abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192031861
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192035359
En in Assen een leerling van het VO in thuisisolatie...
pi_192042225
Ik verwacht dat vandaag eindelijk het besluit wordt genomen om alle scholen te sluiten.

En eerlijk gezegd, hoe vervelend dit ook is voor (met name) examenleerlingen, er is altijd een oplossing mogelijk. Dan maar de zomervakantie in.
pi_192043068
Ik heb het idee dat als het kan de meeste scholen nog wat willen regelen voor examenleerlingen. eventueel in kleine groepen door
pi_192052176
En.... Alles dicht
pi_192052374
Mijn CvB had al gezegd dat we dicht gaan. Ik vraag me af hoe lang het gaat duren.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192076982
Vandaag bijeenkomst gehad met alle docenten (een enkele via videoverbinding). Digitaal lesgeven in ruwe vorm uitgewerkt. Maar vooral: samen werken, rustig blijven, dit gaat ver buiten onze controle om. Dus ook een stukje loslaten (o.a. onze toetscultuur).

Voor de komende tijd gaan we werkwijzers maken, passende opdrachten en digitale inleverboxen voor alles.
pi_192080774
Hier vandaag digitaal vergaderd en digitale lessen gemaakt. De infrastructuur is nog niet helemaal op orde... #overbelasting Overigens stimuleert dit wel op afstand lesgeven!
pi_192081860
Morgen komt er wrs nieuws over de mbo stages en examens. De paniek is groot bij de studenten. Ze moeten proeves doen, bij een bedrijf, onder toezicht en inmiddels zitten ze allemaal thuis. We halen onze deadlines voor cijfers etc niet. En het was heel onwezenlijk, zo'n lege school. Brr.
Morgen verder met de plannen om digitaal verder te gaan.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192105567
Dikke prima hier, donderdag beginnen we pas met serieus les verzorgen. We werken al anderhalf jaar met Office365 dus alles was al klaar in principe, het kwam alleen in een stroomversnelling.

Volgende week de eerste examens via videobellen afnemen, spannend!

Ik merk wel dat ik het maar saai vind, de hele dag achter de computer zitten om lesmateriaal te maken. Ik mis mijn studenten.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  dinsdag 17 maart 2020 @ 21:11:06 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192105609
Vandaag een testlesje gedraaid met een examenklas, zodat iedereen even kon uitproberen hoe het werkte. Opkomst 19 van de 27 leerlingen, viel me niks tegen. Er zit wel een hoop vertraging op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192106063
Ik heb op de ELO materiaal gezet, bij 1 klas waren we begonnen dit jaar met een digitale methode, en daar moeten ze nu van mij in werken. Helaas is daar nog niet heel veel gebeurt.

Ik zit nu in de situatie dat ik 2 van mijn 3 kinderen thuis ook aan het werk voor school moet hebben( groep 3 & 5), en daarnaast dus mijn eigen werk nog heb. Ik vind dat echt wel heel pittig, maar wil ook niet te snel de noodopvang inschakelen, plus dat ze hoesten en dus sowieso niet mogen komen.

Ik hoop toch dat het wat bijtrekt de komende dagen.
  woensdag 18 maart 2020 @ 15:10:46 #13
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192120183
Ik zie het lesgeven via Teams niet rooskleurig in.
Wat een bak ellende.

Leuk dat ze een powerpoint sturen met hoe het zou werken, maar hier klopt werkelijk waar niks van.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 19 maart 2020 @ 10:28:44 #14
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192138302
Nou, het ging beter dan verwacht.
Helaas was niet iedereen aanwezig, eens kijken hoe we dat aan gaan pakken de komende dagen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192141856
Hier worden alle lessen vanaf vandaag online gegeven. Beter laat dan nooit.

Verontrustend detail: lessen van het vorige semester die altijd worden opgenomen, mogen ook gebruikt worden.

Als we hier weinig commentaar op krijgen dan zou dat wel eens het begin van het einde kunnen zijn. Want waarom zou je een dure kracht inhuren, als je het ook met een ‘video’ afkunt?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192145048
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:28 schreef Kaneelstokje het volgende:
Nou, het ging beter dan verwacht.
Helaas was niet iedereen aanwezig, eens kijken hoe we dat aan gaan pakken de komende dagen.
Ik zie ook nog te weinig activiteit van leerlingen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik daarmee aan moet.
pi_192146766
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:01 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Ik zie ook nog te weinig activiteit van leerlingen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik daarmee aan moet.
Idem.
-
  donderdag 19 maart 2020 @ 19:47:02 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_192150000
Ik heb een account op Instagram aangemaakt, en dat bleek een schot in de roos nu Magister wankelt. Veel leerlingen stellen vragen en sturen foto's van gemaakt werk, echt heel aandoenlijk!

Ik heb contact gehad met alle ouders van mijn mentorleerlingen (en met de meeste leerlingen zelf ook), iedereen is erg zoekende naar de juiste weg. Ik schrok ervan hoeveel leerlingen niet over een laptop beschikken en compleet afhankelijk zijn van hun telefoon... Ik heb mijn lessen daarom vormgegeven d.m.v. ingesproken PowerPoints en hier een video van op YouTube gezet. Klereveel werk, maar wel voor iedereen toegankelijk.
pi_192153915
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb een account op Instagram aangemaakt, en dat bleek een schot in de roos nu Magister wankelt. Veel leerlingen stellen vragen en sturen foto's van gemaakt werk, echt heel aandoenlijk!

Ik heb contact gehad met alle ouders van mijn mentorleerlingen (en met de meeste leerlingen zelf ook), iedereen is erg zoekende naar de juiste weg. Ik schrok ervan hoeveel leerlingen niet over een laptop beschikken en compleet afhankelijk zijn van hun telefoon... Ik heb mijn lessen daarom vormgegeven d.m.v. ingesproken PowerPoints en hier een video van op YouTube gezet. Klereveel werk, maar wel voor iedereen toegankelijk.
Op mijn school kunnen leerlingen een leenlaptop krijgen, ik heb alleen nog geen idee of hier gebruik van wordt gemaakt... Mooi dat het kan in elk geval.

Ik ga volgende week wel 17 examens afnemen via videobellen, dat wordt interessant.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192201351
Nu de eerste week voorbij is zit ik mij ondertussen ook af te vragen wat ik de komende 2(of meer?) weken ga doen.

Deze week konden mijn klassen wel verder, het was herhaling van eerdere jaren, en aangezien ik nog niet iets met videolessen gedaan heb(en er ook niet, zoals ik bij andere scholen wel lees, een rooster was voor de leerlingen met videolessen), heb ik ze vooral via de mail en met links naar filmpjes met uitleg van de lesstof begeleid.

Dit gaat de komende weken lastig worden. Gaan videolessen dat oplossen? Of kan ik beter inzetten op herhaling van dingen die nog niet goed gaan? Anders zit je na deze periode eigenlijk nog met een groep die de stof niet lekker begrijpt.

Hoe kijken jullie daartegenaan?
pi_192204087
Ik heb de eerste les (afgelopen week) met een korte video uitgelegd, leerlingen hebben werk ingeleverd. Niet allemaal natuurlijk. En van het werk heb ik een analyse gemaakt waar de grootste knelpunten zitten. Dat kostte nu voor 60 ingeleverde werkjes, ongeveer 4 uur. Dat is dan inclusief het opzetten van Excel, het ritme vinden en met de nodige afleiding.

Van deze grootste knelpunten ga ik straks een filmpje van 10 minuten maken, die komt online samen met het antwoordblad voor alle vragen. Het standaard-antwoordblad heb ik wat aangevuld met algemene tips en bij sommige antwoorden ook een uitleg. Daarna is het aan de leerlingen om zelfstandig verder te gaan.

Na deze week herhaal ik dit nog eens en dan heb ik 2 paragrafen behandeld. Dan moet ik nog een goede online formatieve toets maken om te bekijken hoe de leerlingen ervoor staan. Dat moet ik nog gaan uitwerken :) tips dus meer dan welkom!
pi_192223974
Wat ik mij afvraag, hoe wordt er bij jullie scholen omgegaan met het afnemen van de schoolexamens? Uit onderzoek blijkt dat het virus wel tot 3 uur in de lucht kan blijven hangen. Hier is het plan om maximaal 8 leerlingen per lokaal te plaatsen, maar mij dunkt dat met 9 personen in een dompig lokaal niet echt optimaal is...
It's better to regret something you did than something you didn't do
pi_192224242
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 13:06 schreef Luke83 het volgende:
Wat ik mij afvraag, hoe wordt er bij jullie scholen omgegaan met het afnemen van de schoolexamens? Uit onderzoek blijkt dat het virus wel tot 3 uur in de lucht kan blijven hangen. Hier is het plan om maximaal 8 leerlingen per lokaal te plaatsen, maar mij dunkt dat met 9 personen in een dompig lokaal niet echt optimaal is...
Wij zijn vandaag begonnen, naar wat ik hoor 14 leerlingen per lokaal. Het geeft ook wat onrust onder collega's. Ik weet nog niet echt goed wat ik ervan moet denken. Ik ben sowieso wel een beetje klaar met al het nieuws en al die mensen die het beter lijken te weten.

Ik ben heel druk bezig geweest met powerpoints met uitleg. Alleen worden het wel hele grote bestanden zo.
pi_192231656
Vanochtend heb ik voor de tweede keer elke klas een mail gestuurd met

- De planning voor de week (studieplanner hadden ze al)
- Opmerkingen over de gemaakte toets
- Nogmaals benadrukt dat ik beschikbaar ben
- Bestaande lesvideo's op YouTube vermeld

Voor de rest krijg ik wel wat mailtjes van leerlingen en doe ik op het moment veel aan ontwikkelwerk. En nog wat restjes nakijken.

Ben op dit moment niet zo te motiveren om met m'n opleiding bezig te gaan, dus ik ben benieuwd hoe dat bij m'n leerlingen is :P
-
  maandag 23 maart 2020 @ 19:21:12 #25
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_192231766
Tot 1juni de scholen dicht?

Ik moet zeggen dat ik dat lastig vind hoor!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_192231827
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:21 schreef hierissieweer het volgende:
Tot 1juni de scholen dicht?

Ik moet zeggen dat ik dat lastig vind hoor!
Daar komt nog bericht over.
pi_192233974
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:16 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend heb ik voor de tweede keer elke klas een mail gestuurd met

- De planning voor de week (studieplanner hadden ze al)
- Opmerkingen over de gemaakte toets
- Nogmaals benadrukt dat ik beschikbaar ben
- Bestaande lesvideo's op YouTube vermeld

Voor de rest krijg ik wel wat mailtjes van leerlingen en doe ik op het moment veel aan ontwikkelwerk. En nog wat restjes nakijken.

Ben op dit moment niet zo te motiveren om met m'n opleiding bezig te gaan, dus ik ben benieuwd hoe dat bij m'n leerlingen is :P
ik had ongeveer de helft per jaar die vandaag in It's Learning zijn geweest. Mailtjes met vragen beginnen ook te lopen. Eerst even de powerpoint bij een paar leerlingen met vragen gedropt, en daar kreeg ik wel goede reacties op.

Morgen dus maar weer verder daarmee.

En ik ben wel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren als je kijkt naar de genomen maatregelen. Misschien eerste tijdvak schrappen ofzo? Maar dat is toch ook niet te doen om alles in het tweede tijdvak te gooien?
pi_192234176
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 13:01 schreef iamredleader het volgende:
Ik heb de eerste les (afgelopen week) met een korte video uitgelegd, leerlingen hebben werk ingeleverd. Niet allemaal natuurlijk. En van het werk heb ik een analyse gemaakt waar de grootste knelpunten zitten. Dat kostte nu voor 60 ingeleverde werkjes, ongeveer 4 uur. Dat is dan inclusief het opzetten van Excel, het ritme vinden en met de nodige afleiding.

Van deze grootste knelpunten ga ik straks een filmpje van 10 minuten maken, die komt online samen met het antwoordblad voor alle vragen. Het standaard-antwoordblad heb ik wat aangevuld met algemene tips en bij sommige antwoorden ook een uitleg. Daarna is het aan de leerlingen om zelfstandig verder te gaan.

Na deze week herhaal ik dit nog eens en dan heb ik 2 paragrafen behandeld. Dan moet ik nog een goede online formatieve toets maken om te bekijken hoe de leerlingen ervoor staan. Dat moet ik nog gaan uitwerken :) tips dus meer dan welkom!
Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ;)), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid). ;)

Google heeft ook Forms, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar het zal ongeveer hetzelfde werken. Kijk anders eens op https://socialmediainhetmbo.nl/.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192234297
quote:
3s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:53 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ;)), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid). ;)

Google heeft ook Forms, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar het zal ongeveer hetzelfde werken. Kijk anders eens op https://socialmediainhetmbo.nl/.
Goeie tip, dank je wel!
Heb nu ook wat gepield in goformative, ook mooi om mee te werken.
Allemaal handig "oefenmateriaal" voor later... alleen vrees ik dat mijn studie op dit moment helemaal eraan ten onder gaat ;( en stage is ook alleen nog online, dus ik ben wel benieuwd hoe het opleidingsinstituut met deze nieuwe werkelijkheid om zal gaan.
pi_192235659
Morgen duidelijkheid over de examens.
pi_192236658
Nou, de quiz staat in Google Forms, ben benieuwd hoe het zal lopen.
Nu bedtijd, want een driedubbele baan (thuis-onderwijs aan een 11 en een bijna-8 jarige, student én stagiaire, plus huisvader) hakt er wel in :P
  maandag 23 maart 2020 @ 22:51:29 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192236881
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:44 schreef laiveneertiekje het volgende:

En ik ben wel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren als je kijkt naar de genomen maatregelen. Misschien eerste tijdvak schrappen ofzo? Maar dat is toch ook niet te doen om alles in het tweede tijdvak te gooien?
Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192240454
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 22:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.
Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar... :{
  dinsdag 24 maart 2020 @ 07:55:59 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192240758
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:24 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar... :{
Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192241859
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.
Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker. :')
  dinsdag 24 maart 2020 @ 09:17:17 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192241893
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:15 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker. :')
Zoiets. Al zal ik er direct aan toevoegen dat ik heel blij ben dat het een beslissing is die ik niet hoef te nemen. Ik kan op dit moment niets verzinnen wat ook maar in de buurt komt van een goede oplossing.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192243109
o jongens ik ben zo boos. Met alle macht worden nu alsnog de schoolexamens gemaakt, met een voor een naar binnen, alles al klaar op tafel, 2 meter afstand, handschoenen en ontsmettingsgel.
Vanwege enkele sancties mogen bepaalde leerlingen het schoolexamens pas later maken, in de herkansingsweek, ze zijn dus hun herkansing kwijt.
Dat zijn al jaren de regels, en die worden nu strak gehanteerd. Maar ik vrees dat er helemaal geen sprake meer zal zijn van een herkansingsweek. Over een week of twee, drie is de totale lock down een feit. Ik vind dat de regels best aangepast mogen worden aan de huidige tijd, je mag in oorlogstijd wel op het beste hopen, maar bereid je ondertussen toch voor op het slechtste, is mijn motto (sinds een week of vier).

Het gaat wel om de toekomst van de leerlingen, en die toekomst staat al op een vreselijke manier op losse schroeven. Maar waar vroeger werd geloofd in God, wordt nu door mijn leidinggevenden geloofd in Den Haag, waar ze wel met een oplossing zullen komen.
Zal best, want alle examenkandidaten zitten in dit schuitje, maar cijfers die binnen zijn, zijn binnen.

Leidinggevenden die de omstandigheden in crisistijden geen reden vinden gemaakte afspraken overboord te zetten, en bij wie elk pleidooi tegen een muur van starheid opbotst, zakken voor mij als leidinggevenden door het ijs. En wat doen deze mensen op een school, waar het belang van de kinderen toch voorop moet staan?
  dinsdag 24 maart 2020 @ 11:20:53 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192243943
Bespaar je de moeite. De CSE's gaan niet door.

De heersende tendens in de groepsapp van mijn 4T-klas is 'jammer'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192243976
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 10:32 schreef la_perle_rouge het volgende:
o jongens ik ben zo boos. Met alle macht worden nu alsnog de schoolexamens gemaakt, met een voor een naar binnen, alles al klaar op tafel, 2 meter afstand, handschoenen en ontsmettingsgel.
Vanwege enkele sancties mogen bepaalde leerlingen het schoolexamens pas later maken, in de herkansingsweek, ze zijn dus hun herkansing kwijt.
Dat zijn al jaren de regels, en die worden nu strak gehanteerd. Maar ik vrees dat er helemaal geen sprake meer zal zijn van een herkansingsweek. Over een week of twee, drie is de totale lock down een feit. Ik vind dat de regels best aangepast mogen worden aan de huidige tijd, je mag in oorlogstijd wel op het beste hopen, maar bereid je ondertussen toch voor op het slechtste, is mijn motto (sinds een week of vier).

Het gaat wel om de toekomst van de leerlingen, en die toekomst staat al op een vreselijke manier op losse schroeven. Maar waar vroeger werd geloofd in God, wordt nu door mijn leidinggevenden geloofd in Den Haag, waar ze wel met een oplossing zullen komen.
Zal best, want alle examenkandidaten zitten in dit schuitje, maar cijfers die binnen zijn, zijn binnen.

Leidinggevenden die de omstandigheden in crisistijden geen reden vinden gemaakte afspraken overboord te zetten, en bij wie elk pleidooi tegen een muur van starheid opbotst, zakken voor mij als leidinggevenden door het ijs. En wat doen deze mensen op een school, waar het belang van de kinderen toch voorop moet staan?
Dat is een beetje al te donker gedacht. Ja, er staat een hoop op zijn kop nu, maar er zijn nog legio maatregelen te bedenken. Een extra SET-week eind augustus wellicht, het academisch jaar dan gewoon iets later laten beginnen. In het ergste geval zal er een groot percentage schoolverlaters zijn die pas een (half) jaar later aan een studie kunnen beginnen. Het is niet dat er een generatie wordt weggegooid of zo.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 24 maart 2020 @ 11:57:28 #40
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192244668
Oef. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze beslissing moet vinden.
Ik weet dat er enkele leerlingen zijn die hard aan het balen zijn, dat wel.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192253243
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 11:57 schreef Kaneelstokje het volgende:
Oef. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze beslissing moet vinden.
Ik weet dat er enkele leerlingen zijn die hard aan het balen zijn, dat wel.
Ik vraag mij af hoeveel docenten/scholen nu die laatste toetsen nog even wat aanpassen, om de cijfers omhoog te krikken.

Ik had vorig jaar een mentorleerling die gezakt is. Is voor de zekerheid dit jaar een aantal vakken een niveau lager gaan doen, en nu is ze "gewoon" geslaagd.
  vrijdag 3 april 2020 @ 22:58:20 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192439249
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192447051
Lijkt mij geen onredelijke verwachting. Maar wat is de reden waarom men niet aan de bovenbouw wil lesgeven?

Ik werk (helaas) nog niet in het onderwijs (hopelijk komt daar komend schooljaar verandering in), dus heb ook niet echt een idee wat de normale gang van zaken is, maar dit komt nogal vreemd op mij over. Zeker een examenklas heeft behoefte aan continuïteit, aan iemand die de weet hoe het op de school en met examens werkt etc. Dat laat je toch niet over aan een nieuw iemand die eerst de weg in de school zelf nog moet vinden? Lijkt me ook niet in het belang van de school zelf...

Of misschien ben ik zelf nog te naïef en te idealistisch op dit vlak...
pi_192447332
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. ;) Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:49:44 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192448168
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:20 schreef Ronaldussen het volgende:
Maar wat is de reden waarom men niet aan de bovenbouw wil lesgeven?
Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. ;) Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.
De verdeling die de secties maken wordt ook niet zonder meer overgenomen door de schoolleiding hoor, dus het kan zijn dat die alsnog een 'vrijwilliger aanwijzen'. Of mij gewoon alsnog die laatste examenklas ook in de maag splitsen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 4 april 2020 @ 16:53:34 #46
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192449051
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Bij ons is 4 MAVO juist erg gewild. Komt ook omdat het hier de makkelijkste klassen zijn.
Het fenomeen dat de moeilijkste klassen (3-4 Basis) in de maag van nieuwe docenten worden gesplitst vind ik erg bijzonder. Heb ik al eens eerder aangegeven bij enkele betrokken docenten en de teamleider. Werd me niet in dank afgenomen. Zij hebben het gevoel dat ze hun tol betaald hebben met die klassen, en willen nu meer eenvoudige klassen.

Liggen natuurlijk zat zaken aan de basis waarom juist deze klassen zo moeilijk lopen, maar die ga je niet zo snel veranderen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192449601
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.
[..]
O, dat herken ik wel van mijn klasgenoten bij mijn opleiding, al is dat met deeltijd wel wat minder dan enkele jaren terug toen de voltijdopleiding deed. Het helpt ook niet mee dat de opleidingsdocenten het vmbo graag afschilderen als "lastige doelgroep waar weinig eer aan te behalen valt" :{ En het mbo wordt zo goed als genegeerd :X

Ik hoop voor je dat niet jij of een nieuweling, maar een van je sectiegenoten alsnog die examenklas krijgt...
pi_192485550
Ik snap juist nooit dat mensen zo graag havo/vwo willen doen, ik vond vmbo basis heerlijk: hetzelfde voor mbo. Nou moet ik zeggen dat ik mijn niveau 4 klassen niet wil missen ter afwisseling, maar ik vind mijn niveau 2-ers geniaal.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192490033
Ligt er ook aan hoe je in je vak staat. Ik heb erg leuk contact met m'n havo-leerlingen, maar inhoudelijk haal ik er niet zoveel uit. Ik heb ook erg leuk contact met m'n gymnasiumleerlingen, herken mezelf meer in hen qua nieuwsgierigheid en ze stellen vragen waar ik zelf ook nog wel es wat van leer :P

Ik heb in de context van een Maatje op Maat project ook ooit es 3 maanden lang mbo-niveau 2 klassen rekenen gegeven. Leuk doch intens contact, maar ik vond het erg moeilijk om op hun niveau af te dalen: de uitdaging zat em dus 100% in didactiek. Dat ze de lessen desondanks wel waardeerden vond ik dan wel weer leuk :P Bij lagere niveaus zijn leerlingen in mijn ervaring i.h.a.wel wat transparanter en eerlijker. Je weet sneller wat je eraan hebt.

En ondertussen heb ik ook echt een beetje verstand van didactiek :7
-
pi_192516333
Ik ben dit jaar begonnen aan een deeltijd lerarenopleiding Nederlands. Ik volg nu waar mogelijk het 1e en 2e leerjaar tegelijk. Mijn oriënterende stage had ik vrijgesteld omdat ik ruime ervaring met huiswerkbegeleiding en examentraining heb. Mijn plan was om deze stage wel te lopen om een kijkje in de keuken te krijgen, en mijn latere stages dan te combineren met een baan in het onderwijs.

Door de coronacrisis is mijn stage niet doorgegaan, en net nu komt een vacature voorbij die ik niet graag zou laten liggen. Een zwangerschapsverlof vanaf begin volgend schooljaar, op een school die ik erg prettig vind.

Mijn dilemma is nu dus; ga ik solliciteren of niet? Het plannetje in mijn hoofd was om vanaf volgend jaar een baan als docent te zoeken en die verder te combineren met de opleiding. Dat is nu iets anders gelopen door omstandigheden, maar toch.
't Echte en 't ware!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')