Die 'in principe' werkt beide kanten op eh.quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:53 schreef FF het volgende:
Het is in principe simpel.
Je hebt een arbeidsovereenkomst voor x-uur in de week.
Komt hij 2 uur later binnen, dan haalt hij dat elders in.
Bij de meeste bedrijven is dat gewoon ergens in het jaar.
Hou er wel rekening mee dat een werkgever in principe een machtspositie heeft. Die kan gewoon tijdens een beoordelingsgesprek zeggen tegen die werknemer "Je doet niet lekker in ons team mee" als ie niet langer doorgaat, of een andere onzin-reden gebruiken om hem negatief te beoordelen.quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:26 schreef zarGon het volgende:
[..]
Bedoel, als een werknemer er straks voor kiest om exact op tijd te komen en weg te gaan, moet je achteraf niet gaan klagen dat-ie niet even iets langer doorgaat, zodat dat ene ding vandaag af is.
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:23 schreef denattedweil het volgende:
Dat je hier een topic voor opent en het jezelf afvraagt of je wel in je recht staat als je loon inhoud, dat zegt al genoeg over jou als persoon. Ga je ook loon inhouden als je werknemer in de file staat en daardoor een uurtje te laat op werk verschijnt??
quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:23 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Hij is een enorme lul de behanger weet ik van vroeger![]()
Wat we al zeggen "context"quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
Tsja euh gewoon inhalen dan op een geschikt tijdstip? Bijna niemand werkt precies 9 tot precies 5 dus er zullen heus wel wat uurtjes links en rechts ingehaald en geschipperd mogen worden?quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee, is gewoon woon/werk verkeer en kantoorbaan dus zijn uren tellen als hij hier aanwezig is.
Hier is dat ook niet normaal degene die nu zeggen dat je door moet betalen zijn vast niet zo als ze iets moeten betalen wat ze niet hebben gedaan.quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
[..]![]()
Het is toch vervelend dat je hier in dit topic allerlei cruciale vragen ontwijkt die er toe doen over hoe terecht jouw idee isquote:Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
[..]![]()
Dat is afhankelijk van de situatie, ik ken bedrijven waar inderdaad de berijder dat regelt, maar ook bedrijven waar dit gewoon door het bedrijf wordt geregeld.quote:Op woensdag 22 januari 2020 13:55 schreef Tailless het volgende:
[..]
Maar tijdig naar garage brengen en onderhoud is wel de schuld aan de werknemer.
Anderzijds, als de medewerker erom bekend staat de kantjes er vanaf te lopen en/of weigert eventuele schade goed te maken, dan kan een keer een maatregel nemen wel nuttig zijn. De hand boven het hoofd houden is ook niet goed voor de teamspirit.quote:Op woensdag 22 januari 2020 18:17 schreef Spanky78 het volgende:
Als iemand uit mijn team
Zoiets heeft dan leef ik een beetje mee en regelen we dat de auto snel weer in orde is. Die extra uren draaien ze dan wel als het nodig is.
In principe kan ik afdwingen dat mensen er zijn en uren inhalen. Maar ik heb er meer aan als ze tevreden zijn en ook voor mij iets willen doen. Ik ben net zo succesvol als mijn team. Dus als ik ze boos maak met me te gedragen als een lulhannes krijg ik dat terug in resultaten.
TS is waarschijnlijk een prutser en pennywise-pound-foolish
Als dat zo is, dan doe je dat los van een pechgeval en heb je hier al eerder feedback over gegeven.quote:Op woensdag 22 januari 2020 18:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Anderzijds, als de medewerker erom bekend staat de kantjes er vanaf te lopen en/of weigert eventuele schade goed te maken, dan kan een keer een maatregel nemen wel nuttig zijn. De hand boven het hoofd houden is ook niet goed voor de teamspirit.
Klopt want dan werk je in het algemeen een half uur te kort per dag voor 40 uur per wqeek.quote:Op woensdag 22 januari 2020 17:23 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Bijna niemand werkt precies 9 tot precies 5 dus er zullen heus wel wat uurtjes links en rechts ingehaald en geschipperd mogen worden?
Natuurlijk maakt dat wel verschil. Bij de leasebak is de werkgever verantwoordelijk voor onderhoud aan de auto. Bij privé bezit van de werknemer is de werknemer zelf verantwoordelijk.quote:Op woensdag 22 januari 2020 12:56 schreef sirdanilot het volgende:
Dat het een leasebak is maakt niks uit, het is niet jouw schuld dat hij autopech krijgt in een leasebak. Ik neem aan dat jij niet zelf aan zijn auto gaat lopen sleutelen als er iets mis is.
Maar 2 uur hierop inhouden is uiteraard echt een jodenstreek, zoals iedereen in dit topic al heeft gezegd.
Dit is WGR. De vraag is wat mag. De antwoorden worden dan ook voornamelijk gebaseerd op wat wel en niet mag volgens de wet en regelgeving. Wat een individu van die regels vindt, is niet zo van belang.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:38 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wel interessante.... Als er iets kleins van de werknemer gevraagd wordt, staat men direct op hun strepen, en is de werkgever de boeman. WGR / 'Verplicht' privé 06 gebruiken voor werkgever?
En zo zijn er nog wel mee voorbeelden te vinden. De vraag is hierin wel valide.Maar in dit andere topic moet de werknemer gewoon op zijn strepen staan en moet de werkgever maar wat regelen. Je krijgt daarbij juist de situatie dat de werkgever ook op de werkgever op zijn strepen kan staan.
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedanktquote:Op woensdag 22 januari 2020 18:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is toch vervelend dat je hier in dit topic allerlei cruciale vragen ontwijkt die er toe doen over hoe terecht jouw idee is
1. Is dit een keurige werknemer die eenmalig pech heeft of loopt deze werknemer er structureel de kantjes vanaf?
2. Is zijn twee uur afwezigheid schadelijk voor je bedrijfsprestaties? Wordt daardoor minder omzet gehaald of worden er deadlines niet gehaald?
3. En indien 1 of 2 van toepassing is. In hoeverre heb je zelf al met hem besproken hoe hij het wil oplossen?
Vertelde je aan je baas dat je de sleutels in de sloot had gegooid of dat je ze kwijt was geraaktquote:Op woensdag 22 januari 2020 21:15 schreef Fer het volgende:
Ik heb wel eens de sleutel van de leasebak in de sloot gegooid. Werd ook gewoon betaald. Naar de dealer gaan en nieuwe sleutels laten maken was ook onder werktijd.
Als je met autopech langs de kant staat moet je dat in veel situaties ook eerst regelen; je kan toch moeilijk je auto op de vluchtstrook laten staan tot na je werkdag, zeg maar.quote:Voorbeelden van omstandigheden waarin u recht heeft op verlof:
u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt. Het familielid is een bloedverwant van u, uw echtgenoot of uw geregistreerd partner in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;
u kunt alleen onder werktijd stemmen;
u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
Dat lijkt me een beetje tegenstrijdig. Want dat iemand er niet is door een ziek kind of een lekkage thuis lijkt me dan ook geen “omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van de werkgever komt”. Maar dat is dus wel een situatie waarin je recht hebt op verlof met behoud van loon. Ik zie niet zo goed in waarom autopech dan anders is...quote:Recht op loon als u niet kunt werken vanwege een omstandigheid die in alle redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt
Er zijn bepaalde omstandigheden denkbaar waardoor u niet kunt werken, maar waarbij u toch recht heeft op doorbetaling van uw loon. Volgens de wet moet het dan gaan om een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt. Welke omstandigheden voor rekening en risico van uw werkgever komen en welke omstandigheden voor uw eigen rekening blijven, moet van geval tot geval bekeken worden.
Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt.
Als u niet kunt werken omdat u een gevangenisstraf moet uitzitten, is uw werkgever (uiteraard) ook niet verplicht om uw loon door te betalen. Ook dit is geen omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |