abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 24 november 2020 @ 11:58:25 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196390134
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:


Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196390139
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:55 schreef Simmertje het volgende:
Tja, sommige werden hier uitgelachen over het zogenaamde "herfstvakantie effect", maar was gewoon best een reële theorie.
Het effect zal 'm met name zitten in minder bewegingen omdat zowel kinderen als ouders meer thuis zijn geweest. Daarnaast zullen er een stuk minder mensen op vakantie / dagjes weg zijn gegaan vanwege allerlei redenen (geen zin om het op te zoeken, zaken gesloten of vol door max aantal).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_196390150
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:55 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Eens hoor.
Het kon wel eens hard gaan met de ziekenhuizen op een gegeven moment.
Het eigenaardige blijft dat de ziekenhuizen nog steeds dalen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 11:59:53 #4
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196390156
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan is de hele onderwijsdiscussie sowieso discutabel, want de leerlingen komen zelf niet in het ziekenhuis.
Dit is natuurlijk te kort door de bocht.

Die leerlingen gaan met de kerst niet naar oma en opa bijvoorbeeld?
pi_196390166
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:58 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het effect zal 'm met name zitten in minder bewegingen omdat zowel kinderen als ouders meer thuis zijn geweest. Daarnaast zullen er een stuk minder mensen op vakantie / dagjes weg zijn gegaan vanwege allerlei redenen (geen zin om het op te zoeken, zaken gesloten of vol door max aantal).
Heb in de kerstvakantie een weekje Landal geboekt met man en kind.
We zien wel wat er open is. :)
Dierentuin, pretpark, dagje fietsen.

Maar gewoon even weg, heb ik wel zin in.
Definitely not CIA
pi_196390167
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:59 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk te kort door de bocht.

Die leerlingen gaan met de kerst niet naar oma en opa bijvoorbeeld?
Ik zou het wel een hard gelag vinden als kinderen geen onderwijs zouden krijgen, omdat ze met kerst naar opa en oma zouden moeten.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:01:31 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196390174
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:59 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk te kort door de bocht.

Die leerlingen gaan met de kerst niet naar oma en opa bijvoorbeeld?
Jawel, maar dat betekent dat de "ziekenhuiswinst" door de scholen dus indirect is. Als je de scholen half december sluit en je moet het in de ziekenhuizen hebben van besmette opa's en oma's, dan ben je vier weken verder. Een snel effect in de ziekenhuisbezetting heeft de sluiting van scholen hoe dan ook niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:02:08 #8
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196390185
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik zou het wel een hard gelag vinden als kinderen geen onderwijs zouden krijgen, omdat ze met kerst naar opa en oma zouden moeten.
sowieso scholen langer dicht moet je alleen maar doen als het niet anders kan
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 12:02:34 #9
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196390196
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik zou het wel een hard gelag vinden als kinderen geen onderwijs zouden krijgen, omdat ze met kerst naar opa en oma zouden moeten.
Hier geen kinderen, maar in de familie is wel een discussie of opa en oma bij het kerstdiner moeten zitten. Het idee is dan verschillende kerstdagen met een andere groep. Maar sommigen zien dat niet zitten. Hebben meer van jullie die discussie in de familie over bejaarde of anders familie met een zwakke gezondheid?
pi_196390198
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:02 schreef Tarado het volgende:

[..]

sowieso scholen langer dicht moet je alleen maar doen als het niet anders kan
De vraag is of we ons momenteel in die situatie bevinden?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_196390201
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

De vraag is of we ons momenteel in die situatie bevinden?
Het antwoord daarop is vrij simpel: neen.
pi_196390205
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:01 schreef Janneke141 het volgende:
Een snel effect in de ziekenhuisbezetting heeft de sluiting van scholen hoe dan ook niet.
De winst zit 'm erin dat niet alleen de kinderen niet besmet raken (dat is niet zo'n groot probleem, omdat jonge kinderen het bovendien veel minder doorgeven), maar dat ook ouders verplicht zijn thuis te blijven.

Dus: obese klokklokkende papa raakt niet besmet op kantoor, omdat hij thuis moet zijn voor de kinderen. Zoiets. ;)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:03:24 #13
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196390206
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

De vraag is of we ons momenteel in die situatie bevinden?
ik denk van niet maar ik bepaal het niet
pi_196390210
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:39 schreef galantis het volgende:

[..]

Mijn indruk is dat dit alleen het geval is wanneer er wordt gepleit voor verstrenging.
Uiteraard, paniek zaaien is altijd makkelijker dan nuance aanbrenging. Dat zie je hier ook heel veel.
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:03:35 #15
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196390211
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik zou het wel een hard gelag vinden als kinderen geen onderwijs zouden krijgen, omdat ze met kerst naar opa en oma zouden moeten.
Dat zou redelijk onzinnig zijn ja.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 12:03:40 #16
408813 crew  trein2000
pi_196390213
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik zou het wel een hard gelag vinden als kinderen geen onderwijs zouden krijgen, omdat ze met kerst naar opa en oma zouden moeten.
Als dat het argument is kun je overigens beter de kerstvakantie een week eerder beginnen dan een week langer laten doorlopen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196390218
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De winst zit 'm erin dat niet alleen de kinderen niet besmet raken (dat is niet zo'n groot probleem, omdat jonge kinderen het bovendien veel minder doorgeven), maar dat ook ouders verplicht zijn thuis te blijven.

Dus: obese klokklokkende papa raakt niet besmet op kantoor, omdat hij thuis moet zijn voor de kinderen. Zoiets. ;)
Hoeveel besmettingen vinden er op kantoor plaats?
pi_196390225
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:02 schreef Momo het volgende:
Hebben meer van jullie die discussie in de familie over bejaarde of anders familie met een zwakke gezondheid?
Ja, maar ik weet wel zeker dat mijn oma liever heeft dat haar (achter)kleinkinderen naar school gaan.

Het zou toch vreemd zijn om het onderwijs maar dicht te gooien, want 'opa en oma willen bij het kerstdiner zijn'?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196390229
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:02 schreef Momo het volgende:

[..]

Hier geen kinderen, maar in de familie is wel een discussie of opa en oma bij het kerstdiner moeten zitten. Het idee is dan verschillende kerstdagen met een andere groep. Maar sommigen zien dat niet zitten. Hebben meer van jullie die discussie in de familie over bejaarde of anders familie met een zwakke gezondheid?
Ik doe 1 dag 1 oma (mijn moeder) bij ons. En de andere dag gaan we naar de andere oma (2 volwassenen en 1 kind).

En dat is het. Ik ga ze niet mengen. :+
Definitely not CIA
pi_196390232
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoeveel besmettingen vinden er op kantoor plaats?
7218. Behalve op dinsdag, dan 8134.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:05:44 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196390237
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De winst zit 'm erin dat niet alleen de kinderen niet besmet raken (dat is niet zo'n groot probleem, omdat jonge kinderen het bovendien veel minder doorgeven), maar dat ook ouders verplicht zijn thuis te blijven.

Dus: obese klokklokkende papa raakt niet besmet op kantoor, omdat hij thuis moet zijn voor de kinderen. Zoiets. ;)
Het spijt me zeer, maar dat vind ik dan een verdraaid ongeldig argument. Zorg maar dat pa thuisblijft zodat zijn kinderen naar school kunnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196390246
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het spijt me zeer, maar dat vind ik dan een verdraaid ongeldig argument. Zorg maar dat pa thuisblijft zodat zijn kinderen naar school kunnen.
Tja, als dat zou lukken hadden we nu überhaupt deze discussie niet gehad. ;)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 12:06:53 #23
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196390250
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jawel, maar dat betekent dat de "ziekenhuiswinst" door de scholen dus indirect is. Als je de scholen half december sluit en je moet het in de ziekenhuizen hebben van besmette opa's en oma's, dan ben je vier weken verder. Een snel effect in de ziekenhuisbezetting heeft de sluiting van scholen hoe dan ook niet.
Klopt, maar ze zijn dan ook zoals altijd weer eens veel te laat. Twee weken geleden zaten ze nog een worstje voor te houden dat men waarschijnlijk kon versoepelen en nu heeft men het over verzwaren. Er zit weer eens geen lijn in wat ze doen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik zou het wel een hard gelag vinden als kinderen geen onderwijs zouden krijgen, omdat ze met kerst naar opa en oma zouden moeten.
Aan het andere kant zou het ook wat zijn om het uit de hand te laten lopen, terwijl je het ziet aankomen dat het verkeerd kan gaan. Als men het op kan lossen door de kerstvakantie te verlengen en bijvoorbeeld zomervakantie in te korten dan komen de meeste leerlingen er prima van af volgens mij.

Edit: Zeg trouwens niet dat dit de reden is om het te sluiten. Was puur een reactie op iemand die zei dat het sluiten van scholen geen invloed zou hebben op ziekenhuisbesmettingen. Sluiten van scholen en/of langere vakanties heeft wel wat meer effect dan alleen de opa's en oma's beschermen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 12:07:20 #24
408813 crew  trein2000
pi_196390256
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:04 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, maar ik weet wel zeker dat mijn oma liever heeft dat haar (achter)kleinkinderen naar school gaan.

Het zou toch vreemd zijn om het onderwijs maar dicht te gooien, want 'opa en oma willen bij het kerstdiner zijn'?
Hier in de familie hebben we een ouder echtpaar die boos was dat de rest van de familie niet meer op bezoek kwam.

Hij is gisteren met Corona opgenomen in het ziekenhuis...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196390262
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:06 schreef Kyran het volgende:
Aan het andere kant zou het ook wat zijn om het uit de hand te laten lopen, terwijl je het ziet aankomen dat het verkeerd kan gaan. Als men het op kan lossen door de kerstvakantie te verlengen en bijvoorbeeld zomervakantie in te korten dan komen de meeste leerlingen er prima van af volgens mij.
Hier ben ik het mee eens hoor, maar niet als argument dat we dat doen "zodat opa en oma bij het kerstdiner kunnen zijn".
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 12:08:31 #26
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196390271
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:04 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, maar ik weet wel zeker dat mijn oma liever heeft dat haar (achter)kleinkinderen naar school gaan.

Het zou toch vreemd zijn om het onderwijs maar dicht te gooien, want 'opa en oma willen bij het kerstdiner zijn'?
Iedereen is volwassen in mijn familie en dus ook de mensen die bij de diners zullen zijn maar alsnog natuurlijk. 2 keer een groep van ongeveer 6 personen?
pi_196390275
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:07 schreef trein2000 het volgende:
Hij is gisteren met Corona opgenomen in het ziekenhuis...
Wat zou het toch mooi zijn als we op enigerlei manier onderscheid zouden kunnen maken tussen mensen die er met de pet naar gegooid hebben en mensen die ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen alsnog besmet zijn geraakt.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:09:06 #28
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_196390280
Ik heb niet de illusie dat het kabinet dit aandurft. Het is het OMT he, een adviesclubje.

Net zoals nederlanders doen; advies? ah mooi het hoeft dus niet.
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:09:10 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196390283
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:06 schreef Kyran het volgende:
Er zit weer eens geen lijn in wat ze doen.
Komt omdat het vaste trucje door zijn houdbaarheid heen is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 12:10:30 #30
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196390299
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:08 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wat zou het toch mooi zijn als we op enigerlei manier onderscheid zouden kunnen maken tussen mensen die er met de pet naar gegooid hebben en mensen die ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen alsnog besmet zijn geraakt.
Nou dat lijkt mij ethisch gezien ook niet gewenst al kan ik soms boos worden op mensen die laks zijn. Natuurlijk zit daar ook een heel grijs gebied tussen van mensen die zich grote tijd wel aan de regels houdt, maar dan soms ook niet.
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:10:45 #31
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196390303
quote:
19s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:09 schreef Gunner het volgende:
Ik heb niet de illusie dat het kabinet dit aandurft. Het is het OMT he, een adviesclubje.

Net zoals nederlanders doen; advies? ah mooi het hoeft dus niet.
Alle andere landen houden de scholen open. Denk niet dat het typisch Nederlands is dus.
pi_196390309
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:10 schreef Momo het volgende:
Nou dat lijkt mij ethisch gezien ook niet gewenst
Het is ethisch wel gewenst dat allerlei mensen hun zorg ontnemen worden, omdat een deel van de Nederlanders hun plek innemen, omdat ze zich niet aan de regels houden?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196390328
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:10 schreef VoMy het volgende:

[..]

Alle andere landen houden de scholen open. Denk niet dat het typisch Nederlands is dus.
In Italië is het toch wel veel gesloten, die scholen (vanaf middelbaar). Allemaal afstandsonderwijs. Verschrikkelijk. :{
Definitely not CIA
pi_196390339
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:05 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

7218. Behalve op dinsdag, dan 8134.
Het was een serieuze vraag.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 12:13:50 #35
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196390349
Het zal waarschijnlijk ook wel helpen om ouders te forceren thuis te werken, want dat is volgens mij ook nog steeds op een veels te hoog niveau. Heeft iemand daar nog recente cijfers van?

Mijn inschatting is dat het de afgelopen paar weken nauwelijks is veranderd, misschien een heeeel klein beetje minder t.o.v. twee weken geleden, maar dat baseer ik vooral op wat ik zie op de A2 en A27.
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:14:38 #36
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196390356
New Zealand study details COVID-19 spread on long-haul flight despite tests

https://eu.usatoday.com/s(...)l-flight/6388833002/
pi_196390358
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:13 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het was een serieuze vraag.
Er is geen antwoord op te geven. Situatie 'werk' is wel bekend, maar dat is veels te breed genomen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_196390366
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:10 schreef VoMy het volgende:

[..]

Alle andere landen houden de scholen open. Denk niet dat het typisch Nederlands is dus.
Alle andere landen houden de scholen NOG open. In belgie was de herfstvakantie later, dus er is een kans dat ze nog tot die conclusie moeten komen. Vergeet niet dat elk land zijn eigen analyses wil doen in plaats van te leren van elkaar.

Dit hadden ze eigenlijk al met de herfstvakantie moeten doen. De kerstdagen gaan de scholen lockdown weer teniet doen.

Uit oogpunt van de scholen zou ik de week voor kerst sluiten. Veel gebeurd er toch niet meer in die week (kerstvieringen, kerstdiners, kerstspelletjes etc). En ook zakelijk is de drukte bij veel bedrijven voorbij en is men bezig met kerstkado's en diners. Echter heb je de kerst zelf die erna komt en wat vermoedelijk weer een stuwing geeft aan de besmettingen. Uit dat oogpunt zou je beter een week na de kerstvakantie de scholen kunnen sluiten. Beide weken is ook nog een optie.

Lastig allemaal.
pi_196390465
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:02 schreef Momo het volgende:

[..]

Hier geen kinderen, maar in de familie is wel een discussie of opa en oma bij het kerstdiner moeten zitten. Het idee is dan verschillende kerstdagen met een andere groep. Maar sommigen zien dat niet zitten. Hebben meer van jullie die discussie in de familie over bejaarde of anders familie met een zwakke gezondheid?
Nog geen discussie aangezwengeld hier, maar die gaat er zeker wel komen.
Ik vertik het om met 13 man in een ruimte van 3 bij 4 te gaan zitten, dus dat wordt niet de hele familie bij elkaar. Schoonmoeder mopperde vorig jaar toch al over al het gedoe van diner regelen, dus ze kunnen hier een dag(deel) aanschuiven en als de anderen dat nu ook doen, hebben ze een rijker gevulde kerst dan andere jaren, dus dat lijkt me win-win. Tussen de rest bestaat de behoefte aan contact toch niet. ^O^
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 12:22:32 #40
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196390471
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:14 schreef Tarado het volgende:
New Zealand study details COVID-19 spread on long-haul flight despite tests

https://eu.usatoday.com/s(...)l-flight/6388833002/
Interessant, maar ook irritant dat de onderzoeken elkaar tegenspreken.

Jammer dat er nergens staat of paar van die zeven positieve mensen elkaar kenden en/of familie waren. Ze zaten in ieder geval maximaal vier rijen van elkaar af, dus het lijkt in ieder geval wel rondom de personen zelf te blijven hangen.

Vraag mij daarom ook af hoeveel van die mensen elkaar kenden. Als drie personene besmet zijn geraakt en die drie personen komen uit één huishouden kan het natuurlijk ook zijn dat ze het alledrie ergens anders hebben opgelopen.
pi_196390484
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:15 schreef aartstyle het volgende:
ouden de scholen NOG open. In belgie was de herfstvakantie later, dus er is een kans dat ze nog tot die conclusie moeten komen. Vergeet niet dat elk land zijn eigen analyses wil doen in plaats van te leren
Of helemaal niet?
Het is ook geen lange termijn maatregel maar hoogstens een tijdelijke pleister.
Nu kun je al discussiëren of een pleister nodig is, maar dan zijn er nog veel meer minder schadelijke pleisters te bedenken dan het sluiten van de scholen.
Eigenlijk vind ik het vooral een zwaktebod van het kabinet dat dit wordt overwogen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:25:10 #42
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196390510
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:22 schreef Kyran het volgende:

[..]

Interessant, maar ook irritant dat de onderzoeken elkaar tegenspreken.

Jammer dat er nergens staat of paar van die zeven positieve mensen elkaar kenden en/of familie waren. Ze zaten in ieder geval maximaal vier rijen van elkaar af, dus het lijkt in ieder geval wel rondom de personen zelf te blijven hangen.

Vraag mij daarom ook af hoeveel van die mensen elkaar kenden. Als drie personene besmet zijn geraakt en die drie personen komen uit één huishouden kan het natuurlijk ook zijn dat ze het alledrie ergens anders hebben opgelopen.
het is wel een onafhankelijk onderzoek, toch wat anders dan de wij van wc eend onderzoeken van IATA en de luchtvaartmaatschappijen
pi_196390514
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:21 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Nog geen discussie aangezwengeld hier, maar die gaat er zeker wel komen.
Ik vertik het om met 13 man in een ruimte van 3 bij 4 te gaan zitten, dus dat wordt niet de hele familie bij elkaar. Schoonmoeder mopperde vorig jaar toch al over al het gedoe van diner regelen, dus ze kunnen hier een dag(deel) aanschuiven en als de anderen dat nu ook doen, hebben ze een rijker gevulde kerst dan andere jaren, dus dat lijkt me win-win. Tussen de rest bestaat de behoefte aan contact toch niet. ^O^
13 mensen in 1 ruimte? :o
Nee. Daar zou ik idd ook voor passen.
Ik probeer me gewoon netjes aan de regels te houden en het toch gezellig te maken.
Mss wel een brunch en een stukje wandelen buiten. Zoiets.
Definitely not CIA
pi_196390547
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:23 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Of helemaal niet?
Het is ook geen lange termijn maatregel maar hoogstens een tijdelijke pleister.
Nu kun je al discussiëren of een pleister nodig is, maar dan zijn er nog veel meer minder schadelijke pleisters te bedenken dan het sluiten van de scholen.
Eigenlijk vind ik het vooral een zwaktebod van het kabinet dat dit wordt overwogen.

Ik denk juist dat deze regel zeer effectief is. Je hebt eigenlijk een rigoureuze lockdown voor een langere periode zonder al teveel (economische) schade. Alleen de feestdagen zelf zijn wel een probleem.

Als we in die drie weken het aantal besmettingen naar 1000 per dag krijgen zijn we echt weer op de goede weg. Dan beginnen met inenten en een goede teststrategie en dan moet het wel lukken tot aan de lente. Daarna lijkt het alleen nog maar beter te worden (vaccin, mooi weer, etc)
pi_196390550
Die koppige Amerikaantje zijn het helemaal zat, houden zich nergens meer aan, "freedom!"
pi_196390554
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:15 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Alle andere landen houden de scholen NOG open. In belgie was de herfstvakantie later, dus er is een kans dat ze nog tot die conclusie moeten komen. Vergeet niet dat elk land zijn eigen analyses wil doen in plaats van te leren van elkaar.

Dit hadden ze eigenlijk al met de herfstvakantie moeten doen. De kerstdagen gaan de scholen lockdown weer teniet doen.

Uit oogpunt van de scholen zou ik de week voor kerst sluiten. Veel gebeurd er toch niet meer in die week (kerstvieringen, kerstdiners, kerstspelletjes etc). En ook zakelijk is de drukte bij veel bedrijven voorbij en is men bezig met kerstkado's en diners. Echter heb je de kerst zelf die erna komt en wat vermoedelijk weer een stuwing geeft aan de besmettingen. Uit dat oogpunt zou je beter een week na de kerstvakantie de scholen kunnen sluiten. Beide weken is ook nog een optie.

Lastig allemaal.
Eén van mijn kinderen heeft in die laatste week een toetsweek gepland staan, dus ik hoop vanaf januari. ;)
Die school kennende gaat de toetsweek ook sowieso wel door. Zijn maar een beperkt aantal uren ook dat ze dan nog heen moeten, dus zou elkaar ook niet zo erg bijten.
pi_196390565
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:28 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Eén van mijn kinderen heeft in die laatste week een toetsweek gepland staan, dus ik hoop vanaf januari. ;)
Die school kennende gaat de toetsweek ook sowieso wel door. Zijn maar een beperkt aantal uren ook dat ze dan nog heen moeten, dus zou elkaar ook niet zo erg bijten.
Oke, ja dat is dan een uitzondering. De meeste scholen zijn dan al aan het afbouwen.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 12:34:24 #48
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196390631
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:28 schreef THEFXR het volgende:
Die koppige Amerikaantje zijn het helemaal zat, houden zich nergens meer aan, "freedom!"
Daar hebben ze rond kerst echt een heel groot probleem (alsof het nu al niet erg genoeg was).
pi_196390650
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:28 schreef aartstyle het volgende:

Als we in die drie weken het aantal besmettingen naar 1000 per dag krijgen zijn we echt weer op de goede weg. Dan beginnen met inenten en een goede teststrategie en dan moet het wel lukken tot aan de lente. Daarna lijkt het alleen nog maar beter te worden (vaccin, mooi weer, etc)
Dan maak je een aanname dat het aantal daalt, maar meteen ook opgeeft na de periode.
Het is niet alsof je dit langer kan toepassen afhankelijk van het theoretische aantal waar je wilt zijn (en als het zo een rol speelt dus ook direct weer opgeeft na de vakantie).

Je kunt er ook voor kiezen om ipv kinderen de dupe te laten zijn kiezen om heel nederland 2 weken verplicht thuis te laten werken of alle detailhandel te sluiten voor 3 weken of de sportscholen dicht te doen, of sporten voor jeugd te verbieden etc (niet dat ik daarvoor pleit).

Of nog beter, eens kijken waarom we ondanks een streng maatregelen pakket het R getal alsnog richting/over de 1 gaat ipv dit.
pi_196390657
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:13 schreef Kyran het volgende:
Het zal waarschijnlijk ook wel helpen om ouders te forceren thuis te werken, want dat is volgens mij ook nog steeds op een veels te hoog niveau. Heeft iemand daar nog recente cijfers van?

Mijn inschatting is dat het de afgelopen paar weken nauwelijks is veranderd, misschien een heeeel klein beetje minder t.o.v. twee weken geleden, maar dat baseer ik vooral op wat ik zie op de A2 en A27.
Tijdens de briefing had Van Dissel het erover dat toch 80% van de mensen thuiswerkt die thuis kan werken.

Kijkend naar de mobiliteitscijfers ging het overigens best prima.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:36:49 #51
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196390669
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:36 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Tijdens de briefing had Van Dissel het erover dat toch 80% van de mensen thuiswerkt die thuis kan werken.
Ik denk dat het aantal mensen dat echt kan thuiswerken ook wel wordt overschat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196390690
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:25 schreef capricia het volgende:

[..]

13 mensen in 1 ruimte? :o
Nee. Daar zou ik idd ook voor passen.
Ik probeer me gewoon netjes aan de regels te houden en het toch gezellig te maken.
Mss wel een brunch en een stukje wandelen buiten. Zoiets.
Waarvan 5 kinderen, maar slechts 1 onder de 12.
Heel het jaar Opa proberen te beschermen en dan het vanwege een kerstfeest overboord gooien, vind ik gewoonweg een dom plan. Gaan we dus niet doen. Nog niemand is erover begonnen (denk dat niemand dat durft!) maar denk toch dat ze het inmiddels ook wel zelf hebben kunnen bedenken. Well sneu, want ze waren dit jaar al 50 jaar getrouwd en dat konden we dus ook niet samen vieren. Dat vond ik erger eigenlijk. :{
pi_196390694
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk dat het aantal mensen dat echt kan thuiswerken ook wel wordt overschat.
Volgens mij was dat in maart/april slechts 40% van het totaal. En daar zullen ook nog heel wat mensen tussen hebben gezeten waarbij thuiswerken in principe mogelijk is voor een zeer korte termijn (en in maart/april zat de schrik er goed in), maar waarbij het geen houdbare strategie is.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 12:38:23 #54
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196390697
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:36 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Tijdens de briefing had Van Dissel het erover dat toch 80% van de mensen thuiswerkt die thuis kan werken.
Thanks.

Valt mij nog mee dan. Verschil komt dan misschien toch door het feit dat in maart/april kinderen thuis waren en dus veel ouders daardoor ook (terwijl het misschien niet echt mogelijk was).
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:39:14 #55
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196390709
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Volgens mij is Moderna 1 prik? Janssen is 1 dose.
Dat moeten we gaan zien.
"Janssen's" (Ad26.COV2.S) is meen ik een zg "Spike-Proteïne" cq "subeenheid" dus ook een vector vaccin* dat bepaalde Covid19-eiwitten bevatten; die onze afweer uitnodigt om daarvoor neutraliserende antilichamen te aan te maken. Dit itt tot mRNA die vooral antigenen (laten) coderen met natuurlijk hetzelfde einddoel: afweer herkennen, dat veroorzaken en/of bieden.

*Update 13u04: nalezen leert mij dat ook dat spul van Janssen een vector-vaccin blijkt te zijn:
quote:
bron: fontiers
The adenovirus type 26 (Ad26) vector, previously applied for EBOV vaccine development (Ad26.ZEBOV) (Mutua et al., 2019), has more recently been designed as Ad26.COV2-S
Het is vrij normaal dat bescherming tegen virussen bestaat uit meerdere shots. Deels voor (re)activering, deels bij acute aandoeningen (rabies 4-6) om en effectief goede afweer te ontwikkelen.

Dat "Janssen" weet ik nog niet of het bij één dosis blijft ... "we" moeten ook hier; de officiële resultaten en praktijk afwachten.
quote:
bron: bmj...
Ad26.COV2.S was administered at a dose level of 5x1010 or 1x1011 viral particles (vp) per vaccination, either as a single dose or as a two-dose schedule spaced by 56 days in healthy adults (18-55 years old; cohort 1a & 1b; n= 402 and healthy elderly >65 years old; cohort 3; n=394).
CONCLUSIONS The safety profile and immunogenicity after only a single dose are supportive for further clinical development of Ad26.COV2.S at a dose level of 5x1010 vp, as a potentially protective vaccine against COVID-19.
Toegegeven dat dit de (fase 1/2) testopzet was en het woord supportive bedoeld wordt dat voldoende effectiviteit werd bereikt om door te gaan. Effectiviteit waarbij 50/60% al als OK wordt bestempeld. Ik las ergens dat de trialfase 3 gaan beginnen met 2 doses. Effectief, zegt niets over het situationele effect voor wie, wat, wanneer, waar en hoe lang.

De wedstrijd met elkaar de loef afstekende percentages van meer dan 90%, zie ik vooral als verkooprace dat ik in context wil kunnen teruglezen in de stukken om te wegen.

Ik kan niet uitsluiten dat ook "Janssen" ontdekt dat een in kracht versterkte rimpel; een totaal een beter resultaat krijgt. Los daarvan, zal een dubbelshot de kans vergroten dat het vaccin aanslaat, bv bij mensen die in de eerste ronde - door wat dan ook - minder ontvankelijk waren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 24-11-2020 13:05:44 (selfcorrected) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196390716
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:38 schreef Kyran het volgende:

[..]

Thanks.

Valt mij nog mee dan. Verschil komt dan misschien toch door het feit dat in maart/april kinderen thuis waren en dus veel ouders daardoor ook (terwijl het misschien niet echt mogelijk was).
Je ziet het toch langzaam weer omhoog sukkelen t.o.v. half oktober:
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:40:01 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196390718
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:38 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens mij was dat in maart/april slechts 40% van het totaal. En daar zullen ook nog heel wat mensen tussen hebben gezeten waarbij thuiswerken in principe mogelijk is voor een zeer korte termijn (en in maart/april zat de schrik er goed in), maar waarbij het geen houdbare strategie is.
Plus, het onderwijs, horeca en de hele evenementenbranche waren toen gesloten. Die laatste twee nu nog steeds grotendeels. Dan heb je het zo over een miljoen mensen. Het is nogal cynisch om van al het horecapersoneel op dit moment te zeggen dat ze 'thuiswerken'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196390741
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Plus, het onderwijs, horeca en de hele evenementenbranche waren toen gesloten. Die laatste twee nu nog steeds grotendeels. Dan heb je het zo over een miljoen mensen. Het is nogal cynisch om van al het horecapersoneel op dit moment te zeggen dat ze 'thuiswerken'.
Met name het sluiten van het onderwijs heeft een behoorlijke impact gehad op de hoeveelheid thuiswerkers.

Wat dus precies de reden is dat ze overwegen de kerstvakantie te verlengen. ;)

Ben ook benieuwd in hoeverre ze daarbij hebben geanalyseerd hoeveel effect de herfstvakantie had. Misschien dat ze die analyses nu klaar hebben en mede daardoor ingegeven nadenken over het verlengen van de kerstvakantie?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:41:54 #59
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196390744
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je ziet het toch langzaam weer omhoog sukkelen t.o.v. half oktober:
[ afbeelding ]
Ja, dit lijkt me problematisch.
pi_196390747
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:35 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Dan maak je een aanname dat het aantal daalt, maar meteen ook opgeeft na de periode.
Het is niet alsof je dit langer kan toepassen afhankelijk van het theoretische aantal waar je wilt zijn (en als het zo een rol speelt dus ook direct weer opgeeft na de vakantie).

Je kunt er ook voor kiezen om ipv kinderen de dupe te laten zijn kiezen om heel nederland 2 weken verplicht thuis te laten werken of alle detailhandel te sluiten voor 3 weken of de sportscholen dicht te doen, of sporten voor jeugd te verbieden etc (niet dat ik daarvoor pleit).

Of nog beter, eens kijken waarom we ondanks een streng maatregelen pakket het R getal alsnog richting/over de 1 gaat ipv dit.
Dat is niet zo moeilijk waarom de R nog steeds rond de 1 is. We zijn minder bang voor het virus, we zijn het zat en veel mensen gaan gewoon naar kantoor/vrienden terwijl dit niet nodig is. Ben vandaag toevallig voor het eerst in vier weken weer naar kantoor, maar was verbaast hoe druk het op de weg was vanmorgen.

Ben het met je eens hoor dat er nog meer mogelijkheden zijn. Maar als de kinderen thuisblijven, dan blijven de ouders dat ook. Daarbij kan dat zakelijk gezien ook makkelijker in deze tijd. Maar van mij mag de detailhandel ook wel dicht gedurende een week.

Maar goed, overal valt wat voor te zeggen. We gaan het zien waar de deskundigen voor kiezen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:43:10 #61
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196390758
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Met name het sluiten van het onderwijs heeft een behoorlijke impact gehad op de hoeveelheid thuiswerkers.

Wat dus precies de reden is dat ze overwegen de kerstvakantie te verlengen. ;)

Ben ook benieuwd in hoeverre ze daarbij hebben geanalyseerd hoeveel effect de herfstvakantie had. Misschien dat ze die analyses nu klaar hebben en mede daardoor ingegeven nadenken over het verlengen van de kerstvakantie?
Nogmaals, ik vertik het om kinderen als gereedschap te gebruiken zodat volwassenen hun verantwoordelijkheid gaan nemen. Ze hebben al genoeg te lijden op dit moment. Daarbij brengt het natuurlijk ook gewoon ouders die niet kunnen thuiswerken in problemen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196390768
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:38 schreef Kyran het volgende:
hanks.

Valt mij nog mee dan. Verschil komt dan misschien toch door het feit dat in maart/april kinderen thuis waren en dus veel ouders daardoor ook (terwijl het misschien niet echt mogelijk was
Of omdat de ouders moesten zorgen voor de kinderen die niet naar de school/opvang konden.
Persoonlijk kreeg ik weinig werk gedaan in die periode ondanks dat ik prima thuis kan werken. Volgens de data zat ik dus "thuis" maar niet te werken.
pi_196390773
Overigens interessant om dat thuiswerken eens nader te bekijken.

Dit zijn de cijfers van Noord-Holland:


En deze van Zuid-Holland:
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 12:45:13 #64
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196390777
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:44 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens interessant om dat thuiswerken eens nader te bekijken.

Dit zijn de cijfers van Noord-Holland:
[ afbeelding ]

En deze van Zuid-Holland:
[ afbeelding ]

In Zuid-Holland zijn ze duidelijk geschrokken van de cijfers in de Haagse/Rotterdamse regio. En de week erna gelijk weer teruggevallen op het oude (landelijke) patroon.
Heb je deze voor alle provincies?
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:45:26 #65
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196390781
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:44 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens interessant om dat thuiswerken eens nader te bekijken.

Dit zijn de cijfers van Noord-Holland:
[ afbeelding ]

En deze van Zuid-Holland:
[ afbeelding ]

In Zuid-Holland zijn ze duidelijk geschrokken van de cijfers in de Haagse/Rotterdamse regio. En de week erna gelijk weer teruggevallen op het oude (landelijke) patroon.
Is het niet gewoon de herfstvakantie die je ziet?
pi_196390792
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:45 schreef VoMy het volgende:

[..]

Is het niet gewoon de herfstvakantie die je ziet?
Oh ja. 8)7

(Dit is dus waarom peer-review zo belangrijk is :P)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196390793
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:45 schreef Momo het volgende:

[..]

Heb je deze voor alle provincies?
Komen uit de Google Mobility Report.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:51:59 #68
489162 Pvt.Webster
101st Airborne Division
pi_196390854
De resultaten die nu naar buiten komen over die vaccins zijn nog niet peer-reviewed toch?
Hoe lang duurt zo`n review ongeveer?

*Lekenvraag :)
"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 12:54:07 #69
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196390878
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:51 schreef Pvt.Webster het volgende:
De resultaten die nu naar buiten komen over die vaccins zijn nog niet peer-reviewed toch?
Hoe lang duurt zo`n review ongeveer?

*Lekenvraag :)
The interim Phase III data builds on Oxford’s phase I/II peer-reviewed trial results which have shown that the vaccine induces strong antibody and T cell immune responses across all age groups, including older adults, and has a good safety profile.
pi_196390954
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik hoop het.
Dat hoop ik ook voor de betrokkenen. De meeste ouders hebben al hun verlof voor 2020 al opgebrand, en er is weinig over, en die zullen er ook niet heel blij mee zijn als ze weer weken verlof moeten opbranden voor nog een scholensluiting
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196391043
*Edit: Verder lezen, Benny
pi_196391054
Wel mooi dat (een deel van) het OMT twee onderwerpen aanstipt die hier gevoelig liggen: het effect van de herfstvakantie en van een schoolsluiting.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196391064
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Wel mooi dat (een deel van) het OMT twee onderwerpen aanstipt die hier gevoelig liggen: het effect van de herfstvakantie en van een schoolsluiting.
Ja joh... gooi jij nog ff wat olie op het vuur! :7 :D
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:09:23 #74
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196391067
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk dat het aantal mensen dat echt kan thuiswerken ook wel wordt overschat.
Wellicht, maar ik ken teveel mensen in mijn omgeving die prima kunnen thuiswerken maar dat niet doen/mogen doen.

Behalve als er een coronabesmetting was, dan kunnen ze het allemaal wel.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_196391072
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Wel mooi dat (een deel van) het OMT twee onderwerpen aanstipt die hier gevoelig liggen: het effect van de herfstvakantie en van een schoolsluiting.
Daarmee is absoluut nog niet mee gezegd dat er aanpassingen komen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196391080
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:59 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Dat hoop ik ook voor de betrokkenen. De meeste ouders hebben al hun verlof voor 2020 al opgebrand, en er is weinig over, en die zullen er ook niet heel blij mee zijn als ze weer weken verlof moeten opbranden voor nog een scholensluiting
Heb je daar gegevens over? Ik zie juist om me heen dat er vakantiestuwmeren zijn ontstaan afgelopen jaar, ook onder ouders.

Het is niet overal de norm (geweest) om van werknemers te eisen dat ze vakantiedagen opnemen als ze voor kinderen thuis moeten blijven. Er is immers meer thuisgewerkt en dat is gecombineerd met oppassen op de kinderen en thuisonderwijs geven. Daarbij hebben veel werkgevers zich begripvol getoond en werknemers in staat gesteld om werk en zorg voor het gezin te combineren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196391084
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:08 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ja joh... gooi jij nog ff wat olie op het vuur! :7 :D
We mogen het er tenminste weer over hebben. *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196391085
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:10 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Daarmee is absoluut nog niet gezegd dat er aanpassingen komen.
Klopt. Ze hebben de vorige keer dit advies ook al genegeerd.
Anderzijds, dit is dan wel de 2e keer op rij dat ze het adviseren en er valt verder ook niet zoveel meer aan te pakken als je de economie niet nog meer wil belasten.
pi_196391093
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb je daar gegevens over? Ik zie juist om me heen dat er vakantiestuwmeren zijn ontstaan afgelopen jaar, ook onder ouders.
Dat zie ik ook veel om mij heen... Mensen die geen vakantiedagen hebben opgemaakt, omdat ze toch niet weg konden.
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:13:36 #80
14505 OProg
A Life in Music
pi_196391096
De bovenbouw van de middelbare school zal de grootste rol spelen. Ik had vroeger - 25 jaar terug alweer bijna ( :') ) - de anderhalve week na de kerstvakantie toetsweek. Dan was je maar een uurtje per dag ofzo op school . Dat kan toch ook bijdragen?

Als dit nog zo is trouwens. :')
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_196391101
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:12 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Klopt. Ze hebben de vorige keer dit advies ook al genegeerd.
Anderzijds, dit is dan wel de 2e keer op rij dat ze het adviseren en er valt verder ook niet zoveel meer aan te pakken als je de economie niet nog meer wil belasten.
Volgens mij is er alleen nog maar een advies om te onderzoeken wat het effect zou zijn. Misschien blijkt wel dat het effect klein is. Dus ook aan het besluit zelf gaat nog iets vooraf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196391103
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb je daar gegevens over? Ik zie juist om me heen dat er vakantiestuwmeren zijn ontstaan afgelopen jaar, ook onder ouders.

Het is niet overal de norm (geweest) om van werknemers te eisen dat ze vakantiedagen opnemen als ze voor kinderen thuis moeten blijven. Er is immers meer thuisgewerkt en dat is gecombineerd met oppassen op de kinderen en thuisonderwijs geven. Daarbij hebben veel werkgevers zich begripvol getoond en werknemers in staat gesteld om werk en zorg voor het gezin te combineren.
Ik ben zo'n ouder, woon in een durp en kan het niet voor je in een percentage uitdrukken hoe het hier is gesteld. Maar weet wel dat ik lang niet de enige ben.

Denk eerlijk gezegd niet dat daar cijfers over bekend zijn c.q. in kaart gebracht toentertijd. Als wel, dan ben ik daar heel benieuwd naar!
pi_196391119
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

We mogen het er tenminste weer over hebben. *O*
Het grappige is dat het onderwerp hier nogal eh... gevoelig lag en we nu kennelijk zo murw gel*ld zijn erover dat er nu het OMT het aankaart gelauwerd gereageerd wordt. :)
pi_196391136
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Volgens mij is er alleen nog maar een advies om te onderzoeken wat het effect zou zijn. Misschien blijkt wel dat het effect klein is. Dus ook aan het besluit zelf gaat nog iets vooraf.
Mja hoe lang gaat zo'n onderzoek duren?

Ik kan me niet meer exact herinneren hoe het de vorige keer ging. Maar alles ging wel heel rap en plotseling, want ik zat echt met een WTF gevoel voor de televisie, dat weet ik nog wel.

Toen hadden we nog wel de handicap dat veel mensen die thuis konden werken, nog niet echt aan het thuis werken waren geslagen. Dat is deze ronde wel anders, en zou e.e.a. makkelijker moeten laten verlopen.

Maar ik heb te doen met werkgevers waarbij december de belangrijkste maand van de bedrijfsvoering is, en ineens je halve personeelsbestand grotendeels weg valt door deze actie.

En met mensen die echt niet thuis kunnen werken en dus genoodzaakt zijn om, als ze dat nog hebben, hun laatste restje vakantieuren op te moeten nemen of in het uiterste geval onbetaald verlof. Daarmee zet je een behoorlijke groep ouders tegen de muur, want velen hebben de luxe niet dat ze dat kunnen missen.

En laten we de werkgevers niet vergeten. Dan worden alle sectoren geraakt.
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:18:45 #85
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196391154
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:16 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Het grappige is dat het onderwerp hier nogal eh... gevoelig lag en we nu kennelijk zo murw gel*ld zijn erover dat er nu het OMT het aankaart gelauwerd gereageerd wordt. :)
Ik weet niet hoe het hier de laatste maanden verloopt, maar dat inwoners zonder inhoudelijke kennis in de vorm van een "publike opinie" een scholensluiting hebben geforceerd is natuurlijk voer voor discussie. Een terugkerende vraag naar een scholensluiting daardoor ook.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_196391158
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:09 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Wellicht, maar ik ken teveel mensen in mijn omgeving die prima kunnen thuiswerken maar dat niet doen/mogen doen.

Behalve als er een coronabesmetting was, dan kunnen ze het allemaal wel.
Ja, of je krijgt daardoor een arbeidsconflict omdat je dat aanhanging maakt en bent je baan na een hoop gemoddergooi kwijt.

Ik ken in ieder geval 1 zo'n geval in mijn zeer nabije omgeving.
pi_196391169
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:17 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Mja hoe lang gaat zo'n onderzoek duren?

Ik kan me niet meer exact herinneren hoe het de vorige keer ging. Maar alles ging wel heel rap en plotseling, want ik zat echt met een WTF gevoel voor de televisie, dat weet ik nog wel.

Toen hadden we nog wel de handicap dat veel mensen die thuis konden werken, nog niet echt aan het thuis werken waren geslagen. Dat is deze ronde wel anders, en zou e.e.a. makkelijker moeten laten verlopen.

Maar ik heb te doen met werkgevers waarbij december de belangrijkste maand van de bedrijfsvoering is, en ineens je halve personeelsbestand grotendeels weg valt door deze actie.

En met mensen die echt niet thuis kunnen werken en dus genoodzaakt zijn om, als ze dat nog hebben, hun laatste restje vakantieuren op te moeten nemen of in het uiterste geval onbetaald verlof. Daarmee zet je een behoorlijke groep ouders tegen de muur, want velen hebben de luxe niet dat ze dat kunnen missen.

En laten we de werkgevers niet vergeten. Dan worden alle sectoren geraakt.
Ik begreep eigenlijk dat dit alleen over de middelbare ging? Toch?
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:20:07 #88
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196391175
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:13 schreef OProg het volgende:
De bovenbouw van de middelbare school zal de grootste rol spelen. Ik had vroeger - 25 jaar terug alweer bijna ( :') ) - de anderhalve week na de kerstvakantie toetsweek. Dan was je maar een uurtje per dag ofzo op school . Dat kan toch ook bijdragen?

Als dit nog zo is trouwens. :')
Dat verschilt per school. Hangt er maar net vanaf in hoeveel periodes je je schooljaar verdeelt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196391181
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb je daar gegevens over? Ik zie juist om me heen dat er vakantiestuwmeren zijn ontstaan afgelopen jaar, ook onder ouders.

Het is niet overal de norm (geweest) om van werknemers te eisen dat ze vakantiedagen opnemen als ze voor kinderen thuis moeten blijven. Er is immers meer thuisgewerkt en dat is gecombineerd met oppassen op de kinderen en thuisonderwijs geven. Daarbij hebben veel werkgevers zich begripvol getoond en werknemers in staat gesteld om werk en zorg voor het gezin te combineren.
Ik baseer mij even op mijn eigen collega's
De baas was uiteraard meedenkend, je kon bv een dag extra verlof krijgen als je een hele week opnam. En natuurlijk soepel met aanvang- en eindtijden.

In het begin zijn ze wellicht soepel, maar dat is op een gegeven moment ook eindig.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:20:52 #90
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196391185
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:13 schreef OProg het volgende:
De bovenbouw van de middelbare school zal de grootste rol spelen. Ik had vroeger - 25 jaar terug alweer bijna ( :') ) - de anderhalve week na de kerstvakantie toetsweek. Dan was je maar een uurtje per dag ofzo op school . Dat kan toch ook bijdragen?

Als dit nog zo is trouwens. :')
Ligt eraan wat je wil bereiken en wat voor de meeste invloed zorgt. Als het effectiefste deel van een schoolvakantie het thuishouden van de anders werkende ouders is, dan ga je met de bovenbouwsluiting amper iets winnen.
pi_196391190
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:16 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Het grappige is dat het onderwerp hier nogal eh... gevoelig lag en we nu kennelijk zo murw gel*ld zijn erover dat er nu het OMT het aankaart gelauwerd gereageerd wordt. :)
Ik ben heel nieuwsgierig naar wat volgens het OMT het effect van de herfstvakantie is geweest. Mijn reactie is dus in ieder geval niet lauw! Dat we het er hier nu ook weer over kunnen hebben zonder "is niet zo, houd je mond idioot" te horen is een bonus. Fijn dat het OMT ook een beetje aan ons denkt. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:21:39 #92
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196391196
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:18 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ja, of je krijgt daardoor een arbeidsconflict omdat je dat aanhanging maakt en bent je baan na een hoop gemoddergooi kwijt.

Ik ken in ieder geval 1 zo'n geval in mijn zeer nabije omgeving.
Een vriend van mij werkt in een bedrijf waar niemand thuis werkt omdat ze toch allemaal een eigen kantoortje hebben. Afgelopen week was één collega besmet en brak er de pleuris uit. Ze hadden geen enkel plan klaar liggen voor deze situatie.

Actie 1 was; alle werknemers bij elkaar roepen om dit te bespreken _O-
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_196391201
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:19 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ik begreep eigenlijk dat dit alleen over de middelbare ging? Toch?
Mja wat ik las gold het advies van het OMT voor alle scholen.

https://nos.nl/artikel/23(...)engd-kan-worden.html

En als ik mag kiezen, dan liever voorafgaand aan de kerstvakantie. En in 2021 met een schone lei beginnen qua vakantieuren. En compensatie voor mensen die onbetaald verlof op moeten nemen want dat gaat er echt in hakken bij sommige ouders. Ik heb echt te doen met mensen die iedere maand voor het minimum loon staan te werken (ik ben o.a. salarisadministrateur, en kan beamen dat dat er veel zijn stiekem :X )
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:22:46 #94
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196391204
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben heel nieuwsgierig naar wat volgens het OMT het effect van de herfstvakantie is geweest. Mijn reactie is dus in ieder geval niet lauw! Dat we het er hier nu ook weer over kunnen hebben zonder "is niet zo, houd je mond idioot" te horen is een bonus. Fijn dat het OMT ook een beetje aan ons denkt. O+
Goed dat het OMT dit onderzoekt idd, maar waarom zou je als ondeskundige deel zijn van "Team Scholensluiting"?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_196391217
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:21 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Een vriend van mij werkt in een bedrijf waar niemand thuis werkt omdat ze toch allemaal een eigen kantoortje hebben. Afgelopen week was één collega besmet en brak er de pleuris uit. Ze hadden geen enkel plan klaar liggen voor deze situatie.

Actie 1 was; alle werknemers bij elkaar roepen om dit te bespreken _O-
Da's ook wel een vrij bijzondere manier van reageren na 8 maanden corona :')
Je zou toch zeggen dat iedereen nu wel een beetje voorbereid is ..

Jeetje ... -O-
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:24:28 #96
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196391234
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:23 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Da's ook wel een vrij bijzondere manier van reageren na 8 maanden corona :')
Je zou toch zeggen dat iedereen nu wel een beetje voorbereid is ..

Jeetje ... -O-
Ja dat was echt genieten, daarna heeft de helft van het bedrijf zich laten testen door te liegen over symptomen, waarna bleek dat ze alsnog 10 dagen thuis moesten zitten.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_196391258
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:22 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Mja wat ik las gold het advies van het OMT voor alle scholen.

https://nos.nl/artikel/23(...)engd-kan-worden.html

En als ik mag kiezen, dan liever voorafgaand aan de kerstvakantie. En in 2021 met een schone lei beginnen qua vakantieuren. En compensatie voor mensen die onbetaald verlof op moeten nemen want dat gaat er echt in hakken bij sommige ouders. Ik heb echt te doen met mensen die iedere maand voor het minimum loon staan te werken (ik ben o.a. salarisadministrateur, en kan beamen dat dat er veel zijn stiekem :X )
Hmm.... het is me inderdaad niet duidelijk over welke scholen het gaat.
Neem ook aan dat ze dit probleem van de ouders wel mee zullen nemen in de uiteindelijke beslissing.
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:26:26 #98
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196391261
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:22 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Goed dat het OMT dit onderzoekt idd, maar waarom zou je als ondeskundige deel zijn van "Team Scholensluiting"?
Sommige mensen zijn nu eenmaal lid van "Team Alles Sluiten".
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:26:49 #99
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196391267
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:20 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je wil bereiken en wat voor de meeste invloed zorgt. Als het effectiefste deel van een schoolvakantie het thuishouden van de anders werkende ouders is, dan ga je met de bovenbouwsluiting amper iets winnen.
Dit is een goeie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196391303
quote:
9s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:43 schreef Vallon het volgende:

Geweldig en ook wat kinderachtig om de gedachte van een reply selectief te vermaken met als doel het te ontkrachten om een eigen punt (welke ?) te laten doorschijnen. Jammer, dat het stop voor mij met het selectief zinnen uitlichten met als doel die opneuken. Sws heb ik een pesthekel aan discussies waarbij men argumenteert met wat en hoe iemand ooit in 1898, in een wat andere context, zei. Het gaat dan niet meer om de inhoud maar om iemand te vangen.

Die uitwerpselen verzin je er zelf bij om het weerzinwekkend te maken waarbij ik mijn neus niet optrek voor een beetje stront als ik de stal schoonmaak. De rest is is vooral extrapolatie.
De uitwerpselen verzin ik er niet zelf bij, het virus van in het wild levende chimpanzees werkt effectiever, en is geïsoleerd uit hun uitwerpselen:

The Oxford–AstraZeneca vaccine is made from a cold-causing ‘adenovirus’ that was isolated from the stool of chimpanzees and modified so that it no longer replicates in cells.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-03326-w

Voor het overige weet ik niet wat het probleem is, ik voer gewoon een discussie met jou over het al dan niet lichaamseigen en natuurlijk zijn van dit vaccin, en heb een zin gequote ipv je hele post omdat die vrij lang is.
pi_196391307
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat moeten we gaan zien.
"Janssen's" (Ad26.COV2.S) is meen ik een zg "Spike-Proteïne" cq "subeenheid" dus ook een vector vaccin* dat bepaalde Covid19-eiwitten bevatten; die onze afweer uitnodigt om daarvoor neutraliserende antilichamen te aan te maken. Dit itt tot mRNA die vooral antigenen (laten) coderen met natuurlijk hetzelfde einddoel: afweer herkennen, dat veroorzaken en/of bieden.

*Update 13u04: nalezen leert mij dat ook dat spul van Janssen een vector-vaccin blijkt te zijn:
[..]

Het is vrij normaal dat bescherming tegen virussen bestaat uit meerdere shots. Deels voor (re)activering, deels bij acute aandoeningen (rabies 4-6) om en effectief goede afweer te ontwikkelen.

Dat "Janssen" weet ik nog niet of het bij één dosis blijft ... "we" moeten ook hier; de officiële resultaten en praktijk afwachten.
[..]

Toegegeven dat dit de (fase 1/2) testopzet was en het woord supportive bedoeld wordt dat voldoende effectiviteit werd bereikt om door te gaan. Effectiviteit waarbij 50/60% al als OK wordt bestempeld. Ik las ergens dat de trialfase 3 gaan beginnen met 2 doses. Effectief, zegt niets over het situationele effect voor wie, wat, wanneer, waar en hoe lang.

De wedstrijd met elkaar de loef afstekende percentages van meer dan 90%, zie ik vooral als verkooprace dat ik in context wil kunnen teruglezen in de stukken om te wegen.

Ik kan niet uitsluiten dat ook "Janssen" ontdekt dat een in kracht versterkte rimpel; een totaal een beter resultaat krijgt. Los daarvan, zal een dubbelshot de kans vergroten dat het vaccin aanslaat, bv bij mensen die in de eerste ronde - door wat dan ook - minder ontvankelijk waren.
Hier het Janssen protocol: https://www.jnj.com/coronavirus/covid-19-phase-3-study-clinical-protocol

Daar hebben ze iig nog geen update gemaakt om 2 shots te geven. Maar 2 shots zal inderdaad wel beter zijn dan 1. Bij het Oxford vaccin was het ook de bedoeling in eerste instantie dat het 1 shot zou zijn, maar het bleek dat 1 shot bij niet alle mensen een immuunreactie te weeg bracht. De immuunreactie was bij 94% van de mensen, terwijl in de eerste kleine groep die een booster kreeg dit bij 100% van de mensen het geval was, daarom hebben ze het in augustus verandert naar 2 shots.

Misschien dat de commerciele partijen het meer als een 'wedstrijd' zien, maar iedereen is er zich ook van bewust dat er meerdere vaccins nodig zijn om de pandemie de baas te worden, er is niemand die genoeg doses kan produceren en distribueren, dus er zijn sowieso meerdere vaccins nodig.
pi_196391401
https://www.human.nl/medi(...)20/aflevering-7.html

Goede uitzending, genuanceerd beeld van het publieke debat en de polarisatie en de rol van de media daarin. Goede tip van ik meen @VoMy en @DireStraits7 ^O^

De rol van de media is zo en zo wel erg interessant (en soms kwalijk), en is eigenlijk misschien wel een eigen topic waard. Hint. ;)

Blijf doorkomen met de goede TV-tips, ik heb zelf geen TV-gids en kijk amper TV. Maar dit is bijzonder boeiend.

De uitspraken van Kluytmans op het eind over vertrouwen (in de wetenschap) en de rol van de journalistiek vind ik ook mooi.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:36:40 #103
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196391410
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:26 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Hmm.... het is me inderdaad niet duidelijk over welke scholen het gaat.
Neem ook aan dat ze dit probleem van de ouders wel mee zullen nemen in de uiteindelijke beslissing.
Ik vind het heel goed als er ook word gekeken naar de ouders en hoe ze dat stukje oplossen (geen oneindige vakantie uren), maar tegelijkertijd zou ik ook niet willen dat ze niet gaan ingrijpen op scholen, puur omdat dat ouders raakt. Ze treffen ook maatregelen op andere plekken en dat raakt ook onwijs veel mensen. Wat denk je van die horeca ondernemers die bij elkaar opgeteld (voorjaar en nu) al maandenlang problemen hebben? Die krijgen ook geen grote tegemoetkomingen. Moeten het ook zelf uitzoeken. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Uiteindelijk is het voor iedereen kut en moeten ze gewoon ingrijpen waar dat nodig is (des te sneller zijn de cijfers weer acceptabel). Goed dat ze het verder gaan onderzoeken. Of in ieder geval aangeven dat een onderzoek een aanrader is.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_196391437
Data dinsdag *O*
pi_196391471
Er zijn aanwijzingen dat scholen een motor zijn geweest voor de tweede coronagolf in Europa en elders.

https://theconversation.c(...)-and-covid-19-150523
pi_196391481
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:03 schreef miss_sly het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)chterstand~be21e0f7/

Een advies wordt gebaseerd op de hele loopbaan van de leerling, maar als je, zoals onze dochter, toevallig net groep 7 op een nieuwe school bent gestart, ligt dat toch wat lastiger.

En onze dochter zal daar geen uitzondering in zijn. Ik geloof dat er uiteindelijk wel uitkomt wat erin zit, maar het is wel jammer als er vertraging ontstaat door dit hele gebeuren.
Het ligt helaas voor meer kinderen lastiger. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die een eindspurt maken. Deze kinderen missen al sinds maart adequate ondersteuning in hun ontwikkeling. De focus blijft maar liggen op de vroege schoolsluiting terwijl het onderwijs sindsdien geenszins op peil is gekomen (en eigenlijk voor corona al niet op peil was).

Ik maak me veel meer zorgen om dit structurele tekortschieten dan om een eventuele schoolsluiting die tot een paar weken beperkt blijft. En de ellende is dat kinderen maar een wat hoger advies geven om ze het voordeel van de twijfel te geven ook geen echte oplossing is, want daarmee wordt het probleem verplaatst naar het secundair onderwijs dat de ontstane achterstanden kan wegwerken.

Ik maak me om m'n eigen zoon ook wel wat zorgen. Ik weet hoe nauw het komt met de overgang tussen primair en secundair onderwijs. Wij gaan serieus uitkijken naar een middelbare school met bijzonder goede op- en afstroommogelijkheden. Ik heb er al een op het oog. (Het bezichtigen van scholen zal na de kerstvakantie ook nog niet als vanouds kunnen trouwens. Ik ben benieuwd wat voor oplossingen daarvoor komen.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196391484
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:36 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik vind het heel goed als er ook word gekeken naar de ouders en hoe ze dat stukje oplossen (geen oneindige vakantie uren), maar tegelijkertijd zou ik ook niet willen dat ze niet gaan ingrijpen op scholen, puur omdat dat ouders raakt. Ze treffen ook maatregelen op andere plekken en dat raakt ook onwijs veel mensen. Wat denk je van die horeca ondernemers die bij elkaar opgeteld (voorjaar en nu) al maandenlang problemen hebben? Die krijgen ook geen grote tegemoetkomingen. Moeten het ook zelf uitzoeken. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Uiteindelijk is het voor iedereen kut en moeten ze gewoon ingrijpen waar dat nodig is (des te sneller zijn de cijfers weer acceptabel). Goed dat ze het verder gaan onderzoeken. Of in ieder geval aangeven dat een onderzoek een aanrader is.
Er ligt me ook nog iets bij dat het onderzoek van het RIVM over de besmettelijkheid van kinderen voortgezet zou worden en dat die resultaten in december bekend zouden worden?
pi_196391487
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:38 schreef Benny het volgende:
Data dinsdag *O*
Jij hebt er zin in! :D
Ik doe met je mee. Omdat het kan! *O*
pi_196391499
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:35 schreef Salina het volgende:
https://www.human.nl/medi(...)20/aflevering-7.html

Goede uitzending, genuanceerd beeld van het publieke debat en de polarisatie en de rol van de media daarin. Goede tip van ik meen @:VoMy en @:DireStraits7 ^O^

De rol van de media is zo en zo wel erg interessant (en soms kwalijk), en is eigenlijk misschien wel een eigen topic waard. Hint. ;)

Blijf doorkomen met de goede TV-tips, ik heb zelf geen TV-gids en kijk amper TV. Maar dit is bijzonder boeiend.

De uitspraken van Kluytmans op het eind over vertrouwen (in de wetenschap) en de rol van de journalistiek vind ik ook mooi.
Ik heb na deze tip ook gekeken en ik vond hem ook erg interessant.

Wat ik dan alleen jammer vind .. Ik roep al langer dat MSM een eenzijdig beeld schetst en dat er veel meer aan de hand is. Maar dan word je al gauw in de hoek van 'complotgek' geduwd.

Ik hoop dat meer mensen nu de ogen geopend wordt hoe media mee helpt een bepaalde richting op te sturen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:45:21 #110
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196391511
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:42 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Er ligt me ook nog iets bij dat het onderzoek van het RIVM over de besmettelijkheid van kinderen voortgezet zou worden en dat die resultaten in december bekend zouden worden?
Zou heel goed kunnen :Y ; ik hou het niet zo goed bij :@ Ik weet alleen dat het eerder is aangeraden, maar dat er toen niks mee is gegaan (middelbare scholen en hoger).
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 13:46:49 #111
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196391526
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:45 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Zou heel goed kunnen :Y ; ik hou het niet zo goed bij :@ Ik weet alleen dat het eerder is aangeraden, maar dat er toen niks mee is gegaan (middelbare scholen en hoger).
Yep, dat onderzoek is volgens mij een beetje een ondergeschoven kindje.....

8-)
pi_196391530
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het ligt helaas voor meer kinderen lastiger. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die een eindspurt maken. Deze kinderen missen al sinds maart adequate ondersteuning in hun ontwikkeling. De focus blijft maar liggen op de vroege schoolsluiting terwijl het onderwijs sindsdien geenszins op peil is gekomen (en eigenlijk voor corona al niet op peil was).

Ik maak me veel meer zorgen om dit structurele tekortschieten dan om een eventuele schoolsluiting die tot een paar weken beperkt blijft. En de ellende is dat kinderen maar een wat hoger advies geven om ze het voordeel van de twijfel te geven ook geen echte oplossing is, want daarmee wordt het probleem verplaatst naar het secundair onderwijs dat de ontstane achterstanden kan wegwerken.

Ik maak me om m'n eigen zoon ook wel wat zorgen. Ik weet hoe nauw het komt met de overgang tussen primair en secundair onderwijs. Wij gaan serieus uitkijken naar een middelbare school met bijzonder goede op- en afstroommogelijkheden. Ik heb er al een op het oog. (Het bezichtigen van scholen zal na de kerstvakantie ook nog niet als vanouds kunnen trouwens. Ik ben benieuwd wat voor oplossingen daarvoor komen.)
Afgelopen jaar was dit opgelost door kinderen alleen te laten komen (zonder ouders dus). Zal nu wel weer zo worden? Goede op- en afstroommogelijkheden zijn altijd een aanrader op de middelbare. :Y
pi_196391540
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:46 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Yep, dat onderzoek is volgens mij een beetje een ondergeschoven kindje.....

8-)
Heb er inderdaad niets meer over gehoord. :s)
pi_196391542
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:44 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik heb na deze tip ook gekeken en ik vond hem ook erg interessant.

Wat ik dan alleen jammer vind .. Ik roep al langer dat MSM een eenzijdig beeld schetst en dat er veel meer aan de hand is. Maar dan word je al gauw in de hoek van 'complotgek' geduwd.
Welnee. Er wordt hier steevast kritisch gekeken naar hoe door de belangrijkste nieuwsbronnen over corona wordt gerapporteerd. Je moet wel wat meer doen om voor complotgek te worden uitgemaakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196391560
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:47 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Afgelopen jaar was dit opgelost door kinderen alleen te laten komen (zonder ouders dus). Zal nu wel weer zo worden? Goede op- en afstroommogelijkheden zijn altijd een aanrader op de middelbare. :Y
Oh, dat zie ik echt niet zitten. Ik vertrouw mijn lief niet eens toe dat hij in z'n eentje de kwaliteit van een school inschat. :+

Gelukkig hebben wij vorig jaar (toen onze zoon in groep 6 zat) al voorwerk verricht en een flink aantal scholen van het lijstje bezocht. Je moet wel in Amsterdam.

Op- en afstroommogelijkheden zijn in de praktijk helaas vaak een wassen neus.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196391599
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh, dat zie ik echt niet zitten. Ik vertrouw mijn lief niet eens toe dat hij adequaat de kwaliteit van een school ik kan schatten. :+

Gelukkig hebben wij vorig jaar (toen onze zoon in groep 6 zat) al voorwerk verricht en een flink aantal scholen van het lijstje bezocht. Je moet wel in Amsterdam.
_O- Herkenbaar! :@
Wij hadden al een duidelijke voorkeur die zeer gedragen was door de jongste. (De oudste gaat daar ook heen.) Dus dat scheelde heel veel! ;)
Zie je toevoeging en dat ben ik niet met je eens. Veel combinatiemogelijkheden tegenwoordig (waardoor het zichzelf uitwijst waar je thuis hoort, ideaal). Daarnaast is het van belang als je kind tussen tl en havo inhangt, waar de scheiding van de schoolniveau's ligt. Tot welk niveau kan het kind op die locatie blijven. Zeer afhankelijk van het kind overigens, maar het zou zo kunnen zijn dat ie liever niet naar een andere locatie zal willen verhuizen na een jaar en dat zijn richting gaandeweg het jaar bepaalt.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:00:34 #117
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196391672
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:36 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik vind het heel goed als er ook word gekeken naar de ouders en hoe ze dat stukje oplossen (geen oneindige vakantie uren), maar tegelijkertijd zou ik ook niet willen dat ze niet gaan ingrijpen op scholen, puur omdat dat ouders raakt. Ze treffen ook maatregelen op andere plekken en dat raakt ook onwijs veel mensen. Wat denk je van die horeca ondernemers die bij elkaar opgeteld (voorjaar en nu) al maandenlang problemen hebben? Die krijgen ook geen grote tegemoetkomingen. Moeten het ook zelf uitzoeken. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Uiteindelijk is het voor iedereen kut en moeten ze gewoon ingrijpen waar dat nodig is (des te sneller zijn de cijfers weer acceptabel). Goed dat ze het verder gaan onderzoeken. Of in ieder geval aangeven dat een onderzoek een aanrader is.
Wat ik op dit moment mis in het publieke debat (even los van dit topic) is of het met de huidige cijfers mogelijk is het vol te houden tot vaccineren van start is gegaan. We hebben straks (binnen 2 maanden als 't goed is) Oxford, Pfizer en Moderna tot onze beschikking. Nog niet genoeg voor de hele bevolking, maar wel voor een belangrijk deel wat groot risico loopt. Dat zou automatisch tot gevolg moeten hebben dat het aantal ziekenhuisopnames verder gaat dalen.

Wil je op dit moment nog ingrijpende maatregelen nemen terwijl je het licht aan het eind van de tunnel ziet, of is hoe het nu gaat behapbaar?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196391677
In Tsjechië heeft een snelle stijging van het aantal gevallen na de heropening van scholen de burgemeester van Praag ertoe aangezet scholen te omschrijven als " COVID-handelsbeurzen ".

Het tegenovergestelde patroon is te zien wanneer scholen zijn gesloten. Engeland zag zojuist een daling van het aantal nieuwe gevallen, gevolgd door een terugkeer naar groei, die samenviel met de halve schoolvakanties . Dit was voordat enige lockdown-maatregelen in het land werden ingevoerd.

Deze observaties komen overeen met een studie waarin het effect is onderzocht van het opleggen en opheffen van verschillende beperkingen in 131 landen. Onderzoekers ontdekten dat het sluiten van scholen verband hield met een verlaging van de R - de maatstaf voor hoe snel het virus zich verspreidt - terwijl het heropenen van scholen werd geassocieerd met een toename.

Het is niet mogelijk om de pandemie onder controle te krijgen als we de overdracht door kinderen niet volledig aanpakken. Dit betekent dat we scholen proactief moeten benaderen.

https://theconversation.c(...)-and-covid-19-150523
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:03:06 #119
5428 crew  miss_sly
pi_196391711
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het ligt helaas voor meer kinderen lastiger. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die een eindspurt maken. Deze kinderen missen al sinds maart adequate ondersteuning in hun ontwikkeling. De focus blijft maar liggen op de vroege schoolsluiting terwijl het onderwijs sindsdien geenszins op peil is gekomen (en eigenlijk voor corona al niet op peil was).

Ik maak me veel meer zorgen om dit structurele tekortschieten dan om een eventuele schoolsluiting die tot een paar weken beperkt blijft. En de ellende is dat kinderen maar een wat hoger advies geven om ze het voordeel van de twijfel te geven ook geen echte oplossing is, want daarmee wordt het probleem verplaatst naar het secundair onderwijs dat de ontstane achterstanden kan wegwerken.

Ik maak me om m'n eigen zoon ook wel wat zorgen. Ik weet hoe nauw het komt met de overgang tussen primair en secundair onderwijs. Wij gaan serieus uitkijken naar een middelbare school met bijzonder goede op- en afstroommogelijkheden. Ik heb er al een op het oog. (Het bezichtigen van scholen zal na de kerstvakantie ook nog niet als vanouds kunnen trouwens. Ik ben benieuwd wat voor oplossingen daarvoor komen.)
Ik ben sowieso kritisch op het (basis)onderwijs en de adviezen voor het voortgezet onderwijs. Ik ben erg blij met de school waar mijn dochter nu op zit, omdat deze toch anders naar bepaalde dingen kijken en ermee omgaan. Deze school maakt van fouten maken juist een echt leermoment, geen faalmoment, bijvoorbeeld. Dat het vertrek uit Amsterdam er ook voor heeft gezorgd dat we echt een keuze kunnen maken uit de verschillende middelbare scholen zonder loting, vind ik ook erg prettig. Deze corona-tijd en de tijdelijke sluiting maken het wel allemaal wat lastiger. En onze kijk op de middelbare scholen en wat we belangrijk vinden, is ook wel wat anders geworden. Sowieso inderdaad goede op- en afstroommogelijkheden, maar ook goede begeleiding en aandacht voor de leerlingen. Juist omdat het advies dus nu in nog meer gevallen dan anders er wel eens naast kan zitten.

Met de school bezoeken ze hier heel veel scholen om een paar uur mee te draaien. Is dat bij jullie niet?
Dochter had al 2 scholen met stip bovenaan staan, maar na een bezoek gisteren aan een andere school, ziet ze die nu ook wel zitten. Een vrij kleine school met alleen de eerste twee leerjaren van Havo en VWO, geloof ik. Misschien ook Mavo. En na twee jaar stroom je dan door naar een andere lokatie van deze school, of een totaal andere school. Het kleinere beviel haar wel. En ik kan me voorstellen dat zo'n school dadelijk ook wat meer mogelijkheden heeft om de leerlngen beter te zien en te begeleiden, wat zeker nu een groot goed is.

Wij hebben vorig schooljaar al heel veel open dagen bezocht, omdat dochter dat heel graag wilde, en daar ben ik nu er blij mee. Veel scholen gaan toch over op een online informatiemoment ipv open dagen, heb ik begrepen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196391712
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:00 schreef chratnox het volgende:

[..]

Wat ik op dit moment mis in het publieke debat (even los van dit topic) is of het met de huidige cijfers mogelijk is het vol te houden tot vaccineren van start is gegaan. We hebben straks (binnen 2 maanden als 't goed is) Oxford, Pfizer en Moderna tot onze beschikking. Nog niet genoeg voor de hele bevolking, maar wel voor een belangrijk deel wat groot risico loopt. Dat zou automatisch tot gevolg moeten hebben dat het aantal ziekenhuisopnames verder gaat dalen.

Wil je op dit moment nog ingrijpende maatregelen nemen terwijl je het licht aan het eind van de tunnel ziet, of is hoe het nu gaat behapbaar?
Mwah.... dat lijkt me iets te lang duren met de huidige cijfers. We moeten de tunnel nog in he? Licht aan de andere kant is voorlopig nog niet aan de orde, denk ik.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:04:49 #121
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196391726
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:00 schreef chratnox het volgende:

[..]

Wat ik op dit moment mis in het publieke debat (even los van dit topic) is of het met de huidige cijfers mogelijk is het vol te houden tot vaccineren van start is gegaan. We hebben straks (binnen 2 maanden als 't goed is) Oxford, Pfizer en Moderna tot onze beschikking. Nog niet genoeg voor de hele bevolking, maar wel voor een belangrijk deel wat groot risico loopt. Dat zou automatisch tot gevolg moeten hebben dat het aantal ziekenhuisopnames verder gaat dalen.

Wil je op dit moment nog ingrijpende maatregelen nemen terwijl je het licht aan het eind van de tunnel ziet, of is hoe het nu gaat behapbaar?
Ze willen volgens mij de eerste vaccins geven aan de oudste risico groepen. Een 80+'er die voorrang krijgt ten opzichte van iemand in de 50-70 categorie dus eigenlijk. Terwijl die laatste groep voor de grootste druk in de ziekenhuizen zorgt. Op het moment dat die eerste vaccins dus nog schaars zijn. Dus ik denk niet dat ze genoeg mensen kunnen vaccineren dat het er ook echt voor zorgt dat het aantal opnames drastisch veranderd; daar gaan denk ik nog wel een paar maanden overheen. Als de cijfers blijven zoals ze nu zijn zorg je er wel voor dat de sectoren nu keihard geraakt worden het zelf nog een paar maanden uit moeten zoeken; weet niet of dat heel eerlijk is.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:04:56 #122
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196391728
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:03 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Mwah.... dat lijkt me iets te lang duren met de huidige cijfers. We moeten de tunnel nog in he? Licht aan de andere kant is voorlopig nog niet aan de orde, denk ik.
Ik weet het niet, ik zie er vrij weinig over anders dan een Kuipers die zegt dat het nog niet goed genoeg gaat. Belangrijke vraag is dan denk ik: wat is goed genoeg?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196391735
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik weet het niet, ik zie er vrij weinig over anders dan een Kuipers die zegt dat het nog niet goed genoeg gaat. Belangrijke vraag is dan denk ik: wat is goed genoeg?
In de ogen van Kuipers : lege ziekenhuizen
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:05:41 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196391737
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:04 schreef AlwaysHappy het volgende:
Als de cijfers blijven zoals nu zijn zorg je er wel voor dat de sectoren nu keihard geraakt worden het zelf nog een paar maanden uit moeten zoeken; weet niet of dat heel eerlijk is.
Dat noemen we solidariteit :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:06:50 #126
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196391752
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:00 schreef chratnox het volgende:

[..]

Wat ik op dit moment mis in het publieke debat (even los van dit topic) is of het met de huidige cijfers mogelijk is het vol te houden tot vaccineren van start is gegaan. We hebben straks (binnen 2 maanden als 't goed is) Oxford, Pfizer en Moderna tot onze beschikking. Nog niet genoeg voor de hele bevolking, maar wel voor een belangrijk deel wat groot risico loopt. Dat zou automatisch tot gevolg moeten hebben dat het aantal ziekenhuisopnames verder gaat dalen.

Wil je op dit moment nog ingrijpende maatregelen nemen terwijl je het licht aan het eind van de tunnel ziet, of is hoe het nu gaat behapbaar?
Ze zullen in elk geval lager moeten als je zaken als restaurants en sport weer (beperkt) op wilt starten. Het zou wel mooi zijn als dat na 1 januari weer kan in elk geval.

Welke cijfers je daar aan wilt hangen laat ik maar in het midden.
pi_196391769
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik weet het niet, ik zie er vrij weinig over anders dan een Kuipers die zegt dat het nog niet goed genoeg gaat. Belangrijke vraag is dan denk ik: wat is goed genoeg?
Ik vermoed zomaar dat het te maken zou kunnen hebben met de reguliere zorg hervatten? Lijkt me niet onbelangrijk. De achterstanden daar worden natuurlijk alleen maar groter.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:09:25 #128
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196391780
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:04 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ze willen volgens mij de eerste vaccins geven aan de oudste risico groepen. Een 80+'er die voorrang krijgt ten opzichte van iemand in de 50-70 categorie dus eigenlijk. Terwijl die laatste groep voor de grootste druk in de ziekenhuizen zorgt. Op het moment dat die eerste vaccins dus nog schaars zijn. Dus ik denk niet dat ze genoeg mensen kunnen vaccineren dat het er ook echt voor zorgt dat het aantal opnames drastisch veranderd; daar gaan denk ik nog wel een paar maanden overheen. Als de cijfers blijven zoals ze nu zijn zorg je er wel voor dat de sectoren nu keihard geraakt worden het zelf nog een paar maanden uit moeten zoeken; weet niet of dat heel eerlijk is.
Ik zeg ook niet dat het eerlijk is, maar er is geen goede oplossing beschikbaar momenteel. We gaan richting winter, misschien is een R van 0.85 ofzo wel het meest haalbare. De sectoren die nu geraakt worden kunnen met de juiste financiële stimulans overleven. Scholen nu sluiten (voor een wat langere periode, want ik denk dat 2 weken te kort gaat zijn) gaat pijn doen, die we niet met geld zomaar kunnen herstellen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:11:39 #129
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196391808
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:08 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ik vermoed zomaar dat het te maken zou kunnen hebben met de reguliere zorg hervatten? Lijkt me niet onbelangrijk. De achterstanden daar worden natuurlijk alleen maar groter.
Dat vind ik ook belangrijk, maar wanneer is dat? Ik hoorde bijvoorbeeld ook dat tijdens de eerste golf best veel zorg niet afgeschaald is, maar door de huisarts gedaan waar 't normaal in 't ziekenhuis gedaan werd. De huisarts verwees patiënten ook best snel door, wat niet altijd nodig was.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:12:35 #130
5428 crew  miss_sly
pi_196391818
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:05 schreef _serial_ het volgende:

[..]

In de ogen van Kuipers : lege ziekenhuizen
In de ogen van Kuipers: de reguliere zorg die weer behoorlijk opgeschaald of zelfs normaal doorgang kan vinden.

Ik vind het echt heel fout om zo'n stelling te deponeren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:14:07 #131
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196391833
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:05 schreef _serial_ het volgende:

[..]

In de ogen van Kuipers : lege ziekenhuizen
Volgens mij is het in de ogen van Kuipers iedere week iets anders.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196391843
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:11 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat vind ik ook belangrijk, maar wanneer is dat? Ik hoorde bijvoorbeeld ook dat tijdens de eerste golf best veel zorg niet afgeschaald is, maar door de huisarts gedaan waar 't normaal in 't ziekenhuis gedaan werd. De huisarts verwees patiënten ook best snel door, wat niet altijd nodig was.
Volgens mij (correct me when I'm wrong) zijn met name de operaties waar een ic voor beschikbaar moest zijn, afgeschaald. Dat vervangt een huisarts natuurlijk ook niet even.
(Hoewel mijn oude huisarts daar best enthousiast van geworden zou zijn! :D )
pi_196391848
3926 nieuwe positieve testen
223 nieuwe ziekenhuisopnames
32 nieuwe IC-opnames
90 nieuwe overlijdens
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:16:14 #134
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196391861
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
3926 nieuwe positieve testen
223 nieuwe ziekenhuisopnames
32 nieuwe IC-opnames
90 nieuwe overlijdens
UNDER 4000!!
pi_196391865
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
3926 nieuwe positieve testen
223 nieuwe ziekenhuisopnames
32 nieuwe IC-opnames
90 nieuwe overlijdens
*O* Wat een daling
pi_196391869
twitter


Rusland _O_
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:16:36 #137
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196391870
Ik vind dit wel een extreme daling :o Ben benieuwd naar de komende dagen :o
pi_196391871
Laagste aantal sinds 3 oktober _O_
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:16:41 #139
5428 crew  miss_sly
pi_196391873
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
3926 nieuwe positieve testen
223 nieuwe ziekenhuisopnames
32 nieuwe IC-opnames
90 nieuwe overlijdens
Dat is dan weer een enorme dip.
Wat een rollercoaster :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:16:43 #140
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_196391874
*O*
pi_196391876
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
3926 nieuwe positieve testen
223 nieuwe ziekenhuisopnames
32 nieuwe IC-opnames
90 nieuwe overlijdens
Nog 326 en de kroegen gaan open.
- verwijderd door admin -
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:16:48 #142
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196391877
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:14 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Volgens mij (correct me when I'm wrong) zijn met name de operaties waar een ic voor beschikbaar moest zijn, afgeschaald. Dat vervangt een huisarts natuurlijk ook niet even.
(Hoewel mijn oude huisarts daar best enthousiast van geworden zou zijn! :D )
Nee oké, dat begrijp ik. Maar een deel van de zorg die in het ziekenhuis gedaan wordt kan wel bij de huisarts gedaan worden, dat is in elk geval wat door huisartsen aangegeven werd. Ik denk ook dat er winst te halen valt met betere spreiding dan nu, daar kan @Lenny_Leonard denk ik een heel boek over schrijven :P
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:16:59 #143
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196391881
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:09 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het eerlijk is, maar er is geen goede oplossing beschikbaar momenteel. We gaan richting winter, misschien is een R van 0.85 ofzo wel het meest haalbare. De sectoren die nu geraakt worden kunnen met de juiste financiële stimulans overleven. Scholen nu sluiten (voor een wat langere periode, want ik denk dat 2 weken te kort gaat zijn) gaat pijn doen, die we niet met geld zomaar kunnen herstellen.
Als je de kerstvakantie met twee weken verlengt hoeft dat niet meteen het einde van de wereld te zijn. Die twee weken kan je in het voorjaar dan weer compenseren door daar juist een vakantie weg te halen bv. Zijn ze wel even vier weken dicht.

Uiteindelijk vechten we toch met z'n allen tegen Corona? Dan mag je ook verwachten dat ze ook daadwerkelijk ingrijpen op de plekken waar het nodig is, zodat ook de nu al gesloten sectoren z.s.m. weer wat kunnen.

We weten ook allemaal dat die ''juiste financiële stimulans'' er alleen nooit gaat komen. Het komt nu een beetje over alsof bepaalde sectoren de grootste schade mogen lijden zonder dat degelijke compensatie tegenover staat, terwijl ze bepaalde plekken heel hard proberen te ontzien. Matcht niet helemaal met de ''met z'n allen tegen Corona''.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Redactie Frontpage dinsdag 24 november 2020 @ 14:17:00 #144
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_196391882
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_196391886
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In de ogen van Kuipers: de reguliere zorg die weer behoorlijk opgeschaald of zelfs normaal doorgang kan vinden.

Ik vind het echt heel fout om zo'n stelling te deponeren.
Nou, inderdaad. Wat een kolder om te zeggen dat Kuipers lege ziekenhuizen wil of elke week iets anders zegt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196391887
Heerlijke daling zeg.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:17:23 #147
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_196391888
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
3926 nieuwe positieve testen
223 nieuwe ziekenhuisopnames
32 nieuwe IC-opnames
90 nieuwe overlijdens
Zonder storing? *O*
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_196391890
Mooie cijfers. ^O^
pi_196391891
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
3926 nieuwe positieve testen
223 nieuwe ziekenhuisopnames
32 nieuwe IC-opnames
90 nieuwe overlijdens
Wat😮

En er is geen storing?
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_196391893
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
3926 nieuwe positieve testen
223 nieuwe ziekenhuisopnames
32 nieuwe IC-opnames
90 nieuwe overlijdens
Huh? O wauw... watskeburt met de besmettingcijfers? :s)
pi_196391894
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 3979
Totaal: 493744 (+3926 ivm -53 corr.)

Opgenomen*: 223
Huidig*: 1399 (-33)

Opgenomen op IC*: 32
Huidig*: 526 (-10)
* LCPS cijfers - lcps.nu

Overleden: 90
Totaal: 9035


Gemeentes met +10 besmettingen
198 Amsterdam
127 's-Gravenhage
120 Rotterdam
79 Almere
69 Utrecht
65 Tilburg
62 Eindhoven
54 Haarlemmermeer
50 Zaanstad
50 Breda
48 Arnhem
42 Enschede
42 's-Hertogenbosch
41 Altena
39 Urk
38 Haarlem
37 Amersfoort
36 Westland
34 Leiden
33 Almelo
33 Zoetermeer
31 Ede
29 Dordrecht
29 Roosendaal
28 Súdwest-Fryslân
27 Deventer
27 Hengelo
26 Bergen op Zoom
25 Velsen
25 Oosterhout
25 Pijnacker-Nootdorp
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast zijn er :
16 gemeentes met 0 besmettingen
22 gemeentes met 1 besmetting
116 gemeentes met 2-5 besmettingen
74 gemeentes met 6-9 besmettingen

Zou er zo een berichtje achteraankomen van een storing?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:17:57 #152
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196391897
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is dan weer een enorme dip.
Wat een rollercoaster :D
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:18:53 #153
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_196391915
12% positief! die daling is het mooist nog

12 ipv 13.8
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_196391916
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nee oké, dat begrijp ik. Maar een deel van de zorg die in het ziekenhuis gedaan wordt kan wel bij de huisarts gedaan worden, dat is in elk geval wat door huisartsen aangegeven werd. Ik denk ook dat er winst te halen valt met betere spreiding dan nu, daar kan @:Lenny_Leonard denk ik een heel boek over schrijven :P
Ik heb wel wat verbeterpunten ja.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:19:05 #155
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196391919
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:16 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Als je de kerstvakantie met twee weken verlengt hoeft dat niet meteen het einde van de wereld te zijn. Die twee weken kan je in het voorjaar dan weer compenseren door daar juist een vakantie weg te halen bv. Zijn ze wel even vier weken dicht.

Uiteindelijk vechten we toch met z'n allen tegen Corona? Dan mag je ook verwachten dat ze ook daadwerkelijk ingrijpen op de plekken waar het nodig is, zodat ook de nu al gesloten sectoren z.s.m. weer wat kunnen.

We weten ook allemaal dat die ''juiste financiële stimulans'' er alleen nooit gaat komen. Het komt nu een beetje over alsof bepaalde sectoren de grootste schade mogen lijden zonder dat degelijke compensatie tegenover staat, terwijl ze bepaalde plekken heel hard proberen te ontzien. Matcht niet helemaal met de ''met z'n allen tegen Corona''.
Ik ben het met je eens dat de financiële stimulans niet voldoende is. Dat is waar dan voor gevochten moet worden (door de tweede kamer bijvoorbeeld). Het sluiten van een extra sector lost het niet ineens op voor de horeca, die zullen sowieso niet met meer dan 30 mensen of een kleine bezetting kunnen gaan draaien, dus echt kostendekkend zullen ze ook dan niet snel gaan draaien.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:19:14 #156
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196391921
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is dan weer een enorme dip.
Wat een rollercoaster :D
Dit ja.

Goed nieuws uiteraard! Hopen dat het doorzet. Dat we morgen niet opeens weer een grote stijging zien met vergeten cijfers van vandaag of het weekend :P
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:19:23 #157
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196391923
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:17 schreef LTVDK het volgende:
[ afbeelding ]
Wel heel fijn om over alle fronten een daling te zijn. Dat is echt positief.

Daling is echter wel heel traag en toch minimaal, waardoor er weinig ruimte lijkt te zijn voor versoepelingen, dus moeten wij vooral op deze voet door (of harder ingrijpen voor een grotere daling).
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:19:25 #158
236264 crew  capricia
pi_196391924
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:35 schreef Salina het volgende:
https://www.human.nl/medi(...)20/aflevering-7.html

Goede uitzending, genuanceerd beeld van het publieke debat en de polarisatie en de rol van de media daarin. Goede tip van ik meen @:VoMy en @:DireStraits7 ^O^

De rol van de media is zo en zo wel erg interessant (en soms kwalijk), en is eigenlijk misschien wel een eigen topic waard. Hint. ;)

Blijf doorkomen met de goede TV-tips, ik heb zelf geen TV-gids en kijk amper TV. Maar dit is bijzonder boeiend.

De uitspraken van Kluytmans op het eind over vertrouwen (in de wetenschap) en de rol van de journalistiek vind ik ook mooi.
Mag je wel een eigen topic over openen hoor.. interessante docu's (nee geen conspiracy-docus aub).
Dan staat het centraal. ^O^
Definitely not CIA
pi_196391927
Maar R-getal is toch weer boven de 1 -O-

Een daling in de besmettingscijfers en een stijging in R-getal.
NU IS ER NOG GEEN CONCLUSIE TE HALEN UIT DE MAANDAGDISCUSSIE :(
pi_196391928
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nee oké, dat begrijp ik. Maar een deel van de zorg die in het ziekenhuis gedaan wordt kan wel bij de huisarts gedaan worden, dat is in elk geval wat door huisartsen aangegeven werd. Ik denk ook dat er winst te halen valt met betere spreiding dan nu, daar kan @:Lenny_Leonard denk ik een heel boek over schrijven :P
Hoho! @Lenny_Leonard laten we met rust he?! }:|
Die is hard aan het werk nu. Dat zie je toch?! *O*
pi_196391930
Neeeee
Kerst met familie :'( :'(
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
pi_196391936
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:19 schreef Doug-Heffernan het volgende:
Neeeee
Kerst met familie :'( :'(
Je kan altijd zeggen dat je corona hebt.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:20:43 #163
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196391942
OP NAAR DE KROEG!

  dinsdag 24 november 2020 @ 14:21:13 #164
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_196391945
Door een administratieve fout is er vandaag geen storing opgetreden. De rivm betreurt deze situatie en belooft volgende week dit te corrigeren.
Géén kloon van tvlxd!
pi_196391949
Uit het nieuwsbericht:

Het reproductiegetal van 6 november* is gestegen ten opzichte van een week eerder en is nu 1,02 (ondergrens: 0,99 en bovengrens: 1,05).

In de leeftijdsgroepen tot 17 jaar is een toename in het aantal positieve COVID-19 meldingen te zien, met name in de leeftijdsgroep 13-17 jaar. In de overige leeftijdsgroepen is sprake van een lichte daling (...).

Het percentage positief geteste personen is daarmee 12%, een kleine 2%-punt lager in vergelijking met de voorgaande week (13,8%). Hoewel het percentage positief gedaald is, is het nog steeds hoog.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:22:14 #166
5428 crew  miss_sly
pi_196391954
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:19 schreef Kyran het volgende:

[..]

Wel heel fijn om over alle fronten een daling te zijn. Dat is echt positief.

Daling is echter wel heel traag en toch minimaal, waardoor er weinig ruimte lijkt te zijn voor versoepelingen, dus moeten wij vooral op deze voet door (of harder ingrijpen voor een grotere daling).
De ziekenhuisopnames was toch wel hoog, 233?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196391955
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:19 schreef AlwaysHappy het volgende:

Goed nieuws uiteraard! Hopen dat het doorzet. Dat we morgen niet opeens weer een grote stijging zien met vergeten cijfers van vandaag of het weekend :P
Natuurlijk daalt het verder en snel ook.
pi_196391957
Wat een verrassend laag aantal besmettingen. Leuk zeg!
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:22:18 #169
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196391958
Dus R ligt net boven de 1 ... houdt dat dan in dat we weer (licht) aan het stijgen zijn?
pi_196391961
pi_196391974
quote:
Urk is nog steeds bloedrood
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_196391983
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:21 schreef Claudia_x het volgende:
Uit het nieuwsbericht:

Het reproductiegetal van 6 november* is gestegen ten opzichte van een week eerder en is nu 1,02 (ondergrens: 0,99 en bovengrens: 1,05).

In de leeftijdsgroepen tot 17 jaar is een toename in het aantal positieve COVID-19 meldingen te zien, met name in de leeftijdsgroep 13-17 jaar. In de overige leeftijdsgroepen is sprake van een lichte daling (...).

Het percentage positief geteste personen is daarmee 12%, een kleine 2%-punt lager in vergelijking met de voorgaande week (13,8%). Hoewel het percentage positief gedaald is, is het nog steeds hoog.

Wat boeit deze oude meuk, evenals de rioolwater metingen?
  Redactie Frontpage dinsdag 24 november 2020 @ 14:24:23 #173
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_196391988
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:22 schreef dick_laurent het volgende:
Dus R ligt net boven de 1 ... houdt dat dan in dat we weer (licht) aan het stijgen zijn?
Ja, een R boven de 1 is een stijging. Dus bij een R van 1,01 besmetten 100 mensen 101 mensen,
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_196391990
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De ziekenhuisopnames was toch wel hoog, 233?


Je ziet hier ook dat vorige week dinsdag eveneens een dip in het aantal positieve testen vormde, al was het cijfer toen nog hoger dan deze dinsdag.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 24 november 2020 @ 14:25:04 #175
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196391996
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:18 schreef ondeugend het volgende:
12% positief! die daling is het mooist nog

12 ipv 13.8
Meer testen, lager percentage! Onverwacht maar goed nieuws!
pi_196392002
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:23 schreef Za het volgende:

[..]

Wat boeit deze oude meuk, evenals de rioolwater metingen?
Graag gedaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:25:32 #177
408813 crew  trein2000
pi_196392003
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:19 schreef Kyran het volgende:

[..]

Wel heel fijn om over alle fronten een daling te zijn. Dat is echt positief.

Daling is echter wel heel traag en toch minimaal, waardoor er weinig ruimte lijkt te zijn voor versoepelingen, dus moeten wij vooral op deze voet door (of harder ingrijpen voor een grotere daling).
Wat stel je nog voor? De ME de straat op en iedereen naar binnen knuppelen? Ik denk niet dat je met maatregelen nog heel veel kunt bereiken. De grens is bereikt, men is er klaar mee.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:26:22 #178
14505 OProg
A Life in Music
pi_196392014
quote:
Urk:



_O_
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_196392016
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:25 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Meer testen, lager percentage! Onverwacht maar goed nieuws!
Is er afgelopen week eigenlijk al iets veranderd in het testbeleid?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:26:43 #180
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196392017
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:24 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Ja, een R boven de 1 is een stijging. Dus bij een R van 1,01 besmetten 100 mensen 101 mensen,
Ok, en hoe verhoudt zich dat dan met een licht dalende trend in de cijfers en positief getesten die nu ook gemeld worden? Spreekt elkaar tegen voor mijn gevoel 8)7
pi_196392023
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is er afgelopen week eigenlijk al iets veranderd in het testbeleid?
Afgezien van het openen van meer XL teststraten voor zover ik weet niet.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:27:20 #182
3542 Gia
User under construction
pi_196392029
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:17 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Zonder storing? *O*
Storing is toch altijd op woensdag!
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:27:36 #183
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_196392031
Is dan nu eindelijk het gevolg van die strengere maatregelen van 2 weken?

Beetje laat...
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_196392041
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:22 schreef dick_laurent het volgende:
Dus R ligt net boven de 1 ... houdt dat dan in dat we weer (licht) aan het stijgen zijn?
Met besmettingscijfers en de R is het altijd een beetje het kip en ei verhaal. Als we een voorspellende werking toekennen aan de R dan moeten we dat ook doen aan de meest recente besmettingscijfers. De volatiliteit in laatstgenoemde geeft al aan de beide eigenlijk niet echt kunnen worden gebruikt om ook maar iets nuttigs te zeggen over de toekomst.
Of we aan het stijgen of dalen zijn, dan zou ik gewoon kijken naar de trend van de laatste dagen/weken. De R is daar slechts weer een afgeleide van.
I'll give you something to do
pi_196392046
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:23 schreef Za het volgende:

[..]

Wat boeit deze oude meuk, evenals de rioolwater metingen?
Tja... wat boeit de R nou he? :{
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:28:40 #186
14505 OProg
A Life in Music
pi_196392047
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:26 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ok, en hoe verhoudt zich dat dan met een licht dalende trend in de cijfers en positief getesten die nu ook gemeld worden? Spreekt elkaar tegen voor mijn gevoel 8)7
Die R is over een eerdere periode meen ik.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  Redactie Frontpage dinsdag 24 november 2020 @ 14:28:52 #187
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_196392050
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:26 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ok, en hoe verhoudt zich dat dan met een licht dalende trend in de cijfers en positief getesten die nu ook gemeld worden? Spreekt elkaar tegen voor mijn gevoel 8)7
Weet ik ook niet precies :P Maar dacht dat het R getal altijd een paar dagen achterloopt op de actuele tests.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_196392051
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:22 schreef dick_laurent het volgende:
Dus R ligt net boven de 1 ... houdt dat dan in dat we weer (licht) aan het stijgen zijn?
Nee dat betreft oude info van meer dan 14 dgn geleden.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 24 november 2020 @ 14:29:04 #189
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196392055
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:26 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ok, en hoe verhoudt zich dat dan met een licht dalende trend in de cijfers en positief getesten die nu ook gemeld worden? Spreekt elkaar tegen voor mijn gevoel 8)7
Nee hoor niet per sé. Maar die stijging zie je dan pas later.

Kijk drie weken terug waren er 10.000 besmette personen met een R van 1,2. Dat wordt dan 12.000 nieuwe besmettingen.

Maar als de R 1,01 is met een veel lager besmettingen (zeg 5000) dan worden dat er 5010. De stijging is met lagere aantallen zo lager dat dat niet direct terug te zien is in de weekcijfers.

Alles wijst erop dat de scholen even dicht moeten. De kerstvakantie verlengen lijkt mij een goed idee. Eventueel geen voorjaarsvakantie omdat wintersport en carnaval toch niet doorgaat.
pi_196392078
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:28 schreef OProg het volgende:

[..]

Die R is over een eerdere periode meen ik.
Zoals in mijn bericht stond: het is het reproductiegetal van 6 november. Zie ook deze toevoeging: *Schattingen van de R van langer dan 14 dagen geleden zijn betrouwbaar. Als de R gebaseerd is op gegevens van minder dan 14 dagen geleden zijn de onzekerheden groter. Daarom gaan we altijd uit van de R van 14 dagen geleden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:31:36 #191
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196392082
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat de financiële stimulans niet voldoende is. Dat is waar dan voor gevochten moet worden (door de tweede kamer bijvoorbeeld). Het sluiten van een extra sector lost het niet ineens op voor de horeca, die zullen sowieso niet met meer dan 30 mensen of een kleine bezetting kunnen gaan draaien, dus echt kostendekkend zullen ze ook dan niet snel gaan draaien.
Je gaat de problemen niet oplossen voor de horeca (al zijn er andere sectoren die ook keihard geraakt worden, maar horeca is altijd een makkelijk voorbeeld :P) nee, maar je kan ze op z'n minst weer een kans geven.

Dat doe je door ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk dalen. Maandenlang rond het zelfde niveau blijven hangen (een niveau waar versoepelingen niet mogelijk zijn) doet het tegenovergestelde. Ik snap ook echt wel dat onderwijs enorm belangrijk is. Maar ik snap niet waarom het zo bezwaarlijk is dat ze een wat langere kerstvakantie overwegen (weken die in het voorjaar te compenseren zijn) (als zie ik ze dat niet doen hoor - dat terzijde). Niet voor jou persoonlijk overigens. Het valt me gewoon op alsof het onderwijs een uitzonderingspositie heeft (net als kerken); terwijl er best wat aanwijzingen zijn (en een langere kerstvakantie kan daar wellicht meer duidelijkheid over bieden) dat juist een plek is waar we snelle winst mee kunnen pakken.

Ik zeg niet dat het een zekerheid is dat scholen een grote rol spelen, maar er zijn op z'n minst aanwijzingen en de periode rond de kerstvakantie zou wel de uitgelezen kans zijn om eens beter in kaart te brengen welke effecten dat kan hebben op de cijfers.

In het tempo van nu (en met in het achterhoofd dat de vaccins ook nog een paar maanden op zich laten wachten voor het grote publiek - en voor de groep die het vaakst in de ziekenhuizen terecht komt) kan de horeca misschien pas rond april open. Met mazzel. Terwijl sommige ouders al moeilijk doen over twee weken langer thuis te moeten werken met hun kind. Dat is ook écht niet makkelijk en ook zwaar kut, maar ondertussen mogen ondernemers wel maanden lang schade lijden. Vind ik niet binnen de boodschap van ''met zn allen tegen Corona'' vallen, mja. Mijn standpunt is in middels wel duidelijk alleen, wil ook niet elke dag hetzelfde roepen _O- Ik snap ook wel dat iedereen het anders ziet, ligt bij iedereen gevoelig. Waar je ook ingrijpt.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:31:54 #192
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196392085
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:22 schreef dick_laurent het volgende:
Dus R ligt net boven de 1 ... houdt dat dan in dat we weer (licht) aan het stijgen zijn?
Nee, die 'stijging' is ergens al een wel geweest, maar uitgesmeerd over dagen en gemixt met resultaten van dagen met een R net onder de 1. Je ziet zoiets, tenzij het langdurig is, niet aanwijsbaar terug in de dagcijfers.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:34:48 #193
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196392122
Mooi!

Laten we hopen dat deze daling geen incident, maar een trend is
Zuiger van het FOK!-OMT
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:35:31 #194
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196392128
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:31 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Je gaat de problemen niet oplossen voor de horeca (al zijn er andere sectoren die ook keihard geraakt worden, maar horeca is altijd een makkelijk voorbeeld :P) nee, maar je kan ze op z'n minst weer een kans geven.

Dat doe je door ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk dalen. Maandenlang rond het zelfde niveau blijven hangen (een niveau waar versoepelingen niet mogelijk zijn) doet het tegenovergestelde. Ik snap ook echt wel dat onderwijs enorm belangrijk is. Maar ik snap niet waarom het zo bezwaarlijk is dat ze een wat langere kerstvakantie overwegen (weken die in het voorjaar te compenseren zijn) (als zie ik ze dat niet doen hoor - dat terzijde). Niet voor jou persoonlijk overigens. Het valt me gewoon op alsof het onderwijs een uitzonderingspositie heeft (net als kerken); terwijl er best wat aanwijzingen zijn (en een langere kerstvakantie kan daar wellicht meer duidelijkheid over bieden) dat juist een plek is waar we snelle winst mee kunnen pakken.

Ik zeg niet dat het een zekerheid is dat scholen een grote rol spelen, maar er zijn op z'n minst aanwijzingen en de periode rond de kerstvakantie zou wel de uitgelezen kans zijn om eens beter in kaart te brengen welke effecten dat kan hebben op de cijfers.

In het tempo van nu (en met in het achterhoofd dat de vaccins ook nog een paar maanden op zich laten wachten voor het grote publiek - en voor de groep die het vaakst in de ziekenhuizen terecht komt) kan de horeca misschien pas rond april open. Met mazzel. Terwijl sommige ouders al moeilijk doen over twee weken langer thuis te moeten werken met hun kind. Dat is ook écht niet makkelijk en ook zwaar kut, maar ondertussen mogen ondernemers wel maanden lang schade lijden. Vind ik niet binnen de boodschap van ''met zn allen tegen Corona'' vallen, mja. Mijn standpunt is in middels wel duidelijk alleen, wil ook niet elke dag hetzelfde roepen _O- Ik snap ook wel dat iedereen het anders ziet, ligt bij iedereen gevoelig. Waar je ook ingrijpt.
Als we nog wat gaan dalen in december dan zouden ze gewoon in januari horeca (en sport) weer met wat restricties open moeten doen. Solidariteit mag wel eens van wat meer kanten komen, en je wilt niet weten wat er gebeurt met al die sportverenigingen als die nog tot ergens in april zelfs nog geen AA-tje aan een jeugdlid mogen verkopen omdat de kantine officieel dicht moet blijven.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:35:32 #195
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_196392129
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:31 schreef VoMy het volgende:

[..]

Nee, die 'stijging' is ergens al een wel geweest, maar uitgesmeerd over dagen en gemixt met resultaten van dagen met een R net onder de 1. Je ziet zoiets, tenzij het langdurig is, niet aanwijsbaar terug in de dagcijfers.
Maar dat R getal is toch niet zo absoluut ook? Ik hoor altijd dat hij schommelt tussen de blablabla en blablabla.
Ik meen mij te herinneren dat het een soort van inschatting is.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:36:25 #196
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196392139
GGD heeft gewoon een chronische storing tot 8 december waardoor we onder de 3600 komen en komt dan op 9 december met 20.000 achterstallige besmettingen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:36:48 #197
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196392145
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:35 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Als we nog wat gaan dalen in december dan zouden ze gewoon in januari horeca (en sport) weer met wat restricties open moeten doen. Solidariteit mag wel eens van wat meer kanten komen, en je wilt niet weten wat er gebeurt met al die sportverenigingen als die nog tot ergens in april zelfs nog geen AA-tje aan een jeugdlid mogen verkopen omdat de kantine officieel dicht moet blijven.
Eens ja.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:38:34 #198
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196392162
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat stel je nog voor? De ME de straat op en iedereen naar binnen knuppelen? Ik denk niet dat je met maatregelen nog heel veel kunt bereiken. De grens is bereikt, men is er klaar mee.
Maar men blijft hangen in het adagium "de besmettingen zijn te hoog, dus we moeten meer maatregelen".
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196392182
Update van 24 November (dinsdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9763 besmettingen. (mutaties : 10) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9690, mutaties 7) het is zeker dat 19-10 piekdag was

In heel oktober vonden nog 33 mutaties plaats (-10 t.o.v. gisteren)

Dag met grootste mutatie : 23-11 761 (-380 dan de voorgaande dag met grootste mutatie)
Oudste mutatie : 9-8

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 2371 (-907 t.o.v. gisteren) van de afgelopen 5 dagen, 1039(-299 tov gisteren) t.o.v. gisteren) van de 5 dagen daarvoor, en de overige 268(-33 t.o.v. gisteren) nog ouder. De datavertraging lijkt iets minder te worden, wat inherent is aan minder besmettingen, maar is duurt nog altijd z'n 10 dagen voor de meeste mutaties zijn verwerkt, in het weekend lijkt de vertraging weer verder op te lopen.

16-10 lijkt de dag dat de meeste mutaties zijn verwerkt, dit is 1 week eerder dan in de vorige update gemeld is.

De trend over de laatste dagen :
19-11 3865 (464 mutaties)
20-11 3069 (644 mutaties)
21-11 2132 (376 mutaties)
22-11 1410 (126 mutaties)
23-11 1035 (761 mutaties)

23-11 werden veel minder mutaties gemeld als de afgelopen dagen gemiddeld was

De lijn van is redelijk stabiel en nog steeds iets dalende de laatste dagen, de meeste mutaties vinden de eerste 5 dagen plaatst.
Er is geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehaald.

Tenslotte nog een grafiek over de de cijfers zoals ze nu bekend zijn (de laatste 10 dagen zijn zeker nog niet compleet)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196392184
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:36 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Eens ja.
Dus er komt een vuurwerkverbod om de zorg te ontlasten rond Oud & Nieuw en intussen gaan we maatregelen minder stringent maken zodat de horeca weer open kan? Niet logisch en gaat niet gebeuren.

Dat hier een hosannastemming heerst na een laag dagcijfer verandert niets aan de berichten van het OMT dat de maatregelen zeker niet kunnen worden versoepeld en dat er zelfs moet worden onderzocht of aanvullende maatregelen wenselijk zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:41:39 #201
432997 Ven1972
Man met humor
pi_196392196
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:36 schreef Momo het volgende:
GGD heeft gewoon een chronische storing tot 8 december waardoor we onder de 3600 komen en komt dan op 9 december met 20.000 achterstallige besmettingen.
Ja dat is het ook.... Maar er wordt nu niet meer gemeld in de pers dat er weer storing is.
Humor, serieus en vrolijk!
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:41:59 #202
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196392199
Onderwijspersoneel testte nog maar 8% positief. Niets tegen leraren/docenten/meesters, maar het beeld dat ze in onredelijke omstandigheden zouden werken wat betreft blootstelling aan het virus valt dan toch nog wel mee?
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:42:04 #203
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196392200
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:35 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Als we nog wat gaan dalen in december dan zouden ze gewoon in januari horeca (en sport) weer met wat restricties open moeten doen. Solidariteit mag wel eens van wat meer kanten komen, en je wilt niet weten wat er gebeurt met al die sportverenigingen als die nog tot ergens in april zelfs nog geen AA-tje aan een jeugdlid mogen verkopen omdat de kantine officieel dicht moet blijven.
Juist.

Kroegen, feestcafe's etc gewoon nog even dicht.

Restaurants kunnen prima open, datzelfde geldt voor sportkantines. Dan zou je in principe eerst kunnen beginnen met een alcoholverbod in kantines.

Buiten sporten etc moet gewoon weer volledig open gegooid worden zonder groep grootte restricties
Zuiger van het FOK!-OMT
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:42:31 #204
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196392207
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dus er komt een vuurwerkverbod om de zorg te ontlasten rond Oud & Nieuw en intussen gaan we maatregelen minder stringent maken zodat de horeca weer open kan? Niet logisch en gaat niet gebeuren.

Dat hier een hosannastemming heerst na een laag dagcijfer verandert niets aan de berichten van het OMT dat de maatregelen zeker niet kunnen worden versoepeld en dat er zelfs moet worden onderzocht of aanvullende maatregelen wenselijk zijn.
Ik had het over januari he. December gewoon verder met dit pakket lijkt me evident.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:43:01 #205
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196392210
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:31 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Je gaat de problemen niet oplossen voor de horeca (al zijn er andere sectoren die ook keihard geraakt worden, maar horeca is altijd een makkelijk voorbeeld :P) nee, maar je kan ze op z'n minst weer een kans geven.

Dat doe je door ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk dalen. Maandenlang rond het zelfde niveau blijven hangen (een niveau waar versoepelingen niet mogelijk zijn) doet het tegenovergestelde. Ik snap ook echt wel dat onderwijs enorm belangrijk is. Maar ik snap niet waarom het zo bezwaarlijk is dat ze een wat langere kerstvakantie overwegen (weken die in het voorjaar te compenseren zijn) (als zie ik ze dat niet doen hoor - dat terzijde). Niet voor jou persoonlijk overigens. Het valt me gewoon op alsof het onderwijs een uitzonderingspositie heeft (net als kerken); terwijl er best wat aanwijzingen zijn (en een langere kerstvakantie kan daar wellicht meer duidelijkheid over bieden) dat juist een plek is waar we snelle winst mee kunnen pakken.

Ik zeg niet dat het een zekerheid is dat scholen een grote rol spelen, maar er zijn op z'n minst aanwijzingen en de periode rond de kerstvakantie zou wel de uitgelezen kans zijn om eens beter in kaart te brengen welke effecten dat kan hebben op de cijfers.

In het tempo van nu (en met in het achterhoofd dat de vaccins ook nog een paar maanden op zich laten wachten voor het grote publiek - en voor de groep die het vaakst in de ziekenhuizen terecht komt) kan de horeca misschien pas rond april open. Met mazzel. Terwijl sommige ouders al moeilijk doen over twee weken langer thuis te moeten werken met hun kind. Dat is ook écht niet makkelijk en ook zwaar kut, maar ondertussen mogen ondernemers wel maanden lang schade lijden. Vind ik niet binnen de boodschap van ''met zn allen tegen Corona'' vallen, mja. Mijn standpunt is in middels wel duidelijk alleen, wil ook niet elke dag hetzelfde roepen _O- Ik snap ook wel dat iedereen het anders ziet, ligt bij iedereen gevoelig. Waar je ook ingrijpt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens. Ik vraag me dus vooral af of de huidige maatregelen voldoende zijn om verder te blijven dalen. Indien ja, dan kun je misschien wel zonder scholen te sluiten (bijvoorbeeld) midden januari weer langzaam open met de horeca ipv begin januari met scholen te sluiten.

Ik vind ook dat een groot deel van de mensen die hun kind 2 weken thuis moeten houden omdat het ongemakkelijk is vooral een zeurprobleem is, maar ik maak me vooral zorgen over kinderen die al moeite hebben om mee te komen. Mijn broertje was zo iemand, dus ik heb van dichtbij meegemaakt hoeveel impact een goede schoolervaring kan hebben.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196392215
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh, dat zie ik echt niet zitten. Ik vertrouw mijn lief niet eens toe dat hij in z'n eentje de kwaliteit van een school inschat. :+

Gelukkig hebben wij vorig jaar (toen onze zoon in groep 6 zat) al voorwerk verricht en een flink aantal scholen van het lijstje bezocht. Je moet wel in Amsterdam.

Op- en afstroommogelijkheden zijn in de praktijk helaas vaak een wassen neus.
Mja ik denk dat ik een kleine maand geleden een opmerking maakte over masker acne.. hadden ze een of ander hip woord voor bedacht. Nou, sommige users moest je eens horen! Het was de reinste flauwekul .. ik heb van alles op me af gekregen door dat aan te tippen.

Nu kwam het een dezer dagen voorbij op RTL en dan is het ineens wel waarheid :?

Dat vind ik lastig. En dat is met meer dingen.

'O je gaat geen corona vaccin halen' ===>> antivaxxer

'O je gaat geen mondkapjes dragen' ===>> complotgek

Af en toe bijt ik mijn tong dan maar even door en denk ik 'het zal wel'. Niet altijd de energie om er op in te gaan.
Maar goed .. ben al lang blij dat het nu opgepikt word. En ik ben af en toe ook niet de sterkste om genuanceerd zaken ter bespreking te brengen, toegegeven.

Brengt me gelijk tot het volgende.
Zijn jullie niet moe? Hebben jullie niet een dag dat je denkt: Vandaag wil ik even heeeeelemaal niks horen over corona? Ik merk aan mezelf dat het best energie vreet soms.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:43:34 #207
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196392218
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dus er komt een vuurwerkverbod om de zorg te ontlasten rond Oud & Nieuw en intussen gaan we maatregelen minder stringent maken zodat de horeca weer open kan? Niet logisch en gaat niet gebeuren.

Dat hier een hosannastemming heerst na een laag dagcijfer verandert niets aan de berichten van het OMT dat de maatregelen zeker niet kunnen worden versoepeld en dat er zelfs moet worden onderzocht of aanvullende maatregelen wenselijk zijn.
Alleen als die daling door zet natuurlijk he. ;) Met de huidige staat van zaken moet je niks gaan versoepelen nee; ik dreun niet voor niets al pagina na pagina dat ze met de huidige stand van zaken moeten gaan ingrijpen op wat meer plekken.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:44:10 #208
274204 crew  Mexicanobakker
pi_196392226
R
1

:{
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_196392233
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:27 schreef DustPuppy het volgende:
Is dan nu eindelijk het gevolg van die strengere maatregelen van 2 weken?

Beetje laat...
Nee we zien hier het natuurlijk verloop.

Icm de door herfstvakantie geinduceerde effecten hierop.
pi_196392241
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:41 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Ja dat is het ook.... Maar er wordt nu niet meer gemeld in de pers dat er weer storing is.
Het is makkelijk afgeven op de GGD's. Rapportagevertragingen horen erbij. In Nederland zijn er juist minder uitschieters dan in menig ander land. Zorg gewoon dat je niet op dagkoersen afgaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:45:25 #211
408813 crew  trein2000
pi_196392242
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:42 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Juist.

Kroegen, feestcafe's etc gewoon nog even dicht.

Restaurants kunnen prima open, datzelfde geldt voor sportkantines. Dan zou je in principe eerst kunnen beginnen met een alcoholverbod in kantines.

Buiten sporten etc moet gewoon weer volledig open gegooid worden zonder groep grootte restricties
Zullen we sportkantines maar gewoon gelijkstellen aan feestcafes. Dat was echt God zegene de greep in de zomer
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:46:04 #212
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196392246
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:42 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Juist.

Kroegen, feestcafe's etc gewoon nog even dicht.

Restaurants kunnen prima open, datzelfde geldt voor sportkantines. Dan zou je in principe eerst kunnen beginnen met een alcoholverbod in kantines.

Buiten sporten etc moet gewoon weer volledig open gegooid worden zonder groep grootte restricties
Sowieso als je in b.v. maart weer wedstrijden wilt laten spelen (liefst eerder, maar laten we aan de conservatieve kant blijven) dan moeten teams na maanden amper iets doen wel eerst de kans krijgen weer wat fatsoenlijke trainingsmeters te maken.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:46:06 #213
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196392247
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zullen we sportkantines maar gewoon gelijkstellen aan feestcafes. Dat was echt God zegene de greep in de zomer
Daarom alcoholverbod voor sportkantines
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_196392257
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:46 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Daarom alcoholverbod voor sportkantines
Hou ze dan maar dicht.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:47:14 #215
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196392259
Mooiste is natuurlijk gewoon een snelle uitrol van die vaccins :P
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:47:54 #216
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196392269
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:43 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Mja ik denk dat ik een kleine maand geleden een opmerking maakte over masker acne.. hadden ze een of ander hip woord voor bedacht. Nou, sommige users moest je eens horen! Het was de reinste flauwekul .. ik heb van alles op me af gekregen door dat aan te tippen.

Nu kwam het een dezer dagen voorbij op RTL en dan is het ineens wel waarheid :?

Dat vind ik lastig. En dat is met meer dingen.

'O je gaat geen corona vaccin halen' ===>> antivaxxer

'O je gaat geen mondkapjes dragen' ===>> complotgek

Af en toe bijt ik mijn tong dan maar even door en denk ik 'het zal wel'. Niet altijd de energie om er op in te gaan.
Maar goed .. ben al lang blij dat het nu opgepikt word. En ik ben af en toe ook niet de sterkste om genuanceerd zaken ter bespreking te brengen, toegegeven.

Brengt me gelijk tot het volgende.
Zijn jullie niet moe? Hebben jullie niet een dag dat je denkt: Vandaag wil ik even heeeeelemaal niks horen over corona? Ik merk aan mezelf dat het best energie vreet soms.
Daar heb je gelijk in hoor, het is alleen zo menselijk om het te proberen in hokjes te stoppen. Er zijn ontzettend veel nuances in een discussie, die niet altijd zichtbaar worden. In veel gevallen vind ik dat het in dit topic erg goed gaat qua nuance, uitzonderingen daargelaten.

Over corona-moe, Ik vond het een ontzettend goede grap van GeenStijl om een corona-blocker te introduceren, dat liet me wel zien hoeveel erover ging: https://www.geenstijl.nl/5152864/mediadoctoren/

Voor mezelf helpt het goed om te bepalen welk nieuws ik wanneer lees. Ik heb bijvoorbeeld alle pushmeldingen uit staan.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:48:35 #217
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196392279
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:43 schreef chratnox het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens. Ik vraag me dus vooral af of de huidige maatregelen voldoende zijn om verder te blijven dalen. Indien ja, dan kun je misschien wel zonder scholen te sluiten (bijvoorbeeld) midden januari weer langzaam open met de horeca ipv begin januari met scholen te sluiten.

Ik vind ook dat een groot deel van de mensen die hun kind 2 weken thuis moeten houden omdat het ongemakkelijk is vooral een zeurprobleem is, maar ik maak me vooral zorgen over kinderen die al moeite hebben om mee te komen. Mijn broertje was zo iemand, dus ik heb van dichtbij meegemaakt hoeveel impact een goede schoolervaring kan hebben.
Als je met de huidige maatregelen consistent door daalt zou ik ook geen voorstander zijn om in te gaan grijpen op scholen; enkel om die daling iets sneller te laten gaan. Dus wat dat betreft zijn we het ook gewoon eens :Y

Maar het lijkt er vooralsnog (oké, de cijfers van vandaag waren dan wel weer een stuk lager, hopen dat dat aanhoud uiteraard) op dat we een beetje rond de 5000-6000 blijven hangen. Ik zou er dan weer geen voorstander van zijn om enkel het huidige pakket aan te houden als dit nog weken door zet. Mochten de cijfers rond de 5000-6000 blijven hangen rond kerst, dan zou ik toch echt gaan hopen dat ze de kerstvakantie verlengen en die weken later in het jaar weg compenseren, zodat de leerlingen nog steeds evenveel weken les krijgen. Dan heeft het toch niet per definitie zoveel impact op de leerlingen?
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_196392288
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:31 schreef VoMy het volgende:

[..]

Nee, die 'stijging' is ergens al een wel geweest, maar uitgesmeerd over dagen en gemixt met resultaten van dagen met een R net onder de 1. Je ziet zoiets, tenzij het langdurig is, niet aanwijsbaar terug in de dagcijfers.
Ik lees nu het volgende op de RIVM-site:
quote:
Dagcijfers (in sommige media gecorrigeerd voor nagekomen wijzigingen, en in andere media niet) kunnen door nameldingen soms sterk fluctueren en zijn daarom minder geschikt om het verloop van de epidemie te monitoren.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:49:56 #219
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_196392289
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:43 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]


Brengt me gelijk tot het volgende.
Zijn jullie niet moe? Hebben jullie niet een dag dat je denkt: Vandaag wil ik even heeeeelemaal niks horen over corona? Ik merk aan mezelf dat het best energie vreet soms.
Wat doe je in dit topic dan :')

Niet te vaak in COR komen en je hoort er amper wat nog over.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:50:35 #220
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196392293
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:47 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Hou ze dan maar dicht.
Hoezo?

Er is meer te koop in een kantine dan alcohol. Vooral de jeugd geeft veel geld uit daar aan snoep, aa, snacks etc.
Zuiger van het FOK!-OMT
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:51:15 #221
408813 crew  trein2000
pi_196392301
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:46 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Daarom alcoholverbod voor sportkantines
Gaat geen fuck helpen. Gewoon kantine dicht.

Verder wel met je eens hoor.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:51:31 #222
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196392302
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:50 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Hoezo?

Er is meer te koop in een kantine dan alcohol. Vooral de jeugd geeft veel geld uit daar aan snoep, aa, snacks etc.
Ja, maar straks wordt het nog gezellig. Dat is niet de bedoeling.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:51:57 #223
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196392304
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, maar straks wordt het nog gezellig. Dat is niet de bedoeling.
Ja, na 5 AA'tjes wordt het tijd om naar huis te gaan
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_196392306
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:17 schreef LTVDK het volgende:
[ afbeelding ]
Dit zijn toch alleszins redelijke cijfers vooralsnog.

En vrijwel alles komt neer op ongeveer 15% daling. Alleen het aantal nieuwe meldingen niet, maar als je dan weer het positieve percentage (12/13,8) neemt weer wel.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:52:05 #225
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_196392308
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Gaat geen fuck helpen. Gewoon kantine dicht.

Verder wel met je eens hoor.
Vrees ook dat er een heupflesje rum meegaat voor in de cola ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:52:13 #226
408813 crew  trein2000
pi_196392309
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
en die weken later in het jaar weg compenseren, zodat de leerlingen nog steeds evenveel weken les krijgen.
Dat lijkt me onbegonnen werk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196392316
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:41 schreef VoMy het volgende:
Onderwijspersoneel testte nog maar 8% positief. Niets tegen leraren/docenten/meesters, maar het beeld dat ze in onredelijke omstandigheden zouden werken wat betreft blootstelling aan het virus valt dan toch nog wel mee?
Nee dat valt niet mee.
Het grootste deel beschikt over een robuust immuun systeem vanwege jarenlange blootstelling aan pathogenen vandaar het lage percentage.

Mensen die < dan 1-2 jaar in het onderwijs werkzaam zijn beschikken daar nog niet over, en oudere leerkrachten niet meer.
pi_196392319
Wel interessant het niveau van BCO is inmiddels op 46.3% setting bekend.

51.8% Thuissituatie (huisgenoten en partner, niet samenwonend)
19.5% Bezoek in de thuissituatie (van of bij familie, vrienden, enz.)
15.4% Werksituatie
8.5% School en kinderopvang
5.5% Verpleeghuis of woonzorgcentrum voor ouderen
1.5% Vrijetijdsbesteding, zoals sportclub
1.4% 2e lijn gezondheidszorg / ziekenhuis
1.3% Overige gezondheidszorg
1.1% Overig
1.0% Woonvoorziening voor mensen met een beperking
0.7% Overige woonvoorziening
0.5% Religieuze bijeenkomsten
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:53:45 #229
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_196392323
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:44 schreef Za het volgende:

[..]

Nee we zien hier het natuurlijk verloop.

Icm de door herfstvakantie geinduceerde effecten hierop.
Zo'n grote delta kan ik niet verklaren met een natuurlijk verloop.

De trend was naar beneden, maar dit is een te grote sprong
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_196392328
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:49 schreef Dven het volgende:

[..]

Wat doe je in dit topic dan :')

Niet te vaak in COR komen en je hoort er amper wat nog over.
Dat doe ik dus soms ook :Y
Even een dagje geen nos.nl / geen fok / geen whatsapp waar iedereen het alleen maar daarover lijkt te kunnen hebben

Gewoon ouderwets met een goed boek op de bank. Dan kan ik er weer tegenaan :Y

Vandaag volg ik het wel vanwege de motie vanmiddag aangaande verplichting mondkapjes en mogelijke sluiting van scholen. Maar soms kan ik ook alles uit zetten (tv, radio, telefoon) en denken: 'ik hoor en zie het morgen allemaal wel'.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:54:45 #231
408813 crew  trein2000
pi_196392331
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:52 schreef zalkc het volgende:

[..]

Vrees ook dat er een heupflesje rum meegaat voor in de cola ;)
Ongetwijfeld. Maar ook zonder alcohol is het daar chaos.

Vergeet ook niet dat het daar allemaal goedwillende vrijwilligers zijn in de meeste gevallen. Die hebben helemaal geen zin in gedoe.

Niet in de kantine maar op het complex heb ik het ook wel gemerkt. Dat er in een keer publiek langs de lijn staat. En men stond er bij en keek er naar.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:55:14 #232
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196392338
twitter
pi_196392341
Overigens ging het verzwaarde pakket op 5 november in. Misschien is er dus precies op tijd verzwaard? ;)

En je zou achteraf kunnen stellen dat mensen als Rutte en De Jonge wel gelijk hadden destijds.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:55:50 #234
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196392346
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:53 schreef Za het volgende:

[..]

Nee dat valt niet mee.
Het grootste deel beschikt over een robuust immuun systeem vanwege jarenlange blootstelling aan pathogenen vandaar het lage percentage.

Mensen die < dan 1-2 jaar in het onderwijs werkzaam zijn beschikken daar nog niet over, en oudere leerkrachten niet meer.
Wat is dit nou weer voor verhaal...? Sowieso heeft je immuunsysteem niets te maken met wel/niet besmet, alleen eventueel met de hevigheid.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:55:53 #235
408813 crew  trein2000
pi_196392347
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:53 schreef _serial_ het volgende:
Wel interessant het niveau van BCO is inmiddels op 46.3% setting bekend.

51.8% Thuissituatie (huisgenoten en partner, niet samenwonend)
19.5% Bezoek in de thuissituatie (van of bij familie, vrienden, enz.)
15.4% Werksituatie
8.5% School en kinderopvang
5.5% Verpleeghuis of woonzorgcentrum voor ouderen
1.5% Vrijetijdsbesteding, zoals sportclub
1.4% 2e lijn gezondheidszorg / ziekenhuis
1.3% Overige gezondheidszorg
1.1% Overig
1.0% Woonvoorziening voor mensen met een beperking
0.7% Overige woonvoorziening
0.5% Religieuze bijeenkomsten
Kortom in ruim 70% van de bekende gevallen helpen maatregelen geen fuck.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196392351
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:53 schreef DustPuppy het volgende:

Zo'n grote delta kan ik niet verklaren met een natuurlijk verloop.

De trend was naar beneden, maar dit is een te grote sprong
Die laatste sprong is makkelijk te verklaren doordat er meer ruimte kwam in de teststraten, en mensen die zich even daarvoor lastig konden laten testen om die reden dat toch nog even hebben laten doen.
Je krijgt dan met terugwerkende kracht nog wat besmettingen in beeld.

BTW verloopt een virus altijd exponentieel.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:56:40 #237
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196392359
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Kortom in ruim 70% van de bekende gevallen helpen maatregelen geen fuck.
Nou je niet meer op bezoek zou gaan bij andere huishoudens
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:56:49 #238
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196392364
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:55 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Ervoor dus. Verzwaring zie je pas iets later eventueel in de cijfers.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:57:02 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196392366
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Kortom in ruim 70% van de bekende gevallen helpen maatregelen geen fuck.
75, want ik denk dat je de verpleeghuizen ook wel mee kan tellen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196392369
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:56 schreef Momo het volgende:

[..]

Nou je niet meer op bezoek zou gaan bij andere huishoudens
En vooral niet op kantoor gaan werken, scheelt ook weer besmettingen in de thuissituatie.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:57:28 #241
408813 crew  trein2000
pi_196392376
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:55 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Ik neem aan dat die zeer scherpe daling van de laatste dagen veroorzaakt is door incomplete data?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 14:57:42 #242
408813 crew  trein2000
pi_196392381
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:56 schreef Momo het volgende:

[..]

Nou je niet meer op bezoek zou gaan bij andere huishoudens
Niet afdwingbaar.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:58:01 #243
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196392386
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:43 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Mja ik denk dat ik een kleine maand geleden een opmerking maakte over masker acne.. hadden ze een of ander hip woord voor bedacht. Nou, sommige users moest je eens horen! Het was de reinste flauwekul .. ik heb van alles op me af gekregen door dat aan te tippen.

Nu kwam het een dezer dagen voorbij op RTL en dan is het ineens wel waarheid :?

Dat vind ik lastig. En dat is met meer dingen.

'O je gaat geen corona vaccin halen' ===>> antivaxxer

'O je gaat geen mondkapjes dragen' ===>> complotgek

Af en toe bijt ik mijn tong dan maar even door en denk ik 'het zal wel'. Niet altijd de energie om er op in te gaan.
Maar goed .. ben al lang blij dat het nu opgepikt word. En ik ben af en toe ook niet de sterkste om genuanceerd zaken ter bespreking te brengen, toegegeven.

Brengt me gelijk tot het volgende.
Zijn jullie niet moe? Hebben jullie niet een dag dat je denkt: Vandaag wil ik even heeeeelemaal niks horen over corona? Ik merk aan mezelf dat het best energie vreet soms.
Ja, het ligt compleet aan anderen dat ze je als complotgekkie zien.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:58:27 #244
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196392391
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ongetwijfeld. Maar ook zonder alcohol is het daar chaos.

Vergeet ook niet dat het daar allemaal goedwillende vrijwilligers zijn in de meeste gevallen. Die hebben helemaal geen zin in gedoe.

Niet in de kantine maar op het complex heb ik het ook wel gemerkt. Dat er in een keer publiek langs de lijn staat. En men stond er bij en keek er naar.
Dat werd dan ook verboden. En dat was prima. De overheid stuurt aan op dat sporten gezond is. Ik geloof dat er 2 miljoen Nederlanders aan teamsport buiten doet, maar er wordt geen enkel (sportief) perspectief gegeven aan deze enorme groep.

Dan kun je zeggen, dan ga je toch een rondje hardlopen? Klopt.. maar ik zie niet een speler van ons 8e elftal (50 jaar en ouder) even 3x per week 5 of 10 km hardlopen.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_196392395
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:55 schreef VoMy het volgende:

Sowieso heeft je immuunsysteem niets te maken met wel/niet besmet, alleen eventueel met de hevigheid.
Exact, dus velen zullen asymptomatisch zijn, en daarom niet in de teststraten staan.
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:00:20 #246
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196392415
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat lijkt me onbegonnen werk.
Hoezo is dat onbegonnen werk? Twee extra weken rond de kerstvakantie. Na de kerstvakantie heb je nog meerdere vakantie weken. Daar kan je het gewoon mee compenseren.

Van allerlei sectoren word er verwacht dat ze creatief moeten gaan zijn met oplossingen, maar dit voorbeeld is al ''onbegonnen werk'' voor scholen? -O- Dat is dus wat ik bedoelde toen ik zei dat scholen soms een beetje een uitzonderingspositie lijken te hebben.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:00:23 #247
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196392416
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:53 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Zo'n grote delta kan ik niet verklaren met een natuurlijk verloop.

De trend was naar beneden, maar dit is een te grote sprong
Dit is wat ik gisteren noemde in dit topic. Als er gisteren meer meldingen gedaan zijn omdat er nog meldingen van zondag lagen (als voorbeeldje), dan zijn de meldingen van zondag lager, maandag hoger en dinsdag weer lager. Gevolg, het lijkt een stuk beter te gaan, maar heeft te maken met een rapportagevertraging.

Tip: laat de cijfers op de dag zelf los en kijk naar cijfers van een paar dagen oud (na een dag of 7 is de data zo'n 75% tot 80% compleet hadden @DireStraits7 en ik een keer becijferd geloof ik). De wekelijkse cijfers zijn het beste, maar de dagcijfers zijn zinvol om uiteen te zetten hoe de eerdere dagen verschillen.

Als er morgen een storing optreedt bij GGD/RIVM en er worden 2000 meldingen doorgegeven worden er de dag erna ineens 7000 meldingen doorgegeven omdat die cijfers erbij zitten. De (delta-)dagcijfers hebben waarde, maar niet voor een trend zonder ze in context te plaatsen of te corrigeren.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:00:26 #248
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196392417
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:58 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Dat werd dan ook verboden. En dat was prima. De overheid stuurt aan op dat sporten gezond is. Ik geloof dat er 2 miljoen Nederlanders aan teamsport buiten doet, maar er wordt geen enkel (sportief) perspectief gegeven aan deze enorme groep.

Dan kun je zeggen, dan ga je toch een rondje hardlopen? Klopt.. maar ik zie niet een speler van ons 8e elftal (50 jaar en ouder) even 3x per week 5 of 10 km hardlopen.
We doen niet aan perspectief. We herhalen gewoon iedere twee weken dat je nog twee weken vol moet houden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:01:51 #249
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196392431
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:53 schreef _serial_ het volgende:
Wel interessant het niveau van BCO is inmiddels op 46.3% setting bekend.

51.8% Thuissituatie (huisgenoten en partner, niet samenwonend)
19.5% Bezoek in de thuissituatie (van of bij familie, vrienden, enz.)
15.4% Werksituatie
8.5% School en kinderopvang
5.5% Verpleeghuis of woonzorgcentrum voor ouderen
1.5% Vrijetijdsbesteding, zoals sportclub
1.4% 2e lijn gezondheidszorg / ziekenhuis
1.3% Overige gezondheidszorg
1.1% Overig
1.0% Woonvoorziening voor mensen met een beperking
0.7% Overige woonvoorziening
0.5% Religieuze bijeenkomsten
Dus we moeten straks voor die 1.1% Overig (daar zullen winkels wel onder vallen) dus verplicht mondkapjes gaan dragen. Topbeleid :')
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 15:02:02 #250
408813 crew  trein2000
pi_196392435
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:58 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Dat werd dan ook verboden. En dat was prima. De overheid stuurt aan op dat sporten gezond is. Ik geloof dat er 2 miljoen Nederlanders aan teamsport buiten doet, maar er wordt geen enkel (sportief) perspectief gegeven aan deze enorme groep.

Dan kun je zeggen, dan ga je toch een rondje hardlopen? Klopt.. maar ik zie niet een speler van ons 8e elftal (50 jaar en ouder) even 3x per week 5 of 10 km hardlopen.
Dat publieksincident was tijdens het verbod voor de duidelijkheid.

Verder ben ik het eens hoor. Ik vind het ook raar dat een teamtraining in de winterkou verboden is maar lekker met z’n 30 zweren bij basicfit geen probleem.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:02:31 #251
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196392442
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:00 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Hoezo is dat onbegonnen werk? Twee extra weken rond de kerstvakantie. Na de kerstvakantie heb je nog meerdere vakantie weken. Daar kan je het gewoon mee compenseren.

Van allerlei sectoren word er verwacht dat ze creatief moeten gaan zijn met oplossingen, maar dit voorbeeld is al ''onbegonnen werk'' voor scholen? -O- Dat is dus wat ik bedoelde toen ik zei dat scholen soms een beetje een uitzonderingspositie lijken te hebben.
Dat hebben scholen ook. Zoals ik al eerder zei, scholen zijn bijna de enige sector waar je de negatieve impact van sluiting niet op kunt lossen door er geld tegenaan te gooien, daar krijgen die leerlingen nog lang last van.

Ik weet niet of 2 weken extra sluiten met kerstvakantie en 2 weken langer door met zomervakantie veel negatieve effecten heeft, ik vind het geen slecht idee om te onderzoeken.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 15:03:24 #252
408813 crew  trein2000
pi_196392455
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:00 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Hoezo is dat onbegonnen werk? Twee extra weken rond de kerstvakantie. Na de kerstvakantie heb je nog meerdere vakantie weken. Daar kan je het gewoon mee compenseren.

Van allerlei sectoren word er verwacht dat ze creatief moeten gaan zijn met oplossingen, maar dit voorbeeld is al ''onbegonnen werk'' voor scholen? -O- Dat is dus wat ik bedoelde toen ik zei dat scholen soms een beetje een uitzonderingspositie lijken te hebben.
Omdat mensen in die vakanties ook dingen gepland kunnen hebben? Zowel de school qua onderhoud als leerlingen en personeel qua activiteiten. Daar kun je niet meer zo maar op terugkomen.
Dan kun je beter gewoon de boel de boel laten en die 2 weken overslaan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:03:39 #253
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196392457
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:17 schreef _serial_ het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 3979
Totaal: 493744 (+3926 ivm -53 corr.)

Opgenomen*: 223
Huidig*: 1399 (-33)

Opgenomen op IC*: 32
Huidig*: 526 (-10)
* LCPS cijfers - lcps.nu

Overleden: 90
Totaal: 9035

Gemeentes met +10 besmettingen
198 Amsterdam
127 's-Gravenhage
120 Rotterdam
79 Almere
69 Utrecht
65 Tilburg
62 Eindhoven
54 Haarlemmermeer
50 Zaanstad
50 Breda
48 Arnhem
42 Enschede
42 's-Hertogenbosch
41 Altena
39 Urk
38 Haarlem
37 Amersfoort
36 Westland
34 Leiden
33 Almelo
33 Zoetermeer
31 Ede
29 Dordrecht
29 Roosendaal
28 Súdwest-Fryslân
27 Deventer
27 Hengelo
26 Bergen op Zoom
25 Velsen
25 Oosterhout
25 Pijnacker-Nootdorp
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast zijn er :
16 gemeentes met 0 besmettingen
22 gemeentes met 1 besmetting
116 gemeentes met 2-5 besmettingen
74 gemeentes met 6-9 besmettingen

Zou er zo een berichtje achteraankomen van een storing?
WOOOW sub 4k! _O_ _O_ _O_ *O* *O* *O* *O*

Hugod _O_ Vanaf 1 dec gaan we helemaal als een malle met die verplichte mondkapjes _O_
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 24 november 2020 @ 15:06:05 #254
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196392490
Na deze week nog drie lesweken dit jaar. Ik vind het nog lang om niks te doen. Tevens lijkt de persco van 8 december me te ver weg. Een extra, geplande, scholensluiting lijkt me evident in deze. Al is het maar enkel het VO.
pi_196392494
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:26 schreef OProg het volgende:

[..]

Urk:

[ afbeelding ]

_O_
Villaggio Immunitatum

of

Herdimmunitatum.

_O_
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196392571
41 Altena
39 Urk

Bijna net zo veel als semi grote steden als Breda en Arnhem. Ipv scholen kan OMT het beter eens hebben over kerken.
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:13:48 #257
14505 OProg
A Life in Music
pi_196392608
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:11 schreef alpeko het volgende:
41 Altena
39 Urk

Bijna net zo veel als semi grote steden als Breda en Arnhem. Ipv scholen kan OMT het beter eens hebben over kerken.
Misschien hebben ze het daar wel over. Namens het CDA en de CU gaat dit meteen de vuilbak in omdat ze hun eigen achterban niet af durven te vallen. :)
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_196392610
Nog tweek weken volhouden en dan komt het zoet. Want dat is ons beloofd.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_196392628
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dus we moeten straks voor die 1.1% Overig (daar zullen winkels wel onder vallen) dus verplicht mondkapjes gaan dragen. Topbeleid :')
De nr 1 kan je niet sluiten. Nr2 kan je niet voorkomen. Nr3 moet absoluut beter en kan je combineren met nummer 4. (goh das toevallig die overweging om de scholen te sluiten)

Maar vergeet niet dat de Nr 1 zijn oorsprong ergens anders vandaan heeft. Als we allemaal thuis blijven en helemaal niet de deur uit zouden gaan is het virus binnen 3 weken het land uit. Maar dat kan natuurlijk niet.

Kortom, 3 en 4 aanpakken en 2 zeer dringend advies om te beperken en de R daalt enorm.

Aldus deze bierviltjes logica.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 24 november 2020 @ 15:15:34 #260
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196392643
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Omdat mensen in die vakanties ook dingen gepland kunnen hebben? Zowel de school qua onderhoud als leerlingen en personeel qua activiteiten. Daar kun je niet meer zo maar op terugkomen.
Dan kun je beter gewoon de boel de boel laten en die 2 weken overslaan.
We moeten allemaal flexibel zijn. Compromis kan ook zijn om 2 weken over te slaan en 1 week te compenseren. Denk aan de studiedagen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:18:56 #261
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196392690
Jaaaaa, @_serial_, @chratnox, @DireStraits7, ik had net een inval. Ik heb een idee waarom de DOO op maandag hoger ligt dan op andere dagen.

Stel nu dat mensen een bepaalde testbereidheid hebben - die hebben ze - en die hangt af van 2 dingen:
- de duur van hun klachten
- de dag van de week.

Laten we aannemen:
- langer klachten -> meer bereidheid
- werkdag -> meer bereidheid dan weekend.
- klachten voorbij -> minder bereidheid

Stel nu dat iemand op maandag klachten ontwikkeld (DOO zou dan maandag zijn). Dan kan deze persoon zich laten testen op maandag, en als ie het niet direct doet en de klachten houden aan, dan later in de week. Het is pas op zaterdag/zondag dat de testbereidheid eventueel nog wat zou afnemen als de klachten aanhouden. Langer dan 5 dagen symptomen is echter niet gebruikelijk behalve bij de zieken.

Vergelijk dat eens met iemand die op zaterdag of zondag klachten ontwikkeld. Op zaterdag heeft die persoon minder zin om zich te laten testen (want weekend) en op maandag is de kans al vrij groot dat de symptomen alweer voorbij zijn. Zelfde voor zondag/maandag.

Zo heb je dus altijd een piekdag in de DOO op maandag qua meldingen, die dan langzaam door de week afneemt.

Het is vast niet de enige verklaring voor de hogere DOO op maandag, maar het lijkt me geen onwaarschijnlijke.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 15:19:35 #262
408813 crew  trein2000
pi_196392697
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:15 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

We moeten allemaal flexibel zijn. Compromis kan ook zijn om 2 weken over te slaan en 1 week te compenseren. Denk aan de studiedagen.
Die losse daagjes, ja dat zou wel moeten kunnen. Alhoewel ik me afvraag of het sop de kool waard is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:20:20 #263
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196392706
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:14 schreef aartstyle het volgende:

[..]

De nr 1 kan je niet sluiten. Nr2 kan je niet voorkomen. Nr3 moet absoluut beter en kan je combineren met nummer 4. (goh das toevallig die overweging om de scholen te sluiten)

Maar vergeet niet dat de Nr 1 zijn oorsprong ergens anders vandaan heeft. Als we allemaal thuis blijven en helemaal niet de deur uit zouden gaan is het virus binnen 3 weken het land uit. Maar dat kan natuurlijk niet.

Kortom, 3 en 4 aanpakken en 2 zeer dringend advies om te beperken en de R daalt enorm.

Aldus deze bierviltjes logica.
De berekening van het RIVM paar weken terug was dat de R door sluiting van middelbare scholen met 0,04 zou dalen en basisscholen nog eens 0,04. Zat een onzekerheidsmarge 2 kanten op, maar zelfs met alles dicht zouden we niet veel verder dan 0,8 komen was toen 't verhaal een beetje.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:22:07 #264
5428 crew  miss_sly
pi_196392729
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:15 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

We moeten allemaal flexibel zijn. Compromis kan ook zijn om 2 weken over te slaan en 1 week te compenseren. Denk aan de studiedagen.
Die studiedagen, die zijn voor, je verwacht het niet: studie! Zijn vaak ook al aan het begin van het jaar volgepland, volgens mij.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:24:27 #265
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196392769
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:18 schreef VoMy het volgende:
Jaaaaa, @:_serial_, @:chratnox, @:DireStraits7, ik had net een inval. Ik heb een idee waarom de DOO op maandag hoger ligt dan op andere dagen.

Stel nu dat mensen een bepaalde testbereidheid hebben - die hebben ze - en die hangt af van 2 dingen:
- de duur van hun klachten
- de dag van de week.

Laten we aannemen:
- langer klachten -> meer bereidheid
- werkdag -> meer bereidheid dan weekend.
- klachten voorbij -> minder bereidheid

Stel nu dat iemand op maandag klachten ontwikkeld (DOO zou dan maandag zijn). Dan kan deze persoon zich laten testen op maandag, en als ie het niet direct doet en de klachten houden aan, dan later in de week. Het is pas op zaterdag/zondag dat de testbereidheid eventueel nog wat zou afnemen als de klachten aanhouden. Langer dan 5 dagen symptomen is echter niet gebruikelijk behalve bij de zieken.

Vergelijk dat eens met iemand die op zaterdag of zondag klachten ontwikkeld. Op zaterdag heeft die persoon minder zin om zich te laten testen (want weekend) en op maandag is de kans al vrij groot dat de symptomen alweer voorbij zijn. Zelfde voor zondag/maandag.

Zo heb je dus altijd een piekdag in de DOO op maandag qua meldingen, die dan langzaam door de week afneemt.

Het is vast niet de enige verklaring voor de hogere DOO op maandag, maar het lijkt me geen onwaarschijnlijke.
Ik denk dat dat zeker een punt is inderdaad. Belangrijk is denk ik ook dat veel mensen nog steeds contact met huisarts zien als iets belangrijks. Een vriendin van me is huisarts-assistente, die heeft wel 's gezegd dat ze heel veel telefoontjes met vragen kregen waar het gros op was: laat je testen.

In het weekend is de huisarts niet bereikbaar maar alleen de HAP, dus is de drempel hoger. Dat is denk zeker van toepassing bij mensen die ouder zijn en een goede relatie met hun huisarts hebben (lees: in veel gevallen 60+ :))
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196392788
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:20 schreef chratnox het volgende:

[..]

De berekening van het RIVM paar weken terug was dat de R door sluiting van middelbare scholen met 0,04 zou dalen en basisscholen nog eens 0,04. Zat een onzekerheidsmarge 2 kanten op, maar zelfs met alles dicht zouden we niet veel verder dan 0,8 komen was toen 't verhaal een beetje.
Ja wie gelooft het RIVM nou :)?
Nee ff serieus. Ik zou het volkomen logisch vinden als de scholen 1 of 2 weken extra dicht gaan rond de kerstvakantie. Daarbij echt mensen zoveel mogelijk thuis laten werken, dat doe je ook doordat het kroost ook thuis is. Dan kunnen we 2021 beginnen met een lage besmetting en vanaf daar fris het nieuwe jaar in met een maatschappij die verder open kan. Ondersteund door een vaccin dat langzaam uitgerold wordt en meer/betere testcapaciteit. Dan zie ik het rooskleurig tegemoet.

Alleen de kerstdagen zelf wordt nog een issue.

ps. Ja ik heb zelf ook kinderen die niet alleen thuis kunnen zijn. Het is niet ideaal voor het thuis werken, maar het moet maar even.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:29:17 #267
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196392841
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:25 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Ja wie gelooft het RIVM nou :)?
Nee ff serieus. Ik zou het volkomen logisch vinden als de scholen 1 of 2 weken extra dicht gaan rond de kerstvakantie. Daarbij echt mensen zoveel mogelijk thuis laten werken, dat doe je ook doordat het kroost ook thuis is. Dan kunnen we 2021 beginnen met een lage besmetting en vanaf daar fris het nieuwe jaar in met een maatschappij die verder open kan. Ondersteund door een vaccin dat langzaam uitgerold wordt en meer/betere testcapaciteit. Dan zie ik het rooskleurig tegemoet.

Alleen de kerstdagen zelf wordt nog een issue.

ps. Ja ik heb zelf ook kinderen die niet alleen thuis kunnen zijn. Het is niet ideaal voor het thuis werken, maar het moet maar even.
Het risico is dat het niet bij 2 weken blijft (of 4 weken met kerstvakantie erbij). Het sluiten van scholen en andere sectoren is eenvoudig, maar het weer openen is lastig. Je ziet het nu met alle andere maatregelen, ze worden heel makkelijk verlengd.

Indien dat risico er niet is en bij welke cijfers ook de scholen na de kerstvakantie weer open gaat is dat natuurlijk een ander verhaal dan wanneer er gezegd wordt: Scholen gaan weer open wanneer de cijfers onder x zijn, dan is 't risico dat ze tot maart dicht zijn.

full disclosure: Ik heb geen schoolgaande kinderen (dochter gaat nog naar kinderopvang), maar ik wil wel graag dat de kwaliteit van onderwijs als zij straks naar school mag nog hoog is :o
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196392847
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:25 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Ja wie gelooft het RIVM nou :)?
Nee ff serieus. Ik zou het volkomen logisch vinden als de scholen 1 of 2 weken extra dicht gaan rond de kerstvakantie. Daarbij echt mensen zoveel mogelijk thuis laten werken, dat doe je ook doordat het kroost ook thuis is. Dan kunnen we 2021 beginnen met een lage besmetting en vanaf daar fris het nieuwe jaar in met een maatschappij die verder open kan. Ondersteund door een vaccin dat langzaam uitgerold wordt en meer/betere testcapaciteit. Dan zie ik het rooskleurig tegemoet.

Alleen de kerstdagen zelf wordt nog een issue.

ps. Ja ik heb zelf ook kinderen die niet alleen thuis kunnen zijn. Het is niet ideaal voor het thuis werken, maar het moet maar even.
Scholen dicht is allemaal leuk en aardig en een weekje extra zou niet zo verkeerd zijn maar je vergeet gewoon even dat meer dan de helft van Nederland niet zomaar een kantoorbaantje heeft en derhalve niet gemakkelijk vanuit huis kan werken.

Echt waar, soms lijkt het wel alsof Corona alleen voor kantoorpersoneel bestaat.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:30:37 #269
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196392871
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Scholen dicht is allemaal leuk en aardig en een weekje extra zou niet zo verkeerd zijn maar je vergeet gewoon even dat meer dan de helft van Nederland niet zomaar een kantoorbaantje heeft en derhalve niet gemakkelijk vanuit huis kan werken.

Echt waar, soms lijkt het wel alsof Corona alleen voor kantoorpersoneel bestaat.
Er zijn mensen die niet thuis kunnen werken? Heb jij geen assemblagehal in je achtertuin dan? Pfff, dat is zooo 2019 ;)

/s
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196392887
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Scholen dicht is allemaal leuk en aardig en een weekje extra zou niet zo verkeerd zijn maar je vergeet gewoon even dat meer dan de helft van Nederland niet zomaar een kantoorbaantje heeft en derhalve niet gemakkelijk vanuit huis kan werken.

Echt waar, soms lijkt het wel alsof Corona alleen voor kantoorpersoneel bestaat.
Nee dat vergeet ik niet hoor. Ik snap dat heel goed zelfs! Het is niet dat ik het onderschat en ideaal is het zeker niet. Maar ik zou geen betere maatregel weten op dit moment.
pi_196392947
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:29 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het risico is dat het niet bij 2 weken blijft (of 4 weken met kerstvakantie erbij). Het sluiten van scholen en andere sectoren is eenvoudig, maar het weer openen is lastig. Je ziet het nu met alle andere maatregelen, ze worden heel makkelijk verlengd.

Indien dat risico er niet is en bij welke cijfers ook de scholen na de kerstvakantie weer open gaat is dat natuurlijk een ander verhaal dan wanneer er gezegd wordt: Scholen gaan weer open wanneer de cijfers onder x zijn, dan is 't risico dat ze tot maart dicht zijn.

full disclosure: Ik heb geen schoolgaande kinderen (dochter gaat nog naar kinderopvang), maar ik wil wel graag dat de kwaliteit van onderwijs als zij straks naar school mag nog hoog is :o
Nah de vorige keer gingen zowel de scholen als kinderopvang dicht
Dus dat is dan de volgende vraag die je gaat krijgen denk ik. Komt dat er dan nog achteraan?

Mocht dat wel open blijven, dan gaan mijn kinderen naar de opvang.
Toegegeven, niet alle kinderen gaan naar de opvang. Maar een heleboel wel hier in het durp waar ik woon.
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:36:40 #272
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196392970
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:58 schreef Za het volgende:

[..]

Exact, dus velen zullen asymptomatisch zijn, en daarom niet in de teststraten staan.
Ja en dan zou het positief geteste percentage hoger moet liggen ipv lager.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:39:12 #273
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196393001
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:34 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Nah de vorige keer gingen zowel de scholen als kinderopvang dicht
Dus dat is dan de volgende vraag die je gaat krijgen denk ik. Komt dat er dan nog achteraan?

Mocht dat wel open blijven, dan gaan mijn kinderen naar de opvang.
Toegegeven, niet alle kinderen gaan naar de opvang. Maar een heleboel wel hier in het durp waar ik woon.
Ja want stel je voor dat je kinderen neemt en ze vervolgens ook nog eens in huis moet hebben overdag 8-) ;)
pi_196393018
Huidige maatregelen nog minimaal 2 maanden. Knap https://www.nu.nl/coronav(...)na-half-januari.html
pi_196393032
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:13 schreef phpmystyle het volgende:
Nog tweek weken volhouden en dan komt het zoet. Want dat is ons beloofd.
Haha. Helaas niet. https://www.nu.nl/coronav(...)na-half-januari.html
pi_196393040
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:31 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Nee dat vergeet ik niet hoor. Ik snap dat heel goed zelfs! Het is niet dat ik het onderschat en ideaal is het zeker niet. Maar ik zou geen betere maatregel weten op dit moment.
Als je de scholen sluit heeft de heel veel gevolgen waar echt over nagedacht dient te worden. Het probleem is dat je mensen dwingt zelf thuis te blijven, waarvan dat in veel opzichten gewoon al lastig is want simpelweg de grootste bevolkingsgroep ban Nederland kan niet eens thuis werken. Voor de besmettingen en ziekenhuisopnames ongetwijfeld een goed idee maar dat lijkt me niet het enige cijfer waar we ons blind op moeten staren.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 15:42:10 #277
408813 crew  trein2000
pi_196393048
twitter

Kom eens met een plan joh.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196393084
In oktober was er sprake vaneen paar weken minder vrijheid. Dat is inmiddels dus een maand of drie.

Er wordt niet gekeken naar de betaalbaarheid, niet of we dit aankunnen, nee alles moet wijken voor de lichamelijke gezondheidszorg.

Een beetje meer begrip voor de samenleving zou een en ander beter te verteren maken.
pi_196393092
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:39 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ja want stel je voor dat je kinderen neemt en ze vervolgens ook nog eens in huis moet hebben overdag 8-) ;)
Kinderen nemen ook |:(

Als men kinderen krijgt gaan ze er bij voorbaat niet van uit dat die kinderen thuis gehouden moeten worden omdat er een pandemie aan zat te komen.
pi_196393095
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:44 schreef JosMert het volgende:
In oktober was er sprake vaneen paar weken minder vrijheid. Dat is inmiddels dus een maand of drie.

Er wordt niet gekeken naar de betaalbaarheid, niet of we dit aankunnen, nee alles moet wijken voor de lichamelijke gezondheidszorg.

Een beetje meer begrip voor de samenleving zou een en ander beter te verteren maken.
Mee eens :)
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:46:06 #281
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196393112
Hadden we deze al gezien? :)

https://www.rtlnieuws.nl/(...)t-inenten-vaccineren

quote:
De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas wil internationale reizigers straks alleen aan boord toelaten als ze gevaccineerd zijn tegen het coronavirus. "We kijken momenteel naar het wijzigen van onze voorwaarden voor mensen die internationaal vliegen."
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:46:10 #282
14505 OProg
A Life in Music
pi_196393114
Ik heb eigenlijk ook wel het vermoeden dat ze hier intern weer een hoop gedoe over gaan krijgen omdat Hugo voor de zoveelste keer voor zijn beurt staat te lullen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_196393124
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:42 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Kom eens met een plan joh.
Dat zeg ik nu ook al een goed half jaar maar voorlopig zien we nog geen enkel greintje doortastend vermogen vanuit het kabinet.

Zorg op gang houden en wachten op het vaccin lijkt het enige plan te zijn wat op tafel ligt.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 15:47:24 #284
408813 crew  trein2000
pi_196393138
quote:
Vraag is of dat juridisch wel kan natuurlijk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196393152
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:46 schreef OProg het volgende:
Ik heb eigenlijk ook wel het vermoeden dat ze hier intern weer een hoop gedoe over gaan krijgen omdat Hugo voor de zoveelste keer voor zijn beurt staat te lullen.
Die zegt gewoon wat de plannen zijn. En zo worden het maanden en maanden wat worden toegevoegd....bizar.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:48:19 #286
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196393155
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Vraag is of dat juridisch wel kan natuurlijk.
Zeker Australië lijkt zich tot nog toe niet veel aan te trekken van juridische haalbaarheid ergens van, die doen 't gewoon.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:49:51 #287
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196393187
quote:
Nee, maar ben hier nul verbaasd over hoor. Gaan er heel veel meer volgen, reken daar maar op.
pi_196393201
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:48 schreef kol7680 het volgende:

[..]

Die zegt gewoon wat de plannen zijn. En zo worden het maanden en maanden wat worden toegevoegd....bizar.
Het is niet dat je dit niet kon zien aankomen. Daarom verbaast het me enigszins wel dat we ons zo makkelijk van alles wijs laten maken en maatregelen op laten leggen. Niet dat ze niet goed zouden zijn, dat laat ik even in het midden, maar het gemak waarmee we de overheid volgen zonder een kritische noot baart me wel enigszins zorgen.
pi_196393237
Als de vliegtuigmaatschappij de vaccinatie niet verplicht stelt, dan doet het land van bestemming dat wel. Is ook niet heel raar, bijvoorbeeld sommige landen in de tropen (Maleisië) eisen bijvoorbeeld dat je gevaccineerd bent tegen Polio.

Covid-19 wordt gewoon aan het rijtje toegevoegd, no biggie toch.
pi_196393245
De derde golf is alweer voorbij! Op naar de 0 na de kerstvakantie! En de 4de golf ietwat later!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 24 november 2020 @ 15:55:12 #291
408813 crew  trein2000
pi_196393268
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:48 schreef chratnox het volgende:

[..]

Zeker Australië lijkt zich tot nog toe niet veel aan te trekken van juridische haalbaarheid ergens van, die doen 't gewoon.
Mooi. Als ze dat op vluchten van en naar Europa willen doen gelden er andere regels.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:55:19 #292
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196393270
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:53 schreef Xenorium het volgende:
Als de vliegtuigmaatschappij de vaccinatie niet verplicht stelt, dan doet het land van bestemming dat wel. Is ook niet heel raar, bijvoorbeeld sommige landen in de tropen (Maleisië) eisen bijvoorbeeld dat je gevaccineerd bent tegen Polio.

Covid-19 wordt gewoon aan het rijtje toegevoegd, no biggie toch.
Wel een groot verschil hierin. Stel dat Australië het verplicht stelt en (noem maar wat) Singapore niet. Als je dan met Qantas naar Singapore wilt vliegen, of een code-sharer van Qantas heb je 't nog steeds nodig. Als landen het verplicht stellen oké, maar een vliegmaatschappij heeft hier naar mijn mening helemaal niets over te zeggen. Het is nog niet zo, het is nog een idee, maar toch :)
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196393278
quote:
Nu Corendon, TUI en Ryanair nog en ook alle coronawappies willen een vaccinatie!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_196393294
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Wel een groot verschil hierin. Stel dat Australië het verplicht stelt en (noem maar wat) Singapore niet. Als je dan met Qantas naar Singapore wilt vliegen, of een code-sharer van Qantas heb je 't nog steeds nodig. Als landen het verplicht stellen oké, maar een vliegmaatschappij heeft hier naar mijn mening helemaal niets over te zeggen. Het is nog niet zo, het is nog een idee, maar toch :)
Waarom zou een vliegtuigmaatschappij dat niet kunnen?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_196393297
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:46 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Dat zeg ik nu ook al een goed half jaar maar voorlopig zien we nog geen enkel greintje doortastend vermogen vanuit het kabinet.

Zorg op gang houden en wachten op het vaccin lijkt het enige plan te zijn wat op tafel ligt.
Mee eens, Maar nu het plan van vliegbaard. We zitten hier niet om alleen kritiek te geven, maar ook om te zeggen hoe het wel moet. Dus nu het doortastende vermogen van jou.....
edit: Dit was wellicht wat te cynisch naar jou toe. Ik bedoel eigenlijk dat we kritisch moeten zijn, maar we weten zelf ook niet de oplossing. Dat is inclusief mijzelf uiteraard.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 15:58:36 #296
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196393318
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:56 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Waarom zou een vliegtuigmaatschappij dat niet kunnen?
Omdat het naar mijn mening (in elk geval hier in NL) medische informatie is die ze niets aangaat, een vraag is die ze niet eens mogen stellen en de deur opent voor ongelijke behandeling.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:59:27 #297
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_196393331
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:46 schreef OProg het volgende:
Ik heb eigenlijk ook wel het vermoeden dat ze hier intern weer een hoop gedoe over gaan krijgen omdat Hugo voor de zoveelste keer voor zijn beurt staat te lullen.
Nee joh, die roept al wekenlang van alles en er word nooit een probleem van gemaakt verder.

Verder geen verrassing natuurlijk dat hij aangeeft dat we nog langer in een gedeeltelijke lockdown gaan zitten; daling gaat gewoon niet snel genoeg. Dat zagen we hier een paar weken geleden al wel in; dat ze het gewoon zouden blijven verschuiven.

Al maanden duidelijk dat ze eigenlijk enkel kijken naar de besmettingscijfers, opnames en doden. Andere dingen tellen veel minder mee. Of uberhaupt niet. Jammer, maar niks verrassends helaas.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  dinsdag 24 november 2020 @ 16:00:42 #298
14505 OProg
A Life in Music
pi_196393346
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:48 schreef kol7680 het volgende:

[..]

Die zegt gewoon wat de plannen zijn. En zo worden het maanden en maanden wat worden toegevoegd....bizar.
Er zijn binnen het kabinet al de hele tijd verschillende kampen. Ik gok eigenlijk dat Wiebes toch nog niet echt in deze plannen meegenomen is. En dat het dus nog gezellig gaat worden.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_196393355
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:42 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Kom eens met een plan joh.
Geen enkel land heeft een ander plan dan uitzitten tot het vaccin. Ja, landen die alles maar dicht gooien of gegooid hebben.

Al maandenlang wordt er hier geroepen om "een plan", maar wat verwacht men? Oprechte vraag. Snap echt niet wat men verwacht te krijgen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 16:01:50 #300
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196393358
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:58 schreef chratnox het volgende:

[..]

Omdat het naar mijn mening (in elk geval hier in NL) medische informatie is die ze niets aangaat, een vraag is die ze niet eens mogen stellen en de deur opent voor ongelijke behandeling.
Ooit wel eens naar de USA gevlogen? Dan komt er terwijl je in de rij staat om in te checken ook een pipo van de luchtvaartmaatschappij naar je toe en die gaat je dan vragen waarom je naar de USA gaat? Of je in de afgelopen tijd naar bepaalde plekken hebt gereisd, of in aanraking bent geweest met bepaalde figuren/organisaties en meer van dat soort invasive vragen.
Moet je ook antwoord op geven anders mag je mooi even uit de rij stappen.....
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 16:04:28 #301
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196393386
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:01 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ooit wel eens naar de USA gevlogen? Dan komt er terwijl je in de rij staat om in te checken ook een pipo van de luchtvaartmaatschappij naar je toe en die gaat je dan vragen waarom je naar de USA gaat? Of je in de afgelopen tijd naar bepaalde plekken hebt gereisd, of in aanraking bent geweest met bepaalde figuren/organisaties en meer van dat soort invasive vragen.
Moet je ook antwoord op geven anders mag je mooi even uit de rij stappen.....
Ja, die herinner ik me, ik zit regelmatig in de VS. Die vragen zijn: Waarom ga je naar de VS (werk/prive)? Wie heeft je reis geboekt? Heb je je koffer zelf ingepakt?

Dat vind ik een ander soort vraag dan: "Ben je gevaccineerd tegen Covid?" Als er groepsimmuniteit is moet dat nergens voor nodig zijn.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')