quote:
Ik heb gezocht, maar kan niet vinden of een B777F fire suppression heeft op het maindeck. Zal wel niet, he?quote:Op woensdag 22 juli 2020 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
Op de luchthaven van Shanghai is brand uitgebroken een toestel van Ethiopian Airlines Cargo:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is dat niet verplicht?quote:Op woensdag 22 juli 2020 17:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik heb gezocht, maar kan niet vinden of een B777F fire suppression heeft op het maindeck. Zal wel niet, he?
Volgens mij is het verplicht op plaatsen waar vracht is geladen en die niet bereikbaar zijn gedurende de vlucht, zoals de normale vrachtruimen. Maar het maindeck kunnen ze zelf bereiken en dus ook handmatig brandje blussen als dat nodig is.quote:
Wellicht een positieve Coronatest aan boord?quote:Op zondag 26 juli 2020 13:24 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/KLM129/250a56bc
Technische problemen?
quote:KLM zit in een crisis van ongekende omvang. Sinds de uitbraak van het COVID-19-virus begin 2020 zijn al tal van maatregelen genomen om de huidige situatie het hoofd te bieden. De vooruitzichten zijn dat de weg naar herstel lang zal zijn en veel onzekerheden kent. Dat betekent dat de structuur en omvang van KLM in de komende jaren nog verder en ingrijpend aangepast zullen moeten worden. Bij de KLM Groep verdwijnen daardoor in totaal 4.500 tot 5.000 arbeidsplaatsen (fte).
quote:Om het voortbestaan van KLM op de langere termijn te waarborgen, moet KLM zich in omvang aanpassen aan de nieuwe realiteit. Daarom is KLM genoodzaakt om het aantal arbeidsplaatsen te verminderen naar het aantal dat nodig is voor de geplande operatie in 2021/2022. In de loop van 2021 moet, op een huidig totaal van 33.000 fte in de gehele KLM Groep, het aantal arbeidsplaatsen worden verminderd met 4.500 tot 5.000 naar 28.000 fte.
Door reeds genomen maatregelen, zoals het niet-vernieuwen van tijdelijke contracten (1.500 fte) en de Vrijwillige Vertrekregeling (2.000 fte) is en wordt de omvang van KLM al kleiner. Daarnaast is er door onder andere pensioneringen in 2020 en 2021 ook nog natuurlijk verloop (500 fte) dat bijdraagt aan de benodigde reductie.
Dit betekent dat, ondanks de reeds genomen maatregelen, er de komende jaren nog steeds minder mensen nodig zullen zijn bij KLM. Daarnaast geldt voor de grond dat we te maken hebben met een mismatch in functionele vaardigheden.
Daarom zullen voor ca. 1.500 arbeidsplaatsen helaas alternatieve oplossingen gevonden moeten worden. Dit betreft tot 500 arbeidsplaatsen bij de grond, 300 bij cabine en 300 bij cockpit en zo’n 400 bij KLM-dochterondernemingen en Air France-KLM-groepsfuncties.
Gezien de hoge mate van onzekerheid, houdt KLM de mogelijkheid open om het aantal arbeidsplaatsen verder te reduceren, mocht het productieniveau lager uitkomen in 2021/2022 dan de huidige geplande -20%.
quote:British Airways has pulled the plug on its all-business class flight between London and New York, with the airline retiring the Airbus A318 jet which was dedicated to the premium transatlantic route.
BA parent company IAG confirmed this evening it was "exiting (the) A318 fleet" as part of a sweeping response to what is described as the "worst quarterly result" in its history, with a loss of over ¤1.3 billion across April-June 2020 and the expectation that "it will take until at least 2023 for passenger demand to recover to 2019 levels."
quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 13:10 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter
idem dito! niet veel meters meer over, of wel?
Momenteel is het niet het fijnste vak om in te zittenquote:Op zaterdag 1 augustus 2020 20:40 schreef kree het volgende:
Lang filmpje, maar ik vindt deze altijd wel leuk om te kijken. NL crew dit keer.
Lang filmpje, maar altijd wel de moeite waard het geeft wel een leuk totaal beeld van hoe alles nu gaat.
Ha was ik maar piloot, zit er voor mij niet meer in denk
Dat klopt maar blijft toch een beetje soort droom van me. Afgezien dat ik er redelijk oud al voor ben om nog mee te starten. Financieel is het totaal al niet haalbaar. Maarja dromen mag he,quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 20:45 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Momenteel is het niet het fijnste vak om in te zitten
Maar leuk filmpje idd!
Dit is wel een heerlijk stukje software, maar dan moet er eerst een nieuwe computer gekocht wordenquote:Op zaterdag 1 augustus 2020 21:08 schreef shiz het volgende:
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet.![]()
![]()
Ik ben daar fan van, vroeger ook veel gedaan, wil niet zeggen dat ik nu een vliegtuig kan besturen. Maar heb wel de realistische dingen gedaan met FMS ILS de hele handel en het is heel interssant. Durf wel beetje te zeggen dat ik iig snap wat ze zeggen nu met al die systemen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 21:08 schreef shiz het volgende:
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet.![]()
![]()
Dit zo no way ongetwijfelijk in een onwijze crash uitlopen haha.quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 21:08 schreef shiz het volgende:
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet.![]()
![]()
Is dat de broer van Tom en zijn vuurwerkjequote:Op zondag 23 augustus 2020 16:42 schreef RipCity het volgende:
Vliegtuigspotter legt ‘spectaculaire landing’ vast: ‘Dit had heel anders af kunnen lopen’
https://www.ad.nl/binnenl(...)nnen-lopen~a9e6375b/
Wat een onzinbericht. Gewoon normale landing
Die serie over Transavia is dus seizoen 2 en start komende donderdag (27 augustus)quote:Op RTL 4 is vanaf maandag 31 augustus om 21:30 uur een nieuwe serie over KLM in coronatijd te zien: KL2020: terug in de lucht. In deze serie krijg je een inkijkje achter de schermen van het bedrijf.
Openhartig
Onder meer Pieter Elbers vertelt over de beslissingen die hij als CEO moet nemen in deze tijden. Daarnaast zijn negen andere KLM’ers aan het woord. Volgens RTL spreken zij ‘openhartig en zonder een blad voor de mond te nemen hoe ze omgaan met deze onzekere situatie’. Ook vertellen zij over hun uitdagingen en welke invloed de crisis heeft op hun professionele- en privéleven.
Transavia
Deze week start er op RTL 5 ook een serie over Transavia: Bij ons aan boord. Zes maanden lang is de luchtvaartmaatschappij gevolgd door de makers. Een bijzondere periode, waarin de overgang naar corona te zien is. In zes afleveringen wordt het contrast in het werken voor en tijdens coronatijd duidelijk weergegeven en komen verschillende medewerkers aan het woord.
Ik hoorde het ook maar zag niks. Rond negen bij Hoogeveenquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Wat vliegt er nu (vanaf 21u ofzo) boven ZO Drenthe, hoop lawaai maar niks op flighradar te zien, afgezien van een E190 van AMS naar HAM
Luchtmacht vanuit Leeuwarden is bezig met avondvluchten boven Twente. Dus dikke kans dat er wat F-16's overgekomen zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Wat vliegt er nu (vanaf 21u ofzo) boven ZO Drenthe, hoop lawaai maar niks op flighradar te zien, afgezien van een E190 van AMS naar HAM
Aha, dat is zeer goed mogelijk jaquote:Op woensdag 26 augustus 2020 10:07 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Luchtmacht vanuit Leeuwarden is bezig met avondvluchten boven Twente. Dus dikke kans dat er wat F-16's overgekomen zijn.
En die andere, die is ook al pleite?quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:43 schreef Iemand91 het volgende:
Na meer dan 27 jaar de laatste uurtjes voor "City of Nairobi" op Schiphol.
[ afbeelding ]
Bron
Morgenvroeg rond 9 uur vertrekt PH-BFN naar Chicago en dan door naar Mojave.
Maar helaas geen history meer, (vanwege de kosten) tenzij je de registratie van de desbetreffende kist weet.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 11:52 schreef shiz het volgende:
Moet je op: https://globe.adsbexchange.com/ kijken. Krijg je ook vaak militair e.d. te zien.
Zoals nu AWACS, C17, Chinook, Apaches etc in ons luchtruim.
PH-BFL op de achtergrond? Nee, die staat nog op Schiphol, foto is van afgelopen zaterdag.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 12:42 schreef Adrie072 het volgende:
En die andere, die is ook al pleite?
quote:BOEKAREST - Een Boeing 767-300ER van de Amerikaanse chartermaatschappij Omni Air is vrijdag tijdens de landing in Boekarest door het linkerdeel van het hoofdlandingsgestel gezakt. Het toestel was onderweg van Kaboel naar de VS en zou in Boekarest een tankstop maken.
Het linker hoofdlandingsgestel stortte ongeveer twee tot drie seconden na touchdown in. Vervolgens gleed het vliegtuig op de linker motor, het rechter hoofdlandingsgestel en later ook de achterkant van de romp nog een stuk over de baan, voordat het op de middenstreep tot stilstand kwam.
Aan boord zaten ruim tachtig passagiers (vermoedelijk militairen). Zij hebben de Boeing ongedeerd via de noodglijbanen kunnen verlaten. Het incident vond plaats op Băneasa Airport, een zakenluchthaven. Daar is het vliegverkeer nog zeker tot zaterdag gestremd.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Omni_Air_Internationalquote:Omni Air is one of the few airlines willing to cooperate with Immigration and Customs Enforcement (ICE) in controversial (sometimes termed "high-risk") deportations.[4] The company has been characterized as engaging in price-gouging over its role in deportation flights.[4] For its role in deporting 163 people on Nov. 18, 2019, Omni Air charged U.S. taxpayers $1.8 million.[4] In 2020, Omni Air obtained $67 million in coronavirus relief aid, as well as a $77.65 million contract with the Trump administration's Department of Defense for "international charter airlift services."[5]
Tja, als niemand anders het wil doen kan je wat meer vragen he.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:42 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Omni_Air_International
'pas op! laagvliegende vliegtuigen'quote:
Op FR24: https://www.flightradar24.com/ELY971/255e1320quote:TEL AVIV - Een El Al-vliegtuig is maandagochtend vertrokken vanaf de luchthaven Tel Aviv met als bestemming Abu Dhabi. De rechtstreekse vlucht voert de Boeing 737-900ER door het luchtruim van Saoedi-Arabië naar de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Vlucht LY971 schrijft daarmee historie.
Het is namelijk voor het eerst dat een Israëlisch verkeersvliegtuig naar de Golfstaat vliegt, en ook het feit dat gebruik wordt gemaakt van Saoedisch luchtruim is een unicum. Het gaat niet om een reguliere passagiersvlucht: aan boord bevindt zich een Israëlisch-Amerikaanse delegatie die voor overleg naar Abu Dhabi reist in het kader van de toenadering tussen Israël en de Emiraten.
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu, die overigens niet aan boord is, staat op Twitter stil bij de speciale vlucht: “Voor het eerst in de geschiedenis: een Israëlische commerciële vlucht naar de Verenigde Arabische Emiraten. Dit is hoe vrede voor vrede eruit ziet”, zo meldt hij bij een afbeelding van de videoschermen bij de incheckbalie op Ben-Gurion Airport met daarop 'Abu Dhabi'.
Het El Al-vliegtuig die wordt ingezet op de vlucht is voor de gelegenheid voorzien van het woord ‘vrede’ in het Arabisch, Engels en Hebreeuws boven de cockpitramen. Hoewel het vooralsnog gaat om een eenmalige vlucht, zijn er plannen voor reguliere passagiersvluchten tussen Israël en de Verenigde Arabische Emiraten.
Ik hoop het wel. Ik vloog regelmatig op deze route als ik in Amsterdam moest zijn. Met de trein was ik vele uren langer onderweg in een IC-trein zonder internet of ICE met brak internet - dus veel werk krijg je onderweg dan ook niet gedaan. EuroWings vliegt gelukkig ook nog.quote:Op dinsdag 1 september 2020 18:02 schreef Fred2 het volgende:
Ben benieuwd of de vluchten naar Hamburg de 110 jaar halen...
Wat zou zoiet nu kosten voor die maatschappij.quote:Op woensdag 2 september 2020 12:13 schreef MaxMark het volgende:
In other news:
https://www.dumpert.nl/item/7977331_6f291208
Meer info: https://www.ladbible.com/(...)was-too-hot-20200901
Het was mevrouw te warm
Godverdommequote:Op woensdag 2 september 2020 12:13 schreef MaxMark het volgende:
In other news:
https://www.dumpert.nl/item/7977331_6f291208
Meer info: https://www.ladbible.com/(...)was-too-hot-20200901
Het was mevrouw te warm
Ik denk dat de schade meevalt, gezien de glijbaan zo te zien niet is gedeployed. Geen idee hoe makkelijk zo'n deur weer dicht te maken is, misschien net zo makkelijk als de hoofddeuren?quote:Op woensdag 2 september 2020 12:20 schreef vipergts het volgende:
[..]
Wat zou zoiet nu kosten voor die maatschappij.
Die van dat muntje in de engine gooien was ook wel apart...quote:
quote:Op woensdag 2 september 2020 13:29 schreef Rectum het volgende:
Iemand een idee wat dit toestel aan het doen is? Veel boeiends op de grond zal er niet te zien zijn.
https://www.flightradar24.com/C550/2562d925
Idealiter komt er een directe treinverbinding zodat er naar Bremen en Hamburg niet meer geboren gevlogen hoeft worden. Vooralsnog ontbreekt er wel een redelijk belangrijk stukje infrastructuur, een brug over de Eems bij Weenerquote:Op dinsdag 1 september 2020 18:02 schreef Fred2 het volgende:
Ben benieuwd of de vluchten naar Hamburg de 110 jaar halen...
Inderdaad, Serum Institute India heeft een licentie voor een miljard doses, die ze voor het eind van het jaar klaar willen hebben, vooral voor India en ontwikkelingslanden.quote:Op donderdag 10 september 2020 15:35 schreef flipsen het volgende:
De vaccins worden niet allemaal op 1 plaats gemaakt natuurlijk. Dat Oxford vaccin (wat nu stil ligt) wordt bijvoorbeeld voor Latijns Amerika in zowel Mexico als Argentinië gefabriceerd. Mja, blijft nog steeds wel een punt hoe dat te vervoeren naar de andere landen en van daaruit weer verder natuurlijk.
quote:Deutsche Lufthansa AG plans to eliminate its biggest passenger jets as it deepens fleet cuts, creating a knock-on in additional job losses, people with knowledge of the proposals said.
Lufthansa is looking at retiring remaining Airbus SE A380 double-deckers, the bulk of smaller A340s, and all of its older Boeing Co. 747-400 jumbos, according to the people, who asked not to be named discussing a confidential matter. There would also be a cull of narrow-body planes that feed longer routes, they said.
The fleet cuts would surpass the 100-aircraft reduction so far disclosed by Lufthansa, net of new deliveries, with job losses exceeding the 22,000 that the carrier had said such a contraction would entail, said the people. No final decision has been made on the measures, they said.
Boot is lastig als het maar kort houdbaar is. Zeker met de potentiele mRNA vaccins die op -80 bewaard moeten blijven.quote:Op vrijdag 11 september 2020 18:15 schreef Fred2 het volgende:
IATA is het fenomeen "boot" vergeten?
En dan maken ze al de aanname dat iedereen dat vaccin wíl hebben.
En de aanname dat het überhaupt gaat werken...
Ik zie het als een smeekbede om geld, met het dreigement dat we straks "ons" vaccin niet krijgen omdat er niet voldoende vliegtuigen zijn.quote:Op vrijdag 11 september 2020 19:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar moet IATA dan lekker achterover gaan leunen tot iemand zegt: "Hey, ik komende twee een vrachtlading voor 5000 vliegtuigen die gekoeld de hele wereld over moet, kun je dat ff regelen". Of moeten ze misschien toch iets meer voorbereid zijn?
Dit is wellicht een duidelijkere uitleg, maar het blijft een vrij technisch verhaal: https://www.pilotgeorge.c(...)r-transfer-unit-ptu/quote:Op zondag 13 september 2020 22:23 schreef Magister_Artium het volgende:
De keren dat ik met een Airbus heb gevlogen, hoorde ik voor de start en na de landing een raar geluid. Sommigen noemen het een blafgeluid, ik vond het tussen zagen en Pacman in zitten.
Op YouTube vond ik een filmpje waarin werd uitgelegd dat het te maken heeft met een bepaald apparaat dat draait als hulpmotor. Ik begreep het nog niet helemaal. Weet iemand hoe dat zit?
quote:Milieuorganisatie Greenpeace stapt naar de rechter om het steunpakket van de Nederlandse overheid aan KLM teruggedraaid te krijgen. Reden hiervoor is dat er naar mening van Greenpeace niet genoeg klimaatvoorwaarden aan worden gesteld
Rechtszaak
“Wij willen dat het kabinet de crisismiljarden wel inzet voor een groene en eerlijke toekomst. Het steunpakket voor KLM moet in deze vorm van tafel. Doet de overheid dat niet deze maand, dan stappen we naar de rechter”, zo staat op de website van de milieuorganisatie te lezen.
Steunpakket
Het staatssteunpakket van de overheid bestaat uit een bedrag van 3,4 miljard euro, opgebouwd uit een directe lening van 1 miljard euro en kredietgaranties van 2,4 miljard euro. Aan deze steun is wel een aantal voorwaarden gekoppeld, zoals een reorganisatie om kosten te besparen en een verdere verduurzaming van het bedrijf. Juist op dit laatste punt is Greenpeace van mening dat dit niet ver genoeg gaat en stelt zelfs dat KLM geen serieus klimaatplan heeft.
Verduurzaming
De claim dat KLM geen klimaatplan heeft gaat enigszins voorbij aan de maatregelen die de luchtvaartmaatschappij al genomen heeft. Zo worden er (steeds meer) zuinigere vliegtuigen ingezet, wordt er gevlogen met biobrandstof en wordt op de grond elektrisch vervoer ingezet. Ook lanceerde KLM tijdens het 100-jarig bestaan de Fly Responsibly-campagne. Onderdeel hiervan is het CO2Zero-programma voor CO2 compensatie. Daarnaast worden de vluchten naar Brussel steeds meer verruilt voor de trein.
Het virus is niet minder dodelijker. Als het virus zo zou muteren dat er een variant ontstaat die minder dodelijk is, dan moet die variant zich gaan verspreiden. Dat gaat dan vanuit die ene persoon, waarin die mutatie heeft plaatstgevonden. En dan moet die ene persoon net iemand anders besmetten (de gemiddelde R is misschien >1, maar dat wilt niet zeggen dat iedereen iemand anders besmet).quote:Op vrijdag 11 september 2020 20:19 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Ik zie het als een smeekbede om geld, met het dreigement dat we straks "ons" vaccin niet krijgen omdat er niet voldoende vliegtuigen zijn.
Daarnaast vraag ik me sterk af of er nog wel een wereldwijde behoefte is voor dat vaccin nu het virus dagelijks minder dodelijk wordt.
Het is geen vliegtuig, dus hoort eigenlijk niet hier. Maar we zien het door de vingers.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 12:41 schreef Hyperdude het volgende:
Begin augustus gestrand op weg naar museum
[ afbeelding ]
Meer plaatjes/artikel: https://www.rferl.org/a/p(...)noplan/30777774.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Lun-class_ekranoplan
Nee.quote:Op donderdag 17 september 2020 11:04 schreef Fred het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-azie-coronacrisis
Zouden Nederlandse maatsschapijen hier ook voor te porren zijn?
Ik weet van de Oostenrijkse dat er weleens sightseeing wordt gedaan, bijv. bij oud & nieuw ... https://www.austrianairli(...)B671-FE5E3CB68ED8%7Dquote:Op donderdag 17 september 2020 11:04 schreef Fred het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-azie-coronacrisis
Zouden Nederlandse maatsschapijen hier ook voor te porren zijn?
Lufthansa heeft vandaag een persbericht naar buiten gebracht:quote:Op vrijdag 11 september 2020 18:57 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, kans is groot dat de 6 Boeing 747-400's van Lufthansa Twente nooit meer zullen verlaten; geruchten gaan rond dat Lufthansa alle 747-400's, alle A380's en alle A340-300's zal uitfaseren.
Een handvol A340-600's en de 747-8i's lijken te blijven.
Lufthansa to Shed Biggest Planes in Deepening Fleet Shakeup
Ik denk dat we gerust kunnen zeggen dat we Lufthansa nooit meer commerciële vluchten zien maken met de A340-600's en A380's. Ze noemen de 747-400's niet, maar je kunt verwachten dat die ook nog wel volgen.quote:In addition to the fleet changes already communicated, the following decisions have been made: After six Airbus A380s were finally taken out of service in the spring, the remaining eight A380s and ten A340-600s, which were previously intended for flight service, will be transferred to long-term storage and removed from planning. These aircraft will only be reactivated in the event of an unexpectedly rapid market recovery. In addition, the remaining seven Airbus A340-600s will be permanently decommissioned.
quote:Op donderdag 17 september 2020 11:04 schreef Fred het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-azie-coronacrisis
Zouden Nederlandse maatsschapijen hier ook voor te porren zijn?
quote:
Zie:quote:Op vrijdag 18 september 2020 12:06 schreef Iemand91 het volgende:
Gaat in Nederland echt niet gebeuren.
De vliegmaatschappij kan kan dan wel zo'n shitload aan negatieve pers verwachten.
Met de KLM MD-11 en 787 vluchten had je al persaandacht (en niet altijd bepaald positief).
Eventuele afscheidsvluchten met de 747 waren er ook niet gekomen; ook al was dit hele Corona-gedoe er niet geweest.
Dat heeft Charley Valette (een van de organisatoren die achter deze vluchten zat) al een keer aangeven.
Transavia heeft wel een keer een zonsverduisteringsvlucht gemaakt.
quote:SCHIPHOL - KLM, Transavia, TUI en Corendon hebben geen plannen om zogenaamde 'vluchten naar nergens' aan te bieden, in tegenstelling tot maatschappijen uit Azië en Australië waarbij ze stormlopen. Bij Qantas waren tickets voor een zeven uur durende 'flight to nowhere'-rondvlucht binnen 10 minuten uitverkocht. 'Niet passend' en 'niet duurzaam' vinden de Nederlandse maatschappijen het idee, zo blijkt uit een rondvraag.
quote:
Swiss vliegt nog steeds met hun 5 A340-300's rond en schijnt nu juist met de A340 door te willen gaan in de toekomst.quote:Op dinsdag 22 september 2020 01:13 schreef shiz het volgende:
Wel jammer...ik zou in 2014 eigenlijk uit Hongkong terugvliegen met Swiss A343 via ZRH om dat eens te beleven, maar boekte last minute om naar Lufthansa B748 via FRA (net als de heenreis) omdat ik anders niet business class kon reizen... nu lijken de kansen een keertje A340 te vliegen niet zo heel denderend meer...
Die staan vooralsnog allemaal stil:quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:49 schreef flipsen het volgende:
Iberia zal er toch ook nog wel een paar hebben? Die waren grootverbruiker op vluchten naar Zuid Amerika.
1 augustus was de laatste commerciële vlucht van de Iberia A340-600; Quito naar Madrid.quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:49 schreef flipsen het volgende:
Iberia zal er toch ook nog wel een paar hebben? Die waren grootverbruiker op vluchten naar Zuid Amerika.
Heeft dat niet meer met de motor-ontwikkeling te maken? In de tijd van 747 moest je voor zo'n vliegtuig wel met 4 motoren vliegen, maar als je ziet wat er nu onder een 777 hangt is dat nu niet meer nodig...quote:Op donderdag 24 september 2020 08:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Kunnen we vaststellen dat de B747 een exceptioneel ontwerp is gebleken. Alle 4-motorige Airbussen gaan eerder uit produktie, terwijl die ontwerpen resp 25 en 35 jaar jonger zijn.
Misschien deels. Echter....quote:Op donderdag 24 september 2020 08:51 schreef Piles het volgende:
[..]
Heeft dat niet meer met de motor-ontwikkeling te maken? In de tijd van 747 moest je voor zo'n vliegtuig wel met 4 motoren vliegen, maar als je ziet wat er nu onder een 777 hangt is dat nu niet meer nodig...
Heel jammer... Had gepland om in 2021/2022 mijn vakantiebestemming uit te kiezen a.d.v. een A346 route. Maar dat zal niet meer gebeuren dus.quote:Op dinsdag 22 september 2020 01:13 schreef shiz het volgende:
Wel jammer...ik zou in 2014 eigenlijk uit Hongkong terugvliegen met Swiss A343 via ZRH om dat eens te beleven, maar boekte last minute om naar Lufthansa B748 via FRA (net als de heenreis) omdat ik anders niet business class kon reizen... nu lijken de kansen een keertje A340 te vliegen niet zo heel denderend meer...
Worden straks massaal op Marktplaats aangeboden joh, koop je je eigenquote:Op donderdag 24 september 2020 10:14 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Heel jammer... Had gepland om in 2021/2022 mijn vakantiebestemming uit te kiezen a.d.v. een A346 route. Maar dat zal niet meer gebeuren dus.
Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijkquote:Op donderdag 24 september 2020 08:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Kunnen we vaststellen dat de B747 een exceptioneel ontwerp is gebleken.
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:
Als je puur naar de vorm van het toestel kijkt dan is de 707 het langst lopende ontwerp, begonnen als 4-motorig, daarna 3-motorig als 727 en uiteindelijk als 737 met twee motoren.
Jep, die korte pootjes uit de jaren '50 zijn nu echt te kort om een moderne motor onder te plakken.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen.
Nou, uh, hier.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:
Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijk
In tegenstelling tot:quote:Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:
Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijk
quote:Op donderdag 24 september 2020 13:58 schreef derLudolf het volgende:
Waren er bij de NG al problemen dan die met veel kunst- en vliegwerk zijn opgelost?
Achteraf is natuurlijk lekker wonen, feit is dat het orderboek voor de 757 flink opdroogde in het begin van de 2000's.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:36 schreef Fred het volgende:
[..]
Jep, die korte pootjes uit de jaren '50 zijn nu echt te kort om een moderne motor onder te plakken.
(wat mij betreft een gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden: als Boeing en airlines eind jaren '90 hadden ingezet op een 757NG ipv de 737NG was er nu helemaal geen probeleem geweest.(maar had er destijds wel flink geïnvesteerd moeten worden in het opleiden van piloten en onderhoudspersoneel))
Staat ook al een bericht over op de frontpage. Het zal toch niet zo zijn dat ze die snelweg voor landingsbaan hebben aangezien?quote:
Dat komt omdat ze dat ook niet zijn.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.
In hoeverre verschilt dit meer van elkaar dan een 747-100/-200/-300-/400/-8i (al dan niet in freight variant) van elkaar verschillen?quote:Op zaterdag 26 september 2020 19:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze dat ook niet zijn.
Ik zou zeggen, kijk nog eens rustig naar de foto's.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:44 schreef Fred het volgende:
[..]
In hoeverre verschilt dit meer van elkaar dan een 747-100/-200/-300-/400/-8i (al dan niet in freight variant) van elkaar verschillen?
[ afbeelding ]
Ik zie echt niet minder verschillen dan het aantal verschillen tussen het front van een 747-100 en 747-8i.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik zou zeggen, kijk nog eens rustig naar de foto's.
Dan ga ik mezelf bij deze terugtrekken uit deze discussie.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:53 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Ik zie echt niet minder verschillen dan het aantal verschillen tussen het front van een 747-100 en 747-8i.
Jammer, blijkbaar zit ik er al jaren naast. Jij weet zo te zien wat er anders is, waarom deel je het niet?quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dan ga ik mezelf bij deze terugtrekken uit deze discussie.
Dat lijkt me evident.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:00 schreef Fred2 het volgende:
Jammer, blijkbaar zit ik er al jaren naast.
De neus wat uiteraard een voorbeeld om te laten zien dat er wel degelijk onderdelen van een 707 in een 727 en 737 terug te vinden zijn.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat lijkt me evident.
Om een of andere reden denk jij dat een ontwerp van een vliegtuig bepaald wordt door de neus en de cockpitramen.
Wikipedia denkt daar anders over:quote:En je gaat voorbij aan het gegeven dat de airframe construction van een vliegtuig met de motoren aan de vleugels of achterin de fuselage nooit hetzelfde kan zijn.
Dat is wel heel magertjes om te beweren dat het hetzelfde ontwerp is.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:37 schreef Fred het volgende:
De neus wat uiteraard een voorbeeld om te laten zien dat er wel degelijk onderdelen van een 707 in een 727 en 737 terug te vinden zijn.
Wikipedia denkt er helemaal niet anders over, maar blijkbaar is je Engels te slecht om te snappen wat ze zeggen.quote:Wikipedia denkt daar anders over:
"It shares its six-abreast upper fuselage cross-section and cockpit with the 707."
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_727
"Developed to supplement the Boeing 727 on short and thin routes, the twinjet retains the 707 fuselage cross-section and nose with two underwing turbofans"
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737
De airframe contructions van de verschillende 747 zijn ook toch onderling verschillend. Al was het maar door het verschil in lengte, de lengte van het upperdeck en de verschillende motoren.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat zegt verder niets over de airframe construction.
De definitie van "in basis hetzelfde" is wat subjectief, maar:quote:Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.
quote:Jack Steiner had helped design the B29 & 707 and was Chief Designer of the 727. His major contribution to the 737 project was to use as much of the 727 in the 737, in particular the fuselage cross section. This gave not only cost savings in tooling commonality but also the payload advantage of 6 abreast seating, one more than the DC-9 or BAC 111 and allowed it carry standard sized cargo containers on the main deck. It gave the interior a spacious look and allowed Boeing to use standard cabin fittings from the 727 & 707 such as toilets and galleys. This together with its large hold capacity, gave it scope for using the aircraft as a freighter, a role to which many of the older 737's are now being converted, whilst the competitors are being scrapped. Both Jack Steiner and Joe Sutter’s names are on the patent for the 737.
In fact the 737 had a 60% parts commonality with the 727 which included the doors, leading edge devices, nacelles, cockpit layout, avionics, components and other fittings. The 727 in turn had a similar commonality with the 707, so parts of the 737 can be traced back to the early 1950's eg the fuselage cross-section above the floor.
Using off-the-peg components was quick and cheap for both design and production and also helped pilots and engineers convert to the new type, but they also dated the aircraft, a feature which was never really addressed until the NG's 30 years later.
On 19 Feb 1965, Boeing announced the 737-100 after an initial order of 10 from Lufthansa, who became the first foreign airline to launch a US airliner. Assembly started in the summer of 1966.
https://www.avgeekery.com(...)commercial-aviation/quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:23 schreef shiz het volgende:
Vind die Chinese Comac ARJ21 wel heel origineel.
Tering, Fred, wat ben jij een eigenwijs stuk vreten....quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:49 schreef Fred2 het volgende:
De airframe contructions van de verschillende 747 zijn ook toch onderling verschillend. Al was het maar door het verschil in lengte, de lengte van het upperdeck en de verschillende motoren.
quote:The Embraer 190-E2 consumes 10% less fuel than its direct competitor, making it the most efficient jet in its segment. It's also the most environmentally friendly, creating less noise and fewer emissions. Moreover, flight tests have confirmed its superiority over original specifications for range and takeoff performance. Without middle seats passengers enjoy more comfort as well as greater convenience, thanks to generous luggage space. With the longest maintenance intervals in the single aisle market, this airplane is destined to outperform, earning its namesake: a genuine profit hunter.
~ https://embraer.com/global/en/9130-the-e2-tiger-odyssey
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |