Meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/23(...)ent-loekasjenko.htmlquote:In de straten van Minsk en andere steden in Wit-Rusland zijn duizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen president Loekasjenko, die het land al 26 jaar regeert. De politie kwam in actie en pakte demonstranten op. Militaire voertuigen blokkeren wegen die naar het centrum van Minsk leiden, om mensen die daar willen demonstreren tegen te houden.
Volgens een eerste exitpoll heeft Loekasjenko bij de verkiezingen van vandaag 79,7 procent van de stemmen gekregen. De belangrijkste oppositiekandidaat Svetlana Tichanovskaja zou slechts 6,8 procent van de stemmen hebben behaald. In een voorlopige uitslag van de Centrale Kiescommissie krijgt Loekasjenko zelfs ruim 82 procent van de stemmen toebedeeld.
De hele middag stonden er bij de stembureaus op veel plekken lange rijen, ook nog op het moment dat de stembureaus dichtgingen. Veel mensen hebben dus niet kunnen stemmen. Ook bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag hebben zo'n tweehonderd mensen vergeefs gewacht om hun stem te kunnen uitbrengen.
De hele dag al zijn overal politiemensen en militairen op de been en internet is grotendeels platgelegd. Veel mensen werden opgepakt door anti-terrorisme-eenheden, vaak zonder dat ze te horen kregen waarom. Daarmee lijkt het erop dat leger en politie het regime trouw blijven en dat protesten tegen de verkiezingsuitslag net als voorheen desnoods met geweld onderdrukt zullen worden.
Van de propaganda die praat over een 80% overwinning voor Lukashenko, die zegt dat alle demonstranten dronkenlappen en junks zijn die tegen betaling demonstreren, die met hulp van het westen een fasistische staat willen vestigen en alle banden met Rusland wilt verbreken?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je vind dat je een genuanceerde en objectieve mening hebt, die ver afstaat van propaganda?
Ik denk niet dat je dit met de beste wil van de wereld strafrechtelijk als moord kunt kwalificeren.quote:Is het genuanceerd om te beweren:
- dat demonstranten slechts gestorven zijn aan hun verwondingen?
Niet in de rol van presidentskandidaat. Als jij de beschikking hebt tot de bulletens van eerlijk gehouden verkiezingen, dan zouden we kunnen tellen.quote:- dat Svetlana Tichanovskajageen geen meerderheid heeft?
Iedereen heeft tijd nodig. En de realiteit is dat je Lukashenko zonder militaire inmenging van buitenaf niet kunt dwingen om morgen af te treden.quote:- dat Loekasjenko tijd nodig heeft voor een gecontroleerde overgang?
Dit is het meest discutabele punt. Ik denk dat het leed dat de gearesteerde demonstranten is aangedaan niet representatief is voor de algemene gang van zaken in het gevangenissysteem. Het feit dat dit leed heeft plaatsgevonden, betekent helaas wel dat het ook in de toekomst nog plaats zou kunnen vinden. Ik ben van mening dat Lukashenko niet gebaat is bij meer doden, maar ik ben niet in een positie om daar garanties over te geven.quote:- en dat een gevangenisstraf in Wit-Rusland slechts vervelend voor de betrokkenen is?
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:58 schreef nezalezhnost het volgende:
Er is geen groeiende lijst vermoorde mensen. Er zijn enkele mensen aan hun verwondingen overleden. Niet vermoord.
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:03 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik denk niet dat je dit met de beste wil van de wereld strafrechtelijk als moord kunt kwalificeren.
Dat het woord murder op twitter gebruikt wordt, betekent niet automatisch dat je strafrechtelijk iets als zodanig kunt kwalificeren. Verder zal er onderzoek gedaan moeten worden. Het is nu op dit moment vooral belangrijk dat slachtoffers bewijsmateriaal veilig stellen. Dan kan er op een later moment (na de machtsoverdrage) proces worden gevoerd.quote:
Je trekt je eigen claim terug dat er niemand vermoord is? Want er moet eerst onderzoek gedaan worden?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:01 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat het woord murder op twitter gebruikt wordt, betekent niet automatisch dat je strafrechtelijk iets als zodanig kunt kwalificeren. Verder zal er onderzoek gedaan moeten worden. Het is nu op dit moment vooral belangrijk dat slachtoffers bewijsmateriaal veilig stellen. Dan kan er op een later moment (na de machtsoverdrage) proces worden gevoerd.
Hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je trekt je eigen claim terug dat er niemand vermoord is?
Bij moord spreek je over een feit waarbij er sprake is van voorbedachte rade. Ik zie niet hoe dat hier het geval kan zijn, misschien zou je in een enkel geval kunnen spreken van doodslag, al zou het mij verbazen als het uiteindelijk als dusdaning gekwalificeerd wordt. Ik vind het voorbarig om daar uitspraken over te doenquote:Want er moet eerst onderzoek gedaan worden?
Ik denk dat dat niet representatief is voor de afgelopen 26 jaar (als in iedere dag vallen er doden door politiegeweld). Dat er doden zijn gevallen is iets wat ik betreur en ook een drijvende factor is geweest voor het volk om de geloofwaardigheid van en het vertrouwen in Lukashenko te verliezen.quote:Wel duidelijk is dat het regime er absoluut niet voor terugdeinst om doden te maken.
Laat ik hier nou eens niets van geloven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:30 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik lig 's-nachts ook wakker om te huilen, maar dat maakt niet dat ik het acceptabel vind om dingen eenzijdig zonder nuance te belichten.
Of je trekt je claim in dat er geen mensen vermoord zijn. Of je trekt je claim in dat je het niet weet en dat er onderzoek gedaan moet worden.quote:
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:58 schreef nezalezhnost het volgende:
Er is geen groeiende lijst vermoorde mensen. Er zijn enkele mensen aan hun verwondingen overleden. Niet vermoord.
------quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:30 schreef nezalezhnost het volgende:
Bij moord spreek je over een feit waarbij er sprake is van voorbedachte rade. Ik zie niet hoe dat hier het geval kan zijn,
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:01 schreef nezalezhnost het volgende:
Dat het woord murder op twitter gebruikt wordt, betekent niet automatisch dat je strafrechtelijk iets als zodanig kunt kwalificeren. Verder zal er onderzoek gedaan moeten worden.
Ik denk dat het weinig toevoegt om op de man te gaan spelen. Verder weet ik niet wat jij -behalve een internetdiscussie- te verliezen hebt. In het geval van een militaire interventie van buitenaf, waar sommige hier voor pleiten, ben ik bang dierbaren te verliezen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Laat ik hier nou eens niets van geloven.
Nu probeer jij de bewijslast om te draaien. Bewijs jij maar eens dat er mensen vermoord zijn. Het is aannemelijk (maar nog niet onomstotelijk bewezen) dat er zware mishandelingen hebben plaatsgevonden, in een paar gevallen zelfs martelingen. Bewijs dat in de richting van moord wijst, heb ik niet voorbij zien komen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Of je trekt je claim in dat er geen mensen vermoord zijn. Of je trekt je claim in dat je het niet weet en dat er onderzoek gedaan moet worden.
Ik ben heel consequent. Verder lijkt het me heel normaal dat er onderzoek moet worden gedaan.quote:Nu ben je gewoon niet consequent.
Jij was begonnen met op de man te spelen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:55 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik denk dat het weinig toevoegt om op de man te gaan spelen.
En de grap is, dat ik helemaal niet claimde dat er maar twee namen op het stembiljet stonden.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:23 schreef nezalezhnost het volgende:
Er stonden 5 kandidaten op het stembiljet en uiteraard was er de mogelijkheid om tegen iedereen of blanco te stemmen. Ik vind dat je jezelf een beetje diskwalificeerd met deze uitspraak, die toch wel duld op een gebrek aan feiten kennis. (Vat het niet te personlijk op, we zijn allemaal mensen, maar denk niet dat je slimmer bent, dan mensen die toch net iets meer weten)
Het is aan de rechter om al het bewijs zorgvuldig af te wegen. Ik denk dat je doelbewust op zoek bent naar redenen om iets als moord te betitelen, om je argument te ondersteunen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:52 schreef luxerobots het volgende:
Maar goed, stel ik ontvoer nezalezhnost, ik bind hem vast en sla met een politieknuppel net zo lang tegen zijn hoofd tot hij in coma raakt.
Daarna overlijdt nezalezhnost.
Is dit dan onmogelijk moord?
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij was begonnen met op de man te spelen.
[..]
En de grap is, dat ik helemaal niet claimde dat er maar twee namen op het stembiljet stonden.![]()
Je hebt serieus moeite met het lezen van Nederlandse tekst?
Leg uit.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:00 schreef luxerobots het volgende:
Vrijwel alles wijst er op dat zij de meeste stemmen gekregen heeft. De andere optie die op het stembiljet stond, Loekasjenko, heeft geweld gebruikt, gefraudeerd en wordt uitgejouwd door zijn eigen geselecteerde publiek.
De vorige keer dat hij claimde dat Berlijn gebeld had, was het nepnieuws. Zal het deze keer anders zijn?quote:
Je kent het begrip 'een paar'?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:59 schreef nezalezhnost het volgende:
in een paar gevallen zelfs martelingen.
Nou, dat moet je toch met me eens zijn.quote:
Toegeven dat je ergens een foutje hebt gemaakt is lastig voor je?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nou, dat moet je toch met me eens zijn.
Veel mensen houden er rekening mee dat bij eerlijke verkiezingen er waarschijnlijk een tweede ronde nodig was geweest. Verder zijn de drie andere kandidaten net zo goed het slachtoffer van de verkiezingsfraude.quote:Buiten Loekasjenko en Tichanovskaja is er toch geen serieuze optie op het stembiljet waarvan iemand beweert dat diegene de verkiezingen gewonnen heeft.
Ik ben wel benieuwd waar je de laatste vandaan haalt, want daar heb ik verder nog niemand over gehoord.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:49 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Toegeven dat je ergens een foutje hebt gemaakt is lastig voor je?
[..]
Veel mensen houden er rekening mee dat bij eerlijke verkiezingen er waarschijnlijk een tweede ronde nodig was geweest. Verder zijn de drie andere kandidaten net zo goed het slachtoffer van de verkiezingsfraude.
Je snapt het niet. Lees het maar terug.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:49 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Toegeven dat je ergens een foutje hebt gemaakt is lastig voor je?
quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:00 schreef luxerobots het volgende:
Niemand zal een legitieme basis hebben, omdat er geen eerlijke verkiezingen zijn geweest.
Vrijwel alles wijst er op dat zij de meeste stemmen gekregen heeft. De andere optie die op het stembiljet stond, Loekasjenko, heeft geweld gebruikt, gefraudeerd en wordt uitgejouwd door zijn eigen geselecteerde publiek.
Ik denk dat voor Rusland een nieuwe nationale regering in Belarus acceptabel is, zolang het Westen maar niet hun eigen marionetregering probeert te installeren. Democratie is natuurlijk niet een knop die je even omzet (en ook niet iets dat de Amerikanen eventjes komen brengen), dat moet groeien.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:31 schreef NgInE het volgende:
Het volk is het zat. Loekasjenko is de controle kwijt. De enige vraag die ik heb is wat er hierna komt. Democratie, of wordt Wit-Rusland weer deel van Rusland?
Ironisch genoeg als je alleen naar de text (aan het eind van het filmpje) en niet naar de rest van het beeld kijkt, dan zie je:quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:03 schreef luxerobots het volgende:
Wat een opzichtige propaganda.![]()
Als ze beelden hadden waarop Svetlana Tichanovskaja dit gezegd had, sloeg het nog een beetje ergens op.
[ twitter ]
Dat is waarschijnlijk vooral om de interne opinie te beinvloeden. In Rusland willen ze natuurlijk ook geen proteststemming onder de bevolking. Een aantal Russische bloggers heeft veel aandacht gegeven aan de protesten in Belarus. Logisch dat de pro-Putin pers daar tegenwicht aan wil bieden. Dat zegt niet direct iets over de stemming binnen het Kremlin en over de te verwachte koers van hun buitenland politiek.quote:
Russische media fabriceert sprookjes. MH-17 zou volgens hen ook door een straaljager neergehaald zijn. En daar hadden ze nog een neppe satellietfoto van ookquote:
Tja, voor sommige mensen is iets nooit bewezen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:59 schreef nezalezhnost het volgende:
Het is aannemelijk (maar nog niet onomstotelijk bewezen) dat er zware mishandelingen hebben plaatsgevonden, in een paar gevallen zelfs martelingen.
Dat is inderdaad bewijs voor een van de excessen die plaats hebben gevonden.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Tja, voor sommige mensen is iets nooit bewezen.
[ twitter ]
Zoals Rusland nu doet bedoel je?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:59 schreef YoungDriller het volgende:
Het is te hopen dat de EU niet buiten haar schoenen gaat lopen in Wit-Rusland.
Rusland heeft invloed in beide kampen. Het is in dit stadium niet aannemelijk dat Rusland de organisaties die pro-Lukashenko en pro-Rusland zijn met geld zal overvloeden. Natuurlijk zal Rusland de bestaande organisaties activeren om invloedmechanismes niet voortijdig af te stoten. Ze met geld overvloeden, zou echter hun eigen onderhandelingspositie met Lukashenko flink ondermijnen. Putin speelt momenteel gewoon Lukashenko uit tegen het volk. Hoe sterker het volk zich weet te organiseren hoe minder onderhandelingsruimte er voor Lukashenko overblijft. Andersom geldt natuurlijk ook dat als de organisaties die het volk vertegenwoordigen naar het Westen (cq het Westen zet haar marionetten in) toe schuiven of zich met de binnenlandse politiek van Rusland gaan bemoeien, dat hij dan weer snel Lukashenko kan gaan steunen.quote:
Mooie stropop van je. Dat is natuurlijk niet mijn punt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 18:52 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat is inderdaad bewijs voor een van de excessen die plaats hebben gevonden.
Wat is je punt? Dat de hele politie een monocultuur is bestaande uit gewetenloze monsters?
Ik denk dat het aantal veel groter is. Dat je toch moet denken aan duizenden mensen. In n avond 5000 mensen oppakken en vrijwel allemaal zwaar mishandelen. Dat lukt niet met 200 man.quote:Mijns insziens is dat niet het geval: van de 103 000 medewerkers hebben er zich misschien 100 of 200 misdragen (en het zal nog lang duren en veel onderzoek vergen om daar een precies aantal op te plakken).
Geloofwaardigheid verliezen is een vage term. Die nu concreet gezien niets oplevert.quote:Dat valt natuurlijk niet goed te praten en het is dan ook een van de belangrijkste redenen (zo niet de belangrijkste) dat Lukashenko zijn geloofwaardigheid is verloren.
Ik scheer de politie niet over n kam. Maar waarom vindt jij dat zo belangrijk dat dat niet gebeurt?quote:Ook is het duidelijk dat er hervormingen binnen de politie nodig zijn, maar die kunnen pas plaats vinden na overdracht van de macht. Ondertussen gaat het leven door en heeft het volk de politie ook gewoon nodig. Ik denk eigenlijk niet dat er iemand zit te wachten (en zeker geen meerderheid) op anarchie en buurtmilities. Niemand heeft er nu iets aan om de gehele politie over een kam te scheren.Niemand heeft er nu iets aan om de gehele politie over een kam te scheren.
Wat is je punt dan wel?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 19:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mooie stropop van je. Dat is natuurlijk niet mijn punt.
Jij neemt dus aan dat vrijwel iedereen zwaar mishandeld is?quote:[..]
Ik denk dat het aantal veel groter is. Dat je toch moet denken aan duizenden mensen. In n avond 5000 mensen oppakken en vrijwel allemaal zwaar mishandelen. Dat lukt niet met 200 man.
Het heeft legitimiteit voor de protestbeweging en de nationale coordinatie raad opgeleverd.quote:[..]
Geloofwaardigheid verliezen is een vage term. Die nu concreet gezien niets oplevert.
Als dat gebeurd en de volk tegen de politie wordt uitgespeeld, dan wint Lukashenko aan steun binnen de politie.quote:[..]
Ik scheer de politie niet over n kam. Maar waarom vindt jij dat zo belangrijk dat dat niet gebeurt?
Dat het gebeurd, dat weten we. Op welke schaal daar verschillen we over van mening.quote:Loekasjenko gebruikt de politie om mensen op te pakken, te intimideren en te martelen.
Wat is het werkelijke probleem?quote:Waarom hebben we het daar niet over. Het is weer een rookgordijn van je. Want je wil het wel hebben over mijn uitspraken (die helemaal niet zoveel voorstellen), maar niet over het werkelijke probleem.
quote:Op donderdag 20 augustus 2020 19:34 schreef nezalezhnost het volgende:
Wat is het werkelijke probleem?
quote:Op donderdag 20 augustus 2020 19:18 schreef luxerobots het volgende:
Loekasjenko gebruikt de politie om mensen op te pakken, te intimideren en te martelen.
Laten we niet met de vingers richting een kant gaan wijzen. De expansiedrift van de Navo na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is iets wat je niet aan Rusland kunt verwijzen. In Belarus is er niemand, maar dan ook helemaal niemand die bij de NAVO wilt. Aansluiting bij de EU is in het verleden wel een thema geweest bij een deel van de traditionele oppositie. In 2006 was dat een actueel thema. Nu in 2020 is iedereen er het overeens dat die trein al lang vertrokken is.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 19:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zoals Rusland nu doet bedoel je?
Wat betreft oost-Europa moet Rusland niet zeuren. Ze hebben 45 jaar lang de kans gehad om er iets van te maken maar ze hebben op alle vlakken gefaald.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 19:40 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Laten we niet met de vingers richting een kant gaan wijzen. De expansiedrift van de Navo na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is iets wat je niet aan Rusland kunt verwijzen. In Belarus is er niemand, maar dan ook helemaal niemand die bij de NAVO wilt. Aansluiting bij de EU is in het verleden wel een thema geweest bij een deel van de traditionele oppositie. In 2006 was dat een actueel thema. Nu in 2020 is iedereen er het overeens dat die trein al lang vertrokken is.
Mijn oplossing is dat Loekasjenko per direct vertrekt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 19:40 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Wat wil je daar dan aan doen? Heb je een oplossing of wil je alleen maar even zeiken?
ok goed en Maduro ook ??quote:Op donderdag 20 augustus 2020 20:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mijn oplossing is dat Loekasjenko per direct vertrekt.
Dat is geen oplossing, dat is een utopie.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 20:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mijn oplossing is dat Loekasjenko per direct vertrekt.
Niemand heeft hier om gevraagd. De Europese unie zou er goed aan doen te realiseren dat ze niet eindeloos hun grenzen kunnen verlengen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 21:08 schreef TjjWester het volgende:
De europese unie zou er goed aan doen om een unie op te richten voor alle oostbloklanden die niet niet toegelaten kunnen worden tot de EU.
Een variant op de E.V.A unie.
Waarom wordt mijn mening langs de meetlat gelegd wat betreft uitvoerbaarheid?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 21:46 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat is geen oplossing, dat is een utopie.
Wij willen Wit-Rusland niet eens bij de EU. Zou het zoveelste uitvreterland zijn waar je geen klote aan hebtquote:Op donderdag 20 augustus 2020 21:54 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Niemand heeft hier om gevraagd. De Europese unie zou er goed aan doen te realiseren dat ze niet eindeloos hun grenzen kunnen verlengen.
Het heeft niet zozeer met grenzen verleggen te maken maar met europese stabiliteit.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 21:54 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Niemand heeft hier om gevraagd. De Europese unie zou er goed aan doen te realiseren dat ze niet eindeloos hun grenzen kunnen verlengen.
Dat zeg ik toch niet??quote:Op donderdag 20 augustus 2020 22:32 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wij willen Wit-Rusland niet eens bij de EU. Zou het zoveelste uitvreterland zijn waar je geen klote aan hebt
Ok. Wat is jouw oplossing? Die "gecontroleerde machtsoverdracht" van jou is nog veel meer een utopie.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 21:46 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat is geen oplossing, dat is een utopie.
Dit dus inderdaad.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 23:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ok. Wat is jouw oplossing? Die "gecontroleerde machtsoverdracht" van jou is nog veel meer een utopie.
En die Europese stabiliteit heeft de prioriteit boven de wil van het belarussische volk en de stabiliteit van hun land.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 22:37 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Het heeft niet zozeer met grenzen verleggen te maken maar met europese stabiliteit.
Verzin je dat nu zelf? Of ken jij daadwerkelijk mensen in Belarus die dat willen en denk jij dat die een meerderheid vormen?quote:De inwoners van belarus willen graag profiteren van de europese stabiliteit en welvaart.
De EU is uitgespeeld. Mensen die denken dat de EU op dit moment faalt realiseren niet dat de EU al lang gefaalt heeft: al minstens sinds de wijzigingen van 1996 in de Belarussiche constitutie. Sancties, het financieren van de traditionele oppositie en haar media en het neerzetten van Lukashenko als een totalitaire clown hebben niets opgeleverd.quote:De E.U heeft er belang bij dat staten zoals belarus blijven dienen als bufferstaat. Het is een kwestie van elkaar helpen.
Ten eerste is die gecontroleerde machtsoverdracht niet zozeer mijn persoonlijke oplossing, als wel de oplossing waar momenteel aan gewerkt wordt. Ten tweede voor de ongeduldigen onder ons het is een oplossing die tijd vergt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 23:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ok. Wat is jouw oplossing? Die "gecontroleerde machtsoverdracht" van jou is nog veel meer een utopie.
Bronnen, bronnen, bronnen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 23:37 schreef nezalezhnost het volgende:
Ten eerste is die gecontroleerde machtsoverdracht niet zozeer mijn persoonlijke oplossing, als wel de oplossing waar momenteel aan gewerkt wordt.
Door wie? Met welke motieven? Welke voortgang is geboekt?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 23:37 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ten eerste is die gecontroleerde machtsoverdracht niet zozeer mijn persoonlijke oplossing, als wel de oplossing waar momenteel aan gewerkt wordt.
Dictator gonna dictatuur.quote:Ten tweede voor de ongeduldigen onder ons het is een oplossing die tijd vergt.
Het is nu aan de protestbeweging om hun steun te versterken. Ondertussen ontwikkelt de nationale coordinatie raad de nodige mechanismes met inachtneming van de Constutitie, Internationale verdragen en relevante wet- en regelgeving.
Heb je hier een bron van?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 23:33 schreef nezalezhnost het volgende:
De EU is uitgespeeld. Mensen die denken dat de EU op dit moment faalt realiseren niet dat de EU al lang gefaalt heeft (...) het financieren van de traditionele oppositie en haar media
Doet hij toch vooral zelf.quote:en het neerzetten van Lukashenko als een totalitaire clown
De leden van het presidium van de nationale coordinatie raad.quote:
Overdracht van de macht uiteindelijk. Bovenaan de agenda staat: het vrijlaten van (politiek)gevangenen en het stoppen van geweld. Het volgende punt is dan nieuwe verkiezingen.quote:Met welke motieven?
De raad is reeds gevormd en een eerste zitting van het presidium heeft plaats gevonden.quote:Welke voortgang is geboekt?
Tja, zijn steun is aan het afbrokkelen. Dus aan het eind van de week is hij natuurlijk nog niet weg, maar de machine is in werking gesteld.quote:[..]
Dictator gonna dictatuur.
quote:Belarus opposition faces criminal case as protests continue
Investigation begun into ‘calls for actions aimed at undermining national security’
(...)
The announcement raises the possibility of trials and jail time for the leaders of a coordination council, set up this week, that includes opposition politicians, factory representatives and the Nobel prize-winning author Svetlana Alexievich. https://www.theguardian.c(...)as-protests-continue
Dat is mijn mening, mijn opinie. Maar ik denk dat de meeste analysten het in meer of mindere mate wel mee eens zijn. Anders hadden we wel verandering van de macht gezien in 2001,2006 of 2010.quote:
Hij maakt het ze enigszins makkelijk. Anderszijds ondanks dat hij de meest controversiele uitspraken doet en zichzelf na al die tijd nog vaak weet te overteffen, is het geen domme jongen, geen omhoog gevallen communist of iemand zonder steun onder de bevolking.quote:[..]
Doet hij toch vooral zelf.
Ik ga mij dadelijk nog een grammofoonplaat voelen. We geven Lukashenko geen tijd want we hebben geen mechanisme om Lukashenko tijd te geven of te nemen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 23:57 schreef luxerobots het volgende:
Volgens mij vindt @:nezalezhnost dit wel een prettig voordeel van tijd geven aan Loekasjenko.
en stelde je:quote:Op donderdag 20 augustus 2020 22:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waarom wordt mijn mening langs de meetlat gelegd wat betreft uitvoerbaarheid?
Ofwel je vindt het blijkbaar niet nodig om je eigen mening langs de meetlat wat betreft uitvoerbaarheid te leggen. Maar je vind dat mijn mening daar wel moet worden gelegd, terwijl ik grotendeels rapporteer wat er gaande is met zo nu en dan een vleugje opinie over hetgeen er mogelijk in de toekomst te wachten staat.quote:Gaat ook niet gebeuren, maar is wel een interessant idee.
Ik denk dat de EU niet als doel heeft om Wit-Rusland in te lijven. Wat dat betreft faal je dan ook niet.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 23:58 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat is mijn mening, mijn opinie. Maar ik denk dat de meeste analysten het in meer of mindere mate wel mee eens zijn. Anders hadden we wel verandering van de macht gezien in 2001,2006 of 2010.
Uit jouw teksten haal ik wel dat jij Loekasjenko tijd wil geven.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 00:03 schreef nezalezhnost het volgende:
Ofwel je vindt het blijkbaar niet nodig om je eigen mening langs de meetlat wat betreft uitvoerbaarheid te leggen. Maar je vind dat mijn mening daar wel moet worden gelegd, terwijl ik grotendeels rapporteer wat er gaande is met zo nu en dan een vleugje opinie over hetgeen er mogelijk in de toekomst te wachten staat.
En dit doe ik dus niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 00:03 schreef nezalezhnost het volgende:
Ofwel je vindt het blijkbaar niet nodig om je eigen mening langs de meetlat wat betreft uitvoerbaarheid te leggen. Maar je vind dat mijn mening daar wel moet worden gelegd, terwijl ik grotendeels rapporteer wat er gaande is met zo nu en dan een vleugje opinie over hetgeen er mogelijk in de toekomst te wachten staat.
Grijpen we in dan voeden we de propagandamachine.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 00:09 schreef nezalezhnost het volgende:
Macron wil zich nu gaan bemoeien.Bedankt Macron voor je voer aan de propagandamachine van Lukashenko, ondanks de oproep van Tichanovskaja en de wens van de nationale coordinatie raad.
Ik heb niet direct een link onder mijn klembord zitten. Maar na iedere verkiezingen stelt de EU of soms ook individuele Europese landen geld beschikbaar voor zoiets als ondersteuning van de ontwikkeling van de democratie en de onafhankelijke media. Vroeger deed de Nederlands ambassade in Warschauw daar ook aan mee. Of ze dat nu nog doen nu ze een ambassadekantoor in Minsk hebben, weet ik eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 00:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat de EU niet als doel heeft om Wit-Rusland in te lijven. Wat dat betreft faal je dan ook niet.
Goed, de kern was dit stukje ''het financieren van de traditionele oppositie en haar media'', heb je daar een bron van?
Grammafoonplaat. Grammafoonplaatquote:Op vrijdag 21 augustus 2020 00:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Uit jouw teksten haal ik wel dat jij Loekasjenko tijd wil geven.
Lukashenko direct weg is een utopie. Toen ik je daar op wees kwam jij met je meetlat verhaal.quote:Je probeert het feitelijk te brengen,
Oke, daar kun je dan van zeggen dat het mijn mening is. Ik kan het ook gewoon negatief inzien en zeggen dat het allemaal gewoon kut is, Lukashenko een nieuwe constitutie gaat invoeren en nog 26 jaar regeert.quote:en zegt dat het verstandig is.
We kunnen niet ingrijpen. We zijn geen partij. De relevante partijen zijn: Putin, Lukashenko en het volk. Een van de partijen gaan verliezen van de andere partijen, waarbij uitgesloten is dat Putin verliest. Invloed van de EU is uitsluitend in het nadeel van het volk. De staatstv is blij dat ze morgen Macron kunnen uitzenden om hun propaganda te sterken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 00:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Grijpen we in dan voeden we de propagandamachine.
De weerstand moet van binnenuit komen, dat is het hele idee. Daarvoor is het nu belangrijk dat de protestbeweging zich sterker organiseert.quote:Grijpen we niet in, dan heeft Loekasjenko steeds minder weerstand en komt hij steeds sterker te staan.
Dus kan hij niet onmiddelijk vertrekken.quote:Tja, deze dictator is speelt al langer partijen tegen elkaar uit natuurlijk.
https://news.yahoo.com/po(...)ional-172310762.htmlquote:Pompeo says U.S. supports international probe of Belarus election
Jonathan Landay August 20, 2020, 10:23 AM
WASHINGTON (Reuters) - The United States backs independent international examinations of "electoral irregularities" in Belarus' presidential election, U.S. Secretary of State Mike Pompeo said on Thursday, while implicitly warning Russia against intervening in the crisis.
Pompeo’s statement was the strongest by the United States since Belarusian President Alexander Lukashenko’s security forces began beating and detaining peaceful demonstrators who took to the streets in the tens of thousands, alleging he rigged the Aug. 9 vote.
Lukashenko appealed to Russian President Vladimir Putin for help to secure his 26-year rule. Russia, with which Belarus has collective security and union state treaties, has urged foreign powers against involvement in the crisis, which it says should be solved internally.
Pompeo, who held talks in February in the capital of Minsk with Lukashenko on normalizing U.S.-Belarusian relations, implicitly warned Russia - without naming it - against intervening in Belarus’ biggest crisis since the 1991 breakup of the Soviet Union.
“We stand by our long-term commitment to support Belarus’ sovereignty and territorial integrity as well as the aspiration of the Belarusian people to choose their leader and to choose their own path, free from external intervention,” he said. He did not elaborate on how Washington would respond.
U.S. President Donald Trump on Tuesday said he was willing to discuss the crisis with Putin "at the appropriate time."
Pompeo last week said the United States may consider sanctions on Belarusian officials involved in the crackdown, a step the European Union took on Wednesday.
The opposition claims its candidate, Sviatlana Tsikhanouskaya, won the election. She fled to neighboring Lithuania after the protest crackdown began.
She and other opposition figures formed a coordination council to negotiate a transfer of power, but the government launched a criminal case on Thursday against the group, accusing it of an illegal attempt to seize power.
Condemning the violence against protesters and calling for the immediate release “of those unjustly detained,” Pompeo said Washington supports international efforts to “investigate electoral irregularities, the human rights abuses surrounding the election, and the subsequent clampdown on protests.
"The United States supports free and fair elections that reflect the will of the Belarusian people as a matter of principle. The August 9 elections did not meet that standard," he said.
Pompeo called on Minsk to accept an offer by the 57-nation Organization for Security and Co-operation in Europe, which promotes political dialogue and security, to facilitate talks with the opposition.
(Reporting by Jonathan Landay, Daphne Psaledakis and Humeyra Pamuk; Editing by Mary Milliken)
Opvallend genoeg hebben ze de 4 vrouwen die ook lid zijn van het presidium van de nationale coordinatie raad met rust gelaten.quote:
Dit was hier boven al gepost. Bij Latushko leek het overigens te gaan om vernielingen aan de gevel van zijn huis.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:13 schreef luxerobots het volgende:
Ik hoop dat ze vrij kunnen blijven.
[ twitter ]
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
We weten helemaal niet hoelang Loekasjenko blijft zitten, en wat jij wil is dat hij tijd krijgt.
Hoe meer tijd, hoe meer tijd om de macht te herstellen en hoe langer mensen vastzitten.
Dat weten we niet precies inderdaad en zoals ik al heb gezegd hij is nog niet weg aan het eind van de week. Ik heb het nog niet geverifieerd maar ik zag net een bericht dat Tsepkalo deze herfst heeft genoemd als het einde van Lukashenko.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
We weten helemaal niet hoelang Loekasjenko blijft zitten,
Grammafoonplaat. Grammafoonplaat.quote:en wat jij wil is dat hij tijd krijgt.
Voor hem is het vooral meer tijd om lange toespraken te houden die steeds verder en verder afwijken van de realiteit en de mensen in de regering minder tijd geven om iets te doen, terwijl ze aantekeningen zitten te maken, waar ze minder en minder aan hebben.quote:Hoe meer tijd, hoe meer tijd om de macht te herstellen en hoe langer mensen vastzitten.
Misschien, maar ik heb denk ik wel een onderbouwing, minimaal meer dan die andere gozer. Plus ik neem de moeite om mij te informeren en geinformeerd te blijven, dat kan ik bij die andere gozer niet echt terug zien.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:54 schreef Cyan9 het volgende:
F.y.i. @:nezalezhnost , het is een grammofoonplaat. En die reactie zouden we ook voor heel wat argumenten die jij blijft aandragen kunnen gebruiken.
Bedoel je met 'die andere gozer' mij?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:55 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Misschien, maar ik heb denk ik wel een onderbouwing, minimaal meer dan die andere gozer. Plus ik neem de moeite om mij te informeren en geinformeerd te blijven, dat kan ik bij die andere gozer niet echt terug zien.
Dat blijkt aan hoe secuur je bronnen aandraagt bij wat je verkondigt. Maar goed, ben er wel klaar mee.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:55 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Misschien, maar ik heb denk ik wel een onderbouwing, minimaal meer dan die andere gozer. Plus ik neem de moeite om mij te informeren en geinformeerd te blijven, dat kan ik bij die andere gozer niet echt terug zien.
Jaquote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bedoel je met 'die andere gozer' mij?
De ironie. Het lijkt me, na talloze reacties die je niet van gewicht voorziet door met argumenten of bronnen te komen, tijd om de kwaliteit van jouw inbreng eens aan een (zelf)kritische beschouwing te onderwerpen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:55 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Kom dan zelf met meer bronnen. Zelf met een twitter kanaal komen en dan mij verwijten aandragen. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:57 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat blijkt aan hoe secuur je bronnen aandraagt bij wat je verkondigt. Maar goed, ben er wel klaar mee.
In mijn ogen noodzakelijk. Als het geld teruggetrokken wordt. Zal de elite om Loekasjenko heen ook inzien dat zijn positie onhoudbaar is.quote:
Kun je me daar mee helpen? Kijk je ook critisch naar luxerobots? Hoe vind je dat hij steeds dezelfde vragen blijft herhalen als het antwoord hem niet bevalt?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 11:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De ironie. Het lijkt me tijd om de kwaliteit van jouw inbreng eens aan een (zelf)kritische beschouwing te onderwerpen.
Tja, jij lijkt een voorstander van militair ingrijpen. Dan kun je de economie ook wel slopen.quote:
Dat zien ze ook zo wel. Plus dat het volk niets hoeft te doen. Lukashenko verliest als hij lang blijft zitten de toegang tot de westerse kredietmarkten. Kijken hoelang en tegen welke voorwaarden hij dan bij Putin kan lenen.quote:Als het geld teruggetrokken wordt. Zal de elite om Loekasjenko heen ook inzien dat zijn positie onhoudbaar is.
Hun belangen zijn al geschaad.quote:De elite bestaat uit technocraten, mensen met hun eigen belangen. Als hun belangen geschaad worden, dumpen ze Loekasjenko ook.
Dat vind ik een logisch gevolg gezien het gegeven dat jij structureel weigert een fatsoenlijk antwoord te formuleren op vragen die je gesteld worden. Telkens werp je een wollig rookgordijn op, of leid je de aandacht af van de punten in de reactie waarop je reageert. Zo ook nu: ik kom met kritiek op jouw inbreng in deze discussie, en vervolgens probeer jij het over andermans inbreng te hebben.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:00 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Kun je me daar mee helpen? Kijk je ook critisch naar luxerobots? Hoe vind je dat hij steeds dezelfde vragen blijft herhalen als het antwoord hem niet bevalt?
Nee, ik vroeg om hulp en daarnaast om ook kritisch naar anderen te kijken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat vind ik een logisch gevolg gezien het gegeven dat jij structureel weigert een fatsoenlijk antwoord te formuleren op vragen die je gesteld worden. Telkens werp je een wollig rookgordijn op, of leid je de aandacht af van de punten in de reactie waarop je reageert. Zo ook nu: ik kom met kritiek op jouw inbreng in deze discussie, en vervolgens probeer jij het over andermans inbreng te hebben.
Je probeert me woorden in de mond te leggen. Militair ingrijpen is zinloos omdat Rusland dan ingrijpt, het leger van Rusland is groot en geografisch in het voordeel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:03 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Tja, jij lijkt een voorstander van militair ingrijpen. Dan kun je de economie ook wel slopen.
Het volk hoeft niets te doen?quote:Dat zien ze ook zo wel. Plus dat het volk niets hoeft te doen. Lukashenko verliest als hij lang blijft zitten de toegang tot de westerse kredietmarkten. Kijken hoelang en tegen welke voorwaarden hij dan bij Putin kan lenen.
Kennelijk nog niet goed genoeg.quote:Hun belangen zijn al geschaad.
Zijn we het daar over eens.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je probeert me woorden in de mond te leggen. Militair ingrijpen is zinloos omdat Rusland dan ingrijpt, het leger van Rusland is groot en geografisch in het voordeel.
Het Belarussische leger is minstens een even zo groot probleem.quote:Het Russische leger bestaat wel uit veel oude zooi en is lang niet zo geavanceerd als het Amerikaanse (maar dat is een andere discussie).
Het volk moet nu protesteren en stakenquote:[..]
Het volk hoeft niets te doen?
Dat wilt niemand.quote:Als je wil dat Loekasjenko blijft inderdaad ja.
Want ze moeten helemaal kapot gaan, als straf? Of zodat de EU de boel goedkoop kan opkopen?quote:Kennelijk nog niet goed genoeg.
Nee, omdat Loekasjenko onder deze omstandigheden nog stand kan houden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:10 schreef nezalezhnost het volgende:
Want ze moeten helemaal kapot gaan, als straf? Of zodat de EU de boel goedkoop kan opkopen?
Hoe kan de EU iets opkopen die waren toch failliet?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:10 schreef nezalezhnost het volgende: Of zodat de EU de boel goedkoop kan opkopen?
Je moet maatregelen met mate nemen en niet buitensporig handelen. De leiders van de oppositie hebben niet opgeroepen tot deze maatregelen. Dit zijn vooralsnog anonieme berichten.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, omdat Loekasjenko onder deze omstandigheden nog stand kan houden.
De EU niet, maar luxerobots wil misschien dat de EU dat doet. Ik wil niet graag woorden in de mond leggen, maar ik kan gewoon geen reden bedenken waarom je zoiets buitensporigs zou willen, wat het volk enorm benadeeld.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:12 schreef Cyan9 het volgende:
Ik heb nou niet echt het idee dat de EU staat te trappelen om Wit-Rusland in te lijven.
Ik moet mijn complimenten geven aan @nezalezhnost, hij weet heel goed vragen te ontwijken met wedervragen en zijweggetjes.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat wil jij? En: wat verwacht jij?
Goed getrainde troll.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik moet mijn complimenten geven aan @:nezalezhnost, hij weet heel goed vragen te ontwijken met wedervragen en zijweggetjes.
Ik sta achter de nationale coordinatie raad. Niet omdat ik een voorstander van de revolutie was, maar nu die zich heeft voltrokken is dat de enige weg en ik ben er van overtuigd dat Belarus er sterker uitkomt.quote:
Ik verwacht dat er voor het eind van het jaar afspraken gemaakt zijn. Er zijn te veel variabelen om dat nauwkeurig te onderbouwen, maar het is mijns insziens een realistisch streven.quote:En: wat verwacht jij?
Weer geen antwoord.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:17 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik sta achter de nationale coordinatie raad. Niet omdat ik een voorstander van de revolutie was, maar nu die zich heeft voltrokken is dat de enige weg en ik ben er van overtuigd dat Belarus er sterker uitkomt.
Aan wat voor afspraken moeten we denken?quote:[..]
Ik verwacht dat er voor het eind van het jaar afspraken gemaakt zijn. Er zijn te veel variabelen om dat nauwkeurig te onderbouwen, maar het is mijns insziens een realistisch streven.
Je stelt een vraag waar je zelf ook niet helemaal antwoord op geeft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Weer geen antwoord.
Laat ik mijn vraag herformuleren: welke uitkomst wil jij? Beschrijf dat eens in je eigen woorden, zonder je te verstoppen achter, bijvoorbeeld, de 'nationale coordinatie raad'.
[..]
Aan wat voor afspraken moeten we denken?
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Laat ik mijn vraag herformuleren: welke uitkomst wil jij? Beschrijf dat eens in je eigen woorden, zonder je te verstoppen achter, bijvoorbeeld, de 'nationale coordinatie raad'.
[..]
Een einde aan het geweld, een juridische beoordeling van het getroffen leed, een nieuwe centrale kiescommisie, eerlijke verkiezingen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat Lukashenko dan weg is durf ik niet te beloven. Ik denk dat het sowieso realistisch is dat dan alle politieke gevangenen zijn vrij gelaten en er vrij gedemonstreerd kan worden. Ook denk ik dat de huidige centrale kiescommisie dan ontbonden is.quote:[..]
Wit-Rusland is te instabiel en te arm om lid te worden van de EU. Sowieso ben ik geen voorstander van uitbreiding van de EU. Maar goed, weer een zijweggetje.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:15 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De EU niet, maar luxerobots wil misschien dat de EU dat doet. Ik wil niet graag woorden in de mond leggen, maar ik kan gewoon geen reden bedenken waarom je zoiets buitensporigs zou willen, wat het volk enorm benadeeld.
Maar je wilde wel dat de EU zich ging inmengen, ondanks het uitdrukkelijke verzoek van Tichanovskaja om dat niet te doen? Of heb ik dat nu verkeerd begrepen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wit-Rusland is te instabiel en te arm om lid te worden van de EU. Sowieso ben ik geen voorstander van uitbreiding van de EU. Maar goed, weer een zijweggetje.
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Want dat heb ik niet gezegd. Citeer me maar.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:25 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Maar je wilde wel dat de EU zich ging inmengen, ondanks het uitdrukkelijke verzoek van Tichanovskaja om dat niet te doen? Of heb ik dat nu verkeerd begrepen?
Ik bied je mijn excuses er voor aan dat ik dat verkeerd begrepen heb. Ik ga niet terugzoeken om een welles-nietes spelletje te spelen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Want dat heb ik niet gezegd. Citeer me maar.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 12:33 schreef nezalezhnost het volgende:
Tichanovskaja ontkent dat Moskou pogingen heeft ondernomen om met haar in contact te komen, meldde interfax-ZAPAD zojuist.
https://t.me/ATN_BTRC/8285?embed=1quote:Лукашенко: нам готовили эту заварушку, планируют это и направляют США.
Lukashenko: ze hebben voor ons deze troep voorbereid, ze plannen het en sturen het de Verenigde Staten
Президент во время общения с работниками агрокомбината "Дзержинский" высказался о ситуации, которая складывается внутри и вокруг Беларуси.
De President sprak zich uit over de situatie, die zich vormt in en rondom Belarus, tijdens een gesprek met medewerkers van het landbouwkombinaat "Dzerzjinskij".
"Нам готовили эту вот заварушку. И Россия боялась нас потерять. Запад нас как-то подтянуть решил, конечно же, как мы видим сейчас, против России. Сейчас они хотят установить этот балто-черноморский коридор, санитарный кордон - три балтийских республики, мы и Украина. Мы тут одно звено остались", — сказал Глава государства.
"Ze hebben voor ons deze troep voorbereid. En Rusland was bang om ons kwijt te raken. Het westen heeft ons geprobeerd een beetje omhoog te trekken, maar natuurlijk, zien we nu tegen Rusland in. Nu willen ze een corridor instellen tussen de baltische en zwarte zee, een sanitair cordon - drie baltische republieken, ons en Oekraine. We zijn de enige schakel die achter is gebleven:, zei het staatshoofd.
https://interfax.by/news/policy/ekonomicheskaya_politika/1281540/quote:21.08.2020 14:16
В правительстве опровергают информацию о заморозке валютных операций
De regering spreekt informatie over het bevriezien van valuta-operaties tegen.
Первый вице-премьер правительства Беларуси Николай Снопков опроверг информацию о заморозке валютных операций и запрете на снятие валютных вкладов в стране, передает госагентство БелТА.
De eerste vice-premier van de regering van Belarus Nikolaj Snopkov sprak informatie over het bevriezen van valuta-operaties en een verbod op het opnemen van valuta-depositos in het land tegen, geeft het staatspersbureau BelTA door.
"Первый вице-премьер опроверг информацию о том, что правительство собирается заморозить валютные операции или ввести запрет на снятие вкладов. По его словам, сейчас правительство наоборот работает над тем, чтобы убрать все бюрократические, административные, сдерживающие барьеры и нормативно-правовые акты, которые негативно влияют на хозяйственную деятельность и бизнес", - сообщает госагентство.
"De eerste vice-premier sprak informatie over het bevriezen van valuta-operaties of het invoeren van een verbod op het opnemen van valuta-depositos tegen. Volgens zijn woorden doet de regering er nu omgekeerd alles aan, om alle bureaucratische, administratieve en vertragende barrieres weg te nemen samen met wet- en regelgeving, die een negatieve invloed heeft op de economie en het zakenleven", vertelt het staatspersbureau.
Кроме того, "Николай Снопков уверен, что Национальный банк обладает достаточными резервами, компетенцией и запасом прочности, чтобы обеспечить стабильность на валютном рынке", - отмечается в публикации.
Behalve dat merkt de publicatie op dat: "Nikolaj Snopkov overtuigd is, dat de Nationale bank beschikt over genoeg reserves, competenties en een veiligheidsmarge, om de stabiliteit op de valuta markt te kunnen garanderen".
https://t.me/viktarbabarykaofficial/940?embed=1quote:Сегодня, 21 августа, мы подали жалобу в Верховный суд от имени Светланы Тихановской. Мы требуем признать выборы 9 августа 2020 года недействительными.
Vandaag, 21 augustus hebben wij een klacht ingediend bij het Hooggerechtshof uit naam van Svetlana Tichanovskaja. We eisen de ongeldigverklaring van de verkiezingen van 9 augustus 2020.
Жалоба в ЦИК, поданная в первые дни после выборов, не была удовлетворена.
В дополнение к сегодняшней жалобе подано 25 увесистых папок с доказательствами нарушений во время избирательной кампании. И мы уверены, что в действительности доказательств еще больше.
Aan de klacht die werd ingediend in de eerste dagen na de verkiezingen werd geen gehoor gegeven. Ter toevoeging bij de klacht van vandaag zijn 25 gevulde mappen met bewijzen van overtredingen, die plaatsvonden tijdens de verkiezingen, ingediend. En wij zijn er van overtuigd dat in werkelijkheid er nog meer bewijzen zijn.
Их собирали наблюдатели перед выборами, их присылали вы после выборов на платформы https://wiki.honestby.org/, https://pvby.org/ru, на другие ресурсы. Спасибо вам огромное! Именно ваше активное участие – сбор подписей на участках, отправка протоколов и сканов в обход неработающего интернета – позволили собрать абсолютно неопровержимые доказательства.
Zij [de bewijzen] werden door waarnemers verzameld voor de verkiezingen, en jullie verstuurden ze [de bewijzen] op de platforms https://wiki.honestby.org, https://pvby.org/ru en andere plekken. Hartelijk dank allemaal! Juist jullie actieve bijdrage - het verzamelen van handtekeningen in de kieslokalen, het versturen van de protocollen en de scans om het niet werkende internet heen - maakten het mogelijk absoluut niet tegenspreekbare bewijzen te verzamelen.
Мы ждем ответа в течение 5 дней.
Wij wachten op antwoorden in de komende 5 dagen.
https://reliefweb.int/report/belarus/press-briefing-notes-belarusquote:Press briefing notes on Belarus
Source UN HRC
Spokesperson for the UN High Commissioner for Human Rights: Liz Throssell
Subject:Belarus
The UN Human Rights Office is continuing to follow developments in Belarus which has seen protests and strikes since the presidential election on 9 August.
We note that most of the several thousand people reported to have been detained in connection with the protests have now been released. But we remain seriously concerned that over 100 people are reportedly still detained, including approximately 60 individuals who are accused of criminal acts, which could carry heavy prison sentences, in connection with their participation in largely peaceful demonstrations. There were still reports of people being detained yesterday.
We call on the authorities in Belarus to immediately release all those who have been unlawfully or arbitrarily detained and to stop detaining people for exercising their rights to freedom of expression and to freedom of peaceful assembly.
We are particularly worried that the fate and whereabouts of at least eight people remain unknown. All disappeared following the start of the protests on 9 August.
Given the practice of mass detentions that took place, it has been impossible to obtain complete information regarding all detainees. Under relevant international standards, Belarus has a duty to ensure that comprehensive and accurate records are kept about all individuals in detention and that their family members and legal counsel are promptly informed about where they are being held.
Allegations continue to emerge of large-scale torture and ill-treatment of people including of journalists and particularly alarmingly of children, during arrests and in detention. We are therefore disturbed that reportedly no action has to date been taken to investigate these reports, with a view to bringing those responsible to justice.
We remind the Belarus authorities of the absolute prohibition on torture, and reiterate the call made last week by the High Commissioner for prompt, thorough, independent and impartial investigations into all allegations of human rights violations. These include the deaths of four people as a result of injuries they sustained during the protests. Victims have the right to redress.
As the situation in Belarus continues to evolve, the government should take steps to facilitate and not repress the right to freedom of expression and of peaceful assembly.
We also encourage the Belarussian authorities to reconsider their stance of not engaging with the UN Special Rapporteur on Belarus. Having a constructive engagement with the Special Rapporteur would be a real opportunity for Belarus to show its willingness to reflect on and respond to human rights issues, especially in a time of crisis.
We also recognise the important role played by non-governmental organisations in Belarus for continuing to carry out essential human rights work, including by documenting, in challenging circumstances, allegations of human rights violations both prior to, during and after the election. Their work should be facilitated and supported.
Heb de eerste 2 min bekeken. Zeer heftig.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:01 schreef luxerobots het volgende:
Loekasjenko pakt weer mensen op.
[ twitter ]
Je moet de situatie natuurlijk niet gaan beoordelen op basis van propaganda. Als je dat wel wilt doen, kun je dat net zo goed doen op basis van pro-Lukashenko propaganda. Alleen denk ik dat je moeite gaat hebben propaganda te vinden die even provocerend is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:19 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Heb de eerste 2 min bekeken. Zeer heftig.Ziet veel meer als een politieke boodschap uit dan een muziekvideo. En als hij met zulke grafische beelden die boodschap wil verspreiden kun je je oprecht afvragen hoe erg de toestanden daar wel niet mogen zijn.
Wat voor rare insteek is deze? Protestrecht en vrinheid van meningsuiting hebben niets met propaganda te maken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:32 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Je moet de situatie natuurlijk niet gaan beoordelen op basis van propaganda. Als je dat wel wilt doen, kun je dat net zo goed doen op basis van pro-Lukashenko propaganda. Alleen denk ik dat je moeite gaat hebben propaganda te vinden die even provocerend is.
Niemand is bij zulke provocaties gebaat, behalve de auteurs die maar wat graag van de faam voor korte duur genieten ten nadele van de veiligheid van ieder ander.
Dat deze kerel opgepakt is bewijst wel het punt van zijn muziek.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:32 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Je moet de situatie natuurlijk niet gaan beoordelen op basis van propaganda. Als je dat wel wilt doen, kun je dat net zo goed doen op basis van pro-Lukashenko propaganda. Alleen denk ik dat je moeite gaat hebben propaganda te vinden die even provocerend is.
Niemand is bij zulke provocaties gebaat, behalve de auteurs die maar wat graag van de faam voor korte duur genieten ten nadele van de veiligheid van ieder ander.
De vrijheid van meningsuiting is geen absoluut recht. Ik heb het filmpje niet enkel bekeken, ik heb ook naar de text geluisterd, die bestaat uit een mix van de russische en belarussische taal, met hier en daar straattaal. Dit is heel erg op het randje (Ik ben eigenlijk van mening dat het over het randje heen is, maar ik ga die discussie niet voeren met iemand die de tekst niet begrijpt), enigszins vergelijkbaar met video's van straatbendes die geweld verheerlijken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:36 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Wat voor rare insteek is deze? Protestrecht en vrinheid van meningsuiting hebben niets met propaganda te maken.
Er zijn veel mensen onterecht opgepakt, ik zou deze kerel daar niet zonder meer bij willen rekenen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:39 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat deze kerel opgepakt is bewijst wel het punt van zijn muziek.
Ja, jij hebt naar de tekst geluisterd. Want jij bent slimmer dan iedereen hier.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:40 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De vrijheid van meningsuiting is geen absoluut recht. Ik heb het filmpje niet enkel bekeken, ik heb ook naar de text geluisterd, die bestaat uit een mix van de russische en belarussische taal, met hier en daar straattaal. Dit is heel erg op het randje (Ik ben eigenlijk van mening dat het over het randje heen is, maar ik ga die discussie niet voeren met iemand die de tekst niet begrijpt), enigszins vergelijkbaar met video's van straatbendes die geweld verheerlijken.
Het is wel duidelijk, jij steunt die dictatuur.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:41 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen onterecht opgepakt, ik zou deze kerel daar niet zonder meer bij willen rekenen.
Welk stukje tekst vind je eigenlijk het ergst?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:40 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De vrijheid van meningsuiting is geen absoluut recht. Ik heb het filmpje niet enkel bekeken, ik heb ook naar de text geluisterd, die bestaat uit een mix van de russische en belarussische taal, met hier en daar straattaal. Dit is heel erg op het randje (Ik ben eigenlijk van mening dat het over het randje heen is, maar ik ga die discussie niet voeren met iemand die de tekst niet begrijpt), enigszins vergelijkbaar met video's van straatbendes die geweld verheerlijken.
Het is pas geen recht meer, volgens onze westerse normen dan, wanneer er sprake is van een misdrijf en je daarmee dus de rechten van een ander inperkt. Waaronder bijv. bedreigingen of beledigingen, die mogen niet in Nederland.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:40 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik ben niet slimmer als iedereen, ik denk wel dat ik oprecht kan zeggen dat ik meer weet van de cultureel-historische achtergrond dan andere deelnemers.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, jij hebt naar de tekst geluisterd. Want jij bent slimmer dan iedereen hier.
Dat van de ondertitels had ik gemist, ik heb daar niet naar gezocht bij gebrek aan behoefte. Ik denk dat bepaalde nuances niet uit de ondertiteling vallen af te leiden, maar ik ben blij dat je de tekst kan lezen.quote:(de video heeft gewoon ondertitels en is dus voor iedereen die Engels kan te volgen)
Nee, ik heb een genuanceerde mening. En dat ik mijn steun niet uitspreek aan iedere extremist die tegen Lukashenko is, betekent niet dat ik voor Lukashenko ben. Dat zou bovendien ook niet in lijn zijn met andere uitspraken van mij in dit topic.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk, jij steunt die dictatuur.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Welk stukje tekst vind je eigenlijk het ergst?
Want als ik een paar minuten even niet achter de computer zit, dan ontwijk ik een vraag? Ik heb al aangegeven niet in discussie te gaan met iemand die de text niet begrijpt. Daar voeg ik aan toe dat ik de Engelse ondertiteling ontoereikend vind om de text in zijn completiteit te begrijpen. Als jij liever vind dat dit op het randje is, dan er overheen is dat je goed recht.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:51 schreef luxerobots het volgende:
@:nezalezhnost ontwijkt weer een vraag.
[..]
Een hoop tekst voor een simpele vraag.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:01 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Want als ik een paar minuten even niet achter de computer zit, dan ontwijk ik een vraag? Ik heb al aangegeven niet in discussie te gaan met iemand die de text niet begrijpt. Daar voeg ik aan toe dat ik de Engelse ondertiteling ontoereikend vind om de text in zijn completiteit te begrijpen. Als jij liever vind dat dit op het randje is, dan er overheen is dat je goed recht.
Ik benadruk verder dat de mening (ongeacht of hij op of over het randje is) van de muzikant niet representatief is. Als jouw vooringenomenheid een belemmering vormt om mij niet op mijn woord te geloven, dan is dat jouw goed recht.
Als je Lukashenko zo geweldadig mogelijk wilt schetsen en willekeurige methodes daarvoor wilt gebruiken, dan kun je beter het nepnieuws over de geheime KGB-crematoria gebruiken of betrokkenheid van Lukashenko bij de metro-aanslagen van 2011 claimen.
Ik doe aan dergelijke onzin niet mee.
Lees de tekst maar, het stelt geen drol voor.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:02 schreef Eindbaas_ het volgende:
Ik kon helaas ook niet anders dan me trouwens af te vragen of deze artiest ook in Nederland zou zijn opgepakt. Want hij beledigt de politie en in Nederland is groepsbelediging strafbaar. Het is alleen nog de vraag in hoeverre bepaalde al dan niet openbaar beroepen onder die noemer vallen. Oftewel kunnen bepaalde beroepsbevolkingen gezien worden als bevolkingsgroepen?
Nederland is ook niet helemaal vrij wb vrijheid van mening. Denk aan vergunningsplicht voor protesten afgegeven door de burgemeerster e.d. Dat idee van totale vrijheid in Nederland lijken sommige mensen te hebben.
Waar wij gelukkig in Nederland iig niet voor hoeven te vrezen is buitengewone of enge straffen. Alles hier wordt afgewimpeld met een taakstrafje bij wijse van spreken.
Maar de politie wordt visueel neergezet als moordenaars. Die in de neermaaiende tractoren rijden. Er wordt zelfs bloed vertoond van omvergereden vluchtenden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Lees de tekst maar, het stelt geen drol voor.
Ben je voor je moederland, dan krijg je klappen/een pak slaag.
Als je je vaderland respecteert, is er de aanklager voor je.
In Nederland mag dit. Geef me anders maar een soortgelijk Nederlands voorbeeld.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:16 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Maar de politie wordt visueel neergezet als moordenaars. Die in de neermaaiende tractoren rijden. Er wordt zelfs bloed vertoond van omvergereden vluchtenden.![]()
Ik kan mij voorstellen dat dat als een belediging kan worden opgevat. En mensen daarvan aangifte doen wordt het bekeken door het OM. Mocht je de OvJ niet aan je kant hebben komt het al snel tot een aanklacht. In dit geval heb je alvast geen politie meer achter je staan.
Ik heb het ook over de theorie en niet de praktijk. Want ik ken eveneens geen praktijkvoorbeelden. Gelukkig hebben we ook in NL een zeker geduldbeleid voor vele zaken. Ook al mogen sommige dingen volgens de letter van de wet helemaal niet, kijken we ook soms naar de effecten en belangen ervan en maken we een afweging. En zodoende hoeven we niet in alle gevallen over te gaan tot atrestatie en werkt het deescalerend.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In Nederland mag dit. Geef me anders maar een soortgelijk Nederlands voorbeeld.
Overigens is een nachtje Nederlandse cel van een totaal andere orde dan de Wit-Russische cel.
De Nederlandse cel is vervelend, in de Wit-Russische kun je doodgeslagen worden.
In Nederland zul je hoogstens wat civielrechtelijke zaken mogen afwachten. En dat gerust in alle vrijheid (geen cel dus) doen. In sommige andere landen gooien ze je in een martelingscel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In Nederland mag dit. Geef me anders maar een soortgelijk Nederlands voorbeeld.
Overigens is een nachtje Nederlandse cel van een totaal andere orde dan de Wit-Russische cel.
De Nederlandse cel is vervelend, in de Wit-Russische kun je doodgeslagen worden.
Uit berichten van de UN HRC (en hun rapporten worden doorgaans niet geaccepteerd als ze via officiele kanalen aan de autoriteiten worden aangedragen) of het Belarussische Helsinki Commitee kan ik niet opmaken dat dat stelselmatig gebeurd.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:19 schreef luxerobots het volgende:
O, gelukkig worden mensen niet stelselmatig doodgeslagen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:34 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Uit berichten van de UN HRC (en hun rapporten worden doorgaans niet geaccepteerd als ze via officiele kanalen aan de autoriteiten worden aangedragen) of het Belarussische Helsinki Commitee kan ik niet opmaken dat dat stelselmatig gebeurd.
Ik ken mensen die in Belarus in de cel hebben gezeten (voor niet politieke zaken) o.a. voor het veroorzaken van een dodelijk ongeluk. De omstandigheden zijn minder als in Nederland, maar niet onmenselijk. In het geval van verwondingen wordt er normaal gesproken altijd onderzoek ingesteld. Verwondingen door geweld komen eigenlijk altijd door medegevangenen. Te volle gevangenissen kunnen daar een factor in spelen. Intelectuellen en zakenmensen worden trouwens vaak in aparte gevangenissen geplaatst met betere literatuur ter beschikking in de bibliotheek.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:26 schreef Eindbaas_ het volgende:
Over de Wit Russische cel kan ik niet meepraten. Maar kan me voorstellen dat het brutaal is. Ook al slaan ze je niet dood kunnen ze je laten verhongeren of sterven aan een infectie etc. Ze hebben over jou de volledige controle.
RT = Russia Today? Vraagt degene daadwerkelijk steun van de Russen betreft politiegeweld en onderdrukking? 🤣 Dat is als uit het hol van de leeuw naar zijn muil lopen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:39 schreef luxerobots het volgende:
De beelden passen wel bij de vele getuigenverklaringen.
[ twitter ]
De gebeurtenissen die plaats hebben gevonden na de verkiezingen acht ik niet representatief voor de normale gang van zaken. Ook acht ik de kans niet groot dat gevangenen door geweld komen te overlijden. Het is wel aannemelijk dat gevangenen die wegens een politieke achtergrond gevangen worden te houden te maken kunnen krijgen met mensenrechtenschendingen. De mate waarin zal per gevangene verschillen. De overdracht van de macht zal een einde maken aan de misstanden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:39 schreef luxerobots het volgende:
[ twitter ]
ReTweet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:43 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
RT = Russia Today? Vraagt degene daadwerkelijk steun van de Russen betreft politiegeweld en onderdrukking? 🤣 Dat is als uit het hol van de leeuw naar zijn muil lopen.
Belarus accepteert geen VN-humsnrights rapporten?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:34 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Uit berichten van de UN HRC (en hun rapporten worden doorgaans niet geaccepteerd als ze via officiele kanalen aan de autoriteiten worden aangedragen) of het Belarussische Helsinki Commitee kan ik niet opmaken dat dat stelselmatig gebeurd.
Meestal niet. Ze maken ook geen deel uit van de Raad van Europa. De doodstraf sluit die mogelijkheid, bovendien uit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:48 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Belarus accepteert geen VN-humsnrights rapporten?
Staatszender? Hoe geloofwaardig is die?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:48 schreef nezalezhnost het volgende:
Belsat heeft net een interview met Tichanovskaja gepubliceerd.
Als je bedoelt door de Poolse staat gefinancieerd, dan ja.quote:
Niet supergeloofwaardig, maar in een interview praat de hoofdpersoon -in dit geval Tichanovskaja- voor zichzelf.quote:Hoe geloofwaardig is die?
Deze was een reactie op de mishandelingsvideo. Gewoon in google i gevoerd, komt er uit:quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 22:39 schreef luxerobots het volgende:
[ twitter ]
Stuur due lui een gratis vpn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:14 schreef nezalezhnost het volgende:
Tut.by heeft zojuist een lijst met websites gepubliceerd, die volgens het mediaplatform nu geblokkeerd zouden zijn in Belarus.
Jouw verhaal is continu dat het wel meevalt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:27 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik zou zeggen op basis van de lijst die ik gezien heb dat het niet de meerderheid is naar verkeer gemeten. Slechte ontwikkeling, dat wel.
Ik probeer de nuance aan te brengen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jouw verhaal is continu dat het wel meevalt.
Ik denk, tenzij hij een burgeroorlog begint, dat hij in de toekomstige geschiedenis boeken door Belarussische auteur overwegend positief beschreven gaat worden met op het einde kritiek op onder meer economische stagnatie, een te stellige positie omtrent het Corona virus tijdens zijn laatste campagne en het aanstellen van mensen die zich schuldig hebben gemaakt aan het vervalsen van de verkiezingen en het toepassen van ongeoorloofd geweld. Daar durf ik best voor uit te komen.quote:Ik snap het wel, ervoor pleiten dat Loekasjenko een goede peer is zou je compleet belachelijk maken.
Ik heb er geen belang bij. Als ik Lukashenko wilde verheerlijken, dan zou ik nu wel in Minsk op de TV sprookjes van de teleprompter over pogingen van het westen om de macht te grijpen lezen.quote:Maar de zaken steeds bagatelliseren, dat valt echt wel op hoor.
Stuiptrekkingen. Als alleen in Brest en Grodno protesten waren, had hij dat verhaal nog geloofwaardig kunnen maken. Met de grote protesten in Minsk en Gomel gaat hem dat niet lukken. De bereidheid om te protesteren lijkt wel minder aanwezig in Mogiljov en Vitebsk. Sowieso hebben in Vitebsk eigenlijk alleen spoorwegmedewerkers zich op grote schaal tegen Lukashenko uitgesproken. Maar die vormen vitale infrastructuur en kunnen dus niet staken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:39 schreef luxerobots het volgende:
Loekasjenko probeert de zaak te laten escaleren, hij wil dat de Russen hem komen redden.
[ twitter ]
De mensen die hem nog steunen doen me veel aan Trumpsupporters denken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:39 schreef luxerobots het volgende:
Loekasjenko probeert de zaak te laten escaleren, hij wil dat de Russen hem komen redden.
[ twitter ]
Aanstellen van mensen die de verkiezingen vervalsten en geweld gebruikten. Hij wist er zelf niets van of zo?quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:42 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik denk, tenzij hij een burgeroorlog begint, dat hij in de toekomstige geschiedenis boeken door Belarussische auteur overwegend positief beschreven gaat worden met op het einde kritiek op onder meer economische stagnatie, een te stellige positie omtrent het Corona virus tijdens zijn laatste campagne en het aanstellen van mensen die zich schuldig hebben gemaakt aan het vervalsen van de verkiezingen en het toepassen van ongeoorloofd geweld. Daar durf ik best voor uit te komen.
Ik denk dat de beste man neutraal probeert te blijven eerlijk gezegd. Als Ruslandkenner en voormalige inwoner weet hij iig veel meer erover dan wij. Boven alles heeft hij ook het recht op een eigen mening. Mits hij de feiten niet verdraait. Ik zie hem eerst ds feiten geven en daarna zijn mening. En dat is volkomen toegestaan. Ook al stemt die mening ons soms niet gerust.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Aanstellen van mensen die de verkiezingen vervalsten en geweld gebruikten. Hij wist er zelf niets van of zo?
Daar is geen consensus over. Niemand weet precies in welke mate Lukashenko zelf liegt en in welke mate hij zelf wordt voorgelogen. Hij is al 20 jaar niet zelfstandig op straat geweest, dus dat er een verschil is tussen de realiteit waarin hij leeft en de realiteit van het volk is wel duidelijk. De meningen zijn verdeeld hoe groot dat verschil is. De meningen zijn er niet over verdeeld dat Ermoshina en Karaev aangepakt moeten worden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Aanstellen van mensen die de verkiezingen vervalsten en geweld gebruikten. Hij wist er zelf niets van of zo?
Ik vind nezalezhnost helemaal niet zo slim. Hij is zeker dommer dan hij zelf denkt dat hij is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:54 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Ik denk dat de beste man neutraal probeert te blijven eerlijk gezegd. Als Ruslandkenner en voormalige inwoner weet hij iig veel meer erover dan wij. Boven alles heeft hij ook het recht op een eigen mening. Mits hij de feiten niet verdraait. Ik zie hem eerst ds feiten geven en daarna zijn mening. En dat is volkomen toegestaan. Ook al stemt die mening ons soms niet gerust.
Dat lijkt dan niet heel erg goed te lukken. Meneer is consequent bezig met het omfloerst goedpraten van wat hopelijk de laatste stuiptrekkingen zijn van een dictatoriaal regime.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:54 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Ik denk dat de beste man neutraal probeert te blijven eerlijk gezegd.
Waarop baseer je deze vermeende autoriteit?quote:Als Ruslandkenner en voormalige inwoner weet hij iig veel meer erover dan wij.
Wat zijn 'feiten' waard wanneer je niet weet waar ze vandaan komen?quote:Boven alles heeft hij ook het recht op een eigen mening. Mits hij de feiten niet verdraait. Ik zie hem eerst ds feiten geven en daarna zijn mening. En dat is volkomen toegestaan. Ook al stemt die mening ons soms niet gerust.
Kom nou. Laten we niet zo op de man spelen. Of hij intelligent is of niet, is niet eens relevant. Als intelligentie een criterium was voor deelname viel sowieso de helft van de fokkers weg. Nog een ander deel viel weg als we eisen zouden stellen aan basiskennis.quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 23:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vind nezalezhnost helemaal niet zo slim. Hij is zeker dommer dan hij zelf denkt dat hij is.
En even conreet, wat weet hij dan dat wij hier niet weten?
Is hij een kloon van jou?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:05 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Kom nou. Laten we niet zo op de man spelen. Of hij intelligent is of niet, is niet eens relevant. Als intelligentie een criterium was voor deelname viel sowieso de helft van de fokkers weg. Nog een ander deel viel weg als we eisen zouden stellen aan basiskennis.
Wat hij wel heeft dat wij niet hebben is
Kennis van de taal, het land, en de gewoontes. Hij heeft in die contreien gewoond. Ook lang voor de recente crisis.
Hij geeft de feiten weer vanuit de Russischtalige wereld waar wij anders geen toegang toe hebben. Wij kunnen niet lezen, begrijpen, en bekijken zonder dat eerst vertaald/voorgekauwd wordt. Daarnaast geeft hij ons een context en samenvatting in zijn eigen ogen. Hier en daar doorspekt met zijn meningen. En dat mag.
Ik zie hem niet zo voor de propgandist aan waar jij hem van verwijt. Dat is tot nu toe nergens uit gebleken.
We hebben zeker onze vooroordelen over Rusland die ons door onze media zijn ingegeven. Hij probeert die alleen maar te temperen.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:32 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:40 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:41 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen onterecht opgepakt, ik zou deze kerel daar niet zonder meer bij willen rekenen.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 21:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Welk stukje tekst vind je eigenlijk het ergst?
Het is niet een autoriteit. We mogen allemaal zeker meepraten. Maar het is een verstandshouding.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat lijkt dan niet heel erg goed te lukken. Meneer is consequent bezig met het omfloerst goedpraten van wat hopelijk de laatste stuiptrekkingen zijn van een dictatoriaal regime.
[..]
Waarop baseer je deze vermeende autoriteit?
[..]
Wat zijn 'feiten' waard wanneer je niet weet waar ze vandaan komen?
De maan is van kaas! Zie hier, een feit.
Is dat voor recht gebleken? Ik weet zo net nog niet wat er gebeurd als ik aangifte ga doen tegen dat liedje. Ik durf er mijn geld in Nederland niet op in te zetten. Ik denk dat als in Duitsland iemand naar de rechter gaat dat ze het daar echt wel onder extremisme scharen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:13 schreef luxerobots het volgende:
Vrij onschuldig en in Nederland gewoon helemaal toegestaan.
Als die verwijten van troll zijn niet door de beugel mochten dan mogen ook deze van kloon zijn erbij. Niemand wordt gebaat door sulke nonsens. Dat is geen fatsoenlijke manier om met andere meningen om te gaan. Lijkt net alsof het bij jou eromm gaat andersdenkenden te weren of te bestrijden. Ook jij weet lang niet alles. Dat even benadrukt.quote:
Ik herinner mij nog wel een voorval dat op youtube een aantal jaar geleden stond van een jongeman die even in een wurggreep door een agent werd gezet omdat hij ze klootzakken noemde oid. Dat is indd strafbaar dus ze mochten hem oppakken. Maar hardhandig aangepakt. En wurggreep?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:16 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Is dat voor recht gebleken? Ik weet zo net nog niet wat er gebeurd als ik aangifte ga doen tegen dat liedje. Ik durf er mijn geld in Nederland niet op in te zetten. Ik denk dat als in Duitsland iemand naar de rechter gaat dat ze het daar echt wel onder extremisme scharen.
Goh, dan zijn er een hoop oppositievrouwen verdwenen. Tsepkalo zelf overigens heeft ook een gekke reis gemaakt. Eerst week hij uit naar Rusland. Toen naar Oekraine. En daarna pas naar Europa.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:26 schreef luxerobots het volgende:
De enige van de drie oppositievrouwen die nog in Wit-Rusland is, vertrekt ook naar het buitenland.
[ twitter ]
quote:
Hij? Er staat zij. Veronika. Tis een vrouw.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:30 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Goh, dan zijn er een hoop oppositievrouwen verdwenen. Tsepkalo zelf overigens heeft ook een gekke reis gemaakt. Eerst week hij uit naar Rusland. Toen naar Oekraine. En daarna pas naar Europa.
Tsepkalo heeft veel voor de IT sector gedaan, maar mij is nog onduidelijk welke rol hij de komende tijd kan spelen buiten de grenzen van Belarus.
Op de beelden die ik voorbij heb zien komen lijken die allemaal heel geforceerd.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mooi om te zien.
Pro-Loekasjenko protesten zijn hierbij vergeleken zielig.
Je ziet vooral ouderen. Ik denk ambtenaren die hun baan niet willen verliezen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:34 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Op de beelden die ik voorbij heb zien komen lijken die allemaal heel geforceerd.
Ik had het over uitraard over haar man Valerij, die op 14 juli 2020 door de centrale kieskomissie niet als presidentskandidaat werd geregistreerd.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:33 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Hij? Er staat zij. Veronika. Tis een vrouw.
Hie kan je een vpn dienst blokkeren als de gebruiker die reeds op zijn computer heeft genstalleerd?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:37 schreef Cyan9 het volgende:
VPN is dus ook niet echt meer een oplossing..
[ twitter ]
Is dat niet de kerel die werd opgepakt? Wie is de man van Svetlana dan? Want die was wel opgepakt las ik onlangs. Loopt het verhaal van het gezin Tsepkov op parallele lijnen? Beetje verwarrend geworden allemaal nu.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:39 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik had het over uitraard over haar man Valerij, die op 14 juli 2020 door de centrale kieskomissie niet als presidentskandidaat werd geregistreerd.
Deels, maar er zijn ook mensen die uit eigen overtuiging (of ook gewoon ordinaire financieele belangen) Lukashenko steunen. Sommige mensen zijn bang voor de revolutie, ze denken oprecht dat machten van buitenaf het land overnemen om de economie tot gronde te richten. De propaganda van Lukashenko is aantoonbaar grotendeels gelogen, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Alleen probeert Lukashenko (en de mensen om hem heen) die in zijn eigen belang uit te vergroten en aan te vullen met leugens.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:39 schreef Eindbaas_ het volgende:
Weet natuurlijk niet of het klopt MAAR oude ambetnaren kunnen bang zijn voor hun pensioen en daarom meedoen.
Geen idee, ik heb geen ervaring met VPN.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:40 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Hie kan je een vpn dienst blokkeren als de gebruiker die reeds op zijn computer heeft genstalleerd?
Ach so, jij was meer van de adblockers. Herinner me nu. Excuus.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:43 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb geen ervaring met VPN.
Nop, daar heb ik ook geen ervaring mee.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:44 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Ach so, jij was meer van de adblockers. Herinner me nu. Excuus.
Sergej en die zit nog in de cel. Net zoals Babarika en zijn zoon onder anderequote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:42 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Is dat niet de kerel die werd opgepakt? Wie is de man van Svetlana dan?
Ik denk dat je Tsepkalo bedoelt, maar ik denk dat iedereen samen bij zijn echtgenoot wil zijn. De enige reden dat sommige paren nu gescheiden zijn komt omdat er tussen sommige nu een gevangenismuur staat.quote:Loopt het verhaal van het gezin Tsepkov op parallele lijnen?
Ja, de oppositie is sterk anti-Rusland en Polen wil Wit-Rusland binnenvallen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:43 schreef nezalezhnost het volgende:
De propaganda van Lukashenko is aantoonbaar grotendeels gelogen, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in.
Doet me veel aan Trumpsupporters denken die ongeacht hoeveel idioterie hij blijft uitspuien alsnog dicht aan zijn kant staan. Door dik en dun. En ook van die complotgekken zoals Qanon die zelfs theorin ontwerpen om hem bij te staan. Dat het allemaal zo'n beloop kan nemen in Belarus is dan zeker niet zo verwonderlijk. Dat land valt me nog mee als je naar sommige gekte kijkt in andere delen van de wereld.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:43 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Deels, maar er zijn ook mensen die uit eigen overtuiging (of ook gewoon ordinaire financieele belangen) Lukashenko steunen. Sommige mensen zijn bang voor de revolutie, ze denken oprecht dat machten van buitenaf het land overnemen om de economie tot gronde te richten. De propaganda van Lukashenko is aantoonbaar grotendeels gelogen, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Alleen probeert Lukashenko (en de mensen om hem heen) die in zijn eigen belang uit te vergroten en aan te vullen met leugens.
Beetje China-achtige taferelen dus met die internetcensuur. Dan heb ik het liefst een brave Obama die zelfs netneutraliteit probeerde door te drukken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:51 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik denk dat het niet gaat lukken om VPN's totaal uit te bannen, maar het wordt nu wel moeilijker gemaakt en dus zal een deel van de bevolking geen toegang meer hebben tot bepaalde diensten. Goed opgeleide IT'ers zullen wel een uitweg vinden, maar degene die het zelf niet snappen en afhankelijk zijn van een handig neefje dat ergens een handleiding gedownload heeft zullen de meeste problemen ondervinden.
Kijk, dat is allemaal niet waar. Dat de oppositie (voor een deel) van buitenaf is gefinancieerd is iets wat je moeilijk kunt ontkennen. Waarom denk je, bijvoorbeeld, dat de Wagner groep een paar dagen voor de revolutie in Minsk aanwezig was? Denk je dat ze op doorreis waren?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, de oppositie is sterk anti-Rusland en Polen wil Wit-Rusland binnenvallen.
Ja en dan kun je discussieren hoe groot die kern is. Zelf heb ik het al stuiptrekkingen genoemt, dus ik ben van mening dat die kern behoorlijk klein is. Sommige mensen denken daar anders over en demontreren voor Lukashenko. Onder hun zie je ook een aantal mensen dat uit Oekraine is gevlucht toen daar de oorlog in Donbas begon. Die mensen zien de parallelen en willen niet nog een keer vluchten.quote:Er zit wel degelijk een kern van waarheid in.
Praat je nu over jezelf in meervoud? Dit is alweer ad hominem. En zelf kom je ook niet aan met nieuwe bronnen.quote:En jij bent beter op de hoogte dan wij allemaal.
Behalve dat Beltelecom behoorlijk faalt, anders had de revolutie zich niet voltrokken. Opzich heeft het land niet zo belang bij censuur omdat ze zich als klein land dan compleet isoleren. Alleen nu Lukashenko onder druk staat, zie je dat ze op dit gebied rare sprongen maken, waarmee ze veel onvrede creeeren bij de kapitaalkrachtige IT sector van het land.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:53 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Beetje China-achtige taferelen dus met die internetcensuur. Dan heb ik het liefst een brave Obama die zelfs netneutraliteit probeerde door te drukken.
Ik vermoed dat het een spelletje voor de bhne was, Loekasjenko dacht daarmee naar de kiezer goede sier te kunnen maken. Deze mannen mochten direct na de verkiezingen naar huis.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 00:57 schreef nezalezhnost het volgende:
Kijk, dat is allemaal niet waar. Dat de oppositie (voor een deel) van buitenaf is gefinancieerd is iets wat je moeilijk kunt ontkennen. Waarom denk je, bijvoorbeeld, dat de Wagner groep een paar dagen voor de revolutie in Minsk aanwezig was? Denk je dat ze op doorreis waren?
Nee, het is geen kern van waarheid. Dan snap je niet wat een kern van waarheid betekent. Dat het belangrijke, de kern, waar is.quote:Ja en dan kun je discussieren hoe groot die kern is. Zelf heb ik het al stuiptrekkingen genoemt, dus ik ben van mening dat die kern behoorlijk klein is. Sommige mensen denken daar anders over en demontreren voor Lukashenko. Onder hun zie je ook een aantal mensen dat uit Oekraine is gevlucht toen daar de oorlog in Donbas begon. Die mensen zien de parallelen en willen niet nog een keer vluchten.
De rode lijn in jouw verhaal is dat je de zaak positief naar Loekasjenko bijdraait.quote:Praat je nu over jezelf in meervoud? Dit is alweer ad hominem. En zelf kom je ook niet aan met nieuwe bronnen.
Maar hoe wordt Loekasjenko (ik noem hem voortaan L want die spelling is mij te lastig) erbij gebaat door Russische paramilitairen in zijn land te brengen voor de verkiezingen? Valt dat niet op? Worden mensen niet opgeschrikt? Hoe vergroot dit de steun en draagvlak voor hemzelf? Oftewel hoe zorgt dat dat zijn supporters trouw blijven en dat zijn tegenstanders wegblijven of zich bekeren?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het een spelletje voor de bhne was, Loekasjenko dacht daarmee naar de kiezer goede sier te kunnen maken. Deze mannen mochten direct na de verkiezingen naar huis.
[..]
Ik ondersteun die theorie niet, maar hij heeft dan ook goed gefaalt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het een spelletje voor de bhne was, Loekasjenko dacht daarmee goede sier te kunnen maken.
Ja, maar dat is waarschijnlijk om na hetgeen er gebeurde Poetin een handreiking te doen. Het is een gerucht, wat ik nadrukkelijk niet als feit wil presenteren, maar het gerucht gaat dat Makej uit wilde leveren aan Oekraine of anders minimaal met Rusland wilde onderhandelen. Het verhaal is dus dat Viktor Lukashenko een handreiking wilde doen aan Poetin en toen de uitlevering aan Rusland zelfstandig achter Makej om heeft georganiseerd.quote:Deze mannen mochten direct na de verkiezingen naar huis.
De kern is inmeninging van buitenaf. Door wie en in welke mate, dat is iets waar gretig over gelogen wordt, om zo de nationale coordinatie raad en de protestbeweging als vertegenwoordigers van het volk te ondermijnen.quote:[..]
Nee, het is geen kern van waarheid. Dan snap je niet wat een kern van waarheid betekent. Dat het belangrijke, de kern, waar is.
Natuurlijk doet hij dat. En dat verhaal praat ik niet na. Ik praat sowieso geen verhaal na.quote:Loekasjenko fabriceert zijn eigen verhaal.
Nee, ik probeer meer achtergrond te geven. Om het verhaal zo ongenuanceerd mogelijk uit te leggen, moet je de rol van een van de partijen wel overdreven negatief belichten.quote:[..]
De rode lijn in jouw verhaal is dat je de zaak positief naar Loekasjenko bijdraait.
Zeg ik niet. Waar heb je mij dat horen zeggen. Ik zeg ook niet dat het een kakkerlak is.quote:En niet door te zeggen dat hij fantastisch is.
Hoe maak ik de oppositie zwart en welk deel van de oppositie?quote:Maar wel door subtiel de oppositie zwart te maken en slechte kanten van Loekasjenko weg te poesten.
De kern is inmenging van buitenaf?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:09 schreef nezalezhnost het volgende:
De kern is inmeninging van buitenaf. Door wie en in welke mate, dat is iets waar gretig over gelogen wordt, om zo de nationale coordinatie raad en de protestbeweging als vertegenwoordigers van het volk te ondermijnen.
Sinds je hier gekomen bent roep je dat jij er meer vanaf weet dan Nederlanders (die de Nederlandse pers napraten) en dat jij hier bent voor de genuanceerdheid.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:09 schreef nezalezhnost het volgende:
Nee, ik probeer meer achtergrond te geven. Om het verhaal zo ongenuanceerd mogelijk uit te leggen, moet je de rol van een van de partijen wel overdreven negatief belichten.
Tja, het werd in ieder geval breed uitgemeten in de media. Dat had niet gehoeven. En ze zijn direct na de verkiezingen vrijgelaten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:07 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Maar hoe wordt Loekasjenko (ik noem hem voortaan L want die spelling is mij te lastig) erbij gebaat door Russische paramilitairen in zijn land te brengen voor de verkiezingen? Valt dat niet op? Worden mensen niet opgeschrikt? Hoe vergroot dit de steun en draagvlak voor hemzelf? Oftewel hoe zorgt dat dat zijn supporters trouw blijven en dat zijn tegenstanders wegblijven of zich bekeren?
Dat is de kern onder de protestbeweging. De kern onder het begin van de protesten, voordat de mensen zich massaal aansloten nadat de grootschalige verkiezingsfraude en het geweld duidelijk werd bestaat uit inmenging van buitenaf, mijns insziens.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:11 schreef luxerobots het volgende:
De kern is dat men Loekasjenko goed zat is.
Bronnen. Bronnen. Bronnen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:15 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat is de kern onder de protestbeweging. De kern onder het begin van de protesten, voordat de mensen zich massaal aansloten nadat de grootschalige verkiezingsfraude en het geweld duidelijk werd bestaat uit inmenging van buitenaf, mijns insziens.
Ik denk dat ik bij de weinige Nederlanders hoor die hier over mee kunnen praten zonder de Nederlandse/Westerse pers te raadplegen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Sinds je hier gekomen bent roep je dat jij er meer vanaf weet dan Nederlanders (die de Nederlandse pers napraten)
Juist op basis van feitenkennis kun je nuance aanbrengen. Correspondenten uit Moskou die het verschil niet weten tussen MZKT en de tractorfabriek, of die beweren dat Sushkevich de eerste president van Belarus is, hebben daar veel meer moeite mee.quote:en dat jij hier bent voor de genuanceerdheid.
En op welke en op hoeveel bronnen bazeer je dat?quote:Nou dat valt best tegen.
Je vergissen tussen twee productieplatformen is ook niet zo heel interessant.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:18 schreef nezalezhnost het volgende:
Juist op basis van feitenkennis kun je nuance aanbrengen. Correspondenten uit Moskou die het verschil niet weten tussen MZKT en de tractorfabriek, of die beweren dat Sushkevich de eerste president van Belarus is, hebben daar veel meer moeite mee.
Lees maar terug waar ik allemaal kritiek op heb. Daar bazzeer ik dat op.quote:En op welke en op hoeveel bronnen bazeer je dat?
De vraag is, waar vergissen ze zich nog meer in. Ik zeg niet dat mijn opinie de absolute waarheid is, maar staaf het dan aan een ander genuanceerd verhaal, of minimaal aan meerdere bronnen. Ik zie je niet veel meer moeite doen, dan op een twitter kanaal te kijken en vervolgens achter iedere zin die ik post een spook zoeken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je vergissen tussen twee productieplatformen is ook niet zo heel interessant.
Goed antwoord.quote:Lees maar terug waar ik allemaal kritiek op heb. Daar bazzeer ik dat op.
Het is vrij simpel. Jij kwam hier binnen en begon meteen te roepen dat jij genuanceerd en deskundig bent omdat je Russisch kan.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:25 schreef nezalezhnost het volgende:
De vraag is, waar vergissen ze zich nog meer in. Ik zeg niet dat mijn opinie de absolute waarheid is, maar staaf het dan aan een ander genuanceerd verhaal, of minimaal aan meerdere bronnen. Ik zie je niet veel meer moeite doen, dan op een twitter kanaal te kijken en vervolgens achter iedere zin die ik post een spook zoeken.
Ik kan niet enkel de Russische taal, ik heb door de jaren heen de nodige kennis opgebouwd over Belarus. Dat je wantrouwig bent richting nieuwkomers, daar kan ik inkomen. Maar je kunt mij niet geloofwaardig er van beschuldigen dat ik duidelijk een partij kies. Jij doet dat blijkbaar wel, waarbij het mij onduidelijk is voor wie je precies partij (duidelijk tegen Lukashenko, dat wel) kiest en op grond waarvan met welke redenen. Als jij een uiterste in het spectrum bekleed dan zal dat logischerwijze met mijn positie meer in het midden van het spectrum, net zoals mijn positie botst met de positie aan het andere uiteinde van het spectrum.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is vrij simpel. Jij kwam hier binnen en begon meteen te roepen dat jij genuanceerd en deskundig bent omdat je Russisch kan.
Die woorden onderschrijf ik ook, maar nu trek je eenzijdig argumenten uit mijn gehele betoog om dat als mijn betoog te betitelen. Onder andere het feit dat ik stel dat de revolutie zich heeft voltrokken en ik achter de nationale coordinatie raad en het volk sta, laat je achterwege. Want dat is niet welgevallig in een zielige aanvalspoging, waarin je pleit dat ik een aanhanger van Lukashenko ben en hier propaganda sta te verkondigen.quote:Maar vervolgens kom je telkens met verhalen dat het allemaal wel meevalt. Dat Loekasjenko niet dom is, geen kakkerlak is, geen omhooggevallen communist is. Dat het met de mishandelingen wel meeviel. Dat de Wit-Russische cel slechts vervelend en tijdelijk is. Dat een protestliedje heel erg is en over de rand is (geen verduidelijking wat er dan zo erg is).
Je vindt vooral jezelf heel goed. Maar laat maar weinig van je kennis zien.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:39 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik kan niet enkel de Russische taal, ik heb door de jaren heen de nodige kennis opgebouwd over Belarus.
Mensen die vinden dat ze slim zijn vinden zichzelf nogal vaak genuanceerd en van het midden.quote:Dat je wantrouwig bent richting nieuwkomers, daar kan ik inkomen. Maar je kunt mij niet geloofwaardig er van beschuldigen dat ik duidelijk een partij kies. Jij doet dat blijkbaar wel, waarbij het mij onduidelijk is voor wie je precies partij (duidelijk tegen Lukashenko, dat wel) kiest en op grond waarvan met welke redenen. Als jij een uiterste in het spectrum bekleed dan zal dat logischerwijze met mijn positie meer in het midden van het spectrum, net zoals mijn positie botst met de positie aan het andere uiteinde van het spectrum.
En ja. Dat vind ik oprecht.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:39 schreef nezalezhnost het volgende:
Want dat is niet welgevallig in een zielige aanvalspoging, waarin je pleit dat ik een aanhanger van Lukashenko ben en hier propaganda sta te verkondigen.
Ik probeer niet ijdel te zijn en ik heb nergens gepretendeerd over de absolute waarheid te beschikken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je vindt vooral jezelf heel goed.
Laat jij eens iets zien van je kennis.quote:Maar laat maar weinig van je kennis zien.
Wat maakt jouw denken dat dat betrekking op mij heeft?quote:Mensen die vinden dat ze slim zijn
Zolang jij maar de persoonlijke aanvallen achterwege laat kan ik je bijdrages zeker waarderen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is vrij simpel. Jij kwam hier binnen en begon meteen te roepen dat jij genuanceerd en deskundig bent omdat je Russisch kan.
Maar vervolgens kom je telkens met verhalen dat het allemaal wel meevalt. Dat Loekasjenko niet dom is, geen kakkerlak is, geen omhooggevallen communist is. Dat het met de mishandelingen wel meevalt. Dat de Wit-Russische celstraffen slechts vervelend en tijdelijk zijn. Dat een protestliedje heel erg is en over de rand is (geen verduidelijking wat er dan zo erg is). En nu weer dat de kern van de oppositie van buitenaf komt.
In plaats van je in bronnen in te lezen begin je een en dezelfde vragen die ik al uitgebreid heb beantwoord te herhalen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:50 schreef luxerobots het volgende:
En dan was ik het stokpaardje van @:nezalezhnost nog vergeten.
Loekasjenko heeft tijd nodig. Tijd om mensen te arresteren? Stakers te vervangen? Tijd om het internet er verder uit te gooien?
Voor wie? Voor jou? Jij wilt vuurwerk zien? Verspreid dan geruchten over de uitslagen in een willekeurig Afrikaans land en schiet met een sniper de andere kandidaat (een van de andere kandidaten dood).quote:Nee, tijd voor een gecontroleerde machtsoverdracht.
Alsof het nog niet lang genoeg duurt allemaal...
Dat mag je vinden. Het zou je sieren als je meer moeite zou doen om bronnen te zoeken en je in te lezen om mijn mening onderuit te halen op grond van kennis i.p.v. constant dezelfde rethoriek te proberen.quote:
Ik denk dat het probleem is dat jij selectief leest en dat je het waarom daarom nog niet hebt kunnen ontdekken.quote:Je probeert nog enigszins te zeggen dat je voor de oppositie bent. Maar als je dat gemeend had, had je wel verteld waarom.
Je ontwijkt vooral vragen door wedervragen te stellen en zijweggetjes te bewandelen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:56 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
In plaats van je in bronnen in te lezen begin je een en dezelfde vragen die ik al uitgebreid heb beantwoord te herhalen.
Weer zo'n zijweggetje.quote:Voor wie? Voor jou? Jij wilt vuurwerk zien? Verspreid dan geruchten over de uitslagen in een willekeurig Afrikaans land en schiet met een sniper de andere kandidaat (een van de andere kandidaten dood).
Nezalezhnost begon ermee dat Nederlanders de Nederlandse pers napraten, daarnaast begon hij met de niet-inhoudelijke aanval door te insinueren dat ik dom ben.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:53 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Zolang jij maar de persoonlijke aanvallen achterwege laat kan ik je bijdrages zeker waarderen.
Van kloon tot dom (hij dan) en meer van dat alles.
Dergelijke aanvallen heb ik niet geiniteerd, maar ik zal ze wel waar nodig van repliek voorzien. Degene die het hardste roept is niet degene die het gelijk daarom aan zijn zijde heeft. Deze hele beweging draait om transparantie om pluralisme, niet om met geweld een positie op te dringen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:53 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Zolang jij maar de persoonlijke aanvallen achterwege laat kan ik je bijdrages zeker waarderen.
Van kloon tot dom (hij dan) en meer van dat alles.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:01 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dergelijke aanvallen heb ik niet geiniteerd, maar ik zal ze wel waar nodig van repliek voorzien.
Ik probeer een discussie te voeren. Dit is geen verhoor, al wil je het zo doen lijken door constant je aanklacht te herhalen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 01:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je ontwijkt vooral vragen door wedervragen te stellen en zijweggetjes te bewandelen.
Waar je geen antwoord op hebt? Waarom wil jij een snel resultaat? Welk offer ben je bereid daarvoor te brengen?quote:[..]
Weer zo'n zijweggetje.
Dus ik heb dat nergens gezegd, maar jij voelt je wel aangevallen.quote:[..]
Nezalezhnost begon ermee dat Nederlanders de Nederlandse pers napraten, daarnaast begon hij met de niet-inhoudelijke aanval door te insinueren dat ik dom ben.
Maar was het ook inhoudelijker? Of was het vooral eenzijdiger?quote:Ik vond het gezelliger toen hij er nog niet was.
In plaats van in een discussie van kleuterschoolniveau te belanden, roep ik een ieder op -die uberhaupt in dergelijk gezeik geinteresseerd is- het gehele topic, inclusief voorgaande delen terug te lezen en een mening voorzichzelf te vormen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]Jij begon ermee.
Echt, voordat jij met al je talloze posts kwam was het inhoudelijker (want er werd niet op de man gespeeld) en gezelliger.
Ik moet wel dingen herhalen. Zodat jij je eigen patroon in kan zien.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:04 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik probeer een discussie te voeren. Dit is geen verhoor, al wil je het zo doen lijken door constant je aanklacht te herhalen.
Je insinueerde dat ik moest luisteren naar mensen zoals jij die meer weten.quote:Dus ik heb dat nergens gezegd, maar jij voelt je wel aangevallen.
Er was vooral minder propaganda.quote:Maar was het ook inhoudelijker? Of was het vooral eenzijdiger?
Dingen die eenzijdig jouw aanklacht ondersteunen?quote:
De kern van het begin van de protesten. Niet die van de huidige beweging.quote:Zodat jij je eigen patroon in kan zien.
- Loekasjenko heeft meer tijd nodig.
- De kern is dat de oppositie van buitenaf komt
Welke celstraf? Is de zitting al geweest of zit hij nog in voorarrest?quote:- Het protestliedje is vreselijk en over de rand, en celstraf eigenlijk wel prima
Dat heb ik zo niet gezegd. Misschien moet je het preciese citaat aanhalen.quote:- Wit-Russische celstraffen zijn slechts vervelend en tijdelijk
- Vlag van de oppositie kwam van de nazi's (terwijl hij in werkelijkheid al ouder is)
Dit heb ik al uitgebreid behandeld. Het lijkt voor jouw moeilijk om dingen op macroniveau te zien.quote:- Mishandelen door ordediensten niet structureel en slechts 100-200 mensen die zich misdragen hebben (ondertussen zijn er op n avond 5000 mensen gearresteerd en talloze verhalen, foto's en beelden van mishandeling en zelfs seksueel misbruik)
Waarom vertel je niet het hele verhaal, maar slechts een selectie, gedeeltelijk uit de context getrokken, om jouw aanklacht te ondersteunen?quote:En dit is nog maar een verzameling van wat je zoal zegt
Dus ik heb het niet gezegd? En niet naar mij, maar naar mensen zoals mij? Heb je die toevallig al buiten dit forum gezocht om jouw versie te staven?quote:[..]
Je insinueerde dat ik moest luisteren naar mensen zoals jij die meer weten.
En dat kun je beoordelen, omdat?quote:Er was vooral minder propaganda.
Bronnen graag.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:19 schreef nezalezhnost het volgende:
De kern van het begin van de protesten. Niet die van de huidige beweging.
Dat is mijn opinie, zoals ik al aanvankelijk had verteld. De cijfers die je gaat vinden, als je ze al gaat vinden, over de financiering van het begin van de protesten zullen net zo betrouwbaar zijn als de uitslagen van de verkiezing zelf.quote:
Jouw mening gebaseerd op onbetrouwbare pro-Loekasjenko cijfers. Wie had dat verwacht.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:23 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat is mijn opinie, zoals ik al aanvankelijk had verteld. De cijfers die je gaat vinden, als je ze al gaat vinden, over de financiering van het begin van de protesten zullen net zo betrouwbaar zijn als de uitslagen van de verkiezing zelf.
Niet gebaseerd op cijfers, maar op analyses. Maar ik dacht dat je naar bed was?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jouw mening gebaseerd op onbetrouwbare pro-Loekasjenko cijfers. Wie had dat verwacht.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:19 schreef nezalezhnost het volgende:
quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:23 schreef nezalezhnost het volgende:
Dat is mijn opinie, zoals ik al aanvankelijk had verteld. De cijfers die je gaat vinden, als je ze al gaat vinden, over de financiering van het begin van de protesten zullen net zo betrouwbaar zijn als de uitslagen van de verkiezing zelf.
O, nu gaat het opeens niet meer om de cijfers, maar analysesquote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:25 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Niet gebaseerd op cijfers, maar op analyses. Maar ik dacht dat je naar bed was?
Er zijn geen "de cijfers", maar de cijfers die je gaat vinden, als je ze al gaat vinden.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
[..]
O, nu gaat het opeens niet meer om de cijfers, maar analyses
Kun je alles belangrijks samenvatten dat hij daar te zeggen heeft? Wij kennen trouwens de taal niet. Dus iets geloven die we noch kunnen begrijpen noch bevestigen doen we ook niet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 03:59 schreef nezalezhnost het volgende:
Een interview van Radio Liberty met Pavel Latushko, lid van het presidium van de nationale coordinatie raad. Pavel Latushko geeft in dit interview in de Belarussische taal de temperatuur in de samenleving goed aan. Ik weet niet of hier Engelse ondertitels bij gevonden kunnen worden, maar ik denk dat dit vruchtbaarder is dan kijken naar propagandafilmpjes die olie op het vuur gooien.
Je posts lezen heel vervelend met die opgeknapte quotes.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 02:19 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dingen die eenzijdig jouw aanklacht ondersteunen?
[..]
[..]
Welke celstraf? Is de zitting al geweest of zit hij nog in voorarrest?
[..]
Dat heb ik zo niet gezegd. Misschien moet je het preciese citaat aanhalen.
[..]
Dit heb ik al uitgebreid behandeld. Het lijkt voor jouw moeilijk om dingen op macroniveau te zien.
[..]
Waarom vertel je niet het hele verhaal, maar slechts een selectie, gedeeltelijk uit de context getrokken, om jouw aanklacht te ondersteunen?
[..]
Dus ik heb het niet gezegd? En niet naar mij, maar naar mensen zoals mij? Heb je die toevallig al buiten dit forum gezocht om jouw versie te staven?
[..]
En dat kun je beoordelen, omdat?
Dat snap ik. Dat van die ondertitels was als iemand, misschien iets handiger daarmee als mij die gevonden kan krijgen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 04:10 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Kun je alles belangrijks samenvatten dat hij daar te zeggen heeft? Wij kennen trouwens de taal niet. Dus iets geloven die we noch kunnen begrijpen noch bevestigen doen we ook niet.
https://t.me/pul_1/1346?embed=1quote:Президент: "Как мы и предполагали, все идет по плану цветных революций с возбуждением внутриполитической ситуации в стране. Оригинальность и особенность ситуации состоит в том, что подключен внешний фактор, что бывает не всегда. Обычно они раскручивают внутри, свергают действующую власть. Но поскольку власть у нас на месте, жестко сопротивляется, подключили внешний фактор"
De president: "Zoals we al hadden voorspeld, alles loopt volgens het plan van de kleurrevoluties met het opwekken van de interne politieke situatie in het land. De organaliteit en de bijzonderheid van de situatie bestaat uit het inschakelen van een externe factor, wat niet altijd het geval is. Normaal wordt alles van binnenuit omgeworpen, men werpt de huidige macht omver. Maar gezien het feit dat de macht bij ons op zijn plaats is en hard de weerstand biedt, moeter wel een externe factor zijn ingeschakeld.:
Поручение министру обороны и командующему Западным оперативным командованием: Защитить прежде всего западную жемчужину Беларуси с центром в Гродно. С принятием самых жестких мер по защите территориальной целостности нашей страны.
Opdracht aan de minister van defensie en de commandovoerder van het Westerse operatibe commando: Het bechermen van de hele westerse schat van Belarus met het centrum in Grodno. En het nemen van de hardst mogelijke maatregelen ter bescherming van de terriotoriale integriteit van ons land.
Hiervoor gaan ze waarschijnlijk ook geen contact opnemen met Tichanovskaja. Of ze spreken met Tsepkalo of met het presidium van de nationale coordinatie raad, of met allebei.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 10:21 schreef luxerobots het volgende:
AD: Poetin wil dialoog tussen demonstranten en regime
De oppositie wil al langer de dialoog, maar het is Loekasjenko die het geweigerd heeft...
De eigen bevolking natuurlijk. Oh wacht, ik bedoel eigenlijk: de buitenlandse agitatoren die de bevolking ophitsenquote:
Goed verhaal.. doen we niks mee.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 20:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ondertussen in Belarus:
Lukashenko is een leider, iemand die geeft om zijn volk. Een leider die zijn land verdedigt tegen agressieve elementen.
Hoe anders is Nederland, een land dat al decennia zucht onder de bezetting door Washington en geen enkele weerstand biedt.
In de tweede wereldoorlog werden we ook binnen enkele dagen onder de voet gelopen. Onze leiders heulen met de vijand en verdedigen zich niet. Merkel wordt afgeluisterd door Washington en onderneemt geen enkele actie.
Misschien moeten we onze rood-wit-blauwe vlag veranderen in een vlag met uitsluitend wit? Dat past veel beter bij Nederland.
Lukashenko zwicht niet en wenst niet onder het juk van Washington te leven, zoals hier het geval, in Duitsland nu ook en sinds kort ook in Oekraine.
Een leider is iemand die zich inzet voor zijn volk en niet voor een vreemd volk. Een leider is iemand die zich inzet voor zijn land, zijn grond en dit niet weggeeft en zich niet laat chanteren door bijvoorbeeld Washington of welk ander vijandig volk dan ook.
Rutte is geen leider van het Nederlandse volk, hij voldoet immers volstrekt niet aan deze principes.
Leve Belarus. Vrijheid voor Belarus, autonomie voor Belarus. Leve Lukashenko!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hadden wij maar een leider zoals Lukashenko in plaats van een stroman van Washington die echt niets voor ons volk en ons land doet.
Loekasjenko is niets meer dan de b**** van Poetin. Als hij eenmaal van het podium verdwijnt is Poetin natuurlijk bang dat zijn vervanging veel minder met Rusland zal samenwerken of zelfs pro-westers zal zijn, Daarnaast is het feit dat L zolang aan de macht kan blijven en als een dictator kan fungeren een soort van spiegelbeeld voor Poetin, die daardoor zich meer gerust voelt om zijn eigen land te regeren. Want hij kan dan van de fouten leren en de successen nabootsen. Het ten val brengen van L zou ervoor kunnen zorgen dat Poetin beseft dat ook zijn dictatuur op losse schroeven staat.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 20:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ondertussen in Belarus:
Lukashenko is een leider, iemand die geeft om zijn volk. Een leider die zijn land verdedigt tegen agressieve elementen.
Hoe anders is Nederland, een land dat al decennia zucht onder de bezetting door Washington en geen enkele weerstand biedt.
In de tweede wereldoorlog werden we ook binnen enkele dagen onder de voet gelopen. Onze leiders heulen met de vijand en verdedigen zich niet. Merkel wordt afgeluisterd door Washington en onderneemt geen enkele actie.
Misschien moeten we onze rood-wit-blauwe vlag veranderen in een vlag met uitsluitend wit? Dat past veel beter bij Nederland.
Lukashenko zwicht niet en wenst niet onder het juk van Washington te leven, zoals hier het geval, in Duitsland nu ook en sinds kort ook in Oekraine.
Een leider is iemand die zich inzet voor zijn volk en niet voor een vreemd volk. Een leider is iemand die zich inzet voor zijn land, zijn grond en dit niet weggeeft en zich niet laat chanteren door bijvoorbeeld Washington of welk ander vijandig volk dan ook.
Rutte is geen leider van het Nederlandse volk, hij voldoet immers volstrekt niet aan deze principes.
Leve Belarus. Vrijheid voor Belarus, autonomie voor Belarus. Leve Lukashenko!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hadden wij maar een leider zoals Lukashenko in plaats van een stroman van Washington die echt niets voor ons volk en ons land doet.
Op dit moment natuurlijk wel. Maar je kunt niet stellen dat hij al jaren lang het schoothondje van Poetin is. De relatie met Poetin is natuurlijk wel altijd meer gespannen geweest dan met Jeltsin, maar Lukashenko heeft eigenlijk altijd wel weerstand geboden tegen Putin en hij is daarbij ook te ver gegaan.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 20:27 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Loekasjenko is niets meer dan de b**** van Poetin.
Dat is natuurlijk een vrees en die voedingsbodem moet natuurlijk niet gevoed worden. Daarom ben ik ook niet zo blij met wat onhandige uitspraken van Veronika Tsepkalo (in het Engels):quote:Als hij eenmaal van het podium verdwijnt is Poetin natuurlijk bang dat zijn vervanging veel minder met Rusland zal samenwerken of zelfs pro-westers zal zijn,
Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Dit is een stelling die in Rusland breed wordt gedragen, maar niet door de generaties die in een onafhankelijk Belarus geschiedenisles hebben gehad.quote:Met Belarus echter stamt het volk vrijwel letterlijk van de Russen af
Dat wel en dat heeft zeker invloed gehad op het eigen nationale idee, als ook op de taal.quote:en daarnaast waren ze gewoon deel van Rusland voor hele eeuwen achter elkaar.
Het volk heeft in 1991 niet gekozen. Het volk heeft pas in 1994 en 1996 gekozen.quote:Je kan stellen dat Belarus in het jaar 1991 de verkeerde kant op ging. Er waren blijkbaar veel te veel mensen die sympathie hadden met Rusland en een afscheiding in enkel naam wilde hebben.
Ik denk dat niemand in de jaren 90 de opkomst van Poetin had voorzien. De economie bewaren mede met goede betrekkingen met Jeltsin die hervormingsgezind was, leek zo gek nog niet.quote:En juist dt deden ze blijkbaar fout. Want er zou blijkbaar dat deze kans zich nooit meer zou voordoen om finaal Rusland af te wimpelen.
Je kunt dat niet eenzijdig als succesverhaal betitelen. Plus dat zeker in Estland en Letland de nazi's door vele als bevrijders en het rode leger als bezetters word gezien. Terwijl in Belarus het rode leger als bevrijder wordt gezien en als hereniger van het land dat een einde maakte aan de Poolse bezetting van het Westen van Belarus.quote:Terwijl landen als Estland en Litouwen de gelegenheid volop benutten om zich in alles zodanig af te scheiden dat er geen enkele hereniging meer mogelijk zou zijn,
Wat? Geen eigen parlament? Weet je het zeker?quote:Ze stelde niet alleen iemand aan die een sympathisant was van het Kremlin, maar ook soortgelijke bevoegdheden en macht uit mocht voeren. Je moet ook beseffen dat dit alles ook mogelijk was enkel en alleen omdat het hier nog het prille begin was, en Belarus nog geen eigen parlement had
Lukashenko heeft dan ook veel voor het land gedaan en de corruptie keihard aangepakt. Dat hij nu uitgespeeld is, betekent niet dat dat altijd al zo was.quote:of andere bestaande constructies om hen de weg te wijzen en te behoeden voor tragische vergissingen. Daarnaast was het volk enigszins goedgelovig en ze vestigden vertrouwen in L.
Nu is dat nog maar een kwestie van maanden.quote:Dus de vraag is dan, hoe lang duurt het nog voordat de jongeren hun wil krijgen? En hoe moeten ze dit precies najagen?
Je zal hetzelfde moeten doen bij de militairen en politie.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 21:55 schreef luxerobots het volgende:
Wit-Russische politie filmt gezichten van demonstrerende vrouwen. Als Loekasjenko niet valt, kunnen deze demonstranten door gezichtsherkenningssoftware nog wel eens hele grote problemen krijgen.
[ twitter ]
Ik denk dat het vooral intimidatie is om te voorkomen dat mensen gaan protesteren.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 21:55 schreef luxerobots het volgende:
Wit-Russische politie filmt gezichten van demonstrerende vrouwen. Als Loekasjenko niet valt, kunnen deze demonstranten door gezichtsherkenningssoftware nog wel eens hele grote problemen krijgen.
[ twitter ]
Zonder bronnen in het Kremlin tegen te spreken: meer Russische activiteiten aan hun westfront is in eerste instantie een reactie op de NAVO die hun oostgrens nu ook versterkt hebben. Daar kun je niet direct steun voor Lukashenko uit afleiden, ook zonder steun voor Lukashenko in het Kremlin had je deze reactie gezien.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 22:17 schreef luxerobots het volgende:
De Russen gaan er vanuit dat Loekasjenko de storm voorlopig overleeft en ondersteunen hem. Na de verkiezingen zijn er verschillende Russische vliegtuigen aangekomen in Wit-Rusland. Eentje dat gebruikt wordt door FSB-agenten. En drie militaire vliegtuigen.
Een vliegtuig sturen met FSB-personeel en drie militaire vliegtuigen sturen zie jij niet als steun?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 22:55 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Zonder bronnen in het Kremlin tegen te spreken: meer Russische activiteiten aan hun westfront is in eerste instantie een reactie op de NAVO die hun oostgrens nu ook versterkt hebben. Daar kun je niet direct steun voor Lukashenko uit afleiden, ook zonder steun voor Lukashenko in het Kremlin had je deze reactie gezien.
Sowieso als het Kremlin nu richting Lukashenko neigt, denk ik dat het te vroeg is om dat als definitieve steun te zien.
Ik zie het vooral als Russische geopolitieke belangen veilig stellen, niet noodzakelijk als invloed op de interne Belarussische politiek.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 22:58 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een vliegtuig sturen met FSB-personeel en drie militaire vliegtuigen sturen zie jij niet als steun?
Wat schreef ik nou?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 22:59 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik zie het vooral als Russische geopolitieke belangen veilig stellen, niet noodzakelijk als invloed op de interne Belarussische politiek.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 22:17 schreef luxerobots het volgende:
Via Wit-Rusland kunnen Polen en de Baltische staten van elkaar afgesneden worden. Wat dat betreft is Wit-Rusland militair en geografisch te belangrijk om te verliezen.
https://www.reuters.com/a(...)ources-idUSKBN25H1MA
Hij wordt letterlijk gesteund. Waar heb je het dan over?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:03 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Precies, geen reden om automatisch uit te gaan voor steun aan Lukashenko.
Polen deelt een grens met Litouwen, moest zelf gaan kijken. Niet beoaald groot relatief gezien, maar die is er wel.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 22:17 schreef luxerobots het volgende:
De Russen gaan er vanuit dat Loekasjenko de storm voorlopig overleeft en ondersteunen hem. Na de verkiezingen zijn er verschillende Russische vliegtuigen aangekomen in Wit-Rusland. Eentje dat gebruikt wordt door FSB-agenten. En drie militaire vliegtuigen.
Via Wit-Rusland kunnen Polen en de Baltische staten van elkaar afgesneden worden. Wat dat betreft is Wit-Rusland militair en geografisch te belangrijk om te verliezen.
https://www.reuters.com/a(...)ources-idUSKBN25H1MA
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |