abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193306129
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 00:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.

Of eigenlijk kom ik echt niet meer vooruit. Blij dat ik over een week, op een of andere manier, weer gewoon naar school kan.
Ik merk het ook wel. Ik sta in dat opzicht ook wel te springen om ze in ieder geval weer te zien. Ik doe dan maar even alsof ik niet weet dat het toch niet hetzelfde zal zijn als voor die tijd.
pi_193308304
Op mijn opleiding noemen ze bij een vak Pedagogiek nogal es de naam Gert Biesta. Nou heb ik zitten kijken wat voor boeken hij heeft geschreven, maar heeft iemand nog een link naar een online artikel waarin zijn gedachtengoed uiteen wordt gezet? En heeft iemand nog een mening over zijn pedagogische visie?
  maandag 25 mei 2020 @ 21:12:54 #153
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193310543
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Op mijn opleiding noemen ze bij een vak Pedagogiek nogal es de naam Gert Biesta. Nou heb ik zitten kijken wat voor boeken hij heeft geschreven, maar heeft iemand nog een link naar een online artikel waarin zijn gedachtengoed uiteen wordt gezet? En heeft iemand nog een mening over zijn pedagogische visie?
Is alweer een tijd geleden, maar de naam doet bij mij geen belletje rinkelen.
Pedagogiek was bij ons iedere week 1 hoofdstuk lezen als voorbereiding, de onderdelen bespreken en het toepassen op je casusleerling. En dan aan het einde een verslag inleveren.

Meer staat me niet bij.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 27 mei 2020 @ 08:46:20 #154
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_193333270
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:24 schreef iamredleader het volgende:
Hoe staat het bij jullie met de plannen vanaf 1 juni? En verandert er nog wat vanaf 8 juni, als de basisscholen helemaal open gaan?
Ik geef dit jaar geen 'normale' les meer. Vanaf september waarschijnlijk ook nog online lesgeven.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 00:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik merlk dat ik het steeds lastiger vind.

Of eigenlijk kom ik echt niet meer vooruit. Blij dat ik over een week, op een of andere manier, weer gewoon naar school kan.
Herkenbaar. Ik red geen volle dagen en een werkplek waar het rustig 30°C wordt helpt hier niet in.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  woensdag 27 mei 2020 @ 08:47:44 #155
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_193333283
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Op mijn opleiding noemen ze bij een vak Pedagogiek nogal es de naam Gert Biesta. Nou heb ik zitten kijken wat voor boeken hij heeft geschreven, maar heeft iemand nog een link naar een online artikel waarin zijn gedachtengoed uiteen wordt gezet? En heeft iemand nog een mening over zijn pedagogische visie?
Mogelijk heb ik een artikel van/over hem, maar dan moet ik even zoeken.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_193335911
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
pi_193336112
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik doe dat ook. Wel zet ik de meldingen we les even op stilte.
pi_193336119
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik heb een simkaartje gekocht en deze in een oud toestel gedaan. Ik gebruik vooral WhatsApp via web.whatsapp.com en heb het geluid op de telefoon op stil gezet. De internetpagina geeft een melding van een nieuw bericht en sluit ik 's middags af.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_193336128
Ik deed nooit aan whatsappen met leerlingen, maar nu in corona tijd doe ik dat wel met mijn mentorleerlingen. Het is nu toch een snelle en makkelijke manier om in contact te blijven. Ik ben daardoor niet vaker met werk bezig want het contact beperkt zich wel tot even korte vragen of het maken van een telefonische afspraak voor een mentorgesprek.

Ik app ook wel met een paar collega's. Daar moet ik wel een beetje mee oppassen 's avonds. Dat je niet om 22:00 nog iets werkgerelateerd bespreekt. Ik merk dat ik daar wel last van kan hebben bij het slapen.

Als je in het onderwijs zit, is het natuurlijk sowieso een valkuil dat het werk nooit stopt. Ik kan er niet omheen dat ik wel in de avonduren werk soms, of thuis een les voorbereid of ga nakijken. Dat vind ik ook niet erg, het is ook een bepaalde vrijheid. Maar je moet het voor jezelf wel goed afbakenen. En in je hoofd het werk echt uitzetten. Je kunt met dat appen ook afspraken maken met jezelf. Over wanneer je dit doet. De appgroepjes muten en 1 keer per dag naar kijken bijv.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 27 mei 2020 @ 21:26:53 #160
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_193343730
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik heb een werktelefoon waar whatsapp op staat. Ik moet zeggen dat ik dat ding bijna nooit gebruik. Het gebeurt weleens dat ik drie dagen later op leerlingen reageer.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_193346071
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Nooit. Ik gebruik mijn mobiel niet voor school.
Zit wel in een app-groep met wat collega's voor de gezelligheid, maar dat is het.
Andere app-groepen die voor het werk geopend worden, verlaat ik weer. Heb geen zin om steeds bereikbaar te zijn voor het werk.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_193349030
Ik heb het wel gedaan, maar dan zette ik de meldingen op stil. Mijn werkmail ontvang ik ook absoluut niet meer automatisch op mijn telefoon, als mijn laptop dicht gaat moet het klaar zijn. Het mailprogramma op de laptop sluit je natuurlijk ook makkelijk weer af.

En ik was ook altijd wel duidelijk, alleen voor dringende zaken, niet voor elk wissewasje appen.
pi_193349126
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 08:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik heb het wel gedaan, maar dan zette ik de meldingen op stil. Mijn werkmail ontvang ik ook absoluut niet meer automatisch op mijn telefoon, als mijn laptop dicht gaat moet het klaar zijn. Het mailprogramma op de laptop sluit je natuurlijk ook makkelijk weer af.

En ik was ook altijd wel duidelijk, alleen voor dringende zaken, niet voor elk wissewasje appen.
Dat herinnert me eraan dat ik een laptop moet kopen bij Coolblue. Geweldige winkel is dat!

laptop laptop laptop

:')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2020 08:53:18 ]
  donderdag 28 mei 2020 @ 21:56:06 #164
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193360221
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Ik deed dit nooit - tot nu. Ik heb een mentoraat in een examenklas en in deze onzekere en onduidelijke tijden wilde ik makkelijk bereikbaar zijn. Ik heb een anonieme simkaart van vijf euro bij de Appie gekocht en die gebruik ik om met leerlingen te kunnen appen, maar ik kan er niet op gebeld worden. Dat is me behoorlijk goed bevallen, maar ik denk niet dat ik dat in een normaal schooljaar ook ga doen.

En in het team heb ik er wel op gehamerd dat de appgroep echt niet voor werkcommunicatie bestemd is. Ik ben er zelfs een aantal maanden uit geweest om af te dwingen dat belangrijke zaken gewoon via de mail worden gecommuniceerd en niet via een privémedium.
Mailen doe ik ook niet op mijn telefoon, ik ben vaak zat online op mijn laptop om voldoende snel te kunnen reageren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_193360720
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik deed dit nooit - tot nu. Ik heb een mentoraat in een examenklas en in deze onzekere en onduidelijke tijden wilde ik makkelijk bereikbaar zijn. Ik heb een anonieme simkaart van vijf euro bij de Appie gekocht en die gebruik ik om met leerlingen te kunnen appen, maar ik kan er niet op gebeld worden. Dat is me behoorlijk goed bevallen, maar ik denk niet dat ik dat in een normaal schooljaar ook ga doen.

En in het team heb ik er wel op gehamerd dat de appgroep echt niet voor werkcommunicatie bestemd is. Ik ben er zelfs een aantal maanden uit geweest om af te dwingen dat belangrijke zaken gewoon via de mail worden gecommuniceerd en niet via een privémedium.
Mailen doe ik ook niet op mijn telefoon, ik ben vaak zat online op mijn laptop om voldoende snel te kunnen reageren.
Je begrijpt dat een laptop van Coolbue de verlossing had kunnen brengen?
  maandag 1 juni 2020 @ 14:47:56 #166
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193418860
Voor iedereen die deze week weer naar zijn werk mag, veel succes!
Ik mag zelf nog niet, moet eerst bij de bedrijfsarts langs voor een Corona-test.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193499885
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 14:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
Voor iedereen die deze week weer naar zijn werk mag, veel succes!
Ik mag zelf nog niet, moet eerst bij de bedrijfsarts langs voor een Corona-test.
En, nog iets uitgekomen?

Het is wel erg raar zo hoor. Hele kleine klasjes. Ergens weer de boel proberen op te pakken..
  zondag 7 juni 2020 @ 17:01:55 #168
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_193523528
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 14:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
Voor iedereen die deze week weer naar zijn werk mag, veel succes!
Ik mag zelf nog niet, moet eerst bij de bedrijfsarts langs voor een Corona-test.
Ik heb alle dagen gewoon gewerkt op mijn normale werkplek :+
De rest moest thuiswerken :D

quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:52 schreef Shenti het volgende:
Vraagje: gebruiken jullie je privételefoon voor werk, zoals voor de whatsappgroep met de leerlingen? Ik heb dit afgelopen jaar gedaan, maar het beviel me niet echt. Voor mijn gevoel was ik iets te vaak bezig met werk in mijn privétijd. Ik ben sowieso slecht in het “negeren” van werkzaken. Hoe doen jullie dat?
Nooit aan beginnen :X Echt. Ik doe het en het is 1 bak ellende.
Overigens: ik meen dat het toegestaan is om werk te negeren buiten je normale werktijden.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_193568931
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.

Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?

In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.
pi_193570525
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef soeverein het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.

Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?

In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.

Waarom niet doorstuderen: master halen en de eerstegraadsbevoegdheid? Werken kun je je hele leven nog.
  woensdag 10 juni 2020 @ 17:34:18 #171
436222 Japepk
Padvinder
pi_193570644
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef soeverein het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.

Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?

In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.

Vent je eigen sterke punten uit; hoe wil je je profileren? Als die frisse wind, vers van de uni? Daarmee onderscheid je je van degenen met 5 of meer jaren ervaring.

Heb je al 'slechte' ervaringen gehad met je huidige profiel? Is het al weleens ergens op afgekeurd? Of heb je nog niets geprobeerd en ben je alleen maar bang dat dat gaat gebeuren?
't Echte en 't ware!
pi_193570717
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 17:26 schreef TomWaits het volgende:

[..]

Waarom niet doorstuderen: master halen en de eerstegraadsbevoegdheid? Werken kun je je hele leven nog.
Omdat ik helemaal klaar ben met studeren. Ik wil juist graag werken. Heb het afgelopen halfjaar fulltime gewerkt en had daar veel meer plezier in dan in studeren. En dat was gewoon in de horeca voor minimumloon en dus niet heel uitdagend.
pi_193570767
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 17:34 schreef Japepk het volgende:

[..]

Vent je eigen sterke punten uit; hoe wil je je profileren? Als die frisse wind, vers van de uni? Daarmee onderscheid je je van degenen met 5 of meer jaren ervaring.

Heb je al 'slechte' ervaringen gehad met je huidige profiel? Is het al weleens ergens op afgekeurd? Of heb je nog niets geprobeerd en ben je alleen maar bang dat dat gaat gebeuren?
Ik heb nu een stuk of 5 sollicitaties verstuurd en kreeg vandaag de eerste afwijzing. Dit was imo een generieke email met: er waren veel kandidaten, we hebben gekozen op basis van de eisen in de vacature, relevante ervaring en motivatiebrief. U bent helaas niet uitgenodigd voor een gesprek.

Verder nog geen reacties gehad maar verwacht dat dit deze week nog wel komt.
pi_193585972
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 17:38 schreef soeverein het volgende:

[..]

Omdat ik helemaal klaar ben met studeren. Ik wil juist graag werken. Heb het afgelopen halfjaar fulltime gewerkt en had daar veel meer plezier in dan in studeren. En dat was gewoon in de horeca voor minimumloon en dus niet heel uitdagend.
Ik snap je redenering wel, maar je moet je tegelijkertijd denk ik wel realiseren dat als je ooit nog bovenbouw havo/vwo of zelfs hbo wil lesgeven (en zoiets lijkt me niet ondenkbaar) je je eerstegraads tijdens je aanstelling als docent moet halen. Van voormalig collega's hoorde ik altijd dat zoiets toch een zware kluif was. Zo'n traject zou ik jouw geval minimaal nog 90 ECTS duren (academische master + gedeeltelijke post-master), dat is anderhalf jaar (of met enige uitloop wat langer).

Maar goed, als je echt zo'n weerzin hebt tegen studeren kan dat nog eens een vervelend en slepend traject worden. Ik vraag me echter ook af hoeveel scholen er zitten te wachten op een docent geschiedenis met een beperkte tweedegraads bevoegdheid met slechts een beetje stage-ervaring (terwijl er al een flink overschot is).
  donderdag 11 juni 2020 @ 19:48:57 #175
442544 schoonmams
2 stuks fruit per dag
pi_193589411
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef soeverein het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met solliciteren als 2e graads docent geschiedenis. Dit zou mijn eerste "echte baan" worden. Geschiedenis is natuurlijk geen tekort vak en aangezien ik dus naast mijn stage geen ervaring heb is het lastig om er tussen te komen.

Zijn er hier mensen met tips over hoe ik mij kan onderscheiden in de motivatiebrief of met andere handige trucs?

In mijn huidge motivatiebrieven benoem ik mijn onderwijs visie/mooi moment dat ik gehad heb met een leerling en mijn bijbaantjes die kind gericht zijn. Ik heb zelf heel erg het idee van dat dit allemaal leuk en aardig is maar dat als ze moeten kiezen tussen mij en iemand met 5 jaar extra ervaring dat ze dan 100% voor die persoon met extra ervaring gaan.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik net vers van de uni kom en dat ze dus misschien qua divers team een jong persoon willen. Nadeel is dat ik niet eens een volledige 2e graads bevoegdheid heb want ik heb een educatieve minor gedaan.

Ik zou doorgaan voor een eerstegraads. Zoals hierboven gezegd heb je daar je hele leven profijt van, ik kan er over meepraten.

Daarnaast heb je gewoon een achterstand op hbo-ers, mag ik hopen. Ik vind het bijzonder vreemd dat een wo studie met een half jaartje educatieve minor gelijkstaat aan vier (VIER!) jaar hbo met allerhande stages en dergelijke. Daar zitten studenten die van begin af aan docent wilden worden en daarvoor kozen. Te bizar dat je met een minormodule - en een minor moet je sowieso kiezen - een tweedegraads bevoegdheid kan krijgen.

Ik begreep bij mij op school dat ze dat in ieder geval lieten meewegen en hbo-ers wel voorrang hebben op andere vormen van tweedegraads docenten.
pi_193594326
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:48 schreef schoonmams het volgende:

[..]

Ik zou doorgaan voor een eerstegraads. Zoals hierboven gezegd heb je daar je hele leven profijt van, ik kan er over meepraten.

Daarnaast heb je gewoon een achterstand op hbo-ers, mag ik hopen. Ik vind het bijzonder vreemd dat een wo studie met een half jaartje educatieve minor gelijkstaat aan vier (VIER!) jaar hbo met allerhande stages en dergelijke. Daar zitten studenten die van begin af aan docent wilden worden en daarvoor kozen. Te bizar dat je met een minormodule - en een minor moet je sowieso kiezen - een tweedegraads bevoegdheid kan krijgen.

Ik begreep bij mij op school dat ze dat in ieder geval lieten meewegen en hbo-ers wel voorrang hebben op andere vormen van tweedegraads docenten.
Mijn stage begeleider zei daarover dat je als wo'er met een minor vakinhoudelijk veel sterker bent en dat de mensen die puur de docenten opleiding hebben gevolgd pedagogisch/didactisch veel sterker zijn. Dat lijkt mij opzich logisch en waar.

Volgens hem zoekt een school een mix van beide binnen de sectie. Denken jullie daar zit wat in? Hij heeft zowel hbo'ers als minor studenten begeleid dus zou er iets vanaf moeten weten.

De 2e graads bevoegdheid is beperkt in het feit dat je alleen vmbo-tl/havo/vwo kan les geven. Omdat op de andere vmbo routes pedagogie/vakdidactiek nog belangrijker zijn.
pi_193595674
Een docentenopleiding bereidt je beter voor, maar ik vermoed dat het vakdidactische verschil na een (paar) jaar wel is gladgetrokken.
pi_193715777
Ach, uni of HBO. Wij nodigen beide uit en het gesprek geeft dan de doorslag, that's it (vmbo).
pi_193868122
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
pi_193873544
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 07:11 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
Een aantal bij ons zijn wel blijven zitten.Corona was in sommige gevallen een verzachtende omstandheid (als de thuissituatie b.v. ook problematisch was), maar lang niet altijd.
pi_193874162
Herkenbaar. Als vóór Corona de boel al slecht was, en tijdens het thuiswerken niet verbeterde, dan was het bij ons ook zo. Wel met veel humm en hamm en zucht.
  woensdag 1 juli 2020 @ 14:49:20 #182
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193874391
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 07:11 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de rapportvergaderingen en/of overgangsvergaderingen bij jullie gegaan? Vanwege Corona?
Minder uitgebreid.
Wij zitten in een situatie dat je in klas 1 niet blijft zitten eigenlijk. Er is een tweejarige brugperiode, waarna bepaald wordt op welk niveau je examen gaat doen. Daar is dus weinig problemen.

Klas 4 heeft de laatste toetsweek gemaakt en daarna de kans gekregen om een of twee vakken te herkansen.

Klas 3 blijf je normaliter ook niet zitten, tenzij je cijfers zo slecht zijn dat je je examen niet meer kunt halen.

Blijft over klas 2. Bij ons zijn zo goed als alle toetsmomenten doorgegaan thuis. Dit had wisselend succes, afhankelijk van de sectie. Bij de leerlingen die op het randje staan van een hoger niveau, wordt er informatie gewonnen bij relevante docenten en daarna overlegd met mentor en teamleider.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193901081
Ergens vind ik het nog best zorgelijk. Er zijn nu echt wel leerlingen van mij doorgegaan terwijl ik denk dat ze het volgend jaar niet gaan redden op het examen(voor mijn vak).

Dat gaat volgend jaar nog heel pittig worden voor beide kanten. (niet alleen voor de examenklassen natuurlijk, ook voor de rest. Maar daar hangt nog wat minder vanaf).
  vrijdag 3 juli 2020 @ 08:03:52 #184
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193901140
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 07:54 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ergens vind ik het nog best zorgelijk. Er zijn nu echt wel leerlingen van mij doorgegaan terwijl ik denk dat ze het volgend jaar niet gaan redden op het examen(voor mijn vak).

Dat gaat volgend jaar nog heel pittig worden voor beide kanten. (niet alleen voor de examenklassen natuurlijk, ook voor de rest. Maar daar hangt nog wat minder vanaf).
Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.

Bij ons gaat iedereen over, behalve twee leerlingen met medische problemen in overleg met ouders. Sta er volledig achter.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 3 juli 2020 @ 08:36:54 #185
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_193901345
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 08:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.

Tenzij ze eigenlijk het niveau überhaupt niet hadden en eigenlijk hadden moeten afstromen van 4H naar het MBO. Dan is zo'n examenjaar eigenlijk zonde van hun tijd en van de tijd/energie de docent. Zeker aangezien er echt wel wat gerepareerd zal moeten worden komend jaar is tijd/energie kostbaar.

We hebben er als school voor gekozen ze een kans te geven dus we gaan er zeker voor, maar ik hou echt mijn hart als ik kijk naar wat ze kunnen en wat ze moeten kunnen over een jaar.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_193903025
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 08:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus? Dan zakken ze en halen ze in 2022 hun diploma. Per saldo precies hetzelfde resultaat als bij doubleren, terwijl ze nu wel de kans hebben om zichzelf en ons te verbazen en gewoon een diploma te halen.

Bij ons gaat iedereen over, behalve twee leerlingen met medische problemen in overleg met ouders. Sta er volledig achter.
Voor hun basis had ik ze liever nog een jaar in de voorexamenklas gehad. Dit jaar is voor hun in dat opzicht prut geweest, ze hebben een vervanger gehad waarmee ze niet uit de voeten konden, en ik was net 3 weken terug van zwangerschaps/bevallingsverlof toen de boel dicht ging. De zwakke leerlingen missen gewoon teveel basis naar mijn zin. En dat trekken ze niet zomaar bij, ook niet door het examenjaar over te doen.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 22:52:17 #187
436222 Japepk
Padvinder
pi_193914232
Kom ik weer met een sollicitatievraag! Ik heb besloten om het er toch maar op te wagen al te reageren op vacatures die me aanspreken. Nu krijg je op Meesterbaan alleen vaak niet zoveel info om je motivatie eruit te laten springen. Vaak lees je niet veel meer dan dat ze een docent voor 0,4 of 0,5zoeken, tijdelijk contract met uitzicht op vast en de vermelding dat het een gezellige mavo/havo/vwo school is.

Naïeve vraag wellicht; maar wat willen ze nu precies dat ik schrijf? Ik probeer me vaak in te lezen op de website van de school. Vinden ze het tof als ik me helemaal in hun profiel probeer te vinden? Of is het feit dat ik een enthousiaste, gemotiveerde en belezen docent-in-opleiding ben genoeg?
't Echte en 't ware!
pi_193937237
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 22:52 schreef Japepk het volgende:
Kom ik weer met een sollicitatievraag! Ik heb besloten om het er toch maar op te wagen al te reageren op vacatures die me aanspreken. Nu krijg je op Meesterbaan alleen vaak niet zoveel info om je motivatie eruit te laten springen. Vaak lees je niet veel meer dan dat ze een docent voor 0,4 of 0,5zoeken, tijdelijk contract met uitzicht op vast en de vermelding dat het een gezellige mavo/havo/vwo school is.

Naïeve vraag wellicht; maar wat willen ze nu precies dat ik schrijf? Ik probeer me vaak in te lezen op de website van de school. Vinden ze het tof als ik me helemaal in hun profiel probeer te vinden? Of is het feit dat ik een enthousiaste, gemotiveerde en belezen docent-in-opleiding ben genoeg?
Solliciteer je op een vacature op het vmbo, benadruk dat je de onderlinge relatie (docent/leerling) belangrijk vindt.
pi_193937553
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 10:27 schreef Haushofer het volgende:
Is dat niet een beetje een dooddoener/open deur? :P
Mwahh, je zou het zeggen. Ik denk dat het bij de helft het niet in de brief staat.
pi_194002426
Gister laatste vak binnengekregen, eerstegraads bevoegdheid in de pocket :7

Moet zeggen dat het me 200% is meegevallen na alle horrorverhalen over slechte opleidingen, administratie en zinloze vakken. Ook qua tijdsinvestering was het een enorm meevaller.

Blijkbaar loont het om goed om je heen te kijken als je als zij-instromer je bevoegdheid wil halen :Y
pi_194002468
Gefeliciteerd Haushofer :) wat is dan jouw advies over rondkijken? Waar moet je op letten?
pi_194027133
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:58 schreef iamredleader het volgende:
Gefeliciteerd Haushofer :) wat is dan jouw advies over rondkijken? Waar moet je op letten?
Bij verschillende instanties vragen hoeveel vrijstelling je kunt krijgen en wat voor programma je kunt volgen.

In Utrecht raadden ze me aan om eerst m'n 2e graads bevoegdheid te halen; in Groningen heb ik nu met 50 ects aan gevolgde vakken m'n 1e graads bevoegdheid gehaald.

Ook door verhalen van anderen kan ik wel concluderen dat de kwaliteit en eisen sterk verschillen per uni/hbo.
pi_194072266
Nu in de laatste week van het schooljaar ben ik onderstaand boek aan het lezen. Niet omdat ik er nou heel erg tegenaan loop hoe ik mijn werk aan moet pakken, maar ik vind het altijd wel grappig en interessant om hierover te lezen. Nu vroeg ik me af: kennen jullie dit soort boeken, maar dan op onderwijs gericht? Ik merk dat veel van wat in dit soort boeken staat toch niet echt aansluit bij ons werk, dus ben wel benieuwd :)

*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_194095608
Peter Mol en Peter Teitler zijn auteurs over het onderwijs.
pi_194095629
Roel Grol, Peter Teitler, Ebbens & Ettekoven...
pi_194097172
Peter Teitler en René Kneyber vind ik beide prima auteurs. Lichte voorkeur voor Teitler, omdat hij wat uitgebreider en systematischer te werk gaat. Moet ook nog beginnen aan 'De zes rollen van de leraar' van Martie Slooter.
pi_194692576
En, al meer mensen weer begonnen? Week 1 zit er op voor mij. Morgen vanuit huis werken, want een kind met koorts. Erg frustrerend, maar we volgen de richtlijnen maar wel.
pi_194693923
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 18:56 schreef laiveneertiekje het volgende:
En, al meer mensen weer begonnen? Week 1 zit er op voor mij. Morgen vanuit huis werken, want een kind met koorts. Erg frustrerend, maar we volgen de richtlijnen maar wel.
Yep, week 1 zit erop. Ging redelijk, leerlingen (met name de brugklassen) zijn nog altijd geneigd de afstand tot de docenten te vergeten.

Maar er heerst ook een sfeer van "schouders eronder en denken in oplossingen" met het team O+
pi_194740631
Ik werk bij een school in noord holland. Moeten naar huis bij verstopte neus en keelpijn. Er zijn nu al meerdere collega's die niet naar werk mogen komen uit voorzorg. Ben benieuwd hoe streng de baas mensen naar huis blijft sturen als het wat meer de griep-tijd is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')