abonnement Unibet Coolblue
pi_193604018
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/

[ Bericht 87% gewijzigd door potjecreme op 12-06-2020 18:15:22 ]
pi_193604152
gewoon kopen jongens yolo!
  vrijdag 12 juni 2020 @ 18:48:26 #3
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_193604637
Ik zie inderdaad al meer aanbod op mijn zoekopdrachten. Dus ja, de markt wordt beter. Voor kopers.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_193611257
Ik zie ook niet hoe de huizenmarkt ongemoeid kan blijven bij een enorme economische crisis. Minder geld en meer onzekerheid gaat er onherroepelijk toe leiden dat mensen voorzichtiger worden met het bieden op een huis. En zodra de markt iets gaat dalen worden ze nog voorzichtiger, wat de prijzen nog verder drukt.

En dat er krapte op de markt is, is waar. Maar dat is geen garantie dat de prijzen niet kunnen dalen. Ook op het dieptepunt de laatste woningmarktcrisis in 2013 was er krapte op de markt, weliswaar minder krapte doen nu, maar wel krapte. En toen daalden de prijzen ook fors.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 13 juni 2020 @ 09:42:58 #5
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_193611558
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 18:48 schreef Andromache het volgende:
Ik zie inderdaad al meer aanbod op mijn zoekopdrachten. Dus ja, de markt wordt beter. Voor kopers.
Ik merk ook dat de huizen ook iets langer te koop staan bij mijn zoekopdrachten.
pi_193613093
Op mijn criteria max 125.000, vrijstaand en een perceel vanaf 1000m2 kom ik helaas nog weinig tegen.

Ik wacht nog even af. Klappen gaan nog wel komen. Duurt alleen ff. Bij bedrijfsruimtes zie ik trouwens al een flinke toename in het aanbod.
pi_193613162
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:01 schreef tstile het volgende:
Op mijn criteria max 125.000, vrijstaand en een perceel vanaf 1000m2 kom ik helaas nog weinig tegen.

Ik wacht nog even af. Klappen gaan nog wel komen. Duurt alleen ff. Bij bedrijfsruimtes zie ik trouwens al een flinke toename in het aanbod.
Wij zitten in dezelfde vijver te vissen. Kan niet meer lang duren voor we beet hebben!
pi_193613829
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:01 schreef tstile het volgende:
Op mijn criteria max 125.000, vrijstaand en een perceel vanaf 1000m2 kom ik helaas nog weinig tegen.

Ik wacht nog even af. Klappen gaan nog wel komen. Duurt alleen ff. Bij bedrijfsruimtes zie ik trouwens al een flinke toename in het aanbod.
Wel met zwembad en sauna toch? Anders zit je vrij hoog met je budget
Alpha kenny one
  zaterdag 13 juni 2020 @ 13:32:39 #9
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193614001
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:01 schreef tstile het volgende:
Op mijn criteria max 125.000, vrijstaand en een perceel vanaf 1000m2 kom ik helaas nog weinig tegen.

Ik wacht nog even af. Klappen gaan nog wel komen. Duurt alleen ff. Bij bedrijfsruimtes zie ik trouwens al een flinke toename in het aanbod.
125k? Das veel te veel man, je wordt afgezet. Max 75k en anders zijn het oplichters
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193614451
https://www.rtlnieuws.nl/(...)krente-huizenprijzen

Wat een negativiteit overal zeg. De rente is nog steeds harstikke laag, dus ik zie niet een hele grote crash, of ben ik naar wat naief in? :?
pi_193614489
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 14:16 schreef skrn het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)krente-huizenprijzen

Wat een negativiteit overal zeg. De rente is nog steeds harstikke laag, dus ik zie niet een hele grote crash, of ben ik naar wat naief in? :?
Zal het nu ook niet een selffulfilling prophecy worden? Men verwacht een daling in huizenprijzen waarop kopers wachten en verkopers nog snel willen cashen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193614847
Ja, ik wil ook nog eventjes cashen.
pi_193614879
Kleine correctie is niks mis mee toch. Gewoon ff gezond wat stoom uit de markt

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2020 15:06:16 ]
pi_193615095
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 14:19 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Zal het nu ook niet een selffulfilling prophecy worden? Men verwacht een daling in huizenprijzen waarop kopers wachten en verkopers nog snel willen cashen?
Net als bij de vorige crisis.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 15:34:42 #15
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193615143
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 14:16 schreef skrn het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)krente-huizenprijzen

Wat een negativiteit overal zeg. De rente is nog steeds harstikke laag, dus ik zie niet een hele grote crash, of ben ik naar wat naief in? :?
Ik snap het ook niet hoor. Geen idee waarom de markt nu opeens zou klappen.
pi_193616711
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 14:16 schreef skrn het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)krente-huizenprijzen

Wat een negativiteit overal zeg. De rente is nog steeds harstikke laag, dus ik zie niet een hele grote crash, of ben ik naar wat naief in? :?
denk inderdaad dat de huidige ontwikkelingen in de wereld goed zijn voor de huizenprijzen

snap de heisa ook niet, het is niet alsof er op allerlei fronten een crisis is

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2020 18:03:53 ]
  zaterdag 13 juni 2020 @ 18:42:15 #17
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193617073
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:01 schreef tstile het volgende:
Op mijn criteria max 125.000, vrijstaand en een perceel vanaf 1000m2 kom ik helaas nog weinig tegen.

Ik wacht nog even af. Klappen gaan nog wel komen. Duurt alleen ff. Bij bedrijfsruimtes zie ik trouwens al een flinke toename in het aanbod.
:') droom lekker verder :')
pi_193617285
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 14:16 schreef skrn het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)krente-huizenprijzen

Wat een negativiteit overal zeg. De rente is nog steeds harstikke laag, dus ik zie niet een hele grote crash, of ben ik naar wat naief in? :?
Lijkt me ook nog wat aan de vroege kant, de economische crisis moet nog beginnen. Tussen dat moment en vrije val van de huizenprijzen zit normaal gesproken wel ruime tijd. Kan zo 2 tot 3 jaar duren, voordat je serieuze prijsdalingen ziet.
pi_193617585
Het is moeilijk te zeggen hoe diep de crisis zal zijn en hoelang.
pi_193617856
Volgens mij kon er sowieso echt wel wat vanaf, ik zie al eengezinswoningen voor bijna een half miljoen gaan. En dat dan gewoon in een doorsnee dorp in de randstad. Dat kan toch niet, waar komt dat geld vandaan?
pi_193618292
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 14:16 schreef skrn het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)krente-huizenprijzen

Wat een negativiteit overal zeg. De rente is nog steeds harstikke laag, dus ik zie niet een hele grote crash, of ben ik naar wat naief in? :?
Maar de rentes zijn wel weer licht aan het stijgen.
pi_193618404
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 20:03 schreef Daboman het volgende:
Volgens mij kon er sowieso echt wel wat vanaf, ik zie al eengezinswoningen voor bijna een half miljoen gaan. En dat dan gewoon in een doorsnee dorp in de randstad. Dat kan toch niet, waar komt dat geld vandaan?
https://wtfhappenedin1971.com/

misschien heb je hier wat aan
pi_193618832
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 20:48 schreef aTypisch het volgende:

[..]

https://wtfhappenedin1971.com/

misschien heb je hier wat aan
Daaruit blijkt eigenlijk vooral dat mensen het juist niet zouden moeten kunnen betalen. En dat zou de prijzen omlaag drijven. Maar dat gebeurt niet. En zomaar een schuld aangaan kon ook niet, als ik zie wat voor boekwerk aan papier ik bij m'n bank moest inleveren.
pi_193619016
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 20:03 schreef Daboman het volgende:
Volgens mij kon er sowieso echt wel wat vanaf, ik zie al eengezinswoningen voor bijna een half miljoen gaan. En dat dan gewoon in een doorsnee dorp in de randstad. Dat kan toch niet, waar komt dat geld vandaan?
Een stel dat allebei werkt en een prima baan heeft kan makkelijk 500K lenen hoor
pi_193619059
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 21:25 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Een stel dat allebei werkt en een prima baan heeft kan makkelijk 500K lenen hoor
Ja als je beiden 50.000 euro per jaar verdiend wel ja.
pi_193619102
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 21:25 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Een stel dat allebei werkt en een prima baan heeft kan makkelijk 500K lenen hoor
lol
pi_193619117
nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2020 21:32:13 ]
pi_193619139
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 21:25 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Een stel dat allebei werkt en een prima baan heeft kan makkelijk 500K lenen hoor
Mits er geen studieschuld oid in het spel is.

Huizenmarkt gaat nog steeds Cals een malle. We zijn op zoek en kijken regelmatig op Funda. Als een huis er een maand op staat is het lang.
pi_193619210
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 21:25 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Een stel dat allebei werkt en een prima baan heeft kan makkelijk 500K lenen hoor
Hmm. Ik heb op de site van Rabobank 2x een modaal inkomen ingevuld (voor 2020 vastgesteld op 36.500 euro. Ik kwam uit op een bedrag van 377k.

Zie https://www.rabobank.nl/p(...)hypotheek-berekenen/

Dan kom je zonder studieschuld nog 123k tekort.
pi_193619599
Een prima baan is niet modaal, maar zeker anderhalf modaal. Ja, dan kun je met zijn 2en richting de 5 ton lenen.
pi_193620483
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 21:59 schreef skrn het volgende:
Een prima baan is niet modaal, maar zeker anderhalf modaal. Ja, dan kun je met zijn 2en richting de 5 ton lenen.
Bizar. Dan blijft de huizenmarkt wel in stand ja.. De hoge prijzen..
Love is in the air!
pi_193621108
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 20:38 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Maar de rentes zijn wel weer licht aan het stijgen.
Nee hoor, of bedoel je die aanpassing rond eind maart toen de kredietverstrekkers er 0,2 procentpunt bijdeden wegens het grote aantal oversluiters/middelaar?

Zelf beweerden ze dat dat zou komen omdat de 10jaars nl-obligatierente gestegen was, maar dat was onzin omdat die aanpassing heel tijdelijk was.. Die 10jaarsrente stond toen op exact hetzelfde punt als dat hij eind januari 2020 al stond (initieel was daarna de rente verder gezonken, wat toen overigens geen daling van de hypotheekrentes betekende, en ein maart weer hersteld naar het oorspronkelijk niveau)...


Een stijgende rente zou om veel redenen juist erg wenselijk zijn, maar momenteel is dat eerder niet reëel om je kaarten daarop te zetten...
Te vrezen valt eerder dat de rente structureel laag blijft, ook de komende jaren.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_193621729
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 21:59 schreef skrn het volgende:
Een prima baan is niet modaal, maar zeker anderhalf modaal. Ja, dan kun je met zijn 2en richting de 5 ton lenen.
Maar dat is toch niet voor iedereen weggelegd?
pi_193621838
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 23:43 schreef Daboman het volgende:

[..]

Maar dat is toch niet voor iedereen weggelegd?
Niet iedereen maar toch wel een relatief grote groep. De een als docent op het VWO, de ander als projectleider bij een middelgroot bedrijf en je komt er wel.
pi_193622179
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 23:43 schreef Daboman het volgende:

[..]

Maar dat is toch niet voor iedereen weggelegd?
Een huis van 5 ton is ook niet voor iedereen weggelegd, lijkt me.
  zondag 14 juni 2020 @ 00:29:44 #36
33189 RM-rf
1/998001
pi_193622308
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 23:43 schreef Daboman het volgende:

[..]

Maar dat is toch niet voor iedereen weggelegd?
Een koophuis is altijd enkel mogelijk voor mensen die het kunnen betalen.

In 1970 woonde slechts 10% van de huishoudens in een koopwoning.
Dat is nu al gestegen naar 60%, maar waarschijnlijk is het realistisch te stellen dat een verdere stijging niet mogelijk of reëel is.


Bv mensen met een grote inkomens-onzekerheid kunnen beter niet kopen... Daarvoor zou huren waarschijnlijk een lager risico betekenen... Wel zou dat betekenen dat de beschikbaarheid van huurwoningen vergroot moet worden en dat is bv op de Nederlandse huizenmarkt en groter probleem....
Het is bijna eenvoudiger een hypotheekkrediet te krijgen dan een huurwoning... Maar met een krediet hebben die mensen ook een risico, dat ze vaak niet dragen kunnen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_193623726
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:29 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Een koophuis is altijd enkel mogelijk voor mensen die het kunnen betalen.

In 1970 woonde slechts 10% van de huishoudens in een koopwoning.
Dat is nu al gestegen naar 60%, maar waarschijnlijk is het realistisch te stellen dat een verdere stijging niet mogelijk of reëel is.


Bv mensen met een grote inkomens-onzekerheid kunnen beter niet kopen... Daarvoor zou huren waarschijnlijk een lager risico betekenen... Wel zou dat betekenen dat de beschikbaarheid van huurwoningen vergroot moet worden en dat is bv op de Nederlandse huizenmarkt en groter probleem....
Het is bijna eenvoudiger een hypotheekkrediet te krijgen dan een huurwoning... Maar met een krediet hebben die mensen ook een risico, dat ze vaak niet dragen kunnen.
Goede post, het is inderdaad te bereikbaar voor mensen die dat niet verantwoord kunnen betalen.
Juist nu er zoveel banen op het spel staan zouden mensen risicovolle maandelijkse financiele verplichtingen tot een minimum moeten beperken.
Hopelijk zorgen de vele ontslagen en de daarbij grote groep mensen die in de schuldsanering terecht komen binnenkort voor een verandering.
  Moderator zondag 14 juni 2020 @ 08:18:58 #38
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193623779
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 23:51 schreef skrn het volgende:

[..]

Niet iedereen maar toch wel een relatief grote groep. De een als docent op het VWO, de ander als projectleider bij een middelgroot bedrijf en je komt er wel.
Met 2x een uitvoerende functie bij een gemeente, lukt dat ook.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193623863
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 23:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Nee hoor, of bedoel je die aanpassing rond eind maart toen de kredietverstrekkers er 0,2 procentpunt bijdeden wegens het grote aantal oversluiters/middelaar?

Zelf beweerden ze dat dat zou komen omdat de 10jaars nl-obligatierente gestegen was, maar dat was onzin omdat die aanpassing heel tijdelijk was.. Die 10jaarsrente stond toen op exact hetzelfde punt als dat hij eind januari 2020 al stond (initieel was daarna de rente verder gezonken, wat toen overigens geen daling van de hypotheekrentes betekende, en ein maart weer hersteld naar het oorspronkelijk niveau)...


Een stijgende rente zou om veel redenen juist erg wenselijk zijn, maar momenteel is dat eerder niet reëel om je kaarten daarop te zetten...
Te vrezen valt eerder dat de rente structureel laag blijft, ook de komende jaren.
Ik zie bij mijn hypotheekboer een verhoging van 0,05% sinds eind mei.. geen idee hoe dat bij andere banken is
pi_193623973
Maar wie loopt minder risico. Iemand met een slechte baan in een koop appartement van 150k of een stel met goede banen in een koopwoning van 350k...

Diegene met slechte baan kan bij baanverlies en terugval naar de bijstand misschien wel gewoon zo'n koop appartement aanhouden.
pi_193623999
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:02 schreef tstile het volgende:
Maar wie loopt minder risico. Iemand met een slechte baan in een koop appartement van 150k of een stel met goede banen in een koopwoning van 350k...

Diegene met slechte baan kan bij baanverlies en terugval naar de bijstand misschien wel gewoon zo'n koop appartement aanhouden.
een eigen huis is vermogen, en dat mag je niet hebben in de bijstand..
pi_193624084
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:08 schreef Lafoy het volgende:

[..]

een eigen huis is vermogen, en dat mag je niet hebben in de bijstand..
Volgens mij wel als je nog een (aanzienlijke) eigen woningschuld hebt.
pi_193624111
Wat ook een rol kan spelen in de waardeontwikkeling van huizen is dat de vermogensrendementsheffing in 2022 wordt aangepast en hypotheekschulden niet meer 1-op-1 weggestreept kunnen worden tegen het eigen vermogen. In plaats daarvan wordt iets meer dan de helft weggestreept. Ook de vermogensrendementsheffing neemt explosief toe voor beleggers in 2022 wat dus betekent dat een hoop vastgoed flink lager zal renderen voor pandjesmelkers. Beleggingsobjecten zullen hierdoor in waarde dalen wat zich op termijn ook zal uitstralen naar de huurprijzen in de particuliere sector wat ook een concurrerend effect heeft op de prijzen omdat minder mensen genoodzaakt zijn om te kopen.

Een ander effect is echter dat door de massale interventies van de centrale banken de inflatie kan oplopen (dat wordt in ieder geval beweerd door doorgewinterde economen) en dat mensen die al een huis hebben spekkoper zijn en de inflatie de hypotheekschuld "aflost".
One man's trash, another man's treasure.
pi_193624182
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 08:08 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Goede post, het is inderdaad te bereikbaar voor mensen die dat niet verantwoord kunnen betalen.
Juist nu er zoveel banen op het spel staan zouden mensen risicovolle maandelijkse financiele verplichtingen tot een minimum moeten beperken.
Hopelijk zorgen de vele ontslagen en de daarbij grote groep mensen die in de schuldsanering terecht komen binnenkort voor een verandering.
Je hebt echt een verkeerd beeld hoe het werkt. De meeste mensen kunnen hypotheek-lasten PRIMA betalen en dat bleek ook in de vorige crisis. Nederlanders zijn erg trouw in het betalen van hun hypotheek.

En wat is het alternatief? Van een huis van 4 ton naar een huis van 2,5 ton gaan en dan 300 euro per maand besparen op maandlasten? Er zijn makkelijkere manieren om maandlasten te drukken.

Grootste risico is in een periode van waardedaling uit elkaar gaan terwijl je het huis niet op 1 salaris kan betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door skrn op 14-06-2020 10:58:41 ]
pi_193624431
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:23 schreef Arkai het volgende:
Wat ook een rol kan spelen in de waardeontwikkeling van huizen is dat de vermogensrendementsheffing in 2022 wordt aangepast en hypotheekschulden niet meer 1-op-1 weggestreept kunnen worden tegen het eigen vermogen. In plaats daarvan wordt iets meer dan de helft weggestreept. Ook de vermogensrendementsheffing neemt explosief toe voor beleggers in 2022 wat dus betekent dat een hoop vastgoed flink lager zal renderen voor pandjesmelkers. Beleggingsobjecten zullen hierdoor in waarde dalen wat zich op termijn ook zal uitstralen naar de huurprijzen in de particuliere sector wat ook een concurrerend effect heeft op de prijzen omdat minder mensen genoodzaakt zijn om te kopen.

Een ander effect is echter dat door de massale interventies van de centrale banken de inflatie kan oplopen (dat wordt in ieder geval beweerd door doorgewinterde economen) en dat mensen die al een huis hebben spekkoper zijn en de inflatie de hypotheekschuld "aflost".
Of meer verkamering om toch het rendement te behalen.
pi_193624487
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 10:10 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Of meer verkamering om toch het rendement te behalen.
Die vlieger gaat helaas niet op voor zelfstandige woon-units. Daarnaast kun je niet uit het niets extra vastgoed toveren.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193624541
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:23 schreef Arkai het volgende:
Wat ook een rol kan spelen in de waardeontwikkeling van huizen is dat de vermogensrendementsheffing in 2022 wordt aangepast en hypotheekschulden niet meer 1-op-1 weggestreept kunnen worden tegen het eigen vermogen. In plaats daarvan wordt iets meer dan de helft weggestreept. Ook de vermogensrendementsheffing neemt explosief toe voor beleggers in 2022 wat dus betekent dat een hoop vastgoed flink lager zal renderen voor pandjesmelkers. Beleggingsobjecten zullen hierdoor in waarde dalen wat zich op termijn ook zal uitstralen naar de huurprijzen in de particuliere sector wat ook een concurrerend effect heeft op de prijzen omdat minder mensen genoodzaakt zijn om te kopen.

Een ander effect is echter dat door de massale interventies van de centrale banken de inflatie kan oplopen (dat wordt in ieder geval beweerd door doorgewinterde economen) en dat mensen die al een huis hebben spekkoper zijn en de inflatie de hypotheekschuld "aflost".
Dit zou goed kunnen. Ik keek serieus vreemd op toen ik de huidige waarde van m'n woning zag op m'n meest recente taxatieverslag van de gemeente voor de WOZ-waarde. Ik dacht serieus dat ze een fout hadden gemaakt, maar toen zag ik in het verslag dat vergelijkbare woningen nog voor veel meer gingen. Ik had nooit kunnen denken dat in 3 jaar tijd de waardestijging zo hard zou gaan.

Misschien speelt de lage rente trouwens ook wel mee. Of je 1 of 2% rente betaalt maakt natuurlijk ook enorm uit voor het bedrag dat je uiteindelijk aan rente aan de bank gaat betalen.

Het is dus ook de vraag of de corona crisis iets gaat doen met de rente.
pi_193625367
Het is lastig te voorspellen wat de macrotrends doen en welke het meeste effect heeft.
Relatief ‘korte termijn’, zeg 5 jaar:
- als door Corona mensen hun baan verliezen krijg je onzekerheid en dalen de huizenprijzen.
- ECB heeft de drukpers flink aan staan. Dit zorgt ervoor dat schulden houdbaar blijven voor landen. De rente blijft laag, want geld lenen is goedkoop. Dit heeft een prijsopdrijvend effect.

Langere termijn:
- door de ECB opgekochte leningen zorgen ook voor hogere inflatie. Dan wordt van alles de prijzen hoger, ook van woningen.
- bevolkingsontwikkeling. Zet de trend van bevolkingsgroei door van afgelopen jaren zich door (met name door immigratie) dan stijgt het woningtekort met stijgende prijzen als gevolg. Over het algemeen ontstaat het tekort dan in steden en in de onderkant tot het midden van het woningmarkt. Uiteindelijk heeft dat ook indirect effect op het hogere segment. Maar, als door corona veel doden vallen en mensen onzeker worden (minder kinderen, is meestal een tijdelijk verschijnsel) dan komt er minder vraag naar woningen met dalende prijzen tot gevolg.

Overall denk ik dat op korte termijn best wel een correctie kan komen, maar op lange termijn er toch veel vraag blijft en dat ook de prijzen omhoog gaan.
  zondag 14 juni 2020 @ 13:50:14 #49
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_193626530
En wat zie jij als langere termijn? 10 jaar, 20 jaar?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_193628870
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 19:38 schreef potjecreme het volgende:
Het is moeilijk te zeggen hoe diep de crisis zal zijn en hoelang.
De crisis zal volgens 'kenners' erger worden dan 2008 dus dan kunnen we er vanuit gaan dat de daling ook groter zal zijn dan in die periode?
pi_193628958
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 17:26 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

De crisis zal volgens 'kenners' erger worden dan 2008 dus dan kunnen we er vanuit gaan dat de daling ook groter zal zijn dan in die periode?
De kenners die ik heb gehoord zeggen dat dit samenhangt met de duur van alle maatregelen en wanneer er een vaccin komt. Het is hierdoor moeilijk te voorspellen. Verder zeggen de kenners dat de broekriem aanhalen wellicht niet een goede strategie is. Men moet blijven investeren geld moet blijven rollen.
pi_193629132
De meeste mensen denken dat de crisis door corona komt. De recessie zat er echter al langer aan te komen en corona heeft het net iets versneld. Dit zal dus niet direct weer achter de rug zijn als er een vaccin is.
pi_193629306
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 17:26 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

De crisis zal volgens 'kenners' erger worden dan 2008 dus dan kunnen we er vanuit gaan dat de daling ook groter zal zijn dan in die periode?
Dat is uiteraard nooit 1 op 1 te vergelijken. Er zijn veel zaken van invloed op huizenmarkt.

- Rente is momenteel anders
- De woningnood is hoger
Love is in the air!
pi_193630402
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:54 schreef MisChrartin het volgende:
Overall denk ik dat op korte termijn best wel een correctie kan komen, maar op lange termijn er toch veel vraag blijft en dat ook de prijzen omhoog gaan.
Het punt is dat de centrale banken de balans enorm opgekrikt hebben in een relatief korte tijd. De liquiditeit op de financiële markten is met ongeveer 40% toegenomen wat buitenproportioneel is. Waar het normale QE effect inderdaad iets voor de lange termijn is wordt er door experts beweerd dat de (CPI) inflatie met 5-10% kan toenemen binnen 1 a 2 jaar. Het effect van hoge werkloosheid etc. kan dan dempend werken op de huizenrpijs

Wat er dan gebeurt post-corona (2 a 3 jaar later) is dat spaargeld wat op een deposito zit verdampt als sneeuw voor de zon. Schulden maken (hypotheek) zou de makkelijkste manier zijn om jezelf in te dekken.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193630767
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 17:26 schreef weetjewel5 het volgende:
olgens 'kenners' erger worden dan 2008 dus dan kunnen we er vanuit gaan dat de daling ook groter zal zijn dan in die periode?
Ik heb daar eerder op gereageerd. De neergang van nu is meer dan die van 2009, maar de crisis van 2008 kenmerkte zich, en vooral in Nederland!, door een uitermate traag herstel.

BBP was pas rond 2015 hersteld. BBP per inwoner in 2017. Bijna 10 jaar stagnatie.
pi_193630784
Prijzen stijgen dit jaar nog door...
Love is in the air!
  zondag 14 juni 2020 @ 21:33:30 #57
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193632205
Morgen komt de fotograaf hier. Willen ons huis verkopen.

;( Lekker ontzettend baggerweer.
pi_193633362
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 21:33 schreef RickoKun het volgende:
Morgen komt de fotograaf hier. Willen ons huis verkopen.

;( Lekker ontzettend baggerweer.
Ja, dat helpt niet mee. Kan je het niet even anders plannen?
Love is in the air!
  maandag 15 juni 2020 @ 03:15:37 #59
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_193635259
Ik zag de vorige crisis van mijlenver aankomen... en ik wist hoe overgewaardeerd de woningmarkt was... ( een van de redenen waarom ik niet de Onroerend goed/ Makelaardij) waar ik voor gestudeerd had als onderdeel van mijn HBO opleiding... niet ben ingestapt. Ik zag de bubbel al aankomen in 1997. Iedereen had het kunnen zien aankomen, met mijn opleiding.

Maar bijna niemand wilde dat geloven, omdat ze in de bedrijfstak werkzaam wilden zijn. En dat lukt niet als je je beseft dat je als Makelaar mensen sprookjes voorhoudt.
En nee, de meesten keken onderbewust weg en anderen did not give a damn, zolang zij maar een goede boterham/ Luxe villa hier aan overhielden. De grens daartussen valt moeilijk vast te stellen.

Ik heb besloten niet door te gaan in de makelaardij. Als ik de waarheid zou vertellen, zou ik er geen droog brood meer in kunnen verdienen... en als ik niet de waarheid zou vertellen, zou ik het gevoel hebben kopers zwaar te misleiden.
Maar dat is niet zo erg in de Makelaardij, want makelaars werken doorgaans voor de verkoper.

En ja als NVM makelaar werk je ook wel eens voor de koper... en dan kun je ook wel onderhandelen over de koopprijs, zodat de koper en nog flink kan afdingen.
Maar als makelaar kun je zeker jouw vooruitzichten niet openbaar maken, omdat je dan de hele markt in elkaar kan doen storten. En je weet ook niet wanneer het gaat gebeuren. Ja ik besefte me het in 1997 al, terwijl het nog 10 jaar duurde wat ik al jaren eerder verwachte.

Dus nee, met het uitspreken van mijn verwachtingen, had ik als makelaar zijnde niet aan kunnen komen. Ja, ik had alleen achteraf kunnen claimen dat ik gelijk had... maar wat heb je daaraan?
Een berichtje op Fok of op een andere forum... om pas 10 jaar later gelijk te krijgen? Dan iedereen je allang vergeten.

Dus nee, ik heb er geen spijt van, dat ik uiteindelijk geen makelaar geworden ben.
Wat heb je aan gelijk krijgen, als je voor die tijd allang failliet bent gegaan. Geen drol.
Op zń hoogst krijg je een onderscheiding van de Jonge socialisten of iets dergelijks.
Maar van onderscheidingen kun je niet leven... en voordat je een onderscheiding ontvangt, ben je al lang failliet.

En zo zit de wereld in elkaar.

En nee, ik heb ook nog goede hoop, voor degenen die na mij komen. Misschien niet de generatie direct na mij... maar ooit. Maar ook ik kan daar niet op wachten.

Kortom, de toekomst laat zich voor niemand voorspellen... misschien slaat het een generatie over... misschien niet. Maar mij is het niet gegund.

Net als het Vincent van Gogh niet gegund was tijdens zijn leven ook maar iets van rijkdom en glorie te krijgen tijdens zijn leven.
En nee, niet dat ik me met Van Gogh wil vergelijken... we hebben alleen onze mislukkingen en onze beloften gemeen.
  maandag 15 juni 2020 @ 05:12:21 #60
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193635362
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 03:15 schreef Also-von-Oder het volgende:
Ik zag de vorige crisis van mijlenver aankomen... en ik wist hoe overgewaardeerd de woningmarkt was... ( een van de redenen waarom ik niet de Onroerend goed/ Makelaardij) waar ik voor gestudeerd had als onderdeel van mijn HBO opleiding... niet ben ingestapt. Ik zag de bubbel al aankomen in 1997. Iedereen had het kunnen zien aankomen, met mijn opleiding.

Maar bijna niemand wilde dat geloven, omdat ze in de bedrijfstak werkzaam wilden zijn. En dat lukt niet als je je beseft dat je als Makelaar mensen sprookjes voorhoudt.
En nee, de meesten keken onderbewust weg en anderen did not give a damn, zolang zij maar een goede boterham/ Luxe villa hier aan overhielden. De grens daartussen valt moeilijk vast te stellen.

Ik heb besloten niet door te gaan in de makelaardij. Als ik de waarheid zou vertellen, zou ik er geen droog brood meer in kunnen verdienen... en als ik niet de waarheid zou vertellen, zou ik het gevoel hebben kopers zwaar te misleiden.
Maar dat is niet zo erg in de Makelaardij, want makelaars werken doorgaans voor de verkoper.

En ja als NVM makelaar werk je ook wel eens voor de koper... en dan kun je ook wel onderhandelen over de koopprijs, zodat de koper en nog flink kan afdingen.
Maar als makelaar kun je zeker jouw vooruitzichten niet openbaar maken, omdat je dan de hele markt in elkaar kan doen storten. En je weet ook niet wanneer het gaat gebeuren. Ja ik besefte me het in 1997 al, terwijl het nog 10 jaar duurde wat ik al jaren eerder verwachte.

Dus nee, met het uitspreken van mijn verwachtingen, had ik als makelaar zijnde niet aan kunnen komen. Ja, ik had alleen achteraf kunnen claimen dat ik gelijk had... maar wat heb je daaraan?
Een berichtje op Fok of op een andere forum... om pas 10 jaar later gelijk te krijgen? Dan iedereen je allang vergeten.

Dus nee, ik heb er geen spijt van, dat ik uiteindelijk geen makelaar geworden ben.
Wat heb je aan gelijk krijgen, als je voor die tijd allang failliet bent gegaan. Geen drol.
Op zń hoogst krijg je een onderscheiding van de Jonge socialisten of iets dergelijks.
Maar van onderscheidingen kun je niet leven... en voordat je een onderscheiding ontvangt, ben je al lang failliet.

En zo zit de wereld in elkaar.

En nee, ik heb ook nog goede hoop, voor degenen die na mij komen. Misschien niet de generatie direct na mij... maar ooit. Maar ook ik kan daar niet op wachten.

Kortom, de toekomst laat zich voor niemand voorspellen... misschien slaat het een generatie over... misschien niet. Maar mij is het niet gegund.

Net als het Vincent van Gogh niet gegund was tijdens zijn leven ook maar iets van rijkdom en glorie te krijgen tijdens zijn leven.
En nee, niet dat ik me met Van Gogh wil vergelijken... we hebben alleen onze mislukkingen en onze beloften gemeen.
Dank je. Namens iedereen hier.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 15 juni 2020 @ 07:21:42 #61
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193635594
Wtf
pi_193635733
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 03:15 schreef Also-von-Oder het volgende:
Ik zag de vorige crisis van mijlenver aankomen... en ik wist hoe overgewaardeerd de woningmarkt was... ( een van de redenen waarom ik niet de Onroerend goed/ Makelaardij) waar ik voor gestudeerd had als onderdeel van mijn HBO opleiding... niet ben ingestapt. Ik zag de bubbel al aankomen in 1997. Iedereen had het kunnen zien aankomen, met mijn opleiding.

Maar bijna niemand wilde dat geloven, omdat ze in de bedrijfstak werkzaam wilden zijn. En dat lukt niet als je je beseft dat je als Makelaar mensen sprookjes voorhoudt.
En nee, de meesten keken onderbewust weg en anderen did not give a damn, zolang zij maar een goede boterham/ Luxe villa hier aan overhielden. De grens daartussen valt moeilijk vast te stellen.

Ik heb besloten niet door te gaan in de makelaardij. Als ik de waarheid zou vertellen, zou ik er geen droog brood meer in kunnen verdienen... en als ik niet de waarheid zou vertellen, zou ik het gevoel hebben kopers zwaar te misleiden.
Maar dat is niet zo erg in de Makelaardij, want makelaars werken doorgaans voor de verkoper.

En ja als NVM makelaar werk je ook wel eens voor de koper... en dan kun je ook wel onderhandelen over de koopprijs, zodat de koper en nog flink kan afdingen.
Maar als makelaar kun je zeker jouw vooruitzichten niet openbaar maken, omdat je dan de hele markt in elkaar kan doen storten. En je weet ook niet wanneer het gaat gebeuren. Ja ik besefte me het in 1997 al, terwijl het nog 10 jaar duurde wat ik al jaren eerder verwachte.

Dus nee, met het uitspreken van mijn verwachtingen, had ik als makelaar zijnde niet aan kunnen komen. Ja, ik had alleen achteraf kunnen claimen dat ik gelijk had... maar wat heb je daaraan?
Een berichtje op Fok of op een andere forum... om pas 10 jaar later gelijk te krijgen? Dan iedereen je allang vergeten.

Dus nee, ik heb er geen spijt van, dat ik uiteindelijk geen makelaar geworden ben.
Wat heb je aan gelijk krijgen, als je voor die tijd allang failliet bent gegaan. Geen drol.
Op zń hoogst krijg je een onderscheiding van de Jonge socialisten of iets dergelijks.
Maar van onderscheidingen kun je niet leven... en voordat je een onderscheiding ontvangt, ben je al lang failliet.

En zo zit de wereld in elkaar.

En nee, ik heb ook nog goede hoop, voor degenen die na mij komen. Misschien niet de generatie direct na mij... maar ooit. Maar ook ik kan daar niet op wachten.

Kortom, de toekomst laat zich voor niemand voorspellen... misschien slaat het een generatie over... misschien niet. Maar mij is het niet gegund.

Net als het Vincent van Gogh niet gegund was tijdens zijn leven ook maar iets van rijkdom en glorie te krijgen tijdens zijn leven.
En nee, niet dat ik me met Van Gogh wil vergelijken... we hebben alleen onze mislukkingen en onze beloften gemeen.
pi_193635771
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 03:15 schreef Also-von-Oder het volgende:
Ik zag de vorige crisis van mijlenver aankomen... en ik wist hoe overgewaardeerd de woningmarkt was... ( een van de redenen waarom ik niet de Onroerend goed/ Makelaardij) waar ik voor gestudeerd had als onderdeel van mijn HBO opleiding... niet ben ingestapt. Ik zag de bubbel al aankomen in 1997. Iedereen had het kunnen zien aankomen, met mijn opleiding.

Maar bijna niemand wilde dat geloven, omdat ze in de bedrijfstak werkzaam wilden zijn. En dat lukt niet als je je beseft dat je als Makelaar mensen sprookjes voorhoudt.
En nee, de meesten keken onderbewust weg en anderen did not give a damn, zolang zij maar een goede boterham/ Luxe villa hier aan overhielden. De grens daartussen valt moeilijk vast te stellen.

Ik heb besloten niet door te gaan in de makelaardij. Als ik de waarheid zou vertellen, zou ik er geen droog brood meer in kunnen verdienen... en als ik niet de waarheid zou vertellen, zou ik het gevoel hebben kopers zwaar te misleiden.
Maar dat is niet zo erg in de Makelaardij, want makelaars werken doorgaans voor de verkoper.

En ja als NVM makelaar werk je ook wel eens voor de koper... en dan kun je ook wel onderhandelen over de koopprijs, zodat de koper en nog flink kan afdingen.
Maar als makelaar kun je zeker jouw vooruitzichten niet openbaar maken, omdat je dan de hele markt in elkaar kan doen storten. En je weet ook niet wanneer het gaat gebeuren. Ja ik besefte me het in 1997 al, terwijl het nog 10 jaar duurde wat ik al jaren eerder verwachte.

Dus nee, met het uitspreken van mijn verwachtingen, had ik als makelaar zijnde niet aan kunnen komen. Ja, ik had alleen achteraf kunnen claimen dat ik gelijk had... maar wat heb je daaraan?
Een berichtje op Fok of op een andere forum... om pas 10 jaar later gelijk te krijgen? Dan iedereen je allang vergeten.

Dus nee, ik heb er geen spijt van, dat ik uiteindelijk geen makelaar geworden ben.
Wat heb je aan gelijk krijgen, als je voor die tijd allang failliet bent gegaan. Geen drol.
Op zń hoogst krijg je een onderscheiding van de Jonge socialisten of iets dergelijks.
Maar van onderscheidingen kun je niet leven... en voordat je een onderscheiding ontvangt, ben je al lang failliet.

En zo zit de wereld in elkaar.

En nee, ik heb ook nog goede hoop, voor degenen die na mij komen. Misschien niet de generatie direct na mij... maar ooit. Maar ook ik kan daar niet op wachten.

Kortom, de toekomst laat zich voor niemand voorspellen... misschien slaat het een generatie over... misschien niet. Maar mij is het niet gegund.

Net als het Vincent van Gogh niet gegund was tijdens zijn leven ook maar iets van rijkdom en glorie te krijgen tijdens zijn leven.
En nee, niet dat ik me met Van Gogh wil vergelijken... we hebben alleen onze mislukkingen en onze beloften gemeen.
pi_193635823
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:01 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Dat is uiteraard nooit 1 op 1 te vergelijken. Er zijn veel zaken van invloed op huizenmarkt.

- Rente is momenteel anders
- De woningnood is hoger
Klopt. De hypotheekrente ging vanaf +-2010 sterk dalen (=prijsopdrijvend effect). Op dit moment is de rente al zo laag dat hij niet meer veel kan dalen, voordat je geld toe krijgt op een hypotheek. Een woningtekort was er ook in 2008, weliswaar iets minder dan nu, maar er was wel een tekort. En ik mag aannemen dat het tekort aan woningen op dit moment ook al in de prijs is verdisconteerd.

Het blijft koffiedik kijken, maar ik zie op dit moment weinig redenen waarom de woningmarkt ongemoeid zou blijven bij een flinke crisis.


quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 19:56 schreef Landgeld het volgende:
Prijzen stijgen dit jaar nog door...
In 2008 stegen de prijzen ook nog door. Het duurt even voordat er een daling inzet: Verkopers moeten er emotioneel genoegen mee krijgen dat ze minder voor hun huis krijgen. In de woningmarkt zit een stuk meer irrationele emotie dan in bijvoorbeeld in zakelijk vastgoed of termijncontracten voor varkens.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 15 juni 2020 @ 08:36:00 #65
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_193636022
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 03:15 schreef Also-von-Oder het volgende:
Ik zag de vorige crisis van mijlenver aankomen... en ik wist hoe overgewaardeerd de woningmarkt was... ( een van de redenen waarom ik niet de Onroerend goed/ Makelaardij) waar ik voor gestudeerd had als onderdeel van mijn HBO opleiding... niet ben ingestapt. Ik zag de bubbel al aankomen in 1997. Iedereen had het kunnen zien aankomen, met mijn opleiding.

Maar bijna niemand wilde dat geloven, omdat ze in de bedrijfstak werkzaam wilden zijn. En dat lukt niet als je je beseft dat je als Makelaar mensen sprookjes voorhoudt.
En nee, de meesten keken onderbewust weg en anderen did not give a damn, zolang zij maar een goede boterham/ Luxe villa hier aan overhielden. De grens daartussen valt moeilijk vast te stellen.

Ik heb besloten niet door te gaan in de makelaardij. Als ik de waarheid zou vertellen, zou ik er geen droog brood meer in kunnen verdienen... en als ik niet de waarheid zou vertellen, zou ik het gevoel hebben kopers zwaar te misleiden.
Maar dat is niet zo erg in de Makelaardij, want makelaars werken doorgaans voor de verkoper.

En ja als NVM makelaar werk je ook wel eens voor de koper... en dan kun je ook wel onderhandelen over de koopprijs, zodat de koper en nog flink kan afdingen.
Maar als makelaar kun je zeker jouw vooruitzichten niet openbaar maken, omdat je dan de hele markt in elkaar kan doen storten. En je weet ook niet wanneer het gaat gebeuren. Ja ik besefte me het in 1997 al, terwijl het nog 10 jaar duurde wat ik al jaren eerder verwachte.

Dus nee, met het uitspreken van mijn verwachtingen, had ik als makelaar zijnde niet aan kunnen komen. Ja, ik had alleen achteraf kunnen claimen dat ik gelijk had... maar wat heb je daaraan?
Een berichtje op Fok of op een andere forum... om pas 10 jaar later gelijk te krijgen? Dan iedereen je allang vergeten.

Dus nee, ik heb er geen spijt van, dat ik uiteindelijk geen makelaar geworden ben.
Wat heb je aan gelijk krijgen, als je voor die tijd allang failliet bent gegaan. Geen drol.
Op zń hoogst krijg je een onderscheiding van de Jonge socialisten of iets dergelijks.
Maar van onderscheidingen kun je niet leven... en voordat je een onderscheiding ontvangt, ben je al lang failliet.

En zo zit de wereld in elkaar.

En nee, ik heb ook nog goede hoop, voor degenen die na mij komen. Misschien niet de generatie direct na mij... maar ooit. Maar ook ik kan daar niet op wachten.

Kortom, de toekomst laat zich voor niemand voorspellen... misschien slaat het een generatie over... misschien niet. Maar mij is het niet gegund.

Net als het Vincent van Gogh niet gegund was tijdens zijn leven ook maar iets van rijkdom en glorie te krijgen tijdens zijn leven.
En nee, niet dat ik me met Van Gogh wil vergelijken... we hebben alleen onze mislukkingen en onze beloften gemeen.
Wat jij beschrijft noemt men conjunctuur. :') dat is niet geheimzinnig. Ik voorspel nu dat jij ooit dood gaat, dat kan iedereen zien aankomen.
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 09:03:29 #66
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193636253
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 21:33 schreef RickoKun het volgende:
Morgen komt de fotograaf hier. Willen ons huis verkopen.

;( Lekker ontzettend baggerweer.
Ga je heen Ricko! Blijf je in the hood?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193636323
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 03:15 schreef Also-von-Oder het volgende:
Ik zag de vorige crisis van mijlenver aankomen... en ik wist hoe overgewaardeerd de woningmarkt was... ( een van de redenen waarom ik niet de Onroerend goed/ Makelaardij) waar ik voor gestudeerd had als onderdeel van mijn HBO opleiding... niet ben ingestapt. Ik zag de bubbel al aankomen in 1997. Iedereen had het kunnen zien aankomen, met mijn opleiding.

Maar bijna niemand wilde dat geloven, omdat ze in de bedrijfstak werkzaam wilden zijn. En dat lukt niet als je je beseft dat je als Makelaar mensen sprookjes voorhoudt.
En nee, de meesten keken onderbewust weg en anderen did not give a damn, zolang zij maar een goede boterham/ Luxe villa hier aan overhielden. De grens daartussen valt moeilijk vast te stellen.

Ik heb besloten niet door te gaan in de makelaardij. Als ik de waarheid zou vertellen, zou ik er geen droog brood meer in kunnen verdienen... en als ik niet de waarheid zou vertellen, zou ik het gevoel hebben kopers zwaar te misleiden.
Maar dat is niet zo erg in de Makelaardij, want makelaars werken doorgaans voor de verkoper.

En ja als NVM makelaar werk je ook wel eens voor de koper... en dan kun je ook wel onderhandelen over de koopprijs, zodat de koper en nog flink kan afdingen.
Maar als makelaar kun je zeker jouw vooruitzichten niet openbaar maken, omdat je dan de hele markt in elkaar kan doen storten. En je weet ook niet wanneer het gaat gebeuren. Ja ik besefte me het in 1997 al, terwijl het nog 10 jaar duurde wat ik al jaren eerder verwachte.

Dus nee, met het uitspreken van mijn verwachtingen, had ik als makelaar zijnde niet aan kunnen komen. Ja, ik had alleen achteraf kunnen claimen dat ik gelijk had... maar wat heb je daaraan?
Een berichtje op Fok of op een andere forum... om pas 10 jaar later gelijk te krijgen? Dan iedereen je allang vergeten.

Dus nee, ik heb er geen spijt van, dat ik uiteindelijk geen makelaar geworden ben.
Wat heb je aan gelijk krijgen, als je voor die tijd allang failliet bent gegaan. Geen drol.
Op zń hoogst krijg je een onderscheiding van de Jonge socialisten of iets dergelijks.
Maar van onderscheidingen kun je niet leven... en voordat je een onderscheiding ontvangt, ben je al lang failliet.

En zo zit de wereld in elkaar.

En nee, ik heb ook nog goede hoop, voor degenen die na mij komen. Misschien niet de generatie direct na mij... maar ooit. Maar ook ik kan daar niet op wachten.

Kortom, de toekomst laat zich voor niemand voorspellen... misschien slaat het een generatie over... misschien niet. Maar mij is het niet gegund.

Net als het Vincent van Gogh niet gegund was tijdens zijn leven ook maar iets van rijkdom en glorie te krijgen tijdens zijn leven.
En nee, niet dat ik me met Van Gogh wil vergelijken... we hebben alleen onze mislukkingen en onze beloften gemeen.
Als je blijkbaar echt een glazen bol hebt en weet wat er op de woningmarkt gaat gebeuren zou ik juist wel in het vastgoed gaan zitten en vies rijk worden. Oh wacht....
pi_193637084
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:33 schreef skrn het volgende:

[..]

Je hebt echt een verkeerd beeld hoe het werkt. De meeste mensen kunnen hypotheek-lasten PRIMA betalen en dat bleek ook in de vorige crisis. Nederlanders zijn erg trouw in het betalen van hun hypotheek.

En wat is het alternatief? Van een huis van 4 ton naar een huis van 2,5 ton gaan en dan 300 euro per maand besparen op maandlasten? Er zijn makkelijkere manieren om maandlasten te drukken.

Grootste risico is in een periode van waardedaling uit elkaar gaan terwijl je het huis niet op 1 salaris kan betalen.
Je spreekt jezelf tegen in je post. Op het moment dat je niet op 1 salaris een woning kan financieren, kan je je hypotheek dus NIET prima betalen.
Zeker het komende jaar zal het voor velen spannend worden of ze hun baan zullen houden. De tijd van het verliezen van je baan met een vast contract breekt komend jaar aan.
pi_193637166
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 10:30 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen in je post. Op het moment dat je niet op 1 salaris een woning kan financieren, kan je je hypotheek dus NIET prima betalen.
Zeker het komende jaar zal het voor velen spannend worden of ze hun baan zullen houden. De tijd van het verliezen van je baan met een vast contract breekt komend jaar aan.
Mwa, hij heeft het over uit elkaar gaan en dan op 1 salaris de hypotheek niet kunnen betalen. Bij baanverlies heb je 1 salaris en 1 ww uitkering.
  maandag 15 juni 2020 @ 13:39:40 #70
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193639563
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 09:03 schreef Rene het volgende:

[..]

Ga je heen Ricko! Blijf je in the hood?
Ik probeer naar een gegoede wijk te gaan, wel in hetzelfe dorp hoor, broer!
Stadde is niets voor zo'n boy als ik!
pi_193639616
Je koopt een huis om in te wonen en niet om winst op te maken, ik woon al in een koopwoning dus voor mij maakt het geen barst meer uit als ik ga verhuizen.

Alleen dus interessant indien van huur>koop of koop>huur te gaan.
Want van koop>koop te gaan maakt niks uit want je volgende huis is ook goedkoper/duurder.
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 14:12:31 #72
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193640027
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 13:39 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Ik probeer naar een gegoede wijk te gaan, wel in hetzelfe dorp hoor, broer!
Stadde is niets voor zo'n boy als ik!
Je moet beetje ruimte houden voor je persoonlijkheid. Snap ik man. Wel tof dat je op ‘t plattelaand blijft niffo.

Love as always.

Je bro.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 14:13:21 #73
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193640040
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 13:43 schreef mrevil1337 het volgende:
Je koopt een huis om in te wonen en niet om winst op te maken, ik woon al in een koopwoning dus voor mij maakt het geen barst meer uit als ik ga verhuizen.

Alleen dus interessant indien van huur>koop of koop>huur te gaan.
Want van koop>koop te gaan maakt niks uit want je volgende huis is ook goedkoper/duurder.
Nou...

In zo’n 6 jaar 140000 euro gemaakt met twee keer verhuizen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193640224
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 14:13 schreef Rene het volgende:
0000 euro gemaakt met twee keer verhuizen.
Dan ben je van een groei naar krimpgebied gegaan.
pi_193640447
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 14:13 schreef Rene het volgende:

[..]

Nou...

In zo’n 6 jaar 140000 euro gemaakt met twee keer verhuizen.
En in die 6 jaar zijn de huizen die je hebt gekocht gestegen met...?
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 14:45:10 #76
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193640478
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 14:25 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Dan ben je van een groei naar krimpgebied gegaan.
Zeer zeker niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193640929
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 14:45 schreef Rene het volgende:

[..]

Zeer zeker niet.
Maarja, het huis wat je nu koopt was 6 jaar geleden misschien wel 140k goedkoper.
pi_193641470
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:01 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Dat is uiteraard nooit 1 op 1 te vergelijken. Er zijn veel zaken van invloed op huizenmarkt.

- Rente is momenteel anders
- De woningnood is hoger
woningnood zegt niks als mensen t niet kunnen betalen.
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 15:57:15 #79
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193641602
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 15:16 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Maarja, het huis wat je nu koopt was 6 jaar geleden misschien wel 140k goedkoper.
Geen idee. Ik leef nu.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193641640
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 14:16 schreef skrn het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)krente-huizenprijzen

Wat een negativiteit overal zeg. De rente is nog steeds harstikke laag, dus ik zie niet een hele grote crash, of ben ik naar wat naief in? :?
De manier waarop dat bericht weer geschreven is, het lijkt wel cabaret! Echt, alles draait echt alleen nog maar op sensatie. Al het nieuws is tegenwoordig ook sensationeel slecht! Ik zou zeggen vertrouw op jezelf en kies vanuit en voor jezelf.. Als je, je gaat laten leiden door huidige nieuwsberichtgeving weet je 1 ding zeker, dan ga je sensationeel op je bek!
pi_193641970
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 15:59 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

De manier waarop dat bericht weer geschreven is, het lijkt wel cabaret! Echt, alles draait echt alleen nog maar op sensatie. Al het nieuws is tegenwoordig ook sensationeel slecht! Ik zou zeggen vertrouw op jezelf en kies vanuit en voor jezelf.. Als je, je gaat laten leiden door huidige nieuwsberichtgeving weet je 1 ding zeker, dan ga je sensationeel op je bek!
dat zal vroeger voor de komst van het internet wel beter geweest zijn ja

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2020 16:24:40 ]
pi_193642398
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 15:16 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Maarja, het huis wat je nu koopt was 6 jaar geleden misschien wel 140k goedkoper.
En over 6 jaar misschien nog wel 100k duurder ;)
Love is in the air!
pi_193642402
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 15:48 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

woningnood zegt niks als mensen t niet kunnen betalen.
Maar met de lage rentes zijn huizen nog nooit zo toegankelijk geweest...
Love is in the air!
pi_193642772
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 14:45 schreef Rene het volgende:

[..]

Zeer zeker niet.
Hoe kun je dan winst maken dat is onmogelijk, je oude kun je idd met overwaarde verkopen maar je nieuwe huis is ook duurder dus kortom maakt geen zak uit als je van koop>koop gaat.
pi_193643424
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 17:19 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Hoe kun je dan winst maken dat is onmogelijk, je oude kun je idd met overwaarde verkopen maar je nieuwe huis is ook duurder dus kortom maakt geen zak uit als je van koop>koop gaat.
Ons nieuwbouwhuis is sinds dat wij het hebben gekocht vorig jaar nu alweer zo'n 130k duurder, dus het is wel mogelijk.
pi_193643579
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 10:36 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Mwa, hij heeft het over uit elkaar gaan en dan op 1 salaris de hypotheek niet kunnen betalen. Bij baanverlies heb je 1 salaris en 1 ww uitkering.
Ww uitkering is maar tijdelijk, daarna komen er veel in de problemen. Helaas maar waar. Maar goed, zeker starters zullen vrij snel geen WW meer krijgen, dus die zijn gelijk hun ingekegde vermogen kwijt en zitten daarna met een flinke schuld.
pi_193643600
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 15:57 schreef Rene het volgende:

[..]

Geen idee. Ik leef nu.
Lol, als het gaat om je 'winst' vind je het geen probleem om 6 jaar terug te kijken
pi_193643780
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 18:06 schreef BatWayne het volgende:

[..]

Ons nieuwbouwhuis is sinds dat wij het hebben gekocht vorig jaar nu alweer zo'n 130k duurder, dus het is wel mogelijk.
Je snapt hem niet helemaal.
Mijn huis ik nu ook 15k duurder geworden sinds ik hem heb gekocht, heel leuk maar je kan er niet aan komen, stel als ik nu een ander huis weer wil kopen is die ook rond de 15k duurder (even snelle check op Funda in hetzelfde gebied) dus eigenlijk schiet ik er niks mee op.

Natuurlijk valt er nog wat te onderhandelen maar normaal gesproken veranderd er weinig tot niks, dus eigenlijk is het geen winst, dat komt pas vrij als je naar huur gaat of een afkoop regeling neemt.

mensen rekenen zich rijk wat ze niet moeten doen, daar kunnen ze mooi op de koffie komen(in verleden ook gebeurd daarom wordt aflossingsvrije hypotheken ook zeer moeilijk verstrekt nu).
pi_193643873
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 16:51 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Maar met de lage rentes zijn huizen nog nooit zo toegankelijk geweest...
maar t blijft lastig als je werkloos bent. en eigen geld is ook gewenst tegenwoordig, kan ook lastig worden zelfs voor werkenden.
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 18:59:37 #90
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193644143
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 17:19 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Hoe kun je dan winst maken dat is onmogelijk, je oude kun je idd met overwaarde verkopen maar je nieuwe huis is ook duurder dus kortom maakt geen zak uit als je van koop>koop gaat.
Zo zie jij dat. Maar zolang de huizenmarkt stabiel blijft (altijd een onzekere factor in deze berekening) houd ik dus wel meer over.

Voor mn eerste huis van 120000 euro zou ik nimmer nu 6 jaar later 260000 krijgen. Hooguit 200000.
Voor dit huidige huis aan hypotheek 180000, nu voor 320000 verkocht, zou ik nimmer straks 470000 euro krijgen. Wat straks mn volgende huis plm waard is.
Ik koop een huis voor t comfort, ik ga van 90 naar 130 naar 170m2 waarbij in het nieuwe huis de tuin verdubbeld wordt, met wél een garage met vrij uitzicht etcetera. De winst laat zich later weer uitbetalen.

En nee. Ik heb geen aflossingsvrije hypotheek en ja ik begrijp dat zodra de bubbel knapt ik pech heb.

En daarnaast, zou ik mn toekomstige huis kopen zonder mn vorige huizen, had ik 500 per maand meer moeten neerleggen. Dat is ook 6000 euro per jaar winst.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193644525
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 18:06 schreef BatWayne het volgende:

[..]

Ons nieuwbouwhuis is sinds dat wij het hebben gekocht vorig jaar nu alweer zo'n 130k duurder, dus het is wel mogelijk.
Niet echt, die 130k zit er bij andere nieuwbouwhuizen in hetzelfde segment er ook op. Dus je haalt daar geen winst uit. Je haalt er winst uit als je kleiner en goedkoper gaat wonen of wellicht huren.

Maar het allerbeste is natuurlijk dat je eigen huis gewoon je eigen huis is en je daar niet mee speculeert. Dit zou eventueel wel kunnen met een 2e huisje die je koopt, opknapt verhuurt en paar jaar later verkoopt voor een leuke winst.
pi_193644630
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 18:59 schreef Rene het volgende:

[..]

Zo zie jij dat. Maar zolang de huizenmarkt stabiel blijft (altijd een onzekere factor in deze berekening) houd ik dus wel meer over.

Voor mn eerste huis van 120000 euro zou ik nimmer nu 6 jaar later 260000 krijgen. Hooguit 200000.
Voor dit huidige huis aan hypotheek 180000, nu voor 320000 verkocht, zou ik nimmer straks 470000 euro krijgen. Wat straks mn volgende huis plm waard is.
Ik koop een huis voor t comfort, ik ga van 90 naar 130 naar 170m2 waarbij in het nieuwe huis de tuin verdubbeld wordt, met wél een garage met vrij uitzicht etcetera. De winst laat zich later weer uitbetalen.

Je hebt het over winst, maar voor de duidelijkheid: tot nu toe heb je alleen nog maar verlies geleden door de stijgende huizenprijzen. Elke procentuele stijging kostte je in euro's meer bij elk nieuw huis. Je schuld is harder gestegen dan je overwaarde.

En niet alleen in hypotheekschuld, ook in een hogere kosten-koper en in hogere OZB die je elk jaar mag aftikken.

Je bent voorlopig dus alleen maar benadeeld door de hogere huizenprijzen, maar je spreekt over 'winst' omdat je er misschien over 30 jaar op vooruit gaat als je naar een (niet-bestaand of schreeuwend duur) huurhuis vertrekt.
quote:
En daarnaast, zou ik mn toekomstige huis kopen zonder mn vorige huizen, had ik 500 per maand meer moeten neerleggen. Dat is ook 6000 euro per jaar winst.
Niet als de huizenprijzen gelijk waren gebleven. Dan had je geen overwaarde gehad, maar ook veel minder voor je huis betaald. Het enige dat gestegen is is je netto schuld.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2020 19:32:27 ]
  maandag 15 juni 2020 @ 19:31:10 #93
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193644659
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 19:29 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Je hebt het over winst, maar voor de duidelijkheid: tot nu toe heb je alleen nog maar verlies geleden door de stijgende huizenprijzen. Elke procentuele stijging kostte je in euro's meer bij elk nieuw huis. Je schuld is harder gestegen dan je overwaarde.

En niet alleen in hypotheekschuld, ook in een hogere kosten-koper en in hogere OZB die je elk jaar mag aftikken.

Je bent voorlopig dus alleen maar benadeeld door de hogere huizenprijzen, maar je spreekt over 'winst' omdat je er misschien over 30 jaar op vooruit gaat als je naar een (niet-bestaand of schreeuwend duur) huurhuis vertrekt.
[..]

Niet als de huizenprijzen gelijk waren gebleven. Dan had je geen overwaarde gehad, maar ook veel minder voor je huis betaald. Het enige dat gestegen is is je schuld.
[/quote]

Dit is de hele crux idd. Zolang je in de fase zit waarin je staat groter gaat wonen ben je beter af als de huizenprijzen blijven dalen.

Ervan uitgaande dat je er wel voor zorgt dat je niet onder water komt te staan ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 20:00:39 #94
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193645246
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 19:29 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Je hebt het over winst, maar voor de duidelijkheid: tot nu toe heb je alleen nog maar verlies geleden door de stijgende huizenprijzen. Elke procentuele stijging kostte je in euro's meer bij elk nieuw huis. Je schuld is harder gestegen dan je overwaarde.

En niet alleen in hypotheekschuld, ook in een hogere kosten-koper en in hogere OZB die je elk jaar mag aftikken.

Je bent voorlopig dus alleen maar benadeeld door de hogere huizenprijzen, maar je spreekt over 'winst' omdat je er misschien over 30 jaar op vooruit gaat als je naar een (niet-bestaand of schreeuwend duur) huurhuis vertrekt.
[..]

Niet als de huizenprijzen gelijk waren gebleven. Dan had je geen overwaarde gehad, maar ook veel minder voor je huis betaald. Het enige dat gestegen is is je netto schuld.
Dat kan. Maar wanneer je het relativeert, vrienden van mij zijn nu begonnen met kopen. Die hebben een even hoge schuld als mij voor een kleinere, minder goed liggende en ouder huis. In die zin zie ik het als pure winst. Ik leef nu.
Ja, wellicht op de lwnge termijn had ik in het kippenhokje dat ik had moeten zitten. 400 euro per maand, klein en beperkt. Maar wel financieel nog geiniger. Maar zo doen we dat biet :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193645451
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 18:36 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Je snapt hem niet helemaal.
Mijn huis ik nu ook 15k duurder geworden sinds ik hem heb gekocht, heel leuk maar je kan er niet aan komen, stel als ik nu een ander huis weer wil kopen is die ook rond de 15k duurder (even snelle check op Funda in hetzelfde gebied) dus eigenlijk schiet ik er niks mee op.

Natuurlijk valt er nog wat te onderhandelen maar normaal gesproken veranderd er weinig tot niks, dus eigenlijk is het geen winst, dat komt pas vrij als je naar huur gaat of een afkoop regeling neemt.

mensen rekenen zich rijk wat ze niet moeten doen, daar kunnen ze mooi op de koffie komen(in verleden ook gebeurd daarom wordt aflossingsvrije hypotheken ook zeer moeilijk verstrekt nu).
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 19:22 schreef Xenorium het volgende:

[..]

Niet echt, die 130k zit er bij andere nieuwbouwhuizen in hetzelfde segment er ook op. Dus je haalt daar geen winst uit. Je haalt er winst uit als je kleiner en goedkoper gaat wonen of wellicht huren.

Maar het allerbeste is natuurlijk dat je eigen huis gewoon je eigen huis is en je daar niet mee speculeert. Dit zou eventueel wel kunnen met een 2e huisje die je koopt, opknapt verhuurt en paar jaar later verkoopt voor een leuke winst.
Jullie hebben gelijk, het was al ff geleden dat ik op Funda had gekeken en ik dacht dat ik nog wel een nieuwbouwhuis kon kopen voor de prijs waarvoor ik de mijne heb gekocht maar het is allemaal hartstikke duur geworden of ik moet zo'n 30m2 inleveren.
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 20:17:30 #96
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193645553
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 19:22 schreef Xenorium het volgende:

[..]

Niet echt, die 130k zit er bij andere nieuwbouwhuizen in hetzelfde segment er ook op. Dus je haalt daar geen winst uit. Je haalt er winst uit als je kleiner en goedkoper gaat wonen of wellicht huren.

Maar het allerbeste is natuurlijk dat je eigen huis gewoon je eigen huis is en je daar niet mee speculeert. Dit zou eventueel wel kunnen met een 2e huisje die je koopt, opknapt verhuurt en paar jaar later verkoopt voor een leuke winst.
Ons huidige nieuwbouwhuis wordt nu voor 310 gebouwd. 105000 meer dan waar wij het voor gekocht hebben. Dus alsnog 35000 winst.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193646101
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 20:00 schreef Rene het volgende:

[..]

Dat kan. Maar wanneer je het relativeert, vrienden van mij zijn nu begonnen met kopen. Die hebben een even hoge schuld als mij voor een kleinere, minder goed liggende en ouder huis. In die zin zie ik het als pure winst. Ik leef nu.
Ja, wellicht op de lwnge termijn had ik in het kippenhokje dat ik had moeten zitten. 400 euro per maand, klein en beperkt. Maar wel financieel nog geiniger. Maar zo doen we dat biet :)
Maja dat klopt natuurlijk, de starters worden veruit het hardst genaaid in dit hele verhaal.

Wat dat betreft vind ik het echt verbazingwekkend dat we nog niet in jaren 80 krakers-modus zitten. De huidige jongeren krijgen aan alle kanten de hardste klappen, enorme studieschulden, geen kans op de woningmarkt, flexbanen die als eerste weggesaneerd worden in een economische crisis.. En ze laten het gedwee over zich heen komen.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 00:30:48 #98
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_193649313
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 09:12 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Als je blijkbaar echt een glazen bol hebt en weet wat er op de woningmarkt gaat gebeuren zou ik juist wel in het vastgoed gaan zitten en vies rijk worden. Oh wacht....
Nee, daar heb je geen glazen bol voor nodig.

Als je ziet dat makelaars je een hypotheek geven 5 keer hoger dan het gemiddelde jaarloon, terwijl aangeraden wordt dat dit slechts zo'n 3 a 3,5 keer het jaarloon zou mogen zijn. Dan weet je gewoon dat het spaak moet lopen.
Daarnaast waren er veel andere factoren destijds waardoor je het onheil zag naderen.

En nee, ik wil niet stinkend rijk worden, door anderen hiervoor te laten bloeden.
Ik wil best stinkend rijk worden, maar alleen door mijn werk goed te doen. Niet door gladde praatjes.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 00:42:57 #99
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_193649395
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 14:42 schreef Heph844 het volgende:

[..]

En in die 6 jaar zijn de huizen die je hebt gekocht gestegen met...?
Wie in een crisis een woning koopt kan daar flinke winsten op maken. Als je maar genoeg geld hebt, of een hele stabiele baan, die weinig conjunctuurgevoelig is.... bijvoorbeeld bij de overheid, of in de voedselindustrie bijvoorbeeld (even de boeren deels uitgezonderd). Want dan durven banken nog wel een lening te geven.
pi_193650770
De woning crisis:

https://nos.nl/l/2337396

De komende tien jaar moeten er 845.000 nieuwe woningen bij komen om te voorkomen dat het woningtekort verder oploopt. Dat is een van de belangrijkste conclusies in de Staat van de woningmarkt 2020 van het ministerie van Binnenlandse Zaken. In het jaarlijkse rapport staan de belangrijkste ontwikkelingen in de woningmarkt van het afgelopen jaar. Het rapport is door minister OIlongren aangeboden aan de Tweede Kamer.


Minister Ollongren wijst erop dat we bij de vorige crisis van 2008 hebben gezien dat de vraag naar woningen weer snel terugkeert, terwijl de effecten op de bouw lang kunnen doorwerken.
Love is in the air!
pi_193651849
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 00:30 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Nee, daar heb je geen glazen bol voor nodig.

Als je ziet dat makelaars je een hypotheek geven 5 keer hoger dan het gemiddelde jaarloon, terwijl aangeraden wordt dat dit slechts zo'n 3 a 3,5 keer het jaarloon zou mogen zijn. Dan weet je gewoon dat het spaak moet lopen.
Daarnaast waren er veel andere factoren destijds waardoor je het onheil zag naderen.

En nee, ik wil niet stinkend rijk worden, door anderen hiervoor te laten bloeden.
Ik wil best stinkend rijk worden, maar alleen door mijn werk goed te doen. Niet door gladde praatjes.
Als je zegt dat makelaars een hypotheek geven heb je duidelijk geen vastgoed en makelaardij studie gedaan zoals je eerder stelt :')
  dinsdag 16 juni 2020 @ 10:12:08 #102
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193652251
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 09:32 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Als je zegt dat makelaars een hypotheek geven heb je duidelijk geen vastgoed en makelaardij studie gedaan zoals je eerder stelt :')
Hahaha, touché. Nou ja, hij is al even uit het vak gestapt he? Ondanks alle wijsheden en vooruitziende blik kunnen de verschillende termen en rollen in het proces van kopen en verkopen van een woning dan een beetje door elkaar gaan lopen. :7

Ontopic: we hebben ons koopcontract binnen. Nu de oude tent nog verkopen. Iemand interesse in een mooie 2onder1kap? ;)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193652485
De woningverkopen liggen ondanks de coronacrisis weer op hetzelfde niveau als in 2019. In mei zijn er wekelijks zo’n 4000 woningen te koop gezet. In de laatste week van de maand werden er 3700 woningen verkocht. Niet eerder in 2020 waren er dat in een week zo veel, meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).

Met name de verkoop van woningen in de hogere prijsklassen is aangetrokken. Waar in de eerste maand van de coronacrisis slechts 12 procent van de verkopen een woning was van 500.000 euro of meer, was dit in mei 17 procent. Er werden ook meer huizen verkocht in deze prijsklassen dan een jaar eerder.
Love is in the air!
pi_193652658
Persbericht NVM:

quote:
Save the date: de woningmarktcijfers van het tweede kwartaal van 2020 worden bekend gemaakt tijdens een persconferentie op donderdag 9 juli in het Hilton hotel Amsterdam. U wordt hiervoor nog uitgenodigd.
Gezellig.
pi_193652680
Maar Vereniging Eigen Huis ziet een daling in de Eigen Huis Marktindicator: https://www.eigenhuis.nl/woningmarkt/eigen-huis-marktindicator#/
  woensdag 17 juni 2020 @ 01:39:37 #106
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_193665096
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 09:32 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Als je zegt dat makelaars een hypotheek geven heb je duidelijk geen vastgoed en makelaardij studie gedaan zoals je eerder stelt :')
Veel makelaarskantoren hebben ook een verzekeringstak en zijn vaak ook tussenpersonen voor hypotheekverstrekkers. Je kunt met veel makelaars achter de computer gaan zitten, om de diverse hypotheken door te nemen en de voordeligste (voor de cliënt) er uit kiezen.

Als het tot een overeenkomst komt met de hypotheekverstrekker, dan krijgt de makelaar daar provisie over. In de jaren '90 (toen ik mijn stage liep) werden de meeste hypotheken die via "mijn" kantoor werden bemiddeld gewoon door de hypotheekverstrekker geaccepteerd. *

*) Ik kan alleen voor de makelaardij waar ik stage liep spreken. Dat was een familiebedrijfje, die geen gekke dingen deden (het spreekwoordelijke met de beide voeten in de klei staan, was voor hen van toepassing... ook al verloren zij soms ook die 3 a 3,5% norm wel eens uit het oog.
Maar de Hypotheekverstrekker bepaalt uiteindelijk. Dat was bij ons meestal de Rabobank (die vaak de gunstigste tarieven had) maar ook anderen.
-Hierbij gezegd hebbende dat ik me alleen bezig hield met het onroerend goed (tegenwoordig onroerende zaken genoemd).

Tip, eerst even om uitleg vragen, voordat jij mij een leugenaar noemt. Het is voor mij ook bijna 25 jaar geleden dat ik daar stage liep!
pi_193665109
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 01:39 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Veel makelaarskantoren hebben ook een verzekeringstak en zijn vaak ook tussenpersonen voor hypotheekverstrekkers. Je kunt met veel makelaars achter de computer gaan zitten, om de diverse hypotheken door te nemen en de voordeligste (voor de cliënt) er uit kiezen.

Als het tot een overeenkomst komt met de hypotheekverstrekker, dan krijgt de makelaar daar provisie over. In de jaren '90 (toen ik mijn stage liep) werden de meeste hypotheken die via "mijn" kantoor werden bemiddeld gewoon door de hypotheekverstrekker geaccepteerd. *

*) Ik kan alleen voor de makelaardij waar ik stage liep spreken. Dat was een familiebedrijfje, die geen gekke dingen deden (het spreekwoordelijke met de beide voeten in de klei staan, was voor hen van toepassing... ook al verloren zij soms ook die 3 a 3,5% norm wel eens uit het oog.
Maar de Hypotheekverstrekker bepaalt uiteindelijk. Dat was bij ons meestal de Rabobank (die vaak de gunstigste tarieven had) maar ook anderen.
-Hierbij gezegd hebbende dat ik me alleen bezig hield met het onroerend goed (tegenwoordig onroerende zaken genoemd).

Tip, eerst even om uitleg vragen, voordat jij mij een leugenaar noemt. Het is voor mij ook bijna 25 jaar geleden dat ik daar stage liep!
kenner gespot
  woensdag 17 juni 2020 @ 01:55:09 #108
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_193665158
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 10:12 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hahaha, touché. Nou ja, hij is al even uit het vak gestapt he? Ondanks alle wijsheden en vooruitziende blik kunnen de verschillende termen en rollen in het proces van kopen en verkopen van een woning dan een beetje door elkaar gaan lopen. :7

Ontopic: we hebben ons koopcontract binnen. Nu de oude tent nog verkopen. Iemand interesse in een mooie 2onder1kap? ;)
Nou echt touché was het niet. Maar wel ongeveer zoals jij het zei... je onthoudt niet alles uit die tijd, en sommige dingen zijn veranderd.

Mijn opleiding was HEAO MER afstudeerrichting: Makelaardij en onroerend goed... dat werd niet veel later Management en onroerende zaken. Onroerend goed bestaat niet meer als naam.
Maar wat op mijn diploma staat Makelaardij en Onroerend Goed... terwijl sinds een jaar of 15 dit dus onroerende zaken heet. Wat moet ik zeggen? Als ik zeg dat ik een diploma onroerende zaken zeg, dan lieg ik, want zo heette het toen nog niet.
Zeg ik Makelaardij & onroerend goed, dan krijg ik de wind van voren, omdat een hele generatie makelaars gewend is aan de term onroerende zaken.

En zo kan ik wel doorgaan... het is gewoon frustrerend.
  woensdag 17 juni 2020 @ 04:02:54 #109
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193665457
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 01:39 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Veel makelaarskantoren hebben ook een verzekeringstak en zijn vaak ook tussenpersonen voor hypotheekverstrekkers. Je kunt met veel makelaars achter de computer gaan zitten, om de diverse hypotheken door te nemen en de voordeligste (voor de cliënt) er uit kiezen.

Als het tot een overeenkomst komt met de hypotheekverstrekker, dan krijgt de makelaar daar provisie over. In de jaren '90 (toen ik mijn stage liep) werden de meeste hypotheken die via "mijn" kantoor werden bemiddeld gewoon door de hypotheekverstrekker geaccepteerd. *

*) Ik kan alleen voor de makelaardij waar ik stage liep spreken. Dat was een familiebedrijfje, die geen gekke dingen deden (het spreekwoordelijke met de beide voeten in de klei staan, was voor hen van toepassing... ook al verloren zij soms ook die 3 a 3,5% norm wel eens uit het oog.
Maar de Hypotheekverstrekker bepaalt uiteindelijk. Dat was bij ons meestal de Rabobank (die vaak de gunstigste tarieven had) maar ook anderen.
-Hierbij gezegd hebbende dat ik me alleen bezig hield met het onroerend goed (tegenwoordig onroerende zaken genoemd).

Tip, eerst even om uitleg vragen, voordat jij mij een leugenaar noemt. Het is voor mij ook bijna 25 jaar geleden dat ik daar stage liep!
Waar het denk ik om ging is dat je stelde dat de makelaar een hypotheek geeft, maar de makelaar neemt juist hypotheek ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193666080
Tegenwoordig is dat regelen van een hypotheek wel een stuk transparanter geworden natuurlijk.
pi_193669135
In die crisis van 2008 - inmiddels 12 jaar geleden:

-bedroeg de hypotheekrente 5,5% (nu 1,8%)

- lag de woningproductie met jaarlijks meer dan 80.000 woningen goed op schema (nu gemiddeld 55.000 woningen over de laatste paar jaar en een daling in het vooruitzicht)

- was er op basis van een krapte indicator van 9,1 eind 2008 sprake van een kopersmarkt (nu een historisch lage score van 2,8 en een markt die volledig wordt gedomineerd door verkopers)

Kortom, de situatie is wel degelijk anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Landgeld op 17-06-2020 12:46:42 ]
Love is in the air!
  woensdag 17 juni 2020 @ 12:24:07 #112
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_193669176
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 12:20 schreef Landgeld het volgende:
In die crisis van 2018 - inmiddels 12 jaar geleden:

2018 = 12 jaar geleden? ;)
pi_193669311
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juni 2020 12:24 schreef Cue_ het volgende:

[..]

2018 = 12 jaar geleden? ;)
Mensen uit 2030 moet je niet verbeteren, daar moet je alle financiële informatie uit lospeuteren die je maar kan.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_193669378
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juni 2020 12:24 schreef Cue_ het volgende:

[..]

2018 = 12 jaar geleden? ;)
Updated ;)
Love is in the air!
  donderdag 18 juni 2020 @ 00:44:57 #115
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_193679396
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 04:02 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Waar het denk ik om ging is dat je stelde dat de makelaar een hypotheek geeft, maar de makelaar neemt juist hypotheek ;)
Ja dat zou kunnen, ik heb me ook niet goed uitgedrukt.
Ik heb het er niet vaak over, maar door de jaren heen komt het wel eens ter sprake... niet altijd met mensen in die wereld. Ja dan vertel je het eenvoudige verhaal zonder allerlei details, details vermoeien de mensen vaak.

Maar ehm nee, de makelaar neemt ook niet de hypotheek, dat doet de cliënt. De makelaar bemiddeld alleen (en doet al het voorwerk). Ja sorry... nu ik er toch weer even "in zit" moet ik me ook goed uitdrukken. ;)

Maar ik waardeer jouw reactie zeer. :Y Sowieso mensen die positief meedenken ! ^O^
  donderdag 18 juni 2020 @ 02:37:33 #116
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193679775
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 00:44 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Ja dat zou kunnen, ik heb me ook niet goed uitgedrukt.
Ik heb het er niet vaak over, maar door de jaren heen komt het wel eens ter sprake... niet altijd met mensen in die wereld. Ja dan vertel je het eenvoudige verhaal zonder allerlei details, details vermoeien de mensen vaak.

Maar ehm nee, de makelaar neemt ook niet de hypotheek, dat doet de cliënt. De makelaar bemiddeld alleen (en doet al het voorwerk). Ja sorry... nu ik er toch weer even "in zit" moet ik me ook goed uitdrukken. ;)

Maar ik waardeer jouw reactie zeer. :Y Sowieso mensen die positief meedenken ! ^O^
De cliënt geeft hypotheek ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193681645
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 12:20 schreef Landgeld het volgende:
In die crisis van 2008 - inmiddels 12 jaar geleden:

-bedroeg de hypotheekrente 5,5% (nu 1,8%)

- lag de woningproductie met jaarlijks meer dan 80.000 woningen goed op schema (nu gemiddeld 55.000 woningen over de laatste paar jaar en een daling in het vooruitzicht)

- was er op basis van een krapte indicator van 9,1 eind 2008 sprake van een kopersmarkt (nu een historisch lage score van 2,8 en een markt die volledig wordt gedomineerd door verkopers)

Kortom, de situatie is wel degelijk anders.
Eens ja, totaal andere situatie. Maar mensen hebben nu eenmaal behoefte aan een blauwdruk, iets dat ze houvast geeft over hoe deze crisis gaat verlopen. Dus grijpt men maar naar de vorige crisis.

Eigenlijk zoals een generaal altijd de vorige oorlog uitvecht.
  donderdag 18 juni 2020 @ 12:35:58 #118
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_193683268
Zolang er nog een enorm woning tekort is en beleggers niet aan banden worden gelegd en woningcorporaties niet doen doen waarvoor ze bestaan komt er geen einde aan de gekte. Mensen moeten toch ergens wonen. Vooral in combinatie met goedkoop geld is dit een giftige combinatie.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 18 juni 2020 @ 13:12:23 #119
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193683697
Zo, voorlopig koopcontract is getekend! Kom maar op!
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 18 juni 2020 @ 13:55:35 #120
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_193684215
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:12 schreef JeOma het volgende:
Zo, voorlopig koopcontract is getekend! Kom maar op!
Yay!

Hier gebeurd dat volgende week, al wel het concept koopcontract binnen. Word eerste koophuis O+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_193685367
Hier staat een stekkie te koop al 3 maanden... 495.000 aflopende 2 jaar waren ze binnen een week verkocht, Corona doet toch kennelijk wat.
Interessant he ?
  donderdag 18 juni 2020 @ 15:30:48 #122
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193685457
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:23 schreef Zwolsboy het volgende:
stekkie te koop al 3 maanden... 495.000 aflopende 2 jaar waren ze binnen een week verkocht, C
Hier ook. Huizen boven de pak hem beet 350k lopen een stúk trager. Huizen tot pak hem beet 300k gaan echt nog heel goed over de toonbank.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193685520
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:30 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hier ook. Huizen boven de pak hem beet 350k lopen een stúk trager. Huizen tot pak hem beet 300k gaan echt nog heel goed over de toonbank.
Regio??
Love is in the air!
pi_193685521
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:55 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Yay!

Hier gebeurd dat volgende week, al wel het concept koopcontract binnen. Word eerste koophuis O+
Gefeliciteerd!
Love is in the air!
  donderdag 18 juni 2020 @ 15:43:47 #125
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_193685629
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:30 schreef JeOma het volgende:

Hier ook. Huizen boven de pak hem beet 350k lopen een stúk trager. Huizen tot pak hem beet 300k gaan echt nog heel goed over de toonbank.
Idd van die instapklare woning tussen 200 en 350 gaan zeer hard hier (oosten)

Vandaag wel een leuke bezichtigd, nog even over nadenken, maar daar ook 40 kijkers en 40 die ze überhaupt hebben afgezegd want anders werden het er teveel.

En een ander huis die we zouden bekijken, werd afgebeld omdat ze reeds verkocht hadden
  donderdag 18 juni 2020 @ 18:07:27 #126
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193687301
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:35 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Regio??
Apeldoorn en omstreken
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 19 juni 2020 @ 01:19:11 #127
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_193693068
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 02:37 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

De cliënt geeft hypotheek ;)
Nee de cliënt neemt de hypotheek, de verstrekker geef de hypotheek.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 03:10:12 #128
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193693427
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 01:19 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Nee de cliënt neemt de hypotheek, de verstrekker geef de hypotheek.
Nee andersom :D

https://www.hypotheker.nl(...)open/hypotheeknemer/
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193694084
quote:
Die stoel in de hoek van de woonkamer is al minstens een ton waard.

Wel mooi uitzicht op de bootjes.
pi_193694306
quote:
Bij de helft zou ik er eens over na kunnen denken.

Wat een idioterie.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 09:19:40 #132
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_193694493
quote:
Dit is een belachelijke prijs. Zelfs voor de helft van de prijs vind ik dit nogal duur.
pi_193694737
quote:
En als je het koopt zou je alsnog de keuken, badkamer en de vloer eruit willen slopen en alles willen vernieuwen :o En maar 88 m2 :o

Zo te zien staat het al leeg, dus al verhuisd, overleden of van een investeerder? Geen idee of het vaker gebeurt, maar ik zie hier wel vaker leegstaande huizen die in verhouding enorm duur zijn. Als je geen haast hebt met verkopen kun je rustig afwachten tot er iemand komt die er zoveel geld voor neer wil tellen.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 09:46:50 #134
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193694799
quote:
Ik dacht, ja nu komt er weer een appartement in Amsterdam, logisch dat die duur zijn, kap daar nou eens mee dat te posten.

PAPENDRECHT :')_!!!!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193695200
Overigens is een soortgelijk appartement binnen 5 weken verkocht onder voorbehoud, vraagprijs 370K :o

https://www.funda.nl/koop(...)-pontonniersweg-319/
pi_193695237
Bizar die prijzen. Maar in Utrecht staan ook dit soort woningen. Gewoon hetzelfde door weinig aanbod.

Vraagprijs 350k voor zoiets wat echt opgeknapt moet worden. En taal daar maar nog 10% bij voor verkoopprijs ivm overbieding.


https://www.funda.nl/koop(...)954-pc-borstraat-23/
Love is in the air!
pi_193695246
quote:
Mooi appartement. En goede ligging.
Love is in the air!
  maandag 22 juni 2020 @ 08:07:06 #139
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_193733231
Wij gaan vandaag een bod uitbrengen op een huis. Eerste keer, dus best spannend :)
pi_193733444
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 09:19 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Dit is een belachelijke prijs. Zelfs voor de helft van de prijs vind ik dit nogal duur.
Senioren-appartementen zijn reteduur.
  maandag 22 juni 2020 @ 08:57:50 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193733459
quote:
6s.gif Op maandag 22 juni 2020 08:07 schreef Cue_ het volgende:
Wij gaan vandaag een bod uitbrengen op een huis. Eerste keer, dus best spannend :)
Succes!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 22 juni 2020 @ 08:59:53 #142
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_193733478
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 10:23 schreef Landgeld het volgende:
Bizar die prijzen. Maar in Utrecht staan ook dit soort woningen. Gewoon hetzelfde door weinig aanbod.

Vraagprijs 350k voor zoiets wat echt opgeknapt moet worden. En taal daar maar nog 10% bij voor verkoopprijs ivm overbieding.


https://www.funda.nl/koop(...)954-pc-borstraat-23/
Wat dacht je hier van, 419k voor een omgebouwde schuur van een kerk. Ergens in een klein dorpje in de provincie.

https://www.funda.nl/koop(...)562-zwolseweg-383-a/

Het is allemaal geldtrekkerij van projectontwikkelaars, makelaars etc. :r


:')
pi_193733575
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 08:59 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Wat dacht je hier van, 419k voor een omgebouwde schuur van een kerk. Ergens in een klein dorpje in de provincie.

https://www.funda.nl/koop(...)562-zwolseweg-383-a/

Het is allemaal geldtrekkerij van projectontwikkelaars, makelaars etc. :r

:')
Klopt - bizar. Of dit dan - gaat al over de 5000 euro per m2 bij raagprijs:
https://www.funda.nl/koop(...)hj-schimmelplein-27/
Love is in the air!
  maandag 22 juni 2020 @ 09:12:34 #144
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_193733618
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 09:09 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Klopt - bizar. Of dit dan - gaat al over de 5000 euro per m2 bij raagprijs:
https://www.funda.nl/koop(...)hj-schimmelplein-27/
4 meter breed _O_

Douchen in de inloopkast _O_
pi_193733625
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 09:12 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

4 meter breed _O_

Douchen in de inloopkast _O_
:D En dat is de vraagprijs - dus gaat nog wel 10% bovenop!
Love is in the air!
  maandag 22 juni 2020 @ 09:19:16 #146
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193733698
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 09:09 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Klopt - bizar. Of dit dan - gaat al over de 5000 euro per m2 bij raagprijs:
https://www.funda.nl/koop(...)hj-schimmelplein-27/
Die handgrepen in de keuken _O- wtf
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193733712
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 09:19 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Die handgrepen in de keuken _O- wtf
:D Ja , en dat voor zo'n vraagprijs. Maar let maar op, dit is binnen 2 weken verkocht ;)
Love is in the air!
pi_193733881
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 09:09 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Klopt - bizar. Of dit dan - gaat al over de 5000 euro per m2 bij raagprijs:
https://www.funda.nl/koop(...)hj-schimmelplein-27/
Dit is dan nog wel een aardig eerste huis voor een stel.. Zal inderdaad ook wel zo weg zijn :o
  maandag 22 juni 2020 @ 09:41:04 #149
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193733899
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 08:59 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Wat dacht je hier van, 419k voor een omgebouwde schuur van een kerk. Ergens in een klein dorpje in de provincie.

https://www.funda.nl/koop(...)562-zwolseweg-383-a/

Het is allemaal geldtrekkerij van projectontwikkelaars, makelaars etc. :r


:')
Moo uitzicht op de bergingen _O- man man man wat een geld voor zoiets :X
  maandag 22 juni 2020 @ 09:43:36 #150
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193733927
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 09:38 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Dit is dan nog wel een aardig eerste huis voor een stel.. Zal inderdaad ook wel zo weg zijn :o
"Aardig huis voor een stel" wat bedoel je? 70m2 is met z'n tweeën nog net te doen in mijn optiek. Of vind je dit al 'te goed' voor een starter? :)

Overigens mag die woning het woord tuin natuurlijk niet dragen, postzegel is het. Mijn garage is groter :')
pi_193734007
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 09:43 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

"Aardig huis voor een stel" wat bedoel je? 70m2 is met z'n tweeën nog net te doen in mijn optiek. Of vind je dit al 'te goed' voor een starter? :)

Overigens mag die woning het woord tuin natuurlijk niet dragen, postzegel is het. Mijn garage is groter :')
Waar denk jij dat de meeste starters in de randstad in gaan wonen? De meeste starters die ik ken beginnen in appartementen van rond de 70 vierkante meter, sommigen zelfs kleiner.
pi_193734134
Die woning in Utrecht is leuk als je twee-verdiener bent en starter. Met ieder 3k in de maand, ongeveer een startsalaris voor WO-opgeleid volk, heb je de hypotheek makkelijk rond. Het is nog groot genoeg om net je eerste kindje te kunnen opvoeden, ja, als er een tweede kindje krijgt, moet je uiteindelijk wel weg.

Ik schrik er niet van. Mijn woning in Delft is net verkocht, de bedenktijd is vorige vrijdag verstreken dus ik ben daar ook van af. Soortgelijke woning, maar in Delft ben je onder de 300k wel klaar, en kun je dus lenen met de nationale hypotheekgarantie.
  maandag 22 juni 2020 @ 10:17:18 #153
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_193734238
quote:
6s.gif Op maandag 22 juni 2020 08:07 schreef Cue_ het volgende:
Wij gaan vandaag een bod uitbrengen op een huis. Eerste keer, dus best spannend :)
Succes! O+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_193734375
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 09:38 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Dit is dan nog wel een aardig eerste huis voor een stel.. Zal inderdaad ook wel zo weg zijn :o
Uiteindelijk zo'n 380.000 euro voor een starter - stel. Ik denk ook dat hier al doorstromers op reageren. Gezien de prijs ;)
Love is in the air!
pi_193734664
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 10:30 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Uiteindelijk zo'n 380.000 euro voor een starter - stel. A denk ook dat hier al doorstromers op reageren. Gezien de prijs ;)
Als je allebei 40K harkt en geen studieschuld hebt kun je al meer dan 400K lenen. Als je spaargeld hebt en/of beide ouders dan nog wat bijdragen is het al helemaal prima. Als dat niet het geval is betaal je zo'n 1300(?) euro per maand aan hypotheek?

En na een jaar of 8 komt de tweede koter eraan, ben je er beide flink op vooruit gegaan in salaris, verkoop je het huis met overwaarde (want dit soort huizen zijn altijd wel gewild in de stad) en ga je groter wonen.
pi_193734698
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 09:55 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Waar denk jij dat de meeste starters in de randstad in gaan wonen? De meeste starters die ik ken beginnen in appartementen van rond de 70 vierkante meter, sommigen zelfs kleiner.
Ik ken geen starters die beginnen in de randstad.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193734718
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 10:55 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Als je allebei 40K harkt en geen studieschuld hebt kun je al meer dan 400K lenen. Als je spaargeld hebt en/of beide ouders dan nog wat bijdragen is het al helemaal prima. Als dat niet het geval is betaal je zo'n 1300(?) euro per maand aan hypotheek?

En na een jaar of 8 komt de tweede koter eraan, ben je er beide flink op vooruit gegaan in salaris, verkoop je het huis met overwaarde (want dit soort huizen zijn altijd wel gewild in de stad) en ga je groter wonen.
Precies.
pi_193734898
Ik heb dus een soortgelijk huisje in Delft gehad, wel een ruimere tuin, dus je kan daar prima een kindje laten spelen. Voordelen van dit soort huisjes:

- Hoewel oud valt het onderhoud heel erg mee omdat de oppervlaktes klein zijn. Met 20k kun je echt een hoop doen. Ook relatief lage energie-lasten doordat de huizen klein zijn. En als je je ramen eenmaal hebt aangepakt en geïsoleerd, valt het helemaal mee.
- Als je huisje onder de 300/310k is, heb je ook nog hypotheekgarantie, dus lage rentelasten.
- Met 300k zijn je hypotheeklasten onder de 1000 euro per maand.

En:

- Gewoon dichtbij alles, waardoor de noodzaak van een auto (als je nog geen kinderen hebt) ontbreekt. Zelfs met 1 jong kind is er nog geen directe noodzaak van een auto.

Dat alles gecombineerd zijn zulke huisjes voordeliger dan je denkt. Geen auto, lage overige lasten, alleen het huis is duur vergeleken met het aantal vierkante meters.
pi_193735206
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 10:55 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Als je allebei 40K harkt en geen studieschuld hebt kun je al meer dan 400K lenen. Als je spaargeld hebt en/of beide ouders dan nog wat bijdragen is het al helemaal prima. Als dat niet het geval is betaal je zo'n 1300(?) euro per maand aan hypotheek?

En na een jaar of 8 komt de tweede koter eraan, ben je er beide flink op vooruit gegaan in salaris, verkoop je het huis met overwaarde (want dit soort huizen zijn altijd wel gewild in de stad) en ga je groter wonen.
En dit soort huizen, tegen dit soort prijzen: https://www.funda.nl/koop(...)954-pc-borstraat-23/

Gaat ook nog boven de vraagprijs - zo'n huis in die buurt en de stad. Ook nog behapbaar voor starters?
Love is in the air!
pi_193735241
4 ton is geen starterswoning... En de gemiddelde WO starter verdient geen 3k, volgens mij staan jullie wat af van de werkelijkgeid.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 22 juni 2020 @ 11:55:52 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193735280
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 10:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik ken geen starters die beginnen in de randstad.
Natuurlijk heb je die in de randstad ook wel, maar de meesten zullen wel samen kopen, en gezien de voorbeelden kan dat ook prima.
Hoewel ik de noodzaak dan weer niet zie hartje Utrecht te gaan wonen, en je buiten Utrecht gelijk meer keuze hebt met zo'n budget.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193735293
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je die in de randstad ook wel, maar de meesten zullen wel samen kopen, en gezien de voorbeelden kan dat ook prima.
Hoewel ik de noodzaak dan weer niet zie hartje Utrecht te gaan wonen, en je buiten Utrecht gelijk meer keuze hebt met zo'n budget.
Ze zijn er echt wel. Ik ken er geen. Nienamd in die met mij afstudeerde ging naar de randstad. Velen gingen terug naar de ouders, gingen daarna samenwonen en toen dat mis ging bij 2 vrienden van mij gingen ze weer terug naar hun ouders. Anders kon ook niet vanwege de extreem lage starterslonen en hoge kosten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 22 juni 2020 @ 11:57:43 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193735294
quote:
16s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:52 schreef FlippingCoin het volgende:
4 ton is geen starterswoning... En de gemiddelde WO starter verdient geen 3k, volgens mij staan jullie wat af van de werkelijkgeid.
Een WO strarter op de banenmarkt niet, maar tegen de tijd dat hij/zij (samen met een partner) een woning gaat kopen is het op de woningmarkt wel een starter, en dan is dat WO startsalaris ook al even geleden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193735298
quote:
16s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:52 schreef FlippingCoin het volgende:
4 ton is geen starterswoning... En de gemiddelde WO starter verdient geen 3k, volgens mij staan jullie wat af van de werkelijkgeid.
Als je een beetje relevante studie hebt gedaan is dat niet zo’n vreemde aanname. Het zal misschien niet helemaal 3000 zijn, maar 2800 vast wel.

Ben het ermee eens dat je op dat soort salarissen niet op je max moet gaan lenen. Als je kinderen krijgt is het ook fijn dat je niet allebei verplicht 40 uur per week moet werken om krom te liggen voor alleen een dak boven je hoofd.
pi_193735300
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een WO strarter op de banenmarkt niet, maar tegen de tijd dat hij/zij (samen met een partner) een woning gaat kopen is het op de woningmarkt wel een starter, en dan is dat WO startsalaris ook al even geleden.
Ah zo dan wel ja. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 22 juni 2020 @ 11:59:16 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193735307
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ze zijn er echt wel. Ik ken er geen. Nienamd in die met mij afstudeerde ging naar de randstad.
Ik zie mijn beide neefjes wel in de randstad blijven, die hebben net een tijdje hun eerste huurwoning, en de bul net binnen.
Allebei door loting trouwens de huurwoning gekregen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193735309
Ik sta he-le-maal niet ver van de werkelijkheid.

Ik snap mensen die gewoon waar voor hun geld willen, en voor 250k een mooi gezinswoning willen hebben in de rust.

Ik snap mensen die net hun studie hebben afgerond, ongeveer 3k in de maand verdienen, nog niet toe zijn aan een auto of een kind, en lekker in de stad willen zitten. En dus wel 350k neerleggen voor 70 of 80m2. Maar wat ik zeg: zonder een auto, met twee inkomens, en relatief lage overige kosten van dit soort woningen prima te doen.
pi_193735314
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een WO strarter op de banenmarkt niet, maar tegen de tijd dat hij/zij (samen met een partner) een woning gaat kopen is het op de woningmarkt wel een starter, en dan is dat WO startsalaris ook al even geleden.
Dat kan maar de meerderheid van de mensen die huizen kopen zijn geen wo-ers
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193735316
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:58 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Als je een beetje relevante studie hebt gedaan is dat niet zo’n vreemde aanname. Het zal misschien niet helemaal 3000 zijn, maar 2800 vast wel.

Ben het ermee eens dat je op dat soort salarissen niet op je max moet gaan lenen. Als je kinderen krijgt is het ook fijn dat je niet allebei verplicht 40 uur per week moet werken om krom te liggen voor alleen een dak boven je hoofd.
Ja precies dat is geen fijne situatie, en met 4 ton kan je ook geen nhg hypotheek nemen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193735323
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zie mijn beide neefjes wel in de randstad blijven, die hebben net een tijdje hun eerste huurwoning, en de bul net binnen.
Allebei door loting trouwens de huurwoning gekregen.
Dat is denk ik verschil. Ik zit niet in de randstad en velen zijn de prijzen gewend die hier gelden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193735333
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat kan maar de meerderheid van de mensen die huizen kopen zijn geen wo-ers
Zeker maar centra van dit soort studentensteden en in de wijken om het centrum heen, denk ik zomaar dat de meerderheid van de startende kopers WO-opgeleid is.

Ik zou zeggen: meer en meer, dat zag ik in Delft. 10 jaar geleden toen ik het kocht, was het nog redelijk gemixt tussen yuppen en mensen die al generaties in Delft woonden, maar investeerders, expats, zelfs PhDérs en WO-startenden hebben de wijk massaal overgenomen.
pi_193735379
Wat ook een industrie is, in dat soort steden, zijn PhD-plekken. Vergis je niet hoeveel geld erin om gaat.

Tegenwoordig is de meerderheid van promovendi buitenlands. Ze hebben een voorselectie, zeker, maar posities zijn voor iedereen open, dus ook vanuit landen buiten de Europese Unie. Nou, een PhD-stelletje verdient samen al 5k per maand, toch wel lekker*

Misschien dit huis net te duur voor, maar het drijft de huizenprijzen in studentensteden snel op.

Nou, nog 1 jaartje bedrijfsleven of een baan bij een andere instantie, en je mag jezelf al Nederlander noemen vanwege je 5 jaar werkervaring in Nederland. _O_

* En ze hoeven er minder belasting over de betalen vanwege de 30% regeling.

[ Bericht 4% gewijzigd door skrn op 22-06-2020 12:16:04 ]
pi_193735593
Phd'ers sinds 2008 met 40% toegenomen, toename voornamelijk door buitenlanders:

https://www.ocwincijfers.(...)/promoties-nederland
https://www.scienceguide.(...)andse-promovendi.pdf
pi_193735614
quote:
2s.gif Op maandag 22 juni 2020 12:07 schreef skrn het volgende:
Wat ook een industrie is, in dat soort steden, zijn PhD-plekken. Vergis je niet hoeveel geld erin om gaat.

Tegenwoordig is de meerderheid van promovendi buitenlands. Ze hebben een voorselectie, zeker, maar posities zijn voor iedereen open, dus ook vanuit landen buiten de Europese Unie. Nou, een PhD-stelletje verdient samen al 5k per maand, toch wel lekker*

Misschien dit huis net te duur voor, maar het drijft de huizenprijzen in studentensteden snel op.

Nou, nog 1 jaartje bedrijfsleven of een baan bij een andere instantie, en je mag jezelf al Nederlander noemen vanwege je 5 jaar werkervaring in Nederland. _O_

* En ze hoeven er minder belasting over de betalen vanwege de 30% regeling.
Zelfde geldt bv in regio Eindhoven voor expats die voor ASML werken..
pi_193735972
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 12:28 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Zelfde geldt bv in regio Eindhoven voor expats die voor ASML werken..
Precies.

Steden hebben hun eigen dynamiek.

En .. heel veel mensen zijn arm, maar er zijn ook genoeg mensen die gewoon wel knaken hebben. Dat wil ik enkel zeggen, en prijzen tot 4 a 5 ton zijn daarom voor een behoorlijk deel van de bevolking prima te doen.
  maandag 22 juni 2020 @ 13:38:28 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193736419
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat kan maar de meerderheid van de mensen die huizen kopen zijn geen wo-ers
Dat kan, maar we hadden het toch over WO-ers?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193736560
Nouja in principe ging het over starters, en een woning van 4 ton is naar mijn idee gewoon geen starterswoning.

15% van de Nederlanders heeft een WO studie afgerond waarvan grofweg de helft al een studie sociale wetenschappen.

Dan zullen er bijzonder weinig koppels overblijven welke beide een WO beta studie hebben afgerond. En zelfs deze kleine groep moet dan nog een maximale niet nhg hypotheek nemen om zo'n woning te kunnen kopen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 22 juni 2020 @ 13:58:37 #178
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193736670
quote:
16s.gif Op maandag 22 juni 2020 13:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Nouja in principe ging het over starters, en een woning van 4 ton is naar mijn idee gewoon geen starterswoning.

15% van de Nederlanders heeft een WO studie afgerond waarvan grofweg de helft al een studie sociale wetenschappen.

Dan zullen er bijzonder weinig koppels overblijven welke beide een WO beta studie hebben afgerond. En zelfs deze kleine groep moet dan nog een maximale niet nhg hypotheek nemen om zo'n woning te kunnen kopen.
Er is hier dan ook verzonnen dat het een starterswoning zou zijn.... dat is het punt een beetje.
Het wordt niet geadverteerd als starterswoning maar als benedenwoning en appartement.

Nou zit ik toevallig zelf momenteel in een (huur)appartementencomplex waar de meeste appartementen ongeveer hetzelfde woonoppervlak hebben, en het gros van de bewoners is helemaal geen starter, ik denk dat er 1 of 2 woningen (van de 20) door starters bewoond worden, de rest is allemaal ergens tussen de 30 en 85 jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193736732
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 13:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er is hier dan ook verzonnen dat het een starterswoning zou zijn.... dat is het punt een beetje.
Het wordt niet geadverteerd als starterswoning maar als benedenwoning en appartement.

Nou zit ik toevallig zelf momenteel in een (huur)appartementencomplex waar de meeste appartementen ongeveer hetzelfde woonoppervlak hebben, en het gros van de bewoners is helemaal geen starter, ik denk dat er 1 of 2 woningen (van de 20) door starters bewoond worden, de rest is allemaal ergens tussen de 30 en 85 jaar.
Ja dat idee had ik dus ook.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193736914
quote:
16s.gif Op maandag 22 juni 2020 13:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Nouja in principe ging het over starters, en een woning van 4 ton is naar mijn idee gewoon geen starterswoning.

15% van de Nederlanders heeft een WO studie afgerond waarvan grofweg de helft al een studie sociale wetenschappen.

Dan zullen er bijzonder weinig koppels overblijven welke beide een WO beta studie hebben afgerond. En zelfs deze kleine groep moet dan nog een maximale niet nhg hypotheek nemen om zo'n woning te kunnen kopen.
Er werd gesuggereerd dat de prijs enorm hoog is. Daarom gaf ik aan dat een woningtype is waar ongetwijfeld veel vraag naar is in de randstad, bijvoorbeeld door starters.
pi_193737071
quote:
16s.gif Op maandag 22 juni 2020 13:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Nouja in principe ging het over starters, en een woning van 4 ton is naar mijn idee gewoon geen starterswoning.

15% van de Nederlanders heeft een WO studie afgerond waarvan grofweg de helft al een studie sociale wetenschappen.

Dan zullen er bijzonder weinig koppels overblijven welke beide een WO beta studie hebben afgerond. En zelfs deze kleine groep jongt dan nog een maximale niet nhg hypotheek nemen om zo'n woning te kunnen kopen.
Ik leef ongetwijfeld in een bubbel maar ik zie genoeg jonge stellen van onder de 30 die dit zouden kunnen betalen. Daarnaast; als je jong bent zit er waarschijnlijk nog enorme groei in je salaris.
pi_193737683
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 14:25 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Ik leef ongetwijfeld in een bubbel maar ik zie genoeg jonge stellen van onder de 30 die dit zouden kunnen betalen. Daarnaast; als je jong bent zit er waarschijnlijk nog enorme groei in je salaris.
Ik ken genoeg doorstromers die dat nog niet eens halen.
Dus ja je leeft in een bubbel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193738120
Het is zeker niet weinig, maar ook niet buitensporig onbereikbaar voor veel groepen. Een jong stel met een goede opleiding en dito baan kan dit gewoon betalen, punt. Hoef je geen multi-national voor te leiden.

Ik kan het ook niet betalen, maar daar gaat het niet om. Ik zie om me heen genoeg stellen die het wel goed kunnen betalen. ^O^

Leuk huisje, wel.

Er kunnen dus wel starters in, maar dat maakt het geen starterswoning. Laten we dat misverstand dan uit de wereld helpen. Een starterswoning is een woning die je redelijk op 1 inkomen kan dragen, omdat je niet weet hoe je toekomstige gezinssituatie eruit ziet.

[ Bericht 22% gewijzigd door skrn op 22-06-2020 15:57:56 ]
pi_193738263
Ha, ik heb een vraagje!

Wil graag in Amsterdam blijven (woon hier namelijk al mn hele leven en denk niet dat ik ergens anders wil/kan wonen). Hoogstens Amstelveen Abcoude of Purmerend (heel misschien). Liever onder Amsterdam dan erboven ivm reistijd naar werk (met als grens A'dam noord/ mogelijk Purmerend).

Wij zijn beide starters (ik WO hij HBO achtergrond)
Hij verdient tussen de 2.5 en 3duizend p/m en ik ga starten met tussen de 2 en 2.5 p/m. (netto).

Nu vind ik het geen punt om een hypotheek van 3.5/4 k te nemen voor een huis in Amsterdam, maar mn partner vindt dat het geld niet waard voor de ruimte die je ervoor terug krijgt. Dus we zitten met een semi-dilemma.

Dus mijn vraag is: welke prijs categorie zou een jong stel in hun achterhoofd moeten houden voor wonen in Amsterdam (en naaste omgeving)?
Wat is een realistische prijs/omgeving/grootte verhouding ?
  maandag 22 juni 2020 @ 16:03:48 #185
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_193738323
Is het niet een kwestie van wat je het zelf waard vindt?
Dus veel rondkijken (bv funda), wat is er te koop waar voor welke prijs.. en dan kiezen of dit in je straatje valt
Dus financieel haalbaar, maar het ook waard vinden.
  maandag 22 juni 2020 @ 16:04:46 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193738343
Kijk eerst eens wat je op basis van jullie bruto inkomens aan hypotheek kunt krijgen, en vul daarbij eerlijk jullie studieschulden in.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193738369
quote:
6s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:03 schreef Cue_ het volgende:
Is het niet een kwestie van wat je het zelf waard vindt?
Dus veel rondkijken (bv funda), wat is er te koop waar voor welke prijs.. en dan kiezen of dit in je straatje valt
Dus financieel haalbaar, maar het ook waard vinden.
Ja het probleem zit m er denk ik in, dat ik het het sneller "waard" vind dan mijn partner. Waardoor ik als een blij kind allerlei mogelijkheden zie en hij niet.
Ik vraag me af of ik geen goed/ realistisch beeld heb van de huizenmarkt? Zag bijv. paar pagina's terug dat huisje in Utrecht van 350k en als die in Amsterdam stond had ik gezegd, doen! Terwijl het dus wel best klein is.
pi_193738410
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:04 schreef Leandra het volgende:
Kijk eerst eens wat je op basis van jullie bruto inkomens aan hypotheek kunt krijgen, en vul daarbij eerlijk jullie studieschulden in.
Ik heb een aantal jaar maximaal geleend bij DUO. Echter heb ik (bijna) al dat geleende geld aan de kant kunnen zetten, omdat ik daarnaast ook veel heb gewerkt om de studie en alles te bekostigen. Mijn studieschuld is dus best groot, maar ik zou ongeveer de helft ervan in 1 keer kunnen aflossen.

Is het handiger om de DUO schuld eerst grotendeels af te betalen met dat geld (zodat we een betere hypotheek krijgen), of kan ik beter mijn studieschuld laten staan en dat gespaarde geld gebruiken voor de aanschaf van het huis?
  maandag 22 juni 2020 @ 16:09:59 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193738412
Als hij de m² prijzen in Amsterdam sowieso niet ziet zitten ben je snel klaar denk ik, en ik snap hem wel.
Ik ga ook liever in een goedkopere stad/dorp wonen waar ik wel een leuk huisje zou kunnen kopen dan dat het hoe dan ook Amsterdam moet zijn, en dat je dus al in een of andere veredelde achterbuurt terechtkomt omdat je verder met je budget niet kunt kopen wat je hebben wilt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 22 juni 2020 @ 16:11:06 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193738428
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:09 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Ik heb een aantal jaar maximaal geleend bij DUO. Echter heb ik (bijna) al dat geleende geld aan de kant kunnen zetten, omdat ik daarnaast ook veel heb gewerkt om de studie en alles te bekostigen. Mijn studieschuld is dus best groot, maar ik zou ongeveer de helft ervan in 1 keer kunnen aflossen.

Is het handiger om de DUO schuld eerst grotendeels af te betalen met dat geld (zodat we een betere hypotheek krijgen), of kan ik beter mijn studieschuld laten staan en dat gespaarde geld gebruiken voor de aanschaf van het huis?
Hoeveel je al afgelost hebt maakt ze niet uit, de originele schuld is waar ze mee rekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193738438
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:09 schreef Leandra het volgende:
Als hij de m² prijzen in Amsterdam sowieso niet ziet zitten ben je snel klaar denk ik, en ik snap hem wel.
Ik ga ook liever in een goedkopere stad/dorp wonen waar ik wel een leuk huisje zou kunnen kopen dan dat het hoe dan ook Amsterdam moet zijn, en dat je dus al in een of andere veredelde achterbuurt terechtkomt omdat je verder met je budget niet kunt kopen wat je hebben wilt.
Ja dat is zijn beredenering idd. Mij lijkt het juist slim om in Amsterdam te kopen, gezien je het altijd met goede winst kunt doorverkopen. Terwijl, wanneer ik een groot huis in laten we zeggen Amersfoort zou kopen, de winstmarge waarschijnlijk lager is.
pi_193738443
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoeveel je al afgelost hebt maakt ze niet uit, de originele schuld is waar ze mee rekenen.
Niet per se waar. Sommige hypotheekverstrekkers nemen dat keurig mee.
  maandag 22 juni 2020 @ 16:13:02 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193738461
Ga eerst maar eens rekenen bij de hypotheker, Rabobank en nog wat online rekentools, en vul jullie studieschulden gewoon in.

Dan zie je snel genoeg wat de opties zijn, en of je daarmee in 020 uit de voeten kunt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193738468
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoeveel je al afgelost hebt maakt ze niet uit, de originele schuld is waar ze mee rekenen.
Huh dat is wel heel apart.
Stel. ik heb een studieschuld van 50.000 euro (ik zeg maar wat) en ik koop over 15 jaar pas een huis (en heb nog maar 300 euro studieschuld te gaan), dan berekenen ze mijn hypotheek alsnog op basis van mijn originele studieschuld?

Zou toch absurd zijn?
  maandag 22 juni 2020 @ 16:13:41 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193738471
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:12 schreef skrn het volgende:

[..]

Niet per se waar. Sommige hypotheekverstrekkers nemen dat keurig mee.
Ja, en heel veel niet, die kijken alleen naar de originele schuld.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193738514
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:13 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Huh dat is wel heel apart.
Stel. ik heb een studieschuld van 50.000 euro (ik zeg maar wat) en ik koop over 15 jaar pas een huis (en heb nog maar 300 euro studieschuld te gaan), dan berekenen ze mijn hypotheek alsnog op basis van mijn originele studieschuld?

Zou toch absurd zijn?
Als je op afzienbare tijd je lening afloopt, kunnen ze daar rekening mee houden. Maar danh moet het over maanden gaan.

En naar mijn weten wordt een extra aflossing (EXTRA) gezien als aflossing van je oorspronkelijke schuld, omdat je VERPLICHTE maandlasten omlaag gaan.

Mijn tip: hou het geld op zak totdat je meer weet. Een aflossing kan snel gaan. Je betaalt, en hup, je schuld is weg.
pi_193738562
Ik vind vooral dat je moet kijken naar de lange termijn.

De kans is natuurlijk groot dat je uit je huisje groeit in Amsterdam. Vooral met gezinsuitbreiding. Dan is de vraag: hoeveel vet heb je op je botten om dan een overstap te maken naar een ander huis? Of lukt het wel om een kleine op te laten groeien in dat huis, of misschien wel twee.

Als de huizenprijzen echt dalen, en je moet het uitzingen, kan uitzingen lang duren als je bezig bent met kinderen.
pi_193738597
Ik zou altijd proberen 2 (of 2+) slaapkamers te hebben en een tuintje, ook al is die maar heel klein.

Dan kun je nog kleine kinderen hebben en MOET je je woning niet direcht uit als je met kinderen bezig bent.

Dat is mijn tip. ;)
pi_193738643
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 15:58 schreef Vissenkom3 het volgende:
Ha, ik heb een vraagje!

Wil graag in Amsterdam blijven (woon hier namelijk al mn hele leven en denk niet dat ik ergens anders wil/kan wonen). Hoogstens Amstelveen Abcoude of Purmerend (heel misschien). Liever onder Amsterdam dan erboven ivm reistijd naar werk (met als grens A'dam noord/ mogelijk Purmerend).

Wij zijn beide starters (ik WO hij HBO achtergrond)
Hij verdient tussen de 2.5 en 3duizend p/m en ik ga starten met tussen de 2 en 2.5 p/m. (netto).

Nu vind ik het geen punt om een hypotheek van 3.5/4 k te nemen voor een huis in Amsterdam, maar mn partner vindt dat het geld niet waard voor de ruimte die je ervoor terug krijgt. Dus we zitten met een semi-dilemma.

Dus mijn vraag is: welke prijs categorie zou een jong stel in hun achterhoofd moeten houden voor wonen in Amsterdam (en naaste omgeving)?
Wat is een realistische prijs/omgeving/grootte verhouding ?
Ik zou eens naar een hypotheekadviseur gaan (kan altijd vrijblijvend geloof ik) om te kijken wat je zou kunnen lenen en welke lasten daarbij horen. Dan kun je in ieder geval eens kijken wat mogelijk is.
pi_193738659
Goede tips, dankjewel!

Ik zat inderdaad te kijken naar minimaal 2 slaapkamers. Wil namelijk niet hoeven verhuizen als ik aan de kinderen wil beginnen. Mochten er meer kinderen volgen, dan zou verhuizen idd een optie zijn. Een tuin lijkt me heerlijk, al moet ik zeggen dat ik dan voor een budget van 3/3.5 ton al gauw terecht kom in de wat mindere wijken in A'dam noord en vooral in amsterdam zuidoost.
Ik wil niet in de bijlmer gaan wonen. Gein lijkt me dan nog wel oké. Gebieden zoals Ijburg, Oost, Zuid en Amstelveen/ Ouderkerk lijken me ook prima, maar zijn vaak te prijzig (of voor 3/3.5 krijg je echt een opknaphuis (dus ben je alsnog heel duur uit).

Een flatje vind ik ook prima, maar dan moet het inderdaad wel meer dan 80 m2 zijn.

Best lastig met al die eisen haha, maar ik hoop echt dat we wat kunnen vinden wat ons bevalt.
pi_193738676
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:29 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Ik zou eens naar een hypotheekadviseur gaan (kan altijd vrijblijvend geloof ik) om te kijken wat je zou kunnen lenen en welke lasten daarbij horen. Dan kun je in ieder geval eens kijken wat mogelijk is.
Ja binnenkort maar eens werk van maken! Ik kan namelijk zoveel gaan speculeren, maar zonder cijfers wordt het lastig.
pi_193738872
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:32 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Ja binnenkort maar eens werk van maken! Ik kan namelijk zoveel gaan speculeren, maar zonder cijfers wordt het lastig.
Precies! En verder zijn het natuurlijk eigen afwegingen die je moet maken. Wil je liever meer ruimte voor minder geld of wil je heel graag in de stad wonen? Al is die tegenstelling ook niet altijd zo zwartwit: in de randstad zijn de lonen soms hoger en de werkgelegenheid groter. Ook heb je misschien geen auto nodig wat ook weer scheelt in de kosten.

En zeker in de steden, waar de komende jaren enorm veel mensen naartoe gaan verhuizen, zullen de huizenprijzen op lange termijn ook sneller stijgen dan in krimpgebieden. En hoe erg vind je het om elke dag lang te moeten reizen om op je werk te komen?
pi_193739554
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:48 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Precies! En verder zijn het natuurlijk eigen afwegingen die je moet maken. Wil je liever meer ruimte voor minder geld of wil je heel graag in de stad wonen? Al is die tegenstelling ook niet altijd zo zwartwit: in de randstad zijn de lonen soms hoger en de werkgelegenheid groter. Ook heb je misschien geen auto nodig wat ook weer scheelt in de kosten.

En zeker in de steden, waar de komende jaren enorm veel mensen naartoe gaan verhuizen, zullen de huizenprijzen op lange termijn ook sneller stijgen dan in krimpgebieden. En hoe erg vind je het om elke dag lang te moeten reizen om op je werk te komen?
Ja inderdaad. Allemaal dingen om goed over na te denken. Ik heb zelf geen auto. Heb tot nu toe dan ook alles met de fiets of het OV gedaan. Voor mij zou het dus ideaal zijn om ergens te wonen waar ik gewoon lekker naar mijn werk kan fietsen (max 50/60 min). Op de fiets is dat al gauw van het ene puntje van A'dam naar het andere puntje

Mijn partner heeft een auto en is het inmiddels heel erg gewend om flink te rijden naar zijn werk (enkele reistijd van > 1u). Al zou hij graag wat dichter bij werk willen wonen. Vandaar ook dat zuidelijkere gedeeltes van Amsterdam en omgeving meer de voorkeur krijgen dan purmerend en zaandam etc.

Ook vind ik het erg belangrijk om in de omgeving van mijn familie te blijven. Vooral met oog op het krijgen van kinderen later, lijkt het mij erg fijn als er dan familie in de buurt is mochten er onverwachts dingen gebeuren met mij of met de baby (ziekte/ opvang etc). Ik heb een grote familie en we zijn allemaal gelokaliseerd in en nabij Amsterdam, al onze hele leven. Ook daarom zie ik het er voor mij niet inzitten om bijv. in Gelderland ofzo te gaan wonen. Mijn partner heeft die gevoelens zelf helemaal niet (is als kind tig keren verhuisd) en hem maakt het dan ook niet uit of hij bij familie (hij heeft alleen zijn ouders) in de buurt woont.

Qua werkgelegenheid, hij werkt buiten de randstad en met mijn beroep zijn de vacatures verdeeld over het hele land. Dus dat is niet echt een obstakel. Al die dingen die ik hierboven noemde zijn voor mij echter wel hele belangrijke punten om wel in en om Amsterdam te blijven.

Update: ik zou het natuurlijk uitermate relaxt vinden om het geld wat ik aan een flatje geef in Adam te besteden aan een mooie grote woning met tuin en al in weet-ik-het-waar in NL, maar momenteel weegt vooral het stukje "dichtbij familie zijn" voor mij het zwaarst om dit niet te doen
  maandag 22 juni 2020 @ 18:03:50 #204
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193739777
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:11 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Ja dat is zijn beredenering idd. Mij lijkt het juist slim om in Amsterdam te kopen, gezien je het altijd met goede winst kunt doorverkopen. Terwijl, wanneer ik een groot huis in laten we zeggen Amersfoort zou kopen, de winstmarge waarschijnlijk lager is.
Ik weet niet waarom je denkt dat je met dat budget in Amersfoort in een goede wijk nog een groot huis zou kunnen kopen, maar daar vergis je je behoorlijk in.

Nou ben ik als voormalig Amersfoortse uiteraard behoorlijk vooringenomen over wat een goede wijk in Amersfoort is, maar laat ik het zo stellen; wij hebben onze tweekapper in een prima wijk in Amersfoort net voor bijna 5 ton verkocht en dat huis had nog een verbouwing van ongeveer een ton nodig.

Overigens zijn tweekappers van 700K tot boven een miljoen ook geen uitzondering in de betere Amersfoortse wijken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193740417
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik weet niet waarom je denkt dat je met dat budget in Amersfoort in een goede wijk nog een groot huis zou kunnen kopen, maar daar vergis je je behoorlijk in.

Nou ben ik als voormalig Amersfoortse uiteraard behoorlijk vooringenomen over wat een goede wijk in Amersfoort is, maar laat ik het zo stellen; wij hebben onze tweekapper in een prima wijk in Amersfoort net voor bijna 5 ton verkocht en dat huis had nog een verbouwing van ongeveer een ton nodig.

Overigens zijn tweekappers van 700K tot boven een miljoen ook geen uitzondering in de betere Amersfoortse wijken.
Amersfoort was maar een lukrake naam wat in mij op kwam. Ik heb verder geen flauw benul van de huizenprijzen in Amersfoort en kan mij goed voorstellen dat daar ook zeker dure huizen staan.
pi_193740874
Wij hebben de beslissing genomen, ons vrijstaande huis uit 1915 (verbouwd in 1930 tot woonhuis, het was een hoedenwinkel) gaat in de verkoop.

Zaanstreek, midden in beschermd dorpsgezicht. Gemoderniseerd. Daar is behoorlijk vraag naar.

Plan is hoger in Noord-Holland te gaan wonen. Meer ruimte, de reistijd nemen we voor lief.
pi_193742231
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 19:28 schreef pvdplanet het volgende:
Wij hebben de beslissing genomen, ons vrijstaande huis uit 1915 (verbouwd in 1930 tot woonhuis, het was een hoedenwinkel) gaat in de verkoop.

Zaanstreek, midden in beschermd dorpsgezicht. Gemoderniseerd. Daar is behoorlijk vraag naar.

Plan is hoger in Noord-Holland te gaan wonen. Meer ruimte, de reistijd nemen we voor lief.
Ben benieuwd.

Al een huis op het hoog?
  maandag 22 juni 2020 @ 20:42:18 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193742295
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:53 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Amersfoort was maar een lukrake naam wat in mij op kwam. Ik heb verder geen flauw benul van de huizenprijzen in Amersfoort en kan mij goed voorstellen dat daar ook zeker dure huizen staan.
Punt is vooral dat je met het genoemde budget echt de randstad uit moet wil je nog een grote woning kunnen kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193750276
quote:
[..]

Ben benieuwd.

Al een huis op het hoog?
Yep, overpriced met meer dan 4000 euro per m2. Daarom nog niet weggekaapt denk ik. We gaan zaterdag kijken (bezichtigen, zijn al keer langsgereden) en er dan een aankoopmakelaar op loslaten
pi_193752391
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:48 schreef Lafoy het volgende:

[..]

En zeker in de steden, waar de komende jaren enorm veel mensen naartoe gaan verhuizen, zullen de huizenprijzen op lange termijn ook sneller stijgen dan in krimpgebieden.
Ben benieuwd. Er is gigantische woningnood. Ze willen het liefst binnen de bebouwde kom bouwen. Het zou dus maar zo kunnen dat de steden steeds minder leefbaar worden. Hutje mutje op elkaar. Tel daar een crisis bij op en het wordt er daar niet gezelliger op.

Met meer thuiswerken heb je best kans dat juist krimpgebieden een revival gaan meemaken.

Als die zelfrijdende auto's er ook nog komen dan kan je tijdens het reizen nog wat anders doen.

Zelf hoop ik nog eens lekker buitenaf te kunnen wonen. Dus als de drukte in de steden blijft zou ik dat niet erg vinden.
  woensdag 24 juni 2020 @ 15:12:27 #211
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_193768798
Bij zo'n 'bieden bij inschrijving' Hoelang duurt het gemiddeld na sluiten inschrijving dat je er wat van hoort? :+
  woensdag 24 juni 2020 @ 16:09:56 #212
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_193769574
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 14:25 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Ik leef ongetwijfeld in een bubbel maar ik zie genoeg jonge stellen van onder de 30 die dit zouden kunnen betalen. Daarnaast; als je jong bent zit er waarschijnlijk nog enorme groei in je salaris.
Dan leef je inderdaad in een bubbel denk ik ;)

Zelfs met 2 keer een modaal inkomen kom je nog bijna een ton tekort.
Voor een hypotheek van 4 ton heb je allebei een inkomen van bijna 3500 euro per maand nodig (dat is bijna 700 euro boven modaal per persoon)

En nog iets van 15000 euro eigen geld voor de kosten koper.
Er zijn maar bar weinig starters die dat hebben.

Zelfs de meeste doorstromers kunnen dat vaak niet betalen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 24 juni 2020 @ 16:12:07 #213
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_193769600
quote:
6s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:12 schreef Cue_ het volgende:
Bij zo'n 'bieden bij inschrijving' Hoelang duurt het gemiddeld na sluiten inschrijving dat je er wat van hoort? :+
UItslag binnen. Ze gaan voor iemand die "flink" heeft overboden.
Dus dat was geen beginnen voor ons. -O-
  woensdag 24 juni 2020 @ 16:15:20 #214
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_193769633
quote:
6s.gif Op woensdag 24 juni 2020 16:12 schreef Cue_ het volgende:

[..]

UItslag binnen. Ze gaan voor iemand die "flink" heeft overboden.
Dus dat was geen beginnen voor ons. -O-
Jammer!
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  woensdag 24 juni 2020 @ 16:16:07 #215
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193769638
quote:
6s.gif Op woensdag 24 juni 2020 16:12 schreef Cue_ het volgende:

[..]

UItslag binnen. Ze gaan voor iemand die "flink" heeft overboden.
Dus dat was geen beginnen voor ons. -O-
Klote -O-

Maar ‘prettig’ om te weten dat je het niet nèt aan bent misgelopen.
Zo zijn wij ook een aantal keer flink overboden door partijen die kochten zonder voorbehouden en cash aftikken. Ja, tegen dat soort investeerders kan je niet op.

Uiteindelijk gaaf huis gevonden voor wel een normale prijs. Gewoon volhouden en je niet gek laten maken tot belachelijke biedprijzen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  woensdag 24 juni 2020 @ 16:16:23 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193769646
quote:
6s.gif Op woensdag 24 juni 2020 16:12 schreef Cue_ het volgende:

[..]

UItslag binnen. Ze gaan voor iemand die "flink" heeft overboden.
Dus dat was geen beginnen voor ons. -O-
Ah, bummer :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 24 juni 2020 @ 19:13:47 #217
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_193772097
Vandaag bericht gehad nav mijn bod op een appartement. Hij stond te koop voor 240.000. Heb 245.000 geboden. Verkocht voor...... 272,500. Echt genieten dit.

Iemand hier op de hoogte van de woningmarkt in Denemarken, Zweden of Ierland? Denk er namelijk over na om tijdelijk te vertrekken.
pi_193772694
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:13 schreef Ciclon het volgende:
Vandaag bericht gehad nav mijn bod op een appartement. Hij stond te koop voor 240.000. Heb 245.000 geboden. Verkocht voor...... 272,500. Echt genieten dit.

Iemand hier op de hoogte van de woningmarkt in Denemarken, Zweden of Ierland? Denk er namelijk over na om tijdelijk te vertrekken.
Groningen niet een optie?
  woensdag 24 juni 2020 @ 19:43:55 #219
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_193772721
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:42 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Groningen niet een optie?
Mijn hele hebben en houden is in de bollenstreek/Leiden. Dus als ik weg ga, dan liever wat avontuur.
pi_193772943
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:43 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Mijn hele hebben en houden is in de bollenstreek/Leiden. Dus als ik weg ga, dan liever wat avontuur.
Aardbeving niet avontuurlijk genoeg? :P
  woensdag 24 juni 2020 @ 19:54:31 #221
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_193772954
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:53 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Aardbeving niet avontuurlijk genoeg? :P
In Nieuw Zeeland al meegemaakt (Wellington), dus neen. Hihi
pi_193773801
Wij gaan vrijdag een bod doen op een huis. Voormalig huurhuis, nu wordt het dus in de verkoop gegooid. Moet aardig wat aan gebeuren, maar voor de prijs vinden we het geweldig. Bij de eerste ronde kijkers waren we niet ingeloot, bij de tweede nu wel. Blijkbaar geen interessante biedingen bij de eerste ronde, dus ik ben wel hoopvol gestemd. Ze willen er een minimaal bedrag voor hebben wat vast staat.

We hebben vandaag een wandelingetje gemaakt door de wijk en het kindvriendelijke spreekt ons ook zeker aan. Nu wonen we in een buurt waar dat heel ver te zoeken is.

Dusja, fingers crossed :)
  vrijdag 26 juni 2020 @ 09:27:17 #223
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193796548
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 20:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wij gaan vrijdag een bod doen op een huis. Voormalig huurhuis, nu wordt het dus in de verkoop gegooid. Moet aardig wat aan gebeuren, maar voor de prijs vinden we het geweldig. Bij de eerste ronde kijkers waren we niet ingeloot, bij de tweede nu wel. Blijkbaar geen interessante biedingen bij de eerste ronde, dus ik ben wel hoopvol gestemd. Ze willen er een minimaal bedrag voor hebben wat vast staat.

We hebben vandaag een wandelingetje gemaakt door de wijk en het kindvriendelijke spreekt ons ook zeker aan. Nu wonen we in een buurt waar dat heel ver te zoeken is.

Dusja, fingers crossed :)
Welke regio en wat voor soort woning?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 26 juni 2020 @ 09:29:48 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193796569
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 20:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wij gaan vrijdag een bod doen op een huis. Voormalig huurhuis, nu wordt het dus in de verkoop gegooid. Moet aardig wat aan gebeuren, maar voor de prijs vinden we het geweldig. Bij de eerste ronde kijkers waren we niet ingeloot, bij de tweede nu wel. Blijkbaar geen interessante biedingen bij de eerste ronde, dus ik ben wel hoopvol gestemd. Ze willen er een minimaal bedrag voor hebben wat vast staat.

We hebben vandaag een wandelingetje gemaakt door de wijk en het kindvriendelijke spreekt ons ook zeker aan. Nu wonen we in een buurt waar dat heel ver te zoeken is.

Dusja, fingers crossed :)
Spannend, succes!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 26 juni 2020 @ 09:30:00 #225
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_193796573
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:13 schreef Ciclon het volgende:
Vandaag bericht gehad nav mijn bod op een appartement. Hij stond te koop voor 240.000. Heb 245.000 geboden. Verkocht voor...... 272,500. Echt genieten dit.

Iemand hier op de hoogte van de woningmarkt in Denemarken, Zweden of Ierland? Denk er namelijk over na om tijdelijk te vertrekken.
@cempexo
pi_193796585
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 09:30 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

@:cempexo
Ik woon al een tijd(je) in Denemarken. Ik ben redelijk goed op de hoogte van de woningmarkt alsmede de hypotheekmarkt, zoals sinds een jaar of 8-9 een negatieve rente, je leent geld en krijgt rente toe. Dit whp systeem is in NL niet operationeel.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193797595
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 09:27 schreef JeOma het volgende:

[..]

Welke regio en wat voor soort woning?
Rotterdam, IJsselmonde. We wonen al op Zuid en willen er eigenlijk niet weg. Tien minuutjes verder, maar wel in een andere wijk, staat hopelijk ons volgende huis.

Het is een hoekhuis met een flinke tuin aangezien hij ook helemaal rond het huis loopt. Ook daar moet het nodige snoeiwerk aan gebeuren, maar er staat wel een mooi hoog hek om heen. We hebben gisteren een bod uitgebracht :)

Dank je @Leandra :)
pi_193802729
Funda lijkt wel een stabilisatie te zien in het aanbod de laatste week of twee. Een verkoopgolf zie ik niet.
pi_193802785
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 16:30 schreef skrn het volgende:
Funda lijkt wel een stabilisatie te zien in het aanbod de laatste week of twee. Een verkoopgolf zie ik niet.
Dat misschien wel, maar de prijzen vind ik nog steeds de pan uit rijzen
pi_193802805
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 16:30 schreef skrn het volgende:
Funda lijkt wel een stabilisatie te zien in het aanbod de laatste week of twee. Een verkoopgolf zie ik niet.
Ik zie in mijn regio aardig wat meer erop komen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193812533
Vlak voor de corona uitbraak besloten we om het roer om te gooien. We hadden het niet verwacht, maar na jaren plezier werden we moe van de stad (files, herrie, geen tuin, hitte, geen parkeerplek, asociaal gedrag). We vonden een prachtige woonboerderij met veel grond in een landelijk gebied in het oosten. Prima voor ons, omdat we allebei door het hele land werken. Het was even spannend, maar ons bod werd warempel geaccepteerd (5k boven de vraagprijs).

Echter, nu moesten we ons jaren '30 stadsappartement in Rotterdam nog verkopen. Midden in de corona crisis. Ineens werden we toch onzeker. De berichten in dit topic hielpen ook niet mee ;) Hadden we ons niet rijk gerekend? Zou de overwaarde toch lager uitkomen of zelfs zijn verdampt? Koopt iemand überhaupt nog wel een huis?

Uiteindelijk even afgewacht tot de ergste paniek voorbij is. Het staat nu te koop en ik merk dat er nog steeds heel veel animo is. Zojuist stond er nog iemand aan de deur die aangeeft ruim boven de vraagprijs te bieden en cash te willen betalen. Rare en spannende tijden!
*******
pi_193812639
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 09:53 schreef sopzeep het volgende:
Vlak voor de corona uitbraak besloten we om het roer om te gooien. We hadden het niet verwacht, maar na jaren plezier werden we moe van de stad (files, herrie, geen tuin, hitte, geen parkeerplek, asociaal gedrag). We vonden een prachtige woonboerderij met veel grond in een landelijk gebied in het oosten. Prima voor ons, omdat we allebei door het hele land werken. Het was even spannend, maar ons bod werd warempel geaccepteerd (5k boven de vraagprijs).

Echter, nu moesten we ons jaren '30 stadsappartement in Rotterdam nog verkopen. Midden in de corona crisis. Ineens werden we toch onzeker. De berichten in dit topic hielpen ook niet mee ;) Hadden we ons niet rijk gerekend? Zou de overwaarde toch lager uitkomen of zelfs zijn verdampt? Koopt iemand überhaupt nog wel een huis?

Uiteindelijk even afgewacht tot de ergste paniek voorbij is. Het staat nu te koop en ik merk dat er nog steeds heel veel animo is. Zojuist stond er nog iemand aan de deur die aangeeft ruim boven de vraagprijs te bieden en cash te willen betalen. Rare en spannende tijden!
Het helpt wel mee dat Rotterdam super gewild is, maakt niet uit waar.


Huizenmarkt is nog steeds booming terwijl er toch volgens mij een hoop mensen hun baan gaan verliezen. Ik vraag me af wanneer (en of) de huizenmarkt in gaat klappen.
pi_193812679
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 10:06 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Het helpt wel mee dat Rotterdam super gewild is, maakt niet uit waar.


Huizenmarkt is nog steeds booming terwijl er toch volgens mij een hoop mensen hun baan gaan verliezen. Ik vraag me af wanneer (en of) de huizenmarkt in gaat klappen.
Van wat ik lees gaat het over een periode van 2 jaar omlaag en trekt het daarna weer aan is de verwachting.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193813128
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 10:06 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Het helpt wel mee dat Rotterdam super gewild is, maakt niet uit waar.


Huizenmarkt is nog steeds booming terwijl er toch volgens mij een hoop mensen hun baan gaan verliezen. Ik vraag me af wanneer (en of) de huizenmarkt in gaat klappen.
Ik vraag het me af hoor. Ik zie voorlopig weinig redenen waarom dat zou gebeuren.

Ten eerste (en dit is mijn meest onzekere bewering van dit lijstje ;) ) vraag ik me af of zoveel mensen hun baan gaan verliezen. Er zijn sectoren die heel hard worden getroffen (toerisme, horeca, wellicht zzp'ers in allerlei branches), maar er is een heel grote groep die er niets van merkt. Ik weet dat het subjectief is, maar in mijn omgeving ken ik niemand die vreest voor zijn baan - of die iemand kent die voor zijn baan vreest.

Ten tweede denk ik dat de mensen die wel hun baan verliezen waarschijnlijk al in mindere mate de mensen waren die op zoek waren naar een koophuis (m.a.w. die vraag genereren). Gechargeerd zullen dit vaak relatief jonge mensen zijn, studenten die werken in de horeca of zzp'ers die al moeite hadden met een hypotheek krijgen. Kortom: niet de mensen die de prijzen opstuwen.

Ten derde blijft het woningtekort zo onwijs groeien dat dit de prijzen alleen maar zal blijven opstuwen. De stagnatie in de bouw vanwege de stikstofcrisis en de coronacrisis versterkt dit alleen maar. Populair gezegd: mensen moeten toch ergens wonen. En er is een heel grote groep die niet tevreden is over de huidige woonsituatie. Dit beseft men des te meer in een lockdown situatie. Er staat nog een enorme groep mensen hoeftrappelend klaar om de huizenmarkt op te gaan, omdat ze er eerder niet tussen kwamen (een soort verborgen vraag).

Ten vierde zal - juist vanwege coronacrisis - de rente de komende jaren zeer laag blijven. De ECB kan het zich simpelweg niet veroorloven om de rente te verhogen, want dan helpen ze direct landen met een hoge schuldenlast zoals Spanje en Italië om zeep. Een lage rente maakt het makkelijker om steeds hogere bedragen te lenen. Ook dat heeft een opstuwend effect op de huizenprijzen.

Ten vijfde is juist tijdens vorige crisis in 2008 gewerkt aan een sterkere en stabielere hypotheekmarkt. Aflossen is verplicht en risicovolle ondoorzichtige financiële producten zijn in de ban gedaan. De kans dat woningen onder water komen te staan en gedwongen moeten worden verkocht is daarom veel kleiner dan voorheen. Kortom: dit gaat vermoedelijk geen golf aan aanbod voor een lage prijs veroorzaken.

Alles bij elkaar genomen zie ik dus eigenlijk geen enkele reden waarom de huizenmarkt zou gaan klappen. Als je nu geen huis hebt of huurt help ik het je hopen, maar ik vrees dat het wishful thinking is.

Sentiment, emotie, gevoel of een gebrek aan vertrouwen zou wel een kunnen gaan spelen, mocht er bijvoorbeeld paniek ontstaan. Maar de huizenmarkt is doorgaans niet zo volatiel als de beurzen.
*******
  zaterdag 27 juni 2020 @ 12:16:44 #235
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_193813777
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 10:06 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Het helpt wel mee dat Rotterdam super gewild is, maakt niet uit waar.


Huizenmarkt is nog steeds booming terwijl er toch volgens mij een hoop mensen hun baan gaan verliezen. Ik vraag me af wanneer (en of) de huizenmarkt in gaat klappen.
De huizenprijzen hier in de buurt lijken de laatste weken harder te stijgen dan voorheen...
pi_193827557
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:29 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Een koophuis is altijd enkel mogelijk voor mensen die het kunnen betalen.

In 1970 woonde slechts 10% van de huishoudens in een koopwoning.
Dat is nu al gestegen naar 60%, maar waarschijnlijk is het realistisch te stellen dat een verdere stijging niet mogelijk of reëel is.

Bv mensen met een grote inkomens-onzekerheid kunnen beter niet kopen... Daarvoor zou huren waarschijnlijk een lager risico betekenen... Wel zou dat betekenen dat de beschikbaarheid van huurwoningen vergroot moet worden en dat is bv op de Nederlandse huizenmarkt en groter probleem....
Het is bijna eenvoudiger een hypotheekkrediet te krijgen dan een huurwoning... Maar met een krediet hebben die mensen ook een risico, dat ze vaak niet dragen kunnen.
Dit snap ik niet. Met grote inkomensonzekerheid kan je toch juist beter kopen zodra je de kans krijgt?

Natuurlijk wel een zo goedkoop mogelijk woning. Dus niet boven je stand. Een hypotheek is vaak minder dan huur betalen.

Wat zijn de scenario's? Hoor het graag of mensen hier meer van weten.

Stel je huurt en je werkt, spaart 30k. Baan kwijt? Eerst 25k opeten, dan bijstand.

Stel je koopt een sober huis. Die 30k gebruik je als aanbetaling. Hypotheek is vaak minder dan huur. Als je dan je baan kwijtraakt hoef je niet je spaargeld op te eten. Dat zit al in je huis.
Schoppen ze je dan je huis uit? Lijkt me sterk want waar moet je dan wonen? Je kan nergens terecht tegenwoordig.
Van de bijstand kan je een lage hypotheek nog wel betalen lijkt me.
Dan moet je misschien een lening ofzo nemen op eventuele overwaarde.

Maargoed, als je dan weer werk vind kun je verder waar je gebleven was. Verder met opbouwen. Maar met een huurhuis blijf je eeuwig betalen.

Zie ik dat zo goed?
  zondag 28 juni 2020 @ 11:33:39 #237
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193827693
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 10:06 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Het helpt wel mee dat Rotterdam super gewild is, maakt niet uit waar.


Huizenmarkt is nog steeds booming terwijl er toch volgens mij een hoop mensen hun baan gaan verliezen. Ik vraag me af wanneer (en of) de huizenmarkt in gaat klappen.
De hyptoheekbanken zijn wel strenger.
Bij onze aanvraag van 3 april een paar dagen later (6 april) een werkgeversverklaring verzonden, en omdat er later nog wat benodigde documenten bij kwamen nadat alle documenten die in eerste instantie gevraagd waren en akkoord bevonden waren was de werkgeversverklaring meer dan 2 maanden oud en moest er een nieuwe komen.

Dat is wel puur Coronabeleid volgens mij, ik denk niet dat die 13 dagen later normaal een probleem zou zijn geweest.
Vooral niet omdat zij de boel laat beoordeelden en daarna nog om extra documenten vroegen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 28 juni 2020 @ 12:12:33 #238
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193828249
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 09:53 schreef sopzeep het volgende:
Vlak voor de corona uitbraak besloten we om het roer om te gooien. We hadden het niet verwacht, maar na jaren plezier werden we moe van de stad (files, herrie, geen tuin, hitte, geen parkeerplek, asociaal gedrag). We vonden een prachtige woonboerderij met veel grond in een landelijk gebied in het oosten. Prima voor ons, omdat we allebei door het hele land werken. Het was even spannend, maar ons bod werd warempel geaccepteerd (5k boven de vraagprijs).

Echter, nu moesten we ons jaren '30 stadsappartement in Rotterdam nog verkopen. Midden in de corona crisis. Ineens werden we toch onzeker. De berichten in dit topic hielpen ook niet mee ;) Hadden we ons niet rijk gerekend? Zou de overwaarde toch lager uitkomen of zelfs zijn verdampt? Koopt iemand überhaupt nog wel een huis?

Uiteindelijk even afgewacht tot de ergste paniek voorbij is. Het staat nu te koop en ik merk dat er nog steeds heel veel animo is. Zojuist stond er nog iemand aan de deur die aangeeft ruim boven de vraagprijs te bieden en cash te willen betalen. Rare en spannende tijden!
Met cash een huis betalen? :')
pi_193828762
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 12:12 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Met cash een huis betalen? :')
Ze hoeven geen hypotheek te nemen.
pi_193828843
Met cash een woning betalen is toch helemaal niet zo interessant voor de verkopers? Of de verkopers moeten het gekregen geld ook weer cash betalen bij hun gevonden woning, etc.
  zondag 28 juni 2020 @ 13:00:53 #241
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_193828881
Dat heet contant maar ik hoop dat je giraal bedoelt.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  zondag 28 juni 2020 @ 13:08:19 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193828972
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Met cash een woning betalen is toch helemaal niet zo interessant voor de verkopers? Of de verkopers moeten het gekregen geld ook weer cash betalen bij hun gevonden woning, etc.
Cash is niet werkelijk met briefgeld, maar gewoon een koper die geen financiering nodig heeft en dus zonder voorbehoud van financiering kan kopen.

Het een staat overigens niet automatisch gelijk aan het ander.
Dat iemand zonder voorbehoud van financiering kan kopen betekent niet automatisch dat die persoon het bedrag heeft liggen en geen hypotheek nodig heeft.

Maar het niet nodig hebben van een financieringsvoorbehoud is voor de verkoper wel heel interessant, dat betekent namelijk dat de verkoop ook onherroepelijk is als de 3 dagen bedenktijd en het eventuele voorbehoud bouwkundige keuring voorbij zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193829031
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 13:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Cash is niet werkelijk met briefgeld, maar gewoon een koper die geen financiering nodig heeft en dus zonder voorbehoud van financiering kan kopen.

Het een staat overigens niet automatisch gelijk aan het ander.
Dat iemand zonder voorbehoud van financiering kan kopen betekent niet automatisch dat die persoon het bedrag heeft liggen en geen hypotheek nodig heeft.

Maar het niet nodig hebben van een financieringsvoorbehoud is voor de verkoper wel heel interessant, dat betekent namelijk dat de verkoop ook onherroepelijk is als de 3 dagen bedenktijd en het eventuele voorbehoud bouwkundige keuring voorbij zijn.
Ik wou al zeggen, ik vond het al vreemd, iemand die cash een huis koopt :D :+
  zondag 28 juni 2020 @ 13:27:06 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193829285
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 13:12 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik wou al zeggen, ik vond het al vreemd, iemand die cash een huis koopt :D :+
Op zich is het wel handig, wij tekenden 30-12 voor de kavel en 02-01 voor de verkoop van ons huis, dat alleen onder voorbehoud bouwkundige keuring was, en die was dezelfde dag, maar de verkopende partij van de kavel heeft 06-01 pas getekend, dus toen onze 3 dagen bedenktijd om waren was de verkoop van ons huis ook al zeker.

Nou kwam dat in deze situatie vooral door de vrije dagen tussendoor, en het feit dat er bij de projectontwikkelaar pas laat getekend werd, maar het is wel prettig, zo'n koper zonder financieringsvoorbehoud.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193833081
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 13:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Op zich is het wel handig, wij tekenden 30-12 voor de kavel en 02-01 voor de verkoop van ons huis, dat alleen onder voorbehoud bouwkundige keuring was, en die was dezelfde dag, maar de verkopende partij van de kavel heeft 06-01 pas getekend, dus toen onze 3 dagen bedenktijd om waren was de verkoop van ons huis ook al zeker.

Nou kwam dat in deze situatie vooral door de vrije dagen tussendoor, en het feit dat er bij de projectontwikkelaar pas laat getekend werd, maar het is wel prettig, zo'n koper zonder financieringsvoorbehoud.
Ja precies dit ja! Ik zou me kunnen voorstellen dat die extra zekerheid fijn is als verkoper. De hypotheekaanvraag vormt geen horde meer die genomen moet worden. Dan kan de champagne eerder worden ontkurkt. Zo'n ontbindende voorwaarde duurt toch weer enkele weken.

(Het is natuurlijk pas echt 100% definitief bij het passeren bij de notaris, maar dan zou je in ieder geval 10% van de koopsom tegemoet kunnen zien als de kopers alsnog afhaken omdat ze het niet rond krijgen.)
*******
pi_193833991
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 19:28 schreef pvdplanet het volgende:
Plan is hoger in Noord-Holland te gaan wonen. Meer ruimte, de reistijd nemen we voor lief.
Let wel: behoorlijk veel wind en regen. Plus kleigebieden. Hoewel Zaanstreek veen is?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 29 juni 2020 @ 17:36:24 #247
139330 TNA
For the stars that shine
pi_193846844
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 13:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar het niet nodig hebben van een financieringsvoorbehoud is voor de verkoper wel heel interessant, dat betekent namelijk dat de verkoop ook onherroepelijk is als de 3 dagen bedenktijd en het eventuele voorbehoud bouwkundige keuring voorbij zijn.
Dat is grotendeels waar, waarbij aangetekend dat je dan nog steeds van de koop af kunt als je de waarborgsom aftikt (meestal 10% van de koopsom).
pi_193846945
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:20 schreef skrn het volgende:

[..]

Volgens mij wel als je nog een (aanzienlijke) eigen woningschuld hebt.
Klopt ik zie hier dat de woning maximaal 52.500 overwaarde mag hebben. Dus zolang de woning niet teveel in waarde stijgt of je nog niet teveel hebt afgelost kan je blijven zitten en krijg je gewoon bijstand.
https://www.rijksoverheid(...)is-recht-op-bijstand

Je woonkosten moeten niet veel hoger zijn dan in een huurwoning.

Dus als ik het zo lees kan je maar beter een koopwoning bemachtigen zodra het kan.

En als je wat spaargeld hebt wat je erin hebt gestopt dan hoef je dat ook niet op te vreten.
pi_193847049
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 13:16 schreef falling_away het volgende:

[..]

Wel met zwembad en sauna toch? Anders zit je vrij hoog met je budget
Deze heeft helaas geen zwembad en sauna. Maar verder lijkt het me wel wat!
https://www.funda.nl/koop(...)4-wagenborgerweg-23/
  maandag 29 juni 2020 @ 18:12:36 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193847319
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:36 schreef TNA het volgende:

[..]

Dat is grotendeels waar, waarbij aangetekend dat je dan nog steeds van de koop af kunt als je de waarborgsom aftikt (meestal 10% van de koopsom).
Ja klopt en in dat geval kan de verkoper een behoorlijke tijd dubbele lasten betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193847587
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:53 schreef tstile het volgende:

[..]

Deze heeft helaas geen zwembad en sauna. Maar verder lijkt het me wel wat!
https://www.funda.nl/koop(...)4-wagenborgerweg-23/
Daar mag je wel nog een ton tegenaan gooien om het op te knappen
Alpha kenny one
pi_193849613
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 11:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

De hyptoheekbanken zijn wel strenger.
Bij onze aanvraag van 3 april een paar dagen later (6 april) een werkgeversverklaring verzonden, en omdat er later nog wat benodigde documenten bij kwamen nadat alle documenten die in eerste instantie gevraagd waren en akkoord bevonden waren was de werkgeversverklaring meer dan 2 maanden oud en moest er een nieuwe komen.

Dat is wel puur Coronabeleid volgens mij, ik denk niet dat die 13 dagen later normaal een probleem zou zijn geweest.
Vooral niet omdat zij de boel laat beoordeelden en daarna nog om extra documenten vroegen.
Nee hoor, dit had een maat van mij ook en dat was alweer een jaar geleden. Zo streng zijn ze al tijden.
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
  maandag 29 juni 2020 @ 20:49:00 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193849741
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 20:41 schreef Cara het volgende:

[..]

Nee hoor, dit had een maat van mij ook en dat was alweer een jaar geleden. Zo streng zijn ze al tijden.
Er is ons verteld dat het Coronabeleid was, stond ook in de begeleidende brief.

Let wel: ze hadden hem al binnen en goedgekeurd hè, alleen gingen ze zelf later andere documenten opvragen waardoor de beoordeling langer duurde.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 29 juni 2020 @ 21:02:25 #254
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_193849931
Ingeschreven voor een huurwoning (45m2, alles nieuw), 1025 (incl lift en sevicekosten)

Salaris op dit moment: 2200 netto, geen auto.
Spaargeld, boven de 50.000. Maar is helaas icm hypotheek niet genoeg om iets te kopen in mijn omgeving. Vorige week ruim (32k) overboden door een Duitser..
Ben nu nog thuiswonend.

Doen of niet?
  maandag 29 juni 2020 @ 21:20:38 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193850178
Ik weet niet welke regio, maar ik vind het een hoop geld per m².
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 29 juni 2020 @ 21:33:20 #256
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_193850429
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 21:20 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet welke regio, maar ik vind het een hoop geld per m².
Dit idd ja

En hoe hoog is de noodzaak.
  maandag 29 juni 2020 @ 21:35:43 #257
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_193850477
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 21:02 schreef Ciclon het volgende:
Ingeschreven voor een huurwoning (45m2, alles nieuw), 1025 (incl lift en sevicekosten)

Salaris op dit moment: 2200 netto, geen auto.
Spaargeld, boven de 50.000. Maar is helaas icm hypotheek niet genoeg om iets te kopen in mijn omgeving. Vorige week ruim (32k) overboden door een Duitser..
Ben nu nog thuiswonend.

Doen of niet?
Als je in de 40 bent doen anders lekker thuis blijven wonen.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 15:41:38 #258
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_193860111
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 21:33 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Dit idd ja

En hoe hoog is de noodzaak.
Ik ben bijna 30. Er is thuis absoluut geen privacy ondanks dat ik goed overweg kan met mijn ouders.
Ik zit me constant op te vreten, kan geen stappen nemen die ik wil zetten en voel dat ik al jaren stil sta mbt sociale ontwikkeling.
Een meid uitnodigen zit er nu gewoon niet bij en zodra je zegt dat je nog bij je ouders woont haakt het gros al af.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 15:43:35 #259
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_193860135
Dat zijn naar mijn mening wel redenen om het te kunnen doen. Al vind ik het echt veel geld voor een klein stulpje.
Qua locatie logisch dat het zo duur is dan?

En al je kosten berekenen. Want er komt meer bij kijken dan huur g/w/e.. En dan is de vraag of je daarmee rond kan komen icm die huur.
pi_193860136
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:41 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Ik ben bijna 30. Er is thuis absoluut geen privacy ondanks dat ik goed overweg kan met mijn ouders.
Ik zit me constant op te vreten, kan geen stappen nemen die ik wil zetten en voel dat ik al jaren stil sta mbt sociale ontwikkeling.
Een meid uitnodigen zit er nu gewoon niet bij en zodra je zegt dat je nog bij je ouders woont haakt het gros al af.
Hoeveel kan je momenteel sparen en in welke omgeving zoek je?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193861990
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 21:02 schreef Ciclon het volgende:
Ingeschreven voor een huurwoning (45m2, alles nieuw), 1025 (incl lift en sevicekosten)

Salaris op dit moment: 2200 netto, geen auto.
Spaargeld, boven de 50.000. Maar is helaas icm hypotheek niet genoeg om iets te kopen in mijn omgeving. Vorige week ruim (32k) overboden door een Duitser..
Ben nu nog thuiswonend.

Doen of niet?
Zoek je Amsterdam centrum?

45m2, 105.000 kk in Ede.
https://www.funda.nl/koop(...)der-hagenstraat-339/

Zit zelf te twijfelen over deze. Ook al stort de markt in dan zal het nog niet veel zijn. Scheelt wel gelijk maandelijks huur weggooien. Maja.... flat....
pi_193862029
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:32 schreef falling_away het volgende:

[..]

Daar mag je wel nog een ton tegenaan gooien om het op te knappen
Dat is maar net wat je wilt. Iedereen wil maar woningen compleet leegslopen tot casco en dan alles nieuw met dure materialen en de modernste apparatuur.

Gewoon de plafonds repareren, muren netjes maken met stucen en al het houtwerk schilderen. Nieuwe vloerbedekking en dan ziet het er al een heel stuk frisser uit.

Lijkt mij dat dat niet zoveel hoeft te kosten.
pi_193862140
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:06 schreef tstile het volgende:

[..]

Zoek je Amsterdam centrum?

45m2, 105.000 kk in Ede.
https://www.funda.nl/koop(...)der-hagenstraat-339/

Zit zelf te twijfelen over deze. Ook al stort de markt in dan zal het nog niet veel zijn. Scheelt wel gelijk maandelijks huur weggooien. Maja.... flat....
Ik denk dat je je vooral moet afvragen hoe lang je hierin gaat blijven wonen op basis van je persoonlijke omstandigheden. Het maakt namelijk in principe niet uit als de markt instort (die kans acht ik overigens klein), tenzij je ivm persoonlijke omstandigheden per se uit het huis moet. Bijv. samenwonen, scheiden, baan elders in het land, kinderen, etc.
*******
pi_193862177
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:09 schreef tstile het volgende:

[..]

Dat is maar net wat je wilt. Iedereen wil maar woningen compleet leegslopen tot casco en dan alles nieuw met dure materialen en de modernste apparatuur.

Gewoon de plafonds repareren, muren netjes maken met stucen en al het houtwerk schilderen. Nieuwe vloerbedekking en dan ziet het er al een heel stuk frisser uit.

Lijkt mij dat dat niet zoveel hoeft te kosten.
Tsja "het is maar net wat je wilt" kun je over ieder huis wel zeggen.

Reken er maar op dat dit huis zeker ook nieuwe electra, isolatie, tegelwerk, etc. nodig heeft. De basis is nog niet op orde. Dit is echt geen kwestie van een likje verf en een nieuw vloertje.
*******
pi_193862401
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:32 schreef falling_away het volgende:

[..]

Daar mag je wel nog een ton tegenaan gooien om het op te knappen
dat is wel zo, maar dan is het nog niet duur natuurlijk :D
je moet er alleen wel willen wonen
pi_193863798
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:09 schreef tstile het volgende:

[..]

Dat is maar net wat je wilt. Iedereen wil maar woningen compleet leegslopen tot casco en dan alles nieuw met dure materialen en de modernste apparatuur.

Gewoon de plafonds repareren, muren netjes maken met stucen en al het houtwerk schilderen. Nieuwe vloerbedekking en dan ziet het er al een heel stuk frisser uit.

Lijkt mij dat dat niet zoveel hoeft te kosten.
Juist heel veel gerenoveerde huizen zien er op het oog mooi uit, maar vaak zit achter het pleisterwerk slechte leidingen en elektra, en is er nauwelijks geïsoleerd.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 20:18:23 #267
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193863920
Ik koop alleen als ik zeker weet dat ik er 30 jaar blijf wonen. Laten we zeggen minstens 20 jaar.

En op dit moment weet ik niet eens waar ik volgend jaar wil zijn en in welk land. Dus lach me maar uit met m'n huurwoning en dat ik iedere maand geld wegflikker. Als ik weg wil hoef ik me geen zorgen te maken of ik mijn hut wel of niet verkocht krijg.

Heb een eigen huur appartementje gehad in een krimpregio en bovendien heel klein. Voor 75K loop je weinig risico dacht ik. Het heeft me bijna 2 jaar gekost om dat uiteindelijk verkocht te krijgen voor dezelfde prijs.

Ik heb mijn lesje wel geleerd. Nu zegt weer iedereen dat je beter een woning kunt kopen. Ik trap daar niet meer in.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 20:36:25 #268
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193864248
Ik zit in een dorpje en heb na 4 jaar wonen voor 50.000 euro mijn huis meer verkocht :)
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 21:03:05 #269
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193864603
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 20:36 schreef RickoKun het volgende:
Ik zit in een dorpje en heb na 4 jaar wonen voor 50.000 euro mijn huis meer verkocht :)
Heb een fundaverslaving maar denk dat ik m gemist heb?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193865901
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 11:00 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Ik vraag het me af hoor. Ik zie voorlopig weinig redenen waarom dat zou gebeuren.

Ten eerste (en dit is mijn meest onzekere bewering van dit lijstje ;) ) vraag ik me af of zoveel mensen hun baan gaan verliezen. Er zijn sectoren die heel hard worden getroffen (toerisme, horeca, wellicht zzp'ers in allerlei branches), maar er is een heel grote groep die er niets van merkt. Ik weet dat het subjectief is, maar in mijn omgeving ken ik niemand die vreest voor zijn baan - of die iemand kent die voor zijn baan vreest.

Ten tweede denk ik dat de mensen die wel hun baan verliezen waarschijnlijk al in mindere mate de mensen waren die op zoek waren naar een koophuis (m.a.w. die vraag genereren). Gechargeerd zullen dit vaak relatief jonge mensen zijn, studenten die werken in de horeca of zzp'ers die al moeite hadden met een hypotheek krijgen. Kortom: niet de mensen die de prijzen opstuwen.

Ten derde blijft het woningtekort zo onwijs groeien dat dit de prijzen alleen maar zal blijven opstuwen. De stagnatie in de bouw vanwege de stikstofcrisis en de coronacrisis versterkt dit alleen maar. Populair gezegd: mensen moeten toch ergens wonen. En er is een heel grote groep die niet tevreden is over de huidige woonsituatie. Dit beseft men des te meer in een lockdown situatie. Er staat nog een enorme groep mensen hoeftrappelend klaar om de huizenmarkt op te gaan, omdat ze er eerder niet tussen kwamen (een soort verborgen vraag).

Ten vierde zal - juist vanwege coronacrisis - de rente de komende jaren zeer laag blijven. De ECB kan het zich simpelweg niet veroorloven om de rente te verhogen, want dan helpen ze direct landen met een hoge schuldenlast zoals Spanje en Italië om zeep. Een lage rente maakt het makkelijker om steeds hogere bedragen te lenen. Ook dat heeft een opstuwend effect op de huizenprijzen.

Ten vijfde is juist tijdens vorige crisis in 2008 gewerkt aan een sterkere en stabielere hypotheekmarkt. Aflossen is verplicht en risicovolle ondoorzichtige financiële producten zijn in de ban gedaan. De kans dat woningen onder water komen te staan en gedwongen moeten worden verkocht is daarom veel kleiner dan voorheen. Kortom: dit gaat vermoedelijk geen golf aan aanbod voor een lage prijs veroorzaken.

Alles bij elkaar genomen zie ik dus eigenlijk geen enkele reden waarom de huizenmarkt zou gaan klappen. Als je nu geen huis hebt of huurt help ik het je hopen, maar ik vrees dat het wishful thinking is.

Sentiment, emotie, gevoel of een gebrek aan vertrouwen zou wel een kunnen gaan spelen, mocht er bijvoorbeeld paniek ontstaan. Maar de huizenmarkt is doorgaans niet zo volatiel als de beurzen.
Goede genuanceerde post. Precies hoe ik er ook tegenaan kijk.

In Utrecht was gisteren een vriend gaan kijken naar een huurwoning, rond de 1000 euro per maand. Daar waren 500 (!) aanvragen voor binnengekkmen. Het geeft de gekte wel aan.
Love is in the air!
pi_193865969
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:41 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Ik ben bijna 30. Er is thuis absoluut geen privacy ondanks dat ik goed overweg kan met mijn ouders.
Ik zit me constant op te vreten, kan geen stappen nemen die ik wil zetten en voel dat ik al jaren stil sta mbt sociale ontwikkeling.
Een meid uitnodigen zit er nu gewoon niet bij en zodra je zegt dat je nog bij je ouders woont haakt het gros al af.
Gewoon doen. Kijk niet naar 'hoe duur het is', maar hoeveel levensplezier je ervoor krijgt. Je leeft maar één keer. Twintig en dertiger jaren zijn in dat opzicht uniek. Dan wil je niet bij je ouders blijven hangen.....

Of te voorzichtig zijn. Komop, ga leven en uitdagingen aan. Groei!
Love is in the air!
pi_193866382
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 11:00 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Ik vraag het me af hoor. Ik zie voorlopig weinig redenen waarom dat zou gebeuren.

Ten eerste (en dit is mijn meest onzekere bewering van dit lijstje ;) ) vraag ik me af of zoveel mensen hun baan gaan verliezen. Er zijn sectoren die heel hard worden getroffen (toerisme, horeca, wellicht zzp'ers in allerlei branches), maar er is een heel grote groep die er niets van merkt. Ik weet dat het subjectief is, maar in mijn omgeving ken ik niemand die vreest voor zijn baan - of die iemand kent die voor zijn baan vreest.

Ten tweede denk ik dat de mensen die wel hun baan verliezen waarschijnlijk al in mindere mate de mensen waren die op zoek waren naar een koophuis (m.a.w. die vraag genereren). Gechargeerd zullen dit vaak relatief jonge mensen zijn, studenten die werken in de horeca of zzp'ers die al moeite hadden met een hypotheek krijgen. Kortom: niet de mensen die de prijzen opstuwen.

Ten derde blijft het woningtekort zo onwijs groeien dat dit de prijzen alleen maar zal blijven opstuwen. De stagnatie in de bouw vanwege de stikstofcrisis en de coronacrisis versterkt dit alleen maar. Populair gezegd: mensen moeten toch ergens wonen. En er is een heel grote groep die niet tevreden is over de huidige woonsituatie. Dit beseft men des te meer in een lockdown situatie. Er staat nog een enorme groep mensen hoeftrappelend klaar om de huizenmarkt op te gaan, omdat ze er eerder niet tussen kwamen (een soort verborgen vraag).

Ten vierde zal - juist vanwege coronacrisis - de rente de komende jaren zeer laag blijven. De ECB kan het zich simpelweg niet veroorloven om de rente te verhogen, want dan helpen ze direct landen met een hoge schuldenlast zoals Spanje en Italië om zeep. Een lage rente maakt het makkelijker om steeds hogere bedragen te lenen. Ook dat heeft een opstuwend effect op de huizenprijzen.

Ten vijfde is juist tijdens vorige crisis in 2008 gewerkt aan een sterkere en stabielere hypotheekmarkt. Aflossen is verplicht en risicovolle ondoorzichtige financiële producten zijn in de ban gedaan. De kans dat woningen onder water komen te staan en gedwongen moeten worden verkocht is daarom veel kleiner dan voorheen. Kortom: dit gaat vermoedelijk geen golf aan aanbod voor een lage prijs veroorzaken.

Alles bij elkaar genomen zie ik dus eigenlijk geen enkele reden waarom de huizenmarkt zou gaan klappen. Als je nu geen huis hebt of huurt help ik het je hopen, maar ik vrees dat het wishful thinking is.

Sentiment, emotie, gevoel of een gebrek aan vertrouwen zou wel een kunnen gaan spelen, mocht er bijvoorbeeld paniek ontstaan. Maar de huizenmarkt is doorgaans niet zo volatiel als de beurzen.
Wat je hier tegenover zou kunnen zetten:
• In 2008 was de hypotheekrente 5-6% en kon nog behoorlijk omlaag. Bij de huidige rentetarieven van rond de 2% kan de hypotheekrente nog nauwelijks omlaag, tenzij een negatieve rente werkelijkheid wordt (wat ik niet verwacht).
• Ook in 2008 was er een tekort aan woningen. Weliswaar minder dan nu, maar er was ook een tekort.
• N.a.v. 2008 kon de overdrachtbelasting nog omlaag van 6% naar 2%. Zo'n stap kan niet meer (tenzij de belastingdienst gaat subsideriëren)

Wat je aangeeft met betrekking tot het verlies aan banen: Het zal net zoals in de vorige crisis wel meevallen, het zal een minderheid blijven die zijn baan verliest. Maar het verband tussen prijs en vraag/aanbod is niet-lineair. Een paar procent vraagvermindering kan al dramatische effecten op de prijs hebben. En als de woningprijzen dalen komt de woningmarkt al snel in een negatieve spiraal terecht: niemand wil nog een woning kopen die volgend jaar minder waard is, zeker niet als je je huidige huis nauwelijks aan de straatstenen kwijt kunt.
En het effect is sterkt vertraagd: Terwijl Lehman Brothers al lang failliet was en Fortis/ABN-AMRO door Wouter Bos gered werd, bleven de huizenprijzen nog doorstijgen. De klap kwam daarna pas.

Wat wel verschilt met de vorige crisis is de enorm vergrote flexschil en de toegenomen inkomensverschillen. De onderkant van de maatschappij zal nu veel meer de klappen gaan voelen dan de bovenkant. Ze vliegen er sneller uit en ze hebben toch al een lager inkomen. De bovenkant, inclusief zzp'er redt zich wel: ook, of vooral, in een crisis heb je ICT'ers nodig. Anti-cyclisch investeringsbeleid vraagt consultants en projectsmanagers. Maar de maaltijdbezorger, uber-chauffeur of de nedcar-monteur hebben een probleem, al is het maar omdat het hele middengebied ook op hun banen gaat azen.

Het blijft koffiedik kijken, maar ik verwacht dat de markt wel gaat zakken. En als de markt daalt, gaat dat zichzelf versterken. Vooral aan de onderkant.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 30-06-2020 23:25:48 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_193876400
In de vorige crisis gingen de prijzen niet meteen onderuit, maar er was bijna direct een kopersstaking gaande.
  woensdag 1 juli 2020 @ 17:48:03 #274
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193876842
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juli 2020 17:15 schreef skrn het volgende:
In de vorige crisis gingen de prijzen niet meteen onderuit, maar er was bijna direct een kopersstaking gaande.
Ik merk dat er nu hier ook niet veel vrij komt.
pi_193877680
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juli 2020 17:15 schreef skrn het volgende:
In de vorige crisis gingen de prijzen niet meteen onderuit, maar er was bijna direct een kopersstaking gaande.
Ook dat valt wel mee: In 2008 (het jaar waarin het ook in Europa goed mis begon te gaan, nadat het medio 2007 in de VS begon) zijn er maar 10% minder verkopen dan een jaar eerder. De echte daling begon pas in 2009: 30 procent minder verkopen, 1 1/2 jaar nadat de creditcrisis begon.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_193879275
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 17:48 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Ik merk dat er nu hier ook niet veel vrij komt.
Vrijkomen is geen kopers staking...
Love is in the air!
  woensdag 1 juli 2020 @ 20:40:35 #277
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193879404
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 20:25 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Vrijkomen is geen kopers staking...
Heb je ook echt gelijk in hoor.
Maar hebben dus net ons huis verkocht met flink wat winst (mag ook wel, straks mogen we vast wat bijleggen bij het kopen).

Maar het is wel bijna zomervakantie en dan merk je wel dat er minder huizen te koop komen. Half jaar geleden heel veel, maar ik wilde daar niks van weten want wilde eerst ons eigen huis verkopen.

Benieuwd of het corona gebeuren nog wat teweeg brengt.
pi_193879624
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 20:40 schreef RickoKun het volgende:
Maar het is wel bijna zomervakantie en dan merk je wel dat er minder huizen te koop komen.
Klopt, alleen drijft dat de prijs alleen maar meer op. Voor een daling moet en meer aanbod komen dan vraag. Dat kan natuurlijk nog komen als de economische klap komt t.z.t.
Love is in the air!
pi_193896165
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 20:11 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Juist heel veel gerenoveerde huizen zien er op het oog mooi uit, maar vaak zit achter het pleisterwerk slechte leidingen en elektra, en is er nauwelijks geïsoleerd.
Snap het wel maar niet iedereen heeft budget voor een jonge geisoleerde woning met A+++ label.

Als je echt weinig geld hebt dan is het of een klushuis of een appartementje. Zelf heb ik een hekel aan appartementen. Het kan, 100k voor 40m2 bijv. Soort studio.. bed in de woonkamer... brrrr. Dus dan blijft er weinig keuze over... Dus maar het beste ervan maken.

Scheelt ik heb niet heel veel geld maar wel tijd. Dus ik zou het best leuk vinden om te leren waterleidingen vervangen en elektra.

Mocht ik ineens nooit meer posten dan was die elektra zelf doen dus geen goed idee geweest :D
  vrijdag 3 juli 2020 @ 22:27:46 #280
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_193913743
quote:
16s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hoeveel kan je momenteel sparen en in welke omgeving zoek je?
Leiden.

Nu, 1200/1500 pm. 1500 in corona tijd. Betaal nu zo'n 300 euro 'woonkosten'.

Omgeving Leiden. Heb geen auto en doe dus alles op fiets of OV.
pi_193913809
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 22:27 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Leiden.

Nu, 1200/1500 pm. 1500 in corona tijd. Betaal nu zo'n 300 euro 'woonkosten'.

Omgeving Leiden. Heb geen auto en doe dus alles op fiets of OV.
Hm bizar, een vriend van mij huurt nu een nieuwbouw gezinswoning met een aardig tuin voor ongeveer 1000 euro p/m op 20 km van Leiden vandaan, vond dat al aan de dure kant.

Kan je dan niet een paar maanden sparen en dan een appartement kopen?

https://www.funda.nl/koop(...)-urlusplantsoen-222/

?

[ Bericht 4% gewijzigd door FlippingCoin op 03-07-2020 22:47:20 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 4 juli 2020 @ 01:27:15 #282
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_193916725
quote:
16s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 22:31 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hm bizar, een vriend van mij huurt nu een nieuwbouw gezinswoning met een aardig tuin voor ongeveer 1000 euro p/m op 20 km van Leiden vandaan, vond dat al aan de dure kant.

Kan je dan niet een paar maanden sparen en dan een appartement kopen?

https://www.funda.nl/koop(...)-urlusplantsoen-222/

?
Ik heb een paar collega's daar wonen alsmede een tante die daar heeft gewoon. Allemaal zeggen ze: DOE HET NIET! Veel werkloze, waaronder veel Soma's.
pi_193918884
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 01:27 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Ik heb een paar collega's daar wonen alsmede een tante die daar heeft gewoon. Allemaal zeggen ze: DOE HET NIET! Veel werkloze, waaronder veel Soma's.
Die specifieke flat? :o


Ja je moet natuurlijk wel even kijken maar er is wel meer te koop van rond die prijs daar. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193919941
Huizenprijzen stijgen nog gewoon door...
Love is in the air!
pi_193922668
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 10:15 schreef Landgeld het volgende:
Huizenprijzen stijgen nog gewoon door...
Binnenkort klapt de hele boel...
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:49:18 #286
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193922832
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:35 schreef skrn het volgende:

[..]

Binnenkort klapt de hele boel...
Gewoon blijven roepen, het klopt altijd wel een keer.
Kunnen we weer de helft bieden en de poot stijf houden, na een half jaar bellen ze je dan smekend op of je het alsjeblieft nog voor dat bod wilt kopen.

Oh wacht, de laatste keer dat het zo werkte was in??? 1923?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193923152
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gewoon blijven roepen, het klopt altijd wel een keer.
Kunnen we weer de helft bieden en de poot stijf houden, na een half jaar bellen ze je dan smekend op of je het alsjeblieft nog voor dat bod wilt kopen.

Oh wacht, de laatste keer dat het zo werkte was in??? 1923?
Ja maar nu is mijn huisje verkocht dus mag ik weer dit soort dingen roepen.
pi_193923203
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gewoon blijven roepen, het klopt altijd wel een keer.
Kunnen we weer de helft bieden en de poot stijf houden, na een half jaar bellen ze je dan smekend op of je het alsjeblieft nog voor dat bod wilt kopen.

Oh wacht, de laatste keer dat het zo werkte was in??? 1923?
2013
pi_193923440
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:35 schreef skrn het volgende:

[..]

Binnenkort klapt de hele boel...
Hahaha. Leuke grap ;)
Love is in the air!
pi_193923443
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:35 schreef skrn het volgende:

[..]

Binnenkort klapt de hele boel...
Wat is binnenkort?
pi_193923447
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:35 schreef skrn het volgende:

[..]

Binnenkort klapt de hele boel...
Ik hoop het, maar ik geloof er niks van
  zaterdag 4 juli 2020 @ 15:07:33 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193923688
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 14:21 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

2013
De helft?
Ik weet niet wat voor fantasieën je over de markt van 2013 hebt, maar dat werkte toen ook niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193927903
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:35 schreef skrn het volgende:

[..]

Binnenkort klapt de hele boel...
Ik vrees toch dat dit wishful thinking is van voornamelijk mensen die momenteel geen koophuis hebben. Je kan het wel blijven herhalen in dit topic in de hoop dat het gebeurt, maar voorlopig staan alle stoplichten nog steeds op groen. En de woningnood blijft maar groter worden.
*******
pi_193928442
Amerika wordt hard geraakt nu. Als dat derde wereldland financieel lijdt binnenkort, leidt dat dan tot 2008 taferelen hier weer?
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:33:26 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193929122
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 19:53 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Amerika wordt hard geraakt nu. Als dat derde wereldland financieel lijdt binnenkort, leidt dat dan tot 2008 taferelen hier weer?
Met het verschil dat degenen die vanaf 2013 gekocht hebben niet meer volledig aflossingsvrij zitten, en dus hun hypotheekschuld lager is geworden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193929154
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met het verschil dat degenen die vanaf 2013 gekocht hebben niet meer volledig aflossingsvrij zitten, en dus hun hypotheekschuld lager is geworden.
en kk kan je niet meer mee financieren.
  zondag 5 juli 2020 @ 20:41:16 #297
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_193948401
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:35 schreef skrn het volgende:

[..]

Binnenkort klapt de hele boel...
Ja kan het half November dit jaar..komt wel goed uit dan.

[ Bericht 0% gewijzigd door MissHobje op 05-07-2020 20:42:17 (Pi) ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_193963706
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gewoon blijven roepen, het klopt altijd wel een keer.
Kunnen we weer de helft bieden en de poot stijf houden, na een half jaar bellen ze je dan smekend op of je het alsjeblieft nog voor dat bod wilt kopen.

Oh wacht, de laatste keer dat het zo werkte was in??? 1923?
in new york zijn de duurdere huizen al 40% gedaald, dit is nog maar t begin.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 20:43:51 #299
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193963953
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met het verschil dat degenen die vanaf 2013 gekocht hebben niet meer volledig aflossingsvrij zitten, en dus hun hypotheekschuld lager is geworden.
Heerlijk. Dat gevoel dat ik safe zit :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 6 juli 2020 @ 20:48:50 #300
451005 Grems
Clown World
pi_193964066
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gewoon blijven roepen, het klopt altijd wel een keer.
Kunnen we weer de helft bieden en de poot stijf houden, na een half jaar bellen ze je dan smekend op of je het alsjeblieft nog voor dat bod wilt kopen.

Oh wacht, de laatste keer dat het zo werkte was in??? 1923?
Zwetende reacties van een bevolking wiens vermogen bijna altijd voor de volle 100% in stenen en een fictieve aanspraak op een pensioen zit.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 20:50:58 #301
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193964101
Vol
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')