Omdat het lunch is en geen verkapt loon.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:12 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zouden de belastingregels die voor iedereen gelden, niet voor Rob bestemd zijn?
Ja, wel dus.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat het lunch is en geen verkapt loon.
Regels zijn natuurlijk niet in beton gegoten, er zijn wel vaker wetten en regels aangepast.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:12 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zouden de belastingregels die voor iedereen gelden, niet voor Rob bestemd zijn?
Dat is zeker zijn goed recht, en de rechter heeft hem in het ongelijk gesteld.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Regels zijn natuurlijk niet in beton gegoten, er zijn wel vaker wetten en regels aangepast.
En het staat Rob vrij om voor zijn zaak te strijden bij een rechter, precies wat hij doet.
En een volgende keer misschien niet, hij kan nog door tot de hoge raad.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is zeker zijn goed recht, en de rechter heeft hem in het ongelijk gesteld.
Maar deze is vrijwel letterlijk vastgelegd.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En een volgende keer misschien niet.
De kans dat je een zaak wint van de Belastingdienst is momenteel zo'n 45% dus het is zeker de moeite waard om het te proberen. Regels zijn soms op meerdere manieren uit te leggen of spreken elkaar tegen en dan is het aan de rechter om die ambtenarentaal om te zetten in een vonnis.
Naja, dus niet helemaal.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar deze is vrijwel letterlijk vastgelegd.
Het gaat hier om de werkkostenregeling, waarvan bijvoorbeeld koffie op de werkplek expliciet is uitgezonderd, net als een maaltijdvoorziening voor iemand die 's avonds moet doorwerken. Maar een lunch tijdens kantooruren dus niet.
Meneer Baan bedoelt het allemaal vast heel goed, maar is net zo belastingplichtig als ieder ander.
Dat dit iets met veiligheid te maken zou hebben is iets wat Baan zelf bedacht heeft om niet te hoeven betalen. De rechter heeft dat afgedaan als flauwekul, en dat lijkt me in dit geval ook wel terecht.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, dus niet helemaal.
Als het gaat om veiligheid / gezondheid van personeel is hij blijkbaar verplicht om daar alle voorzieningen voor te regelen en mag hij géén bijdrage vragen.
Zijn stelling is dat gezonde voeding daar ook in voorziet en het is niet onmogelijk dat een rechter daar in meegaat. Daarnaast kan zo'n wet ook veranderd worden, als zoiets de politiek bereikt. Een wet is ook maar wet omdat er ooit een meerderheid vóór heeft gestemd maar zo'n meerderheid kan omslaan.
Je lijkt het idee te hebben dat rechters in Nederland altijd "naar de letter van de wet" oordelen maar juist de wet laat ruimte voor interpretatie. Daarom ook juist wordt toch 45% van de zaken tegen de Belastingdienst gewonnen.
Ik geef 'm wel een kans, zal van de argumenten en de rechter afhangen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat dit iets met veiligheid te maken zou hebben is iets wat Baan zelf bedacht heeft om niet te hoeven betalen. De rechter heeft dat afgedaan als flauwekul, en dat lijkt me in dit geval ook wel terecht.
En natuurlijk kan de wet veranderd worden. Maar dat gaat dan wel op zo'n manier dat alle andere werkgevers van Nederland hun lunch ook loonbelastingvrij mogen verstrekken. Hint: ik weet niet of je dat wil.
Euh nee dit is kansloos, gratis lunch mag niet,dat het gezond is is geen argumentquote:Op donderdag 1 juli 2021 23:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik geef 'm wel een kans, zal van de argumenten en de rechter afhangen.
En ja, zoiets zal een prescedent scheppen (al kan dat ook alleen om gezonde voeding gaan).
Ik denk dat het personeel van Rob dat niet gaat betalen, al was het alleen al omdat ze het mogelijk niet kunnen missen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:43 schreef Jappie81 het volgende:
Publiciteitsstunt? Of is Rob een mongool? Gewoon een bijdrage vragen, volgens mij betaal ik iets van 9 euro per week voor mn lunch
Dan doen ze dat niet,smeren ze hun eigen bammetjesquote:Op donderdag 1 juli 2021 23:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het personeel van Rob dat niet gaat betalen, al was het alleen al omdat ze het mogelijk niet kunnen missen.
Dan moet Rob ze mischien een beter salaris betalen? Want dat gebeurt nu dus in natura.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het personeel van Rob dat niet gaat betalen, al was het alleen al omdat ze het mogelijk niet kunnen missen.
Dit.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 00:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan moet Rob ze mischien een beter salaris betalen? Want dat gebeurt nu dus in natura.
Ik snap niet echt waarom iedereen zich druk maakt hier, die lunch verstrekken mag gewoon zolang je het opgeeft en zolang er belasting over betaald wordt. Het is gewoon loon in natura.
Laag opgeleid, dus de kans is groot dat ze ook een laag salaris hebben en ze nog steeds geen 50 eigen bijdrage gaan betalen als ze 100 netto meer verdienen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 00:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan moet Rob ze mischien een beter salaris betalen? Want dat gebeurt nu dus in natura.
Ik snap niet echt waarom iedereen zich druk maakt hier, die lunch verstrekken mag gewoon zolang je het opgeeft en zolang er belasting over betaald wordt. Het is gewoon loon in natura.
Hij vindt het belangrijk dat ze gezond eten, en dat werkt kennelijk want minder ziekteverzuim.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:59 schreef Jappie81 het volgende:
[..]
Dan doen ze dat niet,smeren ze hun eigen bammetjes
En hoe werkt dat in horecabedrijven?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 00:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat Rob een lul is wat dat betreft. Rob harkte het geld namelijk binnen voor corona. Ook zijn er andere bedrijven in de buurt die werknemers een gezonde lunch aanbieden en wel belasting betalen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:12 schreef Janneke141 het volgende:
Rob houdt niet van belasting betalen hij heeft nog een ander akkerfietje met de belastingdienst over het betalen van belasting op elektriciteit dat vind hij ook oneerlijk omdat hij probeert duurzaam te ondernemen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 00:17 schreef Farenji het volgende:
Hij doet net alsof ie verboden wordt om lunch aan te bieden maar dat is natuurlijk niet zo. Hij moet er alleen belasting over afdragen. Bovendien iedereen weet dat een gratis lunch helemaal niet bestaat. De regels zijn duidelijk en hier een rechtzaak over aanspannen is beetje vergelijkbaar met zeuren over een boete omdat je "maar een paar km te hard" reed. Ergens moet je de grens stellen.
Het is loon in natura. Daarover moet gewoon belasting worden betaald. Dit geldt ook voor Rob.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 06:21 schreef Montagui het volgende:
Dus Rob betaalt de lunch voor zijn medewerkers, en moet daar ook nog belasting over betalen? Lijkt dubbel op.
Rob heeft een beetje weinig verdiend vorig jaar.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 06:33 schreef PiyeReloaded het volgende:
Omdanks dat ik het met zijn intenties eens ben, zie ik niet hoe hij binnen de huidige wetgeving onder zijn belastingverplichting uitkomt. De rechter in Nederland is niet bedoeld om te bepalen hoe de wet zou moeten zijn, dus hij gaat moeten dokken. Ik vermoed trouwens dat ie dat ook prima kan.
In dit geval voeren ze gewoon de door de politiek bedachte wetten uit.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 01:54 schreef Red_85 het volgende:
Dit land
Belasting ambtenaren![]()
Wat een tuig weer daar bij de bd.
Koffie en thee zijn expliciet vrijgesteld. Koekjes zijn sinds de introductie van de werkkostenregeling op de meeste kantoren verdwenen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:19 schreef ZarB het volgende:
Noem het dan geen lunch. Koffie is toch ook gratis? Of is dat ook verkapt loon? En eventueel koekjes etc.
Dit heeft niks met de ambtenaren te maken maar met de wet en regelgeving die niet door de belastingdienst zijn opgesteld.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 01:54 schreef Red_85 het volgende:
Dit land
De parallel die Rob trekt met veiligheid is toch ontzettend scheef? Een veiligheidsschoen is een middel dat direct bescherming biedt tegen werkgerelateerde incidenten, waarvan het logisch is dat hij die als werkgever dient te verstrekken voor een veilige werkomgeving.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, dus niet helemaal.
Als het gaat om veiligheid / gezondheid van personeel is hij blijkbaar verplicht om daar alle voorzieningen voor te regelen en mag hij géén bijdrage vragen.
Zijn stelling is dat gezonde voeding daar ook in voorziet en het is niet onmogelijk dat een rechter daar in meegaat. Daarnaast kan zo'n wet ook veranderd worden, als zoiets de politiek bereikt. Een wet is ook maar wet omdat er ooit een meerderheid vóór heeft gestemd maar zo'n meerderheid kan omslaan.
Je lijkt het idee te hebben dat rechters in Nederland altijd "naar de letter van de wet" oordelen maar juist de wet laat ruimte voor interpretatie. Daarom ook juist wordt toch 45% van de zaken tegen de Belastingdienst gewonnen.
Koekjes vallen volgens mij ook onder de nihilwaardering en worden niet meegerekend in de werkkostenregeling.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 07:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Koffie en thee zijn expliciet vrijgesteld. Koekjes zijn sinds de introductie van de werkkostenregeling op de meeste kantoren verdwenen.
Gaat om principe. Loonbelasting om iets wat je doet waarvan je vind dat de overheid te weinig doet,quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:43 schreef Jappie81 het volgende:
Publiciteitsstunt? Of is Rob een mongool? Gewoon een bijdrage vragen, volgens mij betaal ik iets van 9 euro per week voor mn lunch
Ondernemers hebben geld en vrienden genoeg. Kunnen dus gemakkelijk dubbel betalen. Toch?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 06:21 schreef Montagui het volgende:
Dus Rob betaalt de lunch voor zijn medewerkers, en moet daar ook nog belasting over betalen? Lijkt dubbel op.
Of de ondernemer het wel of niet kan/wil betalen is niet zo spannend, wat het met het brutoloon van de werknemer doet wel.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:05 schreef torentje het volgende:
[..]
Ondernemers hebben geld en vrienden genoeg. Kunnen dus gemakkelijk dubbel betalen. Toch?
quote:Op vrijdag 2 juli 2021 05:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
https://vmh-horeca.nl/maaltijden-personeel-belast-of-onbelast/
Gewoon gedurende de dag in de vorm van losse snacks aanbieden.quote:Wanneer sprake van maaltijd? Houd er rekening mee dat er fiscaal gezien nogal snel sprake is van een maaltijd. Een los drankje of losse snack, zoals een kroket, candybar, appel of kop soep kunt u onbelast verstrekken. Een combinatie ervan is echter al snel een maaltijd en dan moet u er dus belasting over inhouden.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:13 schreef koemleit het volgende:
Het "gratis" geven van lunch aan je werknemers is natuurlijk verkapte loonbetaling, en daar moet dus belasting over worden betaald. Zo is het al jaren geregeld in Nederland. En dus is de uitspraak (mijns inziens) terecht.
Het is verder wel een goed idee van deze Rob (vind ik). Gezonde lunch vrijstellen van deze belastingplicht.
Dit dus om gezond eten te stimuleren. Maar er moet dan dus wel belasting worden betaald over ongezonde dingen.
Ben dan ook wel benieuwd wat de users die dit onzin vinden, vinden van een belasting op ongezond, maar niet op gezond.
Je hebt in principe een goed punt, maar wie bepaalt of een lunch gezond is en wie gaat dat handhaven? Ik zie het eigenlijk niet zitten dat ambtenaren gaan controleren of er niet stiekem een frituurpan op het aanrecht staat.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:13 schreef koemleit het volgende:
Het "gratis" geven van lunch aan je werknemers is natuurlijk verkapte loonbetaling, en daar moet dus belasting over worden betaald. Zo is het al jaren geregeld in Nederland. En dus is de uitspraak (mijns inziens) terecht.
Het is verder wel een goed idee van deze Rob (vind ik). Gezonde lunch vrijstellen van deze belastingplicht.
Dit dus om gezond eten te stimuleren. Maar er moet dan dus wel belasting worden betaald over ongezonde dingen.
Ben dan ook wel benieuwd wat de users die dit onzin vinden, vinden van een belasting op ongezond, maar niet op gezond.
De uitvoering is natuurlijk nog wel een dingetje.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:22 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Je hebt in principe een goed punt, maar wie bepaalt of een lunch gezond is en wie gaat dat handhaven? Ik zie het eigenlijk niet zitten dat ambtenaren gaan controleren of er niet stiekem een frituurpan op het aanrecht staat.
Ik sta niet afwijzend tegen het idee, maar volgens mij is dat compleet onuitvoerbaar. Met losse supermarktproducten al, laat staan als je dingen door elkaar gaat gebruiken om er een lunch van te maken.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Mag ook in de supermarkt worden doorgetrokken. Geen btw over gezond voedsel, hogere btw over ongezond voedsel. Normale btw over al wat daar het midden tussen houdt.
Dat maakt toch niet uit; je betaalt dan over de ongezonde onderdelen van die lunch meer belasting, over de gezonde geen. Zal stimulans zijn om de lunch gezonder te maken.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:26 schreef Janneke141 het volgende:
Ik sta niet afwijzend tegen het idee, maar volgens mij is dat compleet onuitvoerbaar. Met losse supermarktproducten al, laat staan als je dingen door elkaar gaat gebruiken om er een lunch van te maken.
wie is er hier verbaasd? ja Rob is verbaasd dat ie moet betalen, terwijl daar echt geen enkele twijfel over was.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:39 schreef mcmlxiv het volgende:
Grappig dat we steeds verbaasd zijn over allerlei misbruik van constructies, maar ondertussen wel steeds weer nieuwe ingewikkelde constructies willen bedenken.
De lunch van Gia bevat:
- 1 gezonde gecertificeerde salade (gratis verstrekt, geen BTW)
- 1 semi-gezonde boterham (9% BTW) met ongezonde roomboter (21% BTW) en gezonde alfa-alfa (geen BTW)
- 1 ongezonde kroket (21% met aanvullende vettoeslag)
- 1 gesubsidieerd glaasje melk (weliswaar ongezond, maar met boerensteun-subsidie).
Dit slaat natuurlijk nergens op...quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:47 schreef -XOR- het volgende:
Staat er in het arbeidscontract van de werknemers dat ze gratis lunch krijgen?
wel fijn dat je eerst het topic leest voor je een reactie plaatstquote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:56 schreef Starhopper het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de koffie? Mag dat wel? En de waterkoeler en het bakje met minireepjes, etc, etc
er mag van alles "gratis" voor werknemers worden aangeboden, als de baas zelf maar loonbelasting over betaald.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:59 schreef Starhopper het volgende:
Hoe doen ze dat bij google dan? Die hebben toch ook binnenshuis allemaal gratis activiteiten voor werknemers. Of is dat niet het geval in NL?
En dan is het nog maar de vraag of de roomboter ongezond is, waarschijnlijk is die gezonder dan halvarine, maar heel kortzichtig: roomboter = vet = ongezond.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:39 schreef mcmlxiv het volgende:
Grappig dat we steeds verbaasd zijn over allerlei misbruik van constructies, maar ondertussen wel steeds weer nieuwe ingewikkelde constructies willen bedenken.
De lunch van Gia bevat:
- 1 gezonde gecertificeerde salade (gratis verstrekt, geen BTW)
- 1 semi-gezonde boterham (9% BTW) met ongezonde roomboter (21% BTW) en gezonde alfa-alfa (geen BTW)
- 1 ongezonde kroket (21% met aanvullende vettoeslag)
- 1 gesubsidieerd glaasje melk (weliswaar ongezond, maar met boerensteun-subsidie).
Het zijn namelijk werknemers en geen kleine kinderen, en die beslissen zelf wel wat ze eten, hun lunch is nog vrije tijd ook. Waar haalt zo'n figuur het gore lef vandaan om te denken dat omdat hij een schamel salaris betaalt, hij ook het recht heeft om te bepalen hoe men leeft?quote:De rechter stelde eerder, dat Koppert Cress het probleem kan oplossen door een eigen bijdrage voor de lunch te vragen. Andere werknemers in Nederland betalen immers ook zelf. Volgens Rob Baan zit daar een gedachte achter. ,,Als je geld vraagt, geef je de werknemers inspraak. Voor je het weet, staan er dan ook Cola, Fanta en frites op de menukaart.
Nou mensen hebben nogal uiteenlopende ideeën over wat gezond is en in (delen van) de VS hebben ze bijvoorbeeld pizza en ketchup erdoorheen gekregen als groenten, omdat daar ook normen gehanteerd worden voor de gezondheid van schoollunches. Bij roken is het een simpele kwestie van wordt er gerookt of niet.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:24 schreef koemleit het volgende:
[..]
De uitvoering is natuurlijk nog wel een dingetje.
(al zie ik niet in hoe dit niet met af en toe een controle kan, op veel plekken mag niet worden gerookt. de controleerbaarheid hiervan is eigenlijk hetzelfde).
Wettelijk gezien dus wel.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik herinner me nog een cup a soup situatie en na wat gegoogle vond ik een artikel op nrc wat ik niet kan lezen en een artikel op eh... FOK: Belastingaanslag vanwege Cup-a-Soupquote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:56 schreef Starhopper het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de koffie? Mag dat wel? En de waterkoeler en het bakje met minireepjes, etc, etc
Is de werknemer verplicht de lunch af te nemen?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zijn namelijk werknemers en geen kleine kinderen, en die beslissen zelf wel wat ze eten, hun lunch is nog vrije tijd ook. Waar haalt zo'n figuur het gore lef vandaan om te denken dat omdat hij een schamel salaris betaalt, hij ook het recht heeft om te bepalen hoe men leeft?
Dat gaat al veel te ver, maar dan is het ook nog een zo'n krentenkakker dat hij een ander voor zijn betuttelzucht wil laten opdraaien. De belastingdienst moet een beetje zijn poging greep te krijgen op het privedomein van zijn werknemers gaan financieren? De rechter laat zich nog mild uit over die lul.
volgens mij bepaald het voedingscentrum al sinds jaar en dag wat gezond is en wat niet.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:14 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Nou mensen hebben nogal uiteenlopende ideeën over wat gezond is en in (delen van) de VS hebben ze bijvoorbeeld pizza en ketchup erdoorheen gekregen als groenten, omdat daar ook normen gehanteerd worden voor de gezondheid van schoollunches. Bij roken is het een simpele kwestie van wordt er gerookt of niet.
Ik vind het eerlijk gezegd de moeite niet waard, om hier een controleorgaan en een orgaan dat bepaalt wat gezond is voor op te tuigen. Liever betaalt Rob gewoon belasting. Hij geeft zelf aan wat de waarde is van deze gezonde voeding en dat hij er als werkgever ook belang bij heeft.
Waarom meteen dat schelden, deze man probeert binnen de wetten die er zijn een verhaal te doen en zijn visie over te brengen. Hij is nergens nog in overtreding, zit in de juridische molen en gaat zoals het er nu uit ziet gewoon betalen als het echt moet. Dit is hoe verandering begint.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:43 schreef Jappie81 het volgende:
In jouw oplossing betaald ie gewoon z'n belastingquote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:25 schreef Perrin het volgende:
Loon in natura, dus netjes belasting over betalen.
Oplossing is simpel, betaal je werknemers wat meer loon en bied de lunch zonder winst aan.
quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:33 schreef koemleit het volgende:
[..]
In jouw oplossing betaalt ie gewoon z'n belasting. Das precies de oplossing die de rechter ook oplegt.
Ja dat is dus ook de bedoeling dat je belasting betaalt over loon.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:33 schreef koemleit het volgende:
[..]
In jouw oplossing betaald ie gewoon z'n belasting. Das precies de oplossing die de rechter ook oplegt.
Het voedingscentrum is een soort marketingafdeling van Unilever dat met pseudo-wetenschap goochelt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:20 schreef koemleit het volgende:
[..]
volgens mij bepaald het voedingscentrum al sinds jaar en dag wat gezond is en wat niet.
Als men gezond eten als speerpunt wil maken, dan zal iemand toch moeten bepalen wat gezond is en wat niet.
De moeite waard voor wie precies?quote:(ik denk dat het stimuleren van gezond eten, bewegen etc etc op de lange termijn echt wel de moeite waard is. Ik kan dit echter niet onderbouwen met cijfers)
Maar niet op zo'n manier dat het ook maar enigszins geschikt is als belastingregel. En daar is het ook niet voor bedoeld.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:20 schreef koemleit het volgende:
volgens mij bepaald het voedingscentrum al sinds jaar en dag wat gezond is en wat niet.
Dit inderdaad. Het feit dat het een 'gezonde' lunch is doet daar verder niets aan af.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar deze is vrijwel letterlijk vastgelegd.
Het gaat hier om de werkkostenregeling, waarvan bijvoorbeeld koffie op de werkplek expliciet is uitgezonderd, net als een maaltijdvoorziening voor iemand die 's avonds moet doorwerken. Maar een lunch tijdens kantooruren dus niet.
Meneer Baan bedoelt het allemaal vast heel goed, maar is net zo belastingplichtig als ieder ander.
wat is er precies klasse aan?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:11 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het feit dat het een 'gezonde' lunch is doet daar verder niets aan af.
Verder vind ik het wel klasse van de beste man dat hij het doet hoor.
Maar waarom dan stoppen bij de lunch en niet het ontbijt, het diner, de gezonde woning met een gezond bed, GWL omdat goede hygiene ook belangrijk is, enzovoort enzovoort enzovoort?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:11 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het feit dat het een 'gezonde' lunch is doet daar verder niets aan af.
Verder vind ik het wel klasse van de beste man dat hij het doet hoor.
quote:Op vrijdag 2 juli 2021 07:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In dit geval voeren ze gewoon de door de politiek bedachte wetten uit.
Dus dan zou een kamerlid een voorstel moeten indienen dat gratis lunch geven mag.
En we hebben allemaal gezien hoe de ambtenaren bij de bd de regels naar hun toe beredeneren om mensen mee te knevelen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 07:46 schreef HSG het volgende:
[..]
Dit heeft niks met de ambtenaren te maken maar met de wet en regelgeving die niet door de belastingdienst zijn opgesteld.
Ik denk dat de bedoeling van hem is om voor zichzelf ziektekosten te besparen. Kortom egoïstisch. Lees onderstaande quote maar.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of de ondernemer het wel of niet kan/wil betalen is niet zo spannend, wat het met het brutoloon van de werknemer doet wel.
quote:De Arbodiensten en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid juichen het verstrekken van gratis maaltijden toe. Dat houdt werknemers gezond en bezorgt de samenleving enorme gezondheidswinst en een besparing op de ziektekosten.”
Ja, maar niet om deze redenquote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
En we hebben allemaal gezien hoe de ambtenaren bij de bd de regels naar hun toe beredeneren om mensen mee te knevelen.
Dus ja, wel tuig.
Tuig is het ook om deze reden.quote:
Ik maak geen misbruik van de wet om mensen te knevelen.quote:
Aha, dus pakweg 30.000 mensen zijn tuig omdat een deel van die 30.000 zich niet aan de wet houdt. Net zoals alle Marokkanen tuig zijn omdat sommigen (of veel) Marokkanen crimineel zijn.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik maak geen misbruik van de wet om mensen te knevelen.
Bij de bd doen ze dat wel.
Ja allemaal tuig? Dus ook de klokkenluider die ontslagen is volgens jou.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
En we hebben allemaal gezien hoe de ambtenaren bij de bd de regels naar hun toe beredeneren om mensen mee te knevelen.
Dus ja, wel tuig.
Er zijn gewoon belastingwetten met betrekking tot het verstrekken van lunches. En ja, die kunnen worden gewijzigd maar dat is niet aan de Belastingdienst.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Regels zijn natuurlijk niet in beton gegoten, er zijn wel vaker wetten en regels aangepast.
En het staat Rob vrij om voor zijn zaak te strijden bij een rechter, precies wat hij doet.
ik neem aan dat jij nu je favoriete tweede kamerlid gaat mailen met de vraag of hij/zij een motie wil indienen die het verstrekken van dagelijkse lunches onder de werkkostenregeling onbelast maakt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 01:54 schreef Red_85 het volgende:
Dit land
Het zijn zijn werknemers, hij betaalt ze elke dag lunch. Geen rechter gaat mee in "op persoonlijke titel".quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:15 schreef TornadoDK het volgende:
Wat nou als hii het op persoonlijke titel geeft. Je mag tot een bepaalde bedrag belastingvrij schenken.
Uhm tijdens thuiswerken ben ik er wel achter gekomen hoeveel koffie drinken kost...quote:Op vrijdag 2 juli 2021 00:13 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dit.
Automatenkoffie vertegenwoordigd geen significante waarde, dagelijks een goede lunch wel.
Het staat vrij duidelijk op heel veel plekken op internet te lezen. Overigens kan het dus prima onbelast, maar dan gaat het wel weer af van de belastingvrije ruimte die er is voor kerstpakketten en dergelijke.quote:Maaltijden en WKR
Net als bij consumpties worden maaltijden in sommige gevallen niet belast en in sommige gevallen juist wel. In alle gevallen zijn maaltijden onbelast wanneer deze deel uitmaken van tijdelijke verblijfskosten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij dienstreizen, zakelijke besprekingen met klanten buiten de werkplek, maar bijvoorbeeld ook de maaltijden van mobiele en ambulante werknemers, zoals vertegenwoordigers en accountants.
Eigenlijk zijn alle maaltijden die genuttigd worden tussen 17:00 en 20:00, door bijvoorbeeld overwerk, maar ook door het karakter van het werk, vrijgesteld. Je hebt hierbij de keuze om zelf de maaltijd te verstrekken, maar je kunt ook de werkelijke kosten ervan vergoeden. Het maakt in dat geval niet uit waar je werknemer de maaltijd heeft genuttigd, dit kan bijvoorbeeld een restaurant zijn, maar het zou ook een bakker of een supermarkt kunnen zijn.
Als je jouw werknemers een maaltijd verstrekt, bijvoorbeeld in de bedrijfskantine of een soortgelijke ruimte, geldt in 2021 een normbedrag van ¤ 3,35 per maaltijd (voor een ontbijt, een lunch en een diner). Dit bedrag is in principe belast loon voor je werknemers, maar je mag deze kosten in plaats daarvan ook als eindheffingsloon in de binnen de WKR beschikbare vrije ruimte onderbrengen, waardoor e.e.a. onbelast is. Voordeel van de WKR hierbij is dat je dit vervolgens niet per werknemer apart bij hoeft te houden, je hoeft alleen het totaalbedrag te administreren. Het komt ook voor dat werknemers een eigen bijdrage betalen, deze kan je dan van het normbedrag aftrekken, uiteraard mag deze eigen bijdrage niet hoger zijn dan het normbedrag van ¤ 3,35.
Ja man, dat we regels naleven en dat een rechter daar naar kijkt. Haha. De wereld lacht ons uit.quote:
het maakt voor de regels niets uit of je lunch bestaat uit fruit, een salade en water of uit friet, kroketten en volle chocomel.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik geef 'm wel een kans, zal van de argumenten en de rechter afhangen.
En ja, zoiets zal een prescedent scheppen (al kan dat ook alleen om gezonde voeding gaan).
koffie is drugs om het werkvolk aan de gang te houdenquote:Op donderdag 1 juli 2021 23:19 schreef ZarB het volgende:
Noem het dan geen lunch. Koffie is toch ook gratis? Of is dat ook verkapt loon? En eventueel koekjes etc.
op persoonlijke titel elke dag lunch verstrekken aan tig man en vrouw die toevallig ook nog eens allemaal zijn werknemers zijn... Hmm ja dat gaat niet vliegen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:15 schreef TornadoDK het volgende:
Wat nou als hii het op persoonlijke titel geeft. Je mag tot een bepaalde bedrag belastingvrij schenken.
Er zal wel druk op de werknemers worden gelegd. Iemand die zich ziekmeld zal toch wel gekeken worden of hij de gezonde zogenaamde gratis lunch wel heeft genuttigd.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Is de werknemer verplicht de lunch af te nemen?
wat een onzin.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:40 schreef Cherni het volgende:
[..]
Er zal wel druk op de werknemers worden gelegd. Iemand die zich ziekmeld zal toch wel gekeken worden of hij de gezonde zogenaamde gratis lunch wel heeft genuttigd.Een goede teammanager moet daar tegenwoordig op letten.
Maar goed het is gewoon verkapt loon zoals mijn ov kaart die ik van mijn werkgever aangeboden krijg. En dat is natuurlijk interessant voor de belastingdienst.
Even checken wat voor vooroordelen je hebt:quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ik neem aan dat jij nu je favoriete tweede kamerlid gaat mailen met de vraag of hij/zij een motie wil indienen die het verstrekken van dagelijkse lunches onder de werkkostenregeling onbelast maakt.
ownee, bij jou blijft het natuurlijk enkel bij een beetje huilie huilie doen op FOK!
Kan me ook niet voorstellen dat hij dat niet wist, ik wist dat al lang en ik ben geen werkgever/ondernemer en ook nooit geweest.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:37 schreef ijs_beer het volgende:
Hoewel een sympathiek idee, kan ik me niet voorstellen dat zo'n slimme ondernemer als Rob Baan niet zou hebben geweten dat dit als loon wordt gezien. Sterker nog, hem een beetje inschattende, denk ik dat ie dit bewust zo doet. Goodwill levert het natuurlijk massaal op, en waarschijnlijk slingert het de discussie over gezonde voeding op het werk aan ook. (En da's voor z'n eigen business met Koppert Cress ook niet slecht).
Zo gezond zijn die broodjes gezond niet.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:42 schreef appeleibanaan het volgende:
Rob dacht even slim te zijn maar zo werkt onze belastingdienst niet![]()
Goedkope kroketten en viesdure broodjes gezond: dat moet altijd zo blijven
Geen idee kerel. Elk Kamerlid mag een motie inbrengen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Even checken wat voor vooroordelen je hebt:
Welk kamerlid zou dat volgens jou dan zijn?
"op persoonlijke titel" betekent ook dat hij het vanuit z'n prive inkomen moet bekostigen (waar de belasting al overheen gegaan is). Dus zelfs als het wel mag (weet ik niet) is het waarschijnlijk financieel niet interessanter.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:17 schreef koemleit het volgende:
[..]
Het zijn zijn werknemers, hij betaalt ze elke dag lunch. Geen rechter gaat mee in "op persoonlijke titel".
Het gaat om het verstrekken van maaltijden, niet eten/drinken in het algemeen. Belangrijk verschil.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 15:06 schreef sirdanilot het volgende:
Wat raar? Hoezo is het geven van voedsel aan je werknemers verkapt loon?
Wat is het verschil tussen eten en drinken en een maaltijd dan?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 15:34 schreef freako het volgende:
[..]
Het gaat om het verstrekken van maaltijden, niet eten/drinken in het algemeen. Belangrijk verschil.
Waarom reageer je op mij?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:26 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Maar waarom dan stoppen bij de lunch en niet het ontbijt, het diner, de gezonde woning met een gezond bed, GWL omdat goede hygiene ook belangrijk is, enzovoort enzovoort enzovoort?
Veiligheidskleding is simpel. De meeste mensen hebben privé geen veiligheidskleding nodig. Hulpmiddelen als PC's, tablets en telefoons al wat lastiger, want ook privé best leuk, maar kom je prima mee weg. Auto's zijn duidelijke regels voor. En voedsel zijn dus ook hele duidelijke regels voor. En binnen die regels mag deze man zijn supergezonde micro-groenten prima tussen de kroketten, de worstenbroodjes en de bieten-bitterballen tegen kostprijs (of desnoods een beetje daaronder) aanbieden in zijn kantine. Doet niemand moeilijk over. Maar een gratis lunch mag dus niet, net als een gratis lease-auto of gratis wonen.
Ga er maar vanuit dat als de gemiddelde werknemer het ontbijt/lunch/diner zou noemen het een maaltijd is.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 15:36 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen eten en drinken en een maaltijd dan?
Dit hele verhaal slaat nergens op.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 16:52 schreef RealRS het volgende:
Ik weet niet of het al ergens is genoemd maar als je uit de regio komt, weet je dat die zeer ondernemend en vooruitstrevend is (allemaal prijzen voor gekregen) met eetbare plantjes in (dure) restaurantjes op een duurzame wijze: LED verlichting, product innovatie en duurzaamheid. Zulke mensen moet je naar mijn idee koesteren en niet wegpesten.
Laatst was die ook al in het nieuws, hij had heel ze bedrijf duurzaam gemaakt door van het gas af te gaan en daarna helemaal kapot belast werd als beloning:
https://www.ad.nl/westlan(...)rietig-van~ac254c91/
https://www.onderglas.nl/(...)rd-door-de-overheid/
Na een periode dat die helemaal geen omzet heeft gedraaid van betekenis door de Corona crisis/slechte export & horeca dicht.
Van gevierd man, wordt die helemaal kapot gemaakt terwijl die de beste intenties heeft. Welkom in NL als ondernemer. Gelukkig had die een al flink buffertje en zet die behoorlijk door maar ik zou de tent sluiten en lekker naar het Oostblok gaan met mijn zaak.
Curieuze manier van ondernemen ook. Grote bedragen investeren in energievoorziening of maaltijdverstrekking zonder blijkbaar te onderzoeken of het fiscale gevolgen heeft. En dan niet eens één keer, maar meerdere keren. En vervolgens de media opzoeken. Stuk goedkoper als je de volgorde omdraait.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 17:13 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dit hele verhaal slaat nergens op.
Het boeit geen reet of het een aardige man is, of hij vooruitstrevend is. Hoeveel omzet hij heeft tijdens de coronacrisis.
Een maaltijd is loon in natura, dus moet er belasting over betaald worden.
Er zijn meer ondernemers die van het gas afgaan. Die projecten kosten ook megaveel. Ook zijn er meer ondernemers die ledverlichtong gebruiken. Rob gebruikt alleen maar led verlichting omdat waterkers groeit als onkruid het hoeft alleen maar te kiemen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 16:52 schreef RealRS het volgende:
Ik weet niet of het al ergens is genoemd maar als je uit de regio komt, weet je dat die zeer ondernemend en vooruitstrevend is (allemaal prijzen voor gekregen) met eetbare plantjes in (dure) restaurantjes op een duurzame wijze: LED verlichting, product innovatie en duurzaamheid. Zulke mensen moet je naar mijn idee koesteren en niet wegpesten.
Laatst was die ook al in het nieuws, hij had heel ze bedrijf duurzaam gemaakt door van het gas af te gaan en daarna helemaal kapot belast werd als beloning:
https://www.ad.nl/westlan(...)rietig-van~ac254c91/
https://www.onderglas.nl/(...)rd-door-de-overheid/
Na een periode dat die helemaal geen omzet heeft gedraaid van betekenis door de Corona crisis/slechte export & horeca dicht.
Van gevierd man, wordt die helemaal kapot gemaakt terwijl die de beste intenties heeft. Welkom in NL als ondernemer. Gelukkig had die een al flink buffertje en zet die behoorlijk door maar ik zou de tent sluiten en lekker naar het Oostblok gaan met mijn zaak.
Wat een flauwekul die scheepsdiesel draait om warmete te maken bijkomend voordeel is dat je uit dat zelfde kuubje gas ook nog elektriciteit haalt en co2.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 17:21 schreef RealRS het volgende:
@:koemleit Hij betaald die belasting lachend, dat is ze hele punt niet.
Als hij zich netjes aan de regels houdt, wat de meeste tuinders doen: Polen laten werken op uitzendconstructies uit Polen, onderdak voor personeel extreme bedragen voor rekenen voor minimale gedeelde kamertjes of slechte omstandigheden, de tuin opstoken met een grote scheepsdiesel en vervolgens verkopen voor warmte voorziening, iedereen in de crisis eruit zetten omdat ze geen contract hebben en NOW regeling vangen, gloeilampen laten zitten omdat energie toch zo goedkoop is en ze geld via een bv in het buitenland laten lopen of gewoon alles verplaatsen naar een land waar toch amper regels zijn binnen de EU.
Het kan allemaal binnen de regeltjes maar wat jij niet snapt is dat je ondernemers nodig hebt, die de boel draaiende houden en het liefst ook nog een beetje vooruitstrevend, dan kan je best wel eens wat zaken aankaarten omdat ze willen veranderen.
Rob is ook gewoon een prutser meer niet ik kan ook duurzaam ondernemen en mijn personeel een gratis lunch geven als ik de enige ben die dat onkruid "teelt" en het geld binnen harkt. Echte innovatieve ondernemers vinden ook als het slecht gaat een manier om te innoveren.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 17:30 schreef freako het volgende:
[..]
Curieuze manier van ondernemen ook. Grote bedragen investeren in energievoorziening of maaltijdverstrekking zonder blijkbaar te onderzoeken of het fiscale gevolgen heeft. En dan niet eens één keer, maar meerdere keren. En vervolgens de media opzoeken. Stuk goedkoper als je de volgorde omdraait.
Of zou hij serieus in de veronderstelling zijn dat belastingwetgeving magisch buiten werking wordt gesteld na het uitspreken van het toverwoord "duurzaam"?
Of je leest de geldende regels even.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 15:06 schreef sirdanilot het volgende:
Wat raar? Hoezo is het geven van voedsel aan je werknemers verkapt loon?
Ik krijg hier in ierland regelmatig lekkers op mijn werk. Pizza, donuts, vers fruit (ook duur fruit als bosbessen en kiwis), koffie, thee, scones, etc. Noem maar op.
Ik ben er niet van op de hoogte dat dit wordt belast als verkapt loon. Het is namelijk gratis en je kan ook niet verifieren of iemand ervan pakt, of zo ja hoeveel ze pakken.
Ik zou deze uitspraak in hoger beroep aanvechten. Ik vind het verstrekken van eten geen vorm van 'loon'.
Als je een werknemer een iPad zomaar geeft ja ok, dat kan je zien als loon. Maar gewoon eten vind ik gewoon normaal om te geven. Soms brengen werknemers ook wel zelfgebakken cake mee, moeten ze daar loon voor krijgen of zo?
Ach men zal juridisch vast gelijk hebben hoor, maar dit is in ieder geval mijn mening. Ik zou zelf die wetgeving aanpassen als ik het voor het zeggen had.quote:
Prima, vraag het Kamerlid waar je op heb gestemd een motie in te dienen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 19:12 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Die regels zijn bedacht door gierige boomers, weg ermee.
Als hij het zo belangrijk vindt, dan maakt dat kleine beetje belasting ook niet meer uit.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 00:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij vindt het belangrijk dat ze gezond eten, en dat werkt kennelijk want minder ziekteverzuim.
Ze smeerden eerder hun eigen bammetjes en toen aten ze minder gezond.
Leuk geprobeerd, maar dat geldt natuurlijk voor zaken die werkgerelateerd zijn. De lunch van zijn werknemer valt daar niet onder.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Naja, dus niet helemaal.
Lunch wordt gezien als loon in natura.quote:Op donderdag 1 juli 2021 23:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 2 juli 2021 19:12 schreef Gehrman het volgende:
Die regels zijn bedacht door gierige boomers intelligente mensen die zich realiseren, dat als je een welgestelde, sociale samenleving als de onze overeind wilt houden, het volk daar een bijdrage voor moet doen, dus weg ermee.
En wat zou je dan allemaal toestaan? Goedkoop (IPB) vliegen voor personeel dat bij een luchtvaartmaatschappij werkt?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 19:09 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zou zelf die wetgeving aanpassen als ik het voor het zeggen had.
Dan eis ik geen loon meer maar onbelast elke maand allerlei spullen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 19:09 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ach men zal juridisch vast gelijk hebben hoor, maar dit is in ieder geval mijn mening. Ik zou zelf die wetgeving aanpassen als ik het voor het zeggen had.
Als het aan mij ligt dan zou ik gaan over kleding, voedsel voor de gehele dag en weekend erbij, bier en overige alcoholische dranken, vakanties, allerlei verzekeringen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En wat zou je dan allemaal toestaan? Goedkoop (IPB) vliegen voor personeel dat bij een luchtvaartmaatschappij werkt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |