abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196391307
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat moeten we gaan zien.
"Janssen's" (Ad26.COV2.S) is meen ik een zg "Spike-Proteïne" cq "subeenheid" dus ook een vector vaccin* dat bepaalde Covid19-eiwitten bevatten; die onze afweer uitnodigt om daarvoor neutraliserende antilichamen te aan te maken. Dit itt tot mRNA die vooral antigenen (laten) coderen met natuurlijk hetzelfde einddoel: afweer herkennen, dat veroorzaken en/of bieden.

*Update 13u04: nalezen leert mij dat ook dat spul van Janssen een vector-vaccin blijkt te zijn:
[..]

Het is vrij normaal dat bescherming tegen virussen bestaat uit meerdere shots. Deels voor (re)activering, deels bij acute aandoeningen (rabies 4-6) om en effectief goede afweer te ontwikkelen.

Dat "Janssen" weet ik nog niet of het bij één dosis blijft ... "we" moeten ook hier; de officiële resultaten en praktijk afwachten.
[..]

Toegegeven dat dit de (fase 1/2) testopzet was en het woord supportive bedoeld wordt dat voldoende effectiviteit werd bereikt om door te gaan. Effectiviteit waarbij 50/60% al als OK wordt bestempeld. Ik las ergens dat de trialfase 3 gaan beginnen met 2 doses. Effectief, zegt niets over het situationele effect voor wie, wat, wanneer, waar en hoe lang.

De wedstrijd met elkaar de loef afstekende percentages van meer dan 90%, zie ik vooral als verkooprace dat ik in context wil kunnen teruglezen in de stukken om te wegen.

Ik kan niet uitsluiten dat ook "Janssen" ontdekt dat een in kracht versterkte rimpel; een totaal een beter resultaat krijgt. Los daarvan, zal een dubbelshot de kans vergroten dat het vaccin aanslaat, bv bij mensen die in de eerste ronde - door wat dan ook - minder ontvankelijk waren.
Hier het Janssen protocol: https://www.jnj.com/coronavirus/covid-19-phase-3-study-clinical-protocol

Daar hebben ze iig nog geen update gemaakt om 2 shots te geven. Maar 2 shots zal inderdaad wel beter zijn dan 1. Bij het Oxford vaccin was het ook de bedoeling in eerste instantie dat het 1 shot zou zijn, maar het bleek dat 1 shot bij niet alle mensen een immuunreactie te weeg bracht. De immuunreactie was bij 94% van de mensen, terwijl in de eerste kleine groep die een booster kreeg dit bij 100% van de mensen het geval was, daarom hebben ze het in augustus verandert naar 2 shots.

Misschien dat de commerciele partijen het meer als een 'wedstrijd' zien, maar iedereen is er zich ook van bewust dat er meerdere vaccins nodig zijn om de pandemie de baas te worden, er is niemand die genoeg doses kan produceren en distribueren, dus er zijn sowieso meerdere vaccins nodig.
pi_196391401
https://www.human.nl/medi(...)20/aflevering-7.html

Goede uitzending, genuanceerd beeld van het publieke debat en de polarisatie en de rol van de media daarin. Goede tip van ik meen @VoMy en @DireStraits7 ^O^

De rol van de media is zo en zo wel erg interessant (en soms kwalijk), en is eigenlijk misschien wel een eigen topic waard. Hint. ;)

Blijf doorkomen met de goede TV-tips, ik heb zelf geen TV-gids en kijk amper TV. Maar dit is bijzonder boeiend.

De uitspraken van Kluytmans op het eind over vertrouwen (in de wetenschap) en de rol van de journalistiek vind ik ook mooi.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196391410
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:26 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Hmm.... het is me inderdaad niet duidelijk over welke scholen het gaat.
Neem ook aan dat ze dit probleem van de ouders wel mee zullen nemen in de uiteindelijke beslissing.
Ik vind het heel goed als er ook word gekeken naar de ouders en hoe ze dat stukje oplossen (geen oneindige vakantie uren), maar tegelijkertijd zou ik ook niet willen dat ze niet gaan ingrijpen op scholen, puur omdat dat ouders raakt. Ze treffen ook maatregelen op andere plekken en dat raakt ook onwijs veel mensen. Wat denk je van die horeca ondernemers die bij elkaar opgeteld (voorjaar en nu) al maandenlang problemen hebben? Die krijgen ook geen grote tegemoetkomingen. Moeten het ook zelf uitzoeken. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Uiteindelijk is het voor iedereen kut en moeten ze gewoon ingrijpen waar dat nodig is (des te sneller zijn de cijfers weer acceptabel). Goed dat ze het verder gaan onderzoeken. Of in ieder geval aangeven dat een onderzoek een aanrader is.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2020 13:39:07 ]
pi_196391437
Data dinsdag *O*
pi_196391471
Er zijn aanwijzingen dat scholen een motor zijn geweest voor de tweede coronagolf in Europa en elders.

https://theconversation.c(...)-and-covid-19-150523
pi_196391481
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:03 schreef miss_sly het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)chterstand~be21e0f7/

Een advies wordt gebaseerd op de hele loopbaan van de leerling, maar als je, zoals onze dochter, toevallig net groep 7 op een nieuwe school bent gestart, ligt dat toch wat lastiger.

En onze dochter zal daar geen uitzondering in zijn. Ik geloof dat er uiteindelijk wel uitkomt wat erin zit, maar het is wel jammer als er vertraging ontstaat door dit hele gebeuren.
Het ligt helaas voor meer kinderen lastiger. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die een eindspurt maken. Deze kinderen missen al sinds maart adequate ondersteuning in hun ontwikkeling. De focus blijft maar liggen op de vroege schoolsluiting terwijl het onderwijs sindsdien geenszins op peil is gekomen (en eigenlijk voor corona al niet op peil was).

Ik maak me veel meer zorgen om dit structurele tekortschieten dan om een eventuele schoolsluiting die tot een paar weken beperkt blijft. En de ellende is dat kinderen maar een wat hoger advies geven om ze het voordeel van de twijfel te geven ook geen echte oplossing is, want daarmee wordt het probleem verplaatst naar het secundair onderwijs dat de ontstane achterstanden kan wegwerken.

Ik maak me om m'n eigen zoon ook wel wat zorgen. Ik weet hoe nauw het komt met de overgang tussen primair en secundair onderwijs. Wij gaan serieus uitkijken naar een middelbare school met bijzonder goede op- en afstroommogelijkheden. Ik heb er al een op het oog. (Het bezichtigen van scholen zal na de kerstvakantie ook nog niet als vanouds kunnen trouwens. Ik ben benieuwd wat voor oplossingen daarvoor komen.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196391484
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:36 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik vind het heel goed als er ook word gekeken naar de ouders en hoe ze dat stukje oplossen (geen oneindige vakantie uren), maar tegelijkertijd zou ik ook niet willen dat ze niet gaan ingrijpen op scholen, puur omdat dat ouders raakt. Ze treffen ook maatregelen op andere plekken en dat raakt ook onwijs veel mensen. Wat denk je van die horeca ondernemers die bij elkaar opgeteld (voorjaar en nu) al maandenlang problemen hebben? Die krijgen ook geen grote tegemoetkomingen. Moeten het ook zelf uitzoeken. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Uiteindelijk is het voor iedereen kut en moeten ze gewoon ingrijpen waar dat nodig is (des te sneller zijn de cijfers weer acceptabel). Goed dat ze het verder gaan onderzoeken. Of in ieder geval aangeven dat een onderzoek een aanrader is.
Er ligt me ook nog iets bij dat het onderzoek van het RIVM over de besmettelijkheid van kinderen voortgezet zou worden en dat die resultaten in december bekend zouden worden?
pi_196391487
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:38 schreef Benny het volgende:
Data dinsdag *O*
Jij hebt er zin in! :D
Ik doe met je mee. Omdat het kan! *O*
pi_196391499
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:35 schreef Salina het volgende:
https://www.human.nl/medi(...)20/aflevering-7.html

Goede uitzending, genuanceerd beeld van het publieke debat en de polarisatie en de rol van de media daarin. Goede tip van ik meen @:VoMy en @:DireStraits7 ^O^

De rol van de media is zo en zo wel erg interessant (en soms kwalijk), en is eigenlijk misschien wel een eigen topic waard. Hint. ;)

Blijf doorkomen met de goede TV-tips, ik heb zelf geen TV-gids en kijk amper TV. Maar dit is bijzonder boeiend.

De uitspraken van Kluytmans op het eind over vertrouwen (in de wetenschap) en de rol van de journalistiek vind ik ook mooi.
Ik heb na deze tip ook gekeken en ik vond hem ook erg interessant.

Wat ik dan alleen jammer vind .. Ik roep al langer dat MSM een eenzijdig beeld schetst en dat er veel meer aan de hand is. Maar dan word je al gauw in de hoek van 'complotgek' geduwd.

Ik hoop dat meer mensen nu de ogen geopend wordt hoe media mee helpt een bepaalde richting op te sturen.
pi_196391511
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:42 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Er ligt me ook nog iets bij dat het onderzoek van het RIVM over de besmettelijkheid van kinderen voortgezet zou worden en dat die resultaten in december bekend zouden worden?
Zou heel goed kunnen :Y ; ik hou het niet zo goed bij :@ Ik weet alleen dat het eerder is aangeraden, maar dat er toen niks mee is gegaan (middelbare scholen en hoger).
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 13:46:49 #111
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196391526
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:45 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Zou heel goed kunnen :Y ; ik hou het niet zo goed bij :@ Ik weet alleen dat het eerder is aangeraden, maar dat er toen niks mee is gegaan (middelbare scholen en hoger).
Yep, dat onderzoek is volgens mij een beetje een ondergeschoven kindje.....

8-)
pi_196391530
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het ligt helaas voor meer kinderen lastiger. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die een eindspurt maken. Deze kinderen missen al sinds maart adequate ondersteuning in hun ontwikkeling. De focus blijft maar liggen op de vroege schoolsluiting terwijl het onderwijs sindsdien geenszins op peil is gekomen (en eigenlijk voor corona al niet op peil was).

Ik maak me veel meer zorgen om dit structurele tekortschieten dan om een eventuele schoolsluiting die tot een paar weken beperkt blijft. En de ellende is dat kinderen maar een wat hoger advies geven om ze het voordeel van de twijfel te geven ook geen echte oplossing is, want daarmee wordt het probleem verplaatst naar het secundair onderwijs dat de ontstane achterstanden kan wegwerken.

Ik maak me om m'n eigen zoon ook wel wat zorgen. Ik weet hoe nauw het komt met de overgang tussen primair en secundair onderwijs. Wij gaan serieus uitkijken naar een middelbare school met bijzonder goede op- en afstroommogelijkheden. Ik heb er al een op het oog. (Het bezichtigen van scholen zal na de kerstvakantie ook nog niet als vanouds kunnen trouwens. Ik ben benieuwd wat voor oplossingen daarvoor komen.)
Afgelopen jaar was dit opgelost door kinderen alleen te laten komen (zonder ouders dus). Zal nu wel weer zo worden? Goede op- en afstroommogelijkheden zijn altijd een aanrader op de middelbare. :Y
pi_196391540
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:46 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Yep, dat onderzoek is volgens mij een beetje een ondergeschoven kindje.....

8-)
Heb er inderdaad niets meer over gehoord. :s)
pi_196391542
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:44 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik heb na deze tip ook gekeken en ik vond hem ook erg interessant.

Wat ik dan alleen jammer vind .. Ik roep al langer dat MSM een eenzijdig beeld schetst en dat er veel meer aan de hand is. Maar dan word je al gauw in de hoek van 'complotgek' geduwd.
Welnee. Er wordt hier steevast kritisch gekeken naar hoe door de belangrijkste nieuwsbronnen over corona wordt gerapporteerd. Je moet wel wat meer doen om voor complotgek te worden uitgemaakt.
pi_196391560
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:47 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Afgelopen jaar was dit opgelost door kinderen alleen te laten komen (zonder ouders dus). Zal nu wel weer zo worden? Goede op- en afstroommogelijkheden zijn altijd een aanrader op de middelbare. :Y
Oh, dat zie ik echt niet zitten. Ik vertrouw mijn lief niet eens toe dat hij in z'n eentje de kwaliteit van een school inschat. :+

Gelukkig hebben wij vorig jaar (toen onze zoon in groep 6 zat) al voorwerk verricht en een flink aantal scholen van het lijstje bezocht. Je moet wel in Amsterdam.

Op- en afstroommogelijkheden zijn in de praktijk helaas vaak een wassen neus.
pi_196391599
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh, dat zie ik echt niet zitten. Ik vertrouw mijn lief niet eens toe dat hij adequaat de kwaliteit van een school ik kan schatten. :+

Gelukkig hebben wij vorig jaar (toen onze zoon in groep 6 zat) al voorwerk verricht en een flink aantal scholen van het lijstje bezocht. Je moet wel in Amsterdam.
_O- Herkenbaar! :@
Wij hadden al een duidelijke voorkeur die zeer gedragen was door de jongste. (De oudste gaat daar ook heen.) Dus dat scheelde heel veel! ;)
Zie je toevoeging en dat ben ik niet met je eens. Veel combinatiemogelijkheden tegenwoordig (waardoor het zichzelf uitwijst waar je thuis hoort, ideaal). Daarnaast is het van belang als je kind tussen tl en havo inhangt, waar de scheiding van de schoolniveau's ligt. Tot welk niveau kan het kind op die locatie blijven. Zeer afhankelijk van het kind overigens, maar het zou zo kunnen zijn dat ie liever niet naar een andere locatie zal willen verhuizen na een jaar en dat zijn richting gaandeweg het jaar bepaalt.
pi_196391672
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:36 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Wat ik op dit moment mis in het publieke debat (even los van dit topic) is of het met de huidige cijfers mogelijk is het vol te houden tot vaccineren van start is gegaan. We hebben straks (binnen 2 maanden als 't goed is) Oxford, Pfizer en Moderna tot onze beschikking. Nog niet genoeg voor de hele bevolking, maar wel voor een belangrijk deel wat groot risico loopt. Dat zou automatisch tot gevolg moeten hebben dat het aantal ziekenhuisopnames verder gaat dalen.

Wil je op dit moment nog ingrijpende maatregelen nemen terwijl je het licht aan het eind van de tunnel ziet, of is hoe het nu gaat behapbaar?
pi_196391677
In Tsjechië heeft een snelle stijging van het aantal gevallen na de heropening van scholen de burgemeester van Praag ertoe aangezet scholen te omschrijven als " COVID-handelsbeurzen ".

Het tegenovergestelde patroon is te zien wanneer scholen zijn gesloten. Engeland zag zojuist een daling van het aantal nieuwe gevallen, gevolgd door een terugkeer naar groei, die samenviel met de halve schoolvakanties . Dit was voordat enige lockdown-maatregelen in het land werden ingevoerd.

Deze observaties komen overeen met een studie waarin het effect is onderzocht van het opleggen en opheffen van verschillende beperkingen in 131 landen. Onderzoekers ontdekten dat het sluiten van scholen verband hield met een verlaging van de R - de maatstaf voor hoe snel het virus zich verspreidt - terwijl het heropenen van scholen werd geassocieerd met een toename.

Het is niet mogelijk om de pandemie onder controle te krijgen als we de overdracht door kinderen niet volledig aanpakken. Dit betekent dat we scholen proactief moeten benaderen.

https://theconversation.c(...)-and-covid-19-150523
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 14:03:06 #119
5428 crew  miss_sly
pi_196391711
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben sowieso kritisch op het (basis)onderwijs en de adviezen voor het voortgezet onderwijs. Ik ben erg blij met de school waar mijn dochter nu op zit, omdat deze toch anders naar bepaalde dingen kijken en ermee omgaan. Deze school maakt van fouten maken juist een echt leermoment, geen faalmoment, bijvoorbeeld. Dat het vertrek uit Amsterdam er ook voor heeft gezorgd dat we echt een keuze kunnen maken uit de verschillende middelbare scholen zonder loting, vind ik ook erg prettig. Deze corona-tijd en de tijdelijke sluiting maken het wel allemaal wat lastiger. En onze kijk op de middelbare scholen en wat we belangrijk vinden, is ook wel wat anders geworden. Sowieso inderdaad goede op- en afstroommogelijkheden, maar ook goede begeleiding en aandacht voor de leerlingen. Juist omdat het advies dus nu in nog meer gevallen dan anders er wel eens naast kan zitten.

Met de school bezoeken ze hier heel veel scholen om een paar uur mee te draaien. Is dat bij jullie niet?
Dochter had al 2 scholen met stip bovenaan staan, maar na een bezoek gisteren aan een andere school, ziet ze die nu ook wel zitten. Een vrij kleine school met alleen de eerste twee leerjaren van Havo en VWO, geloof ik. Misschien ook Mavo. En na twee jaar stroom je dan door naar een andere lokatie van deze school, of een totaal andere school. Het kleinere beviel haar wel. En ik kan me voorstellen dat zo'n school dadelijk ook wat meer mogelijkheden heeft om de leerlngen beter te zien en te begeleiden, wat zeker nu een groot goed is.

Wij hebben vorig schooljaar al heel veel open dagen bezocht, omdat dochter dat heel graag wilde, en daar ben ik nu er blij mee. Veel scholen gaan toch over op een online informatiemoment ipv open dagen, heb ik begrepen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196391712
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:00 schreef chratnox het volgende:

[..]

Wat ik op dit moment mis in het publieke debat (even los van dit topic) is of het met de huidige cijfers mogelijk is het vol te houden tot vaccineren van start is gegaan. We hebben straks (binnen 2 maanden als 't goed is) Oxford, Pfizer en Moderna tot onze beschikking. Nog niet genoeg voor de hele bevolking, maar wel voor een belangrijk deel wat groot risico loopt. Dat zou automatisch tot gevolg moeten hebben dat het aantal ziekenhuisopnames verder gaat dalen.

Wil je op dit moment nog ingrijpende maatregelen nemen terwijl je het licht aan het eind van de tunnel ziet, of is hoe het nu gaat behapbaar?
Mwah.... dat lijkt me iets te lang duren met de huidige cijfers. We moeten de tunnel nog in he? Licht aan de andere kant is voorlopig nog niet aan de orde, denk ik.
pi_196391726
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:00 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ze willen volgens mij de eerste vaccins geven aan de oudste risico groepen. Een 80+'er die voorrang krijgt ten opzichte van iemand in de 50-70 categorie dus eigenlijk. Terwijl die laatste groep voor de grootste druk in de ziekenhuizen zorgt. Op het moment dat die eerste vaccins dus nog schaars zijn. Dus ik denk niet dat ze genoeg mensen kunnen vaccineren dat het er ook echt voor zorgt dat het aantal opnames drastisch veranderd; daar gaan denk ik nog wel een paar maanden overheen. Als de cijfers blijven zoals ze nu zijn zorg je er wel voor dat de sectoren nu keihard geraakt worden het zelf nog een paar maanden uit moeten zoeken; weet niet of dat heel eerlijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2020 14:06:25 ]
pi_196391728
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:03 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Mwah.... dat lijkt me iets te lang duren met de huidige cijfers. We moeten de tunnel nog in he? Licht aan de andere kant is voorlopig nog niet aan de orde, denk ik.
Ik weet het niet, ik zie er vrij weinig over anders dan een Kuipers die zegt dat het nog niet goed genoeg gaat. Belangrijke vraag is dan denk ik: wat is goed genoeg?
pi_196391735
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik weet het niet, ik zie er vrij weinig over anders dan een Kuipers die zegt dat het nog niet goed genoeg gaat. Belangrijke vraag is dan denk ik: wat is goed genoeg?
In de ogen van Kuipers : lege ziekenhuizen
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:05:41 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196391737
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:04 schreef AlwaysHappy het volgende:
Als de cijfers blijven zoals nu zijn zorg je er wel voor dat de sectoren nu keihard geraakt worden het zelf nog een paar maanden uit moeten zoeken; weet niet of dat heel eerlijk is.
Dat noemen we solidariteit :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')