SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Waar woon jij dan? Net in dat stukje Katwijk of oostelijk Noord-Brabant waar vrijdag geen regen viel?quote:Op maandag 23 mei 2022 14:00 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Ik liep hier net in de tuin, planten hangen slap. Kurkdroog![]()
Okee ik geef het toe, een stukje border dat niet veel regen vangt naast het terrasquote:Op maandag 23 mei 2022 14:06 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Waar woon jij dan? Net in dat stukje Katwijk of Noord-Brabant waar vrijdag geen regen viel?
Hier leeft alles weer na twee dagen op rij zo'n 18 mm te hebben afgetapt. Net ook weer een buitje dat recht boven m'n woonplaats activeerde, leuk om daar een keer geluk mee te hebben.
Dat is veel. Hier is ook alleen vrijdag een half uurtje wat regen gevallen.quote:Op maandag 23 mei 2022 14:06 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Waar woon jij dan? Net in dat stukje Katwijk of oostelijk Noord-Brabant waar vrijdag geen regen viel?
Hier leeft alles weer na twee dagen op rij zo'n 18 mm te hebben afgetapt. Net ook weer een buitje dat recht boven m'n woonplaats activeerde, leuk om daar een keer geluk mee te hebben.
Voor zover ik weet waren er tot 2020 elke zomer wel minstens één weekje met bloedheet weer. Dat ik bij de supermarkt werkte en dat alle koelingen uitvielen, of dat het simpelweg zo snikheet is dat je op de boot zit en je elk half uur wel ff een duik wil nemen, dat je 's nachts nog net niet je bed uit drijft en dat in zo'n beetje elke achtertuin de sproeier vol gas aan staat, files richting zandvoort, ijs in de supermarkten uitverkocht.quote:Op maandag 23 mei 2022 12:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
User @:Haags heeft wel gewoon gelijk... hitte, hogedruk en stabiel zonnig weer is in Nederland vrijwel nooit de "standaard" en dus ook niet in de zomer.
Je kan mazzel hebben met een zomer a la 2018 (als je van warmte en zon houdt that is) maar het is niet en zal nooit de norm zijn.
Dan moet je inderdaad richting de middellandse zee en omgeving.
Het was hier op de westelijke rand van de Veluwe zo'n beetje het meeste van het hele land geloof ik, op de regio rond Utrecht na. Echt richting de 4 cm in totaal.quote:Op maandag 23 mei 2022 15:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is veel. Hier is ook alleen vrijdag een half uurtje wat regen gevallen.
Het begint hier ook. Potverdikkie.quote:Op maandag 23 mei 2022 17:21 schreef Wereldgozer het volgende:
Het gaat hier LOS, waar is code oranje? @:neef_wuppie @:zipportal
Kun je lekker aan de rose nadienquote:Op maandag 23 mei 2022 17:22 schreef Neef_Wuppie het volgende:
[..]
Het begint hier ook. Potverdikkie.
Dan maar met een ubertje naar de voetbal vanavond
grappig trouwens, nu honderd jaar geleden heerste er deze meidagen in De Bilt een hittegolfquote:Op maandag 23 mei 2022 16:15 schreef Kettlebell het volgende:
[..]
Voor zover ik weet waren er tot 2020 elke zomer wel minstens één weekje met bloedheet weer. Dat ik bij de supermarkt werkte en dat alle koelingen uitvielen, of dat het simpelweg zo snikheet is dat je op de boot zit en je elk half uur wel ff een duik wil nemen, dat je 's nachts nog net niet je bed uit drijft en dat in zo'n beetje elke achtertuin de sproeier vol gas aan staat, files richting zandvoort, ijs in de supermarkten uitverkocht.
Zoiets hoeft van mij geen weken te duren, dat is ook onrealistisch in NL idd. Maar een zomer zonder dat het op zijn minst éventjes (paar dagen) zulk weer is geweest, is geen zomer hoor.
Maar vorig jaar sowieso niks van dat. En zoals het er nu uit ziet, zit het ook dit jaar nog niet in de verwachting. Al is het natuurlijk ook nog maar mei.
Nou gedoseerd en niet alles overdag en ik teken er voor. Wekenlang grijs en regen word em niet hahaquote:Op maandag 23 mei 2022 20:03 schreef RedFever007 het volgende:
[..]![]()
Maar liever dit een paar weken langvoor de natuur dan hè
komt in het herfst halfjaar gegarandeerd weerquote:Op maandag 23 mei 2022 20:03 schreef RedFever007 het volgende:
[..]![]()
Maar liever dit een paar weken langvoor de natuur dan hè
Kop op. Het is mei en we hebben een prima voorjaar gehad.quote:
True, maar moeten niet te lang in de herfst terug komenquote:Op maandag 23 mei 2022 21:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kop op. Het is mei en we hebben een prima voorjaar gehad.
Zon vakantie en op strand liggen daar kan ik helemaal niks meequote:Op maandag 23 mei 2022 22:02 schreef quirina het volgende:
Ach als het hier niet gaat zomeren dan boek je toch een zonvakantie?
Hier nietquote:Op dinsdag 24 mei 2022 08:22 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Het wordt hier erg donker. Ik denk dat de pleuris zo uitbreekt. @:zipportal @:wereldgozer
zondag dieptepunt met kansloze 12 graden.quote:
En dan begint de zomer.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
zondag dieptepunt met kansloze 12 graden.
wat een gejank over droogte de laatste wekenquote:Op dinsdag 24 mei 2022 11:18 schreef dick_laurent het volgende:
En weer loei-harde stortregen hier. De Bilt staat inmiddels al op 65mm deze maand en de maand mei is dus al iets te nat. En daar zal nog wel een paar mm bijkomen na vandaag. En we waren zo bang voor ''droogte'' enkele weken geleden....
De zomer moet nog beginnen.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 11:19 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
wat een gejank over droogte de laatste weken
quote:Op dinsdag 24 mei 2022 11:47 schreef Kettlebell het volgende:
Op de één of andere manier lijkt het voor de atmosfeer altijd lastiger om uit een slecht weer periode (zoals deze) te klimmen, dan om omlaag te zakken vanuit een mooi weer periode. Ben dus bang dat dit kwakkelweer nog wel eens lang kan gaan duren. Waarschijnlijk heus wel weer zon binnenkort en weinig neerslag, maarja 16/17 graden met zon koop je ook zo weinig voor. Da's leuk in Februari, maar eind mei/ begin juno![]()
Ja, en nu is alles perfect in orde. Gewassen hebben water genoeg gehad en lopen keurig op schema. Alles is mooi groen en vol in blad. Binnenkort weer 1 week droog weer en zon en het gejank over droogte begint weer. Let maar op. Het mag hier geen week droog zijn.quote:
Oké, wat een ellende zeg.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 11:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, en nu is alles perfect in orde. Gewassen hebben water genoeg gehad en lopen keurig op schema. Alles is mooi groen en vol in blad. Binnenkort weer 1 week droog weer en zon en het gejank over droogte begint weer. Let maar op. Het mag hier geen week droog zijn.
Nee, geen ellende.quote:
Komende week is kut idd.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 12:18 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nee, geen ellende.
behalve het weer de komende week
Doe niet zo overdreven, het had al minstens anderhalve maand nauwelijks geregend. Was niet maar eventjes, en de boel begon ook zichtbaar uit te drogen.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 11:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, en nu is alles perfect in orde. Gewassen hebben water genoeg gehad en lopen keurig op schema. Alles is mooi groen en vol in blad. Binnenkort weer 1 week droog weer en zon en het gejank over droogte begint weer. Let maar op. Het mag hier geen week droog zijn.
Een echte mooi weer periode kan echt wel weken aanhouden (2019 is zo'n voorbeeld, maar ook vorig jaar het voorjaar), en daar was nu totaal geen sprake van. Het was nu een samenloop van omstandigheden in de marge, die klotewind continu is daar een symptoom van.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 11:47 schreef Kettlebell het volgende:
Op de één of andere manier lijkt het voor de atmosfeer altijd lastiger om uit een slecht weer periode (zoals deze) te klimmen, dan om omlaag te zakken vanuit een mooi weer periode. Ben dus bang dat dit kwakkelweer nog wel eens lang kan gaan duren. Waarschijnlijk heus wel weer zon binnenkort en weinig neerslag, maarja 16/17 graden met zon koop je ook zo weinig voor. Da's leuk in Februari, maar eind mei/ begin juno![]()
Tot 10 april was het gewoon zeiknat. Maart niet, maar eerste 10 dagen april zelfs nog 90 mm op de veluwe. toen na 2 weken droogte kwamen de eerste berichten al. Zal best per gebied verschillen, maar de media kan zo lekker overdrijven.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 13:43 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Doe niet zo overdreven, het had al minstens anderhalve maand nauwelijks geregend. Was niet maar eventjes, en de boel begon ook zichtbaar uit te drogen.
Meneer de expert heeft gesproken.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 17:36 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Tot 10 april was het gewoon zeiknat. Maart niet, maar eerste 10 dagen april zelfs nog 90 mm op de veluwe. toen na 2 weken droogte kwamen de eerste berichten al. Zal best per gebied verschillen, maar de media kan zo lekker overdrijven.
De natuur kan echt wel wat hebben, hoor. Heeft hier nu in 1 week al gauw weer rond de 50 mm geregend. De natuur kan dan er dan echt wel weer even tegen
Ik ben geen expert, maar april is gewoon natter verlopen dan het langjarig gemiddelde;)quote:Op dinsdag 24 mei 2022 17:54 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Meneer de expert heeft gesproken.
April en mei waren pas 4x eerder zo droog als dit jaar.
Pinksteren wordt kouder dan afgelopen kerstquote:
Tijd om een topic in R&P te openen.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 20:36 schreef Kettlebell het volgende:
Bloemkool met kaassaus, 9 tot 5 werken, lunchtrommeltje klaarmaken voor de volgende werkdag, een slappe RTL4 spelshow kijken met Chantal Janzen en daarna om 22:00 naar bed. Niet te leuk doen allemaal. Gewoon 14 graden en grijze bewolking, je 40 uur per week maken en zo snel mogelijk de kist tegemoet. Afen toe even je tuintje aanharken en gauw weer naar binnen, lekker op de bank zitten. Dat is wonen in Nederland. Wat een gezapig kutweer de komende 3 weken zeg
quote:Op dinsdag 24 mei 2022 20:36 schreef Kettlebell het volgende:
Bloemkool met kaassaus, 9 tot 5 werken, lunchtrommeltje klaarmaken voor de volgende werkdag, een slappe RTL4 spelshow kijken met Chantal Janzen en daarna om 22:00 naar bed. Niet te leuk doen allemaal. Gewoon 14 graden en grijze bewolking, je 40 uur per week maken en zo snel mogelijk de kist tegemoet. Afen toe even je tuintje aanharken en gauw weer naar binnen, lekker op de bank zitten. Dat is wonen in Nederland. Wat een gezapig kutweer de komende 3 weken zeg
Lol. Ik denk dat je het beste plannen moet gaan maken om te emigreren. Het kan. Doe het.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 20:36 schreef Kettlebell het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2022 18:54 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik ben geen expert, maar april is gewoon natter verlopen dan het langjarig gemiddelde;)
Nog nooit eerder zo droog is dan ook niet wat ik zei.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:05 schreef dick_laurent het volgende:
En mei zal ook iets bovengemiddeld nat gaan eindigen. Dus nog nooit eerder zo droog is onzin idd.
Heb je niet eens de kunst om iets van je leven te maken?quote:Op dinsdag 24 mei 2022 20:36 schreef Kettlebell het volgende:
Tip; Ga naar Marokko, altijd warm daar en zonnig en geniet van alle(s) sociale voorzieningen daar en leef in weeldequote:Op dinsdag 24 mei 2022 20:36 schreef Kettlebell het volgende:
<heel klaagverhaal>>>>
Dat is wonen in Nederland. Wat een gezapig kutweer de komende 3 weken zeg
T/m maandag is het koud, dus dat lijkt me niet zo moeilijk. Overigens daarna ook vrij gematigde temperaturen.quote:Op donderdag 26 mei 2022 09:20 schreef Nattekat het volgende:
Nattekat: probeert warmte uit huis te krijgen, gezien het nog steeds 's nachts richting de 22 gaat
Zon: hallo
OPBOKKEN MET DIE KOUquote:Op donderdag 26 mei 2022 09:32 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
T/m maandag is het koud, dus dat lijkt me niet zo moeilijk. Overigens daarna ook vrij gematigde temperaturen.
Harde woei wel idd.quote:Op donderdag 26 mei 2022 13:37 schreef Pisces29 het volgende:
Ligt het aan mij of lijkt het alsof het al drie maanden waait?
Verder prima weer, op de wind na.
quote:Op donderdag 26 mei 2022 09:20 schreef Nattekat het volgende:
Nattekat: probeert warmte uit huis te krijgen, gezien het nog steeds 's nachts richting de 22 gaat
Zon: hallo
Kan ik bevestigen.quote:Op donderdag 26 mei 2022 13:37 schreef Pisces29 het volgende:
Ligt het aan mij of lijkt het alsof het al drie maanden waait?
Verder prima weer, op de wind na.
Ik vond het eigenlijk wel prima vandaagquote:Op donderdag 26 mei 2022 09:56 schreef dick_laurent het volgende:
Zoveel zon is er toch niet de laatste dagen en komende dagen? Merendeel vd tijd gewoon grijs…. Tenminste, hier dan
Fijne vakantie!quote:Op dinsdag 24 mei 2022 13:07 schreef bloodymary1 het volgende:
Brrr... ik heb het koud (terwijl het hier nog zon en 18 graden is, maar weeeer die wind..). Maar deze week moet ik toch keihard werken om alles af te krijgen en het huis netjes achter te laten en alles in te pakken en dan 3 weken naar Italië. Dat is beter werk.![]()
Dank je! Haha, nee met de auto, wel zo makkelijk.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 00:22 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Fijne vakantie!![]()
![]()
![]()
En als je vanaf schiphol vertrekt, succes!![]()
Ja maar komop. Als je van de zomer houdt is dit toch gewoon zwaar kut.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 21:18 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Lol. Ik denk dat je het beste plannen moet gaan maken om te emigreren. Het kan. Doe het.
Niet met je paart? Fijne vakantie!quote:Op vrijdag 27 mei 2022 09:44 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dank je! Haha, nee met de auto, wel zo makkelijk.
Je verwacht teveel van mei.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 09:54 schreef Kettlebell het volgende:
[..]
Ja maar komop. Als je van de zomer houdt is dit toch gewoon zwaar kut.
In grijs, gezapig Nederland zijn er in principe 4 maanden waar je het van moet hebben: mei, juni, juli, augustus.
Mei had hooguit 3-4 dagen dat je bij wijze van spreken lekker kon watersporten o.i.d. De rest was (at best) gewoon middelmatig ''dagelijkse sleur'' weer, zoals vandaag. Als ik de 30-daagse op weer.nl kijk, dan is eigenlijk ook juni al grotendeels afgeschreven. De beste boodschap die daar in te vinden is, is dat in het zuiden van Nederland met wat geluk nog wel een paar keer de 25 graden gehaald kan worden.
Waar zijn de tijden gebleven dat je gewoon je blazer op je kamer aan moest hebben en je niet moet proberen om met blote voeten op het asfalt te lopen. Gewoon van dat lekkere zomerweer dat je om de zoveel minuten gewoon in het water wil springen.
Heel vorig jaar heb ik die blazer niet aangehad en dit jaar ook nog helemaal niet.
Dank je! Nee die heeft een paar weekjes vrij. Lekker in de wei met zijn maten.quote:
#neverforgetquote:Op vrijdag 27 mei 2022 14:46 schreef Djeez het volgende:
Kan het godverdomme eens ophouden met die felle tyfuswind? Net mijn autoportier opengewaaid tegen de nieuwe auto van de buurman. Mijn eerste schade in 22 jaar, dag no-claim![]()
Zwaar leven man, wat zullen die Oekraïners een medelijden met je hebben.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:33 schreef Kettlebell het volgende:
Nog even een paar weken doorbijten, ik ben gvd al 20 maanden aan het doorbijten. Sinds augustus 2020 is het -afgezien van een incidentele dag hier en daar- amper meer lekker warm geweest.
Kut Nederland joh. 49 weken wachten op hopelijk 3 weken warm & zonnig weer. En dan ging vorig jaar zelfs die 3 weken niet eens door
Maat gaf gisteravond een BBQ, maar om 18:00 vertrok iedereen al naar binnen. Je kan eind mei niet eens normaal een BBQ'tje in de tuin geven in NL omdat het stervenskoud is.
Als je zo gaat redeneren zouden we überhaupt maar moeten stoppen met praten over het weerquote:Op zondag 29 mei 2022 10:47 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Zwaar leven man, wat zullen die Oekraïners een medelijden met je hebben.
Je kunt ook gewoon afrekenen zonder verzekering, even het rekensommetje maken wat teruggang in no-claim kost.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 14:46 schreef Djeez het volgende:
Kan het godverdomme eens ophouden met die felle tyfuswind? Net mijn autoportier opengewaaid tegen de nieuwe auto van de buurman. Mijn eerste schade in 22 jaar, dag no-claim![]()
Dat wil je niet in de zomer idd.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:45 schreef DemonRage het volgende:
Als er ergens geen hogedrukkernen mogen liggen dan is het ten NW van Nederland.
Als er ergens geen lagedrukkernen langs mogen trekken dan is het net ten N van Nederland.
Want da's gewoon een recept voor troosteloos kutweer.
die niet paar van die negertjes welquote:Op zondag 29 mei 2022 10:47 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Zwaar leven man, wat zullen die Oekraïners een medelijden met je hebben.
Joh, let een beetje op je woorden. Dit is KLB niet.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 14:46 schreef Djeez het volgende:
Te dom om fatsoenlijk te parkeren en te slap om een portier vast te houdenquote:Op vrijdag 27 mei 2022 14:46 schreef Djeez het volgende:
Inderdaad. Bijzonder.quote:Op zondag 29 mei 2022 16:02 schreef Kriegel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Was nogal een plaatselijk feestje vannacht
Dat zou ik echt nooit meer doen in deze tijd van het jaar... Ik zit nog liever met een jas aan binnen. Straks is het weer 25 graden en is het hartstikke fijn om een buffer te hebben binnen.quote:
Welke hitte?quote:Op maandag 30 mei 2022 15:10 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb eindelijk de warmte het huis uit gekregen, ik ben klaar voor de hitte.
We wonen niet allemaal in een huis dat na 2 dagen een sauna isquote:Op maandag 30 mei 2022 16:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat zou ik echt nooit meer doen in deze tijd van het jaar... Ik zit nog liever met een jas aan binnen. Straks is het weer 25 graden en is het hartstikke fijn om een buffer te hebben binnen.
Niet?quote:Op maandag 30 mei 2022 17:49 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
We wonen niet allemaal in een huis dat na 2 dagen een sauna is
Wat voor bufferquote:Op maandag 30 mei 2022 16:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat zou ik echt nooit meer doen in deze tijd van het jaar... Ik zit nog liever met een jas aan binnen. Straks is het weer 25 graden en is het hartstikke fijn om een buffer te hebben binnen.
Ik heb hier net zo'n huis. Het is nu 23,5 graad binnen, zonder te stoken. Ik vrees dat ik in de zomer toch echt aan een airco moet geloven, anders is het hier niet uit te houden. Nou ben ik overdag meestal op stap, maar dan nog.quote:Op maandag 30 mei 2022 17:49 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
We wonen niet allemaal in een huis dat na 2 dagen een sauna is
Dat het nog een paar dagen duurt voor het binnen warm is. Duh?quote:Op maandag 30 mei 2022 18:40 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Wat voor buffer
Het is godverdomme geen spaargeld
Hier inmiddels alweer 19,5 en dan ventileer ik echt alleen overdag een beetje.quote:Op maandag 30 mei 2022 18:42 schreef DJMO het volgende:
[..]
Ik heb hier net zo'n huis. Het is nu 23,5 graad binnen, zonder te stoken. Ik vrees dat ik in de zomer toch echt aan een airco moet geloven, anders is het hier niet uit te houden. Nou ben ik overdag meestal op stap, maar dan nog.
Warmte uit huis = warmte uit muren = het duurt langer voordat het binnen een sauna wordt en het is makkelijker om de boel 's avonds af te koelenquote:Op maandag 30 mei 2022 18:40 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Wat voor buffer
Het is godverdomme geen spaargeld
Je moet wel af en toe wat open zettenquote:Op maandag 30 mei 2022 18:42 schreef DJMO het volgende:
[..]
Ik heb hier net zo'n huis. Het is nu 23,5 graad binnen, zonder te stoken. Ik vrees dat ik in de zomer toch echt aan een airco moet geloven, anders is het hier niet uit te houden. Nou ben ik overdag meestal op stap, maar dan nog.
Als ik 's avonds thuis ben staat de balkondeur open. Daarnaast staan de bovenlichtjes standaard op kierstand. 's ochtends vroeg (als ik thuis ben) de deuren tegen elkaar open. Maar heb de middagzon vol op mijn woonkamer. Daar valt bijna niet tegenop te luchten.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je moet wel af en toe wat open zetten
Ik heb de zon van zonsopkomst tot het eind van de middag, maar dit weekend is het gewoon gelukt om de warmte er goed uit te krijgen. Nou heb ik wel een beetje vals gespeeld door de airco zaterdag in te zetten tegen de zonquote:Op maandag 30 mei 2022 19:11 schreef DJMO het volgende:
[..]
