Dat was bij ons in de periode van juni tot de zomervakantie ook zo, maar aangezien we sociaal welzijn de komende tijd toch ook echt even tot speerpunt maken hebben we overlegd met de roostermaker en kunnen we van klas 1 t/m 3 (alles wat niet diep geclusterd is) zelf de indelingen maken. Komende vrijdag gaat een onderwijsassistent de hele ochtend namen zitten klikken en dan staat alles erin.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 20:01 schreef kwakz0r het volgende:
Bij ons maakt het rooster de indeling, daar heb je als docent verder niks over in te brengen.
Het zijn vmbo'ers, maar ze zijn ook niet gek natuurlijk dus die hebben snel genoeg in de gaten dat die verdeling echt niet toevallig is. Als we dit doen, dan gaan we ook juist uitleggen waarom - maar uiteraard wel met een positieve insteek. Bedankt voor je reactie in elk geval.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 19:36 schreef Bleie het volgende:
Of het pedagogisch verantwoord is, hangt denk ik ook af van hoe je communiceert over de indeling. Oftewel, ik zou geen uitleg geven over waarom je de groep zo hebt ingedeeld, maar gewoon zeggen wat de groepen zijn. Wel een interessante overweging trouwens. Mag je de indeling nog veranderen als het niet blijkt te werken?
Is geen gek idee. Hangt denk ik ook af van de jaargang en wat er van ze verwacht wordt. Mijn tweedejaars moeten dalijk een niveau kiezen. Dus dan kan ik best zeggen: alle MAVO leerlingen in de ene groep, en alle Kader leerlingen in de andere groep. Al heb je natuurlijk altijd een grijs gebied.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.
Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.
Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?
Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Halve klassen, ma/wo/vr of di/do en de week erna andersom. De dagen dat de lln niet op school zijn maken ze opgaven die aansluiten bij de lessen die ze de dag ervoor fysiek gevolgd hebben, en iedere docent heeft ergens in een tussenuur een bereikbaarheids-halfuurtje zodat lln via Teams vragen kunnen stellen over een opgave die we niet snappen.quote:Op woensdag 24 maart 2021 11:56 schreef Japepk het volgende:
Da's fijn. Houdt dat nu dan in dat jullie volle klassen hebben? Of hebben leerlingen om de dag/week vrij?
Dat vind ik ook een lastige. Ik geef Nederlands en ik laat ze vaak in groepjes of klassikaal lezen, dat geeft zo'n heerlijke rust in de klas. Na de meivakantie gaan we starten met boekenclubjes. In groepjes van 3 of 4 gaan ze dezelfde roman lezen (voor de bovenbouwlijst) en in hun clubjes maken ze dan korte opdrachten over het boek en belangrijker, ze kletsen gewoon lekker over het boek en wat ze ervan vonden.quote:Op donderdag 15 april 2021 07:04 schreef iamredleader het volgende:
Tips en tricks welkom, trouwens. Mijn grootste hobbel is activerende didactiek: wat kan ik met groepjes doen op anderhalf meter afstand...
We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig vanquote:Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.
Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.
Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?
Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Nog steeds heel erg mee eens. Wat dat betreft ben ik eigenlijk tegen elke versoepeling zolang die ziekenhuizen nog op klappen staan. De scholen zouden toch prioriteit moeten hebben verdorie. Er is in een Europees rapport al een waarschuwing gegeven dat de achteruitgang van het Nederlandse onderwijs over een aantal jaar voor een serieuze dip/neergang van de economie gaat zorgen.quote:Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
??quote:Op dinsdag 4 mei 2021 18:37 schreef Brodderlug_Koolvoet het volgende:
Ik heb iemand gevonden die bij mij in de leer wil; hij wil net als mij goed leren handelen in allerlei goederen (niet alleen via de legitieme weg maar ook de zwarte markt is bij hem in trek - in ieder geval staat hij zijn verdiende goud niet graag af). Zal ik hem in het diepe gooien en hem eens een dag op de markt te sturen (en na afloop tel ik alles zorgvuldig) of werkt de zachte hand waarbij ik hem een paar dagen laat observeren?
Ja, ik vind het ook waardeloos. Gelukkig vanaf maandag weer gescheiden.quote:Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Ik ben helaas nog steeds hybride aan het lesgeven, maar dat komt omdat ik sommige klassen deels online (les 1), deels half-half in de klas heb (les 2). Met twee lesuren per week zie ik sommige leerlingen dus helemaal niet meer tot einde van het schooljaar. Bij de vwo-4 klas die ik halverwege het schooljaar kreeg (in februari) heb ik een proefwerk nagekeken waarbij ik grotendeels geen gezichten op mijn netvlies kreeg bij het nakijken. Een bizarre/onwerkelijke ervaring.
Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent?quote:Op zondag 2 mei 2021 19:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig van
Ik moet zo weg, maar heel in het kort de belangrijkste drie dingen:quote:Op woensdag 12 mei 2021 14:46 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent?
Voorrang is volgens mij nu nog nauwelijks te regelen (vaccineren gaat al best rap nu), maar als directie had ik het gewoon naast me neergelegd. Nu halfopen afmaken voor de veiligheid van je personeel, laat Den Haag maar blèren.quote:Op maandag 24 mei 2021 22:23 schreef el-blanchito het volgende:
Meningen over het openen van de scholen?
Zie her en der petities voorbij komen over het vaccineren van docenten; jullie mening?
Maar is het niet beter te differentiëren? Als het in jouw regio nog echt een dikke maand aan winst oplevert, dan lijkt me dat een verandering die nut heeft. Het idee dat het voor elke regio echter minstens 6 weken aan les voor een volle groep oplevert is onjuist. En juist Slob, die zelf voor de klas heeft gestaan, hoort dat te weten. Prima dat het dus weer mag, maar de verplichting vanaf 7 juni lijkt me onverstandig. Het zou een stuk beter zijn om de scholen de ruimte te geven om te handelen op basis van de eigen omstandigheden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:27 schreef Japepk het volgende:
Sorry hoor, maar ik schaam me er nu soms echt voor om docent te zijn. De vakbonden roepen weer om het hardst, die wiskundedocent bij Op1 van de week vond ik echt een aanfluiting. Toen de scholen dicht gingen werd er om het hardst geroepen dat elke dag er een te veel is. Nu kunnen ze weer open en nu 'maken we het zo maar af'. Ik vind het echt nergens op slaan, liever gisteren dan vandaag open.
In het lokaal kun je afstand houden, werken met spatschermen, ventileren. Bij ons duurt het schooljaar nog een dikke maand, ik vind dat wel de moeite. We weten nu eenmaal dat niet iedereen als eerst/versneld gevaccineerd kan worden. Politieagenten/ME'ers zijn ook niet gevaccineerd en die worden zelfs vaak fysiek belaagd. Rijinstructeurs doen ook hun werk.
Kan me er echt over opwinden. De tendens in de media is nu dat 'we' het niet willen en straks gaat het kabinet daar zijn oren weer naar laten hangen...
Goede vraag. Dit vroeg ik me vorig jaar ook al af.quote:Op maandag 7 juni 2021 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft jullie school al een beleid met betrekking tot reizen voor volgend schooljaar? En dan bedoel ik niet coronatechnisch, maar financieel.
Vorig jaar is er een wet aangenomen die er per saldo op neerkomt dat je leerlingen die niet betalen, niet mag weigeren op een studiereis. Doordat er vanwege corona een tijd lang überhaupt geen reisjes georganiseerd zijn hebben we er tot nu toe weinig van gemerkt, maar vanaf komend schooljaar wordt dit natuurlijk wel een issue.
Gaan jullie wel gewoon organiseren op de gok dat er genoeg mensen betalen? Is er een potje voor? Verandert er wat in jullie aanbod?
Kwint heeft met die wet een fout gemaakt. Ik ben er helemaal vóór dat elke leerling mee zou moeten kunnen gaan, ongeacht financiële situaties. Maar dat scholen daarvoor moeten opdraaien, dat is een denkfout van hem geweest. Want wat gaat er gebeuren (en check diverse onderwijs-Facebookgroepen maar)? Scholen schaffen massaal de reizen af. Want stel, er gaan ouders zeggen: "wij betalen niet", dan heb je dus een vet probleem. En daar willen scholen niet meer aan.quote:Op maandag 7 juni 2021 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft jullie school al een beleid met betrekking tot reizen voor volgend schooljaar? En dan bedoel ik niet coronatechnisch, maar financieel.
Vorig jaar is er een wet aangenomen die er per saldo op neerkomt dat je leerlingen die niet betalen, niet mag weigeren op een studiereis. Doordat er vanwege corona een tijd lang überhaupt geen reisjes georganiseerd zijn hebben we er tot nu toe weinig van gemerkt, maar vanaf komend schooljaar wordt dit natuurlijk wel een issue.
Gaan jullie wel gewoon organiseren op de gok dat er genoeg mensen betalen? Is er een potje voor? Verandert er wat in jullie aanbod?
Volledig met je eens, dit is een heel slecht idee dat er óf voor gaat zorgen dat de snoeischaar in de schoolreisjes gaat (iedereen gelijk, dus dan gaat er niemand) of dat er via dubieuze (en waarschijnlijk commerciële) constructies omheen gewerkt wordt. Hier wordt niemand blij van.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 18:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Kwint heeft met die wet een fout gemaakt. Ik ben er helemaal vóór dat elke leerling mee zou moeten kunnen gaan, ongeacht financiële situaties. Maar dat scholen daarvoor moeten opdraaien, dat is een denkfout van hem geweest. Want wat gaat er gebeuren (en check diverse onderwijs-Facebookgroepen maar)? Scholen schaffen massaal de reizen af. Want stel, er gaan ouders zeggen: "wij betalen niet", dan heb je dus een vet probleem. En daar willen scholen niet meer aan.
Er zijn stichtingen zoals Stichting Leergeld, of andere opties (betalen in meerdere termijnen, geldinzamelacties op school d.m.v. klusjes doen) om mogelijkheden te genereren voor ouders die het financieel moeilijk hebben. Dus die hele wet had er helemaal niet hoeven komen. Je moet alleen wél van het bestaan van die mogelijkheden af weten.
Het is eeuwig zonde dat straks alle krenten uit de pap hierdoor gaan verdwijnen. Niet alleen reizen, maar ook kampweekjes, excursies, etc. En dat het oorverdovend stil blijft in onderwijsland, vind ik vreemd.
Je zou op persoonlijke titel een reis naar [vul plaats in] kunnen organiseren, die vervolgens in de schoolvakanties plaatsvindt. Dat soort dingen... maar ja, gaan dan veel leerlingen mee, als het in hun vakanties valt? Ik vrees dat alle leuke buitenschoolse activiteiten, die zó broodnodig zijn voor de sfeer in een school en groepsvorming, geschrapt gaan worden. En over een paar jaar, komt weer een nieuwe minister, die het heeft over de verschraling van het onderwijs, waarna alles weer teruggedraaid wordt. Afwachten tot dan.... Maar Kwint, ik hoop dat hij nog eens goed nadenkt over zijn plan...quote:Op dinsdag 8 juni 2021 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
Volledig met je eens, dit is een heel slecht idee dat er óf voor gaat zorgen dat de snoeischaar in de schoolreisjes gaat (iedereen gelijk, dus dan gaat er niemand) of dat er via dubieuze (en waarschijnlijk commerciële) constructies omheen gewerkt wordt. Hier wordt niemand blij van.
Ik bedoel meer dat er eens reuring komt, dat er eens hardop gezegd wordt: "ZEG, WAAR BEN JE NU HELEMAAL MEE BEZIG?!". Dat scholen zeggen: "Wacht eens, hier zijn wij het niet mee eens!". Nu lijkt het zo van: "Praag-reis afschaffen? Kampweek in de Veluwe afschaffen? Excursie naar de Zaansche Schans afschaffen? Oh.. okee!".quote:En de oorverdovende stilte...tja. Het afgelopen jaar was men met andere dingen bezig denk ik, en geen enkele school wil de eerste zijn met het schrappen van de buitenschoolse activiteiten. Zoiets?
Dat zal waarschijnlijk de overkoepelende stichting beslissen. Zo van: komend schooljaar helemaal geen activiteiten. Gooien ze corona er nog even bij als extra reden.quote:Blijft de vraag... wat gaan we nu doen volgend jaar. Ik word geacht zo'n reisje te organiseren, volgens de voorlopige jaarplanner in oktober, en de schoolleiding kan me nog niet eens vertellen hoe we dit aan gaan pakken.
Aldus de NOS.quote:Wethouders in de steden Amsterdam,
Rotterdam en Utrecht waarschuwen dat
scholen vanwege een gebrek aan leraren
dreigen te moeten sluiten.De miljarden
die het kabinet heeft uitgetrokken om
corona-achterstanden weg te werken,gaan
volgens hen vooral naar randgemeenten.
In het AD zeggen de wethouders dat een
structurele aanpak van het tekort aan
leraren ontbreekt.Randgemeenten "kapen"
volgens de Amsterdamse bestuurder
Moorman leerkrachten weg.
De Haagse wethouder Bredemeijer spreekt
van een stille ramp.De Rotterdamse
wethouder Kasmi verwacht dat het
probleem alleen maar erger wordt.
Vraag me Dan altijd af of er iemand uit het onderwijs mee heeft gekeken.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
en dan straks waarschijnlijk klagen dat scholen geen leuke extraatjes voor leerlingen meer regelen..quote:Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
Kwint voorop, waarschijnlijk.quote:Op maandag 28 juni 2021 17:44 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
en dan straks waarschijnlijk klagen dat scholen geen leuke extraatjes voor leerlingen meer regelen..
Precies.quote:
Tekst van de motie van Kamerlid De Hoop (PvdA):quote:Op maandag 28 juni 2021 17:51 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Precies.
Ongelofelijk dat mensen niet kunnen bedenken dat dit soort wetten precies het tegenovergestelde bereiken van wat ze willen.
Ik heb in alle jaren eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een leerling niet mee kon met iets vanwege de kosten, er zijn zoveel potjes/fondsen/regelingen..
Merk op dat de voorgestelde uitzondering voor bijvoorbeeld Tweetalig Onderwijs, die ook vaak draaien op een extra bijdrage van ouders, niet is aangenomen. Dus ook daarvoor (en soortgelijk bekostigde onderwijssoorten) kan dit een wetswijziging met grote gevolgen zijn.quote:De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat hoge tot zeer hoge zogenoemd vrijwillige ouderbijdragen de schoolkeuze ernstig kunnen beperken, en daarmee de
kansengelijkheid schaden en de segregatie in ons onderwijs versterken;
van oordeel dat ook minder kapitaalkrachtige ouders hun kind moeten
kunnen sturen naar de school van hun voorkeur;
verzoekt de regering, om een limiet te stellen aan de vrijwillige
ouderbijdrage,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Hoop.
Nee joh:quote:Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
Meer nieuws over de vrijwillige ouderbijdrage: Er is een motie aangenomen van de PvdA waarin de vrijwillige ouderbijdrage gemaximeerd moet worden. Dus we kunnen de reiscommissie nu wel helemaal opdoeken.
Uit het inspectierapport van een niet nader te noemen school die nogal eens het nieuws haalt wegens rechtszaken tegen de inspectie…quote:We hadden al besloten om de ouderbijdragen op een andere manier in te richten. Reden is de aankomende aanscherping van regelgeving,waardoor ouders zouden kunnen eisen dat hun kind meegaat op alle taalreizen zonder dat daarvoor een bijdrage gedaan wordt. Daardoor dreigden de taalreizen onbetaalbaar te worden. Om die reden is de ouderbijdrage per 2021 geheel afgeschaft, krijgen leerlingen een aantal dagen extra vrij en worden op die dagen de taalreizen georganiseerd waar ouders hun kind met flinke korting aan kunnen laten deelnemen. Daarmee is tevens de kritiek van inspectie op de ouderbijdragen ondervangen.
Ja, dat soort workarounds ga je dan krijgen. Zo maar wat vrije dagen toevoegen voor leerlingen kan trouwens helemaal niet, dus per saldo zullen ze die reizen in de vakantie gaan organiseren. Ik wens ze er succes mee.quote:Op maandag 5 juli 2021 16:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee joh:
[..]
Uit het inspectierapport van een niet nader te noemen school die nogal eens het nieuws haalt wegens rechtszaken tegen de inspectie…
Yup.quote:Op maandag 5 juli 2021 20:34 schreef Haushofer het volgende:
Wie nog een soap omtrent het Tjalling Koopmans college wil volgen:
https://www.omropfryslan.(...)p-leraren-stappen-op
plus vervolgberichten.
Dat School voor Persoonlijk Onderwijs (SVPO) klinkt heel mooi, maar op deze manier wordt het al ietsiepietsie minder aantrekkelijk als docent
Las vanochtend in de Leeuwarder Courant dat al 30 van de 41 docenten zijn vertrokken, en dat sommige leerlingen 16 docenten Nederlands hadden meegemaakt de afgelopen jaren. Ik vroeg me al af waarom er zoveel vacatures van het Tsjalling Koopmans op Meesterbaan stonden.quote:Op dinsdag 6 juli 2021 08:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Yup.
Volgende aflevering in de soap:
https://www.trouw.nl/onde(...)trengeling~b713f5d0/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |