Gefeliciteerdquote:Op zondag 25 oktober 2020 21:51 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben jarig, zodoende dat ik dat herinner.
Er zijn gelukkig nog 3 blauwe 747 freighters, dus je kan nog genieten van KLM 747s. Echter niet meer als passagierquote:Op zondag 25 oktober 2020 21:16 schreef heywoodu het volgende:
Prachtig beeld, maar zo zonde dat er nooit meer een KLM-747 zal landen, toch wel hét meest iconische luchtvaartbeeld uit mijn hele leven
Dat heb ik nooit kunnen doenquote:Op maandag 26 oktober 2020 10:17 schreef Viezze het volgende:
[..]
Er zijn gelukkig nog 3 blauwe 747 freighters, dus je kan nog genieten van KLM 747s. Echter niet meer als passagier
Ik ook niet En stond nog wel op de bucketlist om ooit te doenquote:
Niet elk jaar.quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:59 schreef Iemand91 het volgende:
Dat is niet zo raar. Dat is het begin van het winterseizoen in de luchtvaart.
I know. Was alleen maar om aan te geven dat rond die tijd de seizoenen wisselen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 11:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Niet elk jaar.
(Om de 5 of 6 jaar, om precies te zijn)
In 2014 was 25 oktober ook niet het begin van de winterdienst, trouwens. Dat was de 26ste.
quote:ENSCHEDE – Alsof je een parkeergarage binnenrijdt en dan niet meer naar buiten mag: zo typeert directeur Meiltje de Groot de situatie die is ontstaan rond zes Boeings op Twente Airport. De vliegtuigen moeten vertrekken, maar daarvoor is geen toestemming. De Groot dreigt nu met de rechter.
„Te absurd voor woorden”, noemt de Airport-directeur de patstelling waarin de luchthaven terecht is gekomen. De zes Boeings 747 van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa staan sinds de zomer tijdelijk in Twente, maar dreigen volgens De Groot door een tussentijdse vergunningswijziging van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) voorlopig niet te kunnen vertrekken.
Hoop op ontmanteling
„De vliegtuigen zijn hier naartoe gekomen omdat Twente een van de weinige luchthavens is waar nog ruimte is om dergelijke grote toestellen te parkeren. Uiteraard hadden we de hoop ze om ze hier ook te kunnen ontmantelen, maar daarover hebben de eigenaren anders besloten. Nu moeten ze op korte termijn weg, drie toestellen liefst nog deze week. Dat er plotseling een blokkade ligt, is onbegrijpelijk.”
Volgens De Groot heeft de ILT de vergunning op onterechte gronden gewijzigd en was Twente Airport hiervan niet op de hoogte. „We zijn volledig verrast. Toen die vliegtuigen hier landden, was er nog niets aan de hand. En nu opeens ligt er een taboe op dit soort grote toestellen. Dat is te gek voor woorden en dat gaan we ook zeker niet accepteren.”
Kort geding
Hoewel beide partijen nog steeds in overleg zijn, begint Twente Airport alvast een juridische procedure. Mocht er op korte termijn geen akkoord komen, dan volgt er een kort geding. „We hebben geen andere keuze. Voor in ieder geval één toestel geldt dat het eigenlijk al had moeten vertrekken. Vanwege corona en de huidige crisis in de luchtvaart geldt dat de ontmanteling in versneld tempo plaats moet vinden.”
De eerste twee Boeings van het type 747 kwamen begin juni naar Twente, de laatste op 24 juli. De landingen trokken veel belangstelling. De toestellen van Lufthansa zijn inmiddels overbodig en worden in de toekomst niet meer gebruikt. De Groot zegt teleurgesteld te zijn door het feit dat de vliegtuigen niet in Twente worden ontmanteld, maar respecteert de beslissing van de eigenaren.
„Daar hebben we ons bij neer te leggen. We hebben alles in huis om dat op een goede manier te kunnen doen. Jammer voor Twente, maar het is niet anders. Voorlopig is onze grootste zorg dat die vliegtuigen ook weer kunnen vertrekken.”
‘Airport Twente handelde op eigen initiatief’
Of dat laatste gaat lukken, is nog maar de vraag. Volgens woordvoerder Daniëlle Rebel van de ILT heeft Twente Airport de parkeergelegenheid voor Lufthansa op eigen initiatief aangeboden en is de inspectie vooraf niet geïnformeerd. Dat de Boeings niet mogen vertrekken, zou in een eerder stadium ook al zijn meegedeeld aan de directie van de Twentse luchthaven.
„Twente Airport beschikt simpelweg niet over het juiste veiligheidscertificaat. Grotere toestellen zoals de Boeings kunnen wel landen op Twente, maar alleen voor demontage. De infrastructuur van het vliegveld is niet geschikt om grotere en zwaardere vliegtuigen te laten opstijgen. Dat kan veiligheidsrisico’s opleveren. Ook de vliegprocedures voor vertrek zijn nog niet goedgekeurd.”
Volgens Rebel is Twente Airport al een tijd bezig om het veiligheidscertificaat aan te passen, maar heeft de luchthaven nog niet aan de benodigde voorwaarden voldaan. Op welke termijn zal eventueel wel zou kunnen gebeuren, is niet duidelijk.
Ik zag het artikel voorbij komen. Ben benieuwd hoe een en ander is vastgelegd in contracten met Lufthansa. Als die in de veronderstelling waren dat ze op ieder moment die vliegtuigen weer weg konden halen, zal er nu wel een leuke schadeclaim komenquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 12:10 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
I know. Was alleen maar om aan te geven dat rond die tijd de seizoenen wisselen.
In other news:
Patstelling rond Twente Airport: Boeings moeten weg, maar mogen niet weg
[..]
Behalve dat aels en het vliegveld 2 verschillende bedrijven zijn die er dan onderling ook nog uit zouden moeten komen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 15:11 schreef Karstman het volgende:
Dat wordt Lufthansa afkopen voor een bedrag dat het wel weer loont om ze door AELS te laten slopen...
Die zeggen dat de ILT op onterechte gronden de vergunning heeft gewijzigd en dat zij daar niet van op de hoogte waren.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 18:17 schreef Sunri5e het volgende:
Wat een kapitale blunder van vliegveld Twente 😂
quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:30 schreef Iemand91 het volgende:
Leasemaatschappij GECAS en Israel Aerospace Industries (IAI) hebben de Boeing 777-300ERSF aangekondigd. Het is de eerste after-market conversie programma voor de Boeing 777.
De 777-300ERSF "Bit Twin" is geoptimaliseerd voor de e-commerce en express cargo, niet de 'zware' cargo zoals Cargolux e.d. vervoerd.
Zo heeft het 47 standaard pallet posities (10 meer dan de 777F en 8 meer dan de 747-400F) terwijl de maximum payload ongeveer gelijk is aan de 777F.
GECAS heeft ook direct een order voor 15 stuks geplaatst met opties voor nog eens 15; allen eigen toestellen. GECAS verwacht dat er tot 2030 zo'n 150-175 -300ERSF's gebouwd en geleverd kunnen worden.
GECAS zal ook het prototype leveren; A6-EBB die momenteel voor Emirates vliegt.
Die zal in december 2020 naar Tel Aviv worden gevlogen voor ombouw en certificatie en eerste commerciële vlucht moeten eind 2022 gebeuren.
Kalitta Air to be Launch Operator of The Big Twin with Agreement to Lease Three 777-300ERSF from GECAS Cargoquote:Op donderdag 4 juni 2020 22:56 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag is de ex-Emirates 777-300ER aangekomen in Tel Aviv voor ombouw tot freighter.
Dit word 's wereld eerste 777 die omgebouwd zal worden tot full-freighter.
quote:October 27, 2020 — GECAS Cargo announced an agreement with Kalitta Air for three 777-300ERSF aircraft. With this agreement, Kalitta will be the first operator of the new passenger-to-freighter type, adding to their already sizable all-cargo fleet when these aircraft deliver in 2023.
Dubbed “The Big Twin,” the 777-300ERSF will be the largest ever twin-engine freighter. As announced a year ago, the conversion program is jointly funded by GECAS and Israel Aerospace Industries (IAI), with GECAS delivering the prototype aircraft to undergo conversion in June of this year. Setting a new benchmark for cargo operators, The Big Twin will be powered by GE90 engines, the world’s most powerful in-service engine.
De eerste A330 (PH-AOE) en 737 (PH-BGC) zijn al geland in Groningen. Een andere A330 (PH-AOF) komt ook nog vandaag.quote:EELDE - Vanwege de coronacrisis stuurt KLM twaalf vliegtuigen voor langetermijnopslag naar Groningen Airport Eelde. De eerste drie, twee Airbus A330’s en een Boeing 737, komen al vandaag naar de noordelijke luchthaven. Daar staan ze voor de rest van het winterseizoen.
KLM vliegt in de komende maanden maar op halve kracht door de vele reisrestricties en daarom is een deel van de vloot tijdelijk overbodig. Het is goedkoper om die toestellen op Groningen Airport te parkeren dan ze op Schiphol te laten staan, en bovendien is daar meer ruimte.
“Dat KLM toestellen parkeert op Groningen Airport Eelde laat zien waarom het denken als een systeem van luchthavens zo belangrijk is. Wij hebben capaciteit en mogelijkheden die andere luchthavens niet hebben”, zegt interim-luchthavendirecteur Bart Schmeink.
“We zijn al jarenlang vast partner van KLM; als uitwijkluchthaven als ze bijvoorbeeld op Schiphol niet kunnen landen. Met het parkeren van de toestellen op Groningen Airport Eelde zijn we ook overloopluchthaven van Amsterdam Airport Schiphol.”
In totaal gaat het om twee A330's en tien 737's.
quote:Op woensdag 28 oktober 2020 13:14 schreef shiz het volgende:
Dat ze daar zoveel plek hebben dan.
Ik ben er al behoorlijk lang niet geweest, maar zoveel plaats was er toch ook weer niet staat me bij.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)Airport-Eelde-updatequote:Twee wat grotere Airbus A330-vliegtuigen komen op het zogeheten A-platform voor het restaurant te staan, tien kleinere 737's worden gestald op de voormalige start- en landingsbaan 01-19, die een aantal jaren geleden uit bedrijf is genomen.
Die 10 passen wel op het noordelijke deel toch? Dan is het belangrijkste deel van de taxiway nog vrijquote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:14 schreef shiz het volgende:
Ah, het klassieke 'plemp ze op een runway', dacht ik haast al dat dat weinig anders kon.
Alles op de 23 dan maar backtracken, maar die zullen nu ook niet al teveel verkeer hebben.
quote:De aankomst van de vliegtuigen trekt veel bekijks. Ook van studenten van de KLM Flight Academy. 'Als het goed is, is dit mijn toekomst', zegt student Wessel van Zanen.
Ook piloot in opleiding Danny Spit staat te kijken. 'Dit is echt prachtig, hier doe je het voor. Hopelijk ga ik later voor KLM vliegen later, dit werkt in ieder geval wel motiverend.'
Het werkt motiverend dat er vliegtuigen van KLM geparkeerd worden op Eelde omdat er niet gevlogen kan worden?quote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:18 schreef Iemand91 het volgende:
Ik vind overigens wel pijnlijke uitspraken in dat artikel:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |