abonnement Unibet Coolblue
pi_199917846
Ik was bij Dinoland in Zwolle vanmiddag en ik ben echt een dino-nerd. Pre-Jurassic Park zelfs toen 't in Leiden was bij zo'n grote tentoonstelling in Naturalis.

Maar toen de kleine van de buren op de skelterbaan een uur aan het rausen was en daarna een uur aan het midgetgolfen, zat ik me prima te vermaken met een 0.0 en een beetje treinen kijken recht aan het spoor :D
Bier.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 17 juni 2021 @ 07:24:36 #202
147316 crew  DJMO
#trut
pi_199921227
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Persoon langs het spoor. Bedankt, lekker GTBV harken :s)
Ik moest gisteren van alkmaar noord naar hoorn. Onderweg naar het station had de sprinter vijf minuten vertraging. Eenmaal op het station waren dat er al twaalf. Uiteindelijk viel hij uit, en die erna ook. Oorzaak? In eerste instantie een persoon langs het spoor, tien minuten later bleek het een defecte trein te zijn tussen Uitgeest en alkmaar. Straks maar even een claim indienen.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 17 juni 2021 @ 08:35:59 #203
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_199921634
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik was bij Dinoland in Zwolle vanmiddag en ik ben echt een dino-nerd. Pre-Jurassic Park zelfs toen 't in Leiden was bij zo'n grote tentoonstelling in Naturalis.

Maar toen de kleine van de buren op de skelterbaan een uur aan het rausen was en daarna een uur aan het midgetgolfen, zat ik me prima te vermaken met een 0.0 en een beetje treinen kijken recht aan het spoor :D
Ik ben gisterochtend langs Dinoland gelopen op weg naar kantoor :s) Daarna door naar Leeuwarden en de hele dag daar gezeten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_199922113
Lachen! Ik was er 's middags pas. Verbazingwekkend koel daar in 't groen langs 't spoor eah?
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 17 juni 2021 @ 09:27:38 #205
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_199922245
Nou ja ik liep gewoon over de weg hoor :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 11:17:56 #206
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199923749
Oh zit Fleswerk NV ook in Friesland. Je zou verwachten dat die hun eigen bedrijf hadden :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_199924034
quote:
10s.gif Op donderdag 17 juni 2021 09:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja ik liep gewoon over de weg hoor :P
Oh jah, d'r is ook een voorkant!
Bier.
pi_199940458
quote:
1s.gif Op maandag 14 juni 2021 19:19 schreef MTL het volgende:

[..]

Ik kan geen enkele uitspraak daarover doen, sorry.
Een paar dagen terug zei ik dit nog over de vraag wanneer de ICNG in dienst moest komen, maar ik zie dat inmiddels een collega de nieuwe prognose openbaar online heeft gezet, dus dan heeft het ook weinig zin om het hier niet ook te vermelden.
Van Somda:
quote:
Vgm is de huidige planning april 2022 met reizigers
Overigens is die prognose niet in steen gegoten (daarvoor is het een prognose). Het kan eerder zijn als de tests en leveringen plotseling voorspoedig gaan, maar kan ook alsnog later worden, dus neem het met een korreltje zout.

[ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 18-06-2021 09:44:22 ]
  Moderator vrijdag 18 juni 2021 @ 10:13:28 #209
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199941323
Snellere levering, met de huidige markt qua grondstoffen/materialen/componenten. Lijkt me niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_199941813
Je weet dat we je ophangen als het geen april wordt he, 2021 en omgaan met onzekerheden gaan niet samen. Het is a of b.
pi_199941832
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:13 schreef derLudolf het volgende:
Snellere levering, met de huidige markt qua grondstoffen/materialen/componenten. Lijkt me niet.
Nah, dit is de planning die NS aanhoudt. Dat is zeg maar de planning van de fabrikant + een enorme marge. Als die marge dus niet gebruikt hoeft te worden, kan het dus eerder in dienst komen.
pi_199942485
Is die handleiding nou al eens een keer af?
pi_199945430

Spoorbomen staan al een uur naar beneden. Er is ook een aanrijding. @Dr_Flash
pi_199945479
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 11:58 schreef Salatrel het volgende:
Is die handleiding nou al eens een keer af?
Aan het einde van de levensduur, als er geen wijzigingen meer plaats gaan vinden :P
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 18 juni 2021 @ 16:06:37 #215
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_199945774
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 15:40 schreef Zipportal het volgende:

Spoorbomen staan al een uur naar beneden. Er is ook een aanrijding. @:dr_flash
Nou en?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_199945792
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 16:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou en?
Oké doei.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 18 juni 2021 @ 16:10:54 #217
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_199945821
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Persoon langs het spoor. Bedankt, lekker GTBV harken :s)
quote:
CLAIMS.GENERIC.FORM.GTBV.CLAIM_FAILED
Wat nou weer stelletje nikskunners :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_199946040
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 15:40 schreef Zipportal het volgende:

Spoorbomen staan al een uur naar beneden. Er is ook een aanrijding. @:dr_flash
En het is de zoveelste keer in de afgelopen weken. Ik heb deze camera op een tablet aan de muur voor hersenloos vermaakt.
Bier.
pi_199946051
Die bij Wierden over de drie sporen heen én die om de hoek over de 2 van de spoorlijn naar Deventer is ook wekelijks gezeik mee.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 18 juni 2021 @ 16:46:40 #220
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_199946414
quote:
85s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 16:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[..]

Wat nou weer stelletje nikskunners :'(
Er is wat aan hun kant stuk. Natuurlijk moest ik eerst zelf even al mijn cookies en geschiedenis verwijderen waardoor ik nu weer overal apart opnieuw in moet loggen :O :O :O

Maar het lag dus helemaal niet aan mij. Nou fiksen die shit en rap wat. Ergerlijk dit.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 18 juni 2021 @ 16:54:16 #221
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_199946524
--laat maar--

[ Bericht 93% gewijzigd door Dr_Flash op 18-06-2021 17:00:14 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_199946806
Intercityuitwerking van het OMNEO-platform dat sinds kort in dienst is op verbindingen tussen Parijs en Normandiė. Het zou een richting kunnen zijn hoe NS VIRM zou kunnen vervangen met een toegankelijke instap als ik kijk naar de komende aanbesteding hiervoor ergens volgend jaar of daarop.

Van dit treintype rijden er inmiddels al weer bijna 300 rond in Frankrijk overigens, een aanvullende 200 wordt nog geleverd.


Het Youtube-kanaal van Simply Railway kan ik trouwens aanraden; veel virtuele treinritjes in diverse materieelsoorten in Europa en VS.

Vanuit China bewegende beelden van de nieuwe dubbeldekkers van de Westbahn. Ik weet niet of dit ook gebouwd kan worden voor de Nederlandse perronhoogtes.


[ Bericht 5% gewijzigd door Bitlord op 18-06-2021 17:31:55 ]
  vrijdag 18 juni 2021 @ 18:20:27 #223
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_199947475
Die OMNEO ziet er wel krapjes uit (kleinr balkons en smalle trappen), ik vraag me af of dat een geschikte vervanger is voor DDZ?

Ik verwacht eigenlijk eerder dat Alstom gaat inschrijven met de Coradia Stream High Capacity (oftewel dubbeldeks ICNG).
pi_199947801
Als we daar al niet meer doorheen passen dan heb je een ander probleem, het houdt een keer op he..
  vrijdag 18 juni 2021 @ 19:02:58 #225
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_199948073
Het gaat meer om de vraag hoe snel het uit- en instappen gaat met zo'n indeling. Dat gaat vast niet zo snel als we bij VIRM of DDZ gewend zijn. Korte haltetijden zijn een belangrijke vereiste voor NS.
pi_199949247
Ik heb niet het idee dat dit nou veel smaller is dan een VIRM, zeker die oudere generatie waar die oude cateringlift nog in zit heeft ook trapjes dat je kreupel naar beneden moet...
pi_199949764
Hier een datasheet van de regionale variant:
https://www.slideshare.ne(...)ier?from_action=save

Een vierdelige VIRM (8 deuren, 109 meter, 400 zitplaatsen) lijkt nog het meest op de
Longue Variant (8 deuren, 110 meter, vergelijkbaar aantal zitplaatsen)
Wat jammer is aan de Omneo is dat de stahoogte slechts 193,4 centimeter is boven en 192,4 beneden. Dat is veel minder dan VIRM waar ik met 197 + schoenen met mijn haar op een paar milimeter het plafond niet raak.

Ik denk dat lange Nederlanders dat niet accepteren. VIRM is volgens Railwiki 467 centimeter hoog tegen 432 voor een Omneo.
  Moderator vrijdag 18 juni 2021 @ 21:57:29 #228
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199951647
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:34 schreef Bitlord het volgende:
Hier een datasheet van de regionale variant:
https://www.slideshare.ne(...)ier?from_action=save

Een vierdelige VIRM (8 deuren, 109 meter, 400 zitplaatsen) lijkt nog het meest op de
Longue Variant (8 deuren, 110 meter, vergelijkbaar aantal zitplaatsen)
Wat jammer is aan de Omneo is dat de stahoogte slechts 193,4 centimeter is boven en 192,4 beneden. Dat is veel minder dan VIRM waar ik met 197 + schoenen met mijn haar op een paar milimeter het plafond niet raak.

Ik denk dat lange Nederlanders dat niet accepteren. VIRM is volgens Railwiki 467 centimeter hoog tegen 432 voor een Omneo.
Dat is wel heel laag.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 19 juni 2021 @ 12:28:20 #229
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_199957989
Het Franse omgrenzingsprofiel is misschien wat kleiner dan het Nederlandse?
pi_199958121
Speciaal voor de DDNG wordt het Nederlandse omgrenzingsprofiel zelfs aangepast aan de bovenkant. Daarvoor gaan er enkele seinen verplaatst worden.
Daardoor kunnen de zijwanden langer rechtdoor naar boven lopen, zodat je niet zoals bij de VIRM zo'n relatief krappe bovenverdieping krijgt aan de zijkanten.

Welke treinen kunnen de fabrikanten nog meer aanbieden? Natuurlijk hebben we de Desiro HC van Siemens waarvan ik de kans groot acht dat die wel mee zal doen in de aanbesteding, en de HC variant van de ICNG van Alstom denk ik dan eerder dan de Omneo (ook al vraag ik mij dan af of dat ding dan op tijd geleverd gaat worden als die gekozen wordt :') ).
Wellicht dat Stadler nog een soort van FLIRT/KISS hybride (FLISS? KIRT?) gaat aanbieden en misschien nog een verrassing van CRRC?
Hebben CAF of Talgo iets soortgelijks in het portfolio? Of Hitachi?

Maar goed, we gaan het wel zien. Zou dit jaar niet de shortlist bekend gemaakt worden?

[ Bericht 11% gewijzigd door MTL op 19-06-2021 12:49:33 ]
  Redactie Sport zaterdag 19 juni 2021 @ 13:46:04 #231
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_199959080
Volgende week (22 t/m 24 juni) komt de Venice Simplon-Orient-Express naar Nederland:
twitter
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_199959535
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 12:39 schreef MTL het volgende:
Speciaal voor de DDNG wordt het Nederlandse omgrenzingsprofiel zelfs aangepast aan de bovenkant. Daarvoor gaan er enkele seinen verplaatst worden.
Daardoor kunnen de zijwanden langer rechtdoor naar boven lopen, zodat je niet zoals bij de VIRM zo'n relatief krappe bovenverdieping krijgt aan de zijkanten.

Welke treinen kunnen de fabrikanten nog meer aanbieden? Natuurlijk hebben we de Desiro HC van Siemens waarvan ik de kans groot acht dat die wel mee zal doen in de aanbesteding, en de HC variant van de ICNG van Alstom denk ik dan eerder dan de Omneo (ook al vraag ik mij dan af of dat ding dan op tijd geleverd gaat worden als die gekozen wordt :') ).
Wellicht dat Stadler nog een soort van FLIRT/KISS hybride (FLISS? KIRT?) gaat aanbieden en misschien nog een verrassing van CRRC?
Hebben CAF of Talgo iets soortgelijks in het portfolio? Of Hitachi?

Maar goed, we gaan het wel zien. Zou dit jaar niet de shortlist bekend gemaakt worden?
Niet dat ik je wantrouw maar heb je een bron dat dat omgrenzingsprofiel wordt aangepast? EDIT Hier: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/192212;section=3

Ik begreep dat CRRC op dit moment problemen heeft bij de toelating van de Sirius-treinen van Leo Express in Tsjechiė, omdat men in Europa toch net wat strenger is met papierwerk dan in de rest van de wereld. Het zou kunnen dat dit minder wenselijk is voor NS en men toch kiest voor een partij die meer ervaring heeft met Europese treinen.

Verder is er de M7 van Bombardier, hoewel er dan maar enkele deuren gelijkvloers toegankelijk zijn. Ik weet niet in hoeverre dat leidt tot uitsluiting. Het is tegelijk ook weer een volledige dubbeldekstrein terwijl de uitvraag op Tenderned het juist heeft over een combinatie van enkel- en dubbeldeks.

Hitachi heeft de Caravaggio, maar ik kan niet goed achterhalen of deze ook geschikt is voor 760 mm perrons. De fabriek is NS goed bekend, die is namelijk in Pistoia.


[ Bericht 3% gewijzigd door Bitlord op 19-06-2021 14:38:45 ]
  dinsdag 22 juni 2021 @ 19:36:31 #233
472645 BLS
verbindt.
pi_200013418
De M7-motorwagen en dat hok van Hitachi tonen aan waarom NS in de aanbesteding expliciet vraagt om een combinatie van enkel- en dubbeldeks. Dat dubbeldeks deel is als gevolg van ruimte voor apparaten en dergelijken dermate klein dat het zijn doel voorbij streeft. Van de motorwagen hierboven kan zelfs een leek nog bedenken dat het handiger is om de drie raampjes boven te ruilen met de loze ruimte waar waarschijnlijk de trappen of apparaten achter zitten. Gewoon dat je denkt: echt, hoe dan? Je hebt dan vrijwel evenveel capaciteit, scheelt traplopen en geeft ook nog een hele mooie gelijkvloerse instap zonder rare hellinkjes. Kanshebbers voor de ICNG zijn denk ik de Desiro HC van Siemens, Coradia Stream HC van Alstom of de gemengde KissFlirt zoals Stadler voor de Renfe heeft ontwikkeld.

Edit: oke, ze hebben vals gespeeld door de bovenverdieping doodlopend te maken en daarmee een paar trappen uit te sparen, dus daarmee winnen ze een paar zitplaatsen meer ten opzichte van volledig enkeldeks.

[ Bericht 2% gewijzigd door BLS op 22-06-2021 19:49:19 ]
  dinsdag 22 juni 2021 @ 19:54:45 #234
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_200013744
Kun je nagaan hoe knap het eigenlijk is hoeveel zitplaatsen je in VIRM hebt!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_200013881
De DDAR of DDZ motorwagen heeft niet eens een benedenverdieping. wel drie draaistellen.

Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200014311
twitter


De reacties over en weer eronder ook. :D
  dinsdag 22 juni 2021 @ 21:21:57 #237
419487 Wertha
Friendly, but fierce.
pi_200015377
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 20:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
De DDAR of DDZ motorwagen heeft niet eens een benedenverdieping. wel drie draaistellen.

[ afbeelding ]
Was toch een mooi ding zo. _O_
pi_200016041
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 21:21 schreef Vriezzer het volgende:

[..]

Was toch een mooi ding zo. _O_
zeer zeker een prachtige motorwagen. technisch vernuft.
drie draaistellen met elk aandrijving. qua vermogen iets meer dan de helft van het vermogen van een 1700 e-loc.
ze zijn er alle 50 nog.
de foto is niet van mij, 110573 is de eigenaar van de foto.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 22 juni 2021 @ 21:51:51 #239
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_200016072
Bo'Bo'Bo', een zeer ongebruikelijke asindeling.
  woensdag 23 juni 2021 @ 08:52:50 #240
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_200020040
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:54 schreef Duvel het volgende:
Kun je nagaan hoe knap het eigenlijk is hoeveel zitplaatsen je in VIRM hebt!
In een zesje minder dan een DDZ-zesje. Met name door allerlei apparatuurruimten door de hele trein heen. Die voorkom je met een half-half-concept als DDNG, ze kunnen dus best wel eens meer capaciteit dan Virm krijgen terwijl ze wel zelfstandig toegankelijk zijn.
  woensdag 23 juni 2021 @ 09:09:12 #241
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_200020170
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:52 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

In een zesje minder dan een DDZ-zesje. Met name door allerlei apparatuurruimten door de hele trein heen. Die voorkom je met een half-half-concept als DDNG, ze kunnen dus best wel eens meer capaciteit dan Virm krijgen terwijl ze wel zelfstandig toegankelijk zijn.
DDZ is ook meer veevervoer dan VIRM, andere steek. Ik ben benieuwd naar de indeling van DDNG dan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport woensdag 23 juni 2021 @ 21:02:29 #242
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_200032001
Ben ik even blij dat ik bij Berlijn in de buurt zit en niet bij Freiburg.... :o

twitter
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 21:27:46 #243
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200032710
https://www.ndr.de/nachri(...)nhof,megahub122.html

Rangeerstation nieuwe stijl. Gaaf.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_200033629
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:54 schreef Duvel het volgende:
Kun je nagaan hoe knap het eigenlijk is hoeveel zitplaatsen je in VIRM hebt!
Ja het is absoluut een winnaar in die categorie.
Bier.
pi_200034387
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:02 schreef dennistd het volgende:
Ben ik even blij dat ik bij Berlijn in de buurt zit en niet bij Freiburg.... :o

[ twitter ]
Want je bent bang dat je dood gaat door de regen ofzo? Kan gebeuren dit, niet het einde van de wereld. Wel mooi plaatje!
pi_200035461
In het Amsterdamse havengebied is een nieuw stuk spoor aangelegd voor de aansluiting van het bedrijf GPSA. Dit bedrijf heeft 17 opslagtanks in het westelijk havengebied en zal hiermee worden aangesloten op het spoor richting de Oceanenweg.


Voor dit mooie bedrijf is het spoor een goede keuze.
Niet lang geleden had het Amsterdamse afvalbedrijf, niet ver daar vandaan, juist het spoor ingeruild voor vervoer over de weg. Het verbaasde mij. De afvaltrein was flink lang en het proces van overslag ging efficient. Voor elke container moet nu een vrachtwagen rijden. Het vervoer per spoor zou te duur zijn, begreep ik er destijds uit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 23 juni 2021 @ 23:08:13 #247
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_200035828
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 22:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Want je bent bang dat je dood gaat door de regen ofzo? Kan gebeuren dit, niet het einde van de wereld. Wel mooi plaatje!
Als machinist zie je echter helemaal niets meer van de infrastructuur. Je kunt dus ook niet zien of er iets is verzakt als gevolg van sterke stromingen, of dat er rommel (zoals takken) op het spoor is beland.

Ik heb begrepen dat dit de laatste trein die over die route is gestuurd en dat daarna het baanvak is dichtgegooid.
  Redactie Sport woensdag 23 juni 2021 @ 23:53:36 #248
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_200036683
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 22:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Want je bent bang dat je dood gaat door de regen ofzo? Kan gebeuren dit, niet het einde van de wereld. Wel mooi plaatje!
Niet meteen dood of zo, maar hevige regenval is toch niet iets waar je op vakantie op zit te wachten... Liever een flauw zonnetje en een graad of 20-22 *O*
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_200036793
Mee eens.
Bier.
  donderdag 24 juni 2021 @ 09:23:26 #250
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_200038442
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 23:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

Als machinist zie je echter helemaal niets meer van de infrastructuur. Je kunt dus ook niet zien of er iets is verzakt als gevolg van sterke stromingen, of dat er rommel (zoals takken) op het spoor is beland.

Ik heb begrepen dat dit de laatste trein die over die route is gestuurd en dat daarna het baanvak is dichtgegooid.
Goed punt!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')