abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191145730
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 15:53 schreef FF het volgende:
Het is in principe simpel.
Je hebt een arbeidsovereenkomst voor x-uur in de week.
Komt hij 2 uur later binnen, dan haalt hij dat elders in.
Bij de meeste bedrijven is dat gewoon ergens in het jaar.
Die 'in principe' werkt beide kanten op eh.

Bedoel, als een werknemer er straks voor kiest om exact op tijd te komen en weg te gaan, moet je achteraf niet gaan klagen dat-ie niet even iets langer doorgaat, zodat dat ene ding vandaag af is. Of dat-ie echt alleen doet wat er in het contract staat, dus niets aanraakt wat buiten zijn/haar verantwoordelijkheid valt.

Dus ja, in principe kun je terecht eisen van je werknemer dat hij die 2 uur maar gaat inhalen. Maar wees dan ook bereid om een werknemer te hebben die geneigd is om minder flexibel te zijn, maar alsnog binnen de lijntjes blijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2020 16:26:53 ]
pi_191145788
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:26 schreef zarGon het volgende:

[..]

Bedoel, als een werknemer er straks voor kiest om exact op tijd te komen en weg te gaan, moet je achteraf niet gaan klagen dat-ie niet even iets langer doorgaat, zodat dat ene ding vandaag af is.
Hou er wel rekening mee dat een werkgever in principe een machtspositie heeft. Die kan gewoon tijdens een beoordelingsgesprek zeggen tegen die werknemer "Je doet niet lekker in ons team mee" als ie niet langer doorgaat, of een andere onzin-reden gebruiken om hem negatief te beoordelen.

Maakt je dat een klootzak-werkgever? Absoluut, maar dat recht heb je als werkgever in principe wel.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_191146121
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:23 schreef denattedweil het volgende:

Dat je hier een topic voor opent en het jezelf afvraagt of je wel in je recht staat als je loon inhoud, dat zegt al genoeg over jou als persoon. Ga je ook loon inhouden als je werknemer in de file staat en daardoor een uurtje te laat op werk verschijnt?? _O-
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...

quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:23 schreef FortunaHome het volgende:

[..]

Hij is een enorme lul de behanger weet ik van vroeger :D :Y
:*
Facts don't care about your feelings
  woensdag 22 januari 2020 @ 16:57:46 #104
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191146133
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
Wat we al zeggen "context"
pi_191146227
Een werkgever die advies op Fok vraagt is gewoon lachwekkend.

Vraag mij ook af hoe het bedrijf er financieel bij staat als je begint te huilen over 2 uurtjes.

Misschien had je belangstelling kunnen tonen in je werknemer. Vragen of alles goed gaat.
pi_191146307
Denk dat Ts beetje een knoeiert is.
WGR / Vergunning nodig voor personenvervoer?
pi_191146480
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 15:50 schreef YoshiBignose het volgende:

Nee, is gewoon woon/werk verkeer en kantoorbaan dus zijn uren tellen als hij hier aanwezig is.
Tsja euh gewoon inhalen dan op een geschikt tijdstip? Bijna niemand werkt precies 9 tot precies 5 dus er zullen heus wel wat uurtjes links en rechts ingehaald en geschipperd mogen worden?

Ik heb ergens wel het idee dat je best een goede werkgever wilt zijn in je bedrijf, maar waarom laat je dit soort arbeidsrechterlijke zaken niet éénmalig door een specialist eventjes uitzoeken en voor de rest contractueel goed afdichten?

Ik kan me niet voorstellen dat je elke week wel een nieuwe vraag hebt over hoe je je bedrijf moet runnen en dat dan elke keer op dit forum neerlegt?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 22 januari 2020 @ 17:27:34 #108
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191146539
Ook nog een vraag die je kunt stellen. In hoeverre vangt het team zoiets op? Weet je team de verwachte omzet, ondanks 2 uur uitval van een teamlid, gewoon te halen?
pi_191146631
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
[..]

:*
Hier is dat ook niet normaal degene die nu zeggen dat je door moet betalen zijn vast niet zo als ze iets moeten betalen wat ze niet hebben gedaan.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  woensdag 22 januari 2020 @ 18:15:47 #110
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191147148
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
[..]

:*
Het is toch vervelend dat je hier in dit topic allerlei cruciale vragen ontwijkt die er toe doen over hoe terecht jouw idee is

1. Is dit een keurige werknemer die eenmalig pech heeft of loopt deze werknemer er structureel de kantjes vanaf?

2. Is zijn twee uur afwezigheid schadelijk voor je bedrijfsprestaties? Wordt daardoor minder omzet gehaald of worden er deadlines niet gehaald?

3. En indien 1 of 2 van toepassing is. In hoeverre heb je zelf al met hem besproken hoe hij het wil oplossen?
pi_191147170
Als iemand uit mijn team
Zoiets heeft dan leef ik een beetje mee en regelen we dat de auto snel weer in orde is. Die extra uren draaien ze dan wel als het nodig is.

In principe kan ik afdwingen dat mensen er zijn en uren inhalen. Maar ik heb er meer aan als ze tevreden zijn en ook voor mij iets willen doen. Ik ben net zo succesvol als mijn team. Dus als ik ze boos maak met me te gedragen als een lulhannes krijg ik dat terug in resultaten.

TS is waarschijnlijk een prutser en pennywise-pound-foolish
Whatever...
pi_191147236
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 13:55 schreef Tailless het volgende:

[..]

Maar tijdig naar garage brengen en onderhoud is wel de schuld aan de werknemer.
Dat is afhankelijk van de situatie, ik ken bedrijven waar inderdaad de berijder dat regelt, maar ook bedrijven waar dit gewoon door het bedrijf wordt geregeld.

TS maakt echter geen melding van achterstallig onderhoud en dus ga ik daar ook niet van uit tenzij TS met informatie komt waaruit zou blijken dat dit wel het geval is.

En zelfs als dat het geval is, is het de vraag of de medewerker daar verantwoordelijk voor gehouden kan worden. Zo heeft de rechter bepaald in een zaak waarin een lease auto gestolen is waarbij de medewerker de sleutels in het contact had laten zitten en de auto dus niet afgesloten met de sleutels in het contact op een parkeerplaats achter gelaten heeft dat dit de medewerker niet aangerekend kon worden. De werkgever was verantwoordelijk voor de schade. Je moet in de regel dus vrij ver gaan als werknever voordat de werkgever een zaak heeft.
  woensdag 22 januari 2020 @ 18:32:55 #113
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191147354
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 18:17 schreef Spanky78 het volgende:
Als iemand uit mijn team
Zoiets heeft dan leef ik een beetje mee en regelen we dat de auto snel weer in orde is. Die extra uren draaien ze dan wel als het nodig is.

In principe kan ik afdwingen dat mensen er zijn en uren inhalen. Maar ik heb er meer aan als ze tevreden zijn en ook voor mij iets willen doen. Ik ben net zo succesvol als mijn team. Dus als ik ze boos maak met me te gedragen als een lulhannes krijg ik dat terug in resultaten.

TS is waarschijnlijk een prutser en pennywise-pound-foolish
Anderzijds, als de medewerker erom bekend staat de kantjes er vanaf te lopen en/of weigert eventuele schade goed te maken, dan kan een keer een maatregel nemen wel nuttig zijn. De hand boven het hoofd houden is ook niet goed voor de teamspirit.
pi_191147774
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 18:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Anderzijds, als de medewerker erom bekend staat de kantjes er vanaf te lopen en/of weigert eventuele schade goed te maken, dan kan een keer een maatregel nemen wel nuttig zijn. De hand boven het hoofd houden is ook niet goed voor de teamspirit.
Als dat zo is, dan doe je dat los van een pechgeval en heb je hier al eerder feedback over gegeven.

Iets anders hiervoor aangrijpen vind ik niet verstandig. Dat komt erg onrechtvaardig over, je moet een straf/maatregel altijd koppelen aan het gedrag dat het veroorzaakt. En niet op een ander moment hard uithalen. Tenminste, zo denk ik erover.
Whatever...
pi_191147840
TS, was werknemer op weg naar een klus of klant of naar kantoor?

Tijd vanaf huis naar klant is al werktijd, ook al is er pech onderweg.
Tijd van huis naar het vaste kantoor is eigen tijd..
dag
pi_191148126
Als het woon/werk verkeer is en er is geen afspraak over betaling hiervan dan is dit gewoon tijd van de werknemer en kost hem dit vrije uren of maakt deze maar overuren.
Ik ken niet anders...
Ik (als werknemer) zou er niet eens over nadenken om dit anders te zien eigenlijk...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191148167
quote:
14s.gif Op woensdag 22 januari 2020 17:23 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Bijna niemand werkt precies 9 tot precies 5 dus er zullen heus wel wat uurtjes links en rechts ingehaald en geschipperd mogen worden?
Klopt want dan werk je in het algemeen een half uur te kort per dag voor 40 uur per wqeek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191148693
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 12:56 schreef sirdanilot het volgende:
Dat het een leasebak is maakt niks uit, het is niet jouw schuld dat hij autopech krijgt in een leasebak. Ik neem aan dat jij niet zelf aan zijn auto gaat lopen sleutelen als er iets mis is.

Maar 2 uur hierop inhouden is uiteraard echt een jodenstreek, zoals iedereen in dit topic al heeft gezegd.
Natuurlijk maakt dat wel verschil. Bij de leasebak is de werkgever verantwoordelijk voor onderhoud aan de auto. Bij privé bezit van de werknemer is de werknemer zelf verantwoordelijk.

De verantwoordelijke partij zal juridisch gezien waarschijnlijk ook de partij zijn die moet opdraaien voor de gemiste werk uren.
pi_191148924
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 11:38 schreef Rolfieo het volgende:

[..]


[..]


[..]

Wel interessante.... Als er iets kleins van de werknemer gevraagd wordt, staat men direct op hun strepen, en is de werkgever de boeman. WGR / 'Verplicht' privé 06 gebruiken voor werkgever?
En zo zijn er nog wel mee voorbeelden te vinden. De vraag is hierin wel valide.Maar in dit andere topic moet de werknemer gewoon op zijn strepen staan en moet de werkgever maar wat regelen. Je krijgt daarbij juist de situatie dat de werkgever ook op de werkgever op zijn strepen kan staan.
Dit is WGR. De vraag is wat mag. De antwoorden worden dan ook voornamelijk gebaseerd op wat wel en niet mag volgens de wet en regelgeving. Wat een individu van die regels vindt, is niet zo van belang.

In alle gevallen kan de vragende partij strak de wet volgen. Maar je kan ook met de exacte regelgeving in je achterhoofd kijken wat een redelijke oplossing is. In geval van een telefoon: als die nodig is voor het werk, moet de baas die verstrekken. Maar als je er toch al een hebt en hem slechts incidenteel moet gebruiken zonder klanten te bellen, is het dan redelijk om een telefoon van de baas te verwachten? Nee.

Maar wel zodra je voor dat incidentele gebruik je nummer moet delen met derden. Dan schaadt het je privacy en je moet als werkgever mijns inziens niet eens willen dat je werknemer het risico loopt om buiten werktijd op zijn prive nummer 'lastig gevallen' wordt.

In een geval als deze autopech:
Is de betreffende werknemer altijd optijd / werkt hij zijn 8 uur per dag, dan is het 'shit happens' voor werknemer dat hij pech had en heb je het als werkgever verder niet over de gemiste uurtjes. Maar is het een werknemer die vaak te laat is of 'altijd wat' heeft en gaat het om een privé auto, dan kan op een gegeven moment natuurlijk de maat vol zijn. De juiste benadering is dan echter nog steeds niet om mede te delen dat de uurtjes worden gekort. Je vraagt dan gewoon wanneer hij de uurtjes wil inhalen. Dat zet waarschijnlijk net iets minder kwaad bloed bij de betreffende medewerker én alle collega's.
pi_191150228
Ik heb wel eens de sleutel van de leasebak in de sloot gegooid. Werd ook gewoon betaald. Naar de dealer gaan en nieuwe sleutels laten maken was ook onder werktijd.
.
pi_191150339
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 18:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is toch vervelend dat je hier in dit topic allerlei cruciale vragen ontwijkt die er toe doen over hoe terecht jouw idee is

1. Is dit een keurige werknemer die eenmalig pech heeft of loopt deze werknemer er structureel de kantjes vanaf?

2. Is zijn twee uur afwezigheid schadelijk voor je bedrijfsprestaties? Wordt daardoor minder omzet gehaald of worden er deadlines niet gehaald?

3. En indien 1 of 2 van toepassing is. In hoeverre heb je zelf al met hem besproken hoe hij het wil oplossen?
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedankt :')

quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 21:15 schreef Fer het volgende:
Ik heb wel eens de sleutel van de leasebak in de sloot gegooid. Werd ook gewoon betaald. Naar de dealer gaan en nieuwe sleutels laten maken was ook onder werktijd.
Vertelde je aan je baas dat je de sleutels in de sloot had gegooid of dat je ze kwijt was geraakt :')
Facts don't care about your feelings
pi_191150732
Wat ik me dus afvraag; zou dit niet ook onder calamiteitenverlof kunnen vallen? Want, dat is bedoelt voor verlof om dringende persoonlijke omstandigheden te kunnen regelen. Rijksoverheid.nl geeft dan deze voorbeelden:
quote:
Voorbeelden van omstandigheden waarin u recht heeft op verlof:

u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt. Het familielid is een bloedverwant van u, uw echtgenoot of uw geregistreerd partner in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;
u kunt alleen onder werktijd stemmen;
u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
Als je met autopech langs de kant staat moet je dat in veel situaties ook eerst regelen; je kan toch moeilijk je auto op de vluchtstrook laten staan tot na je werkdag, zeg maar.

Ik vind de info hierover ook maar tegenstrijdig, want elders lees ik dan weer dit:

quote:
Recht op loon als u niet kunt werken vanwege een omstandigheid die in alle redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt

Er zijn bepaalde omstandigheden denkbaar waardoor u niet kunt werken, maar waarbij u toch recht heeft op doorbetaling van uw loon. Volgens de wet moet het dan gaan om een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt. Welke omstandigheden voor rekening en risico van uw werkgever komen en welke omstandigheden voor uw eigen rekening blijven, moet van geval tot geval bekeken worden.

Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt.

Als u niet kunt werken omdat u een gevangenisstraf moet uitzitten, is uw werkgever (uiteraard) ook niet verplicht om uw loon door te betalen. Ook dit is geen omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt.
Dat lijkt me een beetje tegenstrijdig. Want dat iemand er niet is door een ziek kind of een lekkage thuis lijkt me dan ook geen “omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van de werkgever komt”. Maar dat is dus wel een situatie waarin je recht hebt op verlof met behoud van loon. Ik zie niet zo goed in waarom autopech dan anders is...
pi_191150771
Afboeken onder calamiteitenverlof.
pi_191150984
Als die persoon verder nooit te laat komt, en prima zijn werk doet. Dan zou ik het gewoon hierbij laten, en die 2 uur lekker laten zitten.

Levert je veel meer op op de lange termijn (tevreden werknemers) en je bent ook wel een urenneuker als je hier al om gaat miepen.
pi_191151138
Ik begrijp eigenlijk niet waarom een werkgever dit zou moeten compenseren. Het is toch maar 2 uurtjes verlof en incidenteel, volgens mij komt problemen met reistijd voor risico van de werknemer. Ik heb als werknemer meestal de neiging om dat toch onder eigen verlof af te willen boeken.

Maar een beetje meedenken kan best en is afhankelijk van de situatie. Volgens mij zou ik er als werkgever ook niet moeilijk over doen.
  woensdag 22 januari 2020 @ 22:02:07 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191151237
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 10:47 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Naja, toen ik nog in loondienst was kon m'n werkgever het ook niet schelen of ik later was doordat de trein niet reed. In m'n overeenkomst stond 40 uur per werk werken dus dat moest ik linksom of rechtsom maar halen. En dat deed ik overigens ook gewoon. Mentaliteit hier is "ik kan er niks aan doen dus het is niet mijn probleem".
En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?
Resistance is futile.
  woensdag 22 januari 2020 @ 22:41:18 #127
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_191151893
Degelijke dossiers bijhouden, en zo nu en dan iemand ontslaan die "geen team player" is. Houdt je scherp, en is goed voor je bloeddruk. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 22 januari 2020 @ 22:42:03 #128
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191151911
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 21:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedankt :')
[..]

Vertelde je aan je baas dat je de sleutels in de sloot had gegooid of dat je ze kwijt was geraakt :')
Ik vraag me ernstig af hoe jouw relatie met deze werknemer is. Enerzijds vraag je je af waar je als werkgever mee wegkomt, anderzijds laat je je werknemer dit topic zien :') .

Je geeft rare signalen af en je zet een beeld neer van jezelf als een niet-empathische authoritaire baas, en vervolgens vind je het vreemd dat de mensen die hier meeposten reageren op dat (eenzijdige?) beeld van jou.

Als klap op de vuurpijl maak je een idiote fout door dit topic te laten lezen, waardoor de werknemer nu ook een raar beeld heeft van jou en bovendien besluit dat je wel in je recht staat als werkgever maar hij heeft gewoon schijt. Je bedankt daarvoor fok met een sarcastische kutsmiley, maar dit heb je zelf zo gestuurd. En je deelt je fok account met je medewerker, die dit ongetwijfeld gaat delen met eventuele collega's, waardoor iedereen op de werkvloer zich afvraagt waar jij in godsnaam mee bezig bent.

Zelfreflectie. Volwassen managementstijl. Allemaal dingen die je hier niet demonstreert. Hopelijk is het in de werkelijkheid anders gesteld. Zo niet: je bent echt waanzinnig onprofessioneel.
Resistance is futile.
  woensdag 22 januari 2020 @ 22:46:16 #129
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191151977
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:41 schreef Hyperdude het volgende:
Degelijke dossiers bijhouden, en zo nu en dan iemand ontslaan die "geen team player" is. Houdt je scherp, en is goed voor je bloeddruk. :)
Heeft alleen zin als je de medewerker aantoonbaar aanspreekt op dit soort gedrag. En je moet nogal een dossier hebben wil een rechter meegaan in ontslag. Goed voor je bloeddruk is het niet, je moet er geduldig voor zijn, niet emotioneel betrokken bij de medewerker en je moet in staat zijn om eerlijke feedback te geven in een verbeteringstraject. Bovendien sluiten de meeste medewerkers een verbeteringstraject succesvol af (om vervolgens terug te vallen in oud gedrag).
Resistance is futile.
  woensdag 22 januari 2020 @ 23:13:04 #130
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191152371
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 21:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedankt :')
Ik mag hopen dat dat laten zien een geintje is anders denk ik dat je je wel heel erg in je kaarten hebt laten kijken. Het komt ook niet heel professioneel over om hem te laten zien dat je je juridisch laat bijstaan door wat voorbijgangers op een forum. Je had het net zo goed in de kroeg kunnen vragen dan waar hij bij was.

Maar niemand stelt zomaar willekeurig die vraag. Als je het wilt weten wil je het ook kunnen gebruiken. En dat kan. Of het heel erg verstandig is dat is dan weer een ander verhaal. We weten immers veel te weinig over die werknemer en over hoe die 2 uur jouw bedrijfsprestaties naar beneden zouden halen.
pi_191154126
Zoals al eerder gesteld door anderen lijkt mij dit onder calamiteiten verlof vallen.

https://www.rijksoverheid(...)teitenverlof-opnemen

quote:
Wanneer calamiteitenverlof of kort verzuimverlof
In de volgende gevallen heeft u recht op calamiteiten- of kort verzuimverlof:

als u door een situatie van overmacht meteen vrij moet nemen;
als u een wettelijke of door de overheid opgelegde verplichting alleen kan vervullen als u vrij neemt;
als u door bijzondere persoonlijke omstandigheden vrij moet nemen.
Voorbeelden van omstandigheden waarin u recht heeft op verlof:

u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt. Het familielid is een bloedverwant van u, uw echtgenoot of uw geregistreerd partner in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;
u kunt alleen onder werktijd stemmen;
u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
Verlof melden bij werkgever
U meldt het calamiteitenverlof of kort verzuimverlof zo snel mogelijk bij uw werkgever. Daarbij geeft u aan hoe lang u verwacht dat het verlof gaat duren. Uw werkgever mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof of kort verzuimverlof niet weigeren.

Uw werkgever mag u achteraf vragen om aan te tonen dat het verlof nodig was.

Andere afspraken in cao
In uw cao kunnen andere afspraken staan over calamiteiten- of kort verzuimverlof. Deze afspraken kunnen ook in een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging staan. Als dat zo is, gelden deze afspraken.
En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagen

https://www.das.nl/juridi(...)ens-vakantie-mag-dat

quote:
Calamiteitenverlof tijdens vakantie? Mag dat?
Ja, dat mag.

Als u tijdens uw vakantie privéproblemen heeft die u direct moet oplossen, kunt u calamiteitenverlof opnemen. Bijvoorbeeld als uw partner bevalt of een direct familielid overlijdt. Uw werkgever kan een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren. U moet het verlof wel zo snel mogelijk bij uw werkgever melden.
Daarbij moet u aangeven hoe lang het verlof naar verwachting duurt. Bij samenloop van vakantieverlof met calamiteitenverlof gaat calamiteitenverlof voor. Het calamiteitenverlof gaat dus niet ten koste van de vakantiedagen.

In een cao of arbeidsovereenkomst kan mogelijk een afwijkende regeling zijn opgenomen, waarbij het verlof met bovenwettelijke vakantiedagen wordt verrekend.


[ Bericht 12% gewijzigd door ender_xenocide op 23-01-2020 06:40:44 ]
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_191156141
quote:
7s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?
Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.

quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:42 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik vraag me ernstig af hoe jouw relatie met deze werknemer is. Enerzijds vraag je je af waar je als werkgever mee wegkomt, anderzijds laat je je werknemer dit topic zien :') .

Je geeft rare signalen af en je zet een beeld neer van jezelf als een niet-empathische authoritaire baas, en vervolgens vind je het vreemd dat de mensen die hier meeposten reageren op dat (eenzijdige?) beeld van jou.

Als klap op de vuurpijl maak je een idiote fout door dit topic te laten lezen, waardoor de werknemer nu ook een raar beeld heeft van jou en bovendien besluit dat je wel in je recht staat als werkgever maar hij heeft gewoon schijt. Je bedankt daarvoor fok met een sarcastische kutsmiley, maar dit heb je zelf zo gestuurd. En je deelt je fok account met je medewerker, die dit ongetwijfeld gaat delen met eventuele collega's, waardoor iedereen op de werkvloer zich afvraagt waar jij in godsnaam mee bezig bent.

Zelfreflectie. Volwassen managementstijl. Allemaal dingen die je hier niet demonstreert. Hopelijk is het in de werkelijkheid anders gesteld. Zo niet: je bent echt waanzinnig onprofessioneel.
:') dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.

quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2020 06:34 schreef ender_xenocide het volgende:
Zoals al eerder gesteld door anderen lijkt mij dit onder calamiteiten verlof vallen.

https://www.rijksoverheid(...)teitenverlof-opnemen
[..]

En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagen

https://www.das.nl/juridi(...)ens-vakantie-mag-dat
[..]

Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...
Facts don't care about your feelings
  donderdag 23 januari 2020 @ 10:41:10 #133
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191156189
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]

:') dat je de tijd neemt om deze onzin te posten.
Het is best doorzichtig hoor, hoe je met dat soort reacties voorkomt dat je misschien moet erkennen dat er best iets zit in de kritiek die je krijgt.

Je doet je voor als een hele meneer, die zich boven de ‘loonslaven’ verheven voelt. Maar die superioriteit lijkt alleen maar gestoeld op een grote bek geven als je kritiek krijgt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191156215
quote:
7s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?
het is nooit prettig om autopech te hebben natuurlijk.
Verder vind ik het persoonlijk raar dat iemand denkt zijn uren niet te hoeven maken als er iets tussen is gekomen. De overeenkomst met je werkgever verandert toch niet ineens of zo.
pi_191156258
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2020 10:41 schreef Lienekien het volgende:

Het is best doorzichtig hoor, hoe je met dat soort reacties voorkomt dat je misschien moet erkennen dat er best iets zit in de kritiek die je krijgt.

Je doet je voor als een hele meneer, die zich boven de ‘loonslaven’ verheven voelt. Maar die superioriteit lijkt alleen maar gestoeld op een grote bek geven als je kritiek krijgt.
Daar hebben we de psycholoog van Fok ook weer hoor :')
Facts don't care about your feelings
  donderdag 23 januari 2020 @ 11:08:18 #136
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191156488
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 10:46 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Daar hebben we de psycholoog van Fok ook weer hoor :')
Maarre vind jij nou zelf dat je je hier als een hele professionele werkgever presenteert?
  donderdag 23 januari 2020 @ 11:16:29 #137
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_191156577
Ik vind het een uitstekende vraag, en TS geeft aan dat het een theoretische vraag betreft.

quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 21:35 schreef silliegirl het volgende:
Wat ik me dus afvraag; zou dit niet ook onder calamiteitenverlof kunnen vallen?
De enige, maar werkelijk ook enige die fatsoenlijk antwoord geeft, is Silliegirl.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open?
Sommigen van die zaken kun je verwachten, en bovendien gebeuren ze zeer regelmatig. File is dagelijks. Treinen rijden ca. 80% van de ritten op tijd, dus je zou verwachten dat je 1 van de 5 werkdagen te laat op je werk komt. Brug idem, is te verwachten.

Maar dat je met een relatief nieuwe auto, zonder waarschuwing, langs de snelweg komt te staan? Dat lijkt mij echt een uitzondering.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_191156780
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 11:16 schreef Hallmark het volgende:
Ik vind het een uitstekende vraag, en TS geeft aan dat het een theoretische vraag betreft.
[..]

De enige, maar werkelijk ook enige die fatsoenlijk antwoord geeft, is Silliegirl.
[..]

Sommigen van die zaken kun je verwachten, en bovendien gebeuren ze zeer regelmatig. File is dagelijks. Treinen rijden ca. 80% van de ritten op tijd, dus je zou verwachten dat je 1 van de 5 werkdagen te laat op je werk komt. Brug idem, is te verwachten.

Maar dat je met een relatief nieuwe auto, zonder waarschuwing, langs de snelweg komt te staan? Dat lijkt mij echt een uitzondering.
Eens. Maar deze site bijv. noemt specifiek autopech als eigen tijd. Nou is dit geen officiële website, maar ze lijken me wel verstand te hebben van juridische zaken: https://www.judex.nl/rech(...)eb-ik-recht-op-loon/

"Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt."
Facts don't care about your feelings
pi_191156787
Woon/werk is voor rekening van de werknemer.

Is het onderweg van/naar een adres voor werkzaamheden in opdracht van de werkgever, dan zijn de kosten voor de werkgever (ook als het een privé auto betreft).
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  Redactie Frontpage donderdag 23 januari 2020 @ 11:44:00 #140
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_191156900
Ik begin steeds minder te geloven dat TS actief is op de arbeidsmarkt, laat staan dat hij werkgever is.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_191157023
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 11:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Eens. Maar deze site bijv. noemt specifiek autopech als eigen tijd. Nou is dit geen officiële website, maar ze lijken me wel verstand te hebben van juridische zaken: https://www.judex.nl/rech(...)eb-ik-recht-op-loon/

"Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt."
Dat ligt misschien ook aan de situatie waarin je autopech krijgt. Stel ik ga van huis, wil wegrijden en mn auto start niet. In theorie is er dan geen acuut probleem; ik kan alternatief vervoer nemen naar mijn werk en die auto kan prima blijven wachten tot ik klaar ben met werken.

Als je halverwege op de snelweg pech krijgt zit je met een situatie die je acuut moet oplossen, je kan daar immers niet zo met je auto blijven staan, das gevaarlijk.

Ik denk dat daar het verschil in zit.

De site die je zelf quote zegt trouwens ook dat elke situatie apart bekeken moet worden, denk dat dat dan bij “autopech” ook zo opgaat.
pi_191157346
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
:') dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
Jij noemt het onzin, ik vind dat er zinnige dingen in staan.

Sowieso snap ik niet waarom je meteen denkt aan wel/niet doorbetalen. Bedoel, zo hard is het toch niet om én te laten merken dat je begrip hebt voor je werknemer (autopech is kut) én aan te geven dat het wenselijk is dat hij alsnog die uren inhaalt/maakt?
pi_191157381
wettelijk hoef je de werknemer niet door te betalen, maar of dat gunstig is voor de werknemer/ werkgever verhouding is maar de vraag... persoonlijk zou ik als werkgever de 2 uurtjes wél door betalen om de goede relatie met de werknemer te behouden
''and those who were seen dancing, were thought to be insane by those who couldn't hear the music''
  donderdag 23 januari 2020 @ 13:01:05 #144
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_191157709
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:42 schreef Seven. het volgende:
Je geeft rare signalen af en je zet een beeld neer van jezelf als een niet-empathische authoritaire baas
Dit is toch allemaal off topic? TS vroeg gewoon wat de regels zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 12:21 schreef zarGon het volgende:
Sowieso snap ik niet waarom je meteen denkt aan wel/niet doorbetalen
Ik kan dit niet terugvinden in de berichten van TS, hoor.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_191157753
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 13:01 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dit is toch allemaal off topic? TS vroeg gewoon wat de regels zijn.
[..]

Ik kan dit niet terugvinden in de berichten van TS, hoor.
Ben blij dat er mensen zoals jij zijn, geeft me iets meer hoop in de mensheid :P

quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 12:21 schreef zarGon het volgende:

[..]

Jij noemt het onzin, ik vind dat er zinnige dingen in staan.

Sowieso snap ik niet waarom je meteen denkt aan wel/niet doorbetalen. Bedoel, zo hard is het toch niet om én te laten merken dat je begrip hebt voor je werknemer (autopech is kut) én aan te geven dat het wenselijk is dat hij alsnog die uren inhaalt/maakt?
Nogmaals, ik vroeg gewoon wat de regels waren. Ik hou van regels want dan heb je geen punten waar je over zou hoeven te discussiëren.
Facts don't care about your feelings
pi_191161367
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 13:05 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ben blij dat er mensen zoals jij zijn, geeft me iets meer hoop in de mensheid :P
[..]

Nogmaals, ik vroeg gewoon wat de regels waren. Ik hou van regels want dan heb je geen punten waar je over zou hoeven te discussiëren.
Een belangrijke vraag heb je daarvoor zelf onbeantwoord gelaten..
Was je werknemer onderweg naar zijn vaste kantoor of naar een klant/filiaal/klus?
dag
pi_191161380
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 18:11 schreef Peter het volgende:

[..]

Een belangrijke vraag heb je daarvoor zelf onbeantwoord gelaten..
Was je werknemer onderweg naar zijn vaste kantoor of naar een klant/filiaal/klus?
Heb ik al meerdere keren beantwoord. Was woon/werk naar kantoor.
Facts don't care about your feelings
pi_191169283
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.
[..]

:') dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
[..]

Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...


Wat ik zo op het internet lees is dat dus niet wettelijk vastgelegd wat overmacht/calamiteiten zijn, maar afhankelijk van hoe werkgever / werknemer de situatie interpreteren.

Wat ik nog wel gevonden heb is dat woon- werkverkeer onder risico van werknemer valt. Maar ook hier noemen ze overmacht weer als eventuele uitzondering.


https://www.cnvvakmensen.(...)r/te-laat-op-je-werk

quote:
Te laat op je werk
Aaargh! De sneeuw zorgde voor een chaos op het spoor gisteren en vandaag. Was jij (net als half Nederland) te laat op je werk? Lees dan hier wat de regels zijn rondom te laat op je werk komen.

Want als de treinen niet rijden, is dat dan pech voor je werkgever of voor jou?

Overmacht
Als je te laat komt omdat je je hebt verslapen, is dat vrij duidelijk je eigen schuld. Maar staan er door gladheid of een groot ongeluk gigantische files of loopt de situatie op het spoor in de soep, dan kan er sprake zijn van overmacht. Het lastige is dat er geen duidelijke regels zijn over wat overmacht is. Files zijn vaak al geen goede reden meer, omdat je kunt weten dat op bepaalde routes en bij slecht weer files ontstaan. Daar kun je je op voorbereiden door eerder van huis te gaan.
Eigen risico
Woon-/werkverkeer wordt gezien als risico voor jou als werknemer. Heb je een soepele werkgever, dan betaalt hij de tijd die je te laat was misschien gewoon uit. Houdt jouw baas van regeltjes? Dan heb je pech: je zult dan vrije uren moeten opnemen of de verloren tijd op een ander moment moeten compenseren.

Het verschilt ook wat de gevolgen van jouw te-laat-kom-acties zijn. Sta je aan de lopende band of staan er klanten op je te wachten, dan is dat schadelijk voor jouw werkgever en zal hij minder soepel omgaan met laatkomers. Terwijl het in sommige andere beroepen niet zoveel uitmaakt op welke tijden je je werk doet.

Structureel te laat
Iedereen komt wel eens te laat en de meeste werkgevers zullen dat door de vingers zien zolang dat af en toe gebeurt. Maar lig je ’s ochtends gewoon te lang te snoozen, dan kan te laat komen je serieus in de problemen brengen:

In eerste instantie zal je werkgever je natuurlijk aanspreken op het te laat komen.
Trek je je daar niets van aan, dan kun je een waarschuwing krijgen. Hiermee zet je niet direct je baan op het spel, maar zo’n waarschuwing komt wel in je dossier te staan. Ga je vaker de fout in, dan een dossier vol waarschuwingen tot ontslag leiden.
Je kunt geschorst worden. Kom je vaak te laat en trek je je niets aan van waarschuwingen, dan kan je werkgever je schorsen. Hij moet tijdens de schorsing wel jouw loon doorbetalen.
Ook het inhouden van loon is een strafmaatregel die werkgevers kunnen inzetten. Je krijgt dan geen loon voor de tijd die je niet aanwezig bent.
Blijf jij een notoire laatkomer, dan kan dat ervoor zorgen dat je contract niet verlengd wordt of dat je wordt ontslagen.

Cao
In de wet staat niets over te laat op je werk komen. Wel zijn er in sommige cao’s afspraken over weersomstandigheden waarbij niet gewerkt kan worden. Je kunt dan bijvoorbeeld beroep doen op een uitkering, eventueel met aanvulling van je werkgever.

Flexibel
Vind je het lastig om op tijd te komen, dan moet je misschien op zoek gaan naar een werkgever die werkt met flexibele arbeidstijden. Bij steeds meer bedrijven mag je zelf weten hoe laat je binnenkomt, zolang je je werk afkrijgt en je uren maakt. Zo heb je veel meer vrijheid om zelf je dag in te delen.
De conclusie moet denk ik zijn dat er wettelijk niets zwart op wit vast ligt waar je naar kunt wijzen en dat je als werkgever op basis van de situatie en relatie met je werknemer zelf de afweging moet maken hoe hiermee om te gaan.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_191169311
Niet alles gelezen, maar ok als je beetje collegiaal wil zijn naar je werknemers (en zeker als het lease is van de zaak). Dan zou een werkgever dit wmb moeten betalen gewoon. Alsof die gozer er iets aan kon doen?? Shit happens werkgevers risico dat.
Do what you love, love what you do!
pi_191169409
Mag trouwens hopen dat een aantal antwoorden hier sarcastisch was richting werknemer?

Omg zeg. Hmms hoevaak ik al niet vaker langer gebleven ben of werk af heb gemaakt buiten mijn normale uren omdat de werkgever ging vragen ja moet ik anders in plannen weer of weer iemand anders langs etc etc.

Maar ik maak het ook mee hoor meerdere keren extra lange file terwijl ik dan bv al twee keer de normale reistijd reken buiten de spits. Tja wat kan ik daar aan doen dan 3 uur in de morgen weg gaan?????

Fuck it en zoals sommige zeggen ook, als een werkgever mij zo gaat pakken op die dingen dan pak ik dat net zo goed terug en is het eind werktijd spullen neer en plan maar andere in of verzet de hele shit wat tien keer meer kost als dat ik het zelf even nog afmaak.

Maar dan gaat het wmb hard tegen hard hoor. Ik wil best wat geven, maar als een werkgever me hierop zou gaan pakken dan kan die dik in de stront zakken wmb ook. Tot zover mij wgr mening. :P
Do what you love, love what you do!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')