Ik zie ook nog te weinig activiteit van leerlingen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik daarmee aan moet.quote:Op donderdag 19 maart 2020 10:28 schreef Kaneelstokje het volgende:
Nou, het ging beter dan verwacht.
Helaas was niet iedereen aanwezig, eens kijken hoe we dat aan gaan pakken de komende dagen.
Idem.quote:Op donderdag 19 maart 2020 16:01 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Ik zie ook nog te weinig activiteit van leerlingen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik daarmee aan moet.
Op mijn school kunnen leerlingen een leenlaptop krijgen, ik heb alleen nog geen idee of hier gebruik van wordt gemaakt... Mooi dat het kan in elk geval.quote:Op donderdag 19 maart 2020 19:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb een account op Instagram aangemaakt, en dat bleek een schot in de roos nu Magister wankelt. Veel leerlingen stellen vragen en sturen foto's van gemaakt werk, echt heel aandoenlijk!
Ik heb contact gehad met alle ouders van mijn mentorleerlingen (en met de meeste leerlingen zelf ook), iedereen is erg zoekende naar de juiste weg. Ik schrok ervan hoeveel leerlingen niet over een laptop beschikken en compleet afhankelijk zijn van hun telefoon... Ik heb mijn lessen daarom vormgegeven d.m.v. ingesproken PowerPoints en hier een video van op YouTube gezet. Klereveel werk, maar wel voor iedereen toegankelijk.
Wij zijn vandaag begonnen, naar wat ik hoor 14 leerlingen per lokaal. Het geeft ook wat onrust onder collega's. Ik weet nog niet echt goed wat ik ervan moet denken. Ik ben sowieso wel een beetje klaar met al het nieuws en al die mensen die het beter lijken te weten.quote:Op maandag 23 maart 2020 13:06 schreef Luke83 het volgende:
Wat ik mij afvraag, hoe wordt er bij jullie scholen omgegaan met het afnemen van de schoolexamens? Uit onderzoek blijkt dat het virus wel tot 3 uur in de lucht kan blijven hangen. Hier is het plan om maximaal 8 leerlingen per lokaal te plaatsen, maar mij dunkt dat met 9 personen in een dompig lokaal niet echt optimaal is...
Daar komt nog bericht over.quote:Op maandag 23 maart 2020 19:21 schreef hierissieweer het volgende:
Tot 1juni de scholen dicht?
Ik moet zeggen dat ik dat lastig vind hoor!
ik had ongeveer de helft per jaar die vandaag in It's Learning zijn geweest. Mailtjes met vragen beginnen ook te lopen. Eerst even de powerpoint bij een paar leerlingen met vragen gedropt, en daar kreeg ik wel goede reacties op.quote:Op maandag 23 maart 2020 19:16 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend heb ik voor de tweede keer elke klas een mail gestuurd met
- De planning voor de week (studieplanner hadden ze al)
- Opmerkingen over de gemaakte toets
- Nogmaals benadrukt dat ik beschikbaar ben
- Bestaande lesvideo's op YouTube vermeld
Voor de rest krijg ik wel wat mailtjes van leerlingen en doe ik op het moment veel aan ontwikkelwerk. En nog wat restjes nakijken.
Ben op dit moment niet zo te motiveren om met m'n opleiding bezig te gaan, dus ik ben benieuwd hoe dat bij m'n leerlingen is
Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid).quote:Op zondag 22 maart 2020 13:01 schreef iamredleader het volgende:
Ik heb de eerste les (afgelopen week) met een korte video uitgelegd, leerlingen hebben werk ingeleverd. Niet allemaal natuurlijk. En van het werk heb ik een analyse gemaakt waar de grootste knelpunten zitten. Dat kostte nu voor 60 ingeleverde werkjes, ongeveer 4 uur. Dat is dan inclusief het opzetten van Excel, het ritme vinden en met de nodige afleiding.
Van deze grootste knelpunten ga ik straks een filmpje van 10 minuten maken, die komt online samen met het antwoordblad voor alle vragen. Het standaard-antwoordblad heb ik wat aangevuld met algemene tips en bij sommige antwoorden ook een uitleg. Daarna is het aan de leerlingen om zelfstandig verder te gaan.
Na deze week herhaal ik dit nog eens en dan heb ik 2 paragrafen behandeld. Dan moet ik nog een goede online formatieve toets maken om te bekijken hoe de leerlingen ervoor staan. Dat moet ik nog gaan uitwerken tips dus meer dan welkom!
Goeie tip, dank je wel!quote:Op maandag 23 maart 2020 20:53 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid).
Google heeft ook Forms, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar het zal ongeveer hetzelfde werken. Kijk anders eens op https://socialmediainhetmbo.nl/.
Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.quote:Op maandag 23 maart 2020 20:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
En ik ben wel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren als je kijkt naar de genomen maatregelen. Misschien eerste tijdvak schrappen ofzo? Maar dat is toch ook niet te doen om alles in het tweede tijdvak te gooien?
Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar...quote:Op maandag 23 maart 2020 22:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.
Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.quote:Op dinsdag 24 maart 2020 07:24 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar...
Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker.quote:Op dinsdag 24 maart 2020 07:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.
Zoiets. Al zal ik er direct aan toevoegen dat ik heel blij ben dat het een beslissing is die ik niet hoef te nemen. Ik kan op dit moment niets verzinnen wat ook maar in de buurt komt van een goede oplossing.quote:Op dinsdag 24 maart 2020 09:15 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker.
Dat is een beetje al te donker gedacht. Ja, er staat een hoop op zijn kop nu, maar er zijn nog legio maatregelen te bedenken. Een extra SET-week eind augustus wellicht, het academisch jaar dan gewoon iets later laten beginnen. In het ergste geval zal er een groot percentage schoolverlaters zijn die pas een (half) jaar later aan een studie kunnen beginnen. Het is niet dat er een generatie wordt weggegooid of zo.quote:Op dinsdag 24 maart 2020 10:32 schreef la_perle_rouge het volgende:
o jongens ik ben zo boos. Met alle macht worden nu alsnog de schoolexamens gemaakt, met een voor een naar binnen, alles al klaar op tafel, 2 meter afstand, handschoenen en ontsmettingsgel.
Vanwege enkele sancties mogen bepaalde leerlingen het schoolexamens pas later maken, in de herkansingsweek, ze zijn dus hun herkansing kwijt.
Dat zijn al jaren de regels, en die worden nu strak gehanteerd. Maar ik vrees dat er helemaal geen sprake meer zal zijn van een herkansingsweek. Over een week of twee, drie is de totale lock down een feit. Ik vind dat de regels best aangepast mogen worden aan de huidige tijd, je mag in oorlogstijd wel op het beste hopen, maar bereid je ondertussen toch voor op het slechtste, is mijn motto (sinds een week of vier).
Het gaat wel om de toekomst van de leerlingen, en die toekomst staat al op een vreselijke manier op losse schroeven. Maar waar vroeger werd geloofd in God, wordt nu door mijn leidinggevenden geloofd in Den Haag, waar ze wel met een oplossing zullen komen.
Zal best, want alle examenkandidaten zitten in dit schuitje, maar cijfers die binnen zijn, zijn binnen.
Leidinggevenden die de omstandigheden in crisistijden geen reden vinden gemaakte afspraken overboord te zetten, en bij wie elk pleidooi tegen een muur van starheid opbotst, zakken voor mij als leidinggevenden door het ijs. En wat doen deze mensen op een school, waar het belang van de kinderen toch voorop moet staan?
Ik vraag mij af hoeveel docenten/scholen nu die laatste toetsen nog even wat aanpassen, om de cijfers omhoog te krikken.quote:Op dinsdag 24 maart 2020 11:57 schreef Kaneelstokje het volgende:
Oef. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze beslissing moet vinden.
Ik weet dat er enkele leerlingen zijn die hard aan het balen zijn, dat wel.
Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.quote:Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.
Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.
Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.quote:Op zaterdag 4 april 2020 14:20 schreef Ronaldussen het volgende:
Maar wat is de reden waarom men niet aan de bovenbouw wil lesgeven?
De verdeling die de secties maken wordt ook niet zonder meer overgenomen door de schoolleiding hoor, dus het kan zijn dat die alsnog een 'vrijwilliger aanwijzen'. Of mij gewoon alsnog die laatste examenklas ook in de maag splitsen.quote:Op zaterdag 4 april 2020 14:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.
Bij ons is 4 MAVO juist erg gewild. Komt ook omdat het hier de makkelijkste klassen zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.
Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.
Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
O, dat herken ik wel van mijn klasgenoten bij mijn opleiding, al is dat met deeltijd wel wat minder dan enkele jaren terug toen de voltijdopleiding deed. Het helpt ook niet mee dat de opleidingsdocenten het vmbo graag afschilderen als "lastige doelgroep waar weinig eer aan te behalen valt" En het mbo wordt zo goed als genegeerdquote:Op zaterdag 4 april 2020 15:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.
[..]
Gewoon doen.quote:Op woensdag 8 april 2020 16:36 schreef Japepk het volgende:
Ik ben dit jaar begonnen aan een deeltijd lerarenopleiding Nederlands. Ik volg nu waar mogelijk het 1e en 2e leerjaar tegelijk. Mijn oriënterende stage had ik vrijgesteld omdat ik ruime ervaring met huiswerkbegeleiding en examentraining heb. Mijn plan was om deze stage wel te lopen om een kijkje in de keuken te krijgen, en mijn latere stages dan te combineren met een baan in het onderwijs.
Door de coronacrisis is mijn stage niet doorgegaan, en net nu komt een vacature voorbij die ik niet graag zou laten liggen. Een zwangerschapsverlof vanaf begin volgend schooljaar, op een school die ik erg prettig vind.
Mijn dilemma is nu dus; ga ik solliciteren of niet? Het plannetje in mijn hoofd was om vanaf volgend jaar een baan als docent te zoeken en die verder te combineren met de opleiding. Dat is nu iets anders gelopen door omstandigheden, maar toch.
Ik gebruik het niet zo heel vaak, maar je kunt in Kahoot toch ook video en audio gebruiken? En zelfs ook open vragen en volgorde-dingen enzo.quote:Op dinsdag 14 april 2020 09:28 schreef -J-D- het volgende:
Ik overweeg om een pubquiz online te gaan organiseren. Ik ben alleen het nadenken hoe. Ik heb audiofragmenten, videofragmenten, open vragen en meerkeuzevragen.
Als ik Socrative gebruik, gaat het nakijken simpelen maar kan ik geen audio- en videofragmenten gebruiken volgens mij.
Als ik het via Teams doe en dan scherm delen richting een Powerpoint, kan ik de antwoorden laten invullen mbv Forms. Dan moet men via een tablet/iPad/computer Teams gebruiken en dan via de telefoon in Forms invullen. (of steeds alt-tab tussen PP en Forms)
Hebben jullie nog andere ideeën hoe dit makkelijk kan?
Ik heb vorige week een Popquiz via Kahoot gespeeld, ging prima.quote:Op dinsdag 14 april 2020 09:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik gebruik het niet zo heel vaak, maar je kunt in Kahoot toch ook video en audio gebruiken? En zelfs ook open vragen en volgorde-dingen enzo.
Als je via teams gewoon je scherm deelt dan blijft jouw microfoon gewoon werken toch?quote:Op dinsdag 14 april 2020 10:00 schreef -J-D- het volgende:
Enige nadeel is dat ik dan niet kan praten door de microfoon richting de deelnemers, als ik Kahoot gebruik. Het is dan een wat statisch geheel. Het is richting collega's en niet richting leerlingen. Lijkt me juist leuk als ik het geheel aan elkaar kan praten.
Of is dit wel te combineren in Kahoot?
Oh ja, dat kan. Eerst verzamelen in Teams en dan Kahoot laten starten terwijl ze ook mij horen.quote:Op dinsdag 14 april 2020 10:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je via teams gewoon je scherm deelt dan blijft jouw microfoon gewoon werken toch?
https://nos.nl/liveblog/2(...)coronapiek-heen.htmlquote:De Onderwijsraad doet een aantal voorstellen om de achterstanden weg te werken die leerlingen oplopen door de coronacrisis, schrijft het AD. De raad stelt voor om bijvoorbeeld de zomervakantie naar voren te halen en dan al in de zomer met het nieuwe schooljaar te beginnen.
Een ander voorstel is om de zomervakantie in te korten. Dat geeft leraren meer tijd om leerlingen bij te spijkeren. Een derde optie is om volgend schooljaar verlengde lesdagen in te voeren, bijvoorbeeld van 08.00 tot 16.00 uur of van 09.00 tot 17.00 uur.
De maatregelen zouden nodig kunnen zijn als de leerlingen ook na de meivakantie nog niet naar school kunnen. Over het al dan niet heropenen van de scholen beslist het kabinet hoogstwaarschijnlijk aanstaande dinsdag.
Het urgentste probleem wordt volgens de Onderwijsraad gevormd door kinderen voor wie het thuis niet veilig is en waar ondersteuning, een werkplek of laptop ontbreekt. De raad wil dat zij recht krijgen op opvang op school, net als de kinderen van ouders met cruciale beroepen.
De Onderwijsraad is een onafhankelijk adviesorgaan van de Nederlandse regering.
https://nos.nl/artikel/23(...)ie-dichtblijven.htmlquote:Als scholen ook na de meivakantie dichtblijven, moet het nieuwe schooljaar eerder beginnen om de opgelopen leerachterstanden in te halen. Dat adviseert de Onderwijsraad aan minister Slob. Ook moeten gemeenten en scholen beter letten op kinderen voor wie het thuis niet veilig is.
Slob had gevraagd om advies over hoe leerlingen van basisscholen, middelbare scholen en het mbo na de coronamaatregelen kunnen worden bijgespijkerd. Volgens de Onderwijsraad moeten scholen zich daar nu al op voorbereiden en moet de overheid ze daarbij begeleiden.
Hoogstwaarschijnlijk dinsdag maakt het kabinet bekend of scholen na de meivakantie weer open mogen. Als dat niet zo is, dan pleit de Onderwijsraad voor het naar voren halen of inkorten van de zomervakantie. "We vragen de minister om daarbij te kijken naar de belangen van kinderen, ouders en leraren", zegt voorzitter Edith Hooge tegen het AD. Ouders willen bijvoorbeeld nog op vakantie kunnen en docenten hebben zorgen over de werkdruk. "Het moet allemaal wel haalbaar zijn."
Volgens Hooge vallen de achterstanden voor de meeste leerlingen nu nog mee. "Als de leeronderbreking langer dan zes weken duurt, worden de problemen groter."
Kwetsbare leerlingen
De Onderwijsraad maakt zich vooral zorgen over kinderen voor wie het thuis niet veilig is en die geen begeleiding of een laptop hebben. Deze leerlingen moeten nu al terechtkunnen op scholen, vindt de raad, net als kinderen van ouders met cruciale beroepen.
Ook zouden er zomerscholen moeten komen voor kinderen die niet thuis kunnen leren. "Die moeten niet alleen gericht zijn op leren, maar ook op spelen, cultuur en de sociaal-emotionele ontwikkeling", zegt Hooge.
De raad vindt ook dat gemeenten en scholen beter in de gaten moeten houden hoe het met deze leerlingen gaat. En als dat niet gebeurt, dan moet minister Slob de gemeenten en scholen daarop aanspreken. Ook wordt geadviseerd om extra begeleiding voor deze leerlingen te laten geven door mensen van buiten het onderwijs, zoals zzp'ers die door de coronacrisis geen opdrachten hebben.
Intelligente opening-up
De Onderwijsraad adviseert verder om niet alle scholen in één keer weer te openen, maar om dat gefaseerd te doen. Ook moeten leerlingen worden getoetst om te kijken wat hun niveau is. De raad spreekt van een 'intelligente opening-up'.
Leraren zouden zelf het best kunnen bepalen hoe de achterstanden kunnen worden ingehaald. Wel moeten ze advies kunnen krijgen over lesmethoden, zodat ze niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. De Onderwijsraad pleit voor één loket waar scholen en leraren terechtkunnen.
Ook moet er na de heropening begeleiding komen bij het verwerken van de tijd waarin kinderen niet naar school konden. "Spreek met de leerlingen over wat ze hebben meegemaakt", aldus Hooge.
laat dit door de echte docenten doen?quote:Ongeschoolde zzp'ers in zetten wanneer geschoolde docenten op vakantie moeten.
Dan kunnen toch net zo goed de gewone scholen open?quote:als scholen dichtgaan, wel zomerscholen openen.
Ik.quote:Op donderdag 16 april 2020 21:45 schreef Haushofer het volgende:
Wie heeft ook net 100 dagen voor de klas gekeken?
Ik ben ook wel benieuwd naar de reden danquote:Op donderdag 16 april 2020 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik.
Ik weet niet of ik volgende week weer ga kijken, en dat heeft niks met de kwaliteit van het programma te maken.
Ah, ok. Had ik zelf niet zoveel last vanquote:Op donderdag 16 april 2020 23:04 schreef Janneke141 het volgende:
Ik merkte dat ik het toch redelijk slecht trok om naar een klas met les in een lokaal te kijken. Met interactie. Met contact met leerlingen.
Precies. In andere sectoren moeten nu ook alle zeilen worden bijgezet, of zitten mensen werkloos thuis met grote stress over de toekomst. Wij als docenten kunnen dan heus voor een keertje wel iets minder lang vakantie hebben. Belangrijkste is gewoon dat scholen dit goed moeten organiseren. De focus moet liggen op leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en leerlingen met achterstanden.quote:Op donderdag 16 april 2020 14:55 schreef DevilsWhore het volgende:
Ik lever liever een paar weken van mijn zomervakantie in dan van 8-4 les te geven. Ik ga er al vanuit dat mijn geboekte vakantie niet doorgaat, dus ik kan wel wat weken missenm
Met het grote verschil dat het in andere sectoren zo is dat als je doorwerkt in jouw vakantie, je jouw vakantiedagen tegoed houdt of gecompenseerd wordt en daar in het onderwijs (nog) geen sprake van is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:37 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Precies. In andere sectoren moeten nu ook alle zeilen worden bijgezet, of zitten mensen werkloos thuis met grote stress over de toekomst. Wij als docenten kunnen dan heus voor een keertje wel iets minder lang vakantie hebben. Belangrijkste is gewoon dat scholen dit goed moeten organiseren. De focus moet liggen op leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en leerlingen met achterstanden.
En verder hebben veel deskundigen terecht gezegd in de eerste weken: ga nu niet al te ambitieus van start met online onderwijs en werk jezelf niet over de kop, want dit kan wel eens een kwestie van lange adem worden, dus spaar je energie. Ik heb dat dus ook niet gedaan, ik richt me op de kernstof van mijn vak, houd het werk overzichtelijk voor mijzelf en mijn leerlingen en verder richt ik me op het welzijn van mijn mentorleelingen met wie ik veel contact heb.
En dat kan ook niet, want dan is het hele idee van 'meer les om achterstanden in te halen' meteen weer weg.quote:Op vrijdag 17 april 2020 11:15 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Met het grote verschil dat het in andere sectoren zo is dat als je doorwerkt in jouw vakantie, je jouw vakantiedagen tegoed houdt of gecompenseerd wordt en daar in het onderwijs (nog) geen sprake van is.
Als ik van een 38-urige werkweek (0.9 fte) terug ga naar 36 vind ik het ook prima.quote:Op vrijdag 17 april 2020 11:15 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Met het grote verschil dat het in andere sectoren zo is dat als je doorwerkt in jouw vakantie, je jouw vakantiedagen tegoed houdt of gecompenseerd wordt en daar in het onderwijs (nog) geen sprake van is.
Nee dat snap ikquote:Op vrijdag 17 april 2020 11:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dat kan ook niet, want dan is het hele idee van 'meer les om achterstanden in te halen' meteen weer weg.
Overigens verwacht ik ook niet dat alle zorgmedewerkers die nu tig overuren hebben staan, die allemaal gaan opnemen of zelfs maar toekomen aan het opnemen van al hun vakantiedagen. Die worden gewoon uitbetaald. Als ze dat in het onderwijs ook doen dan is er natuurlijk niet zoveel aan de hand.
Ja dat klinkt heel leuk, maar lijkt me, voor het basisonderwijs in ieder geval, praktisch onhaalbaar.quote:Op vrijdag 17 april 2020 12:04 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
Als ik van een 38-urige werkweek (0.9 fte) terug ga naar 36 vind ik het ook prima.
Nee, dat klopt. Maar dat is, althans in theorie, de keuze van de school binnen het taakbeleid. Sommige scholen zetten er op de een of andere manier wel iets tegenover, in de vorm van taakuren of op een andere manier.quote:Op vrijdag 17 april 2020 13:28 schreef Bartjebart het volgende:
Wat betreft het uitbetalen heb je zeker een punt. Al is dat in het onderwijs wel een flink punt van zorg natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij jullie zit met werkweken, maar als ik met een groep 4 dagen op kamp ga, dan krijg ik mijn 'normale' 32 uur uitbetaald, maar werk ik van 16.30 uur tot 8.00 uur vrijwillig. Dit zijn uren die bijvoorbeeld in de zorg wel 'gewoon' betaald worden.
Mwah, valt me mee dat we überhaupt nog voor de vakantie een paar lessen gevenquote:Op dinsdag 21 april 2020 20:41 schreef laiveneertiekje het volgende:
1 juni....
Dat is voor regio Noord al bijna het einde van het schooljaar.... Ik moet echt even slikken...
Het was wel te verwachten, maar ik had anders gehoopt. Ik vlieg zelf ook wat tegen de muren op, en proef bij leerlingen ook wel frustratie. En hoe je nou moet besluiten of iemand overgaat of niet.... Dat wordt nog een puzzel.quote:Op dinsdag 21 april 2020 22:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mwah, valt me mee dat we überhaupt nog voor de vakantie een paar lessen geven
Ik stem iedereen over, tenzij ze zelf in een gesprek aangeven liever te doubleren. Bekijk het maar, kinderen zijn al hard genoeg de pisang in deze ellende.quote:Op dinsdag 21 april 2020 22:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
En hoe je nou moet besluiten of iemand overgaat of niet....
Bij bespreekgevallen neem ik aan?quote:Op dinsdag 21 april 2020 22:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik stem iedereen over, tenzij ze zelf in een gesprek aangeven liever te doubleren. Bekijk het maar, kinderen zijn al hard genoeg de pisang in deze ellende.
Absoluut. Stuk voor stuk.quote:Op dinsdag 21 april 2020 22:23 schreef Tha_Bartman het volgende:
Of ga je ook bijvoorbeeld leerlingen die 8 tekorten staan over stemmen?
Ik ben al blij als ik weer wat kan gaan doen, ik word gek hier. Alles wat ik wil doen in de vakantie is toch afgelast, dus dan ga ik wel in mijn lokaal staan voor de kinderen die dat nodig hebben.quote:Op dinsdag 21 april 2020 22:42 schreef d.k. het volgende:
Mbo docent hier, ik heb voor klas 1 en 2 geen enkele hoop meer op fysiek les geven dit jaar. Klas 3 is examens en in het stuk van het mto stond vandaag ineens dat ze niet zeker weten of we wel examens af moeten willen nemen. En dat terwijl dat eerst het belangrijkste streven was. We gaan het zien.
Overigens zie ik het echt niet zitten om eerder te beginnen of meer lessen te gaan draaien, ook niet voor meer geld. En ik vrees mijn studenten ook niet...
Nul. Ik stop energie in mijn werk, en normaal krijg je ook energie terug. Nu niet of nauwelijks.quote:Op dinsdag 21 april 2020 22:54 schreef DevilsWhore het volgende:
Even wat anders, hoe zit het met jullie motivatie?
Aah, ok. Bij ons zijn 3 vd 4 toetsweken voor de bovenbouw zonder problemen afgerond (ik heb alleen bovenbouw dus daar kan ik iets over zeggen). De cijfers die er nu staan zijn wel redelijk representatief, vandaar mijn vraag. Ik kan voor mijn leerlingen prima inschatten of ze voldoen aan de eisen om door te kunnen naar 5h, 5v, 6v zonder dat ze daar echt in de problemen komen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 22:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Absoluut. Stuk voor stuk.
We hebben drie periodes, en er is er maar 1 volledig afgerond. De schoolsluiting zat halverwege de toetsweek van p2, dus die cijfers die er nu staan die zeggen niet zo veel en aan toetsen die we eventueel nog zouden kunnen afnemen in die vier weken die het schooljaar nog overhoudt wil ik niet al te veel waarde hechten.
Ik dacht al: fijn, ik ben niet de enige.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:09 schreef Haushofer het volgende:
Fijn. Meer mensen met motivatie problemen
De verschillen onderling bij de start van komend schooljaar worden echt enorm. Het probleem wordt niet de achterstand op zichzelf, maar de grote verschillen in de achterstand.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:00 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik krijg met dat online werken vooral stress van leerlingen die echt helemaal niks kunnen.
Ik geef ook voornamelijk 3vmbo les op dit moment, naast wat vragenuurtjes aan examenklassen.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:52 schreef SuperwormJim het volgende:
Bij ons duren de lessen 20 minuten. Een complete lesdag loopt daardoor tot een uur 12:30, ongeveer. Ik merk bij de leerlingen 2 ernstige knelpunten:
- Tijdens een lessituatie in een klaslokaal komen na 20 minuten (als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn) pas de vragen over de lesstof. Nu komen die vragen dus pas na de les. 's Middags, als ze huiswerk aan het maken zijn.
- De leerlingen raken het overzicht kwijt. Omdat de lessen maar 20 minuten duren, moeten ze daarna veel meer zelfstandig doen. Dat zijn ze niet gewend. Sommigen raken hierdoor zelfs in paniek.
Ter aanvulling: ik heb hier over vmbo-3.
Herkenbaar, maar ook begrijpelijk.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:13 schreef Janneke141 het volgende:
En het gebrek aan overzicht voor de leerlingen herken ik ook. Alle collega's zetten uit de beste bedoelingen zo veel mogelijk middelen in waarvan zij denken dat het de leerlingen helpt, maar dat betekent wel dat iedereen is anders doet. Uiterst verklaarbaar aangezien er geen mogelijkheid was om dit vooraf te coördineren - maar wel bijzonder onhandig voor de leerlingen.
Ik zou het wel leuk vinden als men in tweetallen mee kan doen, dus dat er ruimte is voor overleg.quote:Op dinsdag 14 april 2020 09:48 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik heb vorige week een Popquiz via Kahoot gespeeld, ging prima.
Dat is best een idee, al is het maar de vraag hoe de leerlingen daarin staan natuurlijk.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De verschillen onderling bij de start van komend schooljaar worden echt enorm. Het probleem wordt niet de achterstand op zichzelf, maar de grote verschillen in de achterstand.
Ik heb bij onze schoolleiding al een voorstel neergelegd om het nieuwe schooljaar te starten met een 80/120-rooster. 80% van de reguliere lestijd voor de leerlingen die bij zijn, 120% voor de leerlingen die achterlopen.
Ja. Ik kan op het moment niet garanderen dat ik gezond ben, en dus een risico vorm voor de leerlingen en hun omgeving. Daarnaast loop ik risico op school, waardoor ik de ziekte eventueel mee kan nemen naar huis en zodoende via mijn vriendin een heel verzorgingstehuis in gevaar breng. Dat vind ik een onverantwoord risico momenteel.quote:Op donderdag 23 april 2020 08:04 schreef laiveneertiekje het volgende:
Andere vraag. Nu zie je bij de basisschooldocenten nogal wat weerstand omdat ze bang zijn als proefkonijnen gebruikt te worden. Als wij als vo docenten nou ook 6 mei weer aan de slag hadden gemogen, hadden jullie dan twijfels gehad ivm gezondheid?
Dat zie ik mijzelf ook niet doen. Ik zit zelf in het noorden van het land, hier heeft de corona nog niet zo hard toegeslagen. Dat maakt het wel anders. En ik sta er ook wel zo in als jou denk ik, ik ga er vanuit dat ik het toch wel een keer op ga lopen. En mijn man werkt ook niet met risicogroepen, dat maakt het wel anders. Daarnaast heb ik wel vertrouwen in de onderzoeken die gedaan zijn. Ik lees ook veel wantrouwen van mensen, die schijnbaar niet geloven dat de voorlopige uitkomsten kloppen.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:07 schreef Franny_G het volgende:
Dat is inderdaad een ingewikkelde situatie, Kaneelstokje.
Het lastigste is inderdaad als je zelf tot een risicogroep hoort, of iemand in jouw huishouden, of als je, zoals jij, veel anderen kunt besmetten. Dat zijn heel legitieme redenen denk ik om bezwaar te maken.
Voor mijzelf geldt dit allemaal niet. Alhoewel mijn vriend wel in een ziekenhuis werkt, maar hij werkt niet direct met patiënten. Wij lopen dus vooral zelf risico op besmetting. Ik zou nu geen probleem hebben om weer voor de klas te gaan staan. Ik heb vanaf het begin in mijn hoofd rekening gehouden dat wij als gezin vroeg of laat wel een keer corona zullen krijgen. Want ook als de lock down nog meer versoepeld zal worden, is het virus niet meteen weg en een vaccin laat nog op zich wachten. Het is ook geen optie, zeker niet met twee jonge kinderen, om een jaar lang binnen te blijven. Dus ja, we lopen risico als we weer beginnen, maar helemaal risicovrij zit er nog een hele tijd niet in, denk ik.
Ik zie mezelf ook niet met een mondkapje op lesgeven, jullie?
Gewoon, niet.quote:Op maandag 4 mei 2020 13:53 schreef iamredleader het volgende:
Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
Nee, onze school heeft er nog geen plannen over. "Ik kan wel hele draaiboeken gaan maken, maar tegen die tijd is de situatie waarschijnlijk toch weer veranderd", zei de directeur vanmorgen nog. Gezien de lokaalgrootte kom je uit op iets van 8 leerlingen in een lokaal, dan een vast lokaal maken om het aantal bewegingen in het gebouw zo laag mogelijk te houden, vaste looproutes... dat soort dingen denk ik.quote:Op maandag 4 mei 2020 13:53 schreef iamredleader het volgende:
Volgende week start het basisonderwijs, en voor het VO staat 1 juni nog steeds als richt-datum. Heeft iemand al iets concreets staan voor 1 juni en verder? Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
https://nos.nl/artikel/23(...)f-tafel-poetsen.htmlquote:Als de middelbare scholen op 2 juni weer open gaan, moeten alle leerlingen gespreid naar school. Dat staat in een gezamenlijk protocol van onderwijsorganisaties waaronder de VO-Raad en de onderwijsbonden.
De leerlingen moeten 1,5 meter afstand houden van elkaar en van docenten. Voor de meeste scholen zal dat - vanwege de beschikbare ruimte - betekenen dat ongeveer een derde tot een kwart van de leerlingen tegelijkertijd op school kan zijn. "Om de druk op de publieke ruimte te beperken is het belangrijk dat niet alle leerlingen tegelijk naar school gaan."
In het protocol is beschreven waar de scholen en leerlingen zich aan moeten houden, als er weer fysiek les wordt gegeven. Afgesproken is dat de middelbare scholen na Pinksteren weer open gaan, mits er in de tussentijd geen grote uitbraken van het coronavirus zijn. Uiterlijk 20 mei besluit het kabinet hierover definitief.
Door de hele school en rondom het gebouw zijn vaste looproutes;
Er zijn verschillende begin- en eindtijden van de lessen;
Leerlingen blijven zoveel mogelijk in hetzelfde lokaal, de docenten wisselen van lokaal;
In elk lokaal ligt desinfectiemateriaal. Leerlingen en docenten moeten bij binnenkomst en vertrek hun eigen tafel afnemen;
De tafels staan allemaal 1,5 meter van elkaar af;
Pauzes zijn gespreid. De kantine blijft gesloten en leerlingen lunchen in hun klaslokaal. Tijdens pauzes mogen zij niet van het schoolterrein af;
Deuren van lokalen staan zoveel mogelijk open, er moet regelmatig een raam open;
Kluisjes worden niet gebruikt, jassen en tassen moeten mee het lokaal in;
Excursies en studiereizen komen te vervallen.
Het is aan de scholen zelf om de leerlingen te verdelen in groepen, en te verdelen over de dagen in de week. De voorkeur is om daarbij zoveel mogelijk met een vaste samenstelling te werken. De scholen proberen leerlingen met hetzelfde vakkenpakket zoveel mogelijk bij elkaar te zetten.
Er komt dus geen vaste, landelijke vorm voor het verdelen van de groepen. Dat kan volgens de VO-Raad niet omdat niet elke school evenveel ruimte heeft in het gebouw, en omdat de vakkenpakketten van leerlingen verschillen. Leerlingen moeten er in ieder geval van uit gaan dat ze niet alle dagen van de week les hebben.
Alleen de kern
De onderwijsorganisaties adviseren om vanaf 2 juni alleen de kern van de vakken te behandelen. Ook gym, handvaardigheid en techniek kunnen doorgaan, als er maar voldoende afstand kan worden gehouden. Scholen bepalen zelf of en op welke manier leerlingen vanuit huis ook nog les volgen. Zo wordt er naar de mogelijkheid gekeken om lessen te streamen.
Toevallig net mijn enkele van mijn sectiegenoten in een vergadering over gesproken. We staan er alle 3 negatief tegenover om weer naar school te gaan om ongeveer dezelfde redenen.quote:Op donderdag 7 mei 2020 16:58 schreef Janneke141 het volgende:
Nou jongens, zeg het maar:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)f-tafel-poetsen.html
En die zijn, als ik vragen mag?quote:Op donderdag 7 mei 2020 17:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
We staan er alle 3 negatief tegenover om weer naar school te gaan om ongeveer dezelfde redenen.
Interessant!quote:Op woensdag 6 mei 2020 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Leuk artikeltje over de discrepantie tussen CE en SE-cijfers:
https://www.scienceguide.(...)men-verdacht-maakte/
Ik begin liever gisteren dan morgen.quote:Op donderdag 7 mei 2020 17:15 schreef DevilsWhore het volgende:
Hoe wordt er verder over gedacht, de scholen weer gedeeltelijk open? Ik denk dat ik de rest van het schooljaar niet meer voor de klas sta in elk geval.
Zal hem vanavond even lezen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Leuk artikeltje over de discrepantie tussen CE en SE-cijfers:
https://www.scienceguide.(...)men-verdacht-maakte/
Risicogroepen (60 plus, longpatient, hartpatient) of in mijn geval mijn naasten zijn risicogroepen. Ik kan het niet doen zonder een heel verzorgingstehuis in gevaar te brengen.quote:
Kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Hopelijk is jullie school bereid om mee te denken.quote:Op donderdag 7 mei 2020 17:21 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Zal hem vanavond even lezen.
[..]
Risicogroepen (60 plus, longpatient, hartpatient) of in mijn geval mijn naasten zijn risicogroepen. Ik kan het niet doen zonder een heel verzorgingstehuis in gevaar te brengen.
Vandaar mijn punt in de eerste post. Het is moeilijk, want er is geen goed antwoord hierop mogelijk.quote:Op donderdag 7 mei 2020 17:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Hopelijk is jullie school bereid om mee te denken.
Van de andere kant: na de zomervakantie is de situatie misschien niet anders dan nu. Wil je dan ook thuisblijven?
Dit, ik kan niet wachten om weer te beginnen.quote:Op donderdag 7 mei 2020 17:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik begin liever gisteren dan morgen.
Klopt, en ik ben eigenlijk ook niet van plan als een of andere agent door die gang te gaan banjeren.quote:En ik vind de gedachte dat het mogelijk is om pubers de hele dag anderhalve meter uit elkaar te houden volkomen irreëel.
Zag ik jou daar nu zitten bij die bijeenkomst voor startende docenten?quote:
Nee, maar daar was ik wel bij.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:14 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Zag ik jou daar nu zitten bij die bijeenkomst voor startende docenten?
Wij gaan lesgeven in halve klassen, volgens het 'normale' rooster alleen dan met wisselende lesdagen. Vergeleken bij andere scholen (waar ik in de krant over lees) vind ik dat vrij ambitieus, maar ik ben er wel blij mee.quote:Op woensdag 20 mei 2020 09:24 schreef iamredleader het volgende:
Hoe staat het bij jullie met de plannen vanaf 1 juni?
Hoe doen ze dat met de pauzes?quote:Op woensdag 20 mei 2020 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wij gaan lesgeven in halve klassen, volgens het 'normale' rooster alleen dan met wisselende lesdagen. Vergeleken bij andere scholen (waar ik in de krant over lees) vind ik dat vrij ambitieus, maar ik ben er wel blij mee.
Alleen de voorexamenklassen krijgen nog een toetsweek, en de rest krijgt les tot zo kort voor de vakantie als enigszins kan.
Daar heb ik nog niks over gelezen, maar ik verwacht in het lokaal.quote:
Bij ons is er voor gekozen om om en om les te geven. Maandag, woensdag, vrijdag voor de ene helft van de klas. Dinsdag en donderdag de andere helft.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 09:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar heb ik nog niks over gelezen, maar ik verwacht in het lokaal.
Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 18:13 schreef Kaneelstokje het volgende:
maar ik merk wel dat de kinderen het steeds lastiger vinden.
Op wat voor manier? Op het punt gekomen dat je de kinderen echt iets moet laten zien?quote:Op zaterdag 23 mei 2020 00:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.
Of eigenlijk kom ik echt niet meer vooruit. Blij dat ik over een week, op een of andere manier, weer gewoon naar school kan.
Nee, motivatie. Ik vind mijn werk op deze manier dermate waardeloos dat ik heel erg veel moeite moet doen om in elk geval de noodzakelijke dingen nog uit te voeren.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 06:37 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Op wat voor manier? Op het punt gekomen dat je de kinderen echt iets moet laten zien?
Daar heb ik wel begrip voor.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 09:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, motivatie. Ik vind mijn werk op deze manier dermate waardeloos dat ik heel erg veel moeite moet doen om in elk geval de noodzakelijke dingen nog uit te voeren.
Ik merk het ook wel. Ik sta in dat opzicht ook wel te springen om ze in ieder geval weer te zien. Ik doe dan maar even alsof ik niet weet dat het toch niet hetzelfde zal zijn als voor die tijd.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 00:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.
Of eigenlijk kom ik echt niet meer vooruit. Blij dat ik over een week, op een of andere manier, weer gewoon naar school kan.
Is alweer een tijd geleden, maar de naam doet bij mij geen belletje rinkelen.quote:Op maandag 25 mei 2020 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Op mijn opleiding noemen ze bij een vak Pedagogiek nogal es de naam Gert Biesta. Nou heb ik zitten kijken wat voor boeken hij heeft geschreven, maar heeft iemand nog een link naar een online artikel waarin zijn gedachtengoed uiteen wordt gezet? En heeft iemand nog een mening over zijn pedagogische visie?
Ik geef dit jaar geen 'normale' les meer. Vanaf september waarschijnlijk ook nog online lesgeven.quote:Op woensdag 20 mei 2020 09:24 schreef iamredleader het volgende:
Hoe staat het bij jullie met de plannen vanaf 1 juni? En verandert er nog wat vanaf 8 juni, als de basisscholen helemaal open gaan?
Herkenbaar. Ik red geen volle dagen en een werkplek waar het rustig 30°C wordt helpt hier niet in.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 00:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.
Of eigenlijk kom ik echt niet meer vooruit. Blij dat ik over een week, op een of andere manier, weer gewoon naar school kan.
Mogelijk heb ik een artikel van/over hem, maar dan moet ik even zoeken.quote:Op maandag 25 mei 2020 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Op mijn opleiding noemen ze bij een vak Pedagogiek nogal es de naam Gert Biesta. Nou heb ik zitten kijken wat voor boeken hij heeft geschreven, maar heeft iemand nog een link naar een online artikel waarin zijn gedachtengoed uiteen wordt gezet? En heeft iemand nog een mening over zijn pedagogische visie?
Ik doe dat ook. Wel zet ik de meldingen we les even op stilte.quote:Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik heb een simkaartje gekocht en deze in een oud toestel gedaan. Ik gebruik vooral WhatsApp via web.whatsapp.com en heb het geluid op de telefoon op stil gezet. De internetpagina geeft een melding van een nieuw bericht en sluit ik 's middags af.quote:Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik heb een werktelefoon waar whatsapp op staat. Ik moet zeggen dat ik dat ding bijna nooit gebruik. Het gebeurt weleens dat ik drie dagen later op leerlingen reageer.quote:Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Nooit. Ik gebruik mijn mobiel niet voor school.quote:Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Dat herinnert me eraan dat ik een laptop moet kopen bij Coolblue. Geweldige winkel is dat!quote:Op donderdag 28 mei 2020 08:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik heb het wel gedaan, maar dan zette ik de meldingen op stil. Mijn werkmail ontvang ik ook absoluut niet meer automatisch op mijn telefoon, als mijn laptop dicht gaat moet het klaar zijn. Het mailprogramma op de laptop sluit je natuurlijk ook makkelijk weer af.
En ik was ook altijd wel duidelijk, alleen voor dringende zaken, niet voor elk wissewasje appen.
Ik deed dit nooit - tot nu. Ik heb een mentoraat in een examenklas en in deze onzekere en onduidelijke tijden wilde ik makkelijk bereikbaar zijn. Ik heb een anonieme simkaart van vijf euro bij de Appie gekocht en die gebruik ik om met leerlingen te kunnen appen, maar ik kan er niet op gebeld worden. Dat is me behoorlijk goed bevallen, maar ik denk niet dat ik dat in een normaal schooljaar ook ga doen.quote:Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Je begrijpt dat een laptop van Coolbue de verlossing had kunnen brengen?quote:Op donderdag 28 mei 2020 21:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik deed dit nooit - tot nu. Ik heb een mentoraat in een examenklas en in deze onzekere en onduidelijke tijden wilde ik makkelijk bereikbaar zijn. Ik heb een anonieme simkaart van vijf euro bij de Appie gekocht en die gebruik ik om met leerlingen te kunnen appen, maar ik kan er niet op gebeld worden. Dat is me behoorlijk goed bevallen, maar ik denk niet dat ik dat in een normaal schooljaar ook ga doen.
En in het team heb ik er wel op gehamerd dat de appgroep echt niet voor werkcommunicatie bestemd is. Ik ben er zelfs een aantal maanden uit geweest om af te dwingen dat belangrijke zaken gewoon via de mail worden gecommuniceerd en niet via een privémedium.
Mailen doe ik ook niet op mijn telefoon, ik ben vaak zat online op mijn laptop om voldoende snel te kunnen reageren.
En, nog iets uitgekomen?quote:Op maandag 1 juni 2020 14:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
Voor iedereen die deze week weer naar zijn werk mag, veel succes!
Ik mag zelf nog niet, moet eerst bij de bedrijfsarts langs voor een Corona-test.
Ik heb alle dagen gewoon gewerkt op mijn normale werkplekquote:Op maandag 1 juni 2020 14:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
Voor iedereen die deze week weer naar zijn werk mag, veel succes!
Ik mag zelf nog niet, moet eerst bij de bedrijfsarts langs voor een Corona-test.
Nooit aan beginnen Echt. Ik doe het en het is 1 bak ellende.quote:Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Waarom niet doorstuderen: master halen en de eerstegraadsbevoegdheid? Werken kun je je hele leven nog.quote:Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef soeverein het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.
Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?
In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.
Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.
Vent je eigen sterke punten uit; hoe wil je je profileren? Als die frisse wind, vers van de uni? Daarmee onderscheid je je van degenen met 5 of meer jaren ervaring.quote:Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef soeverein het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.
Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?
In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.
Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.
Omdat ik helemaal klaar ben met studeren. Ik wil juist graag werken. Heb het afgelopen halfjaar fulltime gewerkt en had daar veel meer plezier in dan in studeren. En dat was gewoon in de horeca voor minimumloon en dus niet heel uitdagend.quote:Op woensdag 10 juni 2020 17:26 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Waarom niet doorstuderen: master halen en de eerstegraadsbevoegdheid? Werken kun je je hele leven nog.
Ik heb nu een stuk of 5 sollicitaties verstuurd en kreeg vandaag de eerste afwijzing. Dit was imo een generieke email met: er waren veel kandidaten, we hebben gekozen op basis van de eisen in de vacature, relevante ervaring en motivatiebrief. U bent helaas niet uitgenodigd voor een gesprek.quote:Op woensdag 10 juni 2020 17:34 schreef Japepk het volgende:
[..]
Vent je eigen sterke punten uit; hoe wil je je profileren? Als die frisse wind, vers van de uni? Daarmee onderscheid je je van degenen met 5 of meer jaren ervaring.
Heb je al 'slechte' ervaringen gehad met je huidige profiel? Is het al weleens ergens op afgekeurd? Of heb je nog niets geprobeerd en ben je alleen maar bang dat dat gaat gebeuren?
Ik snap je redenering wel, maar je moet je tegelijkertijd denk ik wel realiseren dat als je ooit nog bovenbouw havo/vwo of zelfs hbo wil lesgeven (en zoiets lijkt me niet ondenkbaar) je je eerstegraads tijdens je aanstelling als docent moet halen. Van voormalig collega's hoorde ik altijd dat zoiets toch een zware kluif was. Zo'n traject zou ik jouw geval minimaal nog 90 ECTS duren (academische master + gedeeltelijke post-master), dat is anderhalf jaar (of met enige uitloop wat langer).quote:Op woensdag 10 juni 2020 17:38 schreef soeverein het volgende:
[..]
Omdat ik helemaal klaar ben met studeren. Ik wil juist graag werken. Heb het afgelopen halfjaar fulltime gewerkt en had daar veel meer plezier in dan in studeren. En dat was gewoon in de horeca voor minimumloon en dus niet heel uitdagend.
Ik zou doorgaan voor een eerstegraads. Zoals hierboven gezegd heb je daar je hele leven profijt van, ik kan er over meepraten.quote:Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef soeverein het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.
Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?
In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.
Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.
Mijn stage begeleider zei daarover dat je als wo'er met een minor vakinhoudelijk veel sterker bent en dat de mensen die puur de docenten opleiding hebben gevolgd pedagogisch/didactisch veel sterker zijn. Dat lijkt mij opzich logisch en waar.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:48 schreef schoonmams het volgende:
[..]
Ik zou doorgaan voor een eerstegraads. Zoals hierboven gezegd heb je daar je hele leven profijt van, ik kan er over meepraten.
Daarnaast heb je gewoon een achterstand op hbo-ers, mag ik hopen. Ik vind het bijzonder vreemd dat een wo studie met een half jaartje educatieve minor gelijkstaat aan vier (VIER!) jaar hbo met allerhande stages en dergelijke. Daar zitten studenten die van begin af aan docent wilden worden en daarvoor kozen. Te bizar dat je met een minormodule - en een minor moet je sowieso kiezen - een tweedegraads bevoegdheid kan krijgen.
Ik begreep bij mij op school dat ze dat in ieder geval lieten meewegen en hbo-ers wel voorrang hebben op andere vormen van tweedegraads docenten.
Een aantal bij ons zijn wel blijven zitten.Corona was in sommige gevallen een verzachtende omstandheid (als de thuissituatie b.v. ook problematisch was), maar lang niet altijd.quote:Op woensdag 1 juli 2020 07:11 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
Minder uitgebreid.quote:Op woensdag 1 juli 2020 07:11 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 07:54 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ergens vind ik het nog best zorgelijk. Er zijn nu echt wel leerlingen van mij doorgegaan terwijl ik denk dat ze het volgend jaar niet gaan redden op het examen(voor mijn vak).
Dat gaat volgend jaar nog heel pittig worden voor beide kanten. (niet alleen voor de examenklassen natuurlijk, ook voor de rest. Maar daar hangt nog wat minder vanaf).
Tenzij ze eigenlijk het niveau überhaupt niet hadden en eigenlijk hadden moeten afstromen van 4H naar het MBO. Dan is zo'n examenjaar eigenlijk zonde van hun tijd en van de tijd/energie de docent. Zeker aangezien er echt wel wat gerepareerd zal moeten worden komend jaar is tijd/energie kostbaar.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 08:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.
Voor hun basis had ik ze liever nog een jaar in de voorexamenklas gehad. Dit jaar is voor hun in dat opzicht prut geweest, ze hebben een vervanger gehad waarmee ze niet uit de voeten konden, en ik was net 3 weken terug van zwangerschaps/bevallingsverlof toen de boel dicht ging. De zwakke leerlingen missen gewoon teveel basis naar mijn zin. En dat trekken ze niet zomaar bij, ook niet door het examenjaar over te doen.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 08:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.
Bij ons gaat iedereen over, behalve twee leerlingen met medische problemen in overleg met ouders. Sta er volledig achter.
Solliciteer je op een vacature op het vmbo, benadruk dat je de onderlinge relatie (docent/leerling) belangrijk vindt.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 22:52 schreef Japepk het volgende:
Kom ik weer met een sollicitatievraag! Ik heb besloten om het er toch maar op te wagen al te reageren op vacatures die me aanspreken. Nu krijg je op Meesterbaan alleen vaak niet zoveel info om je motivatie eruit te laten springen. Vaak lees je niet veel meer dan dat ze een docent voor 0,4 of 0,5zoeken, tijdelijk contract met uitzicht op vast en de vermelding dat het een gezellige mavo/havo/vwo school is.
Naïeve vraag wellicht; maar wat willen ze nu precies dat ik schrijf? Ik probeer me vaak in te lezen op de website van de school. Vinden ze het tof als ik me helemaal in hun profiel probeer te vinden? Of is het feit dat ik een enthousiaste, gemotiveerde en belezen docent-in-opleiding ben genoeg?
Mwahh, je zou het zeggen. Ik denk dat het bij de helft het niet in de brief staat.quote:Op zondag 5 juli 2020 10:27 schreef Haushofer het volgende:
Is dat niet een beetje een dooddoener/open deur?
Bij verschillende instanties vragen hoeveel vrijstelling je kunt krijgen en wat voor programma je kunt volgen.quote:Op donderdag 9 juli 2020 08:58 schreef iamredleader het volgende:
Gefeliciteerd Haushofer wat is dan jouw advies over rondkijken? Waar moet je op letten?
Yep, week 1 zit erop. Ging redelijk, leerlingen (met name de brugklassen) zijn nog altijd geneigd de afstand tot de docenten te vergeten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:56 schreef laiveneertiekje het volgende:
En, al meer mensen weer begonnen? Week 1 zit er op voor mij. Morgen vanuit huis werken, want een kind met koorts. Erg frustrerend, maar we volgen de richtlijnen maar wel.
Zo was het bij ons (voortgezet onderwijs) dus vanaf de heropening tot aan de zomervakantie. Wat mij betreft grensde het aan kindermishandeling.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 23:03 schreef d.k. het volgende:
Vandaag de opstart dag. Roc heeft besloten dat studenten de gehele dag het lokaal niet uit mogen tenzij toilet. Tijdens pauze dus ook niet en dan moet er een docent bij blijven. Ik ben oprecht benieuwd 1) hoe lang dat zo blijft 2) hoeveel studenten zo werkelijk leren 3) wanneer de eerste docent gaat weigeren.
Ik voel me iig net een kippenboer met ophokplicht, de lol is er wel vanaf. En ik snap dat er dingen anders moeten en maar dit is gewoon mensen opsluiten en daar wordt niemand vrolijk van. Ons is gezegd dat dit op alle roc's zo is, geen idee of dat klopt. Sowieso heb je zo zelf amper pauze en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Hoelang is zo'n dag bij jou? Hier hetzelfde verhaal, maar er zijn geen pauzes en ze hebben lesblokken van max drie uur, uitgezonderd praktijk. Daarna moeten ze weg. Eerstejaars hebben minimaal twee blokken op school, ouderejaars minimaal een.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 23:03 schreef d.k. het volgende:
Vandaag de opstart dag. Roc heeft besloten dat studenten de gehele dag het lokaal niet uit mogen tenzij toilet. Tijdens pauze dus ook niet en dan moet er een docent bij blijven. Ik ben oprecht benieuwd 1) hoe lang dat zo blijft 2) hoeveel studenten zo werkelijk leren 3) wanneer de eerste docent gaat weigeren.
Ik voel me iig net een kippenboer met ophokplicht, de lol is er wel vanaf. En ik snap dat er dingen anders moeten en maar dit is gewoon mensen opsluiten en daar wordt niemand vrolijk van. Ons is gezegd dat dit op alle roc's zo is, geen idee of dat klopt. Sowieso heb je zo zelf amper pauze en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Paar leerlingen in quarantaine.quote:Op donderdag 3 september 2020 07:16 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de afgelopen dagen bij jullie gegaan?
Geen ervaring met deze, maar ziet er prima uit. Gebruik zelf een north face.quote:Op zondag 6 september 2020 16:26 schreef Japepk het volgende:
Ik ben naar een nieuwe schooltas aan het kijken. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar deze:
https://www.thelittlegree(...)-large-15-inch/64876
Een degelijke tas, met laptopvak en voldoende inhoud. Ik wil hem ook kunnen gebruiken voor dagtrips etc. Iemand toevallig ervaring met dit model? Of andere aanraders? Ik zoek een rugtas, met laptopvak, apart voorvak en het liefst ook 'zakjes' voor een flesje drinken oid aan de zijkanten.
Ik heb deze https://www.dakine-shop.n(...)-Rugzak-Digital-Teal. Heel blij mee. Veel vakjes, voldoende ruimte voor laptop en nog wat boeken en andere spullen.quote:Op zondag 6 september 2020 16:26 schreef Japepk het volgende:
Ik ben naar een nieuwe schooltas aan het kijken. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar deze:
https://www.thelittlegree(...)-large-15-inch/64876
Een degelijke tas, met laptopvak en voldoende inhoud. Ik wil hem ook kunnen gebruiken voor dagtrips etc. Iemand toevallig ervaring met dit model? Of andere aanraders? Ik zoek een rugtas, met laptopvak, apart voorvak en het liefst ook 'zakjes' voor een flesje drinken oid aan de zijkanten.
Totaal niet bekend met je vakgebied, maar is het “ontdekken welke redenen om te sparen er zijn en toe te passen op onderwerp x (het kopen van vuurwerk/scooter/eyeliner)” niet een redelijk begin?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 11:21 schreef iamredleader het volgende:
Hoi allemaal!
Voor mijn opleiding ben ik nu bezig met "vakdidaktiek 5: concept / context". Ik vind het maar een lastig vak. Enerzijds omdat meer dan de helft van de lessen is uitgevallen (docent is er plotsklaps mee gestopt). Anderzijds omdat ik het moeilijk vind om van een economisch concept (de drie spaarmotieven) te komen tot een SMART lesdoel, en deze in een context te plaatsen van de belevingswereld van mijn leerlingen (2-VMBO-TL).
Heeft iemand een mooie tip voor mij?
Aanpak school (van de vorige keer, zal nu wel terugkeren al mogen de examenklassen misschien naar school):quote:Op dinsdag 15 december 2020 15:42 schreef Japepk het volgende:
Nou, daar zitten we weer... Wie heeft er mooie voorbeelden van goed online onderwijs? Hoe pakt jouw school het aan? Ik vond iedereen vrij gelaten onder het nieuws. Men haalt de schouders op, we passen wel weer aan. In principe een goede instelling natuurlijk, al merk ik dat ik er zelf toch wel somber van wordt allemaal.
Ik ben jaloers.quote:
Tja, maar die zitten al bijna een jaar in de shit (mbo toch?). Ik spreek nog wel eens wat oud-leerlingen, en die geven zelf ook wel aan dat ze echt nog maar moeilijk vooruit komen, zowel letterlijk als figuurlijk.quote:Op maandag 4 januari 2021 10:28 schreef d.k. het volgende:
Ik begin morgen pas, maar hoorde net al van collega's dat de motivatie ver te zoeken was. Camera's niet aan, studenten die er gewoon niet zijn. En ik checkte even het werk van mijn examenklas voor morgen, niks gemaakt. Gewoon helemaal niemand heeft iets gedaan. Dan vraag je je wel af waarom je zelf zo hard rent en zij niks doen...
Ik heb in de afgelopen dagen gesprekken gevoerd met al mijn mentorleerlingen 3T en bij meer dan de helft kun je merken dat ze geleerd hebben van de vorige lockdown en ook echt wel een plan hebben 'om het nu anders te doen'. Of het lukt is een tweede, maar deze vorm van reflectie is in elk geval mooi om te zien.quote:Op woensdag 6 januari 2021 11:17 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik wil even melden dat ik behoorlijk trots ben op mijn vierdejaars kader leerlingen. Ze hebben wel echt stappen gemaakt qua zelfstandigheid.
Van te voren laten weten dat er thuis problemen zijn (vader met kanker, begrafenis van opa etc.) en vragen wat ze kunnen doen. Om meer oefenmateriaal vragen. Top.
Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.quote:Op woensdag 6 januari 2021 12:05 schreef laiveneertiekje het volgende:
Dat is fijn. Ik merk bij mijn A4/A5 leerlingen ook wel een andere houding nu ze weer vanuit huis werken. De examenklassen die op school zijn merk ik dat minder. Maar daar komt het ook wel heel langzaam wat opzetten.
Mijn H4 mentortoppers vroegen daar al wel om; “gaan wij nu ook gematst worden?”quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Is dat ook iets dat je probeert, als mentor?quote:Op woensdag 6 januari 2021 19:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb in de afgelopen dagen gesprekken gevoerd met al mijn mentorleerlingen 3T en bij meer dan de helft kun je merken dat ze geleerd hebben van de vorige lockdown en ook echt wel een plan hebben 'om het nu anders te doen'. Of het lukt is een tweede, maar deze vorm van reflectie is in elk geval mooi om te zien.
Dat idee hadden ze in het begin van het jaar wel. Ze weten natuurlijk wel dat de normering aangepast wordt, maar ik blijf ze erop wijzen dat dat niets helpt als je het echt niet kan.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Eerder iets dat ik ambieer, maar zelden lukt. Ik heb zelf een broertje dood aan reflecteren op papier, misschien wel omdat ik wiskundige ben. Iets wat me zelf zo tegen staat probeer ik dus zo min mogelijk als opdracht aan mijn leerlingen te geven. Maar de tijd om er echt over in gesprek te gaan ontbreekt vaak. Of geef ik mezelf niet, het is maar hoe je het bekijkt, maar het lastig praktisch uitvoerbaar. Nu kan het toevallig, en ondanks de forse tijdsinvestering was het dal wel waard.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 10:36 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Is dat ook iets dat je probeert, als mentor?
In ons PTO komt dat altijd meerdere keren per jaar terug, een reflectieopdracht. Voor veel van onze leerlingen is het te hoog gegrepen, maar de top 20% heeft er wel veel aan.
En hoeveel was dat?quote:Op maandag 25 januari 2021 19:34 schreef Ronaldussen het volgende:
Wij hebben een eenmalige tegemoetkoming gekregen. Reiskosten worden vanaf januari niet meer automatisch betaald. Je moet nu per maand aangeven op welke dagen je echt hebt gereisd.
Dat was bij ons in de periode van juni tot de zomervakantie ook zo, maar aangezien we sociaal welzijn de komende tijd toch ook echt even tot speerpunt maken hebben we overlegd met de roostermaker en kunnen we van klas 1 t/m 3 (alles wat niet diep geclusterd is) zelf de indelingen maken. Komende vrijdag gaat een onderwijsassistent de hele ochtend namen zitten klikken en dan staat alles erin.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 20:01 schreef kwakz0r het volgende:
Bij ons maakt het rooster de indeling, daar heb je als docent verder niks over in te brengen.
Het zijn vmbo'ers, maar ze zijn ook niet gek natuurlijk dus die hebben snel genoeg in de gaten dat die verdeling echt niet toevallig is. Als we dit doen, dan gaan we ook juist uitleggen waarom - maar uiteraard wel met een positieve insteek. Bedankt voor je reactie in elk geval.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 19:36 schreef Bleie het volgende:
Of het pedagogisch verantwoord is, hangt denk ik ook af van hoe je communiceert over de indeling. Oftewel, ik zou geen uitleg geven over waarom je de groep zo hebt ingedeeld, maar gewoon zeggen wat de groepen zijn. Wel een interessante overweging trouwens. Mag je de indeling nog veranderen als het niet blijkt te werken?
Is geen gek idee. Hangt denk ik ook af van de jaargang en wat er van ze verwacht wordt. Mijn tweedejaars moeten dalijk een niveau kiezen. Dus dan kan ik best zeggen: alle MAVO leerlingen in de ene groep, en alle Kader leerlingen in de andere groep. Al heb je natuurlijk altijd een grijs gebied.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.
Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.
Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?
Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Halve klassen, ma/wo/vr of di/do en de week erna andersom. De dagen dat de lln niet op school zijn maken ze opgaven die aansluiten bij de lessen die ze de dag ervoor fysiek gevolgd hebben, en iedere docent heeft ergens in een tussenuur een bereikbaarheids-halfuurtje zodat lln via Teams vragen kunnen stellen over een opgave die we niet snappen.quote:Op woensdag 24 maart 2021 11:56 schreef Japepk het volgende:
Da's fijn. Houdt dat nu dan in dat jullie volle klassen hebben? Of hebben leerlingen om de dag/week vrij?
Dat vind ik ook een lastige. Ik geef Nederlands en ik laat ze vaak in groepjes of klassikaal lezen, dat geeft zo'n heerlijke rust in de klas. Na de meivakantie gaan we starten met boekenclubjes. In groepjes van 3 of 4 gaan ze dezelfde roman lezen (voor de bovenbouwlijst) en in hun clubjes maken ze dan korte opdrachten over het boek en belangrijker, ze kletsen gewoon lekker over het boek en wat ze ervan vonden.quote:Op donderdag 15 april 2021 07:04 schreef iamredleader het volgende:
Tips en tricks welkom, trouwens. Mijn grootste hobbel is activerende didactiek: wat kan ik met groepjes doen op anderhalf meter afstand...
We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig vanquote:Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.
Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.
Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?
Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Nog steeds heel erg mee eens. Wat dat betreft ben ik eigenlijk tegen elke versoepeling zolang die ziekenhuizen nog op klappen staan. De scholen zouden toch prioriteit moeten hebben verdorie. Er is in een Europees rapport al een waarschuwing gegeven dat de achteruitgang van het Nederlandse onderwijs over een aantal jaar voor een serieuze dip/neergang van de economie gaat zorgen.quote:Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
??quote:Op dinsdag 4 mei 2021 18:37 schreef Brodderlug_Koolvoet het volgende:
Ik heb iemand gevonden die bij mij in de leer wil; hij wil net als mij goed leren handelen in allerlei goederen (niet alleen via de legitieme weg maar ook de zwarte markt is bij hem in trek - in ieder geval staat hij zijn verdiende goud niet graag af). Zal ik hem in het diepe gooien en hem eens een dag op de markt te sturen (en na afloop tel ik alles zorgvuldig) of werkt de zachte hand waarbij ik hem een paar dagen laat observeren?
Ja, ik vind het ook waardeloos. Gelukkig vanaf maandag weer gescheiden.quote:Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Ik ben helaas nog steeds hybride aan het lesgeven, maar dat komt omdat ik sommige klassen deels online (les 1), deels half-half in de klas heb (les 2). Met twee lesuren per week zie ik sommige leerlingen dus helemaal niet meer tot einde van het schooljaar. Bij de vwo-4 klas die ik halverwege het schooljaar kreeg (in februari) heb ik een proefwerk nagekeken waarbij ik grotendeels geen gezichten op mijn netvlies kreeg bij het nakijken. Een bizarre/onwerkelijke ervaring.
Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent?quote:Op zondag 2 mei 2021 19:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig van
Ik moet zo weg, maar heel in het kort de belangrijkste drie dingen:quote:Op woensdag 12 mei 2021 14:46 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent?
Voorrang is volgens mij nu nog nauwelijks te regelen (vaccineren gaat al best rap nu), maar als directie had ik het gewoon naast me neergelegd. Nu halfopen afmaken voor de veiligheid van je personeel, laat Den Haag maar blèren.quote:Op maandag 24 mei 2021 22:23 schreef el-blanchito het volgende:
Meningen over het openen van de scholen?
Zie her en der petities voorbij komen over het vaccineren van docenten; jullie mening?
Maar is het niet beter te differentiëren? Als het in jouw regio nog echt een dikke maand aan winst oplevert, dan lijkt me dat een verandering die nut heeft. Het idee dat het voor elke regio echter minstens 6 weken aan les voor een volle groep oplevert is onjuist. En juist Slob, die zelf voor de klas heeft gestaan, hoort dat te weten. Prima dat het dus weer mag, maar de verplichting vanaf 7 juni lijkt me onverstandig. Het zou een stuk beter zijn om de scholen de ruimte te geven om te handelen op basis van de eigen omstandigheden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:27 schreef Japepk het volgende:
Sorry hoor, maar ik schaam me er nu soms echt voor om docent te zijn. De vakbonden roepen weer om het hardst, die wiskundedocent bij Op1 van de week vond ik echt een aanfluiting. Toen de scholen dicht gingen werd er om het hardst geroepen dat elke dag er een te veel is. Nu kunnen ze weer open en nu 'maken we het zo maar af'. Ik vind het echt nergens op slaan, liever gisteren dan vandaag open.
In het lokaal kun je afstand houden, werken met spatschermen, ventileren. Bij ons duurt het schooljaar nog een dikke maand, ik vind dat wel de moeite. We weten nu eenmaal dat niet iedereen als eerst/versneld gevaccineerd kan worden. Politieagenten/ME'ers zijn ook niet gevaccineerd en die worden zelfs vaak fysiek belaagd. Rijinstructeurs doen ook hun werk.
Kan me er echt over opwinden. De tendens in de media is nu dat 'we' het niet willen en straks gaat het kabinet daar zijn oren weer naar laten hangen...
Goede vraag. Dit vroeg ik me vorig jaar ook al af.quote:Op maandag 7 juni 2021 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft jullie school al een beleid met betrekking tot reizen voor volgend schooljaar? En dan bedoel ik niet coronatechnisch, maar financieel.
Vorig jaar is er een wet aangenomen die er per saldo op neerkomt dat je leerlingen die niet betalen, niet mag weigeren op een studiereis. Doordat er vanwege corona een tijd lang überhaupt geen reisjes georganiseerd zijn hebben we er tot nu toe weinig van gemerkt, maar vanaf komend schooljaar wordt dit natuurlijk wel een issue.
Gaan jullie wel gewoon organiseren op de gok dat er genoeg mensen betalen? Is er een potje voor? Verandert er wat in jullie aanbod?
Kwint heeft met die wet een fout gemaakt. Ik ben er helemaal vóór dat elke leerling mee zou moeten kunnen gaan, ongeacht financiële situaties. Maar dat scholen daarvoor moeten opdraaien, dat is een denkfout van hem geweest. Want wat gaat er gebeuren (en check diverse onderwijs-Facebookgroepen maar)? Scholen schaffen massaal de reizen af. Want stel, er gaan ouders zeggen: "wij betalen niet", dan heb je dus een vet probleem. En daar willen scholen niet meer aan.quote:Op maandag 7 juni 2021 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft jullie school al een beleid met betrekking tot reizen voor volgend schooljaar? En dan bedoel ik niet coronatechnisch, maar financieel.
Vorig jaar is er een wet aangenomen die er per saldo op neerkomt dat je leerlingen die niet betalen, niet mag weigeren op een studiereis. Doordat er vanwege corona een tijd lang überhaupt geen reisjes georganiseerd zijn hebben we er tot nu toe weinig van gemerkt, maar vanaf komend schooljaar wordt dit natuurlijk wel een issue.
Gaan jullie wel gewoon organiseren op de gok dat er genoeg mensen betalen? Is er een potje voor? Verandert er wat in jullie aanbod?
Volledig met je eens, dit is een heel slecht idee dat er óf voor gaat zorgen dat de snoeischaar in de schoolreisjes gaat (iedereen gelijk, dus dan gaat er niemand) of dat er via dubieuze (en waarschijnlijk commerciële) constructies omheen gewerkt wordt. Hier wordt niemand blij van.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 18:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Kwint heeft met die wet een fout gemaakt. Ik ben er helemaal vóór dat elke leerling mee zou moeten kunnen gaan, ongeacht financiële situaties. Maar dat scholen daarvoor moeten opdraaien, dat is een denkfout van hem geweest. Want wat gaat er gebeuren (en check diverse onderwijs-Facebookgroepen maar)? Scholen schaffen massaal de reizen af. Want stel, er gaan ouders zeggen: "wij betalen niet", dan heb je dus een vet probleem. En daar willen scholen niet meer aan.
Er zijn stichtingen zoals Stichting Leergeld, of andere opties (betalen in meerdere termijnen, geldinzamelacties op school d.m.v. klusjes doen) om mogelijkheden te genereren voor ouders die het financieel moeilijk hebben. Dus die hele wet had er helemaal niet hoeven komen. Je moet alleen wél van het bestaan van die mogelijkheden af weten.
Het is eeuwig zonde dat straks alle krenten uit de pap hierdoor gaan verdwijnen. Niet alleen reizen, maar ook kampweekjes, excursies, etc. En dat het oorverdovend stil blijft in onderwijsland, vind ik vreemd.
Je zou op persoonlijke titel een reis naar [vul plaats in] kunnen organiseren, die vervolgens in de schoolvakanties plaatsvindt. Dat soort dingen... maar ja, gaan dan veel leerlingen mee, als het in hun vakanties valt? Ik vrees dat alle leuke buitenschoolse activiteiten, die zó broodnodig zijn voor de sfeer in een school en groepsvorming, geschrapt gaan worden. En over een paar jaar, komt weer een nieuwe minister, die het heeft over de verschraling van het onderwijs, waarna alles weer teruggedraaid wordt. Afwachten tot dan.... Maar Kwint, ik hoop dat hij nog eens goed nadenkt over zijn plan...quote:Op dinsdag 8 juni 2021 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
Volledig met je eens, dit is een heel slecht idee dat er óf voor gaat zorgen dat de snoeischaar in de schoolreisjes gaat (iedereen gelijk, dus dan gaat er niemand) of dat er via dubieuze (en waarschijnlijk commerciële) constructies omheen gewerkt wordt. Hier wordt niemand blij van.
Ik bedoel meer dat er eens reuring komt, dat er eens hardop gezegd wordt: "ZEG, WAAR BEN JE NU HELEMAAL MEE BEZIG?!". Dat scholen zeggen: "Wacht eens, hier zijn wij het niet mee eens!". Nu lijkt het zo van: "Praag-reis afschaffen? Kampweek in de Veluwe afschaffen? Excursie naar de Zaansche Schans afschaffen? Oh.. okee!".quote:En de oorverdovende stilte...tja. Het afgelopen jaar was men met andere dingen bezig denk ik, en geen enkele school wil de eerste zijn met het schrappen van de buitenschoolse activiteiten. Zoiets?
Dat zal waarschijnlijk de overkoepelende stichting beslissen. Zo van: komend schooljaar helemaal geen activiteiten. Gooien ze corona er nog even bij als extra reden.quote:Blijft de vraag... wat gaan we nu doen volgend jaar. Ik word geacht zo'n reisje te organiseren, volgens de voorlopige jaarplanner in oktober, en de schoolleiding kan me nog niet eens vertellen hoe we dit aan gaan pakken.
Aldus de NOS.quote:Wethouders in de steden Amsterdam,
Rotterdam en Utrecht waarschuwen dat
scholen vanwege een gebrek aan leraren
dreigen te moeten sluiten.De miljarden
die het kabinet heeft uitgetrokken om
corona-achterstanden weg te werken,gaan
volgens hen vooral naar randgemeenten.
In het AD zeggen de wethouders dat een
structurele aanpak van het tekort aan
leraren ontbreekt.Randgemeenten "kapen"
volgens de Amsterdamse bestuurder
Moorman leerkrachten weg.
De Haagse wethouder Bredemeijer spreekt
van een stille ramp.De Rotterdamse
wethouder Kasmi verwacht dat het
probleem alleen maar erger wordt.
Vraag me Dan altijd af of er iemand uit het onderwijs mee heeft gekeken.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
en dan straks waarschijnlijk klagen dat scholen geen leuke extraatjes voor leerlingen meer regelen..quote:Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
Kwint voorop, waarschijnlijk.quote:Op maandag 28 juni 2021 17:44 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
en dan straks waarschijnlijk klagen dat scholen geen leuke extraatjes voor leerlingen meer regelen..
Precies.quote:
Tekst van de motie van Kamerlid De Hoop (PvdA):quote:Op maandag 28 juni 2021 17:51 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Precies.
Ongelofelijk dat mensen niet kunnen bedenken dat dit soort wetten precies het tegenovergestelde bereiken van wat ze willen.
Ik heb in alle jaren eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een leerling niet mee kon met iets vanwege de kosten, er zijn zoveel potjes/fondsen/regelingen..
Merk op dat de voorgestelde uitzondering voor bijvoorbeeld Tweetalig Onderwijs, die ook vaak draaien op een extra bijdrage van ouders, niet is aangenomen. Dus ook daarvoor (en soortgelijk bekostigde onderwijssoorten) kan dit een wetswijziging met grote gevolgen zijn.quote:De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat hoge tot zeer hoge zogenoemd vrijwillige ouderbijdragen de schoolkeuze ernstig kunnen beperken, en daarmee de
kansengelijkheid schaden en de segregatie in ons onderwijs versterken;
van oordeel dat ook minder kapitaalkrachtige ouders hun kind moeten
kunnen sturen naar de school van hun voorkeur;
verzoekt de regering, om een limiet te stellen aan de vrijwillige
ouderbijdrage,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Hoop.
Nee joh:quote:Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
Uit het inspectierapport van een niet nader te noemen school die nogal eens het nieuws haalt wegens rechtszaken tegen de inspectie…quote:We hadden al besloten om de ouderbijdragen op een andere manier in te richten. Reden is de aankomende aanscherping van regelgeving,waardoor ouders zouden kunnen eisen dat hun kind meegaat op alle taalreizen zonder dat daarvoor een bijdrage gedaan wordt. Daardoor dreigden de taalreizen onbetaalbaar te worden. Om die reden is de ouderbijdrage per 2021 geheel afgeschaft, krijgen leerlingen een aantal dagen extra vrij en worden op die dagen de taalreizen georganiseerd waar ouders hun kind met flinke korting aan kunnen laten deelnemen. Daarmee is tevens de kritiek van inspectie op de ouderbijdragen ondervangen.
Ja, dat soort workarounds ga je dan krijgen. Zo maar wat vrije dagen toevoegen voor leerlingen kan trouwens helemaal niet, dus per saldo zullen ze die reizen in de vakantie gaan organiseren. Ik wens ze er succes mee.quote:Op maandag 5 juli 2021 16:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee joh:
[..]
Uit het inspectierapport van een niet nader te noemen school die nogal eens het nieuws haalt wegens rechtszaken tegen de inspectie…
Yup.quote:Op maandag 5 juli 2021 20:34 schreef Haushofer het volgende:
Wie nog een soap omtrent het Tjalling Koopmans college wil volgen:
https://www.omropfryslan.(...)p-leraren-stappen-op
plus vervolgberichten.
Dat School voor Persoonlijk Onderwijs (SVPO) klinkt heel mooi, maar op deze manier wordt het al ietsiepietsie minder aantrekkelijk als docent
Las vanochtend in de Leeuwarder Courant dat al 30 van de 41 docenten zijn vertrokken, en dat sommige leerlingen 16 docenten Nederlands hadden meegemaakt de afgelopen jaren. Ik vroeg me al af waarom er zoveel vacatures van het Tsjalling Koopmans op Meesterbaan stonden.quote:Op dinsdag 6 juli 2021 08:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Yup.
Volgende aflevering in de soap:
https://www.trouw.nl/onde(...)trengeling~b713f5d0/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |