abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_193594326
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:48 schreef schoonmams het volgende:

[..]

Ik zou doorgaan voor een eerstegraads. Zoals hierboven gezegd heb je daar je hele leven profijt van, ik kan er over meepraten.

Daarnaast heb je gewoon een achterstand op hbo-ers, mag ik hopen. Ik vind het bijzonder vreemd dat een wo studie met een half jaartje educatieve minor gelijkstaat aan vier (VIER!) jaar hbo met allerhande stages en dergelijke. Daar zitten studenten die van begin af aan docent wilden worden en daarvoor kozen. Te bizar dat je met een minormodule - en een minor moet je sowieso kiezen - een tweedegraads bevoegdheid kan krijgen.

Ik begreep bij mij op school dat ze dat in ieder geval lieten meewegen en hbo-ers wel voorrang hebben op andere vormen van tweedegraads docenten.
Mijn stage begeleider zei daarover dat je als wo'er met een minor vakinhoudelijk veel sterker bent en dat de mensen die puur de docenten opleiding hebben gevolgd pedagogisch/didactisch veel sterker zijn. Dat lijkt mij opzich logisch en waar.

Volgens hem zoekt een school een mix van beide binnen de sectie. Denken jullie daar zit wat in? Hij heeft zowel hbo'ers als minor studenten begeleid dus zou er iets vanaf moeten weten.

De 2e graads bevoegdheid is beperkt in het feit dat je alleen vmbo-tl/havo/vwo kan les geven. Omdat op de andere vmbo routes pedagogie/vakdidactiek nog belangrijker zijn.
pi_193595674
Een docentenopleiding bereidt je beter voor, maar ik vermoed dat het vakdidactische verschil na een (paar) jaar wel is gladgetrokken.
Mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde (kwantummechanica, zwarte gaten, kosmologie, deeltjesfysica, etc.) op bol.com
Bijbehorend topic: W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #3
pi_193715777
Ach, uni of HBO. Wij nodigen beide uit en het gesprek geeft dan de doorslag, that's it (vmbo).
pi_193868122
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :')
pi_193873544
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 07:11 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
Een aantal bij ons zijn wel blijven zitten.Corona was in sommige gevallen een verzachtende omstandheid (als de thuissituatie b.v. ook problematisch was), maar lang niet altijd.
Mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde (kwantummechanica, zwarte gaten, kosmologie, deeltjesfysica, etc.) op bol.com
Bijbehorend topic: W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #3
pi_193874162
Herkenbaar. Als vr Corona de boel al slecht was, en tijdens het thuiswerken niet verbeterde, dan was het bij ons ook zo. Wel met veel humm en hamm en zucht.
  woensdag 1 juli 2020 @ 14:49:20 #182
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193874391
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 07:11 schreef iamredleader het volgende:
Minder uitgebreid.
Wij zitten in een situatie dat je in klas 1 niet blijft zitten eigenlijk. Er is een tweejarige brugperiode, waarna bepaald wordt op welk niveau je examen gaat doen. Daar is dus weinig problemen.

Klas 4 heeft de laatste toetsweek gemaakt en daarna de kans gekregen om een of twee vakken te herkansen.

Klas 3 blijf je normaliter ook niet zitten, tenzij je cijfers zo slecht zijn dat je je examen niet meer kunt halen.

Blijft over klas 2. Bij ons zijn zo goed als alle toetsmomenten doorgegaan thuis. Dit had wisselend succes, afhankelijk van de sectie. Bij de leerlingen die op het randje staan van een hoger niveau, wordt er informatie gewonnen bij relevante docenten en daarna overlegd met mentor en teamleider.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193901081
Ergens vind ik het nog best zorgelijk. Er zijn nu echt wel leerlingen van mij doorgegaan terwijl ik denk dat ze het volgend jaar niet gaan redden op het examen(voor mijn vak).

Dat gaat volgend jaar nog heel pittig worden voor beide kanten. (niet alleen voor de examenklassen natuurlijk, ook voor de rest. Maar daar hangt nog wat minder vanaf).
  vrijdag 3 juli 2020 @ 08:03:52 #184
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193901140
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 07:54 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ergens vind ik het nog best zorgelijk. Er zijn nu echt wel leerlingen van mij doorgegaan terwijl ik denk dat ze het volgend jaar niet gaan redden op het examen(voor mijn vak).

Dat gaat volgend jaar nog heel pittig worden voor beide kanten. (niet alleen voor de examenklassen natuurlijk, ook voor de rest. Maar daar hangt nog wat minder vanaf).
Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.

Bij ons gaat iedereen over, behalve twee leerlingen met medische problemen in overleg met ouders. Sta er volledig achter.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 3 juli 2020 @ 08:36:54 #185
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_193901345
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 08:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.

Tenzij ze eigenlijk het niveau berhaupt niet hadden en eigenlijk hadden moeten afstromen van 4H naar het MBO. Dan is zo'n examenjaar eigenlijk zonde van hun tijd en van de tijd/energie de docent. Zeker aangezien er echt wel wat gerepareerd zal moeten worden komend jaar is tijd/energie kostbaar.

We hebben er als school voor gekozen ze een kans te geven dus we gaan er zeker voor, maar ik hou echt mijn hart als ik kijk naar wat ze kunnen en wat ze moeten kunnen over een jaar.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_193903025
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 08:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bij ons gaat iedereen over, behalve twee leerlingen met medische problemen in overleg met ouders. Sta er volledig achter.
Voor hun basis had ik ze liever nog een jaar in de voorexamenklas gehad. Dit jaar is voor hun in dat opzicht prut geweest, ze hebben een vervanger gehad waarmee ze niet uit de voeten konden, en ik was net 3 weken terug van zwangerschaps/bevallingsverlof toen de boel dicht ging. De zwakke leerlingen missen gewoon teveel basis naar mijn zin. En dat trekken ze niet zomaar bij, ook niet door het examenjaar over te doen.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 22:52:17 #187
436222 Japepk
Padvinder
pi_193914232
Kom ik weer met een sollicitatievraag! Ik heb besloten om het er toch maar op te wagen al te reageren op vacatures die me aanspreken. Nu krijg je op Meesterbaan alleen vaak niet zoveel info om je motivatie eruit te laten springen. Vaak lees je niet veel meer dan dat ze een docent voor 0,4 of 0,5zoeken, tijdelijk contract met uitzicht op vast en de vermelding dat het een gezellige mavo/havo/vwo school is.

Naeve vraag wellicht; maar wat willen ze nu precies dat ik schrijf? Ik probeer me vaak in te lezen op de website van de school. Vinden ze het tof als ik me helemaal in hun profiel probeer te vinden? Of is het feit dat ik een enthousiaste, gemotiveerde en belezen docent-in-opleiding ben genoeg?
't Echte en 't ware!
pi_193937237
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 22:52 schreef Japepk het volgende:
Kom ik weer met een sollicitatievraag! Ik heb besloten om het er toch maar op te wagen al te reageren op vacatures die me aanspreken. Nu krijg je op Meesterbaan alleen vaak niet zoveel info om je motivatie eruit te laten springen. Vaak lees je niet veel meer dan dat ze een docent voor 0,4 of 0,5zoeken, tijdelijk contract met uitzicht op vast en de vermelding dat het een gezellige mavo/havo/vwo school is.

Naeve vraag wellicht; maar wat willen ze nu precies dat ik schrijf? Ik probeer me vaak in te lezen op de website van de school. Vinden ze het tof als ik me helemaal in hun profiel probeer te vinden? Of is het feit dat ik een enthousiaste, gemotiveerde en belezen docent-in-opleiding ben genoeg?
Solliciteer je op een vacature op het vmbo, benadruk dat je de onderlinge relatie (docent/leerling) belangrijk vindt.
pi_193937341
Is dat niet een beetje een dooddoener/open deur? :P
pi_193937553
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 10:27 schreef Haushofer het volgende:
Is dat niet een beetje een dooddoener/open deur? :P
Mwahh, je zou het zeggen. Ik denk dat het bij de helft het niet in de brief staat.
pi_194002426
Gister laatste vak binnengekregen, eerstegraads bevoegdheid in de pocket :7

Moet zeggen dat het me 200% is meegevallen na alle horrorverhalen over slechte opleidingen, administratie en zinloze vakken. Ook qua tijdsinvestering was het een enorm meevaller.

Blijkbaar loont het om goed om je heen te kijken als je als zij-instromer je bevoegdheid wil halen :Y
pi_194002468
Gefeliciteerd Haushofer :) wat is dan jouw advies over rondkijken? Waar moet je op letten?
pi_194027133
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:58 schreef iamredleader het volgende:
Gefeliciteerd Haushofer :) wat is dan jouw advies over rondkijken? Waar moet je op letten?
Bij verschillende instanties vragen hoeveel vrijstelling je kunt krijgen en wat voor programma je kunt volgen.

In Utrecht raadden ze me aan om eerst m'n 2e graads bevoegdheid te halen; in Groningen heb ik nu met 50 ects aan gevolgde vakken m'n 1e graads bevoegdheid gehaald.

Ook door verhalen van anderen kan ik wel concluderen dat de kwaliteit en eisen sterk verschillen per uni/hbo.
pi_194072266
Nu in de laatste week van het schooljaar ben ik onderstaand boek aan het lezen. Niet omdat ik er nou heel erg tegenaan loop hoe ik mijn werk aan moet pakken, maar ik vind het altijd wel grappig en interessant om hierover te lezen. Nu vroeg ik me af: kennen jullie dit soort boeken, maar dan op onderwijs gericht? Ik merk dat veel van wat in dit soort boeken staat toch niet echt aansluit bij ons werk, dus ben wel benieuwd :)

*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_194095608
Peter Mol en Peter Teitler zijn auteurs over het onderwijs.
pi_194095629
Roel Grol, Peter Teitler, Ebbens & Ettekoven...
  woensdag 15 juli 2020 @ 11:04:26 #197
490670 TomWaits
Nighthawk at the diner.
pi_194097172
Peter Teitler en Ren Kneyber vind ik beide prima auteurs. Lichte voorkeur voor Teitler, omdat hij wat uitgebreider en systematischer te werk gaat. Moet ook nog beginnen aan 'De zes rollen van de leraar' van Martie Slooter.
“I don't have a drinking problem 'Cept when I can't get a drink.”
pi_194692576
En, al meer mensen weer begonnen? Week 1 zit er op voor mij. Morgen vanuit huis werken, want een kind met koorts. Erg frustrerend, maar we volgen de richtlijnen maar wel.
pi_194693923
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 18:56 schreef laiveneertiekje het volgende:
En, al meer mensen weer begonnen? Week 1 zit er op voor mij. Morgen vanuit huis werken, want een kind met koorts. Erg frustrerend, maar we volgen de richtlijnen maar wel.
Yep, week 1 zit erop. Ging redelijk, leerlingen (met name de brugklassen) zijn nog altijd geneigd de afstand tot de docenten te vergeten.

Maar er heerst ook een sfeer van "schouders eronder en denken in oplossingen" met het team O+
pi_194740631
Ik werk bij een school in noord holland. Moeten naar huis bij verstopte neus en keelpijn. Er zijn nu al meerdere collega's die niet naar werk mogen komen uit voorzorg. Ben benieuwd hoe streng de baas mensen naar huis blijft sturen als het wat meer de griep-tijd is.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')