abonnement Unibet Coolblue
pi_194755119
Vandaag de opstart dag. Roc heeft besloten dat studenten de gehele dag het lokaal niet uit mogen tenzij toilet. Tijdens pauze dus ook niet en dan moet er een docent bij blijven. Ik ben oprecht benieuwd 1) hoe lang dat zo blijft 2) hoeveel studenten zo werkelijk leren 3) wanneer de eerste docent gaat weigeren.
Ik voel me iig net een kippenboer met ophokplicht, de lol is er wel vanaf. En ik snap dat er dingen anders moeten en maar dit is gewoon mensen opsluiten en daar wordt niemand vrolijk van. Ons is gezegd dat dit op alle roc's zo is, geen idee of dat klopt. Sowieso heb je zo zelf amper pauze en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_194756090
Bij ons op het ROC is het zo dat de leerlingen inderdaad in hetzelfde lokaal blijven, ook tijdens de kleine pauzes. Bij de lunchpauze mogen ze wel het lokaal uit en naar buiten, maar niet naar de kantine, want dat blijft dicht.
Geen idee nog hoe het met toezicht zit trouwens.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:47:14 #203
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_194757025
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 23:03 schreef d.k. het volgende:
Vandaag de opstart dag. Roc heeft besloten dat studenten de gehele dag het lokaal niet uit mogen tenzij toilet. Tijdens pauze dus ook niet en dan moet er een docent bij blijven. Ik ben oprecht benieuwd 1) hoe lang dat zo blijft 2) hoeveel studenten zo werkelijk leren 3) wanneer de eerste docent gaat weigeren.
Ik voel me iig net een kippenboer met ophokplicht, de lol is er wel vanaf. En ik snap dat er dingen anders moeten en maar dit is gewoon mensen opsluiten en daar wordt niemand vrolijk van. Ons is gezegd dat dit op alle roc's zo is, geen idee of dat klopt. Sowieso heb je zo zelf amper pauze en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Zo was het bij ons (voortgezet onderwijs) dus vanaf de heropening tot aan de zomervakantie. Wat mij betreft grensde het aan kindermishandeling.

Doordat het plaatselijke ROC nauwelijks lessen op locatie aanbiedt komen er nogal wat leerlingen bij ons buurten die vorig jaar geslaagd zijn. De meesten hebben maar 1 of 2 dagdelen per week les. Waardeloos (al kan het ROC er weinig aan doen natuurlijk).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_194757147
Eerstejaars hebben 5 dagen les, om de week. De tweede- en derdejaars 4 en 2 dagen, zoals ook zonder corona de bedoeling was (derdejaars deels op stage), ook om de week. De week dat ze niet naar locatie mogen, moeten ze zelf aan de slag :X Er is gewoon geen fysieke ruimte om het anders te doen dan zo.
Ik heb dan ook nog de pech dat ik bij een opleiding werk waar de praktijk omgeving een kantoor is, dus er is zelfs geen wisseling naar een praktijklokaal.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_194773899
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 23:03 schreef d.k. het volgende:
Vandaag de opstart dag. Roc heeft besloten dat studenten de gehele dag het lokaal niet uit mogen tenzij toilet. Tijdens pauze dus ook niet en dan moet er een docent bij blijven. Ik ben oprecht benieuwd 1) hoe lang dat zo blijft 2) hoeveel studenten zo werkelijk leren 3) wanneer de eerste docent gaat weigeren.
Ik voel me iig net een kippenboer met ophokplicht, de lol is er wel vanaf. En ik snap dat er dingen anders moeten en maar dit is gewoon mensen opsluiten en daar wordt niemand vrolijk van. Ons is gezegd dat dit op alle roc's zo is, geen idee of dat klopt. Sowieso heb je zo zelf amper pauze en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Hoelang is zo'n dag bij jou? Hier hetzelfde verhaal, maar er zijn geen pauzes en ze hebben lesblokken van max drie uur, uitgezonderd praktijk. Daarna moeten ze weg. Eerstejaars hebben minimaal twee blokken op school, ouderejaars minimaal een.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_194776316
Zo'n dag is best lang, juist omdat ze maar om de week er kunnen zijn. Dus kwart voor negen tot 14 is heel normaal. Dat is dus dik 5 uur in hetzelfde lokaal...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_194858496
Hoe zijn de afgelopen dagen bij jullie gegaan?
  donderdag 3 september 2020 @ 07:19:36 #208
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_194858520
Business as usual.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 3 september 2020 @ 08:40:51 #209
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_194859350
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 07:16 schreef iamredleader het volgende:
Hoe zijn de afgelopen dagen bij jullie gegaan?
Paar leerlingen in quarantaine.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_194880364
Vandaag Hansie Kaldenbach op het programma. :7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2020 11:17:30 ]
pi_194880668
.

[ Bericht 99% gewijzigd door mefke79 op 04-09-2020 11:42:00 ]
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_194880685
Studenten in quarantaine (voorspelling; dat wordt de beste spijbelreden van de winter, geen hond die het gaat controleren) en ook al een eerste besmetting. Maar ja, grote school, meerdere locaties, uiteenlopende leeftijden en beroepsgroepen waaronder de zorg, dus het valt me eigenlijk nog mee.
En de eerste klachten van ouders nu ze horen dat kinderen om de week thuis zitten.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_194919778
Ik ben naar een nieuwe schooltas aan het kijken. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar deze:
https://www.thelittlegree(...)-large-15-inch/64876

Een degelijke tas, met laptopvak en voldoende inhoud. Ik wil hem ook kunnen gebruiken voor dagtrips etc. Iemand toevallig ervaring met dit model? Of andere aanraders? Ik zoek een rugtas, met laptopvak, apart voorvak en het liefst ook 'zakjes' voor een flesje drinken oid aan de zijkanten.
't Echte en 't ware!
pi_194929485
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 16:26 schreef Japepk het volgende:
Ik ben naar een nieuwe schooltas aan het kijken. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar deze:
https://www.thelittlegree(...)-large-15-inch/64876

Een degelijke tas, met laptopvak en voldoende inhoud. Ik wil hem ook kunnen gebruiken voor dagtrips etc. Iemand toevallig ervaring met dit model? Of andere aanraders? Ik zoek een rugtas, met laptopvak, apart voorvak en het liefst ook 'zakjes' voor een flesje drinken oid aan de zijkanten.
Geen ervaring met deze, maar ziet er prima uit. Gebruik zelf een north face.
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
  maandag 7 september 2020 @ 10:08:09 #215
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_194930581
Is hier toevallig iemand betrokken bij het vormgeven van het vak Rekenen als schoolexamen voor de leerlingen die geen examen wiskunde doen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_194935131
Hoe vinden jullie het schakelen tussen niveaus eigenlijk? Moet zelf ook fysiek van school wisselen en merk dat ik dat wel lekker vind. Van V6 naar Basis 3 is wel echt een heel andere tak van sport
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_194943128
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 16:26 schreef Japepk het volgende:
Ik ben naar een nieuwe schooltas aan het kijken. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar deze:
https://www.thelittlegree(...)-large-15-inch/64876

Een degelijke tas, met laptopvak en voldoende inhoud. Ik wil hem ook kunnen gebruiken voor dagtrips etc. Iemand toevallig ervaring met dit model? Of andere aanraders? Ik zoek een rugtas, met laptopvak, apart voorvak en het liefst ook 'zakjes' voor een flesje drinken oid aan de zijkanten.
Ik heb deze https://www.dakine-shop.n(...)-Rugzak-Digital-Teal. Heel blij mee. Veel vakjes, voldoende ruimte voor laptop en nog wat boeken en andere spullen.
pi_195629599
Hoi allemaal!

Voor mijn opleiding ben ik nu bezig met "vakdidaktiek 5: concept / context". Ik vind het maar een lastig vak. Enerzijds omdat meer dan de helft van de lessen is uitgevallen (docent is er plotsklaps mee gestopt). Anderzijds omdat ik het moeilijk vind om van een economisch concept (de drie spaarmotieven) te komen tot een SMART lesdoel, en deze in een context te plaatsen van de belevingswereld van mijn leerlingen (2-VMBO-TL).

Heeft iemand een mooie tip voor mij?
pi_195722459
Online lesgeven gaat, net als offline lesgeven, het best met een krijtbord. Maar welke kleur kan dat krijtbord het best hebben? Groen, of toch zwart? Iemand ideeën?
pi_195724897
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:21 schreef iamredleader het volgende:
Hoi allemaal!

Voor mijn opleiding ben ik nu bezig met "vakdidaktiek 5: concept / context". Ik vind het maar een lastig vak. Enerzijds omdat meer dan de helft van de lessen is uitgevallen (docent is er plotsklaps mee gestopt). Anderzijds omdat ik het moeilijk vind om van een economisch concept (de drie spaarmotieven) te komen tot een SMART lesdoel, en deze in een context te plaatsen van de belevingswereld van mijn leerlingen (2-VMBO-TL).

Heeft iemand een mooie tip voor mij?
Totaal niet bekend met je vakgebied, maar is het “ontdekken welke redenen om te sparen er zijn en toe te passen op onderwerp x (het kopen van vuurwerk/scooter/eyeliner)” niet een redelijk begin?
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_196747333
Nou, daar zitten we weer... Wie heeft er mooie voorbeelden van goed online onderwijs? Hoe pakt jouw school het aan? Ik vond iedereen vrij gelaten onder het nieuws. Men haalt de schouders op, we passen wel weer aan. In principe een goede instelling natuurlijk, al merk ik dat ik er zelf toch wel somber van wordt allemaal.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 15 december 2020 @ 17:18:26 #222
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196748875
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:42 schreef Japepk het volgende:
Nou, daar zitten we weer... Wie heeft er mooie voorbeelden van goed online onderwijs? Hoe pakt jouw school het aan? Ik vond iedereen vrij gelaten onder het nieuws. Men haalt de schouders op, we passen wel weer aan. In principe een goede instelling natuurlijk, al merk ik dat ik er zelf toch wel somber van wordt allemaal.
Aanpak school (van de vorige keer, zal nu wel terugkeren al mogen de examenklassen misschien naar school):
- Alle lessen duren 40 minuten. Alle vakken worden in de onderbouw twee lessen per week aangeboden, in de bovenbouw zoveel als de docent er wil hebben. Ook de mentorlessen worden ingeroosterd.
- Er zijn geen meetellende toetsen, wel inleveropdrachten die becijferd kunnen worden maar die niet mogen meetellen voor een PTA. Alles wordt bijgehouden in de agenda van Magister en de docenten moeten in de agenda van leerlingen kijken om te zorgen dat we leerlingen niet overvragen. 2 inleveropdrachten in een week is prima, 5 niet.

Eigen aanpak:
- Ik plan iedere twee weken een mentorgesprek met iedere leerling, en iedere week met degenen waarvoor dat nodig is of die dat graag willen. Camera aan en bespreken hoe het gaat, met lessen/huiswerk maar vooral ook met de rest.
- Twee vaklessen per klas in de week: de eerste een instructieles, de tweede een verwerkingsles die vooral functioneert als een vragenuurtje. Bij de instructieles zoek ik zo veel mogelijk naar interactieve elementen: leerlingen die antwoorden moeten geven op vragen, quizvragen etc. Na twee weken "les-les" probeer ik er een wat vrijere opdracht tegenaan te gooien waar ze dan twee lessen de tijd voor hebben.

Tussen de regels door:
- Alles wat ze leren in de online lesperiode is mooi meegenomen, maar eigenlijk ga ik ervan uit dat het eindresultaat nul is. Kan het ook niet tegenvallen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196753066
Mbo hier en al sinds de zomervakantie zie ik de studenten maar om de week. Wat natuurlijk niet heel bevorderlijk is. Dus we focussen nu op examens halen wat ook niet eens echt lukt. En dan vanaf nu ook nog online. Ik zie het somber in, vrees dat veel derdejaars het niet halen dit jaar, dat levert dan ook volgend schooljaar weer problemen op.
De studenten die van het vmbo kwamen zijn lastig te motiveren. De overgang is normaal al groot, maar nu helemaal. En ze kunnen niks in het weekend, dat breekt ook op.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_197202453
Zo, daar gaan we weer (online) :+
  maandag 4 januari 2021 @ 08:44:15 #225
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197202699
Ik mag gewoon naar school :s)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 januari 2021 @ 09:25:33 #226
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197203034
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 08:44 schreef Janneke141 het volgende:
Ik mag gewoon naar school :s)
Ik ben jaloers.

Maar goed, eens kijken hoe de pet vandaag staat bij de leerlingen. En eens kijken hoeveel er al hebben geleerd voor de toetsweek.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197203709
Ik begin morgen pas, maar hoorde net al van collega's dat de motivatie ver te zoeken was. Camera's niet aan, studenten die er gewoon niet zijn. En ik checkte even het werk van mijn examenklas voor morgen, niks gemaakt. Gewoon helemaal niemand heeft iets gedaan. Dan vraag je je wel af waarom je zelf zo hard rent en zij niks doen...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  maandag 4 januari 2021 @ 16:02:40 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197208891
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 10:28 schreef d.k. het volgende:
Ik begin morgen pas, maar hoorde net al van collega's dat de motivatie ver te zoeken was. Camera's niet aan, studenten die er gewoon niet zijn. En ik checkte even het werk van mijn examenklas voor morgen, niks gemaakt. Gewoon helemaal niemand heeft iets gedaan. Dan vraag je je wel af waarom je zelf zo hard rent en zij niks doen...
Tja, maar die zitten al bijna een jaar in de shit (mbo toch?). Ik spreek nog wel eens wat oud-leerlingen, en die geven zelf ook wel aan dat ze echt nog maar moeilijk vooruit komen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Ik heb de eerste lessen gehad, 3T online en 6V op school. Voorlopig viel het me nog niet tegen, en dat de examenleerlingen op basis van het feit dat ze fysiek op school mogen zijn kunnen concluderen dat de examens echt doorgaan geeft ook wel wat duidelijkheid.

Ik heb net 1 voor 1 de ene helft van al mijn mentorleerlingen gesproken via Teams, om eens te kijken hoe de vlag erbij hangt. Andere helft doe ik morgen. De meesten staan er nog wel aardig positief in, ook omdat het maar 2 weken duurt (hopen we tenminste). Maar ik schrik, net als afgelopen maart, toch wel weer van het aantal leerlingen dat niet echt op een ideale schoolwerkplek kan gaan zitten. Of van afbladderende verf op de muren, ofzo. Toch iets wat normaal verborgen blijft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197209050
Ja mbo ja. Maar eigenlijk zie ik het bij alle leerjaren. De eerste omdat zij vorig jaar een raar jaar zonder examen hadden, de tweede omdat ze vorig jaar ineens moesten stoppen tijdens stage en de derde omdat ze vorig jaar al geen stage konden lopen en nu alles mis loopt. Ik snap het echt wel, maar van de andere kant: nog even peper erin en je bent klaar. Want ze willen wel allemaal naar het hbo volgend jaar. En die optie is er ook wel, maar ik ben heel voorzichtig geworden in toekennen van verklaringen voor het hbo. Mbo en hbo tegelijk doen gaat gewoon niet.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 6 januari 2021 @ 11:17:19 #230
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197241446
Ik wil even melden dat ik behoorlijk trots ben op mijn vierdejaars kader leerlingen. Ze hebben wel echt stappen gemaakt qua zelfstandigheid.
Van te voren laten weten dat er thuis problemen zijn (vader met kanker, begrafenis van opa etc.) en vragen wat ze kunnen doen. Om meer oefenmateriaal vragen. Top.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197242108
Dat is fijn. Ik merk bij mijn A4/A5 leerlingen ook wel een andere houding nu ze weer vanuit huis werken. De examenklassen die op school zijn merk ik dat minder. Maar daar komt het ook wel heel langzaam wat opzetten.
  woensdag 6 januari 2021 @ 19:22:27 #232
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197250117
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 11:17 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik wil even melden dat ik behoorlijk trots ben op mijn vierdejaars kader leerlingen. Ze hebben wel echt stappen gemaakt qua zelfstandigheid.
Van te voren laten weten dat er thuis problemen zijn (vader met kanker, begrafenis van opa etc.) en vragen wat ze kunnen doen. Om meer oefenmateriaal vragen. Top.
Ik heb in de afgelopen dagen gesprekken gevoerd met al mijn mentorleerlingen 3T en bij meer dan de helft kun je merken dat ze geleerd hebben van de vorige lockdown en ook echt wel een plan hebben 'om het nu anders te doen'. Of het lukt is een tweede, maar deze vorm van reflectie is in elk geval mooi om te zien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 8 januari 2021 @ 09:33:46 #233
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197281237
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 12:05 schreef laiveneertiekje het volgende:
Dat is fijn. Ik merk bij mijn A4/A5 leerlingen ook wel een andere houding nu ze weer vanuit huis werken. De examenklassen die op school zijn merk ik dat minder. Maar daar komt het ook wel heel langzaam wat opzetten.
Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197281745
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:33 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Mijn H4 mentortoppers vroegen daar al wel om; “gaan wij nu ook gematst worden?”
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_197281901
Ook hier een "trots"-momentje, mijn brugklassers (VMBO-TL) zijn goed zelfstandig bezig. Maken hun huiswerk, stellen vragen, doen actief mee in de online les. Ondanks dat het voor ze geen pretje is, en sommigen het duidelijk moeilijk hebben. En altijd fijn als een leerling dan zegt "uw lessen zijn zo leuk, want u praat niet alleen maar over wiskunde" :D
  vrijdag 8 januari 2021 @ 10:36:54 #236
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197282085
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 19:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb in de afgelopen dagen gesprekken gevoerd met al mijn mentorleerlingen 3T en bij meer dan de helft kun je merken dat ze geleerd hebben van de vorige lockdown en ook echt wel een plan hebben 'om het nu anders te doen'. Of het lukt is een tweede, maar deze vorm van reflectie is in elk geval mooi om te zien.
Is dat ook iets dat je probeert, als mentor?
In ons PTO komt dat altijd meerdere keren per jaar terug, een reflectieopdracht. Voor veel van onze leerlingen is het te hoog gegrepen, maar de top 20% heeft er wel veel aan.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197282400
Mijn groep mentorleerlingen doet het echt geweldig, zo mooi om te zien.

Vanaf volgende week gaan we "open" voor de kwetsbare leerlingen. Ik mag één ochtend in de week een groepje opvangen/lesgeven. Ik heb daar zo veel zin in ^O^
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_197284086
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:33 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Dat idee hadden ze in het begin van het jaar wel. Ze weten natuurlijk wel dat de normering aangepast wordt, maar ik blijf ze erop wijzen dat dat niets helpt als je het echt niet kan.

Ik heb ze vorig jaar geen les gegeven, dus ik vind het nu lastig in te schatten of de houding die ze nu in de klas hebben er al was, of dat ze door de lockdown moeite hebben om de draad weer op te pakken en serieus en geconcentreerd met school bezig te gaan. Ik vind het wel een probleem, meestal gaan ze dan eerder al goed aan het werk, nu begint het misschien heel voorzichtig wat te komen.

Ik vind de achterstanden bij wiskunde wel heel zorgelijk. Daar wordt nu heel slecht gescoord, en ik vraag me echt af of ze daar nog op tijd op het juiste niveau gaan komen, zeker nu ze nog niet heel hard aan het werk lijken te zijn.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 13:43:41 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197284632
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 10:36 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Is dat ook iets dat je probeert, als mentor?
In ons PTO komt dat altijd meerdere keren per jaar terug, een reflectieopdracht. Voor veel van onze leerlingen is het te hoog gegrepen, maar de top 20% heeft er wel veel aan.
Eerder iets dat ik ambieer, maar zelden lukt. Ik heb zelf een broertje dood aan reflecteren op papier, misschien wel omdat ik wiskundige ben. Iets wat me zelf zo tegen staat probeer ik dus zo min mogelijk als opdracht aan mijn leerlingen te geven. Maar de tijd om er echt over in gesprek te gaan ontbreekt vaak. Of geef ik mezelf niet, het is maar hoe je het bekijkt, maar het lastig praktisch uitvoerbaar. Nu kan het toevallig, en ondanks de forse tijdsinvestering was het dal wel waard.

Wij hebben als mentoren vrij weinig ruimte om 1 op 1 gesprekken met leerlingen te voeren. Eigenlijk 'maken' we de mogelijkheid alleen maar als er iemand weer eens een potje van maakt, maar je wil het vaker en met alle leerlingen. We moeten toch eens iets verzinnen om daar ruimte voor te creëren, want ik ben overtuigd van het nut.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197305401
Mentoren op een middelbare school waar ik stage heb gelopen, hadden met de onderbouwleerlingen iedere week een 1-op-1-gesprek van zo'n 10 minuten. De onderbouw startte de hele week ook gelijk op met een mentooruur, de eerste helft van dat uur waren er individuele gesprekken, de andere helft werden mentorzaken besproken/gedaan met de hele klas. Bovenbouwleerlingen hadden iedere twee weken zo'n gesprek met hun mentor. Je draaide dan wel met twee mentoren een klas, dus je had zo'n 15 mentorleerlingen.
pi_197313583
Ik had vrijdag de laatste les voor de toetsweek, valt een uur voor mijn les de stroom uit in de halve stad, en kom ik met mijn telefoon niet in Teams. Om vijf voor vier ging het licht weer aan, maar toen was er geen enkele leerling meer online. Ik heb om kwart voor 3 nog via Its Learning kunnen doorgeven waarom ik niet online was. Hoorde van een collega dat bij haar ineens de halve klas verdween.
Dat het ook zoooooo lang moest duren... |:(
  maandag 11 januari 2021 @ 09:13:45 #242
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197338148
De onderbuurvrouw heeft een klusbedrijf ingehuurd dat nu net begint met klussen. Heel veel geboor en herrie.
Hopelijk houdt het over 20 minuten op, zodat ik les kan geven.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197355672
Bij mijn school zijn ze op het dak bezig. Gelukkig had ik zelf al een noisecancelling headset gekocht. De klas die online was hoorde het niet, voor mij was het wel irritant.
pi_197635040
Bij jullie al een thuiswerkvergoeding ingesteld? Mijn reiskostenvergoeding is ¤180 netto per maand, dus ben bang (maar wel terecht) dat ik daar een deel van ga inleveren
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_197637015
Wij hebben een eenmalige tegemoetkoming gekregen. Reiskosten worden vanaf januari niet meer automatisch betaald. Je moet nu per maand aangeven op welke dagen je echt hebt gereisd.
pi_197645216
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 19:34 schreef Ronaldussen het volgende:
Wij hebben een eenmalige tegemoetkoming gekregen. Reiskosten worden vanaf januari niet meer automatisch betaald. Je moet nu per maand aangeven op welke dagen je echt hebt gereisd.
En hoeveel was dat?
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_197654147
Je hebt een dm.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 18:59:58 #248
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198414170
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.

Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.

Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?

Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198414778
Of het pedagogisch verantwoord is, hangt denk ik ook af van hoe je communiceert over de indeling. Oftewel, ik zou geen uitleg geven over waarom je de groep zo hebt ingedeeld, maar gewoon zeggen wat de groepen zijn. Wel een interessante overweging trouwens. Mag je de indeling nog veranderen als het niet blijkt te werken?
  dinsdag 9 maart 2021 @ 20:01:46 #250
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198415313
Bij ons maakt het rooster de indeling, daar heb je als docent verder niks over in te brengen.

(Overigens heb ik verlof (zwangerschaps- bevallings-, ouderschaps- en spaarverlof) tot en met 9 januari 2022 dus ik ben ook even niet zo bezig met school :+ lees toevallig net even mee)
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')