Die 'in principe' werkt beide kanten op eh.quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:53 schreef FF het volgende:
Het is in principe simpel.
Je hebt een arbeidsovereenkomst voor x-uur in de week.
Komt hij 2 uur later binnen, dan haalt hij dat elders in.
Bij de meeste bedrijven is dat gewoon ergens in het jaar.
Hou er wel rekening mee dat een werkgever in principe een machtspositie heeft. Die kan gewoon tijdens een beoordelingsgesprek zeggen tegen die werknemer "Je doet niet lekker in ons team mee" als ie niet langer doorgaat, of een andere onzin-reden gebruiken om hem negatief te beoordelen.quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:26 schreef zarGon het volgende:
[..]
Bedoel, als een werknemer er straks voor kiest om exact op tijd te komen en weg te gaan, moet je achteraf niet gaan klagen dat-ie niet even iets langer doorgaat, zodat dat ene ding vandaag af is.
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:23 schreef denattedweil het volgende:
Dat je hier een topic voor opent en het jezelf afvraagt of je wel in je recht staat als je loon inhoud, dat zegt al genoeg over jou als persoon. Ga je ook loon inhouden als je werknemer in de file staat en daardoor een uurtje te laat op werk verschijnt??
quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:23 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Hij is een enorme lul de behanger weet ik van vroeger![]()
Wat we al zeggen "context"quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
Tsja euh gewoon inhalen dan op een geschikt tijdstip? Bijna niemand werkt precies 9 tot precies 5 dus er zullen heus wel wat uurtjes links en rechts ingehaald en geschipperd mogen worden?quote:Op woensdag 22 januari 2020 15:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee, is gewoon woon/werk verkeer en kantoorbaan dus zijn uren tellen als hij hier aanwezig is.
Hier is dat ook niet normaal degene die nu zeggen dat je door moet betalen zijn vast niet zo als ze iets moeten betalen wat ze niet hebben gedaan.quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
[..]![]()
Het is toch vervelend dat je hier in dit topic allerlei cruciale vragen ontwijkt die er toe doen over hoe terecht jouw idee isquote:Op woensdag 22 januari 2020 16:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Toen ik vroeger in loondienst zat haalde ik de tijd gewoon in die ik later kwam door file hoor. Is toch heel normaal? Hier blijkbaar niet...
[..]![]()
Dat is afhankelijk van de situatie, ik ken bedrijven waar inderdaad de berijder dat regelt, maar ook bedrijven waar dit gewoon door het bedrijf wordt geregeld.quote:Op woensdag 22 januari 2020 13:55 schreef Tailless het volgende:
[..]
Maar tijdig naar garage brengen en onderhoud is wel de schuld aan de werknemer.
Anderzijds, als de medewerker erom bekend staat de kantjes er vanaf te lopen en/of weigert eventuele schade goed te maken, dan kan een keer een maatregel nemen wel nuttig zijn. De hand boven het hoofd houden is ook niet goed voor de teamspirit.quote:Op woensdag 22 januari 2020 18:17 schreef Spanky78 het volgende:
Als iemand uit mijn team
Zoiets heeft dan leef ik een beetje mee en regelen we dat de auto snel weer in orde is. Die extra uren draaien ze dan wel als het nodig is.
In principe kan ik afdwingen dat mensen er zijn en uren inhalen. Maar ik heb er meer aan als ze tevreden zijn en ook voor mij iets willen doen. Ik ben net zo succesvol als mijn team. Dus als ik ze boos maak met me te gedragen als een lulhannes krijg ik dat terug in resultaten.
TS is waarschijnlijk een prutser en pennywise-pound-foolish
Als dat zo is, dan doe je dat los van een pechgeval en heb je hier al eerder feedback over gegeven.quote:Op woensdag 22 januari 2020 18:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Anderzijds, als de medewerker erom bekend staat de kantjes er vanaf te lopen en/of weigert eventuele schade goed te maken, dan kan een keer een maatregel nemen wel nuttig zijn. De hand boven het hoofd houden is ook niet goed voor de teamspirit.
Klopt want dan werk je in het algemeen een half uur te kort per dag voor 40 uur per wqeek.quote:Op woensdag 22 januari 2020 17:23 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Bijna niemand werkt precies 9 tot precies 5 dus er zullen heus wel wat uurtjes links en rechts ingehaald en geschipperd mogen worden?
Natuurlijk maakt dat wel verschil. Bij de leasebak is de werkgever verantwoordelijk voor onderhoud aan de auto. Bij privé bezit van de werknemer is de werknemer zelf verantwoordelijk.quote:Op woensdag 22 januari 2020 12:56 schreef sirdanilot het volgende:
Dat het een leasebak is maakt niks uit, het is niet jouw schuld dat hij autopech krijgt in een leasebak. Ik neem aan dat jij niet zelf aan zijn auto gaat lopen sleutelen als er iets mis is.
Maar 2 uur hierop inhouden is uiteraard echt een jodenstreek, zoals iedereen in dit topic al heeft gezegd.
Dit is WGR. De vraag is wat mag. De antwoorden worden dan ook voornamelijk gebaseerd op wat wel en niet mag volgens de wet en regelgeving. Wat een individu van die regels vindt, is niet zo van belang.quote:Op woensdag 22 januari 2020 11:38 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wel interessante.... Als er iets kleins van de werknemer gevraagd wordt, staat men direct op hun strepen, en is de werkgever de boeman. WGR / 'Verplicht' privé 06 gebruiken voor werkgever?
En zo zijn er nog wel mee voorbeelden te vinden. De vraag is hierin wel valide.Maar in dit andere topic moet de werknemer gewoon op zijn strepen staan en moet de werkgever maar wat regelen. Je krijgt daarbij juist de situatie dat de werkgever ook op de werkgever op zijn strepen kan staan.
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedanktquote:Op woensdag 22 januari 2020 18:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is toch vervelend dat je hier in dit topic allerlei cruciale vragen ontwijkt die er toe doen over hoe terecht jouw idee is
1. Is dit een keurige werknemer die eenmalig pech heeft of loopt deze werknemer er structureel de kantjes vanaf?
2. Is zijn twee uur afwezigheid schadelijk voor je bedrijfsprestaties? Wordt daardoor minder omzet gehaald of worden er deadlines niet gehaald?
3. En indien 1 of 2 van toepassing is. In hoeverre heb je zelf al met hem besproken hoe hij het wil oplossen?
Vertelde je aan je baas dat je de sleutels in de sloot had gegooid of dat je ze kwijt was geraaktquote:Op woensdag 22 januari 2020 21:15 schreef Fer het volgende:
Ik heb wel eens de sleutel van de leasebak in de sloot gegooid. Werd ook gewoon betaald. Naar de dealer gaan en nieuwe sleutels laten maken was ook onder werktijd.
Als je met autopech langs de kant staat moet je dat in veel situaties ook eerst regelen; je kan toch moeilijk je auto op de vluchtstrook laten staan tot na je werkdag, zeg maar.quote:Voorbeelden van omstandigheden waarin u recht heeft op verlof:
u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt. Het familielid is een bloedverwant van u, uw echtgenoot of uw geregistreerd partner in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;
u kunt alleen onder werktijd stemmen;
u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
Dat lijkt me een beetje tegenstrijdig. Want dat iemand er niet is door een ziek kind of een lekkage thuis lijkt me dan ook geen “omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van de werkgever komt”. Maar dat is dus wel een situatie waarin je recht hebt op verlof met behoud van loon. Ik zie niet zo goed in waarom autopech dan anders is...quote:Recht op loon als u niet kunt werken vanwege een omstandigheid die in alle redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt
Er zijn bepaalde omstandigheden denkbaar waardoor u niet kunt werken, maar waarbij u toch recht heeft op doorbetaling van uw loon. Volgens de wet moet het dan gaan om een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt. Welke omstandigheden voor rekening en risico van uw werkgever komen en welke omstandigheden voor uw eigen rekening blijven, moet van geval tot geval bekeken worden.
Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt.
Als u niet kunt werken omdat u een gevangenisstraf moet uitzitten, is uw werkgever (uiteraard) ook niet verplicht om uw loon door te betalen. Ook dit is geen omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van uw werkgever komt.
En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:47 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Naja, toen ik nog in loondienst was kon m'n werkgever het ook niet schelen of ik later was doordat de trein niet reed. In m'n overeenkomst stond 40 uur per werk werken dus dat moest ik linksom of rechtsom maar halen. En dat deed ik overigens ook gewoon. Mentaliteit hier is "ik kan er niks aan doen dus het is niet mijn probleem".
Ik vraag me ernstig af hoe jouw relatie met deze werknemer is. Enerzijds vraag je je af waar je als werkgever mee wegkomt, anderzijds laat je je werknemer dit topic zienquote:Op woensdag 22 januari 2020 21:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedankt
[..]
Vertelde je aan je baas dat je de sleutels in de sloot had gegooid of dat je ze kwijt was geraakt
Heeft alleen zin als je de medewerker aantoonbaar aanspreekt op dit soort gedrag. En je moet nogal een dossier hebben wil een rechter meegaan in ontslag. Goed voor je bloeddruk is het niet, je moet er geduldig voor zijn, niet emotioneel betrokken bij de medewerker en je moet in staat zijn om eerlijke feedback te geven in een verbeteringstraject. Bovendien sluiten de meeste medewerkers een verbeteringstraject succesvol af (om vervolgens terug te vallen in oud gedrag).quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:41 schreef Hyperdude het volgende:
Degelijke dossiers bijhouden, en zo nu en dan iemand ontslaan die "geen team player" is. Houdt je scherp, en is goed voor je bloeddruk.
Ik mag hopen dat dat laten zien een geintje is anders denk ik dat je je wel heel erg in je kaarten hebt laten kijken. Het komt ook niet heel professioneel over om hem te laten zien dat je je juridisch laat bijstaan door wat voorbijgangers op een forum. Je had het net zo goed in de kroeg kunnen vragen dan waar hij bij was.quote:Op woensdag 22 januari 2020 21:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedankt
En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagenquote:Wanneer calamiteitenverlof of kort verzuimverlof
In de volgende gevallen heeft u recht op calamiteiten- of kort verzuimverlof:
als u door een situatie van overmacht meteen vrij moet nemen;
als u een wettelijke of door de overheid opgelegde verplichting alleen kan vervullen als u vrij neemt;
als u door bijzondere persoonlijke omstandigheden vrij moet nemen.
Voorbeelden van omstandigheden waarin u recht heeft op verlof:
u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt. Het familielid is een bloedverwant van u, uw echtgenoot of uw geregistreerd partner in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;
u kunt alleen onder werktijd stemmen;
u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
Verlof melden bij werkgever
U meldt het calamiteitenverlof of kort verzuimverlof zo snel mogelijk bij uw werkgever. Daarbij geeft u aan hoe lang u verwacht dat het verlof gaat duren. Uw werkgever mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof of kort verzuimverlof niet weigeren.
Uw werkgever mag u achteraf vragen om aan te tonen dat het verlof nodig was.
Andere afspraken in cao
In uw cao kunnen andere afspraken staan over calamiteiten- of kort verzuimverlof. Deze afspraken kunnen ook in een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging staan. Als dat zo is, gelden deze afspraken.
quote:Calamiteitenverlof tijdens vakantie? Mag dat?
Ja, dat mag.
Als u tijdens uw vakantie privéproblemen heeft die u direct moet oplossen, kunt u calamiteitenverlof opnemen. Bijvoorbeeld als uw partner bevalt of een direct familielid overlijdt. Uw werkgever kan een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren. U moet het verlof wel zo snel mogelijk bij uw werkgever melden.
Daarbij moet u aangeven hoe lang het verlof naar verwachting duurt. Bij samenloop van vakantieverlof met calamiteitenverlof gaat calamiteitenverlof voor. Het calamiteitenverlof gaat dus niet ten koste van de vakantiedagen.
In een cao of arbeidsovereenkomst kan mogelijk een afwijkende regeling zijn opgenomen, waarbij het verlof met bovenwettelijke vakantiedagen wordt verrekend.
Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?
quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vraag me ernstig af hoe jouw relatie met deze werknemer is. Enerzijds vraag je je af waar je als werkgever mee wegkomt, anderzijds laat je je werknemer dit topic zien.
Je geeft rare signalen af en je zet een beeld neer van jezelf als een niet-empathische authoritaire baas, en vervolgens vind je het vreemd dat de mensen die hier meeposten reageren op dat (eenzijdige?) beeld van jou.
Als klap op de vuurpijl maak je een idiote fout door dit topic te laten lezen, waardoor de werknemer nu ook een raar beeld heeft van jou en bovendien besluit dat je wel in je recht staat als werkgever maar hij heeft gewoon schijt. Je bedankt daarvoor fok met een sarcastische kutsmiley, maar dit heb je zelf zo gestuurd. En je deelt je fok account met je medewerker, die dit ongetwijfeld gaat delen met eventuele collega's, waardoor iedereen op de werkvloer zich afvraagt waar jij in godsnaam mee bezig bent.
Zelfreflectie. Volwassen managementstijl. Allemaal dingen die je hier niet demonstreert. Hopelijk is het in de werkelijkheid anders gesteld. Zo niet: je bent echt waanzinnig onprofessioneel.
Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...quote:Op donderdag 23 januari 2020 06:34 schreef ender_xenocide het volgende:
Zoals al eerder gesteld door anderen lijkt mij dit onder calamiteiten verlof vallen.
https://www.rijksoverheid(...)teitenverlof-opnemen
[..]
En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagen
https://www.das.nl/juridi(...)ens-vakantie-mag-dat
[..]
Het is best doorzichtig hoor, hoe je met dat soort reacties voorkomt dat je misschien moet erkennen dat er best iets zit in de kritiek die je krijgt.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]dat je de tijd neemt om deze onzin te posten.
het is nooit prettig om autopech te hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?
Daar hebben we de psycholoog van Fok ook weer hoorquote:Op donderdag 23 januari 2020 10:41 schreef Lienekien het volgende:
Het is best doorzichtig hoor, hoe je met dat soort reacties voorkomt dat je misschien moet erkennen dat er best iets zit in de kritiek die je krijgt.
Je doet je voor als een hele meneer, die zich boven de ‘loonslaven’ verheven voelt. Maar die superioriteit lijkt alleen maar gestoeld op een grote bek geven als je kritiek krijgt.
Maarre vind jij nou zelf dat je je hier als een hele professionele werkgever presenteert?quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Daar hebben we de psycholoog van Fok ook weer hoor
De enige, maar werkelijk ook enige die fatsoenlijk antwoord geeft, is Silliegirl.quote:Op woensdag 22 januari 2020 21:35 schreef silliegirl het volgende:
Wat ik me dus afvraag; zou dit niet ook onder calamiteitenverlof kunnen vallen?
Sommigen van die zaken kun je verwachten, en bovendien gebeuren ze zeer regelmatig. File is dagelijks. Treinen rijden ca. 80% van de ritten op tijd, dus je zou verwachten dat je 1 van de 5 werkdagen te laat op je werk komt. Brug idem, is te verwachten.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open?
Eens. Maar deze site bijv. noemt specifiek autopech als eigen tijd. Nou is dit geen officiële website, maar ze lijken me wel verstand te hebben van juridische zaken: https://www.judex.nl/rech(...)eb-ik-recht-op-loon/quote:Op donderdag 23 januari 2020 11:16 schreef Hallmark het volgende:
Ik vind het een uitstekende vraag, en TS geeft aan dat het een theoretische vraag betreft.
[..]
De enige, maar werkelijk ook enige die fatsoenlijk antwoord geeft, is Silliegirl.
[..]
Sommigen van die zaken kun je verwachten, en bovendien gebeuren ze zeer regelmatig. File is dagelijks. Treinen rijden ca. 80% van de ritten op tijd, dus je zou verwachten dat je 1 van de 5 werkdagen te laat op je werk komt. Brug idem, is te verwachten.
Maar dat je met een relatief nieuwe auto, zonder waarschuwing, langs de snelweg komt te staan? Dat lijkt mij echt een uitzondering.
Dat ligt misschien ook aan de situatie waarin je autopech krijgt. Stel ik ga van huis, wil wegrijden en mn auto start niet. In theorie is er dan geen acuut probleem; ik kan alternatief vervoer nemen naar mijn werk en die auto kan prima blijven wachten tot ik klaar ben met werken.quote:Op donderdag 23 januari 2020 11:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Eens. Maar deze site bijv. noemt specifiek autopech als eigen tijd. Nou is dit geen officiële website, maar ze lijken me wel verstand te hebben van juridische zaken: https://www.judex.nl/rech(...)eb-ik-recht-op-loon/
"Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt."
Jij noemt het onzin, ik vind dat er zinnige dingen in staan.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
Dit is toch allemaal off topic? TS vroeg gewoon wat de regels zijn.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:42 schreef Seven. het volgende:
Je geeft rare signalen af en je zet een beeld neer van jezelf als een niet-empathische authoritaire baas
Ik kan dit niet terugvinden in de berichten van TS, hoor.quote:Op donderdag 23 januari 2020 12:21 schreef zarGon het volgende:
Sowieso snap ik niet waarom je meteen denkt aan wel/niet doorbetalen
Ben blij dat er mensen zoals jij zijn, geeft me iets meer hoop in de mensheidquote:Op donderdag 23 januari 2020 13:01 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dit is toch allemaal off topic? TS vroeg gewoon wat de regels zijn.
[..]
Ik kan dit niet terugvinden in de berichten van TS, hoor.
Nogmaals, ik vroeg gewoon wat de regels waren. Ik hou van regels want dan heb je geen punten waar je over zou hoeven te discussiëren.quote:Op donderdag 23 januari 2020 12:21 schreef zarGon het volgende:
[..]
Jij noemt het onzin, ik vind dat er zinnige dingen in staan.
Sowieso snap ik niet waarom je meteen denkt aan wel/niet doorbetalen. Bedoel, zo hard is het toch niet om én te laten merken dat je begrip hebt voor je werknemer (autopech is kut) én aan te geven dat het wenselijk is dat hij alsnog die uren inhaalt/maakt?
Een belangrijke vraag heb je daarvoor zelf onbeantwoord gelaten..quote:Op donderdag 23 januari 2020 13:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ben blij dat er mensen zoals jij zijn, geeft me iets meer hoop in de mensheid
[..]
Nogmaals, ik vroeg gewoon wat de regels waren. Ik hou van regels want dan heb je geen punten waar je over zou hoeven te discussiëren.
Heb ik al meerdere keren beantwoord. Was woon/werk naar kantoor.quote:Op donderdag 23 januari 2020 18:11 schreef Peter het volgende:
[..]
Een belangrijke vraag heb je daarvoor zelf onbeantwoord gelaten..
Was je werknemer onderweg naar zijn vaste kantoor of naar een klant/filiaal/klus?
Wat ik zo op het internet lees is dat dus niet wettelijk vastgelegd wat overmacht/calamiteiten zijn, maar afhankelijk van hoe werkgever / werknemer de situatie interpreteren.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.
[..]dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
[..]
Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...
De conclusie moet denk ik zijn dat er wettelijk niets zwart op wit vast ligt waar je naar kunt wijzen en dat je als werkgever op basis van de situatie en relatie met je werknemer zelf de afweging moet maken hoe hiermee om te gaan.quote:Te laat op je werk
Aaargh! De sneeuw zorgde voor een chaos op het spoor gisteren en vandaag. Was jij (net als half Nederland) te laat op je werk? Lees dan hier wat de regels zijn rondom te laat op je werk komen.
Want als de treinen niet rijden, is dat dan pech voor je werkgever of voor jou?
Overmacht
Als je te laat komt omdat je je hebt verslapen, is dat vrij duidelijk je eigen schuld. Maar staan er door gladheid of een groot ongeluk gigantische files of loopt de situatie op het spoor in de soep, dan kan er sprake zijn van overmacht. Het lastige is dat er geen duidelijke regels zijn over wat overmacht is. Files zijn vaak al geen goede reden meer, omdat je kunt weten dat op bepaalde routes en bij slecht weer files ontstaan. Daar kun je je op voorbereiden door eerder van huis te gaan.
Eigen risico
Woon-/werkverkeer wordt gezien als risico voor jou als werknemer. Heb je een soepele werkgever, dan betaalt hij de tijd die je te laat was misschien gewoon uit. Houdt jouw baas van regeltjes? Dan heb je pech: je zult dan vrije uren moeten opnemen of de verloren tijd op een ander moment moeten compenseren.
Het verschilt ook wat de gevolgen van jouw te-laat-kom-acties zijn. Sta je aan de lopende band of staan er klanten op je te wachten, dan is dat schadelijk voor jouw werkgever en zal hij minder soepel omgaan met laatkomers. Terwijl het in sommige andere beroepen niet zoveel uitmaakt op welke tijden je je werk doet.
Structureel te laat
Iedereen komt wel eens te laat en de meeste werkgevers zullen dat door de vingers zien zolang dat af en toe gebeurt. Maar lig je ’s ochtends gewoon te lang te snoozen, dan kan te laat komen je serieus in de problemen brengen:
In eerste instantie zal je werkgever je natuurlijk aanspreken op het te laat komen.
Trek je je daar niets van aan, dan kun je een waarschuwing krijgen. Hiermee zet je niet direct je baan op het spel, maar zo’n waarschuwing komt wel in je dossier te staan. Ga je vaker de fout in, dan een dossier vol waarschuwingen tot ontslag leiden.
Je kunt geschorst worden. Kom je vaak te laat en trek je je niets aan van waarschuwingen, dan kan je werkgever je schorsen. Hij moet tijdens de schorsing wel jouw loon doorbetalen.
Ook het inhouden van loon is een strafmaatregel die werkgevers kunnen inzetten. Je krijgt dan geen loon voor de tijd die je niet aanwezig bent.
Blijf jij een notoire laatkomer, dan kan dat ervoor zorgen dat je contract niet verlengd wordt of dat je wordt ontslagen.
Cao
In de wet staat niets over te laat op je werk komen. Wel zijn er in sommige cao’s afspraken over weersomstandigheden waarbij niet gewerkt kan worden. Je kunt dan bijvoorbeeld beroep doen op een uitkering, eventueel met aanvulling van je werkgever.
Flexibel
Vind je het lastig om op tijd te komen, dan moet je misschien op zoek gaan naar een werkgever die werkt met flexibele arbeidstijden. Bij steeds meer bedrijven mag je zelf weten hoe laat je binnenkomt, zolang je je werk afkrijgt en je uren maakt. Zo heb je veel meer vrijheid om zelf je dag in te delen.
klopt helemaal.quote:Op donderdag 23 januari 2020 06:34 schreef ender_xenocide het volgende:
Zoals al eerder gesteld door anderen lijkt mij dit onder calamiteiten verlof vallen.
https://www.rijksoverheid(...)teitenverlof-opnemen
[..]
En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagen
https://www.das.nl/juridi(...)ens-vakantie-mag-dat
[..]
File, brug open en trein vertraging zijn normale dagelijkse dingen, en geen calamiteiten daar moet je als werknemer speling in je reistijd voor houden.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.
[..]dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
[..]
Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...
Normale file ja, ik hou daar rekening mee, ruim ook trouwens. Nu treft mij het “bad luck” weer dat er ineens een ongeval op de A2 is richting zuiden 1 rijbaan open uur ververtraging en A4 richting amsterdam 3 banen dicht. Ook een uur. In twee weken tijd. Ok dat zijn dus geen dingen waar je rekening mee kunt houden. Jah uiteraard ik kan vroeger weg gaan maar kan pas weer 8 uur bij de klant terecht. Wss als ik dus rond 5:30 weg ga ontwijk ik die incidenten. Maar ten opzichte van dat moet dan daar ter plekke wachten voor de deur op afspraak tijd.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:13 schreef dop het volgende:
[..]
File, brug open en trein vertraging zijn normale dagelijkse dingen, en geen calamiteiten daar moet je als werknemer speling in je reistijd voor houden.
Een werknemer zal geen 2 uur later komen door een open brug of gemiste trein.
File zou die ene keer per jaar met die sneeuwstorm kunnen voorkomen dat echt alles vast staat. Maar bij normale file kun je ook redelijk vooraf voorspellen hoeveel extra reistijd je hebt. Dat is echt geen calamiteit
Je kunt je nog afvragen wat is een calamiteit? Voor sommige beroepsgroepen is het toch echt wel van belang om snel ter plekke te zijn. Maar dan nog is dat aan de werkgever om te zorgen dat de dekking (aan reistijd) redelijk is.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:46 schreef trein2000 het volgende:
Waarom zou dit in godsnaam calamiteitenverlof zijn? Wat moet je met spoed oplossen?
De hoofdregel is geen werk geen loon. Het wordt pas anders als het in de risicosfeer van de werkgever ligt.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:58 schreef kree het volgende:
[..]
Je kunt je nog afvragen wat is een calamiteit? Voor sommige beroepsgroepen is het toch echt wel van belang om snel ter plekke te zijn. Maar dan nog is dat aan de werkgever om te zorgen dat de dekking (aan reistijd) redelijk is.
Gebeurt er 1 ongeluk in de spits en dan is de reistijd van half uur zo 2 uur als het beetje de enige route is.
Ok wie is daar dan voor verantwoordelijk, lijkt me niet de werknemer. Laat staan met storingsdiensten waarvan je al helemaal niet weet wanneer het komt en wat voor tijd. Dus dan houdt het voor de de werknemer wel een beetje op.
Of als er andere afspraken gelden..quote:Op vrijdag 24 januari 2020 08:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De hoofdregel is geen werk geen loon. Het wordt pas anders als het in de risicosfeer van de werkgever ligt.
Ok, conclusie is (helaas) dat er inderdaad niet zwart op wit iets over te zeggen is. In de basis is woon-werk gewoon risico werknemer maar er zou sprake van overmacht (calamiteitenverlof) kunnen zijn. Toch vind ik (als werkgever) dat een goede werknemer hierin zijn verantwoordelijk zou nemen door langer door te gaan. In mijn geval heb ik er geen probleem van gemaakt, maar is hij ook niet langer blijven werken.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 06:41 schreef ender_xenocide het volgende:
https://www.cnvvakmensen.(...)r/te-laat-op-je-werk
[..]
De conclusie moet denk ik zijn dat er wettelijk niets zwart op wit vast ligt waar je naar kunt wijzen en dat je als werkgever op basis van de situatie en relatie met je werknemer zelf de afweging moet maken hoe hiermee om te gaan.
Dat doe ik helemaal niet. Ik wil om eventuele discussies te voorkomen gewoon weten aan wie z'n kant de wet staat. Zoals jij ook aangeeft ga je af en toe langer door voor je werkgever, dat zal hij heus wel onthouden en je dan niet naaien als je een keer autopech hebt. Aan de andere kant heb je personeel dat altijd stipt op de minuut doorwerkt en niets extra's doet wat niet in zijn contract staat dus dan is het als werkgever ook eerlijk om hem niet doorbetalen als hij dat niet hoeft te doen volgens de wet.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:21 schreef kree het volgende:
Wat me hier nog het meest aan irriteert is dat een werkever gelijk al gaat denken alleen al aan het idee om dit te korten op een werknemer die wss ter goede trouw gewoon optijd weg gaat rekening al houden met de files. En gebeurt er wat wat niemand kan inschatten het op de werknemer gooien.\
Owh ik snap het werkgevers-punt ook best wel hoor. Maargoed dit is ook nog heel erg afhankelijk vanaf wat voor beroep. Ik kan bv dus soms echt niet dingen half achter laten (elektro) dus dat moet wel af. Dat weet ik en is mijn beroep vrede mee enzo. Maar ok dan verwacht ik ook wel wat flexibiliteit van de werkgever, want ok al hij mij op de minuut zou gaan pakken dan ik ook wel. En daarom gebeurt dat bij mij ook niet gelukkig.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 09:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ok, conclusie is (helaas) dat er inderdaad niet zwart op wit iets over te zeggen is. In de basis is woon-werk gewoon risico werknemer maar er zou sprake van overmacht (calamiteitenverlof) kunnen zijn. Toch vind ik (als werkgever) dat een goede werknemer hierin zijn verantwoordelijk zou nemen door langer door te gaan. In mijn geval heb ik er geen probleem van gemaakt, maar is hij ook niet langer blijven werken.
[..]
Dat doe ik helemaal niet. Ik wil om eventuele discussies te voorkomen gewoon weten aan wie z'n kant de wet staat. Zoals jij ook aangeeft ga je af en toe langer door voor je werkgever, dat zal hij heus wel onthouden en je dan niet naaien als je een keer autopech hebt. Aan de andere kant heb je personeel dat altijd stipt op de minuut doorwerkt en niets extra's doet wat niet in zijn contract staat dus dan is het als werkgever ook eerlijk om hem niet doorbetalen als hij dat niet hoeft te doen volgens de wet.
Ga je ook eens antwoorden op mijn vragen?quote:Op donderdag 23 januari 2020 18:13 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Heb ik al meerdere keren beantwoord. Was woon/werk naar kantoor.
Ben ik dat verplicht volgens de wet?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 10:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ga je ook eens antwoorden op mijn vragen?
Het zou in ieder geval bij kunnen dragen aan adviezen die goed zijn voor je bedrijf.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 11:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ben ik dat verplicht volgens de wet?
Don't care, gaat verder prima.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 11:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zou in ieder geval bij kunnen dragen aan adviezen die goed zijn voor je bedrijf.
Hij werkt meestal van 9:00 tot 17:00 met minstens 1 uur pauzequote:Op vrijdag 24 januari 2020 12:21 schreef JeMoeder het volgende:
En je werknemer werkt altijd precies op de minuut 8u? Of werkt hij ook wel eens langer door? Ik begin vaak om 7.15/7.30, ik heb een halfuur pauze maar vaak zit er om 16.30 nog. Ik verwacht dan ook van mijn werkgever dat hij coulant is wanneer ik een keer wat later kom. Gelukkig is hij dat ook.
Waar ik werk kan ik daar gewoon calamiteiten verlof voor indienen. Dan krijg ik, geloof ik, 70% betaald.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt.
De ongeschreven fok wetten.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 11:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ben ik dat verplicht volgens de wet?
Had ie wel z'n werk af?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 09:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ok, conclusie is (helaas) dat er inderdaad niet zwart op wit iets over te zeggen is. In de basis is woon-werk gewoon risico werknemer maar er zou sprake van overmacht (calamiteitenverlof) kunnen zijn. Toch vind ik (als werkgever) dat een goede werknemer hierin zijn verantwoordelijk zou nemen door langer door te gaan. In mijn geval heb ik er geen probleem van gemaakt, maar is hij ook niet langer blijven werken.
[..]
Dat doe ik helemaal niet. Ik wil om eventuele discussies te voorkomen gewoon weten aan wie z'n kant de wet staat. Zoals jij ook aangeeft ga je af en toe langer door voor je werkgever, dat zal hij heus wel onthouden en je dan niet naaien als je een keer autopech hebt. Aan de andere kant heb je personeel dat altijd stipt op de minuut doorwerkt en niets extra's doet wat niet in zijn contract staat dus dan is het als werkgever ook eerlijk om hem niet doorbetalen als hij dat niet hoeft te doen volgens de wet.
Misschien is jouw wereldje nogal klein, maar er zijn zat bedrijven waar werknemers niet die mentaliteit hebben die jouw werknemers hebben. En dat komt echt niet altijd door de werkgever. Sowieso zo'n beetje 90% van de ambtenarenquote:Op vrijdag 24 januari 2020 15:47 schreef Spanky78 het volgende:
Manmanman wat een fucking kutmentaliteit hier. Stelletje uitgekookte boekhouders. Doe je werk goed en ongeveer in de tijd die er voor staat. Mijn beste mensen doen vee meer dan de mensen die precies 40 uur werken, misschien in 39 uur. Kan mij dat nou schelen. Bedrijf verdient er meer geld mee.
Zolang mijn mensen blij zijn en er hard voor gaan is dat uurtje links of rechts geen probleem. Overigens staan ze er eerder een uurtje te veel, daar doen zij ook niet moeilijk over. Dus een keer kinderen eerder ophalen of thuiswerken met zoeken. Geen probleem.
Als het nodig is staat iedereen er. Met volledige inzet en passie. Fuck de kniepers hier.
Het klinkt alsof je niet aan hem gemeld hebt dat je niet op tijd ging komen. Beetje communicatie zou handig zijn. Op zich niet onbegrijpelijk dat als iemand 5 uur later komt, je beter helemaal niet meer kan komen. Dat had jou ook tijd gescheeld.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 15:36 schreef Zwolsboy het volgende:
Zoiets had ik ook met een lul als werkgever zon 15 jaar terug, OV lag eruit was 5 uur te laat maar toch gekomen.
Ik denk dat je dan als werkgever iets heel anders te doen staat. Want waarom sta je in eerste instantie al toe dat er een cultuur ontstaat waarin je werknemers de kantjes eraf lopen?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 17:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Misschien is jouw wereldje nogal klein, maar er zijn zat bedrijven waar werknemers niet die mentaliteit hebben die jouw werknemers hebben. En dat komt echt niet altijd door de werkgever. Sowieso zo'n beetje 90% van de ambtenarenAls je werknemers hebt die de kantjes er vanaf lopen en niet meer doen dan nodig dan is het alleen maar gepast om als werkgever ook streng te zijn op een uurtje meer of minder.
Alleen een gemiste trein zal inderdaad niet zorgen dat je 2 uur later komt, maar zeker met treinen kunnen allerlei storingen optreden die wel voor 2 uur vertraging zorgen, denk aan aanrijdingen e.d.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 07:13 schreef dop het volgende:
[..]
Een werknemer zal geen 2 uur later komen door een open brug of gemiste trein.
Aangezien ik verantwoordelijk ben voor een stuk van een bedrijf is het aan mij om dergelijk gedrag wel of niet te accepteren. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de cultuur in mijn afdeling en welke mensen er rond lopen. Dus ik zou me enorm kut voelen als ik blijkbaar zo’n slechte leidinggevende zou zijn dat mensen zich zo durven gedragen.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 17:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Misschien is jouw wereldje nogal klein, maar er zijn zat bedrijven waar werknemers niet die mentaliteit hebben die jouw werknemers hebben. En dat komt echt niet altijd door de werkgever. Sowieso zo'n beetje 90% van de ambtenarenAls je werknemers hebt die de kantjes er vanaf lopen en niet meer doen dan nodig dan is het alleen maar gepast om als werkgever ook streng te zijn op een uurtje meer of minder.
[..]
Het klinkt alsof je niet aan hem gemeld hebt dat je niet op tijd ging komen. Beetje communicatie zou handig zijn. Op zich niet onbegrijpelijk dat als iemand 5 uur later komt, je beter helemaal niet meer kan komen. Dat had jou ook tijd gescheeld.
Beter stop je gewoon met je personeel. Je ziet het niet als verrijking van je toko maar als last. Daar doet die 36k leaseauto niks aan af.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 17:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Misschien is jouw wereldje nogal klein, maar er zijn zat bedrijven waar werknemers niet die mentaliteit hebben die jouw werknemers hebben. En dat komt echt niet altijd door de werkgever. Sowieso zo'n beetje 90% van de ambtenarenAls je werknemers hebt die de kantjes er vanaf lopen en niet meer doen dan nodig dan is het alleen maar gepast om als werkgever ook streng te zijn op een uurtje meer of minder.
[..]
Het klinkt alsof je niet aan hem gemeld hebt dat je niet op tijd ging komen. Beetje communicatie zou handig zijn. Op zich niet onbegrijpelijk dat als iemand 5 uur later komt, je beter helemaal niet meer kan komen. Dat had jou ook tijd gescheeld.
quote:Op vrijdag 24 januari 2020 19:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Aangezien ik verantwoordelijk ben voor een stuk van een bedrijf is het aan mij om dergelijk gedrag wel of niet te accepteren. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de cultuur in mijn afdeling en welke mensen er rond lopen. Dus ik zou me enorm kut voelen als ik blijkbaar zo’n slechte leidinggevende zou zijn dat mensen zich zo durven gedragen.
Daarnaast ontsla ik mensen die niet uit het juiste hout gesneden zijn en koester de goeden.
Had het zeker wel gemeld maar het was dik 15 jaar terug, toen hadden we smsjes en dat las men soms pas uren erna. En sterker nog ik had het gemeld via de receptie hun zeiden we zien je vanzelf wel verschijnen, daarnaast ik was al op de helft van de reis, (bijna 2 uur enkele reis) denk je dat ik dan zo even terug ging?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 17:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Het klinkt alsof je niet aan hem gemeld hebt dat je niet op tijd ging komen. Beetje communicatie zou handig zijn. Op zich niet onbegrijpelijk dat als iemand 5 uur later komt, je beter helemaal niet meer kan komen. Dat had jou ook tijd gescheeld.
Bedankt voor je advies, maar nee. In je eentje werken is ook zo saai.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:01 schreef fathank het volgende:
[..]
Beter stop je gewoon met je personeel. Je ziet het niet als verrijking van je toko maar als last. Daar doet die 36k leaseauto niks aan af.
Ik voel een zekere mate van woede in je postquote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:19 schreef Zwolsboy het volgende:
Had het zeker wel gemeld maar het was dik 15 jaar terug, toen hadden we smsjes en dat las men soms pas uren erna. En sterker nog ik had het gemeld via de receptie hun zeiden we zien je vanzelf wel verschijnen, daarnaast ik was al op de helft van de reis, (bijna 2 uur enkele reis) denk je dat ik dan zo even terug ging?
Jij bent kennelijk zon pauper werkgever die het liefst zoveel mogelijk verlof uren eraf rukt.
Als ik niet was gekomen dan koste het me hoe dan ook een verlof dag.
2 uur arbeid kwijt waar praat je over, tientjes werk misschien 100.- en dan zeik je? dan zou ik als ik jou was je dikke auto weg doen en een barreltje kopen.
Hoop voor je werknemer dat hij snel ontslag indient en jij op de fles gaat, als ik zie hoeveel tijd jij hier doorbrengt gaat het niet zo best met je bedrijf.
Dus je betaalt je werknemer voor aanwezigheid. Duidelijk.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Bedankt voor je advies, maar nee. In je eentje werken is ook zo saai.
[..]
Ik voel een zekere mate van woede in je postHeb trouwens geen dikke auto meer, moet het helaas met een Model 3 doen. Het is weleens beter gegaan maar ach, ik kan er van rondkomen en m'n werknemer ook dus eigenlijk zou je (en de meeste anderen hier) me met meer respect moeten behandelen. Het hele bedrijfsleven bestaat niet alleen uit multinationals.
Ik zou m niks betalen, gewoon nooit iets. Toch alleen maar een last een werknemer, heb je niks aan.quote:Op woensdag 22 januari 2020 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:
M'n werknemer had autopech in de ochtend, dus eerst wegenwacht en daarna repareren, zeg 2 uur later op het werk. Moet ik hem doorbetalen? En zit er nog een verschil in het feit dat het een leasebak is die ik betaal, of dat hij een prive auto gebruikt?
Hoe lang heb je nagedacht over deze super goeie post?quote:Op zaterdag 25 januari 2020 15:25 schreef funnywell het volgende:
[..]
Ik zou m niks betalen, gewoon nooit iets. Toch alleen maar een last een werknemer, heb je niks aan.
Grappig dat je de paar dingen die je bekeken hebt dan ook niet goed leest. Ik vroeg namelijk gewoon af wat de wet zegt. Interessante is dat de meeste werknemers die ik spreek (in real life, niet downies van fok) het met me eens zijn dat ze die uren gewoon inhalen.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:17 schreef phoenyx het volgende:
Ik heb alleen de OP en een paar random reacties bekeken. Wat is dit voor een angstcultuur? Doorbetalen van 2 uur? Staat je bedrijf op de grens van faillisement of ben je gewoon extreem raar
Ja lollig ho hi ha. Ik lees ze prima en ik reageer ook niet op wat wettelijk correct zou zijn, ik ben geen jurist. Maar de andere werknemers zeggen dus ook dat hij gewoon die uren moet inhalen vanwege zijn pech?quote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Grappig dat je de paar dingen die je bekeken hebt dan ook niet goed leest. Ik vroeg namelijk gewoon af wat de wet zegt. Interessante is dat de meeste werknemers die ik spreek (in real life, niet downies van fok) het met me eens zijn dat ze die uren gewoon inhalen.
Ik ben het gewoon een keer eens met jouquote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:21 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Ja lollig ho hi ha. Ik lees ze prima en ik reageer ook niet op wat wettelijk correct zou zijn, ik ben geen jurist. Maar de andere werknemers zeggen dus ook dat hij gewoon die uren moet inhalen vanwege zijn pech?
quote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
dat ze die uren gewoon inhalen.
De werknemer in kwestie zei wel dat hij het met je eens was, maar ging lekker om 17:00 naar huis.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 22:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Grappig dat je de paar dingen die je bekeken hebt dan ook niet goed leest. Ik vroeg namelijk gewoon af wat de wet zegt. Interessante is dat de meeste werknemers die ik spreek (in real life, niet downies van fok) het met me eens zijn dat ze die uren gewoon inhalen.
quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Bedankt voor je advies, maar nee. In je eentje werken is ook zo saai.
[..]
Ik voel een zekere mate van woede in je postHeb trouwens geen dikke auto meer, moet het helaas met een Model 3 doen. Het is weleens beter gegaan maar ach, ik kan er van rondkomen en m'n werknemer ook dus eigenlijk zou je (en de meeste anderen hier) me met meer respect moeten behandelen. Het hele bedrijfsleven bestaat niet alleen uit multinationals.
Als aanwezigheid geen punt is, is dat prima.quote:Op zondag 26 januari 2020 08:07 schreef SuperWeber het volgende:
Ben ik nu de enige die het raar vind dat die uren geboekt worden. Hier hebben we een flexsysteem. Er wordt verwacht dat je 37.5 uur werkt per week. Je begint tussen 7 en 9 en je vertrekt tussen 15 en 18. Het systeem trekt er automatisch een half uur lunch vanaf. Wanneer ik een calamiteit heb, dan informeer ik mijn werkgever over het feit dat ik na 9.00 ga beginnen en dat is geen probleem. Is er een week dat ik niet genoeg uren kan maken dan is dat geen probleem zolang de hoeveelheid flexuren zich maar tussen de -40 en +40 bevindt en de range is voor managers -120 en +120. Uren die ik niet werk boek ik ook niet.
Niet elke functie staat flexibele werktijden toe.quote:Op zondag 26 januari 2020 08:07 schreef SuperWeber het volgende:
Ben ik nu de enige die het raar vind dat die uren geboekt worden. Hier hebben we een flexsysteem. Er wordt verwacht dat je 37.5 uur werkt per week. Je begint tussen 7 en 9 en je vertrekt tussen 15 en 18. Het systeem trekt er automatisch een half uur lunch vanaf. Wanneer ik een calamiteit heb, dan informeer ik mijn werkgever over het feit dat ik na 9.00 ga beginnen en dat is geen probleem. Is er een week dat ik niet genoeg uren kan maken dan is dat geen probleem zolang de hoeveelheid flexuren zich maar tussen de -40 en +40 bevindt en de range is voor managers -120 en +120. Uren die ik niet werk boek ik ook niet.
Diegene die niet normaal doen, zijn de talloze posters, die menen dat TS de grond in moet worden geboord. Volledig off-topic, alleen omdat TS vraagt hoe het qua recht zit.quote:
Heb je uberhaupt wel de reacties van TS gelezen? Uit alles blijkt, dat hij er helemaal geen probleem van heeft gemaakt. Maar voor de toekomst nieuwsgierig is hoe het rechtelijk zit.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:19 schreef Zwolsboy het volgende:
Jij bent kennelijk zon pauper werkgever die het liefst zoveel mogelijk verlof uren eraf rukt.
Ik snap deze conclusie niet. Alleen omdat TS wil weten hoe het recht in elkaar zit, trek jij de conclusie dat hij moet stoppen met personeel?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:01 schreef fathank het volgende:
Beter stop je gewoon met je personeel. Je ziet het niet als verrijking van je toko maar als last.
Daar heb je een punt. In dat geval zou ik geen punt maken als baas zijnde (behalve als het elke week gebeurd). Ik zou trouwens wel opletten dat de werknemer zich ook enigszins flexibel opstelt (binnen de mogelijkheden). Zoniet dan was ik gauw klaar en zou ik de niet gewerkte uren er gewoon aftrekken (afhankelijk van arbeidsvoorwaarden natuurlijk)...quote:Op zondag 26 januari 2020 08:36 schreef dop het volgende:
[..]
Niet elke functie staat flexibele werktijden toe.
Portier receptioniste helpdesk medewerker die zullen Gewoon op vaste tijden aanwezig moeten zijn. Langer blijven na sluitingstijd heeft dan ook weinig nut.
En zoals al eerder aangegeven, als die aanwezigheid echt de belangrijke factor is (bijvoorbeeld in het geval van een receptionist), dan kun je die uren ook niet zomaar inhalen, omdat die aanwezigheid doorgaans alleen binnen een bepaald tijdsvak nut heeft. Na sluitingstijd nog de receptie bemannen om uren in te halen slaat nergens op.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 21:48 schreef fathank het volgende:
[..]
Dus je betaalt je werknemer voor aanwezigheid. Duidelijk.
Zoals een leaseauto van de baas waarmee de werknemer pech krijgt?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 08:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De hoofdregel is geen werk geen loon. Het wordt pas anders als het in de risicosfeer van de werkgever ligt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |