ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
VIRM heeft wel Scharfenbergkoppelingen. Maar dat zijn dan ook geen echte treinstellen (met een vaste samenstelling), het idee was dat stammen naar wens langer of korter gemaakt kunnen worden. Net zoals dat bij de ICE1 mogelijk is.
ICE3 is dan wel weer en echt treinstel, daar zit het zo aan elkaar:
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?
Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?
Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Dan nog blijft de vraag waarom de treinen niet doorrijden als andere transportmiddelen (met grotere kans op navigatiefouten) dat wel kunnen zonder directe communicatie met een centrale
Dan nog blijft de vraag waarom de treinen niet doorrijden als andere transportmiddelen (met grotere kans op navigatiefouten) dat wel kunnen zonder directe communicatie met een centrale
je kunt de verschillende transportmiddelen moeilijk met elkaar vergelijken. heb jij ooit aan een machinist gevraagd hoe het komt dat hij of zij altijd zo goed de weg weet? nooit verkeerd gereden?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?
Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
Daarnaast is het bij de HSL en Betuweroute (ERTMS Level 2) cruciaal om continue contact te hebben met de wal. Zonder contact mag de trein geen meter rijden, omdat deze dan 0 informatie krijgt over de aanwezige rijweg van de trein. Voor andere treinen geen noodzaak om continu contact, maar wel noodzaak omdat continu bereikbaar te zijn.
Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
[ Bericht 0% gewijzigd door weps op 01-06-2021 15:22:03 ]
Op dinsdag 1 juni 2021 15:09 schreef weps het volgende: Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Je classificeert het als op zicht rijden terwijl het gewoon normale dagelijkse operaties zijn. En je kan niet verkeerd rijden in P-gebieden, wat op de HSL, Betuweroute en de Hanzelijn na *bijna* overal is waar je 130 kan.
Op dinsdag 1 juni 2021 15:31 schreef spectrumanalyser het volgende: GSM-R is een onderdeel van het veiligheidssysteem. Daarom zit er ook een dure SLA op. Zo'n storing moet binnen 4 uur opgelost zijn.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
het is gewoon een harde afspraak. Niet rijden als GSM-R niet werkt. dat privémobieltje kon nog weleens leeg zijn, of te weinig beltegoed.
als ICTer kan ik je vertellen dat een ziekenhuis dicht gaat als HiX (software-applicatie) er uit ligt. Dan moeten (nieuwe) patiënten naar andere ziekenhuizen en worden afspraken telefonisch verzet. het is raar natuurlijk dat als een computerprogramma het niet doet, dat je dan niet meer terecht kunt bij het ziekenhuis.
zie hier de parallel met de treinen. tuurlijk kunnen die treinen wel rijden zonder GSM-R.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Ik ben het daar toch niet mee eens. Als alle seinen werken, ATB in dienst en de rijweginstelling functioneert, dan is het enige veiligheidsrisico dat de noodoproep het niet doet. Je zou een inschatting kunnen maken van de kans op optreden van een noodsituatie met bijbehorende gevolgen, en de hoeveelheid hinder die het stilleggen van al het treinverkeer oplevert. Treinen hebben jarenlang zonder boord-wal verbinding gereden, ging ook goed.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik ben het daar toch niet mee eens. Als alle seinen werken, ATB in dienst en de rijweginstelling functioneert, dan is het enige veiligheidsrisico dat de noodoproep het niet doet. Je zou een inschatting kunnen maken van de kans op optreden van een noodsituatie met bijbehorende gevolgen, en de hoeveelheid hinder die het stilleggen van al het treinverkeer oplevert. Treinen hebben jarenlang zonder boord-wal verbinding gereden, ging ook goed.
het is gewoon een harde afspraak. Niet rijden als GSM-R niet werkt. dat privémobieltje kon nog weleens leeg zijn, of te weinig beltegoed.
als ICTer kan ik je vertellen dat een ziekenhuis dicht gaat als HiX (software-applicatie) er uit ligt. Dan moeten (nieuwe) patiënten naar andere ziekenhuizen en worden afspraken telefonisch verzet. het is raar natuurlijk dat als een computerprogramma het niet doet, dat je dan niet meer terecht kunt bij het ziekenhuis.
zie hier de parallel met de treinen. tuurlijk kunnen die treinen wel rijden zonder GSM-R.
Ga je nou HiX vergelijken met GSM-R? HiX heeft eerder de positie van "De Treindienstleiding" in dit verhaal...
NS adviseerde z'n eindgebruikers bij monde van hun eindbaas klantcontact ICT 10 dagen geleden precies álle dingen over wachtwoorden die 'wij' expliciet niet adviseren zoals jaarlijkse wachtwoordwijzigingen, supercomplexe wachtwoorden en dergelijke.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
In ander nieuws, ik kijk webcammetje, gebeurt net dit:
De bewuste mevrouw ging onder de bomen door toen de lichten en bellen al een poos aan waren en besloot definitief over te steken op het moment dat de bomen zakten. Halverwege het dichtstbijzijnde spoor bedacht ze zich en ging ze terug en toen zat ze aan de andere kant van de bomen vast.
Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
die volgens datzelfde handboek tijdens het rijden niet gebruikt mag worden. Zelfs van de door NS verstrekte smartphone mag tijdens het rijden alleen de belfunctionaliteit gebruikt worden voor noodzakelijke gesprekken
[ Bericht 0% gewijzigd door Salatrel op 01-06-2021 21:17:55 ]
Ja dat weet ik. Mijn, en dat van meerdere mensen trouwens, punt is simpelweg dat er meer dan genoeg situaties voorkomen waarin er, zonder grote veiligheidsrisico's creatief ingesprongen kan worden op calamiteiten als er enkele provisies in de regels zouden staan die snel acteren in geval van crisis mogelijk maken.
En natuurlijk zitten daar grenzen aan. We gaan niet met uitgeschakelde treinbeïnvloeding lekker 300 knallen over de HSL natuurlijk. Iets meer creativiteit in plaats van bijna op het jonge-aarde-creationisme af te blijven roepen dat het nou eenmaal de regels zijn in ieder geval, lijkt me niet teveel gevraagd.
Systeemautisme is wat het spoor in Nederland eerder al meerdere keren grondige knauwen heeft gegeven en wat op dit moment immer nog één van de allergrootste bedreigingen is van het trieste beetje goederenvervoer wat er over is gebleven in dit land.
Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
wat is dan nog het belang van die zwarte palen langs de baan met wat lampjes er in?
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 02-06-2021 11:14:15 ]
Ik ga morgen met de FlixTrain van Frankfurt naar Berlijn, volgens dienstregeling in 4 uur en 5 minuten. Verbaast me dat het maar 15 minuten verschil in reistijd is tussen FlixTrain en een ICE Sprinter, hebben dus behoorlijke snelle treinpaden weten te verkrijgen. De rit wordt overigens uitgevoerd door de Ulmer Eisenbahnfreunde.
alle Grand Prix bezoekers hebben een mailing ontvangen met een grafiek. Tussen 08:00-10:00 is het erg druk, weinig zitplekken in het OV en veel wachttijd. No shit sherlock.
voor 16 juni een treinkaartje kopen voor de Dutch Grand Prix geeft 20% korting.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dat mag je best vinden. Wat mij betreft kan je ze prima met elkaar vergelijken: het moet van A naar B, zo snel en goedkoopmogelijk, met zo min mogelijk schade aan mens en dier.
quote:
Op dinsdag 1 juni 2021 15:09 schreef weps het volgende: Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
Daar zijn die seinen toch voor om je trein te laten stoppen? Als een treinleider je eerst moet gaan oproepen ben je toch veel te laten met stoppen?
quote:
Daarnaast is het bij de HSL en Betuweroute (ERTMS Level 2) cruciaal om continue contact te hebben met de wal. Zonder contact mag de trein geen meter rijden, omdat deze dan 0 informatie krijgt over de aanwezige rijweg van de trein. Voor andere treinen geen noodzaak om continu contact, maar wel noodzaak omdat continu bereikbaar te zijn.
Eens. Maar zoals je zegt hebben we daar nog niet veel van in gebruik, dus geen reden om het hele land plat te leggen.
quote:
Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
Dat kan dan toch ook prima met een reguliere telefoon
Op dinsdag 1 juni 2021 15:21 schreef spectrumanalyser het volgende: dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef DeaDLocK2K het volgende: GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.