abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195864260
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 10:25 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat heb ik nooit kunnen doen ;(
Ik ook niet ;( En stond nog wel op de bucketlist om ooit te doen -O-
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:11:09 #206
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195881051
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 21:59 schreef Iemand91 het volgende:

Dat is niet zo raar. Dat is het begin van het winterseizoen in de luchtvaart.
Niet elk jaar. ;)
(Om de 5 of 6 jaar, om precies te zijn)

In 2014 was 25 oktober ook niet het begin van de winterdienst, trouwens. Dat was de 26ste.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195881959
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 11:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Niet elk jaar. ;)
(Om de 5 of 6 jaar, om precies te zijn)

In 2014 was 25 oktober ook niet het begin van de winterdienst, trouwens. Dat was de 26ste.
I know. Was alleen maar om aan te geven dat rond die tijd de seizoenen wisselen.

In other news:

Patstelling rond Twente Airport: Boeings moeten weg, maar mogen niet weg
quote:
ENSCHEDE – Alsof je een parkeergarage binnenrijdt en dan niet meer naar buiten mag: zo typeert directeur Meiltje de Groot de situatie die is ontstaan rond zes Boeings op Twente Airport. De vliegtuigen moeten vertrekken, maar daarvoor is geen toestemming. De Groot dreigt nu met de rechter.

„Te absurd voor woorden”, noemt de Airport-directeur de patstelling waarin de luchthaven terecht is gekomen. De zes Boeings 747 van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa staan sinds de zomer tijdelijk in Twente, maar dreigen volgens De Groot door een tussentijdse vergunningswijziging van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) voorlopig niet te kunnen vertrekken.

Hoop op ontmanteling
„De vliegtuigen zijn hier naartoe gekomen omdat Twente een van de weinige luchthavens is waar nog ruimte is om dergelijke grote toestellen te parkeren. Uiteraard hadden we de hoop ze om ze hier ook te kunnen ontmantelen, maar daarover hebben de eigenaren anders besloten. Nu moeten ze op korte termijn weg, drie toestellen liefst nog deze week. Dat er plotseling een blokkade ligt, is onbegrijpelijk.”

Volgens De Groot heeft de ILT de vergunning op onterechte gronden gewijzigd en was Twente Airport hiervan niet op de hoogte. „We zijn volledig verrast. Toen die vliegtuigen hier landden, was er nog niets aan de hand. En nu opeens ligt er een taboe op dit soort grote toestellen. Dat is te gek voor woorden en dat gaan we ook zeker niet accepteren.”

Kort geding
Hoewel beide partijen nog steeds in overleg zijn, begint Twente Airport alvast een juridische procedure. Mocht er op korte termijn geen akkoord komen, dan volgt er een kort geding. „We hebben geen andere keuze. Voor in ieder geval n toestel geldt dat het eigenlijk al had moeten vertrekken. Vanwege corona en de huidige crisis in de luchtvaart geldt dat de ontmanteling in versneld tempo plaats moet vinden.”

De eerste twee Boeings van het type 747 kwamen begin juni naar Twente, de laatste op 24 juli. De landingen trokken veel belangstelling. De toestellen van Lufthansa zijn inmiddels overbodig en worden in de toekomst niet meer gebruikt. De Groot zegt teleurgesteld te zijn door het feit dat de vliegtuigen niet in Twente worden ontmanteld, maar respecteert de beslissing van de eigenaren.

„Daar hebben we ons bij neer te leggen. We hebben alles in huis om dat op een goede manier te kunnen doen. Jammer voor Twente, maar het is niet anders. Voorlopig is onze grootste zorg dat die vliegtuigen ook weer kunnen vertrekken.”

‘Airport Twente handelde op eigen initiatief’
Of dat laatste gaat lukken, is nog maar de vraag. Volgens woordvoerder Danille Rebel van de ILT heeft Twente Airport de parkeergelegenheid voor Lufthansa op eigen initiatief aangeboden en is de inspectie vooraf niet genformeerd. Dat de Boeings niet mogen vertrekken, zou in een eerder stadium ook al zijn meegedeeld aan de directie van de Twentse luchthaven.

„Twente Airport beschikt simpelweg niet over het juiste veiligheidscertificaat. Grotere toestellen zoals de Boeings kunnen wel landen op Twente, maar alleen voor demontage. De infrastructuur van het vliegveld is niet geschikt om grotere en zwaardere vliegtuigen te laten opstijgen. Dat kan veiligheidsrisico’s opleveren. Ook de vliegprocedures voor vertrek zijn nog niet goedgekeurd.”

Volgens Rebel is Twente Airport al een tijd bezig om het veiligheidscertificaat aan te passen, maar heeft de luchthaven nog niet aan de benodigde voorwaarden voldaan. Op welke termijn zal eventueel wel zou kunnen gebeuren, is niet duidelijk.
pi_195882036
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:10 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

I know. Was alleen maar om aan te geven dat rond die tijd de seizoenen wisselen.

In other news:

Patstelling rond Twente Airport: Boeings moeten weg, maar mogen niet weg
[..]

Ik zag het artikel voorbij komen. Ben benieuwd hoe een en ander is vastgelegd in contracten met Lufthansa. Als die in de veronderstelling waren dat ze op ieder moment die vliegtuigen weer weg konden halen, zal er nu wel een leuke schadeclaim komen :X

Wel jammer voor AELS dat zij de vliegtuigen niet mogen slopen.
A mind with a heart of it's own
pi_195885461
Dat wordt Lufthansa afkopen voor een bedrag dat het wel weer loont om ze door AELS te laten slopen...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_195887469
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 15:11 schreef Karstman het volgende:
Dat wordt Lufthansa afkopen voor een bedrag dat het wel weer loont om ze door AELS te laten slopen...
Behalve dat aels en het vliegveld 2 verschillende bedrijven zijn die er dan onderling ook nog uit zouden moeten komen.
A mind with a heart of it's own
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:50:27 #211
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195888294
Dus het vliegveld heeft eigenlijk gegokt dat Lufthansa de toestellen niet meer weg wilde halen?

(Eigenlijk mag het nog een wonder heten dat er berhaupt nog iets mag vliegen op dat vliegveld, gezien de grote hoeveelheid commercile activiteiten op het terrein die niet of nauwelijks met het afhandelen van vliegverkeer te maken hebben).
So we just called him Fred
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:17:57 #212
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_195888783
Wat een kapitale blunder van vliegveld Twente 😂
pi_195889000
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 18:17 schreef Sunri5e het volgende:
Wat een kapitale blunder van vliegveld Twente 😂
Die zeggen dat de ILT op onterechte gronden de vergunning heeft gewijzigd en dat zij daar niet van op de hoogte waren.
Maar toch, als je zoiets wil gaan doen, dan check je toch of je alle benodigde vergunningen hebt :?
Aan de andere kant wordt het vliegveld gewoon gebruikt, dus kan ik me ook voorstellen dat je er dan vanuit gaat dat alle vliegtuigen die er mogen landen ook weer mogen opstijgen en dat er niet een uitzondering is gemaakt voor zware vliegtuigen.

Maar goed, donderdag kort geding.
https://www.tubantia.nl/e(...)te-krijgen~aada50a8/
A mind with a heart of it's own
pi_195893722
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 12:30 schreef Iemand91 het volgende:
Leasemaatschappij GECAS en Israel Aerospace Industries (IAI) hebben de Boeing 777-300ERSF aangekondigd. Het is de eerste after-market conversie programma voor de Boeing 777.

De 777-300ERSF "Bit Twin" is geoptimaliseerd voor de e-commerce en express cargo, niet de 'zware' cargo zoals Cargolux e.d. vervoerd.
Zo heeft het 47 standaard pallet posities (10 meer dan de 777F en 8 meer dan de 747-400F) terwijl de maximum payload ongeveer gelijk is aan de 777F.
GECAS heeft ook direct een order voor 15 stuks geplaatst met opties voor nog eens 15; allen eigen toestellen. GECAS verwacht dat er tot 2030 zo'n 150-175 -300ERSF's gebouwd en geleverd kunnen worden.

GECAS zal ook het prototype leveren; A6-EBB die momenteel voor Emirates vliegt.
Die zal in december 2020 naar Tel Aviv worden gevlogen voor ombouw en certificatie en eerste commercile vlucht moeten eind 2022 gebeuren.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 22:56 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag is de ex-Emirates 777-300ER aangekomen in Tel Aviv voor ombouw tot freighter.
Dit word 's wereld eerste 777 die omgebouwd zal worden tot full-freighter.
Kalitta Air to be Launch Operator of The Big Twin with Agreement to Lease Three 777-300ERSF from GECAS Cargo
quote:
October 27, 2020 — GECAS Cargo announced an agreement with Kalitta Air for three 777-300ERSF aircraft. With this agreement, Kalitta will be the first operator of the new passenger-to-freighter type, adding to their already sizable all-cargo fleet when these aircraft deliver in 2023.

Dubbed “The Big Twin,” the 777-300ERSF will be the largest ever twin-engine freighter. As announced a year ago, the conversion program is jointly funded by GECAS and Israel Aerospace Industries (IAI), with GECAS delivering the prototype aircraft to undergo conversion in June of this year. Setting a new benchmark for cargo operators, The Big Twin will be powered by GE90 engines, the world’s most powerful in-service engine.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:42:05 #215
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195895019


;(
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195902481
KLM STUURT TWAALF VLIEGTUIGEN VOOR OPSLAG NAAR GRONINGEN AIRPORT
quote:
EELDE - Vanwege de coronacrisis stuurt KLM twaalf vliegtuigen voor langetermijnopslag naar Groningen Airport Eelde. De eerste drie, twee Airbus A330’s en een Boeing 737, komen al vandaag naar de noordelijke luchthaven. Daar staan ze voor de rest van het winterseizoen.

KLM vliegt in de komende maanden maar op halve kracht door de vele reisrestricties en daarom is een deel van de vloot tijdelijk overbodig. Het is goedkoper om die toestellen op Groningen Airport te parkeren dan ze op Schiphol te laten staan, en bovendien is daar meer ruimte.

“Dat KLM toestellen parkeert op Groningen Airport Eelde laat zien waarom het denken als een systeem van luchthavens zo belangrijk is. Wij hebben capaciteit en mogelijkheden die andere luchthavens niet hebben”, zegt interim-luchthavendirecteur Bart Schmeink.

“We zijn al jarenlang vast partner van KLM; als uitwijkluchthaven als ze bijvoorbeeld op Schiphol niet kunnen landen. Met het parkeren van de toestellen op Groningen Airport Eelde zijn we ook overloopluchthaven van Amsterdam Airport Schiphol.”

In totaal gaat het om twee A330's en tien 737's.
De eerste A330 (PH-AOE) en 737 (PH-BGC) zijn al geland in Groningen. Een andere A330 (PH-AOF) komt ook nog vandaag.

pi_195903292
Dat ze daar zoveel plek hebben dan. :P
Ik ben er al behoorlijk lang niet geweest, maar zoveel plaats was er toch ook weer niet staat me bij.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_195905753
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 13:14 schreef shiz het volgende:
Dat ze daar zoveel plek hebben dan. :P
Ik ben er al behoorlijk lang niet geweest, maar zoveel plaats was er toch ook weer niet staat me bij.
quote:
Twee wat grotere Airbus A330-vliegtuigen komen op het zogeheten A-platform voor het restaurant te staan, tien kleinere 737's worden gestald op de voormalige start- en landingsbaan 01-19, die een aantal jaren geleden uit bedrijf is genomen.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)Airport-Eelde-update
pi_195905844
Ah, het klassieke 'plemp ze op een runway', dacht ik haast al dat dat weinig anders kon. :P
Alles op de 23 dan maar backtracken, maar die zullen nu ook niet al teveel verkeer hebben. ;(
-- oh, de 01/19 heeft een taxiway intersection nu, dus dat hoeft niet eens als ze die allemaal er voorbij parkeren. Noice.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_195905896
quote:
14s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 15:14 schreef shiz het volgende:
Ah, het klassieke 'plemp ze op een runway', dacht ik haast al dat dat weinig anders kon. :P
Alles op de 23 dan maar backtracken, maar die zullen nu ook niet al teveel verkeer hebben. ;(
Die 10 passen wel op het noordelijke deel toch? Dan is het belangrijkste deel van de taxiway nog vrij :P
pi_195905915
haha, dat had ik idd ge-ninjaedit. :P
Mij was de nieuwe layout met die taxiway intersection onbekend. :+
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_195905934
Ik vind overigens wel pijnlijke uitspraken in dat artikel:
quote:
De aankomst van de vliegtuigen trekt veel bekijks. Ook van studenten van de KLM Flight Academy. 'Als het goed is, is dit mijn toekomst', zegt student Wessel van Zanen.

Ook piloot in opleiding Danny Spit staat te kijken. 'Dit is echt prachtig, hier doe je het voor. Hopelijk ga ik later voor KLM vliegen later, dit werkt in ieder geval wel motiverend.'
:{
pi_195905979
:X juist... die zijn nog niet met de vakkenvuller-realiteit bezig.
Nou ja, ik ga ze niet uit de droom helpen.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  woensdag 28 oktober 2020 @ 15:22:35 #224
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195906008
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 15:18 schreef Iemand91 het volgende:
Ik vind overigens wel pijnlijke uitspraken in dat artikel:
[..]

:{
Het werkt motiverend dat er vliegtuigen van KLM geparkeerd worden op Eelde omdat er niet gevlogen kan worden? :{
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195906055
Dat is als wanneer er een motor uitvalt en je zegt 'het is wel een stuk stiller zo, nice' ofzo. ;(
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_195908894
Vliegende auto mag de weg op: https://www.ad.nl/auto/ne(...)afgeleverd~a055db28/

met zo'n 400 km bereik wordt dat nog geen echte concurrent voor andere luchtvaartuigen..
dag
pi_195921623
Twente Airport sluit akkoord met Inspectie over vertrek 747's: zo min mogelijk brandstof aan boord
quote:
ENSCHEDE - Twente Airport en de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben vanochtend een akkoord bereikt over het omstreden vertrek van drie Boeings 747 vanaf luchthaven Twente. Het kort geding dat vanmiddag daarover zou dienen in Zwolle is ingetrokken. Twente krijgt ontheffing van de veiligheidsvoorschriften.
quote:
Dit meldt Twente Airport in een zojuist verschenen persbericht:

„De rechtszaak, die donderdagmiddag 29 oktober zou dienen tussen Technology Base en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), gaat niet door. Technology Base (waar Twente Airport onderdeel van uitmaakt) trekt de voorlopige voorziening bij de rechtbank in omdat de ILT en Technology Base overeenstemming hebben bereikt over het vertrek van 6 Boeings 747 van Lufthansa.

Technology Base en de ILT hebben de afgelopen dagen constructief overlegd om een oplossing te vinden voor het veilig kunnen vertrekken van de vliegtuigen. Twente Airport verduidelijkt aan de inspectie enkele specificaties van de veiligheidsprotocollen voor dit type zeer grote toestellen.

Door te voldoen aan dit soort veiligheidseisen (onder meer over gebruik startbaan, vliegtuigen moeten licht zijn en weinig brandstof meenemen) kan de ILT eenmalig een ontheffing afgeven. Beide partijen zijn het eens dat de huidige gang van zaken niet voor herhaling vatbaar is.

De toestellen van Lufthansa kunnen daarmee vertrekken vanaf Twente Airport. Het eerste toestel zal op korte termijn vertrekken. Lufthansa is in gesprek met belangstellende kopers voor de toestellen. Drie toestellen zijn al verkocht en zullen voor de jaarwisseling vertrekken. De andere drie zullen conform planning eind juni 2021 weg zijn van Twente Airport”.
pi_195922175
quote:
Ik las het net. Nette oplossing zo.
Ben wel benieuwd hoelang die directrice van het vliegveld haar baan nog heeft :X
Groot met haar kop overal in het nieuws toen ze die vliegtuigen binnenhaalden onder, zoals het nu lijkt, deels valse voorwendselen richtig de inspectie en nu houdt ze stijf de kaken op elkaar :')
A mind with a heart of it's own
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 oktober 2020 @ 12:32:50 #229
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195922438
Deze oplossing is imo de enige realistische. Op een naburig vliegveld worden de kisten vol gegooid voor de reis naar de sloop.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_195922571
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 12:32 schreef Peterselieman het volgende:
Deze oplossing is imo de enige realistische. Op een naburig vliegveld worden de kisten vol gegooid voor de reis naar de sloop.
Het plan was al dat ze eerst naar Frankfurt gaan en van daar door naar de VS.
A mind with a heart of it's own
  donderdag 29 oktober 2020 @ 14:46:28 #231
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195925087
Jammer dat de economische belangen tch wr voor de veiligheid gaan :'(

Waarom zou je je vliegveld laten certificeren voor bepaalde vliegbewegingen als je het ook kan afdwingen door te dreigen met een rechtszaak?
So we just called him Fred
pi_195925263
Kuwait Airways heeft vanmorgen haar eerste 2 Airbus A330-800neo in ontvangst genomen.
Hiermee zijn zij de launch customer van het type.

Airbus heeft in totaal 14 orders staan voor de A330-800neo; 8 van Kuwait Airways, 2 van Uganda Airlines en 4 undisclosed orders.




[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 29-10-2020 15:03:52 ]
pi_195938878
quote:
17s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
[ twitter ]
Gaaf gezicht (en geluid)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_195940475
quote:
7s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:46 schreef Fred het volgende:
Jammer dat de economische belangen tch wr voor de veiligheid gaan :'(

Waarom zou je je vliegveld laten certificeren voor bepaalde vliegbewegingen als je het ook kan afdwingen door te dreigen met een rechtszaak?
Meer een wedstrijdje verplassen dan veiligheid die in het geding is.
Tig jaar hebben hier grote vliegtuigen geland en opgestegen, maar dan van defensie.
Er is een baan van 3km aangelegd, juist om de grootste vliegtuigen de faciliteren.
Luchtmachtdagen met vele tientallen vliegtuigen in alle soorten en maten, geen enkel probleem. Maar nu een 747 zonder passagiers op laten stijgen is ineens onveilig? Hou op zeg.
A mind with a heart of it's own
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:51:13 #236
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195944275
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:10 schreef DrMarten het volgende:
Meer een wedstrijdje verplassen dan veiligheid die in het geding is.
Tig jaar hebben hier grote vliegtuigen geland en opgestegen, maar dan van defensie.
Er is een baan van 3km aangelegd, juist om de grootste vliegtuigen de faciliteren.
Luchtmachtdagen met vele tientallen vliegtuigen in alle soorten en maten, geen enkel probleem. Maar nu een 747 zonder passagiers op laten stijgen is ineens onveilig? Hou op zeg.
Veiligheid gaat verder dan de lengte van de baan.
Je hebt bijvoorbeeldook een brandweer nodig met de juiste spullen en training, medische voorzieningen voor het geval het misgaat, etc. Wat ook niet meehelpt zijn de hangaars op het terrein die omgebouwd zijn tot bedrijfsruimtes die niet noodzakelijk zijn voor het afhandelen van vliegtuigen, met als gevolg dat er allerlei personen rondlopen op het terrein die daar niet zijn om vliegtuigen te laten vertrekken.

Ongetwijfeld dat het militaire activiteiten wel allemaal past: Bij militaire activiteiten gelden nou eenmaal andere regels en andere veiligheidsrisico's.

Er zal vast een reden zijn geweest dat er wl een vergunning is afgegeven voor het ontvangen van grote toestellen, maar niet voor het vertrekken van grote toestellen met de huidige configuratie en voorzieningen op het vliegveld.
So we just called him Fred
pi_195964583
BERLIJN BRANDENBURG OFFICIEEL GEOPEND, MAAR NIET ZOALS GEPLAND
quote:
BERLIJN - Berlijn Brandenburg is zaterdagmiddag officieel geopend, maar niet zoals het gepland was. Een EasyJet- en een Lufthansa-Airbus zouden op spectaculaire wijze tegelijkertijd landen. De weersomstandigheden gooiden echter roet in het eten: door laaghangende wolken was er niet genoeg zicht om dat veilig te doen. Daarom landde eerst EasyJet, en pas drie minuten daarna Lufthansa.

Hoewel Berlijn Brandenburg er in dit geval niks aan kan doen, past het wel bij de lange rij tegenslagen en mislukkingen die de luchthaven al gekend heeft. Brandenburg zou eigenlijk al in 2011 opengaan, maar door een combinatie van constructie- en brandveiligheidsproblemen, wanbeleid en corruptie is dat negen jaar later geworden. Dat heeft het imago van Duitse grndlichkeit aangetast, mede door de uitgebreide internationale media-aandacht hiervoor.

De Duitse hoofdstad heeft nu wel een mooie nieuwe luchthaven, met een capaciteit voor 40 miljoen passagiers, die het iconische maar ook verouderde Tegel Airport vervangt en waarin het naastgelegen Schnefeld is opgegaan als Terminal 5. Het echt nieuwe deel van de luchthaven bestaat uit Terminal 1 en 2. Eerstgenoemde is nu geopend, Terminal 2 blijft door een gebrek aan passagiers vanwege de coronacrisis nog even gesloten.

Zaterdagavond landen de eerste reguliere vluchten van EasyJet op Brandenburg, en die vertrekken zondagochtend. In de komende week volgen andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Turkish Airlines en Qatar Airways op 1 november, Lufthansa op 7/8 november, KLM op 8 november en Brussels Airlines op 9 november. Volgend weekend gaat Tegel Airport definitief dicht. Dat wordt een bedrijven- en universiteitsterrein.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:14:16 #238
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195966082
quote:
Kabinet weigert nu staatssteun aan KLM, Hoekstra eist vijf jaar loonoffers

KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer. Dit heeft minister Hoekstra van Financin zojuist laten weten. Het bedrijf is door het coronavirus en het nagenoeg stilleggen van het internationale vliegverkeer in grote financile problemen gekomen en zegt het zonder overheidssteun niet te kunnen redden.

Het kabinet wil KLM geen geld meer geven, als niet alle KLM-medewerkers voor vijf jaar salaris inleveren. Deze vijf jaar durende termijn had het kabinet eerder al als voorwaarde gesteld aan het geven van steun. Maar sommige KLM-werknemers, waaronder de piloten weigeren dit. Vandaag was er weer een overleg tussen KLM en de vakbonden, zonder resultaat.

Het kabinet weigert te zwichten voor de opstelling van de vakbonden.

Belastingbetaler

KLM kan de komende vijf jaar nog 3,4 miljard euro staatssteun krijgen, maar dan moet het bedrijf in die periode stevig bezuinigen. Het kabinet vindt dit een redelijke eis. KLM heeft in vergelijking met andere Nederlandse bedrijven al veel steun gekregen. "Dus dat daar iets voor wordt teruggevraagd, omdat de belastingbetaler hier zijn steentje aan bijdraagt, vind ik redelijk", zei Hoekstra gisteren.

Een aantal bonden, waaronder pilotenvakbond VNV, wil zich niet vastleggen op bezuinigingen tot 2025. "Deze specifieke aanpassing van ons akkoord is op deze termijn niet realiseerbaar", schrijft de pilotenvakbond in een verklaring. Het cabinepersoneel en de luchtvaarttechnici zijn wel bereid om vijf jaar loon in te leveren.

Toekomst
De directie van KLM deed vanmiddag nog een oproep aan de FNV en pilotenvakbond VNV om in te stemmen met het verzoek van het kabinet. "In het belang van haar leden, alle KLM-werknemers en de toekomst van het bedrijf", liet de KLM-top weten. "Als er geen staatssteun komt, gaat het bedrijf met 30.000 werknemers vrijwel zeker failliet.
Volgens KLM-ers is de KLM n grote familie... We zullen nu zien hoeveel cht waar is van die uitspraken.
So we just called him Fred
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:16:25 #239
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_195966108
Haha een familie zonder de piloten ja. Altijd al zo geweest.
lariekoek (de ~ (m.)) 1 onzin
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:16:53 #240
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195966114
ik vind het goed dat het kabinet voet bij stuk houdt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:45:25 #241
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_195967668
Voor 5 jaar?!?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_195967716
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 19:45 schreef flipsen het volgende:
Voor 5 jaar?!?
Niks mis mee, in ruil voor miljarden steun.
pi_195967945
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:16 schreef Peterselieman het volgende:
ik vind het goed dat het kabinet voet bij stuk houdt.
Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_195969743
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 20:02 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit.
Misschien niet nee. Maar ik heb echt nul komma nul komma harstikke nul begrip voor de piloten.

Je verdient al veel, iedereen moet wat inleveren in deze tijden, dus ook piloten. Zit niet zo te zeuren. De arrogante, verwende kwallen, gadverdamme. (Sorry, dit zit diep. :{ )
Nederlander in Mnchen, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_195971511
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 21:36 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Misschien niet nee. Maar ik heb echt nul komma nul komma harstikke nul begrip voor de piloten.

Je verdient al veel, iedereen moet wat inleveren in deze tijden, dus ook piloten. Zit niet zo te zeuren. De arrogante, verwende kwallen, gadverdamme. (Sorry, dit zit diep. :{ )
Als ze straks om economische redenen ontslagen worden zitten ze met een ww-uitkering. Dan lijkt me toch dat je beter nu wat in kunt leveren en je baan behouden.
A mind with a heart of it's own
  Moderator zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:21:53 #246
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195971762
In het slechtste geval is het nu inleveren en dan alsnog WW. Als je je hypotheek af hebt gestemd op 100% inkomen en je dan maar 60% hebt snap ik dat de piloten niet zitten te wachten op een loonsverlaging ;)
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_195972511
Krijg je wel een WW als je belasting ontduikt door in het buitenland te wonen?
https://nos.nl/l/2330909
pi_195972944
Een kwartier geleden is de laatste commercile Boeing 777 vlucht van Delta Airlines geland in Los Angeles.
De vlucht werd uitgevoerd door N701DN; een 777-200LR vanuit New York JFK.




9 777-200LR's en 8 -200ER's zijn allemaal al opgeslagen en deze laatst overgebleven toestel gaat vandaag (31 oktober) ook al door naar Victorville.

De Delta 777's kwamen ook naar Amsterdam. De Delta 777's waren uitgevoerd met een 3-3-3 economy layout(!) en hadden de laatste 2 jaar een cabin upgrade gekregen (o.a. Delta One Suites, nieuwe premium economy) en de laatste 777 kreeg deze upgrade nog in februari dit jaar. Deze upgrade kostte Delta voor de 777 vloot zo'n 100 miljoen dollar.

  Redactie Frontpage / Sport zondag 1 november 2020 @ 01:25:36 #249
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195973530
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 20:02 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit.
VNV heeft als eerste met de ogen geknipperd en wil mogelijk wat water bij de wijn doen. Nu is het ministerie weer aan zet.

Het is wel zo: wie betaalt bepaalt, dus Hoekstra kan die eisen stellen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 07:56:18 #250
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195974914
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:32 schreef Iemand91 het volgende:
Een kwartier geleden is de laatste commercile Boeing 777 vlucht van Delta Airlines geland in Los Angeles.
De vlucht werd uitgevoerd door N701DN; een 777-200LR vanuit New York JFK.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

9 777-200LR's en 8 -200ER's zijn allemaal al opgeslagen en deze laatst overgebleven toestel gaat vandaag (31 oktober) ook al door naar Victorville.

De Delta 777's kwamen ook naar Amsterdam. De Delta 777's waren uitgevoerd met een 3-3-3 economy layout(!) en hadden de laatste 2 jaar een cabin upgrade gekregen (o.a. Delta One Suites, nieuwe premium economy) en de laatste 777 kreeg deze upgrade nog in februari dit jaar. Deze upgrade kostte Delta voor de 777 vloot zo'n 100 miljoen dollar.

[ afbeelding ]
Gaan die er vanwege Corona uit? Of was dit sowieso gepland? Want ze vliegen ook met oudere 767's toch?
Kranpltze mssen verdichtet sein
  zondag 1 november 2020 @ 08:33:21 #251
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195975176
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 01:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

VNV heeft als eerste met de ogen geknipperd en wil mogelijk wat water bij de wijn doen. Nu is het ministerie weer aan zet.

Het is wel zo: wie betaalt bepaalt, dus Hoekstra kan die eisen stellen.
Uiteindelijk zijn de belangen van VNV en Hoekstra ook gewoon gelijk (KLM laten overleven), dus die komen er wel uit hoor.

Maar ik begrijp dat een overeenkomst met onbekende inhoud tekenen voor onbepaalde tijd een hele bizarre vraag is voor de overheid aan een vakbond. Zeker met een deadline van 24 uur. Terwijl je het al een maand weet...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195976126
Ik denkt dat de VNV moet wennen dat ze niet alle macht in handen hebben. Voorheen konden ze veel invloed uitoefenen, maar nu is er een externe macht die ingrijpt en strenge eisen stelt. Wel knap van Hoekstra, maar ben benieuwd hoe heet de soep uiteindelijk gegeten wordt.

De FNV wacht volgens mij af wat de VNV doet. Zij hadden van de week sowieso een bom onder het akkoord gelegd, omdat ze het niet eens zijn met de deal van de VNV (kortere looptijd & extra’s).
  Redactie Frontpage / Sport zondag 1 november 2020 @ 10:52:21 #253
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195976624
Er zal de komende dagen wel gesproken worden en Nederland kennende komt er een compromis. De gouden tijden van de luchtvaart zijn voor de komende jaren gewoon voorbij.

Tegelijkertijd moet je er wel voor waken de prijsvechters te veel ruimte te geven. Zij zijn er veel minder voor de belangen van Nederland en geven niet thuis als het op bijvoorbeeld arbeidsrechten en milieu aan komt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 1 november 2020 @ 11:09:07 #254
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195976846
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 08:33 schreef Drekkoning het volgende:
Uiteindelijk zijn de belangen van VNV en Hoekstra ook gewoon gelijk (KLM laten overleven), dus die komen er wel uit hoor.
Ik vraag me ergens wel af of dat laten overleven cht een must is voor Nederlandse overheid op dit moment.

De sterk teruggelopen bedrijfsvoering van KLM heeft er bijvoorbeeld nog niet toe geleid dat toeleveranciers van KLM massaal in de problemen zijn gekomen. Het zal niet voor elk bedrijf op gaan, maar wellicht is de schade onder die bedrijven veel minder groot dan altijd werd aangenomen in de discussies rondom het voortbestaan van KLM.

Daarnaast heeft Nederland nog een grote opdracht liggen om te voldoen aan de diverse klimaatdoelstellingen. Het fors reduceren van KLM kan daar ook aan bijdragen, met name op de Europese operatie.

Ook het is altijd nog een mogelijkheid om AF en KLM cht te laten fuseren. Het enige belang voor Nederland is dat er een grote airline op Schiphol vliegt, met wereldwijd direct aangevlogen bestemmingen. Dat vluchten uitgevoerd moeten worden door blauwe kisten met de letters "KLM" is daarin natuurlijk geen vereiste.

Wat mij betreft zetten we het sentiment en fenomeen "nationale airline" in de hele EU aan de kant en laten we de markt zijn werk doen. Eventueel aangevuld met subsidies voor minder interessante, maar wel noodzakelijke bestemmingen en het recht van het voeren van de titel "KLM" voor de airline die meeste intercontinentale vluchten uitvoert vanaf Schiphol.
So we just called him Fred
  zondag 1 november 2020 @ 11:12:09 #255
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195976882
quote:
7s.gif Op zondag 1 november 2020 11:09 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik vraag me ergens wel af of dat laten overleven cht een must is voor Nederlandse overheid op dit moment.

De sterk teruggelopen bedrijfsvoering van KLM heeft er bijvoorbeeld nog niet toe geleid dat toeleveranciers van KLM massaal in de problemen zijn gekomen. Het zal niet voor elk bedrijf op gaan, maar wellicht is de schade onder die bedrijven veel minder groot dan altijd werd aangenomen in de discussies rondom het voortbestaan van KLM.

Daarnaast heeft Nederland nog een grote opdracht liggen om te voldoen aan de diverse klimaatdoelstellingen. Het fors reduceren van KLM kan daar ook aan bijdragen, met name op de Europese operatie.

Ook het is altijd nog een mogelijkheid om AF en KLM cht te laten fuseren. Het enige belang voor Nederland is dat er een grote airline op Schiphol vliegt, met wereldwijd direct aangevlogen bestemmingen. Dat vluchten uitgevoerd moeten worden door blauwe kisten met de letters "KLM" is daarin natuurlijk geen vereiste.

Wat mij betreft zetten we het sentiment en fenomeen "nationale airline" in de hele EU aan de kant en laten we de markt zijn werk doen. Eventueel aangevuld met subsidies voor minder interessante, maar wel noodzakelijke bestemmingen en het recht van het voeren van de titel "KLM" voor de airline die meeste intercontinentale vluchten uitvoert vanaf Schiphol.
We zullen het zien de komende dagen, maar het zegt wel iets dat Hoekstra niet direct de stekker eruit trok bij weigering van VNV / FNV om die commitment letter te tekenen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')