quote:
Ik heb gezocht, maar kan niet vinden of een B777F fire suppression heeft op het maindeck. Zal wel niet, he?quote:Op woensdag 22 juli 2020 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
Op de luchthaven van Shanghai is brand uitgebroken een toestel van Ethiopian Airlines Cargo:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is dat niet verplicht?quote:Op woensdag 22 juli 2020 17:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik heb gezocht, maar kan niet vinden of een B777F fire suppression heeft op het maindeck. Zal wel niet, he?
Volgens mij is het verplicht op plaatsen waar vracht is geladen en die niet bereikbaar zijn gedurende de vlucht, zoals de normale vrachtruimen. Maar het maindeck kunnen ze zelf bereiken en dus ook handmatig brandje blussen als dat nodig is.quote:
Wellicht een positieve Coronatest aan boord?quote:Op zondag 26 juli 2020 13:24 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/KLM129/250a56bc
Technische problemen?
quote:KLM zit in een crisis van ongekende omvang. Sinds de uitbraak van het COVID-19-virus begin 2020 zijn al tal van maatregelen genomen om de huidige situatie het hoofd te bieden. De vooruitzichten zijn dat de weg naar herstel lang zal zijn en veel onzekerheden kent. Dat betekent dat de structuur en omvang van KLM in de komende jaren nog verder en ingrijpend aangepast zullen moeten worden. Bij de KLM Groep verdwijnen daardoor in totaal 4.500 tot 5.000 arbeidsplaatsen (fte).
quote:Om het voortbestaan van KLM op de langere termijn te waarborgen, moet KLM zich in omvang aanpassen aan de nieuwe realiteit. Daarom is KLM genoodzaakt om het aantal arbeidsplaatsen te verminderen naar het aantal dat nodig is voor de geplande operatie in 2021/2022. In de loop van 2021 moet, op een huidig totaal van 33.000 fte in de gehele KLM Groep, het aantal arbeidsplaatsen worden verminderd met 4.500 tot 5.000 naar 28.000 fte.
Door reeds genomen maatregelen, zoals het niet-vernieuwen van tijdelijke contracten (1.500 fte) en de Vrijwillige Vertrekregeling (2.000 fte) is en wordt de omvang van KLM al kleiner. Daarnaast is er door onder andere pensioneringen in 2020 en 2021 ook nog natuurlijk verloop (500 fte) dat bijdraagt aan de benodigde reductie.
Dit betekent dat, ondanks de reeds genomen maatregelen, er de komende jaren nog steeds minder mensen nodig zullen zijn bij KLM. Daarnaast geldt voor de grond dat we te maken hebben met een mismatch in functionele vaardigheden.
Daarom zullen voor ca. 1.500 arbeidsplaatsen helaas alternatieve oplossingen gevonden moeten worden. Dit betreft tot 500 arbeidsplaatsen bij de grond, 300 bij cabine en 300 bij cockpit en zo’n 400 bij KLM-dochterondernemingen en Air France-KLM-groepsfuncties.
Gezien de hoge mate van onzekerheid, houdt KLM de mogelijkheid open om het aantal arbeidsplaatsen verder te reduceren, mocht het productieniveau lager uitkomen in 2021/2022 dan de huidige geplande -20%.
quote:British Airways has pulled the plug on its all-business class flight between London and New York, with the airline retiring the Airbus A318 jet which was dedicated to the premium transatlantic route.
BA parent company IAG confirmed this evening it was "exiting (the) A318 fleet" as part of a sweeping response to what is described as the "worst quarterly result" in its history, with a loss of over ¤1.3 billion across April-June 2020 and the expectation that "it will take until at least 2023 for passenger demand to recover to 2019 levels."
quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 13:10 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter
idem dito! niet veel meters meer over, of wel?
Momenteel is het niet het fijnste vak om in te zittenquote:Op zaterdag 1 augustus 2020 20:40 schreef kree het volgende:
Lang filmpje, maar ik vindt deze altijd wel leuk om te kijken. NL crew dit keer.
Lang filmpje, maar altijd wel de moeite waard het geeft wel een leuk totaal beeld van hoe alles nu gaat.
Ha was ik maar piloot, zit er voor mij niet meer in denk
Dat klopt maar blijft toch een beetje soort droom van me. Afgezien dat ik er redelijk oud al voor ben om nog mee te starten. Financieel is het totaal al niet haalbaar. Maarja dromen mag he,quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 20:45 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Momenteel is het niet het fijnste vak om in te zitten
Maar leuk filmpje idd!
Dit is wel een heerlijk stukje software, maar dan moet er eerst een nieuwe computer gekocht wordenquote:Op zaterdag 1 augustus 2020 21:08 schreef shiz het volgende:
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet.
Ik ben daar fan van, vroeger ook veel gedaan, wil niet zeggen dat ik nu een vliegtuig kan besturen. Maar heb wel de realistische dingen gedaan met FMS ILS de hele handel en het is heel interssant. Durf wel beetje te zeggen dat ik iig snap wat ze zeggen nu met al die systemen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 21:08 schreef shiz het volgende:
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet.
Dit zo no way ongetwijfelijk in een onwijze crash uitlopen haha.quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 21:08 schreef shiz het volgende:
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet.
Is dat de broer van Tom en zijn vuurwerkjequote:Op zondag 23 augustus 2020 16:42 schreef RipCity het volgende:
Vliegtuigspotter legt ‘spectaculaire landing’ vast: ‘Dit had heel anders af kunnen lopen’
https://www.ad.nl/binnenl(...)nnen-lopen~a9e6375b/
Wat een onzinbericht. Gewoon normale landing
Die serie over Transavia is dus seizoen 2 en start komende donderdag (27 augustus)quote:Op RTL 4 is vanaf maandag 31 augustus om 21:30 uur een nieuwe serie over KLM in coronatijd te zien: KL2020: terug in de lucht. In deze serie krijg je een inkijkje achter de schermen van het bedrijf.
Openhartig
Onder meer Pieter Elbers vertelt over de beslissingen die hij als CEO moet nemen in deze tijden. Daarnaast zijn negen andere KLM’ers aan het woord. Volgens RTL spreken zij ‘openhartig en zonder een blad voor de mond te nemen hoe ze omgaan met deze onzekere situatie’. Ook vertellen zij over hun uitdagingen en welke invloed de crisis heeft op hun professionele- en privéleven.
Transavia
Deze week start er op RTL 5 ook een serie over Transavia: Bij ons aan boord. Zes maanden lang is de luchtvaartmaatschappij gevolgd door de makers. Een bijzondere periode, waarin de overgang naar corona te zien is. In zes afleveringen wordt het contrast in het werken voor en tijdens coronatijd duidelijk weergegeven en komen verschillende medewerkers aan het woord.
Ik hoorde het ook maar zag niks. Rond negen bij Hoogeveenquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Wat vliegt er nu (vanaf 21u ofzo) boven ZO Drenthe, hoop lawaai maar niks op flighradar te zien, afgezien van een E190 van AMS naar HAM
Luchtmacht vanuit Leeuwarden is bezig met avondvluchten boven Twente. Dus dikke kans dat er wat F-16's overgekomen zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Wat vliegt er nu (vanaf 21u ofzo) boven ZO Drenthe, hoop lawaai maar niks op flighradar te zien, afgezien van een E190 van AMS naar HAM
Aha, dat is zeer goed mogelijk jaquote:Op woensdag 26 augustus 2020 10:07 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Luchtmacht vanuit Leeuwarden is bezig met avondvluchten boven Twente. Dus dikke kans dat er wat F-16's overgekomen zijn.
En die andere, die is ook al pleite?quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:43 schreef Iemand91 het volgende:
Na meer dan 27 jaar de laatste uurtjes voor "City of Nairobi" op Schiphol.
[ afbeelding ]
Bron
Morgenvroeg rond 9 uur vertrekt PH-BFN naar Chicago en dan door naar Mojave.
Maar helaas geen history meer, (vanwege de kosten) tenzij je de registratie van de desbetreffende kist weet.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 11:52 schreef shiz het volgende:
Moet je op: https://globe.adsbexchange.com/ kijken. Krijg je ook vaak militair e.d. te zien.
Zoals nu AWACS, C17, Chinook, Apaches etc in ons luchtruim.
PH-BFL op de achtergrond? Nee, die staat nog op Schiphol, foto is van afgelopen zaterdag.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 12:42 schreef Adrie072 het volgende:
En die andere, die is ook al pleite?
quote:BOEKAREST - Een Boeing 767-300ER van de Amerikaanse chartermaatschappij Omni Air is vrijdag tijdens de landing in Boekarest door het linkerdeel van het hoofdlandingsgestel gezakt. Het toestel was onderweg van Kaboel naar de VS en zou in Boekarest een tankstop maken.
Het linker hoofdlandingsgestel stortte ongeveer twee tot drie seconden na touchdown in. Vervolgens gleed het vliegtuig op de linker motor, het rechter hoofdlandingsgestel en later ook de achterkant van de romp nog een stuk over de baan, voordat het op de middenstreep tot stilstand kwam.
Aan boord zaten ruim tachtig passagiers (vermoedelijk militairen). Zij hebben de Boeing ongedeerd via de noodglijbanen kunnen verlaten. Het incident vond plaats op Băneasa Airport, een zakenluchthaven. Daar is het vliegverkeer nog zeker tot zaterdag gestremd.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Omni_Air_Internationalquote:Omni Air is one of the few airlines willing to cooperate with Immigration and Customs Enforcement (ICE) in controversial (sometimes termed "high-risk") deportations.[4] The company has been characterized as engaging in price-gouging over its role in deportation flights.[4] For its role in deporting 163 people on Nov. 18, 2019, Omni Air charged U.S. taxpayers $1.8 million.[4] In 2020, Omni Air obtained $67 million in coronavirus relief aid, as well as a $77.65 million contract with the Trump administration's Department of Defense for "international charter airlift services."[5]
Tja, als niemand anders het wil doen kan je wat meer vragen he.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:42 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Omni_Air_International
'pas op! laagvliegende vliegtuigen'quote:
Op FR24: https://www.flightradar24.com/ELY971/255e1320quote:TEL AVIV - Een El Al-vliegtuig is maandagochtend vertrokken vanaf de luchthaven Tel Aviv met als bestemming Abu Dhabi. De rechtstreekse vlucht voert de Boeing 737-900ER door het luchtruim van Saoedi-Arabië naar de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Vlucht LY971 schrijft daarmee historie.
Het is namelijk voor het eerst dat een Israëlisch verkeersvliegtuig naar de Golfstaat vliegt, en ook het feit dat gebruik wordt gemaakt van Saoedisch luchtruim is een unicum. Het gaat niet om een reguliere passagiersvlucht: aan boord bevindt zich een Israëlisch-Amerikaanse delegatie die voor overleg naar Abu Dhabi reist in het kader van de toenadering tussen Israël en de Emiraten.
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu, die overigens niet aan boord is, staat op Twitter stil bij de speciale vlucht: “Voor het eerst in de geschiedenis: een Israëlische commerciële vlucht naar de Verenigde Arabische Emiraten. Dit is hoe vrede voor vrede eruit ziet”, zo meldt hij bij een afbeelding van de videoschermen bij de incheckbalie op Ben-Gurion Airport met daarop 'Abu Dhabi'.
Het El Al-vliegtuig die wordt ingezet op de vlucht is voor de gelegenheid voorzien van het woord ‘vrede’ in het Arabisch, Engels en Hebreeuws boven de cockpitramen. Hoewel het vooralsnog gaat om een eenmalige vlucht, zijn er plannen voor reguliere passagiersvluchten tussen Israël en de Verenigde Arabische Emiraten.
Ik hoop het wel. Ik vloog regelmatig op deze route als ik in Amsterdam moest zijn. Met de trein was ik vele uren langer onderweg in een IC-trein zonder internet of ICE met brak internet - dus veel werk krijg je onderweg dan ook niet gedaan. EuroWings vliegt gelukkig ook nog.quote:Op dinsdag 1 september 2020 18:02 schreef Fred2 het volgende:
Ben benieuwd of de vluchten naar Hamburg de 110 jaar halen...
Wat zou zoiet nu kosten voor die maatschappij.quote:Op woensdag 2 september 2020 12:13 schreef MaxMark het volgende:
In other news:
https://www.dumpert.nl/item/7977331_6f291208
Meer info: https://www.ladbible.com/(...)was-too-hot-20200901
Het was mevrouw te warm
Godverdommequote:Op woensdag 2 september 2020 12:13 schreef MaxMark het volgende:
In other news:
https://www.dumpert.nl/item/7977331_6f291208
Meer info: https://www.ladbible.com/(...)was-too-hot-20200901
Het was mevrouw te warm
Ik denk dat de schade meevalt, gezien de glijbaan zo te zien niet is gedeployed. Geen idee hoe makkelijk zo'n deur weer dicht te maken is, misschien net zo makkelijk als de hoofddeuren?quote:Op woensdag 2 september 2020 12:20 schreef vipergts het volgende:
[..]
Wat zou zoiet nu kosten voor die maatschappij.
Die van dat muntje in de engine gooien was ook wel apart...quote:
quote:Op woensdag 2 september 2020 13:29 schreef Rectum het volgende:
Iemand een idee wat dit toestel aan het doen is? Veel boeiends op de grond zal er niet te zien zijn.
https://www.flightradar24.com/C550/2562d925
Idealiter komt er een directe treinverbinding zodat er naar Bremen en Hamburg niet meer geboren gevlogen hoeft worden. Vooralsnog ontbreekt er wel een redelijk belangrijk stukje infrastructuur, een brug over de Eems bij Weenerquote:Op dinsdag 1 september 2020 18:02 schreef Fred2 het volgende:
Ben benieuwd of de vluchten naar Hamburg de 110 jaar halen...
Inderdaad, Serum Institute India heeft een licentie voor een miljard doses, die ze voor het eind van het jaar klaar willen hebben, vooral voor India en ontwikkelingslanden.quote:Op donderdag 10 september 2020 15:35 schreef flipsen het volgende:
De vaccins worden niet allemaal op 1 plaats gemaakt natuurlijk. Dat Oxford vaccin (wat nu stil ligt) wordt bijvoorbeeld voor Latijns Amerika in zowel Mexico als Argentinië gefabriceerd. Mja, blijft nog steeds wel een punt hoe dat te vervoeren naar de andere landen en van daaruit weer verder natuurlijk.
quote:Deutsche Lufthansa AG plans to eliminate its biggest passenger jets as it deepens fleet cuts, creating a knock-on in additional job losses, people with knowledge of the proposals said.
Lufthansa is looking at retiring remaining Airbus SE A380 double-deckers, the bulk of smaller A340s, and all of its older Boeing Co. 747-400 jumbos, according to the people, who asked not to be named discussing a confidential matter. There would also be a cull of narrow-body planes that feed longer routes, they said.
The fleet cuts would surpass the 100-aircraft reduction so far disclosed by Lufthansa, net of new deliveries, with job losses exceeding the 22,000 that the carrier had said such a contraction would entail, said the people. No final decision has been made on the measures, they said.
Boot is lastig als het maar kort houdbaar is. Zeker met de potentiele mRNA vaccins die op -80 bewaard moeten blijven.quote:Op vrijdag 11 september 2020 18:15 schreef Fred2 het volgende:
IATA is het fenomeen "boot" vergeten?
En dan maken ze al de aanname dat iedereen dat vaccin wíl hebben.
En de aanname dat het überhaupt gaat werken...
Ik zie het als een smeekbede om geld, met het dreigement dat we straks "ons" vaccin niet krijgen omdat er niet voldoende vliegtuigen zijn.quote:Op vrijdag 11 september 2020 19:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar moet IATA dan lekker achterover gaan leunen tot iemand zegt: "Hey, ik komende twee een vrachtlading voor 5000 vliegtuigen die gekoeld de hele wereld over moet, kun je dat ff regelen". Of moeten ze misschien toch iets meer voorbereid zijn?
Dit is wellicht een duidelijkere uitleg, maar het blijft een vrij technisch verhaal: https://www.pilotgeorge.c(...)r-transfer-unit-ptu/quote:Op zondag 13 september 2020 22:23 schreef Magister_Artium het volgende:
De keren dat ik met een Airbus heb gevlogen, hoorde ik voor de start en na de landing een raar geluid. Sommigen noemen het een blafgeluid, ik vond het tussen zagen en Pacman in zitten.
Op YouTube vond ik een filmpje waarin werd uitgelegd dat het te maken heeft met een bepaald apparaat dat draait als hulpmotor. Ik begreep het nog niet helemaal. Weet iemand hoe dat zit?
quote:Milieuorganisatie Greenpeace stapt naar de rechter om het steunpakket van de Nederlandse overheid aan KLM teruggedraaid te krijgen. Reden hiervoor is dat er naar mening van Greenpeace niet genoeg klimaatvoorwaarden aan worden gesteld
Rechtszaak
“Wij willen dat het kabinet de crisismiljarden wel inzet voor een groene en eerlijke toekomst. Het steunpakket voor KLM moet in deze vorm van tafel. Doet de overheid dat niet deze maand, dan stappen we naar de rechter”, zo staat op de website van de milieuorganisatie te lezen.
Steunpakket
Het staatssteunpakket van de overheid bestaat uit een bedrag van 3,4 miljard euro, opgebouwd uit een directe lening van 1 miljard euro en kredietgaranties van 2,4 miljard euro. Aan deze steun is wel een aantal voorwaarden gekoppeld, zoals een reorganisatie om kosten te besparen en een verdere verduurzaming van het bedrijf. Juist op dit laatste punt is Greenpeace van mening dat dit niet ver genoeg gaat en stelt zelfs dat KLM geen serieus klimaatplan heeft.
Verduurzaming
De claim dat KLM geen klimaatplan heeft gaat enigszins voorbij aan de maatregelen die de luchtvaartmaatschappij al genomen heeft. Zo worden er (steeds meer) zuinigere vliegtuigen ingezet, wordt er gevlogen met biobrandstof en wordt op de grond elektrisch vervoer ingezet. Ook lanceerde KLM tijdens het 100-jarig bestaan de Fly Responsibly-campagne. Onderdeel hiervan is het CO2Zero-programma voor CO2 compensatie. Daarnaast worden de vluchten naar Brussel steeds meer verruilt voor de trein.
Het virus is niet minder dodelijker. Als het virus zo zou muteren dat er een variant ontstaat die minder dodelijk is, dan moet die variant zich gaan verspreiden. Dat gaat dan vanuit die ene persoon, waarin die mutatie heeft plaatstgevonden. En dan moet die ene persoon net iemand anders besmetten (de gemiddelde R is misschien >1, maar dat wilt niet zeggen dat iedereen iemand anders besmet).quote:Op vrijdag 11 september 2020 20:19 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Ik zie het als een smeekbede om geld, met het dreigement dat we straks "ons" vaccin niet krijgen omdat er niet voldoende vliegtuigen zijn.
Daarnaast vraag ik me sterk af of er nog wel een wereldwijde behoefte is voor dat vaccin nu het virus dagelijks minder dodelijk wordt.
Het is geen vliegtuig, dus hoort eigenlijk niet hier. Maar we zien het door de vingers.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 12:41 schreef Hyperdude het volgende:
Begin augustus gestrand op weg naar museum
[ afbeelding ]
Meer plaatjes/artikel: https://www.rferl.org/a/p(...)noplan/30777774.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Lun-class_ekranoplan
Nee.quote:Op donderdag 17 september 2020 11:04 schreef Fred het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-azie-coronacrisis
Zouden Nederlandse maatsschapijen hier ook voor te porren zijn?
Ik weet van de Oostenrijkse dat er weleens sightseeing wordt gedaan, bijv. bij oud & nieuw ... https://www.austrianairli(...)B671-FE5E3CB68ED8%7Dquote:Op donderdag 17 september 2020 11:04 schreef Fred het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-azie-coronacrisis
Zouden Nederlandse maatsschapijen hier ook voor te porren zijn?
Lufthansa heeft vandaag een persbericht naar buiten gebracht:quote:Op vrijdag 11 september 2020 18:57 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, kans is groot dat de 6 Boeing 747-400's van Lufthansa Twente nooit meer zullen verlaten; geruchten gaan rond dat Lufthansa alle 747-400's, alle A380's en alle A340-300's zal uitfaseren.
Een handvol A340-600's en de 747-8i's lijken te blijven.
Lufthansa to Shed Biggest Planes in Deepening Fleet Shakeup
Ik denk dat we gerust kunnen zeggen dat we Lufthansa nooit meer commerciële vluchten zien maken met de A340-600's en A380's. Ze noemen de 747-400's niet, maar je kunt verwachten dat die ook nog wel volgen.quote:In addition to the fleet changes already communicated, the following decisions have been made: After six Airbus A380s were finally taken out of service in the spring, the remaining eight A380s and ten A340-600s, which were previously intended for flight service, will be transferred to long-term storage and removed from planning. These aircraft will only be reactivated in the event of an unexpectedly rapid market recovery. In addition, the remaining seven Airbus A340-600s will be permanently decommissioned.
quote:Op donderdag 17 september 2020 11:04 schreef Fred het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-azie-coronacrisis
Zouden Nederlandse maatsschapijen hier ook voor te porren zijn?
quote:
Zie:quote:Op vrijdag 18 september 2020 12:06 schreef Iemand91 het volgende:
Gaat in Nederland echt niet gebeuren.
De vliegmaatschappij kan kan dan wel zo'n shitload aan negatieve pers verwachten.
Met de KLM MD-11 en 787 vluchten had je al persaandacht (en niet altijd bepaald positief).
Eventuele afscheidsvluchten met de 747 waren er ook niet gekomen; ook al was dit hele Corona-gedoe er niet geweest.
Dat heeft Charley Valette (een van de organisatoren die achter deze vluchten zat) al een keer aangeven.
Transavia heeft wel een keer een zonsverduisteringsvlucht gemaakt.
quote:SCHIPHOL - KLM, Transavia, TUI en Corendon hebben geen plannen om zogenaamde 'vluchten naar nergens' aan te bieden, in tegenstelling tot maatschappijen uit Azië en Australië waarbij ze stormlopen. Bij Qantas waren tickets voor een zeven uur durende 'flight to nowhere'-rondvlucht binnen 10 minuten uitverkocht. 'Niet passend' en 'niet duurzaam' vinden de Nederlandse maatschappijen het idee, zo blijkt uit een rondvraag.
quote:
Swiss vliegt nog steeds met hun 5 A340-300's rond en schijnt nu juist met de A340 door te willen gaan in de toekomst.quote:Op dinsdag 22 september 2020 01:13 schreef shiz het volgende:
Wel jammer... ik zou in 2014 eigenlijk uit Hongkong terugvliegen met Swiss A343 via ZRH om dat eens te beleven, maar boekte last minute om naar Lufthansa B748 via FRA (net als de heenreis) omdat ik anders niet business class kon reizen... nu lijken de kansen een keertje A340 te vliegen niet zo heel denderend meer...
Die staan vooralsnog allemaal stil:quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:49 schreef flipsen het volgende:
Iberia zal er toch ook nog wel een paar hebben? Die waren grootverbruiker op vluchten naar Zuid Amerika.
1 augustus was de laatste commerciële vlucht van de Iberia A340-600; Quito naar Madrid.quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:49 schreef flipsen het volgende:
Iberia zal er toch ook nog wel een paar hebben? Die waren grootverbruiker op vluchten naar Zuid Amerika.
Heeft dat niet meer met de motor-ontwikkeling te maken? In de tijd van 747 moest je voor zo'n vliegtuig wel met 4 motoren vliegen, maar als je ziet wat er nu onder een 777 hangt is dat nu niet meer nodig...quote:Op donderdag 24 september 2020 08:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Kunnen we vaststellen dat de B747 een exceptioneel ontwerp is gebleken. Alle 4-motorige Airbussen gaan eerder uit produktie, terwijl die ontwerpen resp 25 en 35 jaar jonger zijn.
Misschien deels. Echter....quote:Op donderdag 24 september 2020 08:51 schreef Piles het volgende:
[..]
Heeft dat niet meer met de motor-ontwikkeling te maken? In de tijd van 747 moest je voor zo'n vliegtuig wel met 4 motoren vliegen, maar als je ziet wat er nu onder een 777 hangt is dat nu niet meer nodig...
Heel jammer... Had gepland om in 2021/2022 mijn vakantiebestemming uit te kiezen a.d.v. een A346 route. Maar dat zal niet meer gebeuren dus.quote:Op dinsdag 22 september 2020 01:13 schreef shiz het volgende:
Wel jammer... ik zou in 2014 eigenlijk uit Hongkong terugvliegen met Swiss A343 via ZRH om dat eens te beleven, maar boekte last minute om naar Lufthansa B748 via FRA (net als de heenreis) omdat ik anders niet business class kon reizen... nu lijken de kansen een keertje A340 te vliegen niet zo heel denderend meer...
Worden straks massaal op Marktplaats aangeboden joh, koop je je eigenquote:Op donderdag 24 september 2020 10:14 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Heel jammer... Had gepland om in 2021/2022 mijn vakantiebestemming uit te kiezen a.d.v. een A346 route. Maar dat zal niet meer gebeuren dus.
Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijkquote:Op donderdag 24 september 2020 08:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Kunnen we vaststellen dat de B747 een exceptioneel ontwerp is gebleken.
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:
Als je puur naar de vorm van het toestel kijkt dan is de 707 het langst lopende ontwerp, begonnen als 4-motorig, daarna 3-motorig als 727 en uiteindelijk als 737 met twee motoren.
Jep, die korte pootjes uit de jaren '50 zijn nu echt te kort om een moderne motor onder te plakken.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen.
Nou, uh, hier.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:
Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijk
In tegenstelling tot:quote:Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:
Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijk
quote:Op donderdag 24 september 2020 13:58 schreef derLudolf het volgende:
Waren er bij de NG al problemen dan die met veel kunst- en vliegwerk zijn opgelost?
Achteraf is natuurlijk lekker wonen, feit is dat het orderboek voor de 757 flink opdroogde in het begin van de 2000's.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:36 schreef Fred het volgende:
[..]
Jep, die korte pootjes uit de jaren '50 zijn nu echt te kort om een moderne motor onder te plakken.
(wat mij betreft een gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden: als Boeing en airlines eind jaren '90 hadden ingezet op een 757NG ipv de 737NG was er nu helemaal geen probeleem geweest.(maar had er destijds wel flink geïnvesteerd moeten worden in het opleiden van piloten en onderhoudspersoneel))
Staat ook al een bericht over op de frontpage. Het zal toch niet zo zijn dat ze die snelweg voor landingsbaan hebben aangezien? Ligt ook mooi evenwijdig aan de rijbaanquote:
Dat komt omdat ze dat ook niet zijn.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.
In hoeverre verschilt dit meer van elkaar dan een 747-100/-200/-300-/400/-8i (al dan niet in freight variant) van elkaar verschillen?quote:Op zaterdag 26 september 2020 19:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze dat ook niet zijn.
Ik zou zeggen, kijk nog eens rustig naar de foto's.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:44 schreef Fred het volgende:
[..]
In hoeverre verschilt dit meer van elkaar dan een 747-100/-200/-300-/400/-8i (al dan niet in freight variant) van elkaar verschillen?
[ afbeelding ]
Ik zie echt niet minder verschillen dan het aantal verschillen tussen het front van een 747-100 en 747-8i.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik zou zeggen, kijk nog eens rustig naar de foto's.
Dan ga ik mezelf bij deze terugtrekken uit deze discussie.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:53 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Ik zie echt niet minder verschillen dan het aantal verschillen tussen het front van een 747-100 en 747-8i.
Jammer, blijkbaar zit ik er al jaren naast. Jij weet zo te zien wat er anders is, waarom deel je het niet?quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dan ga ik mezelf bij deze terugtrekken uit deze discussie.
Dat lijkt me evident.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:00 schreef Fred2 het volgende:
Jammer, blijkbaar zit ik er al jaren naast.
De neus wat uiteraard een voorbeeld om te laten zien dat er wel degelijk onderdelen van een 707 in een 727 en 737 terug te vinden zijn.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat lijkt me evident.
Om een of andere reden denk jij dat een ontwerp van een vliegtuig bepaald wordt door de neus en de cockpitramen.
Wikipedia denkt daar anders over:quote:En je gaat voorbij aan het gegeven dat de airframe construction van een vliegtuig met de motoren aan de vleugels of achterin de fuselage nooit hetzelfde kan zijn.
Dat is wel heel magertjes om te beweren dat het hetzelfde ontwerp is.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:37 schreef Fred het volgende:
De neus wat uiteraard een voorbeeld om te laten zien dat er wel degelijk onderdelen van een 707 in een 727 en 737 terug te vinden zijn.
Wikipedia denkt er helemaal niet anders over, maar blijkbaar is je Engels te slecht om te snappen wat ze zeggen.quote:Wikipedia denkt daar anders over:
"It shares its six-abreast upper fuselage cross-section and cockpit with the 707."
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_727
"Developed to supplement the Boeing 727 on short and thin routes, the twinjet retains the 707 fuselage cross-section and nose with two underwing turbofans"
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737
De airframe contructions van de verschillende 747 zijn ook toch onderling verschillend. Al was het maar door het verschil in lengte, de lengte van het upperdeck en de verschillende motoren.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat zegt verder niets over de airframe construction.
De definitie van "in basis hetzelfde" is wat subjectief, maar:quote:Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.
quote:Jack Steiner had helped design the B29 & 707 and was Chief Designer of the 727. His major contribution to the 737 project was to use as much of the 727 in the 737, in particular the fuselage cross section. This gave not only cost savings in tooling commonality but also the payload advantage of 6 abreast seating, one more than the DC-9 or BAC 111 and allowed it carry standard sized cargo containers on the main deck. It gave the interior a spacious look and allowed Boeing to use standard cabin fittings from the 727 & 707 such as toilets and galleys. This together with its large hold capacity, gave it scope for using the aircraft as a freighter, a role to which many of the older 737's are now being converted, whilst the competitors are being scrapped. Both Jack Steiner and Joe Sutter’s names are on the patent for the 737.
In fact the 737 had a 60% parts commonality with the 727 which included the doors, leading edge devices, nacelles, cockpit layout, avionics, components and other fittings. The 727 in turn had a similar commonality with the 707, so parts of the 737 can be traced back to the early 1950's eg the fuselage cross-section above the floor.
Using off-the-peg components was quick and cheap for both design and production and also helped pilots and engineers convert to the new type, but they also dated the aircraft, a feature which was never really addressed until the NG's 30 years later.
On 19 Feb 1965, Boeing announced the 737-100 after an initial order of 10 from Lufthansa, who became the first foreign airline to launch a US airliner. Assembly started in the summer of 1966.
https://www.avgeekery.com(...)commercial-aviation/quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:23 schreef shiz het volgende:
Vind die Chinese Comac ARJ21 wel heel origineel.
Tering, Fred, wat ben jij een eigenwijs stuk vreten....quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:49 schreef Fred2 het volgende:
De airframe contructions van de verschillende 747 zijn ook toch onderling verschillend. Al was het maar door het verschil in lengte, de lengte van het upperdeck en de verschillende motoren.
quote:The Embraer 190-E2 consumes 10% less fuel than its direct competitor, making it the most efficient jet in its segment. It's also the most environmentally friendly, creating less noise and fewer emissions. Moreover, flight tests have confirmed its superiority over original specifications for range and takeoff performance. Without middle seats passengers enjoy more comfort as well as greater convenience, thanks to generous luggage space. With the longest maintenance intervals in the single aisle market, this airplane is destined to outperform, earning its namesake: a genuine profit hunter.
~ https://embraer.com/global/en/9130-the-e2-tiger-odyssey
Is een promotievliegtuig van Embrear zelf.quote:Op maandag 28 september 2020 19:51 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/PRZIQ/25a13440
Van wie is deze?
[ afbeelding ]
quote:Of het nu naar Bali was om te trouwen of naar Sevilla voor een stedentrip, de afgelopen decennia werd vliegen voor heel veel mensen betaalbaar. Net na de oorlog was dat wel anders; toen was vliegen een extravagante luxe.
Presentator Astrid Sy blikt in Andere tijden terug op de tijd dat vliegen nog een extravagante, bijna onbetaalbare luxe was. De afgelopen decennia gingen vliegtuigmaatschappijen juist steeds meer stunten met prijzen en werd vliegen bereikbaar voor iedereen. Zo niet tijdens de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Oud-steward Evert Galama - inmiddels 105 jaar oud - blikt terug op die tijd. "Het was mijn taak als steward om de passagiers op hun gehele reis te verzorgen”, vertelt hij.
Batavia
Een reis naar Batavia (Indonesië) duurde toen vijf dagen, waarbij verschillende tussenlandingen werden uitgevoerd. Passagiers werden in de watten gelegd met vers bereide biefstuk, kreeft en kaviaar. De uitzending laat zien hoe de vliegreis in de loop van de jaren totaal veranderde.
Die gaan we even terugkijken!quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef Iemand91 het volgende:
Vanavond op NPO2: Andere Tijden - Goedkoop Vliegen
NPO2, 22:20 - 23:00 uur.
[..]
quote:- Single site to improve operational efficiency as company adapts to market downturn and positions for recovery and long-term growth.
- 787 production to continue in Everett, Wash. until program begins building at the previously announced rate of six airplanes a month in 2021.
As the airline industry continues to address the impact of COVID-19, The Boeing Company [NYSE: BA] said today it will consolidate production of 787 jets at its facility in North Charleston, S.C., starting in mid-2021, according to the company's best estimate. The decision comes as the company is strategically taking action to preserve liquidity and reposition certain lines of business in the current global environment to enhance efficiency and improve performance for the long-term.
(...)
"Our team in Puget Sound will continue to focus on efficiently building our 737, 747, 767 and 777 airplane families, and both sites will drive Boeing initiatives to further enhance safety, quality, and operational excellence."
The company began assembling 787-8 and 787-9 airplanes at its Everett site in 2007, and brought the North Charleston facility on line as a second final assembly line in 2010. However, only the North Charleston site is set up to build the larger 787-10 model. Production of the smaller 787 models will continue in Everett until the program transitions to the previously-announced production rate of six airplanes a month in 2021.
Combinatie van flinke verlaging van productie (per maand), kostenbesparing en ontbreken van vakbonden in Charleston.quote:Op donderdag 1 oktober 2020 22:48 schreef Fred2 het volgende:
Zouden ze ruimte willen maken voor de 797?
Niet elke airline staat immers te springen om 787's uit Charlston.
Nee.quote:Op donderdag 1 oktober 2020 22:48 schreef Fred2 het volgende:
Zouden ze ruimte willen maken voor de 797?
Leuke uitzending!quote:Op woensdag 30 september 2020 13:13 schreef Iemand91 het volgende:
Vanavond op NPO2: Andere Tijden - Goedkoop Vliegen
NPO2, 22:20 - 23:00 uur.
[..]
Zou geld dan weer voor veiligheid gaan?quote:Op donderdag 1 oktober 2020 23:10 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Combinatie van flinke verlaging van productie (per maand), kostenbesparing en ontbreken van vakbonden in Charleston.
Beide toestellen op Heathrow, gisteren:quote:Wednesday 7 October: British Airways has announced that its final two Heathrow based Boeing 747 aircraft are scheduled to depart from the airport for the very last time tomorrow morning (Thursday 8 October). One aircraft is painted in its heritage ‘Negus’ livery and the other in its current Chatham Dockyard livery.
Thousands of British Airways flight crew, cabin crew and engineering teams have worked over several decades on and with the aircraft during their time at British Airways during a period when they represented the heart of the airline’s long-haul fleet.
To commemorate G-CIVB and G-CIVY’s final take-off from the airport at 08:30am, the airline has arranged a special send off with a unique and rarely seen synchronised dual take off on parallel runways*, which will be followed by fly past along the southerly runway by one of the aircraft (G-CIVY in current BA livery) as it bids its home a final farewell.
Celebrating the occasion in a virtual way to keep spectators safe, the airline will be live streaming moments from the departure on its Facebook page and is also inviting its colleagues, aviation enthusiasts and customers to share any special memories or photos of British Airways’ 747s on social media channels at 7:47am and 7.47pm on their departure day using the hashtag #BA747farewell.
Alex Cruz, British Airways’ Chairman and CEO, said “Tomorrow will be a difficult day for everybody at British Airways as the aircraft leaves our home at Heathrow for the very last time. We will pay tribute to them for the incredible part they have played in our 100-year history and to the millions of customers and BA colleagues who have flown on board and taken care of them.
“We hope that Britain will join us in sharing their memories with us on social media at 7:47am and 7.47pm on Thursday using #BA747farewell.”
En op Schiphol maar klagen over de Polderbaan en 15 minuten taxiënquote:Vertrek staat gepland voor 07:40 uur (lokale tijd) wanneer beide 747's vanaf Terminal 5 worden teruggeduwd.
Rond 08:30 uur (lokale tijd) zullen beide toestellen tegelijk opstijgen.
Let wel, de orignele vertrekttijd was 4 uur later en het is een vlucht voor 11 december Geen idee waarom ze een "vertraagd" mailtje sturen als ze kennelijk het vluchtschema hebben aangepast.quote:Het spijt ons, maar door een verstoring in onze operatie is uw vlucht vertraagd. Hierdoor zal u later dan gepland in Amsterdam aankomen. We begrijpen dat dit vervelend is en doen ons best om uw vlucht zo snel mogelijk te laten vertrekken.
Het ICT-systeem is vast gemaakt met de aanname dat een wijzig altijd als gevolg heeft dat een vlucht later vertrekt.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 01:02 schreef flipsen het volgende:
Let wel, de orignele vertrekttijd was 4 uur later en het is een vlucht voor 11 december Geen idee waarom ze een "vertraagd" mailtje sturen als ze kennelijk het vluchtschema hebben aangepast.
Als ik het goed verstaan heb, unstable approach.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:11 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/C56X/25beff7a
Doorstart, apart of niet?
Waren de Comets niet al enkele jaren verdwenen bij Air France voor de 707's kwamen?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 20:59 schreef Iemand91 het volgende:
Het betekent ook het einde van 67 jaar quad jets voor de maatschappij; beginnend met de
de Havilland DH.106 Comet in augustus 1953.
Sinds 1959 (Boeing 707) heeft de maatschappij altijd quad jets in de vloot gehad.
Dat zeg ik daar dus.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:09 schreef Fred2 het volgende:
Waren de Comets niet al enkele jaren verdwenen bij Air France voor de 707's kwamen?
Nou zie ik het... Tijd voor een brilquote:
Serie begint vanavond. 21:20 - 22:20 uur op NPO1.quote:Anthony Fokker en Albert Plesman, twee luchtvaartpioniers die aan de wieg staan van de burgerluchtvaart begin 20e eeuw. Twee mannen met dezelfde bevlogenheid en passie voor het vliegen, maar die niet méér van elkaar kunnen verschillen.Toch kunnen ze niet om elkaar heen. Plesman heeft vliegtuigen nodig om de noodlijdende KLM te redden en Fokker heeft een grote klant nodig om zijn vliegtuigen aan te verkopen. Ondanks hun strijd, weten ze samen erin te slagen om Nederland tijdens het interbellum tot een belangrijke speler te maken op het wereldtoneel van de luchtvaart.
CO2 iddquote:Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef derLudolf het volgende:
Gisteren was er iets op tv over transport van het vaccin. Er mag maximaal naar een bepaalde hoeveelheid droogijs in een vliegtuig mee?
Wat is het mogelijke gevaar? Vorming van CO2? Stel je pleurt een vrachtkist vol met iemand die het wel durft zeg maar
Doet NH nieuws toch leuk elke keer!quote:Op zondag 25 oktober 2020 20:51 schreef Iemand91 het volgende:
De live streams zijn weer live:
Doron Sajet van NH:
En Flying Matters vanuit het citizenM hotel:
Zoals gezegd word de laatste vlucht uitgevoerd door PH-BFW "City of Shanghai". (Hoe toepasselijk)
Morgen is het exact 20 jaar geleden dat ze aan KLM werd geleverd.
Misschien is Hoekstra ook een fan en koopt ie er eentje namens ons!quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:16 schreef heywoodu het volgende:
Prachtig beeld, maar zo zonde dat er nooit meer een KLM-747 zal landen, toch wel hét meest iconische luchtvaartbeeld uit mijn hele leven
Zojuist gemeld, uitplannen stond al voor 2021 in de boeken.quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:31 schreef heywoodu het volgende:
Maar is het puur door COVID-19 dat er nooit meer een KLM-747 gaat landen of zou het sowieso binnenkort gebeuren, maar heeft COVID-19 het slechts versneld?
Dat laatste. De lange pijp met twee motoren is gewoon efficiënter.quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:31 schreef heywoodu het volgende:
Maar is het puur door COVID-19 dat er nooit meer een KLM-747 gaat landen of zou het sowieso binnenkort gebeuren, maar heeft COVID-19 het slechts versneld?
Jammer, die zijn er allemaal zo generiek uitquote:Op zondag 25 oktober 2020 21:33 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat laatste. De lange pijp met twee motoren is gewoon efficiënter.
Jep. Eenheidsworstquote:Op zondag 25 oktober 2020 21:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Jammer, die zijn er allemaal zo generiek uit
De een wat groter dan de ander, maar niks bijzonders verder, in tegenstelling tot de koepel van de 747.
25 oktober... KLM heeft wel iets met die dag, de MD11 vloog toen ook voor het laatst volgens mij.quote:Op zondag 25 oktober 2020 16:32 schreef Iemand91 het volgende:
PH-BFV land over een klein half uur.
Live te volgen via deze livestreams:
Ik mis m'n Chromecast ...
Men kan behoorlijk zeuren op de heer Sajet, maar ik ben blij dat hij toch regelmatig erbij is met live beeld van allerlei gebeurtenissen.quote:
Dat is niet zo raar. Dat is het begin van het winterseizoen in de luchtvaart.quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:51 schreef derLudolf het volgende:
25 oktober... KLM heeft wel iets met die dag, de MD11 vloog toen ook voor het laatst volgens mij.
Gefeliciteerd!quote:Ik ben jarig, zodoende dat ik dat herinner.
Gefeliciteerdquote:Op zondag 25 oktober 2020 21:51 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben jarig, zodoende dat ik dat herinner.
Er zijn gelukkig nog 3 blauwe 747 freighters, dus je kan nog genieten van KLM 747s. Echter niet meer als passagierquote:Op zondag 25 oktober 2020 21:16 schreef heywoodu het volgende:
Prachtig beeld, maar zo zonde dat er nooit meer een KLM-747 zal landen, toch wel hét meest iconische luchtvaartbeeld uit mijn hele leven
Dat heb ik nooit kunnen doenquote:Op maandag 26 oktober 2020 10:17 schreef Viezze het volgende:
[..]
Er zijn gelukkig nog 3 blauwe 747 freighters, dus je kan nog genieten van KLM 747s. Echter niet meer als passagier
Ik ook niet En stond nog wel op de bucketlist om ooit te doenquote:
Niet elk jaar.quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:59 schreef Iemand91 het volgende:
Dat is niet zo raar. Dat is het begin van het winterseizoen in de luchtvaart.
I know. Was alleen maar om aan te geven dat rond die tijd de seizoenen wisselen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 11:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Niet elk jaar.
(Om de 5 of 6 jaar, om precies te zijn)
In 2014 was 25 oktober ook niet het begin van de winterdienst, trouwens. Dat was de 26ste.
quote:ENSCHEDE – Alsof je een parkeergarage binnenrijdt en dan niet meer naar buiten mag: zo typeert directeur Meiltje de Groot de situatie die is ontstaan rond zes Boeings op Twente Airport. De vliegtuigen moeten vertrekken, maar daarvoor is geen toestemming. De Groot dreigt nu met de rechter.
„Te absurd voor woorden”, noemt de Airport-directeur de patstelling waarin de luchthaven terecht is gekomen. De zes Boeings 747 van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa staan sinds de zomer tijdelijk in Twente, maar dreigen volgens De Groot door een tussentijdse vergunningswijziging van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) voorlopig niet te kunnen vertrekken.
Hoop op ontmanteling
„De vliegtuigen zijn hier naartoe gekomen omdat Twente een van de weinige luchthavens is waar nog ruimte is om dergelijke grote toestellen te parkeren. Uiteraard hadden we de hoop ze om ze hier ook te kunnen ontmantelen, maar daarover hebben de eigenaren anders besloten. Nu moeten ze op korte termijn weg, drie toestellen liefst nog deze week. Dat er plotseling een blokkade ligt, is onbegrijpelijk.”
Volgens De Groot heeft de ILT de vergunning op onterechte gronden gewijzigd en was Twente Airport hiervan niet op de hoogte. „We zijn volledig verrast. Toen die vliegtuigen hier landden, was er nog niets aan de hand. En nu opeens ligt er een taboe op dit soort grote toestellen. Dat is te gek voor woorden en dat gaan we ook zeker niet accepteren.”
Kort geding
Hoewel beide partijen nog steeds in overleg zijn, begint Twente Airport alvast een juridische procedure. Mocht er op korte termijn geen akkoord komen, dan volgt er een kort geding. „We hebben geen andere keuze. Voor in ieder geval één toestel geldt dat het eigenlijk al had moeten vertrekken. Vanwege corona en de huidige crisis in de luchtvaart geldt dat de ontmanteling in versneld tempo plaats moet vinden.”
De eerste twee Boeings van het type 747 kwamen begin juni naar Twente, de laatste op 24 juli. De landingen trokken veel belangstelling. De toestellen van Lufthansa zijn inmiddels overbodig en worden in de toekomst niet meer gebruikt. De Groot zegt teleurgesteld te zijn door het feit dat de vliegtuigen niet in Twente worden ontmanteld, maar respecteert de beslissing van de eigenaren.
„Daar hebben we ons bij neer te leggen. We hebben alles in huis om dat op een goede manier te kunnen doen. Jammer voor Twente, maar het is niet anders. Voorlopig is onze grootste zorg dat die vliegtuigen ook weer kunnen vertrekken.”
‘Airport Twente handelde op eigen initiatief’
Of dat laatste gaat lukken, is nog maar de vraag. Volgens woordvoerder Daniëlle Rebel van de ILT heeft Twente Airport de parkeergelegenheid voor Lufthansa op eigen initiatief aangeboden en is de inspectie vooraf niet geïnformeerd. Dat de Boeings niet mogen vertrekken, zou in een eerder stadium ook al zijn meegedeeld aan de directie van de Twentse luchthaven.
„Twente Airport beschikt simpelweg niet over het juiste veiligheidscertificaat. Grotere toestellen zoals de Boeings kunnen wel landen op Twente, maar alleen voor demontage. De infrastructuur van het vliegveld is niet geschikt om grotere en zwaardere vliegtuigen te laten opstijgen. Dat kan veiligheidsrisico’s opleveren. Ook de vliegprocedures voor vertrek zijn nog niet goedgekeurd.”
Volgens Rebel is Twente Airport al een tijd bezig om het veiligheidscertificaat aan te passen, maar heeft de luchthaven nog niet aan de benodigde voorwaarden voldaan. Op welke termijn zal eventueel wel zou kunnen gebeuren, is niet duidelijk.
Ik zag het artikel voorbij komen. Ben benieuwd hoe een en ander is vastgelegd in contracten met Lufthansa. Als die in de veronderstelling waren dat ze op ieder moment die vliegtuigen weer weg konden halen, zal er nu wel een leuke schadeclaim komenquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 12:10 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
I know. Was alleen maar om aan te geven dat rond die tijd de seizoenen wisselen.
In other news:
Patstelling rond Twente Airport: Boeings moeten weg, maar mogen niet weg
[..]
Behalve dat aels en het vliegveld 2 verschillende bedrijven zijn die er dan onderling ook nog uit zouden moeten komen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 15:11 schreef Karstman het volgende:
Dat wordt Lufthansa afkopen voor een bedrag dat het wel weer loont om ze door AELS te laten slopen...
Die zeggen dat de ILT op onterechte gronden de vergunning heeft gewijzigd en dat zij daar niet van op de hoogte waren.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 18:17 schreef Sunri5e het volgende:
Wat een kapitale blunder van vliegveld Twente 😂
quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:30 schreef Iemand91 het volgende:
Leasemaatschappij GECAS en Israel Aerospace Industries (IAI) hebben de Boeing 777-300ERSF aangekondigd. Het is de eerste after-market conversie programma voor de Boeing 777.
De 777-300ERSF "Bit Twin" is geoptimaliseerd voor de e-commerce en express cargo, niet de 'zware' cargo zoals Cargolux e.d. vervoerd.
Zo heeft het 47 standaard pallet posities (10 meer dan de 777F en 8 meer dan de 747-400F) terwijl de maximum payload ongeveer gelijk is aan de 777F.
GECAS heeft ook direct een order voor 15 stuks geplaatst met opties voor nog eens 15; allen eigen toestellen. GECAS verwacht dat er tot 2030 zo'n 150-175 -300ERSF's gebouwd en geleverd kunnen worden.
GECAS zal ook het prototype leveren; A6-EBB die momenteel voor Emirates vliegt.
Die zal in december 2020 naar Tel Aviv worden gevlogen voor ombouw en certificatie en eerste commerciële vlucht moeten eind 2022 gebeuren.
Kalitta Air to be Launch Operator of The Big Twin with Agreement to Lease Three 777-300ERSF from GECAS Cargoquote:Op donderdag 4 juni 2020 22:56 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag is de ex-Emirates 777-300ER aangekomen in Tel Aviv voor ombouw tot freighter.
Dit word 's wereld eerste 777 die omgebouwd zal worden tot full-freighter.
quote:October 27, 2020 — GECAS Cargo announced an agreement with Kalitta Air for three 777-300ERSF aircraft. With this agreement, Kalitta will be the first operator of the new passenger-to-freighter type, adding to their already sizable all-cargo fleet when these aircraft deliver in 2023.
Dubbed “The Big Twin,” the 777-300ERSF will be the largest ever twin-engine freighter. As announced a year ago, the conversion program is jointly funded by GECAS and Israel Aerospace Industries (IAI), with GECAS delivering the prototype aircraft to undergo conversion in June of this year. Setting a new benchmark for cargo operators, The Big Twin will be powered by GE90 engines, the world’s most powerful in-service engine.
De eerste A330 (PH-AOE) en 737 (PH-BGC) zijn al geland in Groningen. Een andere A330 (PH-AOF) komt ook nog vandaag.quote:EELDE - Vanwege de coronacrisis stuurt KLM twaalf vliegtuigen voor langetermijnopslag naar Groningen Airport Eelde. De eerste drie, twee Airbus A330’s en een Boeing 737, komen al vandaag naar de noordelijke luchthaven. Daar staan ze voor de rest van het winterseizoen.
KLM vliegt in de komende maanden maar op halve kracht door de vele reisrestricties en daarom is een deel van de vloot tijdelijk overbodig. Het is goedkoper om die toestellen op Groningen Airport te parkeren dan ze op Schiphol te laten staan, en bovendien is daar meer ruimte.
“Dat KLM toestellen parkeert op Groningen Airport Eelde laat zien waarom het denken als een systeem van luchthavens zo belangrijk is. Wij hebben capaciteit en mogelijkheden die andere luchthavens niet hebben”, zegt interim-luchthavendirecteur Bart Schmeink.
“We zijn al jarenlang vast partner van KLM; als uitwijkluchthaven als ze bijvoorbeeld op Schiphol niet kunnen landen. Met het parkeren van de toestellen op Groningen Airport Eelde zijn we ook overloopluchthaven van Amsterdam Airport Schiphol.”
In totaal gaat het om twee A330's en tien 737's.
quote:Op woensdag 28 oktober 2020 13:14 schreef shiz het volgende:
Dat ze daar zoveel plek hebben dan.
Ik ben er al behoorlijk lang niet geweest, maar zoveel plaats was er toch ook weer niet staat me bij.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)Airport-Eelde-updatequote:Twee wat grotere Airbus A330-vliegtuigen komen op het zogeheten A-platform voor het restaurant te staan, tien kleinere 737's worden gestald op de voormalige start- en landingsbaan 01-19, die een aantal jaren geleden uit bedrijf is genomen.
Die 10 passen wel op het noordelijke deel toch? Dan is het belangrijkste deel van de taxiway nog vrijquote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:14 schreef shiz het volgende:
Ah, het klassieke 'plemp ze op een runway', dacht ik haast al dat dat weinig anders kon.
Alles op de 23 dan maar backtracken, maar die zullen nu ook niet al teveel verkeer hebben.
quote:De aankomst van de vliegtuigen trekt veel bekijks. Ook van studenten van de KLM Flight Academy. 'Als het goed is, is dit mijn toekomst', zegt student Wessel van Zanen.
Ook piloot in opleiding Danny Spit staat te kijken. 'Dit is echt prachtig, hier doe je het voor. Hopelijk ga ik later voor KLM vliegen later, dit werkt in ieder geval wel motiverend.'
Het werkt motiverend dat er vliegtuigen van KLM geparkeerd worden op Eelde omdat er niet gevlogen kan worden?quote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:18 schreef Iemand91 het volgende:
Ik vind overigens wel pijnlijke uitspraken in dat artikel:
[..]
quote:ENSCHEDE - Twente Airport en de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben vanochtend een akkoord bereikt over het omstreden vertrek van drie Boeings 747 vanaf luchthaven Twente. Het kort geding dat vanmiddag daarover zou dienen in Zwolle is ingetrokken. Twente krijgt ontheffing van de veiligheidsvoorschriften.
quote:Dit meldt Twente Airport in een zojuist verschenen persbericht:
„De rechtszaak, die donderdagmiddag 29 oktober zou dienen tussen Technology Base en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), gaat niet door. Technology Base (waar Twente Airport onderdeel van uitmaakt) trekt de voorlopige voorziening bij de rechtbank in omdat de ILT en Technology Base overeenstemming hebben bereikt over het vertrek van 6 Boeings 747 van Lufthansa.
Technology Base en de ILT hebben de afgelopen dagen constructief overlegd om een oplossing te vinden voor het veilig kunnen vertrekken van de vliegtuigen. Twente Airport verduidelijkt aan de inspectie enkele specificaties van de veiligheidsprotocollen voor dit type zeer grote toestellen.
Door te voldoen aan dit soort veiligheidseisen (onder meer over gebruik startbaan, vliegtuigen moeten licht zijn en weinig brandstof meenemen) kan de ILT eenmalig een ontheffing afgeven. Beide partijen zijn het eens dat de huidige gang van zaken niet voor herhaling vatbaar is.
De toestellen van Lufthansa kunnen daarmee vertrekken vanaf Twente Airport. Het eerste toestel zal op korte termijn vertrekken. Lufthansa is in gesprek met belangstellende kopers voor de toestellen. Drie toestellen zijn al verkocht en zullen voor de jaarwisseling vertrekken. De andere drie zullen conform planning eind juni 2021 weg zijn van Twente Airport”.
Ik las het net. Nette oplossing zo.quote:
Het plan was al dat ze eerst naar Frankfurt gaan en van daar door naar de VS.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 12:32 schreef Peterselieman het volgende:
Deze oplossing is imo de enige realistische. Op een naburig vliegveld worden de kisten vol gegooid voor de reis naar de sloop.
Gaaf gezicht (en geluid)quote:
Meer een wedstrijdje verplassen dan veiligheid die in het geding is.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 14:46 schreef Fred het volgende:
Jammer dat de economische belangen tóch wéér voor de veiligheid gaan
Waarom zou je je vliegveld laten certificeren voor bepaalde vliegbewegingen als je het ook kan afdwingen door te dreigen met een rechtszaak?
Veiligheid gaat verder dan de lengte van de baan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 10:10 schreef DrMarten het volgende:
Meer een wedstrijdje verplassen dan veiligheid die in het geding is.
Tig jaar hebben hier grote vliegtuigen geland en opgestegen, maar dan van defensie.
Er is een baan van 3km aangelegd, juist om de grootste vliegtuigen de faciliteren.
Luchtmachtdagen met vele tientallen vliegtuigen in alle soorten en maten, geen enkel probleem. Maar nu een 747 zonder passagiers op laten stijgen is ineens onveilig? Hou op zeg.
quote:BERLIJN - Berlijn Brandenburg is zaterdagmiddag officieel geopend, maar niet zoals het gepland was. Een EasyJet- en een Lufthansa-Airbus zouden op spectaculaire wijze tegelijkertijd landen. De weersomstandigheden gooiden echter roet in het eten: door laaghangende wolken was er niet genoeg zicht om dat veilig te doen. Daarom landde eerst EasyJet, en pas drie minuten daarna Lufthansa.
Hoewel Berlijn Brandenburg er in dit geval niks aan kan doen, past het wel bij de lange rij tegenslagen en mislukkingen die de luchthaven al gekend heeft. Brandenburg zou eigenlijk al in 2011 opengaan, maar door een combinatie van constructie- en brandveiligheidsproblemen, wanbeleid en corruptie is dat negen jaar later geworden. Dat heeft het imago van Duitse gründlichkeit aangetast, mede door de uitgebreide internationale media-aandacht hiervoor.
De Duitse hoofdstad heeft nu wel een mooie nieuwe luchthaven, met een capaciteit voor 40 miljoen passagiers, die het iconische maar ook verouderde Tegel Airport vervangt en waarin het naastgelegen Schönefeld is opgegaan als Terminal 5. Het echt nieuwe deel van de luchthaven bestaat uit Terminal 1 en 2. Eerstgenoemde is nu geopend, Terminal 2 blijft door een gebrek aan passagiers vanwege de coronacrisis nog even gesloten.
Zaterdagavond landen de eerste reguliere vluchten van EasyJet op Brandenburg, en die vertrekken zondagochtend. In de komende week volgen andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Turkish Airlines en Qatar Airways op 1 november, Lufthansa op 7/8 november, KLM op 8 november en Brussels Airlines op 9 november. Volgend weekend gaat Tegel Airport definitief dicht. Dat wordt een bedrijven- en universiteitsterrein.
Volgens KLM-ers is de KLM één grote familie... We zullen nu zien hoeveel écht waar is van die uitspraken.quote:Kabinet weigert nu staatssteun aan KLM, Hoekstra eist vijf jaar loonoffers
KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer. Dit heeft minister Hoekstra van Financiën zojuist laten weten. Het bedrijf is door het coronavirus en het nagenoeg stilleggen van het internationale vliegverkeer in grote financiële problemen gekomen en zegt het zonder overheidssteun niet te kunnen redden.
Het kabinet wil KLM geen geld meer geven, als niet alle KLM-medewerkers voor vijf jaar salaris inleveren. Deze vijf jaar durende termijn had het kabinet eerder al als voorwaarde gesteld aan het geven van steun. Maar sommige KLM-werknemers, waaronder de piloten weigeren dit. Vandaag was er weer een overleg tussen KLM en de vakbonden, zonder resultaat.
Het kabinet weigert te zwichten voor de opstelling van de vakbonden.
Belastingbetaler
KLM kan de komende vijf jaar nog 3,4 miljard euro staatssteun krijgen, maar dan moet het bedrijf in die periode stevig bezuinigen. Het kabinet vindt dit een redelijke eis. KLM heeft in vergelijking met andere Nederlandse bedrijven al veel steun gekregen. "Dus dat daar iets voor wordt teruggevraagd, omdat de belastingbetaler hier zijn steentje aan bijdraagt, vind ik redelijk", zei Hoekstra gisteren.
Een aantal bonden, waaronder pilotenvakbond VNV, wil zich niet vastleggen op bezuinigingen tot 2025. "Deze specifieke aanpassing van ons akkoord is op deze termijn niet realiseerbaar", schrijft de pilotenvakbond in een verklaring. Het cabinepersoneel en de luchtvaarttechnici zijn wel bereid om vijf jaar loon in te leveren.
Toekomst
De directie van KLM deed vanmiddag nog een oproep aan de FNV en pilotenvakbond VNV om in te stemmen met het verzoek van het kabinet. "In het belang van haar leden, alle KLM-werknemers en de toekomst van het bedrijf", liet de KLM-top weten. "Als er geen staatssteun komt, gaat het bedrijf met 30.000 werknemers vrijwel zeker failliet.
Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 18:16 schreef Peterselieman het volgende:
ik vind het goed dat het kabinet voet bij stuk houdt.
Misschien niet nee. Maar ik heb echt nul komma nul komma harstikke nul begrip voor de piloten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:02 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit.
Als ze straks om economische redenen ontslagen worden zitten ze met een ww-uitkering. Dan lijkt me toch dat je beter nu wat in kunt leveren en je baan behouden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 21:36 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Misschien niet nee. Maar ik heb echt nul komma nul komma harstikke nul begrip voor de piloten.
Je verdient al veel, iedereen moet wat inleveren in deze tijden, dus ook piloten. Zit niet zo te zeuren. De arrogante, verwende kwallen, gadverdamme. (Sorry, dit zit diep. )
VNV heeft als eerste met de ogen geknipperd en wil mogelijk wat water bij de wijn doen. Nu is het ministerie weer aan zet.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:02 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit.
Gaan die er vanwege Corona uit? Of was dit sowieso gepland? Want ze vliegen ook met oudere 767's toch?quote:Op zondag 1 november 2020 00:32 schreef Iemand91 het volgende:
Een kwartier geleden is de laatste commerciële Boeing 777 vlucht van Delta Airlines geland in Los Angeles.
De vlucht werd uitgevoerd door N701DN; een 777-200LR vanuit New York JFK.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
9 777-200LR's en 8 -200ER's zijn allemaal al opgeslagen en deze laatst overgebleven toestel gaat vandaag (31 oktober) ook al door naar Victorville.
De Delta 777's kwamen ook naar Amsterdam. De Delta 777's waren uitgevoerd met een 3-3-3 economy layout(!) en hadden de laatste 2 jaar een cabin upgrade gekregen (o.a. Delta One Suites, nieuwe premium economy) en de laatste 777 kreeg deze upgrade nog in februari dit jaar. Deze upgrade kostte Delta voor de 777 vloot zo'n 100 miljoen dollar.
[ afbeelding ]
Uiteindelijk zijn de belangen van VNV en Hoekstra ook gewoon gelijk (KLM laten overleven), dus die komen er wel uit hoor.quote:Op zondag 1 november 2020 01:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
VNV heeft als eerste met de ogen geknipperd en wil mogelijk wat water bij de wijn doen. Nu is het ministerie weer aan zet.
Het is wel zo: wie betaalt bepaalt, dus Hoekstra kan die eisen stellen.
Ik vraag me ergens wel af of dat laten overleven écht een must is voor Nederlandse overheid op dit moment.quote:Op zondag 1 november 2020 08:33 schreef Drekkoning het volgende:
Uiteindelijk zijn de belangen van VNV en Hoekstra ook gewoon gelijk (KLM laten overleven), dus die komen er wel uit hoor.
We zullen het zien de komende dagen, maar het zegt wel iets dat Hoekstra niet direct de stekker eruit trok bij weigering van VNV / FNV om die commitment letter te tekenen.quote:Op zondag 1 november 2020 11:09 schreef Fred het volgende:
[..]
Ik vraag me ergens wel af of dat laten overleven écht een must is voor Nederlandse overheid op dit moment.
De sterk teruggelopen bedrijfsvoering van KLM heeft er bijvoorbeeld nog niet toe geleid dat toeleveranciers van KLM massaal in de problemen zijn gekomen. Het zal niet voor elk bedrijf op gaan, maar wellicht is de schade onder die bedrijven veel minder groot dan altijd werd aangenomen in de discussies rondom het voortbestaan van KLM.
Daarnaast heeft Nederland nog een grote opdracht liggen om te voldoen aan de diverse klimaatdoelstellingen. Het fors reduceren van KLM kan daar ook aan bijdragen, met name op de Europese operatie.
Ook het is altijd nog een mogelijkheid om AF en KLM écht te laten fuseren. Het enige belang voor Nederland is dat er een grote airline op Schiphol vliegt, met wereldwijd direct aangevlogen bestemmingen. Dat vluchten uitgevoerd moeten worden door blauwe kisten met de letters "KLM" is daarin natuurlijk geen vereiste.
Wat mij betreft zetten we het sentiment en fenomeen "nationale airline" in de hele EU aan de kant en laten we de markt zijn werk doen. Eventueel aangevuld met subsidies voor minder interessante, maar wel noodzakelijke bestemmingen en het recht van het voeren van de titel "KLM" voor de airline die meeste intercontinentale vluchten uitvoert vanaf Schiphol.
Delta was het al van plan, maar de Corona crisis heeft eea wel versneld.quote:Op zondag 1 november 2020 07:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Gaan die er vanwege Corona uit? Of was dit sowieso gepland? Want ze vliegen ook met oudere 767's toch?
Beetje drogreden, omdat KLM nu juist al die overstappers naar Amsterdam haalt.quote:Op zondag 1 november 2020 16:34 schreef tendon het volgende:
Als Hoekstra KLM hierom om laat vallen, dan heeft dat 0 effect op milieu aangezien dan alles met een overstap moet en er dus meer kilometers gevlogen worden,
KLM heeft niet het alleenrecht op rechtstreekse vluchten naar Schipholquote:Op zondag 1 november 2020 16:34 schreef tendon het volgende:
Als Hoekstra KLM hierom om laat vallen, dan heeft dat 0 effect op milieu aangezien dan alles met een overstap moet en er dus meer kilometers gevlogen worden, niet rechtstreeks houdt geen enkele business traveller en vakantieganger tegen.
Dat zal wel meevallen. Het zou best wel eens een kettingreactie in gang kunnen zetten. Als een land als Nederland (een land met een goed draaiende economie) zijn nationale airline (die onder normale omstandigheden winst maakt) laat vallen, maar zou een land Italië (met kwakkelende economie) nog meer geld in hún airline (waar al ca. 7 miljard in de afgelopen 10 jaar in is verdwenen) blijven pompen?quote:Wel gaan dan bij veel Europese luchtvaartmaatschappijen de kurken van de champagneflessen knallen en in Zuid-Europa zal men direct weer positief over hem spreken.
Zit ook net te kijken. Maar die journalist is ook wel erg scherp hoor.quote:Op maandag 2 november 2020 22:30 schreef Fred2 het volgende:
De VNV wordt nog net niet onder tafel geveegd bij Jinek.
Er is toch ook geen sterk argument voor te vinden?quote:Op maandag 2 november 2020 22:37 schreef Hojdhopper het volgende:
Vind zijn reacties alleen niet erg sterk.
Nee klopt, niet helemaal goed verwoord van me. Hij heeft geen sterke argumenten voor hun keuze, bedoelde ik, dus waarom geef je niet gewoon toe en teken je dat contract.quote:Op maandag 2 november 2020 22:45 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Er is toch ook geen sterk argument voor te vinden?
Je staat voor een afgrond:
Als je niks doet val je erin en iemand biedt je een contract aan wat je redt, dan teken je dat contract toch? Dan ga je niet muggenziften over punten en komma's.
Tenzij je dat contract wat anders kan verwoorden zodat het wel duidelijk is waar je voor tekent én het voldoet aan de geheime eisen.quote:Op maandag 2 november 2020 22:45 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Er is toch ook geen sterk argument voor te vinden?
Je staat voor een afgrond:
Als je niks doet val je erin en iemand biedt je een contract aan wat je redt, dan teken je dat contract toch? Dan ga je niet muggenziften over punten en komma's.
Hij probeert te lief te blijven denk ik.quote:Op maandag 2 november 2020 22:30 schreef Fred2 het volgende:
De VNV wordt nog net niet onder tafel geveegd bij Jinek.
Dat is zo. Maar tot nu toe bestaat het inleverpakket voor die partijen uit het uitdelen van loonsverhogingen, winstuitkeringen en dertiende maanden aan mensen die tot ¤4000,- verdienen.quote:Op maandag 2 november 2020 23:17 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
"We weten niet wat erin staat". Ja nee, dat wisten de 6 andere partijen ook niet maar die zien blijkbaar wel het belang van schouder aan schouder staan binnen de KLM.
Maar dat wisten die partijen toch van tevoren ook niet, dat het zo "gunstig" voor ze zou uitpakken?quote:Op dinsdag 3 november 2020 00:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar tot nu toe bestaat het inleverpakket voor die partijen uit het uitdelen van loonsverhogingen, winstuitkeringen en dertiende maanden aan mensen die tot ¤4000,- verdienen.
Dan is zo een overeenkomst tekenen wel iets makkelijker als wanneer je minstens 20% moet gaan inleveren.
Jawel, want dit is al in het oktoberakkoord afgesproken tussen de bonden en KLM. (Dezelfde waarin VNV zich juist aan ruim 20% inleveren committeerde).quote:Op dinsdag 3 november 2020 00:14 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Maar dat wisten die partijen toch van tevoren ook niet, dat het zo "gunstig" voor ze zou uitpakken?
Als de keuze bestaat uit:quote:Op dinsdag 3 november 2020 00:25 schreef Drekkoning het volgende:
Juist bij de bond die wel flink in moet leveren is het belangrijk dat je voor een duidelijk afgesproken volume tekent. En als dat 20% voor vijf jaar is, dan gaat dat gewoon getekend worden hoor. Het moet alleen duidelijk op papier.
Helemaal geen gekke vraag, waarom moet het allemaal zo geheimzinnig en via omwegen en belachelijk korte deadlines? Dit zijn toch allemaal volwassen mensen die gewoon van man tot man kunnen zeggen; Joh dit geld krijgt KLM alleen als jullie dit en dit inleveren?
Er gaat ook gewoon getekend worden voor de commitment. Waarschijnlijk vandaag nog.quote:Op dinsdag 3 november 2020 10:30 schreef Fred het volgende:
[..]
Als de keuze bestaat uit:
20% inleveren en heel KLM houdt zijn baan
of:
100% inleveren omdat KLM niet meer bestaat
Dan ga je daar toch niet moeilijk over doen? Waarom moet er een einddatum aanzitten? Willen de piloten dan de garantie dat ze over 5 jaar die 20% er weer bij krijgen?
Zelfs met het huidige steunpakket is het nog maar de vraag of de KLM over 5 jaar bestaat, sterker nog: ik verwacht dat er in maart wederom een grote som geld naar de KLM moet. Als de piloten nú zeggen 20% inleveren en we zien wel hoe lang het duurt dan staan ze bij een volgend pakket een stuk sterker.
Ergens vraag ik me af of je überhaupt wel zou willen vliegen met een gezagvoerder die zich zo verheven voelt boven anderen. Was er niet een KLM-gezagvoerder die met zijn "ik weet het allemaal beter"-mentaliteit een flinke bijdrage heeft geleverd aan de grootste ramp met vliegtuigen uit de geschiedenis? Je zou toch verwachten dat ze daar van geleerd hebben...
quote:Hi Fly is planning the phase out of it’s Airbus A380 at the end of the lease term later this year, following almost three years of successful operations worldwide. The decision to not extend the initial agreed lease period came as a consequence of the covid-19 pandemic, that drastically reduced the demand for very large aircraft.
Hi Fly belongs to the very exclusive club of only 15 airlines to ever operate the A380, the largest and most advanced aircraft of all times. This aircraft was a testimony to how far human being can go in developing something so extraordinary.
Above all, the iconic 9H-MIP “Save the Coral Reefs” was inspiring, and carried this responsible message to hundreds of millions of people in the four corners of the world.
The Airbus A380 will be replaced in the Hi Fly fleet by additional Airbus A330’s, a smaller and more adequate aircraft for current market conditions.
Alsof de mentaliteit van de huidige KLM-vlieger nog hetzelfde is als 40 jaar geleden.quote:Op dinsdag 3 november 2020 10:30 schreef Fred het volgende:
Was er niet een KLM-gezagvoerder die met zijn "ik weet het allemaal beter"-mentaliteit een flinke bijdrage heeft geleverd aan de grootste ramp met vliegtuigen uit de geschiedenis?
De VNV is ook bereid te leveren als het kut gaat toch? Dat is in het verleden ook altijd zo geweest.quote:Op dinsdag 3 november 2020 16:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Alsof de mentaliteit van de huidige KLM-vlieger nog hetzelfde is als 40 jaar geleden.
De VNV wordt bestuurd door een handjevol fanatici en dat heeft helaas zijn weerslag op de hele groep. Maar het gros van de vliegers zijn gewoon normale mensen die absoluut bereid zijn om iets op te offeren voor het voortbestaan van de KLM.
Ik denk dat dat een te mooi beeld is van het bestuur van de VNV. En ik denk dat ze getekend hebben, omdat Hoekstra heeft gezegd: 'Ik praat niet met jullie. Suck it up!'.quote:Op dinsdag 3 november 2020 18:35 schreef Drekkoning het volgende:
De VNV is ook bereid te leveren als het kut gaat toch? Dat is in het verleden ook altijd zo geweest.
Nu ging het echter om het maken van duidelijke afspraken en dat lijkt me heel normaal als je zo een volume gaat inleveren.
Nu die verduidelijking er is is er dus ook gewoon getekend.
Ik weet niet over welke voorstellen je het precies hebt, maar ik wil je eraan herinneren dat dit wel de bond is die verreweg het meeste levert, zowel absoluut als relatief. Paar zoethouders die niet veel kosten in return kan geen kwaad.quote:Op dinsdag 3 november 2020 18:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik denk dat dat een te mooi beeld is van het bestuur van de VNV. En ik denk dat ze getekend hebben, omdat Hoekstra heeft gezegd: 'Ik praat niet met jullie. Suck it up!'.
Ik weet dat ze tijdens de onderhandelingen eisen hebben gesteld over hun secundaire arbeidsvoorwaarden die nadelig zijn voor al het grondpersoneel. Ik vind het echt schokkend dat je een crisis als de huidige daarvoor misbruikt.
Als je in een crisis als deze als eis stelt dat de IPB-regeling zo wordt aangepast dat dat uitsluitend voordelig is voor cockpitbemanningen en nadelig voor de rest van het personeel, dan moet je je schamenquote:Op dinsdag 3 november 2020 18:48 schreef Drekkoning het volgende:
Ik weet niet over welke voorstellen je het precies hebt, maar ik wil je eraan herinneren dat dit wel de bond is die verreweg het meeste levert, zowel absoluut als relatief. Paar zoethouders die niet veel kosten in return kan geen kwaad.
Ik had tot een uur geleden nog nooit gehoord van Yteke de Jong. Maar ik ben zo goed op de hoogte, omdat ik veel KLM-vliegers spreek. Ook over het reilen en zeilen van de VNV.quote:Volgens mij ben jij redelijk goed op de hoogte en ik snap dus niet helemaal jouw mening over de VNV. Die past meer bij mensen die veel naar Yteke luisteren
Schamen nog welquote:Op dinsdag 3 november 2020 19:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je in een crisis als deze als eis stelt dat de IPB-regeling zo wordt aangepast dat dat uitsluitend voordelig is voor cockpitbemanningen en nadelig voor de rest van het personeel, dan moet je je schamen
En het is logisch dat ze het meest leveren; ze verdienen ook heel veel geld. Ze zijn bijna de best verdienende vliegers van de wereld. Lijkt me een reputatie waar je niet trots op moet zijn. En het maakt het voor de KLM absoluut lastiger om concurrerend te zijn.
[..]
Ik had tot een uur geleden nog nooit gehoord van Yteke de Jong. Maar ik ben zo goed op de hoogte, omdat ik veel KLM-vliegers spreek. Ook over het reilen en zeilen van de VNV.
Ik zie dat een discussie geen zin heeft.quote:Op dinsdag 3 november 2020 19:14 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Schamen nog wel
Die gasten leveren elke keer als het slecht gaat behoorlijke bijdragen en nu gaan ze de komende 5 jaar, 1 jaar gratis werken.
Maar het is natuurlijk nooit genoeg in Nederland afgunstland.
Verder kunnen we beter verder discussiëren in het NWS topic, dit topic is niet helemaal bedoeld voor deze discussie denk ik
Eh... in 2020? De werkdruk op de luchthaven te groot?quote:Op maandag 16 november 2020 17:15 schreef Adrie072 het volgende:
Schade aan KLM-Boeing 747 bij botsing op Schiphol
Werkdruk te hoog
Incidenten met vliegtuigslepers zijn volgens FNV schering en inslag op Schiphol. Volgens de vakbond is de werkdruk er te hoog en is er te weinig personeel om het werk veilig uit te voeren.
Vind dit niet eens zo raar.quote:Op woensdag 18 november 2020 10:41 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Eh... in 2020? De werkdruk op de luchthaven te groot?
Da's wel bijzonder, tenzij het allemaal uitzendkrachten waren die ze eruitgezet hebben?
Oh zo zag het het niet uit.quote:Op zaterdag 21 november 2020 09:57 schreef shiz het volgende:
Hoezo oeps? Lijkt me schijnbaar de bedoeling te zijn geweest.
Al dacht ik van de thumbnail dat het idd misschien een de-icing oopsie was.
Ehm, ik zie een helikopter op 40.000 ft en 430 knots groundspeed Dat is een leuke heliquote:Op zaterdag 21 november 2020 16:08 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/IJM011/261b357d
eindje weg!
Hoe kan zo'n ding zo ver vliegen?quote:Op zaterdag 21 november 2020 16:08 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/IJM011/261b357d
eindje weg!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |