abonnement Unibet Coolblue
pi_199701895


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
Naamloos.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

pi_199702605


ICM :P
  dinsdag 1 juni 2021 @ 09:55:04 #3
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_199703151

VIRM heeft wel Scharfenbergkoppelingen. Maar dat zijn dan ook geen echte treinstellen (met een vaste samenstelling), het idee was dat stammen naar wens langer of korter gemaakt kunnen worden. Net zoals dat bij de ICE1 mogelijk is.

ICE3 is dan wel weer en echt treinstel, daar zit het zo aan elkaar:
pi_199703202
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 00:04 schreef tripel7 het volgende:
ICM en SGM hebben soort koppelstangen, mat 64 heeft een ouderwetse schroefkoppeling.
Foto ICM: https://martijnvanvulpen.(...)iepark-kleefse-waard
SGM: https://www.nicospilt.com/index_sprinters.htm

Edit: en einde topic, kan iemand een nieuw deel openen?
En aan anderen SUPER! Dankjulliewel!
Bier.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 10:06:53 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_199703263
Mat '64 heeft dan wel schroefkoppelingen, maar geen normale buffers.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 1 juni 2021 @ 14:27:40 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199706135
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 15:06 schreef weps het volgende:
GSM-R is essentieel voor een goede dienstuitvoering :')
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?

Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
So we just called him Fred
pi_199706196
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 14:27 schreef Fred het volgende:

[..]

Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?

Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Hij was niet heel serieus eah.
Bier.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 14:44:23 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199706385
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 14:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hij was niet heel serieus eah.
Dan nog blijft de vraag waarom de treinen niet doorrijden als andere transportmiddelen (met grotere kans op navigatiefouten) dat wel kunnen zonder directe communicatie met een centrale ;)
So we just called him Fred
pi_199706649
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 14:44 schreef Fred het volgende:

[..]

Dan nog blijft de vraag waarom de treinen niet doorrijden als andere transportmiddelen (met grotere kans op navigatiefouten) dat wel kunnen zonder directe communicatie met een centrale ;)
je kunt de verschillende transportmiddelen moeilijk met elkaar vergelijken.
heb jij ooit aan een machinist gevraagd hoe het komt dat hij of zij altijd zo goed de weg weet? nooit verkeerd gereden?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199706759
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 14:27 schreef Fred het volgende:

[..]

Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?

Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.

Daarnaast is het bij de HSL en Betuweroute (ERTMS Level 2) cruciaal om continue contact te hebben met de wal. Zonder contact mag de trein geen meter rijden, omdat deze dan 0 informatie krijgt over de aanwezige rijweg van de trein. Voor andere treinen geen noodzaak om continu contact, maar wel noodzaak omdat continu bereikbaar te zijn.

Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden :') En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.

[ Bericht 0% gewijzigd door weps op 01-06-2021 15:22:03 ]
pi_199706924
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:09 schreef weps het volgende:
Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden :') En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
dit is exact waarom ik het benoem!
het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199706993
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:21 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

dit is exact waarom ik het benoem!
het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Je classificeert het als op zicht rijden terwijl het gewoon normale dagelijkse operaties zijn. En je kan niet verkeerd rijden in P-gebieden, wat op de HSL, Betuweroute en de Hanzelijn na *bijna* overal is waar je 130 kan.
Bier.
pi_199707039
GSM-R is een onderdeel van het veiligheidssysteem. Daarom zit er ook een dure SLA op.
Zo'n storing moet binnen 4 uur opgelost zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199707199
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
GSM-R is een onderdeel van het veiligheidssysteem. Daarom zit er ook een dure SLA op.
Zo'n storing moet binnen 4 uur opgelost zijn.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.

Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
Bier.
pi_199707314
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.

Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
het is gewoon een harde afspraak. Niet rijden als GSM-R niet werkt.
dat privémobieltje kon nog weleens leeg zijn, of te weinig beltegoed.

als ICTer kan ik je vertellen dat een ziekenhuis dicht gaat als HiX (software-applicatie) er uit ligt. Dan moeten (nieuwe) patiënten naar andere ziekenhuizen en worden afspraken telefonisch verzet.
het is raar natuurlijk dat als een computerprogramma het niet doet, dat je dan niet meer terecht kunt bij het ziekenhuis.

zie hier de parallel met de treinen. tuurlijk kunnen die treinen wel rijden zonder GSM-R.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 1 juni 2021 @ 15:58:06 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_199707422
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:21 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

dit is exact waarom ik het benoem!
het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Ik ben het daar toch niet mee eens. Als alle seinen werken, ATB in dienst en de rijweginstelling functioneert, dan is het enige veiligheidsrisico dat de noodoproep het niet doet. Je zou een inschatting kunnen maken van de kans op optreden van een noodsituatie met bijbehorende gevolgen, en de hoeveelheid hinder die het stilleggen van al het treinverkeer oplevert. Treinen hebben jarenlang zonder boord-wal verbinding gereden, ging ook goed.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_199707509
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:58 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik ben het daar toch niet mee eens. Als alle seinen werken, ATB in dienst en de rijweginstelling functioneert, dan is het enige veiligheidsrisico dat de noodoproep het niet doet. Je zou een inschatting kunnen maken van de kans op optreden van een noodsituatie met bijbehorende gevolgen, en de hoeveelheid hinder die het stilleggen van al het treinverkeer oplevert. Treinen hebben jarenlang zonder boord-wal verbinding gereden, ging ook goed.
Bingo. Risico's kunnen prima acceptabel zijn.
Bier.
pi_199707516
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:50 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

het is gewoon een harde afspraak. Niet rijden als GSM-R niet werkt.
dat privémobieltje kon nog weleens leeg zijn, of te weinig beltegoed.

als ICTer kan ik je vertellen dat een ziekenhuis dicht gaat als HiX (software-applicatie) er uit ligt. Dan moeten (nieuwe) patiënten naar andere ziekenhuizen en worden afspraken telefonisch verzet.
het is raar natuurlijk dat als een computerprogramma het niet doet, dat je dan niet meer terecht kunt bij het ziekenhuis.

zie hier de parallel met de treinen. tuurlijk kunnen die treinen wel rijden zonder GSM-R.
Ga je nou HiX vergelijken met GSM-R? HiX heeft eerder de positie van "De Treindienstleiding" in dit verhaal...
Bier.
pi_199708941
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
tuurlijk kunnen die treinen wel rijden zonder GSM-R.
kan wel ja echter staat in het handboek machinist van NS dat een trein zonder functionerende gsm-r niet vanaf het beginstation mag vertrekken.
pi_199709277
NS adviseerde z'n eindgebruikers bij monde van hun eindbaas klantcontact ICT 10 dagen geleden precies álle dingen over wachtwoorden die 'wij' expliciet niet adviseren zoals jaarlijkse wachtwoordwijzigingen, supercomplexe wachtwoorden en dergelijke.

Dus er zijn weer meer boeken niet in orde bij NS.
Bier.
  Moderator dinsdag 1 juni 2021 @ 19:58:05 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199709784
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.

Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
Mag dat verlangd worden in het kader van de AVG?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_199709854
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 19:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mag dat verlangd worden in het kader van de AVG?
Van de AVG mag alles (met toestemming) maar de AVG is natuurlijk niet op alles van toepassing en hierop zeker niet.
Bier.
  Redactie Sport dinsdag 1 juni 2021 @ 20:19:59 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_199710122
Knorr-Bremse neem Evac (marktleider in treintoiletten) over. Zouden ze ook een oplossing voor remsporen hebben straks? _O-

https://bahnblogstelle.ne(...)-zugsanitaeranlagen/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_199710337
In ander nieuws, ik kijk webcammetje, gebeurt net dit:

De bewuste mevrouw ging onder de bomen door toen de lichten en bellen al een poos aan waren en besloot definitief over te steken op het moment dat de bomen zakten. Halverwege het dichtstbijzijnde spoor bedacht ze zich en ging ze terug en toen zat ze aan de andere kant van de bomen vast.

Die politie kwam dus stomtoevallig voorbij.
Bier.
pi_199710644
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.


die volgens datzelfde handboek tijdens het rijden niet gebruikt mag worden. Zelfs van de door NS verstrekte smartphone mag tijdens het rijden alleen de belfunctionaliteit gebruikt worden voor noodzakelijke gesprekken

[ Bericht 0% gewijzigd door Salatrel op 01-06-2021 21:17:55 ]
pi_199710895
Ja dat weet ik. Mijn, en dat van meerdere mensen trouwens, punt is simpelweg dat er meer dan genoeg situaties voorkomen waarin er, zonder grote veiligheidsrisico's creatief ingesprongen kan worden op calamiteiten als er enkele provisies in de regels zouden staan die snel acteren in geval van crisis mogelijk maken.

En natuurlijk zitten daar grenzen aan. We gaan niet met uitgeschakelde treinbeïnvloeding lekker 300 knallen over de HSL natuurlijk. Iets meer creativiteit in plaats van bijna op het jonge-aarde-creationisme af te blijven roepen dat het nou eenmaal de regels zijn in ieder geval, lijkt me niet teveel gevraagd.

Systeemautisme is wat het spoor in Nederland eerder al meerdere keren grondige knauwen heeft gegeven en wat op dit moment immer nog één van de allergrootste bedreigingen is van het trieste beetje goederenvervoer wat er over is gebleven in dit land.
Bier.
pi_199715479
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:09 schreef weps het volgende:

[..]

Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
wat is dan nog het belang van die zwarte palen langs de baan met wat lampjes er in?

[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 02-06-2021 11:14:15 ]
pi_199715649
Ik ga morgen met de FlixTrain van Frankfurt naar Berlijn, volgens dienstregeling in 4 uur en 5 minuten. Verbaast me dat het maar 15 minuten verschil in reistijd is tussen FlixTrain en een ICE Sprinter, hebben dus behoorlijke snelle treinpaden weten te verkrijgen. De rit wordt overigens uitgevoerd door de Ulmer Eisenbahnfreunde.
pi_199716339
alle Grand Prix bezoekers hebben een mailing ontvangen met een grafiek. Tussen 08:00-10:00 is het erg druk, weinig zitplekken in het OV en veel wachttijd. No shit sherlock.



voor 16 juni een treinkaartje kopen voor de Dutch Grand Prix geeft 20% korting.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 2 juni 2021 @ 17:01:18 #30
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199719723
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
je kunt de verschillende transportmiddelen moeilijk met elkaar vergelijken.
Dat mag je best vinden.
Wat mij betreft kan je ze prima met elkaar vergelijken: het moet van A naar B, zo snel en goedkoopmogelijk, met zo min mogelijk schade aan mens en dier.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:09 schreef weps het volgende:
Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
Daar zijn die seinen toch voor om je trein te laten stoppen?
Als een treinleider je eerst moet gaan oproepen ben je toch veel te laten met stoppen?

quote:
Daarnaast is het bij de HSL en Betuweroute (ERTMS Level 2) cruciaal om continue contact te hebben met de wal. Zonder contact mag de trein geen meter rijden, omdat deze dan 0 informatie krijgt over de aanwezige rijweg van de trein. Voor andere treinen geen noodzaak om continu contact, maar wel noodzaak omdat continu bereikbaar te zijn.
Eens. Maar zoals je zegt hebben we daar nog niet veel van in gebruik, dus geen reden om het hele land plat te leggen.

quote:
Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden :') En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
Dat kan dan toch ook prima met een reguliere telefoon :?
So we just called him Fred
  woensdag 2 juni 2021 @ 17:01:58 #31
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199719734
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
dit is exact waarom ik het benoem!
het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Waar zijn die seinen dan nog voor nodig?
So we just called him Fred
  woensdag 2 juni 2021 @ 17:03:17 #32
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199719746
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Niet eens een telefoon van de zaak? :o
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')