abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_192231827
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:21 schreef hierissieweer het volgende:
Tot 1juni de scholen dicht?

Ik moet zeggen dat ik dat lastig vind hoor!
Daar komt nog bericht over.
pi_192233974
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:16 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend heb ik voor de tweede keer elke klas een mail gestuurd met

- De planning voor de week (studieplanner hadden ze al)
- Opmerkingen over de gemaakte toets
- Nogmaals benadrukt dat ik beschikbaar ben
- Bestaande lesvideo's op YouTube vermeld

Voor de rest krijg ik wel wat mailtjes van leerlingen en doe ik op het moment veel aan ontwikkelwerk. En nog wat restjes nakijken.

Ben op dit moment niet zo te motiveren om met m'n opleiding bezig te gaan, dus ik ben benieuwd hoe dat bij m'n leerlingen is :P
ik had ongeveer de helft per jaar die vandaag in It's Learning zijn geweest. Mailtjes met vragen beginnen ook te lopen. Eerst even de powerpoint bij een paar leerlingen met vragen gedropt, en daar kreeg ik wel goede reacties op.

Morgen dus maar weer verder daarmee.

En ik ben wel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren als je kijkt naar de genomen maatregelen. Misschien eerste tijdvak schrappen ofzo? Maar dat is toch ook niet te doen om alles in het tweede tijdvak te gooien?
pi_192234176
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 13:01 schreef iamredleader het volgende:
Ik heb de eerste les (afgelopen week) met een korte video uitgelegd, leerlingen hebben werk ingeleverd. Niet allemaal natuurlijk. En van het werk heb ik een analyse gemaakt waar de grootste knelpunten zitten. Dat kostte nu voor 60 ingeleverde werkjes, ongeveer 4 uur. Dat is dan inclusief het opzetten van Excel, het ritme vinden en met de nodige afleiding.

Van deze grootste knelpunten ga ik straks een filmpje van 10 minuten maken, die komt online samen met het antwoordblad voor alle vragen. Het standaard-antwoordblad heb ik wat aangevuld met algemene tips en bij sommige antwoorden ook een uitleg. Daarna is het aan de leerlingen om zelfstandig verder te gaan.

Na deze week herhaal ik dit nog eens en dan heb ik 2 paragrafen behandeld. Dan moet ik nog een goede online formatieve toets maken om te bekijken hoe de leerlingen ervoor staan. Dat moet ik nog gaan uitwerken :) tips dus meer dan welkom!
Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ;)), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid). ;)

Google heeft ook Forms, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar het zal ongeveer hetzelfde werken. Kijk anders eens op https://socialmediainhetmbo.nl/.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192234297
quote:
3s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:53 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ;)), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid). ;)

Google heeft ook Forms, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar het zal ongeveer hetzelfde werken. Kijk anders eens op https://socialmediainhetmbo.nl/.
Goeie tip, dank je wel!
Heb nu ook wat gepield in goformative, ook mooi om mee te werken.
Allemaal handig "oefenmateriaal" voor later... alleen vrees ik dat mijn studie op dit moment helemaal eraan ten onder gaat ;( en stage is ook alleen nog online, dus ik ben wel benieuwd hoe het opleidingsinstituut met deze nieuwe werkelijkheid om zal gaan.
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :')
pi_192235659
Morgen duidelijkheid over de examens.
pi_192236658
Nou, de quiz staat in Google Forms, ben benieuwd hoe het zal lopen.
Nu bedtijd, want een driedubbele baan (thuis-onderwijs aan een 11 en een bijna-8 jarige, student én stagiaire, plus huisvader) hakt er wel in :P
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :')
  maandag 23 maart 2020 @ 22:51:29 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192236881
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:44 schreef laiveneertiekje het volgende:

En ik ben wel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren als je kijkt naar de genomen maatregelen. Misschien eerste tijdvak schrappen ofzo? Maar dat is toch ook niet te doen om alles in het tweede tijdvak te gooien?
Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192240454
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 22:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.
Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar... :{
  dinsdag 24 maart 2020 @ 07:55:59 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192240758
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:24 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar... :{
Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192241859
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.
Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker. :')
  dinsdag 24 maart 2020 @ 09:17:17 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192241893
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:15 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker. :')
Zoiets. Al zal ik er direct aan toevoegen dat ik heel blij ben dat het een beslissing is die ik niet hoef te nemen. Ik kan op dit moment niets verzinnen wat ook maar in de buurt komt van een goede oplossing.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192243109
o jongens ik ben zo boos. Met alle macht worden nu alsnog de schoolexamens gemaakt, met een voor een naar binnen, alles al klaar op tafel, 2 meter afstand, handschoenen en ontsmettingsgel.
Vanwege enkele sancties mogen bepaalde leerlingen het schoolexamens pas later maken, in de herkansingsweek, ze zijn dus hun herkansing kwijt.
Dat zijn al jaren de regels, en die worden nu strak gehanteerd. Maar ik vrees dat er helemaal geen sprake meer zal zijn van een herkansingsweek. Over een week of twee, drie is de totale lock down een feit. Ik vind dat de regels best aangepast mogen worden aan de huidige tijd, je mag in oorlogstijd wel op het beste hopen, maar bereid je ondertussen toch voor op het slechtste, is mijn motto (sinds een week of vier).

Het gaat wel om de toekomst van de leerlingen, en die toekomst staat al op een vreselijke manier op losse schroeven. Maar waar vroeger werd geloofd in God, wordt nu door mijn leidinggevenden geloofd in Den Haag, waar ze wel met een oplossing zullen komen.
Zal best, want alle examenkandidaten zitten in dit schuitje, maar cijfers die binnen zijn, zijn binnen.

Leidinggevenden die de omstandigheden in crisistijden geen reden vinden gemaakte afspraken overboord te zetten, en bij wie elk pleidooi tegen een muur van starheid opbotst, zakken voor mij als leidinggevenden door het ijs. En wat doen deze mensen op een school, waar het belang van de kinderen toch voorop moet staan?
Het Mueller-rapport van begin tot eind uitgelegd: https://www.lawfareblog.com/tagged/report-podcast
  dinsdag 24 maart 2020 @ 11:20:53 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192243943
Bespaar je de moeite. De CSE's gaan niet door.

De heersende tendens in de groepsapp van mijn 4T-klas is 'jammer'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192243976
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 10:32 schreef la_perle_rouge het volgende:
o jongens ik ben zo boos. Met alle macht worden nu alsnog de schoolexamens gemaakt, met een voor een naar binnen, alles al klaar op tafel, 2 meter afstand, handschoenen en ontsmettingsgel.
Vanwege enkele sancties mogen bepaalde leerlingen het schoolexamens pas later maken, in de herkansingsweek, ze zijn dus hun herkansing kwijt.
Dat zijn al jaren de regels, en die worden nu strak gehanteerd. Maar ik vrees dat er helemaal geen sprake meer zal zijn van een herkansingsweek. Over een week of twee, drie is de totale lock down een feit. Ik vind dat de regels best aangepast mogen worden aan de huidige tijd, je mag in oorlogstijd wel op het beste hopen, maar bereid je ondertussen toch voor op het slechtste, is mijn motto (sinds een week of vier).

Het gaat wel om de toekomst van de leerlingen, en die toekomst staat al op een vreselijke manier op losse schroeven. Maar waar vroeger werd geloofd in God, wordt nu door mijn leidinggevenden geloofd in Den Haag, waar ze wel met een oplossing zullen komen.
Zal best, want alle examenkandidaten zitten in dit schuitje, maar cijfers die binnen zijn, zijn binnen.

Leidinggevenden die de omstandigheden in crisistijden geen reden vinden gemaakte afspraken overboord te zetten, en bij wie elk pleidooi tegen een muur van starheid opbotst, zakken voor mij als leidinggevenden door het ijs. En wat doen deze mensen op een school, waar het belang van de kinderen toch voorop moet staan?
Dat is een beetje al te donker gedacht. Ja, er staat een hoop op zijn kop nu, maar er zijn nog legio maatregelen te bedenken. Een extra SET-week eind augustus wellicht, het academisch jaar dan gewoon iets later laten beginnen. In het ergste geval zal er een groot percentage schoolverlaters zijn die pas een (half) jaar later aan een studie kunnen beginnen. Het is niet dat er een generatie wordt weggegooid of zo.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 24 maart 2020 @ 11:57:28 #40
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192244668
Oef. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze beslissing moet vinden.
Ik weet dat er enkele leerlingen zijn die hard aan het balen zijn, dat wel.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192253243
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 11:57 schreef Kaneelstokje het volgende:
Oef. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze beslissing moet vinden.
Ik weet dat er enkele leerlingen zijn die hard aan het balen zijn, dat wel.
Ik vraag mij af hoeveel docenten/scholen nu die laatste toetsen nog even wat aanpassen, om de cijfers omhoog te krikken.

Ik had vorig jaar een mentorleerling die gezakt is. Is voor de zekerheid dit jaar een aantal vakken een niveau lager gaan doen, en nu is ze "gewoon" geslaagd.
  vrijdag 3 april 2020 @ 22:58:20 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192439249
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192447051
Lijkt mij geen onredelijke verwachting. Maar wat is de reden waarom men niet aan de bovenbouw wil lesgeven?

Ik werk (helaas) nog niet in het onderwijs (hopelijk komt daar komend schooljaar verandering in), dus heb ook niet echt een idee wat de normale gang van zaken is, maar dit komt nogal vreemd op mij over. Zeker een examenklas heeft behoefte aan continuïteit, aan iemand die de weet hoe het op de school en met examens werkt etc. Dat laat je toch niet over aan een nieuw iemand die eerst de weg in de school zelf nog moet vinden? Lijkt me ook niet in het belang van de school zelf...

Of misschien ben ik zelf nog te naïef en te idealistisch op dit vlak...
pi_192447332
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. ;) Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:49:44 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192448168
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:20 schreef Ronaldussen het volgende:
Maar wat is de reden waarom men niet aan de bovenbouw wil lesgeven?
Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. ;) Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.
De verdeling die de secties maken wordt ook niet zonder meer overgenomen door de schoolleiding hoor, dus het kan zijn dat die alsnog een 'vrijwilliger aanwijzen'. Of mij gewoon alsnog die laatste examenklas ook in de maag splitsen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 4 april 2020 @ 16:53:34 #46
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192449051
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Bij ons is 4 MAVO juist erg gewild. Komt ook omdat het hier de makkelijkste klassen zijn.
Het fenomeen dat de moeilijkste klassen (3-4 Basis) in de maag van nieuwe docenten worden gesplitst vind ik erg bijzonder. Heb ik al eens eerder aangegeven bij enkele betrokken docenten en de teamleider. Werd me niet in dank afgenomen. Zij hebben het gevoel dat ze hun tol betaald hebben met die klassen, en willen nu meer eenvoudige klassen.

Liggen natuurlijk zat zaken aan de basis waarom juist deze klassen zo moeilijk lopen, maar die ga je niet zo snel veranderen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192449601
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.
[..]
O, dat herken ik wel van mijn klasgenoten bij mijn opleiding, al is dat met deeltijd wel wat minder dan enkele jaren terug toen de voltijdopleiding deed. Het helpt ook niet mee dat de opleidingsdocenten het vmbo graag afschilderen als "lastige doelgroep waar weinig eer aan te behalen valt" :{ En het mbo wordt zo goed als genegeerd :X

Ik hoop voor je dat niet jij of een nieuweling, maar een van je sectiegenoten alsnog die examenklas krijgt...
pi_192485550
Ik snap juist nooit dat mensen zo graag havo/vwo willen doen, ik vond vmbo basis heerlijk: hetzelfde voor mbo. Nou moet ik zeggen dat ik mijn niveau 4 klassen niet wil missen ter afwisseling, maar ik vind mijn niveau 2-ers geniaal.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192490033
Ligt er ook aan hoe je in je vak staat. Ik heb erg leuk contact met m'n havo-leerlingen, maar inhoudelijk haal ik er niet zoveel uit. Ik heb ook erg leuk contact met m'n gymnasiumleerlingen, herken mezelf meer in hen qua nieuwsgierigheid en ze stellen vragen waar ik zelf ook nog wel es wat van leer :P

Ik heb in de context van een Maatje op Maat project ook ooit es 3 maanden lang mbo-niveau 2 klassen rekenen gegeven. Leuk doch intens contact, maar ik vond het erg moeilijk om op hun niveau af te dalen: de uitdaging zat em dus 100% in didactiek. Dat ze de lessen desondanks wel waardeerden vond ik dan wel weer leuk :P Bij lagere niveaus zijn leerlingen in mijn ervaring i.h.a.wel wat transparanter en eerlijker. Je weet sneller wat je eraan hebt.

En ondertussen heb ik ook echt een beetje verstand van didactiek :7
Mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde (kwantummechanica, zwarte gaten, kosmologie, deeltjesfysica, etc.) op bol.com
Bijbehorend topic: W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #3
pi_192516333
Ik ben dit jaar begonnen aan een deeltijd lerarenopleiding Nederlands. Ik volg nu waar mogelijk het 1e en 2e leerjaar tegelijk. Mijn oriënterende stage had ik vrijgesteld omdat ik ruime ervaring met huiswerkbegeleiding en examentraining heb. Mijn plan was om deze stage wel te lopen om een kijkje in de keuken te krijgen, en mijn latere stages dan te combineren met een baan in het onderwijs.

Door de coronacrisis is mijn stage niet doorgegaan, en net nu komt een vacature voorbij die ik niet graag zou laten liggen. Een zwangerschapsverlof vanaf begin volgend schooljaar, op een school die ik erg prettig vind.

Mijn dilemma is nu dus; ga ik solliciteren of niet? Het plannetje in mijn hoofd was om vanaf volgend jaar een baan als docent te zoeken en die verder te combineren met de opleiding. Dat is nu iets anders gelopen door omstandigheden, maar toch.
't Echte en 't ware!
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')