abonnement Unibet Coolblue
pi_192437349
Waar de meeste straten in Europa vrijwel verlaten zijn, gaat het normale leven in Zweden gewoon door. Weliswaar met een aantal maatregelen zoals een verbod op bijeenkomsten met meer dan 50 mensen, maar geen totale stilstand zoals de rest van Europa doet.

Heeft Zweden straks een economische voorsprong op de rest van Europa omdat ze wel de economie draaiende hielde, of is het gewoon een kwestie van tijd tot ook daar alles dicht gaat?
pi_192437428
Het is een interessante testcase voor de rest van de wereld.

Ik vermoed dat alles er open blijft en dat er qua afvlakking geen verschil zal zijn met total lockdown landen.
pi_192437469
Er is heel veel kritiek vanuit virologen in binnen- en buitenland over de beslissingen in Zweden, maar de laatste keer dat ik cijfers zag, leek er nog niet zo heel veel aan de hand, maar ik weet niet hoe het vandaag, op vrijdag, met ze is.

Ik vind het wel fijn om een controlegroep te hebben, eigenlijk. Laat maar even zo. :X
-nee-
pi_192437470
Reuters twitterde op vrijdag 03-04-2020 om 20:17:59 A spike in novel #coronavirus infections and deaths in Stockholm has raised questions about Sweden’s decision to fight the outbreak without resorting to the lockdowns that have left much of Europe at a standstill. https://t.co/a0Dn9Kvz5R reageer retweet
  vrijdag 3 april 2020 @ 21:15:21 #5
3542 Gia
User under construction
pi_192437471
Volgens mij is Zweden niet zo dichtbevolkt. En wellicht pakken ze elk geval gedegen aan.

Of het is stilte voor de storm en lopen ze gewoon 3 weken achter.
  vrijdag 3 april 2020 @ 21:15:37 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192437479
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 21:12 schreef Za het volgende:
Het is een interessante testcase voor de rest van de wereld.

Ik vermoed dat alles er open blijft.
Ik denk het ook. Begreep dat het in treinen, restaurants e.d. al een paar weken veel rustiger is dan normaal dus misschien is het niet nodig alles dicht te gooien.
  vrijdag 3 april 2020 @ 21:18:30 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192437528
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 21:15 schreef ZwangerPetro het volgende:
Reuters twitterde op vrijdag 03-04-2020 om 20:17:59 A spike in novel #coronavirus infections and deaths in Stockholm has raised questions about Sweden’s decision to fight the outbreak without resorting to the lockdowns that have left much of Europe at a standstill. https://t.co/a0Dn9Kvz5R reageer retweet
A spike... ten opzichte van vrij lage cijfers. En uiteindelijk is de vraag of de zorg het aankan.
pi_192437548
Als ze dat op deze manier uit kunnen zitten komt daar flink gezeik van. Dan ga je de discussie krijgen over hoe de culturen en maatschappijen verschillen en waarom dat in andere delen van Europa niet kan maar dat gaan een hoop mensen niet begrijpen en dat gaat in sommige landen regeringen de kop kosten :+
-nee-
pi_192437602
Ik denk dat het uit de klauwen gaat lopen :{
Nieuw is niet altijd beter.
  vrijdag 3 april 2020 @ 22:20:48 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192438527
Hier heerst massa-hysterie. Waarom moeten Groningen en Friesland in lockdown?
Zweden is op deze manier er het snelste vanaf.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192445200
Staatsepidemioloog Anders Tegnell, de arts die de leiding had over de strategie, vertelde me dat een computersimulatie slechts zo goed is als de gegevens en de gemaakte aannames, en dat de wetenschappers van het Imperial College hun cijfers verkeerd hadden.

Hij zei: "In vergelijking met ons is het enorm pessimistisch. Ik denk niet dat een bocht in welk land dan ook zo slecht is gegaan als Imperial zei.

'Ik denk gewoon niet dat er een echt verband bestaat tussen afsluitingen, het sluiten van grenzen, het sluiten van scholen en het veiliger zijn.'

De strategie krijgt veel steun van het publiek.

https://news.sky.com/stor(...)th-covid-19-11968101

Ik denk dat hij gelijk heeft.
pi_192445255
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:20 schreef LXIV het volgende:
Hier heerst massa-hysterie. Waarom moeten Groningen en Friesland in lockdown?
Zweden is op deze manier er het snelste vanaf.
Welke lockdown...
Ik zwaai naar dieren.
pi_192445303
Covid-19: nog steeds geen teken van lockdown voor Zweden

In tegenstelling tot de meeste landen ter wereld, heeft Zweden geen lockdown-benadering voor Covid-19. Sinds 24 maart kunnen mensen zoals gewoonlijk niet meer worden bediend aan de balie in cafés en restaurants - service wordt direct aan tafel geboden en tafels zijn op enige afstand van elkaar gescheiden. Skigebieden blijven open, maar kabelbanen zijn gesloten. Deze regelingen lijken misschien klein, omdat ze helemaal niet in overeenstemming zijn met wat er elders in de wereld gebeurt. Hoe kan dat?

Hoe is de situatie in Zweden?
Op 2 april had Zweden 5.466 gemelde gevallen van Covid-19-patiënten, 559 mensen op de intensive care en 282 sterfgevallen.

Momenteel zijn gemiddeld 53 op de 10.000 mensen besmet. Mensen die symptomen vertonen, zijn gemiddeld 61 jaar oud. Ruim 60% van de overledenen is ouder dan 80 jaar.

Ter vergelijking: Denemarken en Noorwegen , twee buurlanden en beide in gesloten toestand, registreerden respectievelijk 3.672 en 5.253 ziektegevallen en 123 en 54 sterfgevallen. We beginnen verschuivingen in de dynamiek van besmetting te zien in deze drie landen, die verschillende strategieën hebben aangenomen.

Net als elders nemen de gevallen in Zweden dagelijks toe. Actuele cijfers worden continu vrijgegeven door de Zweedse nationale autoriteit voor volksgezondheid op haar website.

Hoe reageren de bevolking en de staat op de crisis?
Tot verbazing van de Europese buren, die voor sommigen al enkele weken verlamd zijn, functioneert Zweden grotendeels "normaal" , ondanks enkele aanvullende maatregelen die de regering de afgelopen dagen heeft aangekondigd . Zelfs Nederland, waar ook de bevolking niet is opgesloten, heeft strengere maatregelen genomen, waaronder de sluiting van scholen en restaurants en een verbod op bijeenkomsten.

In Zweden blijven scholen van kleuterschool tot basisonderwijs en zelfs lager secundair open, terwijl middelbare scholen en universiteiten zijn begonnen met sluiten. Bijeenkomsten kunnen worden voortgezet op voorwaarde dat ze beperkt zijn tot 50 personen, wat betekent dat restaurants open blijven, hoewel dit steeds minder het geval is voor bars. Burgers van 70 jaar of ouder worden aangemoedigd om thuis te blijven, maar alle anderen mogen uitgaan, op voorwaarde dat ze niet onnodig reizen (ook tijdens de paasvakantie).

Radiostations zenden preventieberichten uit om regelmatig handen te wassen en om het gezicht niet aan te raken. Het wachtwoord: wees voorzichtig.

Radiostations zenden preventieberichten uit om regelmatig handen te wassen en om het gezicht niet aan te raken. Het wachtwoord: wees voorzichtig. En ook, "gedragen als volwassenen", maar boven alles "geen paniek", in de woorden van de minister-president zelf, de heer Löfven, lid van de Sociaal-Democratische Arbeiderspartij. Het lijkt allemaal een kwestie van "vertrouwen", waar Zweden zeer capabel in zijn, zoals in een analyse van het buitenlands beleid in de verf wordt gezet .

In een officiële verklaring op televisie op 22 maart sprak de heer Löfven zijn bewustzijn uit over de bezorgdheid van Zweden, " bezorgd over hoe de samenleving het zal redden; bezorgd over zichzelf, voor hun geliefden die gevaar lopen, of voor hun baan ". Hij zei dat de economie van het land in zijn ogen net zo belangrijk is als de gezondheid van de burgers. Hij riep Zweden op om lokale bedrijven te begunstigen. Verschillende nationale influencers, waaronder de nummer één blogger Kenza in Zweden, zijn sindsdien begonnen hun landgenoten aan te moedigen dit te doen.

Ondertussen hebben Noren en Denen veel zwaardere keuzes gemaakt voor hun bevolking. Wat verklaart deze Zweedse uitzondering in Scandinavië?
Sommigen beweren dat de regering ervoor heeft gekozen om immuniteit voor kuddes op te wekken, evenals strategieën die eerder door het Verenigd Koninkrijk en Nederland waren aangenomen. Sindsdien zijn beide landen in de voetsporen van andere Europese landen getreden door veel strengere maatregelen in te voeren.

Sommigen beweren dat de regering ervoor heeft gekozen om in te zetten op immuniteit voor kuddes.

Volgens deze theorie, uitgelegd door Claude Le Pen in een post voor Institut Montaigne, zou een voldoende groot deel van de bevolking besmet moeten zijn met het virus om de hele bevolking immuun te maken voor de pandemie - totdat er een vaccin bestaat, komt immuniteit door de samentrekking van de ziekte. Deze strategie, die veel ethische kwesties en zorgen oproept, wordt niet formeel omarmd. In tegenstelling tot de officiële verklaring van Boris Johnson in het VK van een paar weken geleden, is er inderdaad geen officiële verklaring van de Zweedse regering geweest.

Voor een van de bekendste epidemiologen van Zweden, Anders Tegnell, is er geen bewijs dat de regering een strategie van immuniteit tegen kuddes heeft aangenomen. Geïnterviewd door het nationale mediakanaal Svenska Dagbladet , sluit hij de mogelijkheid uit dat de regering deze strategie overneemt: volgens hem zoekt de regering in plaats daarvan naar manieren om de curve zoveel mogelijk te beteugelen, om het aantal gemelde gevallen te beperken. tegelijkertijd en zo het vermogen van het gezondheidssysteem te behouden om op de gezondheidscrisis te reageren. Wat we hieruit begrijpen, is dat chaos nog niet wordt gevoeld en niet wordt voorspeld dat dit in de toekomst zal gebeuren.Een van de troeven van Zweden in het licht van de pandemie is een lage bevolkingsdichtheid, wat de verspreiding van het virus kan helpen beperken. Met 25 inwoners per vierkante kilometer, vergeleken met 120 in Frankrijk of 206 in Italië, is Zweden een van de landen met de laagste bevolkingsdichtheid in Europa. En Stockholm, veruit de dichtste stad van het land, heeft de helft van het aantal inwoners per vierkante kilometer als New York, en vier keer minder dan Parijs.

Desalniettemin, zoals een artikel over de Zweedse zaak dat in Le Monde is gepubliceerd, aangeeft, zijn experts verre van consensus. Velen herinneren eraan dat Zweedse ziekenhuizen al voor het begin van het coronavirus onder druk stonden, met 2,4 bedden per 1.000 inwoners en in totaal 526 bedden op de intensive care, het laagste cijfer onder de OESO-landen.

Naast het debat onder experts hebben politieke partijen op dit besluit gereageerd. Terwijl de media steeds alarmerender worden, hebben de politieke partijen in de oppositie niet geprobeerd van de situatie te profiteren. Een recent artikel in de zuidelijke regionale krant Sydsvenskangeeft bijvoorbeeld een platform aan de christen-democraat Ebba Busch, die op basis van wetenschappelijke verklaringen de keuzes van de regering probeert te begrijpen. En aan de kant van de Zweedse democraten is de sfeer bijzonder kalm. De leider van deze extreem-rechtse partij, Jimmie Åkesson, heeft van de gelegenheid geen gebruik gemaakt om kritiek te leveren op de door de sociaaldemocraten en de groenen gevormde coalitieregering van een minderheid (een rechtse alliantie was verworpen na maandenlang overleg tussen centristen en liberalen ondanks Zweden Doorbraak van de democraten bij de parlementsverkiezingen van 2018, waarbij geen enkele meerderheid door een van de traditionele blokken kon worden veiliggesteld). Integendeel, de heer Åkesson uitgelegd in de centrum-rechtse tabloid Expressen datrealistische economische maatregelen moesten worden overwogen voordat ze aandrongen op hun urgentie op televisie , terwijl ze uiteindelijk toegaven dat alle politici het er vrijwel over eens waren dat er een consensus moest worden bereikt.

Buitenlanders maken zich in ieder geval zorgen over Zweden. De Britse krant The Guardian vestigde de aandacht op deze bezorgdheid met de titel van een artikel over het onderwerp met de uitdrukking "Russische roulette", een idee dat door sommige experts wordt gebruikt om het risico te beschrijven dat Zweden momenteel loopt. De komende dagen zullen uitwijzen of de regering en de experts waar ze op vertrouwt alleen maar tijd kopen, of dat Zweden heeft besloten een heel ander verhaal te schrijven dan de rest van de wereld.

https://www.institutmonta(...)sign-lockdown-sweden
  zaterdag 4 april 2020 @ 11:49:48 #14
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192445313
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 21:12 schreef Za het volgende:
Het is een interessante testcase voor de rest van de wereld.

Ik vermoed dat alles er open blijft en dat er qua afvlakking geen verschil zal zijn met total lockdown landen.
Dit zou wel eens de waarheid kunnen zijn en de rest van Europa heeft zich paniek laten aanpraten mede dankzij opjutten van onze geweldige betrouwbare media
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_192445321
Misschien zijn Zweden ook wat gedisciplineerder en houden zich van nature wat meer aan de afstands-regels. Je ziet wel een beetje dat hoe eigenwijzer de bevolking van een land, hoe strenger de regels.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_192445370
Zweedse gezondheidswerkers maken zich in toenemende mate zorgen dat de regering de gezondheid van de economie mogelijk prefereert boven die van het publiek. Vooraanstaande experts waren vorige week fel kritisch over de Zweedse volksgezondheidsautoriteit in een e-mailgesprek dat door de staatsomroep SVT werd gezien, en beschuldigde het van incompetentie en gebrek aan medische expertise.

'Ik maak me grote zorgen', vertelde Fredrik Elgh, hoogleraar virologie aan de Umeå Universiteit, aan SVT. 'Ik heb liever dat Stockholm in quarantaine wordt geplaatst. We zijn bijna het enige land ter wereld dat niet alles doet wat we kunnen om de infectie te beteugelen. Dit is bloedserieus. '

Een andere expert in de thread, Joacim Rocklöv, een professor in epidemiologie en volksgezondheid in Umeå, zei: “Betekent dit dat dit een berekend resultaat is dat volgens de regering en de volksgezondheidsautoriteit in orde is? Hoeveel levens zijn ze bereid op te offeren om niet ... een grotere impact op de economie te riskeren? '

Het Journal of the Swedish Medical Association heeft een waarschuwend artikel over de gevaren gepubliceerd, terwijl de Dagens Nyheter dagblad meerdere sterk geformuleerde opinies heeft gedrukt, waaronder een op zaterdag door Stefan Hanson, een internationale gezondheidsdoctoraat, en Claudia Hanson, een epidemioloog .

"We zien de situatie in Italië", schreven de auteurs, "en we lopen maar een paar weken achter ... We kunnen ons niet overgeven! Het VK, dat dezelfde strategie had als Zweden, is nu volledig veranderd. Het is de taak van Stefan Löfven om hetzelfde te doen in Zweden. ''


https://www.theguardian.c(...)rategy-herd-immunity

[ Bericht 78% gewijzigd door Za op 04-04-2020 12:25:22 ]
pi_192445376
Ik denk dat er een verband is tussen intelligentie, bevolkingsdichtheid en aantal coronagevallen. Kijk bijvoorbeeld in Brabant, daar heb je meer gevallen dan in de rest van NL.

Gezien ze in zweden intelligentere mensen evenredig zijn verdeeld itt tot NL en bevolkingsdichtheid hoger is dan in NL heb je minder vergaande maatregelen nodig.
  zaterdag 4 april 2020 @ 11:59:07 #18
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_192445405
Zweden _O_
AZ
ALKMAAR
  zaterdag 4 april 2020 @ 12:07:53 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192445487
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 11:45 schreef Geerd het volgende:

[..]

Welke lockdown...
De smart lockdown
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192445499
De stijging in Zweden gaat langzamer dan in Nederland maar je kan ook niet echt stellen dat het daalt... Ze liggen (omgerekend naar grootte van bevolking) ongeveer 1,5 week op ons achter zo te zien, al is dat moeilijk te vergelijken omdat je buiten de steden véél minder inwoners per km2 hebt.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Sweden





bron: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden



[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-04-2020 12:15:58 ]
pi_192445521
Zou mooi zijn als het daar net zo hard aan toe gaat als hier, zonder "smart lockdown".
We zullen het de komende weken zien.
pi_192445546
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 11:56 schreef xminator het volgende:
Ik denk dat er een verband is tussen intelligentie, bevolkingsdichtheid en aantal coronagevallen. Kijk bijvoorbeeld in Brabant, daar heb je meer gevallen dan in de rest van NL.

Gezien ze in zweden intelligentere mensen evenredig zijn verdeeld itt tot NL en bevolkingsdichtheid hoger is dan in NL heb je minder vergaande maatregelen nodig.
_O- hoe bedenk je het
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192445642
Ook wel lastig vergelijken, Zweden en Nederland gezien de bevolkingsdichtheid.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_192445653
quote:
16s.gif Op zaterdag 4 april 2020 12:23 schreef FlippingCoin het volgende:
Ook wel lastig vergelijken, Zweden en Nederland gezien de bevolkingsdichtheid.
en cultuur
en leeftijdsverdeling
en man/vrouw verhouding
en gezondheid
en, etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192445663
Er is geen land te noemen dat een exact kopie is van een ander land.
pi_192445667
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2020 21:15 schreef Marsenal het volgende:
Er is heel veel kritiek vanuit virologen in binnen- en buitenland over de beslissingen in Zweden, maar de laatste keer dat ik cijfers zag, leek er nog niet zo heel veel aan de hand, maar ik weet niet hoe het vandaag, op vrijdag, met ze is.

Ik vind het wel fijn om een controlegroep te hebben, eigenlijk. Laat maar even zo. :X
Zijn dat type Ab Osterhaus virologen met financiele belangen in de pharma?
pi_192445723
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
De stijging in Zweden gaat langzamer dan in Nederland maar je kan ook niet echt stellen dat het daalt... Ze liggen (omgerekend naar grootte van bevolking) ongeveer 1,5 week op ons achter zo te zien, al is dat moeilijk te vergelijken omdat je buiten de steden véél minder inwoners per km2 hebt.
Bijkomend verschil is dat de temperatuur in Zweden relatief ongunstig is voor het virus, rond de 5 C overleefd het het langst.
Gemiddelde temp in Zweden in april is 6 graden.
pi_192445747
Ik volg Nederland-België ook op de voet. In dit geval zijn er uiteraard demografische en culturele verschillen te noemen. Het is voor mij interessant omdat België alleen de vitale delen van de maatschappij door laat gaan, terwijl het hier minder streng is. Tot nu toe doet België het toch slechter dan Nederland in de corona statistieken.
pi_192445756
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 12:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

en cultuur
en leeftijdsverdeling
en man/vrouw verhouding
en gezondheid
en, etc.
Ook, maar vooral de bevolkingsdichtheid.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_192445827
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 12:25 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Zijn dat type Ab Osterhaus virologen met financiele belangen in de pharma?
Ik heb geen antecedentenonderzoek verricht.
-nee-
pi_192445854
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 12:32 schreef Nia het volgende:
Ik volg Nederland-België ook op de voet. In dit geval zijn er uiteraard demografische en culturele verschillen te noemen. Het is voor mij interessant omdat België alleen de vitale delen van de maatschappij door laat gaan, terwijl het hier minder streng is. Tot nu toe doet België het toch slechter dan Nederland in de corona statistieken.
Terwijl NL niet test voor de statistieken, is al meerdere malen uitgesproken en algemeen bekend. België misschien ook w niet, geen idee. Maar statistieken vergelijken is ook niet altijd nuttig.
pi_192446332
Ik volg het hier in Zweden behoorlijk aangezien ik er woon. Al sinds 23 maart lijkt het aantal nieuwe IC opnames nauwelijks te stijgen (zowel in Zweden als geheel, als in de regio Stockholm) wat een indicatie is dat de epidemie mild onder controle is (het blijft rondgaan, maar niet extreem).

Veel mensen werken thuis, hoger onderwijs ging snel digitaal, kerkdiensten gingen snel digitaal enz. Ondanks dat de treinen gewoon rijden, is er voldoende ruimte om alleen te zitten in een deel met vierstoeltjes (dit is in de Stockholmse pendeltreinen, ik weet niet hoe het is in de metro). Doordat kinderdagverblijven nog open zijn is er ook in de steden meer mogelijkheid om thuis te werken (thuis werken is wat lastiger als je in een klein apartement woont en er loopt een peuter rond).

Wat ik wel vreemd vind is dat het snelle verkeer tussen de steden gewoon doorgaat. Stockholm heeft een relatief groot probleem, terwijl er in Malmö nauwelijks besmettingen zijn (een van de weinige dingen waar de problemen in Malmö minder groot zijn dan in de rest van het land) en ook in het noorden zoals Umeå, Luleå en Kiruna zijn nauwelijks besmettingen en het is goed omdat zo te houden denk ik. Je lost veel op, door simpel heen en weer reizen moeilijker te maken.
pi_192446380
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 12:25 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Zijn dat type Ab Osterhaus virologen met financiele belangen in de pharma?
Twitter virologen, nieuwe soort
pi_192446432
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 13:11 schreef DrParsifal het volgende:
Ik volg het hier in Zweden behoorlijk aangezien ik er woon. Al sinds 23 maart lijkt het aantal nieuwe IC opnames nauwelijks te stijgen (zowel in Zweden als geheel, als in de regio Stockholm) wat een indicatie is dat de epidemie mild onder controle is (het blijft rondgaan, maar niet extreem).

Veel mensen werken thuis, hoger onderwijs ging snel digitaal, kerkdiensten gingen snel digitaal enz. Ondanks dat de treinen gewoon rijden, is er voldoende ruimte om alleen te zitten in een deel met vierstoeltjes (dit is in de Stockholmse pendeltreinen, ik weet niet hoe het is in de metro). Doordat kinderdagverblijven nog open zijn is er ook in de steden meer mogelijkheid om thuis te werken (thuis werken is wat lastiger als je in een klein apartement woont en er loopt een peuter rond).

Wat ik wel vreemd vind is dat het snelle verkeer tussen de steden gewoon doorgaat. Stockholm heeft een relatief groot probleem, terwijl er in Malmö nauwelijks besmettingen zijn (een van de weinige dingen waar de problemen in Malmö minder groot zijn dan in de rest van het land) en ook in het noorden zoals Umeå, Luleå en Kiruna zijn nauwelijks besmettingen en het is goed omdat zo te houden denk ik. Je lost veel op, door simpel heen en weer reizen moeilijker te maken.
Interessant!

Ik hoop dat je hier info en of artikelen zal blijven delen, juist die andere aanpak is ontzettend interessant, en wie weet net zo effectief of effectiever.
pi_192447670
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 13:16 schreef funnywell het volgende:

[..]

Twitter virologen, nieuwe soort
Zelfde kwaliteit als de fok virologen?
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:14:18 #36
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192447702
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 13:11 schreef DrParsifal het volgende:
Ik volg het hier in Zweden behoorlijk aangezien ik er woon. Al sinds 23 maart lijkt het aantal nieuwe IC opnames nauwelijks te stijgen (zowel in Zweden als geheel, als in de regio Stockholm) wat een indicatie is dat de epidemie mild onder controle is (het blijft rondgaan, maar niet extreem).

Veel mensen werken thuis, hoger onderwijs ging snel digitaal, kerkdiensten gingen snel digitaal enz. Ondanks dat de treinen gewoon rijden, is er voldoende ruimte om alleen te zitten in een deel met vierstoeltjes (dit is in de Stockholmse pendeltreinen, ik weet niet hoe het is in de metro). Doordat kinderdagverblijven nog open zijn is er ook in de steden meer mogelijkheid om thuis te werken (thuis werken is wat lastiger als je in een klein apartement woont en er loopt een peuter rond).

Wat ik wel vreemd vind is dat het snelle verkeer tussen de steden gewoon doorgaat. Stockholm heeft een relatief groot probleem, terwijl er in Malmö nauwelijks besmettingen zijn (een van de weinige dingen waar de problemen in Malmö minder groot zijn dan in de rest van het land) en ook in het noorden zoals Umeå, Luleå en Kiruna zijn nauwelijks besmettingen en het is goed omdat zo te houden denk ik. Je lost veel op, door simpel heen en weer reizen moeilijker te maken.
Interessante info! :)
pi_192447737
Vandaag aantal besmettingen in Zweden lager dan de dagen ervoor.

2 april 621
3 april 563
4 april 312
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:25:51 #38
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192447819
Buiten de paar grote steden is Zweden natuurlijk wel fffing leeg

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_192447821
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 april 2020 12:37 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik heb geen antecedentenonderzoek verricht.
Als je wil weten of je bepaalde mensen serieus moet nemen is dat wel verstandig.

Zeker als ze dit soort extremiteiten adviseren
pi_192447853
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Als je wil weten of je bepaalde mensen serieus moet nemen is dat wel verstandig.

Zeker als ze dit soort extremiteiten adviseren
Nou dan ben ik nogal druk met ieder nieuwsbericht wat ik lees dus ik sla even over
-nee-
pi_192447857
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:25 schreef Hyperdude het volgende:
Buiten de paar grote steden is Zweden natuurlijk wel fffing leeg

[ afbeelding ]
Net zo leeg als Flevoland of Oost Groningen, zonder die bergen.
Dit is ook Zweden, 2 dagen geleden.

pi_192447902
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:28 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Net zo leeg als Flevoland of Oost Groningen, zonder die bergen.
Dit is ook Zweden, 2 dagen geleden.

[ afbeelding ]
De gekken!!! Zonder mondkapjes zo maar in vrijheid buiten lopen!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2020 15:32:50 ]
pi_192448004
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:17 schreef Za het volgende:
Vandaag aantal besmettingen in Zweden lager dan de dagen ervoor.

2 april 621
3 april 563
4 april 312
De weekend data hier zijn niet betrouwbaar. Over het algemeen worden de data in de opeenvolgende dagen opgevuld. IC data zijn redelijk betrouwbaar als je een paar dagen vertraging mee neemt Die liggen in geheel Zweden als sinds vorige week maandag op rond de 40 nieuwe opnames per dag en in het gebied rond Stockholm rond de 20 (de laatste dagen iets er boven, daarvoor iets er onder). Er lijkt dus nog een stijging te zijn, maar niet veel.
pi_192448008
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:28 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Net zo leeg als Flevoland of Oost Groningen, zonder die bergen.
Dit is ook Zweden, 2 dagen geleden.

[ afbeelding ]
Dat is het drukste stukje Zweden (Drottninggatan Stockholm, vlakbij de metro uitgang van het centraal station) Als je weet hoe ver je de straat in kijkt valt het nog mee hoeveel mensen er zijn. Ik geloof zelfs dat de meeste mensen wel hun twee meter afstand houden (uitzonderingen kunnen natuurlijk gewoon huisgenoten zijn). Ik ben al een paar weken niet in de stad zelf geweest, maar drie weken terug was het ook rond een ander normaal druk OV punt (Odenplan) erg rustig om half 10 en het was zeker gemakkelijk om genoeg afstand van iedereen te houden.
pi_192448216
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:38 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Dat is het drukste stukje Zweden (Drottninggatan Stockholm, vlakbij de metro uitgang van het centraal station) Als je weet hoe ver je de straat in kijkt valt het nog mee hoeveel mensen er zijn. Ik geloof zelfs dat de meeste mensen wel hun twee meter afstand houden (uitzonderingen kunnen natuurlijk gewoon huisgenoten zijn). Ik ben al een paar weken niet in de stad zelf geweest, maar drie weken terug was het ook rond een ander normaal druk OV punt (Odenplan) erg rustig om half 10 en het was zeker gemakkelijk om genoeg afstand van iedereen te houden.

Geloof het best, al die foto's worden toch vaak geënsceneerd dat het er voller uitziet.

Je kan 2 foto's maken van dezelfde plek, de ene ziet het er bomvol uit, draai de camera en loop 100 meter verder, alles leeg. Dit beeld wordt gebruikt in een artikel om Zweden als een gevaarlijk land neer te zetten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jed1Gam op 04-04-2020 17:43:46 ]
pi_192449406
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Als je wil weten of je bepaalde mensen serieus moet nemen is dat wel verstandig.

Zeker als ze dit soort extremiteiten adviseren
extremiteiten moet je nooit serieus nemen, daar is geen onderzoek voor nodig. Daar zit altijd wat achter.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192449665
Zweden houdt hiermee de economische motor wel draaiende. Ook al loopt die motor daar ook niet op de volle 100%. Consumenten blijven er tenminste besteden in de fysieke winkels.
In volledige lockdown-landen als Duitsland, België,Spanje, Italië en Frankrijk zal het een moeilijke klus worden om die fysieke detailhandel weer vlot te trekken. Veel consumenten zijn ondertussen online gaan winkelen.
pi_192449806
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 17:45 schreef Nia het volgende:
Zweden houdt hiermee de economische motor wel draaiende. Ook al loopt die motor daar ook niet op de volle 100%. Consumenten blijven er tenminste besteden in de fysieke winkels.
In volledige lockdown-landen als Duitsland, België,Spanje, Italië en Frankrijk zal het een moeilijke klus worden om die fysieke detailhandel weer vlot te trekken. Veel consumenten zijn ondertussen online gaan winkelen.
Zweden ligt nog achter op het aantal besmettingen per dag, sluit nog maar niet uit dat ze daar over een week ineens ook meer maatregelen nemen.

Omgerekend naar het aantal inwoners en rekening houdend met de grootste "brandhaard" zitten ze daar ongeveer op de situatie zoals het hier tussen 15 en 18 maart was.

De grafieken zien er niet echt uit alsof ze dalen...





pi_192449809
De lockdown is toch alleen om de curve te flattenen? als je genoeg ziekenhuisbedden hebt hoef je dus geen lockdown te doen.
pi_192449831
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 17:56 schreef weetjewel5 het volgende:
De lockdown is toch alleen om de curve te flattenen? als je genoeg ziekenhuisbedden hebt hoef je dus geen lockdown te doen.
Definieer "genoeg", IC-bedden is niet alles, je zal ook ervaren personeel moeten hebben.
pi_192449841
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:38 schreef DrParsifal het volgende:


De weekend data hier zijn niet betrouwbaar. Over het algemeen worden de data in de opeenvolgende dagen opgevuld. IC data zijn redelijk betrouwbaar als je een paar dagen vertraging mee neemt Die liggen in geheel Zweden als sinds vorige week maandag op rond de 40 nieuwe opnames per dag en in het gebied rond Stockholm rond de 20 (de laatste dagen iets er boven, daarvoor iets er onder). Er lijkt dus nog een stijging te zijn, maar niet veel.
OK thanks voor de uitleg!
pi_192449883
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Definieer "genoeg", IC-bedden is niet alles, je zal ook ervaren personeel moeten hebben.
klopt. maar in veel landen zijn alle andere ziekenhuisbezoeken uitgesteld dus dan heb je weer personeel over.
  zaterdag 4 april 2020 @ 18:03:47 #53
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_192449899
Stockholm, gotenborg en malmo in een lockdown en rest niet zou daar moeten werken. Rest is toch vrij leeg.
pi_192450288
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 11:40 schreef Za het volgende:
Staatsepidemioloog Anders Tegnell, de arts die de leiding had over de strategie, vertelde me dat een computersimulatie slechts zo goed is als de gegevens en de gemaakte aannames, en dat de wetenschappers van het Imperial College hun cijfers verkeerd hadden.

Hij zei: "In vergelijking met ons is het enorm pessimistisch. Ik denk niet dat een bocht in welk land dan ook zo slecht is gegaan als Imperial zei.

'Ik denk gewoon niet dat er een echt verband bestaat tussen afsluitingen, het sluiten van grenzen, het sluiten van scholen en het veiliger zijn.'
Ik vond dit al zulke vreemde zinnen, maar je hebt dus de vertaler eroverheen gegooid...

quote:
He said: "Compared to us it is hugely pessimistic. I don't think any curve in any country has gone as bad as Imperial said it would.

"I just don't think there is a real connection between lockdowns, closing borders, closing schools and being safer."

The strategy has huge support from the public. People here trust experts.
Dit is wel de crux:
quote:
Lockdowns might save lives in the short-term, but risk a second wave of deaths, and years of ill-health from unemployment and deprivation.

It's a live experiment and the conclusions will have to wait until we are the other side of the pandemic.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192450322
Zweden loopt achter, het lijkt daar toch ook toe te nemen.
.
  zaterdag 4 april 2020 @ 18:36:42 #57
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192450361
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 12:30 schreef Za het volgende:

[..]

Bijkomend verschil is dat de temperatuur in Zweden relatief ongunstig is voor het virus, rond de 5 C overleefd het het langst.
Gemiddelde temp in Zweden in april is 6 graden.
A. Lage temperaturen zijn gunstig
B. Hoe wil jr in vredesnaam een temperatuurgemiddelde maken van een land waar vijf verschillende klimaten voorkomen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 4 april 2020 @ 18:39:37 #58
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192450389
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:28 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Net zo leeg als Flevoland of Oost Groningen, zonder die bergen.
Dit is ook Zweden, 2 dagen geleden.

[ afbeelding ]
Heb je Gotland en Svealand gehad dan kan je Zweden in geen enkel opzicht zelfs meer met Nederland vergelijken. Je mort soms een uur rijdrn om in een kleine stad te komen. In Nederland ben je het halve land dan al door. Waanzin dit te zeggen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192450402
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:39 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Heb je Gotland en Svealand gehad dan kan je Zweden in geen enkel opzicht zelfs meer met Nederland vergelijken. Je mort soms een uur rijdrn om in een kleine stad te komen. In Nederland ben je het halve land dan al door. Waanzin dit te zeggen.
De leegte is groter ja.
  zaterdag 4 april 2020 @ 18:41:14 #60
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192450404
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:03 schreef Apekoek het volgende:
Stockholm, gotenborg en malmo in een lockdown en rest niet zou daar moeten werken. Rest is toch vrij leeg.
Vind het sowieso raar dat dit niet veel meer regionaal aangepakt wordt waar mogelijk. Moet je inderdaad wel het vrij reizen beperken.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192450419
Zweden laat Nederland zien dat de scholen inderdaad niet dicht hadden gehoeven.
  zaterdag 4 april 2020 @ 18:42:53 #62
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192450428
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:40 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

De leegte is groter ja.
Mwoa. Bevolkingsdichtheid in Friesland is bijvoorbeeld al bijna twintig keer hoger dan in Vasternorrland. En daar is amper een berg te vinden.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192450435
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:42 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Mwoa. Bevolkingsdichtheid in Friesland is bijvoorbeeld al bijna twintig keer hoger dan in Vasternorrland. En daar is amper een berg te vinden.
Laten we dat over een half jaartje maar bekijken.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_192450448
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:42 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Mwoa. Bevolkingsdichtheid in Friesland is bijvoorbeeld al bijna twintig keer hoger dan in Vasternorrland. En daar is amper een berg te vinden.
Mijn punt was meer dat zelfs in Zweden heel veel mensen zijn samen geconcentreerd in 2 3 steden met een + miljoen inwoners. Dan kan je wel zeggen dat het complete land leeg is (foto), maar eigenlijk klopt dat niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jed1Gam op 04-04-2020 18:52:09 ]
pi_192450545
De kaart op deze website laat zien dat de meeste besmettingen in Stockholm en ten zuiden ervan zijn: https://www.thelocal.se/2(...)s-patients-in-sweden
pi_192450549
Ik denk dat Zweden er makkelijk vanaf komt omdat ze weinig last van toeristen hebben.
Frankrijk en Spanje en Italië krijgen grofweg 10 x zoveel vakantiegangers.
Uitgaande toeristen die ziek terug komen van wintersport zullen ze ook veel minder gehad hebben dan wij, omdat ze gewoon in Zweden kunnen skieën.
uiteindelijk lukt altijd alles
  zaterdag 4 april 2020 @ 18:53:27 #67
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_192450564
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:42 schreef wokkelfok het volgende:
Zweden laat Nederland zien dat de scholen inderdaad niet dicht hadden gehoeven.
Dit.
pi_192450584
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 21:07 schreef Warrick21 het volgende:
Heeft Zweden straks een economische voorsprong op de rest van Europa omdat ze wel de economie draaiende hielde, of is het gewoon een kwestie van tijd tot ook daar alles dicht gaat?
Dit laatste waarschijnlijk
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zaterdag 4 april 2020 @ 18:56:23 #69
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192450608
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:44 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Mijn punt was meer dat zelfs in Zweden heel veel mensen zijn samen geconcentreerd in 2 3 steden met een + miljoen inwoners. Dan kan je wel zeggen dat het complete land leeg is, maar eigenlijk klopt dat niet.
En zelfs die grote steden zijn groot van opzet. Kijk naar de metropoolregio van Stockholm die qua bevolksdichtheid overeenkomt met de veluwe. De atad zelf zou in Nederland moeten vechten voor een plekje in de top 10 qua dichtheid.

Landen zijn compleet onvergelijkbaar.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 4 april 2020 @ 18:57:38 #70
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192450624
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:52 schreef eigendeegcookie het volgende:
Ik denk dat Zweden er makkelijk vanaf komt omdat ze weinig last van toeristen hebben.
Frankrijk en Spanje en Italië krijgen grofweg 10 x zoveel vakantiegangers.
Uitgaande toeristen die ziek terug komen van wintersport zullen ze ook veel minder gehad hebben dan wij, omdat ze gewoon in Zweden kunnen skieën.
En de UK dan? Nu niet bepaald een toeristische trekpleister in de wintermaanden en vroege lente.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192450770
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:57 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

En de UK dan? Nu niet bepaald een toeristische trekpleister in de wintermaanden en vroege lente.
toch staat UK wel hoog, toptien, bijna gelijk aan Spanje en Italie dacht ik
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_192450817
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:57 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

En de UK dan? Nu niet bepaald een toeristische trekpleister in de wintermaanden en vroege lente.
Londen is 365 dagen per jaar een "toeristische trekpleister".
  zaterdag 4 april 2020 @ 19:09:36 #73
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192450840
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 19:05 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

toch staat UK wel hoog, toptien, bijna gelijk aan Spanje en Italie dacht ik
Nee joh, eerder aan Duitsland.maar in februari/maart is Engeland in ieder geval geen topbestemming :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192450853
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 19:05 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

toch staat UK wel hoog, toptien, bijna gelijk aan Spanje en Italie dacht ik
Wellicht door de pubs?
pi_192450864
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 19:09 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Nee joh, eerder aan Duitsland.maar in februari/maart is Engeland in ieder geval geen topbestemming :+
waar zoek je dat op per maand?
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_192450904
Ik had zelf een toeristsch tripje gepland naar Stockholm over twee weken. ':)
pi_192450974
Stockholm is prachtig in april met al die bloeiende bomen in Kungsträdgården. O+
  zaterdag 4 april 2020 @ 19:18:29 #78
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192450990
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 19:10 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

waar zoek je dat op per maand?
Mja even googelen.

Hier bijvoorbeeld ook duidelijk dat eerste kwartaal verreweg het minst populair is

https://data.london.gov.u(...)visitors-london.xlsx
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192451030
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 19:09 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Nee joh, eerder aan Duitsland.maar in februari/maart is Engeland in ieder geval geen topbestemming :+
Engelse wintersporters hebben wel heen en weer gereisd in de corona-periode. Zweedse wintersporters konden thuis skieen
uiteindelijk lukt altijd alles
  zaterdag 4 april 2020 @ 19:21:50 #80
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192451054
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 19:20 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Engelse wintersporters hebben wel heen en weer gereisd in de corona-periode. Zweedse wintersporters konden thuis skieen
Klopt ja, geen enkel land is deze winter blij geweest met de zuipende feestvierende coronaverspreidende Engelsen. Daarom hebben ze hier bijvoorbeeld zelfs een verbod gekregen om het land nog te kunnen betreden. Enkel nog degene met een verblijfsvergunning.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192451399
Interessant dit te volgen. Ik woon zelf in Stockholm en ondanks het feit dat er inderdaad geen strenge maatregelen zijn, is het heel goed te merken dat de meesten hier gewoon thuis blijven en sociaal contact zoveel mogelijk proberen te vermijden.
Nu ben ik al meer dan een week niet meer in de metro geweest, maar de laatste keer was het metrostel vrijwel leeg (zaterdagmiddag rond 15.00) dus de Zweden volgen adviezen grotendeels op.
pi_192451403
Het grootste deel van de besmettingen kwam hier in Zweden ook van toeristen uit Italie. Zoals ik eerder schreef, is het spannend hier. Het aantal IC opnames per dag lijkt licht te stijgen, maar het is echt nauwelijks omhoog gegaan sinds 23 maart. Het aantal doden per dag stijgt nog wel, maar een groot deel van hen is nog besmet voor de maatregelen kwamen.

Gisteren is een oude noodwet van stal gehaald waarbij ziekenhuispersoneel gedwongen kan worden tot overwerk ik dacht tot 20 uur extra per week tegen 200% loon.
pi_192452561
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 18:36 schreef Pumpalov het volgende:

A. Lage temperaturen zijn gunstig
Nee ongunstig.

quote:
B. Hoe wil jr in vredesnaam een temperatuurgemiddelde maken van een land waar vijf verschillende klimaten voorkomen.
Google Sweden average temperature april.
  zaterdag 4 april 2020 @ 21:07:42 #84
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192452788
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 20:55 schreef Za het volgende:

[..]

Nee ongunstig.
[..]

Google Sweden average temperature april.
Ja oke, we bedoelen hetzelfde alleen de één neemt het virus en de ander de persoon als uitgangspunt.

Met de gemiddelde temperatuur van het gehele land kan je echt niets. Wanneer je de klimaten tussen bijvoorbeeld het zuidwesten van Götaland vergelijkt met de Svealand en zeker Norrland zijn er gigantische verschillen.

Actueel : Malmö heeft nu 8°C op de meter staan. Waar mijn vakantiewoning staat, op de grens met Zweeds Lapland -4. In Kiruna is het al onder de -10 gedoken inmiddels.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192452920
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 21:07 schreef Pumpalov het volgende:

Ja oke, we bedoelen hetzelfde alleen de één neemt het virus en de ander de persoon als uitgangspunt.
Ah zo, klopt.

quote:
Met de gemiddelde temperatuur van het gehele land kan je echt niets. Wanneer je de klimaten tussen bijvoorbeeld het zuidwesten van Götaland vergelijkt met de Svealand en zeker Norrland zijn er gigantische verschillen.

Actueel : Malmö heeft nu 8°C op de meter staan. Waar mijn vakantiewoning staat, op de grens met Zweeds Lapland -4. In Kiruna is het al onder de -10 gedoken inmiddels.
Thanks voor deze info.
Ondanks de grote verschillen kunnen we denk ik stellen dat de temperatuur daar gemiddeld lager ligt dan in Nederland, en het virus daar langer actief bij blijft.

Dat maakt het observeren van de situatie daar interessant, zonder voorbij te willen gaan aan mensen die in de problemen komen mocht dit beleid fout zijn.

Maar eerlijk gezegd denk ik van niet, en hoop dat ook. We gaan het zien.
  zaterdag 4 april 2020 @ 21:23:58 #86
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192453028
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 21:15 schreef Za het volgende:

[..]

Ah zo, klopt.
[..]

Thanks voor deze info.
Ondanks de grote verschillen kunnen we denk ik stellen dat de temperatuur daar gemiddeld lager ligt dan in Nederland, en het virus daar langer actief bij blijft.

Dat maakt het observeren van de situatie daar interessant, zonder voorbij te willen gaan aan mensen die in de problemen komen mocht dit beleid fout zijn.

Maar eerlijk gezegd denk ik van niet, en hoop dat ook. We gaan het zien.
Gemiddeld absoluut lager :+ en een lagere luchtvochtigheid, wat voor het virus ook positief is.

Anderzijds wel weer veel andere verschillen die de verspreiding lastiger maken. En uiteindelijk zullen er in het algemeen relatief gezien maar weinig besmettingen buiten plaatsvinden.

Wil je echt drastische verschillen merken in de overlevingstijd van het virus dan moet het flink boven de 30 graden zijn. Bij 22 graden ligt dit op iets meer dan een week. Bij 37 graden op een dag of twee. Dat is zo ongeveer overal in Europa al lastig.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192469702
Medisch en wetenschappelijk advies in Zweden stelt nog steeds dat de pandemie binnen de samenleving kan worden beheerd. Dit zijn de aanwijzingen die de regering in Stockholm begeleiden.

https://www.thenational.a(...)o-covid-19-1.1001557
pi_192487722
quote:
TT: Scholen en horeca is open, de OV rijdt en gewoon naar werk
Ben benieuwd hoe lang dat nog zal voortduren?

quote:
Sweden suffers its biggest daily jump in coronavirus deaths after PM warned of thousands more victims

Sweden today announced its biggest jump in coronavirus deaths so far amid growing criticism of its light-handed response to the crisis.

The death toll jumped by 76 in the latest figures today, bringing the total from 401 to 477. The previous record was 59.

Meanwhile the number of confirmed cases jumped by 376, taking the overall tally from 6,830 to 7,206.

Bars and restaurants are still open in Sweden along with primary schools, making it an outlier in Europe.

Thousands of doctors and academics including the head of the Nobel foundation have signed a petition urging tougher action, while one scientist accused Sweden of playing 'Russian roulette with the Swedish population' as cases gradually rise.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_192487754
Ze lopen iets achter maar de curve gaat daar net zo exponentiëel omhoog.
.
pi_192487862
Die domme beperkingen hebben ook geen zin, bijna iedereen gaat het krijgen of heeft het al gehad. Dat virus gaat echt niet stoppen zodra mensen binnen zitten _O-
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_192487930
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 23:34 schreef Fer het volgende:
Ze lopen iets achter maar de curve gaat daar net zo exponentiëel omhoog.
Nemen ze in Zweden dan geen groot risico dat hun zorgsysteem overbelast raakt?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_192488010
Oppervlakte:
Zweden 450.295 km²
Nederland 41.543 km²

Inwoners:
Zweden 9,9 miljoen
Nederland 17,1 miljoen

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Denemarken en Noorwegen hebben wel strenge maatregelen, maar zij waren daar eerder mee begonnen dan Nederland.


Wereldranglijst aantal doden door COVID-19:

NL 8e 1876x
Zweden 14e 477x
Denemarken 20e 187x
Noorwegen 36e 76x
pi_192488078
-

[ Bericht 34% gewijzigd door 01100001011011000110010 op 07-04-2020 00:24:01 ]
pi_192488164
Maar als Zweden in verhouding het evengoed gaat doen als wij, of Spanje of het Verenigd Koninkrijk, dan heeft die Anders Tegnell wel gelijk. Ik ben heel benieuwd hoe Zweden gaat eindigen. Het ging hem er om dat elk land zo ongeveer hetzelfde gaat meemaken, los van de maatregelen die we treffen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_192488319
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 00:22 schreef Discombobulate het volgende:
Het ging hem er om dat elk land zo ongeveer hetzelfde gaat meemaken, los van de maatregelen die we treffen.
Elk land maakt niet hetzelfde mee. Italië en Spanje hebben te maken met een zorgstelsel dat zwaar overbelast geraakt is. De UK maakte een U-turn toen men er zich bewust van werd dat ook de NHS overbelast zou kunnen raken en het grote aantal doden dat er het gevolg van kan zijn. De maatregelen zijn over het algemeen bedoeld om overbelasting van zorgstelsels te voorkomen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 7 april 2020 @ 01:08:07 #96
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192488402
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 00:22 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben heel benieuwd hoe Zweden gaat eindigen. Het ging hem er om dat elk land zo ongeveer hetzelfde gaat meemaken, los van de maatregelen die we treffen.
Zolang de zorg het aan kan zijn er geen heftige maatregelen nodig en heeft het geen invloed op het totaal aantal doden.

De huidige lockdowns kunnen leiden tot depressies, hetgeen voor sommige mensen (met name blanken) een negatieve spiraal is die eindigt in zelfmoord.
pi_192488433
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:08 schreef borealist het volgende:

[..]

Zolang de zorg het aan kan zijn er geen heftige maatregelen nodig en heeft het geen invloed op het totaal aantal doden.
De vraag rijst of het zweedse beleid zonder heftige maatregelen in staat zal zijn overbelasting van het zorgstelsel te vermijden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 7 april 2020 @ 01:39:18 #98
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192488535
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De vraag rijst of het zweedse beleid zonder heftige maatregelen in staat zal zijn overbelasting van het zorgstelsel te vermijden.
In Duitsland staan er nog steeds 10,000 IC bedden leeg. In Nederland zijn er 800? IC bedden bij gekomen, tot nu toe onbenut.

De vraag rijst of overbelasting van het zorgstelsel de werkelijke reden is voor de heftige maatregelen.

Geld lenen kost geld.
pi_192488556
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De vraag rijst of het zweedse beleid zonder heftige maatregelen in staat zal zijn overbelasting van het zorgstelsel te vermijden.
Heel simpel, stuur gewoon niemand naar de IC.
Uiteindelijk blijkt toch een hoog percentage het niet te halen. De hele zorg discussie is overrated.

Iedereen besmetten en maand later zijn we klaar. En ja, er vallen dan ook veel doden, maar dan zijn we er wel van af. (En waarschijnlijk vallen er helemaal niet zoveel meer doden dan bij flatten the curve)
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  dinsdag 7 april 2020 @ 07:06:55 #100
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192489725
Vieren ze carnaval in Zweden?
pi_192492915
De berichtgeving is niet eerlijk, bv dit:

Zweden heeft in Scandinavië inmiddels het hoogste aantal geregisterde infecties (6830).
Noorwegen, Finland en Denemarken zijn verbijsterd over de Zweedse maatregelen, vertelt Broomans.


Maar wanneer je kijkt naar het aantal inwoners vs het aantal besmette personen:

Zweden - 10 miljoen vs 6830
Noorwegen - 5 miljoen vs 5866
Finland - 5,5 miljoen vs 2300
Denemarken - 5,6 miljoen vs 4978

Dan doen Noorwegen en Denemarken het minder goed. In Zweden is het percentage doden het hoogst, maar dat kun je niet koppelen aan de absentie van quarantaine. Ook in het aantal genezen daar veel hoger.
  dinsdag 7 april 2020 @ 11:53:59 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192493232
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:45 schreef Gremen het volgende:

[..]

Heel simpel, stuur gewoon niemand naar de IC.
Uiteindelijk blijkt toch een hoog percentage het niet te halen. De hele zorg discussie is overrated.

Iedereen besmetten en maand later zijn we klaar. En ja, er vallen dan ook veel doden, maar dan zijn we er wel van af. (En waarschijnlijk vallen er helemaal niet zoveel meer doden dan bij flatten the curve)
Ook mijn idee. Het aantal levensjaren wat de lockdown kost wordt buiten beschouwing gelaten. Het is korte termijn denken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192493808
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 11:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook mijn idee. Het aantal levensjaren wat de lockdown kost wordt buiten beschouwing gelaten. Het is korte termijn denken.
Eens. het verhaal over corona is veel te eenzijdig.
pi_192494360
Beste in Zweden woonachtigen, hoe is de situatie specifiek in Stockholm qua besmettingen? BVD
pi_192494490
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:45 schreef Gremen het volgende:

[..]

Heel simpel, stuur gewoon niemand naar de IC.
Uiteindelijk blijkt toch een hoog percentage het niet te halen. De hele zorg discussie is overrated.

Iedereen besmetten en maand later zijn we klaar. En ja, er vallen dan ook veel doden, maar dan zijn we er wel van af. (En waarschijnlijk vallen er helemaal niet zoveel meer doden dan bij flatten the curve)
Ambulances, thuiszorg, mantelzorger, zelfs de 112 centrale krijgt er ook mee te maken. Of je ze nu helpt of niet.

Wat denk je wat er met de 112 gebeurt als ze de hele dag mensen aan de lijn krijgen en deze moeten afwijzen? Hoe vaak denk je dat iemand belt als zijn vader of moeder naar adem loopt te snakken?
.
pi_192496641
Stijging van het aantal doden gaat door in Zweden met 114, gisteren was het 76, een stijging van 50%. Volgens mij was het eergisteren nog circa 40. Vrijdag is er een regeringsoverleg en ik vermoed dat Stockholm dan in lockdown gaat als deze trend zich de komende dagen voortzet. Vrijdag zou het aantal doden boven de 300 per dag kunnen uitkomen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_192497762
pi_192510453
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 15:33 schreef Digi2 het volgende:
Stijging van het aantal doden gaat door in Zweden met 114, gisteren was het 76, een stijging van 50%. Volgens mij was het eergisteren nog circa 40. Vrijdag is er een regeringsoverleg en ik vermoed dat Stockholm dan in lockdown gaat als deze trend zich de komende dagen voortzet. Vrijdag zou het aantal doden boven de 300 per dag kunnen uitkomen.
Er zit hier in Zweden ook wat vertraging in de meldingen, net als in Nederland (waar het aantal doden gisteren ook niet het dubbele van eergisteren was). Er zit een zorgelijke stijging in, een week geleden was het ongeveer 30 per dag, nu ongeveer 40 per dag. Als je kijkt naar het aantal IC opnames in Zweden zie je een lichte stijging (aantal opnames per dag stijgt met ongeveer 3 dag) en in Stockholm waar de ziekte het hardst toeslaat ligt het aantal opnames op de IC al twee weken vrij constant. Afgelopen dagen werd wel bekend dat in Stockholm nu redelijk wat verzorgingshuizen geraakt zijn, dat gaat het aantal doden wel opvoeren denk ik.

Interessant in Zweden is wel dat de verspreiding vooral in Stockholm te zien is. Er zit wat in Göteborg, maar in Malmö nauwelijks besmettingen (nu is Malmö meer op Kopenhagen gericht dan op Stockholm).
pi_192523661
Misschien hebben ze daar minder mensen met obesitas?
  donderdag 9 april 2020 @ 08:16:46 #110
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192527013
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 23:05 schreef KINGIEE het volgende:
Misschien hebben ze daar minder mensen met obesitas?
Mensen moeten echt eens kappen met dat gehamer op obesitas. Veel minder relevant dan ze hopen.

En nee, rond Stockholm zijn er minder mensen met overgewicht en obesitas dan bijvoorbeeld rond Malmö.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192527041
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 11:40 schreef Za het volgende:
Staatsepidemioloog Anders Tegnell, de arts die de leiding had over de strategie, vertelde me dat een computersimulatie slechts zo goed is als de gegevens en de gemaakte aannames, en dat de wetenschappers van het Imperial College hun cijfers verkeerd hadden.

Hij zei: "In vergelijking met ons is het enorm pessimistisch. Ik denk niet dat een bocht in welk land dan ook zo slecht is gegaan als Imperial zei.

'Ik denk gewoon niet dat er een echt verband bestaat tussen afsluitingen, het sluiten van grenzen, het sluiten van scholen en het veiliger zijn.'

De strategie krijgt veel steun van het publiek.

https://news.sky.com/stor(...)th-covid-19-11968101

Ik denk dat hij gelijk heeft.
Die steun van het publiek maakt wel een groot verschil. In andere landen is massaal gesmeekt om een lockdown. Was dat in zweden ook geweest dan was dat een interessant gesprek geworden tussen volk en regering

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2020 08:21:32 ]
pi_192528076
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 11:49 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Dit zou wel eens de waarheid kunnen zijn en de rest van Europa heeft zich paniek laten aanpraten mede dankzij opjutten van onze geweldige betrouwbare media
De enige reden voor de 'lockdown' in Nederland is om de niet goed hierop voorbereide gezondheidszorg te ontlasten, anders zou zichtbaar worden dat de privatisering niet werkt en alleen maar dient als banen carroussel van ex-politici's met bijbehorende dikke salarissen.
  donderdag 9 april 2020 @ 09:45:19 #113
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192528585
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 09:22 schreef JannekeC5 het volgende:

[..]

De enige reden voor de 'lockdown' in Nederland is om de niet goed hierop voorbereide gezondheidszorg te ontlasten, anders zou zichtbaar worden dat de privatisering niet werkt en alleen maar dient als banen carroussel van ex-politici's met bijbehorende dikke salarissen.
Wat is dit nu weer voor roverheidgelul.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192529725
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 09:22 schreef JannekeC5 het volgende:

[..]

De enige reden voor de 'lockdown' in Nederland is om de niet goed hierop voorbereide gezondheidszorg te ontlasten, anders zou zichtbaar worden dat de privatisering niet werkt en alleen maar dient als banen carroussel van ex-politici's met bijbehorende dikke salarissen.
Politici is al meervoud :')
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_192531736
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 08:16 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Mensen moeten echt eens kappen met dat gehamer op obesitas. Veel minder relevant dan ze hopen.

En nee, rond Stockholm zijn er minder mensen met overgewicht en obesitas dan bijvoorbeeld rond Malmö.
Hoezo minder relevant ? De cijfers wijzen uit dat ongeveer 90% dat op de intensive care komt, obesitas heeft.
  donderdag 9 april 2020 @ 12:36:51 #116
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192531963
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 12:27 schreef KINGIEE het volgende:

[..]

Hoezo minder relevant ? De cijfers wijzen uit dat ongeveer 90% dat op de intensive care komt, obesitas heeft.
Hartstikke leuk en aardig maar dit is nog geen causaal verband en je haalt wat zaken door elkaar. Overgewicht is immers nog geen obesitas.

Van de leeftijdscategorie die met name op de IC belandt heeft nota bene ruim 60% overgewicht, iets dat vrij gebruikelijk is wanneer mensen ouder worden.

Nogmaals, in Malmö hebben meer mensen overgewicht dan in Stockholm. Iets dat je zelf overigens ook heel gemakkelijk had kunnen uitzoeken.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192532275
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 12:36 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Hartstikke leuk en aardig maar dit is nog geen causaal verband en je haalt wat zaken door elkaar. Overgewicht is immers nog geen obesitas.

Van de leeftijdscategorie die met name op de IC belandt heeft nota bene ruim 60% overgewicht, iets dat vrij gebruikelijk is wanneer mensen ouder worden.

Nogmaals, in Malmö hebben meer mensen overgewicht dan in Stockholm. Iets dat je zelf overigens ook heel gemakkelijk had kunnen uitzoeken.
Ik heb het niet over de obesitas mensen in Zweden, maar in het algemeen. En er is zeker een causaal verband. Dat concludeer ik niet, dat concluderen de artsen op de IC-afdelingen.

''Het virus bindt zich graag aan vet. 90 procent van de coronapatiënten aan de beademing op zijn afdeling heeft overgewicht, constateerde Peter van der Voort, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en hoofd van de afdeling intensive care aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Op dit moment komt dat neer op 26 van de 29 mensen in Groningen. Dit percentage komt overeen met ervaringen van collega's uit andere ziekenhuizen in Nederland en in Italië en China, waar door corona duizenden mensen op de IC kwamen te liggen. Van der Voort legt uit: "Na besmetting met het virus word je een week later ziek. Gedurende 10 dagen word je zieker en dan zijn er twee opties: of je geneest, of je wordt zo ziek dat je aan de beademing moet. "Die laatste groep zijn altijd te dikke mensen.

De mensen die aan de beademing liggen hebben bijna allemaal een Body Mass Index (BMI) van 25 en hoger. "Dat is niet heel veel en komt vaak voor in Nederland", aldus Van der Voort. Vanaf een BMI van 30 spreken we van ernstig overgewicht of obesitas."

Ik doe niet aan fatshaming, ik vertel de keiharde waarheid.
  donderdag 9 april 2020 @ 13:48:14 #118
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192533052
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 12:57 schreef KINGIEE het volgende:

[..]

Ik heb het niet over de obesitas mensen in Zweden, maar in het algemeen. En er is zeker een causaal verband. Dat concludeer ik niet, dat concluderen de artsen op de IC-afdelingen.

''Het virus bindt zich graag aan vet. 90 procent van de coronapatiënten aan de beademing op zijn afdeling heeft overgewicht, constateerde Peter van der Voort, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en hoofd van de afdeling intensive care aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Op dit moment komt dat neer op 26 van de 29 mensen in Groningen. Dit percentage komt overeen met ervaringen van collega's uit andere ziekenhuizen in Nederland en in Italië en China, waar door corona duizenden mensen op de IC kwamen te liggen. Van der Voort legt uit: "Na besmetting met het virus word je een week later ziek. Gedurende 10 dagen word je zieker en dan zijn er twee opties: of je geneest, of je wordt zo ziek dat je aan de beademing moet. "Die laatste groep zijn altijd te dikke mensen.

De mensen die aan de beademing liggen hebben bijna allemaal een Body Mass Index (BMI) van 25 en hoger. "Dat is niet heel veel en komt vaak voor in Nederland", aldus Van der Voort. Vanaf een BMI van 30 spreken we van ernstig overgewicht of obesitas."

Ik doe niet aan fatshaming, ik vertel de keiharde waarheid.
Ik heb helemaal geen moeite met fatshaming dus maak je daar vooral niet dik over. En wederom leg je geen causaal verband neer, enkel een constatering die wordt gedaan.

Het virus bindt zich aan adipocyten (vetcellen), meer bepaald via de ACE2-receptoren. Kort gezegd : Een dik persoon heeft niet meer of minder adipocyten dan wanneer hij mager zou zijn. De cellen groeien in omvang, niet in aantal en het aantal receptoren is ook niet op basis van omvang bepaald. Er zijn dus niet meer of minder cellen of receptoren waar het virus zich aan kan binden.

Je ziet ook geen toenemende groei naar mate van overgewicht. Er liggen niet onevenredig veel personen met een veel hoger BMI in het ziekenhuis of op de IC, waar je dit wel zou moeten verwachten wanneer overgewicht de hoofdelijke oorzaak is.

Dat overgewicht voor veel onderliggende problemen zorgt is evident, dat mensen met overgewicht wegens ademhalingsproblemen eerder in het ziekenhuis komen is ook logisch. Dat ze komen te overlijden wegens covid-19 ook.

Nog steeds heeft dat weinig te maken met de verspreiding van het virus en waarom dit in Malmö minder aanwezig zou zijn dan in Stoxkholm, zoals jij opperde.

En een persoon met overgewicht heeft nog geen obesitas (die twee lijk jij lastig uit elkaar te kunnen houden).
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192534494
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 13:48 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen moeite met fatshaming dus maak je daar vooral niet dik over. En wederom leg je geen causaal verband neer, enkel een constatering die wordt gedaan.

Het virus bindt zich aan adipocyten (vetcellen), meer bepaald via de ACE2-receptoren. Kort gezegd : Een dik persoon heeft niet meer of minder adipocyten dan wanneer hij mager zou zijn. De cellen groeien in omvang, niet in aantal en het aantal receptoren is ook niet op basis van omvang bepaald. Er zijn dus niet meer of minder cellen of receptoren waar het virus zich aan kan binden.
ACE2-receptoren zijn vooral te vinden op longcellen (daarom krijg je hoestklachten), darmcellen (sommigen krijgen diarree) en vetcellen. Dat laatste is de reden waarom dikkere mensen meer problemen krijgen. Hoe meer vetweefsel, hoe meer virus het lichaam binnendringt.

Aldus Peter van der Voort, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en hoofd van de afdeling intensive care aan het Universitair Medisch Centrum Groningen

quote:
Je ziet ook geen toenemende groei naar mate van overgewicht. Er liggen niet onevenredig veel personen met een veel hoger BMI in het ziekenhuis of op de IC, waar je dit wel zou moeten verwachten wanneer overgewicht de hoofdelijke oorzaak is.

Dat overgewicht voor veel onderliggende problemen zorgt is evident, dat mensen met overgewicht wegens ademhalingsproblemen eerder in het ziekenhuis komen is ook logisch. Dat ze komen te overlijden wegens covid-19 ook.
90% van de IC-patienten met corona heeft een BMI boven de 25. Is dat niet onevenredig veel?

quote:
Nog steeds heeft dat weinig te maken met de verspreiding van het virus en waarom dit in Malmö minder aanwezig zou zijn dan in Stoxkholm, zoals jij opperde.
Graag een quote waar ik dat beweer?

quote:
En een persoon met overgewicht heeft nog geen obesitas (die twee lijk jij lastig uit elkaar te kunnen houden).
Klopt, ik had het niet over obesitas moeten hebben,maar over mensen met een BMI hoger dan 25, en dus overgewicht.
pi_192543128
Aantal besmettingen gisteren en vandaag iets hoger.

Wellicht is er een verklaring, testen ze meer.
pi_192553023
Hoe staat het er vandaag voor in Zweden?
pi_192553164
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2020 15:09 schreef Document1 het volgende:
Hoe staat het er vandaag voor in Zweden?
Vandaag weer minder besmettingen dan gisteren en eergisteren.

Er zou een overleg zijn, dus later vandaag meer, of iig of alles bij hetzelfde blijft.
pi_192554248
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2020 15:09 schreef Document1 het volgende:
Hoe staat het er vandaag voor in Zweden?
77 doden vandaag. Meer dan bijv, Denemarken(10), Noorwegen(0) en Finland(6) maar een duidelijk snel stijgende trend lijkt het ook niet te zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 10 april 2020 @ 16:53:15 #124
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192554332
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 16:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]

77 doden vandaag. Meer dan bijv, Denemarken(10), Noorwegen(0) en Finland(6) maar een duidelijk snel stijgende trend lijkt het ook niet te zijn.
Dat is natuurlijk relatief gezien al wel een hoger cijfer dan de 114 van Nederland.
We have always been at war with Eastasia.
pi_192554407
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 16:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk relatief gezien al wel een hoger cijfer dan de 114 van Nederland.
Aan het begin van de week leek het er nog op dat ze vandaag boven de 300 doden zouden uitkomen maar die trend heeft zich niet voortgezet. Ik ben benieuwd of Zweden vandaag de maatregelen gaat aanscherpen danwel het huidige beleid voortzet.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_192557602
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:45 schreef Gremen het volgende:

[..]

Heel simpel, stuur gewoon niemand naar de IC.
Uiteindelijk blijkt toch een hoog percentage het niet te halen. De hele zorg discussie is overrated.

Iedereen besmetten en maand later zijn we klaar. En ja, er vallen dan ook veel doden, maar dan zijn we er wel van af. (En waarschijnlijk vallen er helemaal niet zoveel meer doden dan bij flatten the curve)
Puur rationeel gezien heb je gelijk maar mensen zijn niet rationeel. Gelukkig niet.

Eerste wat me te binnen schiet 'leave no man behind' van de US marines. En zoveel andere voorbeelden waarin we proberen om mensen te redden.

Sommige mensen verdrinken zelfs tijdens een poging om hun hond te redden.

Niet rationeel, wel hartverwarmend :)

En dan denk ik even aan aan de foto van die Italiaanse met een hart van goud
pi_192562450
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 13:48 schreef Pumpalov het volgende:
Ik heb helemaal geen moeite met fatshaming dus maak je daar vooral niet dik over. En wederom leg je geen causaal verband neer, enkel een constatering die wordt gedaan.

Het virus bindt zich aan adipocyten (vetcellen), meer bepaald via de ACE2-receptoren. Kort gezegd : Een dik persoon heeft niet meer of minder adipocyten dan wanneer hij mager zou zijn. De cellen groeien in omvang, niet in aantal en het aantal receptoren is ook niet op basis van omvang bepaald. Er zijn dus niet meer of minder cellen of receptoren waar het virus zich aan kan binden.

Je ziet ook geen toenemende groei naar mate van overgewicht. Er liggen niet onevenredig veel personen met een veel hoger BMI in het ziekenhuis of op de IC, waar je dit wel zou moeten verwachten wanneer overgewicht de hoofdelijke oorzaak is.

Dat overgewicht voor veel onderliggende problemen zorgt is evident, dat mensen met overgewicht wegens ademhalingsproblemen eerder in het ziekenhuis komen is ook logisch. Dat ze komen te overlijden wegens covid-19 ook.

Nog steeds heeft dat weinig te maken met de verspreiding van het virus en waarom dit in Malmö minder aanwezig zou zijn dan in Stoxkholm, zoals jij opperde.

En een persoon met overgewicht heeft nog geen obesitas (die twee lijk jij lastig uit elkaar te kunnen houden).
Het is veel simpeler denk ik. De manier die heel veel extra overlevingskans geeft is buik rollen. Dit heeft minder effect op dikkere mensen.

Nummer 2, Dikkere mensen hebben met elke ziekte meer last als er koorts op treed.
pi_192567683
Lockdowns, bevolkingsdichtheid?

Noorwegen inwoners 5,3 miljoen-covid--6360
Denemarken inwonets 5,6 miljoen-covid--5891
Zweden inwoners 10,2 miljoen - covid--9685

In Denemarken en Noorwegen zeer strenge lockdowns. In Zweden niet. Toch is gelet op het aantal inwoners het aantal besmettingen daar lager dan in Noorwegen en Denemarken bij elkaar en staat het aantal dagelijkse nieuwe besmettingen gelijk. Qua bevolkingsdichtheid zou er een enorm verschil moeten zijn qua besmettingen tussen Denemarken en Noorwegen en Zweden, maar is er niet.

Denemarken bevolkingsdichtheid 124/km2
Noorwegen bevolkingsdichtheid 16/km2
Zweden bevolkingsdichtheid 20/km2

BTW bron, aantallen opgezocht bij Worldometers.

[ Bericht 2% gewijzigd door Za op 11-04-2020 14:31:28 ]
pi_192568016
Volgens Worldometers heeft Zweden vandaag er maar 17 Coronadoden erbij. Dit is opmerkelijk laag, of het moet een tussentijdse dagstand zijn..
Dat laatste denk ik echter niet.
  zaterdag 11 april 2020 @ 14:52:31 #131
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192568039
quote:
Zweden heeft een non-controversiële strategy, het is de rest van de wereld die controversieel bezig is.
pi_192568645
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 14:50 schreef Idisrom het volgende:
Volgens Worldometers heeft Zweden vandaag er maar 17 Coronadoden erbij. Dit is opmerkelijk laag, of het moet een tussentijdse dagstand zijn..
Dat laatste denk ik echter niet.

De weekend cijfers zijn in Zweden (en in Nederland altijd onbetrouwbaar). In Nederland zie je ook op maandagen en dinsdagen veel meer sterfte, niet omdat er dan meer mensen overlijden, maar omdat ze pas dan worden doorgegeven, of de doodsoorzaak pas dan wordt vastgesteld etc.

Dit is trouwens een betrouwbaarder site: https://platz.se/coronavirus/
Als je daar kijkt naar het aantal IC opnames over de afgelopen weken zie je dat het vrij constant is (zeker in de Stockholm regio waar de verspreiding het hardst gaat).
Als dit doorzet heeft Zweden inderdaad voor een strategie gekozen die tot na de zomer door te trekken is, waarna er een redelijke immuniteit is (een steekproef suggereert dat er nu mogelijk al 10% van de bevolking in de Stockholm regio besmet is of is geweest).
pi_192571211
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 15:44 schreef DrParsifal het volgende:

(een steekproef suggereert dat er nu mogelijk al 10% van de bevolking in de Stockholm regio besmet is of is geweest).
Heb je svp een linkje zodat ik dit in de steekproef thread kan plaatsen? BVD
pi_192572432
Zweden is de controlgroep
Het zou interessant zijn als Zweden volhoudt en niet de maatregelen verzwaard.
Ik begrijp wel dat sommige politici dit beangstigend vinden.

Stel je voor dat er een land is dat zijn economie niet zo heeft verwoest, terwijl de coronaschade niet veel erger is dan landen die dat wel hebben gedaan. Zelf Trump noemde Zweden (misschien heeft hij deze angst ook)

De casus Italie
Denk ook aan Italië. Al lang in lockdown. Toch weer duizenden nieuwe cases vandaag.
Vitamine D schijnt belangrijk te zijn voor weerstand. Het opsluiten in huis is dus ook slecht voor de gezondheid. Sterker nog, het zou kunnen misschien (wel wat speculatief hoor) dat het virus activeert bij mensen daar door dalende vit D levels (wat je normaal gesproken in de herfst ziet, virus is er niet inneens, het zat al in je en slaat toe bij dalende weerstand). En als ik lees dat 5 miljoen italianen besmet zijn.........de tijd zal het leren

[ Bericht 0% gewijzigd door DeOlifantvis op 11-04-2020 20:33:52 ]
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 14:14:08 #135
236264 crew  capricia
pi_192580968
Zweden maakt zich op voor duizenden doden.
"We will count the dead in thousands"
https://www.google.com/am(...)xpected-2020-4%3famp

De premier Lofven maakt excuses dat ie veel te weinig gedaan heeft.
https://www.bbc.co.uk/programmes/p0899djk
https://www.repubblica.it(...)786347/?rss&ref=twhr

quote:
Het lijkt me duidelijk dat we in veel opzichten niet genoeg hebben gedaan", zei premier Löfven tegen Svt op de openbare televisie , en voegde toe: "Dit is waarom we een nationale veiligheidsstrategie hebben aangenomen die alles te maken heeft met de watervoorziening. cyberbeveiliging. "
70 en 80 jarigen kunnen niet me r terecht in de IC.
Definitely not CIA
pi_192580984
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 20:37 schreef tstile het volgende:

[..]

Puur rationeel gezien heb je gelijk maar mensen zijn niet rationeel. Gelukkig niet.
Ook rationeel niet, want een economie ligt volledig op zijn gat als het halve land ziek is.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192580992
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2020 14:24 schreef Za het volgende:
Lockdowns, bevolkingsdichtheid?

Noorwegen inwoners 5,3 miljoen-covid--6360
Denemarken inwonets 5,6 miljoen-covid--5891
Zweden inwoners 10,2 miljoen - covid--9685

In Denemarken en Noorwegen zeer strenge lockdowns. In Zweden niet. Toch is gelet op het aantal inwoners het aantal besmettingen daar lager dan in Noorwegen en Denemarken bij elkaar en staat het aantal dagelijkse nieuwe besmettingen gelijk. Qua bevolkingsdichtheid zou er een enorm verschil moeten zijn qua besmettingen tussen Denemarken en Noorwegen en Zweden, maar is er niet.

Denemarken bevolkingsdichtheid 124/km2
Noorwegen bevolkingsdichtheid 16/km2
Zweden bevolkingsdichtheid 20/km2

BTW bron, aantallen opgezocht bij Worldometers.
Bevolkingsdichtheid hoeft nog steeds niet zoveel te zeggen als 90% van een land op 10% van het landoppervlak woont.

In Zweden woont bv. een kwart van Zweden (provincie Stockholm) op 1,6% (Wiki) van het landoppervlak.

[ Bericht 2% gewijzigd door DireStraits7 op 12-04-2020 14:22:57 ]
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 12 april 2020 @ 14:17:57 #138
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_192581006
Hou eens op. Er is in Europa helemaal geen total lockdown. Italië misschien.
  zondag 12 april 2020 @ 14:19:33 #139
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_192581022
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 11:38 schreef Za het volgende:
De berichtgeving is niet eerlijk, bv dit:

Zweden heeft in Scandinavië inmiddels het hoogste aantal geregisterde infecties (6830).
Noorwegen, Finland en Denemarken zijn verbijsterd over de Zweedse maatregelen, vertelt Broomans.


Maar wanneer je kijkt naar het aantal inwoners vs het aantal besmette personen:

Zweden - 10 miljoen vs 6830
Noorwegen - 5 miljoen vs 5866
Finland - 5,5 miljoen vs 2300
Denemarken - 5,6 miljoen vs 4978

Dan doen Noorwegen en Denemarken het minder goed. In Zweden is het percentage doden het hoogst, maar dat kun je niet koppelen aan de absentie van quarantaine. Ook in het aantal genezen daar veel hoger.
Dit wilde ik posten. Zweden heeft minder maatregelen en doet het beter qua doden en genezen.
pi_192581051
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:19 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dit wilde ik posten. Zweden heeft minder maatregelen en doet het beter qua doden en genezen.
Het heeft echt geen zin landen zo 1-op-1 te vergelijken.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192581083
Als je al een vergelijking wil maken kun je beter bv. Stockholm en Amsterdam vergelijken. En zelfs daar zijn nog een hoop haken en ogen te bedenken waarom die vergelijking mank loopt.

Zweden met Nederland vergelijken is in ieder geval sowieso scheef.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 14:27:54 #142
236264 crew  capricia
pi_192581106
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:19 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dit wilde ik posten. Zweden heeft minder maatregelen en doet het beter qua doden en genezen.
Kijk nog eens.
Naar de nieuwe cijfers.

De premier zei gisteravond dat ze veel te weinig gedaan hebben.
Tevens verwacht ie duizenden doden en dat het nog maanden gaat duren.
Definitely not CIA
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 14:31:29 #143
236264 crew  capricia
pi_192581153
Zweden heeft nog in de 70 van de 300 Ic bedden beschikbaar.


quote:
Als de plaatsen voor intensieve zorg schaars zijn, moeten mensen van 80 jaar en mensen tussen de zestig en zeventig die al door verschillende eerdere pathologieën zijn getroffen, worden uitgesloten"
https://www.repubblica.it(...)786347/?rss&ref=twhr
Definitely not CIA
pi_192581174
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:25 schreef DireStraits7 het volgende:
Als je al een vergelijking wil maken kun je beter bv. Stockholm en Amsterdam vergelijken. En zelfs daar zijn nog een hoop haken en ogen te bedenken waarom die vergelijking mank loopt.

Zweden met Nederland vergelijken is in ieder geval sowieso scheef.
Dan kan je geen 1 regio met elkaar vergelijken. Vorige maand werden alle landen nog met elkaar vergeleken, "het aantal doden in Italie en Spanje komt hier ook over 2 weken!"
pi_192581181
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 14:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit dus echt selectief quoten, inhoudelijk klopt het ook niet.

quote:
Het lijkt me duidelijk dat we in veel opzichten niet genoeg hebben gedaan", zei premier Löfven tegen Svt op de openbare televisie , en voegde toe: "Dit is waarom we een nationale veiligheidsstrategie hebben aangenomen die alles te maken heeft met de watervoorziening. cyberbeveiliging. "
Wat is de link met Covid-19?
pi_192581213
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:33 schreef Za het volgende:

[..]

Ik vind dit dus echt selectief quoten.
Ja, dit vind ik ook. Ik ben straks wel zeer benieuwd naar de update bij Worldometers
pi_192581244
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:32 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Dan kan je geen 1 regio met elkaar vergelijken.
Regio's zijn ook nauwelijks vergelijkbaar. Zie alleen hoe divers Nederland is qua beeld. Brabant vs. Friesland. Amsterdam vs. Groningen. Uden vs. Anna Paulowna.

quote:
Vorige maand werden alle landen nog met elkaar vergeleken, "het aantal doden in Italie en Spanje komt hier ook over 2 weken!"
Vrijwel allemaal misplaatste vergelijkingen inderdaad.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192581255
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:37 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Regio's zijn ook nauwelijks vergelijkbaar. Zie alleen hoe divers Nederland is qua beeld. Brabant vs. Friesland. Amsterdam vs. Groningen. Uden vs. Anna Paulowna.
[..]

Vrijwel allemaal misplaatste vergelijkingen inderdaad.
Maar het kan wel iets zeggen over het virus dus wel interessant om er naar te kijken.
pi_192581288
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 14:31 schreef capricia het volgende:
Zweden heeft nog in de 70 van de 300 Ic bedden beschikbaar.
[..]

https://www.repubblica.it(...)786347/?rss&ref=twhr
Absurd dat ze pas nu wetgeving maken die de regering uberhaupt buitengewone bevoegdheden kan geven. Echt een voorbeeld van een land dat in een bubbel leeft.
pi_192581316
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:38 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Maar het kan wel iets zeggen over het virus dus wel interessant om er naar te kijken.
Zonder een gedegen kennis van omgevingsfactoren zorgt het vooral voor foutieve inferenties (dan wel positief, dan wel negatief). Kortom, het heeft nauwelijks zin. Vooral wanneer de verschillen van aanpak zich met name in de marge afspelen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192581322
Begrijp ik goed dat de premier nu denkt dat ze te weinig hebben gedaan?

Dit lijkt dus toch ook niet helemaal de juiste tactiek te zijn? Wel fijn dat Zweden zich opgeofferd heeft voor dit experiment. De andere landen durfden het niet aan.

Ik denk dat Nederland de maatregelen wel iets kan versoepelen als alles beter gaat. Maar Zweden toont dan wel aan dat er een grens zit aan de versoepeling.
pi_192581385
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:43 schreef Jojoke het volgende:

Begrijp ik goed dat de premier nu denkt dat ze te weinig hebben gedaan?

Nee.

Stefan Löfven zegt dat het duidelijk is dat er niet genoeg is gedaan voorafgaand aan de pandemie.

https://www.bbc.co.uk/programmes/p0899djk

https://www.svt.se/nyhete(...)rit-tillrackligt-bra
pi_192581469
332 nieuwe gevallen in Zweden vandaag, een halvering tov een paar dagen geleden ondanks dat ze meer testen.

Overzicht t/m gisteren:

pi_192581519
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 14:47 schreef Za het volgende:

[..]

Nee.

Stefan Löfven zegt dat het duidelijk is dat er niet genoeg is gedaan voorafgaand aan de pandemie.

https://www.bbc.co.uk/programmes/p0899djk

https://www.svt.se/nyhete(...)rit-tillrackligt-bra
Dat is dus een ander verhaal. Dan wachten we even af welke kant het opgaat met Zweden.
pi_192581562
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:59 schreef Jojoke het volgende:

Dat is dus een ander verhaal. Dan wachten we even af welke kant het opgaat met Zweden.
Het aantal besmettingen is gehalveerd ondanks dat ze meer mensen testen.
pi_192581576
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:02 schreef Za het volgende:

[..]

Het aantal besmettingen is gehalveerd ondanks dat ze meer mensen testen.
Het aantal Coronadoden is vandaag 'maar' 12, gisteren 17.
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 15:04:18 #157
236264 crew  capricia
pi_192581578
De regels zijn wel steeds meer hetzelfde als hier:

quote:
Here is the advice in brief; scroll down to read more details and find out why it's so important to take these measures.

Stay at home if you have any cold- or flu-like symptoms, until you have been fully symptom-free for at least two days.

Practise good hygiene, for example by washing your hands for at least 20 seconds with soap and warm water.

Keep distance from all other people when in public places.

Avoid large gatherings, including parties, weddings, and other activities.

Work from home if you can.

Avoid all non-essential travel, both within and outside Sweden.

If you have to travel, avoid busy times such as rush hour if you can.

If you are over 70 or belong to a high-risk group, stay at home and reduce all social contacts. Avoid going to the shops or anywhere where it may be hard to keep distance, but you can go outside if you keep distance from other people. Read more about the help available to those in risk groups here.
https://www.thelocal.se/2(...)e-if-youre-in-sweden
Definitely not CIA
pi_192581594
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:02 schreef Za het volgende:

[..]

Het aantal besmettingen is gehalveerd ondanks dat ze meer mensen testen.
Als het daar de goede kant opgaat, dan kunnen we richting hun model opschuiven.
pi_192581624
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 15:04 schreef capricia het volgende:
De regels zijn wel steeds meer hetzelfde als hier:
[..]

https://www.thelocal.se/2(...)e-if-youre-in-sweden
Dat is inderdaad vrijwel hetzelfde als in Nederland. Grootste verschil is dat de horeca, kappers en scholen open zijn?
pi_192581627
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:05 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Als het daar de goede kant opgaat, dan kunnen we richting hun model opschuiven.
Het is daar niet veel anders dan in Nederland.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 15:18:52 #161
236264 crew  capricia
pi_192581742
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:07 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Dat is inderdaad vrijwel hetzelfde als in Nederland. Grootste verschil is dat de horeca, kappers en scholen open zijn?
Ja. Dat denk ik dus ook.
Maar ze overwegen wel de horeca te sluiten.
Definitely not CIA
pi_192581771
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:07 schreef Jojoke het volgende:

Dat is inderdaad vrijwel hetzelfde als in Nederland.
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:07 schreef Hallojo het volgende:

Het is daar niet veel anders dan in Nederland.
Compleet anders.

Scholen zijn open, speeltuinen, restaurants, bars, kappers, fysiotherapeuten, terrassen, alle winkels, parken, toeristische attracties, sportevenementen, voetbaltraining gaan door alles.
Er is geen 1,5 meter regel, 50 personen mogen gewoon samenkomen, geen beperkt aantal per winkel enzovoort.

Dit kun je allemaal zelf opzoeken uiteraard.
pi_192581817
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:07 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Dat is inderdaad vrijwel hetzelfde als in Nederland. Grootste verschil is dat de horeca, kappers en scholen open zijn?
En sportscholen ook las ik. Voornamelijk grote evenementen afgelast dus.
pi_192581850
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 15:21 schreef Za het volgende:

[..]

[..]

Compleet anders.

Scholen zijn open, speeltuinen, restaurants, bars, kappers, fysiotherapeuten, terrassen, alle winkels, parken, toeristische attracties, sportevenementen, voetbaltraining gaan door alles.
Er is geen 1,5 meter regel, 50 personen mogen gewoon samenkomen, geen beperkt aantal per winkel enzovoort.

Dit kun je allemaal zelf opzoeken uiteraard.
Ik zie in het lijstje toch staan dat je afstand moet houden. Dat lijkt mij hetzelfde als de 1,5 meter regel. Ik ben wel benieuwd hoe ze die regel toepassen tijdens een voetbaltraining :')
pi_192581868
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 15:18 schreef capricia het volgende:

Maar ze overwegen wel de horeca te sluiten.
Dit klopt ook alweer niet, post gewoon accurate info met bronvermelding svp.
pi_192581886
Op Radio 1 nu een verslag van de oud Cambuurspeler Kevin van Kippersluis over Zweden.
Ze trainen gewoon, morgenvroeg weer om half elf, en eind van de maand wordt de eerste oefenwedstrijd gespeeld.
pi_192581888
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:29 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Ik zie in het lijstje toch staan dat je afstand moet houden. Dat lijkt mij hetzelfde als de 1,5 meter regel. Ik ben wel benieuwd hoe ze die regel toepassen tijdens een voetbaltraining :')
Kan prima behalve dan oefenpartijtjes.
pi_192581923
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:33 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Kan prima behalve dan oefenpartijtjes.
Dat is waar. Je kan natuurlijk trainingen hebben waarbij je wel afstand houdt. Voorzetten, strafschoppen, conditie enzovoort.
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 15:37:57 #169
236264 crew  capricia
pi_192581937
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 15:21 schreef Za het volgende:

[..]


[..]

Compleet anders.

Scholen zijn open, speeltuinen, restaurants, bars, kappers, fysiotherapeuten, terrassen, alle winkels, parken, toeristische attracties, sportevenementen, voetbaltraining gaan door alles.
Er is geen 1,5 meter regel, 50 personen mogen gewoon samenkomen, geen beperkt aantal per winkel enzovoort.

Dit kun je allemaal zelf opzoeken uiteraard.
Hogescholen zijn ook gewoon geadviseerd te sluiten daar. Universiteiten ook.

quote:
Sweden is also recommending all senior high schools, universities, and municipal adult education to close..
https://www.visitstockholm.com/good-to-know/coronavirus/
Definitely not CIA
pi_192583923
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 15:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Graag een bron dat de horeca gaat sluiten en voor de bewering dat premier Lofven excuses heeft gemaakt en dat hij gisteravond zei dat ze veel te weinig gedaan hebben. BVD
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 19:01:43 #171
236264 crew  capricia
pi_192584605
Huh, waar heb ik gezegd dat de horeca gaat sluiten?
Definitely not CIA
pi_192584618
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 19:01 schreef capricia het volgende:
Huh, waar heb ik gezegd dat de horeca gaat sluiten?
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 15:18 schreef capricia het volgende:

Maar ze overwegen wel de horeca te sluiten.
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 19:05:10 #173
236264 crew  capricia
pi_192584653
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:03 schreef Za het volgende:

[..]


[..]

Precies. Er staat dus niet dat de horeca gaat sluiten.
En over de premier, die bron heb ik je al gegeven. Maar met liefde nog een keer:

quote:
Coronavirus, besmettingen nemen toe in Zweden.
Mea culpa van de premier: "We hebben niet genoeg gedaan"

https://www.repubblica.it(...)786347/?rss&ref=twhr
Definitely not CIA
pi_192584991
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 19:05 schreef capricia het volgende:

Precies. Er staat dus niet dat de horeca gaat sluiten.
Maar ze overwegen het niet, er is geen bron waarin dat wordt beweerd.

quote:
En over de premier, die bron heb ik je al gegeven. Maar met liefde nog een keer:
Hij heeft gezegd dat het duidelijk is dat er niet genoeg is gedaan voorafgaand aan de pandemie. Dat is iets heel anders.
Dat wordt duidelijk wanneer je het gehele artikel leest, hier nog 2 bronnen:

https://www.bbc.co.uk/programmes/p0899djk

https://www.svt.se/nyhete(...)rit-tillrackligt-bra

Wat bedoelde je met deze quote van Lofven:

quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 14:14 schreef capricia het volgende:

Dit is waarom we een nationale veiligheidsstrategie hebben aangenomen die alles te maken heeft met de watervoorziening. cyberbeveiliging. "
Ik bedoel het niet persoonlijk om zo op je posts terug te komen, maar Zweden is een hele interessante zaak, en wanneer het ook op die manier lukt de curve omlaag te krijgen is dat heel goed nieuws voor iedereen.

Wanneer je dan gaat posten dat de premier zijn excuses heeft aangeboden omdat ze niet genoeg gedaan hebben etc, wat complete onzin is is dat vervelend en beïnvloed je de discussie onnodig op een negatieve manier en ook zonder enige onderbouwing.

[ Bericht 6% gewijzigd door Za op 12-04-2020 19:42:22 ]
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 19:43:01 #175
236264 crew  capricia
pi_192585270
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 19:27 schreef Za het volgende:

[..]

Maar ze overwegen het niet, er is geen bron waarin dat wordt beweerd.
[..]

Hij heeft gezegd dat het duidelijk is dat er niet genoeg is gedaan voorafgaand aan de pandemie. Dat is iets heel anders.
Dat wordt duidelijk wanneer je het gehele artikel leest, hier nog 2 bronnen:

https://www.bbc.co.uk/programmes/p0899djk

https://www.svt.se/nyhete(...)rit-tillrackligt-bra

Wat bedoelde je met deze quote van Lofven:
[..]

Ik bedoel het niet persoonlijk om zo op je posts terug te komen, maar Zweden is een hele interessante zaak, en wanneer het ook op die manier lukt de curve omlaag te krijgen is dat heel goed nieuws voor iedereen.

Wanneer je dan gaat posten dat de premier zijn excuses heeft aangeboden omdat ze niet genoeg gedaan hebben etc, wat complete onzin is is dat vervelend en beïnvloed je de discussie onnodig op een negatieve manier en ook zonder enige onderbouwing.
Ja. Dat schreef je al. Prima.
Je vroeg mijn bron net en die gaf ik je.
Definitely not CIA
pi_192585620
Het Scandinavisch dieet, bevat dat niet veel vet en dus veel vitaminen A & D?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_192585932
De who spreekt van 3 strengen corona virus, die van wuhan komt overeen met die in lombardije, zou het kunnen dat ze in Zweden een minder agressieve variant te pakken hebben?
  zondag 12 april 2020 @ 20:57:37 #178
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_192586552
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het heeft echt geen zin landen zo 1-op-1 te vergelijken.
Waarom doen zij dat dan wel? Landen 1-op-1 vergelijken en zeggen dat Zweden verkeerd bezig is.

En als ze een tegenargument recht in hun smoel krijgen dan krabbelen ze terug en zeggen ze dat je landen niet mag vergelijken met elkaar.
  zondag 12 april 2020 @ 20:59:37 #179
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192586619
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 20:05 schreef Alarmonoff het volgende:
Het Scandinavisch dieet, bevat dat niet veel vet en dus veel vitaminen A & D?
:')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192586726
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 12 april 2020 @ 21:06:42 #181
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192586813
quote:
Je hebt het over een Scandinavisch dieet dat ook nog zogenaamd vet zou zijn. Dan ben je echt volledig af.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192587238
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 21:06 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Je hebt het over een Scandinavisch dieet dat ook nog zogenaamd vet zou zijn. Dan ben je echt volledig af.
Ja, delicatessen als Surströmming :P
Dacht dat het traditionele Scandinavisch dieet veel vette vis en vette melkproducten bevat. Vit. A&D.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 12 april 2020 @ 21:26:28 #183
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192587286
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 21:23 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]

Ja, delicatessen als Surströmming :P
Dacht dat het traditionele Scandinavisch dieet veel vette vis en vette melkproducten bevat. Vit. A&D.
Nee, absoluut niet. En tussen de landen is er ook weinig overeenkomst :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192587323
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 20:26 schreef Sumatra het volgende:
De who spreekt van 3 strengen corona virus, die van wuhan komt overeen met die in lombardije, zou het kunnen dat ze in Zweden een minder agressieve variant te pakken hebben?
De compleet krankzinnige paniekzaaierij van de media en een groot deel van onze landgenoten heeft geleid tot het grootschalig mijden van zorg. Zo erg dat diverse artsen aan de alarmbel trekken en een oproep doen om alsnog zorgbehoevende naar het ziekenhuis te krijgen.

Dit en het verandering in het beleid wanneer ernstig zieke of zeer oude patiënten naar de IC worden gestuurd (ok de IC’s te ontlasten) heeft tot ongekende oversterfte gezorgd.

Dit verklaart waarom Zweden het zo goed doet.
pi_192588169
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 21:28 schreef subotica het volgende:

[..]

De compleet krankzinnige paniekzaaierij van de media en een groot deel van onze landgenoten heeft geleid tot het grootschalig mijden van zorg. Zo erg dat diverse artsen aan de alarmbel trekken en een oproep doen om alsnog zorgbehoevende naar het ziekenhuis te krijgen.

Dit en het verandering in het beleid wanneer ernstig zieke of zeer oude patiënten naar de IC worden gestuurd (ok de IC’s te ontlasten) heeft tot ongekende oversterfte gezorgd.

Dit verklaart waarom Zweden het zo goed doet.
Ik heb zojuist een interview bekeken hierover.
Wat erg dat de maatregelen precies datgene hebben veroorzaakt wat ze eigenlijk moesten voorkomen.
De ziekenhuizen zijn alles behalve overbelast, maar omdat de mensen dat denken komen ze niet en sterven ze aan dingen die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
pi_192588509
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 21:28 schreef subotica het volgende:

[..]

De compleet krankzinnige paniekzaaierij van de media en een groot deel van onze landgenoten heeft geleid tot het grootschalig mijden van zorg. Zo erg dat diverse artsen aan de alarmbel trekken en een oproep doen om alsnog zorgbehoevende naar het ziekenhuis te krijgen.

Dit en het verandering in het beleid wanneer ernstig zieke of zeer oude patiënten naar de IC worden gestuurd (ok de IC’s te ontlasten) heeft tot ongekende oversterfte gezorgd.

Dit verklaart waarom Zweden het zo goed doet.
Maar de cijfers zijn toch gebaseerd op bevestigde corona besmettingen en niet op oversterfte?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192589352
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 22:21 schreef Sumatra het volgende:

[..]

Ik heb zojuist een interview bekeken hierover.
Wat erg dat de maatregelen precies datgene hebben veroorzaakt wat ze eigenlijk moesten voorkomen.
De ziekenhuizen zijn alles behalve overbelast, maar omdat de mensen dat denken komen ze niet en sterven ze aan dingen die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
Ook het gebrek aan een goed tegengeluid, het niet willen inzien van de gevolgen van de lockdown door het grootste gedeelte van de samenleving, de onnodige doden door zorgmijding is het echt meest griezelige wat ik ooit heb meegemaakt in mijn leven.
pi_192589393
De cijfers van zorgmijding zijn hier(Nederland) nog niet bekend.
pi_192590975
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 20:57 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Waarom doen zij dat dan wel? Landen 1-op-1 vergelijken en zeggen dat Zweden verkeerd bezig is.
Wie is 'zij'? En ik zeg niet je landen niet met elkaar kunt vergelijken, maar dat dit niet kan op de manier zoals geschetst was in dat bericht (door sec het aantal doden af te zetten tegen de bevolkingsdichtheid).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192591111
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 20:57 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Waarom doen zij dat dan wel? Landen 1-op-1 vergelijken en zeggen dat Zweden verkeerd bezig is.

En als ze een tegenargument recht in hun smoel krijgen dan krabbelen ze terug en zeggen ze dat je landen niet mag vergelijken met elkaar.
idd er wordt niet anders gedaan dan landen met elkaar vergelijken tijdens deze crisis.
  maandag 13 april 2020 @ 06:11:37 #191
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_192591945
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 00:53 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wie is 'zij'? En ik zeg niet je landen niet met elkaar kunt vergelijken, maar dat dit niet kan op de manier zoals geschetst was in dat bericht (door sec het aantal doden af te zetten tegen de bevolkingsdichtheid).
Met "zij" bedoel ik iedereen die slecht praat over de manier hoe Zweden gehandeld heeft.

En ik ben niet degene die vergelijkt. Ik zie mensen een land van 10 miljoen mensen vergelijken met landen van 5 miljoen. Alleen daarom is het hoe dan ook een scheve vergelijking.
pi_192593733
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:22 schreef DireStraits7 het volgende:

Het heeft echt geen zin landen zo 1-op-1 te vergelijken.
Ik vergelijk 2 landen met 5 miljoen mensen bij elkaar opgeteld met 1 land met 10 miljoen mensen.

Het zijn buurlanden, qua grootte zijn Denemarken en Noorwegen samen ongeveer gelijk aan Zweden en qua aantal inwoners bij elkaar opgeteld ook.

De reden waarom ik dat doe heb ik ook uitlgelegd; diverse media beweren dat de aanpak van Zweden niet werkt omdat daar veel meer gevallen van corona zijn dan in bv buurland Noorwegen of Denemarken.

Ik vind die vergelijking niet eerlijk omdat in Zweden 2x zoveel mensen wonen.

Wanneer je Noorwegen en Denemarken bij elkaar optelt qua aantal inwoners en aantal coronagevallen doet Zweden het relatief beter.

Kun je met een beter voorbeeld cq vergelijking cq berekening komen waaruit valt op te maken of Zweden het beter dan wel minder goed doet dan gemiddeld, qua aantallen besmettingsgevallen? BVD

[ Bericht 2% gewijzigd door Za op 13-04-2020 11:12:24 ]
pi_192593789
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 20:05 schreef Alarmonoff het volgende:
Het Scandinavisch dieet, bevat dat niet veel vet en dus veel vitaminen A & D?
Dat zijn toegevoegde vitamines.
Die zitten niet standaard in vet.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192594184
Noorwegen en Denemarken testen veel meer dan Zweden. Beide landen doen het echt beter dan Zweden, als je daarmee bedoelt minder doden of zieken. Dat is ook niet vreemd want ze hebben veel striktere maatregelen dan Zweden. Het is niet zo dat men in Zweden denkt dat hun beleid net zo effectief is op de korte termijn als het Zweedse of Noorse. Er is echter altijd door de Zweedse autoriteiten gezegd dat ze een strategie willen die maanden vol te houden is. Denemarken moet over een aantal weken wat en het is maar de vraag of ze dan niet alsnog een grote uitbraak krijgen. Noorwegen is een beetje een ander verhaal omdat de cultuur daar echt anders is dan in Zweden en Denemarken. In Noorwegen heeft leven buiten de steden een hogere status dan in de steden. Zodra men kan wil men zich terugtrekken in kleinere plaatsen waarvandaan je er makkelijk opuit kunt met de skis. Daarbij heeft Noorwegen (zoals bijvoorbeeld Duitsland en Zuid-Korea) niet echt een probleem met een personeelstekort in de zorg, wat in Zweden wat problematischer is. In Noorwegen is een lockdown sociaal minder ingrijpend dan in andere landen (zolang mensen maar naar hun huisje in de natuur kunnen).

Zweden probeert een strategie te vinden, waarbij het land redelijk kan blijven draaien, de ICs niet overbelast raken en ouderenhuizen beschermd worden. Op het eerste punt slaagt het. Het tweede punt gaat nog redelijk (er is nog ruimte op de ICs) en het aantal opnames per dag is al weken vrij constant, maar het is wel spannend. Wat het derde punt betreft lijkt men in Stockholm te falen. Vandaar dat het aantal doden wel hard stijgt.
pi_192594311
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 11:01 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat zijn toegevoegde vitamines.
Die zitten niet standaard in vet.
Nee.
Vet zitten standaard vol vitamines.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  maandag 13 april 2020 @ 11:39:04 #196
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192594380
In Zweden wordt gewoon gevoetbald, ook door deze drie Nederlanders - https://nos.nl/l/2330272

Beelden van een andere planeet.
  maandag 13 april 2020 @ 11:43:23 #197
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192594432
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 11:33 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]

Nee.
Vet zitten standaard vol vitamines.
Wat lul je nu allemaal man.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192594735
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 11:26 schreef DrParsifal het volgende:
Noorwegen en Denemarken testen veel meer dan Zweden. Beide landen doen het echt beter dan Zweden, als je daarmee bedoelt minder doden of zieken.
Ik heb geen overzichten gezien hoeveel mensen waar getest zijn.

Wel dat er 400 doden meer in Zweden zijn dan in Noorwegen en Denemarken, en ook meer critical cases.
Dat laatste zegt iets over de afgelopen weken (en er kunnen tal van oorzaken voor zijn losstaand van het al dan niet nemen van maatregelen).

Het is interessant om te kijken of een curve ook afvlakt zonder lockdowns, in Zweden lijkt dat op dit moment het geval, want ook daar testen ze meer en was het aantal besmettingen de laatste gehalveerd tov de dagen ervoor.
  maandag 13 april 2020 @ 12:09:12 #199
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192594766
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 12:06 schreef Za het volgende:

[..]

Ik heb geen overzichten gezien hoeveel mensen waar getest zijn.

Wel dat er 400 doden meer in Zweden zijn dan in Noorwegen en Denemarken, en ook meer critical cases.
Dat laatste zegt iets over de afgelopen weken (en er kunnen tal van oorzaken voor zijn losstaand van het al dan niet nemen van maatregelen).

Het is interessant om te kijken of een curve ook afvlakt zonder lockdowns, in Zweden lijkt dat op dit moment het geval, want ook daar testen ze meer en was het aantal besmettingen de laatste gehalveerd tov de dagen ervoor.
Blijkbaar is social distancing al genoeg.
pi_192594809
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2020 11:43 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Wat lul je nu allemaal man.
Vitaminetjes in vet zijn goed tegen korona complicaties.
IV C wordt ook toegepast
https://www.newsweek.com/(...)rus-patients-1494407
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_192595027
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 11:33 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]

Nee.
Vet zitten standaard vol vitamines.
Het zijn er maar 4: A D E en K.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  maandag 13 april 2020 @ 12:32:50 #202
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192595091
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 12:28 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het zijn er maar 4: A D E en K.
Dat zijn in vet oplosbare vitamines. Hoe hij erbij komt dat vet standaard vol vitamines zit is echt lulkoek _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192595369
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 12:28 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het zijn er maar 4: A D E en K.
Ja klopt, en de hoogste concentraties zit in vet, niet toegevoegd.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_192595624
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2020 10:57 schreef Za het volgende:

[..]

Kun je met een beter voorbeeld cq vergelijking cq berekening komen waaruit valt op te maken of Zweden het beter dan wel minder goed doet dan gemiddeld, qua aantallen besmettingsgevallen? BVD
Nee, dat kan ik niet. En ik vermoed dat vrijwel niemand een zinnige vergelijking kan maken. Je daarvoor kennis van heel wat disciplines met elkaar combineren: epidemiologie, sociaalculturele kenmerken, demografie, planologisch etc.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192595641
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 12:06 schreef Za het volgende:

[..]

Ik heb geen overzichten gezien hoeveel mensen waar getest zijn.

Wel dat er 400 doden meer in Zweden zijn dan in Noorwegen en Denemarken, en ook meer critical cases.
Dat laatste zegt iets over de afgelopen weken (en er kunnen tal van oorzaken voor zijn losstaand van het al dan niet nemen van maatregelen).

Het is interessant om te kijken of een curve ook afvlakt zonder lockdowns, in Zweden lijkt dat op dit moment het geval, want ook daar testen ze meer en was het aantal besmettingen de laatste gehalveerd tov de dagen ervoor.
Dat laatste is niet erg betrouwbaar. Men geeft in de weekenden de gegevens niet altijd door. Dinsdag en Woensdag zie je waarschijnlijk een gigantische stijging van het aantal doden.

Op https://www.folkhalsomynd(...)tade-fall-i-sverige/
en dan het excel bestand onder "ladda ner data" geeft een overzicht van het aantal doden op de juiste dag (vermoed ik) onder tabblad "avlidna per dag"

Op https://platz.se/coronavirus/ kun je ook kijken naar het aantal IC opnames per dag in het hele land of per regio.

Het aantal geteste gevallen kun je zien in de laatste kolom in https://www.worldometers.info/coronavirus/
Dan zie je dat Denemarken het dubbele aantal per inwoner test en Noorwegen bijna het vijfvoudige per inwoner, terwijl het aantal besmettingen daar vele male lager is.
  maandag 13 april 2020 @ 13:20:12 #206
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192595675
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 11:33 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]

Nee.
Vet zitten standaard vol vitamines.
Wie heeft jou dit wijsgemaakt?
Huilen dan.
pi_192596051
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2020 13:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Wie heeft jou dit wijsgemaakt?
Belangrijkste bron voor A en D is dierlijk, orgaanvlees en vet.
https://www.healthline.com/nutrition/foods-high-in-vitamin-a
https://www.healthline.com/nutrition/9-foods-high-in-vitamin-d#8
Voor vitamine K2 is dat ei en botervet.
https://www.drstevenlin.c(...)urces-of-vitamin-k2/
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_192596071
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 13:16 schreef DrParsifal het volgende:

Het aantal geteste gevallen kun je zien in de laatste kolom in https://www.worldometers.info/coronavirus/
Dan zie je dat Denemarken het dubbele aantal per inwoner test en Noorwegen bijna het vijfvoudige per inwoner, terwijl het aantal besmettingen daar vele male lager is.
Thanks.
Wellicht test Noorwegen alle zorgmedewerkers en Zweden niet, of andersom.
Wellicht wonen ouderen in Zweden vaak in bij hun kinderen of zijn ze actiever en raken ze sneller besmet.
In Zweden is aantal 80 plussers 100.000 hoger dan in Noorwegen en Zweden.

In ieder geval zijn een zeker deel van de geteste mensen mensen met matige tot zware symptomen ongeacht hoeveel testen men tot zijn beschikking heeft, en indien de curve afvlakt houdt dat tevens in dat dat aantal mensen terugloopt. IMO
  maandag 13 april 2020 @ 14:02:43 #209
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192596336
quote:
En hoe bewijst dit jouw stelling dat vet standaard vol vitaminen zit? Sommige vette producten zijn een bron van een aantal vitaminen. Niemand betwist dat.

Maar goed, dan ga je lekker een bak reuzel opeten. Daar zit zo'n 11μg/100 gram vitamine A in (ter vergelijking, broccoli zit op +-30), nagenoeg geen vitamine D en ook geen vitamine K. Tot zo ver: vet zit standaard vol vitaminen.

Overigens is de belangrijkste bron van vitamine D nog altijd huidblootstelling aan zonlicht.


quote:
Voor vitamine K2 is dat ei en botervet.
https://www.drstevenlin.c(...)urces-of-vitamin-k2/
Je lichaam maakt geen onderscheid tussen vitamine K1 en K2. Beide zijn inderdaad vetoplosbaar, desondanks tref je de hoogste concentraties (K1) aan in bladgroenten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Isdatzo op 13-04-2020 14:17:40 ]
Huilen dan.
pi_192596400
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2020 14:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waarom pagina's vol vet in vitamines in een thread over het absent zijn van een lockdown in Zweden?
  Moderator maandag 13 april 2020 @ 14:08:30 #211
236264 crew  capricia
pi_192596459
Klaar met dat off topic over vitamines.
Het topic is Zweden en het virus hier.
Definitely not CIA
pi_192597332
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2020 14:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

En hoe bewijst dit jouw stelling dat vet standaard vol vitaminen zit? Sommige vette producten zijn een bron van een aantal vitaminen. Niemand betwist dat.

Varkensvet ook inderdaad https://www.brandtenlevie(...)op-10-voedzaam-eten/

Hebben ze in Zweden voedingstradities dat voor extra longbeschermende vitamines zorgt was m'n gedachte. Zoals Noorwegen, vislever. Zwitserland, oranje boter. Japan, zeewier, Schotland, whiskey & haggis.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_192597487
Zweden 465 nieuwe besmettingen vandaag.

Er wordt sinds vorige week meer getest volgens diverse artikelen, desondanks gaat de trend omlaag.
pi_192608823
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2020 13:50 schreef Za het volgende:

[..]

Thanks.
Wellicht test Noorwegen alle zorgmedewerkers en Zweden niet, of andersom.
Wellicht wonen ouderen in Zweden vaak in bij hun kinderen of zijn ze actiever en raken ze sneller besmet.
In Zweden is aantal 80 plussers 100.000 hoger dan in Noorwegen en Zweden.

In ieder geval zijn een zeker deel van de geteste mensen mensen met matige tot zware symptomen ongeacht hoeveel testen men tot zijn beschikking heeft, en indien de curve afvlakt houdt dat tevens in dat dat aantal mensen terugloopt. IMO
Zweden test gericht, maar is wel zuinig op de tests. In tegenstelling tot Noorwegen, waar men contacten van bevestigde gevallen ook test.

Ik denk dat Zweden geen verkeerd beleid voert, maar er worden veel mensen ziek en er gaan mensen dood, meer dan in Noorwegen (waar social distancing makkelijker is en de regels strenger zijn) en Denemarken (waar de regels strenger zijn) niemand is daarover verbaasd.

De afvlakking van het aantal bevestigingen zegt niet zo veel, behalve in landen waar men veel test (IJsland, Noorwegen, Zuid-Korea, Singapore, Zwitserland enz) voor de rest moet je gewoon een week of twee wachten en zien of je trend ziet in het aantal ziekenhuisopnames en doden.

En nogmaals: Neem de getallen die je in weekenden op feestdagen krijgt niet al te serieus. Morgen zie je het waarschijnlijk weer helemaal mis gaan in Zweden. En dat is net zo gebaseerd op onvolledige data als dat je nu roept dat het de goede kant op gaat.
Kijk rond drie uur elke dag in het excel bestand op https://www.folkhalsomynd(...)tade-fall-i-sverige/
en je krijgt een veel beter beeld.
pi_192611784
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 09:38 schreef DrParsifal het volgende:

En nogmaals: Neem de getallen die je in weekenden op feestdagen krijgt niet al te serieus. Morgen zie je het waarschijnlijk weer helemaal mis gaan in Zweden. En dat is net zo gebaseerd op onvolledige data als dat je nu roept dat het de goede kant op gaat.
Kijk rond drie uur elke dag in het excel bestand op https://www.folkhalsomynd(...)tade-fall-i-sverige/
en je krijgt een veel beter beeld.
Thanks, ik ben benieuwd.
pi_192614137
Zweden vandaag 114 Coronadoden erbij. Dat is vrij hoog (of het weekend was extreem laag met gisteren 20 Coronadoden)).
pi_192615578
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 15:30 schreef Idisrom het volgende:
Zweden vandaag 114 Coronadoden erbij. Dat is vrij hoog (of het weekend was extreem laag met gisteren 20 Coronadoden)).
Ja, sinds vrijdag is het extreem laag. Morgen zal het ook weer hoog zijn. Dit is gewoon vertragingseffect. Ik gok dat als je op https://www.folkhalsomynd(...)tade-fall-i-sverige/
in het excel bestand onder "lada ner data" morgen of overmorgen zult zien dat het aantal doden de afgelopen dagen tussen de 50 en 80 per dag lag.
pi_192615618
Aantal nieuwe gevallen 497, al dagen bijna de helft van een week daarvoor.
pi_192629806
Onbegrijpelijk dat er niet meer landen naar Zweden kijken, zelfs in Stockholm lijkt het allemaal redelijk onder controle, terwijl de maatregelen niet het hele leven kapotmaken zoals in de rest van de wereld. Dit is een redelijke tijd vol te houden.
pi_192630774
Zweden 482 nieuwe besmettingen vandaag, trend omlaag is al 6 dagen van toepassing.
pi_192649654
613 vandaag.

Iets hoger dan gisteren, maar verwachtte enorme stijging is uitgebleven.
pi_192649698
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:14 schreef nirvana het volgende:
Onbegrijpelijk dat er niet meer landen naar Zweden kijken, zelfs in Stockholm lijkt het allemaal redelijk onder controle, terwijl de maatregelen niet het hele leven kapotmaken zoals in de rest van de wereld. Dit is een redelijke tijd vol te houden.
In andere landen kregen ze het met strengere maatregelen amper onder controle.
Uiteraard moet je kijken hoe verschillende landen het doen, maar dat is niet 1 op 1 te implementeren.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  Moderator donderdag 16 april 2020 @ 15:25:00 #223
236264 crew  capricia
pi_192649716
130 doden vandaag.
Hoogste aantal tot nu toe?
Definitely not CIA
pi_192650528
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2020 15:25 schreef capricia het volgende:
130 doden vandaag.
Hoogste aantal tot nu toe?
Gisteren waren het er 170
Nieuw is niet altijd beter.
  Moderator donderdag 16 april 2020 @ 16:26:43 #225
236264 crew  capricia
pi_192650604
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:20 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]

Gisteren waren het er 170
Oh ja.
300 in 2 dagen. Pff.
Definitely not CIA
pi_192650677
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:26 schreef capricia het volgende:

[..]

Oh ja.
300 in 2 dagen. Pff.
Daar zitten ook een heleboel bij vanuit het weekend, zelfde als in Nederland
  Moderator donderdag 16 april 2020 @ 16:37:43 #227
236264 crew  capricia
pi_192650778
quote:
April 16th:

The Swedish parliament has voted yes to a new bill which gives the government powers to make faster decisions if needed in order to fight the coronavirus.

The new temporary law makes changes to Sweden's Communicable Diseases Act (Smittskyddslagen) which means the government will be able to for example impose a limit on crowds, close shopping centres and venues such as restaurants or gyms or close transport hubs, without first asking parliament.
https://www.google.com/am(...)eloped-in-sweden/amp

De regering heeft nu macht om meer maatregelen te nemen, om restaurant en winkelcentra te sluiten.
Definitely not CIA
pi_192668059
Vandaag 676 nieuwe besmettingen in Zweden.
pi_192668283
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:14 schreef nirvana het volgende:
Onbegrijpelijk dat er niet meer landen naar Zweden kijken, zelfs in Stockholm lijkt het allemaal redelijk onder controle, terwijl de maatregelen niet het hele leven kapotmaken zoals in de rest van de wereld. Dit is een redelijke tijd vol te houden.
Ik weet niet of je kan stellen dat het redelijk onder controle is.
Als ik het zo bekijk gaan ook in Zweden andere maatregelen nodig zijn.

Zo te zien lopen ze nog steeds een dikke week achter op Nederland maar qua doden (gezien het aantal inwoners) lijken ze nu helaas een inhaalslag te maken.





  vrijdag 17 april 2020 @ 16:47:20 #231
40566 Ericr
Livewrong
pi_192668745
Die gaan nog spiken. Soepel aan het begin betekent gewoon een latere spike. Inmiddels doen ze het niet zo goed meer en met een steady aanvoer van nieuwe gevallen gaat het dodental vanzelf nog een stuk omhoog.
pi_192668832
Die doden zijn 2 weken geleden al ziek geworden
pi_192669021
De beste remedie tegen Corona blijkt om vaker Paasweekeinden houden.
pi_192671818
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 16:52 schreef Jed1Gam het volgende:
Die doden zijn 2 weken geleden al ziek geworden
Dit idd.
pi_192671884
Mooi artikel over de corona aanpak in Zweden:

Zweden tegen de rest van de wereld.
Er is tegenwoordig nogal wat te doen over de corona-aanpak in Zweden die op een aantal vlakken aanzienlijk verschilt van die in andere landen. Dit leidt tot nieuwsgierigheid en interesse maar ook tot kritiek. Zo hoorden we een kleine maand geleden op Radio 1 dat “Zweden te traag in actie komt om het coronavirus aan te kunnen”, dit terwijl er nochtans “minstens evenveel besmettingen” waren in Zweden als in België. Ook begin april klonk het in Terzake alarmerend dat de “kans op een catastrofe groot is” in het land en dat de “aanpak van de coronacrisis in Zweden erger is dan Russische roulette”. Het lijkt wel, zoals in de music battle van De Ideale Wereld, “Zweden versus de rest van de wereld”.

Vooraleer de Covid-19-pandemie onze wereld op zijn kop zette, woonde en werkte ik halftijds in Zweden. Ik volg de situatie daar en de berichtgeving erover dan ook met een meer dan gemiddelde interesse. Omdat ik me afvraag wanneer ik terug kan. Omdat ik me soms zorgen maak om Zweedse vrienden en collega’s. Maar ook omdat ik geloof dat de uitzonderlijke aanpak van de corona-crisis in het land en de – voorlopig nog erg onzekere – afloop daarvan, ons veel kan leren over het omgaan met grote maatschappelijke uitdagingen. En misschien ook over de rol van en relaties tussen experten, overheden en burgers in het post-coronatijdperk (#BeterNaCorona).

Helaas staat er daarbij ook bijzonder veel op het spel. We hebben maar één kans om deze crisis aan te pakken, we moeten snel handelen in een context met heel veel onzekerheden en onduidelijkheden en een foute aanpak zal zware gevolgen hebben.

We kunnen bovendien weinig of niet terugvallen op beproefde strategieën uit het verleden. Er is nog heel veel dat we niet weten over het virus, over hoe het zich in de toekomst zal gedragen, over mogelijke behandeling of vaccinatie. En wellicht nog veel meer dat we niet weten over wat dit virus doet met onze samenleving – en omgekeerd.

Wat is de impact van de corona-maatregelen op ons leven? Hoe worden verschillende mensen ook verschillend getroffen? Hoe worden de maatregelen opgevolgd en hoe evolueert dat doorheen de tijd? Wat gebeurt er dan weer met het virus? Heel wat vragen waarop we het antwoord maar al doende zullen leren kennen.

Toen ik midden maart de verschillen ervaarde tussen de Belgische en Zweedse aanpak van de epidemie was dat bij momenten shockerend. Inderdaad, het aantal besmettingen en doden was er toen minstens zo groot als hier en toch stonden de toenemende lockdown-maatregelen in België in schril contrast met het uitblijven daarvan in Zweden. Terwijl hier vrijwel elk gesprek over corona leek te gaan en bij veel mensen de sense of urgency of zelfs paniek zienderogen toenam, was de kalmte bij mijn Zweedse collega’s opvallend, ja zelfs onrustwekkend naar mijn aanvoelen.

De voorspelde impact van exponentieel stijgende curves van besmettingen op de gezondheidszorg leken er niet te leiden tot onmiddellijke, drastische maatregelen. In plaats van de scholen snel te sluiten voor het te laat was, werd gedebatteerd over de gevolgen die dat zou hebben voor werkende ouders of kwetsbare leerlingen. Was het enorme vertrouwen in de ‘staatsepidemioloog’ en in het ‘gezond verstand’ van burgers om diens raadgevingen vrijwillig op te volgen niet naïef? Ik was echt bezorgd.

Geleidelijk aan werd het contrast tussen bijvoorbeeld de e-mails die ik kreeg van mijn Belgische en Zweedse werkgever echter kleiner. Zowel aan de universiteit van Gent als die van Uppsala wordt het onderwijs inmiddels al enkele weken van op afstand georganiseerd en zal dat voor de rest van het academiejaar zo blijven. Ook ginds vinden de vergaderingen online plaats en werken zo goed als alle collega’s van thuis uit. Facebook leerde me dat skigebieden zelf beslisten om voor de rest van het seizoen te sluiten, dat restaurants hun klanten bedanken die afhaalmaaltijden kopen en zo helpen het inkomensverlies te beperken, enz. Meer en meer kreeg ik de indruk dat de ‘sociale afstand’ in de praktijk in beide landen misschien wel niet zóveel verschilt.

Toen mijn initiële ontzetting over de Zweedse aanpak stilaan plaats maakte voor wat meer vertrouwen in hun eigenzinnige strategie werd dit alweer op de proef gesteld door de alarmerende berichtgeving erover in Belgische en internationale media. Tegelijkertijd stelde ik me echter vragen bij deze berichtgeving. “In Zweden gaat het leven zijn gewone gangetje”, zo horen we in Terzake en Het Journaal. Echt? Harde, afdwingbare regelgeving is er inderdaad veel minder dan elders, maar in de praktijk is het ‘gewone gangetje’ niet echt wat ik – weliswaar vanuit mijn kot hier – zie gebeuren.

Dat is ook de ervaring van een Erasmusstudente ter plekke: de Zweden nemen zélf initiatief zonder dat de overheid regels moet opleggen. Dit vertrouwen op de eigen verantwoordelijkheidszin en gezond verstand is wellicht het grootste verschil tussen de Zweedse aanpak en die elders. Intussen lijken de cijfers er minder catastrofaal dan de nieuwskoppen doen vermoeden en vertonen de curves van bijvoorbeeld het aantal patiënten op intensieve zorgen ook in Zweden een voorzichtige afvlakking. Maar net als hier waarschuwen experts er dat het te vroeg is om victorie te kraaien. Het is vooralsnog bang afwachten hoe dit verder zal evolueren.

Ons geduld wordt echter op de proef gesteld, zo blijkt. Er wordt in België bericht over een zekere lockdown-moeheid. De angst groeit dat het minder strikt opvolgen van de (steeds gedetailleerdere) regels zich, ondanks repressief optredende ordediensten, binnenkort zal tonen in opnieuw stijgende curves.

Zal de Zweedse aanpak anders uitpakken – op korte én op lange termijn? De toekomst zal het moeten uitwijzen, maar het lijkt me alvast iets om aandachtig in het oog te houden en er – hopelijk – lessen uit te trekken voor het omgaan met andere crises zoals klimaatverandering.

Misschien zou het interessantere berichtgeving opleveren wanneer het in de media ook eens vanuit dat perspectief belicht wordt. Wat is de nieuwswaarde van het korte item tijdens Het Journaal eergisteren waarin de corona-aanpak in Zweden gereduceerd wordt tot wat nog ‘mag’ of ‘niet mag’ van de overheid, zonder veel duiding van de context? We moesten het stellen met een geïnterviewde uitwisselingsstudente die aangaf dat haar ouders en grootmoeder bijzonder ongerust zijn en dat ze het ‘gevoel’ heeft dat de Zweedse overheid niet voldoende zorgt voor haar burgers.

Het was bijvoorbeeld interessanter geweest om eens dieper in te gaan op de cijfers en curves in Zweden en België. We hoorden nu enkel het aantal doden in het land. Dat waren er toen 919 – op een bevolking van een goeie 10 miljoen inwoners. Zweden had zijn tiende dodelijke coronaslachtoffer 1 dag later dan België, dus de ‘start’ van de epidemie is vrij gelijklopend. Hoe is de verspreiding en impact van het virus vervolgens geëvolueerd? Hoe worden de cijfers misschien verschillend bijgehouden in beide landen?

Maar nog interessanter is het om ook voorbij die cijfers te kijken. Zoals Marc Van Ranst al aangaf: dit is geen landencompetitie waar de plaats op de rankings alles zegt. Ook Erika Vlieghe benadrukte dat de aanpak in verschillende landen niet zomaar vergeleken kan worden. Het virus is immers slechts één variabele, naast allerlei demografische, historische, geografisch, economische, politieke en culturele verschillen.

Als we iets willen leren uit de verschillende aanpak van verschillende landen, is er dan ook heel wat boeiend werk weggelegd voor wetenschappers van verschillende disciplines. Om na te gaan, bijvoorbeeld, wat op korte én lange termijn de neveneffecten zijn van de corona-maatregelen: de economische schade, maar ook de impact op kwetsbare gezinnen, op de bijzondere jeugdzorg, op daklozen en vluchtelingen, op vlak van mentale gezondheid, eenzaamheid, vertrouwen, intra-familiaal geweld, solidariteit, ongelijkheid, enz.

De specificiteit van de Zweedse aanpak kan ons wellicht een en ander leren over de vraag: ‘Wat als… we ervan uitgaan dat de meeste mensen deugen?’ Wat dóet een aanpak gebaseerd op vertrouwen en verantwoordelijkheid anders dan één die gestoeld is op strakke regels, controle en repressie? Het wordt vast boeiend om te zien of en hoe dit zich uit in wat er gebeurt wanneer strikte maatregelen worden teruggeschroefd. Gaan we straks vanalles doen ‘omdat het mag’ – zoals containerparken overspoelen, ik zeg maar wat – zonder ons nog af te vragen of het wel moet, of het wel veilig en verstandig is?

Interessant lijkt me ook om te kijken naar het effect van het streven naar vooral ‘duidelijke’ regels in een situatie die zo complex is. Krijgen we het uitgelegd waarom kajakken op de Leie of een solo-rit met de motor niet verantwoord is, maar proberen anderhalve meter afstand te bewaren tijdens het fietsen en joggen in onze veel te beperkte open ruimte wel?

Wat doet dit met het draagvlak voor maatregelen? Wat zorgt voor verbondenheid en solidariteit en wat zorgt voor polariseren, elkaar met de vinger wijzen? Het verschil in aanpak weerspiegelt ook een duidelijk verschil in hoe men kijkt naar de rol van experten, overheid en burgers – en hun onderlinge relaties – in het aanpakken van problemen. Een keuze voor duidelijkheid en strengheid lijkt het eigen beoordelingsvermogen van mensen zoveel mogelijk te willen uitschakelen in naam van de crisis. Maar misschien moeten we die, zéker in crisissituaties, net aanspreken en aanwakkeren.

De vraag is dan natuurlijk of dit laatste zomaar kan, ook in samenlevingen waar mensen dit niet gewoon zijn. Of het Zweedse vertrouwen in hun traditie van verantwoordelijkheid geven en nemen terecht is dan wel getuigt van ongepaste naïviteit zal het coronavirus ons in de komende weken en maanden wellicht tonen. Ik hoop alvast van harte dat het goed uitpakt – omdat niet enkel de gezondheid van goede vrienden op het spel staat maar evenzeer een mens- en maatschappijbeeld dat ik niet graag zou zien ten onder gaan aan covid-19.

Katrien Van Poeck is onderzoekster aan Universiteit Gent en Uppsala Universitet.

https://www.dewereldmorge(...)-rest-van-de-wereld/
  Moderator vrijdag 17 april 2020 @ 19:29:58 #236
236264 crew  capricia
pi_192671933
Ik vind vooral deze best schokkend.

Betreft een overzicht met de buurlanden en dan doden per miljoen inwoners.

https://ourworldindata.or(...)OR+SWE®ion=Europe
Definitely not CIA
pi_192672088
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:29 schreef capricia het volgende:
Ik vind vooral deze best schokkend.

Betreft een overzicht met de buurlanden en dan doden per miljoen inwoners.

https://ourworldindata.or(...)OR+SWE®ion=Europe
Klopt, velen "prijzen de aanpak van Zweden" omdat ze de aanpak in Nederland maar streng vinden maar zoals ik hier op 4 april al zei: Zweden loopt gewoon een paar weken op ons achter in de statistieken (en halen ons nu in).

Een virus gedraagt zich in een ander land niet ineens anders.
  vrijdag 17 april 2020 @ 19:40:03 #238
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192672107
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:29 schreef capricia het volgende:
Ik vind vooral deze best schokkend.

Betreft een overzicht met de buurlanden en dan doden per miljoen inwoners.

https://ourworldindata.or(...)OR+SWE®ion=Europe
Ik ben vooral benieuwd hoe het eruit gaat zien als de lockdown in de andere landen opgeheven wordt.
pi_192672781
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:29 schreef capricia het volgende:
Ik vind vooral deze best schokkend.

Betreft een overzicht met de buurlanden en dan doden per miljoen inwoners.

https://ourworldindata.or(...)OR+SWE®ion=Europe
Toets dan ook even op Belgium als toe te voegen land. :s)
pi_192673027
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:29 schreef capricia het volgende:
Ik vind vooral deze best schokkend.
Het is pure horror in Zweden inderdaad.

pi_192673280
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, velen "prijzen de aanpak van Zweden" omdat ze de aanpak in Nederland maar streng vinden maar zoals ik hier op 4 april al zei: Zweden loopt gewoon een paar weken op ons achter in de statistieken (en halen ons nu in).

Een virus gedraagt zich in een ander land niet ineens anders.
Niet zo gek dat een land ons inhaalt aangezien wij bitter weinig testen en er na overlijden nauwelijks getest wordt. Dan blijft het aantal overlijdens bijzonder laag. In België daarentegen daar wordt bij lichte twijfel een overlijden al als een corona-overlijden geteld.

Je hebt gelijk dat een virus in een ander land niet ander gedraagt, maar dat doen de mensen wel.

In Zweden gaat men nauwelijks naar de kroeg. Komt men veel minder snel/vaak bij elkaar thuis en is de afstand tussen mensen (niet geografisch) ook al groter.
  Moderator vrijdag 17 april 2020 @ 21:01:57 #242
236264 crew  capricia
pi_192673941
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 20:08 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Toets dan ook even op Belgium als toe te voegen land. :s)
Ik denk, mss heel verkeerd hoor, dat je het beste met de buren kunt vergelijken?
Definitely not CIA
pi_192674102
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 20:17 schreef Za het volgende:

[..]

Het is pure horror in Zweden inderdaad.

[ afbeelding ]
Je kan natuurlijk altijd een land vinden waar het slechter gaat ;)

Zoals ik zei, Zweden ligt ~ 1,5 week achter op Nederland maar de grafiek heeft ongeveer dezelfde lijn / koers.

pi_192677910
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 21:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

Je kan natuurlijk altijd een land vinden waar het slechter gaat ;)

Zoals ik zei, Zweden ligt ~ 1,5 week achter op Nederland maar de grafiek heeft ongeveer dezelfde lijn / koers.

[ afbeelding ]
Zweden en België had tegelijk hun eerste corona slachtoffer, Nederland 3 dagen eerder, hoezo lopen ze 2 weken achter dan?
pi_192678392
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 01:33 schreef Za het volgende:

[..]

Zweden en België had tegelijk hun eerste corona slachtoffer, Nederland 3 dagen eerder, hoezo lopen ze 2 weken achter dan?
Eerste geval zegt niet alles.

Ze lopen qua grafiek ongeveer 1 tot 1,5 week achter, de lijn loopt bijna parallel omhoog.
pi_192681268
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 02:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

Eerste geval zegt niet alles.

Ze lopen qua grafiek ongeveer 1 tot 1,5 week achter, de lijn loopt bijna parallel omhoog.
Wat een onzin.
pi_192681336
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 10:42 schreef Za het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Wat zie jij in de grafiek dan?
pi_192681472
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 10:48 schreef trustychords het volgende:

Wat zie jij in de grafiek dan?
Je kunt op basis van een grafiek niet concluderen dat Zweden 2 weken achterloopt op Nederland en België.
Wanneer je de VS erbij zet zou je nl volgens diezelfde logica moeten stellen dat de VS achterloopt op Zweden.
pi_192681488
Op zijn minst heeft Zweden het dan voor elkaar gekregen de eerste 2 weken de curve te flattenen. Zonder mensen in geestelijke gevangenschap te zetten. En als de lijnen gelijk lopen bewijst dat op zijn minst dat de extreme maatregelen tov nauwelijks maatregelen niet zo veel uitmaakt

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2020 11:02:13 ]
pi_192681560
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 10:59 schreef Za het volgende:

[..]

Je kunt op basis van een grafiek niet concluderen dat Zweden 2 weken achterloopt op Nederland en België.
Wanneer je de VS erbij zet zou je nl volgens diezelfde logica moeten stellen dat de VS achterloopt op Zweden.
Dat kun je prima. Het heeft na de eerste besmettingen even gesluimerd en is later losgegaan. Waarom dat verschilt met Nederland kun je prima een aantal verlaringen voor bedenken (carnaval, mogelijk toch aanzienlijk meer besmettingen vanaf dag 1, etc) Als je dat startpunt loslaat loopt de lijn nagenoeg parallel.
pi_192681644
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:10 schreef trustychords het volgende:

Dat kun je prima. Het heeft na de eerste besmettingen even gesluimerd en is later losgegaan. Waarom dat verschilt met Nederland kun je prima een aantal verlaringen voor bedenken (carnaval, mogelijk toch aanzienlijk meer besmettingen vanaf dag 1, etc) Als je dat startpunt loslaat loopt de lijn nagenoeg parallel.
Zoals gezegd als je zo simpel denkt loopt de VS achter op Zweden:

pi_192681831
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:19 schreef Za het volgende:

[..]

Zoals gezegd als je zo simpel denkt loopt de VS achter op Zweden:

[ afbeelding ]
Sterker nog, de VS als geheel loopt achter op Zweden. Dat komt voornamelijk door de staten waar het nog relatief goed gaat qua besmettingsaantallen.

Zou je de 3 staten nemen waar het nu het slechtst gaat, dan lopen die fors voor op Zweden.

Vergeet ook niet dat 1 staat als New York 19,45 miljoen inwoners heeft en an sich dus al 2x meer inwoners heeft dan Zweden. Je praat ook over een veel groter oppervlak, in feite zou je de staten moeten vergelijken met landen in de EU aangezien de gouverneurs van de staten allemaal een eigen beleid volgen.
pi_192681854
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 10:42 schreef Za het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Nee, dat is geen onzin.

De verspreiding in het begin verliep langzamer in Zweden, daarom lopen ze nu 1 tot 1,5 week achter op ons.

Maar al vanaf 5 april liep de lijn van Zweden bijna parallel met die van ons qua aantal doden op 1 miljoen inwoners en over 1 tot anderhalve week zal die lijn op het punt staan waar die van ons nu staat, als daar geen verandering in komt.



[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-04-2020 11:42:47 ]
  zaterdag 18 april 2020 @ 11:42:26 #254
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192681903
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:29 schreef capricia het volgende:
Ik vind vooral deze best schokkend.

Betreft een overzicht met de buurlanden en dan doden per miljoen inwoners.

https://ourworldindata.or(...)OR+SWE®ion=Europe
Waarom schokkend? Laten we over een tijdje naar de oversterfte kijken. De grafieken die jij laat zien hangt voor een groot deel af van hoeveel er getest worden én wanneer mensen als coronadode worden betiteld. Zoekt daar veel verschil ik zit, kun je weinig conclusies trekken uit deze grafieken.
pi_192681908
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

Sterker nog, de VS als geheel loopt achter op Zweden. Dat komt voornamelijk door de staten waar het nog relatief goed gaat qua besmettingsaantallen.

Zou je de 3 staten nemen waar het nu het slechtst gaat, dan lopen die fors voor op Zweden.

Vergeet ook niet dat 1 staat als New York 19,45 miljoen inwoners heeft en an sich dus al 2x meer inwoners heeft dan Zweden. Je praat ook over een veel groter oppervlak, in feite zou je de staten moeten vergelijken met landen in de EU aangezien de gouverneurs van de staten allemaal een eigen beleid volgen.
Ga je mij nu onderwijzen oid?

Het is onzin, ik reageer er niet meer op.
pi_192681937
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:42 schreef Za het volgende:

[..]

Ga je mij nu onderwijzen oid?

Het is onzin, ik reageer er niet meer op.
:D

Dus jij wil zeggen dat de grafiek niet bijna parallel loopt met die van Nederland, maar dan met 1 tot 1,5 week achterstand?

Zweden heeft gewoon een wat tragere start gehad qua besmettingen en doden. Wij hadden carnaval (zoals genoemd) dus hier ging het in het begin vooral sneller.

Daarna heeft Nederland strengere maatregelen genomen en heeft Zweden het meer op z'n beloop gelaten.

pi_192682187
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

de grafiek bijna parallel
Staat je er niet blind op zou ik zeggen, daar zijn al meer mensen de fout mee ingegaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192682225
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:00 schreef Za het volgende:

[..]

Staat je er niet blind op zou ik zeggen, daar zijn al meer mensen de fout mee ingegaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Het is onzin, ik reageer er niet meer op.
Vreemde manier van discussies voeren heb je.

Maar goed, als je de grafiek niet kan/wil interpreteren omdat het je verhaal niet steunt is dat niet mijn probleem.

Ik zie bij Zweden / Nederland 2 lijnen die gelijk oplopen qua aantal doden per miljoen inwoners.

Het enige verschil is dat het in Zweden later op gang kwam. Dat het allereerste besmetting in ongeveer dezelfde week was doet daar weinig aan af.

Er is gezien de grafiek niets anders te verwachten dan dat Zweden over 1 tot 1,5 week op dezelfde waarde staat als waar Nederland nu staat.
pi_192682248
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

Vreemde manier van discussies voeren heb je.
Ik ben beleefd, wanneer je maar door blijft posten en moeite doen om je onzinnige stelling verder uit te breiden vind ik het rot om niet meer te replyen. Nu ben ik er echt klaar mee.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 18 april 2020 @ 12:08:51 #260
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_192682304
Er worden hier wel heel veel appels met peren vergeleken. Het aantal doden zegt eigenlijk betrekkelijk weinig, pas als alles achter de rug is kan je pas zeggen welk land het beter heeft gedaan. Iedereen die nu dood gaat aan Covid was heel waarschijnlijk hetzelfde lot beschoren als Zweden wel strenge maatregelen had, maar dan uitgesteld. Het is nou niet zo dat we elk moment een vaccin hebben.

Het allerbelangrijkste is dat de zorg het aan kan, en vooralsnog gaat dat nog helemaal prima. Uiteindelijk zal Zweden er veel sterker uit komen dan landen als Frankrijk en België waar helemaal niks meer mag. De strategie van Zweden is 100% de juiste op dit moment.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_192682509
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:08 schreef Nattekat het volgende:
Er worden hier wel heel veel appels met peren vergeleken. Het aantal doden zegt eigenlijk betrekkelijk weinig, pas als alles achter de rug is kan je pas zeggen welk land het beter heeft gedaan. Iedereen die nu dood gaat aan Covid was heel waarschijnlijk hetzelfde lot beschoren als Zweden wel strenge maatregelen had, maar dan uitgesteld. Het is nou niet zo dat we elk moment een vaccin hebben.

Het allerbelangrijkste is dat de zorg het aan kan, en vooralsnog gaat dat nog helemaal prima. Uiteindelijk zal Zweden er veel sterker uit komen dan landen als Frankrijk en België waar helemaal niks meer mag. De strategie van Zweden is 100% de juiste op dit moment.
Aldus Nattekat van het fok forum.

Je zegt eerst dat je pas kan zeggen wie er het het beste deed als alles achter de rug is (dit denk ik ook). Daarna zeg je dat de strategie van Zweden 100 procent de juiste is... Wat klopt hier niet.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 18 april 2020 @ 12:30:42 #262
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_192682583
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:25 schreef koemleit het volgende:

[..]

Aldus Nattekat van het fok forum.

Je zegt eerst dat je pas kan zeggen wie er het het beste deed als alles achter de rug is (dit denk ik ook). Daarna zeg je dat de strategie van Zweden 100 procent de juiste is... Wat klopt hier niet.
quote:
Het allerbelangrijkste is dat de zorg het aan kan, en vooralsnog gaat dat nog helemaal prima
En nee, of dit ook over een jaar de juiste beslissing blijkt is nu nog niet te zeggen. Maar dat geldt voor elk beleid, dus dat kan niet gebruikt worden om te zeggen wat nu het juiste beleid is.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_192683388
In Zweden eten ze veel vis. En dat is heel gezond.
En ze gaan graag in de sauna en dat is heel gezond.
En Zweden zijn een sterker ras.
En dat heb ik van een Zweed gehoord.
pi_192686078
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:36 schreef quirina het volgende:
In Zweden eten ze veel vis. En dat is heel gezond.
En ze gaan graag in de sauna en dat is heel gezond.
En Zweden zijn een sterker ras.
En dat heb ik van een Zweed gehoord.
Dan moet het wel waar zijn :Y
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 18 april 2020 @ 18:53:21 #265
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_192687553
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 11:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Op zijn minst heeft Zweden het dan voor elkaar gekregen de eerste 2 weken de curve te flattenen. Zonder mensen in geestelijke gevangenschap te zetten. En als de lijnen gelijk lopen bewijst dat op zijn minst dat de extreme maatregelen tov nauwelijks maatregelen niet zo veel uitmaakt
Zweden is bijzonder dun bevolkt. Ik vind de vergelijking met Finland en Noorwegen treffend en dan ook vooral lachwekkend hoe men deze bananenrepubliek prijst.
  zaterdag 18 april 2020 @ 18:54:41 #266
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_192687578
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:25 schreef koemleit het volgende:

[..]

Aldus Nattekat van het fok forum.

Je zegt eerst dat je pas kan zeggen wie er het het beste deed als alles achter de rug is (dit denk ik ook). Daarna zeg je dat de strategie van Zweden 100 procent de juiste is... Wat klopt hier niet.
Nattewind heeft echt nog nooit iets zinnigs gezegd. Daar zou ik me niet druk over maken.
  Moderator zaterdag 18 april 2020 @ 18:54:57 #267
236264 crew  capricia
pi_192687582
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:53 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Zweden is bijzonder dun bevolkt. Ik vind de vergelijking met Finland en Noorwegen treffend en dan ook vooral lachwekkend hoe men deze bananenrepubliek prijst.
Ik denk ook dat je ze gewoon met hun buurlanden moet vergelijken. En dan doen ze het echt niet bijster goed.
Definitely not CIA
  Moderator zaterdag 18 april 2020 @ 18:58:29 #268
45833 crew  Fogel
pi_192687635
Het gaat inderdaad helemaal prima in Zweden, zeker in vergelijking tot Noorwegen, Denemarken en Finland. Zouden meer landen moeten doen ja... of misschien toch niet?



Bron (waar ook de bron van de data staat) https://infogram.com/koronadodsfall-1ho16v8gompx2nq
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_192688643
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:58 schreef Fogel het volgende:
Het gaat inderdaad helemaal prima in Zweden, zeker in vergelijking tot Noorwegen, Denemarken en Finland. Zouden meer landen moeten doen ja... of misschien toch niet?

[ afbeelding ]

Bron (waar ook de bron van de data staat) https://infogram.com/koronadodsfall-1ho16v8gompx2nq
De vraag is of dat lijntje op de grafiek ook echt wat voorstelt. Niet belangrijk is of buurlanden het beter of slechter doen. Wel of het ook zonder extreem vrijheidsbeperkende en economie slopende maatregelen allemaal te doen is.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2020 19:59:08 ]
pi_192688652
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:58 schreef Fogel het volgende:
Het gaat inderdaad helemaal prima in Zweden, zeker in vergelijking tot Noorwegen, Denemarken en Finland. Zouden meer landen moeten doen ja... of misschien toch niet?

[ afbeelding ]

Bron (waar ook de bron van de data staat) https://infogram.com/koronadodsfall-1ho16v8gompx2nq
Ook de spoedcurus goochelen met cijfers gedaan zie ik.
  Moderator zaterdag 18 april 2020 @ 19:58:39 #271
45833 crew  Fogel
pi_192688657
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:57 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

De vraag is dat lijntje op een grafiek ook echt wat voorstelt.
Het antwoord is dat het het aantal doden volgens de officiele kanelen voorstelt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_192688676
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:58 schreef Fogel het volgende:

[..]

Het antwoord is dat het het aantal doden volgens de officiele kanelen voorstelt.
Ja, dat zegt dus niks verder over rechtvaardiging van draconische maatregelen. Maar toch bedankt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2020 20:01:29 ]
pi_192693741
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:58 schreef Fogel het volgende:

Het antwoord is dat het het aantal doden volgens de officiele kanelen voorstelt.
Zweden heeft 100.000 meer 80 plusses dan Noorwegen en Denemarken bij elkaar, dan kun je dit soort cijfers verwachten, zelfs met lockdown.
pi_192693958
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 01:32 schreef Za het volgende:

[..]

Zweden heeft 100.000 meer 80 plusses dan Noorwegen en Denemarken bij elkaar, dan kun je dit soort cijfers verwachten, zelfs met lockdown.
Daarom kijk je ook naar het aantal doden per 1 miljoen inwoners en niet naar de totalen.

Heb je overigens demografische informatie waaruit blijkt dat Zweden verhoudingsgewijs veel meer 80 plussers heeft dan Denemarken, Noorwegen (en Finland?).

Want uit de gegevens die ik vind kan ik dat niet echt opmaken, hooguit dat Zweden een iets hogere levensverwachting hebben.
pi_192694215


Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_192695102
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 02:29 schreef crystal_meth het volgende:
[ [url=https://images.populationpyramid.net/capture/?selector=%23pyramid-share-container&url=https%3A%2F%2Fwww.populationpyramid.net/sweden/2019/%3Fshare%3Dtrue]afbeelding[/url] ]
[ [url=https://images.populationpyramid.net/capture/?selector=%23pyramid-share-container&url=https%3A%2F%2Fwww.populationpyramid.net/finland/2019/%3Fshare%3Dtrue]afbeelding[/url] ]
[ [url=https://images.populationpyramid.net/capture/?selector=%23pyramid-share-container&url=https%3A%2F%2Fwww.populationpyramid.net/norway/2019/%3Fshare%3Dtrue]afbeelding[/url] ]
Bedankt!

Dat Zweden qua doden per miljoen uitloopt op andere Scandinavische landen heeft dus niets met de demografische samenstelling.
  zondag 19 april 2020 @ 08:37:16 #277
80382 manny
30 is best veel
pi_192695126
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 08:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Bedankt!

Dat Zweden qua doden per miljoen uitloopt op andere Scandinavische landen heeft dus niets met de demografische samenstelling.
daar zie ik ook geen aanwijzing voor in die grafieken (of ik mis iets)

de aanpak van zweden is toch ook risicovoller, logisch dat ze uitlopen. de vraag lijk mij of de balans die zij kiezen “beter” uitpakt voor de hele bevolking. Dan moet je m.i niet alleen naar dodenaantallen kijken.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_192695187
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 08:37 schreef manny het volgende:

[..]

daar zie ik ook geen aanwijzing voor in die grafieken (of ik mis iets)

de aanpak van zweden is toch ook risicovoller, logisch dat ze uitlopen. de vraag lijk mij of de balans die zij kiezen “beter” uitpakt voor de hele bevolking. Dan moet je m.i niet alleen naar dodenaantallen kijken.
Hun redenering (of toch die van de man "in charge") is dat er in de andere landen uiteindelijk evenveel doden zullen vallen, omdat je een lockdown niet vol kan houden...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 19 april 2020 @ 08:57:25 #279
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192695242
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 08:46 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Hun redenering (of toch die van de man "in charge") is dat er in de andere landen uiteindelijk evenveel doden zullen vallen, omdat je een lockdown niet vol kan houden...
Nee, in Zweden proberen ze net als in Nederland de curve af te vlakken zodat de IC's niet overbelast raken. Zolang ze nog voldoende capaciteit overhouden op de IC's doen ze het met lichtere maatregelen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_192695364
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 08:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Nee, in Zweden proberen ze net als in Nederland de curve af te vlakken zodat de IC's niet overbelast raken. Zolang ze nog voldoende capaciteit overhouden op de IC's doen ze het met lichtere maatregelen.
quote:
Although the longer-term impact is obviously unknown, Sweden’s strategy is not expected to preserve the country’s economy this year any more than those of countries imposing stricter lockdowns: Magdalena Andersson, the finance minister, said on Wednesday GDP could shrink by 10% this year and unemployment rise to 13.5%.

The strategy has also come under fire from some of the country’s scientists. A group of 22 doctors, virologists and researchers on Tuesday criticised the health agency in an op-ed published by Dagens Nyheter newspaper.

“The approach must be changed radically and quickly,” the group wrote. “As the virus spreads, it is necessary to increase social distance. Close schools and restaurants. Everyone who works with the elderly must wear adequate protective equipment. Quarantine the whole family if one member is ill or tests positive. Elected representatives must intervene, there is no other choice.”

Tegnell rejected the criticism and disputed the figures on which it was based. He previously said Sweden and its neighbours were on “different places on the curve”, and that Sweden had “unfortunately had a large spread of contagion in care homes for the elderly, something you have not seen in the other Nordic countries”.

The chief epidemiologist has repeatedly stressed that the world is in uncharted territory with the coronavirus, arguing that while Sweden might have more infections in the short term, it will not face the risk of a huge infection increase that many other countries might face once their strict lockdowns are lifted.
https://www.theguardian.c(...)th-toll-reaches-1000
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 19 april 2020 @ 09:30:29 #281
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192695491
quote:
Dat laatste zinnetje snap ik niet helemaal geloof ik (denkt hij dat lockdowns van de ene op de andere dag gelift worden en dat dan direct iedereen Benidorm-style aan het strand gaat liggen?), maar ook in de Duitstalige wereld en in Denemarken wil men nu de lockdown langzaam liften terwijl het virus de kop nog niet is ingedrukt, dus ook 'flatten the curve style'.

De man komt inderdaad wel uitzonderlijk laconiek over. Dit klikt trouwens ook wat onnozel:

quote:
Tegnell rejected the criticism and disputed the figures on which it was based. He previously said Sweden and its neighbours were on "different places on the curve", and that Sweden had "unfortunately had a large spread of contagion in care homes for the elderly, something you have not seen in the other Nordic countries".
We have always been at war with Eastasia.
pi_192697316
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 08:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

Bedankt!

Dat Zweden qua doden per miljoen uitloopt op andere Scandinavische landen heeft dus niets met de demografische samenstelling.
Het heeft er alles mee te maken.

Finland en Noorwegen hebben een bevolkingsdichtheid van 16/km2 terwijl in Zweden een derde van de bevolking er woont in gebieden waar een bevolkingsdichtheid is van 251/km2.

Daarnaast ligt het percentage 80+ in Zweden een stuk hoger dan in Noorwegen en Denemarken waarvan een groot deel woonachtig in dichtbevolkt gebied, waardoor er logischerwijs meer 80+ slachtoffers zijn dan daar waar er veel minder wonen cq zich in meer rural gebied bevinden.
  zondag 19 april 2020 @ 14:10:56 #283
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_192698898
quote:
Winkels blijven open en leerlingen gaan naar school: gaat Zweden goed om met de coronacrisis?

De Zweedse aanpak tegen de verspreiding van het nieuwe coronavirus doet nog steeds stof opwaaien. Ondanks de minder zware maatregelen zijn er nog altijd minder besmettingen en doden dan in België. Steeds vaker verschijnt daardoor de vraag op sociale media of we niets van de lichtere maatregelen kunnen leren. Doet Zweden het daadwerkelijk beter, of is dat maar schijn? Enkele experts leggen de Zweedse coronapolitiek op de rooster.

Joppe Nuyts
06:00



De winkels zijn er open, de leerlingen gaan er naar school en de regel van anderhalve meter afstand wordt niet altijd even nauw opgevolgd. Soms lijkt het wel of de coronacrisis Zweden heeft overgeslagen. Toch zijn er ook daar heel wat besmettingen en overlijdens door het nieuwe coronavirus. Maar wat opvalt: dat aantal ligt nog een stuk lager dan in België, terwijl de maatregelen bij ons een pak strenger zijn.

"Laat de natuur haar werk doen"
Op sociale media duiken steeds vaker berichten op dat landen met minder strenge quarantainemaatregelen het beter doen dan landen met een strenge lockdown-politiek. Een Nederlandstalig artikel dat al meer dan 100.000 keer bekeken is, pleit zelfs om de regels te versoepelen naar Zweeds model. Onder het motto “laat de natuur haar werk doen”. De economie kan zich de opdoffers van een harde lockdown niet veroorloven, valt er te lezen.

Zweden is een pak groter dan België, met ongeveer evenveel inwoners. Dat houdt de verspreiding voor een deel tegen
Steven Van Gucht, viroloog

CORONAVIRUS/COVID-19
"Kans op een catastrofe is groot": Zweedse overheid krijgt steeds meer kritiek op aanpak coronacrisis
vr 03 apr 20:30
We nemen de cijfers er even bij. België telt op dit moment ruim 37.000 besmettingen en bijna 5.500 overlijdens. In Zweden staat de teller op een kleine 14.000 besmettingen en ruim 1.500 overlijdens. De hamvraag: zijn onze maatregelen dan minder effectief dan die van Zweden? “Die vergelijking kan je onmogelijk maken”, zegt viroloog Steven Van Gucht meteen. “Zweden is een pak groter dan België, met ongeveer evenveel inwoners. Behalve in grootsteden als Stockholm wonen de mensen er dus veel verder uit elkaar. Dat houdt de verspreiding voor een deel tegen.”

Van Gucht legt uit dat je de aanpak die de verschillende landen hanteren niet kan vergelijken, omdat je nog niet kan zeggen in welke mate een land initieel besmet was. “Het ene land is in de beginfase veel harder getroffen dan het andere land. Dat weten we op dit punt nog niet. De vakantieperiodes lopen bijvoorbeeld niet overal gelijk en het reisgedrag is overal anders.” Kortom, het vergelijken van de doeltreffendheid van maatregelen die elk land toepast is onbegonnen werk.

Slechtste van Scandinavië
Epidemologe Nele Brusselaers, die in Zweden onderzoek doet, zegt dat je die vergelijking eventueel wel kan maken. “Maar dan moet je kijken naar landen die overeenkomen in geografie, bevolkingsdichtheid en sociale contacten”, vertelt ze. “Dan moet je Zweden eerder vergelijken met landen zoals Noorwegen (waar er zo’n 7.000 besmettingen zijn en 160 sterftes, red.). Zweden heeft meer doden dan alle andere Scandinavische landen samen.”

In andere Scandinavische landen is het leven nu stilaan terug aan het opstarten
Nele Brusselaers, epidemologe
Het verschil? Duidelijk volgens Brusselaers: de andere Scandinavische landen zijn meteen zeer strikt in lockdown gegaan. "Daar is het leven stilaan terug aan het opstarten. Als ze dezelfde maatregelen hadden toegepast en ook kort in lockdown waren gegaan, zou de crisis ook bijna voorbij zijn. Maar nu stijgt het dodental nog steeds met de dag. Zelfs al zou deze aanpak beter zijn; zou je het als land riskeren dat je duizenden doden op je geweten hebt?"

Brusselaers vreest ook dat de crisis in Zweden nog langer zal aanslepen dan in andere landen. "Het ministerie van Volksgezondheid blijft aanhalen dat alles onder controle is. Men blijft ook zeggen dat de top al bereikt is, terwijl het aantal doden elke dag groter wordt. Het verschil met België lijkt me ook dat Zweden nog in een vroegere fase zit. Van de massale golf aan mensen die nu besmet geraken, zal uiteindelijk nog een groot deel in het ziekenhuis belanden."

"Politiek spelletje"

CORONAVIRUS/COVID-19
"Zweden komt te traag in actie om coronavirus aan te kunnen", zegt Vlaamse epidemiologe in Zweden
wo 18 mrt 11:01
Ook de politiek weet zeer goed wat ze doet. De burgers krijgen alle verantwoordelijkheid, zodat zij de schuld dragen wanneer het uit de hand loopt. "Er zijn natuurlijk wel aanbevelingen, maar zo goed als geen verplichtingen", gaat Brusselaers verder. "Die worden niet echt gevolgd. Dat merk je hier nog steeds: de parkings van de winkels staan bomvol.

Brusselaers is enorm verbaasd en teleurgesteld door de houding van de Zweden. "Als je de maatregelen in vraag stelt, word je al snel als incompetent aanzien. Dat is te gek voor woorden. Ook al wordt het aangeraden om van thuis te werken, mensen worden nog steeds “verplicht” om te gaan werken omdat alles open blijft. Hetzelfde geldt voor de scholen: zelfs risicopatiënten worden verplicht om hun kinderen naar school te sturen. Er wordt zelfs gedreigd met sociale diensten.”

Bovendien worden niet alle sterftegevallen in Zweden gerapporteerd, weet ook Brusselaers. "Het virus heeft zich verspreid in de rusthuizen in alle provincies, maar die gevallen worden niet meegeteld. Kortom, als je sterft in een rusthuis, kom je niet in de statistieken terecht. Er werd vanuit de Zweedse overheid zelfs al een predictiemodel uitgestuurd, waarin men voorspelde dat er maximaal zo'n 1.000 doden mensen zouden sterven. Dat aantal zijn we ook al gepasseerd."

Redt Zweden zijn economie?
Toch heeft Zweden zijn redenen om minder strikte maatregelen te handhaven tegen de verspreiding van het coronavirus. Overal ter wereld loopt de economie schade op. België is, net als de meeste andere landen in de eurozone, een van de koplopers. Maar spaart Zweden zijn economie door de winkels open te houden? "Ook economisch is het verstandiger om naar het advies van de virologen te luisteren", verduidelijkt professor Stijn Baert, arbeidseconoom aan de Universiteit van Gent.

Als land moet je de economische schade over de hele lijn bekijken. Als de economische schade tijdelijk is, kan je de schulden dragen
Stijn Baert, arbeidseconoom UGent
Volgens Baert is de Zweedse aanpak risicovol. Als ze op termijn toch nog in lockdown moeten, dan kunnen de klappen veel zwaarder zijn. "Uiteindelijk worden de prijzen aan de meet uitgedeeld. Als land moet je de economische schade over de hele lijn bekijken. Natuurlijk, als je ervoor kan zorgen dat de economische schade tijdelijk is, dan kan je de schulden die je oploopt dragen." Toch zegt Baert dat de economische gevolgen van de genomen maatregelen per land moeilijk in te schatten zijn.

Gehoorzaamheid
Anderzijds deelt de Zweedse economie hoe dan ook in de klappen. De overheid verwacht een economische terugval van zo'n 4 procent aan het einde van de crisis. "Als het in andere landen slecht gaat, dan zal het in Zweden ook slecht gaan", vult Baert aan. "Zweden heeft een open economie die afhangt van handel met het buitenland. Momenteel kunnen ook zij minder verkopen en aankopen van en naar het buitenland. Verder hangen ook de Zweedse ketens erg af van toeleveranciers in andere landen. Die keten kan nu ontrafeld geraken door onderdelen uit het buitenland die niet beschikbaar zijn."

Over het algemeen volgen de mensen de richtlijnen en adviezen van de overheid een stuk beter op dan wij
Koen Schoors, econoom UGent
Ook in het binnenland heeft de coronacrisis nu al een stevige impact op de Zweedse economie, ondanks dat de winkels open zijn. Dat ziet ook collega-econoom professor Koen Schoors. "Mensen blijven spontaan weg uit winkels en horeca, de buitenlandse vraag daalt, de productie stokt, enzovoort. Over het algemeen volgen de mensen de richtlijnen en adviezen van de overheid een stuk beter op dan wij", is zijn inschatting.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)eden-goed-om-met-de/
pi_192699376
In Zweden, waar geen lockdown van kracht is, gaat het eigenlijk best wel goed. Is dit de oplossing?
in Buitenland 9 april 2020 15:00 11 Reacties 108,150 Bekeken

In tegenstelling tot veel andere Europese landen is Zweden niet in lockdown. Bijeenkomsten met meer dan 50 mensen zijn verboden, en universiteiten en middelbare scholen houden hun deuren gesloten, maar lagere scholen, crèches, restaurants, cafés, parken en winkels zijn wel gewoon open.

De voormalige Zweedse hoofdepidemioloog en adviseur van het Zweedse Gezondheidsagentschap Johan Giesecke zei dat andere landen ‘politieke, ondoordachte maatregelen hebben genomen’ die niet gesteund worden door feiten.

Het is voor het eerst dat men gezonde mensen in plaats van zieke, kwetsbare mensen in quarantaine heeft geplaatst.

Onmogelijk
“Wij proberen maatregelen uit waarvan bewezen is dat ze werken,” zei arts Emma Frans van het Zweedse Karolinska-instituut.

Het probleem met lockdowns is dat je ‘het systeem te veel belast’, stelde de Zweedse hoofdepidemioloog Anders Tegnell.

“Je kunt een lockdown niet maandenlang aanhouden, dat is onmogelijk,” zei hij. “Werklozen vormen een grote bedreiging voor de volksgezondheid. Dat is een factor waar je rekening mee moet houden.”

Als sociale isolatie de verspreiding van het virus helpt te verminderen, zou je in Zweden tienduizenden coronagevallen verwachten. Er zijn in het land tot nu toe 401 coronadoden gemeld (stand op 6 april, red.).

Aantal ic-opnames blijft gelijk of neemt af
Op de Zweedse ic-afdelingen liggen vooral oudere mensen, waarvan 77 procent onderliggende aandoeningen heeft zoals hartziekte, diabetes of een longaandoening.

In Zweden blijft het aantal ic-opnames al een week lang gelijk of neemt zelfs af.

Het land bereikt groepsimmuniteit door niet in paniek te raken. Zweden verspreiden het virus, grotendeels asymptomatisch, net als tijdens een normaal griepseizoen.

https://www.ninefornews.n(...)0N_55ZkME9nSK-yriOWU

[ Bericht 14% gewijzigd door Za op 20-04-2020 11:37:24 ]
pi_192699644
Aantal nieuwe geconstateerde besmettingen in Zweden vandaag 563.
pi_192700352
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 14:47 schreef Za het volgende:
In Zweden blijft het aantal ic-opnames al een week lang gelijk of neemt zelfs af.
In Nederland is de trend van afnames van ic-patiënten wat dat betreft duidelijker. In een week tijd 150 mensen er af.

https://www.nu.nl/coronav(...)met-150-gedaald.html
pi_192704249
Bewonderenswaardig wel de aanpak van de Zweden.
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 19 april 2020 @ 20:58:04 #288
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192704351
Is dit de reden waarom IKEA deze week weer opent in Nederland?
pi_192709304
Het is nogal flauw om Zweden nu met andere landen te vergelijken waar men wel heel veel maatregelen neemt. Natuurlijk gaat het nu minder goed in Zweden.

Volgens mij is het idee in Zweden: Tenzij je extreme maatregelen neemt (die volgens de volksgezondheidsmensen hier niet vol te houden zijn en ook veel schade aanrichten) ga je sowieso 2/3 van de bevolking besmet krijgen. Het idee is nu om dat te bereiken zonder dat het zorgsysteem overbelast wordt. Nu is dat laatste sowieso al een probleem in Zweden met een gebrek aan personeel, maar toch lijkt het goed te gaan. Er is nog steeds ruimte op de ICs en al sinds de laatste week van maart zie je maar een lichte stijging van het aantal IC opnames per dag en ondertussen een lichte daling (al worden binnenkort waarschijnlijk de gevolgen van het heerlijke Paasweer met veel mensen die de zon opzoeken, wel duidelijk vrees ik).

Een collega van me schat dat ondertussen al 33% procent van de Stockholm provincie (meer dan 20% van de Zweedse bevolking) besmet of hersteld is. https://www.medrxiv.org/c(...)RCSDlHLg6XT2rZEiZEMY
Ik schat zelf op grond van wat we tot nu toe weten dat aan het begin van de maand zo'n 10% van de beroepsbevolking van Stockholm niet meer vatbaar was. Ik denk wel dat de verspreiding langzamer gaat dan in dat artikel wordt aangenomen en dat we de 30% pas begin mei bereiken, maar ook dat rond de zomer, mogelijk er net na Stockholm echt van het slot kan, misschien nog met reisbeperkingen vanuit het buitenland, maar dat zal het wel zo'n beetje zijn.
pi_192709365
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

In Nederland is de trend van afnames van ic-patiënten wat dat betreft duidelijker. In een week tijd 150 mensen er af.

https://www.nu.nl/coronav(...)met-150-gedaald.html
Zullen we hier de 'afname' van de economie langs leggen?
pi_192709390
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 20:53 schreef danos het volgende:
Bewonderenswaardig wel de aanpak van de Zweden.
Maar niet vergelijkbaar met andere landen.
Bijvoorbeeld België heeft zwaardere maatregelen dan Nederland, terwijl het verloop van de verspreiding van de ziekte geen significant grote verschillen laat zien.
Belgische experts verklaren dat verschil doordat Nederland veel minder import had van besmette personen uit het buitenland dan België. Vooral Noord Nederland ontspringt daardoor tot nu toe aardig de dans.

Zoiets zou ook het geval kunnen zijn voor Zweden, gecombineerd met een lagere bevolkingsdichtheid. Zij hoeven daardoor minder zware maatregelen te nemen. In Nederland begonnen we ook licht, maar binnen een week werd toch besloten om hele sectoren te sluiten om de verspreiding beter in te kunnen dammen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192709437
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 14:47 schreef Za het volgende:
Het is voor het eerst dat men gezonde mensen in plaats van zieke, kwetsbare mensen in quarantaine heeft geplaatst. .
Dat is omdat vooralsnog geen onderscheid gemaakt kan worden wie wel en wie niet besmettelijk is.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192712290
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 08:59 schreef Wantie het volgende:

Dat is omdat vooralsnog geen onderscheid gemaakt kan worden wie wel en wie niet besmettelijk is.
Zou het niet logischer zijn om in dat geval slechts de kwetsbaren te isoleren?

[ Bericht 100% gewijzigd door Za op 20-04-2020 12:01:22 ]
pi_192712333
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 11:46 schreef Za het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik neem aan dat het cijfer van vandaag incompleet is?
pi_192712377
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 08:56 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar niet vergelijkbaar met andere landen.
Bijvoorbeeld België heeft zwaardere maatregelen dan Nederland, terwijl het verloop van de verspreiding van de ziekte geen significant grote verschillen laat zien.
Belgische experts verklaren dat verschil doordat Nederland veel minder import had van besmette personen uit het buitenland dan België. Vooral Noord Nederland ontspringt daardoor tot nu toe aardig de dans.

Zoiets zou ook het geval kunnen zijn voor Zweden, gecombineerd met een lagere bevolkingsdichtheid. Zij hoeven daardoor minder zware maatregelen te nemen. In Nederland begonnen we ook licht, maar binnen een week werd toch besloten om hele sectoren te sluiten om de verspreiding beter in te kunnen dammen.
Misschien dat de Belgen ook meer carnaval gevierd hebben?

Overigens is het ook erg belangrijk hoe de cijfers verzameld worden, dat verschilt ook per land.
pi_192712881
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 11:50 schreef luxerobots het volgende:

Misschien dat de Belgen ook meer carnaval gevierd hebben?
Volgens Hendrik Streeck die in Duitsland het onderzoek deels leidt werden de meeste mensen in het grensgebied een dag na de carnaval ziek, wat niet strookt met de incubatietijd.
pi_192713022
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 08:53 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Zullen we hier de 'afname' van de economie langs leggen?
Ja, graag zelfs, want ik zou echt wel eens bewezen willen zien dat de aanpak van de Zweden daadwerkelijk tot minder economische schade leidt. Ik waag dat te betwijfelen namelijk.

Mocht namelijk blijken dat die schade vergelijkbaar is, dan kan het hele Zweden argument ook naar de prullenbak.

En dan niet komen met argumenten als "in Zweden is de horeca nog gewoon open, dus zullen ze wel minder schade hebben." Dat is gewoon een op onderbuikgevoel ingegeven aanname. Harde cijfers wil ik zien.

Verder dient iedereen zich te realiseren dat deze pandemie nog lang niet onder controle is, laat staan al afgelopen. Of een bepaalde aanpak beter is dan een andere kunnen we echt pas over een hele tijd (maanden, wellicht zelfs pas jaren) bepalen. Wie weet heeft Zweden straks wel meer mensen die blijvend ernstige schade hebben opgelopen, en dus voor de rest van hun leven uit het arbeidsproces zijn. Allemaal facetten die je mee moet nemen. Puur constateren dat de zweedse aanpak beter is omdat er alle winkels nog open zijn is veel te eendimensionaal.
pi_192713645
In Zuid Korea heeft men net als in Zweden geen lockdown. Daar heeft men volgens velen de boel onder controle en zijn er nog nauwelijks besmettingen.

Zou al dan niet in lockdown of al dan niet intensief testen echt een factor zijn, of dooft elke uitbraak sowieso uit na verloop van tijd, afhankelijk van een asntal factoren?

Een zusterthread:
COR / Zuid-Korea, succes zonder lockdown.
pi_192713792
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 12:32 schreef JFlip het volgende:

[..]

Ja, graag zelfs, want ik zou echt wel eens bewezen willen zien dat de aanpak van de Zweden daadwerkelijk tot minder economische schade leidt. Ik waag dat te betwijfelen namelijk.

Mocht namelijk blijken dat die schade vergelijkbaar is, dan kan het hele Zweden argument ook naar de prullenbak.

En dan niet komen met argumenten als "in Zweden is de horeca nog gewoon open, dus zullen ze wel minder schade hebben." Dat is gewoon een op onderbuikgevoel ingegeven aanname. Harde cijfers wil ik zien.

Verder dient iedereen zich te realiseren dat deze pandemie nog lang niet onder controle is, laat staan al afgelopen. Of een bepaalde aanpak beter is dan een andere kunnen we echt pas over een hele tijd (maanden, wellicht zelfs pas jaren) bepalen. Wie weet heeft Zweden straks wel meer mensen die blijvend ernstige schade hebben opgelopen, en dus voor de rest van hun leven uit het arbeidsproces zijn. Allemaal facetten die je mee moet nemen. Puur constateren dat de zweedse aanpak beter is omdat er alle winkels nog open zijn is veel te eendimensionaal.
Waarom twijfel je daar aan?
Uiteraard, als de verschillen op dat gebied mee blijken te vallen, dan kan het argument naar de prullenbak. Op basis van jouw post krijg ik alleen niet de indruk dat je open staat voor een discussie. We mogen kennelijk niet meenemen dat bedrijven gedwongen zijn om te sluiten en dat is bizar. Het is namelijk geen onderbuikgevoel maar gewoon feitelijk dat als de deuren sluiten je geen inkomsten hebt en derhalve het bedrijfje vroeg of laat niet meer zal bestaan. Bij voldoende kritische massa zal er dominoeffect optreden.

Lange termijnschade vanwege vermeende consequenties voor de volksgezondheid zijn niet in te schatten. Dat is koffiedik kijken
pi_192713793
quote:
Artikel staat haaks op het artikel waar de Telegraaf mee kopt vandaag https://www.telegraaf.nl/(...)ak-zweden-aanzwellen , 'Stijgend aantal corona doden doet kritiek over aanpak Zweden aanzwellen' kan helaas alleen de kop (stukje) lezen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')