En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?quote:Op woensdag 22 januari 2020 10:47 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Naja, toen ik nog in loondienst was kon m'n werkgever het ook niet schelen of ik later was doordat de trein niet reed. In m'n overeenkomst stond 40 uur per werk werken dus dat moest ik linksom of rechtsom maar halen. En dat deed ik overigens ook gewoon. Mentaliteit hier is "ik kan er niks aan doen dus het is niet mijn probleem".
Ik vraag me ernstig af hoe jouw relatie met deze werknemer is. Enerzijds vraag je je af waar je als werkgever mee wegkomt, anderzijds laat je je werknemer dit topic zienquote:Op woensdag 22 januari 2020 21:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedankt
[..]
Vertelde je aan je baas dat je de sleutels in de sloot had gegooid of dat je ze kwijt was geraakt
Heeft alleen zin als je de medewerker aantoonbaar aanspreekt op dit soort gedrag. En je moet nogal een dossier hebben wil een rechter meegaan in ontslag. Goed voor je bloeddruk is het niet, je moet er geduldig voor zijn, niet emotioneel betrokken bij de medewerker en je moet in staat zijn om eerlijke feedback te geven in een verbeteringstraject. Bovendien sluiten de meeste medewerkers een verbeteringstraject succesvol af (om vervolgens terug te vallen in oud gedrag).quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:41 schreef Hyperdude het volgende:
Degelijke dossiers bijhouden, en zo nu en dan iemand ontslaan die "geen team player" is. Houdt je scherp, en is goed voor je bloeddruk.
Ik mag hopen dat dat laten zien een geintje is anders denk ik dat je je wel heel erg in je kaarten hebt laten kijken. Het komt ook niet heel professioneel over om hem te laten zien dat je je juridisch laat bijstaan door wat voorbijgangers op een forum. Je had het net zo goed in de kroeg kunnen vragen dan waar hij bij was.quote:Op woensdag 22 januari 2020 21:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat komt omdat ik alleen wilde weten hoe het volgens de wet geregeld is. Ik ga hem er niet op straffen, interesseert me vrij weinig die 2 uurtjes. Overigens was hij wel gewoon 17:00 weer vertrokken door jullie, want ik liet hem dit topic zien en toen zag hij dat blijkbaar iedereen aan zijn kant stond. Dus bedankt
En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagenquote:Wanneer calamiteitenverlof of kort verzuimverlof
In de volgende gevallen heeft u recht op calamiteiten- of kort verzuimverlof:
als u door een situatie van overmacht meteen vrij moet nemen;
als u een wettelijke of door de overheid opgelegde verplichting alleen kan vervullen als u vrij neemt;
als u door bijzondere persoonlijke omstandigheden vrij moet nemen.
Voorbeelden van omstandigheden waarin u recht heeft op verlof:
u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt. Het familielid is een bloedverwant van u, uw echtgenoot of uw geregistreerd partner in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;
u kunt alleen onder werktijd stemmen;
u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
Verlof melden bij werkgever
U meldt het calamiteitenverlof of kort verzuimverlof zo snel mogelijk bij uw werkgever. Daarbij geeft u aan hoe lang u verwacht dat het verlof gaat duren. Uw werkgever mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof of kort verzuimverlof niet weigeren.
Uw werkgever mag u achteraf vragen om aan te tonen dat het verlof nodig was.
Andere afspraken in cao
In uw cao kunnen andere afspraken staan over calamiteiten- of kort verzuimverlof. Deze afspraken kunnen ook in een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging staan. Als dat zo is, gelden deze afspraken.
quote:Calamiteitenverlof tijdens vakantie? Mag dat?
Ja, dat mag.
Als u tijdens uw vakantie privéproblemen heeft die u direct moet oplossen, kunt u calamiteitenverlof opnemen. Bijvoorbeeld als uw partner bevalt of een direct familielid overlijdt. Uw werkgever kan een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren. U moet het verlof wel zo snel mogelijk bij uw werkgever melden.
Daarbij moet u aangeven hoe lang het verlof naar verwachting duurt. Bij samenloop van vakantieverlof met calamiteitenverlof gaat calamiteitenverlof voor. Het calamiteitenverlof gaat dus niet ten koste van de vakantiedagen.
In een cao of arbeidsovereenkomst kan mogelijk een afwijkende regeling zijn opgenomen, waarbij het verlof met bovenwettelijke vakantiedagen wordt verrekend.
Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?
quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vraag me ernstig af hoe jouw relatie met deze werknemer is. Enerzijds vraag je je af waar je als werkgever mee wegkomt, anderzijds laat je je werknemer dit topic zien.
Je geeft rare signalen af en je zet een beeld neer van jezelf als een niet-empathische authoritaire baas, en vervolgens vind je het vreemd dat de mensen die hier meeposten reageren op dat (eenzijdige?) beeld van jou.
Als klap op de vuurpijl maak je een idiote fout door dit topic te laten lezen, waardoor de werknemer nu ook een raar beeld heeft van jou en bovendien besluit dat je wel in je recht staat als werkgever maar hij heeft gewoon schijt. Je bedankt daarvoor fok met een sarcastische kutsmiley, maar dit heb je zelf zo gestuurd. En je deelt je fok account met je medewerker, die dit ongetwijfeld gaat delen met eventuele collega's, waardoor iedereen op de werkvloer zich afvraagt waar jij in godsnaam mee bezig bent.
Zelfreflectie. Volwassen managementstijl. Allemaal dingen die je hier niet demonstreert. Hopelijk is het in de werkelijkheid anders gesteld. Zo niet: je bent echt waanzinnig onprofessioneel.
Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...quote:Op donderdag 23 januari 2020 06:34 schreef ender_xenocide het volgende:
Zoals al eerder gesteld door anderen lijkt mij dit onder calamiteiten verlof vallen.
https://www.rijksoverheid(...)teitenverlof-opnemen
[..]
En CAO afhankelijk of het al dan wel of niet ten koste gaat van vakantiedagen
https://www.das.nl/juridi(...)ens-vakantie-mag-dat
[..]
Het is best doorzichtig hoor, hoe je met dat soort reacties voorkomt dat je misschien moet erkennen dat er best iets zit in de kritiek die je krijgt.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]dat je de tijd neemt om deze onzin te posten.
het is nooit prettig om autopech te hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
En vond jij dat als werknemer destijds prettig en redelijk?
Daar hebben we de psycholoog van Fok ook weer hoorquote:Op donderdag 23 januari 2020 10:41 schreef Lienekien het volgende:
Het is best doorzichtig hoor, hoe je met dat soort reacties voorkomt dat je misschien moet erkennen dat er best iets zit in de kritiek die je krijgt.
Je doet je voor als een hele meneer, die zich boven de ‘loonslaven’ verheven voelt. Maar die superioriteit lijkt alleen maar gestoeld op een grote bek geven als je kritiek krijgt.
Maarre vind jij nou zelf dat je je hier als een hele professionele werkgever presenteert?quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Daar hebben we de psycholoog van Fok ook weer hoor
De enige, maar werkelijk ook enige die fatsoenlijk antwoord geeft, is Silliegirl.quote:Op woensdag 22 januari 2020 21:35 schreef silliegirl het volgende:
Wat ik me dus afvraag; zou dit niet ook onder calamiteitenverlof kunnen vallen?
Sommigen van die zaken kun je verwachten, en bovendien gebeuren ze zeer regelmatig. File is dagelijks. Treinen rijden ca. 80% van de ritten op tijd, dus je zou verwachten dat je 1 van de 5 werkdagen te laat op je werk komt. Brug idem, is te verwachten.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open?
Eens. Maar deze site bijv. noemt specifiek autopech als eigen tijd. Nou is dit geen officiële website, maar ze lijken me wel verstand te hebben van juridische zaken: https://www.judex.nl/rech(...)eb-ik-recht-op-loon/quote:Op donderdag 23 januari 2020 11:16 schreef Hallmark het volgende:
Ik vind het een uitstekende vraag, en TS geeft aan dat het een theoretische vraag betreft.
[..]
De enige, maar werkelijk ook enige die fatsoenlijk antwoord geeft, is Silliegirl.
[..]
Sommigen van die zaken kun je verwachten, en bovendien gebeuren ze zeer regelmatig. File is dagelijks. Treinen rijden ca. 80% van de ritten op tijd, dus je zou verwachten dat je 1 van de 5 werkdagen te laat op je werk komt. Brug idem, is te verwachten.
Maar dat je met een relatief nieuwe auto, zonder waarschuwing, langs de snelweg komt te staan? Dat lijkt mij echt een uitzondering.
Dat ligt misschien ook aan de situatie waarin je autopech krijgt. Stel ik ga van huis, wil wegrijden en mn auto start niet. In theorie is er dan geen acuut probleem; ik kan alternatief vervoer nemen naar mijn werk en die auto kan prima blijven wachten tot ik klaar ben met werken.quote:Op donderdag 23 januari 2020 11:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Eens. Maar deze site bijv. noemt specifiek autopech als eigen tijd. Nou is dit geen officiële website, maar ze lijken me wel verstand te hebben van juridische zaken: https://www.judex.nl/rech(...)eb-ik-recht-op-loon/
"Een voorbeeld. Stel u komt altijd met uw eigen auto naar het werk. Op een morgen heeft u autopech waardoor u pas halverwege de dag op kantoor kunt komen. Uw werkgever hoeft u over deze dag maar een halve dag loon te betalen. Autopech is een omstandigheid die voor uw rekening en risico komt."
Jij noemt het onzin, ik vind dat er zinnige dingen in staan.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
Dit is toch allemaal off topic? TS vroeg gewoon wat de regels zijn.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:42 schreef Seven. het volgende:
Je geeft rare signalen af en je zet een beeld neer van jezelf als een niet-empathische authoritaire baas
Ik kan dit niet terugvinden in de berichten van TS, hoor.quote:Op donderdag 23 januari 2020 12:21 schreef zarGon het volgende:
Sowieso snap ik niet waarom je meteen denkt aan wel/niet doorbetalen
Ben blij dat er mensen zoals jij zijn, geeft me iets meer hoop in de mensheidquote:Op donderdag 23 januari 2020 13:01 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dit is toch allemaal off topic? TS vroeg gewoon wat de regels zijn.
[..]
Ik kan dit niet terugvinden in de berichten van TS, hoor.
Nogmaals, ik vroeg gewoon wat de regels waren. Ik hou van regels want dan heb je geen punten waar je over zou hoeven te discussiëren.quote:Op donderdag 23 januari 2020 12:21 schreef zarGon het volgende:
[..]
Jij noemt het onzin, ik vind dat er zinnige dingen in staan.
Sowieso snap ik niet waarom je meteen denkt aan wel/niet doorbetalen. Bedoel, zo hard is het toch niet om én te laten merken dat je begrip hebt voor je werknemer (autopech is kut) én aan te geven dat het wenselijk is dat hij alsnog die uren inhaalt/maakt?
Een belangrijke vraag heb je daarvoor zelf onbeantwoord gelaten..quote:Op donderdag 23 januari 2020 13:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ben blij dat er mensen zoals jij zijn, geeft me iets meer hoop in de mensheid
[..]
Nogmaals, ik vroeg gewoon wat de regels waren. Ik hou van regels want dan heb je geen punten waar je over zou hoeven te discussiëren.
Heb ik al meerdere keren beantwoord. Was woon/werk naar kantoor.quote:Op donderdag 23 januari 2020 18:11 schreef Peter het volgende:
[..]
Een belangrijke vraag heb je daarvoor zelf onbeantwoord gelaten..
Was je werknemer onderweg naar zijn vaste kantoor of naar een klant/filiaal/klus?
Wat ik zo op het internet lees is dat dus niet wettelijk vastgelegd wat overmacht/calamiteiten zijn, maar afhankelijk van hoe werkgever / werknemer de situatie interpreteren.quote:Op donderdag 23 januari 2020 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Prettig natuurlijk niet, niemand staat voor de lol in de file. Maar ik vond het wel normaal om die uren in te halen ja.
[..]dat je de tijd neemt om deze onzin te posten. Zelfs m'n werknemer vond het triest toen ik sommige reacties op las.
[..]
Hmmm het staat er niet zwart op wit hoor. Waar trek je namelijk de grens? Autopech, trein vertraging, file..... brug stond open? Als ik de voorbeelden van calamiteitenverlof lees zou je aan de ene kant wel denken dat het eronder valt, want pech met een waterleiding of pech met de auto lijkt op elkaar maar toch...
De conclusie moet denk ik zijn dat er wettelijk niets zwart op wit vast ligt waar je naar kunt wijzen en dat je als werkgever op basis van de situatie en relatie met je werknemer zelf de afweging moet maken hoe hiermee om te gaan.quote:Te laat op je werk
Aaargh! De sneeuw zorgde voor een chaos op het spoor gisteren en vandaag. Was jij (net als half Nederland) te laat op je werk? Lees dan hier wat de regels zijn rondom te laat op je werk komen.
Want als de treinen niet rijden, is dat dan pech voor je werkgever of voor jou?
Overmacht
Als je te laat komt omdat je je hebt verslapen, is dat vrij duidelijk je eigen schuld. Maar staan er door gladheid of een groot ongeluk gigantische files of loopt de situatie op het spoor in de soep, dan kan er sprake zijn van overmacht. Het lastige is dat er geen duidelijke regels zijn over wat overmacht is. Files zijn vaak al geen goede reden meer, omdat je kunt weten dat op bepaalde routes en bij slecht weer files ontstaan. Daar kun je je op voorbereiden door eerder van huis te gaan.
Eigen risico
Woon-/werkverkeer wordt gezien als risico voor jou als werknemer. Heb je een soepele werkgever, dan betaalt hij de tijd die je te laat was misschien gewoon uit. Houdt jouw baas van regeltjes? Dan heb je pech: je zult dan vrije uren moeten opnemen of de verloren tijd op een ander moment moeten compenseren.
Het verschilt ook wat de gevolgen van jouw te-laat-kom-acties zijn. Sta je aan de lopende band of staan er klanten op je te wachten, dan is dat schadelijk voor jouw werkgever en zal hij minder soepel omgaan met laatkomers. Terwijl het in sommige andere beroepen niet zoveel uitmaakt op welke tijden je je werk doet.
Structureel te laat
Iedereen komt wel eens te laat en de meeste werkgevers zullen dat door de vingers zien zolang dat af en toe gebeurt. Maar lig je ’s ochtends gewoon te lang te snoozen, dan kan te laat komen je serieus in de problemen brengen:
In eerste instantie zal je werkgever je natuurlijk aanspreken op het te laat komen.
Trek je je daar niets van aan, dan kun je een waarschuwing krijgen. Hiermee zet je niet direct je baan op het spel, maar zo’n waarschuwing komt wel in je dossier te staan. Ga je vaker de fout in, dan een dossier vol waarschuwingen tot ontslag leiden.
Je kunt geschorst worden. Kom je vaak te laat en trek je je niets aan van waarschuwingen, dan kan je werkgever je schorsen. Hij moet tijdens de schorsing wel jouw loon doorbetalen.
Ook het inhouden van loon is een strafmaatregel die werkgevers kunnen inzetten. Je krijgt dan geen loon voor de tijd die je niet aanwezig bent.
Blijf jij een notoire laatkomer, dan kan dat ervoor zorgen dat je contract niet verlengd wordt of dat je wordt ontslagen.
Cao
In de wet staat niets over te laat op je werk komen. Wel zijn er in sommige cao’s afspraken over weersomstandigheden waarbij niet gewerkt kan worden. Je kunt dan bijvoorbeeld beroep doen op een uitkering, eventueel met aanvulling van je werkgever.
Flexibel
Vind je het lastig om op tijd te komen, dan moet je misschien op zoek gaan naar een werkgever die werkt met flexibele arbeidstijden. Bij steeds meer bedrijven mag je zelf weten hoe laat je binnenkomt, zolang je je werk afkrijgt en je uren maakt. Zo heb je veel meer vrijheid om zelf je dag in te delen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |