abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_192747060
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 08:09 schreef Haushofer het volgende:
Fijn. Meer mensen met motivatie problemen :P
Ik dacht al: fijn, ik ben niet de enige.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  woensdag 22 april 2020 @ 10:00:43 #102
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192747627
Ik krijg met dat online werken vooral stress van leerlingen die echt helemaal niks kunnen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192747872
Het voordeel is misschien dat ik deze periode sowieso maar 1 uur les in de week zou geven, daarnaast was ik vrij gemaakt voor examens begeleiden, dossiers in orde maken, een project en de opzet van een nieuwe combi opleiding volgend jaar. Dus ik had me al ingesteld op iedereen weinig zien. Wat wel raar is, is dat ik na de carnavalsvakantie maar drie dagen gewerkt heb en daarna was het klaar. Ik heb nu meivakantie en heb sommige collega's al sinds de week voor carnaval niet gezien, dat was half februari.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 22 april 2020 @ 11:37:10 #104
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192748819
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:00 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik krijg met dat online werken vooral stress van leerlingen die echt helemaal niks kunnen.
De verschillen onderling bij de start van komend schooljaar worden echt enorm. Het probleem wordt niet de achterstand op zichzelf, maar de grote verschillen in de achterstand.

Ik heb bij onze schoolleiding al een voorstel neergelegd om het nieuwe schooljaar te starten met een 80/120-rooster. 80% van de reguliere lestijd voor de leerlingen die bij zijn, 120% voor de leerlingen die achterlopen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 11:52:42 #105
145080 crew  SuperwormJim
Het boegbeeld van FOK!
pi_192749018
Bij ons duren de lessen 20 minuten. Een complete lesdag loopt daardoor tot een uur 12:30, ongeveer. Ik merk bij de leerlingen 2 ernstige knelpunten:
- Tijdens een lessituatie in een klaslokaal komen na 20 minuten (als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn) pas de vragen over de lesstof. Nu komen die vragen dus pas na de les. 's Middags, als ze huiswerk aan het maken zijn.
- De leerlingen raken het overzicht kwijt. Omdat de lessen maar 20 minuten duren, moeten ze daarna veel meer zelfstandig doen. Dat zijn ze niet gewend. Sommigen raken hierdoor zelfs in paniek.

Ter aanvulling: ik heb hier over vmbo-3.
  woensdag 22 april 2020 @ 12:13:13 #106
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192749280
quote:
2s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:52 schreef SuperwormJim het volgende:
Bij ons duren de lessen 20 minuten. Een complete lesdag loopt daardoor tot een uur 12:30, ongeveer. Ik merk bij de leerlingen 2 ernstige knelpunten:
- Tijdens een lessituatie in een klaslokaal komen na 20 minuten (als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn) pas de vragen over de lesstof. Nu komen die vragen dus pas na de les. 's Middags, als ze huiswerk aan het maken zijn.
- De leerlingen raken het overzicht kwijt. Omdat de lessen maar 20 minuten duren, moeten ze daarna veel meer zelfstandig doen. Dat zijn ze niet gewend. Sommigen raken hierdoor zelfs in paniek.

Ter aanvulling: ik heb hier over vmbo-3.
Ik geef ook voornamelijk 3vmbo les op dit moment, naast wat vragenuurtjes aan examenklassen.

Bij ons zij de lessen op 40 minuten geroosterd, waarbij het aan de docent is om te bepalen hoeveel tijd hij of zij ook daadwerkelijk gebruikt. Ik kom meestal tot een klein half uur, waarbij ik wat uitleg van mijn kant afwissel met het bespreken van opdrachten uit het boek, waar ik dan een vraag-en-antwoord spelletje met door mij uitgekozen leerlingen van maak. Dat maakt in elk geval dat 'Teams aanzetten op de laptop' en dan op de bank Fortnite gaan spelen geen optie is, ze moeten er wel bij blijven.

Maar je merkt nu al, na vier weken, dat een groep leerlingen echt afhaakt. De kinderen die sowieso al zwak zijn in wiskunde en waarbij ik normaal tig keer per les aan tafel sta om extra uitleg te geven en ze op weg te helpen met opdrachten, die hebben gewoon niet genoeg aan de theorie in het boek en wat youtubefilmpjes om te kunnen volgen wat we aan het doen zijn.

En dan heb ik het nog niet eens over de leerlingen die thuis in zo'n rotzooi zitten dat ze überhaupt nauwelijks aan schoolwerk toekomen. Over leerlingen waarvoor 'wij' soms de enige zekerheid in het leven zijn - en in de meest onzekere tijd ooit kunnen ze niet naar ons toe, en ook niet naar elkaar.

Dus om te voorkomen dat de leerlingen die het toch al hard te halen hebben in mijn les ook nog eens ten overstaan van de klas geconfronteerd worden met hun achterstanden, geef ik alleen nog maar leerlingen de beurt waarvan ik vrij zeker weet dat ze 'bij zijn'. Ik zie geen andere mogelijkheid op dit moment.

En het gebrek aan overzicht voor de leerlingen herken ik ook. Alle collega's zetten uit de beste bedoelingen zo veel mogelijk middelen in waarvan zij denken dat het de leerlingen helpt, maar dat betekent wel dat iedereen is anders doet. Uiterst verklaarbaar aangezien er geen mogelijkheid was om dit vooraf te coördineren - maar wel bijzonder onhandig voor de leerlingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 12:18:40 #107
145080 crew  SuperwormJim
Het boegbeeld van FOK!
pi_192749362
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 12:13 schreef Janneke141 het volgende:

En het gebrek aan overzicht voor de leerlingen herken ik ook. Alle collega's zetten uit de beste bedoelingen zo veel mogelijk middelen in waarvan zij denken dat het de leerlingen helpt, maar dat betekent wel dat iedereen is anders doet. Uiterst verklaarbaar aangezien er geen mogelijkheid was om dit vooraf te coördineren - maar wel bijzonder onhandig voor de leerlingen.
Herkenbaar, maar ook begrijpelijk.
Als docententeam heb je niet veel voorbereidingstijd gekregen. Dus bedenkt iedereen zijn eigen tools om de leerlingen zo goed mogelijk te helpen. Aan de kant van de leerlingen komen deze goede bedoelingen over als lichte chaos. Vooral de zwakkere vmbo3-leerling is juist gebaat bij structuur en eenduidigheid.

Vorige week nog heb ik met alle ouders van mijn 31 mentorleerlingen contact gehad. Je hoort echt veel verschillende geluiden: van ouders die naast hun kind zitten tijdens de lessen, tot ouders die aangeven dat hun kind "echt wel iedere ochtend op zijn/haar eigen kamer iets doet achter een laptop."
pi_192749648
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 09:48 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik heb vorige week een Popquiz via Kahoot gespeeld, ging prima.
Ik zou het wel leuk vinden als men in tweetallen mee kan doen, dus dat er ruimte is voor overleg.
Als ze op een pc kijken naar de Kahootvragen (gedeeld door mij via Teams) en zelf de antwoorden invoeren op hun telefoon (één per tweetal), hoe kan ik ze dan nog laten overleggen zonder dat ze steeds tussen schermen moeten wisselen?
Ik probeer het zo laagdrempelig mogelijk te houden voor de collega's.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_192762070
Andere vraag. Nu zie je bij de basisschooldocenten nogal wat weerstand omdat ze bang zijn als proefkonijnen gebruikt te worden. Als wij als vo docenten nou ook 6 mei weer aan de slag hadden gemogen, hadden jullie dan twijfels gehad ivm gezondheid?
  donderdag 23 april 2020 @ 08:16:08 #110
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192762145
Twijfels zijn er denk ik altijd, maar ik was meteen weer voor de klas gaan staan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 23 april 2020 @ 08:34:09 #111
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192762268
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De verschillen onderling bij de start van komend schooljaar worden echt enorm. Het probleem wordt niet de achterstand op zichzelf, maar de grote verschillen in de achterstand.

Ik heb bij onze schoolleiding al een voorstel neergelegd om het nieuwe schooljaar te starten met een 80/120-rooster. 80% van de reguliere lestijd voor de leerlingen die bij zijn, 120% voor de leerlingen die achterlopen.
Dat is best een idee, al is het maar de vraag hoe de leerlingen daarin staan natuurlijk.
Bij ons wordt er zoveel mogelijk les gegeven in alle vakken. Toetsen worden zoveel mogelijk gemaakt (maar dan ietwat aangepast aan de omstandigheden). Ik denk dat de achterstand bij ons reuze meevalt, als ik de leerlingen vergelijk met de leerlingen van voorgaande jaren.

Mijn mentorleerlingen gingen dan ook bijna door het lint toen er in de media werd geopperd om de zomervakantie in te korten, omdat ze wel al hun lessen volgen en al hun toetsen maken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 23 april 2020 @ 08:39:06 #112
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192762294
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 08:04 schreef laiveneertiekje het volgende:
Andere vraag. Nu zie je bij de basisschooldocenten nogal wat weerstand omdat ze bang zijn als proefkonijnen gebruikt te worden. Als wij als vo docenten nou ook 6 mei weer aan de slag hadden gemogen, hadden jullie dan twijfels gehad ivm gezondheid?
Ja. Ik kan op het moment niet garanderen dat ik gezond ben, en dus een risico vorm voor de leerlingen en hun omgeving. Daarnaast loop ik risico op school, waardoor ik de ziekte eventueel mee kan nemen naar huis en zodoende via mijn vriendin een heel verzorgingstehuis in gevaar breng. Dat vind ik een onverantwoord risico momenteel.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192762512
Dat is inderdaad een ingewikkelde situatie, Kaneelstokje.
Het lastigste is inderdaad als je zelf tot een risicogroep hoort, of iemand in jouw huishouden, of als je, zoals jij, veel anderen kunt besmetten. Dat zijn heel legitieme redenen denk ik om bezwaar te maken.

Voor mijzelf geldt dit allemaal niet. Alhoewel mijn vriend wel in een ziekenhuis werkt, maar hij werkt niet direct met patiënten. Wij lopen dus vooral zelf risico op besmetting. Ik zou nu geen probleem hebben om weer voor de klas te gaan staan. Ik heb vanaf het begin in mijn hoofd rekening gehouden dat wij als gezin vroeg of laat wel een keer corona zullen krijgen. Want ook als de lock down nog meer versoepeld zal worden, is het virus niet meteen weg en een vaccin laat nog op zich wachten. Het is ook geen optie, zeker niet met twee jonge kinderen, om een jaar lang binnen te blijven. Dus ja, we lopen risico als we weer beginnen, maar helemaal risicovrij zit er nog een hele tijd niet in, denk ik.

Ik zie mezelf ook niet met een mondkapje op lesgeven, jullie?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_192763327
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2020 09:07 schreef Franny_G het volgende:
Dat is inderdaad een ingewikkelde situatie, Kaneelstokje.
Het lastigste is inderdaad als je zelf tot een risicogroep hoort, of iemand in jouw huishouden, of als je, zoals jij, veel anderen kunt besmetten. Dat zijn heel legitieme redenen denk ik om bezwaar te maken.

Voor mijzelf geldt dit allemaal niet. Alhoewel mijn vriend wel in een ziekenhuis werkt, maar hij werkt niet direct met patiënten. Wij lopen dus vooral zelf risico op besmetting. Ik zou nu geen probleem hebben om weer voor de klas te gaan staan. Ik heb vanaf het begin in mijn hoofd rekening gehouden dat wij als gezin vroeg of laat wel een keer corona zullen krijgen. Want ook als de lock down nog meer versoepeld zal worden, is het virus niet meteen weg en een vaccin laat nog op zich wachten. Het is ook geen optie, zeker niet met twee jonge kinderen, om een jaar lang binnen te blijven. Dus ja, we lopen risico als we weer beginnen, maar helemaal risicovrij zit er nog een hele tijd niet in, denk ik.

Ik zie mezelf ook niet met een mondkapje op lesgeven, jullie?
Dat zie ik mijzelf ook niet doen. Ik zit zelf in het noorden van het land, hier heeft de corona nog niet zo hard toegeslagen. Dat maakt het wel anders. En ik sta er ook wel zo in als jou denk ik, ik ga er vanuit dat ik het toch wel een keer op ga lopen. En mijn man werkt ook niet met risicogroepen, dat maakt het wel anders. Daarnaast heb ik wel vertrouwen in de onderzoeken die gedaan zijn. Ik lees ook veel wantrouwen van mensen, die schijnbaar niet geloven dat de voorlopige uitkomsten kloppen.

Maar we kunnen moeilijk binnen blijven zitten tot er een vaccin is. De meeste mensen vliegen nu al tegen de muren op, en als ik zie hoeveel jonge kinderen hier buiten nog vrolijk aan het rollebollen zijn met kinderen uit andere gezinnen dan zou ik toch al verwachten dat het hier veel verder verspreid zou zijn als kinderen het echt makkelijk over zouden dragen.

En ik denk voor mijzelf niet dat lesgeven met een mondkapje zou werken.
  zaterdag 25 april 2020 @ 23:34:50 #115
490670 TomWaits
Nighthawk at the diner.
pi_192808231
Momenteel zit ik even werkloos thuis, aangezien ik ontslag heb genomen bij mijn vorige baan. In april zou ik starten met een opleidingstraject starten tot docent Nederlands, maar dankzij COVID-19 is dat mooi in de soep gelopen.

Nu solliciteer ik op functies voor docent Nederlands (eerstegraads) in de hoop dat ze me kans geven om een zij-instroomtraject te volgen via de universiteit hier. Mijn vraag is een beetje: in hoeverre happen scholen hier echt op? Zelf heb ik zo'n 4 a 5 jaar werkervaring als docent, maar gaf les in niet-tekortvakken. Dat gerommel van afgelopen jaren ben ik inmiddels een beetje beu geworden (kleine aanstellingsomvang, weinig baanzekerheid, veel concurrentie op de arbeidsmarkt etc.).
“I don't have a drinking problem 'Cept when I can't get a drink.”
pi_192941287
Volgende week start het basisonderwijs, en voor het VO staat 1 juni nog steeds als richt-datum. Heeft iemand al iets concreets staan voor 1 juni en verder? Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :')
  maandag 4 mei 2020 @ 14:30:12 #117
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192941725
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 13:53 schreef iamredleader het volgende:
Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
Gewoon, niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 mei 2020 @ 17:01:02 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_192944127
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 13:53 schreef iamredleader het volgende:
Volgende week start het basisonderwijs, en voor het VO staat 1 juni nog steeds als richt-datum. Heeft iemand al iets concreets staan voor 1 juni en verder? Briljante (of juist oerstomme) plannen hoe we de 1,5 meter-samenleving in het onderwijs gaan vorm geven?
Nee, onze school heeft er nog geen plannen over. "Ik kan wel hele draaiboeken gaan maken, maar tegen die tijd is de situatie waarschijnlijk toch weer veranderd", zei de directeur vanmorgen nog. Gezien de lokaalgrootte kom je uit op iets van 8 leerlingen in een lokaal, dan een vast lokaal maken om het aantal bewegingen in het gebouw zo laag mogelijk te houden, vaste looproutes... dat soort dingen denk ik.
.
pi_192945297
Mijn school heeft dat in de eerste weken tijdens de schoolexamens al verknald. Vooraf veel herrie gemaakt dat leerlingen ook afstand moesten houden maar toen die alsnog rollebollend door de gang gingen werd er niet ingegrepen.

Gezag wat dat betreft meteen verspeeld.

Ik heb er een hard hoofd in dat we onze leerlingen wat dat betreft nog in het gareel krijgen. Men name de docenten boven de 55-60 hebben er ook echt geen zin in, en terecht.


Ik zie het ook niet zo zitten. Als ik aanwijzingen wil geven over rechts houden, bumperkleven en voorrang verlenen ga ik wel bij de verkeerspolitie.
Meer gas geven.
pi_192945403
Ik heb mijn school er nog niet over gehoord, weet ook niet of ze er al mee bezig zijn. Wij zouden nog 1 week hebben tot de laatste toetsweek, dus ik vermoed dat we het houden bij toetsen afnemen.

Is er bij anderen al iets bekend over hoe jullie het gaan aanpakken qua overgang?
  maandag 4 mei 2020 @ 18:31:34 #121
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192945543
Bij ons gaat het met de toetsen die we met de examenklassen hebben afgenomen in het schoolgebouw nog wel aardig - maar dan zijn er wel hooguit 100 leerlingen in het gebouw die dan ook nog eens over vier groepen zijn verdeeld met verspringende begintijden. Maar zo gauw de toets klaar is klitten ze aan de overkant van de straat allemaal bij elkaar. Kun je op wachten natuurlijk, maar dat maakt het ook meteen zinloos om ze in je schoolgebouw uit elkaar te houden. Kun je de hele dag politieagent gaan spelen. Ik kan mijn tijd na al die weken wel beter besteden.

Volgens mij is het plan dat hier vrijwel iedereen overgaat, behalve degenen voor wie we, buiten de cijfers om, echt goed kunnen motiveren waarom doubleren een goed idee is en dat wordt dan met leerling+ouders besproken. De determinatie na de tweede klas is een stuk ingewikkelder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_192985424
Leuk artikeltje over de discrepantie tussen CE en SE-cijfers:

https://www.scienceguide.(...)men-verdacht-maakte/
Mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde (kwantummechanica, zwarte gaten, kosmologie, deeltjesfysica, etc.) op bol.com
Bijbehorend topic: W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #3
  donderdag 7 mei 2020 @ 16:58:28 #123
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192996937
Nou jongens, zeg het maar:

quote:
Als de middelbare scholen op 2 juni weer open gaan, moeten alle leerlingen gespreid naar school. Dat staat in een gezamenlijk protocol van onderwijsorganisaties waaronder de VO-Raad en de onderwijsbonden.

De leerlingen moeten 1,5 meter afstand houden van elkaar en van docenten. Voor de meeste scholen zal dat - vanwege de beschikbare ruimte - betekenen dat ongeveer een derde tot een kwart van de leerlingen tegelijkertijd op school kan zijn. "Om de druk op de publieke ruimte te beperken is het belangrijk dat niet alle leerlingen tegelijk naar school gaan."

In het protocol is beschreven waar de scholen en leerlingen zich aan moeten houden, als er weer fysiek les wordt gegeven. Afgesproken is dat de middelbare scholen na Pinksteren weer open gaan, mits er in de tussentijd geen grote uitbraken van het coronavirus zijn. Uiterlijk 20 mei besluit het kabinet hierover definitief.

Door de hele school en rondom het gebouw zijn vaste looproutes;
Er zijn verschillende begin- en eindtijden van de lessen;
Leerlingen blijven zoveel mogelijk in hetzelfde lokaal, de docenten wisselen van lokaal;
In elk lokaal ligt desinfectiemateriaal. Leerlingen en docenten moeten bij binnenkomst en vertrek hun eigen tafel afnemen;
De tafels staan allemaal 1,5 meter van elkaar af;
Pauzes zijn gespreid. De kantine blijft gesloten en leerlingen lunchen in hun klaslokaal. Tijdens pauzes mogen zij niet van het schoolterrein af;
Deuren van lokalen staan zoveel mogelijk open, er moet regelmatig een raam open;
Kluisjes worden niet gebruikt, jassen en tassen moeten mee het lokaal in;
Excursies en studiereizen komen te vervallen.


Het is aan de scholen zelf om de leerlingen te verdelen in groepen, en te verdelen over de dagen in de week. De voorkeur is om daarbij zoveel mogelijk met een vaste samenstelling te werken. De scholen proberen leerlingen met hetzelfde vakkenpakket zoveel mogelijk bij elkaar te zetten.

Er komt dus geen vaste, landelijke vorm voor het verdelen van de groepen. Dat kan volgens de VO-Raad niet omdat niet elke school evenveel ruimte heeft in het gebouw, en omdat de vakkenpakketten van leerlingen verschillen. Leerlingen moeten er in ieder geval van uit gaan dat ze niet alle dagen van de week les hebben.

Alleen de kern
De onderwijsorganisaties adviseren om vanaf 2 juni alleen de kern van de vakken te behandelen. Ook gym, handvaardigheid en techniek kunnen doorgaan, als er maar voldoende afstand kan worden gehouden. Scholen bepalen zelf of en op welke manier leerlingen vanuit huis ook nog les volgen. Zo wordt er naar de mogelijkheid gekeken om lessen te streamen.
https://nos.nl/artikel/23(...)f-tafel-poetsen.html
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:09:33 #124
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192997207
quote:
Toevallig net mijn enkele van mijn sectiegenoten in een vergadering over gesproken. We staan er alle 3 negatief tegenover om weer naar school te gaan om ongeveer dezelfde redenen.
Ik snap dat het lastig is, zowel voor een schoolleiding als voor een regering. Dingen moeten toch op een moment weer hervat worden en wat is dan wijsheid?
Ik denk dat er geen goed antwoord is te geven, maar ik denk ook dat we dit probleem vaker zullen tegenkomen de volgende jaren. Dit zal niet de laatste ziekte zijn die zo om zich heen grijpt.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:11:51 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192997275
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
We staan er alle 3 negatief tegenover om weer naar school te gaan om ongeveer dezelfde redenen.
En die zijn, als ik vragen mag?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')