abonnement Unibet Coolblue
pi_203232442
https://www.nu.nl/algemee(...)-joodse-notaris.html

Na een cold case, of zeg maar Antarctica koude zaak, is het waarschijnlijk gekraakt op een methode en een diepgang waar vast een boek over geschreven zal gaan worden.

Met behulp van tientallen mensen, een veteraan ex-fbi (plus team) en de nieuwste AI wat gebruikt werd om informatie waar men niets aan had uit te sluiten en verbanden te leggen wat je normaal gesproken nauwelijks kan vinden.
Handtekening en schrift analyses, omwonenden, medewerkers, ex medewerkers etc etc, het gehele archief wat beschikbaar was nu en ten tijde dat Otto Frank zijn onderzoek deed tot en met wat nog bestaat sinds de ww2 uit de politie archieven.

Blijkt dat het een vooraanstaande Jood is geweest, waarschijnlijk uit angst voor zijn eigen familie, die niet alleen Anne Frank, maar ook andere Joodse families zou hebben verraden.

Dit op basis van anonieme brief gericht aan Otto destijds maar bijna verloren is geraakt want onderzoek deed men opeens niet meer vanwege de naam op de brief.
Otto was bang vanwege de antisemitische sentimenten wat nog speelde.

Daarnaast is gekeken of Bijv de familie van de verrader in kampen of andere locaties waren gedwongen, dit bleek niet zo te zijn wat al vreemd te noemen is.

Al met al een onverwachte conclusie.
pi_203232472
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
https://www.nu.nl/algemee(...)-joodse-notaris.html

Na een cold case, of zeg maar Antarctica koude zaak, is het waarschijnlijk gekraakt op een methode en een diepgang waar vast een boek over geschreven zal gaan worden.

Met behulp van tientallen mensen, een veteraan ex-fbi (plus team) en de nieuwste AI wat gebruikt werd om informatie waar men niets aan had uit te sluiten en verbanden te leggen wat je normaal gesproken nauwelijks kan vinden.
Handtekening en schrift analyses, omwonenden, medewerkers, ex medewerkers etc etc, het gehele archief wat beschikbaar was nu en ten tijde dat Otto Frank zijn onderzoek deed tot en met wat nog bestaat sinds de ww2 uit de politie archieven.

Blijkt dat het een vooraanstaande Jood is geweest, waarschijnlijk uit angst voor zijn eigen familie, die niet alleen Anne Frank, maar ook andere Joodse families zou hebben verraden.

Dit op basis van anonieme brief gericht aan Otto destijds maar bijna verloren is geraakt want onderzoek deed men opeens niet meer vanwege de naam op de brief.
Otto was bang vanwege de antisemitische sentimenten wat nog speelde.

Daarnaast is gekeken of Bijv de familie van de verrader in kampen of andere locaties waren gedwongen, dit bleek niet zo te zijn wat al vreemd te noemen is.

Al met al een onverwachte conclusie.
Zeker, op de website van Anne Frank zijn namen genoemd van mogelijke daders maar deze constructie/dader stond en staat er niet tussen.

Edit:
https://www.annefrank.org(...)anne-frank-verraden/
  Trouwste user 2022 maandag 17 januari 2022 @ 09:44:21 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_203232499
Interessante ontwikkeling.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_203232554
https://nos.nl/l/2413384

Hier nog een heel uitgebreid artikel met veel uitleg over van de Bergh en zijn schaakspel in de oorlog.

[ Bericht 95% gewijzigd door ootjekatootje op 17-01-2022 09:55:55 ]
pi_203232585
Het was toch niet zeldzaam dat Joden elkaar onderling ook erbij naaiden? Helemaal omdat als ze dat niet deden de sancties meteen een stuk zwaarder waren voor die groep.

Feitelijk deden ze dat al door zichzelf te registreren als Joden, maar dat is weer een andere discussie. Ik zou het niet heel onverwacht willen noemen in ieder geval.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_203232630
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:49 schreef Caland het volgende:
Het was toch niet zeldzaam dat Joden elkaar onderling ook erbij naaiden? Helemaal omdat als ze dat niet deden de sancties meteen een stuk zwaarder waren voor die groep.

Feitelijk deden ze dat al door zichzelf te registreren als Joden, maar dat is weer een andere discussie. Ik zou het niet heel onverwacht willen noemen in ieder geval.
Dat registreren was al voor de oorlog al zo, dan werd je geregistreerd als Nederlands Israeli of N.I. in het kort op je paspoort.
Dat maakte het zo eenvoudig voor de Duitsers om meteen uit te vinden wie Joods was en wie niet.

Men is niet voor niets zo huiverig als onze overheid weer eens elk detail over een ieder geregistreerd wil zien.
  maandag 17 januari 2022 @ 10:04:14 #7
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203232768
Notarissen :r
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203232780
Bij wie gaan ze dan verhaal halen. Meerderheid van die mensen liggen inmiddels onder de grasmat. Dat van die achterkamer is 78 jaar geleden. Iemand die haar verraden heeft moet dus sowieso ook een stuk ouder zijn aangezien een peuter/kind op dat moment geen informatie zal verklappen.
Cindy De Vuyst
pi_203232821
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:05 schreef einzeinz het volgende:
Bij wie gaan ze dan verhaal halen. Meerderheid van die mensen liggen inmiddels onder de grasmat. Dat van die achterkamer is 78 jaar geleden. Iemand die haar verraden heeft moet dus sowieso ook een stuk ouder zijn aangezien een peuter/kind op dat moment geen informatie zal verklappen.
Het was meer een soort mysterie wat nooit een conclusie heeft gekregen.
De man in kwestie is in 1950 overleden.
pi_203232832
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:05 schreef einzeinz het volgende:
Bij wie gaan ze dan verhaal halen. Meerderheid van die mensen liggen inmiddels onder de grasmat. Dat van die achterkamer is 78 jaar geleden. Iemand die haar verraden heeft moet dus sowieso ook een stuk ouder zijn aangezien een peuter/kind op dat moment geen informatie zal verklappen.
No shit Sherlock :')
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_203233364
https://nos.nl/artikel/24(...)dde-adres-anne-frank



"Moderne technieken" :') Hij zit gewoon op Wikipedia.
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 11:03:15 #12
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_203233520
Toch bijzonder dat er nog zo onderzoek wordt gedaan naar iets wat ze toch nooit 100% hard kunnen maken.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_203233603
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:05 schreef einzeinz het volgende:
Bij wie gaan ze dan verhaal halen. Meerderheid van die mensen liggen inmiddels onder de grasmat. Dat van die achterkamer is 78 jaar geleden. Iemand die haar verraden heeft moet dus sowieso ook een stuk ouder zijn aangezien een peuter/kind op dat moment geen informatie zal verklappen.
Alle nabestaanden de gaskamer in!!!?!?!?!!?;78£9#91);28
  maandag 17 januari 2022 @ 11:09:38 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_203233644
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:03 schreef ChevyCaprice het volgende:
Toch bijzonder dat er nog zo onderzoek wordt gedaan naar iets wat ze toch nooit 100% hard kunnen maken.
Alles voor de memes
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_203233650
Sjongejonge. Ik hoorde dat een doorgewinterde ex FBI'er! het onderzoek leidde en er 6 jaar aan besteed heeft. Maar de "waarheid" lag gewoon in een doos met persoonlijke spullen....

Nou nou, hoeveel misdaden heeft deze doorgewinterde FBI'er in zijn carrière opgelost....? :')
pi_203233730
Familie van Soros zeker.
  maandag 17 januari 2022 @ 11:21:08 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_203233814
Ik vind het echt briljant hoe de Anne Frank Stichting decennia na die tragedie in het (wereld)nieuws kan blijven.
Dan zijn er weer wat verloren pagina's gevonden, dan is er weer een film en nu deze ontwikkeling.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_203233866
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
https://www.nu.nl/algemee(...)-joodse-notaris.html

Na een cold case, of zeg maar Antarctica koude zaak, is het waarschijnlijk gekraakt op een methode en een diepgang waar vast een boek over geschreven zal gaan worden.

Met behulp van tientallen mensen, een veteraan ex-fbi (plus team) en de nieuwste AI wat gebruikt werd om informatie waar men niets aan had uit te sluiten en verbanden te leggen wat je normaal gesproken nauwelijks kan vinden.
Handtekening en schrift analyses, omwonenden, medewerkers, ex medewerkers etc etc, het gehele archief wat beschikbaar was nu en ten tijde dat Otto Frank zijn onderzoek deed tot en met wat nog bestaat sinds de ww2 uit de politie archieven.

Blijkt dat het een vooraanstaande Jood is geweest, waarschijnlijk uit angst voor zijn eigen familie, die niet alleen Anne Frank, maar ook andere Joodse families zou hebben verraden.

Dit op basis van anonieme brief gericht aan Otto destijds maar bijna verloren is geraakt want onderzoek deed men opeens niet meer vanwege de naam op de brief.
Otto was bang vanwege de antisemitische sentimenten wat nog speelde.

Daarnaast is gekeken of Bijv de familie van de verrader in kampen of andere locaties waren gedwongen, dit bleek niet zo te zijn wat al vreemd te noemen is.

Al met al een onverwachte conclusie.
Ja,leuk, aardig, en wat heb je er aan? Geen flikker!
Alle betrokkenen partijen liggen al decennia te verpieren en de onderbemande politie zit anno 2022 met een workload waar je u tegen zegt.

In het geval van Tania Groenhuis zeg ik nog ja omdat daar nabestaanden van zijn.
Hier kan je behalve als leuk nieuwsfeitje helemaal niks mee.
Maar ze brengen het of ze alle drugskartels van Nederland opgerold hebben.
pi_203233891
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:49 schreef Caland het volgende:
Het was toch niet zeldzaam dat Joden elkaar onderling ook erbij naaiden? Helemaal omdat als ze dat niet deden de sancties meteen een stuk zwaarder waren voor die groep.

Feitelijk deden ze dat al door zichzelf te registreren als Joden, maar dat is weer een andere discussie. Ik zou het niet heel onverwacht willen noemen in ieder geval.
Zo schofterig was het. Die mensen stonden voor een hels dilemma, als ze geen mensen aan gaven kon hun eigen familie op de trein naar een concentratiekamp.
Als het verhaal waar is kun je die notaris eigenlijk niks kwalijk nemen, je zal maar voor zo,n keuze staan.
pi_203233899
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:09 schreef Toine51 het volgende:
Sjongejonge. Ik hoorde dat een doorgewinterde ex FBI'er! het onderzoek leidde en er 6 jaar aan besteed heeft. Maar de "waarheid" lag gewoon in een doos met persoonlijke spullen....

Nou nou, hoeveel misdaden heeft deze doorgewinterde FBI'er in zijn carrière opgelost....? :')
Precies dit.
Ik ga op straat op zoek naar een weggelopen kat, ik vind hem bij de buurvrouw aan de overkant die hem intussen een schoteltje melk heeft gegeven.
Wat een speurneus ben ik toch!
  maandag 17 januari 2022 @ 11:27:26 #21
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_203233921
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:25 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Zo schofterig was het. Die mensen stonden voor een hels dilemma, als ze geen mensen aan gaven kon hun eigen familie op de trein naar een concentratiekamp.
Als het verhaal waar is kun je die notaris eigenlijk niks kwalijk nemen, je zal maar voor zo,n keuze staan.
Exact.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_203233965
Ik ben weleens tegen een tijdelijke ban aangelopen hier omdat ik verkondigde dat de Joodse inwoners van Amsterdam, hartstochtelijk ondersteund door de Gemeenteraad en andere lagen van de bevolking, ervoor hebben gezorgd dat de jodenvervolging in Amsterdam zo'n grandioos succes was voor de Duitsers. En nee, het bagatelliserende excuus dat het succes vooral kwam door de uitstekende bevolkingsregisters hoeft u hieronder niet meer te benoemen.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 17 januari 2022 @ 11:34:08 #23
414785 sirdanilot
pi_203234023
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:30 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Ik ben weleens tegen een tijdelijke ban aangelopen hier omdat ik verkondigde dat de Joodse inwoners van Amsterdam, hartstochtelijk ondersteund door de Gemeenteraad en andere lagen van de bevolking, ervoor hebben gezorgd dat de jodenvervolging in Amsterdam zo'n grandioos succes was voor de Duitsers. En nee, het bagatelliserende excuus dat het succes vooral kwam door de uitstekende bevolkingsregisters hoeft u hieronder niet meer te benoemen.
Oh dan zal ik wederom ook wel weer verbannen worden.

Het leuke vind ik nog dat Otto Frank het al wist, maar de verrader niet wilde verklikken juist om de goede naam van deze gemeenschap te beschermen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203234049
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:30 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Ik ben weleens tegen een tijdelijke ban aangelopen hier omdat ik verkondigde dat de Joodse inwoners van Amsterdam, hartstochtelijk ondersteund door de Gemeenteraad en andere lagen van de bevolking, ervoor hebben gezorgd dat de jodenvervolging in Amsterdam zo'n grandioos succes was voor de Duitsers. En nee, het bagatelliserende excuus dat het succes vooral kwam door de uitstekende bevolkingsregisters hoeft u hieronder niet meer te benoemen.
Deels juist. Maar joden die andere joden niet verraden stonden ook onder zware druk.

Het was dan jouw gezin, of een gezin van iemand anders.
pi_203234056
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Deels juist. Maar joden die andere joden niet verraden stonden ook onder zware druk.

Het was dan jouw gezin, of een gezin van iemand anders.
Onzin. E is altijd een derde, vierde en vijfde keuze.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  maandag 17 januari 2022 @ 11:41:36 #26
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_203234109
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:30 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Ik ben weleens tegen een tijdelijke ban aangelopen hier omdat ik verkondigde dat de Joodse inwoners van Amsterdam, hartstochtelijk ondersteund door de Gemeenteraad en andere lagen van de bevolking, ervoor hebben gezorgd dat de jodenvervolging in Amsterdam zo'n grandioos succes was voor de Duitsers. En nee, het bagatelliserende excuus dat het succes vooral kwam door de uitstekende bevolkingsregisters hoeft u hieronder niet meer te benoemen.
Ik ben achter de schermen een keer gevraagd een post te verwijderen in de Israël/Palestijnen reeks die ging over wetenschappelijk onderzoek naar de erfelijkheid van trauma's.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_203234112
quote:
15s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:37 schreef ZeventiendeEtage het volgende:

[..]
Onzin. E is altijd een derde, vierde en vijfde keuze.
De Duitsers wilden informatie, kregen ze dat niet, dan was jij de pineut.

Zo hebben de Duitsers ook de bekende verzetsman Christiaan Lindemans (King Kong) onder druk gezet door zijn broer te arresteren en te dreigen te executeren. Zo makkelijk was het dus niet om een derde of vierde keuze te vinden.
  maandag 17 januari 2022 @ 11:42:51 #28
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_203234129
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:25 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Zo schofterig was het. Die mensen stonden voor een hels dilemma, als ze geen mensen aan gaven kon hun eigen familie op de trein naar een concentratiekamp.
Als het verhaal waar is kun je die notaris eigenlijk niks kwalijk nemen, je zal maar voor zo,n keuze staan.
Duivels dilemma. Doet me denken aan "Sophie's Choice". Eigenlijk een van de ziekste films ooit.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 17 januari 2022 @ 11:43:01 #29
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203234132
Zeker weten zullen we het nooit maar de theorie klinkt wel logisch. Niet alleen bezien vanuit de situatie van Van den Bergh, maar ook vanuit het briefje en de zwijgzaamheid van Otto Frank.

Wat ik me toch wel afvraag is hoe Van den Bergh wist dat ze daar zaten. In de nieuwsberichten van vandaag lees ik dat de Joodse raad het zou hebben geweten (waar hij onderdeel van was) maar dat klinkt me wat raar in de oren. Ik meende altijd dat de groep van mensen die wisten van het achterhuis maar heel klein was.
pi_203234151
quote:
15s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:37 schreef ZeventiendeEtage het volgende:

[..]
Onzin. E is altijd een derde, vierde en vijfde keuze.
Als zelfs Otto Frank dat zegt, waarom zou jij daar beter over kunnen oordelen?
Zie laatste alinea in het nos artikel.
pi_203234152
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:41 schreef luxerobots het volgende:

[..]
De Duitsers wilden informatie, kregen ze dat niet, dan was jij de pineut.

Zo hebben de Duitsers ook de bekende verzetsman Christiaan Lindemans (King Kong) onder druk gezet door zijn broer te arresteren en te dreigen te executeren. Zo makkelijk was het dus niet om een derde of vierde keuze te vinden.
Nou ik wil zo iemand als jij niet als buurman hebben, geen idee hoe jij 80 jaar geleden zou gedragen :r
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_203234159
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:44 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Als zelfs Otto Frank dat zegt, waarom zou jij daar beter over kunnen oordelen?
Zie laatste alinea in het nos artikel.
Dat kan mij echt verrotten.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_203234247
Hoofdschuldige blijft natuurlijk Nazi-Duitsland.
Gek is wel: Als het gaat om de Nederlandse slavenhandel destijds veel Nederlanders de Afrikanen als schuldige aanwijzen (oa de voorouders van Afriyie). Maar daar gold natuurlijk hetzelfde. Afrikanen verlinkten hun rasgenoten zodat ze zelf geen slachtoffer werden.
Maar ja. Dat vinden wij natuurlijk heel wat anders. Deze Nederlandse smoes zouden wij nooit van de Duitsers accepteren.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_203234297
quote:
13s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:44 schreef ZeventiendeEtage het volgende:

[..]
Nou ik wil zo iemand als jij niet als buurman hebben, geen idee hoe jij 80 jaar geleden zou gedragen :r
Alsof jij niet onder druk te zetten bent met je vader, moeder, zus of broer.
  maandag 17 januari 2022 @ 11:51:57 #35
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203234302
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:25 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Zo schofterig was het. Die mensen stonden voor een hels dilemma, als ze geen mensen aan gaven kon hun eigen familie op de trein naar een concentratiekamp.
Als het verhaal waar is kun je die notaris eigenlijk niks kwalijk nemen, je zal maar voor zo,n keuze staan.
Aan de andere kant, als we als samenleving zulke keuzes gaan tolereren dan kun je de boel ook wel opdoeken. Dan krijg je het recht van de sterkste en de meest gewelddadige.

Tweede argument, al is dat misschien wat hindsight, dacht die man dan echt dat hij de Duitsers kon vertrouwen dat zijn familie gespaard zou worden. Joden uitroeien was een principe kwestie voor de Duitsers, daar gaat niets aan veranderen als je ze helpt als jood. Hooguit krijg je wat uitstel.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 17 januari 2022 @ 11:54:09 #36
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203234349
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hoofdschuldige blijft natuurlijk Nazi-Duitsland.
Gek is wel: Als het gaat om de Nederlandse slavenhandel destijds veel Nederlanders de Afrikanen als schuldige aanwijzen (oa de voorouders van Afriyie). Maar daar gold natuurlijk hetzelfde. Afrikanen verlinkten hun rasgenoten zodat ze zelf geen slachtoffer werden.
Maar ja. Dat vinden wij natuurlijk heel wat anders. Deze Nederlandse smoes zouden wij nooit van de Duitsers accepteren.
Aperte onzin. Ze verkochten hun eigen zwarte slaven aan de blanken voor de winst.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 17 januari 2022 @ 11:56:39 #37
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203234405
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:51 schreef nixxx het volgende:

[..]
Aan de andere kant, als we als samenleving zulke keuzes gaan tolereren dan kun je de boel ook wel opdoeken. Dan krijg je het recht van de sterkste en de meest gewelddadige.

Tweede argument, al is dat misschien wat hindsight, dacht die man dan echt dat hij de Duitsers kon vertrouwen dat zijn familie gespaard zou worden. Joden uitroeien was een principe kwestie voor de Duitsers, daar gaat niets aan veranderen als je ze helpt als jood. Hooguit krijg je wat uitstel.
Misschien dat mensen daar in de tijd wat minder zeker van waren dan nu. Het bestaan van vernietigingskampen was niet breed bekend zoals dat het nu is. Misschien dat ze dachten dat er nog wel routes waren om zich veilig te stellen.
pi_203234420
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:25 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Zo schofterig was het. Die mensen stonden voor een hels dilemma, als ze geen mensen aan gaven kon hun eigen familie op de trein naar een concentratiekamp.
Als het verhaal waar is kun je die notaris eigenlijk niks kwalijk nemen, je zal maar voor zo,n keuze staan.
Ik wil ook nog even deze scene eens naar boven halen, die laat zien hoe schofterig het er wel niet aan toe kan gaan. Geniale scene van Tarantino, gebiaal gespeeld door Christoph Waltz, en terecht dat hij hier een oscar voor heeft gekregen. Er bestaan werkelijk zulke schoften op deze wereld, en denk je eens in wat je zelf zal doen als je er zo één tegenover je krijgt.

pi_203234464
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:54 schreef nixxx het volgende:

[..]
Aperte onzin. Ze verkochten hun eigen zwarte slaven aan de blanken voor de winst.
Voor de "winst" om niet zelf te worden gedeporteerd.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 17 januari 2022 @ 12:03:15 #40
240618 Micson
The lonely stoner
pi_203234527
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:23 schreef Werkman het volgende:

[..]
Ja,leuk, aardig, en wat heb je er aan? Geen flikker!
Alle betrokkenen partijen liggen al decennia te verpieren en de onderbemande politie zit anno 2022 met een workload waar je u tegen zegt.

In het geval van Tania Groenhuis zeg ik nog ja omdat daar nabestaanden van zijn.
Hier kan je behalve als leuk nieuwsfeitje helemaal niks mee.
Maar ze brengen het of ze alle drugskartels van Nederland opgerold hebben.
De waarheid is belangrijk omwille van zichzelf. Als men dichter bij de waarheid komt, is dit altijd een overwinning. Zelfs 80 jaar na dato als iedereen dood is.
pi_203234528
Wtf?

Heb al die tijd gedacht dat Joodse mensen enkel slachtoffer van iets kunnen zijn. Daderschap komt niet voor in de Joodse cultuur. En nu dit? mijn wereld zal nooit meer hetzelfde zijn.
pi_203234607
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:03 schreef Micson het volgende:

[..]
De waarheid is belangrijk omwille van zichzelf. Als men dichter bij de waarheid komt, is dit altijd een overwinning. Zelfs 80 jaar na dato als iedereen dood is.
Uiteraard moet je blijven onderwijzen over deze historie. Maar ik hoop wel dat het over de jaren met een andere emotionele lading gaat gebeuren. De holocaust was niet enkel op zichzelf verschrikkelijk, maar ook de erfelijke factoren ervan. Derde generatie mensen met Joodse achtergrond die zich ineens heel erg als Jood identificeren, vanwege de holocaust enz. Dat is niet gezond.

Uiteindelijk moeten we allemaal het laddertje op. Daar waar de vruchten zijn.
pi_203234630
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ik ben achter de schermen een keer gevraagd een post te verwijderen in de Israël/Palestijnen reeks die ging over wetenschappelijk onderzoek naar de erfelijkheid van trauma's.
Trauma's zijn vooral sociologisch overdraagbaar.
  maandag 17 januari 2022 @ 12:26:55 #44
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_203235014
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:21 schreef thedeedster het volgende:
Ik vind het echt briljant hoe de Anne Frank Stichting decennia na die tragedie in het (wereld)nieuws kan blijven.
Dan zijn er weer wat verloren pagina's gevonden, dan is er weer een film en nu deze ontwikkeling.
Dat meisje is een merknaam geworden. Albert Heijn, Douwe Egberts, Anne Frank.
  maandag 17 januari 2022 @ 12:39:52 #45
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203235226
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:56 schreef beantherio het volgende:

[..]
Misschien dat mensen daar in de tijd wat minder zeker van waren dan nu. Het bestaan van vernietigingskampen was niet breed bekend zoals dat het nu is. Misschien dat ze dachten dat er nog wel routes waren om zich veilig te stellen.
Misschien was uitstel ook al wel genoeg reden.
Kijk, ik ben allang blij dat ik nooit zo’n soort keuze heb moeten maken. En hoop dat het ook niet zal gebeuren. Maar ik blijf erbij, moreel gezien kun je er niet voor kiezen om anderen te verraden en dat mogen we als samenleving ook afkeuren.

Nu had deze man ook bloed aan zijn handen, net zoals de Duitsers. Had hij niets gezegd dan was hij niet medeschuldig geweest.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_203235237
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:03 schreef theunderdog het volgende:
Wtf?

Heb al die tijd gedacht dat Joodse mensen enkel slachtoffer van iets kunnen zijn. Daderschap komt niet voor in de Joodse cultuur. En nu dit? mijn wereld zal nooit meer hetzelfde zijn.
Jamaar die klikJood stond onder druk (oid). Dus toch slachtoffer. Wees niet ongerust!
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_203235624
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Alsof jij niet onder druk te zetten bent met je vader, moeder, zus of broer.
Never.

On bended knee is no way to be free - Peter R. de Vries

Trouwens walgelijk hoe velen hier NSB-praktijken goedkeuren :r
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_203235705
quote:
7s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:26 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dat meisje is een merknaam geworden. Albert Heijn, Douwe Egberts, Anne Frank.
Nederland het land van Nederwiet, Goudse kaas, Noord-Hollandse rozen, Rembrandt en De Nachtwacht en Anne Frank w/
afspraak tandarts verzetten
pi_203235778
Dit werpt wel een smet op de Joodse Raad die bijvoorbeeld nog heel heldhaftig met schedelmeters en al de Nazi's probeerde te overtuigen dat de Sephardische joden niet van het ras waren dat de Nazi's moesten hebben.

Het past natuurlijk niet in het narratief van de joden als enige slachtoffer en uitsluitend slachtoffer van de Nazi's en de o zo antisemitische Nederlands gojm. Dat vind ik wel een goeie zaak want dat narratief is simplistisch en doet geen recht aan de druk waaronder mensen stonden en de moeilijke keuzes die mensen te maken hadden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 17 januari 2022 @ 13:24:32 #50
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_203235930
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:39 schreef nixxx het volgende:

[..]
Maar ik blijf erbij, moreel gezien kun je er niet voor kiezen om anderen te verraden en dat mogen we als samenleving ook afkeuren.
Dat spreekt voor zich. Maar als ik met een pistool tegen mijn hoofd moet kiezen tussen mijn gezin of een stel vreemden dan is mijn keuze snel gemaakt. En dan vanaf je veilige zolderkamer gaan roepen "booooh dat zou ik nooit doen, dan maken ze mijn gezin maar af" dat gaat er bij mij niet in. Een gemiddeld persoon is in z'n hoofd vast heel heldhaftig maar de praktijk wijst anders uit.
pi_203236027
quote:
Onderzoeker Joodse Raad: Verraadtheorie Anne Frank is ‘lasterlijke onzin’
Door: Bas Kromhout
Het was vanochtend groot nieuws in de landelijke media: een gepensioneerde FBI-rechercheur zou eindelijk hebben ontdekt wie Anne Frank heeft verraden aan de Duitse politie. De notaris Arnold van den Bergh, lid van de Joodse Raad, zou uit eigen lijfsbehoud lijsten met onderduikadressen hebben doorgespeeld. Maar historicus Bart van der Boom, universitair docent aan de Universiteit Leiden, noemt de beschuldiging ‘lasterlijke onzin’.Van der Boom deed jarenlang onderzoek naar de Joodse Raad. Volgens hem is er geen enkel bewijs dat die lijsten met onderduikadressen samenstelde. ‘Als dat zo was, zou dat bekend zijn geweest bij de Duitsers die verantwoordelijk waren voor de deportaties, Willy Lages en Ferdinand Aus der Fünten. Zij hebben na de oorlog in verklaringen aan de Nederlandse Justitie alles gedaan om de Joodse Raad medeverantwoordelijk te maken voor hun misdaden, maar ze hebben nooit iets gezegd over adressenlijsten die aan hen zouden zijn doorgespeeld.’‘

https://www.historischnie(...)s-lasterlijke-onzin/

Wat te denken hiervan? Een anonieme brief aan Otto Frank, die brief is niet bewaard.
  maandag 17 januari 2022 @ 13:32:55 #52
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_203236057
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:24 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dat spreekt voor zich. Maar als ik met een pistool tegen mijn hoofd moet kiezen tussen mijn gezin of een stel vreemden dan is mijn keuze snel gemaakt. En dan vanaf je veilige zolderkamer gaan roepen "booooh dat zou ik nooit doen, dan maken ze mijn gezin maar af" dat gaat er bij mij niet in. Een gemiddeld persoon is in z'n hoofd vast heel heldhaftig maar de praktijk wijst anders uit.
Inderdaad. Daarom geloof ik ook totaal niet in hypothetische vragen. Je kunt zoiets gewoon niet beoordelen zolang je niet zelf in zo'n extreme situatie komt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 17 januari 2022 @ 13:37:46 #53
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203236135
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:24 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dat spreekt voor zich. Maar als ik met een pistool tegen mijn hoofd moet kiezen tussen mijn gezin of een stel vreemden dan is mijn keuze snel gemaakt. En dan vanaf je veilige zolderkamer gaan roepen "booooh dat zou ik nooit doen, dan maken ze mijn gezin maar af" dat gaat er bij mij niet in. Een gemiddeld persoon is in z'n hoofd vast heel heldhaftig maar de praktijk wijst anders uit.
Dat zijn inderdaad twee heel verschillende dingen. Ik zou waarschijnlijk dezelfde keuze maken als jij, daar maak ik me weinig illusies over.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 17 januari 2022 @ 13:49:48 #54
292419 NoXia
Productiefoutje
  maandag 17 januari 2022 @ 13:55:48 #55
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_203236376
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
https://www.historischnie(...)s-lasterlijke-onzin/

Wat te denken hiervan? Een anonieme brief aan Otto Frank, die brief is niet bewaard.
Een dergelijke reactie was natuurlijk te verwachten.
Maar ik heb zelf te weinig kennis hieromtrent om er iets van te vinden. Aan de andere kant heb ik iets meer vertrouwen in een historicus die er jaren onderzoek naar heeft gedaan dan in een ex-FBI-er.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_203236696
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
https://www.historischnie(...)s-lasterlijke-onzin/

Wat te denken hiervan? Een anonieme brief aan Otto Frank, die brief is niet bewaard.
Waar staat dat die brief niet bewaard is gebleven?

quote:
Het stoort de historicus dat het Amerikaanse coldcaseteam beweert met de modernste opsporingstechnieken te hebben gewerkt. ‘Het is een hoop poeha om niets.’
Die historicus zou beter kunnen kijken naar hoe en wat er onderzocht is, in plaats van op voorhand te roepen dat het onzin is.

Daarbij heeft deze persoon ook een reden om contact met de media te zoeken:

quote:
In april verschijnt Van der Booms eigen boek over de Joodse Raad, getiteld De politiek van het kleinste kwaad.


[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 17-01-2022 14:31:36 ]
pi_203236869
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Waar staat dat die brief niet bewaard is gebleven ?
[..]

Hier: https://www.volkskrant.nl(...)-anne-frank~v463974/

quote:
Otto Frank had tegenover de politie ooit over dat briefje gerept – hij zou het na de oorlog hebben ontvangen – maar of het echt bestond was onduidelijk gebleven. Het was nooit gevonden. Rechercheur Arend van Helden bleek thuis een kopie te hebben opgeborgen en de zoon had het dossier na het overlijden van zijn vader bewaard.
pi_203236889
quote:
Okay, het origineel bestaat waarschijnlijk niet meer. Maar er is dus een kopie van.
  maandag 17 januari 2022 @ 15:08:40 #59
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203237388
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Okay, het origineel bestaat waarschijnlijk niet meer. Maar er is dus een kopie van.
Screenshot uit het NOS-artikel:

pi_203237409
Eigenlijk kunnen we dus gewoon concluderen dat joden niet eemns te vertrouwen zijn door andere joden.

Dit zijn niet mijn woorden maar het artikel.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  maandag 17 januari 2022 @ 15:11:11 #61
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203237441
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Waar staat dat die brief niet bewaard is gebleven?
[..]
Die historicus zou beter kunnen kijken naar hoe en wat er onderzocht is, in plaats van op voorhand te roepen dat het onzin is.

Daarbij heeft deze persoon ook een reden om contact met de media te zoeken:
[..]

Aha. Het doorkruist de inhoud van zijn eigen boekje dus is het "lasterlijke onzin". Uiteraard.

Los van het bestaan van de genoemde lijst is de wat twijfelachtige benadering van de Joodse raad al heel lang geen geheim. En omdat het al zo lang geleden is hoeft niemand daar ook raar over te doen.
  maandag 17 januari 2022 @ 15:13:50 #62
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203237482
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:09 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Eigenlijk kunnen we dus gewoon concluderen dat joden niet eemns te vertrouwen zijn door andere joden.

Dit zijn niet mijn woorden maar het artikel.
Is het echt nodig om complete bevolkingsgroepen onder vuur te nemen o.b.v. een theorie over een persoon? Je zou bijna denken dat je er een bepaalde bedoeling mee hebt.
pi_203237569
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:24 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dat spreekt voor zich. Maar als ik met een pistool tegen mijn hoofd moet kiezen tussen mijn gezin of een stel vreemden dan is mijn keuze snel gemaakt. En dan vanaf je veilige zolderkamer gaan roepen "booooh dat zou ik nooit doen, dan maken ze mijn gezin maar af" dat gaat er bij mij niet in. Een gemiddeld persoon is in z'n hoofd vast heel heldhaftig maar de praktijk wijst anders uit.
Rubbertegel volkje.

Als er maar ietsje tegenzit kunnen ze het geestelijk al niet meer verwerken.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  maandag 17 januari 2022 @ 15:20:23 #64
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203237603
Of het in dit geval zo was weet ik niet. Maar ik kan me prima voorstellen dat dit soort zaken gebeurd zijn.
Kan wel heel stoer roepen dat ik anders had gedaan, maar wat doe je in zo’n waanzinnige situatie, waarbij je letterlijk moet kiezen tussen je geliefden en mensen die je niet kent? Moet kiezen tussen jemeigen leven en dat van anderen, of die enkele opgeven of velen?

Ik vermoed zo dat het best veel voorkwam dat er mensen verraden werden om anderen te beschermen. Dat maakt niet dat diegene die bv schulladressen heeft verraden een slechterik was, maar dat diegene zich gedwongen voelde te kiezen tussen twee kwaden.
Je zou maar voor zo’n keuze staan en ermee moeten leven…
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_203237608
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:09 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Eigenlijk kunnen we dus gewoon concluderen dat joden niet eemns te vertrouwen zijn door andere joden.

Dit zijn niet mijn woorden maar het artikel.
Heel normaal... Nederlanders zijn soms ook niet te vertrouwen.
pi_203237614
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:11 schreef beantherio het volgende:

[..]
Aha. Het doorkruist de inhoud van zijn eigen boekje dus is het "lasterlijke onzin". Uiteraard.

Los van het bestaan van de genoemde lijst is de wat twijfelachtige benadering van de Joodse raad al heel lang geen geheim. En omdat het al zo lang geleden is hoeft niemand daar ook raar over te doen.
quote:
Volgens Van der Boom past de beschuldiging bij de vele misvattingen die er bestaan over de motivatie en de werkwijze van de Joodse Raad. ‘Je leest bijvoorbeeld vaak dat de Raad bepaalde wie er op transport moesten. Dat is volstrekt onwaar.’
Natuurlijk besliste de Joodse Raad niet wie op transport moest, dat deden de Duitsers. Maar het is wel goed mogelijk dat Van den Bergh via de Joodse Raad gegevens doorspeelde.

quote:
Nóg iets intrigerends: het coldcaseteam vindt een getuigenverklaring waarin staat dat de Joodse Raad over honderden adressen beschikte van onderduikers. De Joodse Raad, in 1941 op last van de bezetter opgericht om de Joodse gemeenschap te besturen, genoot kennelijk zoveel vertrouwen in de eigen gemeenschap dat bijvoorbeeld gevangenen in doorgangskamp Westerbork post voor ondergedoken familieleden naar de Raad stuurden, met hun onderduikadres erbij. https://www.volkskrant.nl(...)-anne-frank~v463974/
pi_203238113
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:24 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dat spreekt voor zich. Maar als ik met een pistool tegen mijn hoofd moet kiezen tussen mijn gezin of een stel vreemden dan is mijn keuze snel gemaakt. En dan vanaf je veilige zolderkamer gaan roepen "booooh dat zou ik nooit doen, dan maken ze mijn gezin maar af" dat gaat er bij mij niet in. Een gemiddeld persoon is in z'n hoofd vast heel heldhaftig maar de praktijk wijst anders uit.
In feite maak je de afweging met welk verraad je het minste schuldgevoel zal overhouden voor de rest van je leven, en of je met dat schuldgevoel kan leven.
  maandag 17 januari 2022 @ 15:56:48 #68
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203238321
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:03 schreef ChevyCaprice het volgende:
Toch bijzonder dat er nog zo onderzoek wordt gedaan naar iets wat ze toch nooit 100% hard kunnen maken.
Mogelijk kan dat nu wel omdat er nu een richting is waar naar gezocht kan worden. De misdaden gepleegd door de SS en de nazi zijn mede door hun eigen nauwkeurigheid een van de best gedocumenteerde oorlogsmisdaden in de geschiedenis. Mede door die documentatie is de agent die Anne Frank opgepakt heeft als lid van de gestapo gepakt. Zijn commentaar jammer dat ik me pensioen kwijt raak naar zijn veroordeling.

[ Bericht 6% gewijzigd door Megumi op 17-01-2022 16:04:36 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:04:29 #69
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_203238455
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:18 schreef ZeventiendeEtage het volgende:

[..]
Rubbertegel volkje.

Als er maar ietsje tegenzit kunnen ze het geestelijk al niet meer verwerken.
Oké malloot.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:06:46 #70
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_203238482
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:09 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Eigenlijk kunnen we dus gewoon concluderen dat joden niet eemns te vertrouwen zijn door andere joden.

Dit zijn niet mijn woorden maar het artikel.
Denk dat je dat van de mensheid in zijn geheel kan zeggen.

Al heeft de afweging je eigen gezin op het transport of het schuiladres van een joodse bekende weggeven natuurlijk ook weinig te maken met een vertrouwenskwestie. Ik gok dat 100 van de 100 mensen dan dezelfde keuze maken.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 17 januari 2022 @ 16:08:16 #71
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203238506
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:18 schreef ZeventiendeEtage het volgende:

[..]
Rubbertegel volkje.

Als er maar ietsje tegenzit kunnen ze het geestelijk al niet meer verwerken.
Dan heb je het niet over de Joden veel daarvan weten we nu hebben wel degelijk actief verzet geboden? Meer mensen keken een andere kant uit. Er waren dappere mensen in Nederland die dat niet deden maar wel zeldzaam zijn. Feit is dat de meeste Nederlandse organisaties de nazi hielpen met het oppakken en deporteren van de Joden. En ze daarna nog eens slecht behandeld hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door Megumi op 17-01-2022 16:25:25 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:26:16 #72
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203238817
Ten eerste is het geen 75 jaar, maar minstens 78 jaar na dato en ten tweede is het hele artikel gebaseerd op drijfzand en veronderstellingen, zonder ook maar 1 concreet hard bewijsstuk. Broddelwerk.

https://nos.nl/artikel/24(...)nk-lasterlijke-onzin
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 16:27:29 #73
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203238841
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:18 schreef ZeventiendeEtage het volgende:

Rubbertegel volkje.

Als er maar ietsje tegenzit kunnen ze het geestelijk al niet meer verwerken.
Mafketel. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 16:30:21 #74
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203238896
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:26 schreef golfer het volgende:
Ten eerste is het geen 75 jaar, maar minstens 78 jaar na dato en ten tweede is het hele artikel gebaseerd op drijfzand en veronderstellingen, zonder ook maar 1 concreet hard bewijsstuk. Broddelwerk.

https://nos.nl/artikel/24(...)nk-lasterlijke-onzin
De rol van de Joodse raad is omstreden. Er zijn aanwijzingen dat ze actief met de nazi bleven samenwerken terwijl ze wisten wat er gaande was in de concentratie kampen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:32:34 #75
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203238936
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:30 schreef Megumi het volgende:

De rol van de Joodse raad is omstreden.
Klopt.
quote:
Er zijn aanwijzingen dat ze actief met de nazi bleven samenwerken terwijl ze wisten wat er gaande was in de concentratie kampen.
Aanwijzingen, geen bewijzen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 16:33:59 #76
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203238968
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:32 schreef golfer het volgende:

[..]
Klopt.
[..]
Aanwijzingen, geen bewijzen.
https://archief.ntr.nl/de(...)/Jaap+van+Duijn.html

Gerapporteerd aan de Joodse raad. Besloten dat te negeren. En door te gaan met deporteren.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:41:44 #77
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239099
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:33 schreef Megumi het volgende:

https://archief.ntr.nl/de(...)/Jaap+van+Duijn.html

Gerapporteerd aan de Joodse raad. Besloten dat te negeren. En door te gaan met deporteren.
Gedwongen om door te gaan. Overigens is de JR zelf al in 1943 opgeheven en zijn de meeste leden zelf gedeporteerd.
Maar de JR is inderdaad altijd omstreden gebleven. Het verhaal van vandaag over Van den Bergh uit 1944 is ook gebaseerd op flinterdunne speculatie.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 16:44:50 #78
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239148
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:32 schreef golfer het volgende:

[..]
Klopt.
[..]
Aanwijzingen, geen bewijzen.
Dus het rapport van wat Tuindersknecht Jaap van Duijn uit Hengelo ontdekte toevallig in 1942 wat er in Auschwitz gebeurde is onjuist en klopt niet?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:46:17 #79
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239173
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:44 schreef Megumi het volgende:

Dus het rapport van wat Tuindersknecht Jaap van Duijn uit Hengelo ontdekte toevallig in 1942 wat er in Auschwitz gebeurde is onjuist en klopt niet?
Dat schrijf ik niet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 16:47:59 #80
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239194
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:46 schreef golfer het volgende:

[..]
Dat schrijf ik niet.
Maar zijn rapport is dus geen bewijs? Voor een wat nalatig handelen van de Joodse raad?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:49:59 #81
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239217
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:47 schreef Megumi het volgende:

Maar zijn rapport is dus geen bewijs?
Niet in de zaak van Anne Frank en Van den Bergh.
Zijn mondelinge verslag heeft daar niks mee te maken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 16:55:17 #82
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239296
quote:
[quote]0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:49 schreef golfer het volgende:

[..]
Niet in de zaak van Anne Frank en Van den Bergh.
Zijn mondelinge verslag heeft daar niks mee te maken.
Het gaat trouwens om een dagboek. Maar als jij de rol van de Joodse raad tijdens WO2 toppie denkt te vinden mag dat natuurlijk. En dan wel vanaf 1942 toen Himmler de inzet van einsatzgruppen lastig vindt worden.

[ Bericht 14% gewijzigd door Megumi op 17-01-2022 17:01:00 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 17:02:17 #83
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239396
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:55 schreef Megumi het volgende:

Het gaat trouwens om een dagboek.
Nee, het gaat om een mondeling verslag en een verslag aan Loe de Jong.
quote:
Maar als jij de rol van de Joodse raad tijdens WO2 toppie denkt te vinden mag dat natuurlijk.
Hou eens op met mij uitspraken in de mond te leggen die ik niet heb gedaan.
Ik heb nergens gezegd dat de JR toppie is. Ik schrijf steeds dat ze omstreden zijn geweest.

edit: en hou op met steeds nog iets toe te voegen wat niks met deze zaak van Anne Frank te maken heeft.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 17:05:00 #84
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239450
quote:
15s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:02 schreef golfer het volgende:

[..]
Nee, het gaat om een mondeling verslag en een verslag aan Loe de Jong.
Waarom haal jij dan Loe de Jong erbij die tegenwoordig ook omstreden is als bron?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 17:05:33 #85
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203239459
Maar we laten ons weer gebruiken mensen, ophef, ophef! Maar het uiteindelijk doel, er verschijnt een boek dat weer even gehypet moet worden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 17 januari 2022 @ 17:06:13 #86
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239470
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:05 schreef Megumi het volgende:

Waarom haal jij dan Loe de Jong erbij die tegenwoordig ook omstreden is als bron?
Zucht...
dat is de enige schriftelijke bron die jij zelf erbij haalde over Van Duijn.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 17:07:47 #87
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239493
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:06 schreef golfer het volgende:

[..]
Zucht...
dat is de enige schriftelijke bron die jij zelf erbij haalde over Van Duijn.
Nee dus nergens poste ik de naam Loe de Jong. Wat jij wel deed. En die naam komt ook niet voor in de bron die ik poste.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 17:09:29 #88
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239520
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:07 schreef Megumi het volgende:

Nee dus nergens poste ik de naam Loe de Jong. Wat jij wel deed.
dan raad ik je aan je eigen posts die je dumpt nog een keer door te lezen. Loe de Jong staat vermeld in deze linkdump van jou:
quote:

Ze zijn naar Amsterdam gereisd, zo heeft hij in 1970 tegen historicus dr. L. de Jong verteld.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 17:11:42 #89
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239549
Zullen we het nu weer verder hebben over dat onderzoek naar het verraad van Anne Frank?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 17:14:13 #90
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239583
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:09 schreef golfer het volgende:
. Los Ze zijn naar Amsterdam gereisd, zo heeft hij in 1970 tegen historicus dr. L. de Jong verteld. [/b]
Klopt sorry. Maar los daarvan had de Joodse raad beter gereageerd wat in de kampen gaande was hadden vele Joden mogelijk gered kunnen worden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_203239595
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:42 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Zeker, op de website van Anne Frank zijn namen genoemd van mogelijke daders maar deze constructie/dader stond en staat er niet tussen.

Edit:
https://www.annefrank.org(...)anne-frank-verraden/
http://www.verraadannefrank.nl/verdachten.html

Hier wel en ook een referentie naar de brief.

Gaat om nummer 24 in de lijst. Wordt als long shot gezien. Is het ook natuurlijk. Lastig aan te tonen dat een mogelijke verrader ook Anne Frank en haar huisgenoten heeft verraden.
  maandag 17 januari 2022 @ 17:15:30 #92
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239598
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:14 schreef Megumi het volgende:

Klopt sorry. Maar los daarvan had de Joodse raad beter gereageerd wat in de kampen gaande was hadden vele Joden mogelijk gered kunnen worden.
Misschien wel. Daar zijn ook vele onderzoeken naar gedaan en zijn nog steeds de meningen over verdeeld.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 17:16:11 #93
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239606
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:11 schreef golfer het volgende:
Zullen we het nu weer verder hebben over dat onderzoek naar het verraad van Anne Frank?
De verrader? Iemand die in zeer lastige omstandigheden een moeilijke keuze moest maken denk ik zelf. Ik leef nu in een vreedzame democratie.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 17:17:57 #94
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239622
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:16 schreef Megumi het volgende:

Iemand die in zeer lastige omstandigheden een moeilijke keuze moest maken denk ik zelf.
Op los zand gebaseerde flinterdunne 'bewijzen'.
Zoals eerder gezegd: broddelwerk.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_203239624
Haar vader wist het maar wilde het niet naar buiten brengen om de Joodse gemeenschap niet in discrediet te brengen.

Wat voor een waardeloze lul als "vader" ben je dan als je hele gezin uitgemoord is en je houdt je bek dicht???
  maandag 17 januari 2022 @ 17:18:56 #96
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239637
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:17 schreef golfer het volgende:

[..]
Op los zand gebaseerde flinterdunne 'bewijzen'.
Zoals eerder gezegd: broddelwerk.
Kom jij dan met iets beters dan?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 17:22:11 #97
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239677
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:18 schreef Megumi het volgende:

Kom jij dan met iets beters dan?
Ik ben er niet bij geweest, maar verwijs nogmaals naar de reacties van diverse andere deskundigen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 17:22:13 #98
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239678
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:18 schreef Werkman het volgende:
Haar vader wist het maar wilde het niet naar buiten brengen om de Joodse gemeenschap niet in discrediet te brengen.

Wat voor een waardeloze lul als "vader" ben je dan als je hele gezin uitgemoord is en je houdt je bek dicht???
Dat deed hij dus niet hij noemt de notaris de zijn familie verraden heeft. Verder wat dat uitmoorden aangaat had je als Jood eigenlijk geen keuze.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 17:24:07 #99
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239692
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:22 schreef golfer het volgende:

[..]
Ik ben er niet bij geweest, maar verwijs nogmaals naar de reacties van diverse andere deskundigen.
Maar je noemt ze niet. Simon Wiesenthal zou ik dan maar eens mee beginnen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 17 januari 2022 @ 17:24:50 #100
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239705
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:22 schreef Megumi het volgende:

Dat deed hij dus niet hij noemt de notaris de zijn familie verraden heeft.
Nee, dat heeft Otto Frank nooit gedaan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 17 januari 2022 @ 17:25:36 #101
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203239712
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:24 schreef Megumi het volgende:

Maar je noemt ze niet. Simon Wiesenthal zou ik dan maar eens mee beginnen.
Wat heeft Wiesenthal nou weer met deze zaak te maken?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_203239716
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:26 schreef golfer het volgende:
Ten eerste is het geen 75 jaar, maar minstens 78 jaar na dato en ten tweede is het hele artikel gebaseerd op drijfzand en veronderstellingen, zonder ook maar 1 concreet hard bewijsstuk. Broddelwerk.

https://nos.nl/artikel/24(...)nk-lasterlijke-onzin
Otto Frank typte het briefje over en gaf het aan een notaris:

quote:
Onderaan heeft rechercheur Van Helden genoteerd dat het origineel bij een bevriende notaris van Otto Frank ligt, wat wordt bevestigd in documenten die het team tegenkomt. Een internationaal vermaarde forensisch documentenonderzoeker achterhaalt, via een vergelijking met oude brieven van Otto Frank, dat Frank de kopie inderdaad op zijn schrijfmachine heeft getikt, ergens in de jaren vijftig. Hij achtte het briefje blijkbaar zo belangrijk, dat hij het heeft overgetypt en het origineel in veilige bewaring heeft gegeven, zegt onderzoeksleider Van Twisk.
Otto Frank deed onderzoek naar deze notaris:

quote:
Maar vreemd genoeg blijkt Frank in de jaren na de oorlog wel degelijk onderzoek te hebben gedaan naar de notaris. Hij is zelfs naar de gevangenis geweest om daar een van de Nederlandse agenten, die waren betrokken bij de inval in het achterhuis, te ondervragen over Van den Bergh.
De Joodse raad had honderden adressen van Joodse onderduikers:

quote:
Nóg iets intrigerends: het coldcaseteam vindt een getuigenverklaring waarin staat dat de Joodse Raad over honderden adressen beschikte van onderduikers. De Joodse Raad, in 1941 op last van de bezetter opgericht om de Joodse gemeenschap te besturen, genoot kennelijk zoveel vertrouwen in de eigen gemeenschap dat bijvoorbeeld gevangenen in doorgangskamp Westerbork post voor ondergedoken familieleden naar de Raad stuurden, met hun onderduikadres erbij.
Niet iedereen kon contact leggen met de hoge nazi die Dettman was:

quote:
En dan is er nog een cruciaal detail: aan de inval in het Achterhuis moet een uitzonderlijk telefoongesprek vooraf zijn gegaan. De tip over het adres kwam binnen bij Julius Dettmann, een hoge functionaris bij de Sicherheitsdienst (SD), de inlichtingendienst van de nazi’s, die er meteen agenten op af stuurde. Een willekeurige burger was nooit bij Dettman uitgekomen, concludeert het team, want de SD’er stond niet in het telefoonboek, sprak geen Nederlands en was te hoog in rang om zomaar naar te worden doorverbonden. Dettman zelf heeft zich er nooit over uitgelaten, hij pleegde vlak na de oorlog zelfmoord in zijn cel.
Van den Bergh had connecties binnen de nazi-hiërarchie:

quote:
Wie had de positie om een hooggeplaatste nazi te bellen, beschikte over adressenlijsten en had een motief om ze te gebruiken? Volgens het coldcaseteam kan het niet anders dan dat de naam op dat briefje klopt. Arnold van den Bergh is in die jaren een zeer succesvol notaris die door zijn werk connecties heeft binnen de nazi-hiërarchie. Zo is hij nauw betrokken bij de overdracht van de beroemde Amsterdamse kunsthandel Goudstikker aan de Duitse zakenman Alois Miedl, waardoor hij in contact komt met de top van de Sicherheitsdienst in Amsterdam.
Adressen van onderduikers waren bij de nazi's zeer gewild:

quote:
Adressen van onderduikers zijn bij de SD zeer gewild, zo blijkt uit talloze verhoren die het coldcaseteam doorspit. Als lid van de Joodse Raad zou Van den Bergh de beschikking kunnen hebben gehad over die adressen en hij was ook in de gelegenheid die makkelijk door te geven.
Van den Bergh zelf is nooit gedeporteerd:

quote:
Het team traceert een kleindochter, achterhaalt dat Van den Bergh zijn drie dochters heeft laten onderduiken, maar waar de notaris en zijn vrouw hun laatste oorlogsjaar hebben doorgebracht, blijft onduidelijk. Over onderduik hebben ze het nooit gehad, vertelt de kleindochter aan hen. Vaststaat, zo blijkt uit de naspeuringen van het coldcaseteam, dat zij nooit zijn gedeporteerd, zoals de andere leden van de Joodse Raad.
En het lijkt erop dat Miep Gies ook haar mond voorbij sprak:

quote:
Het team ontdekt dat Miep Gies, een van de vijf helpers, ettelijke keren heeft laten doorschemeren dat ze wist wie de verrader was, maar daar niets over kon zeggen. Tijdens een lezing uit 1994 praat ze haar mond een beetje voorbij en vertelt ze haar Amerikaanse toehoorders dat de verrader al was overleden toen er in 1963 een nieuw politie-onderzoek werd ingesteld.
https://www.volkskrant.nl(...)-anne-frank~v463974/

Kortom, het is niet met 100% zekerheid te zeggen, maar het lijkt erop dat de Van den Bergh de meest logische keuze is.
  maandag 17 januari 2022 @ 17:27:05 #103
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203239729
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:25 schreef golfer het volgende:

[..]
Wat heeft Wiesenthal nou weer met deze zaak te maken?
Wel degelijk. En Simon heeft zelfs de politie (gestapo) mensen op laten pakken die betrokken waren bij de arrestatie van Anne Frank. Otto en Simon werden goede vrienden. Maar Simon kon de verrader niet vinden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 17-01-2022 17:37:08 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_203239870
Om de zoveel jaar komt er weer iemand die het verraad op Anne Frank denkt te hebben opgelost.. Ook dit moet je nog maar zien.
Maar goed, van dat pistool met de warme kogels er naast, dat briefje, krijgen we dus echt alleen dit te zien?


Waarom niet even een close up?
Ook 'een lijst met onderduikadressen' klinkt toch behoorlijk ongeloofwaardig.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_203240868
Ik snap niet dat ze een naam openbaar maken terwijl ze het ook niet met 100% zekerheid kunnen zeggen, laat het dan gewoon voor je.

En de man is ook al -tig jaar dood, hij kan zich ook niet meer verweren.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_203240911
Een zeer speculatieve uitkomst van een onderzoek waarbij mensen zonder enige vorm van echt bewijs worden gecriminaliseerd.
pi_203241246
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hoofdschuldige blijft natuurlijk Nazi-Duitsland.
Gek is wel: Als het gaat om de Nederlandse slavenhandel destijds veel Nederlanders de Afrikanen als schuldige aanwijzen (oa de voorouders van Afriyie). Maar daar gold natuurlijk hetzelfde. Afrikanen verlinkten hun rasgenoten zodat ze zelf geen slachtoffer werden.
Maar ja. Dat vinden wij natuurlijk heel wat anders. Deze Nederlandse smoes zouden wij nooit van de Duitsers accepteren.
Omdat dat ook compleet iets anders is.
Slavenhandel bestond uit het verkopen van leden uit naburige stammen die jij met jouw stam veroverd had.
Koningen behandelde hun eigen bevolking als vee en vaak ook vele malen slechter dan de gemiddelde slaven eigenaar.

Ik snap ook niet wat jij bedoeld met “afrikanen verlinkten hun soortgenoten”, dit is in geen enkel opzicht te vergelijken noch historisch of feitelijk juist.
pi_203241303
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 18:49 schreef rutger05 het volgende:
Een zeer speculatieve uitkomst van een onderzoek waarbij mensen zonder enige vorm van echt bewijs worden gecriminaliseerd.
Als dit een rechtszaak zou worden is door de aannemelijkheid en al het bewijsmateriaal wat bestaat, appeltje eitje.
Jos brech is letterlijk en figuurlijk om minder veroordeeld, als we het moeten hebben over cold case zaken met veel “circumstantial evidence”.
pi_203241340
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Als dit een rechtszaak zou worden is door de aannemelijkheid en al het bewijsmateriaal wat bestaat, appeltje eitje.
Jos brech is letterlijk en figuurlijk om minder veroordeeld, als we het moeten hebben over cold case zaken met veel “circumstantial evidence”.
Ik vind het totale onzin wat je aan het beweren bent, maar wat is precies het bewijsmateriaal volgens jou?
pi_203241378
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:12 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik vind het totale onzin wat je aan het beweren bent, maar wat is precies het bewijsmateriaal volgens jou?
Otto’s brief, het kunnen uitsluiten van andere mogelijkheden, de rol van de man in andere zaken etc.

Misschien moet je eens lezen wat andere mensen hier er al over uiteen gezet hebben in plaats van mij aanvallen want “kijk mijn Israëlisch vlaggetje eens”, maw doe niet zo zielig omdat het over een jood gaat en dat perse willen verdedigen aka knee jerk reactie.

Hij was niet de eerste, noch de enige.
Dat was nou eenmaal een van de treurige kanten van de tweede Wereldoorlog.
pi_203241387
:') Prima onderzoek lijkt me, en zo dicht mogelijk bij de waarheid als je maar bij de waarheid kunt komen.

Of het genoeg zou zijn in een rechtbank weet ik niet, maar dat hij het gedaan heeft lijkt me zeer aannemelijk als je alle puzzelstukjes aan elkaar plakt.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203241549
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Otto’s brief, het kunnen uitsluiten van andere mogelijkheden, de rol van de man in andere zaken etc.

Misschien moet je eens lezen wat andere mensen hier er al over uiteen gezet hebben in plaats van mij aanvallen want “kijk mijn Israëlisch vlaggetje eens”, maw doe niet zo zielig omdat het over een jood gaat en dat perse willen verdedigen aka knee jerk reactie.

Hij was niet de eerste, noch de enige.
Dat was nou eenmaal een van de treurige kanten van de tweede Wereldoorlog.
https://historiek.net/ann(...)rd-bewijs-ontbreekt/

Het briefje is absoluut geen hard bewijs. Het bewijs ontbreekt gewoon bij de uitkomst van dit speculatieve onderzoek. Ook kan je er wel andere zaken bijslepen, er zijn inderdaad zeker ook Joodse verraders geweest, maar ook dat zal er niets aan veranderen dat het bewijs in deze zaak ontbreekt.

Vreemd dat je schrijft dat jij je aangevallen voelt, terwijl jij direct mijn vlaggetje erbij haalt.
pi_203241682
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:24 schreef rutger05 het volgende:

[..]
https://historiek.net/ann(...)rd-bewijs-ontbreekt/

Het briefje is absoluut geen hard bewijs. Het bewijs ontbreekt gewoon bij de uitkomst van dit speculatieve onderzoek. Ook kan je er wel andere zaken bijslepen, er zijn inderdaad zeker ook Joodse verraders geweest, maar ook dat zal er niets aan veranderen dat het bewijs in deze zaak ontbreekt.

Vreemd dat je schrijft dat jij je aangevallen voelt, terwijl jij direct mijn vlaggetje erbij haalt.
Misschien het onderzoek eens lezen.
pi_203241825
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Misschien het onderzoek eens lezen.
Ik vind het onderzoek op zich interessant en wellicht dat ik het boek ga lezen. Dat deze speculatieve theorie echter zo groot wordt gebracht als waarschijnlijke waarheid is naar mijn mening kwalijk, omdat het bewijs ontbreekt. Dit nieuws wordt in de media groot gebracht en veel mensen nemen het kritiekloos voetstoots aan.

Er zullen nog wel meer reacties van historici komen en daar ben ik nieuwsgierig naar.
  maandag 17 januari 2022 @ 19:42:16 #115
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_203241898
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Als dit een rechtszaak zou worden is door de aannemelijkheid en al het bewijsmateriaal wat bestaat, appeltje eitje.
Jos brech is letterlijk en figuurlijk om minder veroordeeld, als we het moeten hebben over cold case zaken met veel “circumstantial evidence”.
Nou daar kom je me anders wel met een goed voorbeeld van veroordeling zonder een degelijk bewijs aanzetten. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_203241916
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hoofdschuldige blijft natuurlijk Nazi-Duitsland.
Gek is wel: Als het gaat om de Nederlandse slavenhandel destijds veel Nederlanders de Afrikanen als schuldige aanwijzen (oa de voorouders van Afriyie). Maar daar gold natuurlijk hetzelfde. Afrikanen verlinkten hun rasgenoten zodat ze zelf geen slachtoffer werden.
Maar ja. Dat vinden wij natuurlijk heel wat anders. Deze Nederlandse smoes zouden wij nooit van de Duitsers accepteren.
Met het Nederlandse koningshuis als goede vriend en facilitator.
pi_203242286
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:42 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Nou daar kom je me anders wel met een goed voorbeeld van veroordeling zonder een degelijk bewijs aanzetten. :D
Er is inderdaad in die zaak geen enkel degelijk bewijs.
Hij is veroordeeld op basis van aannemelijkheid en dna wat niets voorstelde, haren.. geen speeksel of sperma, maar haren.. aan de BUITENKANT van het ondergoed, wat binnenstebuiten gekeerd zat en om dat laatste werd er steeds maar in de media geroepen “het zat aan de binnenkant”.

Jos had geen schijn van kans.
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 19:59:59 #118
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203242372
Gaan ze nu ook uitzoeken wie het laatste stukje van Johan de Witt heeft afgetrokken?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_203242924
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Er is inderdaad in die zaak geen enkel degelijk bewijs.
Hij is veroordeeld op basis van aannemelijkheid en dna wat niets voorstelde, haren.. geen speeksel of sperma, maar haren..
Alleen haren?
quote:
Op achttien plekken op het kledingstuk zijn sporen gevonden die aanwijzingen zijn van speeksel.
En:

Volkskrant: Op Nicky's onderbroek zaten meer dna-sporen van Jos B. dan van de jongen zelf

Als er zonder duidelijke reden zoveel dna van je op de onderbroek van een dood jongetje zit, dan heb je wel wat uit te leggen.

Daarbij is Jos B. ook al eerder betrokken geweest bij een zedenzaak...
  maandag 17 januari 2022 @ 20:47:34 #120
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203243403
Toch knap om via Anne Frank bij Jos Brech terecht te komen.
Volgens Albert Verlinde was de verrader toch Humberto Tan. :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_203248616
We weten toch allemaal dat Anne Frank verraden is door de opa van Bill Gates. De overgrootvader van Lange Frans probeerde het nog tegen te houden maar helaas.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 18 januari 2022 @ 08:26:18 #122
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_203248705
quote:
88s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Gaan ze nu ook uitzoeken wie het laatste stukje van Johan de Witt heeft afgetrokken?
Hihi afgetrokken :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 10:56:01 #123
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203250597
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:39 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik vind het onderzoek op zich interessant en wellicht dat ik het boek ga lezen. Dat deze speculatieve theorie echter zo groot wordt gebracht als waarschijnlijke waarheid is naar mijn mening kwalijk, omdat het bewijs ontbreekt. Dit nieuws wordt in de media groot gebracht en veel mensen nemen het kritiekloos voetstoots aan.
Feitelijk doe je natuurlijk iets vergelijkbaars: je gaat er zondermeer vanuit dat dit onderzoek houtjetouwtje-werk is. Het feit dat er 6 jaar aan besteed is door o.a. een ervaren onderzoeker van de FBI zou toch wel een aanwijzing moeten zijn dat dit wat meer voeten in de aarde heeft.

Sowieso moet hier niet meer van gemaakt worden dan het is. Het is lang geleden, alle betrokkenen zijn er inmiddels niet meer en specifiek m.b.t. van den Bergh is het ook niet de eerste keer dat zijn naam genoemd wordt (blijkbaar was ie bijna 60 jaar geleden ook al een verdachte). Wat dat betreft kun je niet spreken van "laster" voor zover iemand daar al wakker van ligt. Dit is een interessant verhaal maar niet meer dan dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door beantherio op 18-01-2022 11:01:36 ]
  zondag 23 januari 2022 @ 15:36:57 #124
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203333082
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_203375320
quote:
quote:
Goldsmith noemt de theorie dat een Joodse notabele het Achterhuis heeft verraden koren op de molen van antisemieten, zeker omdat in de internationale media de kritiek op het boek minder fel klinkt. "In Nederland waren de reacties vernietigend, maar de lezer in Minnesota of in Chili denkt nu: Anne Frank is door een Jood verraden. De gevolgen daarvan zullen we nog jaren moeten rechtzetten."
Ik heb het idee dat Goldsmith het ook helemaal niet zou willen weten als een jood (onder zware druk) de mensen in het achterhuis verraden zou hebben.
  maandag 31 januari 2022 @ 11:40:14 #126
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203444067
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 31 januari 2022 @ 11:40:17 #127
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_203444069
.

[ Bericht 99% gewijzigd door KillemWieft op 31-01-2022 11:42:01 (Te laat) ]
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  maandag 31 januari 2022 @ 11:45:12 #128
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_203444155
quote:
quote:
De verontschuldigingen zijn gericht "aan eenieder die zich door het boek gegriefd acht", schrijft de uitgeverij in een verklaring.
M’n opa was een jood en ik voel me diep gekwetst. Ik eis smartengeld!
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  maandag 31 januari 2022 @ 11:54:54 #129
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203444320
quote:
Los van het laffe gedrag van de uitgever moet je toch ook opnieuw concluderen dat de NOS een stelletje smeerlappen zijn. Eerst goede sier maken met uitgebreide artikelen en nieuwsitems over dit onderzoek en nu ineens "kritisch". :r

Dit klinkt trouwens wel heel nadrukkelijk als een doofpot.
  maandag 31 januari 2022 @ 11:59:52 #130
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203444386
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:54 schreef beantherio het volgende:

Los van het laffe gedrag van de uitgever moet je toch ook opnieuw concluderen dat de NOS een stelletje smeerlappen zijn. Eerst goede sier maken met uitgebreide artikelen en nieuwsitems over dit onderzoek en nu ineens "kritisch". :r

Dit klinkt trouwens wel heel nadrukkelijk als een doofpot.
Wat heeft de NOS daarmee te maken? Ze brengen gewoon het nieuws er over?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 31 januari 2022 @ 12:04:13 #131
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203444460
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:59 schreef golfer het volgende:

[..]
Wat heeft de NOS daarmee te maken? Ze brengen gewoon het nieuws er over?
Aan "het nieuws" wijd je geen uitgebreide long read.
  maandag 31 januari 2022 @ 12:06:41 #132
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203444507
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:04 schreef beantherio het volgende:

Aan "het nieuws" wijd je geen uitgebreide long read.
Ja hoor, dat gebeurd zeer regelmatig. Dat doen goede kranten ook. Dat heet duiding geven aan het nieuws. Maar ik begrijp dat je iets (???) tegen de NOS hebt?
Verder ook nog een mening over het onderzoek?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 31 januari 2022 @ 12:24:40 #133
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203444726
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:06 schreef golfer het volgende:

[..]
Ja hoor, dat gebeurd zeer regelmatig. Dat doen goede kranten ook. Dat heet duiding geven aan het nieuws. Maar ik begrijp dat je iets (???) tegen de NOS hebt?
Ze staan niet achter hun berichtgeving: allicht dat ik dan wat tegen de NOS heb. Hier kunnen twee dingen gebeurd zijn:

• of de NOS zat er naast en het onderzoek deugde niet: dan heb je als journalist je werk niet gedaan. Geen hoor en wederhoor of eigen onderzoek.
• of ze hadden wel gelijk en het onderzoek is goed: dan ben je als journalist moreel corrupt om mee te werken aan een doofpot.

In beide gevallen hebben ze gefaald. Lijkt me niet vreemd om dat aan de kaak te stellen.

quote:
Verder ook nog een mening over het onderzoek?
Niet over het onderzoek maar wel over de rare manier waarop er wordt omgesprongen met de resultaten van dat onderzoek. Zoals ik al aangaf draagt het wel heel nadrukkelijk de sporen van een doofpot.
  maandag 31 januari 2022 @ 12:28:31 #134
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203444783
De NOS heeft geen onderzoek naar de zaak gedaan, maar bericht er over aan de hand van de onderzoeksresulaten van de mensen die wel dat onderzoek hebben gedaan.
Wat verwacht jij van een omroep? Dat ze zelf het onderzoek nog eens gaan overdoen?
Hebben alle nieuwsmedia (radio, televisie en kranten) die uitgebreid over dit onderzoek hebben gepubliceerd dat wel gedaan?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 31 januari 2022 @ 12:35:05 #135
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203444890
quote:
11s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:28 schreef golfer het volgende:
De NOS heeft geen onderzoek naar de zaak gedaan, maar bericht er over aan de hand van de onderzoeksresulaten van de mensen die wel dat onderzoek hebben gedaan.
Wat verwacht jij van een omroep? Dat ze zelf het onderzoek nog eens gaan overdoen?
Hebben alle nieuwsmedia (radio, televisie en kranten) die uitgebreid over dit onderzoek hebben gepubliceerd dat wel gedaan?
Als je klakkeloos een bericht van het ANP overtypt dan verwacht ik niet dat ze eigen onderzoek gaan doen nee. Maar als je er een zelf geschreven artikel aan wijd met een nogal clickbaity titel dan verwacht ik dat heel nadrukkelijk wel.
  maandag 31 januari 2022 @ 12:47:28 #136
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203445086
*zucht*
Dus de NOS en alle andere media die er over bericht hebben, hadden in jouw ogen dat jarenlange onderzoek waarover een boek is verschenen opnieuw moeten doen?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 31 januari 2022 @ 12:52:06 #137
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203445153
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:47 schreef golfer het volgende:
*zucht*
Dus de NOS en alle andere media die er over bericht hebben, hadden in jouw ogen dat jarenlange onderzoek waarover een boek is verschenen opnieuw moeten doen?
Zoals ik al aangaf had een eenvoudig "hoor en wederhoor" (in de zin van het vragen om een reactie van diverse partijen) al een begin geweest. Maar van zoiets simpels was al geen sprake.
  maandag 31 januari 2022 @ 12:56:06 #138
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203445203
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:52 schreef beantherio het volgende:

Zoals ik al aangaf had een eenvoudig "hoor en wederhoor" (in de zin van het vragen om een reactie van diverse partijen) al een begin geweest. Maar van zoiets simpels was al geen sprake.
Je hebt blijkbaar een aantal artikelen gemist, ook o.a. allemaal bij de NOS:
https://nos.nl/collectie/(...)nk-lasterlijke-onzin
https://nos.nl/artikel/24(...)t-aan-complottheorie
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 31 januari 2022 @ 13:22:46 #139
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_203445551
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:56 schreef golfer het volgende:

[..]
Je hebt blijkbaar een aantal artikelen gemist, ook o.a. allemaal bij de NOS:
https://nos.nl/collectie/(...)nk-lasterlijke-onzin
https://nos.nl/artikel/24(...)t-aan-complottheorie
Die heb ik wel degelijk gelezen. Op dat moment had ik dezelfde kritiek kunnen uiten.
pi_203446535
Ik heb het boek inmiddels gelezen. En het is inderdaad het meest logisch dat Van den Bergh de mensen in het achterhuis verraden heeft.

Van den Bergh bezat dus connecties met zowel hoge Duitsers (zoals Dettman) als het verzet. Daarbij werd hij als joodse man 'toevallig' niet naar de kampen gedeporteerd en heeft hij de oorlog overleefd.

quote:
Universitair docent Bart van der Boom, die werkt aan een boek over de Joodse Raad, sprak hierover tegen de NOS van "lasterlijke onzin". "Je bent niet goed snik als je denkt dat de leden van de Joodse Raad, gerespecteerde mensen, 500 tot 1000 Joodse onderduikers zouden verraden."
De leden van de Joodse Raad waren helemaal geen gerespecteerde mensen. Ik zou niet weten waarom die geen lijsten doorgestuurd zouden kunnen hebben. Als er mensen waren die niet principieel waren en alles deden om te overleven, waren zij het wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 01-02-2022 00:27:57 ]
  maandag 31 januari 2022 @ 20:48:27 #141
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_203451945
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:
:') Prima onderzoek lijkt me, en zo dicht mogelijk bij de waarheid als je maar bij de waarheid kunt komen.

Of het genoeg zou zijn in een rechtbank weet ik niet, maar dat hij het gedaan heeft lijkt me zeer aannemelijk als je alle puzzelstukjes aan elkaar plakt.
Ik heb het boek nog niet kunnen lezen, maar in de voorbije twee weken wel zo'n beetje elk nieuwsbericht over dit uitvoerige forensische onderzoek tot me genomen. En me daarnaast opnieuw verdiept in alle anderen theorieën met betrekking tot het mysterie van het verraad van Anne Frank.

De hoofdconclusies en de argumentatie beschouwend vind ik die berekende waarschijnlijkheid van 85% op voorhand niet onrealistisch. Dit cold case onderzoek is verre van half werk geweest, gezien de middelen en het aantal mensen dat heeft meegewerkt.

Dat de onderzoekers het briefje als startpunt nemen en vervolgens op zoek gaan naar aanvullend bewijsmateriaal dat hun theorie ondersteunt is niet heel raar. Heeft niks met tunnelvisie te maken of een valse premisse. Het is gewoon simpelweg het belangrijkste aanknopingspunt dat bewaard is gebleven. Voor de manier waarop Otto Frank met dit mogelijke bewijsmateriaal is omgegaan is bovendien een goede verklaring te bedenken: Frank was niet wraakzuchtig en vond het collectieve belang van de Joodse gemeenschap en/of het welzijn van de kinderen van Van den Bergh belangrijker dan een veroordeling van de verrader. Dus ja: Otto Frank kan zeer goede redenen hebben gehad om er niet mee naar de politie te stappen.

quote:
Van Twisk denkt namelijk dat Otto Frank Van den Bergh uit de wind wilde houden uit angst voor antisemitische aanvallen. Bovendien, Van den Bergh was in 1950 overleden aan keelkanker. "Hij wist dat Van den Bergh kinderen had, ook nog dochters zoals hijzelf. Moest hij hem dan postuum door het slijk halen en ook die kinderen beschadigen?"
De critici (zoals Bart van der Boom) die gereageerd hebben op de uitkomsten van dit cold case onderzoek beweren dat Van den Bergh als voormalig lid van de Joodse Raad (vele) vijanden had. En dat daarom wellicht na de oorlog iemand hem wilde wreken met het anonieme briefje met daarop de 'valse beschuldiging'. Alles kan, maar in termen van waarschijnlijkheid is dit een veel twijfelachtigere hypothese dan de veronderstelling van het cold case team.

De kleindochter van Van den Bergh zegt dat het motief voor het verraad niet kan kloppen. Maar dat is natuurlijk de reinste onzin. In een oorlogssituatie waar het om overleven draait zijn er tal van motieven te bedenken waarom mensen een ander er bij zouden naaien. Er waren vermoedelijk tienduizenden Nederlanders die zich in de Tweede Wereldoorlog schuldig maakten aan collaboratie. Logischerwijs moet je concluderen dat er binnen de Joodse gemeenschap ook in enige mate verraad/collaboratie moet hebben plaatsgevonden (zie bijvoorbeeld de [url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Ans_van_Dijk]kwestie-Ans van Dijk.[/b]) Dus dan zijn er ook Joden geweest die zichzelf en naasten hebben behoed voor deportatie ten koste van de levens van anderen. Dat kan niet anders. Vast een hard gelag voor mensen van Joodse afkomst zoals Durlacher dat er in WOII ook foute joden zijn geweest, maar een kat in het nauw maakt nu eenmaal rare sprongen.

Van den Bergh had zeer waarschijnlijk de kennis, de status, de gelegenheid en een mogelijk motief om zichzelf te bewegen tot de verschrikkelijke daad van het delen van onderduikadressen. En is expliciet als verrader aangewezen door de schrijver van het anonieme briefje. Puur en alleen vanuit de logica redenerend is het aannemelijk dat de boodschapper hier erg zeker van was (richting 100%) en het daarom aan Otto Frank wilde mededelen. Het scenario 'een vijand van Van den Bergh wilde hem met een valse beschuldiging om deze manier wreken' is veel vergezochter (met veel meer ontbrekende puzzelstukjes). In 1945 was er immers nog geen media-aandacht voor het verhaal van Anne Frank. Haar vader publiceerde de eerste versie van het dagboek pas in 1947.

quote:
"Uw schuilplaats te Amsterdam werd indertijd medegedeeld aan de Jüdische Auswanderung te Amsterdam, Euterpestraat, door A. van den Bergh, destijds woonachtig nabij het Vondelpark, O. Nassaulaan. Bij de J.A. bestond er een hele lijst door hem doorgegeven adressen."
Het briefje bevat een zeer concrete beschuldiging. De schrijver is stellig dat Van den Bergh vele onderduikadressen heeft doorgespeeld. Als deze twee zinnen de waarheid bevatten dan heeft de schrijver hier waarschijnlijk direct bewijs voor waargenomen. Informatie die hij/zij schriftelijk dan wel mondeling uit eerste hand heeft gekregen. De boodschapper had vermoedelijk niet de mogelijkheid om een telefoongesprek op te nemen of een foto te maken met de lijst met doorgegeven adressen.

Mogelijk fysiek bewijsmateriaal dat de Duitsers in handen hadden is natuurlijk vernietigd (toch jammer dat Dettman bijvoorbeeld geen Denver-telefoon had die de laatste ontvangen telefoontjes registreerde).

Bij het alternatieve scenario waarbij de schrijver om welke reden dan ook deze beschuldiging compleet verzint zijn er al veel meer aannames nodig om het verhaal kloppend te krijgen. Waarom was Van den Bergh dan het doelwit? En waarom gaf de schrijver het briefje aan Otto Frank en niet rechtstreeks aan de politie? En wat dacht deze persoon met een valse beschuldiging te bereiken?

Update: onnodig dat de uitgeverij nu zo terugkrabbelt. Het staat iedereen vrij om onderzoek te doen naar mysteries. Het grote publiek snapt echt wel dat de conclusies nog niet automatisch betekenen dat Van den Bergh postuum veroordeeld zou kunnen worden door de een rechtbank.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 31 januari 2022 @ 20:57:02 #142
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_203452064
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:45 schreef luxerobots het volgende:
Ik heb het boek inmiddels gelezen. En het is inderdaad het meest logisch dat Van den Bergh de mensen in het achterhuis verraden heeft.

Van den Bergh bezat dus connecties met zowel hoge Duitsers (zoals Dettman) als het verzet. Daarbij werd hij als joodse man 'toevallig' niet naar de kampen gedeporteerd en heeft hij de oorlog overleefd.
[..]
De leden van de Joodse Raad waren helemaal geen respecteerde mensen. Ik zou niet weten waarom die geen lijsten doorgestuurd zouden kunnen hebben. Als er mensen waren die niet principieel waren en alles deden om te overleven, waren zij het wel.
Exact. De Joodse Raad bestond grotendeels uit elite en was op initiatief van de Duitsers in het leven geroepen. Ze werkte samen met de Duitse bezetter. Mensen op machtige posities weten over het algemeen vrij goed hoe door middel van geld, andere waardevolle bezittingen (kunst) of belangrijke informatie iets gedaan kunnen krijgen.

Ik wil hiermee absoluut niet beweren dat elk lid van de Joodse Raad fout was, maar personen zoals Van den Boom of Barnauw zijn vreselijk naïef als ze veronderstellen dat deze hooggeplaatste joden niet bij machte waren om anderen erbij te lappen. Natuurlijk kwamen ze op een gegeven moment in het nauw te zitten, de leiding is niet voor niets in 1943 afgevoerd naar Westerbork. Iedereen die de dans toen wist te ontspringen heeft alles moeten doen om niet opgepakt te worden.

(Fijn dat we het trouwens eens grotendeels eens zijn over een onderwerp @luxerobots ;))
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 31 januari 2022 @ 21:07:17 #143
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_203452237
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:56 schreef golfer het volgende:

[..]
Je hebt blijkbaar een aantal artikelen gemist, ook o.a. allemaal bij de NOS:
https://nos.nl/collectie/(...)nk-lasterlijke-onzin
https://nos.nl/artikel/24(...)t-aan-complottheorie
Direct na het verlopen van het embargo zijn er idd meer dan voldoende (contra)-experts geraadpleegd die iets mochten vinden van de conclusies van dit cold case onderzoek. Mijns inziens valt de Nederlandse media echt niets te verwijten, er heeft met uitstel genoeg wederhoor plaatsgevonden.

Maar het is natuurlijk niet zo die critici experts onafhankelijk zijn en er met een neutrale blik naar kijken. Mensen als Van der Boom, Houwink ten Cate, Barnouw, Schrijver en Goldsmith hebben ook een belang. Dit geldt ook voor anderen die gelieerd zijn aan het Anne Frank Fonds of de Anne Frank Stichting of voor wetenschappers die onderzoek doen naar de Holocaust in Nederland.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 31 januari 2022 @ 21:16:28 #144
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_203452359
quote:
Lol. Het draagt natuurlijk juist wel bij aan de waarheidsvinding. Een van de uitvoerigste coldcase-onderzoeken uit de geschiedenis. Aan mensen, middelen en tijd geen gebrek. Een onderzoek dat 6 jaar heeft geduurd. Uiteindelijk komt het team met een hypothese die je toch best behoorlijk waarschijnlijk mag noemen (met forensisch meetbare statistieken ook vastgesteld op ca. 85%).

