. Allebei hebben een flink hoger risico op verlies van geld dan schijf 1A. Maar de kans dat dit gebeurt schat ik toch niet zo hoog in. Er is een hypotheekrecht en de ondernemer is ook persoonlijk aansprakelijk.

Maar zelf denk ik dat met de huidige projecten ook schijf 3 wel terug moet komen. Tenzij het scenario zich voordoet dat er heel veel kosten gemaakt moeten worden om je recht te behalen en/of de vogel is gevlogen.

Zelf doe ik elke keer 50% in 1A en 50% in 3. Als het dan mis gaat is het verlies beperkt. Verder goed spreiden.
pi_205221642
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:33 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
In maart 2021 heb ik de 5-jaarsrentes van SIG gebenchmarkt tegen Nestr/De Nederlandse/Casarion (zat dezelfde partij achter geloof ik), Domivest, RNHB en NIBC. Daar kwam toen uit dat schijf 1a relatief erg aantrekkelijk was: 5,2% bij SIG tegenover 2,5% gemiddeld bij die andere partijen. Bij SIG gaat daar nog 30bps kosten vanaf, maar de institutionele beleggers achter die vier bovenstaande partijen zullen ongetwijfeld meer kosten voor hun kiezen krijgen. Prima risk/return dus in SIG 1a. Schijf 2 was relatief onaantrekkelijk (6,5% tegenover 6,9%) en over schijf 3 hebben we het maar niet (werd niet eens aangeboden door die andere partijen).

Nu is het plaatje veranderd. Die vier partijen hebben hun 5-jaarsrentes verhoogd met gemiddeld 2,2%. Het rendement in schijf 1a ligt daardoor nog maar marginaal boven de benchmark. Schijf 2 en 3 zijn zéér onaantrekkelijk geworden.

Gek genoeg lopen de openstaande projecten van SIG nog prima op schijf 2 en 3. Piet particulier heeft denk ik geen geweldig gevoel voor risk/return. Wat ook meespeelt, is dat de spaarrentes voorlopig nog niet zullen stijgen. Enerzijds omdat de korte rente nog laag blijft, anderzijds omdat banken rustig 2 jaar wachten voordat ze een rentestijging doorgeven aan spaarders. Misschien kijken de yield seekers in schijf 2/3 vooral naar het verschil met hun spaarrente, terwijl de schijf 1-investeerders de rente meer afwegen tegen de verhoogde risico's en alternatieve beleggingen.

Vooral in schijf 1 lijkt de rente omhoog te moeten om projecten vol te krijgen. Hopelijk ziet SIG dat ook, dat zou geweldig zijn voor schijf 1-beleggers. Met dank aan alle yield seekers!
Heel goede en nuttige analyse! ^O^
Dank je.
  maandag 4 juli 2022 @ 08:47:29 #122
454405 escortmk2
petrolhead
pi_205231314
Piet particulier gokt/hoopt/verwacht misschien ook wel een vervroegde aflossing en die waren het laatste jaar ook meer regel dan uitzondering. In zo’n geval zat je in schijf 2 en 3 natuurlijk heel goed.
pi_205231475
Nabetaling rente ontv CRE inz Nieuwegein / oud of nieuw project? , uitzoeken
pi_205231807
https://www.collincrowdfund.nl/eusource-b-v/
100k voorraadfinanciering
geen enkele zekerheid (derhalve geen enkele cent van mij)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205232581
quote:
99s.gif Op maandag 4 juli 2022 09:53 schreef CaLeX het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/eusource-b-v/
100k voorraadfinanciering
geen enkele zekerheid (derhalve geen enkele cent van mij)
opent nu. Ik laat m gaan.

Deze - overigens - loopt nog niet hard, terwijl het best een redelijk verhaal is: https://www.collincrowdfu(...)6496d03ea4ed63bd8aec
pi_205232812
Grote lening op komst bij CCF

https://www.collincrowdfund.nl/eagle-projects/
pi_205232885
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 11:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
opent nu. Ik laat m gaan.

En al vol
quote:
Deze - overigens - loopt nog niet hard, terwijl het best een redelijk verhaal is: https://www.collincrowdfu(...)6496d03ea4ed63bd8aec

ik snap dat wel, minder rente dan het eerdere project en ook nog achter de andere qua zekerheden. Dat project loopt pas 2 weken. Als die eerste nu een jaar verder was of als de twee bedrijfspanden in de zekerheden meegenomen zouden zijn als tweede hypotheek, dan had ik er wel over nagedacht.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205233427
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 11:21 schreef Crowdmeister het volgende:
Grote lening op komst bij CCF

https://www.collincrowdfund.nl/eagle-projects/
Co financiering met Matching Capital.

Colin vermeld "onder dezelfde voorwaarden".

Maar Matching Capital is zonder kosten voor beleggers.....
pi_205234004
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 11:21 schreef Crowdmeister het volgende:
Grote lening op komst bij CCF

https://www.collincrowdfund.nl/eagle-projects/
Merkwaardig dat de pitch spreekt over een aankoopprijs van ¤3.300.000 en een marktwaarde in huidige staat van ¤3.350.000, terwijl de verkoopbrochure uit 2018 een vraagprijs van ¤1.850.000 vermeldt. De brochure speekt over 2.436 m2; dat zou 67m2 zijn per wooneenheid (inclusief alle gemeenschappelijke ruimtes) en dat klinkt niet gek.

Daarnaast toont het investeringsoverzicht bij Collin ook geen verbouwingskosten. Ik vermoed dat dat er bovenop komt (en dat die ¤3.300.000 niet stiekem zowel aankoop als verbouwing bevat), maar het zou fijn zijn om te zien hoeveel de ondernemer er zelf in stopt om de waarde uiteindelijk tot ¤7.820.000 te verhogen. En wie kan die ¤1.850.000 verklaren?
pi_205234071
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 12:44 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Merkwaardig dat de pitch spreekt over een aankoopprijs van ¤3.300.000 en een marktwaarde in huidige staat van ¤3.350.000, terwijl de verkoopbrochure uit 2018 een vraagprijs van ¤1.850.000 vermeldt. De brochure speekt over 2.436 m2; dat zou 67m2 zijn per wooneenheid (inclusief alle gemeenschappelijke ruimtes) en dat klinkt niet gek.

Daarnaast toont het investeringsoverzicht bij Collin ook geen verbouwingskosten. Ik vermoed dat dat er bovenop komt (en dat die ¤3.300.000 niet stiekem zowel aankoop als verbouwing bevat), maar het zou fijn zijn om te zien hoeveel de ondernemer er zelf in stopt om de waarde uiteindelijk tot ¤7.820.000 te verhogen. En wie kan die ¤1.850.000 verklaren?
Ik lees nu wel in de pitch: "Het geprognosticeerde projectresultaat bedraagt daarmee ¤ 1.470.000,-". Misschien betekent dat, uitgaande van een verkoopprijs gelijk aan de taxatie na verbouwing, dat de totale investering ruwweg ¤6,3M is, oftewel meer dan 2x de crowdfundlening.
  maandag 4 juli 2022 @ 13:12:59 #131
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205234269
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:40 schreef quepos het volgende:
Nieuwe Collin Direct, lekker veel zekerheden, pfff.

https://www.collincrowdfund.nl/eusource-b-v/
en toch vol in 12 minuten.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205234332
quote:
12s.gif Op maandag 4 juli 2022 09:10 schreef peterc het volgende:
Nabetaling rente ontv CRE inz Nieuwegein / oud of nieuw project? , uitzoeken
Ook ontvangen Ik verwachte van het oude project nog een nabetaling van de rente. Nieuwe zit ik niet in.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 04-07-2022 14:14:11 ]
pi_205234901
Wvjg verwacht weer een nieuw maatschappelijk project.

Stichting 488 fase 2

60 maanden
Duur
6.00%
Bruto rente
¤ 100.000
Gevraagd
pi_205234914
Aankoop winkelpand in winkelcentrum
https://www.collincrowdfund.nl/toys-things-vlaardingen/
1e hypotheek
pi_205234997
HCN [url= https://horecacrowdfundin(...)rden-69mn3nlk]Double FF Zuid Leeuwarden[/url]

4*
143k
7.5%
48mnd
pi_205235138
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:24 schreef Tjalala het volgende:
HCN [url= https://horecacrowdfundin(...)rden-69mn3nlk]Double FF Zuid Leeuwarden[/url]

4*
143k
7.5%
48mnd
Zie staan dat het in twee leningdelen gefinancierd, waarvan een deel door een toeleverancier, dat wordt dan weer een geborgde lening. Voor de liefhebbers daarvan, check morgen/overmorgen de pagina daarvoor. De vorige 2 geborgde leningen gingen al vroeg open, eentje rond 9 uur en de andere om 10:15 en waren allebei heel snel vol.
pi_205235246
https://investeren.sameningeld.nl/project/gouda-hoogstraat-5
SIG Gouda Hoogstraat 5 lijkt gestopt te worden.
Er was ¤ 230.412 van ¤ 370.000 toegezegd door 167 investeerders. Nu staan echter alle toezeggingen op 0.
quote:
Update SamenInGeld 04-07-2022:
Project is ingetrokken door projecteigenaar i.v.m. het verkrijgen van een financiering via aan andere aanbieder. Relatie heeft een financiering gevonden via een andere aanbieder en wil hier toch graag gebruik van maken. Hij bedankt de investeerders voor het in hem gestelde vertrouwen en hoopt dat de investeerders weer zullen gaan investeren in zijn volgende project bij SamenInGeld. De gedane toezeggingen zijn vervallen.
pi_205235303
Pand Foodcafe is in waarde gestegen, maar ondernemer wil de overwaarde zelf benutten ipv aflossen van de lening
quote:
De onderneming overw­eegt om het pand gel­egen aan De Kolk 44 a te Surhuisterveen te verkopen en de po­tentiële overwaarde aan te wenden voor verbouwing van het an­dere pand gelegen aan de Heerestraat 4-8. Hoewel verkoop van de Kolk 44a nog onz­eker is wenst de ond­erneming wel afsprak­en te maken over de voorwaarden waaronder de hypothecaire in­schrijving op de Kolk 44a kan worden doo­rgehaald. Daarbij wo­rdt verzocht om bij verkoop de aflossing te beperken tot de getaxeerde marktwaar­de van 10 juli 2019.

Wij ondersteunen dit verzoek.

Concreet betekent dit voor u dat bij een eventuele verkoop van de Kolk 44a te Su­rhuisterveen er roye­ment wordt verleend onder de navolgende voorwaarden:
•​ ​ ​ De lening wordt afgelost met ¤1­95.000,-. De aflossi­ng wordt in mindering gebracht​
​ ​ ​ op de slott­ermijn. De looptijd van de lening blijft dus onveranderd.
•​ ​ ​ De contract­ueel overeengekomen vergoedingsrente van 6 maanden over ¤195­.000,-​
​ ​ ​ wordt volda­an.
•​ ​ ​ De overige zekerheden (waaronder de hypothecaire in­schrijving op Heerst­raat 4-8)​
​ ​ ​ en voorwaar­den blijven onverand­erd intact.
Ik vraag me af waarom Collin dit verzoek ondersteunt.
pi_205235306
-

[ Bericht 100% gewijzigd door dyna18 op 04-07-2022 14:55:44 ]
pi_205235340
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:49 schreef dyna18 het volgende:
https://investeren.sameningeld.nl/project/gouda-hoogstraat-5
SIG Gouda Hoogstraat 5 lijkt gestopt te worden.
Er was ¤ 230.412 van ¤ 370.000 toegezegd door 167 investeerders. Nu staan echter alle toezeggingen op 0.
[..]

Stond ook bij mogelijk als aanvraag. Daar zal het wel gefinancieerd zijn.
pi_205235682
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:54 schreef KrekelJapie het volgende:
Pand Foodcafe is in waarde gestegen, maar ondernemer wil de overwaarde zelf benutten ipv aflossen van de lening
[..]
Ik vraag me af waarom Collin dit verzoek ondersteunt.
Ik heb voor gestemd, imo verbetert de kwaliteit van de LTV. Overwaarde wordt (naar zeggen) gebruikt voor verbouwing van het andere pand waarop hypotheek rust, en er verdwijnt uit een mix van 3 appartementen en 2 horecapanden nu 1 horecapand. Restschuld is nu 924k, afgelost naar 750k; in het voorstel wordt de restschuld 729k afgelost naar 555k. Het resterende onderpand heeft een taxatiewaarde eind 2020 van 825k, en dat tegen een rente 8% vind ik prima.

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 04-07-2022 15:39:37 ]
pi_205236296
quote:
14s.gif Op maandag 4 juli 2022 15:31 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
en er verdwijnt uit een mix van 3 appartementen en 2 horecapanden nu 1 horecapand.
Ok. Wat is hier het voordeel van? We hebben nu 2x een 1e hypotheek van 1.100.000. En we krijgen nu 1x een 1e hypotheek van 1.100.000.
pi_205236381
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 16:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ok. Wat is hier het voordeel van? We hebben nu 2x een 1e hypotheek van 1.100.000. En we krijgen nu 1x een 1e hypotheek van 1.100.000.
Ik schat het dalingsrisico van horecavastgoed hoger in dan van woningen. En de gewijzigde lening heeft een kleiner deel horecavastgoed met een bijna gelijke ltv als de oorspronkelijke lening.
pi_205236407
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 12:04 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Co financiering met Matching Capital.

Colin vermeld "onder dezelfde voorwaarden".

Maar Matching Capital is zonder kosten voor beleggers.....
Inderdaad, ik ben benieuwd wat voor draai Collin hieraan gaat geven. Het verschilt nogal wat: 7% netto, of afhankelijk van de loyaliteit korting bij Collin 5.8-6.28% netto.
pi_205236593
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 16:38 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik schat het dalingsrisico van horecavastgoed hoger in dan van woningen. En de gewijzigde lening heeft een kleiner deel horecavastgoed met een bijna gelijke ltv als de oorspronkelijke lening.
Dit horecapand is juist in waarde gestegen tov de vorige taxatie. Prima als ze willen verkopen, maar waarom tegen een lagere waarde dan het hypotheekrecht.
pi_205236938
Wat denken we van de Amsterdamse meubelboulevard van Lenferink?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205236946
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:24 schreef Tjalala het volgende:
HCN [url= https://horecacrowdfundin(...)rden-69mn3nlk]Double FF Zuid Leeuwarden[/url]

4*
143k
7.5%
48mnd
Komt me bekend voor. Is deze vestiging eerder ook al via crowdfunding gefinancierd?
pi_205237050
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 17:39 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Komt me bekend voor. Is deze vestiging eerder ook al via crowdfunding gefinancierd?
Ja, zie https://horecacrowdfundin(...)-leeuwarden-0l0ovwlz
In de nieuwe pitch staat over leningnemer
quote:
Zijn moeder heeft, vanwege verhuizing naar een andere grotere locatie, haar Double FF zaak vorig jaar verkocht aan een franchisenemer. Vanwege onverwachte persoonlijke omstandigheden heeft deze franchisenemer in goed overleg met de franchisegever besloten om de onderneming vroegtijdig over te dragen aan een nieuwe franchisenemer.
pi_205239701
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 17:38 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Wat denken we van de Amsterdamse meubelboulevard van Lenferink?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo te zien veel. Normaal zitten de investeringen binnen een minuut vol bij Nlinvesteert.
pi_205240696
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 17:38 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Wat denken we van de Amsterdamse meubelboulevard van Lenferink?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk er het volgende van:
-De bank hangt aan de eerste tiet, met 80% van het totaal benodigde bedrag (0-65%LTV)
-De derden, die nu 2.8 mio investeren hebben er geen zin meer in.
-"We" mogen hier investeren met een 1.8% van de rente aan het einde van de looptijd. Netto krijgen we dus gedurende de looptijd 5%, net zo veel als de bank. Een deel uitgestelde rente viind ik prima voor een ontwikkeingsproject, maar niet voor een verhuurd, in gebruik zijnd pand.

Bij elkaar genoeg reden voor mij om het te laten voor wat het is.
pi_205240850
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 16:40 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Inderdaad, ik ben benieuwd wat voor draai Collin hieraan gaat geven. Het verschilt nogal wat: 7% netto, of afhankelijk van de loyaliteit korting bij Collin 5.8-6.28% netto.
Ik denk niet dat Collin het hoeft te draaien perse, lager netto percentage maar groter bestand van investeerders ga ik van uit. Ik zal zelf niet alleen voor deze lening overstappen naar Matching Capital althans. Maar ben wel benieuwd nu eigenlijk! Wel gênant als 1 van de platformen het niet vol krijgt en het andere platform moet vragen een deel extra te financieren :)
pi_205240914
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 22:50 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ik denk niet dat Collin het hoeft te draaien perse, lager netto percentage maar groter bestand van investeerders ga ik van uit. Ik zal zelf niet alleen voor deze lening overstappen naar Matching Capital althans. Maar ben wel benieuwd nu eigenlijk! Wel gênant als 1 van de platformen het niet vol krijgt en het andere platform moet vragen een deel extra te financieren :)
Ik heb zelf zo'n vermoeden dat de aanvraag uit het netwerk van Matching Capital komt.
Maar dat zij slim genoeg zijn om bij voorbaat al te weten dat dit een maatje te groot is. En daarom de samenwerking met CCF gezocht hebben.
pi_205240988
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 11:21 schreef Crowdmeister het volgende:
Grote lening op komst bij CCF

https://www.collincrowdfund.nl/eagle-projects/

link. Al 50% vol.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:52:40 #155
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205242744
GVE vastgoed met goed gedekte 1e hypotheek.
60 maanden 5,25%
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 10:13:22 #156
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205242895
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 23:11 schreef Collin63 het volgende:

[..]
link. Al 50% vol.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meegepakt. 12 maanden . Gaat goed op de loyaliteitsladder.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205243143
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:13 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Meegepakt. 12 maanden . Gaat goed op de loyaliteitsladder.
Ja ik ben daar ook (iets te) zwaar op gefocussed, ik ga denk ik snel Gold Status halen, maar daarna even ophouden ermee, want de stap naar 100 maatwerk leningen is groot en het maakt de beheervergoeding dus nog 0,12% minder, wat neerkomt op ¤12 per ¤10000,- aan uitstaande NIEUWE leningen per jaar. Het is niet waard om daar nog beslissingen op te baseren!

[ Bericht 0% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 05-07-2022 10:43:07 ]
  dinsdag 5 juli 2022 @ 10:55:18 #158
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205243325
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:38 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ja ik ben daar ook (iets te) zwaar op gefocussed, ik ga denk ik snel Gold Status halen, maar daarna even ophouden ermee, want de stap naar 100 maatwerk leningen is groot en het maakt de beheervergoeding dus nog 0,12% minder, wat neerkomt op ¤12 per ¤10000,- aan uitstaande NIEUWE leningen per jaar. Het is niet waard om daar nog beslissingen op te baseren!
Focus is mooi. Maar blijf naar het totale plaatje kijken.
Elke ¤ 12,-- is mooi. Is toch weer een kratje bier uit de aanbieding waar ik niet voor hoef te werken.
Heb lang genoeg voor geld gewerkt. Laat het geld nu maar voor mij werken. :)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205243554
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:55 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Focus is mooi. Maar blijf naar het totale plaatje kijken.
Elke ¤ 12,-- is mooi. Is toch weer een kratje bier uit de aanbieding waar ik niet voor hoef te werken.
Heb lang genoeg voor geld gewerkt. Laat het geld nu maar voor mij werken. :)
Kratje bier op kosten van Collin! B:)B
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:29:42 #160
454405 escortmk2
petrolhead
pi_205243665
Waar zou die toch vrij hoge rente vandaan komen?
pi_205243708
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:55 schreef Zeghomaar het volgende:
maar voor m
hoe lang heb je gewerkt voor je geld? :-)
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:04:24 #162
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205243958
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:36 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
hoe lang heb je gewerkt voor je geld? :-)
Werk inmiddels 38 jaar, maar ben wel aan het afbouwen.
Eerst van 60+ uren per week naar 40 uur, nu naar 30 uur ^p^
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:12:21 #163
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205244028
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:17 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Kratje bier op kosten van Collin! B:)B
Als het het zo door gaat is er "met zuipen" nog wat te verdienen.
Moet niet gekker worden.

Daar zijn ze bij A-A niet op aan het wachten. Al is dat niet onze doelgroep.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205244324
Nieuwe VVE lening op CCF, deel 3
Ben benieuwd of deelnemers aan 1 en 2 kunnen voorinschrijven.

https://www.collincrowdfu(...)bouw-max-havelaar-3/

[ Bericht 12% gewijzigd door Crowdmeister op 05-07-2022 12:50:20 (Aanvulling) ]
pi_205244814
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef Zeghomaar het volgende:
Daar zijn ze bij A-A niet op aan het wachten. Al is dat niet onze doelgroep.
Mochten ze de capaciteit niet hebben dan zetten we toch een CF projectje op?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205244827
Deze trouwens gemist net. Om 11:05 gemaild om 12:57 al vol

https://www.collincrowdfund.nl/chronos-participatie/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205244856
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:37 schreef CaLeX het volgende:
Deze trouwens gemist net. Om 11:05 gemaild om 12:57 al vol

https://www.collincrowdfund.nl/chronos-participatie/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen beschikbaar geweest voor de Inner Circle, deze lening is afgelopen 48 uur niet eens zichtbaar geweest op de app of website.
pi_205244882
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:39 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Alleen beschikbaar geweest voor de Inner Circle, deze lening is afgelopen 48 uur niet eens zichtbaar geweest op de app of website.
klopt, ik zit in het eerdere project en heb daarom de mail gehad.

Jammer, had hem bonus-korting technisch wel mee willen nemen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205244931
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:43 schreef CaLeX het volgende:

[..]
klopt, ik zit in het eerdere project en heb daarom de mail gehad.

Jammer, had hem bonus-korting technisch wel mee willen nemen.
Zat er een linkje bij?
pi_205244944
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Zat er een linkje bij?
ja er zat een linkje bij, maar project zo te snel vol in de pre publicatiefase. Binnen 2 uur.
pi_205244983
Linkje voor VVE Max H wordt gewaardeerd
pi_205245000
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Zat er een linkje bij?
ja, maar was al vol

Voor de volledigheid ook de link
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205245139
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:58 schreef Crowdmeister het volgende:
Linkje voor VVE Max H wordt gewaardeerd
Het is de 3e aanvraag met een slottermijn van 352k, en dan kijk ik nog niet eens naar de eerdere 2 pitches. Ik laat deze lopen.
pi_205245147
Collin-lening met 1e hypotheek op dit pand:

https://www.fundainbusine(...)86783580-liesveld-2/

Wel verlieslatend en negatief eigen vermogen:

https://www.collincrowdfund.nl/toys-things-vlaardingen/
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:31:23 #175
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205245270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:18 schreef Jaco078 het volgende:
verlieslatend en negatief eigen vermogen
verlieslatend en negatief eigen vermogen

is uitgelegd in pitch
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205245399
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:31 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
verlieslatend en negatief eigen vermogen

is uitgelegd in pitch
Ja gelezen. Maar ik neem het wel mee in mn afweging.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 15:02:35 #177
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205245507
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Ja gelezen. Maar ik neem het wel mee in mn afweging.
Begrijpelijk dat je het mee pakt in je afweging. Doe ik ook.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205245560
Ik mis van SIG deze maand alleen nog:
Maastricht, President Rooseveltlaan 181 A van Hendrik Simon

Hebben 181 B C en D wel betaald ?
pi_205245818
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 15:10 schreef zeeland6 het volgende:
Ik mis van SIG deze maand alleen nog:
Maastricht, President Rooseveltlaan 181 A van Hendrik Simon

Hebben 181 B C en D wel betaald ?
Ik zit in alle vier de leningen, maar heb alleen D binnen (op 01-07)
pi_205247270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Het is de 3e aanvraag met een slottermijn van 352k, en dan kijk ik nog niet eens naar de eerdere 2 pitches. Ik laat deze lopen.
Dus 6 jaar looptijd, slottermijn voor het volledige bedrag bijna en netto ~ 5% opbrengst. Zekerheden zijn neem ik aan wel vrij goed ivm VVE, maar meh...
pi_205247387
Wederom een aflossing bij SIG, Rijksweg Noord 122 te Sittard, inclusief 6 maanden boeterente.
pi_205251330
Crowdrealestate heeft op het moment wel een bizar volume aan 1 jarige leningen voor Duitse woonkazernes met als status "besloten financieringsperiode" staan: ruim 21 miljoen verdeeld over 6 projecten.
En dan komen er nog minimaal 2 projecten binnenkort online.
Het is te hopen dat de Harthoorn-vehikels stormbestendig zijn, in deze financieel dynamische tijd.
  woensdag 6 juli 2022 @ 09:27:48 #183
454405 escortmk2
petrolhead
pi_205252256
Mailtje van Collin over de bed en breakfast:

"
De uitslag van de stemronde op basis van de ontvangen respons is als volgt:
Percentage eens: 88.22%
Percentage oneens: 11.78%
"

Eindelijk eens geen Noord-Koreaanse uitslagen...
Het risico voor de geldleners is hier beperkt maar zo'n eenzijdige wijziging waarbij er verder niets tegenover staat voelt toch niet helemaal goed voor vrij veel investeerders, ik ben benieuwd of Collin iets met dit signaal gaat doen.
pi_205252607
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 02:29 schreef ETphonehome het volgende:
Crowdrealestate heeft op het moment wel een bizar volume aan 1 jarige leningen voor Duitse woonkazernes met als status "besloten financieringsperiode" staan: ruim 21 miljoen verdeeld over 6 projecten.
En dan komen er nog minimaal 2 projecten binnenkort online.
Het is te hopen dat de Harthoorn-vehikels stormbestendig zijn, in deze financieel dynamische tijd.
Inderdaad ; zie jouw analyse van 29jun22 en die van Zomaarevenkijken op 28jun22, = overbrugging, obv welke gronden en redenen dan ook.
pi_205252609
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 02:29 schreef ETphonehome het volgende:
Crowdrealestate heeft op het moment wel een bizar volume aan 1 jarige leningen voor Duitse woonkazernes met als status "besloten financieringsperiode" staan: ruim 21 miljoen verdeeld over 6 projecten.
En dan komen er nog minimaal 2 projecten binnenkort online.
Het is te hopen dat de Harthoorn-vehikels stormbestendig zijn, in deze financieel dynamische tijd.
Ik heb even gekeken naar de foto's op de site, zitten er een paar bij, die zijn de laatste stap voordat ze bunkers gaan ombouwen naar woningen. Wat een kolossale gebouwen zeg.
Is het tekort aan woningen in Duitsland ook zo groot?

[ Bericht 3% gewijzigd door Crowdmeister op 06-07-2022 10:19:10 (Aanvulling) ]
pi_205252842
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 02:29 schreef ETphonehome het volgende:
Crowdrealestate heeft op het moment wel een bizar volume aan 1 jarige leningen voor Duitse woonkazernes met als status "besloten financieringsperiode" staan: ruim 21 miljoen verdeeld over 6 projecten.
En dan komen er nog minimaal 2 projecten binnenkort online.
Het is te hopen dat de Harthoorn-vehikels stormbestendig zijn, in deze financieel dynamische tijd.
Zet dat "1 jarig" maar tussen aanhalingstekens, want CRE beslist zelf of er na een jaar weer wordt terugbetaald. In de praktijk blijkt keer op keer dat het niet lukt om de objecten op tijd door te verkopen of af te krijgen of wat dan ook, waarna CRE telkens opnieuw de aflosdatum doorschuift. Meestal zonder tijdige communicatie hierover.

Om deze reden doe ik niets meer bij deze merkwaardige club.
pi_205253090
quote:
12s.gif Op woensdag 6 juli 2022 09:27 schreef escortmk2 het volgende:
Mailtje van Collin over de bed en breakfast:

"
De uitslag van de stemronde op basis van de ontvangen respons is als volgt:
Percentage eens: 88.22%
Percentage oneens: 11.78%
"

Eindelijk eens geen Noord-Koreaanse uitslagen...
Het risico voor de geldleners is hier beperkt maar zo'n eenzijdige wijziging waarbij er verder niets tegenover staat voelt toch niet helemaal goed voor vrij veel investeerders, ik ben benieuwd of Collin iets met dit signaal gaat doen.
Hier kan ik het antwoord al wel op geven. Collin zal hier niets mee doen en ziet dit waarschijnlijk niet eens als signaal. Want er was een ruime meerderheid.
pi_205253694
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:58 schreef Crowdmeister het volgende:
Linkje voor VVE Max H wordt gewaardeerd
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205253843
HCN Double FF Leeuwarden open loopt aardig vol
pi_205253968
quote:
12s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:07 schreef peterc het volgende:
HCN Double FF Leeuwarden open loopt aardig vol
En is vol.

Misschien dan vanmiddag of morgen nog de geborgde lening.
pi_205254463
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 10:29 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Zet dat "1 jarig" maar tussen aanhalingstekens, want CRE beslist zelf of er na een jaar weer wordt terugbetaald. In de praktijk blijkt keer op keer dat het niet lukt om de objecten op tijd door te verkopen of af te krijgen of wat dan ook, waarna CRE telkens opnieuw de aflosdatum doorschuift. Meestal zonder tijdige communicatie hierover.

Om deze reden doe ik niets meer bij deze merkwaardige club.
Same here, mijn meest recente project bij hen is van April 2021. Ik heb nu nog 4 Harthoorn projecten lopen (waarvan 1 onlangs verlengt, hier vorige week besproken), en nog 1 Estea project.
In September '22 moet het volgende project afgelost verlengd gaan worden.

Ik kijk toch wel uit naar de discussie met de platforms wat er moet gebeuren met rente bij verlengingen: als je bij de bank wil verlengen, en de kapitaalmarkt rente is gestegen zijn ze er als de kippen bij om de rente ook te verhogen.

Tot voor kort zaten we nog in een dalende trent qua rente, en konden de diverse platforms zonder veel problemen verlengen tegen gelijkblijvende rente.
Wat mij betreft wordt het tijd om dit argument bij de platforms neer te leggen als er weer een verlenging voorgesteld wordt: kapitaalmarkt rente omhoog >> rente bij verlenging omhoog.
pi_205254678
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 10:29 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Zet dat "1 jarig" maar tussen aanhalingstekens, want CRE beslist zelf of er na een jaar weer wordt terugbetaald. In de praktijk blijkt keer op keer dat het niet lukt om de objecten op tijd door te verkopen of af te krijgen of wat dan ook, waarna CRE telkens opnieuw de aflosdatum doorschuift. Meestal zonder tijdige communicatie hierover.

Om deze reden doe ik niets meer bij deze merkwaardige club.
Ik ook niet.
pi_205255196
https://www.collincrowdfu(...)-k-bakker-bloem-b-v/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met link
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
edit: nevermind, deze was al bekend in het topic. Kwam me al bekend voor 8)7
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205255346
Die https://www.collincrowdfu(...)-k-bakker-bloem-b-v/ komt op mij over als een vaag/slecht verhaal, of ik mist iets.

Koopt 2 panden, maar daarvoor is de lening niet. De lening is voor "optimalisatie bedrijfspanden" en werkkapitaal. Verder niet uitgelegd. Geen zekerheden, dus de panden zelf worden gekocht met een volledige hypotheek van een derde partij ga ik dan maar vanuit? Dus met andere woorden als deze BV ploft is deze lening echt de allerlaatste in rij van schuldeisers.
pi_205255461
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 13:10 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Same here, mijn meest recente project bij hen is van April 2021. Ik heb nu nog 4 Harthoorn projecten lopen (waarvan 1 onlangs verlengt, hier vorige week besproken), en nog 1 Estea project.
In September '22 moet het volgende project afgelost verlengd gaan worden.

Ik kijk toch wel uit naar de discussie met de platforms wat er moet gebeuren met rente bij verlengingen: als je bij de bank wil verlengen, en de kapitaalmarkt rente is gestegen zijn ze er als de kippen bij om de rente ook te verhogen.

Tot voor kort zaten we nog in een dalende trent qua rente, en konden de diverse platforms zonder veel problemen verlengen tegen gelijkblijvende rente.
Wat mij betreft wordt het tijd om dit argument bij de platforms neer te leggen als er weer een verlenging voorgesteld wordt: kapitaalmarkt rente omhoog >> rente bij verlenging omhoog.
LOL@ "het volgende project afgelost verlengd gaan worden"
pi_205263080
Werkkapitaal vastgoed
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=26268
4x negatieve hypotheek verklaring. In geval van een dipje op de woningmarkt is zekerheid snel verdampt
quote:
Klant heeft zijn eerste beleggingspand in november 2020 gekocht. Formeel is dan nog sprake van een risicoklasse 5s (starter). Echter, gezien de omvang van de bestaande vastgoedportefeuille en de daarbij behorende cashflow uit de bestaande huurcontracten is er voor gekozen om de classificatie van dit project te berekenen op basis van de uit de prognoses resulterende betaalcapaciteit. De betaalverplichting is 24% ten opzichte van de betaalcapaciteit, wat een classificatie 1 oplevert.
pi_205263082
driekamer hotel
https://www.geldvoorelkaa(...)=26156&code=SP26156i
1e hypotheek
quote:
U kunt investeren in dit project vanaf vrijdag 8 juli om 10:00. Let op, deze link is geldig tot maandag 11.00 juli a.s. om 10:00 uur. Daarna zal deze regulier wor­den gepubliceerd.
pi_205263896
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 15:40 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
Ik zit in alle vier de leningen, maar heb alleen D binnen (op 01-07)
Is op 7 juli bijgeschreven.181a
pi_205263943
GvE/wageningen staat open. Flinke duit ingelegd.

Edit: En vol.

[ Bericht 10% gewijzigd door obligataire op 07-07-2022 10:07:40 ]
Pecunia non olet
pi_205264095
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:29 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Die https://www.collincrowdfu(...)-k-bakker-bloem-b-v/ komt op mij over als een vaag/slecht verhaal, of ik mist iets.

Koopt 2 panden, maar daarvoor is de lening niet. De lening is voor "optimalisatie bedrijfspanden" en werkkapitaal. Verder niet uitgelegd. Geen zekerheden, dus de panden zelf worden gekocht met een volledige hypotheek van een derde partij ga ik dan maar vanuit? Dus met andere woorden als deze BV ploft is deze lening echt de allerlaatste in rij van schuldeisers.
Misschien toch iets verder lezen. De assurantieportefeuille heeft een waarde tussen 650 en 700K. Nu zal de uitwinning van de rechten daaruit nogal voeten in de aarde hebben maar gegeven een lening van 300K lijkt het me een beetje desinformatie om hier over 'geen zekerheden' te spreken.

Natuurlijk kan iedere BV ploffen maar dat lijkt me met de info die ik lees over dit bedrijf niet heel evident.

Met 7,5% en volledig lineaire aflossing is deze m.i. het overwegen waard voor een bescheiden inleg.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 07-07-2022 10:31:40 ]
Pecunia non olet
pi_205264230
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:01 schreef obligataire het volgende:
GvE/wageningen staat open. Flinke duit ingelegd.

Edit: En vol.
was op het rendements-randje, 4,75% netto.
pi_205266071
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 22:50 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ik denk niet dat Collin het hoeft te draaien perse, lager netto percentage maar groter bestand van investeerders ga ik van uit. Ik zal zelf niet alleen voor deze lening overstappen naar Matching Capital althans. Maar ben wel benieuwd nu eigenlijk! Wel gênant als 1 van de platformen het niet vol krijgt en het andere platform moet vragen een deel extra te financieren :)
Collin was binnen 1 uur volgeschreven.
Matching Capital zit nu op 96%.

Goed ingeschat dus van MC hoeveel ze aankunnen.
pi_205266404
Nieuw 5 jarig SiG project met alleen 1A & 1B

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Kavinksbosch 25 te Susteren. Je kunt vanaf 9 juli 2022 om 14.00 uur investeren in dit project. Het object betreft een hoekwoning met garage en 3 slaapkamers, gelegen in de buurt Heide, de authentieke kern van Susteren. Alle nodige voorzieningen zoals supermarkten, openbaar vervoer en scholen zijn aanwezig.

https://investeren.sameni(...)eren-kavinksbosch-25
pi_205266435
SiG update:

quote:
* Aanpassing van de rente! Vanwege de gestegen rente heeft ook SIG de rente per direct voor de projecten aangepast met de volgende wijzigingen: 0,3% hoger in schijf 1A en 1B en 0,25% hoger in schijf 2 en 3 voor alle looptijden.
Ook voor de projecten die op de site open staan geldt deze verhoging.

*Onze inhouding voor onderhoud en leegstand gaat van 15% naar 10%. Reden hiervoor is de bewezen lage tot geen leegstand in de verhuurde onderpanden.

* De E-wallets zijn door SIG elke maand geleegd vanwege de negatieve rente die door SIG betaald moest worden. Door de gestegen rente is dit voor SIG aanleiding om niet meer maandelijks standaard de E-wallets te legen. Het staat een ieder vrij om momenteel kosteloos het saldo op te nemen.
pi_205266653
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:34 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Collin was binnen 1 uur volgeschreven.
Matching Capital zit nu op 96%.

Goed ingeschat dus van MC hoeveel ze aankunnen.
En vol. Inderdaad goed ingeschat, en ik denk vooral dankzij een aardige toelichtende presentatie gisteren vandaag nog vlot volgekomen.
pi_205266729
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2022 14:06 schreef Horsemen het volgende:
SiG update:
[..]

Goed signaal dat ze de rente aanpassen. Vraag me alleen af of dit voldoende is om investeerders over de streep te trekken.
pi_205267061
En wederom een vervroegde aflossing (na 1,5 jaar van de 8 jaar) bij Collin.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205267215
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:07 schreef Horsemen het volgende:
En wederom een vervroegde aflossing (na 1,5 jaar van de 8 jaar) bij Collin.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer, weer een pareltje weg. Wel een aardig rendement zo te zien (ruim 7% netto op de achterkant van een bierviltje berekend).
Pecunia non olet
pi_205267291
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 14:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Goed signaal dat ze de rente aanpassen. Vraag me alleen af of dit voldoende is om investeerders over de streep te trekken.
1A van 5.2 naar 5.5%
1B van 5.45 naar 5.75%
2 van 6.50 naar naar 6.75%
3 van 7.25 naar 7.5%
pi_205267525
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:34 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Collin was binnen 1 uur volgeschreven.
Matching Capital zit nu op 96%.

Goed ingeschat dus van MC hoeveel ze aankunnen.
Ik heb niet meegedaan met dit project, vooral omdat ik op het moment mijn exposure bij Matching Capital niet verder wil uitbreiden (ben vrij hard gegaan vanaf vorig jaar oktober tot recent).
Maar deze samenwerking sterkt mijn vertrouwen in Matching Capital als platform wel: ik verwacht dat ze door Collin, als een van de grootste spelers in de CF markt, wel langs de lat gelegd zijn voordat dit gedeelde project gepubliceerd is.
pi_205267668
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:27 schreef obligataire het volgende:

[..]
Jammer, weer een pareltje weg. Wel een aardig rendement zo te zien (ruim 7% netto op de achterkant van een bierviltje berekend).
zeker jammer, en een aardig rendement inderdaad, waarbij de beheerkosten echter toch een groot deel opgesnoept hebben, maar dat is eigenlijk inherent aan direct-projecten.

inleg van 500 euro heeft 55,73 euro rente opgeleverd waarvan 7,81 aan beheerkosten is afgehaald oftewel 14%.

[ Bericht 3% gewijzigd door escortmk2 op 07-07-2022 16:43:33 ]
pi_205268369
quote:
12s.gif Op donderdag 7 juli 2022 16:07 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
zeker jammer, en een aardig rendement inderdaad, waarbij de beheerkosten echter toch een groot deel opgesnoept hebben, maar dat is eigenlijk inherent aan direct-projecten.

inleg van 500 euro heeft 55,73 euro rente opgeleverd waarvan 7,81 aan beheerkosten is afgehaald oftewel 14%.
Tsja aanzienlijke vergoeding voor minder werk, maar Bas en Jeroen moeten ook ergens van eten, toch :)
Pecunia non olet
pi_205269183
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:01 schreef obligataire het volgende:
GvE/wageningen staat open. Flinke duit ingelegd.

Edit: En vol.
Die duiten komen 100% terug daar ben ik zeker van. Ik ken Eep van Manen al vanaf mijn 15e.
Jij kan weten of dat al lang is.
pi_205269728
quote:
12s.gif Op donderdag 7 juli 2022 18:43 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Die duiten komen 100% terug daar ben ik zeker van. Ik ken Eep van Manen al vanaf mijn 15e.
Jij kan weten of dat al lang is.
Ik schat vanaf 1978 :)
Pecunia non olet
pi_205272592
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 19:27 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik schat vanaf 1978 :)
Haha scherp als altijd obli
pi_205274337
Over scherp gesproken, denk dat Tamara (CCF) haar huurpandje voor een hele leuke prijs kan kopen (prijspeil 2017), dus overwaarde zit er al direct in. Een aansprekende onderneming. Conjunctuurongevoelige bedrijfstak :) Rente 7%. Weinig aflossing maar dat is hier niet zo bezwaarlijk. Mooi Fok projectje :) c_/

https://www.facebook.com/Styling-bij-tamara-814817795266079
Pecunia non olet
pi_205274367
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:39 schreef obligataire het volgende:
Over scherp gesproken, denk dat Tamara (CCF) haar huurpandje voor een hele leuke prijs kan kopen (prijspeil 2017), dus overwaarde zit er al direct in. Een aansprekende onderneming. Conjunctuurongevoelige bedrijfstak :) Rente 7%. Weinig aflossing maar dat is hier niet zo bezwaarlijk. Mooi Fok projectje :) c_/

https://www.facebook.com/Styling-bij-tamara-814817795266079
Goede reviews:

(https://www.google.com/se(...)+Kerkrade&aqs=chrome..69i57j0i546l3.295j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8)

en mooi pand:

https://www.google.com/ma(...)KHZVaBRcQxB16BAgSEAI
pi_205274400
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:41 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Goede reviews:

(https://www.google.com/se(...)+Kerkrade&aqs=chrome..69i57j0i546l3.295j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8)

en mooi pand:

https://www.google.com/ma(...)KHZVaBRcQxB16BAgSEAI
Dit zijn wel de ondernemers waar ik een zwak voor heb (en dan heb ik nog geen foto gezien :) )
Hopelijk komen er geen lockdowns meer. In 2021 heeft ze het nog redelijk gedaan met 29K winst.
Aan de naam te zien is ze getrouwd dus die partner zal ook wel inkomen inbrengen.
Pecunia non olet
pi_205274772
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:39 schreef obligataire het volgende:
Over scherp gesproken, denk dat Tamara (CCF) haar huurpandje voor een hele leuke prijs kan kopen (prijspeil 2017), dus overwaarde zit er al direct in. Een aansprekende onderneming. Conjunctuurongevoelige bedrijfstak :) Rente 7%. Weinig aflossing maar dat is hier niet zo bezwaarlijk. Mooi Fok projectje :) c_/

https://www.facebook.com/Styling-bij-tamara-814817795266079
Inderdaad wel een leuk projectje om mee te nemen. Een net onderpand, 10 jaar ervaring waarvan al 5 jaar op deze locatie, en zo te zien een goede aankoopprijs. Een verstandige keuze om het pand tegen deze voorwaarden aan te kopen.

Als een foto voor jou van belang is 😉 deze staat gewoon op haar site http://www.stylingbijtamara.nl/

Er was van dit projectje toch nog geen linkje of heb ik iets over het hoofd gezien?
pi_205274793
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 11:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Inderdaad wel een leuk projectje om mee te nemen. Een net onderpand, 10 jaar ervaring waarvan al 5 jaar op deze locatie, en zo te zien een goede aankoopprijs. Een verstandige keuze om het pand tegen deze voorwaarden aan te kopen.

Als een foto voor jou van belang is 😉 deze staat gewoon op haar site http://www.stylingbijtamara.nl/

Er was van dit projectje toch nog geen linkje of heb ik iets over het hoofd gezien?
Ik zat net ook al te zoeken, maar heb geen linkje kunnen vinden. Wilde net dezelfde vraag gaan stellen…
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_205274895
Ik loop al!
pi_205274940
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 11:45 schreef Jaco078 het volgende:
Ik loop al!
Haha, zo was het niet bedoeld hoor, maar had ff terug zitten lezen of ik deze al had zien langskomen 😊
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_205275010
GVE Lelystad open / wachtrij maar nog steeds open / bescheiden mee kunnen nemen / ook interesse in Tamara, sorry haar CF project bedoel ik
pi_205275040
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 16:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ok. Wat is hier het voordeel van? We hebben nu 2x een 1e hypotheek van 1.100.000. En we krijgen nu 1x een 1e hypotheek van 1.100.000.
Ik ben hier ook geen voorstander van. M.i. zou er in dit geval op zijn minst afgelost moeten worden met 100% van het bedrag waarvoor dit deel verkocht gaat worden.

De investeerders worden hier m.i. nu slechter van en daar staat niks tegenover.

Ik heb tegen gestemd (niet dat dit enig effect zal hebben...)
pi_205275830
Aankoop motorbeunschip
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=26212
1e hypotheek, kijken of deze rapido gefund wordt
pi_205277230
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:39 schreef obligataire het volgende:
Over scherp gesproken, denk dat Tamara (CCF) haar huurpandje voor een hele leuke prijs kan kopen (prijspeil 2017), dus overwaarde zit er al direct in. Een aansprekende onderneming. Conjunctuurongevoelige bedrijfstak :) Rente 7%. Weinig aflossing maar dat is hier niet zo bezwaarlijk. Mooi Fok projectje :) c_/

https://www.facebook.com/Styling-bij-tamara-814817795266079
Nog een kapper met vastgoed:
https://www.collincrowdfund.nl/vastgoed-molenstraat-b-v/
Dit keer kapper Shirley (en man Edwin)
quote:
1e hypothecaire inschrijving ¤ 350.000 op het winkelpand met 2 appartementen met een marktwaarde van ¤ 600.000
Wel verlaagde rente gedurende eerste 2 maanden. Nog niet eerder zo gezien
quote:
De rente bedraagt 6,0% per jaar gedurende de gehele looptijd, met uitzondering van de eerste 2 maanden waarbij de rentevergoeding 3,0% op jaarbasis bedraagt.
pi_205277273
De dag van de kapsalon.

Hier het linkje :-)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205277446
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:35 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nog een kapper met vastgoed:
https://www.collincrowdfund.nl/vastgoed-molenstraat-b-v/
Dit keer kapper Shirley (en man Edwin)

Toch ben ik wat minder enthousiast over deze tweede kapper.

Voor mij nog geen aannemelijke uitleg waarom de prijsafspraak al in 2016 gemaakt is. Nogal een verschil tussen het aankoop bedrag en het taxatiebedrag.

De eerste 2 maanden krijgen de investeerders maar 3% bruto rente omdat het gelde nog in depot blijft. Wat mij betreft een onzin verhaal om dan de investeerders maar de helft van de rente te vergoeden. Daarnaast is de bruto rente zo wie zo al 1% lager dan de andere kapper. Wel een verschil dat de eerste kapper een direct lening betreft.

Ik twijfel of ik deze 2e kapper wel mee ga nemen.
pi_205277483
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Toch ben ik wat minder enthousiast over deze tweede kapper.

Voor mij nog geen aannemelijke uitleg waarom de prijsafspraak al in 2016 gemaakt is. Nogal een verschil tussen het aankoop bedrag en het taxatiebedrag.

De eerste 2 maanden krijgen de investeerders maar 3% bruto rente omdat het gelde nog in depot blijft. Wat mij betreft een onzin verhaal om dan de investeerders maar de helft van de rente te vergoeden. Daarnaast is de bruto rente zo wie zo al 1% lager dan de andere kapper.

Ik twijfel of ik deze 2e kapper wel mee ga nemen.
kadastrale nummer klopt niet, het is niet 1 maar i
https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/HMD00/I/1209
lijkt nog best groot gebeuren
pi_205277662
Vorige zomer ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.

Ik plaatste toen dit bericht:

Bedankje linkjes innercrowd

Vaak krijg ik van diverse kanten de linkjes. Ik heb de linkjes voor deze projecten ook.

Om dit te continueren zou ik eigenlijk even met de pet rond willen. Als 40 investeerders een paar eurootjes geven, kunnen we deze personen een flesje laten bezorgen. Wel zo goed voor de relaties; we hebben immers enorm(!) veel aan deze linkjes die op diverse manieren gevonden worden.
Edit: ik zal een tikkie URL maken. Ik houd het vrijblijvend, geen dwang. Zou gewaardeerd worden als je het idee hebt een voordeel te hebben van de linkjes (vast wel :-) ) je dit laat blijken in een bijdrage dan laat ik wat flesjes sturen naar de betreffende personen.



Dit jaar is nog succesvoller dan vorig jaar: vele tientallen linkjes heb ik kunnen delen, nog vóór de live-gang. En regelmatig nog vóór de 48-uurs pre-publicatie.

Doen jullie dit jaar weer mee?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
P.s. niet de tikkie-URL Quoten aub

[ Bericht 3% gewijzigd door Jaco078 op 08-07-2022 21:29:55 ]
pi_205277710
Linkje St*ling bij Tamara

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:22:34 #232
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_205277716
Tuurlijk doen we weer mee Jaco!
Is inmiddels door mij gebeurd. Hopelijk volgen er nog vele anderen.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:26:25 #233
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205277751
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:15 schreef Jaco078 het volgende:
Vorige zomer ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.

Ik plaatste toen dit bericht:

Bedankje linkjes innercrowd

Vaak krijg ik van diverse kanten de linkjes. Ik heb de linkjes voor deze projecten ook.

Om dit te continueren zou ik eigenlijk even met de pet rond willen. Als 40 investeerders een paar eurootjes geven, kunnen we deze personen een flesje laten bezorgen. Wel zo goed voor de relaties; we hebben immers enorm(!) veel aan deze linkjes die op diverse manieren gevonden worden.
Edit: ik zal een tikkie URL maken. Ik houd het vrijblijvend, geen dwang. Zou gewaardeerd worden als je het idee hebt een voordeel te hebben van de linkjes (vast wel :-) ) je dit laat blijken in een bijdrage dan laat ik wat flesjes sturen naar de betreffende personen.



Dit jaar is nog succesvoller dan vorig jaar: vele tientallen linkjes heb ik kunnen delen, nog vóór de live-gang. En regelmatig nog vóór de 48-uurs pre-publicatie.


[/spoiler]

P.s. niet de tikkie-URL Quoten aub
Is eerder erg gewaardeerd. Ik doe mee.
Is inmiddels voldaan.

[ Bericht 11% gewijzigd door Zeghomaar op 08-07-2022 16:37:22 ]
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205277794
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:15 schreef Jaco078 het volgende:
Vorige zomer ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.

Ik plaatste toen dit bericht:

Bedankje linkjes innercrowd

Vaak krijg ik van diverse kanten de linkjes. Ik heb de linkjes voor deze projecten ook.

Om dit te continueren zou ik eigenlijk even met de pet rond willen. Als 40 investeerders een paar eurootjes geven, kunnen we deze personen een flesje laten bezorgen. Wel zo goed voor de relaties; we hebben immers enorm(!) veel aan deze linkjes die op diverse manieren gevonden worden.
Edit: ik zal een tikkie URL maken. Ik houd het vrijblijvend, geen dwang. Zou gewaardeerd worden als je het idee hebt een voordeel te hebben van de linkjes (vast wel :-) ) je dit laat blijken in een bijdrage dan laat ik wat flesjes sturen naar de betreffende personen.



Dit jaar is nog succesvoller dan vorig jaar: vele tientallen linkjes heb ik kunnen delen, nog vóór de live-gang. En regelmatig nog vóór de 48-uurs pre-publicatie.

Doen jullie dit jaar weer mee?

Ik ga zeker ook meedoen.
Ik heb al 3 keer geprobeerd te betalen maar krijg een melding dat het druk is en het over 15 minuten opnieuw moet proberen.
Ik zal het vanavond nog even proberen.
pi_205277804
@Jaco078 ook weer gedaan, dank Jaco!
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_205277862
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik ga zeker ook meedoen.
Ik heb al 3 keer geprobeerd te betalen maar krijg een melding dat het druk is en het over 15 minuten opnieuw moet proberen.
Ik zal het vanavond nog even proberen.
hahaha ;-). Nee joh ;-)
pi_205277964
Mijn duit ook in je zakje gedaan !
pi_205278031
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:35 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
hahaha ;-). Nee joh ;-)
Betaling ook hier gelukt.

Zorg je er ook voor dat je zelf ook een lekker flesje neemt!?
pi_205278400
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Betaling ook hier gelukt.

Zorg je er ook voor dat je zelf ook een lekker flesje neemt!?
Ook hier gedaan, neem zelf ook een flesje, dank uit de Brainport regio voor al je werkzaamheden :W *O* w/
pi_205278429
Nieuwe Collin lening met een 1e hypotheek op landbouw grasland.

Melkveebedrijf Wagemans
¤ 110.000 | 6,0% rente | 60 maanden

Mocht hier een linkje van zijn dan wil ik deze ook wel basis meenemen.
pi_205278668
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:06 schreef peterc het volgende:

[..]
Ook hier gedaan, neem zelf ook een flesje, dank uit de Brainport regio voor al je werkzaamheden :W *O* w/
Obliville blijft niet achter, bijdrage is al onderweg. <O)
Pecunia non olet
pi_205279223
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:15 schreef Jaco078 het volgende:
Dit jaar is nog succesvoller dan vorig jaar: vele tientallen linkjes heb ik kunnen delen, nog vóór de live-gang. En regelmatig nog vóór de 48-uurs pre-publicatie.
Ben wel benieuwd wat er bij Collin gaat gebeuren nadat de Europesche regels van toepassing worden. De berichten over pre-publicatie zijn wisselend. KoM lijkt wat gevonden te hebben mbt automatisch investeren, andere platforms geven aan dat er geen innercrowd linkjes meer toegestaan zijn.
pi_205279567
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:15 schreef Jaco078 het volgende:
Vorige zomer ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.

Ik plaatste toen dit bericht:

Bedankje linkjes innercrowd

Vaak krijg ik van diverse kanten de linkjes. Ik heb de linkjes voor deze projecten ook.

Om dit te continueren zou ik eigenlijk even met de pet rond willen. Als 40 investeerders een paar eurootjes geven, kunnen we deze personen een flesje laten bezorgen. Wel zo goed voor de relaties; we hebben immers enorm(!) veel aan deze linkjes die op diverse manieren gevonden worden.
Edit: ik zal een tikkie URL maken. Ik houd het vrijblijvend, geen dwang. Zou gewaardeerd worden als je het idee hebt een voordeel te hebben van de linkjes (vast wel :-) ) je dit laat blijken in een bijdrage dan laat ik wat flesjes sturen naar de betreffende personen.



Dit jaar is nog succesvoller dan vorig jaar: vele tientallen linkjes heb ik kunnen delen, nog vóór de live-gang. En regelmatig nog vóór de 48-uurs pre-publicatie.

Doen jullie dit jaar weer mee?

Many thanks uit Belgie
pi_205279909
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:15 schreef Jaco078 het volgende:
Vorige zomer ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.
Bedankt, ik doe mee. Linkjes worden erg gewaardeerd.
pi_205280163
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:15 schreef Jaco078 het volgende:
Doen jullie dit jaar weer mee?
Ja natuurlijk. Dank voor al je inspanning. Denk je ook aan jezelf?
pi_205280258
Gve:
U kunt investeren in dit project vanaf maandag 11 juli 10.00 uur tot dinsdag 15.00 uur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205282104
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:35 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nog een kapper met vastgoed:
https://www.collincrowdfund.nl/vastgoed-molenstraat-b-v/
Dit keer kapper Shirley (en man Edwin)
[..]
Wel verlaagde rente gedurende eerste 2 maanden. Nog niet eerder zo gezien
[..]

begrijp de constructie niet zo. overname aandelen ? herfinanciering leningen ?
pi_205282662
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 21:58 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
begrijp de constructie niet zo. overname aandelen ? herfinanciering leningen ?
Hij koopt de b.v. waar de panden in zitten. Er zal binnen deze bv een hypotheek op de panden zitten welke hij met deze Collin lening gaat/moet herfinancieren.
pi_205283761
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Toch ben ik wat minder enthousiast over deze tweede kapper.

Voor mij nog geen aannemelijke uitleg waarom de prijsafspraak al in 2016 gemaakt is. Nogal een verschil tussen het aankoop bedrag en het taxatiebedrag.

De eerste 2 maanden krijgen de investeerders maar 3% bruto rente omdat het gelde nog in depot blijft. Wat mij betreft een onzin verhaal om dan de investeerders maar de helft van de rente te vergoeden. Daarnaast is de bruto rente zo wie zo al 1% lager dan de andere kapper. Wel een verschil dat de eerste kapper een direct lening betreft.

Ik twijfel of ik deze 2e kapper wel mee ga nemen.
Blijkbaar is er een fiscale claim die eerdere overdracht tegenhield. Misschien iets met vererving van die aandelen.

Hoe dan ook, de zekerheden lijken mij uitstekend en het vastgoed is makkelijk verhuurbaar (boven) en in eigen gebruik (beneden) binnen een goedlopende organisatie.

Besparing huurlast in de oude situatie.

Borg is materieel.

Minder rente dan Tamara maar ook minder kosten.

Die lagere rente is maar 2 maanden en we lopen in die tijd ook 0.0 risico want depot bij Collin.

Ik doe sowieso wel mee (evt.dubbel) of ik moet iets essentieels over het hoofd zien?

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 09-07-2022 08:01:17 ]
Pecunia non olet
pi_205284318
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 19:00 schreef Tjalala het volgende:
Gve:
U kunt investeren in dit project vanaf maandag 11 juli 10.00 uur tot dinsdag 15.00 uur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze heb ik ook gekregen. Ik had hem hier niet gedeeld want ik dacht dat het een persoonsgebonden link was maar blijkbaar niet, de mijne is exact hetzelfde inclusief het deel achter de "code=...".

Weer een matig pandje in het zuiden van het land met deels commercieel (weer een kapsalon!) en deels woonruimte. Is Brabant en Limburg zo interessant voor beleggers of is het vastgoedaanbod daar gewoon groter?

Paar zinnetjes uit het taxatierapport die mij opvielen: Verbod op uitzetten van huurder Dorpsstraat 17C (appartement). De eigenaar is niet gerechtigd om de huurovereenkomst van de bovenwoning te beëindigen tot de oplevering van de nieuwbouwwoning van de huurder is opgeleverd. Er wordt van uitgegaan dat deze thans niet meer van toepassing is, daar een nieuwe huurovereenkomst is ingegaan." en "De eigenaar is ervan op de hoogte dat de huurder de woning zal onderverhuren ten behoeve van personeelshuisvesting (zakelijke markt). Er wordt van uitgegaan dat het gebruik is toegestaan zonder vergunning." Het laatste zal wel tijdelijk zijn tot de verbouwing rond is?

In vergelijking met het eerdere project hebben twee van de vier leningnemers een slechtere BKR score. Ze zullen door het uitbreiden van de vastgoedportefeuille meer hypotheken en borgstellingen op hun naam hebben staan.
pi_205284502
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 10:30 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]Weer een matig pandje in het zuiden van het land met deels commercieel (weer een kapsalon!) en deels woonruimte. Is Brabant en Limburg zo interessant voor beleggers of is het vastgoedaanbod daar gewoon groter?

Misschien goed te melden dat Nederland niet ophoudt bij de Randstad. Brabant is de 2e belangrijkste economische regio van het land. Limburg profiteert daar ook van lijkt mij.

De rente van dit project vind ik aan de lage kant, daar zijn genoeg betere projecten voor te vinden.
Pecunia non olet
pi_205284599
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 07:47 schreef obligataire het volgende:

Die lagere rente is maar 2 maanden en we lopen in die tijd ook 0.0 risico want depot bij Collin.

Ik doe sowieso wel mee (evt.dubbel) of ik moet iets essentieels over het hoofd zien?
Niet helemaal 0.0 risico want ook Collin kan omvallen en gedurende de eerste twee maand hebben we geen hypotheekrechten.
Geen bijzonderheden vwb de leningnemer.
De huidige bezitter van de vastgoed BV is "P.& P. Vastgoed en Bedrijfsovernames BV" die de afgelopen jaren meerdere vastgoedBV's in bezit heeft gehad en weer van de hand gedaan. Ik heb verder niet gekeken wat voor club dat precies is maar het lijkt verder niks met de leningnemer te maken te hebben. Behalve het wazige "fiscale redenen" zinnetje zie ik verder geen rode vlaggetjes.
pi_205284707
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 11:15 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Niet helemaal 0.0 risico want ook Collin kan omvallen en gedurende de eerste twee maand hebben we geen hypotheekrechten.
Klopt :) ze zullen wel een geld derden rekening hebben maar of dat volledig vrijwaart dat weet ik niet. Maar ik zit al sinds 2014 bij Collin en de zaken gaan goed daar dus ik gok er op dat ze die 2 maanden wel zullen overleven :)
Pecunia non olet
pi_205285856
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2022 14:03 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig SiG project met alleen 1A & 1B

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Kavinksbosch 25 te Susteren. Je kunt vanaf 9 juli 2022 om 14.00 uur investeren in dit project. Het object betreft een hoekwoning met garage en 3 slaapkamers, gelegen in de buurt Heide, de authentieke kern van Susteren. Alle nodige voorzieningen zoals supermarkten, openbaar vervoer en scholen zijn aanwezig.

https://investeren.sameni(...)eren-kavinksbosch-25
Staat nu open.

Meegenomen.
pi_205285910
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 14:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Staat nu open.

Meegenomen.
Loopt nog niet erg snel. Hier overigens ook meegenomen.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 14:14:45 #256
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205285936
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 14:09 schreef quepos het volgende:

[..]
Loopt nog niet erg snel. Hier overigens ook meegenomen.
Heb ze eerder sneller gezien. Doch laatste tijd ook VEEL Langzamer.
Nu, normaal huis, normale rente.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205286039
Een 20-jarige thuiswonende die na een cursus van 3 maand in de vastgoedwereld springt geeft mij niet zoveel vertrouwen. En "huisvesting voor hoogopgeleide arbeidsmigranten", wat zijn dat, artsen en ingenieurs of glazenwassers met een hoogwerkercertificaat?
Misschien ben ik te cynisch en het geld zal vast wel terugkomen maar ik bewaar mijn e-wallet saldo nog even tot een volgende investeringskans.
pi_205286291
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 14:34 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Een 20-jarige thuiswonende die na een cursus van 3 maand in de vastgoedwereld springt geeft mij niet zoveel vertrouwen. En "huisvesting voor hoogopgeleide arbeidsmigranten", wat zijn dat, artsen en ingenieurs of glazenwassers met een hoogwerkercertificaat?
Die leeftijd deed mij ook even de wenkbrauwen optrekken, maar hij heeft het ding al voor 5 jaar verhuurd aan een gecertificeerde huisvester die beheer en onderhoud op zich neemt, dus de jongeman hoeft niets anders te doen dan maandelijks de huur te ontvangen en SIG te betalen. De rest van de tijd kan hij zich aan zijn vriendinnetje(s) wijden :) Ik weet dat er in de migrantenhuisvestingswereld naarstig naar locaties gezocht wordt dus maak me voorlopig geen zorgen dat er leegstand zou optreden, en dan nog, is dat zijn probleem en niet direct het onze.

Gezien ruim verschil tussen 1A en WOZ durf ik die schijf wel aan. Schijf 1B zat sowieso al vol maar had ik voor dat kwartje méér toch niet gedaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 09-07-2022 15:14:41 ]
Pecunia non olet
pi_205286379
Ik heb deze ook meegenomen, vooral omdat de hoogte van de lening ten opzichte van de WOZ waarde comfort geeft. Komt bij dat de komende maanden er nog 5 projecten einde looptijd zijn en wil investeringsvolume niet te veel terug laten lopen.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 15:26:18 #260
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205286397
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb deze ook meegenomen, vooral omdat de hoogte van de lening ten opzichte van de WOZ waarde comfort geeft. Komt bij dat de komende maanden er nog 5 projecten einde looptijd zijn en wil investeringsvolume niet te veel terug laten lopen.
En dan nog een aantal projecten die vervroegd aflossen.

Om volume vast te houden of langzaam op te laten lopen neem ik de projecten die bij mij door de screening komen, voor hogere bedragen mee.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205286419
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 14:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Staat nu open.

Meegenomen.
Ik ook.
Die 0,3% extra heeft me (net) over de streep getrokken.
pi_205286465
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 19:00 schreef Tjalala het volgende:
Gve:
U kunt investeren in dit project vanaf maandag 11 juli 10.00 uur tot dinsdag 15.00 uur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet echt een concurrerend aanbod.

4,5% netto rente, 89% ltv op maar deels een woning,
Tegen 5,2% netto, 50% ltv op woonhuis bij SiG.

Ik neem hem dan ook zeker niet mee.
pi_205286719
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 14:34 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Een 20-jarige thuiswonende die na een cursus van 3 maand in de vastgoedwereld springt geeft mij niet zoveel vertrouwen. En "huisvesting voor hoogopgeleide arbeidsmigranten", wat zijn dat, artsen en ingenieurs of glazenwassers met een hoogwerkercertificaat?
Misschien ben ik te cynisch en het geld zal vast wel terugkomen maar ik bewaar mijn e-wallet saldo nog even tot een volgende investeringskans.
Nee, zal wel verhuur aan Oost Europese logistieke medewerkers zijn. B.v het distributiecentrum van de action ligt op 7km en zo liggen er nog meer grote binnen een paar km. Met kamerverhuur moet dit wel te verhuren zijn voor ¤1200 all in/ ¤300 per kamer. Je houdt dan wel ¤900 per maand over.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 16:18:40 #264
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205286798
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 15:39 schreef TisIk het volgende:

[..]
Niet echt een concurrerend aanbod.

4,5% netto rente, 89% ltv op maar deels een woning,
Tegen 5,2% netto, 50% ltv op woonhuis bij SiG.

Ik neem hem dan ook zeker niet mee.
Die leners hebben enkele leuke projecten gedaan.
Heb het gevoel dat ze nu denken meer verstand van te hebben dan de markt (de investeerders)
Ben benieuwd hoe dit loopt.

Blijf er bij deze vanaf.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205289066
De Molenstraat haarknippert meegenomen, volgens mij hairstylen ze aardig, via de KvK / drimble kwam ik uit op zijn woon, daar streetview een aardig german wagenparkje op de oprit en voor de deur. :W
pi_205291915
quote:
12s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 19:14 schreef peterc het volgende:
De Molenstraat haarknippert meegenomen, volgens mij hairstylen ze aardig, via de KvK / drimble kwam ik uit op zijn woon, daar streetview een aardig german wagenparkje op de oprit en voor de deur. :W
Deze?

https://maps.app.goo.gl/YERMRTQEDYJmWzTp9
pi_205293949
Bijbelproject WvjG is afgeschaald en afgesloten met een financiering van 423.000 euro. Fors lager dan het eerdere leendoel
pi_205294339
Was d’r al een linkje voor Tamara ? Kan hem zo snel niet vinden..?
pi_205294589
Done!

[ Bericht 99% gewijzigd door DatIsMeTochOokWat op 10-07-2022 10:12:21 (G) ]
pi_205294626
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 11:31 schreef obligataire het volgende:

[..]
Klopt :) ze zullen wel een geld derden rekening hebben maar of dat volledig vrijwaart dat weet ik niet. Maar ik zit al sinds 2014 bij Collin en de zaken gaan goed daar dus ik gok er op dat ze die 2 maanden wel zullen overleven :)
Dat geld komt 2 maanden lang in de Stichting Collin Crowdfund terecht. Dus helemaal veilig. Dat ik daar niet meteen aan dacht :D :D

https://www.collincrowdfund.nl/juridische-structuur/ even scrollen.
Pecunia non olet
pi_205294776
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:15 schreef Jaco078 het volgende:
Vorige zomer ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.

Ik plaatste toen dit bericht:

Bedankje linkjes innercrowd

Vaak krijg ik van diverse kanten de linkjes. Ik heb de linkjes voor deze projecten ook.

Om dit te continueren zou ik eigenlijk even met de pet rond willen. Als 40 investeerders een paar eurootjes geven, kunnen we deze personen een flesje laten bezorgen. Wel zo goed voor de relaties; we hebben immers enorm(!) veel aan deze linkjes die op diverse manieren gevonden worden.
Edit: ik zal een tikkie URL maken. Ik houd het vrijblijvend, geen dwang. Zou gewaardeerd worden als je het idee hebt een voordeel te hebben van de linkjes (vast wel :-) ) je dit laat blijken in een bijdrage dan laat ik wat flesjes sturen naar de betreffende personen.



Dit jaar is nog succesvoller dan vorig jaar: vele tientallen linkjes heb ik kunnen delen, nog vóór de live-gang. En regelmatig nog vóór de 48-uurs pre-publicatie.

Doen jullie dit jaar weer mee?
[spoiler]
Ook een bescheiden bijdrage geleverd! Ik ben niet zo actief met CF, maar dat enkele project waarbij ik inleg zijn altijd dankzij de linkjes!
pi_205295485
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:15 schreef Jaco078 het volgende:
Vorige zomer ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.

Ik plaatste toen dit bericht:

Bedankje linkjes innercrowd

Vaak krijg ik van diverse kanten de linkjes. Ik heb de linkjes voor deze projecten ook.

Om dit te continueren zou ik eigenlijk even met de pet rond willen. Als 40 investeerders een paar eurootjes geven, kunnen we deze personen een flesje laten bezorgen. Wel zo goed voor de relaties; we hebben immers enorm(!) veel aan deze linkjes die op diverse manieren gevonden worden.
Edit: ik zal een tikkie URL maken. Ik houd het vrijblijvend, geen dwang. Zou gewaardeerd worden als je het idee hebt een voordeel te hebben van de linkjes (vast wel :-) ) je dit laat blijken in een bijdrage dan laat ik wat flesjes sturen naar de betreffende personen.



Dit jaar is nog succesvoller dan vorig jaar: vele tientallen linkjes heb ik kunnen delen, nog vóór de live-gang. En regelmatig nog vóór de 48-uurs pre-publicatie.

Doen jullie dit jaar weer mee?
Zeker doe ik weer mee, de linkjes zijn erg nuttig! Zojuist mijn bijdrage gedaan. Keep up the good work!
pi_205304314
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Aankoop motorbeunschip
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=26212
1e hypotheek, kijken of deze rapido gefund wordt
Het betreft eigenlijk een woonschip, best luxe met o.a. sauna en jacuzzi :)

Lastig in te schatten hoe courant dit schip is. De ondernemers zijn echter nog jong, hun bedrijf winstgevend, de rente redelijk (7,5%) en er wordt volledig lineair afgelost in 84 maanden. Ik neig er naar om deze basis mee te nemen. Wat vinden jullie?
Pecunia non olet
  maandag 11 juli 2022 @ 06:03:20 #276
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205304780
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 23:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het betreft eigenlijk een woonschip, best luxe met o.a. sauna en jacuzzi :)

Lastig in te schatten hoe courant dit schip is. De ondernemers zijn echter nog jong, hun bedrijf winstgevend, de rente redelijk (7,5%) en er wordt volledig lineair afgelost in 84 maanden. Ik neig er naar om deze basis mee te nemen. Wat vinden jullie?
Neig ook naar basis. Rente/risico is acceptabel.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205305174
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:07 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin lening met een 1e hypotheek op landbouw grasland.

Melkveebedrijf Wagemans
¤ 110.000 | 6,0% rente | 60 maanden

Mocht hier een linkje van zijn dan wil ik deze ook wel basis meenemen.
Ik heb geprobeerd om een linkje te achterhalen maar is mij tot nu toe nog niet gelukt.
Hier iemand die meer succes gehad heeft? Zou deze namelijk wel mee willen nemen.
  maandag 11 juli 2022 @ 09:39:26 #278
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205305527
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 08:52 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
Ik heb geprobeerd om een linkje te achterhalen maar is mij tot nu toe nog niet gelukt.
Hier iemand die meer succes gehad heeft? Zou deze namelijk wel mee willen nemen.
Zie ik dat verkeerd? 4,8% netto in deze tijd?

De inflatie is inmiddels hoger.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205305568
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:32 schreef FryskeFaam het volgende:
Ook een bescheiden bijdrage geleverd!
Same here. Dank ook aan jou, Jaco, voor het verzamelen en delen van de linkjes en voor het versturen van de bedankjes!
pi_205305668
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 09:39 schreef Zeghomaar het volgende:
Zie ik dat verkeerd? 4,8% netto in deze tijd?

De inflatie is inmiddels hoger.
vind het ook vreemd dat deze projecten nog vollopen.
pi_205305888
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 23:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het betreft eigenlijk een woonschip, best luxe met o.a. sauna en jacuzzi :)

Lastig in te schatten hoe courant dit schip is. De ondernemers zijn echter nog jong, hun bedrijf winstgevend, de rente redelijk (7,5%) en er wordt volledig lineair afgelost in 84 maanden. Ik neig er naar om deze basis mee te nemen. Wat vinden jullie?
Ik sla over, ik begrijp de argumenten niet om het schip te kopen. Een dergelijk schip kopen om reistijd en brandstof te besparen? Een knappe caravan of camper lijkt me praktischer...
pi_205306048
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 09:39 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Zie ik dat verkeerd? 4,8% netto in deze tijd?

De inflatie is inmiddels hoger.
Ik begrijp dat jij inmiddels gestopt bent met crowdfunding?
De inflatie zit inmiddels op ruim 8% en dergelijke percentages zie ik binnen crowdfunding maar zelden voorbij komen.

In de geboden zekerheden heb ik bij dit project alle vertrouwen, zeker in combinatie met het percentage eigen middelen van 58% van het aankoop bedrag. Daarnaast heb ik goede ervaringen met agrarische projecten. Het enige agrarische project waarbij er bij mij problemen ontstonden (varkensmesterij) heeft uiteindelijk door de zekerheden ook prima uitgepakt. Dus ja, zou deze voor mijn spreiding zeker mee willen nemen. Uiteraard naast mijn overige niet crowd gerelateerde investeringen.
  maandag 11 juli 2022 @ 10:57:09 #283
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_205306107
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:50 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
Ik begrijp dat jij inmiddels gestopt bent met crowdfunding?
De inflatie zit inmiddels op ruim 8% en dergelijke percentages zie ik binnen crowdfunding maar zelden voorbij komen.

In de geboden zekerheden heb ik bij dit project alle vertrouwen, zeker in combinatie met het percentage eigen middelen van 58% van het aankoop bedrag. Daarnaast heb ik goede ervaringen met agrarische projecten. Het enige agrarische project waarbij er bij mij problemen ontstonden (varkensmesterij) heeft uiteindelijk door de zekerheden ook prima uitgepakt. Dus ja, zou deze voor mijn spreiding zeker mee willen nemen. Uiteraard naast mijn overige niet crowd gerelateerde investeringen.
Gestopt? Nog net niet.
Met ruim 750 geschreven projecten waarvan nog meer dan 600 lopende doe ik nog mee.
Kijk naar rente/risico, waarbij netto rente < 5% voor 5 jaar of langer te karig is om verder te lezen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_205306188
Nieuwe Collin:

https://www.collincrowdfund.nl/marquardt-keukens-alexandrium/

8% rente ivm overname keuken franchise, geen hypothecaire zekerheden, maar wel ondersteuning vanuit Marquardt. Lijkt me wel vrij solide business, wat jullie?
pi_205306239
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:57 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Gestopt? Nog net niet.
Met ruim 750 geschreven projecten waarvan nog meer dan 600 lopende doe ik nog mee.
Kijk naar rente/risico, waarbij netto rente < 5% voor 5 jaar of langer te karig is om verder te lezen.
Jij begint over het inflatie percentage als argument, niet ik.

Maar je ziet het er zijn gelukkig nog meer investeerders die de waarde van dit project kunnen inzien. Helaas is het zo dat zolang de projecten met goede zekerheden zo snel (ook in dit geval weer binnen 10 minuten) vollopen gaat de rente niet omhoog. Iets met marktwerking ;)
Gelukkig is crowdfunding maar een beperkt onderdeel van mijn investeringen. Overigens heb ik ook honderden lopende projecten en inmiddels 7 jaar ervaring met crowdfunding.
pi_205306362
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 11:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Nieuwe Collin:

https://www.collincrowdfund.nl/marquardt-keukens-alexandrium/

8% rente ivm overname keuken franchise, geen hypothecaire zekerheden, maar wel ondersteuning vanuit Marquardt. Lijkt me wel vrij solide business, wat jullie?
Linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205306549
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 23:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het betreft eigenlijk een woonschip, best luxe met o.a. sauna en jacuzzi :)

Lastig in te schatten hoe courant dit schip is. De ondernemers zijn echter nog jong, hun bedrijf winstgevend, de rente redelijk (7,5%) en er wordt volledig lineair afgelost in 84 maanden. Ik neig er naar om deze basis mee te nemen. Wat vinden jullie?
Mi is de zekerheid van dit schip weinig waard. Niet courant, in geval van moeilijkheden rest er waarschijnlijk alleen schrootwaarde (zoals bij veel projecten van bootjes in de problemen).
pi_205307286
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 11:53 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Mi is de zekerheid van dit schip weinig waard. Niet courant, in geval van moeilijkheden rest er waarschijnlijk alleen schrootwaarde (zoals bij veel projecten van bootjes in de problemen).
Luxe woonboot behoudt beter zijn waarde dan een oud vrachtschip. Vergelijk restwaarde vrachtschip loopt hier een beetje scheef.
pi_205307834
Verbouwing en verduurzaming administratiekantoor
https://www.collincrowdfund.nl/a-s-van-der-meide-holding-b-v/
8% rente + 2e hypotheek

Edit: verschrijving

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 11-07-2022 14:45:10 ]
pi_205307851
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Verbouwing en verduurzaming administratiekantoor
https://www.collincrowdfund.nl/a-s-van-der-meide-holding-b-v/
8% rente + 3e hypotheek
*2de hypotheek
pi_205308307
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 13:19 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Luxe woonboot behoudt beter zijn waarde dan een oud vrachtschip. Vergelijk restwaarde vrachtschip loopt hier een beetje scheef.
ik help het je hopen. Op een veiling is men waarschijnlijk niet geinteresseerd in een tweedehands jacuzzi en een bankstel. Bouwjaar 1927..... :lijstje:
pi_205308524
Status van 2 FundingCircle projecten die niet meer betalen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205309788
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 11:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Nieuwe Collin:

https://www.collincrowdfund.nl/marquardt-keukens-alexandrium/

8% rente ivm overname keuken franchise, geen hypothecaire zekerheden, maar wel ondersteuning vanuit Marquardt. Lijkt me wel vrij solide business, wat jullie?
Bij het geval van een recessie krijgt deze business juist hele grote klappen (o.a. in 2008). De terugkoopverklaring en 3 maanden zekerheid vanuit Marquardt is ook niet veel waard als het met Marquardt zelf slecht loopt, helemaal omdat ze dit al bij andere projecten ook hebben toegezegd. Ik zie het toch wel als een redelijk risico, maar de rente is ook niet slecht. Ik twijfel nog of ik hem in de basis ga meenemen..
pi_205310157
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 18:50 schreef markmangler het volgende:

[..]
Bij het geval van een recessie krijgt deze business juist hele grote klappen (o.a. in 2008). De terugkoopverklaring en 3 maanden zekerheid vanuit Marquardt is ook niet veel waard als het met Marquardt zelf slecht loopt, helemaal omdat ze dit al bij andere projecten ook hebben toegezegd. Ik zie het toch wel als een redelijk risico, maar de rente is ook niet slecht. Ik twijfel nog of ik hem in de basis ga meenemen..
Wel relatief snelle afbetaling, denk dat ik m basis meepak.
pi_205312765
quote:
14s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik sla over, ik begrijp de argumenten niet om het schip te kopen. Een dergelijk schip kopen om reistijd en brandstof te besparen? Een knappe caravan of camper lijkt me praktischer...
Ik ook niet al heb ik het idee dat ze niet alles vertellen in de pitch. Ik neem aan dat het aangenaam vertoeven is op de boot en hoe en met wie met dat moeten ze zelf maar weten :) ik wil eigenlijk vooral weten of dat ze hun verplichtingen kunnen nakomen en dat lijkt me van wel. Het is natuurlijk geen appartementje in een grote stad qua verkoopbaarheid maar daar is de rente dan ook naar.
Pecunia non olet
pi_205316531
Nieuw 3 jarig project bij SiG:

quote:
Ravelstraat 40 te Almelo LIVE 14 juli om 12.00 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Ravelstraat 40 te Almelo. Je kunt vanaf 14 juli 2022 om 12.00 uur investeren in dit project. Het betreft een 3 kamer appartement gelegen op de eerste verdieping met een gezamenlijke tuin en fietsenberging. Het object is gelegen op een groene en rustige locatie in de wijk Aalderinkshoek. Diverse voorzieningen waaronder scholen, winkels en sportgelegenheden liggen in de directe nabijheid.
https://investeren.sameningeld.nl/project/almelo-ravelstraat-40
pi_205316541
En ook nog een nieuw 1 jarig project bij SiG:

quote:
Pasweg 22 A te Landgraaf LIVE 14 juli om 12.30 uur

Tevens presenteren wij een nieuw project aan de Pasweg 22 A te Landgraaf. Je kunt vanaf 14 juli 2022 om 12.30 uur investeren in dit project. Het betreft een appartement met 1 slaapkamer, een badkamer, keuken en een balkon. Het object is gelegen in Landgraaf in de provincie Limburg. Parkeren is mogelijk op de openbare parkeerplaatsen aan de openbare weg. Het balkon is gelegen op het westen en biedt genoeg ruimte om gezellig te kunnen zitten.
https://investeren.sameningeld.nl/project/landgraaf-pasweg-22-a
pi_205317040
quote:
Deze verhuurster heeft geen incassobureau nodig als de huurder niet betaald :X
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205318386
ccf

volgens mij zit Valent*no Me*rzorg in de problemen. Had al zo'n vermoeden.

Na 2 termijnen al in de problemen.

"Wij hebben de volledige termijn van de maand juni van Me*rzorg vastgoed met leningnummer 41646 nog niet ontvangen. De termijn van juni hebben wij wel op uw rekening courant bijgeschreven.
De betaling van juni wordt teruggevorderd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is.
Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie."
pi_205319615
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 16:30 schreef zeeland6 het volgende:
ccf

volgens mij zit Valent*no Me*rzorg in de problemen. Had al zo'n vermoeden.

Na 2 termijnen al in de problemen.

"Wij hebben de volledige termijn van de maand juni van Me*rzorg vastgoed met leningnummer 41646 nog niet ontvangen. De termijn van juni hebben wij wel op uw rekening courant bijgeschreven.
De betaling van juni wordt teruggevorderd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is.
Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie."
De gedeeltelijke vervroegde aflossing van 41153 is vandaag (als het goed is ) op de e-wallet gezet. Ik ben benieuwd of de maandelijkse aflossing ook verlaagd wordt zoals voorgesteld in de stemronde laatst.
pi_205319810
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 18:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
De gedeeltelijke vervroegde aflossing van 41153 is vandaag (als het goed is ) op de e-wallet gezet. Ik ben benieuwd of de maandelijkse aflossing ook verlaagd wordt zoals voorgesteld in de stemronde laatst.
Dat zit er wel in. Die voorwaarde stond er niet voor niets. Voorkennis bij ccf.....bah.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')