abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191079918
Werk tijdelijk (kantoorbaan) via een uzb voor een bedrijf dat voor allerlei applicaties 2-way authentication afdwingt (ww + code per SMS, om de dag ongeveer). De meeste vaste (ik denk alle) mensen krijgen een 06 van de zaak voor hun werk, ik dus niet, en met mij nog een aantal andere tijdelijke collega's.

In hoeverre (AVG?) mag/kan dit bedrijf mij dan 'verplichten' hiervoor mijn privé 06 te gebruiken?

Verder even los van of ik daar ook iets mee zou doen, als ik een punt mocht hebben.
pi_191080252
Niet. Weigeren dus, en eisen dat ze je een 06 van de zaak geven. Hoop voor je dat er niet moreel verwacht wordt dat je ook nog eens altijd 'online' moet zijn. Hoe het wettelijk is weet ik niet. Maar zal wel op hetzelfde neerkomen.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 22:42:05 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_191080261
Bedrijven hebben hier gewoon schijt aan.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 22:43:02 #4
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_191080285
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 22:22 schreef Modus het volgende:
Werk tijdelijk (kantoorbaan) via een uzb voor een bedrijf dat voor allerlei applicaties 2-way authentication afdwingt (ww + code per SMS, om de dag ongeveer). De meeste vaste (ik denk alle) mensen krijgen een 06 van de zaak voor hun werk, ik dus niet, en met mij nog een aantal andere tijdelijke collega's.

In hoeverre (AVG?) mag/kan dit bedrijf mij dan 'verplichten' hiervoor mijn privé 06 te gebruiken?

Verder even los van of ik daar ook iets mee zou doen, als ik een punt mocht hebben.
Niet ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 17 januari 2020 @ 22:44:22 #5
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_191080312
Gewoon zeggen dat je geen mobiele telefoon meer gebruikt.

Hij is kapot gegaan helaas.

Als ze willen dat je bereikbaar bent (alleen tijdens werktijden uiteraard) moeten ze je een telefoon regelen.

Of dat uitzendbureau of dat bedrijf dat regelt mogen ze helemaal lekker zelf uitvechten.
pi_191080338
Je kunt weigeren inderdaad maar dan kun je ook verwachten dat je dan een simpele telefoon krijgt als het alleen voor 2-way-authentication nodig is. Moet je dat weer gaan onderhouden etc.
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 22:48:20 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191080399
Ja, hoor, dat kun je gewoon weigeren. Hebben ze volgende week alleen wel iemand anders die jouw werk komt doen en niet gaat lopen zeuren over een sms-code.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191080481
Als het noodzakelijk is voor de uitvoering van je werk, heeft de werkgever dit te verzorgen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191080663
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 22:45 schreef Arkai het volgende:
Je kunt weigeren inderdaad maar dan kun je ook verwachten dat je dan een simpele telefoon krijgt als het alleen voor 2-way-authentication nodig is. Moet je dat weer gaan onderhouden etc.
Ja dat zou me verder weinig boeien want hij is ook echt alleen daarvoor nodig. Tot nu toe dan.
pi_191080690
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 22:48 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, hoor, dat kun je gewoon weigeren. Hebben ze volgende week alleen wel iemand anders die jouw werk komt doen en niet gaat lopen zeuren over een sms-code.
Dat snap ik, en daarom mijn disclaimer (laatste zin in OP). Ik weet ook wel dat het zo kan werken.

Het is alleen zo dat ze hier overduidelijk totaal niet over nagedacht hebben.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:06:16 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_191080730
Gewoon de Google authenticator gebruiken.....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:08:48 #12
346939 Janneke141
pi_191080773
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:04 schreef Modus het volgende:

[..]

Dat snap ik, en daarom mijn disclaimer (laatste zin in OP). Ik weet ook wel dat het zo kan werken.

Het is alleen zo dat ze hier overduidelijk totaal niet over nagedacht hebben.
Overigens: voor mijn werk zit ik ook aan zo'n tweestaps verificatie vast die via een app op je telefoon (google authenticator) werkt. Voor degenen die toch weigeren die te gebruiken zijn er een soort sleutelhangers beschikbaar.
Alleen als ik mijn loonstrook wil bekijken zit ik vast aan een sms-code.
pi_191080997
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Overigens: voor mijn werk zit ik ook aan zo'n tweestaps verificatie vast die via een app op je telefoon (google authenticator) werkt. Voor degenen die toch weigeren die te gebruiken zijn er een soort sleutelhangers beschikbaar.
Alleen als ik mijn loonstrook wil bekijken zit ik vast aan een sms-code.
Maar mobiel van zaak neem ik aan?

Ze hebben een aantal van die mensen zelfs gevraagd of ze een eigen laptop konden meenemen en dat hebben sommigen dus ook gedaan. Nou geef ik dat bedrijf even het voordeel van de twijfel en leek dat gewoon met spoed te maken te hebben, maar ik had dat dus nooit gedaan (als ik er 1 gehad zou hebben). Zijn precies die mensen die begin carričre staan en dus heel veel denken te moeten pikken.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:24:24 #14
346939 Janneke141
pi_191081055
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:21 schreef Modus het volgende:
Maar mobiel van zaak neem ik aan?

Nee. Hoeft ook niet, ze bieden immers een alternatief.

Wel een laptop in bruikleen trouwens. Al heb ik een paar collega's die liever hun eigen appeltje gebruiken dan de Acer van de baas, maar dat moeten ze verder zelf weten.
pi_191081083
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee. Hoeft ook niet, ze bieden immers een alternatief.

Oh.. eh zo ja.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:26:03 #16
346939 Janneke141
pi_191081089
Maar uiteindelijk is het een simpel spelletje van vraag en aanbod dat het wint van de regels, zelfs als die al bestaan op dit vlak. Als de werkgever jou wil hebben of houden dan komt ie je wel tegemoet, maar zijn er voor jou tien anderen dan kun je kiezen of delen.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 januari 2020 @ 23:33:27 #17
408813 crew  trein2000
pi_191081206
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 22:52 schreef baskick het volgende:
Als het noodzakelijk is voor de uitvoering van je werk, heeft de werkgever dit te verzorgen.
Dat ligt in deze tijd, dat iedereen toch wel een smartphone heeft net even wat genuanceerder. https://blog.iusmentis.co(...)eapp-te-installeren/

Goed werknemerschap is ook een ding.
zie email 27 oktober
pi_191081239
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
Maar uiteindelijk is het een simpel spelletje van vraag en aanbod dat het wint van de regels, zelfs als die al bestaan op dit vlak. Als de werkgever jou wil hebben of houden dan komt ie je wel tegemoet, maar zijn er voor jou tien anderen dan kun je kiezen of delen.
Dat is de afweging inderdaad. Ik snap heel goed dat het in de praktijk soms een beetje geven en nemen is; ook al ben ik wel een beetje van de regels. En alhoewel ik denk dat ze niet zomaar een ander hebben, ben ik ook weer niet bepaald onvervangbaar.

Ik vind het wel schijtirritant dat het ongeveer om de dag is, dat maakt het werken ook gewoon niet handiger. Maar was company policy en niet uit te zetten.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 januari 2020 @ 23:37:39 #19
408813 crew  trein2000
pi_191081289
Belangrijk in deze casus. Is er een reden waarom je dit niet wil die verder gaat dan 'omdat ik het niet wil'. Is er iets wat dit voor jou extra bezwarend maakt?
zie email 27 oktober
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:48:13 #20
346939 Janneke141
pi_191081452
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:35 schreef Modus het volgende:
Ik vind het wel schijtirritant dat het ongeveer om de dag is, dat maakt het werken ook gewoon niet handiger. Maar was company policy en niet uit te zetten.
Tsja, ik krijg 'm iedere ochtend en als ik later op de dag nog eens thuis inlog nog een keer. Achter mijn wachtwoord zit nogal een vracht aan persoonlijke en gevoelige informatie en er zit ook nog een fraudegevoelige kant aan, dus ik kan daar prima mee leven.
pi_191081453
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:37 schreef trein2000 het volgende:
Belangrijk in deze casus. Is er een reden waarom je dit niet wil die verder gaat dan 'omdat ik het niet wil'. Is er iets wat dit voor jou extra bezwarend maakt?
Het is een onderdeel van een groter geheel dat gewoon heel slecht geregeld is door deze werkgever. Ze hebben in totale paniek met spoed een groep tijdelijke mensen binnengeharkt die daardoor tegen allerlei facilitaire praktische bezwaren aan lopen.

En daar komt idd bij dat ik vind dat als ik iets nodig zou hebben voor mijn werk, de werkgever daar voor zou moeten zorgen. Hij ws ook, want ze geven de vaste mensen niet voor niks wel allemaal een telefoon. Mede ook omdat er geloof ik uberhaupt geen vaste lijnen meer zijn.

En op basis van wat ik volgens hun ongeveer nog aan werk kan verwachten, zou het me niks verbazen als er een keer een taak bij zit waarbij bellen eik onontkoombaar is. En dat gaan we dus sowieso niet doen (bij 1 van de collega's is dit al min of meer gebeurd).
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 januari 2020 @ 23:53:24 #22
408813 crew  trein2000
pi_191081520
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:48 schreef Modus het volgende:

[..]

Het is een onderdeel van een groter geheel dat gewoon heel slecht geregeld is door deze werkgever. Ze hebben in totale paniek met spoed een groep tijdelijke mensen binnengeharkt die daardoor tegen allerlei facilitaire praktische bezwaren aan lopen.

En daar komt idd bij dat ik vind dat als ik iets nodig zou hebben voor mijn werk, de werkgever daar voor zou moeten zorgen. Hij ws ook, want ze geven de vaste mensen niet voor niks wel allemaal een telefoon. Mede ook omdat er geloof ik uberhaupt geen vaste lijnen meer zijn.
Maar vervolgens zegt werkgever: "Werknemer heeft toch al z'n telefoon mee en kan daar prima een sms'je op ontvangen. Het is een zeer kleine moeite voor hem. De kosten die wij aan aanschaf, beheer en onderhoud van telefoons voor al het personeel zouden hebben staan daartoe niet in verhouding. Ik vind dan ook dat hij als goed werknemer in de zin van 7:611 BW gewoon even dat SMSje moet ontvangen". Dan denk ik dat je daar net iets meer tegenover moet zetten dan alleen "het is bij jou een teringbende en ik wil niet".
Je zult iets van een argument moeten hebben.
quote:
En op basis van wat ik volgens hun ongeveer nog aan werk kan verwachten, zou het me niks verbazen als er een keer een taak bij zit waarbij bellen eik onontkoombaar is. En dat gaan we dus sowieso niet doen (bij 1 van de collega's is dit al min of meer gebeurd).
Dat is een ander verhaal. Dat jaagt je gewoon op kosten. Dat zou ik ook niet pikken.
zie email 27 oktober
pi_191081528
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tsja, ik krijg 'm iedere ochtend en als ik later op de dag nog eens thuis inlog nog een keer. Achter mijn wachtwoord zit nogal een vracht aan persoonlijke en gevoelige informatie en er zit ook nog een fraudegevoelige kant aan, dus ik kan daar prima mee leven.
Nou ja ik moet dus gewoon Windows inloggen maar daar eenmaal binnen moet ik dus een aantal (Windows)applicaties (Sharepoint/Office onderdelen) regelmatig nog een keer extra inloggen met 2WA. Dat vind ik ergens wat dubbelop.
pi_191081722
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar vervolgens zegt werkgever: "Werknemer heeft toch al z'n telefoon mee en kan daar prima een sms'je op ontvangen. Het is een zeer kleine moeite voor hem. De kosten die wij aan aanschaf, beheer en onderhoud van telefoons voor al het personeel zouden hebben staan daartoe niet in verhouding. Ik vind dan ook dat hij als goed werknemer in de zin van 7:611 BW gewoon even dat SMSje moet ontvangen". Dan denk ik dat je daar net iets meer tegenover moet zetten dan alleen "het is bij jou een teringbende en ik wil niet".
Je zult iets van een argument moeten hebben.
[..]
Ja en nee. Werkgever kan dat makkelijk zo stellen maar dat is gewoon een beetje gebruik maken van zijn macht. Beetje grijs gebied denk ik zo.
En wat gebeurt er als ie kapot gaat. Ben ik dan de lul als ik niet meteen de volgende dag een andere heb (want ik bepaal zelf wel hoe snel er een nieuwe moet komen), omdat ik dan niet meer kan inloggen? Wat gaat hij dan doen?
quote:
Dat is een ander verhaal. Dat jaagt je gewoon op kosten. Dat zou ik ook niet pikken.
Klopt. Dat heeft die collega dan ook niet gedaan. Maar het leek erop dat degene die dat min of meer voorstelde daar totaal niet bij stil had gestaan. Of dat ie het juist wel bewust probeerde, zou me ook niet verbazen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 18 januari 2020 @ 00:11:58 #25
408813 crew  trein2000
pi_191081836
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 00:05 schreef Modus het volgende:

[..]

Ja en nee. Werkgever kan dat makkelijk zo stellen maar dat is gewoon een beetje gebruik maken van zijn macht. Beetje grijs gebied denk ik zo.
De belangenafweging van 611 is inderdaad grijs gebied. Alhoewel hij vrij snel doorslaat naar het voordeel van de werknemer. Maar dan moet je wel iets van een argument hebben.
quote:
En wat gebeurt er als ie kapot gaat. Ben ik dan de lul als ik niet meteen de volgende dag een andere heb (want ik bepaal zelf wel hoe snel er een nieuwe moet komen), omdat ik dan niet meer kan inloggen? Wat gaat hij dan doen?
[..]
Dat is dan het probleem van werkgever.
quote:
Klopt. Dat heeft die collega dan ook niet gedaan. Maar het leek erop dat degene die dat min of meer voorstelde daar totaal niet bij stil had gestaan. Of dat ie het juist wel bewust probeerde, zou me ook niet verbazen.
Klinkt als een toko waar je niet wil werken.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')