Er zijn weinig (politie)onderzoeken waar helemaal geen fouten worden gemaakt. Fouten in het onderzoek betekent niet automatisch dat de hypothese omvalt. Een betekenis zit er helaas niet meer in, dus het mysterie zal nooit volledig worden opgelost. Maar toch credits voor het cold case team dat ze zo lang na dato voor een doorbraak hebben kunnen zorgen.

Noch de kleinkinderen van Van den Bergh, noch de Joodse gemeenschap in het algemeen zullen hinder ondervinden van de conclusies. Zij zijn niet verantwoordelijk voor de eventuele immorele wanhoopsdaad die een Joodse notaris in de oorlogstijd verrichte.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gretzl op 31-01-2022 21:26:05 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 31 januari 2022 @ 21:21:22 #145
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_203452434
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)-anne-frank~v463974/

Kortom, het is niet met 100% zekerheid te zeggen, maar het lijkt erop dat de Van den Bergh de meest logische keuze is.
Beste longread die er sinds de publicatie is verschenen. Niet alle puzzelstukjes zijn opeens ingevuld, maar het coldcase-team is verder gekomen dan alle onderzoekers daarvoor. De kans is klein, maar wie weet komt er nog wel nieuwe informatie naar buiten over de briefschrijver.

quote:
Het briefje moet zijn geschreven door iemand die wist dat er op het adres aan de Amsterdamse Prinsengracht mensen waren verraden, die wist dat er tenminste één onderduiker was teruggekeerd en die wist dat de Joodse Raad adreslijsten had. Maar alle potentiële briefschrijvers die het team naloopt, vallen af. Als de notaris meer adressen heeft verraden dan is het heel goed mogelijk dat er na de bevrijding vergelijkbare briefjes naar andere voormalige onderduikplekken zijn gestuurd, zegt Van Twisk. Alleen was Otto Frank waarschijnlijk de enige die ondergedoken zat in zijn eigen pand, de enige die naar dat adres terugkeerde en dus de enige die zo’n briefje onder ogen heeft gekregen.

Er is vermoedelijk nóg een reden waarom Otto Frank zijn leven lang zijn mond heeft gehouden, zegt Van Twisk. ‘De notaris was geen slecht mens, hij werd met een gruwelijk dilemma geconfronteerd en dat moet Otto Frank hebben ingezien. Hoe zouden wij hebben gehandeld? Het is een vraag die alle teamleden zich vaak hebben gesteld. Wij leven in vrijheid, wij kunnen daar helemaal geen moreel oordeel over vellen.’
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 31 januari 2022 @ 21:32:17 #146
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_203452576
quote:
Het team ontdekt dat Miep Gies, een van de vijf helpers, ettelijke keren heeft laten doorschemeren dat ze wist wie de verrader was, maar daar niets over kon zeggen. Tijdens een lezing uit 1994 praat ze haar mond een beetje voorbij en vertelt ze haar Amerikaanse toehoorders dat de verrader al was overleden toen er in 1963 een nieuw politie-onderzoek werd ingesteld.
https://www.volkskrant.nl(...)-anne-frank~v463974/

Otto Frank heeft van 1945 t/m 1952 bij Miep Gies en haar echtgenoot ingewoond. Lijkt me zeer, zeer aannemelijk dat hij haar in vertrouwen heeft verteld over het anonieme briefje. Dat ze überhaupt zelf proberen te hebben achterhalen via hen verraden had. En dat er zeker na het overlijden van Van den Bergh geen goede reden was om alsnog naar de politie te stappen, omdat dit alleen maar zou resulteren in ongewenste nevenschade.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_203455248
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2022 21:32 schreef Gretzl het volgende:

[..]
https://www.volkskrant.nl(...)-anne-frank~v463974/

Otto Frank heeft van 1945 t/m 1952 bij Miep Gies en haar echtgenoot ingewoond. Lijkt me zeer, zeer aannemelijk dat hij haar in vertrouwen heeft verteld over het anonieme briefje. Dat ze überhaupt zelf proberen te hebben achterhalen via hen verraden had. En dat er zeker na het overlijden van Van den Bergh geen goede reden was om alsnog naar de politie te stappen, omdat dit alleen maar zou resulteren in ongewenste nevenschade.
Kun je nog iets zeggen over die adreslijsten waar tegenstanders van dit onderzoek nu zo over klagen? Hoe waarschijnlijk is het dat deze lijsten bestonden?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203455445
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2022 21:07 schreef Gretzl het volgende:

[..]
Direct na het verlopen van het embargo zijn er idd meer dan voldoende (contra)-experts geraadpleegd die iets mochten vinden van de conclusies van dit cold case onderzoek. Mijns inziens valt de Nederlandse media echt niets te verwijten, er heeft met uitstel genoeg wederhoor plaatsgevonden.

Maar het is natuurlijk niet zo die critici experts onafhankelijk zijn en er met een neutrale blik naar kijken. Mensen als Van der Boom, Houwink ten Cate, Barnouw, Schrijver en Goldsmith hebben ook een belang. Dit geldt ook voor anderen die gelieerd zijn aan het Anne Frank Fonds of de Anne Frank Stichting of voor wetenschappers die onderzoek doen naar de Holocaust in Nederland.
Ik heb het idee dat de tegenstanders van dit onderzoek er met veel meer emotie inzitten dan de onderzoekers zelf inderdaad. Het is niet prettig voor Joden dat er wellicht een Joodse man achter het verraad zit.

Maarja, als je daadwerkelijk een briefje hebt wat Otto Frank heeft gekregen lijkt het mij ook erg logisch dat je daar op verder borduurt. Vraag me ook af wat voor 'absoluut bewijs' critici precies verlangen, Arnold van den Bergh zelf zal zijn verraad vermoed ik wel nooit hebben opgebiecht dus zo'n anoniem briefje is dan best een goede aanwijzing.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203457577
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 09:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Kun je nog iets zeggen over die adreslijsten waar tegenstanders van dit onderzoek nu zo over klagen? Hoe waarschijnlijk is het dat deze lijsten bestonden?
In het boek is er meer over geschreven:

Kennis - Het is bijna zeker dat de Joodse Raad lijsten met adressen van ondergedoken Joden had. Via zijn prominente positie in de JR moet Van den Bergh toegang hebben gehad tot die lijsten. Mogelijk kon hij ook beschikken over de adressenlijsten die de Contactafdeling in Westerbork verzamelde. Het adres Prinsengracht 263 had gemakkelijk op een lijst in 1943 of 1944 kunnen staan, daarop geplaatst door iemand uit de illegaliteit die was doorgeslagen of door een informant, die voor een toereikend bedrag te koop was. Pag. 308

En dit stukje vond ik ook wel interessant:

Vreemd genoeg vond het CCT (coldcaseteam) een verwijzing naar de naam Van den Bergh in het collaboratiedossier van Eduard ('Eddy') Moesbergen, als lid van de IV B 4-eenheid een beruchte Jodenjager. De man had tot de opheffing deel uitgemaakt van de Colonne Henneicke. (Hij werkte vervolgens op het Bureau Joodse Zaken voor Abraham Kaper, die Moesbergen beschreef als een van zijn productiefste Jodenjagers.) Moesbergens CABR-dossier bevatte twee getuigenverklaringen - van een v-man en een v-vrouw die voor hem werkten - die stelden dat Moesbergen vaak lijsten bij zich had van adressen waar vermoedelijk Joden ondergedoken zaten. In de zomer van 1944 zou hij op methodische wijze het ene na het adres van die lijst zijn binnengevallen. Pag. 264
pi_203457622
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 12:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In het boek is er meer over geschreven:

Kennis - Het is bijna zeker dat de Joodse Raad lijsten met adressen van ondergedoken Joden had. Via zijn prominente positie in de JR moet Van den Bergh toegang hebben gehad tot die lijsten. Mogelijk kon hij ook beschikken over de adressenlijsten die de Contactafdeling in Westerbork verzamelde. Het adres Prinsengracht 263 had gemakkelijk op een lijst in 1943 of 1944 kunnen staan, daarop geplaatst door iemand uit de illegaliteit die was doorgeslagen of door een informant, die voor een toereikend bedrag te koop was. Pag. 308

En dit stukje vond ik ook wel interessant:

Vreemd genoeg vond het CCT (coldcaseteam) een verwijzing naar de naam Van den Bergh in het collaboratiedossier van Eduard ('Eddy') Moesbergen, als lid van de IV B 4-eenheid een beruchte Jodenjager. De man had tot de opheffing deel uitgemaakt van de Colonne Henneicke. (Hij werkte vervolgens op het Bureau Joodse Zaken voor Abraham Kaper, die Moesbergen beschreef als een van zijn productiefste Jodenjagers.) Moesbergens CABR-dossier bevatte twee getuigenverklaringen - van een v-man en een v-vrouw die voor hem werkten - die stelden dat Moesbergen vaak lijsten bij zich had van adressen waar vermoedelijk Joden ondergedoken zaten. In de zomer van 1944 zou hij op methodische wijze het ene na het adres van die lijst zijn binnengevallen. Pag. 264
Maar op basis waarvan is het "bijna zeker" dat de Joodse raad die lijsten had? Daar mis ik net even een stukje onderbouwing en bronvermelding.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203457971
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 12:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Maar op basis waarvan is het "bijna zeker" dat de Joodse raad die lijsten had? Daar mis ik net even een stukje onderbouwing en bronvermelding.
Er zijn verhalen over zulke lijsten. Een lid van de Joodse Raad, Rudolf Polak, hield een cartotheek bij met onderduikadressen. Die informatie is bij de Sicherheidsdienst terechtgekomen.

En er was een Duitse tolk die een gesprek over zulke lijsten had opgevangen:

''In de CABR-dossiers ontdekte Pieter zeer explosieve informatie in de getuigenis van de 37-jarige Ernst Philippis Henn, een Duitser die van september 1942 tot juli 1943 optrad als tolk voor het Luftgau-Kommando Holland in Amsterdam. Henn beweerde dat hij op een dag op de afdeling civiele zaken een gesprek had opgevangen tussen een sergeant van de militaire politie (Feldgendarmerie) en rechter plaatsvervanger Willy Stark. De sergeant liet vallen dat de Joodse Raad een lijst had met vijhonderd adressen van ondergedoken Joden. Zijn afdeling had om een lijst verzocht, waarop de Joodse Raad tussen de vijfhonderd en duizend adressen had gestuurd. De sergeant had er de schampere opmerking aan toegevoegd dat de leden van de JR leken te denken dat ze clementer zouden worden behandeld naarmate ze meer adressen aanbrachten.'' Pag. 298/299
pi_203458100
Je hebt er verder weinig aan maar het is altijd mooi om tot een conclusie te komen.
pi_203458108
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 12:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Er zijn verhalen over zulke lijsten. Een lid van de Joodse Raad, Rudolf Polak, hield een cartotheek bij met onderduikadressen. Die informatie is bij de Sicherheidsdienst terechtgekomen.

En er was een Duitse tolk die een gesprek over zulke lijsten had opgevangen:

''In de CABR-dossiers ontdekte Pieter zeer explosieve informatie in de getuigenis van de 37-jarige Ernst Philippis Henn, een Duitser die van september 1942 tot juli 1943 optrad als tolk voor het Luftgau-Kommando Holland in Amsterdam. Henn beweerde dat hij op een dag op de afdeling civiele zaken een gesprek had opgevangen tussen een sergeant van de militaire politie (Feldgendarmerie) en rechter plaatsvervanger Willy Stark. De sergeant liet vallen dat de Joodse Raad een lijst had met vijhonderd adressen van ondergedoken Joden. Zijn afdeling had om een lijst verzocht, waarop de Joodse Raad tussen de vijfhonderd en duizend adressen had gestuurd. De sergeant had er de schampere opmerking aan toegevoegd dat de leden van de JR leken te denken dat ze clementer zouden worden behandeld naarmate ze meer adressen aanbrachten.'' Pag. 298/299
Interessant. Ik zag trouwens dat die Arnold van den Bergh nog best veel voorkomt in de krantenarchieven. Geen volledig onbekend persoon dus.

https://www.delpher.nl/nl(...)n+den+bergh&coll=ddd
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  dinsdag 22 maart 2022 @ 23:46:31 #154
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204186913
Boek over verraad Anne Frank uit de handel na kritisch tegenonderzoek.
https://nos.nl/artikel/24(...)tisch-tegenonderzoek
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_204186922
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 23:46 schreef golfer het volgende:
Boek over verraad Anne Frank uit de handel na kritisch tegenonderzoek.
https://nos.nl/artikel/24(...)tisch-tegenonderzoek
Ik heb nog geen zinnige argumenten gezien van de contra-onderzoekers.

Jammer dus dat de uitgever zich terugtrekt.
  dinsdag 22 maart 2022 @ 23:51:18 #156
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204186931
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 23:48 schreef luxerobots het volgende:

Ik heb nog geen zinnige argumenten gezien van de contra-onderzoekers.

Jammer dus dat de uitgever zich terugtrekt.
Het feit dat die man zelf op dat tijdstip ondergedoken zat in Laren is geen zinnig argument?
https://nos.nl/artikel/24(...)-amsterdamse-notaris
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_204186979
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 23:51 schreef golfer het volgende:

[..]
Het feit dat die man zelf op dat tijdstip ondergedoken zat in Laren is geen zinnig argument?
Van den Bergh was daarvoor een vrij man, en woonde in een groot huis. Hij had vlak voordat de bestuurders van de joodse raad afgevoerd werden een Sperr gekregen, dat betekende dat hij niet meer als joods gezien werd, iets dat precies op het juiste moment kwam. Sowieso is een Sperr erg bijzonder voor een man die zich voor de oorlog nog uitgaf als joodse notaris.

Later is hij verraden door iemand waar hij een conflict mee had. Toen moest hij dus onderduiken.

Volgens de tijdslijn kan hij prima vlak voordat hij de Sperr kreeg, lijsten met onderduikadressen doorgegeven hebben.
pi_204186988
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 23:51 schreef golfer het volgende:

[..]
Het feit dat die man zelf op dat tijdstip ondergedoken zat in Laren is geen zinnig argument?
https://nos.nl/artikel/24(...)-amsterdamse-notaris
Overigens is ondergedoken zitten, wat in deze helemaal niet relevant is, ook geen waterdicht alibi om andere onderduikers niet verraden te kunnen hebben.
pi_204187016
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 00:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Overigens is ondergedoken zitten, wat in deze helemaal niet relevant is, ook geen waterdicht alibi om andere onderduikers niet verraden te kunnen hebben.
Ik ben het niet vaak met je eens maar nu wel, tevens hadden ze het in het achterhuis het met militaire precisie voor elkaar. Pand werd verkocht en de nieuwe eigenaar had niks door ook niet tijdens de bezichtiging bij aankoop.

Als je je er goed in verdiept, kan de conclusie niet anders zijn dat het een intelligente buitenstaander was.
pi_204188802
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 23:51 schreef golfer het volgende:
Het feit dat die man zelf op dat tijdstip ondergedoken zat in Laren is geen zinnig argument?
Het contra-rapport geeft zelf trouwens ook toe dat onbekend is waar Van den Bergh op dat tijdstip zat.

quote:
Op het moment dat het CCT ergens geen informatie over heeft –
bijvoorbeeld over de verblijfplaats van Van den Bergh van februari 1944 tot aan de bevrijding in
mei 1945 – wordt uit deze ‘stilte’, in combinatie met het feit dat Van den Bergh de oorlog heeft
overleefd, geconcludeerd dat dit verdacht is. Het ontbreken van bewijsmateriaal wordt hiermee
een argument om Van den Bergh verdacht te maken en als verrader te positioneren voor het
verraad van het Achterhuis in augustus 1944 – ook al is niets bekend over de verblijfplaats en de
gedragingen van de notaris in de maanden sinds februari 1944.
(Pagina 5 van het rapport)
De familie Frank werd op 4 augustus 1944 gearresteerd. Van de joodse notaris ontbrak toen echter elk spoor. Kortom, de gelegenheid voor een mogelijk verraad was er.
pi_204189024
Willem Engel, sowieso.
pi_204189051
Dit was wel te verwachten. Geen enkele familie accepteert dat hun familie dit gedaan heeft en iedereen gaat dan in de aanval met tegenonderzoeken waaruit weer wat anders blijkt. Met genoeg media aandacht wordt dan alles weer ingetrokken ivm imago schades.

Kortom: laat dit gewoon zitten en accepteer dat de waarheid nooit boven tafel komt. Dat scheelt energie, geld en tijd die voor nuttigere dingen kan worden ingezet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204189053
Dat de mogelijkheid van een roddel niet meegewogen is, is vrij onzinnig:

quote:
Zo waren de belangrijkste bewijzen die het CCT opvoerde,
een afschrift van een ongedateerd anoniem briefje waarin Van den Bergh werd beschuldigd en een
verklaring van een Duitse vertaler, zonder al te veel kritische analyse voor waar aangenomen. De
directe historische context van de naoorlogse periode, waarin tal van roddels en beschuldigingen
de ronde deden, werd niet meegewogen.
In het boek wordt uitvoerig omschreven hoe realistisch het is dat het briefje klopt. Dit is het briefje:


Uit analyse blijkt dat het briefje door Otto Frank overgetypt is, en dat dit waarschijnlijk vlak na de oorlog gebeurd is (dat is te zien aan de letters die gedurende het leven van een typemachine slijten).

Otto Frank typte het briefje over en gaf het origineel aan een notaris. Daar vond hij het briefje dus belangrijk genoeg voor. Zou hij dat ook gedaan hebben als hij gedacht had dat het zomaar een roddel was?

Dan over de inhoud van het briefje, het briefje bevat interessante informatie, die niet zomaar een roddel is. De schrijver/schrijfster wist namelijk van het onderduikadres van de familie Frank, dat was zo vlak na de oorlog behoorlijk bijzonder. Hij/zij wist in welke straat Van den Bergh toen woonde. En diegene wist dat er bij de Jüdische Auswandering (waarvan hij/zij ook de straat wist) een hele lijst van adressen lag.

Nu is het best mogelijk dat de inhoud van het briefje niet klopt en Van den Bergh niet schuldig is (al zijn er meer verdachte omstandigheden tegen Van den Bergh), maar het briefje als een simpele roddel afdoen lijkt me wel erg makkelijk.
pi_204189099
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 10:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
Kortom: laat dit gewoon zitten en accepteer dat de waarheid nooit boven tafel komt. Dat scheelt energie, geld en tijd die voor nuttigere dingen kan worden ingezet.
Het coldcaseteam is vijf jaar bezig geweest om alle informatie te verzamelen en te onderzoeken. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat het scenario dat Van den Bergh het gedaan heeft, het meest realistisch is.

Hij is hoofdverdachte nummer één, maar, en dat is ook bekend, er is niet genoeg bewijs om zijn schuld met zekerheid vast te stellen. En dat zie je wel vaker bij politiezaken, dat men wel een donkerbruin vermoeden heeft hoe de vork in de steel steekt, maar dat net het laatste stukje bewijs ontbreekt.
pi_204189350
Ik heb niet het idee dat het rapport dat Van den Bergh vrijpleit enigszins objectief is, het is geschreven om Van den Bergh vrij te pleiten, niet om de zaken nog eens goed tegen het licht te houden.

Dit staat in de inleiding:

quote:
Arnold van den Bergh is inmiddels de hele wereld overgegaan als de meest waarschijnlijke verrader
van het Achterhuis. Gezien het gewicht van het Anne Frank-verhaal als het centrale, iconische
verhaal van de Holocaust, waardoor Van den Bergh nu gepositioneerd is als de archetypische
verrader, hebben wij als historici besloten tot het vervaardigen van dit rapport.

(...)

Onze opzet is door dit rapport duidelijk te maken dat de beschuldiging jegens Van den
Bergh niet overtuigend is. Bovendien is het ons oogmerk dat het debat over de Holocaust en de
positie van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog niet met al te gemakzuchtige hedendaagse blik
wordt gevoerd, maar met respect voor de historische context en met nuance. Want alleen zo
kunnen we recht doen aan het verleden en recht doen aan de mensen in het verleden. Inclusief
notaris Arnold van den Bergh
pi_204189463
Op pagina 10. geeft het onderzoeksrapport zelfs extra argumenten tegen Van den Bergh.

Van den Bergh was in staat om mensen te helpen (had dus een machtspositie) en binnen de familie deelden ze zelfs connecties voor onderduik...

quote:
Op het moment dat veel Joden hun banen in de samenleving verloren
en daardoor kwetsbaar werden om snel gedeporteerd te worden, hielp Van den Bergh zoveel
mogelijk familieleden aan een nieuwe baan. Dat deed hij voornamelijk binnen de Joodse
zorginstellingen, zoals het NIZ, de Joodse Invalide of het Apeldoornsche Bosch. Door die nieuwe
banen kregen zij bovendien na verloop van tijd een ‘sperre’, een stempel dat tijdelijk bescherming
bood tegen deportatie. Dat kon Joden ten onrechte een gevoel van veiligheid geven, maar het gaf
evenzeer extra tijd om onderduikplaatsen te regelen. In het geval van de families Van den Bergh
en Kan kan in dertien gevallen een verband verondersteld worden tussen de nieuwe baan en
‘sperre’ en bemoeienis van Arnold van den Bergh. Dat is een uitzonderlijk hoog aantal en
opmerkelijk, zeker gezien het feit dat in oorlogstijd velen zich beperkten tot het overleven van het
eigen gezin. Het tekent Van den Berghs familiezin, maar ook zijn mogelijkheden als bestuurder van
Joodse zorginstellingen. Connecties voor onderduik werden ook weer gedeeld in de familie en
Arnold, Guusje en de tweeling kregen een onderduikplek mede via hun nicht Hester van den Bergh
(zie verder hoofdstuk 6).19
pi_204189799
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 10:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het coldcaseteam is vijf jaar bezig geweest om alle informatie te verzamelen en te onderzoeken. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat het scenario dat Van den Bergh het gedaan heeft, het meest realistisch is.

Hij is hoofdverdachte nummer één, maar, en dat is ook bekend, er is niet genoeg bewijs om zijn schuld met zekerheid vast te stellen. En dat zie je wel vaker bij politiezaken, dat men wel een donkerbruin vermoeden heeft hoe de vork in de steel steekt, maar dat net het laatste stukje bewijs ontbreekt.
Klopt alleen politieonderzoek heeft zin ivm vervolging. Dit niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 28 maart 2022 @ 19:45:36 #168
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_204254483
Boek van Rosemary Sullivan uit de handel genomen, bizarre wending 8)7 8)7 8)7 Alleen omdat een paar (prominente) onderzoekers die veel onderzoek doen naar verwante thema's (zoals het bestaan van de Joodse Raad) zich niet kunnen verenigen met de hypothese.

What's next? Gaan de boeken van wetenschapsfilosoof Ton Derksen waarin hij mogelijke justitiële dwalingen onderzoekt straks ook niet meer verkocht mogen worden omdat mensen bij het OM het niet met zijn conclusies eens zijn? _O-

[ Bericht 4% gewijzigd door Gretzl op 28-03-2022 21:16:03 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 28 maart 2022 @ 19:57:32 #169
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_204254649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 00:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Overigens is ondergedoken zitten, wat in deze helemaal niet relevant is, ook geen waterdicht alibi om andere onderduikers niet verraden te kunnen hebben.
Dat wij het in specifieke gevallen nog eens roerend eens zouden worden over welke gebeurtenis iig zeker geen waterdicht alibi betreft _O- *)

Ambo Anthos is een treurige uitgeverij die blijkbaar extreem gevoelig is voor een beetje beeldvorming in de media. Alsof ze vooraf geen enkel besef hadden dat er wel eens een paar kritische reacties konden komen op de uitkomsten van het onderzoek. We hebben het wel over zo'n beetje het beroemdste verhaal van de Tweede Wereldoorlog. Als je de rug niet recht kunt houden ga dan überhaupt als uitgeverij niet in zee met zo'n cold case team + schrijver, maar blijf dan gewoon lekker boekjes over koetjes en kalfjes uitgeven :')
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 28 maart 2022 @ 20:03:12 #170
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_204254764
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 10:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hij is hoofdverdachte nummer één, maar, en dat is ook bekend, er is niet genoeg bewijs om zijn schuld met zekerheid vast te stellen. En dat zie je wel vaker bij politiezaken, dat men wel een donkerbruin vermoeden heeft hoe de vork in de steel steekt, maar dat net het laatste stukje bewijs ontbreekt.
:Y Daar zijn in Nederland helaas genoeg voorbeelden van te vinden ja.

Enige positieve aan dit extreem late cold case onderzoek is dat alle mogelijke betrokkenen intussen al niet meer leven. Kan er in ieder geval niemand onterecht veroordeeld worden.

Belangrijkste basisregel in alle strafzaken blijft: verdachten zijn onschuldig tot het tegendeel onomstotelijk is bewezen. [/b]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 28 maart 2022 @ 20:24:22 #171
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_204255102
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 00:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Van den Bergh was daarvoor een vrij man, en woonde in een groot huis. Hij had vlak voordat de bestuurders van de joodse raad afgevoerd werden een Sperr gekregen, dat betekende dat hij niet meer als joods gezien werd, iets dat precies op het juiste moment kwam.
Wat door Gerard Huijsser nog eens min of meer wordt bevestigd in zijn dagboek.

quote:
’s Avonds bezoek bij familie Van den Berg (notaris van den Berg) die in het pension van
Hoeksema wonen – Not. V.d.B. is een bekende Joodsche notaris uit Amsterdam. De familie
is ondergedoken geweest, maar is nu in het bezit van valsche persoonsbewijzen (of
geariseerd).
Zij bestaat uit een echtpaar met twee dochters, een jonger dochtertje zit nog
in Brabant in het nu bevrijde gebied. Het zijn zeer vriendelijke en beschaafde menschen.202
De hypothese dat Van den Bergh in ruil voor waardevolle informatie mogelijk een andere (niet-Joodse) identiteit heeft gekregen van de Duitsers wordt in het contra-onderzoek niet ontkracht.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 28 maart 2022 @ 20:40:29 #172
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204255271
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2022 19:45 schreef Gretzl het volgende:
Alleen omdat een paar (prominente) schreeuwende Joodse onderzoekers zich niet kunnen verenigen met de hypothese.

Wie van die volgens jouw 'schreeuwende' onderzoekers zijn allemaal Joods?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 28 maart 2022 @ 21:14:57 #173
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_204255731
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 20:40 schreef golfer het volgende:

[..]
Wie van die volgens jouw 'schreeuwende' onderzoekers zijn allemaal Joods?
Correctie, ik doelde op wetenschappers die onderzoek doen naar de geschiedenis van de Joden in Nederland en/of de Holocaust in Nederland. Mijn fout dat ik het verkeerd omschreef. Ik pas mijn bericht aan. Het zijn echter nog steeds schreeuwende onderzoekers die er stellig van overtuigd zijn dat hun historische-wetenschappelijk benadering van het verraad een betere is dan de forensische.

Bij de eerste kritische tegenreacties die in januari naar buiten kwamen zaten wel enkele Joodse Nederlanders, niet verwonderlijk overigens.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_204257373
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2022 21:14 schreef Gretzl het volgende:
Het zijn echter nog steeds schreeuwende onderzoekers
Men zei hun mening over wat ze een foute mening van iemand vonden.
Dat is geen schreeuwen.
Ik vind Siewert, Vladimir, en Terry bullshit. Mijn mening. Netjes geformuleerd
pi_204257450
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 20:40 schreef golfer het volgende:

[..]
Wie van die volgens jouw 'schreeuwende' onderzoekers zijn allemaal Joods?
Of ze joods zijn weet ik niet. Maar de hoofdonderzoeker is hoogleraar Joodse studies. Verder hebben ze allemaal wel iets met joden of het jodendom.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')