Als ik 's avonds thuis ben staat de balkondeur open. Daarnaast staan de bovenlichtjes standaard op kierstand. 's ochtends vroeg (als ik thuis ben) de deuren tegen elkaar open. Maar heb de middagzon vol op mijn woonkamer. Daar valt bijna niet tegenop te luchten.
alweer 19.5? daar is niks mis mee, tochquote:Op maandag 30 mei 2022 18:50 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Hier inmiddels alweer 19,5 en dan ventileer ik echt alleen overdag een beetje.
Maar ja, woning uit '71 dus lek als een mandje.
Valt nu op het laatste stukje woonkamer idd. En dan vanaf een uur of elf 's ochtends af (durf het niet goed te zeggen, ben meestal voor die tijd de deur al uit)quote:Op maandag 30 mei 2022 19:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb de zon van zonsopkomst tot het eind van de middag, maar dit weekend is het gewoon gelukt om de warmte er goed uit te krijgen. Nou heb ik wel een beetje vals gespeeld door de airco zaterdag in te zetten tegen de zon
Uit ervaring weet ik wel dat de zon 's avonds eigenlijk het vervelendste is, dus ik vermoed dat je die ook nog hebt.
Ik vind het in dat licht ook wel meevallen hoor (kwam van 22,5 a 23 af sinds het laatste moment dat het buiten zomers was), maar toch nogal een contrast met dat huis van DJMO.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:18 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
alweer 19.5? daar is niks mis mee, toch
Voor bij jou in de woonkamer moet je toch echt wel aan zoiets denken (met een goede gesloten afvoer naar buiten):quote:Op maandag 30 mei 2022 18:42 schreef DJMO het volgende:
[..]
Met dat probleem zit ik hier dus. Nieuwbouwwoning uit 2017. Zwaar geïsoleerd. Ik hoef pas eind oktober, begin november voor het eerst de verwarming aan te zetten (ik stook krap 400m3 per jaar).quote:Op maandag 30 mei 2022 19:33 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Ik vind het in dat licht ook wel meevallen hoor (kwam van 22,5 a 23 af sinds het laatste moment dat het buiten zomers was), maar toch nogal een contrast met dat huis van hem.
Al vind ik dat eigenlijk ook bezopen hoor, van die huizen die zo zwaar zijn geïsoleerd dat je het 's zomers zonder een airco met geen mogelijkheid meer koel krijgt.
Keurige setup, complimentenquote:Op maandag 30 mei 2022 22:06 schreef Papabear het volgende:
[..]
Met dat probleem zit ik hier dus. Nieuwbouwwoning uit 2017. Zwaar geïsoleerd. Ik hoef pas eind oktober, begin november voor het eerst de verwarming aan te zetten (ik stook krap 400m3 per jaar).
Maar in de zomer kan het hier bloedheet worden. Dat gaat wel heel geleidelijk aan, maar zodra de warmte eenmaal in huis zit, dan is het er echt niet meer uit te krijgen
Daarom nu een mobiele arico (huurwoning) van Andrews van 14.000 BTU. Ik heb zelf een doorgang gemaakt voor een kiepraam en de geïsoleerde slang scheelt ook enorm (die dingen worden anders wel zo'n 40 graden)!
[ afbeelding ]
Ik wacht het even af. Als het echt onhoudbaar wordt dan bestel ik wel een nieuwe. Vooralsnog ben ik overdag bijna nooit thuis gelukkig.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:58 schreef Papabear het volgende:
[..]
Voor bij jou in de woonkamer moet je toch echt wel aan zoiets denken (met een goede gesloten afvoer naar buiten):
https://www.marktplaats.n(...)0btu-andrews-ijskoud
In een huurwoning mag je niet zomaar een gat in de muur boren natuurlijk voor een airco. Plafondventilator voelt als iets heel Amerikaans.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 15:32 schreef qajariaq het volgende:
En zo denk ik er ook over. Een plafondventilator is vaak effectiever en ook nog goedkoper in aanschaf en gebruik.
Een ventilator is bijna per definitie slechter dan zelfs de grootste baggeraircoquote:Op dinsdag 31 mei 2022 15:32 schreef qajariaq het volgende:
En zo denk ik er ook over. Een plafondventilator is vaak effectiever en ook nog goedkoper in aanschaf en gebruik.
Je kan altijd overleggen of je een airco mag ophangen. Het grootste risico is dat als je ooit weer gaat verhuizen dat je dan de investering kwijt bent.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:05 schreef Momo het volgende:
[..]
In een huurwoning mag je niet zomaar een gat in de muur boren natuurlijk voor een airco. Plafondventilator voelt als iets heel Amerikaans.
Niet mee eens. Een beetje mobiele baggerairco laat het zelfs warmer worden in huis.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een ventilator is bijna per definitie slechter dan zelfs de grootste baggerairco
quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Niet mee eens. Een beetje mobiele baggerairco laat het zelfs warmer worden in huis.
Het opwekken van een licht briesje in huis werkt best wel voor je comfort. Het wordt niet koeler maar het voelt wel zo. En je kosten zijn niet vergelijkbaar.
Ja, jouw uitleg is erg duidelijk en overtuigend.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]![]()
![]()
Je hebt echt geen flauw benul waar je het over hebt.
Ik heb er zelf eentje staan en mijn thermostaat zegt meer dan genoeg over de effectiviteit. En ja, ik had vroegah ook een prutding dat het gewoon voor elkaar kreeg.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:33 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, jouw uitleg is erg duidelijk en overtuigend.
Wat heb je staan? Een ventilator of een bagger airco?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb er zelf eentje staan en mijn thermostaat zegt meer dan genoeg over de effectiviteit. En ja, ik had vroegah ook een prutding dat het gewoon voor elkaar kreeg.
Hij heeft volledig gelijk.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]![]()
![]()
Je hebt echt geen flauw benul waar je het over hebt.
Als je denkt dat een ventilator ook maar enig effect op de thermostaat hebt, dan ben je wel af.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat heb je staan? Een ventilator of een bagger airco?
Niemand beweerde dat.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je denkt dat een ventilator ook maar enig effect op de thermostaat hebt, dan ben je wel af.
quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je denkt dat een ventilator ook maar enig effect op de thermostaat hebt, dan ben je wel af.
Ben jij nu af?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:17 schreef qajariaq het volgende:
Het opwekken van een licht briesje in huis werkt best wel voor je comfort. Het wordt niet koeler maar het voelt wel zo. En je kosten zijn niet vergelijkbaar.
Inmiddels al wel een klein beetje onweer in de buurt.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 19:03 schreef d.k. het volgende:
We hebben hier in de regio Eindhoven vanochtend al een fikse bui gehad, maar nu begint het ook weer serieus donker te kijken. Helaas geen mooie rolwolk ervoor zoals laatst.
In het zuiden nu...quote:Op dinsdag 31 mei 2022 19:04 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Inmiddels al wel een klein beetje onweer in de buurt.
lijkt mij wel vet dat eens te zienquote:
Onzin. Behalve dan dat een ventilator goedkoper is.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 15:32 schreef qajariaq het volgende:
Je verteld zelf al dat je een enorme overcapaciteit nodig hebt om enig effect te hebben.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:18 schreef Papabear het volgende:
Ik heb een mobiele airco met flink wat capaciteit en die krijgt het hier behoorlijk fris als het buiten heet is.
En ja, dat kost veel meer stroom dan een split-unit, absoluut waar!
Geen overcapaciteit, maar voldoende.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je verteld zelf al dat je een enorme overcapaciteit nodig hebt om enig effect te hebben.
Hoezo is mijn verhaal onzin dan?
Niet jokken, er is wel regen gevallen, maar niet op de tijden dat IK buiten wasquote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:27 schreef Papabear het volgende:
OT: Kop van N-Holland geen spatje regen gehad, maar dat kwam voor de lokale avondvierdaagse voor zoonlief wel prima uit eigenlijk
Al eeuwen zoeken mensen met warm weer een briesje op. Hoewel het geen invloed heeft op de thermometer voelt het wel degelijk verkoelend aan.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:45 schreef Papabear het volgende:
Het onzingedeelte is dat een plafondventilator effectiever is, want dat is alleen maar luchtverplaatsing. Al heb ik die wel in mijn slaapkamer boven het bed
Ja, dat van dat briesje heb je helemaal gelijk in. Heerlijk!quote:Op dinsdag 31 mei 2022 21:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Al eeuwen zoeken mensen met warm weer een briesje op. Hoewel het geen invloed heeft op de thermometer voelt het wel degelijk verkoelend aan.
Een beetje bagger mobiele airco doet in de praktijk ook niet veel meer dan lucht verplaatsen. Het produceert warmte door warmte onttrekking aan de lucht maar ook door de motor. De gekoelde lucht wordt dan de kamer in geblazen maar een groot deel ervan gaat gelijk weer terug het apparaat in om andere lucht te koelen en de motor niet oververhit laten worden.
Ik heb diverse van die apparaten gezien op kantoor, ooit gekocht al noodvoorziening voor de serverruimte. Echter bleek dat gewoon de deur openzetten met een dikke ventilator ervoor meer effect had.
Ik had het dan ook over de avondvierdaagse en die heb je voor zo ver ik weet zonder spatje overleefdquote:Op dinsdag 31 mei 2022 21:00 schreef DJMO het volgende:
[..]
Niet jokken, er is wel regen gevallen, maar niet op de tijden dat IK buiten was
De enige druppels regen die ik vandaag gevoeld heb was tijdens een rookpauze op een tankstation. En dat waren er maar vijf ofzo.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 21:11 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik had het dan ook over de avondvierdaagse en die heb je voor zo ver ik weet zonder spatje overleefd
Roken op een tankstation...quote:Op dinsdag 31 mei 2022 21:12 schreef DJMO het volgende:
[..]
De enige druppels regen die ik vandaag gevoeld heb was tijdens een rookpauze op een tankstation. En dat waren er maar vijf ofzo.
Ernaast. Ik moest hoognodig naar het toilet.quote:
quote:Door het buiige karakter zijn de lokale en regionale verschillen in neerslaghoeveelheid groot. De meeste neerslag viel in het midden en noorden van het land....
Het zonnigst was het in het zuidwesten van het land, met in Westdorpe en Vlissingen 287 uur zon. Het minst zonnig was het in Eelde met 224 uur zon.
Jij woont echt kut volgens mij. Hier redelijk blauw. Komend weekend ook 24 graden. Prima welquote:Op woensdag 1 juni 2022 09:34 schreef Kettlebell het volgende:
Vandaag zou het toch beginnen met zonnig worden? Gvd geen vierkante CM blauw te bekennen hier.
Vanuit mijn raam kan ik in de verte het dak van de JC arena zien dus ik woon niet in één of andere periferie. Maar toch gebeurt het vaker wel dan niet dat als ik op een gemiddelde weer-site kijk ik een stralend zonnetje zie, en als ik naar buiten kijk, zoals nu ook, zie ik een breed grijs wolkendek.quote:Op woensdag 1 juni 2022 12:31 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Jij woont echt kut volgens mij. Hier redelijk blauw. Komend weekend ook 24 graden. Prima wel
En? En? En?quote:Op woensdag 1 juni 2022 13:53 schreef Kettlebell het volgende:
[..]
Vanuit mijn raam kan ik in de verte het dak van de JC arena zien dus ik woon niet in één of andere periferie. Maar toch gebeurt het vaker wel dan niet dat als ik op een gemiddelde weer-site kijk ik een stralend zonnetje zie, en als ik naar buiten kijk, zoals nu ook, zie ik een breed grijs wolkendek.
Oké inmiddels komt er hier en daar een stukje blauw doorheen zetten maar het lijkt echt in de verste verte niet op het weerbeeld zoals het volgens weer.nl op dit moment zou moeten zijn. En dan denk ik echt : hoe moeilijk kan het zijn![]()
Je hoort mij echt niet als er een strakblauwe dag wordt voorspeld en er drijft alsnog hier en daar een wolkenveldje voorbij, maar dit is gewoon compleet het tegenovergestelde van wat er wordt aangegeven voor vandaag.
Gisteren was het overigens juist andersom : toen zou het de hele dag grijs zijn volgens weer.nl, maar was het tot zeker 14:00 hartstikke zonnig. Dan denk ik hoe kunnen ze er toch steeds zo ver naast zitten. Dat je niet kunt voorspellen wel weer het 15 juni wordt dat snap ik nog. Maar als je ook niet kunt zeggen hoe het over een uur wordt, dan wordt het wel wat treurig en vooral overbodig die hele weervoorspelling.
Meer blauw tussen de wolken door dan gisteren, maar nog steeds meestal geen directe zonneschijn. Zie hier veruit de meeste mensen ook nog met jas/trui langskomen.quote:Op donderdag 2 juni 2022 13:21 schreef Mammietje het volgende:
[..]
En? En? En?![]()
Glas halfvol of halfleeg vandaag?![]()
Hier ein-de-lijk ook eens blauw en zonnig!![]()
Straks ff lange wandeling maken en ervan genieten.![]()
Misschien sleep ik onderweg nog wel een demente bejaarde mee, komen die er ook eens uit.
Kom naar midden NL, omgeving Utrecht. Minimaal 60mm hier gok ikquote:Op donderdag 2 juni 2022 15:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zal wel weer overal behalve hier zijn alleen...
Je stap over een stoepje en je bent klaar?quote:Op donderdag 2 juni 2022 19:24 schreef borisz het volgende:
Zou zondag beginnen aan de Dutch Mountain Trail... Nou dat wordt maandag
Beetje lastig weer nu om op te kleden. Best fris en veel wind, maar je weet dat je je over een uurtje of 2.5 kapot zweet als de zon er doorheen komtquote:Op zaterdag 4 juni 2022 10:03 schreef Nattekat het volgende:
Straks weer gewoon opklaringen. Die juni zon prikt dwars door alles heen
Gelukkig is de wind er nog, mag niet te mooi worden natuurlijk.
Het is onderweg, Belgische wegen zijn alleen niet zo goed, dus het heeft even nodig.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 12:39 schreef dick_laurent het volgende:
Als ja...
Hier blijft het gewoon grijs voorlopig.
Hier is het heerlijk. Graadje of 20 en een zacht zonnetje met wat dunne wolken ervoorquote:Op zaterdag 4 juni 2022 13:54 schreef Haags het volgende:
Ze zeiden mooi weer. Ze zitten er weer eens hopeloos naast
Het haalt net de 18 graden hier. De zon nog geen enkel moment gezien en zo nu en dan wat spetters regen.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 13:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hier is het heerlijk. Graadje of 20 en een zacht zonnetje met wat dunne wolken ervoor
18 < 20, dus koelen.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 13:53 schreef dick_laurent het volgende:
Koelen, lol. Het is 18 graden. Ik heb juist alles dicht zodat het binnen nog rond de 20 blijft
Ik zag al sinds een paar dagen dat het na vrijdag zon-wolken zou worden. Jammer dat de app zoveel gelijk heeft.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 13:54 schreef Haags het volgende:
Ze zeiden mooi weer. Ze zitten er weer eens hopeloos naast
Goed weer om schapen te scheren deze maand ook.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 16:40 schreef Nattekat het volgende:
Die temperatuurverschillen in dit land de laatste weken zijn echt absurd gewoon. Iedere keer als het hier een lekkere warme dag is, net warm genoeg voor een t-shirt, is het in het noorden koud en in het zuiden zomers warm.
Morgen. Morgen staat de wereld op zijn kop volgens Willemijn Hoebert daarnetquote:Op zaterdag 4 juni 2022 16:40 schreef Nattekat het volgende:
Die temperatuurverschillen in dit land de laatste weken zijn echt absurd gewoon. Iedere keer als het hier een lekkere warme dag is, net warm genoeg voor een t-shirt, is het in het noorden koud en in het zuiden zomers warm.
Alle voorspelde ingrediënten zijn gewoon zichtbaar op de buienradar, het activeert alleen niet.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:42 schreef Coelho het volgende:
Tenzij Frankrijk gaat ontploffen lijkt het weer met de overbekende sisser af te lopen. De regen van vannacht is weggebleven, de continue regenval vanaf vanochtend vroeg is er nog steeds niet en als ik buienradar en lightningmaps moet geloven dan valt het met de onweersactiviteit ook wel mee.
Laatst leek er ook niet veel regen te vallen maar op de buienradar viel heel goed te zien dat dit zich toch flink ontwikkelde gedurende de dag. Uiteindelijk dik 20mm regen gehad waar er maar <5mm was verwacht.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:42 schreef Coelho het volgende:
Tenzij Frankrijk gaat ontploffen lijkt het weer met de overbekende sisser af te lopen. De regen van vannacht is weggebleven, de continue regenval vanaf vanochtend vroeg is er nog steeds niet en als ik buienradar en lightningmaps moet geloven dan valt het met de onweersactiviteit ook wel mee.
Dat lijntje is al aan het instorten zodra het de landsgrens passeert, deze ene keer is het niet het Leidse schild.quote:Op zondag 5 juni 2022 12:51 schreef cherrycoke het volgende:
@:nattekat haal dat ZH schild is weg joh
Hier net boven Eindhoven gewoon droog. Paar druppels gevallen, meer niet.quote:Op zondag 5 juni 2022 13:02 schreef d.k. het volgende:
Correctie: moesson nu in regio Eindhoven. Goed voor de tuin zullen we maar zeggen. Maar gewoon regen, geen onweer helaas.
Niet zeuren, jij hebt al mogen 'koelen'.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:19 schreef Nattekat het volgende:
Kijk, normaal als het overal helemaal los gaat behalve hier, komt dat doordat we gewoon een frisse wind van zee hebben die voorkomt dat het hier achterlijk warm en benauwd wordt. Nog steeds klote, maar dan hebben we in ieder geval iets.
Nu is het hier stervensbenauwd, met een flinke bak water als extra bonus nu, en krijgen we nog steeds niets.
Dat dit kan in Nederland
Doe jij meerdere uren over je auto wassen joh?quote:Op zondag 5 juni 2022 13:19 schreef PzKpfw het volgende:
Als die schijtwind is een paar uur ging liggen kon ik mooi m'n auto even wassen.
Als ik het goed wil doen dan wel ja.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:28 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Niet zeuren, jij hebt al mogen 'koelen'.![]()
![]()
Hier ook flink benauwd. Spettert nu wat maar het voelt alsof er nog wel wat meer te verwachten valt.
[..]
Doe jij meerdere uren over je auto wassen joh?![]()
Is ie zo vies of ben je marinier?
Ik heb alles hier hooguit 2 uur open gehad vanmorgen, daarna begon het ondragelijk te worden. Dus koelen valt ook wel meequote:Op zondag 5 juni 2022 15:28 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Niet zeuren, jij hebt al mogen 'koelen'.![]()
![]()
Hier ook flink benauwd. Spettert nu wat maar het voelt alsof er nog wel wat meer te verwachten valt.
[..]
Doe jij meerdere uren over je auto wassen joh?![]()
Is ie zo vies of ben je marinier?
Ik zit hier al weken met lede ogen aan te zien dat men het heet en zonnig heeft. Hier slechts een enkele dag van net een paar graden boven de 20 mogen genieten. En dan iedere keer net één dagje er ff van mogen proeven en weg is het weer. Zo jammer.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb alles hier hooguit 2 uur open gehad vanmorgen, daarna begon het ondragelijk te worden. Dus koelen valt ook wel mee
Die krijgen we hier in het Noorden niet.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:32 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Eerst die regenbui er maar overheen dan, scheelt weer!
In die buurt ga ik op vakantie binnenkort, komt wel erg dichtbij zo.quote:
Moet je ook niet op een Waddeneiland gaan wonen.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:38 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik zit hier al weken met lede ogen aan te zien dat men het heet en zonnig heeft. Hier slechts een enkele dag van net een paar graden boven de 20 mogen genieten. En dan iedere keer net één dagje er ff van mogen proeven en weg is het weer. Zo jammer.![]()
Ik wil ook moeten koelen!![]()
Ik wil verhuizen.
Vanavond! Effies geduld!quote:Op zondag 5 juni 2022 15:39 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Die krijgen we hier in het Noorden niet.
Op een waddeneiland!quote:Op zondag 5 juni 2022 15:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Moet je ook niet op een Waddeneiland gaan wonen.
En hier is het alleen bloedheet omdat de straat waar ik woon dusdanig ingedeeld is dat de zon er de hele dag vol op staat te branden, dus een waar hitte-eiland. Ik hoef 's winters op de dagen dat de zon schijnt niet eens te stoken om het boven de 20 te krijgen, dus dat 'koelen' krijg je al heel snel
Ik denk dat we hier in het met een slappe regenbui moeten doen.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:50 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Vanavond! Effies geduld!
[..]
Op een waddeneiland!![]()
Dat gaat zeker nooit gebeuren.![]()
![]()
Ah.... dat verklaart. Beter. Mooi goedkoop.
Ow... is dat zo'n bui waar je ook spontaan van opdroogt?quote:Op zondag 5 juni 2022 16:01 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ik denk dat we hier in het met een slappe regenbui moeten doen.
De onweerskansen waren sowieso laag, dus het wordt weer 50 tinten grijs voor de rest van de week.quote:Op zondag 5 juni 2022 16:48 schreef DemonRage het volgende:
In Eindhoven wordt het donker, maar in de verste verte geen onweer te bespeuren, alleen zeik.
Één bui lost geen droogte op.quote:Op zondag 5 juni 2022 16:56 schreef INViCTuS het volgende:
Ow man wat is het toch droog, hè![]()
![]()
Dit is precies niet zoals een zomer hoort, maar typisch Nederlands, dat wel.
Dit is dan ook niet één bui. Het is de hele middag al aan het plensen in delen van het land.quote:
Gestage regenval die lang duurt welquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |