abonnement Unibet Coolblue
pi_192031861
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192035359
En in Assen een leerling van het VO in thuisisolatie...
pi_192042225
Ik verwacht dat vandaag eindelijk het besluit wordt genomen om alle scholen te sluiten.

En eerlijk gezegd, hoe vervelend dit ook is voor (met name) examenleerlingen, er is altijd een oplossing mogelijk. Dan maar de zomervakantie in.
pi_192043068
Ik heb het idee dat als het kan de meeste scholen nog wat willen regelen voor examenleerlingen. eventueel in kleine groepen door
pi_192052176
En.... Alles dicht
pi_192052374
Mijn CvB had al gezegd dat we dicht gaan. Ik vraag me af hoe lang het gaat duren.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192076982
Vandaag bijeenkomst gehad met alle docenten (een enkele via videoverbinding). Digitaal lesgeven in ruwe vorm uitgewerkt. Maar vooral: samen werken, rustig blijven, dit gaat ver buiten onze controle om. Dus ook een stukje loslaten (o.a. onze toetscultuur).

Voor de komende tijd gaan we werkwijzers maken, passende opdrachten en digitale inleverboxen voor alles.
pi_192080774
Hier vandaag digitaal vergaderd en digitale lessen gemaakt. De infrastructuur is nog niet helemaal op orde... #overbelasting Overigens stimuleert dit wel op afstand lesgeven!
pi_192081860
Morgen komt er wrs nieuws over de mbo stages en examens. De paniek is groot bij de studenten. Ze moeten proeves doen, bij een bedrijf, onder toezicht en inmiddels zitten ze allemaal thuis. We halen onze deadlines voor cijfers etc niet. En het was heel onwezenlijk, zo'n lege school. Brr.
Morgen verder met de plannen om digitaal verder te gaan.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192105567
Dikke prima hier, donderdag beginnen we pas met serieus les verzorgen. We werken al anderhalf jaar met Office365 dus alles was al klaar in principe, het kwam alleen in een stroomversnelling.

Volgende week de eerste examens via videobellen afnemen, spannend!

Ik merk wel dat ik het maar saai vind, de hele dag achter de computer zitten om lesmateriaal te maken. Ik mis mijn studenten.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  dinsdag 17 maart 2020 @ 21:11:06 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192105609
Vandaag een testlesje gedraaid met een examenklas, zodat iedereen even kon uitproberen hoe het werkte. Opkomst 19 van de 27 leerlingen, viel me niks tegen. Er zit wel een hoop vertraging op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192106063
Ik heb op de ELO materiaal gezet, bij 1 klas waren we begonnen dit jaar met een digitale methode, en daar moeten ze nu van mij in werken. Helaas is daar nog niet heel veel gebeurt.

Ik zit nu in de situatie dat ik 2 van mijn 3 kinderen thuis ook aan het werk voor school moet hebben( groep 3 & 5), en daarnaast dus mijn eigen werk nog heb. Ik vind dat echt wel heel pittig, maar wil ook niet te snel de noodopvang inschakelen, plus dat ze hoesten en dus sowieso niet mogen komen.

Ik hoop toch dat het wat bijtrekt de komende dagen.
  woensdag 18 maart 2020 @ 15:10:46 #13
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192120183
Ik zie het lesgeven via Teams niet rooskleurig in.
Wat een bak ellende.

Leuk dat ze een powerpoint sturen met hoe het zou werken, maar hier klopt werkelijk waar niks van.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 19 maart 2020 @ 10:28:44 #14
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192138302
Nou, het ging beter dan verwacht.
Helaas was niet iedereen aanwezig, eens kijken hoe we dat aan gaan pakken de komende dagen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192141856
Hier worden alle lessen vanaf vandaag online gegeven. Beter laat dan nooit.

Verontrustend detail: lessen van het vorige semester die altijd worden opgenomen, mogen ook gebruikt worden.

Als we hier weinig commentaar op krijgen dan zou dat wel eens het begin van het einde kunnen zijn. Want waarom zou je een dure kracht inhuren, als je het ook met een ‘video’ afkunt?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192145048
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:28 schreef Kaneelstokje het volgende:
Nou, het ging beter dan verwacht.
Helaas was niet iedereen aanwezig, eens kijken hoe we dat aan gaan pakken de komende dagen.
Ik zie ook nog te weinig activiteit van leerlingen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik daarmee aan moet.
pi_192146766
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:01 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Ik zie ook nog te weinig activiteit van leerlingen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik daarmee aan moet.
Idem.
-
  donderdag 19 maart 2020 @ 19:47:02 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_192150000
Ik heb een account op Instagram aangemaakt, en dat bleek een schot in de roos nu Magister wankelt. Veel leerlingen stellen vragen en sturen foto's van gemaakt werk, echt heel aandoenlijk!

Ik heb contact gehad met alle ouders van mijn mentorleerlingen (en met de meeste leerlingen zelf ook), iedereen is erg zoekende naar de juiste weg. Ik schrok ervan hoeveel leerlingen niet over een laptop beschikken en compleet afhankelijk zijn van hun telefoon... Ik heb mijn lessen daarom vormgegeven d.m.v. ingesproken PowerPoints en hier een video van op YouTube gezet. Klereveel werk, maar wel voor iedereen toegankelijk.
pi_192153915
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb een account op Instagram aangemaakt, en dat bleek een schot in de roos nu Magister wankelt. Veel leerlingen stellen vragen en sturen foto's van gemaakt werk, echt heel aandoenlijk!

Ik heb contact gehad met alle ouders van mijn mentorleerlingen (en met de meeste leerlingen zelf ook), iedereen is erg zoekende naar de juiste weg. Ik schrok ervan hoeveel leerlingen niet over een laptop beschikken en compleet afhankelijk zijn van hun telefoon... Ik heb mijn lessen daarom vormgegeven d.m.v. ingesproken PowerPoints en hier een video van op YouTube gezet. Klereveel werk, maar wel voor iedereen toegankelijk.
Op mijn school kunnen leerlingen een leenlaptop krijgen, ik heb alleen nog geen idee of hier gebruik van wordt gemaakt... Mooi dat het kan in elk geval.

Ik ga volgende week wel 17 examens afnemen via videobellen, dat wordt interessant.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192201351
Nu de eerste week voorbij is zit ik mij ondertussen ook af te vragen wat ik de komende 2(of meer?) weken ga doen.

Deze week konden mijn klassen wel verder, het was herhaling van eerdere jaren, en aangezien ik nog niet iets met videolessen gedaan heb(en er ook niet, zoals ik bij andere scholen wel lees, een rooster was voor de leerlingen met videolessen), heb ik ze vooral via de mail en met links naar filmpjes met uitleg van de lesstof begeleid.

Dit gaat de komende weken lastig worden. Gaan videolessen dat oplossen? Of kan ik beter inzetten op herhaling van dingen die nog niet goed gaan? Anders zit je na deze periode eigenlijk nog met een groep die de stof niet lekker begrijpt.

Hoe kijken jullie daartegenaan?
pi_192204087
Ik heb de eerste les (afgelopen week) met een korte video uitgelegd, leerlingen hebben werk ingeleverd. Niet allemaal natuurlijk. En van het werk heb ik een analyse gemaakt waar de grootste knelpunten zitten. Dat kostte nu voor 60 ingeleverde werkjes, ongeveer 4 uur. Dat is dan inclusief het opzetten van Excel, het ritme vinden en met de nodige afleiding.

Van deze grootste knelpunten ga ik straks een filmpje van 10 minuten maken, die komt online samen met het antwoordblad voor alle vragen. Het standaard-antwoordblad heb ik wat aangevuld met algemene tips en bij sommige antwoorden ook een uitleg. Daarna is het aan de leerlingen om zelfstandig verder te gaan.

Na deze week herhaal ik dit nog eens en dan heb ik 2 paragrafen behandeld. Dan moet ik nog een goede online formatieve toets maken om te bekijken hoe de leerlingen ervoor staan. Dat moet ik nog gaan uitwerken :) tips dus meer dan welkom!
pi_192223974
Wat ik mij afvraag, hoe wordt er bij jullie scholen omgegaan met het afnemen van de schoolexamens? Uit onderzoek blijkt dat het virus wel tot 3 uur in de lucht kan blijven hangen. Hier is het plan om maximaal 8 leerlingen per lokaal te plaatsen, maar mij dunkt dat met 9 personen in een dompig lokaal niet echt optimaal is...
It's better to regret something you did than something you didn't do
pi_192224242
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 13:06 schreef Luke83 het volgende:
Wat ik mij afvraag, hoe wordt er bij jullie scholen omgegaan met het afnemen van de schoolexamens? Uit onderzoek blijkt dat het virus wel tot 3 uur in de lucht kan blijven hangen. Hier is het plan om maximaal 8 leerlingen per lokaal te plaatsen, maar mij dunkt dat met 9 personen in een dompig lokaal niet echt optimaal is...
Wij zijn vandaag begonnen, naar wat ik hoor 14 leerlingen per lokaal. Het geeft ook wat onrust onder collega's. Ik weet nog niet echt goed wat ik ervan moet denken. Ik ben sowieso wel een beetje klaar met al het nieuws en al die mensen die het beter lijken te weten.

Ik ben heel druk bezig geweest met powerpoints met uitleg. Alleen worden het wel hele grote bestanden zo.
pi_192231656
Vanochtend heb ik voor de tweede keer elke klas een mail gestuurd met

- De planning voor de week (studieplanner hadden ze al)
- Opmerkingen over de gemaakte toets
- Nogmaals benadrukt dat ik beschikbaar ben
- Bestaande lesvideo's op YouTube vermeld

Voor de rest krijg ik wel wat mailtjes van leerlingen en doe ik op het moment veel aan ontwikkelwerk. En nog wat restjes nakijken.

Ben op dit moment niet zo te motiveren om met m'n opleiding bezig te gaan, dus ik ben benieuwd hoe dat bij m'n leerlingen is :P
-
  maandag 23 maart 2020 @ 19:21:12 #25
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_192231766
Tot 1juni de scholen dicht?

Ik moet zeggen dat ik dat lastig vind hoor!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_192231827
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:21 schreef hierissieweer het volgende:
Tot 1juni de scholen dicht?

Ik moet zeggen dat ik dat lastig vind hoor!
Daar komt nog bericht over.
pi_192233974
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:16 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend heb ik voor de tweede keer elke klas een mail gestuurd met

- De planning voor de week (studieplanner hadden ze al)
- Opmerkingen over de gemaakte toets
- Nogmaals benadrukt dat ik beschikbaar ben
- Bestaande lesvideo's op YouTube vermeld

Voor de rest krijg ik wel wat mailtjes van leerlingen en doe ik op het moment veel aan ontwikkelwerk. En nog wat restjes nakijken.

Ben op dit moment niet zo te motiveren om met m'n opleiding bezig te gaan, dus ik ben benieuwd hoe dat bij m'n leerlingen is :P
ik had ongeveer de helft per jaar die vandaag in It's Learning zijn geweest. Mailtjes met vragen beginnen ook te lopen. Eerst even de powerpoint bij een paar leerlingen met vragen gedropt, en daar kreeg ik wel goede reacties op.

Morgen dus maar weer verder daarmee.

En ik ben wel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren als je kijkt naar de genomen maatregelen. Misschien eerste tijdvak schrappen ofzo? Maar dat is toch ook niet te doen om alles in het tweede tijdvak te gooien?
pi_192234176
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 13:01 schreef iamredleader het volgende:
Ik heb de eerste les (afgelopen week) met een korte video uitgelegd, leerlingen hebben werk ingeleverd. Niet allemaal natuurlijk. En van het werk heb ik een analyse gemaakt waar de grootste knelpunten zitten. Dat kostte nu voor 60 ingeleverde werkjes, ongeveer 4 uur. Dat is dan inclusief het opzetten van Excel, het ritme vinden en met de nodige afleiding.

Van deze grootste knelpunten ga ik straks een filmpje van 10 minuten maken, die komt online samen met het antwoordblad voor alle vragen. Het standaard-antwoordblad heb ik wat aangevuld met algemene tips en bij sommige antwoorden ook een uitleg. Daarna is het aan de leerlingen om zelfstandig verder te gaan.

Na deze week herhaal ik dit nog eens en dan heb ik 2 paragrafen behandeld. Dan moet ik nog een goede online formatieve toets maken om te bekijken hoe de leerlingen ervoor staan. Dat moet ik nog gaan uitwerken :) tips dus meer dan welkom!
Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ;)), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid). ;)

Google heeft ook Forms, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar het zal ongeveer hetzelfde werken. Kijk anders eens op https://socialmediainhetmbo.nl/.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192234297
quote:
3s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:53 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ;)), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid). ;)

Google heeft ook Forms, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar het zal ongeveer hetzelfde werken. Kijk anders eens op https://socialmediainhetmbo.nl/.
Goeie tip, dank je wel!
Heb nu ook wat gepield in goformative, ook mooi om mee te werken.
Allemaal handig "oefenmateriaal" voor later... alleen vrees ik dat mijn studie op dit moment helemaal eraan ten onder gaat ;( en stage is ook alleen nog online, dus ik ben wel benieuwd hoe het opleidingsinstituut met deze nieuwe werkelijkheid om zal gaan.
pi_192235659
Morgen duidelijkheid over de examens.
pi_192236658
Nou, de quiz staat in Google Forms, ben benieuwd hoe het zal lopen.
Nu bedtijd, want een driedubbele baan (thuis-onderwijs aan een 11 en een bijna-8 jarige, student én stagiaire, plus huisvader) hakt er wel in :P
  maandag 23 maart 2020 @ 22:51:29 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192236881
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:44 schreef laiveneertiekje het volgende:

En ik ben wel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren als je kijkt naar de genomen maatregelen. Misschien eerste tijdvak schrappen ofzo? Maar dat is toch ook niet te doen om alles in het tweede tijdvak te gooien?
Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192240454
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 22:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.
Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar... :{
  dinsdag 24 maart 2020 @ 07:55:59 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192240758
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:24 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar... :{
Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192241859
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.
Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker. :')
  dinsdag 24 maart 2020 @ 09:17:17 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192241893
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:15 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker. :')
Zoiets. Al zal ik er direct aan toevoegen dat ik heel blij ben dat het een beslissing is die ik niet hoef te nemen. Ik kan op dit moment niets verzinnen wat ook maar in de buurt komt van een goede oplossing.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192243109
o jongens ik ben zo boos. Met alle macht worden nu alsnog de schoolexamens gemaakt, met een voor een naar binnen, alles al klaar op tafel, 2 meter afstand, handschoenen en ontsmettingsgel.
Vanwege enkele sancties mogen bepaalde leerlingen het schoolexamens pas later maken, in de herkansingsweek, ze zijn dus hun herkansing kwijt.
Dat zijn al jaren de regels, en die worden nu strak gehanteerd. Maar ik vrees dat er helemaal geen sprake meer zal zijn van een herkansingsweek. Over een week of twee, drie is de totale lock down een feit. Ik vind dat de regels best aangepast mogen worden aan de huidige tijd, je mag in oorlogstijd wel op het beste hopen, maar bereid je ondertussen toch voor op het slechtste, is mijn motto (sinds een week of vier).

Het gaat wel om de toekomst van de leerlingen, en die toekomst staat al op een vreselijke manier op losse schroeven. Maar waar vroeger werd geloofd in God, wordt nu door mijn leidinggevenden geloofd in Den Haag, waar ze wel met een oplossing zullen komen.
Zal best, want alle examenkandidaten zitten in dit schuitje, maar cijfers die binnen zijn, zijn binnen.

Leidinggevenden die de omstandigheden in crisistijden geen reden vinden gemaakte afspraken overboord te zetten, en bij wie elk pleidooi tegen een muur van starheid opbotst, zakken voor mij als leidinggevenden door het ijs. En wat doen deze mensen op een school, waar het belang van de kinderen toch voorop moet staan?
  dinsdag 24 maart 2020 @ 11:20:53 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192243943
Bespaar je de moeite. De CSE's gaan niet door.

De heersende tendens in de groepsapp van mijn 4T-klas is 'jammer'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192243976
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 10:32 schreef la_perle_rouge het volgende:
o jongens ik ben zo boos. Met alle macht worden nu alsnog de schoolexamens gemaakt, met een voor een naar binnen, alles al klaar op tafel, 2 meter afstand, handschoenen en ontsmettingsgel.
Vanwege enkele sancties mogen bepaalde leerlingen het schoolexamens pas later maken, in de herkansingsweek, ze zijn dus hun herkansing kwijt.
Dat zijn al jaren de regels, en die worden nu strak gehanteerd. Maar ik vrees dat er helemaal geen sprake meer zal zijn van een herkansingsweek. Over een week of twee, drie is de totale lock down een feit. Ik vind dat de regels best aangepast mogen worden aan de huidige tijd, je mag in oorlogstijd wel op het beste hopen, maar bereid je ondertussen toch voor op het slechtste, is mijn motto (sinds een week of vier).

Het gaat wel om de toekomst van de leerlingen, en die toekomst staat al op een vreselijke manier op losse schroeven. Maar waar vroeger werd geloofd in God, wordt nu door mijn leidinggevenden geloofd in Den Haag, waar ze wel met een oplossing zullen komen.
Zal best, want alle examenkandidaten zitten in dit schuitje, maar cijfers die binnen zijn, zijn binnen.

Leidinggevenden die de omstandigheden in crisistijden geen reden vinden gemaakte afspraken overboord te zetten, en bij wie elk pleidooi tegen een muur van starheid opbotst, zakken voor mij als leidinggevenden door het ijs. En wat doen deze mensen op een school, waar het belang van de kinderen toch voorop moet staan?
Dat is een beetje al te donker gedacht. Ja, er staat een hoop op zijn kop nu, maar er zijn nog legio maatregelen te bedenken. Een extra SET-week eind augustus wellicht, het academisch jaar dan gewoon iets later laten beginnen. In het ergste geval zal er een groot percentage schoolverlaters zijn die pas een (half) jaar later aan een studie kunnen beginnen. Het is niet dat er een generatie wordt weggegooid of zo.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 24 maart 2020 @ 11:57:28 #40
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192244668
Oef. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze beslissing moet vinden.
Ik weet dat er enkele leerlingen zijn die hard aan het balen zijn, dat wel.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192253243
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 11:57 schreef Kaneelstokje het volgende:
Oef. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze beslissing moet vinden.
Ik weet dat er enkele leerlingen zijn die hard aan het balen zijn, dat wel.
Ik vraag mij af hoeveel docenten/scholen nu die laatste toetsen nog even wat aanpassen, om de cijfers omhoog te krikken.

Ik had vorig jaar een mentorleerling die gezakt is. Is voor de zekerheid dit jaar een aantal vakken een niveau lager gaan doen, en nu is ze "gewoon" geslaagd.
  vrijdag 3 april 2020 @ 22:58:20 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192439249
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192447051
Lijkt mij geen onredelijke verwachting. Maar wat is de reden waarom men niet aan de bovenbouw wil lesgeven?

Ik werk (helaas) nog niet in het onderwijs (hopelijk komt daar komend schooljaar verandering in), dus heb ook niet echt een idee wat de normale gang van zaken is, maar dit komt nogal vreemd op mij over. Zeker een examenklas heeft behoefte aan continuïteit, aan iemand die de weet hoe het op de school en met examens werkt etc. Dat laat je toch niet over aan een nieuw iemand die eerst de weg in de school zelf nog moet vinden? Lijkt me ook niet in het belang van de school zelf...

Of misschien ben ik zelf nog te naïef en te idealistisch op dit vlak...
pi_192447332
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. ;) Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:49:44 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192448168
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:20 schreef Ronaldussen het volgende:
Maar wat is de reden waarom men niet aan de bovenbouw wil lesgeven?
Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. ;) Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.
De verdeling die de secties maken wordt ook niet zonder meer overgenomen door de schoolleiding hoor, dus het kan zijn dat die alsnog een 'vrijwilliger aanwijzen'. Of mij gewoon alsnog die laatste examenklas ook in de maag splitsen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 4 april 2020 @ 16:53:34 #46
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192449051
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Bij ons is 4 MAVO juist erg gewild. Komt ook omdat het hier de makkelijkste klassen zijn.
Het fenomeen dat de moeilijkste klassen (3-4 Basis) in de maag van nieuwe docenten worden gesplitst vind ik erg bijzonder. Heb ik al eens eerder aangegeven bij enkele betrokken docenten en de teamleider. Werd me niet in dank afgenomen. Zij hebben het gevoel dat ze hun tol betaald hebben met die klassen, en willen nu meer eenvoudige klassen.

Liggen natuurlijk zat zaken aan de basis waarom juist deze klassen zo moeilijk lopen, maar die ga je niet zo snel veranderen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192449601
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.
[..]
O, dat herken ik wel van mijn klasgenoten bij mijn opleiding, al is dat met deeltijd wel wat minder dan enkele jaren terug toen de voltijdopleiding deed. Het helpt ook niet mee dat de opleidingsdocenten het vmbo graag afschilderen als "lastige doelgroep waar weinig eer aan te behalen valt" :{ En het mbo wordt zo goed als genegeerd :X

Ik hoop voor je dat niet jij of een nieuweling, maar een van je sectiegenoten alsnog die examenklas krijgt...
pi_192485550
Ik snap juist nooit dat mensen zo graag havo/vwo willen doen, ik vond vmbo basis heerlijk: hetzelfde voor mbo. Nou moet ik zeggen dat ik mijn niveau 4 klassen niet wil missen ter afwisseling, maar ik vind mijn niveau 2-ers geniaal.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192490033
Ligt er ook aan hoe je in je vak staat. Ik heb erg leuk contact met m'n havo-leerlingen, maar inhoudelijk haal ik er niet zoveel uit. Ik heb ook erg leuk contact met m'n gymnasiumleerlingen, herken mezelf meer in hen qua nieuwsgierigheid en ze stellen vragen waar ik zelf ook nog wel es wat van leer :P

Ik heb in de context van een Maatje op Maat project ook ooit es 3 maanden lang mbo-niveau 2 klassen rekenen gegeven. Leuk doch intens contact, maar ik vond het erg moeilijk om op hun niveau af te dalen: de uitdaging zat em dus 100% in didactiek. Dat ze de lessen desondanks wel waardeerden vond ik dan wel weer leuk :P Bij lagere niveaus zijn leerlingen in mijn ervaring i.h.a.wel wat transparanter en eerlijker. Je weet sneller wat je eraan hebt.

En ondertussen heb ik ook echt een beetje verstand van didactiek :7
-
pi_192516333
Ik ben dit jaar begonnen aan een deeltijd lerarenopleiding Nederlands. Ik volg nu waar mogelijk het 1e en 2e leerjaar tegelijk. Mijn oriënterende stage had ik vrijgesteld omdat ik ruime ervaring met huiswerkbegeleiding en examentraining heb. Mijn plan was om deze stage wel te lopen om een kijkje in de keuken te krijgen, en mijn latere stages dan te combineren met een baan in het onderwijs.

Door de coronacrisis is mijn stage niet doorgegaan, en net nu komt een vacature voorbij die ik niet graag zou laten liggen. Een zwangerschapsverlof vanaf begin volgend schooljaar, op een school die ik erg prettig vind.

Mijn dilemma is nu dus; ga ik solliciteren of niet? Het plannetje in mijn hoofd was om vanaf volgend jaar een baan als docent te zoeken en die verder te combineren met de opleiding. Dat is nu iets anders gelopen door omstandigheden, maar toch.
't Echte en 't ware!
pi_192516405
De ervaring leert dat opleiding plus normale baan (dus geen stage) een pittige combinatie is. Het is niet onmogelijk, maar je moet er rekening mee houden dat je dan heel veel moet doen en het zwaar zal zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_192522033
Dat is inherent aan een deeltijdopleiding. Opleiding + stage naast je huidige baan (in een andere sector) is ook behoorlijk zwaar. Wanneer je je werk kunt inzetten als stage zal dat waarschijnlijk iets verlichting brengen immers, je gewone lessen kun je voor je stageopdrachten gebruiken etc.

Ik weet alleen niet of het verstandig is om zonder enige (stage)ervaring gelijk een baan als docent aan te nemen. Je moet er dan wel gelijk staan, zonder de begeleiding die je krijgt bij een stage. Die begeleiding en de kans om te kijken hoe andere docenten lesgeven (en met de leerlingen omgaan), vond ik wel erg waardevol.
pi_192523066
Heeft iemand nog goede tips, do's en don'ts etc voor online lessen geven? Of linkjes naar leuke en inhoudelijke video's/documenten hierover?
-
pi_192558421
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 16:36 schreef Japepk het volgende:
Ik ben dit jaar begonnen aan een deeltijd lerarenopleiding Nederlands. Ik volg nu waar mogelijk het 1e en 2e leerjaar tegelijk. Mijn oriënterende stage had ik vrijgesteld omdat ik ruime ervaring met huiswerkbegeleiding en examentraining heb. Mijn plan was om deze stage wel te lopen om een kijkje in de keuken te krijgen, en mijn latere stages dan te combineren met een baan in het onderwijs.

Door de coronacrisis is mijn stage niet doorgegaan, en net nu komt een vacature voorbij die ik niet graag zou laten liggen. Een zwangerschapsverlof vanaf begin volgend schooljaar, op een school die ik erg prettig vind.

Mijn dilemma is nu dus; ga ik solliciteren of niet? Het plannetje in mijn hoofd was om vanaf volgend jaar een baan als docent te zoeken en die verder te combineren met de opleiding. Dat is nu iets anders gelopen door omstandigheden, maar toch.
Gewoon doen.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192599545
Volgt iemand hier een 2e graads opleiding Aardrijkskunde of Engels aan Windesheim ? Familielid wil graag dit gaan studeren maar door gebrek aan open dag (komt wel iets online, maar als dat net zo slecht is als Hanze ..) geen of weinig info.
pi_192608711
Ik overweeg om een pubquiz online te gaan organiseren. Ik ben alleen het nadenken hoe. Ik heb audiofragmenten, videofragmenten, open vragen en meerkeuzevragen.
Als ik Socrative gebruik, gaat het nakijken simpelen maar kan ik geen audio- en videofragmenten gebruiken volgens mij.
Als ik het via Teams doe en dan scherm delen richting een Powerpoint, kan ik de antwoorden laten invullen mbv Forms. Dan moet men via een tablet/iPad/computer Teams gebruiken en dan via de telefoon in Forms invullen. (of steeds alt-tab tussen PP en Forms)

Hebben jullie nog andere ideeën hoe dit makkelijk kan?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 14 april 2020 @ 09:34:47 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192608784
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 09:28 schreef -J-D- het volgende:
Ik overweeg om een pubquiz online te gaan organiseren. Ik ben alleen het nadenken hoe. Ik heb audiofragmenten, videofragmenten, open vragen en meerkeuzevragen.
Als ik Socrative gebruik, gaat het nakijken simpelen maar kan ik geen audio- en videofragmenten gebruiken volgens mij.
Als ik het via Teams doe en dan scherm delen richting een Powerpoint, kan ik de antwoorden laten invullen mbv Forms. Dan moet men via een tablet/iPad/computer Teams gebruiken en dan via de telefoon in Forms invullen. (of steeds alt-tab tussen PP en Forms)

Hebben jullie nog andere ideeën hoe dit makkelijk kan?
Ik gebruik het niet zo heel vaak, maar je kunt in Kahoot toch ook video en audio gebruiken? En zelfs ook open vragen en volgorde-dingen enzo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192608959
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 09:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik gebruik het niet zo heel vaak, maar je kunt in Kahoot toch ook video en audio gebruiken? En zelfs ook open vragen en volgorde-dingen enzo.
Ik heb vorige week een Popquiz via Kahoot gespeeld, ging prima.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_192608985
Kijk, dat klinkt goed. Dank beide! Ik ga er mee aan de slag.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_192609126
Enige nadeel is dat ik dan niet kan praten door de microfoon richting de deelnemers, als ik Kahoot gebruik. Het is dan een wat statisch geheel. Het is richting collega's en niet richting leerlingen. Lijkt me juist leuk als ik het geheel aan elkaar kan praten.
Of is dit wel te combineren in Kahoot?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 14 april 2020 @ 10:02:52 #61
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192609162
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 10:00 schreef -J-D- het volgende:
Enige nadeel is dat ik dan niet kan praten door de microfoon richting de deelnemers, als ik Kahoot gebruik. Het is dan een wat statisch geheel. Het is richting collega's en niet richting leerlingen. Lijkt me juist leuk als ik het geheel aan elkaar kan praten.
Of is dit wel te combineren in Kahoot?
Als je via teams gewoon je scherm deelt dan blijft jouw microfoon gewoon werken toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192611052
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 10:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je via teams gewoon je scherm deelt dan blijft jouw microfoon gewoon werken toch?
Oh ja, dat kan. Eerst verzamelen in Teams en dan Kahoot laten starten terwijl ze ook mij horen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 16 april 2020 @ 07:22:00 #63
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192643057
quote:
De Onderwijsraad doet een aantal voorstellen om de achterstanden weg te werken die leerlingen oplopen door de coronacrisis, schrijft het AD. De raad stelt voor om bijvoorbeeld de zomervakantie naar voren te halen en dan al in de zomer met het nieuwe schooljaar te beginnen.

Een ander voorstel is om de zomervakantie in te korten. Dat geeft leraren meer tijd om leerlingen bij te spijkeren. Een derde optie is om volgend schooljaar verlengde lesdagen in te voeren, bijvoorbeeld van 08.00 tot 16.00 uur of van 09.00 tot 17.00 uur.

De maatregelen zouden nodig kunnen zijn als de leerlingen ook na de meivakantie nog niet naar school kunnen. Over het al dan niet heropenen van de scholen beslist het kabinet hoogstwaarschijnlijk aanstaande dinsdag.

Het urgentste probleem wordt volgens de Onderwijsraad gevormd door kinderen voor wie het thuis niet veilig is en waar ondersteuning, een werkplek of laptop ontbreekt. De raad wil dat zij recht krijgen op opvang op school, net als de kinderen van ouders met cruciale beroepen.

De Onderwijsraad is een onafhankelijk adviesorgaan van de Nederlandse regering.
https://nos.nl/liveblog/2(...)coronapiek-heen.html

Vooral lesdagen van 8:00 tot 16:00 lijken me heerlijk. Lekker in het negende of tiende lesuur nog even wat wiskunde-achterstanden inhalen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192643159
Wat een bijzonder onzinnig idee :o
Ik werk al weken meer dan normaal, probeer ook nog thuis twee kinderen les te geven en dan zou ik nu geen vakantie hebben? Sorry hoor, maar dan ligt tegen de herfstvakantie iedereen om. En als er werkelijk een grote achterstand is, dan is een jaar overdoen nog een beter idee. Want inderdaad rekenen of burgerschap geven van 16 tot 17 uur zet ook geen zoden aan de dijk.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_192643541
Wij hadden dit jaar een rooster van 8.10 tot (I kid you not, in sommige extreme gevallen) 17.15 (en wiskunde D ging soms zelfs tot 18.15).

Vooral die laatste lessen waren goud waard.
-
pi_192643659
Ik zie overal haken en ogen aan. Fijn dat zulk soort dingen ook weer de wereld ingeslingerd worden zonder dat er al iets duidelijk is over versoepeling..
Tuurlijk moeten we na gaan denken hoe het een en ander gaat lopen, maar ik word zelf best gestresst van dit soort "proefballonnetjes" en hoe iedereen op social media daar dan weer overheen valt.
  donderdag 16 april 2020 @ 08:40:56 #67
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192643664
Wij van 8:20 tot en met 16:25.
Dit was helemaal lekker als je een blokuur had het 8ste en 9de op vrijdag.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192644007
quote:
Als scholen ook na de meivakantie dichtblijven, moet het nieuwe schooljaar eerder beginnen om de opgelopen leerachterstanden in te halen. Dat adviseert de Onderwijsraad aan minister Slob. Ook moeten gemeenten en scholen beter letten op kinderen voor wie het thuis niet veilig is.

Slob had gevraagd om advies over hoe leerlingen van basisscholen, middelbare scholen en het mbo na de coronamaatregelen kunnen worden bijgespijkerd. Volgens de Onderwijsraad moeten scholen zich daar nu al op voorbereiden en moet de overheid ze daarbij begeleiden.

Hoogstwaarschijnlijk dinsdag maakt het kabinet bekend of scholen na de meivakantie weer open mogen. Als dat niet zo is, dan pleit de Onderwijsraad voor het naar voren halen of inkorten van de zomervakantie. "We vragen de minister om daarbij te kijken naar de belangen van kinderen, ouders en leraren", zegt voorzitter Edith Hooge tegen het AD. Ouders willen bijvoorbeeld nog op vakantie kunnen en docenten hebben zorgen over de werkdruk. "Het moet allemaal wel haalbaar zijn."

Volgens Hooge vallen de achterstanden voor de meeste leerlingen nu nog mee. "Als de leeronderbreking langer dan zes weken duurt, worden de problemen groter."

Kwetsbare leerlingen
De Onderwijsraad maakt zich vooral zorgen over kinderen voor wie het thuis niet veilig is en die geen begeleiding of een laptop hebben. Deze leerlingen moeten nu al terechtkunnen op scholen, vindt de raad, net als kinderen van ouders met cruciale beroepen.

Ook zouden er zomerscholen moeten komen voor kinderen die niet thuis kunnen leren. "Die moeten niet alleen gericht zijn op leren, maar ook op spelen, cultuur en de sociaal-emotionele ontwikkeling", zegt Hooge.

De raad vindt ook dat gemeenten en scholen beter in de gaten moeten houden hoe het met deze leerlingen gaat. En als dat niet gebeurt, dan moet minister Slob de gemeenten en scholen daarop aanspreken. Ook wordt geadviseerd om extra begeleiding voor deze leerlingen te laten geven door mensen van buiten het onderwijs, zoals zzp'ers die door de coronacrisis geen opdrachten hebben.

Intelligente opening-up
De Onderwijsraad adviseert verder om niet alle scholen in één keer weer te openen, maar om dat gefaseerd te doen. Ook moeten leerlingen worden getoetst om te kijken wat hun niveau is. De raad spreekt van een 'intelligente opening-up'.

Leraren zouden zelf het best kunnen bepalen hoe de achterstanden kunnen worden ingehaald. Wel moeten ze advies kunnen krijgen over lesmethoden, zodat ze niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. De Onderwijsraad pleit voor één loket waar scholen en leraren terechtkunnen.

Ook moet er na de heropening begeleiding komen bij het verwerken van de tijd waarin kinderen niet naar school konden. "Spreek met de leerlingen over wat ze hebben meegemaakt", aldus Hooge.

https://nos.nl/artikel/23(...)ie-dichtblijven.html

8 weken vakantie is het advies van de onderwijsraad dus.
Goed voorstel, ik voorzie alleen wel problemen met de volgende 2 punten:
quote:
Ongeschoolde zzp'ers in zetten wanneer geschoolde docenten op vakantie moeten.
laat dit door de echte docenten doen?
quote:
als scholen dichtgaan, wel zomerscholen openen.
Dan kunnen toch net zo goed de gewone scholen open?
pi_192644338
https://www.onderwijsraad(...)41GbnnHv4jUZa4S_yoac

Hier trouwens het adviesrapport.
Ik heb het snel gescand, maar die 8 weken zomervakantie zie ik er niet in staan hoor.
pi_192649297
Ik lever liever een paar weken van mijn zomervakantie in dan van 8-4 les te geven. Ik ga er al vanuit dat mijn geboekte vakantie niet doorgaat, dus ik kan wel wat weken missenm
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192656156
Wie heeft ook net 100 dagen voor de klas gekeken? :P
-
  donderdag 16 april 2020 @ 21:47:47 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192656192
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 21:45 schreef Haushofer het volgende:
Wie heeft ook net 100 dagen voor de klas gekeken? :P
Ik.

Ik weet niet of ik volgende week weer ga kijken, en dat heeft niks met de kwaliteit van het programma te maken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Janneke141 op 16-04-2020 22:11:46 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192656606
Waar dan wel mee?

Ik heb ook gekeken. Herkende het gevoel van de heren helemaal van mijn eerste stagedagen; kennismaken met de docenten, eerste keer voor de klas staan etc.
pi_192656840
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik.

Ik weet niet of ik volgende week weer ga kijken, en dat heeft niks met de kwaliteit van het programma te maken.
Ik ben ook wel benieuwd naar de reden dan :P
-
  donderdag 16 april 2020 @ 23:04:23 #75
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192656972
Ik merkte dat ik het toch redelijk slecht trok om naar een klas met les in een lokaal te kijken. Met interactie. Met contact met leerlingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192660253
Ah, dat snap ik wel ja. Ik mis die interactie ook wel, nu ik dit jaar geen stage loop.
pi_192661717
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 23:04 schreef Janneke141 het volgende:
Ik merkte dat ik het toch redelijk slecht trok om naar een klas met les in een lokaal te kijken. Met interactie. Met contact met leerlingen.
Ah, ok. Had ik zelf niet zoveel last van :P
-
pi_192661782
Ik gebruik LessonUp, kan ik mooi wat vragen in zetten ook, en nog wat inhoudelijks. Is ook niet zo kinderlijk opgezet als Kahoot dus met een beetje geluk word je nog serieus genomen ook. Ik plan gewoon volgens het rooster een vol uur in en verplicht aanwezigheid. Ik praat ze door de les heen, en ze kunnen een un-mute aanvragen om vragen te stellen. Werkt op zich best goed, door die vragen tussen de lessen door krijg ik aardig mee of de kwartjes zijn gevallen.

Mijn contract bij de huidige school loopt toch af, ik denk dat ik maar eens een jaartje wat anders ga doen als ik zo die plannen bekijk. Ik heb nog een andere baan van (eveneens) ~20 uur, die kan ik waarschijnlijk wel opschalen. De groeten. :W

Met wat de onderwijsraad uitkraamt acht ik de kans veel te groot dat ik er zelf aan onderdoor ga.

[ Bericht 7% gewijzigd door BlackLining op 17-04-2020 10:26:15 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_192662188
quote:
3s.gif Op donderdag 16 april 2020 14:55 schreef DevilsWhore het volgende:
Ik lever liever een paar weken van mijn zomervakantie in dan van 8-4 les te geven. Ik ga er al vanuit dat mijn geboekte vakantie niet doorgaat, dus ik kan wel wat weken missenm
Precies. In andere sectoren moeten nu ook alle zeilen worden bijgezet, of zitten mensen werkloos thuis met grote stress over de toekomst. Wij als docenten kunnen dan heus voor een keertje wel iets minder lang vakantie hebben. Belangrijkste is gewoon dat scholen dit goed moeten organiseren. De focus moet liggen op leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en leerlingen met achterstanden.

En verder hebben veel deskundigen terecht gezegd in de eerste weken: ga nu niet al te ambitieus van start met online onderwijs en werk jezelf niet over de kop, want dit kan wel eens een kwestie van lange adem worden, dus spaar je energie. Ik heb dat dus ook niet gedaan, ik richt me op de kernstof van mijn vak, houd het werk overzichtelijk voor mijzelf en mijn leerlingen en verder richt ik me op het welzijn van mijn mentorleelingen met wie ik veel contact heb.

[ Bericht 9% gewijzigd door Franny_G op 17-04-2020 10:42:37 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_192662819
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:37 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Precies. In andere sectoren moeten nu ook alle zeilen worden bijgezet, of zitten mensen werkloos thuis met grote stress over de toekomst. Wij als docenten kunnen dan heus voor een keertje wel iets minder lang vakantie hebben. Belangrijkste is gewoon dat scholen dit goed moeten organiseren. De focus moet liggen op leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en leerlingen met achterstanden.

En verder hebben veel deskundigen terecht gezegd in de eerste weken: ga nu niet al te ambitieus van start met online onderwijs en werk jezelf niet over de kop, want dit kan wel eens een kwestie van lange adem worden, dus spaar je energie. Ik heb dat dus ook niet gedaan, ik richt me op de kernstof van mijn vak, houd het werk overzichtelijk voor mijzelf en mijn leerlingen en verder richt ik me op het welzijn van mijn mentorleelingen met wie ik veel contact heb.
Met het grote verschil dat het in andere sectoren zo is dat als je doorwerkt in jouw vakantie, je jouw vakantiedagen tegoed houdt of gecompenseerd wordt en daar in het onderwijs (nog) geen sprake van is.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:27:50 #81
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192663031
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:15 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Met het grote verschil dat het in andere sectoren zo is dat als je doorwerkt in jouw vakantie, je jouw vakantiedagen tegoed houdt of gecompenseerd wordt en daar in het onderwijs (nog) geen sprake van is.
En dat kan ook niet, want dan is het hele idee van 'meer les om achterstanden in te halen' meteen weer weg.

Overigens verwacht ik ook niet dat alle zorgmedewerkers die nu tig overuren hebben staan, die allemaal gaan opnemen of zelfs maar toekomen aan het opnemen van al hun vakantiedagen. Die worden gewoon uitbetaald. Als ze dat in het onderwijs ook doen dan is er natuurlijk niet zoveel aan de hand.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192663764
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:15 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Met het grote verschil dat het in andere sectoren zo is dat als je doorwerkt in jouw vakantie, je jouw vakantiedagen tegoed houdt of gecompenseerd wordt en daar in het onderwijs (nog) geen sprake van is.
Als ik van een 38-urige werkweek (0.9 fte) terug ga naar 36 vind ik het ook prima.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192665330
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dat kan ook niet, want dan is het hele idee van 'meer les om achterstanden in te halen' meteen weer weg.

Overigens verwacht ik ook niet dat alle zorgmedewerkers die nu tig overuren hebben staan, die allemaal gaan opnemen of zelfs maar toekomen aan het opnemen van al hun vakantiedagen. Die worden gewoon uitbetaald. Als ze dat in het onderwijs ook doen dan is er natuurlijk niet zoveel aan de hand.
Nee dat snap ik ;)
Dat is helemaal niet mogelijk gezien de huidige tekorten in het onderwijs. Daarom klinkt het ook zo 'leuk', maar is het niet haalbaar mijns inziens.

Wat betreft het uitbetalen heb je zeker een punt. Al is dat in het onderwijs wel een flink punt van zorg natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij jullie zit met werkweken, maar als ik met een groep 4 dagen op kamp ga, dan krijg ik mijn 'normale' 32 uur uitbetaald, maar werk ik van 16.30 uur tot 8.00 uur vrijwillig. Dit zijn uren die bijvoorbeeld in de zorg wel 'gewoon' betaald worden.
quote:
12s.gif Op vrijdag 17 april 2020 12:04 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Als ik van een 38-urige werkweek (0.9 fte) terug ga naar 36 vind ik het ook prima.
Ja dat klinkt heel leuk, maar lijkt me, voor het basisonderwijs in ieder geval, praktisch onhaalbaar.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  vrijdag 17 april 2020 @ 13:36:34 #84
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192665494
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:28 schreef Bartjebart het volgende:
Wat betreft het uitbetalen heb je zeker een punt. Al is dat in het onderwijs wel een flink punt van zorg natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij jullie zit met werkweken, maar als ik met een groep 4 dagen op kamp ga, dan krijg ik mijn 'normale' 32 uur uitbetaald, maar werk ik van 16.30 uur tot 8.00 uur vrijwillig. Dit zijn uren die bijvoorbeeld in de zorg wel 'gewoon' betaald worden.
Nee, dat klopt. Maar dat is, althans in theorie, de keuze van de school binnen het taakbeleid. Sommige scholen zetten er op de een of andere manier wel iets tegenover, in de vorm van taakuren of op een andere manier.

Maar stel dat we drie weken eerder beginnen, dan geef ik het komende schooljaar meer lessen. Stel dat ik 3x16 = 48 lessen extra geef, plus opslagfactor maakt 80 uur. Dan heb ik het komende schooljaar dus, met mijn aanstelling van 0,8, geen normjaartaak van 1327 uur maar van 1407. Als ze me dan voor 0,848 fte uitbetalen dan vind ik het gezegend. Is in feite gewoon uurtje factuurtje.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192740588
1 juni.... :{

Dat is voor regio Noord al bijna het einde van het schooljaar.... Ik moet echt even slikken...
pi_192742564
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 20:41 schreef laiveneertiekje het volgende:
1 juni.... :{

Dat is voor regio Noord al bijna het einde van het schooljaar.... Ik moet echt even slikken...
Mwah, valt me mee dat we überhaupt nog voor de vakantie een paar lessen geven :P
-
pi_192742736
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwah, valt me mee dat we überhaupt nog voor de vakantie een paar lessen geven :P
Het was wel te verwachten, maar ik had anders gehoopt. Ik vlieg zelf ook wat tegen de muren op, en proef bij leerlingen ook wel frustratie. En hoe je nou moet besluiten of iemand overgaat of niet.... Dat wordt nog een puzzel.
  dinsdag 21 april 2020 @ 22:09:37 #88
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192742809
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
En hoe je nou moet besluiten of iemand overgaat of niet....
Ik stem iedereen over, tenzij ze zelf in een gesprek aangeven liever te doubleren. Bekijk het maar, kinderen zijn al hard genoeg de pisang in deze ellende.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 21 april 2020 @ 22:23:23 #89
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_192743154
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik stem iedereen over, tenzij ze zelf in een gesprek aangeven liever te doubleren. Bekijk het maar, kinderen zijn al hard genoeg de pisang in deze ellende.
Bij bespreekgevallen neem ik aan?
Of ga je ook bijvoorbeeld leerlingen die 8 tekorten staan over stemmen?

Dat we soepeler zullen moeten zijn lijkt me wel, maar het lijkt me wel verstandig om te kijken naar of het eens kansrijke bevordering is of dat een andere route wellicht beter is.

Verder ben ik het thuiswerken echt meer dan zat, en die leerlingen vaak ook proef ik bij mijn mentorklas.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  dinsdag 21 april 2020 @ 22:29:22 #90
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192743295
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:23 schreef Tha_Bartman het volgende:
Of ga je ook bijvoorbeeld leerlingen die 8 tekorten staan over stemmen?

Absoluut. Stuk voor stuk.

We hebben drie periodes, en er is er maar 1 volledig afgerond. De schoolsluiting zat halverwege de toetsweek van p2, dus die cijfers die er nu staan die zeggen niet zo veel en aan toetsen die we eventueel nog zouden kunnen afnemen in die vier weken die het schooljaar nog overhoudt wil ik niet al te veel waarde hechten.

En ja, ik ben er klaar mee. Ik loop zelf tegen de muren op, mijn leerlingen worden hier knettergek van, kunnen niet inschatten wat de gevolgen zijn en van achter een scherm is het toch vrij moeilijk om ze een beetje gerust te stellen, en het aantal leerlingen waar we ons op het gebied van welzijn zorgen over maken groeit ook met de week. Dit moet afgelopen zijn, en rap ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192743505
Ik kreeg vandaag meerdere mailtjes binnen over afstromen van leerlingen. Die lopen nu echt vast en willen dus advies om over te gaan naar een klas hoger, maar dan wel een niveau lager. Ben benieuwd hoeveel van die mails er nog gaan volgen.
pi_192743607
Mbo docent hier, ik heb voor klas 1 en 2 geen enkele hoop meer op fysiek les geven dit jaar. Klas 3 is examens en in het stuk van het mto stond vandaag ineens dat ze niet zeker weten of we wel examens af moeten willen nemen. En dat terwijl dat eerst het belangrijkste streven was. We gaan het zien.

Overigens zie ik het echt niet zitten om eerder te beginnen of meer lessen te gaan draaien, ook niet voor meer geld. En ik vrees mijn studenten ook niet...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 21 april 2020 @ 22:43:25 #93
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192743637
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:42 schreef d.k. het volgende:
Mbo docent hier, ik heb voor klas 1 en 2 geen enkele hoop meer op fysiek les geven dit jaar. Klas 3 is examens en in het stuk van het mto stond vandaag ineens dat ze niet zeker weten of we wel examens af moeten willen nemen. En dat terwijl dat eerst het belangrijkste streven was. We gaan het zien.

Overigens zie ik het echt niet zitten om eerder te beginnen of meer lessen te gaan draaien, ook niet voor meer geld. En ik vrees mijn studenten ook niet...
Ik ben al blij als ik weer wat kan gaan doen, ik word gek hier. Alles wat ik wil doen in de vakantie is toch afgelast, dus dan ga ik wel in mijn lokaal staan voor de kinderen die dat nodig hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192743864
Mijn studenten werken inmiddels allemaal in de vitale beroepen (supermarkt) of als pakketbezorger, die krijg ik met geen stok eerder dan bedacht een lokaal in. En ik vermaak me meer dan prima met al het achterstallig werk, de digitale lessen, plannen voor komend jaar etc.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_192743872
Morgen naar het werk voor examens O+ 18 leerlingen, twee examenmomenten, vier lokalen... Maar ik zie ze wel even O+

Even wat anders, hoe zit het met jullie motivatie? Bij ons zijn de roosters nu zo dat je tot uiterlijk 13:00 uur lesgeeft, zodat je 's middags tijd hebt voor overleggen, mondelinge examens, taken, voorbereiding, etc. Ik merk dat ik 's middags mezelf niet meer kan motiveren om te werken aan leszaken of het beoordelen van examens. Ondertussen stapelt het werk steeds meer op, omdat er meer inleverwerk is en ik meer klassen heb (klassen die deze periode op bpv waren, hebben nu een lesrooster vanwege dichte stagebedrijven). Is dit herkenbaar en hoe is dit werkbaar te maken?
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  dinsdag 21 april 2020 @ 23:00:46 #96
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192743979
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:54 schreef DevilsWhore het volgende:
Even wat anders, hoe zit het met jullie motivatie?
Nul. Ik stop energie in mijn werk, en normaal krijg je ook energie terug. Nu niet of nauwelijks.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192744962
Motivatie is nul. Ben hier niet geschikt voor.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 22 april 2020 @ 07:24:30 #98
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_192746118
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Absoluut. Stuk voor stuk.

We hebben drie periodes, en er is er maar 1 volledig afgerond. De schoolsluiting zat halverwege de toetsweek van p2, dus die cijfers die er nu staan die zeggen niet zo veel en aan toetsen die we eventueel nog zouden kunnen afnemen in die vier weken die het schooljaar nog overhoudt wil ik niet al te veel waarde hechten.
Aah, ok. Bij ons zijn 3 vd 4 toetsweken voor de bovenbouw zonder problemen afgerond (ik heb alleen bovenbouw dus daar kan ik iets over zeggen). De cijfers die er nu staan zijn wel redelijk representatief, vandaar mijn vraag. Ik kan voor mijn leerlingen prima inschatten of ze voldoen aan de eisen om door te kunnen naar 5h, 5v, 6v zonder dat ze daar echt in de problemen komen.
Voordeel van de twijfel lijkt me prima maar leerlingen kansloos door laten stromen is ook niet wenselijk.

Verder heb je helemaal gelijk qua energie. Je doet nu alleen de administratieve kant en dat is killing voor je motivatie. Ik wil gewoon weer bezig zijn met een groep om te kijken hoever je ze kan brengen, maar dan zonder dat stomme scherm ertussen.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_192746433
Fijn. Meer mensen met motivatie problemen :P
-
pi_192746473
Misschien is dat het ook wel bij mij hoor. De "leukste" momenten zijn inderdaad de contactmomenten met leerlingen. Maar aan de andere kant is dat shit. Het is wel contact, maar toch ook weer niet.

Nu twee weken vakantie, maar dat zal wel even duren voor ik het loslaat.
pi_192747060
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 08:09 schreef Haushofer het volgende:
Fijn. Meer mensen met motivatie problemen :P
Ik dacht al: fijn, ik ben niet de enige.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  woensdag 22 april 2020 @ 10:00:43 #102
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192747627
Ik krijg met dat online werken vooral stress van leerlingen die echt helemaal niks kunnen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192747872
Het voordeel is misschien dat ik deze periode sowieso maar 1 uur les in de week zou geven, daarnaast was ik vrij gemaakt voor examens begeleiden, dossiers in orde maken, een project en de opzet van een nieuwe combi opleiding volgend jaar. Dus ik had me al ingesteld op iedereen weinig zien. Wat wel raar is, is dat ik na de carnavalsvakantie maar drie dagen gewerkt heb en daarna was het klaar. Ik heb nu meivakantie en heb sommige collega's al sinds de week voor carnaval niet gezien, dat was half februari.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 22 april 2020 @ 11:37:10 #104
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192748819
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:00 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik krijg met dat online werken vooral stress van leerlingen die echt helemaal niks kunnen.
De verschillen onderling bij de start van komend schooljaar worden echt enorm. Het probleem wordt niet de achterstand op zichzelf, maar de grote verschillen in de achterstand.

Ik heb bij onze schoolleiding al een voorstel neergelegd om het nieuwe schooljaar te starten met een 80/120-rooster. 80% van de reguliere lestijd voor de leerlingen die bij zijn, 120% voor de leerlingen die achterlopen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 11:52:42 #105
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_192749018
Bij ons duren de lessen 20 minuten. Een complete lesdag loopt daardoor tot een uur 12:30, ongeveer. Ik merk bij de leerlingen 2 ernstige knelpunten:
- Tijdens een lessituatie in een klaslokaal komen na 20 minuten (als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn) pas de vragen over de lesstof. Nu komen die vragen dus pas na de les. 's Middags, als ze huiswerk aan het maken zijn.
- De leerlingen raken het overzicht kwijt. Omdat de lessen maar 20 minuten duren, moeten ze daarna veel meer zelfstandig doen. Dat zijn ze niet gewend. Sommigen raken hierdoor zelfs in paniek.

Ter aanvulling: ik heb hier over vmbo-3.
F.K.A. SuperwormJim
  woensdag 22 april 2020 @ 12:13:13 #106
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192749280
quote:
2s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:52 schreef SuperwormJim het volgende:
Bij ons duren de lessen 20 minuten. Een complete lesdag loopt daardoor tot een uur 12:30, ongeveer. Ik merk bij de leerlingen 2 ernstige knelpunten:
- Tijdens een lessituatie in een klaslokaal komen na 20 minuten (als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn) pas de vragen over de lesstof. Nu komen die vragen dus pas na de les. 's Middags, als ze huiswerk aan het maken zijn.
- De leerlingen raken het overzicht kwijt. Omdat de lessen maar 20 minuten duren, moeten ze daarna veel meer zelfstandig doen. Dat zijn ze niet gewend. Sommigen raken hierdoor zelfs in paniek.

Ter aanvulling: ik heb hier over vmbo-3.
Ik geef ook voornamelijk 3vmbo les op dit moment, naast wat vragenuurtjes aan examenklassen.

Bij ons zij de lessen op 40 minuten geroosterd, waarbij het aan de docent is om te bepalen hoeveel tijd hij of zij ook daadwerkelijk gebruikt. Ik kom meestal tot een klein half uur, waarbij ik wat uitleg van mijn kant afwissel met het bespreken van opdrachten uit het boek, waar ik dan een vraag-en-antwoord spelletje met door mij uitgekozen leerlingen van maak. Dat maakt in elk geval dat 'Teams aanzetten op de laptop' en dan op de bank Fortnite gaan spelen geen optie is, ze moeten er wel bij blijven.

Maar je merkt nu al, na vier weken, dat een groep leerlingen echt afhaakt. De kinderen die sowieso al zwak zijn in wiskunde en waarbij ik normaal tig keer per les aan tafel sta om extra uitleg te geven en ze op weg te helpen met opdrachten, die hebben gewoon niet genoeg aan de theorie in het boek en wat youtubefilmpjes om te kunnen volgen wat we aan het doen zijn.

En dan heb ik het nog niet eens over de leerlingen die thuis in zo'n rotzooi zitten dat ze überhaupt nauwelijks aan schoolwerk toekomen. Over leerlingen waarvoor 'wij' soms de enige zekerheid in het leven zijn - en in de meest onzekere tijd ooit kunnen ze niet naar ons toe, en ook niet naar elkaar.

Dus om te voorkomen dat de leerlingen die het toch al hard te halen hebben in mijn les ook nog eens ten overstaan van de klas geconfronteerd worden met hun achterstanden, geef ik alleen nog maar leerlingen de beurt waarvan ik vrij zeker weet dat ze 'bij zijn'. Ik zie geen andere mogelijkheid op dit moment.

En het gebrek aan overzicht voor de leerlingen herken ik ook. Alle collega's zetten uit de beste bedoelingen zo veel mogelijk middelen in waarvan zij denken dat het de leerlingen helpt, maar dat betekent wel dat iedereen is anders doet. Uiterst verklaarbaar aangezien er geen mogelijkheid was om dit vooraf te coördineren - maar wel bijzonder onhandig voor de leerlingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 12:18:40 #107
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_192749362
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 12:13 schreef Janneke141 het volgende:

En het gebrek aan overzicht voor de leerlingen herken ik ook. Alle collega's zetten uit de beste bedoelingen zo veel mogelijk middelen in waarvan zij denken dat het de leerlingen helpt, maar dat betekent wel dat iedereen is anders doet. Uiterst verklaarbaar aangezien er geen mogelijkheid was om dit vooraf te coördineren - maar wel bijzonder onhandig voor de leerlingen.
Herkenbaar, maar ook begrijpelijk.
Als docententeam heb je niet veel voorbereidingstijd gekregen. Dus bedenkt iedereen zijn eigen tools om de leerlingen zo goed mogelijk te helpen. Aan de kant van de leerlingen komen deze goede bedoelingen over als lichte chaos. Vooral de zwakkere vmbo3-leerling is juist gebaat bij structuur en eenduidigheid.

Vorige week nog heb ik met alle ouders van mijn 31 mentorleerlingen contact gehad. Je hoort echt veel verschillende geluiden: van ouders die naast hun kind zitten tijdens de lessen, tot ouders die aangeven dat hun kind "echt wel iedere ochtend op zijn/haar eigen kamer iets doet achter een laptop."
F.K.A. SuperwormJim
pi_192749648
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 09:48 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik heb vorige week een Popquiz via Kahoot gespeeld, ging prima.
Ik zou het wel leuk vinden als men in tweetallen mee kan doen, dus dat er ruimte is voor overleg.
Als ze op een pc kijken naar de Kahootvragen (gedeeld door mij via Teams) en zelf de antwoorden invoeren op hun telefoon (één per tweetal), hoe kan ik ze dan nog laten overleggen zonder dat ze steeds tussen schermen moeten wisselen?
Ik probeer het zo laagdrempelig mogelijk te houden voor de collega's.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_192762070
Andere vraag. Nu zie je bij de basisschooldocenten nogal wat weerstand omdat ze bang zijn als proefkonijnen gebruikt te worden. Als wij als vo docenten nou ook 6 mei weer aan de slag hadden gemogen, hadden jullie dan twijfels gehad ivm gezondheid?
  donderdag 23 april 2020 @ 08:16:08 #110
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192762145
Twijfels zijn er denk ik altijd, maar ik was meteen weer voor de klas gaan staan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 23 april 2020 @ 08:34:09 #111
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192762268
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De verschillen onderling bij de start van komend schooljaar worden echt enorm. Het probleem wordt niet de achterstand op zichzelf, maar de grote verschillen in de achterstand.

Ik heb bij onze schoolleiding al een voorstel neergelegd om het nieuwe schooljaar te starten met een 80/120-rooster. 80% van de reguliere lestijd voor de leerlingen die bij zijn, 120% voor de leerlingen die achterlopen.
Dat is best een idee, al is het maar de vraag hoe de leerlingen daarin staan natuurlijk.
Bij ons wordt er zoveel mogelijk les gegeven in alle vakken. Toetsen worden zoveel mogelijk gemaakt (maar dan ietwat aangepast aan de omstandigheden). Ik denk dat de achterstand bij ons reuze meevalt, als ik de leerlingen vergelijk met de leerlingen van voorgaande jaren.

Mijn mentorleerlingen gingen dan ook bijna door het lint toen er in de media werd geopperd om de zomervakantie in te korten, omdat ze wel al hun lessen volgen en al hun toetsen maken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 23 april 2020 @ 08:39:06 #112
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192762294
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 08:04 schreef laiveneertiekje het volgende:
Andere vraag. Nu zie je bij de basisschooldocenten nogal wat weerstand omdat ze bang zijn als proefkonijnen gebruikt te worden. Als wij als vo docenten nou ook 6 mei weer aan de slag hadden gemogen, hadden jullie dan twijfels gehad ivm gezondheid?
Ja. Ik kan op het moment niet garanderen dat ik gezond ben, en dus een risico vorm voor de leerlingen en hun omgeving. Daarnaast loop ik risico op school, waardoor ik de ziekte eventueel mee kan nemen naar huis en zodoende via mijn vriendin een heel verzorgingstehuis in gevaar breng. Dat vind ik een onverantwoord risico momenteel.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192762512
Dat is inderdaad een ingewikkelde situatie, Kaneelstokje.
Het lastigste is inderdaad als je zelf tot een risicogroep hoort, of iemand in jouw huishouden, of als je, zoals jij, veel anderen kunt besmetten. Dat zijn heel legitieme redenen denk ik om bezwaar te maken.

Voor mijzelf geldt dit allemaal niet. Alhoewel mijn vriend wel in een ziekenhuis werkt, maar hij werkt niet direct met patiënten. Wij lopen dus vooral zelf risico op besmetting. Ik zou nu geen probleem hebben om weer voor de klas te gaan staan. Ik heb vanaf het begin in mijn hoofd rekening gehouden dat wij als gezin vroeg of laat wel een keer corona zullen krijgen. Want ook als de lock down nog meer versoepeld zal worden, is het virus niet meteen weg en een vaccin laat nog op zich wachten. Het is ook geen optie, zeker niet met twee jonge kinderen, om een jaar lang binnen te blijven. Dus ja, we lopen risico als we weer beginnen, maar helemaal risicovrij zit er nog een hele tijd niet in, denk ik.

Ik zie mezelf ook niet met een mondkapje op lesgeven, jullie?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_192763327
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2020 09:07 schreef Franny_G het volgende:
Dat is inderdaad een ingewikkelde situatie, Kaneelstokje.
Het lastigste is inderdaad als je zelf tot een risicogroep hoort, of iemand in jouw huishouden, of als je, zoals jij, veel anderen kunt besmetten. Dat zijn heel legitieme redenen denk ik om bezwaar te maken.

Voor mijzelf geldt dit allemaal niet. Alhoewel mijn vriend wel in een ziekenhuis werkt, maar hij werkt niet direct met patiënten. Wij lopen dus vooral zelf risico op besmetting. Ik zou nu geen probleem hebben om weer voor de klas te gaan staan. Ik heb vanaf het begin in mijn hoofd rekening gehouden dat wij als gezin vroeg of laat wel een keer corona zullen krijgen. Want ook als de lock down nog meer versoepeld zal worden, is het virus niet meteen weg en een vaccin laat nog op zich wachten. Het is ook geen optie, zeker niet met twee jonge kinderen, om een jaar lang binnen te blijven. Dus ja, we lopen risico als we weer beginnen, maar helemaal risicovrij zit er nog een hele tijd niet in, denk ik.

Ik zie mezelf ook niet met een mondkapje op lesgeven, jullie?
Dat zie ik mijzelf ook niet doen. Ik zit zelf in het noorden van het land, hier heeft de corona nog niet zo hard toegeslagen. Dat maakt het wel anders. En ik sta er ook wel zo in als jou denk ik, ik ga er vanuit dat ik het toch wel een keer op ga lopen. En mijn man werkt ook niet met risicogroepen, dat maakt het wel anders. Daarnaast heb ik wel vertrouwen in de onderzoeken die gedaan zijn. Ik lees ook veel wantrouwen van mensen, die schijnbaar niet geloven dat de voorlopige uitkomsten kloppen.

Maar we kunnen moeilijk binnen blijven zitten tot er een vaccin is. De meeste mensen vliegen nu al tegen de muren op, en als ik zie hoeveel jonge kinderen hier buiten nog vrolijk aan het rollebollen zijn met kinderen uit andere gezinnen dan zou ik toch al verwachten dat het hier veel verder verspreid zou zijn als kinderen het echt makkelijk over zouden dragen.

En ik denk voor mijzelf niet dat lesgeven met een mondkapje zou werken.
pi_192808231
Momenteel zit ik even werkloos thuis, aangezien ik ontslag heb genomen bij mijn vorige baan. In april zou ik starten met een opleidingstraject starten tot docent Nederlands, maar dankzij COVID-19 is dat mooi in de soep gelopen.

Nu solliciteer ik op functies voor docent Nederlands (eerstegraads) in de hoop dat ze me kans geven om een zij-instroomtraject te volgen via de universiteit hier. Mijn vraag is een beetje: in hoeverre happen scholen hier echt op? Zelf heb ik zo'n 4 a 5 jaar werkervaring als docent, maar gaf les in niet-tekortvakken. Dat gerommel van afgelopen jaren ben ik inmiddels een beetje beu geworden (kleine aanstellingsomvang, weinig baanzekerheid, veel concurrentie op de arbeidsmarkt etc.).
pi_192941287
Volgende week start het basisonderwijs, en voor het VO staat 1 juni nog steeds als richt-datum. Heeft iemand al iets concreets staan voor 1 juni en verder? Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
  maandag 4 mei 2020 @ 14:30:12 #117
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192941725
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 13:53 schreef iamredleader het volgende:
Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
Gewoon, niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 mei 2020 @ 17:01:02 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_192944127
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 13:53 schreef iamredleader het volgende:
Volgende week start het basisonderwijs, en voor het VO staat 1 juni nog steeds als richt-datum. Heeft iemand al iets concreets staan voor 1 juni en verder? Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
Nee, onze school heeft er nog geen plannen over. "Ik kan wel hele draaiboeken gaan maken, maar tegen die tijd is de situatie waarschijnlijk toch weer veranderd", zei de directeur vanmorgen nog. Gezien de lokaalgrootte kom je uit op iets van 8 leerlingen in een lokaal, dan een vast lokaal maken om het aantal bewegingen in het gebouw zo laag mogelijk te houden, vaste looproutes... dat soort dingen denk ik.
.
pi_192945297
Mijn school heeft dat in de eerste weken tijdens de schoolexamens al verknald. Vooraf veel herrie gemaakt dat leerlingen ook afstand moesten houden maar toen die alsnog rollebollend door de gang gingen werd er niet ingegrepen.

Gezag wat dat betreft meteen verspeeld.

Ik heb er een hard hoofd in dat we onze leerlingen wat dat betreft nog in het gareel krijgen. Men name de docenten boven de 55-60 hebben er ook echt geen zin in, en terecht.


Ik zie het ook niet zo zitten. Als ik aanwijzingen wil geven over rechts houden, bumperkleven en voorrang verlenen ga ik wel bij de verkeerspolitie.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_192945403
Ik heb mijn school er nog niet over gehoord, weet ook niet of ze er al mee bezig zijn. Wij zouden nog 1 week hebben tot de laatste toetsweek, dus ik vermoed dat we het houden bij toetsen afnemen.

Is er bij anderen al iets bekend over hoe jullie het gaan aanpakken qua overgang?
  maandag 4 mei 2020 @ 18:31:34 #121
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192945543
Bij ons gaat het met de toetsen die we met de examenklassen hebben afgenomen in het schoolgebouw nog wel aardig - maar dan zijn er wel hooguit 100 leerlingen in het gebouw die dan ook nog eens over vier groepen zijn verdeeld met verspringende begintijden. Maar zo gauw de toets klaar is klitten ze aan de overkant van de straat allemaal bij elkaar. Kun je op wachten natuurlijk, maar dat maakt het ook meteen zinloos om ze in je schoolgebouw uit elkaar te houden. Kun je de hele dag politieagent gaan spelen. Ik kan mijn tijd na al die weken wel beter besteden.

Volgens mij is het plan dat hier vrijwel iedereen overgaat, behalve degenen voor wie we, buiten de cijfers om, echt goed kunnen motiveren waarom doubleren een goed idee is en dat wordt dan met leerling+ouders besproken. De determinatie na de tweede klas is een stuk ingewikkelder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192985424
Leuk artikeltje over de discrepantie tussen CE en SE-cijfers:

https://www.scienceguide.(...)men-verdacht-maakte/
-
  donderdag 7 mei 2020 @ 16:58:28 #123
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192996937
Nou jongens, zeg het maar:

quote:
Als de middelbare scholen op 2 juni weer open gaan, moeten alle leerlingen gespreid naar school. Dat staat in een gezamenlijk protocol van onderwijsorganisaties waaronder de VO-Raad en de onderwijsbonden.

De leerlingen moeten 1,5 meter afstand houden van elkaar en van docenten. Voor de meeste scholen zal dat - vanwege de beschikbare ruimte - betekenen dat ongeveer een derde tot een kwart van de leerlingen tegelijkertijd op school kan zijn. "Om de druk op de publieke ruimte te beperken is het belangrijk dat niet alle leerlingen tegelijk naar school gaan."

In het protocol is beschreven waar de scholen en leerlingen zich aan moeten houden, als er weer fysiek les wordt gegeven. Afgesproken is dat de middelbare scholen na Pinksteren weer open gaan, mits er in de tussentijd geen grote uitbraken van het coronavirus zijn. Uiterlijk 20 mei besluit het kabinet hierover definitief.

Door de hele school en rondom het gebouw zijn vaste looproutes;
Er zijn verschillende begin- en eindtijden van de lessen;
Leerlingen blijven zoveel mogelijk in hetzelfde lokaal, de docenten wisselen van lokaal;
In elk lokaal ligt desinfectiemateriaal. Leerlingen en docenten moeten bij binnenkomst en vertrek hun eigen tafel afnemen;
De tafels staan allemaal 1,5 meter van elkaar af;
Pauzes zijn gespreid. De kantine blijft gesloten en leerlingen lunchen in hun klaslokaal. Tijdens pauzes mogen zij niet van het schoolterrein af;
Deuren van lokalen staan zoveel mogelijk open, er moet regelmatig een raam open;
Kluisjes worden niet gebruikt, jassen en tassen moeten mee het lokaal in;
Excursies en studiereizen komen te vervallen.


Het is aan de scholen zelf om de leerlingen te verdelen in groepen, en te verdelen over de dagen in de week. De voorkeur is om daarbij zoveel mogelijk met een vaste samenstelling te werken. De scholen proberen leerlingen met hetzelfde vakkenpakket zoveel mogelijk bij elkaar te zetten.

Er komt dus geen vaste, landelijke vorm voor het verdelen van de groepen. Dat kan volgens de VO-Raad niet omdat niet elke school evenveel ruimte heeft in het gebouw, en omdat de vakkenpakketten van leerlingen verschillen. Leerlingen moeten er in ieder geval van uit gaan dat ze niet alle dagen van de week les hebben.

Alleen de kern
De onderwijsorganisaties adviseren om vanaf 2 juni alleen de kern van de vakken te behandelen. Ook gym, handvaardigheid en techniek kunnen doorgaan, als er maar voldoende afstand kan worden gehouden. Scholen bepalen zelf of en op welke manier leerlingen vanuit huis ook nog les volgen. Zo wordt er naar de mogelijkheid gekeken om lessen te streamen.
https://nos.nl/artikel/23(...)f-tafel-poetsen.html
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:09:33 #124
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192997207
quote:
Toevallig net mijn enkele van mijn sectiegenoten in een vergadering over gesproken. We staan er alle 3 negatief tegenover om weer naar school te gaan om ongeveer dezelfde redenen.
Ik snap dat het lastig is, zowel voor een schoolleiding als voor een regering. Dingen moeten toch op een moment weer hervat worden en wat is dan wijsheid?
Ik denk dat er geen goed antwoord is te geven, maar ik denk ook dat we dit probleem vaker zullen tegenkomen de volgende jaren. Dit zal niet de laatste ziekte zijn die zo om zich heen grijpt.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:11:51 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192997275
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
We staan er alle 3 negatief tegenover om weer naar school te gaan om ongeveer dezelfde redenen.
En die zijn, als ik vragen mag?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:15:54 #126
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_192997372
Hoe wordt er verder over gedacht, de scholen weer gedeeltelijk open? Ik denk dat ik de rest van het schooljaar niet meer voor de klas sta in elk geval.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:17:36 #127
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192997422
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Leuk artikeltje over de discrepantie tussen CE en SE-cijfers:

https://www.scienceguide.(...)men-verdacht-maakte/
Interessant!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:18:30 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192997447
quote:
9s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:15 schreef DevilsWhore het volgende:
Hoe wordt er verder over gedacht, de scholen weer gedeeltelijk open? Ik denk dat ik de rest van het schooljaar niet meer voor de klas sta in elk geval.
Ik begin liever gisteren dan morgen.

En ik vind de gedachte dat het mogelijk is om pubers de hele dag anderhalve meter uit elkaar te houden volkomen irreëel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:21:05 #129
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192997515
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Leuk artikeltje over de discrepantie tussen CE en SE-cijfers:

https://www.scienceguide.(...)men-verdacht-maakte/
Zal hem vanavond even lezen.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En die zijn, als ik vragen mag?
Risicogroepen (60 plus, longpatient, hartpatient) of in mijn geval mijn naasten zijn risicogroepen. Ik kan het niet doen zonder een heel verzorgingstehuis in gevaar te brengen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:24:57 #130
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192997595
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:21 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Zal hem vanavond even lezen.
[..]

Risicogroepen (60 plus, longpatient, hartpatient) of in mijn geval mijn naasten zijn risicogroepen. Ik kan het niet doen zonder een heel verzorgingstehuis in gevaar te brengen.
Kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Hopelijk is jullie school bereid om mee te denken.

Van de andere kant: na de zomervakantie is de situatie misschien niet anders dan nu. Wil je dan ook thuisblijven?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:27:35 #131
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192997647
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Hopelijk is jullie school bereid om mee te denken.

Van de andere kant: na de zomervakantie is de situatie misschien niet anders dan nu. Wil je dan ook thuisblijven?
Vandaar mijn punt in de eerste post. Het is moeilijk, want er is geen goed antwoord hierop mogelijk.
Tot nu toe lukt het heel behoorlijk met op afstand lesgeven en toetsen. En zelfs vergaderen gaat zo fijner.

Volgende week toetsweek klas 3, ben benieuwd hoe dat gaat.

Bij ons is klas 2 het voornaamste probleem. We moeten determineren. Over gaan ze sowieso, maar of het basis, kader of mavo wordt is de vraag. En voor de kinderen die op het randje staan, moet je een lastige beslissing nemen. Ik benijd onze teamleiders niet.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:28:55 #132
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_192997668
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik begin liever gisteren dan morgen.
Dit, ik kan niet wachten om weer te beginnen.

quote:
En ik vind de gedachte dat het mogelijk is om pubers de hele dag anderhalve meter uit elkaar te houden volkomen irreëel.
Klopt, en ik ben eigenlijk ook niet van plan als een of andere agent door die gang te gaan banjeren.

Ik ben wel benieuwd hoe het deel-van-de-klas-aanwezig-systeem gaat uitpakken qua werkdruk. Ik bedoel wanneer er geen livestream kan worden verzorgd, moet je je lessen dan 2x geven (1x digitaal en 1x in het echt? Of is het dan alleen de zwakke leerlingen in de les en de sterkere via een korte instructie als huiswerk bedienen of hoe zien ze dat voor zich.. Al geloof ik niet dat er scholen zijn die de oplossing klaar hebben liggen.

Ik denk dat roostermakers ook gillend gek gaan worden van dit soort flexibele roosters met variabele start- en eindtijden waarbij er wel op gelet moet worden dat iedereen er is/ kan zijn in vaste groepen maar het niet te druk mag zijn in de gangen (ik bedoel op de looproutes).

Ik zie wel haken en ogen aan dit plan, maar we gaan het gewoon beleven.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  Moderator donderdag 7 mei 2020 @ 18:17:25 #133
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_192998518
Natuurlijk had ik die hele corona en het thuisonderwijs liever niet gehad, maar voor veel van mijn leerlingen zal de opstart in juni heel goed zijn: kleine groepen. Een verademing in deze vervelende tijd. De eerste helft van het schooljaar heeft mijn klas (vmbo-3) met 31 leerlingen bij elkaar gepropt gezeten.
F.K.A. SuperwormJim
pi_192999063
Vanavond weer 100 dagen voor de klas :7
-
pi_193001452
Ik zou graag weer voor de klas willen. Maar met deze richtlijnen zie ik de praktische kant donker in.

We gaan het dus wel zien.
pi_193010851
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:51 schreef Haushofer het volgende:
Vanavond weer 100 dagen voor de klas :7
Zag ik jou daar nu zitten bij die bijeenkomst voor startende docenten? :7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2020 10:15:32 ]
pi_193012661
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:14 schreef TomWaits het volgende:

[..]

Zag ik jou daar nu zitten bij die bijeenkomst voor startende docenten? :7
Nee, maar daar was ik wel bij.
-
pi_193220165
Hoe staat het bij jullie met de plannen vanaf 1 juni? En verandert er nog wat vanaf 8 juni, als de basisscholen helemaal open gaan?
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:49:13 #139
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193220469
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:24 schreef iamredleader het volgende:
Hoe staat het bij jullie met de plannen vanaf 1 juni?
Wij gaan lesgeven in halve klassen, volgens het 'normale' rooster alleen dan met wisselende lesdagen. Vergeleken bij andere scholen (waar ik in de krant over lees) vind ik dat vrij ambitieus, maar ik ben er wel blij mee.

Alleen de voorexamenklassen krijgen nog een toetsweek, en de rest krijgt les tot zo kort voor de vakantie als enigszins kan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 mei 2020 @ 10:25:16 #140
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_193220881
Wij puzzelen nog. Het zal waarschijnlijk halve klassen en halve dagen worden. De wissel vindt dan plaats in de middagpauze. In eerste instantie alleen theorielessen aangevuld met verzorging.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_193247467
Hier de onderbouw 's ochtends, en dan halve klassen. Volgens mij om en om (dus ene helft ene dag, andere helft andere dag). Bovenbouw is 's middags ruimte voor, wij moeten als docenten aangeven wat wij graag willen. Er worden nog SE toetsen afgenomen, misschien ook nog andere toetsen. Deels ook gewoon vanuit huis.
  Moderator donderdag 21 mei 2020 @ 23:35:47 #142
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_193249374
De kern blijft hier bij online lessen via Teams, 20 min per les in de ochtend.

's Middags hulplessen van 40 minuten op school, max 8 leerlingen. Daarnaast 2 mentorlessen per mentor.
F.K.A. SuperwormJim
  vrijdag 22 mei 2020 @ 05:53:38 #143
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193251492
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wij gaan lesgeven in halve klassen, volgens het 'normale' rooster alleen dan met wisselende lesdagen. Vergeleken bij andere scholen (waar ik in de krant over lees) vind ik dat vrij ambitieus, maar ik ben er wel blij mee.

Alleen de voorexamenklassen krijgen nog een toetsweek, en de rest krijgt les tot zo kort voor de vakantie als enigszins kan.
Hoe doen ze dat met de pauzes?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 22 mei 2020 @ 09:05:02 #144
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193252830
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 05:53 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hoe doen ze dat met de pauzes?
Daar heb ik nog niks over gelezen, maar ik verwacht in het lokaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 22 mei 2020 @ 15:08:33 #145
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_193257513
Bij ons gaan klassen in drieën, duren lessen 25 minuten, docenten wisselen van lokaal en je hebt zo veel mogelijk je eigen leerlingen. Docent bepaald zelf of les verplicht is voor alle leerlingen of alleen zwakkere leerlingen bijvoorbeeld.

We gaan niets meer toetsen (tenzij PTA en ook daar moet dan alsnog kritisch naar gekeken geworden) en we nemen de cijfers van voor de lockdown als graadmeter voor determinatie/overgang. Twijfelgevallen zijn over mits ze ook aantoonbaar goed hun werk hebben gedaan de afgelopen periode. Dit betekent dat voor de grote meerderheid van de leerlingen al vaststaat dat ze over zullen gaan, en ik maak me zorgen voor het resultaat van de opdrachten de komende weken (want de incentive om iets te doen zal voor velen laag zijn).

Hele hoop heisa voor ong 4 weken die qua rendement niets op gaan leveren vrees ik. Ik ben wel blij dat ik weer leerlingen te spreken/zien krijg.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  vrijdag 22 mei 2020 @ 18:13:54 #146
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193260283
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 09:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Daar heb ik nog niks over gelezen, maar ik verwacht in het lokaal.
Bij ons is er voor gekozen om om en om les te geven. Maandag, woensdag, vrijdag voor de ene helft van de klas. Dinsdag en donderdag de andere helft.
En dan geen pauzes, dus maar 3 lesuren ofzo.

Toetsen gaan gewoon door. Zijn afgelopen weken ook gewoon door gegaan maar dan digitaal. Krijg je wel dat sommige leerlingen beter scoren dan eerst, maar dat was in het pre-Corona tijdperk ook het geval. Leerlingen die ineens harder gaan werken om over te mogen naar het gewenste niveau.

Ik vind dat we het tot nu toe behoorlijk goed gedaan hebben, maar ik merk wel dat de kinderen het steeds lastiger vinden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zaterdag 23 mei 2020 @ 00:39:37 #147
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193267915
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 18:13 schreef Kaneelstokje het volgende:
maar ik merk wel dat de kinderen het steeds lastiger vinden.
Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.

Of eigenlijk kom ik echt niet meer vooruit. Blij dat ik over een week, op een of andere manier, weer gewoon naar school kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 23-05-2020 00:44:38 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 23 mei 2020 @ 06:37:33 #148
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193269942
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 00:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.

Of eigenlijk kom ik echt niet meer vooruit. Blij dat ik over een week, op een of andere manier, weer gewoon naar school kan.
Op wat voor manier? Op het punt gekomen dat je de kinderen echt iets moet laten zien?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zaterdag 23 mei 2020 @ 09:05:13 #149
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193270691
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 06:37 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Op wat voor manier? Op het punt gekomen dat je de kinderen echt iets moet laten zien?
Nee, motivatie. Ik vind mijn werk op deze manier dermate waardeloos dat ik heel erg veel moeite moet doen om in elk geval de noodzakelijke dingen nog uit te voeren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 23 mei 2020 @ 18:08:45 #150
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193276596
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 09:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, motivatie. Ik vind mijn werk op deze manier dermate waardeloos dat ik heel erg veel moeite moet doen om in elk geval de noodzakelijke dingen nog uit te voeren.
Daar heb ik wel begrip voor.
Maar goed, volgende week maar even afwachten. Ben reeds 2 familieleden verloren deze periode, met nog 4 die klachten hebben. Ik kan niet zeggen dat ik sta te springen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193306129
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 00:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.

Of eigenlijk kom ik echt niet meer vooruit. Blij dat ik over een week, op een of andere manier, weer gewoon naar school kan.
Ik merk het ook wel. Ik sta in dat opzicht ook wel te springen om ze in ieder geval weer te zien. Ik doe dan maar even alsof ik niet weet dat het toch niet hetzelfde zal zijn als voor die tijd.
pi_193308304
Op mijn opleiding noemen ze bij een vak Pedagogiek nogal es de naam Gert Biesta. Nou heb ik zitten kijken wat voor boeken hij heeft geschreven, maar heeft iemand nog een link naar een online artikel waarin zijn gedachtengoed uiteen wordt gezet? En heeft iemand nog een mening over zijn pedagogische visie?
-
  maandag 25 mei 2020 @ 21:12:54 #153
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193310543
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Op mijn opleiding noemen ze bij een vak Pedagogiek nogal es de naam Gert Biesta. Nou heb ik zitten kijken wat voor boeken hij heeft geschreven, maar heeft iemand nog een link naar een online artikel waarin zijn gedachtengoed uiteen wordt gezet? En heeft iemand nog een mening over zijn pedagogische visie?
Is alweer een tijd geleden, maar de naam doet bij mij geen belletje rinkelen.
Pedagogiek was bij ons iedere week 1 hoofdstuk lezen als voorbereiding, de onderdelen bespreken en het toepassen op je casusleerling. En dan aan het einde een verslag inleveren.

Meer staat me niet bij.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 27 mei 2020 @ 08:46:20 #154
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_193333270
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:24 schreef iamredleader het volgende:
Hoe staat het bij jullie met de plannen vanaf 1 juni? En verandert er nog wat vanaf 8 juni, als de basisscholen helemaal open gaan?
Ik geef dit jaar geen 'normale' les meer. Vanaf september waarschijnlijk ook nog online lesgeven.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 00:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.

Of eigenlijk kom ik echt niet meer vooruit. Blij dat ik over een week, op een of andere manier, weer gewoon naar school kan.
Herkenbaar. Ik red geen volle dagen en een werkplek waar het rustig 30°C wordt helpt hier niet in.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  woensdag 27 mei 2020 @ 08:47:44 #155
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_193333283
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Op mijn opleiding noemen ze bij een vak Pedagogiek nogal es de naam Gert Biesta. Nou heb ik zitten kijken wat voor boeken hij heeft geschreven, maar heeft iemand nog een link naar een online artikel waarin zijn gedachtengoed uiteen wordt gezet? En heeft iemand nog een mening over zijn pedagogische visie?
Mogelijk heb ik een artikel van/over hem, maar dan moet ik even zoeken.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_193335911
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
pi_193336112
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik doe dat ook. Wel zet ik de meldingen we les even op stilte.
-
pi_193336119
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik heb een simkaartje gekocht en deze in een oud toestel gedaan. Ik gebruik vooral WhatsApp via web.whatsapp.com en heb het geluid op de telefoon op stil gezet. De internetpagina geeft een melding van een nieuw bericht en sluit ik 's middags af.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_193336128
Ik deed nooit aan whatsappen met leerlingen, maar nu in corona tijd doe ik dat wel met mijn mentorleerlingen. Het is nu toch een snelle en makkelijke manier om in contact te blijven. Ik ben daardoor niet vaker met werk bezig want het contact beperkt zich wel tot even korte vragen of het maken van een telefonische afspraak voor een mentorgesprek.

Ik app ook wel met een paar collega's. Daar moet ik wel een beetje mee oppassen 's avonds. Dat je niet om 22:00 nog iets werkgerelateerd bespreekt. Ik merk dat ik daar wel last van kan hebben bij het slapen.

Als je in het onderwijs zit, is het natuurlijk sowieso een valkuil dat het werk nooit stopt. Ik kan er niet omheen dat ik wel in de avonduren werk soms, of thuis een les voorbereid of ga nakijken. Dat vind ik ook niet erg, het is ook een bepaalde vrijheid. Maar je moet het voor jezelf wel goed afbakenen. En in je hoofd het werk echt uitzetten. Je kunt met dat appen ook afspraken maken met jezelf. Over wanneer je dit doet. De appgroepjes muten en 1 keer per dag naar kijken bijv.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 27 mei 2020 @ 21:26:53 #160
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_193343730
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik heb een werktelefoon waar whatsapp op staat. Ik moet zeggen dat ik dat ding bijna nooit gebruik. Het gebeurt weleens dat ik drie dagen later op leerlingen reageer.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_193346071
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Nooit. Ik gebruik mijn mobiel niet voor school.
Zit wel in een app-groep met wat collega's voor de gezelligheid, maar dat is het.
Andere app-groepen die voor het werk geopend worden, verlaat ik weer. Heb geen zin om steeds bereikbaar te zijn voor het werk.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_193349030
Ik heb het wel gedaan, maar dan zette ik de meldingen op stil. Mijn werkmail ontvang ik ook absoluut niet meer automatisch op mijn telefoon, als mijn laptop dicht gaat moet het klaar zijn. Het mailprogramma op de laptop sluit je natuurlijk ook makkelijk weer af.

En ik was ook altijd wel duidelijk, alleen voor dringende zaken, niet voor elk wissewasje appen.
pi_193349126
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 08:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik heb het wel gedaan, maar dan zette ik de meldingen op stil. Mijn werkmail ontvang ik ook absoluut niet meer automatisch op mijn telefoon, als mijn laptop dicht gaat moet het klaar zijn. Het mailprogramma op de laptop sluit je natuurlijk ook makkelijk weer af.

En ik was ook altijd wel duidelijk, alleen voor dringende zaken, niet voor elk wissewasje appen.
Dat herinnert me eraan dat ik een laptop moet kopen bij Coolblue. Geweldige winkel is dat!

laptop laptop laptop

:')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2020 08:53:18 ]
  donderdag 28 mei 2020 @ 21:56:06 #164
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193360221
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik deed dit nooit - tot nu. Ik heb een mentoraat in een examenklas en in deze onzekere en onduidelijke tijden wilde ik makkelijk bereikbaar zijn. Ik heb een anonieme simkaart van vijf euro bij de Appie gekocht en die gebruik ik om met leerlingen te kunnen appen, maar ik kan er niet op gebeld worden. Dat is me behoorlijk goed bevallen, maar ik denk niet dat ik dat in een normaal schooljaar ook ga doen.

En in het team heb ik er wel op gehamerd dat de appgroep echt niet voor werkcommunicatie bestemd is. Ik ben er zelfs een aantal maanden uit geweest om af te dwingen dat belangrijke zaken gewoon via de mail worden gecommuniceerd en niet via een privémedium.
Mailen doe ik ook niet op mijn telefoon, ik ben vaak zat online op mijn laptop om voldoende snel te kunnen reageren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_193360720
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik deed dit nooit - tot nu. Ik heb een mentoraat in een examenklas en in deze onzekere en onduidelijke tijden wilde ik makkelijk bereikbaar zijn. Ik heb een anonieme simkaart van vijf euro bij de Appie gekocht en die gebruik ik om met leerlingen te kunnen appen, maar ik kan er niet op gebeld worden. Dat is me behoorlijk goed bevallen, maar ik denk niet dat ik dat in een normaal schooljaar ook ga doen.

En in het team heb ik er wel op gehamerd dat de appgroep echt niet voor werkcommunicatie bestemd is. Ik ben er zelfs een aantal maanden uit geweest om af te dwingen dat belangrijke zaken gewoon via de mail worden gecommuniceerd en niet via een privémedium.
Mailen doe ik ook niet op mijn telefoon, ik ben vaak zat online op mijn laptop om voldoende snel te kunnen reageren.
Je begrijpt dat een laptop van Coolbue de verlossing had kunnen brengen?
  maandag 1 juni 2020 @ 14:47:56 #166
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193418860
Voor iedereen die deze week weer naar zijn werk mag, veel succes!
Ik mag zelf nog niet, moet eerst bij de bedrijfsarts langs voor een Corona-test.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193499885
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 14:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
Voor iedereen die deze week weer naar zijn werk mag, veel succes!
Ik mag zelf nog niet, moet eerst bij de bedrijfsarts langs voor een Corona-test.
En, nog iets uitgekomen?

Het is wel erg raar zo hoor. Hele kleine klasjes. Ergens weer de boel proberen op te pakken..
  zondag 7 juni 2020 @ 17:01:55 #168
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_193523528
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 14:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
Voor iedereen die deze week weer naar zijn werk mag, veel succes!
Ik mag zelf nog niet, moet eerst bij de bedrijfsarts langs voor een Corona-test.
Ik heb alle dagen gewoon gewerkt op mijn normale werkplek :+
De rest moest thuiswerken :D

quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Nooit aan beginnen :X Echt. Ik doe het en het is 1 bak ellende.
Overigens: ik meen dat het toegestaan is om werk te negeren buiten je normale werktijden.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_193568931
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.

Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?

In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.
pi_193570525
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef soeverein het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.

Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?

In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.

Waarom niet doorstuderen: master halen en de eerstegraadsbevoegdheid? Werken kun je je hele leven nog.
  woensdag 10 juni 2020 @ 17:34:18 #171
436222 Japepk
Padvinder
pi_193570644
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef soeverein het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.

Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?

In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.

Vent je eigen sterke punten uit; hoe wil je je profileren? Als die frisse wind, vers van de uni? Daarmee onderscheid je je van degenen met 5 of meer jaren ervaring.

Heb je al 'slechte' ervaringen gehad met je huidige profiel? Is het al weleens ergens op afgekeurd? Of heb je nog niets geprobeerd en ben je alleen maar bang dat dat gaat gebeuren?
't Echte en 't ware!
pi_193570717
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 17:26 schreef TomWaits het volgende:

[..]

Waarom niet doorstuderen: master halen en de eerstegraadsbevoegdheid? Werken kun je je hele leven nog.
Omdat ik helemaal klaar ben met studeren. Ik wil juist graag werken. Heb het afgelopen halfjaar fulltime gewerkt en had daar veel meer plezier in dan in studeren. En dat was gewoon in de horeca voor minimumloon en dus niet heel uitdagend.
pi_193570767
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 17:34 schreef Japepk het volgende:

[..]

Vent je eigen sterke punten uit; hoe wil je je profileren? Als die frisse wind, vers van de uni? Daarmee onderscheid je je van degenen met 5 of meer jaren ervaring.

Heb je al 'slechte' ervaringen gehad met je huidige profiel? Is het al weleens ergens op afgekeurd? Of heb je nog niets geprobeerd en ben je alleen maar bang dat dat gaat gebeuren?
Ik heb nu een stuk of 5 sollicitaties verstuurd en kreeg vandaag de eerste afwijzing. Dit was imo een generieke email met: er waren veel kandidaten, we hebben gekozen op basis van de eisen in de vacature, relevante ervaring en motivatiebrief. U bent helaas niet uitgenodigd voor een gesprek.

Verder nog geen reacties gehad maar verwacht dat dit deze week nog wel komt.
pi_193585972
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 17:38 schreef soeverein het volgende:

[..]

Omdat ik helemaal klaar ben met studeren. Ik wil juist graag werken. Heb het afgelopen halfjaar fulltime gewerkt en had daar veel meer plezier in dan in studeren. En dat was gewoon in de horeca voor minimumloon en dus niet heel uitdagend.
Ik snap je redenering wel, maar je moet je tegelijkertijd denk ik wel realiseren dat als je ooit nog bovenbouw havo/vwo of zelfs hbo wil lesgeven (en zoiets lijkt me niet ondenkbaar) je je eerstegraads tijdens je aanstelling als docent moet halen. Van voormalig collega's hoorde ik altijd dat zoiets toch een zware kluif was. Zo'n traject zou ik jouw geval minimaal nog 90 ECTS duren (academische master + gedeeltelijke post-master), dat is anderhalf jaar (of met enige uitloop wat langer).

Maar goed, als je echt zo'n weerzin hebt tegen studeren kan dat nog eens een vervelend en slepend traject worden. Ik vraag me echter ook af hoeveel scholen er zitten te wachten op een docent geschiedenis met een beperkte tweedegraads bevoegdheid met slechts een beetje stage-ervaring (terwijl er al een flink overschot is).
  donderdag 11 juni 2020 @ 19:48:57 #175
442544 schoonmams
2 stuks fruit per dag
pi_193589411
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef soeverein het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.

Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?

In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.

Ik zou doorgaan voor een eerstegraads. Zoals hierboven gezegd heb je daar je hele leven profijt van, ik kan er over meepraten.

Daarnaast heb je gewoon een achterstand op hbo-ers, mag ik hopen. Ik vind het bijzonder vreemd dat een wo studie met een half jaartje educatieve minor gelijkstaat aan vier (VIER!) jaar hbo met allerhande stages en dergelijke. Daar zitten studenten die van begin af aan docent wilden worden en daarvoor kozen. Te bizar dat je met een minormodule - en een minor moet je sowieso kiezen - een tweedegraads bevoegdheid kan krijgen.

Ik begreep bij mij op school dat ze dat in ieder geval lieten meewegen en hbo-ers wel voorrang hebben op andere vormen van tweedegraads docenten.
pi_193594326
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:48 schreef schoonmams het volgende:

[..]

Ik zou doorgaan voor een eerstegraads. Zoals hierboven gezegd heb je daar je hele leven profijt van, ik kan er over meepraten.

Daarnaast heb je gewoon een achterstand op hbo-ers, mag ik hopen. Ik vind het bijzonder vreemd dat een wo studie met een half jaartje educatieve minor gelijkstaat aan vier (VIER!) jaar hbo met allerhande stages en dergelijke. Daar zitten studenten die van begin af aan docent wilden worden en daarvoor kozen. Te bizar dat je met een minormodule - en een minor moet je sowieso kiezen - een tweedegraads bevoegdheid kan krijgen.

Ik begreep bij mij op school dat ze dat in ieder geval lieten meewegen en hbo-ers wel voorrang hebben op andere vormen van tweedegraads docenten.
Mijn stage begeleider zei daarover dat je als wo'er met een minor vakinhoudelijk veel sterker bent en dat de mensen die puur de docenten opleiding hebben gevolgd pedagogisch/didactisch veel sterker zijn. Dat lijkt mij opzich logisch en waar.

Volgens hem zoekt een school een mix van beide binnen de sectie. Denken jullie daar zit wat in? Hij heeft zowel hbo'ers als minor studenten begeleid dus zou er iets vanaf moeten weten.

De 2e graads bevoegdheid is beperkt in het feit dat je alleen vmbo-tl/havo/vwo kan les geven. Omdat op de andere vmbo routes pedagogie/vakdidactiek nog belangrijker zijn.
pi_193595674
Een docentenopleiding bereidt je beter voor, maar ik vermoed dat het vakdidactische verschil na een (paar) jaar wel is gladgetrokken.
-
pi_193715777
Ach, uni of HBO. Wij nodigen beide uit en het gesprek geeft dan de doorslag, that's it (vmbo).
pi_193868122
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
pi_193873544
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 07:11 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
Een aantal bij ons zijn wel blijven zitten.Corona was in sommige gevallen een verzachtende omstandheid (als de thuissituatie b.v. ook problematisch was), maar lang niet altijd.
-
pi_193874162
Herkenbaar. Als vóór Corona de boel al slecht was, en tijdens het thuiswerken niet verbeterde, dan was het bij ons ook zo. Wel met veel humm en hamm en zucht.
  woensdag 1 juli 2020 @ 14:49:20 #182
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193874391
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 07:11 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
Minder uitgebreid.
Wij zitten in een situatie dat je in klas 1 niet blijft zitten eigenlijk. Er is een tweejarige brugperiode, waarna bepaald wordt op welk niveau je examen gaat doen. Daar is dus weinig problemen.

Klas 4 heeft de laatste toetsweek gemaakt en daarna de kans gekregen om een of twee vakken te herkansen.

Klas 3 blijf je normaliter ook niet zitten, tenzij je cijfers zo slecht zijn dat je je examen niet meer kunt halen.

Blijft over klas 2. Bij ons zijn zo goed als alle toetsmomenten doorgegaan thuis. Dit had wisselend succes, afhankelijk van de sectie. Bij de leerlingen die op het randje staan van een hoger niveau, wordt er informatie gewonnen bij relevante docenten en daarna overlegd met mentor en teamleider.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193901081
Ergens vind ik het nog best zorgelijk. Er zijn nu echt wel leerlingen van mij doorgegaan terwijl ik denk dat ze het volgend jaar niet gaan redden op het examen(voor mijn vak).

Dat gaat volgend jaar nog heel pittig worden voor beide kanten. (niet alleen voor de examenklassen natuurlijk, ook voor de rest. Maar daar hangt nog wat minder vanaf).
  vrijdag 3 juli 2020 @ 08:03:52 #184
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193901140
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 07:54 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ergens vind ik het nog best zorgelijk. Er zijn nu echt wel leerlingen van mij doorgegaan terwijl ik denk dat ze het volgend jaar niet gaan redden op het examen(voor mijn vak).

Dat gaat volgend jaar nog heel pittig worden voor beide kanten. (niet alleen voor de examenklassen natuurlijk, ook voor de rest. Maar daar hangt nog wat minder vanaf).
Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.

Bij ons gaat iedereen over, behalve twee leerlingen met medische problemen in overleg met ouders. Sta er volledig achter.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 3 juli 2020 @ 08:36:54 #185
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_193901345
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 08:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.

Tenzij ze eigenlijk het niveau überhaupt niet hadden en eigenlijk hadden moeten afstromen van 4H naar het MBO. Dan is zo'n examenjaar eigenlijk zonde van hun tijd en van de tijd/energie de docent. Zeker aangezien er echt wel wat gerepareerd zal moeten worden komend jaar is tijd/energie kostbaar.

We hebben er als school voor gekozen ze een kans te geven dus we gaan er zeker voor, maar ik hou echt mijn hart als ik kijk naar wat ze kunnen en wat ze moeten kunnen over een jaar.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_193903025
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 08:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.

Bij ons gaat iedereen over, behalve twee leerlingen met medische problemen in overleg met ouders. Sta er volledig achter.
Voor hun basis had ik ze liever nog een jaar in de voorexamenklas gehad. Dit jaar is voor hun in dat opzicht prut geweest, ze hebben een vervanger gehad waarmee ze niet uit de voeten konden, en ik was net 3 weken terug van zwangerschaps/bevallingsverlof toen de boel dicht ging. De zwakke leerlingen missen gewoon teveel basis naar mijn zin. En dat trekken ze niet zomaar bij, ook niet door het examenjaar over te doen.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 22:52:17 #187
436222 Japepk
Padvinder
pi_193914232
Kom ik weer met een sollicitatievraag! Ik heb besloten om het er toch maar op te wagen al te reageren op vacatures die me aanspreken. Nu krijg je op Meesterbaan alleen vaak niet zoveel info om je motivatie eruit te laten springen. Vaak lees je niet veel meer dan dat ze een docent voor 0,4 of 0,5zoeken, tijdelijk contract met uitzicht op vast en de vermelding dat het een gezellige mavo/havo/vwo school is.

Naïeve vraag wellicht; maar wat willen ze nu precies dat ik schrijf? Ik probeer me vaak in te lezen op de website van de school. Vinden ze het tof als ik me helemaal in hun profiel probeer te vinden? Of is het feit dat ik een enthousiaste, gemotiveerde en belezen docent-in-opleiding ben genoeg?
't Echte en 't ware!
pi_193937237
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 22:52 schreef Japepk het volgende:
Kom ik weer met een sollicitatievraag! Ik heb besloten om het er toch maar op te wagen al te reageren op vacatures die me aanspreken. Nu krijg je op Meesterbaan alleen vaak niet zoveel info om je motivatie eruit te laten springen. Vaak lees je niet veel meer dan dat ze een docent voor 0,4 of 0,5zoeken, tijdelijk contract met uitzicht op vast en de vermelding dat het een gezellige mavo/havo/vwo school is.

Naïeve vraag wellicht; maar wat willen ze nu precies dat ik schrijf? Ik probeer me vaak in te lezen op de website van de school. Vinden ze het tof als ik me helemaal in hun profiel probeer te vinden? Of is het feit dat ik een enthousiaste, gemotiveerde en belezen docent-in-opleiding ben genoeg?
Solliciteer je op een vacature op het vmbo, benadruk dat je de onderlinge relatie (docent/leerling) belangrijk vindt.
pi_193937341
Is dat niet een beetje een dooddoener/open deur? :P
-
pi_193937553
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 10:27 schreef Haushofer het volgende:
Is dat niet een beetje een dooddoener/open deur? :P
Mwahh, je zou het zeggen. Ik denk dat het bij de helft het niet in de brief staat.
pi_194002426
Gister laatste vak binnengekregen, eerstegraads bevoegdheid in de pocket :7

Moet zeggen dat het me 200% is meegevallen na alle horrorverhalen over slechte opleidingen, administratie en zinloze vakken. Ook qua tijdsinvestering was het een enorm meevaller.

Blijkbaar loont het om goed om je heen te kijken als je als zij-instromer je bevoegdheid wil halen :Y
-
pi_194002468
Gefeliciteerd Haushofer :) wat is dan jouw advies over rondkijken? Waar moet je op letten?
pi_194027133
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:58 schreef iamredleader het volgende:
Gefeliciteerd Haushofer :) wat is dan jouw advies over rondkijken? Waar moet je op letten?
Bij verschillende instanties vragen hoeveel vrijstelling je kunt krijgen en wat voor programma je kunt volgen.

In Utrecht raadden ze me aan om eerst m'n 2e graads bevoegdheid te halen; in Groningen heb ik nu met 50 ects aan gevolgde vakken m'n 1e graads bevoegdheid gehaald.

Ook door verhalen van anderen kan ik wel concluderen dat de kwaliteit en eisen sterk verschillen per uni/hbo.
-
pi_194072266
Nu in de laatste week van het schooljaar ben ik onderstaand boek aan het lezen. Niet omdat ik er nou heel erg tegenaan loop hoe ik mijn werk aan moet pakken, maar ik vind het altijd wel grappig en interessant om hierover te lezen. Nu vroeg ik me af: kennen jullie dit soort boeken, maar dan op onderwijs gericht? Ik merk dat veel van wat in dit soort boeken staat toch niet echt aansluit bij ons werk, dus ben wel benieuwd :)

*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_194095608
Peter Mol en Peter Teitler zijn auteurs over het onderwijs.
pi_194095629
Roel Grol, Peter Teitler, Ebbens & Ettekoven...
pi_194097172
Peter Teitler en René Kneyber vind ik beide prima auteurs. Lichte voorkeur voor Teitler, omdat hij wat uitgebreider en systematischer te werk gaat. Moet ook nog beginnen aan 'De zes rollen van de leraar' van Martie Slooter.
pi_194692576
En, al meer mensen weer begonnen? Week 1 zit er op voor mij. Morgen vanuit huis werken, want een kind met koorts. Erg frustrerend, maar we volgen de richtlijnen maar wel.
pi_194693923
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 18:56 schreef laiveneertiekje het volgende:
En, al meer mensen weer begonnen? Week 1 zit er op voor mij. Morgen vanuit huis werken, want een kind met koorts. Erg frustrerend, maar we volgen de richtlijnen maar wel.
Yep, week 1 zit erop. Ging redelijk, leerlingen (met name de brugklassen) zijn nog altijd geneigd de afstand tot de docenten te vergeten.

Maar er heerst ook een sfeer van "schouders eronder en denken in oplossingen" met het team O+
pi_194740631
Ik werk bij een school in noord holland. Moeten naar huis bij verstopte neus en keelpijn. Er zijn nu al meerdere collega's die niet naar werk mogen komen uit voorzorg. Ben benieuwd hoe streng de baas mensen naar huis blijft sturen als het wat meer de griep-tijd is.
pi_194755119
Vandaag de opstart dag. Roc heeft besloten dat studenten de gehele dag het lokaal niet uit mogen tenzij toilet. Tijdens pauze dus ook niet en dan moet er een docent bij blijven. Ik ben oprecht benieuwd 1) hoe lang dat zo blijft 2) hoeveel studenten zo werkelijk leren 3) wanneer de eerste docent gaat weigeren.
Ik voel me iig net een kippenboer met ophokplicht, de lol is er wel vanaf. En ik snap dat er dingen anders moeten en maar dit is gewoon mensen opsluiten en daar wordt niemand vrolijk van. Ons is gezegd dat dit op alle roc's zo is, geen idee of dat klopt. Sowieso heb je zo zelf amper pauze en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_194756090
Bij ons op het ROC is het zo dat de leerlingen inderdaad in hetzelfde lokaal blijven, ook tijdens de kleine pauzes. Bij de lunchpauze mogen ze wel het lokaal uit en naar buiten, maar niet naar de kantine, want dat blijft dicht.
Geen idee nog hoe het met toezicht zit trouwens.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:47:14 #203
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_194757025
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 23:03 schreef d.k. het volgende:
Vandaag de opstart dag. Roc heeft besloten dat studenten de gehele dag het lokaal niet uit mogen tenzij toilet. Tijdens pauze dus ook niet en dan moet er een docent bij blijven. Ik ben oprecht benieuwd 1) hoe lang dat zo blijft 2) hoeveel studenten zo werkelijk leren 3) wanneer de eerste docent gaat weigeren.
Ik voel me iig net een kippenboer met ophokplicht, de lol is er wel vanaf. En ik snap dat er dingen anders moeten en maar dit is gewoon mensen opsluiten en daar wordt niemand vrolijk van. Ons is gezegd dat dit op alle roc's zo is, geen idee of dat klopt. Sowieso heb je zo zelf amper pauze en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Zo was het bij ons (voortgezet onderwijs) dus vanaf de heropening tot aan de zomervakantie. Wat mij betreft grensde het aan kindermishandeling.

Doordat het plaatselijke ROC nauwelijks lessen op locatie aanbiedt komen er nogal wat leerlingen bij ons buurten die vorig jaar geslaagd zijn. De meesten hebben maar 1 of 2 dagdelen per week les. Waardeloos (al kan het ROC er weinig aan doen natuurlijk).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_194757147
Eerstejaars hebben 5 dagen les, om de week. De tweede- en derdejaars 4 en 2 dagen, zoals ook zonder corona de bedoeling was (derdejaars deels op stage), ook om de week. De week dat ze niet naar locatie mogen, moeten ze zelf aan de slag :X Er is gewoon geen fysieke ruimte om het anders te doen dan zo.
Ik heb dan ook nog de pech dat ik bij een opleiding werk waar de praktijk omgeving een kantoor is, dus er is zelfs geen wisseling naar een praktijklokaal.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_194773899
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 23:03 schreef d.k. het volgende:
Vandaag de opstart dag. Roc heeft besloten dat studenten de gehele dag het lokaal niet uit mogen tenzij toilet. Tijdens pauze dus ook niet en dan moet er een docent bij blijven. Ik ben oprecht benieuwd 1) hoe lang dat zo blijft 2) hoeveel studenten zo werkelijk leren 3) wanneer de eerste docent gaat weigeren.
Ik voel me iig net een kippenboer met ophokplicht, de lol is er wel vanaf. En ik snap dat er dingen anders moeten en maar dit is gewoon mensen opsluiten en daar wordt niemand vrolijk van. Ons is gezegd dat dit op alle roc's zo is, geen idee of dat klopt. Sowieso heb je zo zelf amper pauze en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Hoelang is zo'n dag bij jou? Hier hetzelfde verhaal, maar er zijn geen pauzes en ze hebben lesblokken van max drie uur, uitgezonderd praktijk. Daarna moeten ze weg. Eerstejaars hebben minimaal twee blokken op school, ouderejaars minimaal een.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_194776316
Zo'n dag is best lang, juist omdat ze maar om de week er kunnen zijn. Dus kwart voor negen tot 14 is heel normaal. Dat is dus dik 5 uur in hetzelfde lokaal...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_194858496
Hoe zijn de afgelopen dagen bij jullie gegaan?
  donderdag 3 september 2020 @ 07:19:36 #208
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_194858520
Business as usual.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 3 september 2020 @ 08:40:51 #209
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_194859350
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 07:16 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de afgelopen dagen bij jullie gegaan?
Paar leerlingen in quarantaine.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_194880364
Vandaag Hansie Kaldenbach op het programma. :7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2020 11:17:30 ]
pi_194880668
.

[ Bericht 99% gewijzigd door mefke79 op 04-09-2020 11:42:00 ]
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_194880685
Studenten in quarantaine (voorspelling; dat wordt de beste spijbelreden van de winter, geen hond die het gaat controleren) en ook al een eerste besmetting. Maar ja, grote school, meerdere locaties, uiteenlopende leeftijden en beroepsgroepen waaronder de zorg, dus het valt me eigenlijk nog mee.
En de eerste klachten van ouders nu ze horen dat kinderen om de week thuis zitten.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_194919778
Ik ben naar een nieuwe schooltas aan het kijken. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar deze:
https://www.thelittlegree(...)-large-15-inch/64876

Een degelijke tas, met laptopvak en voldoende inhoud. Ik wil hem ook kunnen gebruiken voor dagtrips etc. Iemand toevallig ervaring met dit model? Of andere aanraders? Ik zoek een rugtas, met laptopvak, apart voorvak en het liefst ook 'zakjes' voor een flesje drinken oid aan de zijkanten.
't Echte en 't ware!
pi_194929485
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 16:26 schreef Japepk het volgende:
Ik ben naar een nieuwe schooltas aan het kijken. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar deze:
https://www.thelittlegree(...)-large-15-inch/64876

Een degelijke tas, met laptopvak en voldoende inhoud. Ik wil hem ook kunnen gebruiken voor dagtrips etc. Iemand toevallig ervaring met dit model? Of andere aanraders? Ik zoek een rugtas, met laptopvak, apart voorvak en het liefst ook 'zakjes' voor een flesje drinken oid aan de zijkanten.
Geen ervaring met deze, maar ziet er prima uit. Gebruik zelf een north face.
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
  maandag 7 september 2020 @ 10:08:09 #215
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_194930581
Is hier toevallig iemand betrokken bij het vormgeven van het vak Rekenen als schoolexamen voor de leerlingen die geen examen wiskunde doen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_194935131
Hoe vinden jullie het schakelen tussen niveaus eigenlijk? Moet zelf ook fysiek van school wisselen en merk dat ik dat wel lekker vind. Van V6 naar Basis 3 is wel echt een heel andere tak van sport
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_194943128
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 16:26 schreef Japepk het volgende:
Ik ben naar een nieuwe schooltas aan het kijken. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar deze:
https://www.thelittlegree(...)-large-15-inch/64876

Een degelijke tas, met laptopvak en voldoende inhoud. Ik wil hem ook kunnen gebruiken voor dagtrips etc. Iemand toevallig ervaring met dit model? Of andere aanraders? Ik zoek een rugtas, met laptopvak, apart voorvak en het liefst ook 'zakjes' voor een flesje drinken oid aan de zijkanten.
Ik heb deze https://www.dakine-shop.n(...)-Rugzak-Digital-Teal. Heel blij mee. Veel vakjes, voldoende ruimte voor laptop en nog wat boeken en andere spullen.
pi_195629599
Hoi allemaal!

Voor mijn opleiding ben ik nu bezig met "vakdidaktiek 5: concept / context". Ik vind het maar een lastig vak. Enerzijds omdat meer dan de helft van de lessen is uitgevallen (docent is er plotsklaps mee gestopt). Anderzijds omdat ik het moeilijk vind om van een economisch concept (de drie spaarmotieven) te komen tot een SMART lesdoel, en deze in een context te plaatsen van de belevingswereld van mijn leerlingen (2-VMBO-TL).

Heeft iemand een mooie tip voor mij?
pi_195722459
Online lesgeven gaat, net als offline lesgeven, het best met een krijtbord. Maar welke kleur kan dat krijtbord het best hebben? Groen, of toch zwart? Iemand ideeën?
pi_195724897
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:21 schreef iamredleader het volgende:
Hoi allemaal!

Voor mijn opleiding ben ik nu bezig met "vakdidaktiek 5: concept / context". Ik vind het maar een lastig vak. Enerzijds omdat meer dan de helft van de lessen is uitgevallen (docent is er plotsklaps mee gestopt). Anderzijds omdat ik het moeilijk vind om van een economisch concept (de drie spaarmotieven) te komen tot een SMART lesdoel, en deze in een context te plaatsen van de belevingswereld van mijn leerlingen (2-VMBO-TL).

Heeft iemand een mooie tip voor mij?
Totaal niet bekend met je vakgebied, maar is het “ontdekken welke redenen om te sparen er zijn en toe te passen op onderwerp x (het kopen van vuurwerk/scooter/eyeliner)” niet een redelijk begin?
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_196747333
Nou, daar zitten we weer... Wie heeft er mooie voorbeelden van goed online onderwijs? Hoe pakt jouw school het aan? Ik vond iedereen vrij gelaten onder het nieuws. Men haalt de schouders op, we passen wel weer aan. In principe een goede instelling natuurlijk, al merk ik dat ik er zelf toch wel somber van wordt allemaal.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 15 december 2020 @ 17:18:26 #222
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196748875
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:42 schreef Japepk het volgende:
Nou, daar zitten we weer... Wie heeft er mooie voorbeelden van goed online onderwijs? Hoe pakt jouw school het aan? Ik vond iedereen vrij gelaten onder het nieuws. Men haalt de schouders op, we passen wel weer aan. In principe een goede instelling natuurlijk, al merk ik dat ik er zelf toch wel somber van wordt allemaal.
Aanpak school (van de vorige keer, zal nu wel terugkeren al mogen de examenklassen misschien naar school):
- Alle lessen duren 40 minuten. Alle vakken worden in de onderbouw twee lessen per week aangeboden, in de bovenbouw zoveel als de docent er wil hebben. Ook de mentorlessen worden ingeroosterd.
- Er zijn geen meetellende toetsen, wel inleveropdrachten die becijferd kunnen worden maar die niet mogen meetellen voor een PTA. Alles wordt bijgehouden in de agenda van Magister en de docenten moeten in de agenda van leerlingen kijken om te zorgen dat we leerlingen niet overvragen. 2 inleveropdrachten in een week is prima, 5 niet.

Eigen aanpak:
- Ik plan iedere twee weken een mentorgesprek met iedere leerling, en iedere week met degenen waarvoor dat nodig is of die dat graag willen. Camera aan en bespreken hoe het gaat, met lessen/huiswerk maar vooral ook met de rest.
- Twee vaklessen per klas in de week: de eerste een instructieles, de tweede een verwerkingsles die vooral functioneert als een vragenuurtje. Bij de instructieles zoek ik zo veel mogelijk naar interactieve elementen: leerlingen die antwoorden moeten geven op vragen, quizvragen etc. Na twee weken "les-les" probeer ik er een wat vrijere opdracht tegenaan te gooien waar ze dan twee lessen de tijd voor hebben.

Tussen de regels door:
- Alles wat ze leren in de online lesperiode is mooi meegenomen, maar eigenlijk ga ik ervan uit dat het eindresultaat nul is. Kan het ook niet tegenvallen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196753066
Mbo hier en al sinds de zomervakantie zie ik de studenten maar om de week. Wat natuurlijk niet heel bevorderlijk is. Dus we focussen nu op examens halen wat ook niet eens echt lukt. En dan vanaf nu ook nog online. Ik zie het somber in, vrees dat veel derdejaars het niet halen dit jaar, dat levert dan ook volgend schooljaar weer problemen op.
De studenten die van het vmbo kwamen zijn lastig te motiveren. De overgang is normaal al groot, maar nu helemaal. En ze kunnen niks in het weekend, dat breekt ook op.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_197202453
Zo, daar gaan we weer (online) :+
  maandag 4 januari 2021 @ 08:44:15 #225
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197202699
Ik mag gewoon naar school :s)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 januari 2021 @ 09:25:33 #226
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197203034
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 08:44 schreef Janneke141 het volgende:
Ik mag gewoon naar school :s)
Ik ben jaloers.

Maar goed, eens kijken hoe de pet vandaag staat bij de leerlingen. En eens kijken hoeveel er al hebben geleerd voor de toetsweek.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197203709
Ik begin morgen pas, maar hoorde net al van collega's dat de motivatie ver te zoeken was. Camera's niet aan, studenten die er gewoon niet zijn. En ik checkte even het werk van mijn examenklas voor morgen, niks gemaakt. Gewoon helemaal niemand heeft iets gedaan. Dan vraag je je wel af waarom je zelf zo hard rent en zij niks doen...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  maandag 4 januari 2021 @ 16:02:40 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197208891
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 10:28 schreef d.k. het volgende:
Ik begin morgen pas, maar hoorde net al van collega's dat de motivatie ver te zoeken was. Camera's niet aan, studenten die er gewoon niet zijn. En ik checkte even het werk van mijn examenklas voor morgen, niks gemaakt. Gewoon helemaal niemand heeft iets gedaan. Dan vraag je je wel af waarom je zelf zo hard rent en zij niks doen...
Tja, maar die zitten al bijna een jaar in de shit (mbo toch?). Ik spreek nog wel eens wat oud-leerlingen, en die geven zelf ook wel aan dat ze echt nog maar moeilijk vooruit komen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Ik heb de eerste lessen gehad, 3T online en 6V op school. Voorlopig viel het me nog niet tegen, en dat de examenleerlingen op basis van het feit dat ze fysiek op school mogen zijn kunnen concluderen dat de examens echt doorgaan geeft ook wel wat duidelijkheid.

Ik heb net 1 voor 1 de ene helft van al mijn mentorleerlingen gesproken via Teams, om eens te kijken hoe de vlag erbij hangt. Andere helft doe ik morgen. De meesten staan er nog wel aardig positief in, ook omdat het maar 2 weken duurt (hopen we tenminste). Maar ik schrik, net als afgelopen maart, toch wel weer van het aantal leerlingen dat niet echt op een ideale schoolwerkplek kan gaan zitten. Of van afbladderende verf op de muren, ofzo. Toch iets wat normaal verborgen blijft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197209050
Ja mbo ja. Maar eigenlijk zie ik het bij alle leerjaren. De eerste omdat zij vorig jaar een raar jaar zonder examen hadden, de tweede omdat ze vorig jaar ineens moesten stoppen tijdens stage en de derde omdat ze vorig jaar al geen stage konden lopen en nu alles mis loopt. Ik snap het echt wel, maar van de andere kant: nog even peper erin en je bent klaar. Want ze willen wel allemaal naar het hbo volgend jaar. En die optie is er ook wel, maar ik ben heel voorzichtig geworden in toekennen van verklaringen voor het hbo. Mbo en hbo tegelijk doen gaat gewoon niet.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 6 januari 2021 @ 11:17:19 #230
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197241446
Ik wil even melden dat ik behoorlijk trots ben op mijn vierdejaars kader leerlingen. Ze hebben wel echt stappen gemaakt qua zelfstandigheid.
Van te voren laten weten dat er thuis problemen zijn (vader met kanker, begrafenis van opa etc.) en vragen wat ze kunnen doen. Om meer oefenmateriaal vragen. Top.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197242108
Dat is fijn. Ik merk bij mijn A4/A5 leerlingen ook wel een andere houding nu ze weer vanuit huis werken. De examenklassen die op school zijn merk ik dat minder. Maar daar komt het ook wel heel langzaam wat opzetten.
  woensdag 6 januari 2021 @ 19:22:27 #232
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197250117
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 11:17 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik wil even melden dat ik behoorlijk trots ben op mijn vierdejaars kader leerlingen. Ze hebben wel echt stappen gemaakt qua zelfstandigheid.
Van te voren laten weten dat er thuis problemen zijn (vader met kanker, begrafenis van opa etc.) en vragen wat ze kunnen doen. Om meer oefenmateriaal vragen. Top.
Ik heb in de afgelopen dagen gesprekken gevoerd met al mijn mentorleerlingen 3T en bij meer dan de helft kun je merken dat ze geleerd hebben van de vorige lockdown en ook echt wel een plan hebben 'om het nu anders te doen'. Of het lukt is een tweede, maar deze vorm van reflectie is in elk geval mooi om te zien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 8 januari 2021 @ 09:33:46 #233
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197281237
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 12:05 schreef laiveneertiekje het volgende:
Dat is fijn. Ik merk bij mijn A4/A5 leerlingen ook wel een andere houding nu ze weer vanuit huis werken. De examenklassen die op school zijn merk ik dat minder. Maar daar komt het ook wel heel langzaam wat opzetten.
Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197281745
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:33 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Mijn H4 mentortoppers vroegen daar al wel om; “gaan wij nu ook gematst worden?”
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_197281901
Ook hier een "trots"-momentje, mijn brugklassers (VMBO-TL) zijn goed zelfstandig bezig. Maken hun huiswerk, stellen vragen, doen actief mee in de online les. Ondanks dat het voor ze geen pretje is, en sommigen het duidelijk moeilijk hebben. En altijd fijn als een leerling dan zegt "uw lessen zijn zo leuk, want u praat niet alleen maar over wiskunde" :D
  vrijdag 8 januari 2021 @ 10:36:54 #236
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197282085
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 19:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb in de afgelopen dagen gesprekken gevoerd met al mijn mentorleerlingen 3T en bij meer dan de helft kun je merken dat ze geleerd hebben van de vorige lockdown en ook echt wel een plan hebben 'om het nu anders te doen'. Of het lukt is een tweede, maar deze vorm van reflectie is in elk geval mooi om te zien.
Is dat ook iets dat je probeert, als mentor?
In ons PTO komt dat altijd meerdere keren per jaar terug, een reflectieopdracht. Voor veel van onze leerlingen is het te hoog gegrepen, maar de top 20% heeft er wel veel aan.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197282400
Mijn groep mentorleerlingen doet het echt geweldig, zo mooi om te zien.

Vanaf volgende week gaan we "open" voor de kwetsbare leerlingen. Ik mag één ochtend in de week een groepje opvangen/lesgeven. Ik heb daar zo veel zin in ^O^
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_197284086
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:33 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Dat idee hadden ze in het begin van het jaar wel. Ze weten natuurlijk wel dat de normering aangepast wordt, maar ik blijf ze erop wijzen dat dat niets helpt als je het echt niet kan.

Ik heb ze vorig jaar geen les gegeven, dus ik vind het nu lastig in te schatten of de houding die ze nu in de klas hebben er al was, of dat ze door de lockdown moeite hebben om de draad weer op te pakken en serieus en geconcentreerd met school bezig te gaan. Ik vind het wel een probleem, meestal gaan ze dan eerder al goed aan het werk, nu begint het misschien heel voorzichtig wat te komen.

Ik vind de achterstanden bij wiskunde wel heel zorgelijk. Daar wordt nu heel slecht gescoord, en ik vraag me echt af of ze daar nog op tijd op het juiste niveau gaan komen, zeker nu ze nog niet heel hard aan het werk lijken te zijn.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 13:43:41 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197284632
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 10:36 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Is dat ook iets dat je probeert, als mentor?
In ons PTO komt dat altijd meerdere keren per jaar terug, een reflectieopdracht. Voor veel van onze leerlingen is het te hoog gegrepen, maar de top 20% heeft er wel veel aan.
Eerder iets dat ik ambieer, maar zelden lukt. Ik heb zelf een broertje dood aan reflecteren op papier, misschien wel omdat ik wiskundige ben. Iets wat me zelf zo tegen staat probeer ik dus zo min mogelijk als opdracht aan mijn leerlingen te geven. Maar de tijd om er echt over in gesprek te gaan ontbreekt vaak. Of geef ik mezelf niet, het is maar hoe je het bekijkt, maar het lastig praktisch uitvoerbaar. Nu kan het toevallig, en ondanks de forse tijdsinvestering was het dal wel waard.

Wij hebben als mentoren vrij weinig ruimte om 1 op 1 gesprekken met leerlingen te voeren. Eigenlijk 'maken' we de mogelijkheid alleen maar als er iemand weer eens een potje van maakt, maar je wil het vaker en met alle leerlingen. We moeten toch eens iets verzinnen om daar ruimte voor te creëren, want ik ben overtuigd van het nut.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197305401
Mentoren op een middelbare school waar ik stage heb gelopen, hadden met de onderbouwleerlingen iedere week een 1-op-1-gesprek van zo'n 10 minuten. De onderbouw startte de hele week ook gelijk op met een mentooruur, de eerste helft van dat uur waren er individuele gesprekken, de andere helft werden mentorzaken besproken/gedaan met de hele klas. Bovenbouwleerlingen hadden iedere twee weken zo'n gesprek met hun mentor. Je draaide dan wel met twee mentoren een klas, dus je had zo'n 15 mentorleerlingen.
pi_197313583
Ik had vrijdag de laatste les voor de toetsweek, valt een uur voor mijn les de stroom uit in de halve stad, en kom ik met mijn telefoon niet in Teams. Om vijf voor vier ging het licht weer aan, maar toen was er geen enkele leerling meer online. Ik heb om kwart voor 3 nog via Its Learning kunnen doorgeven waarom ik niet online was. Hoorde van een collega dat bij haar ineens de halve klas verdween.
Dat het ook zoooooo lang moest duren... |:(
  maandag 11 januari 2021 @ 09:13:45 #242
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197338148
De onderbuurvrouw heeft een klusbedrijf ingehuurd dat nu net begint met klussen. Heel veel geboor en herrie.
Hopelijk houdt het over 20 minuten op, zodat ik les kan geven.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197355672
Bij mijn school zijn ze op het dak bezig. Gelukkig had ik zelf al een noisecancelling headset gekocht. De klas die online was hoorde het niet, voor mij was het wel irritant.
pi_197635040
Bij jullie al een thuiswerkvergoeding ingesteld? Mijn reiskostenvergoeding is ¤180 netto per maand, dus ben bang (maar wel terecht) dat ik daar een deel van ga inleveren
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_197637015
Wij hebben een eenmalige tegemoetkoming gekregen. Reiskosten worden vanaf januari niet meer automatisch betaald. Je moet nu per maand aangeven op welke dagen je echt hebt gereisd.
pi_197645216
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 19:34 schreef Ronaldussen het volgende:
Wij hebben een eenmalige tegemoetkoming gekregen. Reiskosten worden vanaf januari niet meer automatisch betaald. Je moet nu per maand aangeven op welke dagen je echt hebt gereisd.
En hoeveel was dat?
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_197654147
Je hebt een dm.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 18:59:58 #248
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198414170
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.

Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.

Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?

Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198414778
Of het pedagogisch verantwoord is, hangt denk ik ook af van hoe je communiceert over de indeling. Oftewel, ik zou geen uitleg geven over waarom je de groep zo hebt ingedeeld, maar gewoon zeggen wat de groepen zijn. Wel een interessante overweging trouwens. Mag je de indeling nog veranderen als het niet blijkt te werken?
  dinsdag 9 maart 2021 @ 20:01:46 #250
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198415313
Bij ons maakt het rooster de indeling, daar heb je als docent verder niks over in te brengen.

(Overigens heb ik verlof (zwangerschaps- bevallings-, ouderschaps- en spaarverlof) tot en met 9 januari 2022 dus ik ben ook even niet zo bezig met school :+ lees toevallig net even mee)
Kwak
  dinsdag 9 maart 2021 @ 20:13:25 #251
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198415544
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 20:01 schreef kwakz0r het volgende:
Bij ons maakt het rooster de indeling, daar heb je als docent verder niks over in te brengen.
Dat was bij ons in de periode van juni tot de zomervakantie ook zo, maar aangezien we sociaal welzijn de komende tijd toch ook echt even tot speerpunt maken hebben we overlegd met de roostermaker en kunnen we van klas 1 t/m 3 (alles wat niet diep geclusterd is) zelf de indelingen maken. Komende vrijdag gaat een onderwijsassistent de hele ochtend namen zitten klikken en dan staat alles erin.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 19:36 schreef Bleie het volgende:
Of het pedagogisch verantwoord is, hangt denk ik ook af van hoe je communiceert over de indeling. Oftewel, ik zou geen uitleg geven over waarom je de groep zo hebt ingedeeld, maar gewoon zeggen wat de groepen zijn. Wel een interessante overweging trouwens. Mag je de indeling nog veranderen als het niet blijkt te werken?
Het zijn vmbo'ers, maar ze zijn ook niet gek natuurlijk dus die hebben snel genoeg in de gaten dat die verdeling echt niet toevallig is. Als we dit doen, dan gaan we ook juist uitleggen waarom - maar uiteraard wel met een positieve insteek. Bedankt voor je reactie in elk geval.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 9 maart 2021 @ 21:52:44 #252
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_198417545
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.

Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.

Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?

Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Is geen gek idee. Hangt denk ik ook af van de jaargang en wat er van ze verwacht wordt. Mijn tweedejaars moeten dalijk een niveau kiezen. Dus dan kan ik best zeggen: alle MAVO leerlingen in de ene groep, en alle Kader leerlingen in de andere groep. Al heb je natuurlijk altijd een grijs gebied.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:57:56 #253
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198437548
We hebben besloten dit te gaan doen. Een groep van 15 'rustige' leerlingen en de andere helft krijgt er 11. Het gaat om een 3T-klas, en het doel voor allemaal is uiteraard overgang naar 4T. Morgen maken we de verdeling bekend aan de leerlingen, en we zorgen ook naar een goede uitleg naar het docententeam waarom we juist deze keuze maken. Ik zal over een paar weken wel met jullie delen wat de ervaringen zijn.

Mijn verwachting is dat de reacties van de meeste leerlingen wel positief zijn, al zullen er een paar (stuk of 4) leerlingen in de kleine helft zitten die misschien van zichzelf vinden dat ze daar niet thuishoren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 23 maart 2021 @ 21:40:40 #254
436222 Japepk
Padvinder
pi_198657799
Ik ben sinds februari aangenomen als docent op mijn stageschool en val dus echt met mijn neus in de boter (not). Ik verlang eigenlijk gewoon terug naar de online lessen, waar het véél beter mogelijk was om te monitoren wat iedereen aan het doen was dan in deze hybride lessen. Ik heb natuurlijk alleen maar klassen overgenomen en ik voel me tot nu toe alleen maar tekort schieten. Overdracht is er nauwelijks geweest. Nu heeft onze school er ook nog eens een proefwerkweek doorheen gegooid half april, en leek het de sectie een goed idee om ontleden te toetsen, waar we helemaal niet mee bezig zijn. Dat komt er dus óók nog tussendoor, naast de voorbereidingen voor het betoog en het afronden van het lesboek bij sommige klassen. Ik vind de puzzel hoe ik alle stof bij alle leerlingen krijg vóór de verschillende deadlines echt een ondoenlijke uitdaging. Een hybride les geven heb ik na een week laten varen. De thuiszitters krijgen opdrachten om mee te werken in de chat van teams en dat was het wel, anders vind ik het echt niet te doen. Zeg me alsjeblieft dat ik niet de enige ben :@
't Echte en 't ware!
  dinsdag 23 maart 2021 @ 21:51:37 #255
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198658027
Je bent niet de enige. Wij hebben met de docenten in ons team (vmbo-bovenbouw) de druk op de schoolleiding opgevoerd om af te zien van hybride onderwijs, en dat hebben we gelukkig ook voor elkaar gekregen. Na al die weken schermellende willen we onze volledige aandacht kunnen richten op de leerlingen in de klas.

En ik gooi bij de derde klassen alles wat ik enigszins kan verantwoorden uit het lesprogramma. Als ik nu gaan stampen dan ben ik binnen de kortste keren de helft kwijt. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 24 maart 2021 @ 11:56:28 #256
436222 Japepk
Padvinder
pi_198663535
Da's fijn. Houdt dat nu dan in dat jullie volle klassen hebben? Of hebben leerlingen om de dag/week vrij?
't Echte en 't ware!
  woensdag 24 maart 2021 @ 21:15:16 #257
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198674198
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 11:56 schreef Japepk het volgende:
Da's fijn. Houdt dat nu dan in dat jullie volle klassen hebben? Of hebben leerlingen om de dag/week vrij?
Halve klassen, ma/wo/vr of di/do en de week erna andersom. De dagen dat de lln niet op school zijn maken ze opgaven die aansluiten bij de lessen die ze de dag ervoor fysiek gevolgd hebben, en iedere docent heeft ergens in een tussenuur een bereikbaarheids-halfuurtje zodat lln via Teams vragen kunnen stellen over een opgave die we niet snappen.

Maar de lestijd is voor de leerlingen in het lokaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199010015
Hoe gaat het met iedereen? Zijn er nog klassen in quarantaine, school dicht of loopt het juist beter dan verwacht? Hybride les geven lukt?

Tips en tricks welkom, trouwens. Mijn grootste hobbel is activerende didactiek: wat kan ik met groepjes doen op anderhalf meter afstand...
  zondag 18 april 2021 @ 10:31:33 #259
436222 Japepk
Padvinder
pi_199051011
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 07:04 schreef iamredleader het volgende:
Tips en tricks welkom, trouwens. Mijn grootste hobbel is activerende didactiek: wat kan ik met groepjes doen op anderhalf meter afstand...
Dat vind ik ook een lastige. Ik geef Nederlands en ik laat ze vaak in groepjes of klassikaal lezen, dat geeft zo'n heerlijke rust in de klas. Na de meivakantie gaan we starten met boekenclubjes. In groepjes van 3 of 4 gaan ze dezelfde roman lezen (voor de bovenbouwlijst) en in hun clubjes maken ze dan korte opdrachten over het boek en belangrijker, ze kletsen gewoon lekker over het boek en wat ze ervan vonden.

De eindtoets dit jaar wordt fictie, hebben we besloten. Dat geeft enorm veel rust. De inhoud uit het lesboek behandelen we als daar aanleiding voor is, maar bovenal focussen we op lezen. In de meeste klassen worden ook tot eind juni nog betogen gehouden.
't Echte en 't ware!
  zondag 2 mei 2021 @ 19:42:48 #260
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199252244
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.

Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.

Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?

Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig van O+
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199252629
Ik ben helaas nog steeds hybride aan het lesgeven, maar dat komt omdat ik sommige klassen deels online (les 1), deels half-half in de klas heb (les 2). Met twee lesuren per week zie ik sommige leerlingen dus helemaal niet meer tot einde van het schooljaar. Bij de vwo-4 klas die ik halverwege het schooljaar kreeg (in februari) heb ik een proefwerk nagekeken waarbij ik grotendeels geen gezichten op mijn netvlies kreeg bij het nakijken. Een bizarre/onwerkelijke ervaring.

Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2021 20:14:55 ]
  zondag 2 mei 2021 @ 23:49:30 #262
436222 Japepk
Padvinder
pi_199256056
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
Nog steeds heel erg mee eens. Wat dat betreft ben ik eigenlijk tegen elke versoepeling zolang die ziekenhuizen nog op klappen staan. De scholen zouden toch prioriteit moeten hebben verdorie. Er is in een Europees rapport al een waarschuwing gegeven dat de achteruitgang van het Nederlandse onderwijs over een aantal jaar voor een serieuze dip/neergang van de economie gaat zorgen.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:58 #263
495961 Brodderlug_Koolvoet
Ooit een bekende drakentemmer
pi_199277811
Ik heb iemand gevonden die bij mij in de leer wil; hij wil net als mij goed leren handelen in allerlei goederen (niet alleen via de legitieme weg maar ook de zwarte markt is bij hem in trek - in ieder geval staat hij zijn verdiende goud niet graag af). Zal ik hem in het diepe gooien en hem eens een dag op de markt te sturen (en na afloop tel ik alles zorgvuldig) of werkt de zachte hand waarbij ik hem een paar dagen laat observeren?
pi_199277833
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:37 schreef Brodderlug_Koolvoet het volgende:
Ik heb iemand gevonden die bij mij in de leer wil; hij wil net als mij goed leren handelen in allerlei goederen (niet alleen via de legitieme weg maar ook de zwarte markt is bij hem in trek - in ieder geval staat hij zijn verdiende goud niet graag af). Zal ik hem in het diepe gooien en hem eens een dag op de markt te sturen (en na afloop tel ik alles zorgvuldig) of werkt de zachte hand waarbij ik hem een paar dagen laat observeren?
??
Mon 'en!
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:45:40 #265
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199388633
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Ik ben helaas nog steeds hybride aan het lesgeven, maar dat komt omdat ik sommige klassen deels online (les 1), deels half-half in de klas heb (les 2). Met twee lesuren per week zie ik sommige leerlingen dus helemaal niet meer tot einde van het schooljaar. Bij de vwo-4 klas die ik halverwege het schooljaar kreeg (in februari) heb ik een proefwerk nagekeken waarbij ik grotendeels geen gezichten op mijn netvlies kreeg bij het nakijken. Een bizarre/onwerkelijke ervaring.

Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
Ja, ik vind het ook waardeloos. Gelukkig vanaf maandag weer gescheiden.
Misschien ben ik te weinig flexibel, maar het lukte me gewoon niet. Vind het al vervelend genoeg dat ik niet door de klas mag lopen. _O-
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:46:52 #266
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199388654
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 19:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig van O+
Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent? :)
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:11:39 #267
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199388941
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:46 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent? :)
Ik moet zo weg, maar heel in het kort de belangrijkste drie dingen:
- wat wordt je lestijd toch enorm efficiënt als je niet de hele tijd de ordeproblemen veroorzaakt door een paar leerlingen op hoeft te lossen
- Je merkt aan de 'rustige' leerlingen dat ze in de gaten hebben dat ze veel meer gezien worden, dat ze meer aandacht krijgen. Met die groep slaagt het doel - ze maken zich veel zorgen over leerachterstanden en daar kunnen we ze bij helpen terwijl we tegelijk ook nog sociaal-emotioneel een slag kunnen slaan
- De andere helft blijkt, zonder dat we dat echt hadden ingecalculeerd, toch behoorlijk gedwongen te zijn tot reflectie. En omdat het er maar 10 zijn hebben we als docenten ook echt de tijd om ze te begeleiden met studievaardigheden e.d.

En we hebben ook eigenlijk geen reacties van leerlingen of ouders gehad dat ze deze verdeling niet vonden kunnen, dat scheelt ook. Ik hoop nog steeds dat we over een week of 2 iedereen weer in de klas hebben, maar zo niet dan houden we dit tot einde schooljaar wel in stand.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 21 mei 2021 @ 14:40:55 #268
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199540326


Wiskunde-examen anno 2021: meer tekstverklaren dan wiskunde.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 21 mei 2021 @ 15:12:11 #269
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199540778
Dat is wel een aanzienlijk verschil ook.
Ben wel benieuwd naar de achterliggende gedachte hierachter.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 21 mei 2021 @ 15:15:17 #270
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199540818
Ja, goeie vraag. Mijn smaak is het niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199605423
Meningen over het openen van de scholen?
Zie her en der petities voorbij komen over het vaccineren van docenten; jullie mening?
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_199609116
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 22:23 schreef el-blanchito het volgende:
Meningen over het openen van de scholen?
Zie her en der petities voorbij komen over het vaccineren van docenten; jullie mening?
Voorrang is volgens mij nu nog nauwelijks te regelen (vaccineren gaat al best rap nu), maar als directie had ik het gewoon naast me neergelegd. Nu halfopen afmaken voor de veiligheid van je personeel, laat Den Haag maar blèren.
pi_199629587
Het OMT zegt wel heel leuk dat leerlingen 2 x per week onder begeleiding een zelftest moeten doen, maar daar moeten ouders toestemming voor geven... En er zijn nog genoeg scholen waar geen zelftesten zijn geleverd, of waar ze alweer op zijn.

Hoewel ik het qua besmettingscijfers snap, en mijn klassen graag compleet wil zien vind ik het verder ingewikkeld.
pi_199635082
Moeten ze elkaar niet leren eerst kennen?
(ik wist ff niet waar ik moest zijn, maar klopt dit zinnetje boven nou wel of niet grammaticaal?)
volgens mij wel, maar het voelt wel raar.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  donderdag 27 mei 2021 @ 10:16:06 #275
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_199638656
Ik zit het debat te kijken, en voel me niet verbonden met de CU en de VVD...

Wat een aanfluiting.

https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/troelstrazaal
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 mei 2021 @ 13:34:02 #276
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_199641385
Zelf ben ik sinds maart als stagiair Duits bezig en geef ik nu een beperkt aantal klassen les. Daardoor is mijn ervaring hierin misschien wat beperkt, al kom ik wel uit een onderwijsfamilie, waardoor het onderwijs ook niet volledig nieuw is.

Enfin, de opening is contraproductief. Voor regio Noord gaat het om twee weken (en dus de facto één week winst). Daarvoor moet alles omgegooid worden. Voor veel van mijn leerlingen is het grootste probleem op dit moment niet de sociale isolatie (want die valt gezien de halve opening inmiddels tamelijk mee) maar het gebrek aan stabiliteit, rust en zekerheid. De vele wisselingen zorgen voor onrust in de groep. Weer een grote wisseling maakt dat alleen maar erger en maakt de onderwijskwaliteit ook niet beter. Sterker nog, het zorgt ervoor dat ook de planning weer omgegooid moet worden, wat zo kort voor de laatste toetsweek ook niet goed is.
  donderdag 27 mei 2021 @ 17:27:53 #277
436222 Japepk
Padvinder
pi_199644523
Sorry hoor, maar ik schaam me er nu soms echt voor om docent te zijn. De vakbonden roepen weer om het hardst, die wiskundedocent bij Op1 van de week vond ik echt een aanfluiting. Toen de scholen dicht gingen werd er om het hardst geroepen dat elke dag er een te veel is. Nu kunnen ze weer open en nu 'maken we het zo maar af'. Ik vind het echt nergens op slaan, liever gisteren dan vandaag open.

In het lokaal kun je afstand houden, werken met spatschermen, ventileren. Bij ons duurt het schooljaar nog een dikke maand, ik vind dat wel de moeite. We weten nu eenmaal dat niet iedereen als eerst/versneld gevaccineerd kan worden. Politieagenten/ME'ers zijn ook niet gevaccineerd en die worden zelfs vaak fysiek belaagd. Rijinstructeurs doen ook hun werk.

Kan me er echt over opwinden. De tendens in de media is nu dat 'we' het niet willen en straks gaat het kabinet daar zijn oren weer naar laten hangen...
't Echte en 't ware!
pi_199658988
Ik zie het nut er bij ons ook niet van in met dan nog effectief 1 lesweek voor de toetsen beginnen.
-
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 mei 2021 @ 23:32:56 #279
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_199664452
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 17:27 schreef Japepk het volgende:
Sorry hoor, maar ik schaam me er nu soms echt voor om docent te zijn. De vakbonden roepen weer om het hardst, die wiskundedocent bij Op1 van de week vond ik echt een aanfluiting. Toen de scholen dicht gingen werd er om het hardst geroepen dat elke dag er een te veel is. Nu kunnen ze weer open en nu 'maken we het zo maar af'. Ik vind het echt nergens op slaan, liever gisteren dan vandaag open.

In het lokaal kun je afstand houden, werken met spatschermen, ventileren. Bij ons duurt het schooljaar nog een dikke maand, ik vind dat wel de moeite. We weten nu eenmaal dat niet iedereen als eerst/versneld gevaccineerd kan worden. Politieagenten/ME'ers zijn ook niet gevaccineerd en die worden zelfs vaak fysiek belaagd. Rijinstructeurs doen ook hun werk.

Kan me er echt over opwinden. De tendens in de media is nu dat 'we' het niet willen en straks gaat het kabinet daar zijn oren weer naar laten hangen...
Maar is het niet beter te differentiëren? Als het in jouw regio nog echt een dikke maand aan winst oplevert, dan lijkt me dat een verandering die nut heeft. Het idee dat het voor elke regio echter minstens 6 weken aan les voor een volle groep oplevert is onjuist. En juist Slob, die zelf voor de klas heeft gestaan, hoort dat te weten. Prima dat het dus weer mag, maar de verplichting vanaf 7 juni lijkt me onverstandig. Het zou een stuk beter zijn om de scholen de ruimte te geven om te handelen op basis van de eigen omstandigheden.
  maandag 7 juni 2021 @ 18:31:14 #280
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199786223
Heeft jullie school al een beleid met betrekking tot reizen voor volgend schooljaar? En dan bedoel ik niet coronatechnisch, maar financieel.

Vorig jaar is er een wet aangenomen die er per saldo op neerkomt dat je leerlingen die niet betalen, niet mag weigeren op een studiereis. Doordat er vanwege corona een tijd lang überhaupt geen reisjes georganiseerd zijn hebben we er tot nu toe weinig van gemerkt, maar vanaf komend schooljaar wordt dit natuurlijk wel een issue.

Gaan jullie wel gewoon organiseren op de gok dat er genoeg mensen betalen? Is er een potje voor? Verandert er wat in jullie aanbod?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 7 juni 2021 @ 18:54:21 #281
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199786522
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft jullie school al een beleid met betrekking tot reizen voor volgend schooljaar? En dan bedoel ik niet coronatechnisch, maar financieel.

Vorig jaar is er een wet aangenomen die er per saldo op neerkomt dat je leerlingen die niet betalen, niet mag weigeren op een studiereis. Doordat er vanwege corona een tijd lang überhaupt geen reisjes georganiseerd zijn hebben we er tot nu toe weinig van gemerkt, maar vanaf komend schooljaar wordt dit natuurlijk wel een issue.

Gaan jullie wel gewoon organiseren op de gok dat er genoeg mensen betalen? Is er een potje voor? Verandert er wat in jullie aanbod?
Goede vraag. Dit vroeg ik me vorig jaar ook al af.
Zal het morgen eens vragen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  dinsdag 8 juni 2021 @ 18:00:10 #282
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_199797884
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft jullie school al een beleid met betrekking tot reizen voor volgend schooljaar? En dan bedoel ik niet coronatechnisch, maar financieel.

Vorig jaar is er een wet aangenomen die er per saldo op neerkomt dat je leerlingen die niet betalen, niet mag weigeren op een studiereis. Doordat er vanwege corona een tijd lang überhaupt geen reisjes georganiseerd zijn hebben we er tot nu toe weinig van gemerkt, maar vanaf komend schooljaar wordt dit natuurlijk wel een issue.

Gaan jullie wel gewoon organiseren op de gok dat er genoeg mensen betalen? Is er een potje voor? Verandert er wat in jullie aanbod?
Kwint heeft met die wet een fout gemaakt. Ik ben er helemaal vóór dat elke leerling mee zou moeten kunnen gaan, ongeacht financiële situaties. Maar dat scholen daarvoor moeten opdraaien, dat is een denkfout van hem geweest. Want wat gaat er gebeuren (en check diverse onderwijs-Facebookgroepen maar)? Scholen schaffen massaal de reizen af. Want stel, er gaan ouders zeggen: "wij betalen niet", dan heb je dus een vet probleem. En daar willen scholen niet meer aan.

Er zijn stichtingen zoals Stichting Leergeld, of andere opties (betalen in meerdere termijnen, geldinzamelacties op school d.m.v. klusjes doen) om mogelijkheden te genereren voor ouders die het financieel moeilijk hebben. Dus die hele wet had er helemaal niet hoeven komen. Je moet alleen wél van het bestaan van die mogelijkheden af weten.

Het is eeuwig zonde dat straks alle krenten uit de pap hierdoor gaan verdwijnen. Niet alleen reizen, maar ook kampweekjes, excursies, etc. En dat het oorverdovend stil blijft in onderwijsland, vind ik vreemd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 08-06-2021 18:09:55 ]
.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 18:14:17 #283
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199798023
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 18:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Kwint heeft met die wet een fout gemaakt. Ik ben er helemaal vóór dat elke leerling mee zou moeten kunnen gaan, ongeacht financiële situaties. Maar dat scholen daarvoor moeten opdraaien, dat is een denkfout van hem geweest. Want wat gaat er gebeuren (en check diverse onderwijs-Facebookgroepen maar)? Scholen schaffen massaal de reizen af. Want stel, er gaan ouders zeggen: "wij betalen niet", dan heb je dus een vet probleem. En daar willen scholen niet meer aan.

Er zijn stichtingen zoals Stichting Leergeld, of andere opties (betalen in meerdere termijnen, geldinzamelacties op school d.m.v. klusjes doen) om mogelijkheden te genereren voor ouders die het financieel moeilijk hebben. Dus die hele wet had er helemaal niet hoeven komen. Je moet alleen wél van het bestaan van die mogelijkheden af weten.

Het is eeuwig zonde dat straks alle krenten uit de pap hierdoor gaan verdwijnen. Niet alleen reizen, maar ook kampweekjes, excursies, etc. En dat het oorverdovend stil blijft in onderwijsland, vind ik vreemd.
Volledig met je eens, dit is een heel slecht idee dat er óf voor gaat zorgen dat de snoeischaar in de schoolreisjes gaat (iedereen gelijk, dus dan gaat er niemand) of dat er via dubieuze (en waarschijnlijk commerciële) constructies omheen gewerkt wordt. Hier wordt niemand blij van.

En de oorverdovende stilte...tja. Het afgelopen jaar was men met andere dingen bezig denk ik, en geen enkele school wil de eerste zijn met het schrappen van de buitenschoolse activiteiten. Zoiets?

Blijft de vraag... wat gaan we nu doen volgend jaar. Ik word geacht zo'n reisje te organiseren, volgens de voorlopige jaarplanner in oktober, en de schoolleiding kan me nog niet eens vertellen hoe we dit aan gaan pakken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 8 juni 2021 @ 18:30:51 #284
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_199798191
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
Volledig met je eens, dit is een heel slecht idee dat er óf voor gaat zorgen dat de snoeischaar in de schoolreisjes gaat (iedereen gelijk, dus dan gaat er niemand) of dat er via dubieuze (en waarschijnlijk commerciële) constructies omheen gewerkt wordt. Hier wordt niemand blij van.
Je zou op persoonlijke titel een reis naar [vul plaats in] kunnen organiseren, die vervolgens in de schoolvakanties plaatsvindt. Dat soort dingen... maar ja, gaan dan veel leerlingen mee, als het in hun vakanties valt? Ik vrees dat alle leuke buitenschoolse activiteiten, die zó broodnodig zijn voor de sfeer in een school en groepsvorming, geschrapt gaan worden. En over een paar jaar, komt weer een nieuwe minister, die het heeft over de verschraling van het onderwijs, waarna alles weer teruggedraaid wordt. Afwachten tot dan.... Maar Kwint, ik hoop dat hij nog eens goed nadenkt over zijn plan...

quote:
En de oorverdovende stilte...tja. Het afgelopen jaar was men met andere dingen bezig denk ik, en geen enkele school wil de eerste zijn met het schrappen van de buitenschoolse activiteiten. Zoiets?
Ik bedoel meer dat er eens reuring komt, dat er eens hardop gezegd wordt: "ZEG, WAAR BEN JE NU HELEMAAL MEE BEZIG?!". Dat scholen zeggen: "Wacht eens, hier zijn wij het niet mee eens!". Nu lijkt het zo van: "Praag-reis afschaffen? Kampweek in de Veluwe afschaffen? Excursie naar de Zaansche Schans afschaffen? Oh.. okee!".

quote:
Blijft de vraag... wat gaan we nu doen volgend jaar. Ik word geacht zo'n reisje te organiseren, volgens de voorlopige jaarplanner in oktober, en de schoolleiding kan me nog niet eens vertellen hoe we dit aan gaan pakken.
Dat zal waarschijnlijk de overkoepelende stichting beslissen. Zo van: komend schooljaar helemaal geen activiteiten. Gooien ze corona er nog even bij als extra reden.
.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 18:40:26 #285
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199798299
Ik vraag me af hoe veel docenten er in de gaten hebben dat dit boven de markt hangt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 8 juni 2021 @ 18:54:37 #286
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_199798427
Ik hoorde toevallig vandaag dat ze bij ons overwegen om alle buitenland reizen die net voor de meivakantie plaatsvinden voor volgend jaar ook te schrappen en te vervangen voor een paar dagen weg binnen Nederland..


Belachelijk vind ik het, reizen zijn altijd hoogtepunt van de schoolcarrière van leerlingen en het is bovendien nog bijna een jaar weg.

Als dit soort dingen gaan verdwijnen dan worden scholen helemaal gewoon lesfabrieken waar je van 8.30 tot 15.15 opgesloten zit en geen plezier mag zijn..
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  dinsdag 22 juni 2021 @ 22:29:53 #287
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200016976
Nou, het antwoord van de school is er. Als 80% van de leerlingen betaalt gaat de reis door en anders niet. In de eerste twee jaar past de school het verschil bij (deels uit de NPO-gelden...) en daarna wordt het verdisconteerd in de prijs van de leerlingen die wel betalen.

Het is een schijtoplossing - maar ik kan niet zeggen dat ik een acceotabel alternatief zie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 28 juni 2021 @ 13:49:35 #288
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_200107732
quote:
Wethouders in de steden Amsterdam,
Rotterdam en Utrecht waarschuwen dat
scholen vanwege een gebrek aan leraren
dreigen te moeten sluiten.De miljarden
die het kabinet heeft uitgetrokken om
corona-achterstanden weg te werken,gaan
volgens hen vooral naar randgemeenten.

In het AD zeggen de wethouders dat een
structurele aanpak van het tekort aan
leraren ontbreekt.Randgemeenten "kapen"
volgens de Amsterdamse bestuurder
Moorman leerkrachten weg.

De Haagse wethouder Bredemeijer spreekt
van een stille ramp.De Rotterdamse
wethouder Kasmi verwacht dat het
probleem alleen maar erger wordt.
Aldus de NOS.
Voor onze collega's en vrienden die nog een baan zoeken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 28 juni 2021 @ 15:28:50 #289
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200109049
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 28 juni 2021 @ 17:11:50 #290
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_200110450
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
Vraag me Dan altijd af of er iemand uit het onderwijs mee heeft gekeken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 28 juni 2021 @ 17:44:12 #291
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_200111152
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
en dan straks waarschijnlijk klagen dat scholen geen leuke extraatjes voor leerlingen meer regelen.. }:|
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  maandag 28 juni 2021 @ 17:46:38 #292
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200111195
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:44 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

en dan straks waarschijnlijk klagen dat scholen geen leuke extraatjes voor leerlingen meer regelen.. }:|
Kwint voorop, waarschijnlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 28 juni 2021 @ 17:51:10 #293
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_200111273
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kwint voorop, waarschijnlijk.
Precies.

Ongelofelijk dat mensen niet kunnen bedenken dat dit soort wetten precies het tegenovergestelde bereiken van wat ze willen.

Ik heb in alle jaren eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een leerling niet mee kon met iets vanwege de kosten, er zijn zoveel potjes/fondsen/regelingen..
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  maandag 28 juni 2021 @ 18:33:49 #294
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200112031
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:51 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Precies.

Ongelofelijk dat mensen niet kunnen bedenken dat dit soort wetten precies het tegenovergestelde bereiken van wat ze willen.

Ik heb in alle jaren eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een leerling niet mee kon met iets vanwege de kosten, er zijn zoveel potjes/fondsen/regelingen..
Tekst van de motie van Kamerlid De Hoop (PvdA):
quote:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat hoge tot zeer hoge zogenoemd vrijwillige ouderbijdragen de schoolkeuze ernstig kunnen beperken, en daarmee de
kansengelijkheid schaden en de segregatie in ons onderwijs versterken;
van oordeel dat ook minder kapitaalkrachtige ouders hun kind moeten
kunnen sturen naar de school van hun voorkeur;
verzoekt de regering, om een limiet te stellen aan de vrijwillige
ouderbijdrage,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Hoop.
Merk op dat de voorgestelde uitzondering voor bijvoorbeeld Tweetalig Onderwijs, die ook vaak draaien op een extra bijdrage van ouders, niet is aangenomen. Dus ook daarvoor (en soortgelijk bekostigde onderwijssoorten) kan dit een wetswijziging met grote gevolgen zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 5 juli 2021 @ 16:18:13 #295
408813 crew  trein2000
pi_200217087
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
Nee joh:
quote:
We hadden al besloten om de ouderbijdragen op een andere manier in te richten. Reden is de aankomende aanscherping van regelgeving,waardoor ouders zouden kunnen eisen dat hun kind meegaat op alle taalreizen zonder dat daarvoor een bijdrage gedaan wordt. Daardoor dreigden de taalreizen onbetaalbaar te worden. Om die reden is de ouderbijdrage per 2021 geheel afgeschaft, krijgen leerlingen een aantal dagen extra vrij en worden op die dagen de taalreizen georganiseerd waar ouders hun kind met flinke korting aan kunnen laten deelnemen. Daarmee is tevens de kritiek van inspectie op de ouderbijdragen ondervangen.
Uit het inspectierapport van een niet nader te noemen school die nogal eens het nieuws haalt wegens rechtszaken tegen de inspectie…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 5 juli 2021 @ 16:23:41 #296
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200217166
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 16:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nee joh:
[..]

Uit het inspectierapport van een niet nader te noemen school die nogal eens het nieuws haalt wegens rechtszaken tegen de inspectie…
Ja, dat soort workarounds ga je dan krijgen. Zo maar wat vrije dagen toevoegen voor leerlingen kan trouwens helemaal niet, dus per saldo zullen ze die reizen in de vakantie gaan organiseren. Ik wens ze er succes mee.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200220559
Wie nog een soap omtrent het Tjalling Koopmans college wil volgen:

https://www.omropfryslan.(...)p-leraren-stappen-op

plus vervolgberichten.

Dat School voor Persoonlijk Onderwijs (SVPO) klinkt heel mooi, maar op deze manier wordt het al ietsiepietsie minder aantrekkelijk als docent :')
-
  dinsdag 6 juli 2021 @ 08:01:46 #298
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200224892
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:34 schreef Haushofer het volgende:
Wie nog een soap omtrent het Tjalling Koopmans college wil volgen:

https://www.omropfryslan.(...)p-leraren-stappen-op

plus vervolgberichten.

Dat School voor Persoonlijk Onderwijs (SVPO) klinkt heel mooi, maar op deze manier wordt het al ietsiepietsie minder aantrekkelijk als docent :')
Yup.

Volgende aflevering in de soap:

https://www.trouw.nl/onde(...)trengeling~b713f5d0/
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200225491
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 08:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Yup.

Volgende aflevering in de soap:

https://www.trouw.nl/onde(...)trengeling~b713f5d0/
Las vanochtend in de Leeuwarder Courant dat al 30 van de 41 docenten zijn vertrokken, en dat sommige leerlingen 16 docenten Nederlands hadden meegemaakt de afgelopen jaren. Ik vroeg me al af waarom er zoveel vacatures van het Tsjalling Koopmans op Meesterbaan stonden.
-
  woensdag 7 juli 2021 @ 21:02:10 #300
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200255978
Van mijn 27 mentorleerlingen hebben er, volgens de gebruikelijke normen, 8 een overgangslijst. Hoe is het bij jullie gesteld?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200278994
Een van mijn trouwe medemods van vroeger heeft me een DM gestuurd, maar heb em per ongeluk weg geklikt en ben zijn precieze username vergeten. Dus als je dit leest: kun je je link nog es doorsturen? :P
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')