https://www.telegraaf.nl/(...)kerrapport-schrappenquote:ELSEN - De directeur van de GGD Kennemerland heeft ervoor gezorgd dat de naam van Tata Steel, de grootste bron van luchtvervuiling in de IJmond, in een GGD-rapport werd geschrapt als mogelijke oorzaak van het hoge aantal longkankergevallen in Beverwijk.
Ⓒ ANP/HH
Directeur Bert van de Velden van GGD Kennemerland heeft meerdere keren persoonlijk ingegrepen om Tata Steel te beschermen tegen de suggestie dat de staalfabriek ook maar iets te maken heeft met de vele gevallen van longkanker in Beverwijk.
Dat meldt het Noordhollands Dagblad, dat documenten opvroeg via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (wob).
Het bewuste rapport vermeldt 25 procent boven het landelijk gemiddelde. Later kwam de krant er via andere wegen achter dat in dichtbevolkte wijken het percentage longkankergevallen nog eens tweemaal zo hoog is. Dat stond niet in het rapport.
Desondanks beval de GGD-directeur zijn medewerkers de staalfabriek als mogelijke oorzaak van longkanker uit dit belangrijke rapport te schrappen. Dat valt althans te lezen in 345 pagina’s aan e-mails en Whatsapp-berichten van GGD-medewerkers, die met een beroep op de wet openbaarheid van bestuur door deze krant zijn opgevraagd. De GGD wilde deze informatie overigens niet in de openbaarheid hebben. Veel informatie is zwartgelakt.
Eer en geweten
Het rapport over het voorkomen van kanker in Kennemerland verscheen een jaar geleden. Omwonenden van Tata vonden dat de staalfabriek door de GGD zorgvuldig buiten schot werd gehouden.
Later gaf Van de Velden toe dat Tata inderdaad uit de tekst is geschrapt. In eerdere versies stond de fabriek wel met naam genoemd in de paragraaf over longkanker in Beverwijk. Met een beroep op de wob heeft deze krant alle 31 conceptversies van dit rapport opgevraagd.
Aanvankelijk werd Tata wel genoemd. In de samenvatting van de laatste versie is elke verwijzing naar Tata en industrie geschrapt. Het verband tussen longkanker en luchtverontreiniging werd ondergeschikt gemaakt aan rookgedrag als belangrijkste oorzaak van de dodelijke ziekte.
’Nimmer druk op ons uitgeoefend’
Van de Velden heeft altijd ontkend dat hij Tata om andere dan tekstuele redenen uit het rapport heeft laten schrappen. Dat doet hij nu ook in een telefoongesprek. ,,Nimmer is er druk op ons uitgeoefend door Tata over wat dan ook. Wij doen gewoon onderzoek. Onze mensen doen dat naar eer en geweten, met de wetenschappelijke statuur die daarbij hoort.”
In een brief aan het Noordhollands Dagblad gaf hij als reden op dat ’termen niet consequent werden gebruikt’ en die moesten ’in lijn worden gebracht met de opzet van de inventarisatie’.
Volgens de stroom aan mails en apps van zijn medewerkers meldden Tata-functionarissen zich al heel vroeg in 2020 bij de GGD om te weten te komen wat er in het rapport zou komen te staan. Ook kreeg Tata het document al een dag voor publicatie. De enige andere externe instantie die het rapport al voor publicatie kreeg, was de provincie Noord Holland.
’Het woord Tata mag niet worden gebruikt’
’Het woord Tata mag niet worden gebruikt’, beveelt de GGD-directeur aan zijn medewerkers. Zij schrijven in 2019 en 2020 een gevoelig rapport over de longkankerplaag onder de rook van de staalfabriek.
Tijdens het maken van het GGD-rapport in 2019-2020 zit Tata voortdurend te vissen naar de inhoud. Vruchteloos.
Uit de deels zwartgelakte mails en apps van de medewerkers en de directeur (die door met enige moeite toch leesbaar zijn gemaakt) wordt duidelijk dat Van de Velden, die tweemaal per jaar een vaste bespreking heeft met het hoogste Tata-management, in 2019 helemaal niet zit te springen om het rapport überhaupt te laten maken. In zijn eigen mail van 15 maart 2019 valt te lezen dat Van de Velden zich ’overvallen voelt’ door het RIVM, dat al aan omwonenden een rapport heeft beloofd dat de GGD moet maken.
Dat wordt nu door Van de Velden hartgrondig ontkend. „Als directeur GGD heb ik 25 april 2019 besloten tot het herhalen van een kankerincidentie onderzoek, zoals dat eerder in 2007 was uitgevoerd. Zorgen vanuit de omgeving en belang voor de volksgezondheid om ontwikkeling van het voorkomen van kanker goed te monitoren, waren hiervan de reden”, zegt hij nu.
’Aannemelijk’
Vervolgens stuurt de GGD-baas actief aan op een kankerincidentierapport waar Tata absoluut niet in voorkomt, en de IJmond - waar het hele rapport om was begonnen - onbelangrijker wordt gemaakt.
In de eerste versies van het rapport schrijven de GGD-onderzoekers op dat luchtverontreiniging door de staalfabriek naast roken de belangrijkste oorzaak is voor het veelvuldig voorkomende longkanker in Beverwijk. Hoewel zijn medewerkers het ’aannemelijk’ vinden dat de staalfabriek in ieder geval mede-oorzaak is van de vele longkankergevallen in Beverwijk en Wijk aan Zee, is ook dat woord omstreden in de ogen van de directeur Publieke Gezondheid.
„Aandachtspunten Bert: Niet gebeten worden door kat en hond: we noemen Tata Steel niet bij naam (zelfs de industrie niet eigenlijk”), citeren de medewerkers de opdracht van hun directeur in een e-mail. Een opdracht die Van de Velden nu zegt totaal niet te kunnen plaatsen. „Vermoedelijk wordt hier bedoeld: Hoe zorgvuldig je ook je formulering kiest die past bij de methodologische aanpak van deze rapportage, de uitkomsten worden waarschijnlijk toch uitgelegd als ’Tata Steel is veroorzaker’.”
’Ambtelijke opmerking’
Voorts moet het onderwerp longkanker in Beverwijk op last van de directeur worden gebagatelliseerd. Hoewel longkanker procentueel bijna nergens in Nederland zoveel slachtoffers maakt als in Beverwijk, mag dit onderwerp van de GGD-directeur niet teveel aandacht krijgen. „Het verzoek van Bert was om Tata Steel en longkanker in Beverwijk niet meer aandacht te geven dan andere verhogingen van kanker in de regio Kennemerland”, valt in een e-mail van een GGD-medewerker te lezen. Dit omschrijft Van de Velden nu als een ’ambtelijke opmerking’. Vorig jaar schreef Van de Velden aan deze krant dat de Beverwijkse longkankerparagraaf was ingekort ’voor het bereiken van meer evenwicht’.
Krantenkoppen
De GGD-medewerkers wijden zich vervolgens aan de opdracht om de schade van de uitkomst van het rapport voor Tata Steel te beperken. „Hij (Van de Velden, red.) wil dat we aangegeven dat je hier niet een 1 op 1 conclusie uit kan trekken (causaal verband tussen A en B (Tata Steel)), anders kan iedereen zijn eigen conclusie trekken”, vreest een ambtenaar.
Een andere GGD-medewerker is al bang voor schreeuwende krantenkoppen. De waarheid over het aantal longkankergevallen, en de staalfabriek als vermoedelijke oorzaak, kan voor Tata publicitair verkeerd uitpakken. „Inhoudelijk klopt ’aannemelijk’, maar ik vind het risico op onnodige extra publiciteit ervan wel behoorlijk groot. ’Tata Steel veroorzaakt longkanker’ en dergelijke krantenkoppen?” Zo’n kop is de GGD-ambtenaren een gruwel.
Zo krijgt de opdracht van de GGD-directeur om Tata uit het rapport te houden, in de 31 concept-versies van het kankerincidentierapport langzamerhand gestalte. In de eerste versie wordt Tata nog viermaal genoemd, in de laatste nul keer. Niet alleen termen als ’staalindustrie’, ’basismetaalindustrie’ en ’industrie’ zijn gaandeweg afgekeurd, maar ook het hele onderwerp ’luchtverontreiniging’ als ’aannemelijke’ mede-oorzaak van longkanker onder de rook van de fabriek moet eruit.
„Verhoogde incidentie van longkanker in Beverwijk. Aannemelijk dat dit komt door luchtverontreiniging? Management wil er niet aan”, merken de ambtenaren op. „Belangrijkste bezwaren tegen de huidige versie (het Memo) zoals naar voor gebracht: 1. De bewijskracht is onvoldoende voor het woord ’aannemelijk’, 2. Het woord Tata mag niet worden gebruikt, 3. Opbouw en indeling van het rapport wijzen te veel in de richting van Tata.” Om dat laatste te voorkomen, wordt besloten meer de nadruk te leggen op de stijging van melanoom in Bloemendaal en longkanker in Haarlem.
Zorgvuldig
Dit teruglezend zegt Van de Velden nu: ,,Mag niet moet gezien worden als: we moeten hiermee zorgvuldig zijn. Deze rapportage is een registratie van cijfers over kanker. Die trachten we te duiden. Een oorzakelijk verband kunnen we met deze registratie niet leggen.”
Maar de druk van omwonenden van Tata wordt eveneens gevoeld bij de GGD. Zij vermoeden dat de fabriek wel degelijk iets met de longkankerplaag in Beverwijk te maken heeft. Linda Valent van Dorpsraad Wijk aan Zee en Dirk Weidema van Milieuplatform IJmuiden Noord zitten in een klankbordgroep die enkele keren in vertrouwen conceptrapporten krijgt voorgelegd.
Als Van de Velden het woordje ’aannemelijk’ wil laten schrappen over het verband tussen luchtverontreiniging en longkanker, krijgt hij van zijn ambtenaren het advies dit te laten staan. „Over de formulering met ’aannemelijk’ is in de werkgroep met ambtenaren en bewoners al gezegd dat de GGD voornemens is die formulering in het rapport te gebruiken. Als we daar nu alsnog op terugkomen bestaat de kans op boosheid bij de bewoner-vertegenwoordigers en zelfs de kans dat zij hierover de publiciteit zoeken: ’(Ook) de GGD wil de feiten verdoezelen!’ of iets dergelijks.”
Tata weggegumd
Uiteindelijk blijft ’aannemelijk’ dus staan. Tata niet. De ambtenaren schrijven: „Na versie 4.2 is de benaming Tata vervallen (en ook niet meer teruggekomen). Ook is er minder aandacht voor de IJmond daarna gekomen.”
Als het rapport half juni 2020 openbaar zal worden, moet er nog een aanbiedingsbrief worden gemaakt, waarmee het rapport naar de IJmondgemeenten wordt gestuurd. Maar dan ontstaat nieuwe druk op de GGD, en wel vanuit de aangesloten gemeenten. Aanbevelingen in de brief die zijn gericht op het bestrijden van luchtverontreiniging, moeten eruit, vindt het gemeentebestuur van Velsen. Nogmaals wordt de tekst onderhanden genomen om er zeker van te zijn dat het rapport en de aanbiedingsbrief geen voor Tata ongewenste commotie gaat veroorzaken.
’Schurk, slachtoffer, held’
Op een gegeven moment zijn de wetenschappelijk onderzoekers die het rapport hebben opgesteld, niet meer de baas over de tekst in het rapport. Communicatiemedewerkers, bestuursambtenaren en de directeur zelf nemen het roer over om het rapport zo rustig mogelijk in de maatschappij te laten landen.
Dat mislukt; enkele dagen na het rapport melden de omwonenden uit de klankbordgroep dat het definitieve rapport aanzienlijk afwijkt van de conceptversies die zij onder ogen kregen. De conclusie: Tata is er uit gegumd. De suggestie die meteen de ronde doet: de GGD zit in de zak van Tata. De poging van GGD Kennemerland om zijn eigen reputatie te beschermen, is jammerlijk mislukt.
Van tevoren had een GGD-medewerker hier al een hard hoofd in. „Schurk, slachtoffer, held: we zijn al een schurk omdat we het rapport achterhielden. Hoe komen we meer naar held of slachtoffer?” Enigszins moedeloos: „Ik heb in ieder geval nog de coronacrisis toegevoegd.”
’Tata pleasen’
Omwonende Dirk Weidema zat in de klankbordgroep voor dit GGD-rapport en las op verzoek van deze krant de mails. ,,Ik ben hier echt wel van geschrokken. Ik zie dat men het beeld wil schetsen dat het allemaal wel meevalt. De angst slaat mij nu om het hart. Wat wordt er nog meer voor ons verzwegen, om Tata te pleasen? De GGD heeft mij net opnieuw gevraagd in een klankbordgroep te gaan zitten, voor de Gezondheidsmonitor 2020. Ik heb gezegd: daar heb ik geen zin meer in, als jullie feiten verdoezelen.”
Longkanker volksziekte
Longkanker is een volksziekte in Beverwijk, waar de fabrieken van Tata Steel zijn gevestigd.
In sommige centrumwijken piekt longkanker meer dan 50 procent boven het landelijk gemiddelde. Jaarlijks krijgen 35 Beverwijkers de ziekte, en dat is op de 40.000 Beverwijkers zeven patiënten meer dan normaal voor een gemeente van deze omvang. Opvallend is dat meer vrouwen dan mannen de ziekte oplopen. Dit is uniek voor Beverwijk. Vrijwel overal is longkanker een typische mannenziekte. Emissies van fijnstof, zwavelwolken en zware metalen zijn aan de orde van de dag. Schoonmakers reinigen dagelijks in opdracht van Tata huizen, auto’s en wipkippen.
Dat vat je inderdaad mooi samen. Ik denk dat het komt door corruptie en/of politiek.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)kerrapport-schrappen
Waarom laten we als zeer rijk en dichtbevolkt land deze industrie nog toe in Nederland? We eten er toch geen boterham minder om als die z’n deuren sluit? En niet alleen vanwege de kanker, maar ook vanwege de algehele vervuilling, de CO2 etc. Ze moeten toch concurreren om de wereldmarkt, dus die paar euro die onder aan de streep overblijven zijn al die ellende niet waard.
Nou, vooral door types als Bert van de Velden...quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom laten we als zeer rijk en dichtbevolkt land deze industrie nog toe in Nederland? We eten er toch geen boterham minder om als die z’n deuren sluit? En niet alleen vanwege de kanker, maar ook vanwege de algehele vervuilling, de CO2 etc. Ze moeten toch concurreren om de wereldmarkt, dus die paar euro die onder aan de streep overblijven zijn al die ellende niet waard.
Als je de luxe hebt dan moet je kiezen voor schone, hoogwaardige industrie. Dus die veel oplevert en weinig vervuiling/overlast veroorzaakt.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:18 schreef Basp1 het volgende:
Tata weg, boeren weg, grote distributie centra weg. Wat zal Nederland leeg en schoon worden.
Lekker veel plek om woningen te bouwenquote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:18 schreef Basp1 het volgende:
Tata weg, boeren weg, grote distributie centra weg. Wat zal Nederland leeg en schoon worden.
Als je niet weet dat Tata een van de meest hoogwaardige staal producenten ter wereld is vraag ik me af of het geen nimby argument is om de geringe veruiling in onze tuin te voorkomen maar dadelijk op deze manier wel meer rotzooi bij de buren te dumpen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je de luxe hebt dan moet je kiezen voor schone, hoogwaardige industrie. Dus die veel oplevert en weinig vervuiling/overlast veroorzaakt.
Zaken als Internationale Vliegvelden, hoogovens, varkensfokkerijen mmoeten we voor bedanken.
Eiland op zee, middels waterstof maken.. Mooi idee. Zet er gelijk een vliegveld bij.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan houd je de research-afdeling toch? En dan doe je de productie uiteindelijk ergens anders.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je niet weet dat Tata een van de meest hoogwaardige staal producenten ter wereld is vraag ik me af of het geen nimby argument is om de geringe veruiling in onze tuin te voorkomen maar dadelijk op deze manier wel meer rotzooi bij de buren te dumpen.
Bij tata werken ca 9000 mensen. Dan nog de toeleveringsbedrijven. Dat 'geen boterham minder' zal je nog tegenvallen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
We eten er toch geen boterham minder om als die z’n deuren sluit?
Oneens, die industrie blijft toch bestaan. Als je iets goed kan als ontwikkelt land is het wel daar grote stappen maken.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je de luxe hebt dan moet je kiezen voor schone, hoogwaardige industrie. Dus die veel oplevert en weinig vervuiling/overlast veroorzaakt.
Zaken als Internationale Vliegvelden, hoogovens, varkensfokkerijen mmoeten we voor bedanken.
Zolangs niet is aangetoont dat het van de plaatselijke banketbakker komt, kom je er blijkbaar mee weg.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:36 schreef nostra het volgende:
Het is wel een beetje lachwekkend als je in een onderzoek naar longkanker in Beverwijk de naam Tata gaat weglakken.
Niet binnen Nederland, maar ergens waar de directe uitstoot geen slachtoffers veroorzaakt. Voor de CO2 maakt h et idd niks uit.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oneens, die industrie blijft toch bestaan. Als je iets goed kan als ontwikkelt land is het wel daar grote stappen maken.
Het verplaatsen is precies dat... Geen oplossing.
Of er een hoger percentage vrouwen roken daar.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:44 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Zolangs niet is aangetoont dat het van de plaatselijke banketbakker komt, kom je er blijkbaar mee weg.
Alleen nog maar robots in die verplaatste fabrieken of zijn dat geen direct slachtoffers deze werknemers. Waarbij we weten dat werkomstandigheden in de meeste landen beduidend slechter zijn als in nl.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet binnen Nederland, maar ergens waar de directe uitstoot geen slachtoffers veroorzaakt. Voor de CO2 maakt h et idd niks uit.
Als zelfs Zweden zegt dat het kansloos is om Tata Steel te vergroenen, dan zegt dat al genoeg. Beter de fabriek sluiten.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij Tata mag je eerst een saneringsproject starten. Dat is enkele tientallen jaren werkquote:
Werk genoeg:quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bij tata werken ca 9000 mensen. Dan nog de toeleveringsbedrijven. Dat 'geen boterham minder' zal je nog tegenvallen.
quote:Tinkebell maakt kunst van Tatastof: 'Tata is veel ongezonder dan Fukushima'
De afdruk van een bloem omringd met zwart fijnstof van Tata Steel. De kunstwerken van Tinkebell zijn niet alleen om naar te kijken, maar ook om aan te raken. Zodat écht voelbaar is wat er in Wijk aan Zee neerdaalt. "Rond Tata Steel wonen, is vele malen ongezonder dan in Fukushima, het is echt niet te vergelijken. En uit Fukushima is bijna iedereen geëvacueerd."
Zeven van Tinkebells (het pseudoniem van Katinka Simonse) kunstwerken zijn vanaf vandaag te zien in Art Rotterdam, dat na anderhalf jaar de deuren weer opent. Een "big deal", vindt de kunstenares, die met haar projecten 'blinde vlekken in de maatschappij' aanstipt.
Wat is je doel met dit project?
"Ik ben door Frisse Wind uitgenodigd in Wijk aan Zee om te komen kijken en toen waren er twee dingen die mij fascineerden. Die heb ik gecombineerd in mijn project. Op aanraden van het RIVM gebruikten zij bijvoorbeeld magneten om te zien of fijnstof ook echt van Tata Steel afkomt. En ze vertelden mij dat er in de omgeving van de fabriek veel minder plantensoorten groeien dan ergens anders."
"Daar maak ik op mijn kunstwerken eigenlijk heel letterlijke afbeeldingen van: Je ziet een negatieve afdruk van de planten die er groeien. En wat er heel letterlijk in zit, is de vervuilde lucht. De lucht is zwart van het fijnstof. Het laat dus gewoon de situatie zien. Wat is er aan de hand, waar hebben we het nu eigenlijk over. Dat het heel tastbaar en voelbaar is."
Dus je legt de echte planten neer op je doek...?
"Ja! Elke paar weken ga ik naar Wijk aan Zee en daar verzamel ik dan planten. En elk seizoen veranderen die ook weer natuurlijk. Dus mijn huis ligt vol met stapels kranten met gedroogde bloemen erin. Die leg ik dan op mijn doek met heel veel fixeer en daar blaas ik dan het fijnstof overheen. Als het doek helemaal zwart is, haal ik de plant weer weg en zie je de afdruk."
En je haalt ook de fijnstof uit het zand?
"Ik zit elke dag wel een paar uur in mijn kelder fijnstof te extraheren uit dat zand, ja. Dat is heel veel werk."
Heb je ook het idee dat je hiermee iets bijdraagt aan de discussie over Tata Steel?
"Ja, want het wordt zo heel zichtbaar, want het is... als je met je vinger over een doek met fijnstof gaat, voelt het echt als schuurpapier. Het is een hele dikke laag. Dat zie je, maar ik laat mensen ook altijd even voelen. En dat komt dan gewoon binnen bij mensen, als ze zien hoeveel dat is. Want als je rondloopt in de omgeving is het niet iets wat je meteen ziet, nu wordt het heel zichtbaar. Die fijnstof kan je dus zelf gewoon extraheren met een magneetje, dat geeft wel aan hoe heftig het is.
Je zei eerder dat FrisseWind je benaderde. Is het logisch dat die organisatie bij jou uitkwam?
"De aanleiding was dat ik al sinds 2015 regelmatig door Fukushima rijd, waar in 2011 de kernramp was. Daar deed ik sociologisch onderzoek naar de gevolgen van die kernramp en de gevolgen van de maatregelen erna. Dat heeft natuurlijk ook met luchtkwaliteit te maken."
"Na een paar jaar onderzoek weet ik dat er daar werkelijk geen gevaar voor de gezondheid is. En het allergrootste verschil is: mensen zijn altijd erg bang voor straling. De internationale gezondheidsnormen voor de hoeveelheid straling zijn laag. Lager dan eigenlijk gevaarlijk is voor de mens. Voor fijnstof is het omgekeerde aan de hand: de normen liggen al heel hoog, en dáár gaat Tata nog overheen. Dus rond Tata Steel wonen, is vele malen ongezonder dan in Fukushima, het is echt niet te vergelijken. En Fukushima is nog steeds geëvacueerd."
Hoeveel van deze kunstwerken kunnen we nog van je verwachten?
"Dit is het begin. In het voorjaar van 2022 komt er een tentoonstelling in een grote ruimte, vol met deze werken. Maar de kans nu alvast deze zeven doeken in Rotterdam tentoon te stellen, kon ik niet laten liggen."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)zonder-dan-fukushima
Je hebt op zich gelijk, maar:quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:08 schreef Alan_Bastard het volgende:
Er is geen bewijs dat het door Tata komt, alleen een vermoeden. Dan is het toch niet gek dat de GGD Tata niet als veroorzaker aanwijst. Als je er inzet: we vermoeden het (maar er is geen bewijs), dan krijg je dus de situatie die de GGD terecht wilde voorkomen. Guilt by association.
Precies. Als je in Limburg de chemische industrie sluit(ook een vervuiler) zit half Limburg zonder werk.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bij tata werken ca 9000 mensen. Dan nog de toeleveringsbedrijven. Dat 'geen boterham minder' zal je nog tegenvallen.
Echt belachelijk hoe er tegenwoordig zoveel wilde aannames worden gedaan.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:08 schreef Alan_Bastard het volgende:
Er is geen bewijs dat het door Tata komt, alleen een vermoeden. Dan is het toch niet gek dat de GGD Tata niet als veroorzaker aanwijst. Als je er inzet: we vermoeden het (maar er is geen bewijs), dan krijg je dus de situatie die de GGD terecht wilde voorkomen. Guilt by association.
En die vervuilende chemische reus is er ook alleen maar gekomen omdat men de mijnen gesloten had waarvan het merendeel van de oude koempels aan stoflongen overleden is. Maar nee ho die extra gevallen bij beverwijk zouden volgens de don qouichots op deze wereld het sluiten van tata opeens wel rechtvaardigen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. Als je in Limburg de chemische industrie sluit(ook een vervuiler) zit half Limburg zonder werk.
Ik hoop niet dat het allemaal maar opgeheven gaat worden. Bovendien hebben dat soort ondernemingen een prima cao waar mensen werken die hun gezin moeten onderhouden.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die vervuilende chemische reus is er ook alleen maar gekomen omdat men de mijnen gesloten had waarvan het merendeel van de oude koempels aan stoflongen overleden is. Maar nee ho die extra gevallen bij beverwijk zouden volgens de don qouichots op deze wereld het sluiten van tata opeens wel rechtvaardigen.
Genieten van je leven zolang het kan dus.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:28 schreef Bart.Messen het volgende:
Is dit serieus. Ik woon in Beverwijk.
Geldt dat niet voor iedereen?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Genieten van je leven zolang het kan dus.
Eiland maken dus, vliegveld, kerncentrale, h2o productie, kan allemaal op zee. Hoeft niemand te wonen. Snelle treinverbinding naar de kust met meerdere parkeerfaciliteiten.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet binnen Nederland, maar ergens waar de directe uitstoot geen slachtoffers veroorzaakt. Voor de CO2 maakt h et idd niks uit.
Ik hoop het ook niet. Mijn hart bloed dan voor alle mensen die daardoor dan op straat eindigen. Tata steel is een erg groot bedrijf dus dat zullen wel honderden mensen zijn die dan gedupeerd worden.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat het allemaal maar opgeheven gaat worden. Bovendien hebben dat soort ondernemingen een prima cao waar mensen werken die hun gezin moeten onderhouden.
Door het weglaten zie je wel dat mensen achterdochtig wordenquote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:27 schreef snabbi het volgende:
[..]
Je hebt op zich gelijk, maar:
Als ik het artikel lees zie ik dat de discussie gevoerd is over het gebruik van het woord "aannemelijk" in de context van luchtvervuiling en Tata. Juist dat zou je argument ondersteunen als het rapport had geschreven dat er geen directe relatie kan worden aangetoond. Er was consensus bereikt over het opnemen van aannemelijk - maar toen werd Tata weer verwijderd.
Op zich is het prima om voorzichtig te zijn met zulke gevoelige gegevens en hoe het gebruikt wordt, maar hier speelt naar mijn idee wel meer.
-edit-
Overigens zou het veel handiger zijn om het in het rapport op te lossen door adviezen naar extra onderzoek en/of gemaakte aanpassingen. Er blijkt wel een link gelegd te worden met vervuiling:
- door op te nemen dat het nog niet vast staat over welke periode deze vervuiling heeft plaatsgevonden en of deze vervuiling er nog steeds in deze mate is.
- verschillende bronnen van vervuiling te noemen en dat per bron het effect beoordeeld moet worden
blablabla
dat is veel meer een get-out-of-jail card dan dit.
Elke vorm van industrie is vervuilend. Het sluiten van alle industrie hier in Nederland waarvan de meeste ook nog hoogwaardig zijn zou een ramp zijn. Daarmee gaat ook nog eens kennis verloren. En we hebben al veel verloren.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:02 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Ik hoop het ook niet. Mijn hart bloed dan voor alle mensen die daardoor dan op straat eindigen. Tata steel is een erg groot bedrijf dus dat zullen wel honderden mensen zijn die dan gedupeerd worden.
Ach de 1500 Nederlanders die er zullen werken kan je ondersteunen bij het zoeken naar ander werk, de expats kunnen wel terug naar India.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Een verwijzing naar aanvullend benodigd onderzoek over een correlatie tussen luchtvervuiling en ziekte in de regio was het minste geweest inderdaadquote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:27 schreef snabbi het volgende:
[..]
Overigens zou het veel handiger zijn om het in het rapport op te lossen door adviezen naar extra onderzoek en/of gemaakte aanpassingen. Er blijkt wel een link gelegd te worden met vervuiling:
- door op te nemen dat het nog niet vast staat over welke periode deze vervuiling heeft plaatsgevonden en of deze vervuiling er nog steeds in deze mate is.
- verschillende bronnen van vervuiling te noemen en dat per bron het effect beoordeeld moet worden
blablabla
dat is veel meer een get-out-of-jail card dan dit.
Ja natuurlijk elke vorm van industrie is nou eenmaal vervuilend. Dat moet maar gewoon voor lief genomen worden het is stukke minder dan vroeger.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Elke vorm van industrie is vervuilend. Het sluiten van alle industrie hier in Nederland waarvan de meeste ook nog hoogwaardig zijn zou een ramp zijn. Daarmee gaat ook nog eens kennis verloren. En we hebben al veel verloren.
Meestal zijn het ook nog eens ondernemingen die prima met hun personeel omgaan.
Ambities genoeg.
https://omgeving.tatasteel.nl/duurzaamheid/
Are you out of your mind?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:37 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ach de 1500 Nederlanders die er zullen werken kan je ondersteunen bij het zoeken naar ander werk, de expats kunnen wel terug naar India.
Er zit ook veel toelevering aan vast. Van adviesbureaus tot uitvoerende partijen mbt onderhoud. Het gaat dus niet alleen om de werknemers die direct in loondienst zijn bij Tata.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:37 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ach de 1500 Nederlanders die er zullen werken kan je ondersteunen bij het zoeken naar ander werk, de expats kunnen wel terug naar India.
Ja ik vraag me dan ook af waar je mee bezig bent.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:31 schreef Sapstengel het volgende:
Veel terechte haat op Tata in dit topic, maar de GGD is ook niet helemaal zuiver bezig.
Limburg is erg vervuilend, dus in Beverwijk is het niet erg!quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die vervuilende chemische reus is er ook alleen maar gekomen omdat men de mijnen gesloten had waarvan het merendeel van de oude koempels aan stoflongen overleden is. Maar nee ho die extra gevallen bij beverwijk zouden volgens de don qouichots op deze wereld het sluiten van tata opeens wel rechtvaardigen.
Ik weet niet of ik op die grond zou willen wonen, zelfs niet na een "grondige" sanering.quote:
Ja het kan ook door die dikke snelweg komen die langs Beverwijk loopt.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:48 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wonen die mensen er zelf dan niet? Of vinden ze het acceptabel als jonge kinderen met longkanker in het ziekenhuis belanden?
Ja, want op andere plekken in NL loopt geen "dikke" snelweg langs dorpen en steden, maar alleen in Beverwijk, waar de wind meestal van zee komt, komt er 2 keer zoveel longkanker voor als op andere plekken waar de vervuiling van de snelweg wel over de woonomgeving wordt geblazen door de wind.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:50 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Ja het kan ook door die dikke snelweg komen die langs Beverwijk loopt.
Stuitend idd.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:53 schreef probeer het volgende:
Overheidsinstantie die bukt voor bedrijfsleven om burger te naaien. What else is new.
Ook in Limburg worden mensen oud. Zelfs in Geleen wonen ouderen die ver de 80 zijn gepasseerd. Het gaat mij niet om Beverwijk. Als die industrie in Nijmegen of Maastricht had gelegen waren mijn antwoorden hetzelfde, namelijk niet sluiten. Wel blijven innoveren om het te verbeteren.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Limburg is erg vervuilend, dus in Beverwijk is het niet erg!
Dat is volgens mij nogal een drogreden, niet?
Dus naast jouw deur zou je ook geen probleem vinden?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ook in Limburg worden mensen oud. Zelfs in Geleen wonen ouderen die ver de 80 zijn gepasseerd. Het gaat mij niet om Beverwijk. Als die industrie in Nijmegen of Maastricht had gelegen waren mijn antwoorden hetzelfde, namelijk niet sluiten. Wel blijven innoveren om het te verbeteren.
Op dezelfde manier als waarop het aan omwonenden gevraagd wordt zeker?quote:Nog beter is het om het eens te vragen aan werknemers die in Beverwijk of omgeving wonen en bij Tata werken ook via een toelevering. Wat vinden die van een sluiting. Doe de botlek ook maar opheffen, Schiphol etc.
Dat is nog niet eens het ergste.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:53 schreef probeer het volgende:
Overheidsinstantie die bukt voor bedrijfsleven om burger te naaien. What else is new.
Inderdaad, wat maken die paar levens uit in vergelijking met een zak geld.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:49 schreef Bart.Messen het volgende:
Door deze hele corona situatie zitten we al onder druk. Dan gaan we toch geen miljoenen industrie sluiten?
Ik woon zelf in Beverwijk dus dan gaat het ook om mijn leven.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:08 schreef Fugue het volgende:
[..]
Inderdaad, wat maken die paar levens uit in vergelijking met een zak geld.
Heb jarenlang naast en bij vervuilende industrie gewerkt en geleefd. En nog steeds zou ik op een zeer ongezonde plek wonen. Maar nogmaals welk alternatief heb jij voor die werknemers? Ja ja de mantra dan zoek je toch ander werk.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Dus naast jouw deur zou je ook geen probleem vinden?
[..]
Op dezelfde manier als waarop het aan omwonenden gevraagd wordt zeker?
Maar er is juist een tekort aan arbeidskrachten in Nederland, dus de stelling ‘ banen, banen, banen’ is helemaal niet meer van toepassing. We zijn juist beter af met minder banen, want dan hebben we ook minder arbeidsmigranten nodig en zijn er weer meer groen en huizen beschikbaar.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Heb jarenlang naast en bij vervuilende industrie gewerkt en geleefd. En nog steeds zou ik op een zeer ongezonde plek wonen. Maar nogmaals welk alternatief heb jij voor die werknemers? Ja ja de mantra dan zoek je toch ander werk.
Bovendien zullen normaal gesproken over het algemeen werknemers zich vestigen rondom die industrie.
Als ik bij Sabic werkte ging ik ook in Beek of omgeving wonen in de buurt van die industrie.
Maar alle draden hier op fok van Schiphol tot de Botlek, het zou allemaal maar dicht moeten. Maar als je iemand dan vraagt naar een alternatief krijg je de mantra dan zoek je maar ander werk. En daar houd het dan bij op.
Klopt helemaal. Mijn mening gaat niet veel verder dan; sluiten die milieuvervuilende en gezondheid schadende troep, en die werknemers zoeken inderdaad maar ander werk. Dat kunnen ze zelf beter dan ik.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Heb jarenlang naast en bij vervuilende industrie gewerkt en geleefd. En nog steeds zou ik op een zeer ongezonde plek wonen. Maar nogmaals welk alternatief heb jij voor die werknemers? Ja ja de mantra dan zoek je toch ander werk.
Bovendien zullen normaal gesproken over het algemeen werknemers zich vestigen rondom die industrie.
Als ik bij Sabic werkte ging ik ook in Beek of omgeving wonen in de buurt van die industrie.
Maar alle draden hier op fok van Schiphol, Botlek en onze boeren, het zou allemaal maar dicht moeten en of verdwijnen. Maar als je iemand dan vraagt naar een alternatief krijg je de mantra dan zoek je maar ander werk. En daar houd het dan bij op.
Voor de kust van IJmuiden liggen een aantal zeeschepen, te wachten op een nieuwe lading vanuit de Amsterdamse haven. Die schepen zullen in de tussentijd met hun draaiende motoren ook heel wat uitstoten, dat vervolgens met de zeewind richting IJmuiden en Beverwijk wordt geblazen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, want op andere plekken in NL loopt geen "dikke" snelweg langs dorpen en steden, maar alleen in Beverwijk, waar de wind meestal van zee komt, komt er 2 keer zoveel longkanker voor als op andere plekken waar de vervuiling van de snelweg wel over de woonomgeving wordt geblazen door de wind.
Dag Bert
Maar goed, dit dus.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is nog niet eens het ergste.
Het ergste is dat het hier de GGD betreft, een organisatie die zich bezig houdt met de publieke volksgezondheid.
Die tekorten zijn vooral in sectoren waar het gaat om seizoensarbeid, flexwerk etc. Vandaar ook de arbeidsmigranten uit Polen. Werk dat bijvoorbeeld een procesoperator vanuit de industrie niet zal gaan doen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar er is juist een tekort aan arbeidskrachten in Nederland, dus de stelling ‘ banen, banen, banen’ is helemaal niet meer van toepassing. We zijn juist beter af met minder banen, want dan hebben we ook minder arbeidsmigranten nodig en zijn er weer meer groen en huizen beschikbaar.
Als we ergens geen tekort aan hebben in Nederland is het wel economische bedrijvigheid. Het is waanzin die telkens maar weer proberen te laten groeien. We moeten juist de meest vervuilende en overlastgevende bedrijven afstoten!
Ik vind dan weer al die adviesbureaus met hun bullshit jobs waardeloos die niets toevoegen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:31 schreef raptorix het volgende:
Waardeloos bedrijf, verbruikt alleen maar hoop stroom en levert vrijwel niks op.
Hoeveel van die werknemers bij Tata (ook de ingenieurs) zijn al geen arbeidsmigranten, o.a. Uit India? Ik las dat de winsten ook daar naar toe gaan. De vervuiling blijft hier. Laat ze lekker in eigen land staal gaan smelten.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Die tekorten zijn vooral in sectoren waar het gaat om seizoensarbeid, flexwerk etc. Vandaar ook de arbeidsmigranten uit Polen. Werk dat bijvoorbeeld een procesoperator vanuit de industrie niet zal gaan doen.
Juist de sectoren waar een Nederlander niet graag werkt dus.
In de industrie is het loon van een procesoperator al dusdanig hoog met een prima cao dat die bij het zoeken van ander werk al een probleem gaat krijgen.
Van welk geld dan als er geen geld (economie) meer is?quote:
Dat hangt ervan af, het schaalt in ieder geval een stuk beter.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik vind dan weer al die adviesbureaus met hun bullshit jobs waardeloos die niets toevoegen.
Wat vreselijk slecht weer!quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:11 schreef LXIV het volgende:
ELSEN - De directeur van de GGD Kennemerland heeft ervoor gezorgd dat de naam van Tata Steel, de grootste bron van luchtvervuiling in de IJmond, in een GGD-rapport werd geschrapt als mogelijke oorzaak van het hoge aantal longkankergevallen in Beverwijk.
Het gaat niet alleen om werknemers bij Tata. Maar daar hangt ook veel aan vast. Shell idem. Noem het maar op. Schiphol zou ook al dicht moeten volgens de klimaat activisten. Wat niet als het om industrie gaat. Elke vorm van industrie is vervuilend. Zelfs het maken van papier, Schepen(haven).quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoeveel van die werknemers bij Tata (ook de ingenieurs) zijn al geen arbeidsmigranten, o.a. Uit India? Ik las dat de winsten ook daar naar toe gaan. De vervuiling blijft hier. Laat ze lekker in eigen land staal gaan smelten.
kloptquote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:18 schreef Basp1 het volgende:
En de kolen mijnen zijn weg en de katoen spinnerijen, Scheepjeswol en de turfstekersquote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat helaas Nederlandse bedrijven worden overgenomen door India, China, VS is een slechte zaak. Dat ben ik dan ook met je eens. Van Stork is ook helaas niets meer overgebleven.
Leuk verhaal maar volgens de Zweden vanwege de hoge kosten niet haalbaar. Waarom gaat een bedrijf die hier veel ervaring mee heeft dit niet lukken maar Tata -ik geef geen fuck om het milieu- Steel wel?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Elke vorm van industrie is vervuilend. Het sluiten van alle industrie hier in Nederland waarvan de meeste ook nog hoogwaardig zijn zou een ramp zijn. Daarmee gaat ook nog eens kennis verloren. En we hebben al veel verloren.
Meestal zijn het ook nog eens ondernemingen die prima met hun personeel omgaan.
Ambities genoeg.
https://omgeving.tatasteel.nl/duurzaamheid/
quote:De overname van de Nederlandse hoogovens door het Zweedse SSAB gaat niet door. De Zweden hebben de onderhandelingen afgeblazen. "We kunnen Tata Steel IJmuiden niet in lijn brengen met onze duurzaamheidsdoelstellingen zoals we zouden willen", zegt de hoogste baas van SSAB, Martin Lindqvist.
In november werd bekend dat het Nederlandse onderdeel van Tata Steel, waaronder de staalfabriek in IJmuiden, zou worden afgesplitst van het Britse deel en dat er werd gesproken met het Zweedse SSAB over een mogelijke verkoop. Die gesprekken hebben geen akkoord opgeleverd.
"De synergievoordelen die we in een deal zagen, wegen niet op tegen de kosten en investeringen die we moeten doen", zegt Lindqvist van SSAB. Het bedrijf wil in 2045 op een fossielvrije manier staal produceren. Het was volgens het bedrijf te duur om Tata Steel IJmuiden in dat doel mee te krijgen.
https://nos.nl/artikel/23(...)rek-aan-duurzaamheid
Hoe denk je dat we zo rijk en dichtbevolkt geworden zijn?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:11 schreef LXIV het volgende:
Daar is een andere vervuilende industrie voor in de plaats gekomen. Maar jij wilde ook al die hele chemische tak laten sluiten in Limburg.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En de kolen mijnen zijn weg en de katoen spinnerijen, Scheepjeswol en de turfstekers
en de Demka is weg
ach ach ach
Op het geheel van NL is het niets.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Nee maar regionaal is het een klap.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Op het geheel van NL is het niets.
Het is te belachelijk voor woorden dat, dat bedrijf continu de milieuvergunning en eisen mag negeren en overtreden.
Nee zeker niet , Den Uyl heeft, De Staats Mijnen veranderd in DSMquote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Daar is een andere vervuilende industrie voor in de plaats gekomen. Maar jij wilde ook al die hele chemische tak laten sluiten in Limburg.
Maw na het sluiten van de mijnen heeft de PvdA gezorgd dat niet heel Limburg aan de bedelstaf hoefde te gaan. Ja de PvdA was toen nog een prima partij.
En nogmaals als je iets sluit zorg dan in iedergeval voor een vervanging. Maar dan blijft het stil.
dat ws een goede zaak, ofschoon geen enkele mijnwerker aan de slag wilde bovengronds , vanwege de lagere verdiensten en gewenning aan de kolenstofquote:Mijnsluiting in Limburg (Nederland)
Nederlands Mijnmuseum in het schachtgebouw van Schacht II van de voormalige Oranje-Nassaumijn I in Heerlen
Zuidschacht van de nooit voltooide Staatsmijn Beatrix, Herkenbosch
Schacht Nulland, Kerkrade
Het gebouw van Curver in Brunssum (1967)
De mijnsluiting in de Nederlandse provincie Limburg in de jaren 1960 en 1970 begon met een historische toespraak van de toenmalige minister van Economische Zaken Joop den Uyl in de Stadsschouwburg van Heerlen op 17 december 1965. De nota die als basis diende voor deze toespraak is bekend geworden als de Eerste Mijnnota.[1]
De minister, gesteund door commissaris van de Koningin Charles van Rooy en Frans Dohmen, voorzitter van de Nederlandse Katholieke Mijnwerkersbond (NKMB), gaf in deze toelichting aan dat de Limburgse mijnen -zowel de staatsmijnen als de particuliere mijnen- binnen tien jaar allemaal zouden worden gesloten. De minister deed hierbij de belofte dat geen sluitingen zonder vervangende werkgelegenheid zou volgen. Desondanks vervielen door het sluiten van de mijnen op den duur 45.000 directe, en zo'n 30.000 indirecte, arbeidsplaatsen.
Hmmm, er zijn meer users die Tata steel willen sluiten in deze draad. Ik ben voor sluiten(met pijn) mits je gelijkwaardig werk kunt herplaatsen. Maar daar krijg je geen antwoord op.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Fuck mensenlevens, kanker is goed voor de economie.
Zo lijkt althans de algemene tendens in dit topic.
Jammer dan, trek een schonere industrie aan.quote:
quote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Als we alle medewerkers van TATA thuis laten met salaris , dan is dat beter voor Nederland dan TATA handhavenquote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hmmm, er zijn meer users die Tata steel willen sluiten in deze draad. Ik ben voor sluiten(met pijn) mits je gelijkwaardig werk kunt herplaatsen. Maar daar krijg je geen antwoord op.
Maar wel klagen als mensen thuis werkloos zitten als we alle vervuilende industrie saneren. Laten we dan afspreken dat we meer belasting betalen om ons vangnet te kunnen blijven handhaven. Ook goed.
Dat ben ik met je eens. Het aantrekken van een andere vorm van een industrie. Helaas is de PvdA niet meer de partij die het ooit was.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jammer dan, trek een schonere industrie aan.
Overigens mag tata van mij blijven als strategische industrie maar zorg voor compensatie van de bewoners. Dan is er ook een financiële reden voor tata om niet alles vol met roet te stoken.
Of we creëren weer een industrie in de dienstensector , als kinderopvang, food bezorg , een body shape bedrijf of recreatiequote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Het aantrekken van een andere vorm van een industrie. Helaas is de PvdA niet meer de partij die het ooit was.
Overdrijf niet zo zeg. Jij stapt toch ook in je auto. Jij gebruikt toch ook gas etc Kan je ook kanker van krijgen en de mensen om jou heen ook.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:31 schreef Tomatenboer het volgende:
kloptquote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Na 10 jaar VVD is zelfs de GGD vercorrumpeert.
Urgenda gaat afdwingen dat men zich aan het klimaat arrest zal houden , dan gaan ze vanzelf wegquote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:35 schreef Scjvb het volgende:
Het huidige Tata Steel, ofwel voormalige Nederlandse Koninklijke Hoogovens en staalfabrieken, het latere Corus etc., is economiehalve niet bepaald een bedrijf dat men zomaar ineens de das om kan doen. Op locatie te Amsterdam heeft m.b.t. alle financiën van dien daarover ook al veel overleg plaatsgevonden afgelopen jaren.
Maar binnen een afzienbare tijd staat verduurzaming op het programma. Dat betekent zoveel als dat installaties aangebracht zullen worden om uitstoot van meest schadelijke stoffen beter af te vangen. Opslag van een en ander onder de Noordzee en overkappingen die eventueel kankerverwekkende stoffen (grafietregens en zulks) prima tegengaan.
Scjvb
Beter nationaliseren en flink vergroenen of gewoon plat gooien.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:35 schreef Scjvb het volgende:
Het huidige Tata Steel, ofwel voormalige Nederlandse Koninklijke Hoogovens en staalfabrieken, het latere Corus etc., is economiehalve niet bepaald een bedrijf dat men zomaar ineens de das om kan doen. Op locatie te Amsterdam heeft m.b.t. alle financiën van dien daarover ook al veel overleg plaatsgevonden afgelopen jaren.
Maar binnen een afzienbare tijd staat verduurzaming op het programma. Dat betekent zoveel als dat installaties aangebracht zullen worden om uitstoot van meest schadelijke stoffen beter af te vangen. Opslag van een en ander onder de Noordzee en overkappingen die eventueel kankerverwekkende stoffen (grafietregens en zulks) prima tegengaan.
Scjvb
Jij bent echt wereldvreemd volgens mij. En waar moeten al die salarissen vandaan komen als de werknemers thuis werkeloos zijn.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 13:39 schreef michaelmoore het volgende:
Als we alle medewerkers van TATA thuis laten met salaris , dan is dat beter voor Nederland dan TATA handhaven
TATA slopen en op die plek woningbouw en recreatie
Een zeer klein percentage. Die 9000 Tata medewerkers en duizenden aan firma personeel erom heen zijn bijna allemaal gewoon Nederlanders uit de regio hoor.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoeveel van die werknemers bij Tata (ook de ingenieurs) zijn al geen arbeidsmigranten, o.a. Uit India? Ik las dat de winsten ook daar naar toe gaan. De vervuiling blijft hier. Laat ze lekker in eigen land staal gaan smelten.
Ja, dat kan.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:30 schreef ColorCartridge het volgende:
[..]
Voor de kust van IJmuiden liggen een aantal zeeschepen, te wachten op een nieuwe lading vanuit de Amsterdamse haven. Die schepen zullen in de tussentijd met hun draaiende motoren ook heel wat uitstoten, dat vervolgens met de zeewind richting IJmuiden en Beverwijk wordt geblazen.
Wellicht zou dat ook een deel van de vervuiling kunnen verklaren.
Precies.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:43 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Een zeer klein percentage. Die 9000 Tata medewerkers en duizenden aan firma personeel erom heen zijn bijna allemaal gewoon Nederlanders uit de regio hoor.
Jij hebt volgens mij geen enkel idee hoe de infrastructuur daar in elkaar zit is het niet?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat kan.
Maar waar het hier om gaat is dat de directeur van de GGD er persoonlijk voor heeft gezorgd dat het volgens het rapport niet aan Tata kan liggen, en dat is wat er mis is met dit verhaal.
Het is overigens ook niet zo dat die schepen alleen voor Beverwijk liggen en niet voor Katwijk en Scheveningen bijvoorbeeld.
uit de pot van de overheidquote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:42 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Jij bent echt wereldvreemd volgens mij. En waar moeten al die salarissen vandaan komen als de werknemers thuis werkeloos zijn.
Van een mooi betaalde baan naar de recreatie. Werkverschaffing(uit de pot van de overheid).quote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uit de pot van de overheid
aan het werk in de recreatie die daar kan starten
prima plek voor woningbouw en recreatie
[ afbeelding ]
kloptquote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Van een mooi betaalde baan in een zwaar vervuilende omgeving naar de goed verdienende schone recreatie. en woningbouw
En waarom meer woning bouwen? Er ligt daar ook een stuk bos. Ik zou dan liever zien dat ze daar meer bossen zouden planten.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
We maken er een heel schoon en gezonde plak van
[ afbeelding ]
is een zeer dure grond, daar komt geen tokkie gemeenschapquote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:28 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
En waarom meer woning bouwen? Er ligt daar ook een stuk bos. Ik zou dan liever zien dat ze daar meer bossen zouden planten.
Ik heb geen zin om tegen een nieuwe tokkie gemeenschap aan te moeten kijken als ik daar wandel.
Nee, Michael. Ooit misschien, maar voorlopig nog niet.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
toto die tijd izitten we dus in de metaal stof en heeft iedereen 50 km in de riondte last van kankerquote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:30 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Nee, Michael. Ooit misschien, maar voorlopig nog niet.
Een procesoperator of onderhoudsmonteur heeft een mooi salaris. Mbo niveau. Dat zul je nooit in de recreatie met wat broodjes verkopen gaan verdienen. Dus daar zullen we wel weer Polen voor gaan inhuren of studenten.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
zo is de mijn bouw ook verdwenen , ook zeer goed betaald banen
en sterft vroeg aan de kankerquote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een procesoperator of onderhoudsmonteur heeft een mooi salaris.
Of er veel Polen werken weet ik niet. Een andere user beweert iets anders. Daar heb ik geen mening over.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en sterft vroeg aan de kanker
Ik hoorde trouwens dat er bij TATA al heel veel Polen werken
ik vind die kanker fabriek geen aanwinst aan de kust
Er werken steeds meer Polen bij TATA en die spreken ook al zeer goed Nederlandsquote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Of er veel Polen werken weet ik niet. Een andere user beweert iets anders. Daar heb ik geen mening over.
quote:Het Zweedse SSAB ziet toch af van de koop van Hoogovens. Aan wie moet het Indiase Tata zijn Nederlandse staalfabriek nu verkopen?
Koos Schwartz29 januari 2021, 15:43
Hoogovens, wat nu?
Die vraag rijst nu het Nederlandse staalbedrijf niet in handen komt van zijn Zweedse branchegenoot SSAB.
De Zweden maakten vrijdagochtend bekend dat ze afzien van hun plan om Hoogovens (officieel: Tata Steel Nederland) over te nemen.
Dus ook die zullen dan hun werk kwijt geraken. En die zullen zo ingeburgerd zijn dat zij niet terug zullen gaan naar Polen(en terecht) als je hier al jarenlang werkt en woont.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er werken steeds meer Polen daar ja en die spreken ook a;l zeer goed nederlands
Hatrde werkers en ze zijn niet bang voor de hitte
ach ja er is werk zat in Nederland ,quote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:53 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dus ook die zullen dan hun werk kwijt geraken. En die zullen zo ingeburgerd zijn dat zij niet terug zullen gaan naar Polen(en terecht) als je hier al jarenlang werkt en woont.
We leven daar intussen al meer dan honderd jaar met Hoogovens, en meestentijds hoorde men er niemand zo erg over klagen als nu. Ik kan het mis hebben, maar hier lijkt toch wat anders achter te zitten dan zorgen om het milieu.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en sterft vroeg aan de kanker
Ik hoorde trouwens dat er bij TATA al heel veel Polen werken
ik vind die kanker fabriek geen aanwinst aan de kust
[ afbeelding ]
Daar kunne wel 10.000 vrijstaande huizen gebouwd worden met mooie bos en fietsspaden
Juist en nu is het tijd om die zooi aan de kust op te gaan ruimenquote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:59 schreef Scjvb het volgende:
[..]
We leven daar intussen al meer dan honderd jaar met Hoogovens, en meestentijds hoorde men er niemand zo erg over klagen als nu. Ik kan het mis hebben, maar hier lijkt toch wat anders achter te zitten dan zorgen om het milieu.
Ja dan maak je de klaoper van de eeuwquote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:02 schreef Cockwhale het volgende:
Iemand heeft hier een mooi huisje en autootje voor gekocht.
Welkom in de wereld van de politiek en machthebbers.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dan maak je de klaoper van de eeuw
vervuilende smerige staalstof fabriek omruilen voor luxe woningbouw
De machthebber die dat voor elkaar krijgt die is spekkoper , de staalfabriek naar Polen en de Nederlandse kust schoon en gezondquote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:13 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Welkom in de wereld van de politiek en machthebbers.
Wellicht beziet de GGD alles in 'n wat breder perspectief, behalve beoogde en niet zelden wat doorgeslagen belangen van milieubewegingen of van huis uit zeurende omwonenden om allerhande wissewasjes.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:12 schreef Interloper het volgende:
Waarom is de GGD zo begaan met het lot van Tata Steel?
Of ze hebben een paar flinke declaraties in mogen dienen voor privé advies werk aan de staatquote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:30 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Wellicht beziet de GGD alles in 'n wat breder perspectief, behalve beoogde en niet zelden wat doorgeslagen belangen van milieubewegingen of van huis uit zeurende omwonenden om allerhande wissewasjes.
Scjvb
Ja precies. Ze zijn juist bewust fout bezig.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:31 schreef Sapstengel het volgende:
Veel terechte haat op Tata in dit topic, maar de GGD is ook niet helemaal zuiver bezig.
Het is reeds uitgelegd waarom dat precies juist dat in twijfel wordt getrokken.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:38 schreef nomina het volgende:
[..]
Ja precies. Ze zijn juist bewust fout bezig.
Daar zou het hier eigenlijk over moeten gaan.
Waar wil Tata dat van betalen?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:35 schreef Scjvb het volgende:
Scjvb
Nee, het wordt rechtgepraat.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:42 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het is reeds uitgelegd waarom dat precies juist dat in twijfel wordt getrokken.![]()
![]()
Scjvb
Dat maken critici ervan, what's new?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:49 schreef nomina het volgende:
[..]
Nee, het wordt rechtgepraat.
Dat is niet hetzelfde.
Zo kennen we je weer.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:30 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Wellicht beziet de GGD alles in 'n wat breder perspectief, behalve beoogde en niet zelden wat doorgeslagen belangen van milieubewegingen of van huis uit zeurende omwonenden om allerhande wissewasjes.
Scjvb
Bij ons noemen we dat: "Het vuil onder de mat vegen". In deze sector heet het dan: "Iets zo rustig mogelijk laten landen".quote:Op een gegeven moment zijn de wetenschappelijk onderzoekers die het rapport hebben opgesteld, niet meer de baas over de tekst in het rapport. Communicatiemedewerkers, bestuursambtenaren en de directeur zelf nemen het roer over om het rapport zo rustig mogelijk in de maatschappij te laten landen.
Zo vlak bij het strand en vlak bij zee. Die kavels daar verkoop je voor 1000 E pm2. 6km2, 50% verkaveld, is al drie miljard alleen voor de grond.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat denk ik wel , dat is Bloemendaal wassenaar prijsquote:Op zaterdag 3 juli 2021 17:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo vlak bij het strand en vlak bij zee. Die kavels daar verkoop je voor 1000 E pm2. 6km2, 50% verkaveld, is al drie miljard alleen voor de grond.
Vergelijkbare ligging natuurlijkquote:Op zaterdag 3 juli 2021 17:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat denk ik wel , dat is Bloemendaal wassenaar prijs
Voor "luxe" woningbouw nog wel...quote:Op zaterdag 3 juli 2021 16:12 schreef michaelmoore het volgende:
vervuilende smerige staalstof fabriek omruilen voor luxe woningbouw
Ik ben er bang voor. Maar hij is schijnbaar met pensioen dan is werkgelegenheid niet meer van belang.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 21:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor "luxe" woningbouw nog wel..._!
Anyway, is er hier in Nederland wel iets wat mag blijven van jou?
quote:Op zaterdag 3 juli 2021 18:00 schreef michaelmoore het volgende:
Gauw die TATA naar Polen verhuizen en de kuststreek opknappen met luxe woningen ala Wassenaar met luxe restaurants
en mooie fietspaden naar Zee aanleggen
voor 2000 euro per M2 gaat ook wel lukken
TATA nietquote:Op zaterdag 3 juli 2021 21:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor "luxe" woningbouw nog wel..._!
Anyway, is er hier in Nederland wel iets wat mag blijven van jou?
Daar woont geen arbeiders volk en als die er wel wonen dan gaan ze er fors op vooruit met het verdwijnen van TATAquote:Op zaterdag 3 juli 2021 21:42 schreef Cherni het volgende:
[..]Je wilt niet alleen dat Tata verdwijnt maar je wil ook nog de regio zo indelen en duur maken dat het arbeidersvolk zijn biezen mag pakken. Want het moet allemaal exclusief.
jij woont graag tussen allerlei gesubsidieerde vervuilende industrieënquote:
Als je er zelf maar niet tussen woont he? Dan is het goed...quote:Op zaterdag 3 juli 2021 21:51 schreef michaelmoore het volgende:
jij woont graag tussen allerlei gesubsidieerde vervuilende industrieën
Maar wat mag hier dan wel?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 21:50 schreef michaelmoore het volgende:
TATA niet
Tata krijgt het zo slecht door Urgenda , dat ze vanzelf wel ophoepelen naar Polen of terug naar India
Smerige industrieën moeten we hier niet willen
en zeker niet met subsidie
kringloop boeren met koeien in de wel,quote:
In recreatie kunnen we nog fors gaan verdienen en dan gaat men ook minder vliegenquote:Op zaterdag 3 juli 2021 21:30 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik ben er bang voor. Maar hij is schijnbaar met pensioen dan is werkgelegenheid niet meer van belang.
Ik voerde de discussie al vaker met onze Michael. Ook de DSM, Shell, Schiphol moest ook verdwijnen want te vervuilend. Dan de boeren. Tja wat niet.quote:
Nee DSM mag wel blijven , alhoewel het meeste van DSM in China en India zit , slechts 2 % van DSM zit nog in Nederlandquote:Op zaterdag 3 juli 2021 22:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik voerde de discussie al vaker met onze Michael. Ook de DSM, Shell, Schiphol moest ook verdwijnen want te vervuilend. Dan de boeren. Tja wat niet.
Maar veel bedrijven zoals bijvoorbeeld DSM hebben een uitstekende cao waar werknemers prima kunnen werken. Dat zal bij Shell, Tata niet anders zijn.
en Schiphol mag ook blijvenquote:DSM in Jingjiang, China
DSM Jiangshan Pharmaceutical (Jiangsu) Co., Ltd, founded in 1990, is one of the world's leading vitamin C manufacturers.
The advanced 'two-step-fermentation' technology secures the production efficiency of Jiangshan to stay in the leading position worldwide and safeguards core technical advantage in key processes of fermentation, extraction and crystallization. Our strict internal control system ensures that the quality of all the products complies with the international standards such as BP, EP, USP, JP, CP and FCC. Being a GMP certified company, we operate the production in accordance with such quality management systems as GMP, ISO9001, ISO14001, GB/T28001, FSSC22000, CEP, JDMF, IP, FAMI-QS, HALAL and KOSHER. Our company is registered as Sedex member for its compliance with social ethical standards.
As a key member of DSM, DSM Jiangshan dedicates to create more vigorous, brighter and healthier future by carrying out DSM value of 3P (People, Planet and Profit), Sustainability and Social Responsibility.
Ik hoor je vaak wel anders praten.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 22:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee DSM mag wel blijven , alhoewel het meeste van DSM in China zit
https://www.dsm.com/jiangshan/en_us/home.html
[..]
en Schiphol mag ook blijven
nee Schiphol mag best blijven voor internationale hub , daarnaast mag Lelystad wel open dat heeft al 500 miljoen gekostquote:
Die chemische reus was er al lang voor de mijnsluitingen omdat men daar de bijproducten van het vergassen van steenkool verwerkte tot o.a. kunstmest.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
KLoptquote:Op zaterdag 3 juli 2021 22:44 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Die chemische reus was er al lang voor de mijnsluitingen omdat men daar de bijproducten van het vergassen van steenkool verwerkte tot o.a. kunstmest.
”quote:Wim van de Gevel werkte van 1960 tot 1997 als ambtenaar op het Ministerie van Economische Zaken. Hij heeft meegeschreven aan de mijnnota van Den Uyl.
Hij herinnert zich dat de directie van DSM al onder Andriessen aandrong op sluiting van de mijnen.
Dat had te maken met de opzet van het bedrijf, dat bestond uit een mijntak en een chemische tak.
Van de Gevel: “Met name de hoofddirecteur van de chemie pleitte ervoor om óf steun te geven aan de kolensector, óf te beginnen met de afbouw.
Hij was bang dat de chemiepoot alle verliezen van de kolenwinning zou moeten betalen.
De fruitteelt is door Polen overgenomen die zijn nu de grootste fruitteler van Europaquote:Op zaterdag 3 juli 2021 22:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Bovendien gaat kennis verloren,
Alleen op fruit dat notabebe naar Italië verplaatst is kom je er niet.
Gvd...quote:Op zaterdag 3 juli 2021 23:40 schreef michaelmoore het volgende:
Je kletst wel erg veel uit je onderbuik lhe
Nou ja in dit geval is het wel helemaal spot on.quote:
Man man moet ik je even wat links geven over de peer en hoogstam kers etc.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 23:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De fruitteelt is door Polen overgenomen die zijn nu de grootste fruitteler van Europa
wegens goedkopere grond en lage lonen
Italie produceert juist veel minder fruit dan vroeger door de droogte
Je kletst wel erg veel uit je onderbuik lhe
Nou nee Bart. Michael is met pensioen en denkt met recreatie en fruit hier een economie op te bouwen waar mensen hun gezin van kunnen onderhouden. Dus alleen hij de lusten. Dat een Pool of andere EU lid wat betreft Michael wel last mag hebben van industrie is bizar.quote:Op zondag 4 juli 2021 00:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja in dit geval is het wel helemaal spot on.
Dit soort bedrijven maken staal. Staal waar auto's, treinen, bruggen, etc. van worden gemaakt. Het soort mensen zoals jij maakt ook gebruik van de producten van dit soort schandalige bedrijven.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:22 schreef zuco het volgende:
Schandalig dat dit soort bedrijven mogen blijven bestaan.
Alsof dat alleen kan door bedrijven die hele woonwijken vervuilen en letterlijk aan de kanker helpenquote:Op zondag 4 juli 2021 01:03 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Dit soort bedrijven maken staal. Staal waar auto's, treinen, bruggen, etc. van worden gemaakt. Het soort mensen zoals jij maakt ook gebruik van de producten van dit soort schandalige bedrijven.
Je hebt volkomen gelijk. Het is veel beter dat dit soort bedrijven in India staan, dan gaan er in Nederland geen mensen dood aan kanker.quote:Op zondag 4 juli 2021 01:07 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Alsof dat alleen kan door bedrijven die hele woonwijken vervuilen en letterlijk aan de kanker helpen
quote:Op zondag 4 juli 2021 01:09 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Je hebt volkomen gelijk. Het is veel beter dat dit soort bedrijven in India staan, dan gaan er in Nederland geen mensen dood aan kanker.
Terug naar india?quote:Op zaterdag 3 juli 2021 21:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
TATA niet
Tata krijgt het zo slecht door Urgenda , dat ze vanzelf wel ophoepelen naar Polen of terug naar India
Smerige industrieën moeten we hier niet willen
en zeker niet met subsidie
Hier doen polen datquote:Op zondag 4 juli 2021 00:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Bovendien wil jij een tak binnenhalen waar niemand meer voor te porren is.
Namelijk plukwerk.
Als gesubsidieerd een dingetje voor je is kunnen we ook wel stoppen met de hele 'cultuur' sector.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 21:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daar woont geen arbeiders volk en als die er wel wonen dan gaan ze er fors op vooruit met het verdwijnen van TATA
En ze leven 10 jaar langer
Als ik daar gewoond had dan was ik nu wel dood
Als daar gebouwd mag worden dan wordt het de duurste wijk van Nederland
[..]
jij woont graag tussen allerlei gesubsidieerde vervuilende industrieën
Staal kun je overal kopen dat geïmporteerde ijzererts hoeft niet hier gesmolten te worden , laat ze dat maar in het land van TATA zelf makenquote:Op zondag 4 juli 2021 01:03 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Dit soort bedrijven maken staal. Staal waar auto's, treinen, bruggen, etc. van worden gemaakt. Het soort mensen zoals jij maakt ook gebruik van de producten van dit soort schandalige bedrijven.
Juistquote:Op zondag 4 juli 2021 01:09 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Je hebt volkomen gelijk. Het is veel beter dat dit soort bedrijven in India staan, dan gaan er in Nederland geen mensen dood aan kanker.
Juistquote:Op zondag 4 juli 2021 01:07 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Alsof dat alleen kan door bedrijven die hele woonwijken vervuilen en letterlijk aan de kanker helpen
Ik geloof onmiddellijk dat die ook gehalveerd kan worden jaquote:Op zondag 4 juli 2021 08:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als gesubsidieerd een dingetje voor je is kunnen we ook wel stoppen met de hele 'cultuur' sector.
Het is overgenomen door de heer Mittal de eigenaar van TATA steel uit Indiaquote:Op zondag 4 juli 2021 08:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Terug naar india?
Staat hier al een tijdje hoor, De Hoogovens.
Komt wel weer natuur en fietspaden voor in de plaats en meer schone recreatiequote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:18 schreef Basp1 het volgende:
Die komen wel weer elders aan de slag dusquote:Op zondag 4 juli 2021 08:47 schreef Cockwhale het volgende:
Gewoon al die stinkfabrieken uit NL weggooien, zoals Skere Tata Steel, zijn er wel weer wat extra werklozen.
Als er iemand is die continu vanuit de onderbuik aan het roeptoeteren is dan is het @michaelmoore wel met zijn "strontweilanden, strontboeren, recreatie, huizen en natuurgebieden"...quote:Op zondag 4 juli 2021 00:01 schreef Bart2002 het volgende:
Nou ja in dit geval is het wel helemaal spot on.
Hoe vaak blijf je het herhalen?quote:Op zondag 4 juli 2021 09:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Komt wel weer natuur en fietspaden voor in de plaats en meer schone recreatie
en schone lucht
NWS / Overal personeel gezocht, 'tekort aan mensen is de nieuwe crisis'
[..]
Die komen wel weer elders aan de slag dus
Ja vuile industrie moeten we hier niet eb zeker niet subsidie geven en zeker niet aan zeequote:Op zondag 4 juli 2021 10:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als er iemand is die continu vanuit de onderbuik aan het roeptoeteren is dan is het @:michaelmoore wel met zijn "strontweilanden, strontboeren, recreatie, huizen en natuurgebieden"...
quote:Gezond gebied als Tata Steel er niet was
"Als de staalfabriek daar niet zou staan, behoort het tot de meest gezonde gebieden van Nederland
omdat het aan de kust ligt."
Volgens Van Schayck zijn er nu twee opties: of Tata Steel gaat beter filteren, of ze moeten stoppen op die locatie.
Metingen RIVM
Het RIVM heeft in december 2019 en januari 2020 metingen verricht op drie plaatsen in de IJmond: Wijk aan Zee, IJmuiden en Beverwijk.
Deze drie plaatsen liggen in de buurt van Tata Steel.
Ter controle werd er ook bij een wijk in Amsterdam, Ookmeer, gemeten. In die 2 maanden werd de hoogste concentratie ultrafijn stof gemeten in Wijk aan Zee, maar ook in Beverwijk werd meer ultrafijn stof gemeten dan bij het controlepunt in Amsterdam.
Je vergeet bejaardentehuizenquote:Op zondag 4 juli 2021 10:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als er iemand is die continu vanuit de onderbuik aan het roeptoeteren is dan is het @:michaelmoore wel met zijn "strontweilanden, strontboeren, recreatie, huizen en natuurgebieden"...
quote:
Brede fietspaden naar een schone kust langs kringloop boeren en geen windmolensquote:Op zondag 4 juli 2021 11:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
En met dank aan de quote van @:Bart.Messen, ik was de "brede fietspaden" ook nog vergeten.
Hoe kan dat nou? Aan de oostkant zit nogal wat agrarisch gebied...quote:Op zondag 4 juli 2021 11:04 schreef michaelmoore het volgende:
Gezond gebied als Tata Steel er niet was
"Als de staalfabriek daar niet zou staan, behoort het tot de meest gezonde gebieden van Nederland omdat het aan de kust ligt."
Met agrarisch gebied is op zich niets mis ,er zit daar veel glastuinbouw dat kloptquote:Op zondag 4 juli 2021 11:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou? Aan de oostkant zit nogal wat agrarisch gebied...
how time flies hequote:Op zondag 4 juli 2021 11:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet toch wat meer nieuws volgen de enci is in augustus 2020 gesloten
Precies. Dat had te maken dat de max. mbt afgraven bereikt was. Dat is nog wel te begrijpen. Die afspraken lagen er al langer.quote:Op zondag 4 juli 2021 11:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet toch wat meer nieuws volgen de enci is in augustus 2020 gesloten
Je hebt het allemaal wel erg goed uitgedacht. Bijna op het enge na.quote:Op zondag 4 juli 2021 11:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
how time flies he
de cementgroeven zijn ook weer natuur geworden
de grotten gebruiken we voor toerisme
Cement komt nu uit Duitsland
https://www.holcim.nl/producten-en-diensten/holcim-cement
Elke vorm van industrie is vuil. Wat jij maar niet wil snappen is dat het om werkgelegenheid gaat. Bovendien hangen daar nog veel andere bedrijven aan vast. Dat gaat van onderhoud, tot ict, adviesbureaus etc etc.quote:Op zondag 4 juli 2021 11:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja vuile industrie moeten we hier niet eb zeker niet subsidie geven en zeker niet aan zee
Sigaretten zijn haast al weg, nu nog staalstof en fosfaat in het grondwater voorkomen
https://eenvandaag.avrotr(...)filteren-of-stoppen/
[..]
[ afbeelding ]
nee niet elke industrie is vuilquote:Op zondag 4 juli 2021 12:19 schreef Cherni het volgende:
[..]
Elke vorm van industrie is vuil. Wat jij maar niet wil snappen is dat het om werkgelegenheid gaat. Bovendien hangen daar nog veel andere bedrijven aan vast. Dat gaat van onderhoud, tot ict, adviesbureaus etc etc.
Bovendien kan het onderwijs niet profiteren van kennis. Maw als je geen hoogwaardige industrie hebt houd het advies geven uiteindelijk op. Op de langere termijn gaat je land ten onder. Kennis en praktijk gaan verloren.
Zie China die veel industrie naar zich toegetrokken heeft en daarmee ook kennis.
Glastuinbouw? Ik zie zo'n 5km oost van Tata in de Westerpolder alleen maar "strontweilanden" en "groene woestijnen"...quote:Op zondag 4 juli 2021 11:18 schreef michaelmoore het volgende:
Met agrarisch gebied is op zich niets mis ,er zit daar veel glastuinbouw dat klopt
geen intensieve veeteelt met megastallen en mestfraude
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-opgespoord-a4049118
Tuinbouw , akkerbouw , bloementeelt en Fruitteelt hebben niets te maken met mestfraude
Dat wil nog niet zeggen dat er intensieve landbouw op gepleegd wordt met mestfraude en verouderde megastallenquote:Op zondag 4 juli 2021 13:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Glastuinbouw? Ik zie zo'n 5km oost van Tata in de Westerpolder alleen maar "strontweilanden" en "groene woestijnen"...
[ afbeelding ]
Misschien... Of misschien ook wel niet...quote:Op zondag 4 juli 2021 13:25 schreef michaelmoore het volgende:
Dat wil nog niet zeggen dat er intensieve landbouw op gepleegd wordt met mestfraude en megastallen
misschien is het wel een boomkwekerij , tuinbouw, akkerbouw of bloementeelt of gewoon groenstroken
Die voermais is niets mis mee, en de weiland kan best van een kringloop boer zijn of gewoon beleggingquote:Op zondag 4 juli 2021 13:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien... Of misschien ook wel niet...
Ik ben er even middenin gaan staan met streetview...
Kijk anders zelf maar ff...
Maar goed, dit kan nooit "gezond" zijn volgens jou toch???
Vraag even aan de Franse boer hoe het zit met kleinschalig.quote:Op zondag 4 juli 2021 13:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die voermais is niets mis mee, en de weiland kan best van een kringloop boer zijn of gewoon belegging
Niet alle weiland hoeft weg hoor , alleen de intensieve veehouderij
De landbouwsubsidie van de Franse boer die gaat naar de Chateaus , de grote landeigenarenquote:Op zondag 4 juli 2021 13:46 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vraag even aan de Franse boer hoe het zit met kleinschalig.
Dus nou is het de schuld van de eind gebruiker, lekkere VVD gedachte.quote:Op zondag 4 juli 2021 01:03 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Dat zou geen probleem zijn als deze bedrijven ook worden verplicht zich aan de regels te houden omtrent vervuiling en uitstoot en daar zit nu net het probleem.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 09:22 schreef zuco het volgende:
Schandalig dat dit soort bedrijven mogen blijven bestaan.
Dat is onmogelijk. Dan kun je niet concurreren met het voormalige Oostblok.quote:Op zondag 4 juli 2021 13:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De landbouwsubsidie van de Franse boer die gaat naar de Chateaus , de grote landeigenaren
de Franse boer die krijgt geen stuiver
Dat is ook de reden dat het zo moeilijk is om die subsidies weg te krijgen , het zijn allemaal Russische en Franse vrienden van Macron
https://www.volkskrant.nl(...)vergroenen~b96ce132/
We moeten de landbouwsubsidie gebruiken om de intensieve landbouw klein te krijgen
Daar komt ook subsidie voor , het omschakelfondsquote:Op zondag 4 juli 2021 14:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een boer zou het liefst kleinschalig willen werken als je het mij vraagt, maar kan dan doodeenvoudig niet overleven. Zeker niet met alle regels die er nu gelden.
Dat is een andere discussie. Daar moet dus iets aan gebeuren.quote:Op zondag 4 juli 2021 13:55 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Dat zou geen probleem zijn als deze bedrijven ook worden verplicht zich aan de regels te houden omtrent vervuiling en uitstoot en daar zit nu net het probleem.
Dit soort bedrijven hebben door de macht via de VVD veel te veel te vertellen over deze regelgeving en bepalen dus uiteindelijk zelf welke regelgeving er komt.
Handhaving is inderdaad een probleem. want handhaving is wegbezuinigd door de VVD, heb je laatst dat artikel gelezen over de misstanden in de slachterij. misschien nog effe doen.
Het resultaat van de weg van schaalvergroting en intensivering die we na de tweede wereldoorlog hebben ingeslagen. De laatste decennia is daar, met een sterke focus op de export, alleen nog maar meer op ingezet. Een jaar of 10 (of liever: 40) eerder andere sturing zou een hoop ellende bespaard hebben. De huidige situatie is ook niet de keuze van de boeren, maar ze zijn de facto de race to the bottom ingesleurd.quote:Op zondag 4 juli 2021 14:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is onmogelijk. Dan kun je niet concurreren met het voormalige Oostblok.
Een boer zou het liefst kleinschalig willen werken als je het mij vraagt, maar kan dan doodeenvoudig niet overleven. Zeker niet met alle regels die er nu gelden.
Jarenlang laten we boeren enorme kosten maken. En nu moeten ze maar weg. Als je daar over nadenkt is het te gek voor woorden.
Niet heel consistent van je hoor...quote:Op zondag 4 juli 2021 13:40 schreef michaelmoore het volgende:
Die voermais is niets mis mee, en de weiland kan best van een kringloop boer zijn of gewoon belegging
Niet alle weiland hoeft weg hoor , alleen de intensieve veehouderij
Zogauw je merkt dat je in deze markt zit, moet er direct allerlei alarmbellen en alarmlampen aan gaan zodat je direct deze markt moet verlaten.quote:Op zondag 4 juli 2021 14:22 schreef Isdatzo het volgende:
Niet meedoen was geen optie als je het hoofd boven water wilde houden: als de marges kleiner worden moet de productie omhoog.
tja, handhaving kost geld en is vervelend voor je achterban. Daarnaast willen politici natuurlijk wel een mooi baantje na hun politieke carrierre....quote:Op zondag 4 juli 2021 13:55 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Dat zou geen probleem zijn als deze bedrijven ook worden verplicht zich aan de regels te houden omtrent vervuiling en uitstoot en daar zit nu net het probleem.
Dit soort bedrijven hebben door de macht via de VVD veel te veel te vertellen over deze regelgeving en bepalen dus uiteindelijk zelf welke regelgeving er komt.
Handhaving is inderdaad een probleem. want handhaving is wegbezuinigd door de VVD, heb je laatst dat artikel gelezen over de misstanden in de slachterij. misschien nog effe doen.
Oh, dus nu is het niet de eindgebruiker... Als het om het milieu en het klimaat etc. gaat wordt het plotseling wel op het bordje van de eindgebruiker geschoven.quote:Op zondag 4 juli 2021 13:49 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Dus nou is het de schuld van de eind gebruiker, lekkere VVD gedachte.
Je kan een individu niet verantwoordelijk houden voor het oplossen van maatschappelijke problemen.
Natuurlijk leveren individuen wel maatschappelijke problemen op maar daar hebben overheden voor om dit op te lossen.
Dat is juist geen intensieve veehouderij,quote:Op zondag 4 juli 2021 14:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet heel consistent van je hoor...
Maak eens een rondje, allemaal koeien.
Klopt , ik ken boeren die op het randje balanceren toch nog 20 koeien erbij proppen om te overlevenquote:Op zondag 4 juli 2021 14:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niet meedoen was geen optie als je het hoofd boven water wilde houden: als de marges kleiner worden moet de productie omhoog en de kosten omlaag.
https://www.parool.nl/ams(...)-schrappen~b1843bf1/quote:Op zondag 4 juli 2021 15:19 schreef Scjvb het volgende:
Dat lijkt ons dus ook. Alleen is het lang niet voor iedereen even gemakkelijk om dit op nuchtere wijze onder ogen te zien.
Maar het is wel bewezen dat er rondom TATA veel meer longkaker voorkomt ook onder medewerkers, en OOK op kantoor en dat er heel veel staalstof overal ligtquote:Op zondag 4 juli 2021 15:12 schreef Merkie het volgende:
Snap het probleem eigenlijk niet. Het rapport had niet als doel om oorzaken aan te wijzen, daarom best logisch om stukken die speculeren over oorzaken uit het rapport te halen of anders te verwoorden.
Ja ok prima maar is toch buiten scope van het rapport. Kan iemand anders toch een mooi rapportje van maken toch? Speculeren doe je maar bij RTL Boulevard.quote:Op zondag 4 juli 2021 15:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar het is wel bewezen dat er rondom TATA veel meer longkaker voorkomt ook onder medewerkers, en OOK op kantoor en dat er heel veel staalstof overal ligt
Het mooiste stukje strand van Nederland staat de smerigste fabriek in de wereld
Bedankt tata steel geen wonder dat het aantal kanker en copd patiënten één record haalt in ijmond
Nou hehe... Het begint eindelijk te dagen bij je...quote:Op zondag 4 juli 2021 15:03 schreef michaelmoore het volgende:
Dat is juist geen intensieve veehouderij,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |