abonnement Unibet Coolblue
pi_192031861
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192035359
En in Assen een leerling van het VO in thuisisolatie...
pi_192042225
Ik verwacht dat vandaag eindelijk het besluit wordt genomen om alle scholen te sluiten.

En eerlijk gezegd, hoe vervelend dit ook is voor (met name) examenleerlingen, er is altijd een oplossing mogelijk. Dan maar de zomervakantie in.
pi_192043068
Ik heb het idee dat als het kan de meeste scholen nog wat willen regelen voor examenleerlingen. eventueel in kleine groepen door
pi_192052176
En.... Alles dicht
pi_192052374
Mijn CvB had al gezegd dat we dicht gaan. Ik vraag me af hoe lang het gaat duren.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192076982
Vandaag bijeenkomst gehad met alle docenten (een enkele via videoverbinding). Digitaal lesgeven in ruwe vorm uitgewerkt. Maar vooral: samen werken, rustig blijven, dit gaat ver buiten onze controle om. Dus ook een stukje loslaten (o.a. onze toetscultuur).

Voor de komende tijd gaan we werkwijzers maken, passende opdrachten en digitale inleverboxen voor alles.
pi_192080774
Hier vandaag digitaal vergaderd en digitale lessen gemaakt. De infrastructuur is nog niet helemaal op orde... #overbelasting Overigens stimuleert dit wel op afstand lesgeven!
pi_192081860
Morgen komt er wrs nieuws over de mbo stages en examens. De paniek is groot bij de studenten. Ze moeten proeves doen, bij een bedrijf, onder toezicht en inmiddels zitten ze allemaal thuis. We halen onze deadlines voor cijfers etc niet. En het was heel onwezenlijk, zo'n lege school. Brr.
Morgen verder met de plannen om digitaal verder te gaan.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192105567
Dikke prima hier, donderdag beginnen we pas met serieus les verzorgen. We werken al anderhalf jaar met Office365 dus alles was al klaar in principe, het kwam alleen in een stroomversnelling.

Volgende week de eerste examens via videobellen afnemen, spannend!

Ik merk wel dat ik het maar saai vind, de hele dag achter de computer zitten om lesmateriaal te maken. Ik mis mijn studenten.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  dinsdag 17 maart 2020 @ 21:11:06 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192105609
Vandaag een testlesje gedraaid met een examenklas, zodat iedereen even kon uitproberen hoe het werkte. Opkomst 19 van de 27 leerlingen, viel me niks tegen. Er zit wel een hoop vertraging op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192106063
Ik heb op de ELO materiaal gezet, bij 1 klas waren we begonnen dit jaar met een digitale methode, en daar moeten ze nu van mij in werken. Helaas is daar nog niet heel veel gebeurt.

Ik zit nu in de situatie dat ik 2 van mijn 3 kinderen thuis ook aan het werk voor school moet hebben( groep 3 & 5), en daarnaast dus mijn eigen werk nog heb. Ik vind dat echt wel heel pittig, maar wil ook niet te snel de noodopvang inschakelen, plus dat ze hoesten en dus sowieso niet mogen komen.

Ik hoop toch dat het wat bijtrekt de komende dagen.
  woensdag 18 maart 2020 @ 15:10:46 #13
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192120183
Ik zie het lesgeven via Teams niet rooskleurig in.
Wat een bak ellende.

Leuk dat ze een powerpoint sturen met hoe het zou werken, maar hier klopt werkelijk waar niks van.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 19 maart 2020 @ 10:28:44 #14
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192138302
Nou, het ging beter dan verwacht.
Helaas was niet iedereen aanwezig, eens kijken hoe we dat aan gaan pakken de komende dagen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192141856
Hier worden alle lessen vanaf vandaag online gegeven. Beter laat dan nooit.

Verontrustend detail: lessen van het vorige semester die altijd worden opgenomen, mogen ook gebruikt worden.

Als we hier weinig commentaar op krijgen dan zou dat wel eens het begin van het einde kunnen zijn. Want waarom zou je een dure kracht inhuren, als je het ook met een ‘video’ afkunt?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192145048
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:28 schreef Kaneelstokje het volgende:
Nou, het ging beter dan verwacht.
Helaas was niet iedereen aanwezig, eens kijken hoe we dat aan gaan pakken de komende dagen.
Ik zie ook nog te weinig activiteit van leerlingen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik daarmee aan moet.
pi_192146766
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:01 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Ik zie ook nog te weinig activiteit van leerlingen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik daarmee aan moet.
Idem.
-
  donderdag 19 maart 2020 @ 19:47:02 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_192150000
Ik heb een account op Instagram aangemaakt, en dat bleek een schot in de roos nu Magister wankelt. Veel leerlingen stellen vragen en sturen foto's van gemaakt werk, echt heel aandoenlijk!

Ik heb contact gehad met alle ouders van mijn mentorleerlingen (en met de meeste leerlingen zelf ook), iedereen is erg zoekende naar de juiste weg. Ik schrok ervan hoeveel leerlingen niet over een laptop beschikken en compleet afhankelijk zijn van hun telefoon... Ik heb mijn lessen daarom vormgegeven d.m.v. ingesproken PowerPoints en hier een video van op YouTube gezet. Klereveel werk, maar wel voor iedereen toegankelijk.
pi_192153915
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb een account op Instagram aangemaakt, en dat bleek een schot in de roos nu Magister wankelt. Veel leerlingen stellen vragen en sturen foto's van gemaakt werk, echt heel aandoenlijk!

Ik heb contact gehad met alle ouders van mijn mentorleerlingen (en met de meeste leerlingen zelf ook), iedereen is erg zoekende naar de juiste weg. Ik schrok ervan hoeveel leerlingen niet over een laptop beschikken en compleet afhankelijk zijn van hun telefoon... Ik heb mijn lessen daarom vormgegeven d.m.v. ingesproken PowerPoints en hier een video van op YouTube gezet. Klereveel werk, maar wel voor iedereen toegankelijk.
Op mijn school kunnen leerlingen een leenlaptop krijgen, ik heb alleen nog geen idee of hier gebruik van wordt gemaakt... Mooi dat het kan in elk geval.

Ik ga volgende week wel 17 examens afnemen via videobellen, dat wordt interessant.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192201351
Nu de eerste week voorbij is zit ik mij ondertussen ook af te vragen wat ik de komende 2(of meer?) weken ga doen.

Deze week konden mijn klassen wel verder, het was herhaling van eerdere jaren, en aangezien ik nog niet iets met videolessen gedaan heb(en er ook niet, zoals ik bij andere scholen wel lees, een rooster was voor de leerlingen met videolessen), heb ik ze vooral via de mail en met links naar filmpjes met uitleg van de lesstof begeleid.

Dit gaat de komende weken lastig worden. Gaan videolessen dat oplossen? Of kan ik beter inzetten op herhaling van dingen die nog niet goed gaan? Anders zit je na deze periode eigenlijk nog met een groep die de stof niet lekker begrijpt.

Hoe kijken jullie daartegenaan?
pi_192204087
Ik heb de eerste les (afgelopen week) met een korte video uitgelegd, leerlingen hebben werk ingeleverd. Niet allemaal natuurlijk. En van het werk heb ik een analyse gemaakt waar de grootste knelpunten zitten. Dat kostte nu voor 60 ingeleverde werkjes, ongeveer 4 uur. Dat is dan inclusief het opzetten van Excel, het ritme vinden en met de nodige afleiding.

Van deze grootste knelpunten ga ik straks een filmpje van 10 minuten maken, die komt online samen met het antwoordblad voor alle vragen. Het standaard-antwoordblad heb ik wat aangevuld met algemene tips en bij sommige antwoorden ook een uitleg. Daarna is het aan de leerlingen om zelfstandig verder te gaan.

Na deze week herhaal ik dit nog eens en dan heb ik 2 paragrafen behandeld. Dan moet ik nog een goede online formatieve toets maken om te bekijken hoe de leerlingen ervoor staan. Dat moet ik nog gaan uitwerken :) tips dus meer dan welkom!
pi_192223974
Wat ik mij afvraag, hoe wordt er bij jullie scholen omgegaan met het afnemen van de schoolexamens? Uit onderzoek blijkt dat het virus wel tot 3 uur in de lucht kan blijven hangen. Hier is het plan om maximaal 8 leerlingen per lokaal te plaatsen, maar mij dunkt dat met 9 personen in een dompig lokaal niet echt optimaal is...
It's better to regret something you did than something you didn't do
pi_192224242
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 13:06 schreef Luke83 het volgende:
Wat ik mij afvraag, hoe wordt er bij jullie scholen omgegaan met het afnemen van de schoolexamens? Uit onderzoek blijkt dat het virus wel tot 3 uur in de lucht kan blijven hangen. Hier is het plan om maximaal 8 leerlingen per lokaal te plaatsen, maar mij dunkt dat met 9 personen in een dompig lokaal niet echt optimaal is...
Wij zijn vandaag begonnen, naar wat ik hoor 14 leerlingen per lokaal. Het geeft ook wat onrust onder collega's. Ik weet nog niet echt goed wat ik ervan moet denken. Ik ben sowieso wel een beetje klaar met al het nieuws en al die mensen die het beter lijken te weten.

Ik ben heel druk bezig geweest met powerpoints met uitleg. Alleen worden het wel hele grote bestanden zo.
pi_192231656
Vanochtend heb ik voor de tweede keer elke klas een mail gestuurd met

- De planning voor de week (studieplanner hadden ze al)
- Opmerkingen over de gemaakte toets
- Nogmaals benadrukt dat ik beschikbaar ben
- Bestaande lesvideo's op YouTube vermeld

Voor de rest krijg ik wel wat mailtjes van leerlingen en doe ik op het moment veel aan ontwikkelwerk. En nog wat restjes nakijken.

Ben op dit moment niet zo te motiveren om met m'n opleiding bezig te gaan, dus ik ben benieuwd hoe dat bij m'n leerlingen is :P
-
  maandag 23 maart 2020 @ 19:21:12 #25
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_192231766
Tot 1juni de scholen dicht?

Ik moet zeggen dat ik dat lastig vind hoor!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_192231827
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:21 schreef hierissieweer het volgende:
Tot 1juni de scholen dicht?

Ik moet zeggen dat ik dat lastig vind hoor!
Daar komt nog bericht over.
pi_192233974
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:16 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend heb ik voor de tweede keer elke klas een mail gestuurd met

- De planning voor de week (studieplanner hadden ze al)
- Opmerkingen over de gemaakte toets
- Nogmaals benadrukt dat ik beschikbaar ben
- Bestaande lesvideo's op YouTube vermeld

Voor de rest krijg ik wel wat mailtjes van leerlingen en doe ik op het moment veel aan ontwikkelwerk. En nog wat restjes nakijken.

Ben op dit moment niet zo te motiveren om met m'n opleiding bezig te gaan, dus ik ben benieuwd hoe dat bij m'n leerlingen is :P
ik had ongeveer de helft per jaar die vandaag in It's Learning zijn geweest. Mailtjes met vragen beginnen ook te lopen. Eerst even de powerpoint bij een paar leerlingen met vragen gedropt, en daar kreeg ik wel goede reacties op.

Morgen dus maar weer verder daarmee.

En ik ben wel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren als je kijkt naar de genomen maatregelen. Misschien eerste tijdvak schrappen ofzo? Maar dat is toch ook niet te doen om alles in het tweede tijdvak te gooien?
pi_192234176
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 13:01 schreef iamredleader het volgende:
Ik heb de eerste les (afgelopen week) met een korte video uitgelegd, leerlingen hebben werk ingeleverd. Niet allemaal natuurlijk. En van het werk heb ik een analyse gemaakt waar de grootste knelpunten zitten. Dat kostte nu voor 60 ingeleverde werkjes, ongeveer 4 uur. Dat is dan inclusief het opzetten van Excel, het ritme vinden en met de nodige afleiding.

Van deze grootste knelpunten ga ik straks een filmpje van 10 minuten maken, die komt online samen met het antwoordblad voor alle vragen. Het standaard-antwoordblad heb ik wat aangevuld met algemene tips en bij sommige antwoorden ook een uitleg. Daarna is het aan de leerlingen om zelfstandig verder te gaan.

Na deze week herhaal ik dit nog eens en dan heb ik 2 paragrafen behandeld. Dan moet ik nog een goede online formatieve toets maken om te bekijken hoe de leerlingen ervoor staan. Dat moet ik nog gaan uitwerken :) tips dus meer dan welkom!
Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ;)), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid). ;)

Google heeft ook Forms, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar het zal ongeveer hetzelfde werken. Kijk anders eens op https://socialmediainhetmbo.nl/.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192234297
quote:
3s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:53 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Gebruik je Office365? Dan kun je in Forms een quiz maken. Elke vraag punten aan toekennen (en verplicht maken ;)), bij meerkeuze worden punten automatisch toegekend, open vragen nog handmatig aan toekennen. Als je 'lang antwoord' niet aanklikt, kun je het antwoord erbij zetten (nog wel even checken op juistheid). ;)

Google heeft ook Forms, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar het zal ongeveer hetzelfde werken. Kijk anders eens op https://socialmediainhetmbo.nl/.
Goeie tip, dank je wel!
Heb nu ook wat gepield in goformative, ook mooi om mee te werken.
Allemaal handig "oefenmateriaal" voor later... alleen vrees ik dat mijn studie op dit moment helemaal eraan ten onder gaat ;( en stage is ook alleen nog online, dus ik ben wel benieuwd hoe het opleidingsinstituut met deze nieuwe werkelijkheid om zal gaan.
pi_192235659
Morgen duidelijkheid over de examens.
pi_192236658
Nou, de quiz staat in Google Forms, ben benieuwd hoe het zal lopen.
Nu bedtijd, want een driedubbele baan (thuis-onderwijs aan een 11 en een bijna-8 jarige, student én stagiaire, plus huisvader) hakt er wel in :P
  maandag 23 maart 2020 @ 22:51:29 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192236881
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:44 schreef laiveneertiekje het volgende:

En ik ben wel benieuwd wat er met de scholen gaat gebeuren als je kijkt naar de genomen maatregelen. Misschien eerste tijdvak schrappen ofzo? Maar dat is toch ook niet te doen om alles in het tweede tijdvak te gooien?
Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192240454
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 22:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Juni om de schoolexamens af te ronden, juli eerste tijdvak, augustus tweede tijdvak, 1 september start nieuwe collegejaar. Past precies.
Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar... :{
  dinsdag 24 maart 2020 @ 07:55:59 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192240758
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:24 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Dan begin je als docent van examenklassen zo lekker fris en uitgerust weer aan het nieuwe schooljaar... :{
Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192241859
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het antwoord zal iets zijn van de strekking 'jullie hebben van maart tot mei al 2,5 maand vakantie gehad, dus niet zeuren'.
Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker. :')
  dinsdag 24 maart 2020 @ 09:17:17 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192241893
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:15 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Iets met de beste stuurlui staan aan wal zeker. :')
Zoiets. Al zal ik er direct aan toevoegen dat ik heel blij ben dat het een beslissing is die ik niet hoef te nemen. Ik kan op dit moment niets verzinnen wat ook maar in de buurt komt van een goede oplossing.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192243109
o jongens ik ben zo boos. Met alle macht worden nu alsnog de schoolexamens gemaakt, met een voor een naar binnen, alles al klaar op tafel, 2 meter afstand, handschoenen en ontsmettingsgel.
Vanwege enkele sancties mogen bepaalde leerlingen het schoolexamens pas later maken, in de herkansingsweek, ze zijn dus hun herkansing kwijt.
Dat zijn al jaren de regels, en die worden nu strak gehanteerd. Maar ik vrees dat er helemaal geen sprake meer zal zijn van een herkansingsweek. Over een week of twee, drie is de totale lock down een feit. Ik vind dat de regels best aangepast mogen worden aan de huidige tijd, je mag in oorlogstijd wel op het beste hopen, maar bereid je ondertussen toch voor op het slechtste, is mijn motto (sinds een week of vier).

Het gaat wel om de toekomst van de leerlingen, en die toekomst staat al op een vreselijke manier op losse schroeven. Maar waar vroeger werd geloofd in God, wordt nu door mijn leidinggevenden geloofd in Den Haag, waar ze wel met een oplossing zullen komen.
Zal best, want alle examenkandidaten zitten in dit schuitje, maar cijfers die binnen zijn, zijn binnen.

Leidinggevenden die de omstandigheden in crisistijden geen reden vinden gemaakte afspraken overboord te zetten, en bij wie elk pleidooi tegen een muur van starheid opbotst, zakken voor mij als leidinggevenden door het ijs. En wat doen deze mensen op een school, waar het belang van de kinderen toch voorop moet staan?
  dinsdag 24 maart 2020 @ 11:20:53 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192243943
Bespaar je de moeite. De CSE's gaan niet door.

De heersende tendens in de groepsapp van mijn 4T-klas is 'jammer'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192243976
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 10:32 schreef la_perle_rouge het volgende:
o jongens ik ben zo boos. Met alle macht worden nu alsnog de schoolexamens gemaakt, met een voor een naar binnen, alles al klaar op tafel, 2 meter afstand, handschoenen en ontsmettingsgel.
Vanwege enkele sancties mogen bepaalde leerlingen het schoolexamens pas later maken, in de herkansingsweek, ze zijn dus hun herkansing kwijt.
Dat zijn al jaren de regels, en die worden nu strak gehanteerd. Maar ik vrees dat er helemaal geen sprake meer zal zijn van een herkansingsweek. Over een week of twee, drie is de totale lock down een feit. Ik vind dat de regels best aangepast mogen worden aan de huidige tijd, je mag in oorlogstijd wel op het beste hopen, maar bereid je ondertussen toch voor op het slechtste, is mijn motto (sinds een week of vier).

Het gaat wel om de toekomst van de leerlingen, en die toekomst staat al op een vreselijke manier op losse schroeven. Maar waar vroeger werd geloofd in God, wordt nu door mijn leidinggevenden geloofd in Den Haag, waar ze wel met een oplossing zullen komen.
Zal best, want alle examenkandidaten zitten in dit schuitje, maar cijfers die binnen zijn, zijn binnen.

Leidinggevenden die de omstandigheden in crisistijden geen reden vinden gemaakte afspraken overboord te zetten, en bij wie elk pleidooi tegen een muur van starheid opbotst, zakken voor mij als leidinggevenden door het ijs. En wat doen deze mensen op een school, waar het belang van de kinderen toch voorop moet staan?
Dat is een beetje al te donker gedacht. Ja, er staat een hoop op zijn kop nu, maar er zijn nog legio maatregelen te bedenken. Een extra SET-week eind augustus wellicht, het academisch jaar dan gewoon iets later laten beginnen. In het ergste geval zal er een groot percentage schoolverlaters zijn die pas een (half) jaar later aan een studie kunnen beginnen. Het is niet dat er een generatie wordt weggegooid of zo.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 24 maart 2020 @ 11:57:28 #40
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192244668
Oef. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze beslissing moet vinden.
Ik weet dat er enkele leerlingen zijn die hard aan het balen zijn, dat wel.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192253243
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 11:57 schreef Kaneelstokje het volgende:
Oef. Ik weet nog niet helemaal wat ik van deze beslissing moet vinden.
Ik weet dat er enkele leerlingen zijn die hard aan het balen zijn, dat wel.
Ik vraag mij af hoeveel docenten/scholen nu die laatste toetsen nog even wat aanpassen, om de cijfers omhoog te krikken.

Ik had vorig jaar een mentorleerling die gezakt is. Is voor de zekerheid dit jaar een aantal vakken een niveau lager gaan doen, en nu is ze "gewoon" geslaagd.
  vrijdag 3 april 2020 @ 22:58:20 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192439249
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192447051
Lijkt mij geen onredelijke verwachting. Maar wat is de reden waarom men niet aan de bovenbouw wil lesgeven?

Ik werk (helaas) nog niet in het onderwijs (hopelijk komt daar komend schooljaar verandering in), dus heb ook niet echt een idee wat de normale gang van zaken is, maar dit komt nogal vreemd op mij over. Zeker een examenklas heeft behoefte aan continuïteit, aan iemand die de weet hoe het op de school en met examens werkt etc. Dat laat je toch niet over aan een nieuw iemand die eerst de weg in de school zelf nog moet vinden? Lijkt me ook niet in het belang van de school zelf...

Of misschien ben ik zelf nog te naïef en te idealistisch op dit vlak...
pi_192447332
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. ;) Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:49:44 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192448168
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:20 schreef Ronaldussen het volgende:
Maar wat is de reden waarom men niet aan de bovenbouw wil lesgeven?
Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Bij ons worden de hete aardappelen ook bij voorkeur aan nieuwe en onervaren krachten gegeven. Althans, dat was mijn ervaring het afgelopen jaar. ;) Niets menselijks is ze vreemd, leraren. Het is wel het nadeel van een platte organisatie dat dit wordt toegestaan. Als er iemand leiding geeft, dan kan die persoon ten minste worden aangesproken op de gemakzucht van de groep.
De verdeling die de secties maken wordt ook niet zonder meer overgenomen door de schoolleiding hoor, dus het kan zijn dat die alsnog een 'vrijwilliger aanwijzen'. Of mij gewoon alsnog die laatste examenklas ook in de maag splitsen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 4 april 2020 @ 16:53:34 #46
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192449051
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag met de sectie een blik geworpen op de klassen van volgend jaar, en wie welke klassen gaat doen.

Nu staan, zacht uitgedrukt, mijn collega's niet echt te springen om de bovenbouwklassen vmbo-t les te geven. Ik wel, maar het zijn meer klassen dan ik in mijn eentje kan doen. Bij de resterende klassen wordt zonder al te veel discussie 'vacature' opgeschreven, inclusief een 4T- en dus examenklas.

Is het nu onredelijk van mij om te verwachten dat iemand uit de sectie in elk geval die examenklas krijgt toebedeeld, zodat we niet afhankelijk zijn van een sollicitatieprocedure in een tekortvak? Of moet ik me neerleggen bij het feit dát ik een tekortvak geef, en mijn collega's dus om die reden prima hun favoriete klassen uit kunnen zoeken?
Bij ons is 4 MAVO juist erg gewild. Komt ook omdat het hier de makkelijkste klassen zijn.
Het fenomeen dat de moeilijkste klassen (3-4 Basis) in de maag van nieuwe docenten worden gesplitst vind ik erg bijzonder. Heb ik al eens eerder aangegeven bij enkele betrokken docenten en de teamleider. Werd me niet in dank afgenomen. Zij hebben het gevoel dat ze hun tol betaald hebben met die klassen, en willen nu meer eenvoudige klassen.

Liggen natuurlijk zat zaken aan de basis waarom juist deze klassen zo moeilijk lopen, maar die ga je niet zo snel veranderen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192449601
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is meer dat iedereen vooral de havo/vwo klassen wil doen.
[..]
O, dat herken ik wel van mijn klasgenoten bij mijn opleiding, al is dat met deeltijd wel wat minder dan enkele jaren terug toen de voltijdopleiding deed. Het helpt ook niet mee dat de opleidingsdocenten het vmbo graag afschilderen als "lastige doelgroep waar weinig eer aan te behalen valt" :{ En het mbo wordt zo goed als genegeerd :X

Ik hoop voor je dat niet jij of een nieuweling, maar een van je sectiegenoten alsnog die examenklas krijgt...
pi_192485550
Ik snap juist nooit dat mensen zo graag havo/vwo willen doen, ik vond vmbo basis heerlijk: hetzelfde voor mbo. Nou moet ik zeggen dat ik mijn niveau 4 klassen niet wil missen ter afwisseling, maar ik vind mijn niveau 2-ers geniaal.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192490033
Ligt er ook aan hoe je in je vak staat. Ik heb erg leuk contact met m'n havo-leerlingen, maar inhoudelijk haal ik er niet zoveel uit. Ik heb ook erg leuk contact met m'n gymnasiumleerlingen, herken mezelf meer in hen qua nieuwsgierigheid en ze stellen vragen waar ik zelf ook nog wel es wat van leer :P

Ik heb in de context van een Maatje op Maat project ook ooit es 3 maanden lang mbo-niveau 2 klassen rekenen gegeven. Leuk doch intens contact, maar ik vond het erg moeilijk om op hun niveau af te dalen: de uitdaging zat em dus 100% in didactiek. Dat ze de lessen desondanks wel waardeerden vond ik dan wel weer leuk :P Bij lagere niveaus zijn leerlingen in mijn ervaring i.h.a.wel wat transparanter en eerlijker. Je weet sneller wat je eraan hebt.

En ondertussen heb ik ook echt een beetje verstand van didactiek :7
-
pi_192516333
Ik ben dit jaar begonnen aan een deeltijd lerarenopleiding Nederlands. Ik volg nu waar mogelijk het 1e en 2e leerjaar tegelijk. Mijn oriënterende stage had ik vrijgesteld omdat ik ruime ervaring met huiswerkbegeleiding en examentraining heb. Mijn plan was om deze stage wel te lopen om een kijkje in de keuken te krijgen, en mijn latere stages dan te combineren met een baan in het onderwijs.

Door de coronacrisis is mijn stage niet doorgegaan, en net nu komt een vacature voorbij die ik niet graag zou laten liggen. Een zwangerschapsverlof vanaf begin volgend schooljaar, op een school die ik erg prettig vind.

Mijn dilemma is nu dus; ga ik solliciteren of niet? Het plannetje in mijn hoofd was om vanaf volgend jaar een baan als docent te zoeken en die verder te combineren met de opleiding. Dat is nu iets anders gelopen door omstandigheden, maar toch.
't Echte en 't ware!
pi_192516405
De ervaring leert dat opleiding plus normale baan (dus geen stage) een pittige combinatie is. Het is niet onmogelijk, maar je moet er rekening mee houden dat je dan heel veel moet doen en het zwaar zal zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_192522033
Dat is inherent aan een deeltijdopleiding. Opleiding + stage naast je huidige baan (in een andere sector) is ook behoorlijk zwaar. Wanneer je je werk kunt inzetten als stage zal dat waarschijnlijk iets verlichting brengen immers, je gewone lessen kun je voor je stageopdrachten gebruiken etc.

Ik weet alleen niet of het verstandig is om zonder enige (stage)ervaring gelijk een baan als docent aan te nemen. Je moet er dan wel gelijk staan, zonder de begeleiding die je krijgt bij een stage. Die begeleiding en de kans om te kijken hoe andere docenten lesgeven (en met de leerlingen omgaan), vond ik wel erg waardevol.
pi_192523066
Heeft iemand nog goede tips, do's en don'ts etc voor online lessen geven? Of linkjes naar leuke en inhoudelijke video's/documenten hierover?
-
pi_192558421
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 16:36 schreef Japepk het volgende:
Ik ben dit jaar begonnen aan een deeltijd lerarenopleiding Nederlands. Ik volg nu waar mogelijk het 1e en 2e leerjaar tegelijk. Mijn oriënterende stage had ik vrijgesteld omdat ik ruime ervaring met huiswerkbegeleiding en examentraining heb. Mijn plan was om deze stage wel te lopen om een kijkje in de keuken te krijgen, en mijn latere stages dan te combineren met een baan in het onderwijs.

Door de coronacrisis is mijn stage niet doorgegaan, en net nu komt een vacature voorbij die ik niet graag zou laten liggen. Een zwangerschapsverlof vanaf begin volgend schooljaar, op een school die ik erg prettig vind.

Mijn dilemma is nu dus; ga ik solliciteren of niet? Het plannetje in mijn hoofd was om vanaf volgend jaar een baan als docent te zoeken en die verder te combineren met de opleiding. Dat is nu iets anders gelopen door omstandigheden, maar toch.
Gewoon doen.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192599545
Volgt iemand hier een 2e graads opleiding Aardrijkskunde of Engels aan Windesheim ? Familielid wil graag dit gaan studeren maar door gebrek aan open dag (komt wel iets online, maar als dat net zo slecht is als Hanze ..) geen of weinig info.
pi_192608711
Ik overweeg om een pubquiz online te gaan organiseren. Ik ben alleen het nadenken hoe. Ik heb audiofragmenten, videofragmenten, open vragen en meerkeuzevragen.
Als ik Socrative gebruik, gaat het nakijken simpelen maar kan ik geen audio- en videofragmenten gebruiken volgens mij.
Als ik het via Teams doe en dan scherm delen richting een Powerpoint, kan ik de antwoorden laten invullen mbv Forms. Dan moet men via een tablet/iPad/computer Teams gebruiken en dan via de telefoon in Forms invullen. (of steeds alt-tab tussen PP en Forms)

Hebben jullie nog andere ideeën hoe dit makkelijk kan?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 14 april 2020 @ 09:34:47 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192608784
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 09:28 schreef -J-D- het volgende:
Ik overweeg om een pubquiz online te gaan organiseren. Ik ben alleen het nadenken hoe. Ik heb audiofragmenten, videofragmenten, open vragen en meerkeuzevragen.
Als ik Socrative gebruik, gaat het nakijken simpelen maar kan ik geen audio- en videofragmenten gebruiken volgens mij.
Als ik het via Teams doe en dan scherm delen richting een Powerpoint, kan ik de antwoorden laten invullen mbv Forms. Dan moet men via een tablet/iPad/computer Teams gebruiken en dan via de telefoon in Forms invullen. (of steeds alt-tab tussen PP en Forms)

Hebben jullie nog andere ideeën hoe dit makkelijk kan?
Ik gebruik het niet zo heel vaak, maar je kunt in Kahoot toch ook video en audio gebruiken? En zelfs ook open vragen en volgorde-dingen enzo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192608959
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 09:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik gebruik het niet zo heel vaak, maar je kunt in Kahoot toch ook video en audio gebruiken? En zelfs ook open vragen en volgorde-dingen enzo.
Ik heb vorige week een Popquiz via Kahoot gespeeld, ging prima.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_192608985
Kijk, dat klinkt goed. Dank beide! Ik ga er mee aan de slag.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_192609126
Enige nadeel is dat ik dan niet kan praten door de microfoon richting de deelnemers, als ik Kahoot gebruik. Het is dan een wat statisch geheel. Het is richting collega's en niet richting leerlingen. Lijkt me juist leuk als ik het geheel aan elkaar kan praten.
Of is dit wel te combineren in Kahoot?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 14 april 2020 @ 10:02:52 #61
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192609162
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 10:00 schreef -J-D- het volgende:
Enige nadeel is dat ik dan niet kan praten door de microfoon richting de deelnemers, als ik Kahoot gebruik. Het is dan een wat statisch geheel. Het is richting collega's en niet richting leerlingen. Lijkt me juist leuk als ik het geheel aan elkaar kan praten.
Of is dit wel te combineren in Kahoot?
Als je via teams gewoon je scherm deelt dan blijft jouw microfoon gewoon werken toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192611052
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 10:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je via teams gewoon je scherm deelt dan blijft jouw microfoon gewoon werken toch?
Oh ja, dat kan. Eerst verzamelen in Teams en dan Kahoot laten starten terwijl ze ook mij horen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 16 april 2020 @ 07:22:00 #63
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192643057
quote:
De Onderwijsraad doet een aantal voorstellen om de achterstanden weg te werken die leerlingen oplopen door de coronacrisis, schrijft het AD. De raad stelt voor om bijvoorbeeld de zomervakantie naar voren te halen en dan al in de zomer met het nieuwe schooljaar te beginnen.

Een ander voorstel is om de zomervakantie in te korten. Dat geeft leraren meer tijd om leerlingen bij te spijkeren. Een derde optie is om volgend schooljaar verlengde lesdagen in te voeren, bijvoorbeeld van 08.00 tot 16.00 uur of van 09.00 tot 17.00 uur.

De maatregelen zouden nodig kunnen zijn als de leerlingen ook na de meivakantie nog niet naar school kunnen. Over het al dan niet heropenen van de scholen beslist het kabinet hoogstwaarschijnlijk aanstaande dinsdag.

Het urgentste probleem wordt volgens de Onderwijsraad gevormd door kinderen voor wie het thuis niet veilig is en waar ondersteuning, een werkplek of laptop ontbreekt. De raad wil dat zij recht krijgen op opvang op school, net als de kinderen van ouders met cruciale beroepen.

De Onderwijsraad is een onafhankelijk adviesorgaan van de Nederlandse regering.
https://nos.nl/liveblog/2(...)coronapiek-heen.html

Vooral lesdagen van 8:00 tot 16:00 lijken me heerlijk. Lekker in het negende of tiende lesuur nog even wat wiskunde-achterstanden inhalen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192643159
Wat een bijzonder onzinnig idee :o
Ik werk al weken meer dan normaal, probeer ook nog thuis twee kinderen les te geven en dan zou ik nu geen vakantie hebben? Sorry hoor, maar dan ligt tegen de herfstvakantie iedereen om. En als er werkelijk een grote achterstand is, dan is een jaar overdoen nog een beter idee. Want inderdaad rekenen of burgerschap geven van 16 tot 17 uur zet ook geen zoden aan de dijk.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_192643541
Wij hadden dit jaar een rooster van 8.10 tot (I kid you not, in sommige extreme gevallen) 17.15 (en wiskunde D ging soms zelfs tot 18.15).

Vooral die laatste lessen waren goud waard.
-
pi_192643659
Ik zie overal haken en ogen aan. Fijn dat zulk soort dingen ook weer de wereld ingeslingerd worden zonder dat er al iets duidelijk is over versoepeling..
Tuurlijk moeten we na gaan denken hoe het een en ander gaat lopen, maar ik word zelf best gestresst van dit soort "proefballonnetjes" en hoe iedereen op social media daar dan weer overheen valt.
  donderdag 16 april 2020 @ 08:40:56 #67
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192643664
Wij van 8:20 tot en met 16:25.
Dit was helemaal lekker als je een blokuur had het 8ste en 9de op vrijdag.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192644007
quote:
Als scholen ook na de meivakantie dichtblijven, moet het nieuwe schooljaar eerder beginnen om de opgelopen leerachterstanden in te halen. Dat adviseert de Onderwijsraad aan minister Slob. Ook moeten gemeenten en scholen beter letten op kinderen voor wie het thuis niet veilig is.

Slob had gevraagd om advies over hoe leerlingen van basisscholen, middelbare scholen en het mbo na de coronamaatregelen kunnen worden bijgespijkerd. Volgens de Onderwijsraad moeten scholen zich daar nu al op voorbereiden en moet de overheid ze daarbij begeleiden.

Hoogstwaarschijnlijk dinsdag maakt het kabinet bekend of scholen na de meivakantie weer open mogen. Als dat niet zo is, dan pleit de Onderwijsraad voor het naar voren halen of inkorten van de zomervakantie. "We vragen de minister om daarbij te kijken naar de belangen van kinderen, ouders en leraren", zegt voorzitter Edith Hooge tegen het AD. Ouders willen bijvoorbeeld nog op vakantie kunnen en docenten hebben zorgen over de werkdruk. "Het moet allemaal wel haalbaar zijn."

Volgens Hooge vallen de achterstanden voor de meeste leerlingen nu nog mee. "Als de leeronderbreking langer dan zes weken duurt, worden de problemen groter."

Kwetsbare leerlingen
De Onderwijsraad maakt zich vooral zorgen over kinderen voor wie het thuis niet veilig is en die geen begeleiding of een laptop hebben. Deze leerlingen moeten nu al terechtkunnen op scholen, vindt de raad, net als kinderen van ouders met cruciale beroepen.

Ook zouden er zomerscholen moeten komen voor kinderen die niet thuis kunnen leren. "Die moeten niet alleen gericht zijn op leren, maar ook op spelen, cultuur en de sociaal-emotionele ontwikkeling", zegt Hooge.

De raad vindt ook dat gemeenten en scholen beter in de gaten moeten houden hoe het met deze leerlingen gaat. En als dat niet gebeurt, dan moet minister Slob de gemeenten en scholen daarop aanspreken. Ook wordt geadviseerd om extra begeleiding voor deze leerlingen te laten geven door mensen van buiten het onderwijs, zoals zzp'ers die door de coronacrisis geen opdrachten hebben.

Intelligente opening-up
De Onderwijsraad adviseert verder om niet alle scholen in één keer weer te openen, maar om dat gefaseerd te doen. Ook moeten leerlingen worden getoetst om te kijken wat hun niveau is. De raad spreekt van een 'intelligente opening-up'.

Leraren zouden zelf het best kunnen bepalen hoe de achterstanden kunnen worden ingehaald. Wel moeten ze advies kunnen krijgen over lesmethoden, zodat ze niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. De Onderwijsraad pleit voor één loket waar scholen en leraren terechtkunnen.

Ook moet er na de heropening begeleiding komen bij het verwerken van de tijd waarin kinderen niet naar school konden. "Spreek met de leerlingen over wat ze hebben meegemaakt", aldus Hooge.

https://nos.nl/artikel/23(...)ie-dichtblijven.html

8 weken vakantie is het advies van de onderwijsraad dus.
Goed voorstel, ik voorzie alleen wel problemen met de volgende 2 punten:
quote:
Ongeschoolde zzp'ers in zetten wanneer geschoolde docenten op vakantie moeten.
laat dit door de echte docenten doen?
quote:
als scholen dichtgaan, wel zomerscholen openen.
Dan kunnen toch net zo goed de gewone scholen open?
pi_192644338
https://www.onderwijsraad(...)41GbnnHv4jUZa4S_yoac

Hier trouwens het adviesrapport.
Ik heb het snel gescand, maar die 8 weken zomervakantie zie ik er niet in staan hoor.
pi_192649297
Ik lever liever een paar weken van mijn zomervakantie in dan van 8-4 les te geven. Ik ga er al vanuit dat mijn geboekte vakantie niet doorgaat, dus ik kan wel wat weken missenm
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192656156
Wie heeft ook net 100 dagen voor de klas gekeken? :P
-
  donderdag 16 april 2020 @ 21:47:47 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192656192
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 21:45 schreef Haushofer het volgende:
Wie heeft ook net 100 dagen voor de klas gekeken? :P
Ik.

Ik weet niet of ik volgende week weer ga kijken, en dat heeft niks met de kwaliteit van het programma te maken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Janneke141 op 16-04-2020 22:11:46 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192656606
Waar dan wel mee?

Ik heb ook gekeken. Herkende het gevoel van de heren helemaal van mijn eerste stagedagen; kennismaken met de docenten, eerste keer voor de klas staan etc.
pi_192656840
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik.

Ik weet niet of ik volgende week weer ga kijken, en dat heeft niks met de kwaliteit van het programma te maken.
Ik ben ook wel benieuwd naar de reden dan :P
-
  donderdag 16 april 2020 @ 23:04:23 #75
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192656972
Ik merkte dat ik het toch redelijk slecht trok om naar een klas met les in een lokaal te kijken. Met interactie. Met contact met leerlingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192660253
Ah, dat snap ik wel ja. Ik mis die interactie ook wel, nu ik dit jaar geen stage loop.
pi_192661717
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 23:04 schreef Janneke141 het volgende:
Ik merkte dat ik het toch redelijk slecht trok om naar een klas met les in een lokaal te kijken. Met interactie. Met contact met leerlingen.
Ah, ok. Had ik zelf niet zoveel last van :P
-
pi_192661782
Ik gebruik LessonUp, kan ik mooi wat vragen in zetten ook, en nog wat inhoudelijks. Is ook niet zo kinderlijk opgezet als Kahoot dus met een beetje geluk word je nog serieus genomen ook. Ik plan gewoon volgens het rooster een vol uur in en verplicht aanwezigheid. Ik praat ze door de les heen, en ze kunnen een un-mute aanvragen om vragen te stellen. Werkt op zich best goed, door die vragen tussen de lessen door krijg ik aardig mee of de kwartjes zijn gevallen.

Mijn contract bij de huidige school loopt toch af, ik denk dat ik maar eens een jaartje wat anders ga doen als ik zo die plannen bekijk. Ik heb nog een andere baan van (eveneens) ~20 uur, die kan ik waarschijnlijk wel opschalen. De groeten. :W

Met wat de onderwijsraad uitkraamt acht ik de kans veel te groot dat ik er zelf aan onderdoor ga.

[ Bericht 7% gewijzigd door BlackLining op 17-04-2020 10:26:15 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_192662188
quote:
3s.gif Op donderdag 16 april 2020 14:55 schreef DevilsWhore het volgende:
Ik lever liever een paar weken van mijn zomervakantie in dan van 8-4 les te geven. Ik ga er al vanuit dat mijn geboekte vakantie niet doorgaat, dus ik kan wel wat weken missenm
Precies. In andere sectoren moeten nu ook alle zeilen worden bijgezet, of zitten mensen werkloos thuis met grote stress over de toekomst. Wij als docenten kunnen dan heus voor een keertje wel iets minder lang vakantie hebben. Belangrijkste is gewoon dat scholen dit goed moeten organiseren. De focus moet liggen op leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en leerlingen met achterstanden.

En verder hebben veel deskundigen terecht gezegd in de eerste weken: ga nu niet al te ambitieus van start met online onderwijs en werk jezelf niet over de kop, want dit kan wel eens een kwestie van lange adem worden, dus spaar je energie. Ik heb dat dus ook niet gedaan, ik richt me op de kernstof van mijn vak, houd het werk overzichtelijk voor mijzelf en mijn leerlingen en verder richt ik me op het welzijn van mijn mentorleelingen met wie ik veel contact heb.

[ Bericht 9% gewijzigd door Franny_G op 17-04-2020 10:42:37 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_192662819
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:37 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Precies. In andere sectoren moeten nu ook alle zeilen worden bijgezet, of zitten mensen werkloos thuis met grote stress over de toekomst. Wij als docenten kunnen dan heus voor een keertje wel iets minder lang vakantie hebben. Belangrijkste is gewoon dat scholen dit goed moeten organiseren. De focus moet liggen op leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en leerlingen met achterstanden.

En verder hebben veel deskundigen terecht gezegd in de eerste weken: ga nu niet al te ambitieus van start met online onderwijs en werk jezelf niet over de kop, want dit kan wel eens een kwestie van lange adem worden, dus spaar je energie. Ik heb dat dus ook niet gedaan, ik richt me op de kernstof van mijn vak, houd het werk overzichtelijk voor mijzelf en mijn leerlingen en verder richt ik me op het welzijn van mijn mentorleelingen met wie ik veel contact heb.
Met het grote verschil dat het in andere sectoren zo is dat als je doorwerkt in jouw vakantie, je jouw vakantiedagen tegoed houdt of gecompenseerd wordt en daar in het onderwijs (nog) geen sprake van is.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  vrijdag 17 april 2020 @ 11:27:50 #81
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192663031
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:15 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Met het grote verschil dat het in andere sectoren zo is dat als je doorwerkt in jouw vakantie, je jouw vakantiedagen tegoed houdt of gecompenseerd wordt en daar in het onderwijs (nog) geen sprake van is.
En dat kan ook niet, want dan is het hele idee van 'meer les om achterstanden in te halen' meteen weer weg.

Overigens verwacht ik ook niet dat alle zorgmedewerkers die nu tig overuren hebben staan, die allemaal gaan opnemen of zelfs maar toekomen aan het opnemen van al hun vakantiedagen. Die worden gewoon uitbetaald. Als ze dat in het onderwijs ook doen dan is er natuurlijk niet zoveel aan de hand.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192663764
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:15 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Met het grote verschil dat het in andere sectoren zo is dat als je doorwerkt in jouw vakantie, je jouw vakantiedagen tegoed houdt of gecompenseerd wordt en daar in het onderwijs (nog) geen sprake van is.
Als ik van een 38-urige werkweek (0.9 fte) terug ga naar 36 vind ik het ook prima.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_192665330
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 11:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dat kan ook niet, want dan is het hele idee van 'meer les om achterstanden in te halen' meteen weer weg.

Overigens verwacht ik ook niet dat alle zorgmedewerkers die nu tig overuren hebben staan, die allemaal gaan opnemen of zelfs maar toekomen aan het opnemen van al hun vakantiedagen. Die worden gewoon uitbetaald. Als ze dat in het onderwijs ook doen dan is er natuurlijk niet zoveel aan de hand.
Nee dat snap ik ;)
Dat is helemaal niet mogelijk gezien de huidige tekorten in het onderwijs. Daarom klinkt het ook zo 'leuk', maar is het niet haalbaar mijns inziens.

Wat betreft het uitbetalen heb je zeker een punt. Al is dat in het onderwijs wel een flink punt van zorg natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij jullie zit met werkweken, maar als ik met een groep 4 dagen op kamp ga, dan krijg ik mijn 'normale' 32 uur uitbetaald, maar werk ik van 16.30 uur tot 8.00 uur vrijwillig. Dit zijn uren die bijvoorbeeld in de zorg wel 'gewoon' betaald worden.
quote:
12s.gif Op vrijdag 17 april 2020 12:04 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Als ik van een 38-urige werkweek (0.9 fte) terug ga naar 36 vind ik het ook prima.
Ja dat klinkt heel leuk, maar lijkt me, voor het basisonderwijs in ieder geval, praktisch onhaalbaar.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  vrijdag 17 april 2020 @ 13:36:34 #84
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192665494
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:28 schreef Bartjebart het volgende:
Wat betreft het uitbetalen heb je zeker een punt. Al is dat in het onderwijs wel een flink punt van zorg natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij jullie zit met werkweken, maar als ik met een groep 4 dagen op kamp ga, dan krijg ik mijn 'normale' 32 uur uitbetaald, maar werk ik van 16.30 uur tot 8.00 uur vrijwillig. Dit zijn uren die bijvoorbeeld in de zorg wel 'gewoon' betaald worden.
Nee, dat klopt. Maar dat is, althans in theorie, de keuze van de school binnen het taakbeleid. Sommige scholen zetten er op de een of andere manier wel iets tegenover, in de vorm van taakuren of op een andere manier.

Maar stel dat we drie weken eerder beginnen, dan geef ik het komende schooljaar meer lessen. Stel dat ik 3x16 = 48 lessen extra geef, plus opslagfactor maakt 80 uur. Dan heb ik het komende schooljaar dus, met mijn aanstelling van 0,8, geen normjaartaak van 1327 uur maar van 1407. Als ze me dan voor 0,848 fte uitbetalen dan vind ik het gezegend. Is in feite gewoon uurtje factuurtje.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192740588
1 juni.... :{

Dat is voor regio Noord al bijna het einde van het schooljaar.... Ik moet echt even slikken...
pi_192742564
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 20:41 schreef laiveneertiekje het volgende:
1 juni.... :{

Dat is voor regio Noord al bijna het einde van het schooljaar.... Ik moet echt even slikken...
Mwah, valt me mee dat we überhaupt nog voor de vakantie een paar lessen geven :P
-
pi_192742736
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwah, valt me mee dat we überhaupt nog voor de vakantie een paar lessen geven :P
Het was wel te verwachten, maar ik had anders gehoopt. Ik vlieg zelf ook wat tegen de muren op, en proef bij leerlingen ook wel frustratie. En hoe je nou moet besluiten of iemand overgaat of niet.... Dat wordt nog een puzzel.
  dinsdag 21 april 2020 @ 22:09:37 #88
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192742809
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
En hoe je nou moet besluiten of iemand overgaat of niet....
Ik stem iedereen over, tenzij ze zelf in een gesprek aangeven liever te doubleren. Bekijk het maar, kinderen zijn al hard genoeg de pisang in deze ellende.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 21 april 2020 @ 22:23:23 #89
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_192743154
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik stem iedereen over, tenzij ze zelf in een gesprek aangeven liever te doubleren. Bekijk het maar, kinderen zijn al hard genoeg de pisang in deze ellende.
Bij bespreekgevallen neem ik aan?
Of ga je ook bijvoorbeeld leerlingen die 8 tekorten staan over stemmen?

Dat we soepeler zullen moeten zijn lijkt me wel, maar het lijkt me wel verstandig om te kijken naar of het eens kansrijke bevordering is of dat een andere route wellicht beter is.

Verder ben ik het thuiswerken echt meer dan zat, en die leerlingen vaak ook proef ik bij mijn mentorklas.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  dinsdag 21 april 2020 @ 22:29:22 #90
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192743295
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:23 schreef Tha_Bartman het volgende:
Of ga je ook bijvoorbeeld leerlingen die 8 tekorten staan over stemmen?

Absoluut. Stuk voor stuk.

We hebben drie periodes, en er is er maar 1 volledig afgerond. De schoolsluiting zat halverwege de toetsweek van p2, dus die cijfers die er nu staan die zeggen niet zo veel en aan toetsen die we eventueel nog zouden kunnen afnemen in die vier weken die het schooljaar nog overhoudt wil ik niet al te veel waarde hechten.

En ja, ik ben er klaar mee. Ik loop zelf tegen de muren op, mijn leerlingen worden hier knettergek van, kunnen niet inschatten wat de gevolgen zijn en van achter een scherm is het toch vrij moeilijk om ze een beetje gerust te stellen, en het aantal leerlingen waar we ons op het gebied van welzijn zorgen over maken groeit ook met de week. Dit moet afgelopen zijn, en rap ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192743505
Ik kreeg vandaag meerdere mailtjes binnen over afstromen van leerlingen. Die lopen nu echt vast en willen dus advies om over te gaan naar een klas hoger, maar dan wel een niveau lager. Ben benieuwd hoeveel van die mails er nog gaan volgen.
pi_192743607
Mbo docent hier, ik heb voor klas 1 en 2 geen enkele hoop meer op fysiek les geven dit jaar. Klas 3 is examens en in het stuk van het mto stond vandaag ineens dat ze niet zeker weten of we wel examens af moeten willen nemen. En dat terwijl dat eerst het belangrijkste streven was. We gaan het zien.

Overigens zie ik het echt niet zitten om eerder te beginnen of meer lessen te gaan draaien, ook niet voor meer geld. En ik vrees mijn studenten ook niet...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 21 april 2020 @ 22:43:25 #93
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192743637
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:42 schreef d.k. het volgende:
Mbo docent hier, ik heb voor klas 1 en 2 geen enkele hoop meer op fysiek les geven dit jaar. Klas 3 is examens en in het stuk van het mto stond vandaag ineens dat ze niet zeker weten of we wel examens af moeten willen nemen. En dat terwijl dat eerst het belangrijkste streven was. We gaan het zien.

Overigens zie ik het echt niet zitten om eerder te beginnen of meer lessen te gaan draaien, ook niet voor meer geld. En ik vrees mijn studenten ook niet...
Ik ben al blij als ik weer wat kan gaan doen, ik word gek hier. Alles wat ik wil doen in de vakantie is toch afgelast, dus dan ga ik wel in mijn lokaal staan voor de kinderen die dat nodig hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192743864
Mijn studenten werken inmiddels allemaal in de vitale beroepen (supermarkt) of als pakketbezorger, die krijg ik met geen stok eerder dan bedacht een lokaal in. En ik vermaak me meer dan prima met al het achterstallig werk, de digitale lessen, plannen voor komend jaar etc.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_192743872
Morgen naar het werk voor examens O+ 18 leerlingen, twee examenmomenten, vier lokalen... Maar ik zie ze wel even O+

Even wat anders, hoe zit het met jullie motivatie? Bij ons zijn de roosters nu zo dat je tot uiterlijk 13:00 uur lesgeeft, zodat je 's middags tijd hebt voor overleggen, mondelinge examens, taken, voorbereiding, etc. Ik merk dat ik 's middags mezelf niet meer kan motiveren om te werken aan leszaken of het beoordelen van examens. Ondertussen stapelt het werk steeds meer op, omdat er meer inleverwerk is en ik meer klassen heb (klassen die deze periode op bpv waren, hebben nu een lesrooster vanwege dichte stagebedrijven). Is dit herkenbaar en hoe is dit werkbaar te maken?
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  dinsdag 21 april 2020 @ 23:00:46 #96
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192743979
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:54 schreef DevilsWhore het volgende:
Even wat anders, hoe zit het met jullie motivatie?
Nul. Ik stop energie in mijn werk, en normaal krijg je ook energie terug. Nu niet of nauwelijks.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192744962
Motivatie is nul. Ben hier niet geschikt voor.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 22 april 2020 @ 07:24:30 #98
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_192746118
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Absoluut. Stuk voor stuk.

We hebben drie periodes, en er is er maar 1 volledig afgerond. De schoolsluiting zat halverwege de toetsweek van p2, dus die cijfers die er nu staan die zeggen niet zo veel en aan toetsen die we eventueel nog zouden kunnen afnemen in die vier weken die het schooljaar nog overhoudt wil ik niet al te veel waarde hechten.
Aah, ok. Bij ons zijn 3 vd 4 toetsweken voor de bovenbouw zonder problemen afgerond (ik heb alleen bovenbouw dus daar kan ik iets over zeggen). De cijfers die er nu staan zijn wel redelijk representatief, vandaar mijn vraag. Ik kan voor mijn leerlingen prima inschatten of ze voldoen aan de eisen om door te kunnen naar 5h, 5v, 6v zonder dat ze daar echt in de problemen komen.
Voordeel van de twijfel lijkt me prima maar leerlingen kansloos door laten stromen is ook niet wenselijk.

Verder heb je helemaal gelijk qua energie. Je doet nu alleen de administratieve kant en dat is killing voor je motivatie. Ik wil gewoon weer bezig zijn met een groep om te kijken hoever je ze kan brengen, maar dan zonder dat stomme scherm ertussen.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_192746433
Fijn. Meer mensen met motivatie problemen :P
-
pi_192746473
Misschien is dat het ook wel bij mij hoor. De "leukste" momenten zijn inderdaad de contactmomenten met leerlingen. Maar aan de andere kant is dat shit. Het is wel contact, maar toch ook weer niet.

Nu twee weken vakantie, maar dat zal wel even duren voor ik het loslaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')