Uiteindelijk zijn de belangen van VNV en Hoekstra ook gewoon gelijk (KLM laten overleven), dus die komen er wel uit hoor.quote:Op zondag 1 november 2020 01:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
VNV heeft als eerste met de ogen geknipperd en wil mogelijk wat water bij de wijn doen. Nu is het ministerie weer aan zet.
Het is wel zo: wie betaalt bepaalt, dus Hoekstra kan die eisen stellen.
Ik vraag me ergens wel af of dat laten overleven écht een must is voor Nederlandse overheid op dit moment.quote:Op zondag 1 november 2020 08:33 schreef Drekkoning het volgende:
Uiteindelijk zijn de belangen van VNV en Hoekstra ook gewoon gelijk (KLM laten overleven), dus die komen er wel uit hoor.
We zullen het zien de komende dagen, maar het zegt wel iets dat Hoekstra niet direct de stekker eruit trok bij weigering van VNV / FNV om die commitment letter te tekenen.quote:Op zondag 1 november 2020 11:09 schreef Fred het volgende:
[..]
Ik vraag me ergens wel af of dat laten overleven écht een must is voor Nederlandse overheid op dit moment.
De sterk teruggelopen bedrijfsvoering van KLM heeft er bijvoorbeeld nog niet toe geleid dat toeleveranciers van KLM massaal in de problemen zijn gekomen. Het zal niet voor elk bedrijf op gaan, maar wellicht is de schade onder die bedrijven veel minder groot dan altijd werd aangenomen in de discussies rondom het voortbestaan van KLM.
Daarnaast heeft Nederland nog een grote opdracht liggen om te voldoen aan de diverse klimaatdoelstellingen. Het fors reduceren van KLM kan daar ook aan bijdragen, met name op de Europese operatie.
Ook het is altijd nog een mogelijkheid om AF en KLM écht te laten fuseren. Het enige belang voor Nederland is dat er een grote airline op Schiphol vliegt, met wereldwijd direct aangevlogen bestemmingen. Dat vluchten uitgevoerd moeten worden door blauwe kisten met de letters "KLM" is daarin natuurlijk geen vereiste.
Wat mij betreft zetten we het sentiment en fenomeen "nationale airline" in de hele EU aan de kant en laten we de markt zijn werk doen. Eventueel aangevuld met subsidies voor minder interessante, maar wel noodzakelijke bestemmingen en het recht van het voeren van de titel "KLM" voor de airline die meeste intercontinentale vluchten uitvoert vanaf Schiphol.
Delta was het al van plan, maar de Corona crisis heeft eea wel versneld.quote:Op zondag 1 november 2020 07:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Gaan die er vanwege Corona uit? Of was dit sowieso gepland? Want ze vliegen ook met oudere 767's toch?
Beetje drogreden, omdat KLM nu juist al die overstappers naar Amsterdam haalt.quote:Op zondag 1 november 2020 16:34 schreef tendon het volgende:
Als Hoekstra KLM hierom om laat vallen, dan heeft dat 0 effect op milieu aangezien dan alles met een overstap moet en er dus meer kilometers gevlogen worden,
KLM heeft niet het alleenrecht op rechtstreekse vluchten naar Schipholquote:Op zondag 1 november 2020 16:34 schreef tendon het volgende:
Als Hoekstra KLM hierom om laat vallen, dan heeft dat 0 effect op milieu aangezien dan alles met een overstap moet en er dus meer kilometers gevlogen worden, niet rechtstreeks houdt geen enkele business traveller en vakantieganger tegen.
Dat zal wel meevallen. Het zou best wel eens een kettingreactie in gang kunnen zetten. Als een land als Nederland (een land met een goed draaiende economie) zijn nationale airline (die onder normale omstandigheden winst maakt) laat vallen, maar zou een land Italië (met kwakkelende economie) nog meer geld in hún airline (waar al ca. 7 miljard in de afgelopen 10 jaar in is verdwenen) blijven pompen?quote:Wel gaan dan bij veel Europese luchtvaartmaatschappijen de kurken van de champagneflessen knallen en in Zuid-Europa zal men direct weer positief over hem spreken.
Zit ook net te kijken. Maar die journalist is ook wel erg scherp hoor.quote:Op maandag 2 november 2020 22:30 schreef Fred2 het volgende:
De VNV wordt nog net niet onder tafel geveegd bij Jinek.
Er is toch ook geen sterk argument voor te vinden?quote:Op maandag 2 november 2020 22:37 schreef Hojdhopper het volgende:
Vind zijn reacties alleen niet erg sterk.
Nee klopt, niet helemaal goed verwoord van me. Hij heeft geen sterke argumenten voor hun keuze, bedoelde ik, dus waarom geef je niet gewoon toe en teken je dat contract.quote:Op maandag 2 november 2020 22:45 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Er is toch ook geen sterk argument voor te vinden?
Je staat voor een afgrond:
Als je niks doet val je erin en iemand biedt je een contract aan wat je redt, dan teken je dat contract toch? Dan ga je niet muggenziften over punten en komma's.
Tenzij je dat contract wat anders kan verwoorden zodat het wel duidelijk is waar je voor tekent én het voldoet aan de geheime eisen.quote:Op maandag 2 november 2020 22:45 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Er is toch ook geen sterk argument voor te vinden?
Je staat voor een afgrond:
Als je niks doet val je erin en iemand biedt je een contract aan wat je redt, dan teken je dat contract toch? Dan ga je niet muggenziften over punten en komma's.
Hij probeert te lief te blijven denk ik.quote:Op maandag 2 november 2020 22:30 schreef Fred2 het volgende:
De VNV wordt nog net niet onder tafel geveegd bij Jinek.
Dat is zo. Maar tot nu toe bestaat het inleverpakket voor die partijen uit het uitdelen van loonsverhogingen, winstuitkeringen en dertiende maanden aan mensen die tot ¤4000,- verdienen.quote:Op maandag 2 november 2020 23:17 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
"We weten niet wat erin staat". Ja nee, dat wisten de 6 andere partijen ook niet maar die zien blijkbaar wel het belang van schouder aan schouder staan binnen de KLM.
Maar dat wisten die partijen toch van tevoren ook niet, dat het zo "gunstig" voor ze zou uitpakken?quote:Op dinsdag 3 november 2020 00:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar tot nu toe bestaat het inleverpakket voor die partijen uit het uitdelen van loonsverhogingen, winstuitkeringen en dertiende maanden aan mensen die tot ¤4000,- verdienen.
Dan is zo een overeenkomst tekenen wel iets makkelijker als wanneer je minstens 20% moet gaan inleveren.
Jawel, want dit is al in het oktoberakkoord afgesproken tussen de bonden en KLM. (Dezelfde waarin VNV zich juist aan ruim 20% inleveren committeerde).quote:Op dinsdag 3 november 2020 00:14 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Maar dat wisten die partijen toch van tevoren ook niet, dat het zo "gunstig" voor ze zou uitpakken?
Als de keuze bestaat uit:quote:Op dinsdag 3 november 2020 00:25 schreef Drekkoning het volgende:
Juist bij de bond die wel flink in moet leveren is het belangrijk dat je voor een duidelijk afgesproken volume tekent. En als dat 20% voor vijf jaar is, dan gaat dat gewoon getekend worden hoor. Het moet alleen duidelijk op papier.
Helemaal geen gekke vraag, waarom moet het allemaal zo geheimzinnig en via omwegen en belachelijk korte deadlines? Dit zijn toch allemaal volwassen mensen die gewoon van man tot man kunnen zeggen; Joh dit geld krijgt KLM alleen als jullie dit en dit inleveren?
Er gaat ook gewoon getekend worden voor de commitment. Waarschijnlijk vandaag nog.quote:Op dinsdag 3 november 2020 10:30 schreef Fred het volgende:
[..]
Als de keuze bestaat uit:
20% inleveren en heel KLM houdt zijn baan
of:
100% inleveren omdat KLM niet meer bestaat
Dan ga je daar toch niet moeilijk over doen? Waarom moet er een einddatum aanzitten? Willen de piloten dan de garantie dat ze over 5 jaar die 20% er weer bij krijgen?
Zelfs met het huidige steunpakket is het nog maar de vraag of de KLM over 5 jaar bestaat, sterker nog: ik verwacht dat er in maart wederom een grote som geld naar de KLM moet. Als de piloten nú zeggen 20% inleveren en we zien wel hoe lang het duurt dan staan ze bij een volgend pakket een stuk sterker.
Ergens vraag ik me af of je überhaupt wel zou willen vliegen met een gezagvoerder die zich zo verheven voelt boven anderen. Was er niet een KLM-gezagvoerder die met zijn "ik weet het allemaal beter"-mentaliteit een flinke bijdrage heeft geleverd aan de grootste ramp met vliegtuigen uit de geschiedenis? Je zou toch verwachten dat ze daar van geleerd hebben...
quote:Hi Fly is planning the phase out of it’s Airbus A380 at the end of the lease term later this year, following almost three years of successful operations worldwide. The decision to not extend the initial agreed lease period came as a consequence of the covid-19 pandemic, that drastically reduced the demand for very large aircraft.
Hi Fly belongs to the very exclusive club of only 15 airlines to ever operate the A380, the largest and most advanced aircraft of all times. This aircraft was a testimony to how far human being can go in developing something so extraordinary.
Above all, the iconic 9H-MIP “Save the Coral Reefs” was inspiring, and carried this responsible message to hundreds of millions of people in the four corners of the world.
The Airbus A380 will be replaced in the Hi Fly fleet by additional Airbus A330’s, a smaller and more adequate aircraft for current market conditions.
Alsof de mentaliteit van de huidige KLM-vlieger nog hetzelfde is als 40 jaar geleden.quote:Op dinsdag 3 november 2020 10:30 schreef Fred het volgende:
Was er niet een KLM-gezagvoerder die met zijn "ik weet het allemaal beter"-mentaliteit een flinke bijdrage heeft geleverd aan de grootste ramp met vliegtuigen uit de geschiedenis?
De VNV is ook bereid te leveren als het kut gaat toch? Dat is in het verleden ook altijd zo geweest.quote:Op dinsdag 3 november 2020 16:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Alsof de mentaliteit van de huidige KLM-vlieger nog hetzelfde is als 40 jaar geleden.
De VNV wordt bestuurd door een handjevol fanatici en dat heeft helaas zijn weerslag op de hele groep. Maar het gros van de vliegers zijn gewoon normale mensen die absoluut bereid zijn om iets op te offeren voor het voortbestaan van de KLM.
Ik denk dat dat een te mooi beeld is van het bestuur van de VNV. En ik denk dat ze getekend hebben, omdat Hoekstra heeft gezegd: 'Ik praat niet met jullie. Suck it up!'.quote:Op dinsdag 3 november 2020 18:35 schreef Drekkoning het volgende:
De VNV is ook bereid te leveren als het kut gaat toch? Dat is in het verleden ook altijd zo geweest.
Nu ging het echter om het maken van duidelijke afspraken en dat lijkt me heel normaal als je zo een volume gaat inleveren.
Nu die verduidelijking er is is er dus ook gewoon getekend.
Ik weet niet over welke voorstellen je het precies hebt, maar ik wil je eraan herinneren dat dit wel de bond is die verreweg het meeste levert, zowel absoluut als relatief. Paar zoethouders die niet veel kosten in return kan geen kwaad.quote:Op dinsdag 3 november 2020 18:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik denk dat dat een te mooi beeld is van het bestuur van de VNV. En ik denk dat ze getekend hebben, omdat Hoekstra heeft gezegd: 'Ik praat niet met jullie. Suck it up!'.
Ik weet dat ze tijdens de onderhandelingen eisen hebben gesteld over hun secundaire arbeidsvoorwaarden die nadelig zijn voor al het grondpersoneel. Ik vind het echt schokkend dat je een crisis als de huidige daarvoor misbruikt.
Als je in een crisis als deze als eis stelt dat de IPB-regeling zo wordt aangepast dat dat uitsluitend voordelig is voor cockpitbemanningen en nadelig voor de rest van het personeel, dan moet je je schamenquote:Op dinsdag 3 november 2020 18:48 schreef Drekkoning het volgende:
Ik weet niet over welke voorstellen je het precies hebt, maar ik wil je eraan herinneren dat dit wel de bond is die verreweg het meeste levert, zowel absoluut als relatief. Paar zoethouders die niet veel kosten in return kan geen kwaad.
Ik had tot een uur geleden nog nooit gehoord van Yteke de Jong. Maar ik ben zo goed op de hoogte, omdat ik veel KLM-vliegers spreek. Ook over het reilen en zeilen van de VNV.quote:Volgens mij ben jij redelijk goed op de hoogte en ik snap dus niet helemaal jouw mening over de VNV. Die past meer bij mensen die veel naar Yteke luisteren
Schamen nog welquote:Op dinsdag 3 november 2020 19:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je in een crisis als deze als eis stelt dat de IPB-regeling zo wordt aangepast dat dat uitsluitend voordelig is voor cockpitbemanningen en nadelig voor de rest van het personeel, dan moet je je schamen
En het is logisch dat ze het meest leveren; ze verdienen ook heel veel geld. Ze zijn bijna de best verdienende vliegers van de wereld. Lijkt me een reputatie waar je niet trots op moet zijn. En het maakt het voor de KLM absoluut lastiger om concurrerend te zijn.
[..]
Ik had tot een uur geleden nog nooit gehoord van Yteke de Jong. Maar ik ben zo goed op de hoogte, omdat ik veel KLM-vliegers spreek. Ook over het reilen en zeilen van de VNV.
Ik zie dat een discussie geen zin heeft.quote:Op dinsdag 3 november 2020 19:14 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Schamen nog wel
Die gasten leveren elke keer als het slecht gaat behoorlijke bijdragen en nu gaan ze de komende 5 jaar, 1 jaar gratis werken.
Maar het is natuurlijk nooit genoeg in Nederland afgunstland.
Verder kunnen we beter verder discussiëren in het NWS topic, dit topic is niet helemaal bedoeld voor deze discussie denk ik
Eh... in 2020? De werkdruk op de luchthaven te groot?quote:Op maandag 16 november 2020 17:15 schreef Adrie072 het volgende:
Schade aan KLM-Boeing 747 bij botsing op Schiphol
Werkdruk te hoog
Incidenten met vliegtuigslepers zijn volgens FNV schering en inslag op Schiphol. Volgens de vakbond is de werkdruk er te hoog en is er te weinig personeel om het werk veilig uit te voeren.
Vind dit niet eens zo raar.quote:Op woensdag 18 november 2020 10:41 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Eh... in 2020? De werkdruk op de luchthaven te groot?
Da's wel bijzonder, tenzij het allemaal uitzendkrachten waren die ze eruitgezet hebben?
Oh zo zag het het niet uit.quote:Op zaterdag 21 november 2020 09:57 schreef shiz het volgende:
Hoezo oeps? Lijkt me schijnbaar de bedoeling te zijn geweest.
Al dacht ik van de thumbnail dat het idd misschien een de-icing oopsie was.
Ehm, ik zie een helikopter op 40.000 ft en 430 knots groundspeed Dat is een leuke heliquote:Op zaterdag 21 november 2020 16:08 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/IJM011/261b357d
eindje weg!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |