abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191079918
Werk tijdelijk (kantoorbaan) via een uzb voor een bedrijf dat voor allerlei applicaties 2-way authentication afdwingt (ww + code per SMS, om de dag ongeveer). De meeste vaste (ik denk alle) mensen krijgen een 06 van de zaak voor hun werk, ik dus niet, en met mij nog een aantal andere tijdelijke collega's.

In hoeverre (AVG?) mag/kan dit bedrijf mij dan 'verplichten' hiervoor mijn privé 06 te gebruiken?

Verder even los van of ik daar ook iets mee zou doen, als ik een punt mocht hebben.
pi_191080252
Niet. Weigeren dus, en eisen dat ze je een 06 van de zaak geven. Hoop voor je dat er niet moreel verwacht wordt dat je ook nog eens altijd 'online' moet zijn. Hoe het wettelijk is weet ik niet. Maar zal wel op hetzelfde neerkomen.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 22:42:05 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_191080261
Bedrijven hebben hier gewoon schijt aan.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 22:43:02 #4
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_191080285
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 22:22 schreef Modus het volgende:
Werk tijdelijk (kantoorbaan) via een uzb voor een bedrijf dat voor allerlei applicaties 2-way authentication afdwingt (ww + code per SMS, om de dag ongeveer). De meeste vaste (ik denk alle) mensen krijgen een 06 van de zaak voor hun werk, ik dus niet, en met mij nog een aantal andere tijdelijke collega's.

In hoeverre (AVG?) mag/kan dit bedrijf mij dan 'verplichten' hiervoor mijn privé 06 te gebruiken?

Verder even los van of ik daar ook iets mee zou doen, als ik een punt mocht hebben.
Niet ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 17 januari 2020 @ 22:44:22 #5
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_191080312
Gewoon zeggen dat je geen mobiele telefoon meer gebruikt.

Hij is kapot gegaan helaas.

Als ze willen dat je bereikbaar bent (alleen tijdens werktijden uiteraard) moeten ze je een telefoon regelen.

Of dat uitzendbureau of dat bedrijf dat regelt mogen ze helemaal lekker zelf uitvechten.
pi_191080338
Je kunt weigeren inderdaad maar dan kun je ook verwachten dat je dan een simpele telefoon krijgt als het alleen voor 2-way-authentication nodig is. Moet je dat weer gaan onderhouden etc.
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 22:48:20 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191080399
Ja, hoor, dat kun je gewoon weigeren. Hebben ze volgende week alleen wel iemand anders die jouw werk komt doen en niet gaat lopen zeuren over een sms-code.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191080481
Als het noodzakelijk is voor de uitvoering van je werk, heeft de werkgever dit te verzorgen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191080663
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 22:45 schreef Arkai het volgende:
Je kunt weigeren inderdaad maar dan kun je ook verwachten dat je dan een simpele telefoon krijgt als het alleen voor 2-way-authentication nodig is. Moet je dat weer gaan onderhouden etc.
Ja dat zou me verder weinig boeien want hij is ook echt alleen daarvoor nodig. Tot nu toe dan.
pi_191080690
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 22:48 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, hoor, dat kun je gewoon weigeren. Hebben ze volgende week alleen wel iemand anders die jouw werk komt doen en niet gaat lopen zeuren over een sms-code.
Dat snap ik, en daarom mijn disclaimer (laatste zin in OP). Ik weet ook wel dat het zo kan werken.

Het is alleen zo dat ze hier overduidelijk totaal niet over nagedacht hebben.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:06:16 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_191080730
Gewoon de Google authenticator gebruiken.....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:08:48 #12
346939 Janneke141
pi_191080773
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:04 schreef Modus het volgende:

[..]

Dat snap ik, en daarom mijn disclaimer (laatste zin in OP). Ik weet ook wel dat het zo kan werken.

Het is alleen zo dat ze hier overduidelijk totaal niet over nagedacht hebben.
Overigens: voor mijn werk zit ik ook aan zo'n tweestaps verificatie vast die via een app op je telefoon (google authenticator) werkt. Voor degenen die toch weigeren die te gebruiken zijn er een soort sleutelhangers beschikbaar.
Alleen als ik mijn loonstrook wil bekijken zit ik vast aan een sms-code.
pi_191080997
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Overigens: voor mijn werk zit ik ook aan zo'n tweestaps verificatie vast die via een app op je telefoon (google authenticator) werkt. Voor degenen die toch weigeren die te gebruiken zijn er een soort sleutelhangers beschikbaar.
Alleen als ik mijn loonstrook wil bekijken zit ik vast aan een sms-code.
Maar mobiel van zaak neem ik aan?

Ze hebben een aantal van die mensen zelfs gevraagd of ze een eigen laptop konden meenemen en dat hebben sommigen dus ook gedaan. Nou geef ik dat bedrijf even het voordeel van de twijfel en leek dat gewoon met spoed te maken te hebben, maar ik had dat dus nooit gedaan (als ik er 1 gehad zou hebben). Zijn precies die mensen die begin carričre staan en dus heel veel denken te moeten pikken.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:24:24 #14
346939 Janneke141
pi_191081055
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:21 schreef Modus het volgende:

Nee. Hoeft ook niet, ze bieden immers een alternatief.

Wel een laptop in bruikleen trouwens. Al heb ik een paar collega's die liever hun eigen appeltje gebruiken dan de Acer van de baas, maar dat moeten ze verder zelf weten.
pi_191081083
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee. Hoeft ook niet, ze bieden immers een alternatief.

Oh.. eh zo ja.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:26:03 #16
346939 Janneke141
pi_191081089
Maar uiteindelijk is het een simpel spelletje van vraag en aanbod dat het wint van de regels, zelfs als die al bestaan op dit vlak. Als de werkgever jou wil hebben of houden dan komt ie je wel tegemoet, maar zijn er voor jou tien anderen dan kun je kiezen of delen.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 januari 2020 @ 23:33:27 #17
408813 crew  trein2000
pi_191081206
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 22:52 schreef baskick het volgende:
Als het noodzakelijk is voor de uitvoering van je werk, heeft de werkgever dit te verzorgen.
Dat ligt in deze tijd, dat iedereen toch wel een smartphone heeft net even wat genuanceerder. https://blog.iusmentis.co(...)eapp-te-installeren/

Goed werknemerschap is ook een ding.
zie email 27 oktober
pi_191081239
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
Maar uiteindelijk is het een simpel spelletje van vraag en aanbod dat het wint van de regels, zelfs als die al bestaan op dit vlak. Als de werkgever jou wil hebben of houden dan komt ie je wel tegemoet, maar zijn er voor jou tien anderen dan kun je kiezen of delen.
Dat is de afweging inderdaad. Ik snap heel goed dat het in de praktijk soms een beetje geven en nemen is; ook al ben ik wel een beetje van de regels. En alhoewel ik denk dat ze niet zomaar een ander hebben, ben ik ook weer niet bepaald onvervangbaar.

Ik vind het wel schijtirritant dat het ongeveer om de dag is, dat maakt het werken ook gewoon niet handiger. Maar was company policy en niet uit te zetten.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 januari 2020 @ 23:37:39 #19
408813 crew  trein2000
pi_191081289
Belangrijk in deze casus. Is er een reden waarom je dit niet wil die verder gaat dan 'omdat ik het niet wil'. Is er iets wat dit voor jou extra bezwarend maakt?
zie email 27 oktober
  vrijdag 17 januari 2020 @ 23:48:13 #20
346939 Janneke141
pi_191081452
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:35 schreef Modus het volgende:
Ik vind het wel schijtirritant dat het ongeveer om de dag is, dat maakt het werken ook gewoon niet handiger. Maar was company policy en niet uit te zetten.
Tsja, ik krijg 'm iedere ochtend en als ik later op de dag nog eens thuis inlog nog een keer. Achter mijn wachtwoord zit nogal een vracht aan persoonlijke en gevoelige informatie en er zit ook nog een fraudegevoelige kant aan, dus ik kan daar prima mee leven.
pi_191081453
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:37 schreef trein2000 het volgende:
Belangrijk in deze casus. Is er een reden waarom je dit niet wil die verder gaat dan 'omdat ik het niet wil'. Is er iets wat dit voor jou extra bezwarend maakt?
Het is een onderdeel van een groter geheel dat gewoon heel slecht geregeld is door deze werkgever. Ze hebben in totale paniek met spoed een groep tijdelijke mensen binnengeharkt die daardoor tegen allerlei facilitaire praktische bezwaren aan lopen.

En daar komt idd bij dat ik vind dat als ik iets nodig zou hebben voor mijn werk, de werkgever daar voor zou moeten zorgen. Hij ws ook, want ze geven de vaste mensen niet voor niks wel allemaal een telefoon. Mede ook omdat er geloof ik uberhaupt geen vaste lijnen meer zijn.

En op basis van wat ik volgens hun ongeveer nog aan werk kan verwachten, zou het me niks verbazen als er een keer een taak bij zit waarbij bellen eik onontkoombaar is. En dat gaan we dus sowieso niet doen (bij 1 van de collega's is dit al min of meer gebeurd).
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 januari 2020 @ 23:53:24 #22
408813 crew  trein2000
pi_191081520
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:48 schreef Modus het volgende:

[..]

Het is een onderdeel van een groter geheel dat gewoon heel slecht geregeld is door deze werkgever. Ze hebben in totale paniek met spoed een groep tijdelijke mensen binnengeharkt die daardoor tegen allerlei facilitaire praktische bezwaren aan lopen.

En daar komt idd bij dat ik vind dat als ik iets nodig zou hebben voor mijn werk, de werkgever daar voor zou moeten zorgen. Hij ws ook, want ze geven de vaste mensen niet voor niks wel allemaal een telefoon. Mede ook omdat er geloof ik uberhaupt geen vaste lijnen meer zijn.
Maar vervolgens zegt werkgever: "Werknemer heeft toch al z'n telefoon mee en kan daar prima een sms'je op ontvangen. Het is een zeer kleine moeite voor hem. De kosten die wij aan aanschaf, beheer en onderhoud van telefoons voor al het personeel zouden hebben staan daartoe niet in verhouding. Ik vind dan ook dat hij als goed werknemer in de zin van 7:611 BW gewoon even dat SMSje moet ontvangen". Dan denk ik dat je daar net iets meer tegenover moet zetten dan alleen "het is bij jou een teringbende en ik wil niet".
Je zult iets van een argument moeten hebben.
quote:
En op basis van wat ik volgens hun ongeveer nog aan werk kan verwachten, zou het me niks verbazen als er een keer een taak bij zit waarbij bellen eik onontkoombaar is. En dat gaan we dus sowieso niet doen (bij 1 van de collega's is dit al min of meer gebeurd).
Dat is een ander verhaal. Dat jaagt je gewoon op kosten. Dat zou ik ook niet pikken.
zie email 27 oktober
pi_191081528
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tsja, ik krijg 'm iedere ochtend en als ik later op de dag nog eens thuis inlog nog een keer. Achter mijn wachtwoord zit nogal een vracht aan persoonlijke en gevoelige informatie en er zit ook nog een fraudegevoelige kant aan, dus ik kan daar prima mee leven.
Nou ja ik moet dus gewoon Windows inloggen maar daar eenmaal binnen moet ik dus een aantal (Windows)applicaties (Sharepoint/Office onderdelen) regelmatig nog een keer extra inloggen met 2WA. Dat vind ik ergens wat dubbelop.
pi_191081722
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar vervolgens zegt werkgever: "Werknemer heeft toch al z'n telefoon mee en kan daar prima een sms'je op ontvangen. Het is een zeer kleine moeite voor hem. De kosten die wij aan aanschaf, beheer en onderhoud van telefoons voor al het personeel zouden hebben staan daartoe niet in verhouding. Ik vind dan ook dat hij als goed werknemer in de zin van 7:611 BW gewoon even dat SMSje moet ontvangen". Dan denk ik dat je daar net iets meer tegenover moet zetten dan alleen "het is bij jou een teringbende en ik wil niet".
Je zult iets van een argument moeten hebben.
[..]
Ja en nee. Werkgever kan dat makkelijk zo stellen maar dat is gewoon een beetje gebruik maken van zijn macht. Beetje grijs gebied denk ik zo.
En wat gebeurt er als ie kapot gaat. Ben ik dan de lul als ik niet meteen de volgende dag een andere heb (want ik bepaal zelf wel hoe snel er een nieuwe moet komen), omdat ik dan niet meer kan inloggen? Wat gaat hij dan doen?
quote:
Dat is een ander verhaal. Dat jaagt je gewoon op kosten. Dat zou ik ook niet pikken.
Klopt. Dat heeft die collega dan ook niet gedaan. Maar het leek erop dat degene die dat min of meer voorstelde daar totaal niet bij stil had gestaan. Of dat ie het juist wel bewust probeerde, zou me ook niet verbazen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 18 januari 2020 @ 00:11:58 #25
408813 crew  trein2000
pi_191081836
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 00:05 schreef Modus het volgende:

[..]

Ja en nee. Werkgever kan dat makkelijk zo stellen maar dat is gewoon een beetje gebruik maken van zijn macht. Beetje grijs gebied denk ik zo.
De belangenafweging van 611 is inderdaad grijs gebied. Alhoewel hij vrij snel doorslaat naar het voordeel van de werknemer. Maar dan moet je wel iets van een argument hebben.
quote:
En wat gebeurt er als ie kapot gaat. Ben ik dan de lul als ik niet meteen de volgende dag een andere heb (want ik bepaal zelf wel hoe snel er een nieuwe moet komen), omdat ik dan niet meer kan inloggen? Wat gaat hij dan doen?
[..]
Dat is dan het probleem van werkgever.
quote:
Klopt. Dat heeft die collega dan ook niet gedaan. Maar het leek erop dat degene die dat min of meer voorstelde daar totaal niet bij stil had gestaan. Of dat ie het juist wel bewust probeerde, zou me ook niet verbazen.
Klinkt als een toko waar je niet wil werken.
zie email 27 oktober
pi_191081923
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 00:11 schreef trein2000 het volgende:

Dat is dan het probleem van werkgever.
[..]
Dus als ik dat maandag zeg is het probleem opgelost? Dat is wel de moeite van het proberen waard. :D
quote:
Klinkt als een toko waar je niet wil werken.
Klopt. Maar je wordt overal genaaid.
pi_191083262
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat ligt in deze tijd, dat iedereen toch wel een smartphone heeft net even wat genuanceerder. https://blog.iusmentis.co(...)eapp-te-installeren/

Goed werknemerschap is ook een ding.
Dat gaat over het gebruik van een app, is interpretatie en geen bewezen werkelijkheid. Hier moet het privé 06 verstrekt worden aan derden. Lijkt me anders, of zie je dat niet zo?

Voor een paar tientjes heeft werkgever een hardware token. Dan valt het kostenaspect uit de afweging waarschijnlijk al heel anders uit.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191083500
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 00:19 schreef Modus het volgende:

[..]

Dus als ik dat maandag zeg is het probleem opgelost? Dat is wel de moeite van het proberen waard. :D
[..]

Klopt. Maar je wordt overal genaaid.
Dat lijkt me zeker de moeite waard. Moet je alleen wel zorgen dat je je telefoon ook echt een tijdje thuis laat. Zeggen dat je telefoon stuk is en vervolgens tijdens de lunchpauze je ontvangen berichtjes gaan lezen is natuurlijk niet zo slim.
pi_191083654
Waarom zou je het willen weigeren?
  zaterdag 18 januari 2020 @ 08:45:22 #30
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_191083706
Mensen die louter uit ‘principe kwestie’ overal tegenaan schoppen, schoppen het in de regel niet ver in het bedrijfsleven.
Jouw keuze natuurlijk.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_191083988
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 08:45 schreef XDo het volgende:
Mensen die louter uit ‘principe kwestie’ overal tegenaan schoppen, schoppen het in de regel niet ver in het bedrijfsleven.
Jouw keuze natuurlijk.
Mensen die louter door de werkgever over zich heen laten lopen, schoppen het ook niet ver in het bedrijfsleven.
pi_191084069
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 08:39 schreef The_End het volgende:
Waarom zou je het willen weigeren?
Als iedereen alles maar accepteert is het einde snel zoek.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Mensen die louter door de werkgever over zich heen laten lopen, schoppen het ook niet ver in het bedrijfsleven.
Dit ja. Sommige mensen hebben een mening.

Mijn werkgever verstrekt ook geen mobiele telefoon voor werk. Prima, maar verwacht dan ook niet dat ik met mijn privé 06 in allerlei Whatsapp groepen deelneem. Ook niet als ik die toch al bij me heb.
  zaterdag 18 januari 2020 @ 09:31:03 #33
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_191084071
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Jullie hebben allebei een punt.

Daarom voor TS, zou ik laten meewegen wat je wilt bereiken? Wil je hier graag langer werken, dan zou ik er niet moeilijk over doen. Wil je eigenlijk toch weg, dan lekker vasthouden aan je principes.
pi_191084282
Ik zou het pertinent weigeren.

https://www.security.nl/p(...)2FA+app+op+mijn+privételefoon+installeer_+Mag+ik+dit+weigeren%3F
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_191084357
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:53 schreef Modus het volgende:

[..]

Nou ja ik moet dus gewoon Windows inloggen maar daar eenmaal binnen moet ik dus een aantal (Windows)applicaties (Sharepoint/Office onderdelen) regelmatig nog een keer extra inloggen met 2WA. Dat vind ik ergens wat dubbelop.
Zolang het jou geen geld kost vind ik dat je wat moeilijk doet om weinig.

Beetje zeikerig.

Ja, als je er heel strict naar kijkt moeten ze je voorzien van alles om je werk te doen. Nee, je zult hier geen goede beurt mee maken om dit soort dingen te weigeren als het letterlijk geen moeite is en slechts iets is dat je vervelend vindt ( daarnaast, ga je met twee telefoons rondlopen dan?).

Zodra er nou echt veel gebeld moet wordenndanngaat het om kosten en die mag je terugvragen of vragen om een telefoon. Maar als je bijvoorbeeld iets extra krijgt tbv wrrkkostenregelimg, dan kun je dat daar al van doen.
Whatever...
pi_191084396
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:21 schreef Modus het volgende:

[..]

Ze hebben een aantal van die mensen zelfs gevraagd of ze een eigen laptop konden meenemen en dat hebben sommigen dus ook gedaan. Nou geef ik dat bedrijf even het voordeel van de twijfel en leek dat gewoon met spoed te maken te hebben, maar ik had dat dus nooit gedaan (als ik er 1 gehad zou hebben). Zijn precies die mensen die begin carričre staan en dus heel veel denken te moeten pikken.
Draai het eens om, vind je het wel normaal dat mensen hun zakelijke laptop privé gebruiken?
pi_191084404
Het alternatief is een IPhone van de zaak met beveiliging software erop die de telefoon in de gaten houdt en een laptop van de zaak, die alle netwerkverkeer via een van laat lopen en het zo controleert.

Wil je dat dan?
.
pi_191084429
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:53 schreef Modus het volgende:
Ja, dat dubbelop is dus precies bewust. Het heet niet voor niets 2WA (of 2FA). Als je een beetje nieuws volgt dan weet je dat hacken een steeds serieuzer risico wordt, en dat daarmee zaken als 2FA essentieel worden, hoe vervelend ze ook zijn.

Ik zou wat SMS ontvangen voor 2FA ook niet zo'n probleem vinden op een eigen telefoon. Natuurlijk begint het grijze gebied daar, maar om dan meteen aan te nemen dat allerlei andere zaken daarop volgen is ook overdreven (je hebt kennelijk wel een voorbeeld van een collega en bellen, dus dat zit er wel in). Je kunt ook gewoon aangeven dat die SMS zaken wel oke zijn, maar dat je niet meer kosten wil gaan maken als er straks meer bij zou komen. Dan heb je je punt gemaakt zonder (imho) onredelijk dwars te liggen, en als er dan straks een vervolgvraag komt kun je refereren aan het eerdere gesprek en is het voor werkgever ook geen verrassing.
pi_191084439
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 23:37 schreef trein2000 het volgende:
Nee dat heeft er niks mee te maken.

Je werkgever heeft niks met je privé telefoon te maken.

Hou op met het steeds maar goedpraten van inbreuk op privacy !
pi_191084516
quote:
13s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:08 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Nee dat heeft er niks mee te maken.

Je werkgever heeft niks met je privé telefoon te maken.

Hou op met het steeds maar goedpraten van inbreuk op privacy !
Een SMS ontvangen privacy noemen, wat een sneeuwvlokjes gelul _O-
pi_191084587
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ben jij nou zo dom of ...?

Het gaat erom dat je werkgever je 06 nummer heeft en koppelt aan hun systemen (die vaak zo lek zijn als een mandje) Waardoor iedereen in het bedrijf je 06 kan vinden dit moet niet!

Alleen iemand van de roosterplanning en je directe manager zouden je 06 mogen hebben de rest heeft geen inzage in jou eigen 06 nodig.
pi_191084606
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 09:53 schreef CoExist het volgende:
Ik zou het pertinent weigeren.

https://www.security.nl/p(...)2FA+app+op+mijn+privételefoon+installeer_+Mag+ik+dit+weigeren%3F
Dat gaat om een app, niet om het ontvangen van sms.

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:04 schreef Fer het volgende:
Het alternatief is een IPhone van de zaak met beveiliging software erop die de telefoon in de gaten houdt en een laptop van de zaak, die alle netwerkverkeer via een van laat lopen en het zo controleert.

Wil je dat dan?
Voor zakelijk gebruik is daar niets mis mee. En aangezien TS kennelijk de voorkeur heeft om zakelijk en privé gescheiden te houden, zie ik geen bezwaar.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Om een sms te kunnen ontvangen moet de ander jouw telefoonnummer kennen. Dus ja, ik snap die insteek heel goed.

quote:
13s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:22 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je werkgever je 06 nummer heeft en koppelt aan hun systemen (die vaak zo lek zijn als een mandje) Waardoor iedereen in het bedrijf je 06 kan vinden dit moet niet!

Alleen iemand van de roosterplanning en je directe manager zouden je 06 mogen hebben de rest heeft geen inzage in jou eigen 06 nodig.
Dit en HR. En dan alleen voor noodgevallen, niet voor reguliere werkzaamheden.

[ Bericht 29% gewijzigd door baskick op 18-01-2020 10:29:21 ]
pi_191084771
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 09:31 schreef baskick het volgende:
Als iedereen alles maar accepteert is het einde snel zoek.
Echt joh? Ik vroeg waarom je zou willen weigeren om je prive tel voor een SMS te gebruiken. Niet om alles maar te accepteren. 8)7
pi_191084887
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:42 schreef The_End het volgende:

[..]

Echt joh? Ik vroeg waarom je zou willen weigeren om je prive tel voor een SMS te gebruiken. Niet om alles maar te accepteren. 8)7
Juist daarom, wellicht? Het is handig als mensen duidelijke grenzen stellen. Later is het lastiger. Omdat het naast de privé-telefoon ook het privé-telefoonnummer is. En om een sms te kunnen ontvangen moet de ander jouw telefoonnummer kennen. Enkel omdat de werkgever geen privacy-vriendelijk alternatief implementeert? Hij kan prima een hardware-token verstrekken als een telefoon + abonnement te kostbaar is...

Een telefoonnummer kwalificeert als persoonsgegeven. Welke AVG-grondslag meent de werkgever dan te kunnen gebruiken?

quote:
a) de betrokkene heeft toestemming gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens voor een of meer specifieke doeleinden;
Geen sprake van; geen optie ook.

quote:
b) de verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of om op verzoek van de betrokkene vóór de sluiting van een overeenkomst maatregelen te nemen;
Geen sprake van.

quote:
c) de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust;
Geen sprake van.

quote:
d) de verwerking is noodzakelijk om de vitale belangen van de betrokkene of van een andere natuurlijke persoon te beschermen;
Geen sprake van.

quote:
e) de verwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen;
Geen sprake van.

quote:
f) de verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de verwerkingsverantwoordelijke of van een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een kind is.
Enige die zou kunnen slagen. Maar dan moet er wel een gedocumenteerde belangenafweging hebben plaatsgevonden. Enkel "iedereen heeft er een en dit is makkelijker en goedkoper" is wat mager, zeg maar...

[ Bericht 8% gewijzigd door baskick op 18-01-2020 11:12:11 ]
pi_191085364
Stel je niet zo aan joh.

Daarnaast slaat je reactie nergens op. Alleen al bij a. Je werkgever is zelfs verplicht je persoonsgegevens te verwerken. Dus je mag niet eens ergens werken als je weigert je persoonsgegevens af te staan aan de werkgever. c,d,e zijn vaak van toepassing als b.v. medische gegevens beveiligd moeten worden of andermans persoonsgegevens.
pi_191085440
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 11:39 schreef The_End het volgende:
Stel je niet zo aan joh.

Daarnaast slaat je reactie nergens op. Alleen al bij a. Je werkgever is zelfs verplicht je persoonsgegevens te verwerken. Dus je mag niet eens ergens werken als je weigert je persoonsgegevens af te staan aan de werkgever. c,d,e zijn vaak van toepassing als b.v. medische gegevens beveiligd moeten worden of andermans persoonsgegevens.
Het is geen aanstellen.

Alleen op need to know basis mag men je privégegevens hebben en dan alleen voor specifieke doeleinden en deze niet beschikbaar stellen voor andere doeleinden.
pi_191085969
quote:
13s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:22 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Iemand dom noemen en dan zelf allemaal zaken opnoemen die met een 2FA koppeling niets te maken hebben. Een 06 nummer gebruiken voor 2FA zorgt er geenszins voor dat iedereen in het bedrijf je 06 nummer kan vinden. Hoe kom er je erbij.

Privacy kan een argument zijn, maar beargumenteer dat dan met wel argumenten die daadwerkelijk relevant zijn.
pi_191086240
quote:

[..]

Duidelijk gevalletje klok en klepel, en dan nog heel arrogant ‘Ben jij nou zo dom’. Hahaha. Succes met je miserabele leventje in de productiehal, laat je de grote mensen nu weer op niveau praten?
pi_191086291
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 13:05 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Duidelijk gevalletje klok en klepel, en dan nog heel arrogant ‘Ben jij nou zo dom’. Hahaha. Succes met je miserabele leventje in de productiehal, laat je de grote mensen nu weer op niveau praten?
Ook succes met pallets sorteren bro
pi_191086323
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 12:42 schreef Dennism het volgende:

[..]

Iemand dom noemen en dan zelf allemaal zaken opnoemen die met een 2FA koppeling niets te maken hebben. Een 06 nummer gebruiken voor 2FA zorgt er geenszins voor dat iedereen in het bedrijf je 06 nummer kan vinden. Hoe kom er je erbij.

Privacy kan een argument zijn, maar beargumenteer dat dan met wel argumenten die daadwerkelijk relevant zijn.
Lezen is niet je sterkste punt.

Ik gaf al aan dat er veel mis is met wie er wat kan zien in heel veel bedrijven/instellingen.
pi_191086365
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 11:39 schreef The_End het volgende:
Stel je niet zo aan joh.

Je werkgever is verplicht om bepaalde persoonsgegevens te verwerken voor specifieke doeleinden. Het gebruik van het telefoonnummer voor het hier beoogde doel valt niet onder die specifieke doeleinden.

Reden A is dus niet van toepassing.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 18 januari 2020 @ 14:59:51 #52
408813 crew  trein2000
pi_191087440
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 07:25 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat gaat over het gebruik van een app, is interpretatie en geen bewezen werkelijkheid. Hier moet het privé 06 verstrekt worden aan derden. Lijkt me anders, of zie je dat niet zo?

Voor een paar tientjes heeft werkgever een hardware token. Dan valt het kostenaspect uit de afweging waarschijnlijk al heel anders uit.

Ik zie niet direct het verschil tusssen een sms’je en een app installeren. Gevoelsmatig zou ik zelfs zeggen dst die sms een lichtere inbreuk is. Maar goed. Het blijft grijs gebied. Dus jij kunt er anders over denken.
zie email 27 oktober
pi_191087815
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:03 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Draai het eens om, vind je het wel normaal dat mensen hun zakelijke laptop privé gebruiken?
Lijkt me prima...maar dan wil ik geen gezeik over die blonde dame met dubbel d als achtergrond.

Of per ongeluk die midget porn collectie delen
pi_191087858
Of vragen waar je een goedkope telefoon + pre-paid kaart kan declareren. Denken in oplossingen

Ben je voor een paar tientjes klaar.
pi_191088897
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 14:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik zie niet direct het verschil tusssen een sms’je en een app installeren. Gevoelsmatig zou ik zelfs zeggen dst die sms een lichtere inbreuk is. Maar goed. Het blijft grijs gebied. Dus jij kunt er anders over denken.
Voor het één moet je mogelijk machtigingen geven, voor het ander je telefoonnummer verstrekken.
  Moderator zaterdag 18 januari 2020 @ 17:56:15 #56
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191089644
Kunnen we nou niet gewoon reageren?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_191091802
Ook al heb ik wellicht een punt, ik ga er verder niet over zeiken. Teveel kans op gedoe, geen behoefte aan nu.

Maar verder gaan we echt nog wel eens nee moeten zeggen, verwacht ik.
pi_191115191
Tempo team doet dit ook en andere bedrijven.

'UZB vraagt toegang tot Camera app'
'UZB vraagt toegang tot foto's/contacten'
etc

Flikker toch op. Maar helaas in je eentje ga je de wereld niet veranderen. Het jonge werkvolk van tegenwoordig slikt alles braaf voor zoete koek. Daar hoef je dus ook geen steun van te verwachten.

Hiervoor dus een oude smartphone uit de lade trekken en resetten. Op je normale telefoon maak je een hotspot. Die 2e telefoon kan je evt ook nog een simkaartje in doen van Lebara bijv. Eens per x maanden opwaarderen voor 5,-.
pi_191115340
Een 2FA app zou ik niet zo'n probleem vinden als er nog voldoende geheugenruimte over is op de telefoon.

Maar het voeren van gesprekken (ook via Whatsapp) met klanten of buiten werkuren nog met de zaak zou voor mij de grens zijn. Het is een privé-telefoon. Een zakelijke kan ik om 18:00 gewoon uitzetten.

Een werkgever kan je echter niet verplichten om een smartphone te bezitten, je zou dus een sim-kaart en een oude Nokia 6320i mee kunnen nemen en ze veel succes wensen met het installeren van de app.

Of anders haal je van Marktplaats een Windows Phone _O- gewoon omdat het kan.
  maandag 20 januari 2020 @ 15:06:55 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191116057
Een app vind ik al te ver gaan. Ik wil geen Apps op mijn telefoon waar ik niet van weet wat ze doen. De app van mijn vorige werkgever vroeg toegang tot mijn contacten.

mijn huidige wg stuurt voor 2fa een sms.
perfect geregeld wat mij betreft.
Tot nooit .......
  Moderator maandag 20 januari 2020 @ 15:09:42 #61
236264 crew  capricia
pi_191116104
Het zou mij niet eens zozeer over die sms gaan. Maar wel dat je nu verplicht je privé telefoon mee moet nemen naar je werk.
Wat als je hem een keertje (per ongeluk) thuis laat, of als ie stuk is? Dan heb je dus een probleem op je werk. Wil je dat?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 20 januari 2020 @ 15:13:19 #62
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191116148
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2020 15:09 schreef capricia het volgende:
Het zou mij niet eens zozeer over die sms gaan. Maar wel dat je nu verplicht je privé telefoon mee moet nemen naar je werk.
Wat als je hem een keertje (per ongeluk) thuis laat, of als ie stuk is? Dan heb je dus een probleem op je werk. Wil je dat?
dan heeft de baas een probleem, niet ik.
Tot nooit .......
pi_191116294
Dit zijn van die situaties waar je in theorie gewoon gelijk hebt als je weigert, maar in de praktijk geldt: voor jou 10 anderen.

Het heeft alleen zin om hier moeilijk over te doen als je een goede positie hebt op de arbeidsmarkt en dus ook gemakkelijk elders aan de bak kan gaan als ze je eruit willen hebben, en aangezien het een uitzendbureau betreft betwiijfel ik of dit in jouw situatie ook het geval is.

Als ze op andere aspecten ook lopen te zeiken zou ik het hard spelen, maar als deze baan verder wel veel voordelen voor je heeft zou ik het gewoon maar door de vingers zien, gebruik je ervaring hier om later een betere positie te vinden waarbij je je eigen geen zorgen hoeft te maken om dit soort dingen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_191116334
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 20:34 schreef Modus het volgende:
Ook al heb ik wellicht een punt, ik ga er verder niet over zeiken. Teveel kans op gedoe, geen behoefte aan nu.

Maar verder gaan we echt nog wel eens nee moeten zeggen, verwacht ik.
Snap ik helemaal. Soms moet je helaas dit soort onzin slikken.

Precies om dit soort onzin heb ik persoonlijk gekozen om, in het begin van mijn carriere, te verhuizen naar een plek waar mijn skills dusdanig in trek zijn dat ik binnen een week een andere baan kan hebben als het me ergens niet meer bevalt. Ik woon nu in Dublin, Ierland. Binnen 2 jaar ben ik bijna 40% omhoog gegaan qua salaris. Toen ze een keer moeilijk deden over een promotie had ik elders gesolliciteerd, baan meteen aangeboden gekregen en triomfantelijk het aanbod laten zien van die andere werkgever, toen had ik binnen een week die promotie en heb ik dat andere aanbod gecanceld ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_191117786
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2020 15:06 schreef Speekselklier het volgende:
Een app vind ik al te ver gaan. Ik wil geen Apps op mijn telefoon waar ik niet van weet wat ze doen. De app van mijn vorige werkgever vroeg toegang tot mijn contacten.

mijn huidige wg stuurt voor 2fa een sms.
perfect geregeld wat mij betreft.
dit inderdaad, een of andere gare app waarvan je helemaal niet weet wat die doet, mooi niet.

een sms is niets meer dan een sms, dus daar zou ik wel mee kunnen leven.
pi_191117797
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2020 15:09 schreef capricia het volgende:
ik ben wel eens mijn laptop vergeten, gewoon eerst ingeklokt en toen terug gereden :D
  maandag 20 januari 2020 @ 18:06:51 #67
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191118350
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2020 17:22 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

ik ben wel eens mijn laptop vergeten, gewoon eerst ingeklokt en toen terug gereden :D
inklokken... bestaat dat nog?
Tot nooit .......
pi_191126885
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2020 18:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ja hoor, 11 jaar lang gedaan, men was van mening dat ook indirecten ook moesten klokken als men dat in de fabriek ook moest. Ach, op een gegeven moment weet je gewoon hoe het systeem werkt en kun je dat ook gebruiken in je voordeel
pi_191127553
quote:

[..]

Vroeger toen ik tijdens mijn studententijd op de bloemenveiling werkte moest ik nog gewoon inklokken hoor en dat is ook niet super lang geleden. Ouderwets met zo'n machine.

En tsja, wat noem je inklokken... op mijn huidige werk moet ik op mijn software telefoon inloggen. Telt dat als inklokken?
pi_191129966
quote:

[..]

Ik weet sowieso 1 bakkerij waar ik het kloksysteem geďnstalleerd heb en dat is al 10 jaar in gebruik.
pi_191136360
quote:

[..]

Bij brand is het handig dat ze weten wie er wel en niet aanwezig is. Zo heb ik weleens gehoord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')