Ik dacht al: fijn, ik ben niet de enige.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:09 schreef Haushofer het volgende:
Fijn. Meer mensen met motivatie problemen
De verschillen onderling bij de start van komend schooljaar worden echt enorm. Het probleem wordt niet de achterstand op zichzelf, maar de grote verschillen in de achterstand.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:00 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik krijg met dat online werken vooral stress van leerlingen die echt helemaal niks kunnen.
Ik geef ook voornamelijk 3vmbo les op dit moment, naast wat vragenuurtjes aan examenklassen.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:52 schreef SuperwormJim het volgende:
Bij ons duren de lessen 20 minuten. Een complete lesdag loopt daardoor tot een uur 12:30, ongeveer. Ik merk bij de leerlingen 2 ernstige knelpunten:
- Tijdens een lessituatie in een klaslokaal komen na 20 minuten (als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn) pas de vragen over de lesstof. Nu komen die vragen dus pas na de les. 's Middags, als ze huiswerk aan het maken zijn.
- De leerlingen raken het overzicht kwijt. Omdat de lessen maar 20 minuten duren, moeten ze daarna veel meer zelfstandig doen. Dat zijn ze niet gewend. Sommigen raken hierdoor zelfs in paniek.
Ter aanvulling: ik heb hier over vmbo-3.
Herkenbaar, maar ook begrijpelijk.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:13 schreef Janneke141 het volgende:
En het gebrek aan overzicht voor de leerlingen herken ik ook. Alle collega's zetten uit de beste bedoelingen zo veel mogelijk middelen in waarvan zij denken dat het de leerlingen helpt, maar dat betekent wel dat iedereen is anders doet. Uiterst verklaarbaar aangezien er geen mogelijkheid was om dit vooraf te coördineren - maar wel bijzonder onhandig voor de leerlingen.
Ik zou het wel leuk vinden als men in tweetallen mee kan doen, dus dat er ruimte is voor overleg.quote:Op dinsdag 14 april 2020 09:48 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik heb vorige week een Popquiz via Kahoot gespeeld, ging prima.
Dat is best een idee, al is het maar de vraag hoe de leerlingen daarin staan natuurlijk.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De verschillen onderling bij de start van komend schooljaar worden echt enorm. Het probleem wordt niet de achterstand op zichzelf, maar de grote verschillen in de achterstand.
Ik heb bij onze schoolleiding al een voorstel neergelegd om het nieuwe schooljaar te starten met een 80/120-rooster. 80% van de reguliere lestijd voor de leerlingen die bij zijn, 120% voor de leerlingen die achterlopen.
Ja. Ik kan op het moment niet garanderen dat ik gezond ben, en dus een risico vorm voor de leerlingen en hun omgeving. Daarnaast loop ik risico op school, waardoor ik de ziekte eventueel mee kan nemen naar huis en zodoende via mijn vriendin een heel verzorgingstehuis in gevaar breng. Dat vind ik een onverantwoord risico momenteel.quote:Op donderdag 23 april 2020 08:04 schreef laiveneertiekje het volgende:
Andere vraag. Nu zie je bij de basisschooldocenten nogal wat weerstand omdat ze bang zijn als proefkonijnen gebruikt te worden. Als wij als vo docenten nou ook 6 mei weer aan de slag hadden gemogen, hadden jullie dan twijfels gehad ivm gezondheid?
Dat zie ik mijzelf ook niet doen. Ik zit zelf in het noorden van het land, hier heeft de corona nog niet zo hard toegeslagen. Dat maakt het wel anders. En ik sta er ook wel zo in als jou denk ik, ik ga er vanuit dat ik het toch wel een keer op ga lopen. En mijn man werkt ook niet met risicogroepen, dat maakt het wel anders. Daarnaast heb ik wel vertrouwen in de onderzoeken die gedaan zijn. Ik lees ook veel wantrouwen van mensen, die schijnbaar niet geloven dat de voorlopige uitkomsten kloppen.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:07 schreef Franny_G het volgende:
Dat is inderdaad een ingewikkelde situatie, Kaneelstokje.
Het lastigste is inderdaad als je zelf tot een risicogroep hoort, of iemand in jouw huishouden, of als je, zoals jij, veel anderen kunt besmetten. Dat zijn heel legitieme redenen denk ik om bezwaar te maken.
Voor mijzelf geldt dit allemaal niet. Alhoewel mijn vriend wel in een ziekenhuis werkt, maar hij werkt niet direct met patiënten. Wij lopen dus vooral zelf risico op besmetting. Ik zou nu geen probleem hebben om weer voor de klas te gaan staan. Ik heb vanaf het begin in mijn hoofd rekening gehouden dat wij als gezin vroeg of laat wel een keer corona zullen krijgen. Want ook als de lock down nog meer versoepeld zal worden, is het virus niet meteen weg en een vaccin laat nog op zich wachten. Het is ook geen optie, zeker niet met twee jonge kinderen, om een jaar lang binnen te blijven. Dus ja, we lopen risico als we weer beginnen, maar helemaal risicovrij zit er nog een hele tijd niet in, denk ik.
Ik zie mezelf ook niet met een mondkapje op lesgeven, jullie?
Gewoon, niet.quote:Op maandag 4 mei 2020 13:53 schreef iamredleader het volgende:
Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
Nee, onze school heeft er nog geen plannen over. "Ik kan wel hele draaiboeken gaan maken, maar tegen die tijd is de situatie waarschijnlijk toch weer veranderd", zei de directeur vanmorgen nog. Gezien de lokaalgrootte kom je uit op iets van 8 leerlingen in een lokaal, dan een vast lokaal maken om het aantal bewegingen in het gebouw zo laag mogelijk te houden, vaste looproutes... dat soort dingen denk ik.quote:Op maandag 4 mei 2020 13:53 schreef iamredleader het volgende:
Volgende week start het basisonderwijs, en voor het VO staat 1 juni nog steeds als richt-datum. Heeft iemand al iets concreets staan voor 1 juni en verder? Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
https://nos.nl/artikel/23(...)f-tafel-poetsen.htmlquote:Als de middelbare scholen op 2 juni weer open gaan, moeten alle leerlingen gespreid naar school. Dat staat in een gezamenlijk protocol van onderwijsorganisaties waaronder de VO-Raad en de onderwijsbonden.
De leerlingen moeten 1,5 meter afstand houden van elkaar en van docenten. Voor de meeste scholen zal dat - vanwege de beschikbare ruimte - betekenen dat ongeveer een derde tot een kwart van de leerlingen tegelijkertijd op school kan zijn. "Om de druk op de publieke ruimte te beperken is het belangrijk dat niet alle leerlingen tegelijk naar school gaan."
In het protocol is beschreven waar de scholen en leerlingen zich aan moeten houden, als er weer fysiek les wordt gegeven. Afgesproken is dat de middelbare scholen na Pinksteren weer open gaan, mits er in de tussentijd geen grote uitbraken van het coronavirus zijn. Uiterlijk 20 mei besluit het kabinet hierover definitief.
Door de hele school en rondom het gebouw zijn vaste looproutes;
Er zijn verschillende begin- en eindtijden van de lessen;
Leerlingen blijven zoveel mogelijk in hetzelfde lokaal, de docenten wisselen van lokaal;
In elk lokaal ligt desinfectiemateriaal. Leerlingen en docenten moeten bij binnenkomst en vertrek hun eigen tafel afnemen;
De tafels staan allemaal 1,5 meter van elkaar af;
Pauzes zijn gespreid. De kantine blijft gesloten en leerlingen lunchen in hun klaslokaal. Tijdens pauzes mogen zij niet van het schoolterrein af;
Deuren van lokalen staan zoveel mogelijk open, er moet regelmatig een raam open;
Kluisjes worden niet gebruikt, jassen en tassen moeten mee het lokaal in;
Excursies en studiereizen komen te vervallen.
Het is aan de scholen zelf om de leerlingen te verdelen in groepen, en te verdelen over de dagen in de week. De voorkeur is om daarbij zoveel mogelijk met een vaste samenstelling te werken. De scholen proberen leerlingen met hetzelfde vakkenpakket zoveel mogelijk bij elkaar te zetten.
Er komt dus geen vaste, landelijke vorm voor het verdelen van de groepen. Dat kan volgens de VO-Raad niet omdat niet elke school evenveel ruimte heeft in het gebouw, en omdat de vakkenpakketten van leerlingen verschillen. Leerlingen moeten er in ieder geval van uit gaan dat ze niet alle dagen van de week les hebben.
Alleen de kern
De onderwijsorganisaties adviseren om vanaf 2 juni alleen de kern van de vakken te behandelen. Ook gym, handvaardigheid en techniek kunnen doorgaan, als er maar voldoende afstand kan worden gehouden. Scholen bepalen zelf of en op welke manier leerlingen vanuit huis ook nog les volgen. Zo wordt er naar de mogelijkheid gekeken om lessen te streamen.
Toevallig net mijn enkele van mijn sectiegenoten in een vergadering over gesproken. We staan er alle 3 negatief tegenover om weer naar school te gaan om ongeveer dezelfde redenen.quote:Op donderdag 7 mei 2020 16:58 schreef Janneke141 het volgende:
Nou jongens, zeg het maar:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)f-tafel-poetsen.html
En die zijn, als ik vragen mag?quote:Op donderdag 7 mei 2020 17:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
We staan er alle 3 negatief tegenover om weer naar school te gaan om ongeveer dezelfde redenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |