Aan gevoel heb ik niets. Maar ik heb hem geen wrak gegeven als je dat soms dachtquote:Op woensdag 22 januari 2020 08:53 schreef Gunner het volgende:
Als het een auto van jou is zou ik zeggen dat het jouw risico is.
Maar dat is een gevoel.
Hoe bewijs ik datquote:Op woensdag 22 januari 2020 08:55 schreef Fer het volgende:
Tja als het zijn eigen schuld is, zoals licht laten branden of door glas gereden, zou ik het gewoon inhouden.
Dit iddquote:Op woensdag 22 januari 2020 08:57 schreef Tja..1986 het volgende:
Uhm.. Is dit een persoon die regelmatig te laat komt en is dit de druppel ofzo? Of ben je gewoon een enorme lul de behanger?
quote:Op woensdag 22 januari 2020 08:57 schreef Tja..1986 het volgende:
Uhm.. Is dit een persoon die regelmatig te laat komt en is dit de druppel ofzo? Of ben je gewoon een enorme lul de behanger?
Recht op loon als u niet kunt werken vanwege een omstandigheid die in alle redelijkheid voor rekening van uw werkgever komtquote:Op woensdag 22 januari 2020 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:
M'n werknemer had autopech in de ochtend, dus eerst wegenwacht en daarna repareren, zeg 2 uur later op het werk. Moet ik hem doorbetalen? En zit er nog een verschil in het feit dat het een leasebak is die ik betaal, of dat hij een prive auto gebruikt?
Is gewoon een kantoorbaan dus dit is woon-werk verkeer voor hem. Krijgt dus alleen betaald voor als hij aanwezig is en heeft de auto verder voor het werk niet nodig.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef Filosoofert het volgende:
Naja betaal jij hem vanaf het moment dat hij thuis wegrijdt of het moment dat hij aankomt?
Tevens zou het wel een vervelende actie als baas zijn om dit in te gaan houden, maar dat terzijde
quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Recht op loon als u niet kunt werken vanwege een omstandigheid die in alle redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt
Er zijn bepaalde omstandigheden denkbaar waardoor u niet kunt werken, maar waarbij u toch recht heeft op doorbetaling van uw loon. Volgens de wet moet het dan gaan om een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt. Welke omstandigheden voor rekening en risico van uw werkgever komen en welke omstandigheden voor uw eigen rekening blijven, moet van geval tot geval bekeken worden.
Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt.
Ook als ik dus de auto voor hem geregeld heb? In jouw stukje staat ook specifiek "eigen auto".quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:04 schreef Pumpalov het volgende:
Woon/werkverkeer is risico van de werknemer. Er zijn geen verdere regels van toepassing en indien je een botte lul ben kan je loon inhouden of verwachten dat de werknemer overwerkt.
Je bent een snowflake als je niet genaaid wilt worden?quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef YoshiBignose het volgende:
oh daar komen de snowflakes alweer. Ik vroeg het me alleen af, wil niet zeggen dat ik hem ook echt niet ga doorbetalen hoor rustig maar.
Sowieso dat het idee in je op komt. Graaiersquote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef YoshiBignose het volgende:
oh daar komen de snowflakes alweer. Ik vroeg het me alleen af, wil niet zeggen dat ik hem ook echt niet ga doorbetalen hoor rustig maar.
Nee je bent een snowflake als je overal over loopt te huilen. Volgens mij staat WGR over iets met "recht" en dat is wat ik wil weten. Mag ik volgens de wet hem niet doorbetalen?quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:07 schreef Zalmslaatje het volgende:
[..]
Je bent een snowflake als je niet genaaid wilt worden?![]()
Hoe is het personeels-verloop?
Een antwoord is in zulke situaties nooit zwart-wit. Maar dat je er over nadenkt zegt al genoeg...quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:14 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee je bent een snowflake als je overal over loopt te huilen. Volgens mij staat WGR over iets met "recht" en dat is wat ik wil weten. Mag ik volgens de wet hem niet doorbetalen?
100% mee eens. Precies wat ik zejquote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef LuNaTiC het volgende:
Los van bovenstaande, mocht je besluiten om 2 uur in te houden vanwege autopech, moet je niet raar staan te kijken als je op termijn een werknemer 'creëert' die op de minuut af stopt met werken, en dat bereidheid tot bijv overwerken, of nog even iets afmaken 'in eigen tijd' ook er snel niet meer is.
2 uur korten is enorm korte-termijn denken en belabberd werkgeverschap als je het mij vraagt (lul de behanger)
Wie opent er hier een topic om te janken over een verlate werknemer?quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:14 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee je bent een snowflake als je overal over loopt te huilen. Volgens mij staat WGR over iets met "recht" en dat is wat ik wil weten. Mag ik volgens de wet hem niet doorbetalen?
is dat vanochtend gebeurd? dan zou ik even afwachten hoe lang hij vanavond blijft.quote:Op woensdag 22 januari 2020 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:
M'n werknemer had autopech in de ochtend, dus eerst wegenwacht en daarna repareren, zeg 2 uur later op het werk. Moet ik hem doorbetalen? En zit er nog een verschil in het feit dat het een leasebak is die ik betaal, of dat hij een prive auto gebruikt?
laten we even voor het gemak aannemen dat de wet zegt dat je dat niet hoeft te doen. Gezien de eerdere reacties over goed werkgeverschap etc; zou het dan een goed idee zijn om te doen? zo ja; dan hou je het in.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Mag ik volgens de wet hem niet doorbetalen?
Dat is wel een heel simpele redenatie. Ook stipt onderhouden auto's kunnen tussendoor weleens een defect gaan vertonen.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:25 schreef Tailless het volgende:
Als het gaat om een leasebak dan denk ik dat er te weinig naar garage is gegaan.
Dus schuld werknemer.
Hij heeft vanaf dit jaar salarisverhoging gehad dus geen minimumloon meerquote:Op woensdag 22 januari 2020 09:28 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
is dat vanochtend gebeurd? dan zou ik even afwachten hoe lang hij vanavond blijft.
als hij gewoon als goede werknemer langer blijft om (deels) te corrigeren, dan zou ik er niet moeilijk over doen. Overigens gaat het maximaal over honderd euro of zo, jij betaalde toch alleen minimum loon?
Waarom wil je het dan weten? Ik ruik stierenstront.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef YoshiBignose het volgende:
oh daar komen de snowflakes alweer. Ik vroeg het me alleen af, wil niet zeggen dat ik hem ook echt niet ga doorbetalen hoor rustig maar.
Grappig dat je het over snowflakes hebt terwijl je er blijkbaar zelf ook eentje bent.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Werknemers hebben al genoeg rechten in dit land
quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hij heeft vanaf dit jaar salarisverhoging gehad dus geen minimumloon meerdus daar hoeven jullie niet meer over te janken. En wel een auto van 36k.
Auto wordt gerepareerd bij de dealer en hij nu met een leenauto hier op z'n werk. Uiteraard ga ik niks inhouden maar ik was toch benieuwd of ik in m'n recht zou staan. Werknemers hebben al genoeg rechten in dit land
Wees gerust, ik zou jou nooit aannemen.quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:00 schreef OxygeneFRL het volgende:
Hoe heet je bedrijf? dan weet ik effe waar ik nooit wil werken.
Blijft altijd grappig dat als een huilende werknemer een topic opent of hij in z'n recht staat dat iedereen ieder lettertje van de wet uitpluist om z'n rechten uit te leggen, maar als het andersom is ben ik een gierige werkgever en moet ik niet janken etc. Het verbaast me ook niet hoor, maar het is toch wel een beetje lachwekkend.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:41 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Waarom wil je het dan weten? Ik ruik stierenstront.
Waarom zouden wij je dit moeten kunnen vertellen? van werkgevers verwacht ik dat ze dit soort dingen gewoon weten (in de praktijk is dat een utopie, dat weet ik ook wel. Heb al vaak genoeg gemerkt dat ik een CAO beter ken dan de personeelsfunctionaris bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:07 schreef YoshiBignose het volgende:
Het verbaast me ook niet hoor, maar het is toch wel een beetje lachwekkend.
das natuurlijk ook flauwe kul, als ondernemer met een klein bedrijfje weet je ook gewoon niet alles. van grote multinationals mag je dat inderdaad wel verwachtenquote:Op woensdag 22 januari 2020 10:19 schreef Gunner het volgende:
[..]
Waarom zouden wij je dit moeten kunnen vertellen? van werkgevers verwacht ik dat ze dit soort dingen gewoon weten (in de praktijk is dat een utopie, dat weet ik ook wel).
Je stuurt met bovenstaande reactie zelf de discussie wel een beetje in een bepaalde richting. Je had bijv. ook serieus kunnen reageren op wat wél relevant was in de reacties ervoor.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef YoshiBignose het volgende:
oh daar komen de snowflakes alweer. Ik vroeg het me alleen af, wil niet zeggen dat ik hem ook echt niet ga doorbetalen hoor rustig maar.
Snowflakes of mensen met wat verstand die weten hoe je medewerkers gemotiveerd kan houden.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef YoshiBignose het volgende:
oh daar komen de snowflakes alweer. Ik vroeg het me alleen af, wil niet zeggen dat ik hem ook echt niet ga doorbetalen hoor rustig maar.
Echt he, ik zou nooit meer een stapje extra zetten voor mijn werkgever denk ik.quote:Op woensdag 22 januari 2020 08:57 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Een werknemer heeft al pech en krijgt een trap na van zijn werkgever
Enige mogelijke uitzondering is als deze persoon extern is ingehuurd en op uur factuur basis werkt
Eens met Pico.quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:27 schreef PicoMMP het volgende:
Doorbetalen? Ben je mal! Ontslaan die gast!
Allereerst gaat hij veel te laat van huis, hij houdt blijkbaar totaal geen rekening met autopech die twee uur kan duren. Daarna heeft hij dus je auto van 36K gesloopt. Beetje door glas of spijkers rijden, wat een klootzak.
En wat doet ie dan? Twee uur lang lanterfanten terwijl de ANWB de auto repareert. Lekker aan de kant van de weg staan in dit fantastische weer in de baas z'n tijd! Hij had ook gewoon op eigen kosten een taxi kunnen nemen en zodoende nog op tijd kunnen komen!
En dat voor een riant salaris, niet eens minimumloon! WEG ERMEE!
Dat is meer in de familiesfeer.quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:37 schreef escortmk2 het volgende:
Valt dit formeel niet onder calamiteitenverlof?
Vooral dat laatste maar hem wel even 2 uur door z'n neus boren met die gedachtequote:Op woensdag 22 januari 2020 08:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Hoe bewijs ik datEn is door glas of over spijker rijden echt eigen schuld. Kan iedereen overkomen toch.
Naja, toen ik nog in loondienst was kon m'n werkgever het ook niet schelen of ik later was doordat de trein niet reed. In m'n overeenkomst stond 40 uur per werk werken dus dat moest ik linksom of rechtsom maar halen. En dat deed ik overigens ook gewoon. Mentaliteit hier is "ik kan er niks aan doen dus het is niet mijn probleem".quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:44 schreef nils7 het volgende:
[..]
Vooral dat laatste maar hem wel even 2 uur door z'n neus boren met die gedachte![]()
Tenzij het iemand is die wekelijks te laat komt met kutsmoesjes..
Dat zegt je werknemer? ‘Niet mijn probleem’?quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:47 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Naja, toen ik nog in loondienst was kon m'n werkgever het ook niet schelen of ik later was doordat de trein niet reed. In m'n overeenkomst stond 40 uur per werk werken dus dat moest ik linksom of rechtsom maar halen. En dat deed ik overigens ook gewoon. Mentaliteit hier is "ik kan er niks aan doen dus het is niet mijn probleem".
Nee dat zeggen de loonslaven hier. Als ik tegen m'n werknemer zou zeggen je moet nu een uurtje langer door want je bent een uurtje later dan doet hij dat gewoon. Daarom zou ik dat ook niet van hem vragen.... maar het is mooi om te weten dat het kanquote:Op woensdag 22 januari 2020 10:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zegt je werknemer? ‘Niet mijn probleem’?
Wanneer je het je afvraagt dan zie je het ook als reële optie. Waarom zou je het je anders afvragen? Zou een nutteloze exercitie zijn dan.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef YoshiBignose het volgende:
oh daar komen de snowflakes alweer. Ik vroeg het me alleen af, wil niet zeggen dat ik hem ook echt niet ga doorbetalen hoor rustig maar.
Mooi om te weten dat het kan. Maar niet handig als het de goede verstandhouding met je werknemer op het spel zet. En volgens mij was dat het punt. Waar jij het dus gewoon mee eens bent.quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:52 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee dat zeggen de loonslaven hier. Als ik tegen m'n werknemer zou zeggen je moet nu een uurtje langer door want je bent een uurtje later dan doet hij dat gewoon. Daarom zou ik dat ook niet van hem vragen.... maar het is mooi om te weten dat het kanTenminste, tot iemand hier met verstand van recht het tegendeel kan bewijzen.
Oh ja? Als ik me afvraag hoe Ted Bundy precies al die vrouwen had vermoord en dan documentaires ga kijken, wil ik ook seriemoordenaar worden?quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:53 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wanneer je het je afvraagt dan zie je het ook als reële optie. Waarom zou je het je anders afvragen? Zou een nutteloze exercitie zijn dan.
Ik denk dat de vergelijking is als jij met die nieuwsgierigheid op een forum zou gaan vragen hoe je een vrouw die je op het oog hebt als slachtoffer het beste kunt benaderen.quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Oh ja? Als ik me afvraag hoe Ted Bundy precies al die vrouwen had vermoord en dan documentaires ga kijken, wil ik ook seriemoordenaar worden?
Dus jij zegt dat ik hem verplicht door moet betalen?quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Er is geen sprake van werkweigering en dit soort situaties waar door omstandigheden een werknemer niet of niet tijdig op het werk kan verschijnen : ondernemersrisico
Nee, want ik doe niets dat volgens de wet niet mag. Daarom vraag ik hier (in WGR nog wel) wat de wet hier over zegt.quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk dat de vergelijking is als jij met die nieuwsgierigheid op een forum zou gaan vragen hoe je een vrouw die je op het oog hebt als slachtoffer het beste kunt benaderen.
Dan gaan die snowflakes weer huilen, jonguh!
Tja, als je op een forum zou informeren of het mag wat Ted Bundy deed, kun je de antwoorden ook wel voorspellen.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dus jij zegt dat ik hem verplicht door moet betalen?
[..]
Nee, want ik doe niets dat volgens de wet niet mag. Daarom vraag ik hier (in WGR nog wel) wat de wet hier over zegt.
Je praat poep, ga wat nuttigs doen als je toch niks te melden hebt.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tja, als je op een forum zou informeren of het mag wat Ted Bundy deed, kun je de antwoorden ook wel voorspellen.
Goed werkgeverschap = je werknemer gewoon doorbetalen?quote:
Ik praat poep omdat jouw analogie met je belangstelling voor Ted Bundy poep was. Blij dat je het snapt.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:10 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je praat poep, ga wat nuttigs doen als je toch niks te melden hebt.
[..]
Vergelijking raakt kant noch wal.quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Oh ja? Als ik me afvraag hoe Ted Bundy precies al die vrouwen had vermoord en dan documentaires ga kijken, wil ik ook seriemoordenaar worden?
Wow, één loonsverhoging boven minimumloon, voor een kantoorbaan maar liefst.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hij heeft vanaf dit jaar salarisverhoging gehad dus geen minimumloon meerdus daar hoeven jullie niet meer over te janken. En wel een auto van 36k.
Auto wordt gerepareerd bij de dealer en hij nu met een leenauto hier op z'n werk. Uiteraard ga ik niks inhouden maar ik was toch benieuwd of ik in m'n recht zou staan. Werknemers hebben al genoeg rechten in dit land
Een goed werkgever snapt overmacht. Een goed werknemer maakt zn werk af. En indien verantwoordelijkheidsgevoel gaat degene wellicht langer door of iets dergelijksquote:Op woensdag 22 januari 2020 11:10 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je praat poep, ga wat nuttigs doen als je toch niks te melden hebt.
[..]
Goed werkgeverschap = je werknemer gewoon doorbetalen?
Goed werknemerschap = langere blijven doorwerken om de uren te compenseren?
quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:27 schreef PicoMMP het volgende:
Doorbetalen? Ben je mal! Ontslaan die gast!
Allereerst gaat hij veel te laat van huis, hij houdt blijkbaar totaal geen rekening met autopech die twee uur kan duren. Daarna heeft hij dus je auto van 36K gesloopt. Beetje door glas of spijkers rijden, wat een klootzak.
En wat doet ie dan? Twee uur lang lanterfanten terwijl de ANWB de auto repareert. Lekker aan de kant van de weg staan in dit fantastische weer in de baas z'n tijd! Hij had ook gewoon op eigen kosten een taxi kunnen nemen en zodoende nog op tijd kunnen komen!
En dat voor een riant salaris, niet eens minimumloon! WEG ERMEE!
quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:33 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Echt he, ik zou nooit meer een stapje extra zetten voor mijn werkgever denk ik.
En waarschijnlijk op zoek gaan naar een nieuwe werkgever.
Wel interessante.... Als er iets kleins van de werknemer gevraagd wordt, staat men direct op hun strepen, en is de werkgever de boeman. WGR / 'Verplicht' privé 06 gebruiken voor werkgever?quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:51 schreef Hexagon het volgende:
Je moet toch wel een aardige pauperwerkgever zijn om hier moeilijk over te gaan doen
Juist, ben blij dat iemand dat eindelijk ziet.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:38 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wel interessante.... Als er iets kleins van de werknemer gevraagd wordt, staat men direct op hun strepen, en is de werkgever de boeman. WGR / 'Verplicht' privé 06 gebruiken voor werkgever?
En zo zijn er nog wel mee voorbeelden te vinden. De vraag is hierin wel valide.Maar in dit andere topic moet de werknemer gewoon op zijn strepen staan en moet de werkgever maar wat regelen. Je krijgt daarbij juist de situatie dat de werkgever ook op de werkgever op zijn strepen kan staan.
Want dat is precies dezelfde werknemer? Ik vind dat die gast met zijn telefoon niet zo moet zeiken trouwens, dus leg me geen woorden in mijn mond.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:38 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wel interessante.... Als er iets kleins van de werknemer gevraagd wordt, staat men direct op hun strepen, en is de werkgever de boeman. WGR / 'Verplicht' privé 06 gebruiken voor werkgever?
En zo zijn er nog wel mee voorbeelden te vinden. De vraag is hierin wel valide.Maar in dit andere topic moet de werknemer gewoon op zijn strepen staan en moet de werkgever maar wat regelen. Je krijgt daarbij juist de situatie dat de werkgever ook op de werkgever op zijn strepen kan staan.
Dat vind ik vrijwel vergelijkbaar als het gezeik in dit topic. Ik zou niet met dergelijk mensen (of ze nou werkgever of werknemer zijn) te maken willen hebben...quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:38 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wel interessante.... Als er iets kleins van de werknemer gevraagd wordt, staat men direct op hun strepen, en is de werkgever de boeman. WGR / 'Verplicht' privé 06 gebruiken voor werkgever?
En zo zijn er nog wel mee voorbeelden te vinden. De vraag is hierin wel valide.Maar in dit andere topic moet de werknemer gewoon op zijn strepen staan en moet de werkgever maar wat regelen. Je krijgt daarbij juist de situatie dat de werkgever ook op de werkgever op zijn strepen kan staan.
Dat ligt er maar net aan waar trek je dan de grens ooit komt er dan een keer dat je iemand niet door betaalt en krijg je scheve gezichten. Niet gewerkt is niet betaalt blijft de meest eerlijke oplossing dan. Kun je zeggen het is maar tientjes werk maar aan de andere kant hoe vaak heb je als werknemer zoiets.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef LuNaTiC het volgende:
Los van bovenstaande, mocht je besluiten om 2 uur in te houden vanwege autopech, moet je niet raar staan te kijken als je op termijn een werknemer 'creëert' die op de minuut af stopt met werken, en dat bereidheid tot bijv overwerken, of nog even iets afmaken 'in eigen tijd' ook er snel niet meer is.
2 uur korten is enorm korte-termijn denken en belabberd werkgeverschap als je het mij vraagt (lul de behanger)
Ja hoor, een werkgever die even een paar uurtjes af wil pakken door pech, en de mensen die dat niet met hem eens zijn zijn snowflakesquote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef YoshiBignose het volgende:
oh daar komen de snowflakes alweer. Ik vroeg het me alleen af, wil niet zeggen dat ik hem ook echt niet ga doorbetalen hoor rustig maar.
ik werk in een omgeving met een afdeling van 15 personen, daar maakt gelukkig niemand zich al echt druk over wat een ander precies allemaal doet. Lijkt me een vervelende werksfeer dat mensen gaan letten over hoe vaak mensen te laat komen of te vroeg weggaan; Ieder op zijn eigen manier profiteert een keertje, dan moet iemand z'n kind ziek ophalen van het kinderdagverblijf, of heeft wat vertraging met het wegbrengen naar oma.quote:Op woensdag 22 januari 2020 12:27 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan waar trek je dan de grens ooit komt er dan een keer dat je iemand niet door betaalt en krijg je scheve gezichten. Niet gewerkt is niet betaalt blijft de meest eerlijke oplossing dan. Kun je zeggen het is maar tientjes werk maar aan de andere kant hoe vaak heb je als werknemer zoiets.
Tuurlijk mag een werkgever op zijn strepen staan. Maar in mijn beroep doe je ook genoeg in eigen tijd.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:38 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wel interessante.... Als er iets kleins van de werknemer gevraagd wordt, staat men direct op hun strepen, en is de werkgever de boeman. WGR / 'Verplicht' privé 06 gebruiken voor werkgever?
En zo zijn er nog wel mee voorbeelden te vinden. De vraag is hierin wel valide.Maar in dit andere topic moet de werknemer gewoon op zijn strepen staan en moet de werkgever maar wat regelen. Je krijgt daarbij juist de situatie dat de werkgever ook op de werkgever op zijn strepen kan staan.
Daar kun je prima verschil tussen maken. Er is zoiets als redelijkheid en billijkheid.quote:Op woensdag 22 januari 2020 12:27 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan waar trek je dan de grens ooit komt er dan een keer dat je iemand niet door betaalt en krijg je scheve gezichten. Niet gewerkt is niet betaalt blijft de meest eerlijke oplossing dan. Kun je zeggen het is maar tientjes werk maar aan de andere kant hoe vaak heb je als werknemer zoiets.
Aangezien het een lease auto die door de zaak ter beschikking gesteld is verwacht ik eigenlijk van wel. Tenzij jij kan aantonen dat de medewerker "bewust roekeloos" gehandeld heeft in juridische zin en daardoor de auto pech is ontstaan, maar dat is best een zware opgave.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Dus jij zegt dat ik hem verplicht door moet betalen?
Maar tijdig naar garage brengen en onderhoud is wel de schuld aan de werknemer.quote:Op woensdag 22 januari 2020 13:25 schreef Dennism het volgende:
[..]
Aangezien het een lease auto die door de zaak ter beschikking gesteld is verwacht ik eigenlijk van wel. Tenzij jij kan aantonen dat de medewerker "bewust roekeloos" gehandeld heeft in juridische zin en daardoor de auto pech is ontstaan, maar dat is best een zware opgave.
Wanneer het een privé voertuig van de medewerker geweest zou zijn was het wel zijn eigen risico geweest tijdens woon / werk verkeer.
Hier zou ik rekening mee houden als ik jou wasquote:Op woensdag 22 januari 2020 08:57 schreef Tja..1986 het volgende:
Uhm.. Is dit een persoon die regelmatig te laat komt en is dit de druppel ofzo? Of ben je gewoon een enorme lul de behanger?
Precies dat, op ons werk hadden we ooit een prikklok die automatisch een kwartier verloftijd afboekte op het moment dat je om 10 seconden over 8 de deur in liep. Of je moest het goed maken door een kwartier extra 'na te blijven'.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:32 schreef zarGon het volgende:
Straffen (dat is wat je effectief doet) is kortetermijndenken.
Die werknemer kan je keihard terugpakken voor die 2 uur. Hij hoeft maar voor de rest van het jaar 5 minuten te doen alsof-ie werkt (naar het scherm staren of zo), en je bent daardoor al elke 24 dagen 2 uurtjes kwijt. Vergeet ook maar meteen alle extraatjes, gewoon omdat hij het werk/bedrijf niet meer leuk vindt. Om maar iets te noemen.
Het is motivatieverneukend en sfeerverpestend gedrag, dat gaat je echt veel meer kosten op de lange(re) termijn, veel meer dan die 2 uur die je nu 'bespaart'.
Good-cop bad-cop :quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:14 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee je bent een snowflake als je overal over loopt te huilen. Volgens mij staat WGR over iets met "recht" en dat is wat ik wil weten. Mag ik volgens de wet hem niet doorbetalen?
Werknemer reed toch in een leaseauto van de zaak? Dan zijn de reparatiekosten hoe dan ook voor de werkgever.quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:11 schreef K44S het volgende:
[..]
Good-cop bad-cop :
Good-cop:
Zeg Bert (werknemer), vervelend dat je vanochtend stilstond, toch is hierdoor werk blijven liggen wat belangrijk is/was.
Als jij nou twee uur doorwerkt, doen we sam-sam met de kosten van je auto (afhankelijk van het bedrag...)?
Ik heb verder niet gelezen dan de eerste pagina.quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:17 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Werknemer reed toch in een leaseauto van de zaak? Dan zijn de reparatiekosten hoe dan ook voor de werkgever.
Mooi verhaal Henk!quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:11 schreef K44S het volgende:
[..]
Good-cop bad-cop :
Good-cop:
Zeg Bert (werknemer), vervelend dat je vanochtend stilstond, toch is hierdoor werk blijven liggen wat belangrijk is/was.
Als jij nou twee uur doorwerkt, doen we sam-sam met de kosten van je auto (afhankelijk van het bedrag...)?
Hij blij, jij blij (zijn auto kost niet zoveel en jij hebt het werk gedaan).
Bad-cop.
Zeg Bert, vervelend dat je vanochtend stilstond. Jammer genoeg is hierdoor werk blijven liggen wat belangrijk is/was. Volgens artikel -x- mag ik je loon hiervoor inhouden.
Afhankelijk hoe de werknemer zijn werk verricht/hoe zijn werkrelatie met jou is, zou ik altijd voor A kiezen.
Jij bent toch de werkgever. Dan bepaal je zelf de sfeer. Kennelijk ben je een slechte werkgever.quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Mentaliteit hier is "ik kan er niks aan doen dus het is niet mijn probleem".
Je doet je onderschrift eer aan.quote:
Is hij, contractueel/wettelijk gezien, al aan het werk (de klok loopt zeg maar) op het moment dat hij de leaseauto in stapt en naar het daadwerkelijke kantoor rijdt of niet?quote:Op woensdag 22 januari 2020 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:
M'n werknemer had autopech in de ochtend, dus eerst wegenwacht en daarna repareren, zeg 2 uur later op het werk. Moet ik hem doorbetalen?
quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wees gerust, ik zou jou nooit aannemen.
[..]
Blijft altijd grappig dat als een huilende werknemer een topic opent of hij in z'n recht staat dat iedereen ieder lettertje van de wet uitpluist om z'n rechten uit te leggen, maar als het andersom is ben ik een gierige werkgever en moet ik niet janken etc. Het verbaast me ook niet hoor, maar het is toch wel een beetje lachwekkend.
Kom op TS. Toon je een goede werkgever alsook een volwassen persoon.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:10 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je praat poep, ga wat nuttigs doen als je toch niks te melden hebt.
[..]
Goed werkgeverschap = je werknemer gewoon doorbetalen?
Goed werknemerschap = langere blijven doorwerken om de uren te compenseren?
Nou, dit dus. Bij een vorige werkgever van mij was het ook vrij gangbaar om gewoon "netjes" met je werktijden om te gaan. De ene keer werkte je een uurtje door om wat af te maken en de andere keer kwam je een uurtje later omdat er blaadjes op de rails lagen of ging je 2 uurtjes overdag weg om even naar de tandarts te gaan.quote:Op woensdag 22 januari 2020 14:44 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Precies dat, op ons werk hadden we ooit een prikklok die automatisch een kwartier verloftijd afboekte op het moment dat je om 10 seconden over 8 de deur in liep. Of je moest het goed maken door een kwartier extra 'na te blijven'.
En dan het gek vinden dat werknemers er een bepaalde werkhouding op na houden dat iedereen om stipt half 5 in een rijtje voor de klok staan, want stel je voor dat je een minuut later buiten bent.
Ik bedoel de mentaliteit hier op Fok... maar knap dat jij zo al weet dat ik een slechte werkgever ben.quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:20 schreef Kreator het volgende:
[..]
Jij bent toch de werkgever. Dan bepaal je zelf de sfeer. Kennelijk ben je een slechte werkgever.
Nee, is gewoon woon/werk verkeer en kantoorbaan dus zijn uren tellen als hij hier aanwezig is.quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:23 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Is hij, contractueel/wettelijk gezien, al aan het werk (de klok loopt zeg maar) op het moment dat hij de leaseauto in stapt en naar het daadwerkelijke kantoor rijdt of niet?
Nouja, dit soort maatregelen helpen doorgaans niet als je medewerkers wilt kweken die meer dan een 5 tot 9 mentaliteit hebben.quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik bedoel de mentaliteit hier op Fok... maar knap dat jij zo al weet dat ik een slechte werkgever ben.
Dat ook nog een keer: Als ik afgerekend word op 'uren aanwezigheid' dan kun je er donder op zeggen dat er meer uren op Reddit, FOK! en Facebook worden doorgebracht dan wanneer ik gewoon op mijn inhoudelijke prestaties word beoordeeld.quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja, dit soort maatregelen helpen doorgaans niet als je medewerkers wilt kweken die meer dan een 5 tot 9 mentaliteit hebben.
Belangrijke vraag is hierbij ook nog of je geld verdient met het aantal uren aanwezigheid of dat het meer afhankelijk is van of hij gewoon zijn werk op tijd af heeft.
Probleem met je topic is ook een beetje dat we de context niet kennen.quote:
Doorbetalen. Ongeluk, overmacht. Straf hem daar niet voor. Kost je op de lange duur veel meer dan dit je nu oplevert.quote:Op woensdag 22 januari 2020 08:57 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Aan gevoel heb ik niets. Maar ik heb hem geen wrak gegeven als je dat soms dacht
[..]
Hoe bewijs ik datEn is door glas of over spijker rijden echt eigen schuld. Kan iedereen overkomen toch.
Wel grappig dat een werkgever hier rondhangt om zulke vragen beantwoord te krijgen. En vervolgens tegen andere zeggen om wat nuttigs te gaan doen. Ik zie mijn werkgever al op FOK! rondstruinen met vragen over pnoquote:Op woensdag 22 januari 2020 11:10 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je praat poep, ga wat nuttigs doen als je toch niks te melden hebt.
[..]
Goed werkgeverschap = je werknemer gewoon doorbetalen?
Goed werknemerschap = langere blijven doorwerken om de uren te compenseren?
Hij is een enorme lul de behanger weet ik van vroegerquote:Op woensdag 22 januari 2020 08:57 schreef Tja..1986 het volgende:
Uhm.. Is dit een persoon die regelmatig te laat komt en is dit de druppel ofzo? Of ben je gewoon een enorme lul de behanger?
ex-werknemer?quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:23 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Hij is een enorme lul de behanger weet ik van vroeger![]()
Die 'in principe' werkt beide kanten op eh.quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:53 schreef FF het volgende:
Het is in principe simpel.
Je hebt een arbeidsovereenkomst voor x-uur in de week.
Komt hij 2 uur later binnen, dan haalt hij dat elders in.
Bij de meeste bedrijven is dat gewoon ergens in het jaar.
Hou er wel rekening mee dat een werkgever in principe een machtspositie heeft. Die kan gewoon tijdens een beoordelingsgesprek zeggen tegen die werknemer "Je doet niet lekker in ons team mee" als ie niet langer doorgaat, of een andere onzin-reden gebruiken om hem negatief te beoordelen.quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:26 schreef zarGon het volgende:
[..]
Bedoel, als een werknemer er straks voor kiest om exact op tijd te komen en weg te gaan, moet je achteraf niet gaan klagen dat-ie niet even iets langer doorgaat, zodat dat ene ding vandaag af is.
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:23 schreef denattedweil het volgende:
Dat je hier een topic voor opent en het jezelf afvraagt of je wel in je recht staat als je loon inhoud, dat zegt al genoeg over jou als persoon. Ga je ook loon inhouden als je werknemer in de file staat en daardoor een uurtje te laat op werk verschijnt??
quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:23 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Hij is een enorme lul de behanger weet ik van vroeger![]()
Wat we al zeggen "context"quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
Tsja euh gewoon inhalen dan op een geschikt tijdstip? Bijna niemand werkt precies 9 tot precies 5 dus er zullen heus wel wat uurtjes links en rechts ingehaald en geschipperd mogen worden?quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee, is gewoon woon/werk verkeer en kantoorbaan dus zijn uren tellen als hij hier aanwezig is.
Hier is dat ook niet normaal degene die nu zeggen dat je door moet betalen zijn vast niet zo als ze iets moeten betalen wat ze niet hebben gedaan.quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
[..]![]()
Het is toch vervelend dat je hier in dit topic allerlei cruciale vragen ontwijkt die er toe doen over hoe terecht jouw idee isquote:Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
[..]![]()
Dat is afhankelijk van de situatie, ik ken bedrijven waar inderdaad de berijder dat regelt, maar ook bedrijven waar dit gewoon door het bedrijf wordt geregeld.quote:Op woensdag 22 januari 2020 13:55 schreef Tailless het volgende:
[..]
Maar tijdig naar garage brengen en onderhoud is wel de schuld aan de werknemer.
Anderzijds, als de medewerker erom bekend staat de kantjes er vanaf te lopen en/of weigert eventuele schade goed te maken, dan kan een keer een maatregel nemen wel nuttig zijn. De hand boven het hoofd houden is ook niet goed voor de teamspirit.quote:Op woensdag 22 januari 2020 18:17 schreef Spanky78 het volgende:
Als iemand uit mijn team
Zoiets heeft dan leef ik een beetje mee en regelen we dat de auto snel weer in orde is. Die extra uren draaien ze dan wel als het nodig is.
In principe kan ik afdwingen dat mensen er zijn en uren inhalen. Maar ik heb er meer aan als ze tevreden zijn en ook voor mij iets willen doen. Ik ben net zo succesvol als mijn team. Dus als ik ze boos maak met me te gedragen als een lulhannes krijg ik dat terug in resultaten.
TS is waarschijnlijk een prutser en pennywise-pound-foolish
Als dat zo is, dan doe je dat los van een pechgeval en heb je hier al eerder feedback over gegeven.quote:Op woensdag 22 januari 2020 18:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Anderzijds, als de medewerker erom bekend staat de kantjes er vanaf te lopen en/of weigert eventuele schade goed te maken, dan kan een keer een maatregel nemen wel nuttig zijn. De hand boven het hoofd houden is ook niet goed voor de teamspirit.
Klopt want dan werk je in het algemeen een half uur te kort per dag voor 40 uur per wqeek.quote:Op woensdag 22 januari 2020 17:23 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Bijna niemand werkt precies 9 tot precies 5 dus er zullen heus wel wat uurtjes links en rechts ingehaald en geschipperd mogen worden?
Natuurlijk maakt dat wel verschil. Bij de leasebak is de werkgever verantwoordelijk voor onderhoud aan de auto. Bij privé bezit van de werknemer is de werknemer zelf verantwoordelijk.quote:Op woensdag 22 januari 2020 12:56 schreef sirdanilot het volgende:
Dat het een leasebak is maakt niks uit, het is niet jouw schuld dat hij autopech krijgt in een leasebak. Ik neem aan dat jij niet zelf aan zijn auto gaat lopen sleutelen als er iets mis is.
Maar 2 uur hierop inhouden is uiteraard echt een jodenstreek, zoals iedereen in dit topic al heeft gezegd.
Dit is WGR. De vraag is wat mag. De antwoorden worden dan ook voornamelijk gebaseerd op wat wel en niet mag volgens de wet en regelgeving. Wat een individu van die regels vindt, is niet zo van belang.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:38 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wel interessante.... Als er iets kleins van de werknemer gevraagd wordt, staat men direct op hun strepen, en is de werkgever de boeman. WGR / 'Verplicht' privé 06 gebruiken voor werkgever?
En zo zijn er nog wel mee voorbeelden te vinden. De vraag is hierin wel valide.Maar in dit andere topic moet de werknemer gewoon op zijn strepen staan en moet de werkgever maar wat regelen. Je krijgt daarbij juist de situatie dat de werkgever ook op de werkgever op zijn strepen kan staan.
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedanktquote:Op woensdag 22 januari 2020 18:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is toch vervelend dat je hier in dit topic allerlei cruciale vragen ontwijkt die er toe doen over hoe terecht jouw idee is
1. Is dit een keurige werknemer die eenmalig pech heeft of loopt deze werknemer er structureel de kantjes vanaf?
2. Is zijn twee uur afwezigheid schadelijk voor je bedrijfsprestaties? Wordt daardoor minder omzet gehaald of worden er deadlines niet gehaald?
3. En indien 1 of 2 van toepassing is. In hoeverre heb je zelf al met hem besproken hoe hij het wil oplossen?
Vertelde je aan je baas dat je de sleutels in de sloot had gegooid of dat je ze kwijt was geraaktquote:Op woensdag 22 januari 2020 21:15 schreef Fer het volgende:
Ik heb wel eens de sleutel van de leasebak in de sloot gegooid. Werd ook gewoon betaald. Naar de dealer gaan en nieuwe sleutels laten maken was ook onder werktijd.
Als je met autopech langs de kant staat moet je dat in veel situaties ook eerst regelen; je kan toch moeilijk je auto op de vluchtstrook laten staan tot na je werkdag, zeg maar.quote:Voorbeelden van omstandigheden waarin u recht heeft op verlof:
u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt. Het familielid is een bloedverwant van u, uw echtgenoot of uw geregistreerd partner in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;
u kunt alleen onder werktijd stemmen;
u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
Dat lijkt me een beetje tegenstrijdig. Want dat iemand er niet is door een ziek kind of een lekkage thuis lijkt me dan ook geen “omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van de werkgever komt”. Maar dat is dus wel een situatie waarin je recht hebt op verlof met behoud van loon. Ik zie niet zo goed in waarom autopech dan anders is...quote:Recht op loon als u niet kunt werken vanwege een omstandigheid die in alle redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt
Er zijn bepaalde omstandigheden denkbaar waardoor u niet kunt werken, maar waarbij u toch recht heeft op doorbetaling van uw loon. Volgens de wet moet het dan gaan om een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt. Welke omstandigheden voor rekening en risico van uw werkgever komen en welke omstandigheden voor uw eigen rekening blijven, moet van geval tot geval bekeken worden.
Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt.
Als u niet kunt werken omdat u een gevangenisstraf moet uitzitten, is uw werkgever (uiteraard) ook niet verplicht om uw loon door te betalen. Ook dit is geen omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt.
En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:47 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Naja, toen ik nog in loondienst was kon m'n werkgever het ook niet schelen of ik later was doordat de trein niet reed. In m'n overeenkomst stond 40 uur per werk werken dus dat moest ik linksom of rechtsom maar halen. En dat deed ik overigens ook gewoon. Mentaliteit hier is "ik kan er niks aan doen dus het is niet mijn probleem".
Ik vraag me ernstig af hoe jouw relatie met deze werknemer is. Enerzijds vraag je je af waar je als werkgever mee wegkomt, anderzijds laat je je werknemer dit topic zienquote:Op woensdag 22 januari 2020 21:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedankt
[..]
Vertelde je aan je baas dat je de sleutels in de sloot had gegooid of dat je ze kwijt was geraakt
Heeft alleen zin als je de medewerker aantoonbaar aanspreekt op dit soort gedrag. En je moet nogal een dossier hebben wil een rechter meegaan in ontslag. Goed voor je bloeddruk is het niet, je moet er geduldig voor zijn, niet emotioneel betrokken bij de medewerker en je moet in staat zijn om eerlijke feedback te geven in een verbeteringstraject. Bovendien sluiten de meeste medewerkers een verbeteringstraject succesvol af (om vervolgens terug te vallen in oud gedrag).quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:41 schreef Hyperdude het volgende:
Degelijke dossiers bijhouden, en zo nu en dan iemand ontslaan die "geen team player" is. Houdt je scherp, en is goed voor je bloeddruk.
Ik mag hopen dat dat laten zien een geintje is anders denk ik dat je je wel heel erg in je kaarten hebt laten kijken. Het komt ook niet heel professioneel over om hem te laten zien dat je je juridisch laat bijstaan door wat voorbijgangers op een forum. Je had het net zo goed in de kroeg kunnen vragen dan waar hij bij was.quote:Op woensdag 22 januari 2020 21:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedankt
En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagenquote:Wanneer calamiteitenverlof of kort verzuimverlof
In de volgende gevallen heeft u recht op calamiteiten- of kort verzuimverlof:
als u door een situatie van overmacht meteen vrij moet nemen;
als u een wettelijke of door de overheid opgelegde verplichting alleen kan vervullen als u vrij neemt;
als u door bijzondere persoonlijke omstandigheden vrij moet nemen.
Voorbeelden van omstandigheden waarin u recht heeft op verlof:
u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt. Het familielid is een bloedverwant van u, uw echtgenoot of uw geregistreerd partner in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;
u kunt alleen onder werktijd stemmen;
u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
Verlof melden bij werkgever
U meldt het calamiteitenverlof of kort verzuimverlof zo snel mogelijk bij uw werkgever. Daarbij geeft u aan hoe lang u verwacht dat het verlof gaat duren. Uw werkgever mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof of kort verzuimverlof niet weigeren.
Uw werkgever mag u achteraf vragen om aan te tonen dat het verlof nodig was.
Andere afspraken in cao
In uw cao kunnen andere afspraken staan over calamiteiten- of kort verzuimverlof. Deze afspraken kunnen ook in een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging staan. Als dat zo is, gelden deze afspraken.
quote:Calamiteitenverlof tijdens vakantie? Mag dat?
Ja, dat mag.
Als u tijdens uw vakantie privéproblemen heeft die u direct moet oplossen, kunt u calamiteitenverlof opnemen. Bijvoorbeeld als uw partner bevalt of een direct familielid overlijdt. Uw werkgever kan een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren. U moet het verlof wel zo snel mogelijk bij uw werkgever melden.
Daarbij moet u aangeven hoe lang het verlof naar verwachting duurt. Bij samenloop van vakantieverlof met calamiteitenverlof gaat calamiteitenverlof voor. Het calamiteitenverlof gaat dus niet ten koste van de vakantiedagen.
In een cao of arbeidsovereenkomst kan mogelijk een afwijkende regeling zijn opgenomen, waarbij het verlof met bovenwettelijke vakantiedagen wordt verrekend.
Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?
quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vraag me ernstig af hoe jouw relatie met deze werknemer is. Enerzijds vraag je je af waar je als werkgever mee wegkomt, anderzijds laat je je werknemer dit topic zien.
Je geeft rare signalen af en je zet een beeld neer van jezelf als een niet-empathische authoritaire baas, en vervolgens vind je het vreemd dat de mensen die hier meeposten reageren op dat (eenzijdige?) beeld van jou.
Als klap op de vuurpijl maak je een idiote fout door dit topic te laten lezen, waardoor de werknemer nu ook een raar beeld heeft van jou en bovendien besluit dat je wel in je recht staat als werkgever maar hij heeft gewoon schijt. Je bedankt daarvoor fok met een sarcastische kutsmiley, maar dit heb je zelf zo gestuurd. En je deelt je fok account met je medewerker, die dit ongetwijfeld gaat delen met eventuele collega's, waardoor iedereen op de werkvloer zich afvraagt waar jij in godsnaam mee bezig bent.
Zelfreflectie. Volwassen managementstijl. Allemaal dingen die je hier niet demonstreert. Hopelijk is het in de werkelijkheid anders gesteld. Zo niet: je bent echt waanzinnig onprofessioneel.
Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...quote:Op donderdag 23 januari 2020 06:34 schreef ender_xenocide het volgende:
Zoals al eerder gesteld door anderen lijkt mij dit onder calamiteiten verlof vallen.
https://www.rijksoverheid(...)teitenverlof-opnemen
[..]
En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagen
https://www.das.nl/juridi(...)ens-vakantie-mag-dat
[..]
Het is best doorzichtig hoor, hoe je met dat soort reacties voorkomt dat je misschien moet erkennen dat er best iets zit in de kritiek die je krijgt.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]dat je de tijd neemt om deze onzin te posten.
het is nooit prettig om autopech te hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?
Daar hebben we de psycholoog van Fok ook weer hoorquote:Op donderdag 23 januari 2020 10:41 schreef Lienekien het volgende:
Het is best doorzichtig hoor, hoe je met dat soort reacties voorkomt dat je misschien moet erkennen dat er best iets zit in de kritiek die je krijgt.
Je doet je voor als een hele meneer, die zich boven de ‘loonslaven’ verheven voelt. Maar die superioriteit lijkt alleen maar gestoeld op een grote bek geven als je kritiek krijgt.
Maarre vind jij nou zelf dat je je hier als een hele professionele werkgever presenteert?quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Daar hebben we de psycholoog van Fok ook weer hoor
De enige, maar werkelijk ook enige die fatsoenlijk antwoord geeft, is Silliegirl.quote:Op woensdag 22 januari 2020 21:35 schreef silliegirl het volgende:
Wat ik me dus afvraag; zou dit niet ook onder calamiteitenverlof kunnen vallen?
Sommigen van die zaken kun je verwachten, en bovendien gebeuren ze zeer regelmatig. File is dagelijks. Treinen rijden ca. 80% van de ritten op tijd, dus je zou verwachten dat je 1 van de 5 werkdagen te laat op je werk komt. Brug idem, is te verwachten.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open?
Eens. Maar deze site bijv. noemt specifiek autopech als eigen tijd. Nou is dit geen officiële website, maar ze lijken me wel verstand te hebben van juridische zaken: https://www.judex.nl/rech(...)eb-ik-recht-op-loon/quote:Op donderdag 23 januari 2020 11:16 schreef Hallmark het volgende:
Ik vind het een uitstekende vraag, en TS geeft aan dat het een theoretische vraag betreft.
[..]
De enige, maar werkelijk ook enige die fatsoenlijk antwoord geeft, is Silliegirl.
[..]
Sommigen van die zaken kun je verwachten, en bovendien gebeuren ze zeer regelmatig. File is dagelijks. Treinen rijden ca. 80% van de ritten op tijd, dus je zou verwachten dat je 1 van de 5 werkdagen te laat op je werk komt. Brug idem, is te verwachten.
Maar dat je met een relatief nieuwe auto, zonder waarschuwing, langs de snelweg komt te staan? Dat lijkt mij echt een uitzondering.
Dat ligt misschien ook aan de situatie waarin je autopech krijgt. Stel ik ga van huis, wil wegrijden en mn auto start niet. In theorie is er dan geen acuut probleem; ik kan alternatief vervoer nemen naar mijn werk en die auto kan prima blijven wachten tot ik klaar ben met werken.quote:Op donderdag 23 januari 2020 11:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Eens. Maar deze site bijv. noemt specifiek autopech als eigen tijd. Nou is dit geen officiële website, maar ze lijken me wel verstand te hebben van juridische zaken: https://www.judex.nl/rech(...)eb-ik-recht-op-loon/
"Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt."
Jij noemt het onzin, ik vind dat er zinnige dingen in staan.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
Dit is toch allemaal off topic? TS vroeg gewoon wat de regels zijn.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:42 schreef Seven. het volgende:
Je geeft rare signalen af en je zet een beeld neer van jezelf als een niet-empathische authoritaire baas
Ik kan dit niet terugvinden in de berichten van TS, hoor.quote:Op donderdag 23 januari 2020 12:21 schreef zarGon het volgende:
Sowieso snap ik niet waarom je meteen denkt aan wel/niet doorbetalen
Ben blij dat er mensen zoals jij zijn, geeft me iets meer hoop in de mensheidquote:Op donderdag 23 januari 2020 13:01 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dit is toch allemaal off topic? TS vroeg gewoon wat de regels zijn.
[..]
Ik kan dit niet terugvinden in de berichten van TS, hoor.
Nogmaals, ik vroeg gewoon wat de regels waren. Ik hou van regels want dan heb je geen punten waar je over zou hoeven te discussiëren.quote:Op donderdag 23 januari 2020 12:21 schreef zarGon het volgende:
[..]
Jij noemt het onzin, ik vind dat er zinnige dingen in staan.
Sowieso snap ik niet waarom je meteen denkt aan wel/niet doorbetalen. Bedoel, zo hard is het toch niet om én te laten merken dat je begrip hebt voor je werknemer (autopech is kut) én aan te geven dat het wenselijk is dat hij alsnog die uren inhaalt/maakt?
Een belangrijke vraag heb je daarvoor zelf onbeantwoord gelaten..quote:Op donderdag 23 januari 2020 13:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ben blij dat er mensen zoals jij zijn, geeft me iets meer hoop in de mensheid
[..]
Nogmaals, ik vroeg gewoon wat de regels waren. Ik hou van regels want dan heb je geen punten waar je over zou hoeven te discussiëren.
Heb ik al meerdere keren beantwoord. Was woon/werk naar kantoor.quote:Op donderdag 23 januari 2020 18:11 schreef Peter het volgende:
[..]
Een belangrijke vraag heb je daarvoor zelf onbeantwoord gelaten..
Was je werknemer onderweg naar zijn vaste kantoor of naar een klant/filiaal/klus?
Wat ik zo op het internet lees is dat dus niet wettelijk vastgelegd wat overmacht/calamiteiten zijn, maar afhankelijk van hoe werkgever / werknemer de situatie interpreteren.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.
[..]dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
[..]
Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...
De conclusie moet denk ik zijn dat er wettelijk niets zwart op wit vast ligt waar je naar kunt wijzen en dat je als werkgever op basis van de situatie en relatie met je werknemer zelf de afweging moet maken hoe hiermee om te gaan.quote:Te laat op je werk
Aaargh! De sneeuw zorgde voor een chaos op het spoor gisteren en vandaag. Was jij (net als half Nederland) te laat op je werk? Lees dan hier wat de regels zijn rondom te laat op je werk komen.
Want als de treinen niet rijden, is dat dan pech voor je werkgever of voor jou?
Overmacht
Als je te laat komt omdat je je hebt verslapen, is dat vrij duidelijk je eigen schuld. Maar staan er door gladheid of een groot ongeluk gigantische files of loopt de situatie op het spoor in de soep, dan kan er sprake zijn van overmacht. Het lastige is dat er geen duidelijke regels zijn over wat overmacht is. Files zijn vaak al geen goede reden meer, omdat je kunt weten dat op bepaalde routes en bij slecht weer files ontstaan. Daar kun je je op voorbereiden door eerder van huis te gaan.
Eigen risico
Woon-/werkverkeer wordt gezien als risico voor jou als werknemer. Heb je een soepele werkgever, dan betaalt hij de tijd die je te laat was misschien gewoon uit. Houdt jouw baas van regeltjes? Dan heb je pech: je zult dan vrije uren moeten opnemen of de verloren tijd op een ander moment moeten compenseren.
Het verschilt ook wat de gevolgen van jouw te-laat-kom-acties zijn. Sta je aan de lopende band of staan er klanten op je te wachten, dan is dat schadelijk voor jouw werkgever en zal hij minder soepel omgaan met laatkomers. Terwijl het in sommige andere beroepen niet zoveel uitmaakt op welke tijden je je werk doet.
Structureel te laat
Iedereen komt wel eens te laat en de meeste werkgevers zullen dat door de vingers zien zolang dat af en toe gebeurt. Maar lig je ’s ochtends gewoon te lang te snoozen, dan kan te laat komen je serieus in de problemen brengen:
In eerste instantie zal je werkgever je natuurlijk aanspreken op het te laat komen.
Trek je je daar niets van aan, dan kun je een waarschuwing krijgen. Hiermee zet je niet direct je baan op het spel, maar zo’n waarschuwing komt wel in je dossier te staan. Ga je vaker de fout in, dan een dossier vol waarschuwingen tot ontslag leiden.
Je kunt geschorst worden. Kom je vaak te laat en trek je je niets aan van waarschuwingen, dan kan je werkgever je schorsen. Hij moet tijdens de schorsing wel jouw loon doorbetalen.
Ook het inhouden van loon is een strafmaatregel die werkgevers kunnen inzetten. Je krijgt dan geen loon voor de tijd die je niet aanwezig bent.
Blijf jij een notoire laatkomer, dan kan dat ervoor zorgen dat je contract niet verlengd wordt of dat je wordt ontslagen.
Cao
In de wet staat niets over te laat op je werk komen. Wel zijn er in sommige cao’s afspraken over weersomstandigheden waarbij niet gewerkt kan worden. Je kunt dan bijvoorbeeld beroep doen op een uitkering, eventueel met aanvulling van je werkgever.
Flexibel
Vind je het lastig om op tijd te komen, dan moet je misschien op zoek gaan naar een werkgever die werkt met flexibele arbeidstijden. Bij steeds meer bedrijven mag je zelf weten hoe laat je binnenkomt, zolang je je werk afkrijgt en je uren maakt. Zo heb je veel meer vrijheid om zelf je dag in te delen.
klopt helemaal.quote:Op donderdag 23 januari 2020 06:34 schreef ender_xenocide het volgende:
Zoals al eerder gesteld door anderen lijkt mij dit onder calamiteiten verlof vallen.
https://www.rijksoverheid(...)teitenverlof-opnemen
[..]
En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagen
https://www.das.nl/juridi(...)ens-vakantie-mag-dat
[..]
File, brug open en trein vertraging zijn normale dagelijkse dingen, en geen calamiteiten daar moet je als werknemer speling in je reistijd voor houden.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.
[..]dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
[..]
Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...
Normale file ja, ik hou daar rekening mee, ruim ook trouwens. Nu treft mij het “bad luck” weer dat er ineens een ongeval op de A2 is richting zuiden 1 rijbaan open uur ververtraging en A4 richting amsterdam 3 banen dicht. Ook een uur. In twee weken tijd. Ok dat zijn dus geen dingen waar je rekening mee kunt houden. Jah uiteraard ik kan vroeger weg gaan maar kan pas weer 8 uur bij de klant terecht. Wss als ik dus rond 5:30 weg ga ontwijk ik die incidenten. Maar ten opzichte van dat moet dan daar ter plekke wachten voor de deur op afspraak tijd.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:13 schreef dop het volgende:
[..]
File, brug open en trein vertraging zijn normale dagelijkse dingen, en geen calamiteiten daar moet je als werknemer speling in je reistijd voor houden.
Een werknemer zal geen 2 uur later komen door een open brug of gemiste trein.
File zou die ene keer per jaar met die sneeuwstorm kunnen voorkomen dat echt alles vast staat. Maar bij normale file kun je ook redelijk vooraf voorspellen hoeveel extra reistijd je hebt. Dat is echt geen calamiteit
Je kunt je nog afvragen wat is een calamiteit? Voor sommige beroepsgroepen is het toch echt wel van belang om snel ter plekke te zijn. Maar dan nog is dat aan de werkgever om te zorgen dat de dekking (aan reistijd) redelijk is.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:46 schreef trein2000 het volgende:
Waarom zou dit in godsnaam calamiteitenverlof zijn? Wat moet je met spoed oplossen?
De hoofdregel is geen werk geen loon. Het wordt pas anders als het in de risicosfeer van de werkgever ligt.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:58 schreef kree het volgende:
[..]
Je kunt je nog afvragen wat is een calamiteit? Voor sommige beroepsgroepen is het toch echt wel van belang om snel ter plekke te zijn. Maar dan nog is dat aan de werkgever om te zorgen dat de dekking (aan reistijd) redelijk is.
Gebeurt er 1 ongeluk in de spits en dan is de reistijd van half uur zo 2 uur als het beetje de enige route is.
Ok wie is daar dan voor verantwoordelijk, lijkt me niet de werknemer. Laat staan met storingsdiensten waarvan je al helemaal niet weet wanneer het komt en wat voor tijd. Dus dan houdt het voor de de werknemer wel een beetje op.
Of als er andere afspraken gelden..quote:Op vrijdag 24 januari 2020 08:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De hoofdregel is geen werk geen loon. Het wordt pas anders als het in de risicosfeer van de werkgever ligt.
Ok, conclusie is (helaas) dat er inderdaad niet zwart op wit iets over te zeggen is. In de basis is woon-werk gewoon risico werknemer maar er zou sprake van overmacht (calamiteitenverlof) kunnen zijn. Toch vind ik (als werkgever) dat een goede werknemer hierin zijn verantwoordelijk zou nemen door langer door te gaan. In mijn geval heb ik er geen probleem van gemaakt, maar is hij ook niet langer blijven werken.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 06:41 schreef ender_xenocide het volgende:
https://www.cnvvakmensen.(...)r/te-laat-op-je-werk
[..]
De conclusie moet denk ik zijn dat er wettelijk niets zwart op wit vast ligt waar je naar kunt wijzen en dat je als werkgever op basis van de situatie en relatie met je werknemer zelf de afweging moet maken hoe hiermee om te gaan.
Dat doe ik helemaal niet. Ik wil om eventuele discussies te voorkomen gewoon weten aan wie z'n kant de wet staat. Zoals jij ook aangeeft ga je af en toe langer door voor je werkgever, dat zal hij heus wel onthouden en je dan niet naaien als je een keer autopech hebt. Aan de andere kant heb je personeel dat altijd stipt op de minuut doorwerkt en niets extra's doet wat niet in zijn contract staat dus dan is het als werkgever ook eerlijk om hem niet doorbetalen als hij dat niet hoeft te doen volgens de wet.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:21 schreef kree het volgende:
Wat me hier nog het meest aan irriteert is dat een werkever gelijk al gaat denken alleen al aan het idee om dit te korten op een werknemer die wss ter goede trouw gewoon optijd weg gaat rekening al houden met de files. En gebeurt er wat wat niemand kan inschatten het op de werknemer gooien.\
Owh ik snap het werkgevers-punt ook best wel hoor. Maargoed dit is ook nog heel erg afhankelijk vanaf wat voor beroep. Ik kan bv dus soms echt niet dingen half achter laten (elektro) dus dat moet wel af. Dat weet ik en is mijn beroep vrede mee enzo. Maar ok dan verwacht ik ook wel wat flexibiliteit van de werkgever, want ok al hij mij op de minuut zou gaan pakken dan ik ook wel. En daarom gebeurt dat bij mij ook niet gelukkig.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 09:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ok, conclusie is (helaas) dat er inderdaad niet zwart op wit iets over te zeggen is. In de basis is woon-werk gewoon risico werknemer maar er zou sprake van overmacht (calamiteitenverlof) kunnen zijn. Toch vind ik (als werkgever) dat een goede werknemer hierin zijn verantwoordelijk zou nemen door langer door te gaan. In mijn geval heb ik er geen probleem van gemaakt, maar is hij ook niet langer blijven werken.
[..]
Dat doe ik helemaal niet. Ik wil om eventuele discussies te voorkomen gewoon weten aan wie z'n kant de wet staat. Zoals jij ook aangeeft ga je af en toe langer door voor je werkgever, dat zal hij heus wel onthouden en je dan niet naaien als je een keer autopech hebt. Aan de andere kant heb je personeel dat altijd stipt op de minuut doorwerkt en niets extra's doet wat niet in zijn contract staat dus dan is het als werkgever ook eerlijk om hem niet doorbetalen als hij dat niet hoeft te doen volgens de wet.
Ga je ook eens antwoorden op mijn vragen?quote:Op donderdag 23 januari 2020 18:13 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Heb ik al meerdere keren beantwoord. Was woon/werk naar kantoor.
Ben ik dat verplicht volgens de wet?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 10:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ga je ook eens antwoorden op mijn vragen?
Het zou in ieder geval bij kunnen dragen aan adviezen die goed zijn voor je bedrijf.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 11:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ben ik dat verplicht volgens de wet?
Don't care, gaat verder prima.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 11:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zou in ieder geval bij kunnen dragen aan adviezen die goed zijn voor je bedrijf.
Hij werkt meestal van 9:00 tot 17:00 met minstens 1 uur pauzequote:Op vrijdag 24 januari 2020 12:21 schreef JeMoeder het volgende:
En je werknemer werkt altijd precies op de minuut 8u? Of werkt hij ook wel eens langer door? Ik begin vaak om 7.15/7.30, ik heb een halfuur pauze maar vaak zit er om 16.30 nog. Ik verwacht dan ook van mijn werkgever dat hij coulant is wanneer ik een keer wat later kom. Gelukkig is hij dat ook.
Waar ik werk kan ik daar gewoon calamiteiten verlof voor indienen. Dan krijg ik, geloof ik, 70% betaald.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt.
De ongeschreven fok wetten.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 11:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ben ik dat verplicht volgens de wet?
Had ie wel z'n werk af?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 09:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ok, conclusie is (helaas) dat er inderdaad niet zwart op wit iets over te zeggen is. In de basis is woon-werk gewoon risico werknemer maar er zou sprake van overmacht (calamiteitenverlof) kunnen zijn. Toch vind ik (als werkgever) dat een goede werknemer hierin zijn verantwoordelijk zou nemen door langer door te gaan. In mijn geval heb ik er geen probleem van gemaakt, maar is hij ook niet langer blijven werken.
[..]
Dat doe ik helemaal niet. Ik wil om eventuele discussies te voorkomen gewoon weten aan wie z'n kant de wet staat. Zoals jij ook aangeeft ga je af en toe langer door voor je werkgever, dat zal hij heus wel onthouden en je dan niet naaien als je een keer autopech hebt. Aan de andere kant heb je personeel dat altijd stipt op de minuut doorwerkt en niets extra's doet wat niet in zijn contract staat dus dan is het als werkgever ook eerlijk om hem niet doorbetalen als hij dat niet hoeft te doen volgens de wet.
Misschien is jouw wereldje nogal klein, maar er zijn zat bedrijven waar werknemers niet die mentaliteit hebben die jouw werknemers hebben. En dat komt echt niet altijd door de werkgever. Sowieso zo'n beetje 90% van de ambtenarenquote:Op vrijdag 24 januari 2020 15:47 schreef Spanky78 het volgende:
Manmanman wat een fucking kutmentaliteit hier. Stelletje uitgekookte boekhouders. Doe je werk goed en ongeveer in de tijd die er voor staat. Mijn beste mensen doen vee meer dan de mensen die precies 40 uur werken, misschien in 39 uur. Kan mij dat nou schelen. Bedrijf verdient er meer geld mee.
Zolang mijn mensen blij zijn en er hard voor gaan is dat uurtje links of rechts geen probleem. Overigens staan ze er eerder een uurtje te veel, daar doen zij ook niet moeilijk over. Dus een keer kinderen eerder ophalen of thuiswerken met zoeken. Geen probleem.
Als het nodig is staat iedereen er. Met volledige inzet en passie. Fuck de kniepers hier.
Het klinkt alsof je niet aan hem gemeld hebt dat je niet op tijd ging komen. Beetje communicatie zou handig zijn. Op zich niet onbegrijpelijk dat als iemand 5 uur later komt, je beter helemaal niet meer kan komen. Dat had jou ook tijd gescheeld.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 15:36 schreef Zwolsboy het volgende:
Zoiets had ik ook met een lul als werkgever zon 15 jaar terug, OV lag eruit was 5 uur te laat maar toch gekomen.
Ik denk dat je dan als werkgever iets heel anders te doen staat. Want waarom sta je in eerste instantie al toe dat er een cultuur ontstaat waarin je werknemers de kantjes eraf lopen?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 17:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Misschien is jouw wereldje nogal klein, maar er zijn zat bedrijven waar werknemers niet die mentaliteit hebben die jouw werknemers hebben. En dat komt echt niet altijd door de werkgever. Sowieso zo'n beetje 90% van de ambtenarenAls je werknemers hebt die de kantjes er vanaf lopen en niet meer doen dan nodig dan is het alleen maar gepast om als werkgever ook streng te zijn op een uurtje meer of minder.
Alleen een gemiste trein zal inderdaad niet zorgen dat je 2 uur later komt, maar zeker met treinen kunnen allerlei storingen optreden die wel voor 2 uur vertraging zorgen, denk aan aanrijdingen e.d.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:13 schreef dop het volgende:
[..]
Een werknemer zal geen 2 uur later komen door een open brug of gemiste trein.
Aangezien ik verantwoordelijk ben voor een stuk van een bedrijf is het aan mij om dergelijk gedrag wel of niet te accepteren. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de cultuur in mijn afdeling en welke mensen er rond lopen. Dus ik zou me enorm kut voelen als ik blijkbaar zo’n slechte leidinggevende zou zijn dat mensen zich zo durven gedragen.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 17:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Misschien is jouw wereldje nogal klein, maar er zijn zat bedrijven waar werknemers niet die mentaliteit hebben die jouw werknemers hebben. En dat komt echt niet altijd door de werkgever. Sowieso zo'n beetje 90% van de ambtenarenAls je werknemers hebt die de kantjes er vanaf lopen en niet meer doen dan nodig dan is het alleen maar gepast om als werkgever ook streng te zijn op een uurtje meer of minder.
[..]
Het klinkt alsof je niet aan hem gemeld hebt dat je niet op tijd ging komen. Beetje communicatie zou handig zijn. Op zich niet onbegrijpelijk dat als iemand 5 uur later komt, je beter helemaal niet meer kan komen. Dat had jou ook tijd gescheeld.
Beter stop je gewoon met je personeel. Je ziet het niet als verrijking van je toko maar als last. Daar doet die 36k leaseauto niks aan af.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 17:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Misschien is jouw wereldje nogal klein, maar er zijn zat bedrijven waar werknemers niet die mentaliteit hebben die jouw werknemers hebben. En dat komt echt niet altijd door de werkgever. Sowieso zo'n beetje 90% van de ambtenarenAls je werknemers hebt die de kantjes er vanaf lopen en niet meer doen dan nodig dan is het alleen maar gepast om als werkgever ook streng te zijn op een uurtje meer of minder.
[..]
Het klinkt alsof je niet aan hem gemeld hebt dat je niet op tijd ging komen. Beetje communicatie zou handig zijn. Op zich niet onbegrijpelijk dat als iemand 5 uur later komt, je beter helemaal niet meer kan komen. Dat had jou ook tijd gescheeld.
quote:Op vrijdag 24 januari 2020 19:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Aangezien ik verantwoordelijk ben voor een stuk van een bedrijf is het aan mij om dergelijk gedrag wel of niet te accepteren. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de cultuur in mijn afdeling en welke mensen er rond lopen. Dus ik zou me enorm kut voelen als ik blijkbaar zo’n slechte leidinggevende zou zijn dat mensen zich zo durven gedragen.
Daarnaast ontsla ik mensen die niet uit het juiste hout gesneden zijn en koester de goeden.
Had het zeker wel gemeld maar het was dik 15 jaar terug, toen hadden we smsjes en dat las men soms pas uren erna. En sterker nog ik had het gemeld via de receptie hun zeiden we zien je vanzelf wel verschijnen, daarnaast ik was al op de helft van de reis, (bijna 2 uur enkele reis) denk je dat ik dan zo even terug ging?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 17:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Het klinkt alsof je niet aan hem gemeld hebt dat je niet op tijd ging komen. Beetje communicatie zou handig zijn. Op zich niet onbegrijpelijk dat als iemand 5 uur later komt, je beter helemaal niet meer kan komen. Dat had jou ook tijd gescheeld.
Bedankt voor je advies, maar nee. In je eentje werken is ook zo saai.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:01 schreef fathank het volgende:
[..]
Beter stop je gewoon met je personeel. Je ziet het niet als verrijking van je toko maar als last. Daar doet die 36k leaseauto niks aan af.
Ik voel een zekere mate van woede in je postquote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:19 schreef Zwolsboy het volgende:
Had het zeker wel gemeld maar het was dik 15 jaar terug, toen hadden we smsjes en dat las men soms pas uren erna. En sterker nog ik had het gemeld via de receptie hun zeiden we zien je vanzelf wel verschijnen, daarnaast ik was al op de helft van de reis, (bijna 2 uur enkele reis) denk je dat ik dan zo even terug ging?
Jij bent kennelijk zon pauper werkgever die het liefst zoveel mogelijk verlof uren eraf rukt.
Als ik niet was gekomen dan koste het me hoe dan ook een verlof dag.
2 uur arbeid kwijt waar praat je over, tientjes werk misschien 100.- en dan zeik je? dan zou ik als ik jou was je dikke auto weg doen en een barreltje kopen.
Hoop voor je werknemer dat hij snel ontslag indient en jij op de fles gaat, als ik zie hoeveel tijd jij hier doorbrengt gaat het niet zo best met je bedrijf.
Dus je betaalt je werknemer voor aanwezigheid. Duidelijk.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Bedankt voor je advies, maar nee. In je eentje werken is ook zo saai.
[..]
Ik voel een zekere mate van woede in je postHeb trouwens geen dikke auto meer, moet het helaas met een Model 3 doen. Het is weleens beter gegaan maar ach, ik kan er van rondkomen en m'n werknemer ook dus eigenlijk zou je (en de meeste anderen hier) me met meer respect moeten behandelen. Het hele bedrijfsleven bestaat niet alleen uit multinationals.
Ik zou m niks betalen, gewoon nooit iets. Toch alleen maar een last een werknemer, heb je niks aan.quote:Op woensdag 22 januari 2020 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:
M'n werknemer had autopech in de ochtend, dus eerst wegenwacht en daarna repareren, zeg 2 uur later op het werk. Moet ik hem doorbetalen? En zit er nog een verschil in het feit dat het een leasebak is die ik betaal, of dat hij een prive auto gebruikt?
Hoe lang heb je nagedacht over deze super goeie post?quote:Op zaterdag 25 januari 2020 15:25 schreef funnywell het volgende:
[..]
Ik zou m niks betalen, gewoon nooit iets. Toch alleen maar een last een werknemer, heb je niks aan.
Grappig dat je de paar dingen die je bekeken hebt dan ook niet goed leest. Ik vroeg namelijk gewoon af wat de wet zegt. Interessante is dat de meeste werknemers die ik spreek (in real life, niet downies van fok) het met me eens zijn dat ze die uren gewoon inhalen.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:17 schreef phoenyx het volgende:
Ik heb alleen de OP en een paar random reacties bekeken. Wat is dit voor een angstcultuur? Doorbetalen van 2 uur? Staat je bedrijf op de grens van faillisement of ben je gewoon extreem raar
Ja lollig ho hi ha. Ik lees ze prima en ik reageer ook niet op wat wettelijk correct zou zijn, ik ben geen jurist. Maar de andere werknemers zeggen dus ook dat hij gewoon die uren moet inhalen vanwege zijn pech?quote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Grappig dat je de paar dingen die je bekeken hebt dan ook niet goed leest. Ik vroeg namelijk gewoon af wat de wet zegt. Interessante is dat de meeste werknemers die ik spreek (in real life, niet downies van fok) het met me eens zijn dat ze die uren gewoon inhalen.
Ik ben het gewoon een keer eens met jouquote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:21 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Ja lollig ho hi ha. Ik lees ze prima en ik reageer ook niet op wat wettelijk correct zou zijn, ik ben geen jurist. Maar de andere werknemers zeggen dus ook dat hij gewoon die uren moet inhalen vanwege zijn pech?
quote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
dat ze die uren gewoon inhalen.
De werknemer in kwestie zei wel dat hij het met je eens was, maar ging lekker om 17:00 naar huis.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Grappig dat je de paar dingen die je bekeken hebt dan ook niet goed leest. Ik vroeg namelijk gewoon af wat de wet zegt. Interessante is dat de meeste werknemers die ik spreek (in real life, niet downies van fok) het met me eens zijn dat ze die uren gewoon inhalen.
quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Bedankt voor je advies, maar nee. In je eentje werken is ook zo saai.
[..]
Ik voel een zekere mate van woede in je postHeb trouwens geen dikke auto meer, moet het helaas met een Model 3 doen. Het is weleens beter gegaan maar ach, ik kan er van rondkomen en m'n werknemer ook dus eigenlijk zou je (en de meeste anderen hier) me met meer respect moeten behandelen. Het hele bedrijfsleven bestaat niet alleen uit multinationals.
Als aanwezigheid geen punt is, is dat prima.quote:Op zondag 26 januari 2020 08:07 schreef SuperWeber het volgende:
Ben ik nu de enige die het raar vind dat die uren geboekt worden. Hier hebben we een flexsysteem. Er wordt verwacht dat je 37.5 uur werkt per week. Je begint tussen 7 en 9 en je vertrekt tussen 15 en 18. Het systeem trekt er automatisch een half uur lunch vanaf. Wanneer ik een calamiteit heb, dan informeer ik mijn werkgever over het feit dat ik na 9.00 ga beginnen en dat is geen probleem. Is er een week dat ik niet genoeg uren kan maken dan is dat geen probleem zolang de hoeveelheid flexuren zich maar tussen de -40 en +40 bevindt en de range is voor managers -120 en +120. Uren die ik niet werk boek ik ook niet.
Niet elke functie staat flexibele werktijden toe.quote:Op zondag 26 januari 2020 08:07 schreef SuperWeber het volgende:
Ben ik nu de enige die het raar vind dat die uren geboekt worden. Hier hebben we een flexsysteem. Er wordt verwacht dat je 37.5 uur werkt per week. Je begint tussen 7 en 9 en je vertrekt tussen 15 en 18. Het systeem trekt er automatisch een half uur lunch vanaf. Wanneer ik een calamiteit heb, dan informeer ik mijn werkgever over het feit dat ik na 9.00 ga beginnen en dat is geen probleem. Is er een week dat ik niet genoeg uren kan maken dan is dat geen probleem zolang de hoeveelheid flexuren zich maar tussen de -40 en +40 bevindt en de range is voor managers -120 en +120. Uren die ik niet werk boek ik ook niet.
Diegene die niet normaal doen, zijn de talloze posters, die menen dat TS de grond in moet worden geboord. Volledig off-topic, alleen omdat TS vraagt hoe het qua recht zit.quote:
Heb je uberhaupt wel de reacties van TS gelezen? Uit alles blijkt, dat hij er helemaal geen probleem van heeft gemaakt. Maar voor de toekomst nieuwsgierig is hoe het rechtelijk zit.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:19 schreef Zwolsboy het volgende:
Jij bent kennelijk zon pauper werkgever die het liefst zoveel mogelijk verlof uren eraf rukt.
Ik snap deze conclusie niet. Alleen omdat TS wil weten hoe het recht in elkaar zit, trek jij de conclusie dat hij moet stoppen met personeel?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:01 schreef fathank het volgende:
Beter stop je gewoon met je personeel. Je ziet het niet als verrijking van je toko maar als last.
Daar heb je een punt. In dat geval zou ik geen punt maken als baas zijnde (behalve als het elke week gebeurd). Ik zou trouwens wel opletten dat de werknemer zich ook enigszins flexibel opstelt (binnen de mogelijkheden). Zoniet dan was ik gauw klaar en zou ik de niet gewerkte uren er gewoon aftrekken (afhankelijk van arbeidsvoorwaarden natuurlijk)...quote:Op zondag 26 januari 2020 08:36 schreef dop het volgende:
[..]
Niet elke functie staat flexibele werktijden toe.
Portier receptioniste helpdesk medewerker die zullen Gewoon op vaste tijden aanwezig moeten zijn. Langer blijven na sluitingstijd heeft dan ook weinig nut.
En zoals al eerder aangegeven, als die aanwezigheid echt de belangrijke factor is (bijvoorbeeld in het geval van een receptionist), dan kun je die uren ook niet zomaar inhalen, omdat die aanwezigheid doorgaans alleen binnen een bepaald tijdsvak nut heeft. Na sluitingstijd nog de receptie bemannen om uren in te halen slaat nergens op.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 21:48 schreef fathank het volgende:
[..]
Dus je betaalt je werknemer voor aanwezigheid. Duidelijk.
Zoals een leaseauto van de baas waarmee de werknemer pech krijgt?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 08:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De hoofdregel is geen werk geen loon. Het wordt pas anders als het in de risicosfeer van de werkgever ligt.
quote:
True ik denk dat weinig mensen met zo'n inkomen zo'n auto rijden. Eerst had ik een tweede hands auto overgenomen en daar reed hij in, maar omdat hij wel zo'n 30.000 km per jaar maakt was een elektrische auto gewoon even duur als dat wrak. Doordat ik alles ook mooi zakelijk kan boeken en hij maar 4% bijtelling betaalt is het een koopje en heb je een nette auto. Uiteraard heb ik dat in overleg gedaan. Als het leasecontract afloopt vind ik het prima als hij zegt geef me maar meer salaris en dan ga ik met de trein. Maar dat doet hij nietquote:Op dinsdag 28 januari 2020 06:05 schreef Sport_Life het volgende:
Eerlijk gezegd zou ik als werknemer (bij een multinational) de uren op een drukker tijdstip inhalen. Met de meeste managers werkt het op deze manier prima, soms eerder weg als de kids ziek zijn oid , daar tegenover in de avond dingen inhalen als het druk is.
Het valt me wel op dat TS nogal slecht tegen kritiek lijkt te kunnen, reacties die niet in zijn straatje passen worden met gestrekt been neergehaald.
Ik hoop dat TS irl meer open staat voor andere meningen.
Verder begrijp ik niet zo goed wat een werknemer die iets boven minimum loon verdient met een auto van 36k moet. Of was deze auto toevallig over?.
Ik denk dat je hem veel meer plezier doet met een wagen van 26k en 2k bonus per jaar.
Het was wel netjes van je werknemer geweest als hij getracht had een beetje tijd in te halen als dat mogelijk was.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 08:57 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]sommige mensen hier zullen m'n werknemer maar zijn.
Dat is ook niet eens toegestaan, loon inhouden mag alleen als de werknemer aantoonbaar grof nalatig is geweest (bewust verzuimen van werk bv.)quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:53 schreef KapiteinIglo het volgende:
[..]
Maar loon inhouden zou ik wel een stapje te ver vinden gaan, al las ik dat je dat dus ook niet gedaan hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |