Ik gok dat iemand zijn transponder verkeerd geconfigureerd heeft.quote:
is waarschijnlijk OE-ISX, een Dassault Falcon 7X, hieronder in oktober in Amsterdamquote:Op zaterdag 21 november 2020 18:46 schreef Fred het volgende:
[..]
Ik gok dat iemand zijn transponder verkeerd geconfigureerd heeft.
Volgens mij is de MAX nu juist ontzettend veilig en erg streng gecontroleerd en gecertificeerd in vergelijking met andere toestellenquote:Op vrijdag 27 november 2020 02:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
Denk dat ik mezelf wel 3 keer achter de oren ga krabben, als ik bij de gate kom, en ik zie een 737 MAX staan……. lijkt me niet zo'n fijn gevoel……..
Ach, er vlogen natuurlijk al aardig wat rond in de wereld, voordat die 2 naar beneden kwamen. Zelf ook 1 of 2 keer in gezeten, niets mis meequote:Op vrijdag 27 november 2020 02:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
Denk dat ik mezelf wel 3 keer achter de oren ga krabben, als ik bij de gate kom, en ik zie een 737 MAX staan……. lijkt me niet zo'n fijn gevoel……..
quote:Op vrijdag 27 november 2020 10:32 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ach, er vlogen natuurlijk al aardig wat rond in de wereld, voordat die 2 naar beneden kwamen. Zelf ook 1 of 2 keer in gezeten, niets mis mee
For the moment, laat ik gaarne de eer om te bewijzen dat het een veilig toestel is aan anderenquote:Op vrijdag 27 november 2020 10:32 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ach, er vlogen natuurlijk al aardig wat rond in de wereld, voordat die 2 naar beneden kwamen. Zelf ook 1 of 2 keer in gezeten, niets mis mee
Te duur.quote:Op zaterdag 28 november 2020 22:13 schreef Fred het volgende:
Zouden ze de bagageafhandeling of Transavia gaan verkopen bij KLM?
Anders valt het niet te verklaren dat Transavia geld naar buiten de eigen holding laat wegvloeien.
Persbericht van BA zelf: https://mediacentre.briti(...)lXHz5bQw2M5zCpfSqOR8quote:LONDEN - British Airways behoedt vier uitgefaseerde Boeing 747’s voor de slopershamer, waaronder drie toestellen die een historische beschildering dragen. De toestellen worden op diverse plaatsen in Groot-Brittannië als nationaal erfgoed tentoongesteld.
Vanwege de coronacrisis besloot British Airways haar Boeing 747-vloot, die eerder dit jaar nog 31 vliegtuigen telde, vervroegd buiten gebruik te stellen. De meesten daarvan gaan naar de sloop, maar vier exemplaren blijven nu behouden.
De G-BYGC in de zogeheten ‘Gold Speedbird’-beschildering die voorganger BOAC tussen 1963 en 1974 droeg wordt overgevlogen naar het Bro Tathan business park in Vale of Glamorgan in het zuiden van Wales. Daar wordt het behouden door eCube, dat doorgaans op die locatie vliegtuigen ontmantelt. De G-BNLY, die de iconische Landor-livery uit de periode 1984-1997 draagt, wordt tentoongesteld op het Dunsfold Aerodrome in Surrey. Daar staat al de G-CIVW die de huidige Chatham Dockyard-beschildering heeft. Het vierde toestel, de G-CIVB in Negus-uitdossing, staat sinds kort op Cotswold Airport.
“De 747’s zijn van groot historisch belang, niet alleen voor British Airways maar voor de gehele luchtvaartindustrie, en ik ben blij dat we ze kunnen bewaren voor de komende generaties”, aldus British Airways-topman Sean Doyle.
quote:- Europe's largest airline grows its firm 737 order book to 210 airplanes.
- High-capacity 737-8 jet to support Ryanair's recovery and future growth with better fuel efficiency and environmental performance.
WASHINGTON, Dec. 3, 2020 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] and Ryanair announced today that Europe's largest airline is placing a firm order for 75 additional 737 MAX airplanes, increasing its order book to 210 jets. Ryanair again selected the 737 8-200, a higher-capacity version of the 737-8, citing the airplane's additional seats and improved fuel efficiency and environmental performance.
"Ryanair's board and people are confident that our customers will love these new aircraft. Passengers will enjoy the new interiors, more generous leg room, lower fuel consumption and quieter noise performance. And, most of all, our customers will love the lower fares, which these aircraft will enable Ryanair to offer starting in 2021 and for the next decade, as Ryanair leads the recovery of Europe's aviation and tourism industries," said Ryanair Group CEO Michael O'Leary.
O'Leary and Ryanair leaders joined the Boeing team for a signing ceremony in Washington, D.C. Both companies acknowledged COVID-19's impacts on air traffic in the near-term, but expressed confidence in the resilience and strength of the passenger demand over the long term.
"As soon as the COVID-19 virus recedes – and it likely will in 2021 with the rollout of multiple effective vaccines – Ryanair and our partner airports across Europe will – with these environmentally efficient aircraft – rapidly restore flights and schedules, recover lost traffic and help the nations of Europe recover their tourism industries, and get young people back to work across the cities, beaches and ski resorts of the European Union," O'Leary said.
Ryanair is the launch customer for the high-capacity 737-8 variant, having placed its first order for 100 airplanes and 100 options in late 2014, followed by firm orders of 10 airplanes in 2017 and 25 in 2018. The 737 8-200 will enable Ryanair to configure its aircraft with 197 seats, increasing revenue potential, and reduce fuel consumption by 16 percent compared to the airline's previous airplanes.
"Ryanair will continue to play a leading role in our industry when Europe recovers from the COVID-19 pandemic and air traffic returns to growth across the continent. We are gratified that Ryanair is once again placing its confidence in the Boeing 737 family and building their future fleet with this enlarged firm order," said Dave Calhoun, president and CEO of The Boeing Company.
"Boeing remains focused on safely returning the full 737 fleet to service and on delivering the backlog of airplanes to Ryanair and our other customers. We firmly believe in this airplane, and we will continue the work to re-earn the trust of all of our customers," Calhoun said.
Ja de luchtvaart blijft enorm cyclisch, en als vanouds zijn de lows hét moment om te investeren. Al voelt dat soms wat tegenstrijdig.quote:Op donderdag 3 december 2020 18:31 schreef Peter het volgende:
Zullen nu wel een forse korting hebben bedongen. Boeing zit aardig in het nauw..
Even via het Engelse luchtruim om juridische reden? Zie je wel vaker met dit soort vluchten.quote:Op zaterdag 5 december 2020 13:04 schreef Viezze het volgende:
Enig idee waarom er zo’n gekke route genomen wordt?
tering, dat betekent dat die 9 personen gemiddeld 5,1 klacht per persoon per dag hebben ingediendquote:Op maandag 7 december 2020 16:48 schreef Adrie072 het volgende:
Negen boze Bergers klaagden bijna 17.000 keer over Schiphol
7 december 2020, 07.00 uur · Aangepast 10.38 uur · Door Doron Sajet
SCHIPHOL - Negen inwoners van Nederhorst den Berg klaagden bij elkaar 16.764 keer over lawaai van Schiphol afgelopen jaar. Ook in Oterleek, Grootschermer en Breukelen zorgden slechts enkele bewoners voor overuren bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). In Oterleek namen twee inwoners elk ruim 1.000 meldingen voor hun rekening.
[ afbeelding ]
Een Boeing 747-400F van Silkway Cargo uit Azerbeidzjan - Silkway Cargo
Ondanks de forse afname van het aantal vluchten kreeg het BAS tussen 1 november 2019 en 31 oktober 2020 duizenden klachten van mensen die last hadden van vliegtuiglawaai. Het is maar de vraag of het massaklagen zin heeft. Want wie meer dan 500 keer klaagt, wordt beschouwd als veelmelder en hun meldingen worden niet opgeteld bij het totaal aantal klachten dat jaarlijks bekend wordt gemaakt.
Amstelveen is koploper
Uit die cijfers blijkt dat in het centrum van Amstelveen de meeste melders wonen, gevolgd door Aalsmeer en de omgeving rondom de Overtoom in Amsterdam-West.
In de eerste maanden van de coronacrisis is het aantal melders per 100 vluchten veel hoger dan in 2019, ondanks dat er minder werd geklaagd. Die toename komt volgens BAS vermoedelijk door het nationale advies om zoveel mogelijk thuis te werken. Uiteindelijk telde BAS (met uitzondering van de veelmelders) 7.350 klagers. Het jaar ervoor waren dat 12.199 klagers.
De afname komt niet alleen door de coronacrisis. De website van BAS lag tijdelijk plat, waardoor meldingen niet konden worden geregistreerd.
Boeing 747 grootste herrieschopper
De Boeing 747-400 domineert de top 20 van grootste herrieschoppers. De meeste klachten kwamen op 17 juni om 22.27 uur binnen over een vracht-Boeing 747 van het Azerbeidzjaanse Silkway Airlines. Ook de meeste andere 747's op de lijst zijn cargotoestellen.
Van dat lawaai zijn omwonenden voorlopig nog niet af. KLM nam dit jaar afscheid van de passagiers-747's, maar vliegt nog jaren door met de vrachtversies van dochtermaatschappij Martinair Cargo. Die toestellen komen elf keer voor in de top 20.
gratis nummer?
Of ga werken. Man man man, als je een leven hebt kom je dat helemaal niet aan toe volgens mij.quote:Op maandag 7 december 2020 17:00 schreef DrMarten het volgende:
[..]
tering, dat betekent dat die 9 personen gemiddeld 5,1 klacht per persoon per dag hebben ingediend
Ga dan goddomme gewoon verhuizen
quote:WASHINGTON - Chuck Yeager, de eerste persoon die de geluidsbarrière doorbrak, is op 97-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn vrouw bekendgemaakt op Twitter. Yeager geldt als een van de meest iconische piloten uit de luchtvaartgeschiedenis.
Yeager doorbrak als eerste de geluidsbarrière op 14 oktober 1947, terwijl hij met een Bell X-1-raketvliegtuig 45.000 voet (13.700 meter) boven het Rogers Dry Lake in de Mojave-woestijn vloog. Tijdens de vlucht bereikte Yeager Mach 1,05, ofwel 1,05 keer de geluidssnelheid.
Het vliegtuig, genaamd Glamorous Glennis (vernoemd naar zijn eerste vrouw) hangt nu tentoongesteld in het Smithsonian Air and Space Museum in Washington.
Yeager zou nog snellere vliegtuigen gaan vliegen, waaronder de Lockheed XF-104, die meer dan twee keer zo snel vloog als het geluid. Zijn gewaagde testvluchten stonden centraal in het boek 'The Right Stuff' van Tom Wolfe uit 1979, evenals in de verfilming en de nieuwe Disney Plus-serie met dezelfde naam.
Yeager's vliegcarrière bij de Amerikaanse luchtmacht begon in 1941 tijdens de Tweede Wereldoorlog, als vliegtuigmonteur. Hij begon de opleiding tot piloot in 1942.
Tijdens missies boven Frankrijk en Duitsland schoot hij in dertien vijandige vliegtuigen neer, waaronder een van de eerste Duitse straaljagers. In 1944 werd Yeager neergeschoten boven Frankrijk, maar met de hulp van lokale verzetsstrijders wist hij uit handen van de bezetter te blijven en naar Spanje te vluchten.
Na de oorlog werd hij testpiloot. Yeager vloog met verschillende experimentele vliegtuigen op Edwards Air Force Base.
In 1960 diende Yeager als directeur van de Space School in Edwards en zou later dienen als Wing Commander in de oorlog in Vietnam. Yeager was ook lid van de presidentiële commissie die in 1986 onderzoek deed naar de Challenger-ramp met de spaceshuttle van NASA, waarbij zeven astronauten omkwamen.
Yeager ging in 1975 na 33 jaar dienst met pensioen bij de luchtmacht in de rang van brigadegeneraal.
quote:
Lees het net ja ...quote:Op zaterdag 9 januari 2021 12:35 schreef flipsen het volgende:
Lees Net hier dat er in Jakarta een 737 is neergestort? Geen tijd om NL of Engels nieuwsbericht te zoeken, moet rennen hehe
https://tn.com.ar/interna(...)-menos-de-un-minuto/
De tering, dat is weer echt Telegraaf he?quote:Op zaterdag 9 januari 2021 12:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Lees het net ja ...
https://www.telegraaf.nl/(...)opstijgen-in-jakarta
Een 737-500 van 26 jaar oud een "eerdere versie van de Max" noemenquote:Het gaat om een eerdere versie van de Boeing 737 Max. In oktober 2018 stortte een Max-toestel van Lion Air in dezelfde Javazee, ook ten noorden van Jakarta.
Snelheid zakt plotseling in, vliegtuig valt uit de lucht.quote:Op zaterdag 9 januari 2021 13:11 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/TRA4Y/268637d3
Vreemd
Ik zie een bochtje terug net boven La Rochelle en weer terug naar A`dam.....quote:Op zaterdag 9 januari 2021 14:10 schreef Fer het volgende:
[..]
Snelheid zakt plotseling in, vliegtuig valt uit de lucht.
In feite dat het een voorloper is klopt het, maar het heeft voor het artikel geen enkele toegevoegde waarde, omdat de generaties vliegtuigen nogal van elkaar verschillenquote:Op zaterdag 9 januari 2021 14:06 schreef flipsen het volgende:
[..]
De tering, dat is weer echt Telegraaf he?
[..]
Een 737-500 van 26 jaar oud een "eerdere versie van de Max" noemen
Als er voorloper van de 737 Max had gestaan was het prima geweest, maar dat staat er nietquote:Op zaterdag 9 januari 2021 14:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
In feite dat het een voorloper is klopt het, maar het heeft voor het artikel geen enkele toegevoegde waarde, omdat de generaties vliegtuigen nogal van elkaar verschillen
Let wel; dit zijn dus niet 4 extra 747's.quote:Freighters to add additional capacity to meet growing e-commerce and express cargo demand
Order will complete production of the 747-8 in 2022
SEATTLE, Jan. 12, 2020 – Boeing [NYSE: BA] and Atlas Air Worldwide today announced an agreement to purchase four 747-8 Freighters. The order enables Atlas Air to leverage the operational advantages of the 747-8 Freighter to meet growing cargo demand around the globe.
(...)
The 747-8 airplanes in this agreement will be the final four aircraft to roll off the production line in Everett, Washington.
“The 747 will forever hold a special place in aviation history and we are honored by Atlas Air’s longstanding commitment to the airplane. Atlas Air began operations 28 years ago with a single 747 and it is fitting that they should receive the last 747 production airplanes, ensuring that the ‘Queen of the Skies’ plays a significant role in the global air cargo market for decades to come,” said Stan Deal, president and chief executive officer of Boeing Commercial Airplanes.
quote:DOHA - Qatar Airways heeft momenteel alle tien de Airbus A380’s aan de grond staan. Het gaat nog lang duren voor ze weer in dienst komen, en wanneer dat gebeurt keren er hoogstens vijf terug. Dat zei topman Akbar al Baker woensdag tijdens CAPA Live.
De maatschappij uit Doha richt zich voor de toekomst op kleinere, tweemotorige toestellen als de Airbus A350 en Boeing 787. Die zijn efficiënter en makkelijker te vullen.
Pre-corona werd de A380 ingezet naar Bangkok, Frankfurt, Guangzhou, Londen, Melbourne, Parijs, Perth en Sydney. Het zijn de enige toestellen in de Qatar Airways-vloot met een First Class aan boord.
De bovenste of onderste helft vraag ik me dan gelijk afquote:Op woensdag 13 januari 2021 18:14 schreef Iemand91 het volgende:
QATAR AIRWAYS: HELFT VAN AIRBUS A380'S KEERT NIET MEER TERUG
[..]
Een ding is zeker, post corona zijn er een heleboel nieuwe kist vrij goedkoop te leasen.quote:Op donderdag 14 januari 2021 12:17 schreef shiz het volgende:
Hum, die B787's zullen dan een nieuw baasje nodig hebben...
(De een z'n einde longhaul is de ander z'n verjongde vloot)
quote:For the first time, the Russian Air Force has conducted a mass launch of 6 AN-124 (Nato reporting name Condor) cargo aircraft, practicing the combat capability of safely and swiftly launching a large number of heavy aircraft.
Air Force officials said the total force launch effort was an opportunity for personnel to train together on a larger scale than normal.
The purpose of the training flights was to improve the skills of young crews of Antonov AN-124 transport aircraft, according to a recent service news release.
“The flights were carried out at an altitude of over 4 thousand meters, the total length of the route was more than 600 km, the average aircraft speed was 500 km/h,” the Air Force said in a release on Friday.
The AN-124 Condor is one of the largest aircraft in the world, specifically designed for carrying heavy or bulky loads by the Ukrainian Antonov company.
AN-124 can carry more cargo farther distances than any other aircraft. The heavy strategic military transport airplane is capable of carrying up to 150 tons of cargo. It can also carry 88 passengers in an upper deck behind the wing center section. The cargo compartment of An-124 is 36×6.4×4.4 m (118×21×14 ft), ca. 20% larger than the main cargo compartment of the C-5 Galaxy, which is 36.91×5.79×4.09 m (121.1×19.0×13.4 ft).
Zou de PH-BFW dáárvoor naar Israël gaanquote:Op maandag 18 januari 2021 11:01 schreef flipsen het volgende:
Gelukkig is de 747 nog lang niet in het verdomhoekje terechtgekomen en halen ze ook weer het wereldnieuws
Virgin Orbit lanceert een raket vanaf onderkant vliegende Boeing de ruimte in
[ afbeelding ]
quote:KLM gaat vanaf vrijdag alle intercontinentale vluchten, en delen van het Europese vliegverkeer stilleggen als de coronasneltest verplicht blijft voor bemanning. KLM probeert echter nog wel een uitzondering op deze maatregelen te krijgen.
Sneltest
KLM heeft dit besluit genomen nadat woensdagmiddag bekend werd dat de overheid een coronasneltest verplicht stelt voor vluchten naar Nederland. Hierdoor moeten alle reizigers, inclusief bemanning, een sneltest ondergaan. Indien deze positief is, wordt het crewlid niet toegelaten in Nederland. KLM laat aan diverse media weten dat zij het risico niet willen lopen dat de bemanning in een ver land vast komt te zitten. Hierdoor worden ook vracht- en repatriëringsvluchten voor KLM onmogelijk. Een grote impact op de luchtvaartmaatschappij. In Europa worden enkel vluchten met een overnachting gestopt.
Uitzondering
De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) meldt dat KLM nog probeert een uitzonderingspositie te krijgen voor de bemanning. “Er zit volgens KLM een nuance in en wel dat de directie op dit moment de overheid (lees de Tweede Kamer) ervan probeert te overtuigen dat een uitzondering van crew op de antigeen(snel)test vanuit buitenlandse bestemmingen noodzakelijk is om de ICA vluchten uit te kunnen blijven voeren”, zo stelt de VNC. Als er geen uitzondering komt zullen inderdaad alle internationale vluchten gestaakt worden.
Vliegverbod
Woensdagmiddag kondigde het kabinet extra maatregelen aan, waaronder de sneltest, maar ook een vliegverbod voor Zuid-Afrika, het Verenigd Koninkrijk en alle Zuid-Amerikaanse landen.
Weinig tot niks, aangezien ze overal toch in kamerquarantaine zitten.quote:Op woensdag 20 januari 2021 22:26 schreef Fred het volgende:
Wat een kulredenatie, KLM personeel kan nu net zo hard met COVID in het buitenland vast komen te zitten.
Dus als zo'n sneltest nu opeens een probleem is, vraag ik me af hoeveel COVID de KLM crews al naar Nederland hebben gebracht.
Lastig landen anders op de Buitenveldertbaanquote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:12 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/KLM1602/269c374f
Deze doet het zojuist legaal.....?
Dan is het argument van KLM toch ongegrondquote:Op woensdag 20 januari 2021 22:34 schreef Drekkoning het volgende:
Weinig tot niks, aangezien ze overal toch in kamerquarantaine zitten.
Nee. Antigeentesten hebben sowieso een hoog valspositief percentage. En een werknemer kan bijvoorbeeld al voor vertrek in Amsterdam besmet zijn.quote:Op woensdag 20 januari 2021 23:24 schreef Fred het volgende:
[..]
Dan is het argument van KLM toch ongegrond
Ja, dat gebeurt al voor een aantal bestemmingen.quote:Op woensdag 20 januari 2021 23:51 schreef Peter het volgende:
Kan KLM personeel niet voor vertrek vanaf Schiphol een sneltest/PCR-test afleggen? Als de retourvlucht dan binnen 72 uur is, maakt het dan toch niet meer uit dat ze in het verre niet testen?
Dus KLM exporteert het virus en de cabin crew verspreid het in de tussentijd ook nog eens onder de reizigers?quote:Op donderdag 21 januari 2021 06:08 schreef Drekkoning het volgende:
Nee. Antigeentesten hebben sowieso een hoog valspositief percentage. En een werknemer kan bijvoorbeeld al voor vertrek in Amsterdam besmet zijn.
Levert dus netto niks op.
De regels zijn geënt op het voorkomen van import. Andere landen kunnen hun eigen regels invoeren, ook voor crew, om import te voorkomen. Zie bijvoorbeeld de hotel quarantaine.quote:Op donderdag 21 januari 2021 09:19 schreef Fred het volgende:
[..]
Dus KLM exporteert het virus en de cabin crew verspreid het in de tussentijd ook nog eens onder de reizigers?
Allemaal 73tjes; BCB, BGB, BXA, BXU, BXZ, HSDquote:Op zaterdag 23 januari 2021 19:25 schreef Peterselieman het volgende:
Op dit moment staan er nog 3 KLM 737's op Eelde, maar morgen komen er zes kisten bij. Geen idee van welk type
Thanks. Maandag volgen er nog vijf en dinsdag weer vijf lees ik net: https://www.rtvdrenthe.nl(...)ningen-Airport-Eeldequote:Op zaterdag 23 januari 2021 20:14 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Allemaal 73tjes; BCB, BGB, BXA, BXU, BXZ, HSD
quote:SAO JOSE DOS CAMPOS - De eerste Embraer 195-E2 voor KLM Cityhopper heeft het luchtruim gekozen. Het toestel, dat de registratie PH-NXA krijgt, voerde een testvlucht uit vanaf de luchthaven van Sao José dos Campos, waar de fabriek van Embraer gevestigd is.
KLM Cityhopper verwacht dit jaar de eerste E2’s in ontvangst te nemen. Onlangs werd al gestart met het opleiden van de eerste piloten voor het type, dat het grootste wordt waarmee de regionale KLM-dochter ooit vloog. Aan boord is plaats voor 132 passagiers.
In totaal heeft KLM 21 exemplaren van de zuinige en stille E195-E2 besteld, met een optie op nog eens 14 toestellen.
Live: https://www.flightradar24.com/BGA331A/26b21798quote:SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol kreeg vanmiddag onverwachts bezoek van een Beluga-vrachttoestel. Het vliegtuig van Airbus moest uitwijken naar Amsterdam vanwege sneeuw in Hamburg, waar een van de fabrieken staat.
Er zijn maar vijf Beluga's die allemaal normaal gesproken niks op Schiphol te zoeken hebben. Het toesteltype wordt door de fabrikant gebruikt om vliegtuigonderdelen te vervoeren tussen de luchthavens waar Airbus-toestellen worden gebouwd. De Beluga was op weg van Chester (Wales) naar Hamburg. Na enkele wachtrondjes in de buurt van Hamburg te hebben gevlogen, werd er besloten om naar Schiphol uit te wijken.
De Airbus A300-600 Beluga, zoals het toestel voluit heet, staat nog op Schiphol. Hij zal later op de avond alsnog vertrekken.
vliegt nu boven Frankrijk.. richting Toulouse?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:32 schreef Iemand91 het volgende:
Zeldzame 'Beluga' wijkt uit naar Schiphol
[..]
Live: https://www.flightradar24.com/BGA331A/26b21798
Vertrekt als het goed is om 19:00 uur alsnog naar Hamburg.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lijkt idd meer op Toulouse:quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:32 schreef Iemand91 het volgende:
Zeldzame 'Beluga' wijkt uit naar Schiphol
[..]
Live: https://www.flightradar24.com/BGA331A/26b21798
Vertrekt als het goed is om 19:00 uur alsnog naar Hamburg.
Over het algemeen wil je bij een uitwijk vrij zeker zijn dat je daar wel daadwerkelijk binnen kunt komen.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 11:57 schreef shiz het volgende:
En dan niet elders in DE maar landen?
Aerologic vrachtwalhalla Leipzig ofzo.
Naja, misschien daar ook sneeuw en kan de Beluga niet goed tegen?
Als en-route alternate is AMS best logisch. Maar als destination alternate een beetje apart.
quote:BEEK - Op Maastricht Aachen Airport is donderdag een verstekeling aangetroffen in de wielkast van een vrachtvliegtuig dat net uit Londen gearriveerd was. De verstekeling is met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis gebracht, maar leeft nog wel.
Meestal overleven verstekelingen in wielkasten van vliegtuigen het niet, doordat zij doodvriezen of er bij de landing uitvallen. Maar dit keer ging het om een korte vlucht op relatief lage hoogte, zo legt een woordvoerster van de luchthaven uit aan 1Limburg.
De Marechaussee is een onderzoek gestart. Verder is er nog weinig over de zaak bekendgemaakt. De luchthaven was niet bereikbaar voor verder commentaar. Er is deze middag maar één vrachtvlucht uit Londen geland: een Airbus A330 van Turkish Airlines (als vlucht TK6305).
quote:Een sportvliegtuigje is zaterdagmiddag gecrasht in Kornhorn. De piloot is bij de crash overleden.
Het sportvliegtuig is neergestort in een veld langs de N980. Het verongelukte sportvliegtuigje zou eerder op zaterdagmiddag zijn opgestegen van vliegveld Drachten. De piloot zou een noodlanding hebben willen maken.
Onderzoeksraad voor Veiligheid begint onderzoek
Er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak van het ongeluk. Daarvoor wordt onder meer een politiehelikopter gebruikt die opnames maakt vanuit de lucht. Volgens de politie gaat het onderzoek zaterdagavond nog wel een tijdje door.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid meldt dat er een verkennend onderzoek is gestart naar de toedracht van het neergestorte vliegtuig.
quote:A DHL Air Boeing 757-200 freighter, registration G-DHKZ performing freight flight QY-126 from Leipzig to Frankfurt/Main (Germany), was in the initial climb out of Leipzig's runway 26L when the crew stopped the climb at about 5300 feet MSL due to the cargo door opening completely, several parts separated from the airframe and were distributed over the ground around the Schkopau coal power plant located about 10nm west of Leipzig Airport. The aircraft immediately positioned to return to Leipzig landing in opposite direction to departure. The aircraft touched down on runway 08R at 05:47L (04:47Z) about 15 minutes after departure and stopped on the runway about 1500 meters/4900 feet down the runway. The aircraft remained on the runway for about 40 minutes, then was moved to the apron. The aircraft sustained substantial damage.
The occurrence aircraft is still on the ground in Leipzig about 12 hours after landing back.
Germany's BFU confirmed a cargo door apparently opened in flight and dispatched investigators on site. The BFU reported nobody was injured and no freight was ejected from the aircraft. An investigation has been opened.
Whut!! so das niet best.quote:Op zondag 14 februari 2021 17:11 schreef Iemand91 het volgende:
Accident: DHL B752 at Leipzig on Feb 13th 2021, cargo door opened in flight
[..]
[ afbeelding ]
Ze wilden maar de halve lading bezorgenquote:
Als ik me niet vergis maakte @DutchTrain dat vluchtje eens.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:16 schreef Iemand91 het volgende:
Zojuist is in Twente de British Airways A318 G-EUNA geland voor sloop.
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Zoals bekend vloog deze baby bus (vroeger nog samen met zusterschip A318 G-EUNB) de route London City - Shannon - New York JFK in een all-business config. (32 stoelen) met onder andere de legendarische vluchtnummers BA001 en BA002.
BA begon in 2009 met deze vluchten en haar zusterschip werd in 2017 al verkocht.
31 juli maakte IAG bekend de A318 uit te faseren; de laatste BA002 vlucht kwam op 18 maart 2020 aan op London City na een non-stop vlucht vanuit JFK.
Dat klopt, gisteren precies vier jaar geleden met de BA001 van London City via Shannon naar LaGuardia.quote:Op woensdag 17 februari 2021 19:28 schreef flipsen het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis maakte @:DutchTrain dat vluchtje eens.
Ook 1 vrouw lichtgewond zie ik.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 18:34 schreef winterapfel het volgende:
[..]
[ twitter ]
Flink wat onderdelen op de grond!
Er zijn toch niet 3 motoren ontploft? Of weet de woordvoerder niet dat een 747 4 motoren heeftquote:Volgens een woordvoerder van de luchthaven bij Maastricht gaat het om een viermotorig Boeing 747-400-vrachtvliegtuig met bestemming New York. Het vliegtuig zou zelf geen gevaar hebben gelopen. "Het kan prima op één motor doorvliegen", zei ze.
Jezus, die moet je niet zo op je knar krijgenquote:Op zaterdag 20 februari 2021 18:34 schreef winterapfel het volgende:
[..]
[ twitter ]
Flink wat onderdelen op de grond!
Als ie een auto doorboort, doorboort ie ook wel een schedelquote:Op zaterdag 20 februari 2021 19:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Jezus, die moet je niet zo op je knar krijgen
quote:Op zaterdag 20 februari 2021 22:03 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
In Amerika ook eentje, iets grotere stukken.
Dat filmpje ookquote:
quote:KLM Cityhopper now has 50 E-Jets in its fleet. The newest addition, an E195-E2, was delivered today at a hand-over ceremony at our factory in São José dos Campos.
This is the first E2 for KLC from an order for up to 35 E195-E2s that KLM is acquiring through Aircastle and ICBC Aviation Leasing. The airline currently operates 17 E175s (88 seats) and 32 E190s (100 seats). The new E-Jet is the carrier’s biggest airplane with 132 seats configured in three zones. The forward Business Class section has 20 seats. The main cabin has 8 Economy Comfort seats and 104 Economy Class seats.
The arrival of the E195-E2 introduces considerable cost savings and environmental benefits. These are especially important as KLM pursues its goal of reducing the company’s carbon footprint by at least 50% per pax/km over the next 10 years.
Compared to the first-generation E190, the E195-E2 has a noise footprint that is over 60% smaller. This reduction is particularly relevant at Amsterdam’s Schiphol Airport which has strict noise abatement procedures. The E195-E2’s external noise level is well below future ICAO limits.
The E195-E2’s carbon emissions are 9% lower per trip and 31% lower per seat versus the E190. Those savings really add up. In a typical year, each E195-E2 will emit 1,500 fewer tons of CO2.
En onderweg op het laatste stukje naar Amsterdamquote:Op woensdag 24 februari 2021 12:06 schreef Iemand91 het volgende:
De eerste Embraer 195-E2 is aan KLM geleverd.
KLM heeft een order staan voor 25 toestellen met opties voor nog 10 meer.
PH-NXA wordt morgenmiddag/avond op Schiphol verwacht en brengt de totale KLM Embraer vloot op 50 toestellen.
EDIT: en onderweg: https://www.flightradar24.com/KL9966/26e7ae11
KLM reduces emissions with first E-jet E2
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:WASHINGTON (Feb. 22, 2021) — The National Transportation Safety Board announced Monday its decision to decommission the TWA Flight 800 reconstruction as the agency prepares for the expiration of the lease for its Ashburn, Virginia, Training Center.
The reconstruction, housed in the 30,000 square foot hangar along with other training tools at the NTSB’s Training Center, has been used in the NTSB’s accident investigation training courses for nearly 20 years. However, advances in investigative techniques such as 3-D scanning and drone imagery, lessen the relevance of the large-scale reconstruction in teaching modern investigative techniques.
TWA Flight 800, a Boeing 747, bound for Paris, France with 230 people aboard, crashed July 17, 1996, minutes after takeoff from John F. Kennedy International Airport. After an exhaustive, four-year-long investigation, the NTSB determined the probable cause of the crash was an explosion in the center wing fuel tank. Evidence indicated the explosion was the result of an electrical failure that ignited the flammable fuel/air mixture in the tank.
“The investigation of the crash of TWA Flight 800 is a seminal moment in aviation safety history,” said NTSB Managing Director Sharon Bryson. “From that investigation we issued safety recommendations that fundamentally changed the way aircraft are designed. The investigation also led to a memorandum of understanding between the FBI and the NTSB regarding investigations of accidents resulting from intentional acts as well as evidence collection and preservation. That investigation also led to the equally important development of our Transportation Disaster Assistance division and the legislation in place today governing carrier responsibilities for family assistance in the wake of a transportation disaster,” said Bryson.
The NTSB plans to stop use of the reconstruction July 7, 2021. For several months thereafter, the NTSB will thoroughly document the reconstruction using various 3-D scanning techniques. The scanned data will be archived for historical purposes.
When the NTSB moved the reconstruction to the Training Center, it did so with the stipulation that it would be used solely as a training resource and never as an exhibit or public display. To honor this agreement made with the families of the victims of TWA Flight 800, the NTSB will work closely with a federal government contractor to dismantle the reconstruction and destroy the wreckage.
“Our Transportation Disaster Assistance division and I have connected with representatives of TWA Flight 800 family groups to help ensure families of those who perished on TWA Flight 800 learned of our decision directly from the NTSB before our public announcement,” said Bryson.
Between calendar year 2015 and 2019 the NTSB trained a combined annual average of 2,622 students including NTSB investigators and staff, and external stakeholders involved in transportation safety, advocacy, family assistance and emergency response. The NTSB is exploring options to continue its robust training program.
Eerst een wagen van Bird Control.. en dan hele zwermen vogels die over de baan vliegen bij het landen... of lijtk dat maar zo?quote:Op zaterdag 27 februari 2021 11:44 schreef Runway28 het volgende:
Hier een filmpje van een WiZZAiR die op Eindhoven land. De opname is gemaakt met de hele lange lens :-)
quote:De ‘nieuwe’ SLM B777 is reeds enige tijd uit de roulatie vanwege een technische inspectie en onderhoud. Het technisch onderhoud heeft uitgewezen dat er in het ergste geval rekening moet worden gehouden met een grote kostenpost voor reparatie en zelfs eventueel het moeten vervangen van één van de motoren.
Dit gegeven heeft ertoe geleid dat de directie en overige actoren binnen Surinam Airways, het besluit hebben genomen om de vroegtijdige teruggave van de B777 aan Boeing in te zetten.
Het een en ander is donderdag met Boeing besproken en Surinam Airways verwacht verdere besprekingen ter afhandeling of mogelijke andere opties. Het streven is, om bij consensus met Boeing, het vliegtuig reeds de komende week te vliegen naar een door Boeing nog te bepalen locatie.
Zodra zaken definitief zijn zal de SLM dit bekend maken. In de tussentijd wordt de Mid-Atlantische vliegroute onderhouden door Air Belgium
Het lijkt een beetje zo, doordat ik met een hele lange lens werk! Zit in werkelijkheid meer dan een kilometer ruimte tussen.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 11:52 schreef Peter het volgende:
[..]
Eerst een wagen van Bird Control.. en dan hele zwermen vogels die over de baan vliegen bij het landen... of lijtk dat maar zo?
https://www.upinthesky.nl(...)heid-airbus-a321xlr/quote:Boeing uit zorgen over veiligheid Airbus A321XLR
Boeing heeft de veiligheid van de A321XLR van concurrent Airbus in twijfel getrokken. Het probleem zou de centrale brandstoftank zijn.
Airbus A321XLR
De Airbus A321XLR staat te boek als een nieuw hoofdstuk in de luchtvaart. De narrowbody kan directe vluchten uitvoeren op zeer lange afstanden. De bedoeling is dat het toestel luchtvaartmaatschappijen in staat stelt om langere routes met relatief weinig passagiers toch rendabel te maken.
De belangrijkste factor voor het grote bereik dat het vliegtuig heeft is de de nieuwe rear central fuel tank (RCT). Hierin, onder de voeten van passagiers, kan 12.900 liter brandstof worden opgeslagen die nodig is om extra ver te kunnen reizen. Voor deze voorziening is de Europese luchtvaartautoriteit EASA bezig met speciale voorwaarden die met betrekking tot de veiligheid van deze RCT worden gesteld.
Boeing
De voorwaarden zijn inmiddels enkele weken geleden gedeeld met allerlei betrokken partijen, waaronder andere vliegtuigbouwers. Deze kunnen hun zienswijzen over de speciale voorwaarden naar voren brengen. Boeing heeft inmiddels twee mogelijke veiligheidsproblemen aangekaart. Volgens het bedrijf zijn brandstoftanks die in het airframe worden verwerkt aanzienlijk onveiliger als deze in aanraking komen met bijvoorbeeld een brand.
Daarnaast vraagt het bedrijf zich af wat de gevolgen van de brandstoftank zijn bij een probleem met het landingsgestel of wanneer het toestel van de baan glijdt. Volgens Boeing is het onduidelijk hoe de tank tegen zo’n gebeurtenis beschermd is.
lijkt me dit een standaard gang van zaken waarbij bijv. in het verleden Airbus ook wel zorgen kunnen hebben geuit over Boeing, maar dat dat nooit naar buiten kwam en nu wel, vanwege sensatie.quote:De voorwaarden zijn inmiddels enkele weken geleden gedeeld met allerlei betrokken partijen, waaronder andere vliegtuigbouwers. Deze kunnen hun zienswijzen over de speciale voorwaarden naar voren brengen.
Boeing wil wat verlies van de 737Max compenseren lijkt me.quote:Op donderdag 4 maart 2021 15:38 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
https://www.upinthesky.nl(...)heid-airbus-a321xlr/
Gezien dit
[..]
lijkt me dit een standaard gang van zaken waarbij bijv. in het verleden Airbus ook wel zorgen kunnen hebben geuit over Boeing, maar dat dat nooit naar buiten kwam en nu wel, vanwege sensatie.
Wat denken jullie? Stemmingmakerij of valide punt?
Dit plaatje zegt genoeg:quote:Op donderdag 4 maart 2021 15:38 schreef Hojdhopper het volgende:
Wat denken jullie? Stemmingmakerij of valide punt?
Dus dan ga je maar bezit van een bedrijf vernaggelen?quote:wel zegt de organisatie door middel van de bekladding 'greenwashing' door de Franse regering aan de kaak te willen stellen.
Greenpeace stelt dat technologische innovaties en maatregelen zoals het schrappen van korte vluchten onvoldoende zijn om de luchtvaart te verduurzamen. De organisatie noemt regulering en vermindering van het luchtverkeer essentieel.
Tja, zo kan je ook de auto van de buurman groen spuiten.quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:21 schreef Fred het volgende:
Het is idd wat grof geschut, maar dat bedrijf vernaggeld wel de lucht die wij allemaal inademen door kerosine in de lucht te verbranden.
In een ander perspectief: bij het uitvoeren van de activiteiten van AirFrance zijn tot op heden meer doden gevallen dan bij het uitvoeren van de activiteiten van Greenpeace.
Ach ja, als je geen baas hebt, hoef je niet voor je baan te vrezen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 10:42 schreef Hojdhopper het volgende:
[ afbeelding ]
Wtf man... https://www.luchtvaartnie(...)van-air-france-groen
[..]
Dus dan ga je maar bezit van een bedrijf vernaggelen?
Wel opvallend dat KLM de 777 wel afneemt en volgens mij de al gebouwde 787-10 voorlopig nietquote:Op donderdag 25 maart 2021 00:32 schreef Iemand91 het volgende:
Toestellen gaan (747-400, A330-200, 737-700) en komen bij KLM.
Na de E195-E2 komen deze week ook de 2 allerlaatste 777-300ER's.
Vandaag Gisteren is PH-BVV aan KLM geleverd en is op dit moment op weg naar Schiphol:
https://www.flightradar24.com/KLM9876/272eb4dc
Vrijdag volgt de laatste (PH-BVW) en komt dus zaterdagochtend aan.
Deze 2 zijn overigens ook een van de laatst gebouwde 777-300ER's.
Na levering van -BVW zullen nog maar 6 -300ER's volgen (2 Aeroflot, 3 Thai Airways en 1 voor China Southern Airlines)
[ afbeelding ]
https://twitter.com/mattcawby/status/1374873422522503169
Die staat er nog steeds. KLM heeft het toestel overigens niet overgenomen want de deal ging niet door.quote:Op donderdag 25 maart 2021 17:32 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Over 777-300ER's gesproken... wat is er eigenlijk gebeurd met dat ex-toestel van van Jet Airways die op Schiphol aan de ketting was gelegd en vervolgens januari 2020 gekocht is door KLM.
Staat die, mede door Corona, nog altijd op dezelfde plek in Jet Airways kleuren? Gaat ie voor onderdelen gebruikt worden?
Er zijn al maanden geen nieuwe 787's afgeleverd omdat bij alle nog niet geleverde 787's inspecties uitgevoerd moeten worden.quote:Op donderdag 25 maart 2021 18:27 schreef Peterselieman het volgende:
Wel opvallend dat KLM de 777 wel afneemt en volgens mij de al gebouwde 787-10 voorlopig niet
Gaaf!quote:Op donderdag 25 maart 2021 20:21 schreef Iemand91 het volgende:
Momenteel staat in Maastricht dit toestel:
[ link | afbeelding ]EW-450TR | IL62MGr | Rada Airlines by Mark Remmel, on Flickr
Toestel is ruim 2 uur geleden geland. Morgenochtend rond 7 uur vertrekt ze richting Myanmar.
Misschien kwam-ie wat Sputnik vaccins brengen voor de EMAquote:Op donderdag 25 maart 2021 20:30 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Gaaf!
Waar kwam het vandaan? Het is vanuit Minsk/Wit-Rusland niet echt een logische tussenstop
Ah.. thanks, ik had niet meer meegekregen dat die deal afgeketst was.quote:Op donderdag 25 maart 2021 19:06 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Die staat er nog steeds. KLM heeft het toestel overigens niet overgenomen want de deal ging niet door.
Men wil een Jet Airways een doorstart laten maken met o.a. dat toestel.
Klinkt het gek als ik zeg verbaasd te zijn dat die uberhaupt nog welkom zijn op Westerse vliegvelden?quote:Op vrijdag 26 maart 2021 09:07 schreef Karstman het volgende:
Zo die zie je niet zo vaak, zeg maar nooit.
Tja je zou denken dat als ie op Maastricht mag landen dat Schiphol ook moet kunnen. En volgens mij is het alleen maatschappijen die verboden zijn en niet losse typesquote:Op vrijdag 26 maart 2021 17:46 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Klinkt het gek als ik zeg verbaasd te zijn dat die uberhaupt nog welkom zijn op Westerse vliegvelden?
Of zou je 'm op bijvoorbeeld Maastricht wel zien, maar zou Schiphol ondenkbaar zijn?
Waarom zou KLM in de toekomst geen 777X bestellen?quote:Op vrijdag 26 maart 2021 22:35 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
https://twitter.com/mattcawby/status/1375551574202703875
KLM's laatste 777 is vandaag geleverd (foto hierboven is bij de Everett Delivery Center) en zojuist vertrokken vanuit Everett richting Amsterdam: https://www.flightradar24.com/KLM9878/2733f66c
PH-BVW draagt de naam Canadian Rocky Mountain Parks en is KLM's 31e 777 en 16e 777-300ER.
Hiermee komt ook een einde aan Boeing toestellen uit Everett voor KLM.
Ruim 50 jaar lang is er een constante stroom aan Boeing toestellen vanuit Everett naar Amsterdam gekomen; bijna elk jaar in ieder geval wel 1 toestel en anders stonden er wel orders open.
In Everett worden nu alleen nog maar de 767, 777F, 777X en de laatste 787-9's, 777-300ER's/777-200LR's gebouwd en hier heeft KLM geen orders voor openstaan.
In 2018 heb ik dit ook gezegd (bij de levering van de laatste 787-9), maar toen kwam KLM een klein jaar later ineens met nog een order voor deze laatste 2 777-300ER's
Dat zegt Iemand91 toch niet? Hij constateert alleen dat KLM op het moment geen orders in Everett uit heeft staan.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 14:02 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waarom zou KLM in de toekomst geen 777X bestellen?
Is weer onderweg naar Maastricht, landt over ongeveer een half uurtje ofzo.quote:Op donderdag 25 maart 2021 20:21 schreef Iemand91 het volgende:
Momenteel staat in Maastricht dit toestel:
[ link | afbeelding ]EW-450TR | IL62MGr | Rada Airlines by Mark Remmel, on Flickr
Toestel is ruim 2 uur geleden geland. Morgenochtend rond 7 uur vertrekt ze richting Myanmar.
quote:HILVERSUM - Liefhebbers van de Boeing 747 opgelet: RTL Z pakt dinsdagavond uit met een speciale thema-avond over de Jumbojet. De televisiezender zendt tussen 20:30u en 23:30u documentaires uit over de Queen of the Skies.
Eerst biedt de zender de tweedelige documentaire The Jumbo Jet: 50 Years in the Sky aan, over de geschiedenis van dit type. Vervolgens volgt om 22:30 de documentaire Queen of The Skies, over de verplaatsing van de 747 PH-BUK naar het Aviodrome in Lelystad.
RTL Z is bij Ziggo te vinden op kanaal 12 en bij KPN op kanaal 11.
Dat is niet duur voor een ticket in de kerstvakantie.quote:CONCURRENTIE VOOR TUI EN KLM: AIR BELGIUM START LIJNDIENST NAAR CURAÇAO
CHARLEROI - Air Belgium vliegt vanaf 3 juli naar Curaçao, zo heeft de Belgische luchtvaartmaatschappij vrijdag bekendgemaakt. Daardoor krijgen KLM en TUI fly meer concurrentie, met als mogelijk gevolg een neerwaartse druk op de ticketprijzen.
De Belgen gaan niet rechtstreeks vanuit thuisbasis Charleroi op Willemstad vliegen, maar maken onderweg in beide richtingen een tussenstop op Martinique. Daar kunnen de passagiers van/naar Curaçao aan boord van de Airbus A340 blijven. Tussen Martinique en Curaçao is het 1,5 uur vliegen.
Hoewel reizigers dus iets langer onderweg zijn dan met KLM en TUI fly, kan Air Belgium dat deels compenseren met lagere prijzen. Zo worden komende kerstvakantie retourtjes aangeboden vanaf 650 euro. Dat is aanzienlijk goedkoper dan bij de concurrentie.
De vluchten worden vanaf 3 juli twee keer per week aangeboden, op woensdagen en zaterdagen. De Airbus A340-300 vertrekt om 10 uur ’s ochtends uit Charleroi. Passagiers kunnen kiezen tussen Economy, Premium Economy en Business Class.
“Voor de luchtvaartmaatschappij is het een logische volgende stap om, na de lancering van vluchten naar de Franse Antillen in december 2019, ook de Nederlandse Antillen aan te bieden. De Franse Antillen trekken immers doorgaans vooral Franstalige klanten aan- zowel uit Wallonië als uit Noord-Frankrijk -, terwijl de Nederlandse Antillen vooral populair zijn bij de Vlamingen en de Nederlanders”, aldus Air Belgium in een verklaring.
De vluchten naar de Franse Antillen (Martinique en Guadeloupe) worden op 2 juli hervat. Dat had eigenlijk al eerder moeten gebeuren, maar is door strenge reisrestricties nog niet mogelijk gebleken.
Lockdown Curaçao
Momenteel zit Curaçao in een lockdown door een toename van het aantal coronabesmettingen, en Nederlandse vakantiegangers worden zelfs opgeroepen om het eiland te verlaten, maar Air Belgium heeft er vertrouwen in dat er in juli weer volop vakantie gevierd kan worden.
quote:On Apr. 2, 2021, Altus Air Force Base (AAFB), Oklahoma, conducted an exercise to simulate a mass evacuation of aircraft in preparation of an emergency weather situation. During the exercise, 97th Air Mobility Wing’s aircraft performed a pretty impressive “Elephant Walk”, lining up and taxiing on the runway before taking off for a practice “large-scale evacuation”.
(...)
quote:Op dinsdag 20 april 2021 05:16 schreef flipsen het volgende:
Hehe, vandaag hier in Argentinië in het nieuws dat er weer 800.000 Sputnik5 vaccins zijn aangekomen met de A330 van Aerolineas Argentinas, de LV-GIF
Zijn er ook beelden van het massale opstijgen?quote:
Niet gezien.quote:Op dinsdag 20 april 2021 08:49 schreef StateOfMind het volgende:
Zijn er ook beelden van het massale opstijgen?
Dat moet wel erg indrukwekkend zijn geweest.
Nice!quote:
Damn...quote:Op donderdag 22 april 2021 22:07 schreef Iemand91 het volgende:
Hun 10 A380's zijn tussen de 7 en 4 jaar oud.
Ding kwam praktisch over mijn huis. Fraai gezicht zo in het zonlicht.quote:Op maandag 26 april 2021 14:42 schreef Iemand91 het volgende:
2 uur vanmiddag is er weer een Lufthansa 747-400 vanuit Twente vertrokken.
D-ABTK "Kiel" is naar Frankfurt gevlogen, later zal ze doorvliegen naar Teruel.
https://www.flightradar24.com/DLH9921/2785c423
Van de 6 Lufthansa 747's zijn er nu 2 overgebleven.
Afgelopen vrijdag heeft Twente Airport van de rechter gelijk gekregen in het kort geding dat ze hadden aangespannen tegen Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om de 747's ook ná juni dit jaar nog te mogen laten vertrekken.
[ afbeelding ]
https://twitter.com/twenteairport/status/1386653417054121986
Interesting... zal eens aan een vriend van me vragen wat hij daarvan weet, of dat ie toevallig zelf in de (rechter)stoel zatquote:Op maandag 26 april 2021 14:56 schreef winterapfel het volgende:
Transavia B737 at Rotterdam on Apr 24th 2021.
we think we are 6500 feet, military radar tells FL110, unreliable speed and altitude on both left and right pitot systems.
http://avherald.com/h?article=4e6731a6&opt=0
Jammer, die kwamen ook nog wel eens over hier waar ik woon. Paar weken geleden ook weer een Osprey die op Brize Norton aan het oefenen was.quote:Op dinsdag 27 april 2021 21:06 schreef Iemand91 het volgende:
Momenteel voert Beluga #1 haar laatste operationele vlucht uit van Hamburg naar Toulouse:
https://www.flightradar24.com/BGA231A/27895f5f
[ afbeelding ]
https://twitter.com/Frenchpainter/status/1387106900127461380
Het is de 2e Beluga die wordt uit gefaseerd; #2 vloog haar laatste operationele vlucht op 5 oktober 2020.
Nu volgt dus ook de eerst gebouwde Beluga.
Vertrek in Hamburg iets na 19:00 uur vanavond:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://twitter.com/boscgnspotter/status/1387111126765383680
Gelukkig hebben ze nu de XL, die dezelfde routes vliegtquote:Op dinsdag 4 mei 2021 14:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Jammer, die kwamen ook nog wel eens over hier waar ik woon. Paar weken geleden ook weer een Osprey die op Brize Norton aan het oefenen was.
Dat laat FR24 toch gewoon zien? Een Boeing KC-135R Stratotanker van de USAF.quote:Op woensdag 5 mei 2021 16:06 schreef Hojdhopper het volgende:
Wat zou dit voor vlucht zijn: https://www.flightradar24.com/CLEAN81/279bd9c7
Dure hobbyquote:Op dinsdag 4 mei 2021 13:28 schreef Iemand91 het volgende:
Weer een maatschappij die afscheid neemt van de A380; Malaysia Airlines zet de komende maanden hun 6 A380's - geleverd in 2012 en 2013 - definitief aan de kant.
Daarmee sluit het zich aan aan de groeiende groep van maatschappijen die geen toekomst meer zien in het toestel; na Air France (10), Hi Fly Malta (1), Etihad Airways (10), Lufthansa (14) en Thai Airways (6) en deels bij Qatar Airways (5 van de 10) en Singapore Airlines (7 van 19)
Dat zijn bij elkaar opgeteld 59 A380's die niet meer zullen vliegen en de kans is groot dat Qatar de gehele vloot weg doet waarmee het totaal op 64 A380's komt; een kwart van totaal aantal gebouwde A380's.
Naast het drietal dat al (deels) gesloopt zijn.
[ afbeelding ]
Ja dat wel Ik doelde meer op of het een oefenvlucht is, of daadwerkelijk bijtanken van een vliegtuig of zo.quote:Op woensdag 5 mei 2021 16:29 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat laat FR24 toch gewoon zien? Een Boeing KC-135R Stratotanker van de USAF.
F-GLXH Beluga #2 vliegt nu boven Emmenquote:Op dinsdag 27 april 2021 21:06 schreef Iemand91 het volgende:
Momenteel voert Beluga #1 haar laatste operationele vlucht uit van Hamburg naar Toulouse:
https://www.flightradar24.com/BGA231A/27895f5f
[ afbeelding ]
https://twitter.com/Frenchpainter/status/1387106900127461380
Het is de 2e Beluga die wordt uit gefaseerd; #2 vloog haar laatste operationele vlucht op 5 oktober 2020.
Nu volgt dus ook de eerst gebouwde Beluga.
Vertrek in Hamburg iets na 19:00 uur vanavond:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://twitter.com/boscgnspotter/status/1387111126765383680
Ah, zo.quote:Op donderdag 6 mei 2021 13:19 schreef Hojdhopper het volgende:
Ja dat wel Ik doelde meer op of het een oefenvlucht is, of daadwerkelijk bijtanken van een vliegtuig of zo.
F-GXLH bedoel je denk ik? Dat is een Beluga XL.quote:Op donderdag 6 mei 2021 13:58 schreef m1st1g het volgende:
[..]
F-GLXH Beluga #2 vliegt nu boven Emmen
Klopt typefoutje / te snel willen zijnquote:Op donderdag 6 mei 2021 14:37 schreef Fred het volgende:
[..]
F-GXLH bedoel je denk ik? Dat is een Beluga XL.
F-GLXH is een Boeing 737
Wat gaaf, dankje!quote:
Door het grote overschot zal er niet of nauwelijks behoefte zijn aan spareparts, dan kan je zo'n toestel maar beter snel in stukjes knippen en verkopen als "scrap metal".quote:Op woensdag 12 mei 2021 22:35 schreef Iemand91 het volgende:
16 maart naar Tarbes gevlogen, nu dus al gesloopt. Naar mijn weten de 3/4e A380 die ondertussen is gesloopt.
Die sommetjes worden anders als ze leeg staan en niets opbrengen he?quote:Op zondag 16 mei 2021 15:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Stiekem toch wel benieuwd wat die maatschappijen afschrijven op de gekochte toestellen... want bij hoeveel jaar zou ongeveer het break-even point liggen van deze toestellen? Met alle onkosten erbij.
https://globe.adsbexchange.com/quote:Op vrijdag 4 juni 2021 13:01 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik hoor hier nu in Almere, ergens in de verte, f16's vliegen. Is dat ook ergens te tracken? Op flightradar zie ik ze niet
Wat een geinig dingquote:Op zondag 6 juni 2021 15:05 schreef spapaars het volgende:
Moest het toch even opzoeken.
De Verhees D-Plane 1 is een Belgische zelfgebouwde vliegende vleugel, ontworpen door Verhees Engineering en geleverd als plannen voor amateurconstructie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Pogingen om deze 2e 707 te behouden zijn vruchteloos gebleken.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 21:20 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Sinds afgelopen woensdag luchthaven Berlin-Tegel officieel geen luchthaven meer is, zijn ze daar gisteren ook met iets anders begonnen; het slopen van de daar gestalde Boeing 707.
[ afbeelding ]
https://www.airliners.net/photo/Lufthansa/Boeing-707-458/6424577
Deze Boeing 707 staat al 35 jaar - sinds 1986 - op de luchthaven gestald; eerst als gate guard bij de ingang (zie 1e foto, genomen in 1993), later bij de brandweer en een ruime 20 jaar geleden voorgoed neergezet op de plek waar ze nu nog steeds staat (weg te rotten)
Ze draagt de registratie D-ABOC maar heeft nooit voor Lufthansa gevlogen; in 1961 werd ze aan El Al geleverd. Daar was ze ook betrokken bij de Dawson's Field hijackings; het toestel was onderweg van Tel Aviv naar New York via Amsterdam en kort na vertrek uit Amsterdam werd een poging tot kaping gedaan.
Uiteindelijk kwam het toestel weer bij Boeing terecht die het cadeau gaf aan Lufthansa en zo kwam het uiteindelijk in Berlijn terecht.
Hetzelfde lot staat ook de 707 in Hamburg waarschijnlijk te wachten.
Daar staat ook al meer dan 20 jaar een 707 met de registratie D-ABOB.
Deze vloog wel ooit voor Lufthansa maar dan als D-ABOD. Nadat deze kist na uitfasering 25 jaar lang door Lufthansa Technik is gebruikt werd deze in 1999 voor een symbolische bedrag aan de luchthaven Hamburg verkocht.
Die wil er nu vanaf wegens de kosten van onderhoud.
Er is een vereniging die de 707 wil behouden, maar kans is groot dat de 707 alsnog gesloopt zal worden.
[ afbeelding ]
Je bent er weerquote:
Als dat maar goed gaatquote:Op vrijdag 18 juni 2021 20:32 schreef Iemand91 het volgende:
De Boeing 737 MAX 10 maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/BOE101/281a29b7
[ afbeelding ]
En weer onderweg naar huis vanuit Brize Norton: https://www.flightradar24.com/ADB359F/282bef2fquote:Op dinsdag 22 juni 2021 21:36 schreef Iemand91 het volgende:
De Antonov 225 vliegt weer: https://www.flightradar24.com/ADB359F/28258ed8
4 juni heeft die een testvlucht gemaakt vanaf Hostomel, Kiev. Daarvoor was haar laatste vlucht op 3 augustus 2020.
quote:• Reactivation of five Airbus A340-600 offering First Class
• Airbus A350-900s to offer First Class as of summer 2023
Now as the global travel industry is returning to prior levels of activity, Lufthansa is strengthening its premium services from Munich Airport and will again offer First Class on selected routes. This means, Lufthansa is temporarily reactivating five Airbus long haul A340-600 aircraft with four flight classes, including the award winning First Class with eight seats.
Commencing in summer 2022, the A340-600 will fly from Munich primarily to in North American and Asian destinations. The decision to reactivate these aircraft is due to growing premium demand, for business as well as leisure travel.
quote:CHICAGO - United Airlines heeft dinsdag haar langverwachte mega-order onthuld. De Amerikanen bestellen 200 Boeing 737 MAX’en 70 Airbus A321neo’s. Bij de 737’s gaat het om 150 toestellen van de MAX 10-variant (de langste versie) en 50 van de MAX 8-variant.
De nieuwe toestellen worden zowel voor uitbreiding van het netwerk gebruikt als voor het vervangen van oudere toestellen, zoals Boeing 757’s en vorige generatie 737’s. Mede door eerdere orders heeft United nu in totaal meer dan 500 narrowbody-toestellen in bestelling.
Vorige week lekte al uit dat United een mega-order zou gaan plaatsen. Toen werd er zelfs over gesproken dat het weleens de grootste bestelling uit de luchtvaarthistorie zou kunnen worden: dat is niet het geval, maar het is wel de grootste ooit voor United Airlines.
United verwacht door de order zo'n 25.000 nieuwe banen te kunnen creëren. Bovendien gaat de CO2-uitstoot per passagier flink omlaag door deze zuinige toestellen.
quote:Op vliegbasis Leeuwarden is een Belgisch F-16-vliegtuig donderdagochtend een gebouw binnengereden. De piloot maakte gebruik van de schietstoel en raakte daarbij gewond.
Het gebeurde tijdens het opstarten van een straaljager, die stond toen nog stil. Het jachtvliegtuig zou ‘op hol zijn geslagen’, waarna de piloot de schietstoel gebruikte. Daarna is de straaljager in het tegenoverstaande pand gereden, een persoon die in dat pand aanwezig was is gewond geraakt. De Vliegbasis meldt dat er bij het rammen van het gebouw twee personen gewond zijn geraakt.
De piloot van de F-16 is na het gebruiken van de schietstoel gewond geraakt en naar het ziekenhuis overgebracht. Ook iemand die in een technische ruimte in het gebouw aan het werk was, raakte gewond. De persoon is lichtgewond en is ter plaatse door ambulancepersoneel nagekeken.
Twee zogenoemde crashtenders, speciale typen brandweervoertuigen die voornamelijk op vliegvelden in worden gezet, van de brandweer zijn de F-16 gaan blussen, maar van een brand of een explosie is volgens de Vliegbasis geen sprake geweest. Hoe het incident heeft kunnen ontstaan, is nog niet bekend, dat wordt onderzocht. De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat op de vliegbasis Leeuwarden een verkennend onderzoek doen. Ook de verkeersongevallenanalyse van de Koninklijke Marechaussee is ter plaatse.
De piloot deed mee aan de Weapons Instructor Course op die vliegbasis, waar 24 cursisten uit Nederland, België en Noorwegen aan meedoen. Tijdens de zes maanden durende cursus worden ze opgeleid tot wapeninstructeur.
De F-16’s van Vliegbasis Leeuwarden zouden donderdag voor de laatste keer opstijgen vanaf de vliegbasis, de nieuwe standplaats van de jachtvliegtuigen wordt vliegbasis Volkel. Er was een heel afscheid gepland, met fotomoment, maar dat is vooralsnog afgeblazen vanwege het incident met de F-16.
https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20210702-0quote:Transair flight 810 ditched in the waters off Honolulu-Daniel K. Inouye International Airport, HI (HNL). Both pilots were rescued.
The aircraft, a Boeing 737-200C, took off from runway 08R at HNL at 01:33 hours local time. After takeoff the flight reported engine issues and the flight crew initiated a turn back to the airport, receiving vectors from ATC.
The flight reported failure of engine no.1 and difficulty in maintaining altitude. Unable to see the airport, the flight crew was issued heading directions from ATC. After ATC got a low altitude alert from the flight, the controller suggested diverting to Kalaeloa Airport, which was closer by. Unable to reach the airport, the aircraft was ditched at 01:45 hours.
En momenteel is ook haar zusterschip 3B-NBE onderweg naar Twente voor ontmanteling en sloop.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:36 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag heeft Twente ook weer een vliegtuig ontvangen.
De 24 jaar oude Air Mauritius A340-300 3B-NBD kwam na een vlucht van 11,5 uur aan voor sloop door AELS.
Toestel heeft in het verleden Schiphol ook aangevlogen toen de maatschappij nog naar Amsterdam vloog.
quote:Air France-KLM heeft bij Airbus en Boeing een order van 160 vliegtuigen voor middellange afstand aangevraagd. Dat meldt CEO Benjamin Smith van de luchtvaartgroep maandag in het Financiële Dagblad.
Volgens Benjamin Smith zijn de 160 vliegtuigen bedoeld voor de Franse en Nederlandse tak van Transavia en KLM. Hij noemt de order een hoogtepunt wat tot nu toe bereikt is onder zijn leiding, hoewel de order nog niet oficieel is.
De middellange afstand-vliegtuigen van KLM en Transavia bestaan nu nog uit Boeing 737-700’s en 737-800’s. Deze zijn binnenkort aan vervanging toe. De grote order zullen dus deze toestellen waarschijnlijk gaan vervangen. Mogelijke kandidaten zijn de Airbus A220 en A320neo en de Boeing 737 MAX. Air France-KLM bestelde tot nu toe nog geen A320neo’s of Boeing 737 MAX’en, maar wel A220’s.
“We hebben wel een klein beetje op dit vlak gedaan, het staat al op de agenda vanaf 2004, maar het is nooit zo op z’n plaats gezet als nu. Ik ben heel blij dat we deze order, de grootste in de geschiedenis van de groep, bij elkaar kunnen voegen”, zo zegt Smith.
Het zou me niet verbazen als ze over zouden stappen op Airbus inderdaad.quote:Op maandag 12 juli 2021 13:41 schreef Kleffe_Dop het volgende:
A220 & A320NEO voor AF en 737-MAX voor KLM?
Of is het realistisch dat KLM ook over gaat op de A320NEO en de 737 familie achter zich laat?
Nog meer info hier: https://www.aironline.nl/(...)gend-de-wereld-rond/quote:TEUGE - Travis Ludlow heeft maandagmiddag onder grote belangstelling zijn solovlucht rond de wereld beëindigd op Teuge Airport. De Britse piloot is met zijn 18 jaar de jongste piloot ooit die deze tocht heeft volbracht. Hij werd in Teuge feestelijk verwelkomd met een watersaluut.
Ludlow heeft in totaal 43.522 kilometer gevlogen en 238 vlieguren gemaakt. Hij heeft 4 continenten aangedaan en is geland in 16 landen, en heeft daarbij 63 stops gemaakt in 44 dagen. Hij noemde de vlucht een onvergetelijke ervaring en is blij dat alles volgens plan is verlopen.
Guinness World Record
De vlucht van de jonge Britse piloot is officieel erkend als Guinness World Record en heeft ook een Nederlands tintje. Het onderhoudsbedrijf Hangar One in Teuge had het vliegtuig onderhouden, geprepareerd én was hoofdsponsor van de reis. Vandaar de start en finish op dat vliegveld.
Ludlow wil zijn solovlucht rond de wereld ooit gaan herhalen op een meer duurzame manier. Wellicht met een hybride of elektrisch toestel. Om die reden werd hij bij het allerlaatste stuk van zijn route vergezeld door onder meer een volledig elektrische Pipistrel van de E-Flight Academy.
Zou zomaar kunnen.quote:Op maandag 12 juli 2021 13:41 schreef Kleffe_Dop het volgende:
A220 & A320NEO voor AF en 737-MAX voor KLM?
Of is het realistisch dat KLM ook over gaat op de A320NEO en de 737 familie achter zich laat?
Dezelfde kist is weer onderweg naar Schiphol: https://www.flightradar24.com/GEL905/2876232aquote:Op donderdag 8 juli 2021 16:52 schreef Iemand91 het volgende:
Voor het eerst in 4 jaar komt er weer een Boeing 747-classic naar Schiphol.
De 34 jaar oude Geo-Sky 4L-GEO 747-200 vliegt nu boven Zwolle en zal even na 17:00 uur op Schiphol landen.
[ afbeelding ]
Hier afgebeeld op Maastricht Aachen Airport waar af en toen nog wel eens een 747-classic langs komt.
EDIT: en vandaag op Schiphol:
[ link | afbeelding ]4L-GEO by Douwe van der Zee, on Flickr
quote:TOULOUSE - De kogel is door de kerk: er komt definitief een vrachtversie van de Airbus A350. Het voornemen hing al een tijdje in de lucht, maar nu heeft het bestuur formeel groen licht gegeven voor de ontwikkeling ervan, meldt de vliegtuigbouwer.
De eerste geruchten dat de A350F er zou komen doken in juni op. Niet veel later bevestigde commercieel topman Christian Scherer de plannen.
Met de A350F, afgeleid van de populaire A350-900, wil Airbus een tegenwicht bieden aan de vrachtvliegtuigen die rivaal Boeing aanbiedt, zoals de Boeing 747, 767 en 777. Tot nu toe bood Airbus alleen een vrachtvariant van de A330, die bijzonder slecht verkoopt. Er werd al met diverse geïnteresseerden gesproken, waaronder Qatar Airways, waarvan wordt verwacht dat het de launch customer wordt.
“De A350 is volgens onze klantenkring ideaal als basis voor een nieuw vrachtvliegtuig. Het heeft zich al bewezen als passagiersvliegtuig, heeft een groot bereik, is zuiniger dan toestellen van de concurrentie en kan bovendien een groot volume aan goederen vervoeren”, zei Scherer eerder.
De vraag naar vrachtvliegtuigen is tijdens de coronacrisis flink gestegen. Niet alleen is er meer capaciteit nodig omdat er nog steeds minder passagiersvluchten zijn dan normaal, maar ook zijn luchtvaartmaatschappijen op zoek naar zuinige, stille vliegtuigen om de veelal oude vrachtvloot te vervangen.
quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 22:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Oh boy... met als kers op de taart de FO die zit te filmen.
[ twitter ]
Gaat dit terug in dienst of wordt die gesloopt?quote:Op dinsdag 3 augustus 2021 14:57 schreef Iemand91 het volgende:
En toen was er nog maar een (D-ABTL)...
[ twitter ]
Terug in dienst totdat de 777-9's worden geleverd. Ook die overgebleven 747 in Twente.quote:Op zondag 8 augustus 2021 07:06 schreef derLudolf het volgende:
Gaat dit terug in dienst of wordt die gesloopt?
Militaire vliegtuigen hebben idd ook een callsign, en die zijn ook gewoon zichtbaar op radar voor de ATC. Alleen jij als hobbyist kan dat niet zien. De meeste civiele vliegtuigen zijn uitgerust met een moderne ADS-B transponder welke gegevens als callsign, hoogte, snelheid etc verstuurt. Mensen met een ADS-B ontvanger kunnen dat thuis gewoon oppikken en zelf zien wie waar vliegt (Flightradar maakt gebruik van allerlei mensen die thuis zo'n ontvanger hebben) De wat oudere vliegtuigen hebben geen ADS-B transponder (en de meeste militaire vliegtuigen hebben deze geblokt), en van die vliegtuigen is het dan ook moeilijker om de positie en gegevens te bepalen. Ze zijn wel uit te peilen dmv meerdere ADS-B ontvang stations (MLAT), waardoor ook deze vliegtuigen op bijv Flightradar te zien zijn. Alleen is niet altijd alle info (zoals bijv callsign) zichtbaar voor Jan en alleman.quote:Op maandag 16 augustus 2021 16:06 schreef Amplifier het volgende:
Ik zit op het moment heel erg de ontwikkelingen rondom Afghanistan te volgen en zit veel op Flightradar. Nu zie ik een Boeieing KC-135R Stratotanker van de USAF in de Golf van Oman. Er staat echter "no callsign". Kan iemand mij vertellen waarom dit mag? Ik dacht dat een callsign ook op militaire vliegtuigen verplicht is?
Duidelijke uitleg, dank!quote:Op maandag 16 augustus 2021 18:41 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Militaire vliegtuigen hebben idd ook een callsign, en die zijn ook gewoon zichtbaar op radar voor de ATC. Alleen jij als hobbyist kan dat niet zien. De meeste civiele vliegtuigen zijn uitgerust met een moderne ADS-B transponder welke gegevens als callsign, hoogte, snelheid etc verstuurt. Mensen met een ADS-B ontvanger kunnen dat thuis gewoon oppikken en zelf zien wie waar vliegt (Flightradar maakt gebruik van allerlei mensen die thuis zo'n ontvanger hebben) De wat oudere vliegtuigen hebben geen ADS-B transponder (en de meeste militaire vliegtuigen hebben deze geblokt), en van die vliegtuigen is het dan ook moeilijker om de positie en gegevens te bepalen. Ze zijn wel uit te peilen dmv meerdere ADS-B ontvang stations (MLAT), waardoor ook deze vliegtuigen op bijv Flightradar te zien zijn. Alleen is niet altijd alle info (zoals bijv callsign) zichtbaar voor Jan en alleman.
Dus ze hebben wel degelijk een callsign, alleen kun jij dat niet zien op FR24.
https://globe.adsbexchange.com/quote:
quote:SEOUL - Korean Air neemt binnen tien jaar afscheid van alle viermotorige passagierstoestellen. De Airbus A380’s moeten al binnen vijf jaar de vloot verlaten, en binnen tien jaar ook de Boeing 747-8I’s. Dat heeft topman Walter Cho onthuld in een interview met FlightGlobal.
De Koreanen hebben zelf tien A380’s, met een gemiddelde leeftijd van negen jaar. Daar komen nog zes A380’s bij als de overname van voormalige concurrent Asiana Airlines is afgerond. In totaal wordt er dus van zestien dubbeldeks-Airbussen afscheid genomen.
Daarnaast beschikt Korean Air nog over negen Boeing 747-8I’s van gemiddeld zes jaar oud.
(...)
Korean Air heeft niet bekendgemaakt of ze ook van de viermotorige vrachttoestellen afscheid neemt.
En over 3 kwartier A330MRTT T-055 vanuit Islamabad: https://www.flightradar24.com/MMF56/28d89413quote:Op woensdag 18 augustus 2021 22:31 schreef Iemand91 het volgende:
Boeing C-17 vanuit Kabul onderweg naar Schiphol (via Tbilisi) met evacuees, land zo meteen: https://www.flightradar24.com/BARTK94/28d396dc
Ik kan geen reden verzinnen waarom ze dat zouden doen. Het is niet logisch dat Air France met een Europa-vloot van bussen en Boeings gaat vliegen en KLM met alleen bussen.quote:Op maandag 12 juli 2021 13:41 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Of is het realistisch dat KLM ook over gaat op de A320NEO en de 737 familie achter zich laat?
quote:Een kaping van een Amerikaans vliegtuig in de jaren zeventig vertelt een eigentijds verhaal over mythevorming en geheugen. Deze grootste onopgeloste kaping in de Amerikaanse geschiedenis hield de FBI jaren bezig. Er zijn vier mogelijke verdachten en elk hebben ze een geloofwaardig verhaal. Maar wie is de ware D.B. Cooper?
Ik zet een symbolische euro op in dat dit niet gaat gebeuren...quote:He added: “Emirates will continue to be the largest operator of this spacious and modern aircraft for the next two decades,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |