abonnement Unibet Coolblue
pi_194208231
Na 48 jaar, 11 maanden en 6 dagen staat er vanaf vandaag nooit meer een Qantas 747 op de luchthaven van Sydney.

Vanmiddag is om iets over 3 uur 's middags lokale tijd de allerlaatste Qantas 747-400ER (VH-OEJ) vertrokken vanaf Sydney op weg naar Los Angeles. Hierna zal ze doorvliegen naar Mojave.
https://www.flightradar24.com/QFA7474/2500f1e0



Eerste Qantas 747 bezoek aan Perth:



Ook de Qantas 747's vallen prooi aan de Corona-crisis. Het oorspronkelijk plan was om de laatste eind 2020 uit te faseren, maar dit is naar voren gehaald.
De laatste commercile vlucht was op 29-30 maart toen VH-OEE van Santiago naar Sydney vloog.
Dat was toen ook de laatste internationale Qantas vlucht die door de crisis werden opgeschort.

Op 30 juli 1971 ontving Qantas haar eerste 747. Een -200 VH-EBA genaamd "City of Canberra"
Op 16 augustus kwam de 747 aan in Sydney na een vlucht van Seattle via San Francisco en Honolulu.
Qantas voorzag een korte rol voor de 747; voor op de langere termijn zag men de toekomst in de Concorde of de Boeing 2707.

De First Class lounge op het bovendek; de 'Captain Cook lounge':



In totaal zou Qantas 60 747's in gebruik nemen, geleasede -100, -200, -300, -400 en -SP's.
Wanneer in maart 1979 Qantas haar laatste Boeing 707 uitfaseert wordt Qantas een 747-only maatschappij; totdat ze in 1985 hun eerste 767 in gebruik nemen.

Een Qantas 747SP in Wellington, Nieuw-Zeeland; bekend van haar korte landingsbaan en dus zeer geschikt voor de 747SP:



Op 11 augustus 1989 neemt Qantas hun eerste 747-400 in ontvangst. De 747 werd naar Londen gevlogen en de delivery flight ging vervolgens non-stop naar Sydney.
De vlucht van 18.000 kilometer duurde 20 uur en 9 minuten en brak diverse records.
Het zou toch oktober 2019 duren voordat er weer een commercieel toestel een non-stop vlucht tussen Londen en Sydney zou maken (de Qantas 787 testvluchten)
Alle Qantas 747-400's kregen dan ook de naam Longreach, niet alleen vanwege het dorpje waar Qantas ooit begon, maar ook vanwege het enorme vliegbereik van de 747-400.

Op 31 oktober 2002 ontving Qantas hun eerste 747-400ER. Deze 747's hadden een groter vliegbereik en een vernieuwd interieur en waren bedoeld voor Qantas' ultra-long routes over de Grote Oceaan.
Qantas ontving er 6; Qantas was ook de enige maatschappij die de 747-400ER zou gebruiken.

Ook bekend zijn de Aboriginal Art liveries op een drietal 747's; in het bijzonder Wunala Dreaming:



Vorige week heeft Qantas 3 afscheidsvluchten gemaakt met VH-OEJ; eerst maandag boven Sydney dan woensdag boven Brisbane en vrijdag boven Canberry.

En nu na bijna 50 jaar aan Qantas 747 geschiedenis; komt daar vandaag voorgoed een einde aan.
Vanmiddag iets even na 3 uur 's middags vertrok ze voorgoed van Australische grond...





pi_194208237
Op de luchthaven van Shanghai is brand uitgebroken een toestel van Ethiopian Airlines Cargo:




[ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 22-07-2020 16:44:34 ]
  woensdag 22 juli 2020 @ 17:12:52 #4
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_194209431
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 15:23 schreef Iemand91 het volgende:

:D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 22 juli 2020 @ 17:33:46 #5
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_194209660
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
Op de luchthaven van Shanghai is brand uitgebroken een toestel van Ethiopian Airlines Cargo:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb gezocht, maar kan niet vinden of een B777F fire suppression heeft op het maindeck. Zal wel niet, he?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_194209777
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:12 schreef flipsen het volgende:

[..]

:D
Geweldig, die met dat bootje erop is ook erg mooi!
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:49:30 #7
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_194210660
Lithium batterijtje te heet geworden bij die Ethiopian? Niet de eerste keer dat ze dit meemaken trouwens.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_194211183
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik heb gezocht, maar kan niet vinden of een B777F fire suppression heeft op het maindeck. Zal wel niet, he?
Is dat niet verplicht?
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:37:41 #9
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_194211630
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:15 schreef Viezze het volgende:

Is dat niet verplicht?
Volgens mij is het verplicht op plaatsen waar vracht is geladen en die niet bereikbaar zijn gedurende de vlucht, zoals de normale vrachtruimen. Maar het maindeck kunnen ze zelf bereiken en dus ook handmatig brandje blussen als dat nodig is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_194213714
Ah dat klinkt logisch :)

In dit geval lijkt het een geluk bij een ongeluk dat het op de grond gebeurd is.
pi_194236140
Ik dacht al wat hoor ik toch, maar dat was Lufthansa nr 6 onderweg naar Twente :)
A mind with a heart of it's own
pi_194266245
quote:
Wellicht een positieve Coronatest aan boord?
dag
  Redactie Sport / Supervogel zondag 26 juli 2020 @ 13:29:56 #15
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_194266272
twitter
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 juli 2020 @ 17:36:20 #16
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_194281737
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 28 juli 2020 @ 07:45:21 #17
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_194289657
twitter
pi_194337061
KLM past organisatie verder aan als gevolg van de COVID-19-crisis
quote:
KLM zit in een crisis van ongekende omvang. Sinds de uitbraak van het COVID-19-virus begin 2020 zijn al tal van maatregelen genomen om de huidige situatie het hoofd te bieden. De vooruitzichten zijn dat de weg naar herstel lang zal zijn en veel onzekerheden kent. Dat betekent dat de structuur en omvang van KLM in de komende jaren nog verder en ingrijpend aangepast zullen moeten worden. Bij de KLM Groep verdwijnen daardoor in totaal 4.500 tot 5.000 arbeidsplaatsen (fte).
quote:
Om het voortbestaan van KLM op de langere termijn te waarborgen, moet KLM zich in omvang aanpassen aan de nieuwe realiteit. Daarom is KLM genoodzaakt om het aantal arbeidsplaatsen te verminderen naar het aantal dat nodig is voor de geplande operatie in 2021/2022. In de loop van 2021 moet, op een huidig totaal van 33.000 fte in de gehele KLM Groep, het aantal arbeidsplaatsen worden verminderd met 4.500 tot 5.000 naar 28.000 fte.

Door reeds genomen maatregelen, zoals het niet-vernieuwen van tijdelijke contracten (1.500 fte) en de Vrijwillige Vertrekregeling (2.000 fte) is en wordt de omvang van KLM al kleiner. Daarnaast is er door onder andere pensioneringen in 2020 en 2021 ook nog natuurlijk verloop (500 fte) dat bijdraagt aan de benodigde reductie.

Dit betekent dat, ondanks de reeds genomen maatregelen, er de komende jaren nog steeds minder mensen nodig zullen zijn bij KLM. Daarnaast geldt voor de grond dat we te maken hebben met een mismatch in functionele vaardigheden.

Daarom zullen voor ca. 1.500 arbeidsplaatsen helaas alternatieve oplossingen gevonden moeten worden. Dit betreft tot 500 arbeidsplaatsen bij de grond, 300 bij cabine en 300 bij cockpit en zo’n 400 bij KLM-dochterondernemingen en Air France-KLM-groepsfuncties.

Gezien de hoge mate van onzekerheid, houdt KLM de mogelijkheid open om het aantal arbeidsplaatsen verder te reduceren, mocht het productieniveau lager uitkomen in 2021/2022 dan de huidige geplande -20%.
pi_194344129
Speedbird 1 is (weer) niet meer.

British Airways scraps all-business class London-New York flight
quote:
British Airways has pulled the plug on its all-business class flight between London and New York, with the airline retiring the Airbus A318 jet which was dedicated to the premium transatlantic route.

BA parent company IAG confirmed this evening it was "exiting (the) A318 fleet" as part of a sweeping response to what is described as the "worst quarterly result" in its history, with a loss of over 1.3 billion across April-June 2020 and the expectation that "it will take until at least 2023 for passenger demand to recover to 2019 levels."
pi_194353192
https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter

idem dito! niet veel meters meer over, of wel?
  Moderator zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:17:21 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194353282
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:10 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter

idem dito! niet veel meters meer over, of wel?
:D
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_194356145
Een uur geleden is vlucht EK148 vanuit Schiphol vertrokken terug naar Dubai.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Airbus A380 en is de eerste Emirates A380 vlucht op Schiphol sinds 24 maart.

Sinds toen stond wereldwijd de gehele A380 vloot aan de grond op enkele vluchten van China Southern Airlines na.
Sinds 15 juli vliegt Emirates de A380 weer naar London Heathrow en Parijs en sinds vandaag dus ook weer dagelijks naar Amsterdam. (En een 2e dagvlucht naar Londen).
Hiermee is Amsterdam naast Londen de enige luchthaven wereldwijd waar meer dan 1 (buitenlandse) A380 op gevlogen wordt. (namelijk 2 maal per week de China Southern A380 die ook naar Londen gaat)

Overigens is het vandaag ook exact 8 jaar geleden dat Emirates de eerste A380 vlucht maakte naar Amsterdam:



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 01-08-2020 16:45:21 ]
pi_194356874
twitter
pi_194359307
Lang filmpje, maar ik vindt deze altijd wel leuk om te kijken. NL crew dit keer.

Lang filmpje, maar altijd wel de moeite waard het geeft wel een leuk totaal beeld van hoe alles nu gaat.
Ha was ik maar piloot, zit er voor mij niet meer in denk :P
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:45:02 #27
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194359356
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 20:40 schreef kree het volgende:
Lang filmpje, maar ik vindt deze altijd wel leuk om te kijken. NL crew dit keer.

Lang filmpje, maar altijd wel de moeite waard het geeft wel een leuk totaal beeld van hoe alles nu gaat.
Ha was ik maar piloot, zit er voor mij niet meer in denk :P
Momenteel is het niet het fijnste vak om in te zitten ;)

Maar leuk filmpje idd!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194359386
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 20:45 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Momenteel is het niet het fijnste vak om in te zitten ;)

Maar leuk filmpje idd!
Dat klopt maar blijft toch een beetje soort droom van me. Afgezien dat ik er redelijk oud al voor ben om nog mee te starten. Financieel is het totaal al niet haalbaar. Maarja dromen mag he,

Sowieso die wat langere filmpjes van hun zijn altijd interessant om te kijken omdat ze beetje het hele proces volgen ipv alleen de highlights en dat is juist het geinige ervan. :)
Do what you love, love what you do!
pi_194359716
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet. _O- :') :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:17:54 #30
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194359889
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:08 schreef shiz het volgende:
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet. _O- :') :P
Dit is wel een heerlijk stukje software, maar dan moet er eerst een nieuwe computer gekocht worden :')
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194360189
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:08 schreef shiz het volgende:
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet. _O- :') :P
Ik ben daar fan van, vroeger ook veel gedaan, wil niet zeggen dat ik nu een vliegtuig kan besturen. Maar heb wel de realistische dingen gedaan met FMS ILS de hele handel en het is heel interssant. Durf wel beetje te zeggen dat ik iig snap wat ze zeggen nu met al die systemen.

Maargoed heb er even niet de modernste computer voor die nu die laatste versie, met juist die realistische addons dat kan draaien.

Maar het blijft een aardig alternatief. Ik durf wel te wedden dat ik er onderhand veel meer van weet als de gemiddelde persoon.

Denken jullie als je nou echt die realistische modellen aan addons hebt uitgezocht ook echt enzo. Zou je een vliegtuig kunnen landen met behulp van wat steun vanaf de grond via de radio?
Do what you love, love what you do!
pi_194360546
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:08 schreef shiz het volgende:
Kun je doen alsof met de nieuwe Microsoft Flight Simulator die deze maand uitkomt. AFP95 laat ff zien hoe het moet. _O- :') :P
Dit zo no way ongetwijfelijk in een onwijze crash uitlopen haha.
Maargoed die standaard modellen van ms flight simulator doen het sowieso niet goed, je moet die addons hebben die echt per vliegtuig ook echt alle systemen hebben realistisch. En ok is nog geen echt flightsimulator. Maar het geeft een idee van waar alle instrumenten voor zijn enzo.

Graphics worden wel steeds beter. En je kunt het zien als een game. Maar ook als iets om echt wat te leren over de systemen die er echt wel zijn. En meer realistisch maar die zitten in de betaalde addons
Do what you love, love what you do!
pi_194360787
oh ja. :') Geloof dat de testing invites ook zijn uitgegaan naar lui met hoge spec rigs, want ik kreeg niks te horen voor m'n lappie (die toch redelijk is... i7-8550, GTX1050 & 16GB RAM). :P Schijnt wel dat de flight dynamics e.d. echt goed gesimuleerd zijn. ^O^ Maar ff kieken hoe dat vergelijkt. Ben ook benieuwd of 3rd party studios als PMDG bij de ontwikkeling waren betrokken en al modellen klaar hebben staan. Maar goed...

Nou ja, op zich, vroeger kreeg je base/landingtraining na je simulator, tegenwoordig gebeurt de eerste landing ook gewoon tijdens een lijnvlucht. :P Voordeel is van de echte simulator dat je alle knoppen om je heen hebt waar ze in het echt ook zitten, de projectors immersie bieden en het hele platform beweegt. Het echte gevoel van vliegen blijft lastig na te bootsen, het enige puntje blijft de landing, maar ook daar kun je leren automatisering z'n werk te laten doen natuurlijk. Als de autopiloot uitgeschakeld moet worden, dan wordt het ff tricky, maar in de regel: laat het vliegtuig lekker rustig doorvliegen, geef niet teveel input, blijf goed instrumenten scannen, maar ook naar buiten kijken en desnoods mik je hem steady zonder al te veel af te vangen/flaren neer. Zo'n gear houdt onwijs veel uit. Je hebt wel veel van dat soort experimentjes van thuissimmers die dan op een echte sim komen en er dan niks van bakken... :P het is niet 100% weten wat te doen is (dus of 'naar beneden praten' nu veel helpt? (zijn wel voorbeelden van complete leken in kleine sportvliegtuigjes waar de piloot onwel werd, waar dat wel goed ging)), maar het is ook gewoon een beetje aanleg/hand-oog cordinatie/inschatting/gevoel natuurlijk. Maar goed.

Kwamen hier net paramotors voorbijzoeven, ook wel geinig gezicht, kun je ook nog gaan doen, is ook vliegen!
Eerder vandaag ook al een NEPTUN squadje, eerst een Chinook met z'n maatje en daarna nog Apaches.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:56:41 #34
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_194362039
Ik was al zo blij als een kind met FSX, maar deze nieuwe versie, sooooo :9~ :9~ :9~ Alleen een compleet nieuwe computer nodig voor dit pareltje en dat zit er voorlopig even niet in -O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 6 augustus 2020 @ 16:50:08 #35
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_194430236
twitter
pi_194447036
twitter


twitter
pi_194683067
Cargolux 747-8F LX-VCF:



EDIT:

twitter



[ Bericht 71% gewijzigd door Iemand91 op 23-08-2020 13:26:14 ]
pi_194687940
Na meer dan 27 jaar de laatste uurtjes voor "City of Nairobi" op Schiphol.


Bron

Morgenvroeg rond 9 uur vertrekt PH-BFN naar Chicago en dan door naar Mojave.
pi_194689751
Ik kwam bij het opruimen de persmap tegen van het evenement Fly 45 dat in 1990 in de Frieslandhal in Leeuwarden werd gehouden. Is dat voor iemand hier misschien interessant?
Ook vond ik het programma en de nabeschouwing van de open dag van Klu op Leeuwarden in 1990 tegen compleet met stenciled overzicht van de vliegdemo's, voor de liefhebber.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_194690560
Vliegtuigspotter legt ‘spectaculaire landing’ vast: ‘Dit had heel anders af kunnen lopen’

https://www.ad.nl/binnenl(...)nnen-lopen~a9e6375b/


Wat een onzinbericht. Gewoon normale landing :D
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  zondag 23 augustus 2020 @ 18:39:58 #42
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_194692379
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 16:42 schreef RipCity het volgende:
Vliegtuigspotter legt ‘spectaculaire landing’ vast: ‘Dit had heel anders af kunnen lopen’

https://www.ad.nl/binnenl(...)nnen-lopen~a9e6375b/


Wat een onzinbericht. Gewoon normale landing :D
Is dat de broer van Tom en zijn vuurwerkje :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:17:50 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194719100
Wat vliegt er nu (vanaf 21u ofzo) boven ZO Drenthe, hoop lawaai maar niks op flighradar te zien, afgezien van een E190 van AMS naar HAM
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_194719859
Het blijft blijkbaar populair; kijken bij luchthavens/maatschappijen:

RTL zendt serie over KLM in coronatijd uit
quote:
Op RTL 4 is vanaf maandag 31 augustus om 21:30 uur een nieuwe serie over KLM in coronatijd te zien: KL2020: terug in de lucht. In deze serie krijg je een inkijkje achter de schermen van het bedrijf.

Openhartig
Onder meer Pieter Elbers vertelt over de beslissingen die hij als CEO moet nemen in deze tijden. Daarnaast zijn negen andere KLM’ers aan het woord. Volgens RTL spreken zij ‘openhartig en zonder een blad voor de mond te nemen hoe ze omgaan met deze onzekere situatie’. Ook vertellen zij over hun uitdagingen en welke invloed de crisis heeft op hun professionele- en privleven.

Transavia
Deze week start er op RTL 5 ook een serie over Transavia: Bij ons aan boord. Zes maanden lang is de luchtvaartmaatschappij gevolgd door de makers. Een bijzondere periode, waarin de overgang naar corona te zien is. In zes afleveringen wordt het contrast in het werken voor en tijdens coronatijd duidelijk weergegeven en komen verschillende medewerkers aan het woord.
Die serie over Transavia is dus seizoen 2 en start komende donderdag (27 augustus)

  dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:27:18 #46
164283 Luco
Buongiorno!
pi_194720894
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Wat vliegt er nu (vanaf 21u ofzo) boven ZO Drenthe, hoop lawaai maar niks op flighradar te zien, afgezien van een E190 van AMS naar HAM
Ik hoorde het ook maar zag niks. Rond negen bij Hoogeveen
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_194724147
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Wat vliegt er nu (vanaf 21u ofzo) boven ZO Drenthe, hoop lawaai maar niks op flighradar te zien, afgezien van een E190 van AMS naar HAM
Luchtmacht vanuit Leeuwarden is bezig met avondvluchten boven Twente. Dus dikke kans dat er wat F-16's overgekomen zijn.
A mind with a heart of it's own
  Moderator woensdag 26 augustus 2020 @ 10:40:03 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194724585
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 10:07 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Luchtmacht vanuit Leeuwarden is bezig met avondvluchten boven Twente. Dus dikke kans dat er wat F-16's overgekomen zijn.
Aha, dat is zeer goed mogelijk ja :Y

Vond het al wat uit de richting voor de Nordhorn range
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_194725541
Moet je op: https://globe.adsbexchange.com/ kijken. Krijg je ook vaak militair e.d. te zien. :)
Zoals nu AWACS, C17, Chinook, Apaches etc in ons luchtruim.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_194726329
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 13:43 schreef Iemand91 het volgende:
Na meer dan 27 jaar de laatste uurtjes voor "City of Nairobi" op Schiphol.

[ afbeelding ]
Bron

Morgenvroeg rond 9 uur vertrekt PH-BFN naar Chicago en dan door naar Mojave.

En die andere, die is ook al pleite?
pi_194726388
https://www.radarbox.com/ deze al eens gezien?
pi_194726935
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 11:52 schreef shiz het volgende:
Moet je op: https://globe.adsbexchange.com/ kijken. Krijg je ook vaak militair e.d. te zien. :)
Zoals nu AWACS, C17, Chinook, Apaches etc in ons luchtruim.
Maar helaas geen history meer, (vanwege de kosten) tenzij je de registratie van de desbetreffende kist weet.
Alle lof overigens voor de site, maar de eigenaar -O-

Heb overigens ook even gekeken of mijn ADS-B installatie gisteravond daar wat heeft zien vliegen maar helaas heeft die niets opvallends gevolgd.
Maar de installatie is nu ook minder (hangt binnen i.p.v. buiten) dus ontvangst is ook minder. ;(
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 12:42 schreef Adrie072 het volgende:
En die andere, die is ook al pleite?
PH-BFL op de achtergrond? Nee, die staat nog op Schiphol, foto is van afgelopen zaterdag.
-BFL zal binnenkort ook wel die kant op gaan.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:41:33 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_194760411
Begin augustus gestrand op weg naar museum



Meer plaatjes/artikel: https://www.rferl.org/a/p(...)noplan/30777774.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Lun-class_ekranoplan
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_194762136
Heel cool om te zine van binnen. En die bewaker krijgt nog wel een standje denk ik (of, is logischer is gewoon omgekocht door deze fotograaf)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_194767452
OMNI AIR BOEING 767 ZAKT DOOR LANDINGSGESTEL TIJDENS LANDING
quote:
BOEKAREST - Een Boeing 767-300ER van de Amerikaanse chartermaatschappij Omni Air is vrijdag tijdens de landing in Boekarest door het linkerdeel van het hoofdlandingsgestel gezakt. Het toestel was onderweg van Kaboel naar de VS en zou in Boekarest een tankstop maken.

Het linker hoofdlandingsgestel stortte ongeveer twee tot drie seconden na touchdown in. Vervolgens gleed het vliegtuig op de linker motor, het rechter hoofdlandingsgestel en later ook de achterkant van de romp nog een stuk over de baan, voordat het op de middenstreep tot stilstand kwam.

Aan boord zaten ruim tachtig passagiers (vermoedelijk militairen). Zij hebben de Boeing ongedeerd via de noodglijbanen kunnen verlaten. Het incident vond plaats op Băneasa Airport, een zakenluchthaven. Daar is het vliegverkeer nog zeker tot zaterdag gestremd.



  vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:42:05 #56
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_194767532
quote:
Omni Air is one of the few airlines willing to cooperate with Immigration and Customs Enforcement (ICE) in controversial (sometimes termed "high-risk") deportations.[4] The company has been characterized as engaging in price-gouging over its role in deportation flights.[4] For its role in deporting 163 people on Nov. 18, 2019, Omni Air charged U.S. taxpayers $1.8 million.[4] In 2020, Omni Air obtained $67 million in coronavirus relief aid, as well as a $77.65 million contract with the Trump administration's Department of Defense for "international charter airlift services."[5]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Omni_Air_International
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:47:03 #57
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194767614
quote:
Tja, als niemand anders het wil doen kan je wat meer vragen he.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 29 augustus 2020 @ 01:23:33 #58
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_194771862
Enkele dagen geleden zijn de A321’s van Level Europe vertrokken vanuit Schiphol.

Kan iemand mij uitleggen waarom Level berhaupt bestaat? Binnen IAG heb je al een low-cost carrier in de vorm van Vueling. Was het niet goedkoper geweest om die tak uit te breiden met langestafstandsvluchten in plaats van een heel nieuw merk oprichten? Als ik het mij goed herinner was de vlieglicentie van Level Europe origineel bedoelt voor een Oostenrijkse tak van Vueling (Anisec).
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
pi_194777681
twitter


pi_194783361
twitter
pi_194786411
McDonnell Douglas DC-10-10 N10DC begint aan de allereerste DC-10 vlucht.
Vandaag exact 50 jaar geleden op 29 augustus 1970.

  PR/Manusje van alles zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:05:47 #62
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_194786553
quote:
'pas op! laagvliegende vliegtuigen' _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_194809080
HISTORISCHE EL AL-VLUCHT ONDERWEG NAAR ABU DHABI
quote:
TEL AVIV - Een El Al-vliegtuig is maandagochtend vertrokken vanaf de luchthaven Tel Aviv met als bestemming Abu Dhabi. De rechtstreekse vlucht voert de Boeing 737-900ER door het luchtruim van Saoedi-Arabi naar de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Vlucht LY971 schrijft daarmee historie.

Het is namelijk voor het eerst dat een Isralisch verkeersvliegtuig naar de Golfstaat vliegt, en ook het feit dat gebruik wordt gemaakt van Saoedisch luchtruim is een unicum. Het gaat niet om een reguliere passagiersvlucht: aan boord bevindt zich een Isralisch-Amerikaanse delegatie die voor overleg naar Abu Dhabi reist in het kader van de toenadering tussen Isral en de Emiraten.

De Isralische premier Benjamin Netanyahu, die overigens niet aan boord is, staat op Twitter stil bij de speciale vlucht: “Voor het eerst in de geschiedenis: een Isralische commercile vlucht naar de Verenigde Arabische Emiraten. Dit is hoe vrede voor vrede eruit ziet”, zo meldt hij bij een afbeelding van de videoschermen bij de incheckbalie op Ben-Gurion Airport met daarop 'Abu Dhabi'.

Het El Al-vliegtuig die wordt ingezet op de vlucht is voor de gelegenheid voorzien van het woord ‘vrede’ in het Arabisch, Engels en Hebreeuws boven de cockpitramen. Hoewel het vooralsnog gaat om een eenmalige vlucht, zijn er plannen voor reguliere passagiersvluchten tussen Isral en de Verenigde Arabische Emiraten.
Op FR24: https://www.flightradar24.com/ELY971/255e1320

pi_194831114
Ben benieuwd of de vluchten naar Hamburg de 110 jaar halen...
So we just called him Fred too
pi_194843023
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 18:02 schreef Fred2 het volgende:
Ben benieuwd of de vluchten naar Hamburg de 110 jaar halen...
Ik hoop het wel. Ik vloog regelmatig op deze route als ik in Amsterdam moest zijn. Met de trein was ik vele uren langer onderweg in een IC-trein zonder internet of ICE met brak internet - dus veel werk krijg je onderweg dan ook niet gedaan. EuroWings vliegt gelukkig ook nog.
pi_194843159
quote:
Wat zou zoiet nu kosten voor die maatschappij.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_194844370
Iemand een idee wat dit toestel aan het doen is? Veel boeiends op de grond zal er niet te zien zijn.

https://www.flightradar24.com/C550/2562d925
pi_194844525
quote:
Godverdomme _O- _O- _O-
No amount of money ever bought a second of time.
pi_194844527
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 12:20 schreef vipergts het volgende:

[..]

Wat zou zoiet nu kosten voor die maatschappij.
Ik denk dat de schade meevalt, gezien de glijbaan zo te zien niet is gedeployed. Geen idee hoe makkelijk zo'n deur weer dicht te maken is, misschien net zo makkelijk als de hoofddeuren?
  woensdag 2 september 2020 @ 14:28:32 #72
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_194845454
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 13:40 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Godverdomme _O- _O- _O-
Die van dat muntje in de engine gooien was ook wel apart...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_194851752
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 13:29 schreef Rectum het volgende:
Iemand een idee wat dit toestel aan het doen is? Veel boeiends op de grond zal er niet te zien zijn.

https://www.flightradar24.com/C550/2562d925
twitter
pi_194852336
CHICAGO - United Airlines is van plan om 16.370 medewerkers te ontslaan, wanneer per 1 oktober het Amerikaanse steunpakket voor de luchtvaartsector afloopt. Het gaat onder meer om 6.920 cabinemedewerkers, 1.400 administratieve- en managementbanen en 2.850 piloten.

United had in juli al zo’n 36.000 werknemers de wacht aangezegd, maar mede door een vrijwillige vertrekregeling hoeven zij niet allemaal ontslagen te worden. Concurrent American Airlines maakte onlangs bekend 19.000 banen te schrappen. Van Delta zijn de complete cijfers nog niet bekend.

Ondertussen blijven de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen lobbyen voor een nieuw steunpakket. President Trump zei dinsdag dat hij ze wilde helpen, maar gaf geen details.

bron https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter

Dat zijn flinke aantallen helaas....
pi_194898476
De 'nieuwe' 777-200ER van Surinam Airways is vanmorgen voor het eerst naar Amsterdam gevlogen.
Omdat de maatschappij de ETOPS nog niet volledig heeft geregeld heeft de kist een behoorlijke omweg moeten maken:


pi_194963643
Meestal gewoon een glitch in de matrix/radar/gps.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 08:05:54 #78
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194965174
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 18:02 schreef Fred2 het volgende:
Ben benieuwd of de vluchten naar Hamburg de 110 jaar halen...
Idealiter komt er een directe treinverbinding zodat er naar Bremen en Hamburg niet meer geboren gevlogen hoeft worden. Vooralsnog ontbreekt er wel een redelijk belangrijk stukje infrastructuur, een brug over de Eems bij Weener :+
En het spoor vanuit Groningen zou dan gelectrificeerd moeten worden, kortom, het duurt nog wel 10 jaar :+
Kranpltze mssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 14:58:20 #80
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194971406
Is dit een filmpje uit 2012?
Zo'n low pass is dat gepland of noodzakelijk omdat het landingsgestel niet uit wou klappen?
Ziet er wel bruut uit :D
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_194971542
Lol, daar lijkt me geen andere reden voor dan puur 'showboaten'. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 9 september 2020 @ 15:10:55 #82
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_194971638
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_194972035
Vorige week op vakantie stond de hele village facebook group vol vanwege 2 laag overvliegende B52's. :o. Die had ik wel willen zien.
Schijnbaar onderweg naar RAF Fairford, waar ook een U2 staat, en op google maps zie je er ook B2's staan.
pi_194982906
-nvm-
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_194985178
Covid vaccine: '8,000 jumbo jets needed' to deliver doses around world

Industry body IATA warns of capacity shortage for ‘biggest aviation challenge ever’

Julia Kollewe

Thu 10 Sep 2020 09.48 BSTFirst published on Thu 10 Sep 2020 09.15 BST

Shipping a coronavirus vaccine around the world will be the airline industry’s biggest ever challenge, requiring the equivalent of 8,000 jumbo jet planes to get a single dose to 7.8 billion people, according to the aviation industry.

The International Air Transport Association warned of severe capacity constraints that could hamper efforts to get a vaccine out quickly around the globe. While drugmakers are racing to develop a vaccine and get it approved by regulators, the international aviation group is working with airlines, airports, health bodies and pharmaceutical firms to draft an airlift plan.

IATA’s director general, Alexandre de Juniac, said: “Safely delivering Covid-19 vaccines will be the mission of the century for the global air cargo industry. But it won’t happen without careful advance planning. And the time for that is now. We urge governments to take the lead in facilitating cooperation across the logistics chain so that the facilities, security arrangements and border processes are ready for the mammoth and complex task ahead.”

Although just providing a single dose to 7.8 billion people would fill 8,000 Boeing 747 cargo aircraft, IATA said, any vaccine may require several doses. Vaccines also have to be stored at a certain temperature, which means not all planes are suitable.

Vaccines can be shipped by land, especially in developed economies with local manufacturing capacity, but will have to be flown to other countries.

IATA warned that, with the severe downturn in passenger traffic, airlines had scaled back their fleets and put many aircraft into long-term storage.

Sign up to the daily Business Today email or follow Guardian Business on Twitter at @BusinessDesk
On Wednesday, AstraZeneca and the University of Oxford said they had halted trials of their Covid-19 vaccine to investigate the “potentially unexpected illness” of one volunteer. GSK and France’s Sanofi are also working on a coronavirus vaccine, and other vaccines are in development around the world, in China, Russia and the US. Around two dozen are being tested on humans.

“Even if we assume that half the needed vaccines can be transported by land, the air cargo industry will still face its largest single transport challenge ever. In planning their vaccine programmes, particularly in the developing world, governments must take very careful consideration of the limited air cargo capacity that is available at the moment,” said De Juniac.

“If borders remain closed, travel curtailed, fleets grounded and employees furloughed, the capacity to deliver life-saving vaccines will be very much compromised.”

bron https://www.theguardian.c(...)warns-aviation-group

Tsja....?
pi_194985275
Die vent heeft wel een punt. Iedereen wil dat vaccin natuurlijk hebben zodra het er is. En dat gaat niet zo 1,2,3
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Moderator donderdag 10 september 2020 @ 13:07:22 #87
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194985330
Er zijn natuurlijk nog wel meer transportvliegtuigen anders dan 747's... Dit lijkt me ook wel iets waar overheden hun transportvliegtuigen van de luchtmacht in gaan zetten.

Daarnaast zullen niet alle vaccins tegelijkertijd klaar zijn. Oftewel meer tijd om transport te spreiden.
Kranpltze mssen verdichtet sein
  donderdag 10 september 2020 @ 15:35:17 #88
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_194987304
De vaccins worden niet allemaal op 1 plaats gemaakt natuurlijk. Dat Oxford vaccin (wat nu stil ligt) wordt bijvoorbeeld voor Latijns Amerika in zowel Mexico als Argentini gefabriceerd. Mja, blijft nog steeds wel een punt hoe dat te vervoeren naar de andere landen en van daaruit weer verder natuurlijk.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator donderdag 10 september 2020 @ 15:43:46 #89
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194987432
Uhu, een eerlijk gezegd lijkt me ook niet dat daar de grootste uitdaging ligt.
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_194991324
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 15:35 schreef flipsen het volgende:
De vaccins worden niet allemaal op 1 plaats gemaakt natuurlijk. Dat Oxford vaccin (wat nu stil ligt) wordt bijvoorbeeld voor Latijns Amerika in zowel Mexico als Argentini gefabriceerd. Mja, blijft nog steeds wel een punt hoe dat te vervoeren naar de andere landen en van daaruit weer verder natuurlijk.
Inderdaad, Serum Institute India heeft een licentie voor een miljard doses, die ze voor het eind van het jaar klaar willen hebben, vooral voor India en ontwikkelingslanden.
Maar ook het glas moet naar de producent vervoerd worden, de dopjes, de adjuvants etc. Grote logistieke operatie, en die is er niet goedkoper op geworden met de gestegen prijzen van vrachtvervoer door de lucht.

Die 2 B52's kwamen net tijdens een rondje hardlopen in de verte voorbij. Hangt een behoorlijke streep uitlaatgassen achter die dingen.
pi_195007299
IATA is het fenomeen "boot" vergeten?

En dan maken ze al de aanname dat iedereen dat vaccin wl hebben.

En de aanname dat het berhaupt gaat werken...
So we just called him Fred too
pi_195007850
Nou, kans is groot dat de 6 Boeing 747-400's van Lufthansa Twente nooit meer zullen verlaten; geruchten gaan rond dat Lufthansa alle 747-400's, alle A380's en alle A340-300's zal uitfaseren.
Een handvol A340-600's en de 747-8i's lijken te blijven.

Lufthansa to Shed Biggest Planes in Deepening Fleet Shakeup
quote:
Deutsche Lufthansa AG plans to eliminate its biggest passenger jets as it deepens fleet cuts, creating a knock-on in additional job losses, people with knowledge of the proposals said.

Lufthansa is looking at retiring remaining Airbus SE A380 double-deckers, the bulk of smaller A340s, and all of its older Boeing Co. 747-400 jumbos, according to the people, who asked not to be named discussing a confidential matter. There would also be a cull of narrow-body planes that feed longer routes, they said.

The fleet cuts would surpass the 100-aircraft reduction so far disclosed by Lufthansa, net of new deliveries, with job losses exceeding the 22,000 that the carrier had said such a contraction would entail, said the people. No final decision has been made on the measures, they said.
pi_195008468
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:15 schreef Fred2 het volgende:
IATA is het fenomeen "boot" vergeten?

En dan maken ze al de aanname dat iedereen dat vaccin wl hebben.

En de aanname dat het berhaupt gaat werken...
Boot is lastig als het maar kort houdbaar is. Zeker met de potentiele mRNA vaccins die op -80 bewaard moeten blijven.
Maar moet IATA dan lekker achterover gaan leunen tot iemand zegt: "Hey, ik komende twee een vrachtlading voor 5000 vliegtuigen die gekoeld de hele wereld over moet, kun je dat ff regelen". Of moeten ze misschien toch iets meer voorbereid zijn?
pi_195008887
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar moet IATA dan lekker achterover gaan leunen tot iemand zegt: "Hey, ik komende twee een vrachtlading voor 5000 vliegtuigen die gekoeld de hele wereld over moet, kun je dat ff regelen". Of moeten ze misschien toch iets meer voorbereid zijn?
Ik zie het als een smeekbede om geld, met het dreigement dat we straks "ons" vaccin niet krijgen omdat er niet voldoende vliegtuigen zijn.

Daarnaast vraag ik me sterk af of er nog wel een wereldwijde behoefte is voor dat vaccin nu het virus dagelijks minder dodelijk wordt.
So we just called him Fred too
pi_195010027
Dat het een flinke uitdaging gaat worden is zeker. Dat de IATA overdrijft is op basis van mijn ervaring met die gasten ook redelijk zeker ;)

Onderschat niet dat boten erg langzaam zijn & lastig om het zo goed gekoeld te houden (zoals hier boven al benoemd). Dat koud houden is in een vliegtuig overigens ook een uitdaging op zichzelf. Ben heel benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien, maar zoals je met de mondkapjes/handschoenen etc zag is dat het uiteindelijk toch wel geregeld wordt.
pi_195048520
De keren dat ik met een Airbus heb gevlogen, hoorde ik voor de start en na de landing een raar geluid. Sommigen noemen het een blafgeluid, ik vond het tussen zagen en Pacman in zitten.
Op YouTube vond ik een filmpje waarin werd uitgelegd dat het te maken heeft met een bepaald apparaat dat draait als hulpmotor. Ik begreep het nog niet helemaal. Weet iemand hoe dat zit?
  zondag 13 september 2020 @ 22:55:54 #97
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195049084
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 22:23 schreef Magister_Artium het volgende:
De keren dat ik met een Airbus heb gevlogen, hoorde ik voor de start en na de landing een raar geluid. Sommigen noemen het een blafgeluid, ik vond het tussen zagen en Pacman in zitten.
Op YouTube vond ik een filmpje waarin werd uitgelegd dat het te maken heeft met een bepaald apparaat dat draait als hulpmotor. Ik begreep het nog niet helemaal. Weet iemand hoe dat zit?
Dit is wellicht een duidelijkere uitleg, maar het blijft een vrij technisch verhaal: https://www.pilotgeorge.c(...)r-transfer-unit-ptu/
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195054919
Greenpeace wil via rechter einde steunpakket KLM afdwingen
quote:
Milieuorganisatie Greenpeace stapt naar de rechter om het steunpakket van de Nederlandse overheid aan KLM teruggedraaid te krijgen. Reden hiervoor is dat er naar mening van Greenpeace niet genoeg klimaatvoorwaarden aan worden gesteld

Rechtszaak
“Wij willen dat het kabinet de crisismiljarden wel inzet voor een groene en eerlijke toekomst. Het steunpakket voor KLM moet in deze vorm van tafel. Doet de overheid dat niet deze maand, dan stappen we naar de rechter”, zo staat op de website van de milieuorganisatie te lezen.

Steunpakket
Het staatssteunpakket van de overheid bestaat uit een bedrag van 3,4 miljard euro, opgebouwd uit een directe lening van 1 miljard euro en kredietgaranties van 2,4 miljard euro. Aan deze steun is wel een aantal voorwaarden gekoppeld, zoals een reorganisatie om kosten te besparen en een verdere verduurzaming van het bedrijf. Juist op dit laatste punt is Greenpeace van mening dat dit niet ver genoeg gaat en stelt zelfs dat KLM geen serieus klimaatplan heeft.

Verduurzaming
De claim dat KLM geen klimaatplan heeft gaat enigszins voorbij aan de maatregelen die de luchtvaartmaatschappij al genomen heeft. Zo worden er (steeds meer) zuinigere vliegtuigen ingezet, wordt er gevlogen met biobrandstof en wordt op de grond elektrisch vervoer ingezet. Ook lanceerde KLM tijdens het 100-jarig bestaan de Fly Responsibly-campagne. Onderdeel hiervan is het CO2Zero-programma voor CO2 compensatie. Daarnaast worden de vluchten naar Brussel steeds meer verruilt voor de trein.
pi_195055128
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:19 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Ik zie het als een smeekbede om geld, met het dreigement dat we straks "ons" vaccin niet krijgen omdat er niet voldoende vliegtuigen zijn.

Daarnaast vraag ik me sterk af of er nog wel een wereldwijde behoefte is voor dat vaccin nu het virus dagelijks minder dodelijk wordt.
Het virus is niet minder dodelijker. Als het virus zo zou muteren dat er een variant ontstaat die minder dodelijk is, dan moet die variant zich gaan verspreiden. Dat gaat dan vanuit die ene persoon, waarin die mutatie heeft plaatstgevonden. En dan moet die ene persoon net iemand anders besmetten (de gemiddelde R is misschien >1, maar dat wilt niet zeggen dat iedereen iemand anders besmet).
Het wordt wel minder dodelijk doordat de behandelingen beter worden, maar behandelen van virussen is lastig. Zo zijn er geen goede medicijnen voor polio, mazelen, bof, gele koorts, hondsdolheid etc.
In maart/april werd er gewoon nauwelijks getest, waarschijnlijk werden toen 10-20x meer mensen per dag besmet dan nu, en de kwetsbare groepen worden nu beter beschermd, dus onder die groepen is het aantal besmettingen nu nog een stuk lager.
De herfst staat voor de deur, mensen gaan meer tijd binnen doorbrengen. Nu zou de tijd moeten zijn om te zorgen dat het virus zo veel mogelijk onder controle is, zodat het niet teveel oplaait in de winter.
  woensdag 16 september 2020 @ 13:25:56 #100
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195088282
quote:
Het is geen vliegtuig, dus hoort eigenlijk niet hier. Maar we zien het door de vingers. 8-)
Wel een van de gaafste apparaten die de Russen ooit gebouwd hebben. Moet je het gesprek van de chief engineer met de testcrew voorstellen:

Crew: 300knots 13 feet above the water?
Engineer: Sure. Is no problem.

"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')