ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
VIRM heeft wel Scharfenbergkoppelingen. Maar dat zijn dan ook geen echte treinstellen (met een vaste samenstelling), het idee was dat stammen naar wens langer of korter gemaakt kunnen worden. Net zoals dat bij de ICE1 mogelijk is.
ICE3 is dan wel weer en echt treinstel, daar zit het zo aan elkaar:
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?
Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?
Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Dan nog blijft de vraag waarom de treinen niet doorrijden als andere transportmiddelen (met grotere kans op navigatiefouten) dat wel kunnen zonder directe communicatie met een centrale
Dan nog blijft de vraag waarom de treinen niet doorrijden als andere transportmiddelen (met grotere kans op navigatiefouten) dat wel kunnen zonder directe communicatie met een centrale
je kunt de verschillende transportmiddelen moeilijk met elkaar vergelijken. heb jij ooit aan een machinist gevraagd hoe het komt dat hij of zij altijd zo goed de weg weet? nooit verkeerd gereden?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?
Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
Daarnaast is het bij de HSL en Betuweroute (ERTMS Level 2) cruciaal om continue contact te hebben met de wal. Zonder contact mag de trein geen meter rijden, omdat deze dan 0 informatie krijgt over de aanwezige rijweg van de trein. Voor andere treinen geen noodzaak om continu contact, maar wel noodzaak omdat continu bereikbaar te zijn.
Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
[ Bericht 0% gewijzigd door weps op 01-06-2021 15:22:03 ]
Op dinsdag 1 juni 2021 15:09 schreef weps het volgende: Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Je classificeert het als op zicht rijden terwijl het gewoon normale dagelijkse operaties zijn. En je kan niet verkeerd rijden in P-gebieden, wat op de HSL, Betuweroute en de Hanzelijn na *bijna* overal is waar je 130 kan.
Op dinsdag 1 juni 2021 15:31 schreef spectrumanalyser het volgende: GSM-R is een onderdeel van het veiligheidssysteem. Daarom zit er ook een dure SLA op. Zo'n storing moet binnen 4 uur opgelost zijn.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
het is gewoon een harde afspraak. Niet rijden als GSM-R niet werkt. dat privémobieltje kon nog weleens leeg zijn, of te weinig beltegoed.
als ICTer kan ik je vertellen dat een ziekenhuis dicht gaat als HiX (software-applicatie) er uit ligt. Dan moeten (nieuwe) patiënten naar andere ziekenhuizen en worden afspraken telefonisch verzet. het is raar natuurlijk dat als een computerprogramma het niet doet, dat je dan niet meer terecht kunt bij het ziekenhuis.
zie hier de parallel met de treinen. tuurlijk kunnen die treinen wel rijden zonder GSM-R.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Ik ben het daar toch niet mee eens. Als alle seinen werken, ATB in dienst en de rijweginstelling functioneert, dan is het enige veiligheidsrisico dat de noodoproep het niet doet. Je zou een inschatting kunnen maken van de kans op optreden van een noodsituatie met bijbehorende gevolgen, en de hoeveelheid hinder die het stilleggen van al het treinverkeer oplevert. Treinen hebben jarenlang zonder boord-wal verbinding gereden, ging ook goed.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik ben het daar toch niet mee eens. Als alle seinen werken, ATB in dienst en de rijweginstelling functioneert, dan is het enige veiligheidsrisico dat de noodoproep het niet doet. Je zou een inschatting kunnen maken van de kans op optreden van een noodsituatie met bijbehorende gevolgen, en de hoeveelheid hinder die het stilleggen van al het treinverkeer oplevert. Treinen hebben jarenlang zonder boord-wal verbinding gereden, ging ook goed.
het is gewoon een harde afspraak. Niet rijden als GSM-R niet werkt. dat privémobieltje kon nog weleens leeg zijn, of te weinig beltegoed.
als ICTer kan ik je vertellen dat een ziekenhuis dicht gaat als HiX (software-applicatie) er uit ligt. Dan moeten (nieuwe) patiënten naar andere ziekenhuizen en worden afspraken telefonisch verzet. het is raar natuurlijk dat als een computerprogramma het niet doet, dat je dan niet meer terecht kunt bij het ziekenhuis.
zie hier de parallel met de treinen. tuurlijk kunnen die treinen wel rijden zonder GSM-R.
Ga je nou HiX vergelijken met GSM-R? HiX heeft eerder de positie van "De Treindienstleiding" in dit verhaal...
NS adviseerde z'n eindgebruikers bij monde van hun eindbaas klantcontact ICT 10 dagen geleden precies álle dingen over wachtwoorden die 'wij' expliciet niet adviseren zoals jaarlijkse wachtwoordwijzigingen, supercomplexe wachtwoorden en dergelijke.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
In ander nieuws, ik kijk webcammetje, gebeurt net dit:
De bewuste mevrouw ging onder de bomen door toen de lichten en bellen al een poos aan waren en besloot definitief over te steken op het moment dat de bomen zakten. Halverwege het dichtstbijzijnde spoor bedacht ze zich en ging ze terug en toen zat ze aan de andere kant van de bomen vast.
Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
die volgens datzelfde handboek tijdens het rijden niet gebruikt mag worden. Zelfs van de door NS verstrekte smartphone mag tijdens het rijden alleen de belfunctionaliteit gebruikt worden voor noodzakelijke gesprekken
[ Bericht 0% gewijzigd door Salatrel op 01-06-2021 21:17:55 ]
Ja dat weet ik. Mijn, en dat van meerdere mensen trouwens, punt is simpelweg dat er meer dan genoeg situaties voorkomen waarin er, zonder grote veiligheidsrisico's creatief ingesprongen kan worden op calamiteiten als er enkele provisies in de regels zouden staan die snel acteren in geval van crisis mogelijk maken.
En natuurlijk zitten daar grenzen aan. We gaan niet met uitgeschakelde treinbeïnvloeding lekker 300 knallen over de HSL natuurlijk. Iets meer creativiteit in plaats van bijna op het jonge-aarde-creationisme af te blijven roepen dat het nou eenmaal de regels zijn in ieder geval, lijkt me niet teveel gevraagd.
Systeemautisme is wat het spoor in Nederland eerder al meerdere keren grondige knauwen heeft gegeven en wat op dit moment immer nog één van de allergrootste bedreigingen is van het trieste beetje goederenvervoer wat er over is gebleven in dit land.
Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
wat is dan nog het belang van die zwarte palen langs de baan met wat lampjes er in?
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 02-06-2021 11:14:15 ]
Ik ga morgen met de FlixTrain van Frankfurt naar Berlijn, volgens dienstregeling in 4 uur en 5 minuten. Verbaast me dat het maar 15 minuten verschil in reistijd is tussen FlixTrain en een ICE Sprinter, hebben dus behoorlijke snelle treinpaden weten te verkrijgen. De rit wordt overigens uitgevoerd door de Ulmer Eisenbahnfreunde.
alle Grand Prix bezoekers hebben een mailing ontvangen met een grafiek. Tussen 08:00-10:00 is het erg druk, weinig zitplekken in het OV en veel wachttijd. No shit sherlock.
voor 16 juni een treinkaartje kopen voor de Dutch Grand Prix geeft 20% korting.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dat mag je best vinden. Wat mij betreft kan je ze prima met elkaar vergelijken: het moet van A naar B, zo snel en goedkoopmogelijk, met zo min mogelijk schade aan mens en dier.
quote:
Op dinsdag 1 juni 2021 15:09 schreef weps het volgende: Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
Daar zijn die seinen toch voor om je trein te laten stoppen? Als een treinleider je eerst moet gaan oproepen ben je toch veel te laten met stoppen?
quote:
Daarnaast is het bij de HSL en Betuweroute (ERTMS Level 2) cruciaal om continue contact te hebben met de wal. Zonder contact mag de trein geen meter rijden, omdat deze dan 0 informatie krijgt over de aanwezige rijweg van de trein. Voor andere treinen geen noodzaak om continu contact, maar wel noodzaak omdat continu bereikbaar te zijn.
Eens. Maar zoals je zegt hebben we daar nog niet veel van in gebruik, dus geen reden om het hele land plat te leggen.
quote:
Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
Dat kan dan toch ook prima met een reguliere telefoon
Op dinsdag 1 juni 2021 15:21 schreef spectrumanalyser het volgende: dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef DeaDLocK2K het volgende: GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
die volgens datzelfde handboek tijdens het rijden niet gebruikt mag worden. Zelfs van de door NS verstrekte smartphone mag tijdens het rijden alleen de belfunctionaliteit gebruikt worden voor noodzakelijke gesprekken
De machinist hoeft toch ook alleen maar te bellen als-ie stil staat met pech onderweg?
Daar zijn die seinen toch voor om je trein te laten stoppen? Als een treinleider je eerst moet gaan oproepen ben je toch veel te laten met stoppen?
Zoek even in Google wat p-seinen zijn en wat de treindienstleider hiermee kan.
Daarnaast is het is acuut gevaar niet de treindienstleider maar mijn directe collega machinist die een alarmoproep plaats en dwingt tot stoppen. Dit gaat sneller dan via een treindienstleider die van alles moet doen om de rijweg, als die al te herroepen valt, te herroepen.
Het is absoluut onwenselijk voor de geestelijke gesteldheid van de machinist een sein onaangekondigd af te laten vallen. En seinen staan soms op niet direct zichtbare plaatsen, ook fijn als je na een boog on aangekondigd met een onjuist seinbeeld wordt geconfronteerd.
De machinist hoeft toch ook alleen maar te bellen als-ie stil staat met pech onderweg?
Dieren in nevensporen. mensen in nevensporen, etc, etc. Genoeg redenen om te bellen als andere treinen behalve die van jouw hinder ondervinden. Ook handig om te bellen als de treindienstleider weer slaapt of ARI er weer een potje van maakt.
Op woensdag 2 juni 2021 17:28 schreef weps het volgende: Zoek even in Google wat p-seinen zijn en wat de treindienstleider hiermee kan.
Daarnaast is het is acuut gevaar niet de treindienstleider maar mijn directe collega machinist die een alarmoproep plaats en dwingt tot stoppen. Dit gaat sneller dan via een treindienstleider die van alles moet doen om de rijweg, als die al te herroepen valt, te herroepen.
Dan nog, die seinen zorgen er toch voor dat je niet tegen een andere trein kan botsen? Zolang dat niet gebeurd, kan je gewoon rijden met de treintjes.
quote:
Het is absoluut onwenselijk voor de geestelijke gesteldheid van de machinist een sein onaangekondigd af te laten vallen.
Hoe dan machinisten dat dan als ze in de auto zitten? Dan komen ze duizenden seinen tegen die zonder telefoontje vooraf op rood, groen of geel kunnen springen.
quote:
En seinen staan soms op niet direct zichtbare plaatsen, ook fijn als je na een boog on aangekondigd met een onjuist seinbeeld wordt geconfronteerd.
Als je het sein niet kan zien, staat het op de verkeerde plek. Als machinist mag je er toch vanuit gaan dat elk seinbeeld "juist" is? Anders zijn die seinen toch zinloos?
quote:
Op woensdag 2 juni 2021 17:30 schreef weps het volgende: Dieren in nevensporen. mensen in nevensporen, etc, etc. Genoeg redenen om te bellen als andere treinen behalve die van jouw hinder ondervinden.
Bijzaak, auto's kunnen ook prima rijden over de snelweg als mensen in de berm staan staat of over de vluchtstrook lopen. We leggen het autoverkeer toch ook niet stil als 112 of 0800-8002 niet bereikbaar zijn voor automobilisten om gevaarlijke situaties te melden?
quote:
Ook handig om te bellen als de treindienstleider weer slaapt of ARI er weer een potje van maakt.
Niet jouw probleem toch? Laat ProRail dan maar zorgen voor competent personeel dat wel wakker kan blijven.
Op woensdag 2 juni 2021 17:43 schreef Maegrim het volgende: wel mooi dat elke vraag te beantwoorden is met 'remweg van een kilometer'
Dan is het wel heel erg beroerd gesteld met de veiligheid van het spoor....
Als je als treinreiziger al niet zeker van kan zijn dat de machinist niet in staat is om veilig de trein over het spoor te navigeren zonder eerst te moeten checken bij de treindienstleider of het sein voor zijn neus wel klopt.
Op donderdag 3 juni 2021 03:36 schreef dennistd het volgende: Arriva wil 1x per week een nachttrein vanuit Groningen en Maastricht naar Schiphol laten rijden
Ik ga er misschien hopeloos vanuit dat spoormedewerkers uit het primaire proces die met een mobiele telefoon rondlopen die door NS verstrekt is dat over het algemeen doen met een GSM-R toestel wat niet functioneel is als GSM-R eruit ligt zeg maar.
Ik ga er misschien hopeloos vanuit dat spoormedewerkers uit het primaire proces die met een mobiele telefoon rondlopen die door NS verstrekt is dat over het algemeen doen met een GSM-R toestel wat niet functioneel is als GSM-R eruit ligt zeg maar.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je maar wat roept?
Hebben ze nog wel een dingetje op te lossen: de Wink heeft nog geen toelating om met passagiers te rijden als de panto op staat en in de Schipholtunnel hebben ze het niet zo op dieselvoertuigen.
Een Wink zal in de praktijk op zo'n afstand nog heel aardig te doen zijn maar bij een GTW merk je aan alles dat die dingen nooit bedacht zijn voor hogere snelheden. Om daar dan even 200 kilometer 140 km/h mee te gaan rijden is wel wat.
Mijn vermoeden is dat het een grote PR-stunt is. Voor Zutphen-Apeldoorn-Amersfoort gaat geen toestemming komen. Als die er wel komt op Groningen/Maastricht-Schiphol heb je te maken met forse exploitatiekosten en waarschijnlijk toch beperkt animo. Je rijdt een trein in de nacht, veiligheid is een issue en daardoor heb je veel personeel nodig. Je hoeft maar één keer slecht in de krant te komen met afwezig veiligheidspersoneel en je kan meteen stoppen. Infraheffing alleen is al meer dan 300 euro voor een retourtje en er moet nog elektriciteit of diesel worden betaald. Bovendien zal er ook wel eens verbust moeten worden. Daarmee heb je vervolgens mij wel veel goedbetalende reizigers nodig wil Arriva het kiet kunnen rijden. De vraag is of dat gaat lukken.
Volgens mij gaat het ook vooral om het tornen aan de positie van NS, niet zozeer in het belang van de reizigers die nachttreinverbinding. Als je het interview zo leest in ieder geval.
Terugkoppeling over de FlixTrain rit van Frankfurt naar Berlijn gisteren:
Het comfort in de gerenoveerde rijtuigen is minder dan bij DB, de stoelen zijn vergelijkbaar met die in bussen maar zitten op zich prima, ook beenruimte is mijns inziens voldoende. Heb het in ieder geval zonder problemen 4 uur erop uitgehouden. Positief is dat alle stoelen netjes aan de ruiten gepositioneerd zijn, dus je loopt niet het risico dat je tegen een wand aan moet kijken. Daarnaast hebben sommige wagons ook 'speelruimte' voor kinderen, die zaten overigens niet in de trein maar hebben mijns inziens wel toegevoegde waarde.
Grootste nadeel: ook de gerenoveerde rijtuigen hebben geen airconditioning, en ondanks dat er wel wat ruiten open kunnen zou ik het op zomerdagen daarom niet aanraden. Gisteren was het 25 graden maar bewolkt, daardoor was het wel goed te doen. Ander probleem was dat twee toiletten defect waren, er waren er nog genoeg over maar ik weet niet hoe structureel dat probleem is. Wagonvolgorde was overigens 1-2-100-3, dat bleek bij stations nogal voor wat verwarring (maar geen oponthoud) te zorgen.
Zeer positief is wel dat het een hele snelle verbinding is en we kwamen zowaar 10 minuten te vroeg in Berlijn aan. De trein rijdt waar het kan ook 200, onder andere op de HSL tussen Erfurt en Halle. Kan ook makkelijk, een Taurus met vier bakken wil wel vooruit. Tevens was de trein heel goed gevuld, een redelijk gemixt publiek al zijn jongeren logischerwijs oververtegenwoordigd. Tevens een eervolle vermelding voor de WiFi in de trein, die werkte voor mijn gevoel sneller dan bij DB, maar dat kan toeval zijn.
Zover ik heb kunnen beoordelen is FlixTrain meestal ¤10 of meer goedkoper dan DB Sparpreis met Bahncardkorting. Zitplaats is gegarandeerd en als je geen probleem hebt met minder comfort is het (vooral in de koelere seizoenen) goed te doen, niet in de laatste plaats omdat het een snellere verbinding is dan met de meeste ICEs. Eigenlijk is alleen de ICE Sprinter sneller, en gisteren bleek dat in de praktijk maar 5 minuten verschil te zijn.
Kortom: het lijkt een prima aanbod voor de prijs, al kan ik over de betrouwbaarheid van de verbinding niks zinnigs zeggen.
[ Bericht 3% gewijzigd door J.B. op 04-06-2021 10:54:02 ]
Op vrijdag 4 juni 2021 10:18 schreef b2py het volgende: Volgens mij gaat het ook vooral om het tornen aan de positie van NS, niet zozeer in het belang van de reizigers die nachttreinverbinding. Als je het interview zo leest in ieder geval.
Hettinga doet een Calimero maar laat onvermeld dat Arriva gewoon 100% DB (dus staatsbedrijf) is.
[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 04-06-2021 11:13:47 ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Zolang het geld van Arriva naar DB vloeit en DB niet bereid is om geld in de omgekeerde richting te laten stromen is er weinig verschil tussen DB of een privaat bedrijf. Pas wanneer DB gaat bijspringen wordt het een ander verhaal.
In dat opzicht is het niet anders dan met NS en Abellio: het is de bedoeling dat het geld vanuit het buitenland naar Nederland komt. NS stelt geld beschikbaar om de internationale ambities te ondersteunen, maar doet dat niet onbeperkt.
Dat mag je best vinden. Wat mij betreft kan je ze prima met elkaar vergelijken: het moet van A naar B, zo snel en goedkoopmogelijk, met zo min mogelijk schade aan mens en dier. [..]
Daar zijn die seinen toch voor om je trein te laten stoppen? Als een treinleider je eerst moet gaan oproepen ben je toch veel te laten met stoppen? [..]
Eens. Maar zoals je zegt hebben we daar nog niet veel van in gebruik, dus geen reden om het hele land plat te leggen. [..]
Dat kan dan toch ook prima met een reguliere telefoon
Hoe moet een machinist gealarmeerd worden voor een gevaarlijke situatie voor zich op de vrije baan zonder GSM-R? Zonder GSM-R kan een treindienstleider de machinisten niet alarmeren als er gevaar is in de rijweg voor hen. De seinen die de machinist ziet blijven lekker op groen staan, daar kan niemand dan wat aan veranderen. Als een machinist dan moet reageren op het moment dat hij wat gevaarlijks ziet staat een ICM of whatever die met 130 rijdt niet snel genoeg stil om een gevaarlijke situatie te voorkomen. Ook als een machinist onverhoopt door rood rijdt of een andere situatie zich voordoet is het onmogelijk om met een machinist tijdelijk in contact te komen om een onveilige situatie te voorkomen. Dat is de reden waarom er niet gereden wordt als het GSM-R netwerk er uit ligt.
Zolang het geld van Arriva naar DB vloeit en DB niet bereid is om geld in de omgekeerde richting te laten stromen is er weinig verschil tussen DB of een privaat bedrijf. Pas wanneer DB gaat bijspringen wordt het een ander verhaal.
In dat opzicht is het niet anders dan met NS en Abellio: het is de bedoeling dat het geld vanuit het buitenland naar Nederland komt. NS stelt geld beschikbaar om de internationale ambities te ondersteunen, maar doet dat niet onbeperkt.
Ik denk dat je bijvoorbeeld ook al goedkopere leningen kunt krijgen als de bank weet dat DB er achter staat. Dat zul je als beginnend ondernemer in zo'n markt nooit voor elkaar krijgen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik wilde typen; Ik snap niet waarom die fasescheidingen langer zijn dan een retourtje op de Transmongolië express" maar toen dacht ik; jawel, vast door de veiligheidsjihad bedacht. Snap ik best.
Zit er niet een fasescheiding net na de spanningssluis, komende vanaf Bredanus richting Roffa?
Dat klopt. Als je vanuit Breda richting Rotterdam gaat mag je eerst een viaduct over, terwijl je over het viaduct gaat moet je een spanningswissel doen, en daarna ga je vrijwel meteen door de fasescheiding.
Als je dan niet in één keer er overheen kunt (bijvoorbeeld omdat je een vertraagde Thalys voor moet laten) is er een kans dat je gewoon niet genoeg snelheid maakt.
Ja, dat is niet handig ontworpen. ProRail en NS hebben al eens gevraagd "kan dat ding niet verplaatst worden?" maar daar is door Infraspeed een prijskaartje op geplakt waar I&M "nee" tegen zei.
Op dinsdag 8 juni 2021 15:56 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wat een snoskommer ben je dan als je dat zo ontwerpt. Zet die spanningssluis middenin de fasescheiding denk ik dan of doe ze parallel.
Waarom moest Breda per se aangesloten worden op de HSL?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat klopt. Als je vanuit Breda richting Rotterdam gaat mag je eerst een viaduct over, terwijl je over het viaduct gaat moet je een spanningswissel doen, en daarna ga je vrijwel meteen door de fasescheiding.
Als je dan niet in één keer er overheen kunt (bijvoorbeeld omdat je een vertraagde Thalys voor moet laten) is er een kans dat je gewoon niet genoeg snelheid maakt.
een handige machinist zou het moeten kunnen door net voor de fasescheiding even tractie te geven, maar als je een snelremming krijgt ofzo ben je het bokje
quote:
Op dinsdag 8 juni 2021 16:18 schreef James1988 het volgende: Ja, dat is niet handig ontworpen. ProRail en NS hebben al eens gevraagd "kan dat ding niet verplaatst worden?" maar daar is door Infraspeed een prijskaartje op geplakt waar I&M "nee" tegen zei.
Gewoon doen. Dan maar RWS de schroeven iets aandraaien
mwah, als je hoort hoeveel de grote projecten van RWS telkens boven het budget uitkomen dan krijg je het vermoeden dat de organisatie niet heel goed geleid wordt.
mwah, als je hoort hoeveel de grote projecten van RWS telkens boven het budget uitkomen dan krijg je het vermoeden dat de organisatie niet heel goed geleid wordt.
Vraag is bij een aantal van die projecten ook of de kosten die men aan het begin (wat in sommige gevallen een flinke tijd terug is) geraamd heeft nu nog wel realistisch zijn met de hogere prijzen, daar komt de indexering dan nog bij.
Op dinsdag 8 juni 2021 21:42 schreef boriq het volgende: Vraag is bij een aantal van die projecten ook of de kosten die men aan het begin (wat in sommige gevallen een flinke tijd terug is) geraamd heeft nu nog wel realistisch zijn met de hogere prijzen, daar komt de indexering dan nog bij.
Heel goed punt en de vraag is dan in hoeverre RWS daar weet van heeft en toch doorgaat met de aanbesteding.
De zeesluis van IJmuiden werd bijvoorbeeld gegund aan een consortium dat 15% onder de raming van RWS zat. Die bedrijven hoesten die overschrijding nu uit eigen zak op, terwijl RWS zelf door de vertraging ook nog eens 64 miljoen euro kwijt is.
Afsluitdijk, verbinding A13/A16, Ring Zuid in Groningen, nieuwe Merwedebrug bij Gorinchem, de bak in de Amelisweerd, Zuidasdok (gedeeltelijk RWS)
En hoeveel meer projecten zijn er wel op tijd en binnen begroting opgeleverd? Ik vind het niet bepaald een hele indrukwekkende score.
Weet je, we zien de Betuweroute ook als kostenoverschrijdend, maar vanuit de infrastructuurprojectkant is dat gewoon echt niet het geval en is het een goed voorbeeld van hoe je een begroting voor een project van een dergelijke grootte maakt. Hanzelijn zelfde verhaal. Ik geloof dat Klaasje dit in z'n hogeschooltijd het als leuk feitje gepost heeft. De overschrijdingen daar zijn van juridische bezwaarprocedures bij grondaankopen en anti-lawaai en milieuclubs.
In de publieke sector gaat ook veel goed, en een niet te onderschatten deel van problematiek die er wél is komt consequent van corruptie vanuit de vrije markt. Bouwfraude bijvoorbeeld. Er zijn issues met mogelijk vergiftigde spoorballast waarvan het lijkt alsof er dingen in doofpotten worden gestopt.
En hoeveel meer projecten zijn er wel op tijd en binnen begroting opgeleverd? Ik vind het niet bepaald een hele indrukwekkende score.
Weet je, we zien de Betuweroute ook als kostenoverschrijdend, maar vanuit de infrastructuurprojectkant is dat gewoon echt niet het geval en is het een goed voorbeeld van hoe je een begroting voor een project van een dergelijke grootte maakt. Hanzelijn zelfde verhaal. Ik geloof dat Klaasje dit in z'n hogeschooltijd het als leuk feitje gepost heeft. De overschrijdingen daar zijn van juridische bezwaarprocedures bij grondaankopen en anti-lawaai en milieuclubs.
Had dan kaders geschetst hoe lang je de lijst wilde hebben
Bij de Hanzelijn ging het bij mijn weten juist erg goed.
Begrotingen op dergelijke schaal maken is gewoon erg lastig, omdat je gewoon niet alles kunt voorzien en de lange tijd dat projecten duren veel invloed heeft op de uiteindelijke totaalprijs.
Langs de Betuweroute kreeg elk dorp z'n eigen omlegging, tunnel, whatever. Maar al die extraatjes zijn wel binnen het geraamde budget gebouwd.
Neem als voorbeeld het Pannderdensch kanaal: de Betuweroute kreeg daar uiteindelijk een tunnel, zodat het natuurgebied niet werd ontsierd. Prima idee, maar wel duur.
Des te idioter is het dat de verlenging van de A15 met een brug hetzelfde gebied doorkruist...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
mwah, als je hoort hoeveel de grote projecten van RWS telkens boven het budget uitkomen dan krijg je het vermoeden dat de organisatie niet heel goed geleid wordt.
een handige machinist zou het moeten kunnen door net voor de fasescheiding even tractie te geven
valt best tegen. Je moet namelijk eerst die sluis met de hele trein door zijn voordat je de stroomafnemer op mag zetten. Daarna duurt het, in ieder geval bij de traxx, best wel even voordat je de snelschakelaar in kunt zetten en als die dan eenmaal in staan duurt het nog weer ff voordat je tractie kunt geven. Tegen die tijd ben je alweer bij het punt dat je de snelschakelaar uit moet zetten voor de fasescheiding.
Je red het nog wel om tractie te geven voor dat punt maar je gaat er amper snelheid mee winnen tenzij je natuurlijk maar op lage snelheid uit de sluis komt. Kom je gewoon met 140 aanrijden is het in ieder geval zinloos.
valt best tegen. Je moet namelijk eerst die sluis met de hele trein door zijn voordat je de stroomafnemer op mag zetten. Daarna duurt het, in ieder geval bij de traxx, best wel even voordat je de snelschakelaar in kunt zetten en als die dan eenmaal in staan duurt het nog weer ff voordat je tractie kunt geven. Tegen die tijd ben je alweer bij het punt dat je de snelschakelaar uit moet zetten voor de fasescheiding.
Je red het nog wel om tractie te geven voor dat punt maar je gaat er amper snelheid mee winnen tenzij je natuurlijk maar op lage snelheid uit de sluis komt. Kom je gewoon met 140 aanrijden is het in ieder geval zinloos.
Dan is het gewoon doorrollen tot na de fasescheiding en dan opbouwen?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dan is het gewoon doorrollen tot na de fasescheiding en dan opbouwen?
Yes, na de sluis zet ik de stroomafnemer op maar de rest doe ik pas na de fasescheiding en volgens mij doet iedereen het zo. Daarom dat die icd ook maar ongeveer 115 ofzo rijdt bij lage Zwaluwe
Yes, na de sluis zet ik de stroomafnemer op maar de rest doe ik pas na de fasescheiding en volgens mij doet iedereen het zo. Daarom dat die icd ook maar ongeveer 115 ofzo rijdt bij lage Zwaluwe
Ja het is volkomen logisch om dat zo te doen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Yes, na de sluis zet ik de stroomafnemer op maar de rest doe ik pas na de fasescheiding en volgens mij doet iedereen het zo. Daarom dat die icd ook maar ongeveer 115 ofzo rijdt bij lage Zwaluwe
Op dinsdag 8 juni 2021 21:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: In de publieke sector gaat ook veel goed, en een niet te onderschatten deel van problematiek die er wél is komt consequent van corruptie vanuit de vrije markt. Bouwfraude bijvoorbeeld. Er zijn issues met mogelijk vergiftigde spoorballast waarvan het lijkt alsof er dingen in doofpotten worden gestopt.
Ik vermoed dat regelrechte fraude tegenwoordig wel meevalt.
Er zijn vooral twee factoren die meespelen: • Om een publiek project te kunnen uitvoeren, moet er een positieve MKBA (>1) zijn. Een te laag geraamd project heeft gewoon een grotere kans om een positieve MKBA op te leveren dan een te ruim geraamd project. Daardoor krijg je in de selectie van projecten die doorgaan een bias richting de te laag geraamde projecten (overigens zonder dat daar kwade wil aan ten grondslag ligt).
• De eerste ramingen van projecten gebeuren op basis van referentieprojecten (daar koste een spoorlijn x euro, deze is twee keer zo lang, dus we gaan uit van 2*x euro). In die hele simpele raming zullen achteraf zaken meevallen en andere zaken tegenvallen. Daarna wordt echter een gedetailleerde raming gemaakt en wordt er gezocht naar optimalisaties. Alle zaken die achteraf zouden meevallen worden daardoor gelijk in de raming meegenomen. De zaken die gaan tegenvallen blijven echter onbekend en worden niet in de raming meegenomen. Uit Deens onderzoek blijkt dat die hele simpele referentieraming vaak betere resultaten geeft dan de detailraming.
Topje van de ijsberg dat. De enquête bouwfraude was ook niet de eerste naar het onderwerp eah?
Maar heeft dat direct met vrije markt te maken? Bij staatsbedrijven zou zoiets waarschijnlijk ook gebeuren?
Ik vind het argument van die stortingen ook bijzonder. Ondiep water is goed, want dan komt er met licht op de bodem. Goed voor het waterleven. Diezelfde overheid vind zonnepanelen op het water geen enkel probleem
Maar heeft dat direct met vrije markt te maken? Bij staatsbedrijven zou zoiets waarschijnlijk ook gebeuren?
Een gedegen niveau van kennis bij interne medewerkers over de beheerde materie is essentieel voor het goed kunnen uitvoeren van de publieke taak belegd bij de diverse instellingen in de lijn vanuit de opdrachtgever/wetgever tot aan de uiteindelijke consument. Aangevuld met controles vanuit gespecialiseerde inspectiediensten of subdiensten daarvan.
Laat er geen misverstand over verstaan; ik heb wel sympathieke ideeën voor bepaalde concepten uit het socialisme en zou graag meer collectivisering zien op diverse vlakken (vakbondslidmaatschap maar op diverse plekken blijkt collectief eigenaarschap van bedrijven ontzettend positief te werken voor het bedrijfsresultaat en de perceptie door de consument in factoren als kwaliteit), maar ik geloof zeer zeker ook in de goede werking van de vrije markt en in concurrentie en zou niet graag zien dat NS en ProRail alles zelf gaan doen.
quote:
Ik vind het argument van die stortingen ook bijzonder. Ondiep water is goed, want dan komt er met licht op de bodem. Goed voor het waterleven. Diezelfde overheid vind zonnepanelen op het water geen enkel probleem
Jammer alleen dat er kankerverwekkende troep in die grond zit waardoor het milieu een nog grotere klap krijgt.
En kunnen we collectief ophouden met gezeur als "ja maar B is niet goed, dan kunnen we A ook niet aanpakken" want dan gebeurt er nooit wat.
Ja gaaf he Deze is van 1860. In 1861 is een vrijwel identiek biljet uitgegeven, maar alles wat hier rood is, is daar groen. Dus die wil ik er ook nog wel bij hebben. Alleen ik wil wel zo veel
Vraagprijs 250 dollar. Plus 32,95 shipping. Plus iets van 65-70 dollar import charges Dan is de lol er gauw vanaf
Hallo, was van de week met de trein van Sofia naar Veliko Tarnovo (Bulgarije, rit van 4,5 uur) en heb onderweg een paar foto's gemaakt. Misschien leuk om te zien. Reis redelijk vaak met treinen door het land dus zal af en toe eens een foto maken als ik iets leuks/bijzonders tegenkom. Over een kleine twee weken ga ik met een stoomtrein over een klein berglijntje, zal ik ook wat foto's van maken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Lucky shot, zo schoon en vers zie ik ze ook niet vaak
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Op zondag 13 juni 2021 12:13 schreef Dven het volgende: Hallo, was van de week met de trein van Sofia naar Veliko Tarnovo (Bulgarije, rit van 4,5 uur) en heb onderweg een paar foto's gemaakt. Misschien leuk om te zien. Reis redelijk vaak met treinen door het land dus zal af en toe eens een foto maken als ik iets leuks/bijzonders tegenkom. Over een kleine twee weken ga ik met een stoomtrein over een klein berglijntje, zal ik ook wat foto's van maken. [ afbeelding ]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De locs van de IC Berlijn hebben de afgelopen tijd een flinke poetsbeurt gekregen, nadat dat een jaar niet is gebeurd of zoiets. Ze zien er weer een heel stuk beter uit tegenwoordig.
De locs van de IC Berlijn hebben de afgelopen tijd een flinke poetsbeurt gekregen, nadat dat een jaar niet is gebeurd of zoiets. Ze zien er weer een heel stuk beter uit tegenwoordig.
Ja dat viel mij ook op! Maar ja, nu valt gelijk ook echt op dat de verfbeurt op z'n laatste benen loopt in veel gevallen.
De locs van de IC Berlijn hebben de afgelopen tijd een flinke poetsbeurt gekregen, nadat dat een jaar niet is gebeurd of zoiets. Ze zien er weer een heel stuk beter uit tegenwoordig.
Ik ben benieuwd wanneer de volgende ICNG's het land in gaan komen. Ik denk dat het nu langzamerhand wel tijd gaat worden voor instructieritten voor personeel.
Op maandag 14 juni 2021 14:52 schreef Claude_Viole het volgende: Ik ben benieuwd wanneer de volgende ICNG's het land in gaan komen. Ik denk dat het nu langzamerhand wel tijd gaat worden voor instructieritten voor personeel.
Op maandag 14 juni 2021 14:52 schreef Claude_Viole het volgende: Ik ben benieuwd wanneer de volgende ICNG's het land in gaan komen. Ik denk dat het nu langzamerhand wel tijd gaat worden voor instructieritten voor personeel.
Niet echt. De typetesten lopen nog steeds. Pas als Alstom die gereed heeft, kan NS zelf ook aan de slag met de eigen systeemtests. Als die succesvol zijn kan er proefbedrijf zonder reizigers opgestart worden. Pas dan zullen de reguliere opleidingen van start gaan om de tijd tussen de opleiding en het daadwerkelijk rijden zo kort mogelijk te houden (dan is de kennis nog niet weggezakt).
Op maandag 14 juni 2021 17:50 schreef ReisT het volgende: Klinkt alsof er nog een hoop moet gebeuren, gaat dat allemaal nog wel lukken het einde van dit jaar, denk je?
Voor december 2022 bedoel je. Het hele circus is vanwege COVID een jaar naar achteren gedrukt.
NS zei afgelopen februari nog dat de verwachting was dat eind dit jaar de eerste reizigers kunnen instappen. Wat naar achteren is gedrukt is het aanpassen van de dienstregeling. https://nieuws.ns.nl/ns-v(...)gen-2023-uitgesteld/
Op maandag 14 juni 2021 17:50 schreef ReisT het volgende: Klinkt alsof er nog een hoop moet gebeuren, gaat dat allemaal nog wel lukken het einde van dit jaar, denk je?
Ik kan geen enkele uitspraak daarover doen, sorry.
Op maandag 14 juni 2021 18:55 schreef ReisT het volgende: NS zei afgelopen februari nog dat de verwachting was dat eind dit jaar de eerste reizigers kunnen instappen.
Maar dat kan ook een "verrassingsinzet" zijn, die gereden wordt door een testmachinist/opleider. Zo ging het destijds met de V250 ook, het was de bedoeling dat er "af en toe" V250 zou worden ingezet in plaats van het getrokken materieel, terwijl er meer V250 werd afgeleverd en de opleidingen nog gaande waren.
(Dat is uiteindelijk niet veel gebeurd, omdat het materieel zeer onbetrouwbaar was.)
Voorlopig gaat het slopen van treinen nog het allerbest. Morgen vertrekt er een SGMm 3-wagenstel op een dieplader van het terrein van Ter Haak naar HKS Metals.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Maar dat kan ook een "verrassingsinzet" zijn, die gereden wordt door een testmachinist/opleider. Zo ging het destijds met de V250 ook, het was de bedoeling dat er "af en toe" V250 zou worden ingezet in plaats van het getrokken materieel, terwijl er meer V250 werd afgeleverd en de opleidingen nog gaande waren.
(Dat is uiteindelijk niet veel gebeurd, omdat het materieel zeer onbetrouwbaar was.)
Yup, zoiets zal het worden. De levering van het materieel zelf is ernstig vertraagd door de impact van de pandemie. Ik denk dat de toelating wel op tijd rond komt voor het grootste gedeelte. Het is echt niet zo'n goed idee om mensen op te leiden voor treinen die er nog niet zijn. Die kennis zakt en dat heeft consequenties, waaronder met enige regelmaat vertragingen.
Samenvatting: man legt bij de wastafel van een treintoilet een lijntje cocaïne neer om op te snuiven maar activeert dan de sensor van de handendroger. Resultaat: coke weggeblazen en meneer gaat klagen bij het treinpersoneel
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 15 juni 2021 10:33 schreef Salatrel het volgende: Als ik zie hoe sommige collega’s een materiële module volgen verbaasd het me al dat ze de cabinedeur van een SNG zelfstandig open krijgen
Ik moest hardop lachen Ik dank dat we allemaal van dat soort collega's hebben, hehehehe.
Is het een beetje comfortabel reizen daar, zit in het IC materiaal allemaal airco?
Qua verbindingen allemaal een beetje in orde. Ook nog internationale (nacht) verbindingen?
Sommige IC's, met name tussen Sofia - Plovdiv en Varna - Burgas zijn wat moderner en zijn inderdaad voorzien van airco. Meeste wagons zijn daarentegen erg oud. Paar keer zelfs in een opgeknapte uit de Sovjet-Unie gezeten Ik vind het prima reizen daarentegen. Zetels zijn comfortabel genoeg, prijzen laag en de eerste klasse, die een paar euro meer kost is vaak leeg. Raampje open, wat drinken en eten, werken, filmpje kijken, tijd vliegt voorbij. Wat dat betreft geef ik voorkeur aan de 5 uur treinen ten opzichte van 3 uur met de bus.
Binnen twee jaar is de snelweg daarentegen gereed, kan dan zomaar zijn dat een busrit naar Sofia nog maar 2 uur kost en in dat geval wordt de trein wel minder interessant. Zeker nu de wagons langzaamaan vervangen worden door modellen waarbij de ramen niet of slechts deels geopend kunnen worden.
Internationale nachttreinen zijn er, alhoewel niet al te veel. Naar Boekarest, Belgrado, Thessaloniki en Istanbul. Pakte vroeger vaak die naar Belgrado om naar Nederland te reizen. Helaas werd ik op een gegeven moment te oud om te interrailen en werden de kosten zo hoog dat ik het mezelf niet meer kon verantwoorden vliegtickets van 10 euro te laten liggen.
Veel van de slaapcoupes worden in samenwerking met Ikea onderhouden trouwens
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Tja, ze hebben letterlijk proefpersonen in een MRI scan-ding gelegd en daarna de verschillende stemmen afgespeeld en en gekeken bij welke stem de negatieve emoties zo veel mogelijk gedempt werden.
Op dinsdag 15 juni 2021 12:34 schreef MTL het volgende: Tja, ze hebben letterlijk proefpersonen in een MRI scan-ding gelegd en daarna de verschillende stemmen afgespeeld en en gekeken bij welke stem de negatieve emoties zo veel mogelijk gedempt werden.
Op dinsdag 15 juni 2021 12:34 schreef MTL het volgende: Tja, ze hebben letterlijk proefpersonen in een MRI scan-ding gelegd en daarna de verschillende stemmen afgespeeld en en gekeken bij welke stem de negatieve emoties zo veel mogelijk gedempt werden.
Hangt er vanaf wat je wil meten. fMRIs zijn redelijk baanbrekend geweest bij neurologisch onderzoek in ieder geval, omdat je met elektroden alleen wat restsignalen aan de buitenkant opvangt.
Haha ik moest zo lachen, hoe komen ze nou weer bij een Karin (Karen )
Ook echt dat haar stem negatieve emoties verminderd, wat.
Bepaalde stemmen kunnen toch ook gewoon fijner klinken? Ik kies in het menu van m'n TomTom altijd voor de Vlaamse Lucie in plaats van de Nederlandse Eva, haar Vlaamse stem en dito accent vind ik prettiger dan de Nederlandse. Een mannelijke stem overweeg ik nieteens
Ben wel benieuwd hoe groot de testgroep is geweest aan mensen die ze in een MRI hebben gelegd en op basis daarvan een voldoende betrouwbare keuze hebben kunnen maken…
Op dinsdag 15 juni 2021 13:48 schreef b2py het volgende: Ben wel benieuwd hoe groot de testgroep is geweest aan mensen die ze in een MRI hebben gelegd en op basis daarvan een voldoende betrouwbare keuze hebben kunnen maken…
Dat is echt een uitstekende vraag want bij n < 1000 lijkt p me niet statistisch significant genoeg inderdaad.
De nieuwe omroepster begint trouwens wel voorzichtig: in eerste instantie alleen op 37 enkelsporige stations. Dan hoeft ze dus nog geen spoorwijzigingen om te roepen.
Dat heeft meer te maken met dat het stiekem ook een geheel nieuw reizigersinformatiesysteem is. Tot nu toe is deze uitgerold op slechts kleine stations en binnenkort moet de uitrol op iets grotere stations ook van start gaan, met dus uiteindelijk eind dit jaar de grootste stations als laatste. Voor de reizigers zal er in eerste instantie weinig verschil in zitten, behalve wat kleine dingetjes (zoals automagische ritkoppelingen als het materieel later doorrijdt in een andere treinserie, wat bij werkzaamheden waarbij er met treinnummers gegoocheld wordt heel erg fijn is) en op de kleine aanwijzers in de hallen bij trapopgangen worden er meer en (als het goed is) al meteen meer relevante tussenstations opgenoemd. Uiteindelijk moet het nieuwe reisinformatiesysteem ervoor zorgen dat er meer situatieafhankelijke info getoond gaat worden, zoals bijvoorbeeld dat eindelijk de melding 'toeslag verplicht' voor de ICD alleen op stations voor het toeslagplichtige traject getoond wordt en niet meer daarna, of dat belangrijkere tussenstations groter getoond kunnen worden (dus bijvoorbeeld bij de IC Venlo - Dordrecht dat Schiphol als grote 'tussenbestemming' getoond kan worden).
Hehe, die indruk had ik al vanwege de manier waarop het project uitgerold wordt. Zo zou ik 't ook aanpakken en ik denk bijna iedereen wel die automatiseert voor hun vak.
Zijn er hier nog liefhebbers voor een tweedaagse reis met een Plan U langs diverse Nederlandse museumspoorwegen op 3 en 4 juli? Voor 100 euro kun je twee dagen mee, wel zelf een hotel/camping regelen in Goes. Je hebt een hele bank voor je alleen in de trein, dus niet bezweet tegen elkaar aanzitten gelukkig
Dus "De intercity, naar. Utrecht Centraal. En. Gouda. En. Rotterdam Centraal. Van. Vijftien uur achtentwintig. En vertrekt van spoor. Drie." Is straks niet meer? Is dat het nieuw normaal als ik straks ooit weer eens met de trein naar werk ga. Ik ben benieuwd of de zinnen echt vloeiender gaan lopen, ik kon die rare interpunctie en intonatie van Tuffie echt van voor tot achter meedoen.
Op dinsdag 15 juni 2021 18:23 schreef dennistd het volgende: Zijn er hier nog liefhebbers voor een tweedaagse reis met een Plan U langs diverse Nederlandse museumspoorwegen op 3 en 4 juli? Voor 100 euro kun je twee dagen mee, wel zelf een hotel/camping regelen in Goes. Je hebt een hele bank voor je alleen in de trein, dus niet bezweet tegen elkaar aanzitten gelukkig
Op woensdag 16 juni 2021 07:17 schreef Fixers het volgende: Ik ben benieuwd of de zinnen echt vloeiender gaan lopen, ik kon die rare interpunctie en intonatie van Tuffie echt van voor tot achter meedoen.
"Mesdames et messieurs, le train international à destination d'Anvers et Bruxelles partira de la voie quatre. Ce train ne s'arrêtera pas à Anvers Central. Passagers pour Anvers Central, changez trains à Anvers Berchem."
Of zoiets, m'n Frans is niet zo goed.
[ Bericht 2% gewijzigd door Duvel op 16-06-2021 10:33:22 ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dames en Heren. het eeuwige geklaag van een enkeling van de afgelopen jaren komt mij helemaal de strot uit. godsamme godverdomme. daarom zeg ik gewoon weer Dames en Heren en gebruik ik voor een trein niet op tijd is het woord vertraging. Als grap zeg ik Heemstede-Aanmaakhout en de teksten voor station Halfweg zal ik precies op de helft abrupt afbreken.Zoek het lekker uit. En een fijne dag toegewenst.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Sporadisch maakt een SGMm alsnog een slagje in Noord-holland. vanmorgen was een SGMm ingezet als intercity Enkhuizen-Amsterdam, ritnummer 4529 Deze sprinter met nummer 2993 staat nu in Haarlem.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 16 juni 2021 10:39 schreef spectrumanalyser het volgende: Sporadisch maakt een SGMm alsnog een slagje in Noord-holland. vanmorgen was een SGMm ingezet als intercity Enkhuizen-Amsterdam, ritnummer 4529 Deze sprinter met nummer 2993 staat nu in Haarlem.
Dat was voorheen wel normaal, dat het materieel van de spitsdiensten Asd - Ekz in Hlm over stond (tijd van DDM1).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 16 juni 2021 10:25 schreef spectrumanalyser het volgende: Dames en Heren. het eeuwige geklaag van een enkeling van de afgelopen jaren komt mij helemaal de strot uit. godsamme godverdomme. daarom zeg ik gewoon weer Dames en Heren en gebruik ik voor een trein niet op tijd is het woord vertraging. Als grap zeg ik Heemstede-Aanmaakhout en de teksten voor station Halfweg zal ik precies op de helft abrupt afbreken.Zoek het lekker uit. En een fijne dag toegewenst.
Weinig figuren zo snel op hun teentjes getrapt als de groep mensen die nu eens op hun privileges worden gewezen. Reflecteer je wel eens op jezelf als je dit soort uitspraken doet? Zie je dan hoe je overkomt op de buitenwereld?*
Op woensdag 16 juni 2021 13:37 schreef spectrumanalyser het volgende: "denk bij het verlaten van de trein aan uw schoonmoeder en de kinderen in de ballenbak." - nou ik vind het schandalig!
de realiteit is dat 't een schreeuw om aandacht is. er komt gerust wat nieuws waar bepaalde figuren over zullen klagen.
Geintje moet kunnen vind ik. Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat ze een aantal jaar geleden de teugels een hebben aangehaald wat de omroepvrijheden zijn. Maar als je je druk zo druk maakt om beste reizigers in plaats van dames en heren dat je er boos van wordt, dan zou ik nog maar eens even tot tien tellen. De grootste schreeuwer om aandacht ben jij namelijk zelf op dit moment.
Meer inclusiviteit, bijvoorbeeld in taalgebruik, wat groepen waar jij geen deel van uit maakt betrekt in de samenleving maakt niet dat er voor jou minder is. Het is geen taart die je verdeeld waar jouw stukje kleiner wordt als het stukje van anderen iets groter wordt. Ik voelde mij niet erg achtergesteld door dames en heren. Toch vind ik beste reizigers een betere optie. Word ik boos als een conducteur toch eens dames en heren zegt? Nee. Ik word zelfs niet boos als zo'n service & veiligheid kleerkast buldert dat ik op de OV-chipkaart van mijn broer reis en een uitleg eist, of me halsstarrig meneer blijft noemen. (Gelukkig inmiddels eindelijk een chip met een foto van ná mijn transitie).
Echt de mensen die ik het meest boos zie worden om dit soort dingen zijn mensen die altijd bepaalde privileges hebben genoten en nu zien dat anderen die privileges ook aangereikt krijgen.
Op woensdag 16 juni 2021 13:37 schreef spectrumanalyser het volgende: "denk bij het verlaten van de trein aan uw schoonmoeder en de kinderen in de ballenbak." - nou ik vind het schandalig!
de realiteit is dat 't een schreeuw om aandacht is. er komt gerust wat nieuws waar bepaalde figuren over zullen klagen.
Dankjewel! Gelijk ff de playlist gedownload en toegevoegd aan mijn archief met TV programma's over treinen. Toch al wel een bijzondere collectie al zeg ik 't zelf.
Op woensdag 16 juni 2021 13:37 schreef spectrumanalyser het volgende: "denk bij het verlaten van de trein aan uw schoonmoeder en de kinderen in de ballenbak." - nou ik vind het schandalig!
De nieuwe spoorconcessie Noordelijke Nevenlijnen is in december 2020 van start gegaan. Arriva heeft de aanbesteding gewonnen en heeft het alleenrecht behouden voor de exploitatie van het regionale treinverkeer op de dieselbaanvakken rond Groningen en Leeuwarden.
Er zijn meer treinritten aangeboden dan er voorheen werden uitgevoerd, zo rijdt de sneltrein Groningen-Leeuwarden nu 2x per uur, is er een nieuwe sneltrein Groningen-Winschoten ingevoerd en is ook de frequentie van de treinen tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren verhoogd.
Vanwege de toename van het aantal treinritten heeft Arriva 18 nieuwe Wink-stellen bij Stadler besteld en inmiddels geleverd gekregen. Daarnaast worden alle bestaande 51 GTW-treinstellen gemoderniseerd (Refit) en krijgen ze ook een nieuwe groen/blauwe huisstijl. De ombouw en modernisering van de GTW's vindt plaats in de Stadler werkplaats in Blerick.
Op 16 juni 2021 zijn de treinstellen 10303 "Wiederline" en de 10311 in de nieuwe huisstijl voor Refit naar Blerick vertrokken en konden bij het verlaten van de Friese hoofdstad op de brug over het van Harinxmakanaal worden vastgelegd.
Wat ik begrepen heb worden er niet 51, maar 50 stellen opgeknapt. Het stel dat door de trailer met melkpoeder is gereden staat gedeeltelijk in Meppel en de beschadigde kopbak zal niet meer opgelapt worden.
Op woensdag 16 juni 2021 19:46 schreef dennistd het volgende: Moet het daar niet "Fahrgäste, Fahrgästerinnen, FargästerInnen und Fahrgäste*n" en wat al niet meer zijn?
Ik vond 't vooral heel grappig dat allemaal grote sterke mannen erg bang van d'r bleken te worden. Dusdanig bang dat ze d'r belachelijk gingen maken in plaats van het gesprek op een normale manier aangaan met iemand die redelijk valide zorgen over haar toekomst en die van haar generatie en die na haar komen uit.
Eindbaas dat zo'n klein meisje al die bakken en bakken en bakken met haat zo draagt. Inderdaad een baas
Dit ging over een machinist die dat in de trein riep waarin wij zaten
Het doel was om het afval niet in de trein achter te laten, maar keurig in de bak te gooien.
Ik was bij Dinoland in Zwolle vanmiddag en ik ben echt een dino-nerd. Pre-Jurassic Park zelfs toen 't in Leiden was bij zo'n grote tentoonstelling in Naturalis.
Maar toen de kleine van de buren op de skelterbaan een uur aan het rausen was en daarna een uur aan het midgetgolfen, zat ik me prima te vermaken met een 0.0 en een beetje treinen kijken recht aan het spoor
Ik moest gisteren van alkmaar noord naar hoorn. Onderweg naar het station had de sprinter vijf minuten vertraging. Eenmaal op het station waren dat er al twaalf. Uiteindelijk viel hij uit, en die erna ook. Oorzaak? In eerste instantie een persoon langs het spoor, tien minuten later bleek het een defecte trein te zijn tussen Uitgeest en alkmaar. Straks maar even een claim indienen.
Op woensdag 16 juni 2021 21:31 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik was bij Dinoland in Zwolle vanmiddag en ik ben echt een dino-nerd. Pre-Jurassic Park zelfs toen 't in Leiden was bij zo'n grote tentoonstelling in Naturalis.
Maar toen de kleine van de buren op de skelterbaan een uur aan het rausen was en daarna een uur aan het midgetgolfen, zat ik me prima te vermaken met een 0.0 en een beetje treinen kijken recht aan het spoor
Ik ben gisterochtend langs Dinoland gelopen op weg naar kantoor Daarna door naar Leeuwarden en de hele dag daar gezeten.
Ik kan geen enkele uitspraak daarover doen, sorry.
Een paar dagen terug zei ik dit nog over de vraag wanneer de ICNG in dienst moest komen, maar ik zie dat inmiddels een collega de nieuwe prognose openbaar online heeft gezet, dus dan heeft het ook weinig zin om het hier niet ook te vermelden. Van Somda:
quote:
Vgm is de huidige planning april 2022 met reizigers
Overigens is die prognose niet in steen gegoten (daarvoor is het een prognose). Het kan eerder zijn als de tests en leveringen plotseling voorspoedig gaan, maar kan ook alsnog later worden, dus neem het met een korreltje zout.
[ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 18-06-2021 09:44:22 ]
Op vrijdag 18 juni 2021 10:13 schreef derLudolf het volgende: Snellere levering, met de huidige markt qua grondstoffen/materialen/componenten. Lijkt me niet.
Nah, dit is de planning die NS aanhoudt. Dat is zeg maar de planning van de fabrikant + een enorme marge. Als die marge dus niet gebruikt hoeft te worden, kan het dus eerder in dienst komen.
Er is wat aan hun kant stuk. Natuurlijk moest ik eerst zelf even al mijn cookies en geschiedenis verwijderen waardoor ik nu weer overal apart opnieuw in moet loggen
Maar het lag dus helemaal niet aan mij. Nou fiksen die shit en rap wat. Ergerlijk dit.
Intercityuitwerking van het OMNEO-platform dat sinds kort in dienst is op verbindingen tussen Parijs en Normandië. Het zou een richting kunnen zijn hoe NS VIRM zou kunnen vervangen met een toegankelijke instap als ik kijk naar de komende aanbesteding hiervoor ergens volgend jaar of daarop.
Van dit treintype rijden er inmiddels al weer bijna 300 rond in Frankrijk overigens, een aanvullende 200 wordt nog geleverd.
Het Youtube-kanaal van Simply Railway kan ik trouwens aanraden; veel virtuele treinritjes in diverse materieelsoorten in Europa en VS.
Vanuit China bewegende beelden van de nieuwe dubbeldekkers van de Westbahn. Ik weet niet of dit ook gebouwd kan worden voor de Nederlandse perronhoogtes.
Het gaat meer om de vraag hoe snel het uit- en instappen gaat met zo'n indeling. Dat gaat vast niet zo snel als we bij VIRM of DDZ gewend zijn. Korte haltetijden zijn een belangrijke vereiste voor NS.
Ik heb niet het idee dat dit nou veel smaller is dan een VIRM, zeker die oudere generatie waar die oude cateringlift nog in zit heeft ook trapjes dat je kreupel naar beneden moet...
Een vierdelige VIRM (8 deuren, 109 meter, 400 zitplaatsen) lijkt nog het meest op de Longue Variant (8 deuren, 110 meter, vergelijkbaar aantal zitplaatsen) Wat jammer is aan de Omneo is dat de stahoogte slechts 193,4 centimeter is boven en 192,4 beneden. Dat is veel minder dan VIRM waar ik met 197 + schoenen met mijn haar op een paar milimeter het plafond niet raak.
Ik denk dat lange Nederlanders dat niet accepteren. VIRM is volgens Railwiki 467 centimeter hoog tegen 432 voor een Omneo.
Een vierdelige VIRM (8 deuren, 109 meter, 400 zitplaatsen) lijkt nog het meest op de Longue Variant (8 deuren, 110 meter, vergelijkbaar aantal zitplaatsen) Wat jammer is aan de Omneo is dat de stahoogte slechts 193,4 centimeter is boven en 192,4 beneden. Dat is veel minder dan VIRM waar ik met 197 + schoenen met mijn haar op een paar milimeter het plafond niet raak.
Ik denk dat lange Nederlanders dat niet accepteren. VIRM is volgens Railwiki 467 centimeter hoog tegen 432 voor een Omneo.
Speciaal voor de DDNG wordt het Nederlandse omgrenzingsprofiel zelfs aangepast aan de bovenkant. Daarvoor gaan er enkele seinen verplaatst worden. Daardoor kunnen de zijwanden langer rechtdoor naar boven lopen, zodat je niet zoals bij de VIRM zo'n relatief krappe bovenverdieping krijgt aan de zijkanten.
Welke treinen kunnen de fabrikanten nog meer aanbieden? Natuurlijk hebben we de Desiro HC van Siemens waarvan ik de kans groot acht dat die wel mee zal doen in de aanbesteding, en de HC variant van de ICNG van Alstom denk ik dan eerder dan de Omneo (ook al vraag ik mij dan af of dat ding dan op tijd geleverd gaat worden als die gekozen wordt ). Wellicht dat Stadler nog een soort van FLIRT/KISS hybride (FLISS? KIRT?) gaat aanbieden en misschien nog een verrassing van CRRC? Hebben CAF of Talgo iets soortgelijks in het portfolio? Of Hitachi?
Maar goed, we gaan het wel zien. Zou dit jaar niet de shortlist bekend gemaakt worden?
[ Bericht 11% gewijzigd door MTL op 19-06-2021 12:49:33 ]
Op zaterdag 19 juni 2021 12:39 schreef MTL het volgende: Speciaal voor de DDNG wordt het Nederlandse omgrenzingsprofiel zelfs aangepast aan de bovenkant. Daarvoor gaan er enkele seinen verplaatst worden. Daardoor kunnen de zijwanden langer rechtdoor naar boven lopen, zodat je niet zoals bij de VIRM zo'n relatief krappe bovenverdieping krijgt aan de zijkanten.
Welke treinen kunnen de fabrikanten nog meer aanbieden? Natuurlijk hebben we de Desiro HC van Siemens waarvan ik de kans groot acht dat die wel mee zal doen in de aanbesteding, en de HC variant van de ICNG van Alstom denk ik dan eerder dan de Omneo (ook al vraag ik mij dan af of dat ding dan op tijd geleverd gaat worden als die gekozen wordt ). Wellicht dat Stadler nog een soort van FLIRT/KISS hybride (FLISS? KIRT?) gaat aanbieden en misschien nog een verrassing van CRRC? Hebben CAF of Talgo iets soortgelijks in het portfolio? Of Hitachi?
Maar goed, we gaan het wel zien. Zou dit jaar niet de shortlist bekend gemaakt worden?
Ik begreep dat CRRC op dit moment problemen heeft bij de toelating van de Sirius-treinen van Leo Express in Tsjechië, omdat men in Europa toch net wat strenger is met papierwerk dan in de rest van de wereld. Het zou kunnen dat dit minder wenselijk is voor NS en men toch kiest voor een partij die meer ervaring heeft met Europese treinen.
Verder is er de M7 van Bombardier, hoewel er dan maar enkele deuren gelijkvloers toegankelijk zijn. Ik weet niet in hoeverre dat leidt tot uitsluiting. Het is tegelijk ook weer een volledige dubbeldekstrein terwijl de uitvraag op Tenderned het juist heeft over een combinatie van enkel- en dubbeldeks.
Hitachi heeft de Caravaggio, maar ik kan niet goed achterhalen of deze ook geschikt is voor 760 mm perrons. De fabriek is NS goed bekend, die is namelijk in Pistoia.
[ Bericht 3% gewijzigd door Bitlord op 19-06-2021 14:38:45 ]
De M7-motorwagen en dat hok van Hitachi tonen aan waarom NS in de aanbesteding expliciet vraagt om een combinatie van enkel- en dubbeldeks. Dat dubbeldeks deel is als gevolg van ruimte voor apparaten en dergelijken dermate klein dat het zijn doel voorbij streeft. Van de motorwagen hierboven kan zelfs een leek nog bedenken dat het handiger is om de drie raampjes boven te ruilen met de loze ruimte waar waarschijnlijk de trappen of apparaten achter zitten. Gewoon dat je denkt: echt, hoe dan? Je hebt dan vrijwel evenveel capaciteit, scheelt traplopen en geeft ook nog een hele mooie gelijkvloerse instap zonder rare hellinkjes. Kanshebbers voor de ICNG zijn denk ik de Desiro HC van Siemens, Coradia Stream HC van Alstom of de gemengde KissFlirt zoals Stadler voor de Renfe heeft ontwikkeld.
Edit: oke, ze hebben vals gespeeld door de bovenverdieping doodlopend te maken en daarmee een paar trappen uit te sparen, dus daarmee winnen ze een paar zitplaatsen meer ten opzichte van volledig enkeldeks.
[ Bericht 2% gewijzigd door BLS op 22-06-2021 19:49:19 ]
zeer zeker een prachtige motorwagen. technisch vernuft. drie draaistellen met elk aandrijving. qua vermogen iets meer dan de helft van het vermogen van een 1700 e-loc. ze zijn er alle 50 nog. de foto is niet van mij, 110573 is de eigenaar van de foto.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dinsdag 22 juni 2021 19:54 schreef Duvel het volgende: Kun je nagaan hoe knap het eigenlijk is hoeveel zitplaatsen je in VIRM hebt!
In een zesje minder dan een DDZ-zesje. Met name door allerlei apparatuurruimten door de hele trein heen. Die voorkom je met een half-half-concept als DDNG, ze kunnen dus best wel eens meer capaciteit dan Virm krijgen terwijl ze wel zelfstandig toegankelijk zijn.
In een zesje minder dan een DDZ-zesje. Met name door allerlei apparatuurruimten door de hele trein heen. Die voorkom je met een half-half-concept als DDNG, ze kunnen dus best wel eens meer capaciteit dan Virm krijgen terwijl ze wel zelfstandig toegankelijk zijn.
DDZ is ook meer veevervoer dan VIRM, andere steek. Ik ben benieuwd naar de indeling van DDNG dan.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
In het Amsterdamse havengebied is een nieuw stuk spoor aangelegd voor de aansluiting van het bedrijf GPSA. Dit bedrijf heeft 17 opslagtanks in het westelijk havengebied en zal hiermee worden aangesloten op het spoor richting de Oceanenweg.
Voor dit mooie bedrijf is het spoor een goede keuze. Niet lang geleden had het Amsterdamse afvalbedrijf, niet ver daar vandaan, juist het spoor ingeruild voor vervoer over de weg. Het verbaasde mij. De afvaltrein was flink lang en het proces van overslag ging efficient. Voor elke container moet nu een vrachtwagen rijden. Het vervoer per spoor zou te duur zijn, begreep ik er destijds uit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Want je bent bang dat je dood gaat door de regen ofzo? Kan gebeuren dit, niet het einde van de wereld. Wel mooi plaatje!
Als machinist zie je echter helemaal niets meer van de infrastructuur. Je kunt dus ook niet zien of er iets is verzakt als gevolg van sterke stromingen, of dat er rommel (zoals takken) op het spoor is beland.
Ik heb begrepen dat dit de laatste trein die over die route is gestuurd en dat daarna het baanvak is dichtgegooid.
Want je bent bang dat je dood gaat door de regen ofzo? Kan gebeuren dit, niet het einde van de wereld. Wel mooi plaatje!
Niet meteen dood of zo, maar hevige regenval is toch niet iets waar je op vakantie op zit te wachten... Liever een flauw zonnetje en een graad of 20-22
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als machinist zie je echter helemaal niets meer van de infrastructuur. Je kunt dus ook niet zien of er iets is verzakt als gevolg van sterke stromingen, of dat er rommel (zoals takken) op het spoor is beland.
Ik heb begrepen dat dit de laatste trein die over die route is gestuurd en dat daarna het baanvak is dichtgegooid.
Goed punt!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
DDZ is ook meer veevervoer dan VIRM, andere steek. Ik ben benieuwd naar de indeling van DDNG dan.
Naar mijn indruk is de steek van DDZ vergelijkbaar met VIRMm. In ieder geval veel ruimer dan in DDAR/DDM en door de dunne stoelen met meer beenruimte dan in ICMm.
En na nog een overstap inmiddels weg uit Sittard. In Den Bosch een wat langere overstap dan gepland en dan precies 2 uur later in Deventer. Is te overzien.
Er komen 60 batterij-elektrische CAF Civity's (zelfde type als SNG) voor het Niederrhein-Münsterland-net, wat bestaat uit diverse diesellijntjes ten noorden van en in het noordelijk deel van het Ruhrgebied, onder andere de RE10 naar Kleve en de RE14 naar Borken en Coesfeld, maar dan weer niet de lijnen naar Enschede. Gezien varianten met 120 en 160 zitplaatsen waar ze het over hebben vermoed ik dat het gaat om twee- en driedelige stellen. Ze worden aangeschaft door de VRR en NWL, beide opdrachtgevers van het lijnennet en worden beschikbaar gesteld voor de (toekomstige) exploitant.
Die moeten sowieso opbokken daar. Zit ik tijdens mijn jaarlijkse dienstje naar Enschede lekker te schaften in Enschede komt die Duitser aan maar zolang als dat die trein daar langs het perron staat valt het digitenne signaal weg in het personeelsverblijf….
Als machinist zie je echter helemaal niets meer van de infrastructuur. Je kunt dus ook niet zien of er iets is verzakt als gevolg van sterke stromingen, of dat er rommel (zoals takken) op het spoor is beland.
Ik heb begrepen dat dit de laatste trein die over die route is gestuurd en dat daarna het baanvak is dichtgegooid.
En dat is ook logisch natuurlijk, ook helemaal mijn punt niet. Absurde is trouwens dat ze dat ding gewoon niet stil zetten. Zal wel moeilijk zijn met evacuëren maar dit is ook niet echt een oplossing.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze de trein niet 'in the middle of nowhere' wilden stilzetten zonder enig idee over hoe lang dat gaat duren. Reizigers die het heft in eigen hand gaan nemen en zichzelf evacuëren omdat het naar hun mening allemaal veel te lang duurt is iets wat je ook niet wilt - zie Engeland (Lewisham 2018, Kentish Town 2011).
Naar mijn indruk is de steek van DDZ vergelijkbaar met VIRMm. In ieder geval veel ruimer dan in DDAR/DDM en door de dunne stoelen met meer beenruimte dan in ICMm.
Ik weet het niet meer precies, ik heb denk ik 10 maanden geleden voor het laatst in een trein gezeten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 25 juni 2021 16:32 schreef Peterselieman het volgende: Lees net dat broodjeszaak Backwerk zich op de Nederlandse stations zal gaan vestigen. De Brooodzaak zal waarschijnlijk verdwijnen
Op vrijdag 25 juni 2021 16:32 schreef Peterselieman het volgende: Lees net dat broodjeszaak Backwerk zich op de Nederlandse stations zal gaan vestigen. De Brooodzaak zal waarschijnlijk verdwijnen
Ga morgen wel een Backwerk bezoeken, maar dan in de Heimat. NDS ticket scoren, denk dat ik even richting Bremen ga
Voor een gezamenlijk rondje denk ik dat de S28 wel een leuke kandidaat is. Daar rijden momenteel van die Integral dingen rond. Alleen jammer dat de Wuppertal Schwebebahn pas in augustus weer in gebruik wordt genomen.
Voor een gezamenlijk rondje denk ik dat de S28 wel een leuke kandidaat is. Daar rijden momenteel van die Integral dingen rond. Alleen jammer dat de Wuppertal Schwebebahn pas in augustus weer in gebruik wordt genomen.
Voor een gezamenlijk rondje denk ik dat de S28 wel een leuke kandidaat is. Daar rijden momenteel van die Integral dingen rond. Alleen jammer dat de Wuppertal Schwebebahn pas in augustus weer in gebruik wordt genomen.
Das niet in NDS.
Nog aanraders qua lijntjes? Ik moet wat handel oppikken in Bremen en ga met de auto naar Haren(Ems) wat dus begin en eindpunt is
In NRW had je dan wel weer een lijntje gehad die iets noordelijker op de Emslandstrecke aansloot. Okay er is de lijn van Meppen naar Essen (Oldenb) maar daar gaan geen regulieren treinen over.
Heb ook nog even gekeken of een slagje Hamburg mogelijk was. Maar das echt kut op de terugweg. Eerst een overstap van 29 minuten in Bremen en vervolgens 56 minuten in Leer. Nog erger dan de 50 minuten op de heenweg.
Ja, das zo zaad dat soort overstaptijden. Ik ben ooit eens met twee vriendinnen op een zondag, want enige echte mogelijkheid om het goedkoop te doen, met een Schönes Wochenende Ticket van Gronau Hbf (vanuit een ouderlijk huis in Overdinkel) naar Puttgarden. Overstappen in Münster, daarna ni Osnabrück, daarna in in Bremen, daarna in Hamburg, daarna in Lübeck, daarna in Puttgarden op de boot (lopend), daarna in Rødby op het station wachten op de volgende ICE naar Kopenhagen. 4:30 de trein ofzo, 23:45 in KBH geloof ik. Heb ergens nog wel een PDF.
Kortste overstap was 18 minuten in Lübeck, één na kortste 36m, 55-58 minuten was normaler tho. 4 uur in Rødby omdat de vorige ICE op dezelfde boot zat als wij en we pas tickets konden kopen nadat we de boot af waren en toen was de trein al weg. We zaten warm in het stationsgebouw en we hadden boterhammen bij ons.
Met min gevoelstemperatuur -20 in Noord-Duitsland en Zuid-Denemarken mis je dan toch wel de frequenties in Nederland...
Een gevoelstemperatuur van -20 hoop ik morgen niet mee te maken En een keertje is het prima te overleven, maar twee keer op een dag is gewoon zonde van je tijd. Je zult maar elke dag zo'n overstap hebben voor je woon/werk verkeer.
In Castricum is eergisteren een spoorboom eraf gereden. De overweg is vaak en langdurig dicht omdat het vlakbij het station is. Fietsers en scooters gaan dan, ondanks de bellen en knipperen rode lampen, gewoon oversteken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
En dan wordt 1501 opgeheven? Ze hadden nog meer locs toch, wat gebeurd daar mee?
Volgens mij is de Werkgroep een beetje slapend en wordt er in Blerick af en toe wat onderhoud gepleegd. De opknapbeurt van de 1501 is bijvoorbeeld gedaan in samenwerking met het Spoorwegmuseum en Fairytrains. Meer weet ik zo ook niet.
LNER, de vervoerder die in het Verenigd Koninkrijk verantwoordelijk is voor het langeafstandsvervoer langs de oostkust, heeft een aantal video's gemaakt waarin hun machinisten wat vertellen over de highlights langs de routes die LNER bedient. Zeker het kijken waard
In Alkmaar is ProRail en Swietelsky bezig om de ballast te vernieuwen. Daarvoor is een overgang bij Sint Pancras afgesloten met hekken. Met duidelijk borden staat aangegeven dat er geen doorgang is. De jeugd denkt alsnog over te kunnen steken door de hekken zelf te openen. Zelfs als een werktrein op het spoor aan komt rijden steken jonge meiden over met de fiets aan de hand..... om vervolgens verbaasd te zijn dat ze dan tegen een hek aan lopen.
De werktrein gebruikte de tyfoon en een werknemer vroeg aan de jeugd "zijn jullie soms levensmoe"
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zondag 27 juni 2021 13:02 schreef derLudolf het volgende: Werknemer krijgt grote mond en tokkievader in z'n 20 jaar oude BMW komt half uur later verhaal halen?
Ja maar toen maakt hij een snedige opmerking en toen klapten alle collega's dus moest de BMW-vader wel afdruipen.
Heb vandaag voor het eerst de nieuwe sneltrein tussen Winterswijk en Apeldoorn uitgeprobeerd en die trein is ideaal. Geen lange overstap meer in Zutphen en geen vervelende stops meer op kleine stationnetjes als Voort-Empe, Klarenbeek en Apeldoorn de Maten. De rit naar Apeldoorn is een stuk sneller hierdoor. Ik hoop dat Arriva de sneltrein wilt behouden en volgende dienstregeling ook in de avonduren met een sneltrein Winterswijk -> Apeldoorn komt.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Ik zou oprecht graag zien dat daar een beetje geld bij gaat om 't in stand te houden. Ik denk namelijk dat er genoeg reizigerspotentieel is als er langere tijd zekerheid is voor die verbinding.
Hoe lang doe je erover nu? En hoe lang was de oude situatie?