ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
VIRM heeft wel Scharfenbergkoppelingen. Maar dat zijn dan ook geen echte treinstellen (met een vaste samenstelling), het idee was dat stammen naar wens langer of korter gemaakt kunnen worden. Net zoals dat bij de ICE1 mogelijk is.
ICE3 is dan wel weer en echt treinstel, daar zit het zo aan elkaar:
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?
Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?
Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Hij was niet heel serieus eah.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Dan nog blijft de vraag waarom de treinen niet doorrijden als andere transportmiddelen (met grotere kans op navigatiefouten) dat wel kunnen zonder directe communicatie met een centrale
Dan nog blijft de vraag waarom de treinen niet doorrijden als andere transportmiddelen (met grotere kans op navigatiefouten) dat wel kunnen zonder directe communicatie met een centrale
je kunt de verschillende transportmiddelen moeilijk met elkaar vergelijken. heb jij ooit aan een machinist gevraagd hoe het komt dat hij of zij altijd zo goed de weg weet? nooit verkeerd gereden?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Auto's, vliegtuigen, boten en zelfs ruimtevaartuigen doen het ook prima zonder continue in contact te staan met een centrale, dus waarom zou dat bij het spoor essentieel zijn?
Tis niet dat een machinist zomaar kan verdwalen onderweg door zijn stuur de verkeerde kant op te zetten...
Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
Daarnaast is het bij de HSL en Betuweroute (ERTMS Level 2) cruciaal om continue contact te hebben met de wal. Zonder contact mag de trein geen meter rijden, omdat deze dan 0 informatie krijgt over de aanwezige rijweg van de trein. Voor andere treinen geen noodzaak om continu contact, maar wel noodzaak omdat continu bereikbaar te zijn.
Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
[ Bericht 0% gewijzigd door weps op 01-06-2021 15:22:03 ]
Op dinsdag 1 juni 2021 15:09 schreef weps het volgende: Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Je classificeert het als op zicht rijden terwijl het gewoon normale dagelijkse operaties zijn. En je kan niet verkeerd rijden in P-gebieden, wat op de HSL, Betuweroute en de Hanzelijn na *bijna* overal is waar je 130 kan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op dinsdag 1 juni 2021 15:31 schreef spectrumanalyser het volgende: GSM-R is een onderdeel van het veiligheidssysteem. Daarom zit er ook een dure SLA op. Zo'n storing moet binnen 4 uur opgelost zijn.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
het is gewoon een harde afspraak. Niet rijden als GSM-R niet werkt. dat privémobieltje kon nog weleens leeg zijn, of te weinig beltegoed.
als ICTer kan ik je vertellen dat een ziekenhuis dicht gaat als HiX (software-applicatie) er uit ligt. Dan moeten (nieuwe) patiënten naar andere ziekenhuizen en worden afspraken telefonisch verzet. het is raar natuurlijk dat als een computerprogramma het niet doet, dat je dan niet meer terecht kunt bij het ziekenhuis.
zie hier de parallel met de treinen. tuurlijk kunnen die treinen wel rijden zonder GSM-R.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Ik ben het daar toch niet mee eens. Als alle seinen werken, ATB in dienst en de rijweginstelling functioneert, dan is het enige veiligheidsrisico dat de noodoproep het niet doet. Je zou een inschatting kunnen maken van de kans op optreden van een noodsituatie met bijbehorende gevolgen, en de hoeveelheid hinder die het stilleggen van al het treinverkeer oplevert. Treinen hebben jarenlang zonder boord-wal verbinding gereden, ging ook goed.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik ben het daar toch niet mee eens. Als alle seinen werken, ATB in dienst en de rijweginstelling functioneert, dan is het enige veiligheidsrisico dat de noodoproep het niet doet. Je zou een inschatting kunnen maken van de kans op optreden van een noodsituatie met bijbehorende gevolgen, en de hoeveelheid hinder die het stilleggen van al het treinverkeer oplevert. Treinen hebben jarenlang zonder boord-wal verbinding gereden, ging ook goed.
Bingo. Risico's kunnen prima acceptabel zijn.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
het is gewoon een harde afspraak. Niet rijden als GSM-R niet werkt. dat privémobieltje kon nog weleens leeg zijn, of te weinig beltegoed.
als ICTer kan ik je vertellen dat een ziekenhuis dicht gaat als HiX (software-applicatie) er uit ligt. Dan moeten (nieuwe) patiënten naar andere ziekenhuizen en worden afspraken telefonisch verzet. het is raar natuurlijk dat als een computerprogramma het niet doet, dat je dan niet meer terecht kunt bij het ziekenhuis.
zie hier de parallel met de treinen. tuurlijk kunnen die treinen wel rijden zonder GSM-R.
Ga je nou HiX vergelijken met GSM-R? HiX heeft eerder de positie van "De Treindienstleiding" in dit verhaal...
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
NS adviseerde z'n eindgebruikers bij monde van hun eindbaas klantcontact ICT 10 dagen geleden precies álle dingen over wachtwoorden die 'wij' expliciet niet adviseren zoals jaarlijkse wachtwoordwijzigingen, supercomplexe wachtwoorden en dergelijke.
Dus er zijn weer meer boeken niet in orde bij NS.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
Als ICTer kan ik je vertellen dat 4 uur voor telefonie-infra doodnormaal is, ook in niet-veiligheidssituaties. Ik vraag me trouwens af of er wel een harde oplostijd in de SLA staat. Denk het niet.
In ander nieuws, ik kijk webcammetje, gebeurt net dit: De bewuste mevrouw ging onder de bomen door toen de lichten en bellen al een poos aan waren en besloot definitief over te steken op het moment dat de bomen zakten. Halverwege het dichtstbijzijnde spoor bedacht ze zich en ging ze terug en toen zat ze aan de andere kant van de bomen vast.
Die politie kwam dus stomtoevallig voorbij.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
die volgens datzelfde handboek tijdens het rijden niet gebruikt mag worden. Zelfs van de door NS verstrekte smartphone mag tijdens het rijden alleen de belfunctionaliteit gebruikt worden voor noodzakelijke gesprekken
[ Bericht 0% gewijzigd door Salatrel op 01-06-2021 21:17:55 ]
Ja dat weet ik. Mijn, en dat van meerdere mensen trouwens, punt is simpelweg dat er meer dan genoeg situaties voorkomen waarin er, zonder grote veiligheidsrisico's creatief ingesprongen kan worden op calamiteiten als er enkele provisies in de regels zouden staan die snel acteren in geval van crisis mogelijk maken.
En natuurlijk zitten daar grenzen aan. We gaan niet met uitgeschakelde treinbeïnvloeding lekker 300 knallen over de HSL natuurlijk. Iets meer creativiteit in plaats van bijna op het jonge-aarde-creationisme af te blijven roepen dat het nou eenmaal de regels zijn in ieder geval, lijkt me niet teveel gevraagd.
Systeemautisme is wat het spoor in Nederland eerder al meerdere keren grondige knauwen heeft gegeven en wat op dit moment immer nog één van de allergrootste bedreigingen is van het trieste beetje goederenvervoer wat er over is gebleven in dit land.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
wat is dan nog het belang van die zwarte palen langs de baan met wat lampjes er in?
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 02-06-2021 11:14:15 ]
Ik ga morgen met de FlixTrain van Frankfurt naar Berlijn, volgens dienstregeling in 4 uur en 5 minuten. Verbaast me dat het maar 15 minuten verschil in reistijd is tussen FlixTrain en een ICE Sprinter, hebben dus behoorlijke snelle treinpaden weten te verkrijgen. De rit wordt overigens uitgevoerd door de Ulmer Eisenbahnfreunde.
[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2021 11:22:42 ]
alle Grand Prix bezoekers hebben een mailing ontvangen met een grafiek. Tussen 08:00-10:00 is het erg druk, weinig zitplekken in het OV en veel wachttijd. No shit sherlock.
voor 16 juni een treinkaartje kopen voor de Dutch Grand Prix geeft 20% korting.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dat mag je best vinden. Wat mij betreft kan je ze prima met elkaar vergelijken: het moet van A naar B, zo snel en goedkoopmogelijk, met zo min mogelijk schade aan mens en dier.
quote:
Op dinsdag 1 juni 2021 15:09 schreef weps het volgende: Toch is het wel fijn om bericht te krijgen als er zich problemen voordoen in de richting die mijn trein op rijdt. Met een remweg van 700 tot 1000 meter en het niet op die afstand vooruit zelf kunnen bepalen wat er zich afspeelt is het toch wel fijn dat iemand mij vooraf informeert. Juist omdat een trein niet zelfstandig kan uitwijken en bij hoge snelheden lange reactietijden van toepassing zijn.
Daar zijn die seinen toch voor om je trein te laten stoppen? Als een treinleider je eerst moet gaan oproepen ben je toch veel te laten met stoppen?
quote:
Daarnaast is het bij de HSL en Betuweroute (ERTMS Level 2) cruciaal om continue contact te hebben met de wal. Zonder contact mag de trein geen meter rijden, omdat deze dan 0 informatie krijgt over de aanwezige rijweg van de trein. Voor andere treinen geen noodzaak om continu contact, maar wel noodzaak omdat continu bereikbaar te zijn.
Eens. Maar zoals je zegt hebben we daar nog niet veel van in gebruik, dus geen reden om het hele land plat te leggen.
quote:
Ik ben als machinist toch wel degelijk meermaals verkeerd gereden En ik stuur zelf niet dat doet een treindienstleider voor me, deze wil ik wel kunnen bereiken als deze faalt in zijn functioneren.
Dat kan dan toch ook prima met een reguliere telefoon
Op dinsdag 1 juni 2021 15:21 schreef spectrumanalyser het volgende: dit is exact waarom ik het benoem! het is onverantwoord om met 130 op het zicht te gaan rijden - zonder dat de machinist snel bereikbaar is.
Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef DeaDLocK2K het volgende: GSM-R is géén onderdeel van ATB-EG. Daarnaast heeft iedere machinist een privémobiel bij zich. Mouwen->passend maken.
die volgens datzelfde handboek tijdens het rijden niet gebruikt mag worden. Zelfs van de door NS verstrekte smartphone mag tijdens het rijden alleen de belfunctionaliteit gebruikt worden voor noodzakelijke gesprekken
De machinist hoeft toch ook alleen maar te bellen als-ie stil staat met pech onderweg?
Daar zijn die seinen toch voor om je trein te laten stoppen? Als een treinleider je eerst moet gaan oproepen ben je toch veel te laten met stoppen?
Zoek even in Google wat p-seinen zijn en wat de treindienstleider hiermee kan.
Daarnaast is het is acuut gevaar niet de treindienstleider maar mijn directe collega machinist die een alarmoproep plaats en dwingt tot stoppen. Dit gaat sneller dan via een treindienstleider die van alles moet doen om de rijweg, als die al te herroepen valt, te herroepen.
Het is absoluut onwenselijk voor de geestelijke gesteldheid van de machinist een sein onaangekondigd af te laten vallen. En seinen staan soms op niet direct zichtbare plaatsen, ook fijn als je na een boog on aangekondigd met een onjuist seinbeeld wordt geconfronteerd.
De machinist hoeft toch ook alleen maar te bellen als-ie stil staat met pech onderweg?
Dieren in nevensporen. mensen in nevensporen, etc, etc. Genoeg redenen om te bellen als andere treinen behalve die van jouw hinder ondervinden. Ook handig om te bellen als de treindienstleider weer slaapt of ARI er weer een potje van maakt.
Op woensdag 2 juni 2021 17:28 schreef weps het volgende: Zoek even in Google wat p-seinen zijn en wat de treindienstleider hiermee kan.
Daarnaast is het is acuut gevaar niet de treindienstleider maar mijn directe collega machinist die een alarmoproep plaats en dwingt tot stoppen. Dit gaat sneller dan via een treindienstleider die van alles moet doen om de rijweg, als die al te herroepen valt, te herroepen.
Dan nog, die seinen zorgen er toch voor dat je niet tegen een andere trein kan botsen? Zolang dat niet gebeurd, kan je gewoon rijden met de treintjes.
quote:
Het is absoluut onwenselijk voor de geestelijke gesteldheid van de machinist een sein onaangekondigd af te laten vallen.
Hoe dan machinisten dat dan als ze in de auto zitten? Dan komen ze duizenden seinen tegen die zonder telefoontje vooraf op rood, groen of geel kunnen springen.
quote:
En seinen staan soms op niet direct zichtbare plaatsen, ook fijn als je na een boog on aangekondigd met een onjuist seinbeeld wordt geconfronteerd.
Als je het sein niet kan zien, staat het op de verkeerde plek. Als machinist mag je er toch vanuit gaan dat elk seinbeeld "juist" is? Anders zijn die seinen toch zinloos?
quote:
Op woensdag 2 juni 2021 17:30 schreef weps het volgende: Dieren in nevensporen. mensen in nevensporen, etc, etc. Genoeg redenen om te bellen als andere treinen behalve die van jouw hinder ondervinden.
Bijzaak, auto's kunnen ook prima rijden over de snelweg als mensen in de berm staan staat of over de vluchtstrook lopen. We leggen het autoverkeer toch ook niet stil als 112 of 0800-8002 niet bereikbaar zijn voor automobilisten om gevaarlijke situaties te melden?
quote:
Ook handig om te bellen als de treindienstleider weer slaapt of ARI er weer een potje van maakt.
Niet jouw probleem toch? Laat ProRail dan maar zorgen voor competent personeel dat wel wakker kan blijven.
Op woensdag 2 juni 2021 17:43 schreef Maegrim het volgende: wel mooi dat elke vraag te beantwoorden is met 'remweg van een kilometer'
Dan is het wel heel erg beroerd gesteld met de veiligheid van het spoor....
Als je als treinreiziger al niet zeker van kan zijn dat de machinist niet in staat is om veilig de trein over het spoor te navigeren zonder eerst te moeten checken bij de treindienstleider of het sein voor zijn neus wel klopt.
Op donderdag 3 juni 2021 03:36 schreef dennistd het volgende: Arriva wil 1x per week een nachttrein vanuit Groningen en Maastricht naar Schiphol laten rijden
Ik ga er misschien hopeloos vanuit dat spoormedewerkers uit het primaire proces die met een mobiele telefoon rondlopen die door NS verstrekt is dat over het algemeen doen met een GSM-R toestel wat niet functioneel is als GSM-R eruit ligt zeg maar.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik ga er misschien hopeloos vanuit dat spoormedewerkers uit het primaire proces die met een mobiele telefoon rondlopen die door NS verstrekt is dat over het algemeen doen met een GSM-R toestel wat niet functioneel is als GSM-R eruit ligt zeg maar.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je maar wat roept?
Hebben ze nog wel een dingetje op te lossen: de Wink heeft nog geen toelating om met passagiers te rijden als de panto op staat en in de Schipholtunnel hebben ze het niet zo op dieselvoertuigen.
Een Wink zal in de praktijk op zo'n afstand nog heel aardig te doen zijn maar bij een GTW merk je aan alles dat die dingen nooit bedacht zijn voor hogere snelheden. Om daar dan even 200 kilometer 140 km/h mee te gaan rijden is wel wat.
Mijn vermoeden is dat het een grote PR-stunt is. Voor Zutphen-Apeldoorn-Amersfoort gaat geen toestemming komen. Als die er wel komt op Groningen/Maastricht-Schiphol heb je te maken met forse exploitatiekosten en waarschijnlijk toch beperkt animo. Je rijdt een trein in de nacht, veiligheid is een issue en daardoor heb je veel personeel nodig. Je hoeft maar één keer slecht in de krant te komen met afwezig veiligheidspersoneel en je kan meteen stoppen. Infraheffing alleen is al meer dan 300 euro voor een retourtje en er moet nog elektriciteit of diesel worden betaald. Bovendien zal er ook wel eens verbust moeten worden. Daarmee heb je vervolgens mij wel veel goedbetalende reizigers nodig wil Arriva het kiet kunnen rijden. De vraag is of dat gaat lukken.
Volgens mij gaat het ook vooral om het tornen aan de positie van NS, niet zozeer in het belang van de reizigers die nachttreinverbinding. Als je het interview zo leest in ieder geval.
Terugkoppeling over de FlixTrain rit van Frankfurt naar Berlijn gisteren:
Het comfort in de gerenoveerde rijtuigen is minder dan bij DB, de stoelen zijn vergelijkbaar met die in bussen maar zitten op zich prima, ook beenruimte is mijns inziens voldoende. Heb het in ieder geval zonder problemen 4 uur erop uitgehouden. Positief is dat alle stoelen netjes aan de ruiten gepositioneerd zijn, dus je loopt niet het risico dat je tegen een wand aan moet kijken. Daarnaast hebben sommige wagons ook 'speelruimte' voor kinderen, die zaten overigens niet in de trein maar hebben mijns inziens wel toegevoegde waarde.
Grootste nadeel: ook de gerenoveerde rijtuigen hebben geen airconditioning, en ondanks dat er wel wat ruiten open kunnen zou ik het op zomerdagen daarom niet aanraden. Gisteren was het 25 graden maar bewolkt, daardoor was het wel goed te doen. Ander probleem was dat twee toiletten defect waren, er waren er nog genoeg over maar ik weet niet hoe structureel dat probleem is. Wagonvolgorde was overigens 1-2-100-3, dat bleek bij stations nogal voor wat verwarring (maar geen oponthoud) te zorgen.
Zeer positief is wel dat het een hele snelle verbinding is en we kwamen zowaar 10 minuten te vroeg in Berlijn aan. De trein rijdt waar het kan ook 200, onder andere op de HSL tussen Erfurt en Halle. Kan ook makkelijk, een Taurus met vier bakken wil wel vooruit. Tevens was de trein heel goed gevuld, een redelijk gemixt publiek al zijn jongeren logischerwijs oververtegenwoordigd. Tevens een eervolle vermelding voor de WiFi in de trein, die werkte voor mijn gevoel sneller dan bij DB, maar dat kan toeval zijn.
Zover ik heb kunnen beoordelen is FlixTrain meestal ¤10 of meer goedkoper dan DB Sparpreis met Bahncardkorting. Zitplaats is gegarandeerd en als je geen probleem hebt met minder comfort is het (vooral in de koelere seizoenen) goed te doen, niet in de laatste plaats omdat het een snellere verbinding is dan met de meeste ICEs. Eigenlijk is alleen de ICE Sprinter sneller, en gisteren bleek dat in de praktijk maar 5 minuten verschil te zijn.
Kortom: het lijkt een prima aanbod voor de prijs, al kan ik over de betrouwbaarheid van de verbinding niks zinnigs zeggen.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2021 10:54:02 ]
Op vrijdag 4 juni 2021 10:18 schreef b2py het volgende: Volgens mij gaat het ook vooral om het tornen aan de positie van NS, niet zozeer in het belang van de reizigers die nachttreinverbinding. Als je het interview zo leest in ieder geval.
Hettinga doet een Calimero maar laat onvermeld dat Arriva gewoon 100% DB (dus staatsbedrijf) is.
[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 04-06-2021 11:13:47 ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Zolang het geld van Arriva naar DB vloeit en DB niet bereid is om geld in de omgekeerde richting te laten stromen is er weinig verschil tussen DB of een privaat bedrijf. Pas wanneer DB gaat bijspringen wordt het een ander verhaal.
In dat opzicht is het niet anders dan met NS en Abellio: het is de bedoeling dat het geld vanuit het buitenland naar Nederland komt. NS stelt geld beschikbaar om de internationale ambities te ondersteunen, maar doet dat niet onbeperkt.
Dat mag je best vinden. Wat mij betreft kan je ze prima met elkaar vergelijken: het moet van A naar B, zo snel en goedkoopmogelijk, met zo min mogelijk schade aan mens en dier. [..]
Daar zijn die seinen toch voor om je trein te laten stoppen? Als een treinleider je eerst moet gaan oproepen ben je toch veel te laten met stoppen? [..]
Eens. Maar zoals je zegt hebben we daar nog niet veel van in gebruik, dus geen reden om het hele land plat te leggen. [..]
Dat kan dan toch ook prima met een reguliere telefoon
Hoe moet een machinist gealarmeerd worden voor een gevaarlijke situatie voor zich op de vrije baan zonder GSM-R? Zonder GSM-R kan een treindienstleider de machinisten niet alarmeren als er gevaar is in de rijweg voor hen. De seinen die de machinist ziet blijven lekker op groen staan, daar kan niemand dan wat aan veranderen. Als een machinist dan moet reageren op het moment dat hij wat gevaarlijks ziet staat een ICM of whatever die met 130 rijdt niet snel genoeg stil om een gevaarlijke situatie te voorkomen. Ook als een machinist onverhoopt door rood rijdt of een andere situatie zich voordoet is het onmogelijk om met een machinist tijdelijk in contact te komen om een onveilige situatie te voorkomen. Dat is de reden waarom er niet gereden wordt als het GSM-R netwerk er uit ligt.
Zolang het geld van Arriva naar DB vloeit en DB niet bereid is om geld in de omgekeerde richting te laten stromen is er weinig verschil tussen DB of een privaat bedrijf. Pas wanneer DB gaat bijspringen wordt het een ander verhaal.
In dat opzicht is het niet anders dan met NS en Abellio: het is de bedoeling dat het geld vanuit het buitenland naar Nederland komt. NS stelt geld beschikbaar om de internationale ambities te ondersteunen, maar doet dat niet onbeperkt.
Ik denk dat je bijvoorbeeld ook al goedkopere leningen kunt krijgen als de bank weet dat DB er achter staat. Dat zul je als beginnend ondernemer in zo'n markt nooit voor elkaar krijgen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik wilde typen; Ik snap niet waarom die fasescheidingen langer zijn dan een retourtje op de Transmongolië express" maar toen dacht ik; jawel, vast door de veiligheidsjihad bedacht. Snap ik best.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Zit er niet een fasescheiding net na de spanningssluis, komende vanaf Bredanus richting Roffa?
Dat klopt. Als je vanuit Breda richting Rotterdam gaat mag je eerst een viaduct over, terwijl je over het viaduct gaat moet je een spanningswissel doen, en daarna ga je vrijwel meteen door de fasescheiding.
Als je dan niet in één keer er overheen kunt (bijvoorbeeld omdat je een vertraagde Thalys voor moet laten) is er een kans dat je gewoon niet genoeg snelheid maakt.
Ja, dat is niet handig ontworpen. ProRail en NS hebben al eens gevraagd "kan dat ding niet verplaatst worden?" maar daar is door Infraspeed een prijskaartje op geplakt waar I&M "nee" tegen zei.
Op dinsdag 8 juni 2021 15:56 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wat een snoskommer ben je dan als je dat zo ontwerpt. Zet die spanningssluis middenin de fasescheiding denk ik dan of doe ze parallel.
Waarom moest Breda per se aangesloten worden op de HSL?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat klopt. Als je vanuit Breda richting Rotterdam gaat mag je eerst een viaduct over, terwijl je over het viaduct gaat moet je een spanningswissel doen, en daarna ga je vrijwel meteen door de fasescheiding.
Als je dan niet in één keer er overheen kunt (bijvoorbeeld omdat je een vertraagde Thalys voor moet laten) is er een kans dat je gewoon niet genoeg snelheid maakt.
een handige machinist zou het moeten kunnen door net voor de fasescheiding even tractie te geven, maar als je een snelremming krijgt ofzo ben je het bokje
quote:
Op dinsdag 8 juni 2021 16:18 schreef James1988 het volgende: Ja, dat is niet handig ontworpen. ProRail en NS hebben al eens gevraagd "kan dat ding niet verplaatst worden?" maar daar is door Infraspeed een prijskaartje op geplakt waar I&M "nee" tegen zei.
Gewoon doen. Dan maar RWS de schroeven iets aandraaien
mwah, als je hoort hoeveel de grote projecten van RWS telkens boven het budget uitkomen dan krijg je het vermoeden dat de organisatie niet heel goed geleid wordt.
mwah, als je hoort hoeveel de grote projecten van RWS telkens boven het budget uitkomen dan krijg je het vermoeden dat de organisatie niet heel goed geleid wordt.
Zoals?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Vraag is bij een aantal van die projecten ook of de kosten die men aan het begin (wat in sommige gevallen een flinke tijd terug is) geraamd heeft nu nog wel realistisch zijn met de hogere prijzen, daar komt de indexering dan nog bij.
Op dinsdag 8 juni 2021 21:42 schreef boriq het volgende: Vraag is bij een aantal van die projecten ook of de kosten die men aan het begin (wat in sommige gevallen een flinke tijd terug is) geraamd heeft nu nog wel realistisch zijn met de hogere prijzen, daar komt de indexering dan nog bij.
Heel goed punt en de vraag is dan in hoeverre RWS daar weet van heeft en toch doorgaat met de aanbesteding.
De zeesluis van IJmuiden werd bijvoorbeeld gegund aan een consortium dat 15% onder de raming van RWS zat. Die bedrijven hoesten die overschrijding nu uit eigen zak op, terwijl RWS zelf door de vertraging ook nog eens 64 miljoen euro kwijt is.
Afsluitdijk, verbinding A13/A16, Ring Zuid in Groningen, nieuwe Merwedebrug bij Gorinchem, de bak in de Amelisweerd, Zuidasdok (gedeeltelijk RWS)
En hoeveel meer projecten zijn er wel op tijd en binnen begroting opgeleverd? Ik vind het niet bepaald een hele indrukwekkende score.
Weet je, we zien de Betuweroute ook als kostenoverschrijdend, maar vanuit de infrastructuurprojectkant is dat gewoon echt niet het geval en is het een goed voorbeeld van hoe je een begroting voor een project van een dergelijke grootte maakt. Hanzelijn zelfde verhaal. Ik geloof dat Klaasje dit in z'n hogeschooltijd het als leuk feitje gepost heeft. De overschrijdingen daar zijn van juridische bezwaarprocedures bij grondaankopen en anti-lawaai en milieuclubs.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
In de publieke sector gaat ook veel goed, en een niet te onderschatten deel van problematiek die er wél is komt consequent van corruptie vanuit de vrije markt. Bouwfraude bijvoorbeeld. Er zijn issues met mogelijk vergiftigde spoorballast waarvan het lijkt alsof er dingen in doofpotten worden gestopt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
En hoeveel meer projecten zijn er wel op tijd en binnen begroting opgeleverd? Ik vind het niet bepaald een hele indrukwekkende score.
Weet je, we zien de Betuweroute ook als kostenoverschrijdend, maar vanuit de infrastructuurprojectkant is dat gewoon echt niet het geval en is het een goed voorbeeld van hoe je een begroting voor een project van een dergelijke grootte maakt. Hanzelijn zelfde verhaal. Ik geloof dat Klaasje dit in z'n hogeschooltijd het als leuk feitje gepost heeft. De overschrijdingen daar zijn van juridische bezwaarprocedures bij grondaankopen en anti-lawaai en milieuclubs.
Had dan kaders geschetst hoe lang je de lijst wilde hebben
Bij de Hanzelijn ging het bij mijn weten juist erg goed.
Begrotingen op dergelijke schaal maken is gewoon erg lastig, omdat je gewoon niet alles kunt voorzien en de lange tijd dat projecten duren veel invloed heeft op de uiteindelijke totaalprijs.
Langs de Betuweroute kreeg elk dorp z'n eigen omlegging, tunnel, whatever. Maar al die extraatjes zijn wel binnen het geraamde budget gebouwd.
Neem als voorbeeld het Pannderdensch kanaal: de Betuweroute kreeg daar uiteindelijk een tunnel, zodat het natuurgebied niet werd ontsierd. Prima idee, maar wel duur.
Des te idioter is het dat de verlenging van de A15 met een brug hetzelfde gebied doorkruist...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
mwah, als je hoort hoeveel de grote projecten van RWS telkens boven het budget uitkomen dan krijg je het vermoeden dat de organisatie niet heel goed geleid wordt.
een handige machinist zou het moeten kunnen door net voor de fasescheiding even tractie te geven
valt best tegen. Je moet namelijk eerst die sluis met de hele trein door zijn voordat je de stroomafnemer op mag zetten. Daarna duurt het, in ieder geval bij de traxx, best wel even voordat je de snelschakelaar in kunt zetten en als die dan eenmaal in staan duurt het nog weer ff voordat je tractie kunt geven. Tegen die tijd ben je alweer bij het punt dat je de snelschakelaar uit moet zetten voor de fasescheiding.
Je red het nog wel om tractie te geven voor dat punt maar je gaat er amper snelheid mee winnen tenzij je natuurlijk maar op lage snelheid uit de sluis komt. Kom je gewoon met 140 aanrijden is het in ieder geval zinloos.
valt best tegen. Je moet namelijk eerst die sluis met de hele trein door zijn voordat je de stroomafnemer op mag zetten. Daarna duurt het, in ieder geval bij de traxx, best wel even voordat je de snelschakelaar in kunt zetten en als die dan eenmaal in staan duurt het nog weer ff voordat je tractie kunt geven. Tegen die tijd ben je alweer bij het punt dat je de snelschakelaar uit moet zetten voor de fasescheiding.
Je red het nog wel om tractie te geven voor dat punt maar je gaat er amper snelheid mee winnen tenzij je natuurlijk maar op lage snelheid uit de sluis komt. Kom je gewoon met 140 aanrijden is het in ieder geval zinloos.
Dan is het gewoon doorrollen tot na de fasescheiding en dan opbouwen?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dan is het gewoon doorrollen tot na de fasescheiding en dan opbouwen?
Yes, na de sluis zet ik de stroomafnemer op maar de rest doe ik pas na de fasescheiding en volgens mij doet iedereen het zo. Daarom dat die icd ook maar ongeveer 115 ofzo rijdt bij lage Zwaluwe
Yes, na de sluis zet ik de stroomafnemer op maar de rest doe ik pas na de fasescheiding en volgens mij doet iedereen het zo. Daarom dat die icd ook maar ongeveer 115 ofzo rijdt bij lage Zwaluwe
Ja het is volkomen logisch om dat zo te doen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Yes, na de sluis zet ik de stroomafnemer op maar de rest doe ik pas na de fasescheiding en volgens mij doet iedereen het zo. Daarom dat die icd ook maar ongeveer 115 ofzo rijdt bij lage Zwaluwe
Op dinsdag 8 juni 2021 21:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: In de publieke sector gaat ook veel goed, en een niet te onderschatten deel van problematiek die er wél is komt consequent van corruptie vanuit de vrije markt. Bouwfraude bijvoorbeeld. Er zijn issues met mogelijk vergiftigde spoorballast waarvan het lijkt alsof er dingen in doofpotten worden gestopt.
Ik vermoed dat regelrechte fraude tegenwoordig wel meevalt.
Er zijn vooral twee factoren die meespelen: • Om een publiek project te kunnen uitvoeren, moet er een positieve MKBA (>1) zijn. Een te laag geraamd project heeft gewoon een grotere kans om een positieve MKBA op te leveren dan een te ruim geraamd project. Daardoor krijg je in de selectie van projecten die doorgaan een bias richting de te laag geraamde projecten (overigens zonder dat daar kwade wil aan ten grondslag ligt).
• De eerste ramingen van projecten gebeuren op basis van referentieprojecten (daar koste een spoorlijn x euro, deze is twee keer zo lang, dus we gaan uit van 2*x euro). In die hele simpele raming zullen achteraf zaken meevallen en andere zaken tegenvallen. Daarna wordt echter een gedetailleerde raming gemaakt en wordt er gezocht naar optimalisaties. Alle zaken die achteraf zouden meevallen worden daardoor gelijk in de raming meegenomen. De zaken die gaan tegenvallen blijven echter onbekend en worden niet in de raming meegenomen. Uit Deens onderzoek blijkt dat die hele simpele referentieraming vaak betere resultaten geeft dan de detailraming.
Topje van de ijsberg dat. De enquête bouwfraude was ook niet de eerste naar het onderwerp eah?
Maar heeft dat direct met vrije markt te maken? Bij staatsbedrijven zou zoiets waarschijnlijk ook gebeuren?
Ik vind het argument van die stortingen ook bijzonder. Ondiep water is goed, want dan komt er met licht op de bodem. Goed voor het waterleven. Diezelfde overheid vind zonnepanelen op het water geen enkel probleem
Maar heeft dat direct met vrije markt te maken? Bij staatsbedrijven zou zoiets waarschijnlijk ook gebeuren?
Een gedegen niveau van kennis bij interne medewerkers over de beheerde materie is essentieel voor het goed kunnen uitvoeren van de publieke taak belegd bij de diverse instellingen in de lijn vanuit de opdrachtgever/wetgever tot aan de uiteindelijke consument. Aangevuld met controles vanuit gespecialiseerde inspectiediensten of subdiensten daarvan.
Laat er geen misverstand over verstaan; ik heb wel sympathieke ideeën voor bepaalde concepten uit het socialisme en zou graag meer collectivisering zien op diverse vlakken (vakbondslidmaatschap maar op diverse plekken blijkt collectief eigenaarschap van bedrijven ontzettend positief te werken voor het bedrijfsresultaat en de perceptie door de consument in factoren als kwaliteit), maar ik geloof zeer zeker ook in de goede werking van de vrije markt en in concurrentie en zou niet graag zien dat NS en ProRail alles zelf gaan doen.
quote:
Ik vind het argument van die stortingen ook bijzonder. Ondiep water is goed, want dan komt er met licht op de bodem. Goed voor het waterleven. Diezelfde overheid vind zonnepanelen op het water geen enkel probleem
Jammer alleen dat er kankerverwekkende troep in die grond zit waardoor het milieu een nog grotere klap krijgt.
En kunnen we collectief ophouden met gezeur als "ja maar B is niet goed, dan kunnen we A ook niet aanpakken" want dan gebeurt er nooit wat.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ja gaaf he Deze is van 1860. In 1861 is een vrijwel identiek biljet uitgegeven, maar alles wat hier rood is, is daar groen. Dus die wil ik er ook nog wel bij hebben. Alleen ik wil wel zo veel
Vraagprijs 250 dollar. Plus 32,95 shipping. Plus iets van 65-70 dollar import charges Dan is de lol er gauw vanaf
Hallo, was van de week met de trein van Sofia naar Veliko Tarnovo (Bulgarije, rit van 4,5 uur) en heb onderweg een paar foto's gemaakt. Misschien leuk om te zien. Reis redelijk vaak met treinen door het land dus zal af en toe eens een foto maken als ik iets leuks/bijzonders tegenkom. Over een kleine twee weken ga ik met een stoomtrein over een klein berglijntje, zal ik ook wat foto's van maken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Lucky shot, zo schoon en vers zie ik ze ook niet vaak
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Op zondag 13 juni 2021 12:13 schreef Dven het volgende: Hallo, was van de week met de trein van Sofia naar Veliko Tarnovo (Bulgarije, rit van 4,5 uur) en heb onderweg een paar foto's gemaakt. Misschien leuk om te zien. Reis redelijk vaak met treinen door het land dus zal af en toe eens een foto maken als ik iets leuks/bijzonders tegenkom. Over een kleine twee weken ga ik met een stoomtrein over een klein berglijntje, zal ik ook wat foto's van maken. [ afbeelding ]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De locs van de IC Berlijn hebben de afgelopen tijd een flinke poetsbeurt gekregen, nadat dat een jaar niet is gebeurd of zoiets. Ze zien er weer een heel stuk beter uit tegenwoordig.
De locs van de IC Berlijn hebben de afgelopen tijd een flinke poetsbeurt gekregen, nadat dat een jaar niet is gebeurd of zoiets. Ze zien er weer een heel stuk beter uit tegenwoordig.
Ja dat viel mij ook op! Maar ja, nu valt gelijk ook echt op dat de verfbeurt op z'n laatste benen loopt in veel gevallen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
De locs van de IC Berlijn hebben de afgelopen tijd een flinke poetsbeurt gekregen, nadat dat een jaar niet is gebeurd of zoiets. Ze zien er weer een heel stuk beter uit tegenwoordig.
Ik ben benieuwd wanneer de volgende ICNG's het land in gaan komen. Ik denk dat het nu langzamerhand wel tijd gaat worden voor instructieritten voor personeel.
Op maandag 14 juni 2021 14:52 schreef Claude_Viole het volgende: Ik ben benieuwd wanneer de volgende ICNG's het land in gaan komen. Ik denk dat het nu langzamerhand wel tijd gaat worden voor instructieritten voor personeel.
Ze hebben nog anderhalf jaar dus tijd zat.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op maandag 14 juni 2021 14:52 schreef Claude_Viole het volgende: Ik ben benieuwd wanneer de volgende ICNG's het land in gaan komen. Ik denk dat het nu langzamerhand wel tijd gaat worden voor instructieritten voor personeel.
Niet echt. De typetesten lopen nog steeds. Pas als Alstom die gereed heeft, kan NS zelf ook aan de slag met de eigen systeemtests. Als die succesvol zijn kan er proefbedrijf zonder reizigers opgestart worden. Pas dan zullen de reguliere opleidingen van start gaan om de tijd tussen de opleiding en het daadwerkelijk rijden zo kort mogelijk te houden (dan is de kennis nog niet weggezakt).
Op maandag 14 juni 2021 17:50 schreef ReisT het volgende: Klinkt alsof er nog een hoop moet gebeuren, gaat dat allemaal nog wel lukken het einde van dit jaar, denk je?
Voor december 2022 bedoel je. Het hele circus is vanwege COVID een jaar naar achteren gedrukt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
NS zei afgelopen februari nog dat de verwachting was dat eind dit jaar de eerste reizigers kunnen instappen. Wat naar achteren is gedrukt is het aanpassen van de dienstregeling. https://nieuws.ns.nl/ns-v(...)gen-2023-uitgesteld/
Op maandag 14 juni 2021 17:50 schreef ReisT het volgende: Klinkt alsof er nog een hoop moet gebeuren, gaat dat allemaal nog wel lukken het einde van dit jaar, denk je?
Ik kan geen enkele uitspraak daarover doen, sorry.
Op maandag 14 juni 2021 18:55 schreef ReisT het volgende: NS zei afgelopen februari nog dat de verwachting was dat eind dit jaar de eerste reizigers kunnen instappen.
Maar dat kan ook een "verrassingsinzet" zijn, die gereden wordt door een testmachinist/opleider. Zo ging het destijds met de V250 ook, het was de bedoeling dat er "af en toe" V250 zou worden ingezet in plaats van het getrokken materieel, terwijl er meer V250 werd afgeleverd en de opleidingen nog gaande waren.
(Dat is uiteindelijk niet veel gebeurd, omdat het materieel zeer onbetrouwbaar was.)
Voorlopig gaat het slopen van treinen nog het allerbest. Morgen vertrekt er een SGMm 3-wagenstel op een dieplader van het terrein van Ter Haak naar HKS Metals.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Maar dat kan ook een "verrassingsinzet" zijn, die gereden wordt door een testmachinist/opleider. Zo ging het destijds met de V250 ook, het was de bedoeling dat er "af en toe" V250 zou worden ingezet in plaats van het getrokken materieel, terwijl er meer V250 werd afgeleverd en de opleidingen nog gaande waren.
(Dat is uiteindelijk niet veel gebeurd, omdat het materieel zeer onbetrouwbaar was.)
Yup, zoiets zal het worden. De levering van het materieel zelf is ernstig vertraagd door de impact van de pandemie. Ik denk dat de toelating wel op tijd rond komt voor het grootste gedeelte. Het is echt niet zo'n goed idee om mensen op te leiden voor treinen die er nog niet zijn. Die kennis zakt en dat heeft consequenties, waaronder met enige regelmaat vertragingen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Samenvatting: man legt bij de wastafel van een treintoilet een lijntje cocaïne neer om op te snuiven maar activeert dan de sensor van de handendroger. Resultaat: coke weggeblazen en meneer gaat klagen bij het treinpersoneel
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 15 juni 2021 10:33 schreef Salatrel het volgende: Als ik zie hoe sommige collega’s een materiële module volgen verbaasd het me al dat ze de cabinedeur van een SNG zelfstandig open krijgen
Ik moest hardop lachen Ik dank dat we allemaal van dat soort collega's hebben, hehehehe.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Is het een beetje comfortabel reizen daar, zit in het IC materiaal allemaal airco?
Qua verbindingen allemaal een beetje in orde. Ook nog internationale (nacht) verbindingen?
Sommige IC's, met name tussen Sofia - Plovdiv en Varna - Burgas zijn wat moderner en zijn inderdaad voorzien van airco. Meeste wagons zijn daarentegen erg oud. Paar keer zelfs in een opgeknapte uit de Sovjet-Unie gezeten Ik vind het prima reizen daarentegen. Zetels zijn comfortabel genoeg, prijzen laag en de eerste klasse, die een paar euro meer kost is vaak leeg. Raampje open, wat drinken en eten, werken, filmpje kijken, tijd vliegt voorbij. Wat dat betreft geef ik voorkeur aan de 5 uur treinen ten opzichte van 3 uur met de bus.
Binnen twee jaar is de snelweg daarentegen gereed, kan dan zomaar zijn dat een busrit naar Sofia nog maar 2 uur kost en in dat geval wordt de trein wel minder interessant. Zeker nu de wagons langzaamaan vervangen worden door modellen waarbij de ramen niet of slechts deels geopend kunnen worden.
Internationale nachttreinen zijn er, alhoewel niet al te veel. Naar Boekarest, Belgrado, Thessaloniki en Istanbul. Pakte vroeger vaak die naar Belgrado om naar Nederland te reizen. Helaas werd ik op een gegeven moment te oud om te interrailen en werden de kosten zo hoog dat ik het mezelf niet meer kon verantwoorden vliegtickets van 10 euro te laten liggen.
Veel van de slaapcoupes worden in samenwerking met Ikea onderhouden trouwens
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."