En het fotorolletje van Srebrenicaquote:Op dinsdag 12 november 2019 17:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ligt in dezelfde la waar het bonnetje van Opstelten lag.
Nederland is het enige land waar dit gebeurd. We sturen onze mannen op missie - hebben de illusie van 'schone oorlogsvoering' - verontwaardiging als er burgerdoden vallen.quote:Op dinsdag 12 november 2019 17:58 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zou gaan zoeken in dezelfde la als de fotorolletjes van Srebrenica. Ze liggen er waarschijnlijk ook om dezelfde reden.
Moet je ook niet zeiken op asielzoekers he..quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:08 schreef timmmmm het volgende:
Zal ik jullie eens wat vertellen? Dit boeit me eigenlijk geen reet.
Lekker met zijn allen verontwaardigd zijn dat er burgerslachtoffers vallen. Wat verwacht je dan als je bommen op een land gooit? Risico van het vak, als je dat niet wil moet je geen oorlog voeren. Maar de heren en dames politici grijpen dit dan als excuus aan om allemaal lekker verontwaardigd te gaan doen terwijl zij ook allemaal weten dat als je mensen op pad stuurt om bommen te gooien, er mensen dood gaan
Nou, het lijkt me dat je dan moet zeiken vóór het bommen gooien.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:10 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Moet je ook niet zeiken op asielzoekers he..
Ik ben niet verontwaardigd dat er burgerslachtoffers gevallen zijn, of nog gaan vallen. Maar wel dat de verantwoordelijke minister en waarschijnlijk ook de MP de Kamer vals voorlichten. En dat er dan belangrijke documenten 'kwijt zijn' vind ik daarom volstrekt ongeloofwaardig.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:08 schreef timmmmm het volgende:
Lekker met zijn allen verontwaardigd zijn dat er burgerslachtoffers vallen. Wat verwacht je dan als je bommen op een land gooit? Risico van het vak, als je dat niet wil moet je geen oorlog voeren. Maar de heren en dames politici grijpen dit dan als excuus aan om allemaal lekker verontwaardigd te gaan doen terwijl zij ook allemaal weten dat als je mensen op pad stuurt om bommen te gooien, er mensen dood gaan
Een van de grotere illusies van dit soort zaken, denken dat het alleen in Nederland zou gebeuren.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nederland is het enige land waar dit gebeurd.
Meteen weer? Het is gewoon nevenschade net als die doden..quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:13 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou, het lijkt me dat je dan moet zeiken vóór het bommen gooien.
Raar dat er meteen weer asielzoekers bij gesleurd worden
Ik niet hoor.. dat kun je op je sloffen zien aankomen..quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben niet verontwaardigd dat er burgerslachtoffers gevallen zijn, of nog gaan vallen. Maar wel dat de verantwoordelijke minister en waarschijnlijk ook de MP de Kamer vals voorlichten. En dat er dan belangrijke documenten 'kwijt zijn' vind ik daarom volstrekt ongeloofwaardig.
En door...quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:17 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat Pieter Heerma zn rolodex erbij mag pakken om een nieuwe minister uit te zoeken
Als we toch in complotten gaan denken. De vorige minister (Hennis) had wel erg veel belang bij verdwijnen. Deze een stukje minder.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:13 schreef Pleun2011 het volgende:
Dat rapport is niet zoek. Vast nog wel iemand die het op zijn pc heeft staan of in een mailbox.
Wie gelooft in Rutte is wel heel zwakzinnig, hij is uiteindelijk verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als we toch in complotten gaan denken. De vorige minister (Hennis) had wel erg veel belang bij verdwijnen. Deze een stukje minder.
Neen. Vakministers hebben gewoon de eindverantwoording over hun departement.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:24 schreef Antaris het volgende:
[..]
Wie gelooft in Rutte is wel heel zwakzinnig, hij is uiteindelijk verantwoordelijk.
ho ho, Rutte draait al minstens negen jaar. Hij is verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Neen. Vakministers hebben gewoon de eindverantwoording over hun departement.
Verantwoordelijk waar voor?quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:25 schreef Antaris het volgende:
[..]
ho ho, Rutte draait al minstens negen jaar. Hij is verantwoordelijk.
Vind het volstrekt logisch dat de verantwoordelijke minister dat heeft gedaan. Zie namelijk maar wat de gevolgen zijn van eerlijkheid. Paniek, paniek !quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben niet verontwaardigd dat er burgerslachtoffers gevallen zijn, of nog gaan vallen. Maar wel dat de verantwoordelijke minister en waarschijnlijk ook de MP de Kamer vals voorlichten. En dat er dan belangrijke documenten 'kwijt zijn' vind ik daarom volstrekt ongeloofwaardig.
Voorzitter zijn van de ministerraad.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:27 schreef Antaris het volgende:
[..]
Wat houdt precies Minister President in?
Dit soort hypocriete verontwaardiging kennen ze in Amerika niet.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:13 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Een van de grotere illusies van dit soort zaken, denken dat het alleen in Nederland zou gebeuren.
En dus?quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voorzitter zijn van de ministerraad.
Ja wat en dus?quote:
Dat is in Nederland toch vooral een partijaangelegenheid.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:29 schreef Antaris het volgende:
[..]
Wie is verantwoordelijk voor het toekennen van een plaats in het ministerschap?
Ok dan,quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is in Nederland toch vooral een partijaangelegenheid.
Ik heb het nog niet over een complot, maar dat rapport kan onmogelijk zoek zijn.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als we toch in complotten gaan denken. De vorige minister (Hennis) had wel erg veel belang bij verdwijnen. Deze een stukje minder.
Dat kan best. Maar dan is ie wel met opzet zoek gemaakt.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik heb het nog niet over een complot, maar dat rapport kan onmogelijk zoek zijn.
Waarom reageer je niet?quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kan best. Maar dan is ie wel met opzet zoek gemaakt.
Ik zag geen vraag? Wat moet ik daar nog op Zeggen?quote:
ik had 'm nog aangepastquote:Op dinsdag 12 november 2019 18:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zag geen vraag? Wat moet ik daar nog op Zeggen?
Bewijs maar eens dat defensie het rapport wel had kunnen vinden!quote:
Hoe volgt dat uit je post? Rutte is net als elke minister voor twee zaken verantwoordelijk. 1 voor z’n eigen departement 2 voor besluiten van de ministerraad. Dat is dit niet.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:37 schreef Antaris het volgende:
[..]
Waarom reageer je niet?
Wie is er hier nu verantwoordelijk?
Oh ik geloof best dat dat rapport pleite is. Ook op de defensieburelen hebben ze vast een shredder...quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bewijs maar eens dat defensie het rapport wel had kunnen vinden!
Er zijn meer landen dan Amerika en Nederland.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit soort hypocriete verontwaardiging kennen ze in Amerika niet.
Dit hele ministerie is een lachertje, het verbaasd me enorm dat mensen op partijen zoals VVD, D66 of Groenlinks kunnen stemmen. Voornamelijk mensen zonder kennis van zaken en vooral geen verantwoordelijkheid nemen.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik stop ermee.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe volgt dat uit je post? Rutte is net als elke minister voor twee zaken verantwoordelijk. 1 voor z’n eigen departement 2 voor besluiten van de ministerraad. Dat is dit niet.
goed voor hun eigen zaak en BV Nederland, de rest kan de tering genieten.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:45 schreef Antaris het volgende:
[..]
Dit hele ministerie is een lachertje, het verbaasd me enorm dat mensen op partijen zoals VVD, D66 of Groenlinks kunnen stemmen. Een voor een mensen met geen kennis van zaken en vooral geen verantwoordelijkheid nemen.
Minister-president betekenis & definitiequote:Op dinsdag 12 november 2019 18:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe volgt dat uit je post? Rutte is net als elke minister voor twee zaken verantwoordelijk. 1 voor z’n eigen departement 2 voor besluiten van de ministerraad. Dat is dit niet.
Och, de brief dat we in 2008 zouden kappen met de ISAF missie was ook "zoek"...quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:42 schreef LXIV het volgende:
quote:
HLNquote:Brief over Uruzgan-missie zoek op NAVO
Een cruciale brief waarin de NAVO bevestigt dat Nederland in de zomer van 2008 vertrekt uit de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan, is een tijdlang zoek geweest op de hoofdzetel van de alliantie in Evere. Dat bericht 'De Telegraaf' vandaag. De NAVO ging er tot eind mei van dit jaar daardoor zonder meer van uit dat onze noorderburen hun missie in Uruzgan zouden verlengen.
Verhuisdoos
John Craddock, opperbevelhebber van de NAVO-troepen, onthulde het bestaan van de brief vorige week tijdens een vertrouwelijk onderhoud met de Nederlandse Tweede Kamer. VVD'er Hans van Baalen is geschokt. Het afschrift van de brief zat volgens hem een half jaar in een verhuisdoos. Craddocks voorganger, generaal James Jones, had het schrijven eind 2006 opgeruimd toen hij zijn post verliet. Craddock ontdekte hem pas in mei.
Duidelijkheid gewenst
Doordat het document zoek raakte, was de NAVO-opperbevelhebber lange tijd formeel niet bekend met de afspraak, aldus van Baalen. Het parlementslid wil nu dat premier Jan-Peter Balkenende een brief opstelt waarin hij duidelijk stelt dat Nederland na december 2010 weg is uit Uruzgan. Volgens van Baalen is dat van belang omdat Craddock bij het recente gesprek met de Tweede Kamer niet eens op de hoogte bleek van de nieuwe einddatum.
Weg uit Afghanistan
Van Baalen eist ook opheldering van NAVO-secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer. Die ontvangt de Nederlandse parlementariërs morgen in Brussel. De VVD'er wil dat de Hoop Scheffer bevestigt dat Nederland Afghanistan eind 2010 definitief verlaat.
De Nederlandse regering besliste op 30 november om de missie in Uruzgan tot eind 2010 aan te houden. Het aantal militairen wordt wel teruggebracht met driehonderd. Momenteel zijn er zo'n 1.600 Nederlanders in de Zuid-Afghaanse provincie actief. De Tweede Kamer moet nog met het besluit instemmen. (belga/svm)
Op de bank.quote:
quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zei dat al? Maar het is verder prima. Ik ben er klaar mee.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:50 schreef Antaris het volgende:
[..]
Minister-president betekenis & definitie
Een minister-president is de eerste minister die aan het hoofd staat van en leiding geeft aan een regering.
De minister-president heeft de uitvoerende macht over een (deel)staat. Het belangrijkste synoniem van minister-president is premier. In sommige andere landen wordt dit synoniem gebruikt als aanduiding voor de eerste minister van de regering. In Nederland is de term minister-president het meest gangbaar en is dit ambt de hoogste politieke functie. In de Nederlandse situatie leidt de minister-president als voorzitter de ministerraad en is tegelijkertijd verantwoordelijk voor zijn of haar eigen ministerie, het ministerie van Algemene Zaken. Hij of zij is de primus inter pares (de eerste onder zijns gelijken) van het kabinet dat een coalitie is tussen twee of meerdere politieke partijen.
Dus wie is er nu eindverantwoordelijk?
Je wilt niet erkennen dat Rutte eindverantwoordelijk is.quote:Op dinsdag 12 november 2019 19:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
Ik zei dat al? Maar het is verder prima. Ik ben er klaar mee.
Dat klopt. Wat dat is ie nietquote:Op dinsdag 12 november 2019 19:25 schreef Antaris het volgende:
[..]
Je wilt niet erkennen dat Rutte eindverantwoordelijk is.
Gaat niet om de burgerslachtoffers maar om het feit dat het kabinet er van wist en er over loog.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:08 schreef timmmmm het volgende:
Ik verwacht dat we er gewoon eerlijk over zijn en niet dat het zoals nu wat weggemoffeld wordt, Rutte het zich “niet” herinnert als hem er naar gevraagd wordt en nu dus het rapport “kwijt” is. We zijn geen bananen republiek.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:08 schreef timmmmm het volgende:
Dat rapport is door het Amerikaanse militaire hoofdkwartier Centcom opgestuurd naar het NL defensie departement. Centcom heeft dergelijke rapporten ook gearchiveerd. Gewoon even opvragen.quote:Op dinsdag 12 november 2019 20:34 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik verwacht dat we er gewoon eerlijk over zijn en niet dat het zoals nu wat weggemoffeld wordt, Rutte het zich “niet” herinnert als hem er naar gevraagd wordt en nu dus het rapport “kwijt” is. We zijn geen bananen republiek.
Zeker niet omdat Nederland andere landen ook aanspreekt als er burgerslachtoffers vallen mogen we best het goede voorbeeld geven.
Dat zal best maar in een land als Nederland hoort een rapport wat waarschijnlijk schadelijk is niet kwijt te raken.quote:Op dinsdag 12 november 2019 21:01 schreef nietzeuren het volgende:
[..]
Dat rapport is door het Amerikaanse militaire hoofdkwartier Centcom opgestuurd naar het NL defensie departement. Centcom heeft dergelijke rapporten ook gearchiveerd. Gewoon even opvragen.
Dat vind ik ook. Dat kwijtraken is schandalig slordig als het per ongeluk gebeurt en schandalig corrupt als het expres gebeurd is.quote:Op dinsdag 12 november 2019 21:15 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat zal best maar in een land als Nederland hoort een rapport wat waarschijnlijk schadelijk is niet kwijt te raken.
Slordig.quote:Op dinsdag 12 november 2019 17:50 schreef ikweethetookniet het volgende:
Het kabinet kan een belangrijk rapport rond het Nederlandse bombardement in Irak in 2015, waarbij zeventig burgerdoden zijn gevallen, niet vinden.
Vergeet van Miltenburg niet de trut die als 2e kamer voorzitter meermaals stukken die zoek waren en plotseling opdoken per fax door de schredder heeft gehaaldquote:Op dinsdag 12 november 2019 18:44 schreef trein2000 het volgende:
Oh ik geloof best dat dat rapport pleite is. Ook op de defensieburelen hebben ze vast een shredder...
quote:Op dinsdag 12 november 2019 19:30 schreef franske19 het volgende:
[..]
Gaat niet om de burgerslachtoffers maar om het feit dat het kabinet er van wist en er over loog.
Komen ze iedere keer mee weg. Schijnt geen punt meer te zijn.quote:Op dinsdag 12 november 2019 19:30 schreef franske19 het volgende:
[..]
Gaat niet om de burgerslachtoffers maar om het feit dat het kabinet er van wist en er over loog.
Dan komt de waarheid aan het licht, en dat moet kostte wat kost voorkomen wordenquote:Op dinsdag 12 november 2019 22:28 schreef Treinhoer het volgende:
Waarom belt Defensie niet naar Centcom om een nieuwe kopie te sturen en gelijk te vragen wanneer het vorige rapport was gestuurd?
Opgelost dan toch?
Zou je dat op kunnen vragen bij centcom als bezorgde burger. Dat zou ik namelijk doen als ik RTL of NOS was. Want als fokkers het weten moet het daar ook bekend zijn.quote:Op dinsdag 12 november 2019 22:28 schreef Treinhoer het volgende:
Waarom belt Defensie niet naar Centcom om een nieuwe kopie te sturen en gelijk te vragen wanneer het vorige rapport was gestuurd?
Opgelost dan toch?
Hoezo hebben die organisaties geen digitaal document management systeem.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Och, de brief dat we in 2008 zouden kappen met de ISAF missie was ook "zoek"...
[..]
[..]
HLN
Zoek maar eens op hoeveel dutchbatters (srebrenica) zelfmoord gepleegd hebben inmiddels.. ik geloof een stuk of 20 ofzo..quote:Op donderdag 14 november 2019 01:35 schreef Hathor het volgende:
Je zal maar in dienst zijn van de NL defensie en uitgezonden worden op een missie, je bevelen opvolgen en jaren later door een stel nitwits ter verantwoording worden geroepen. En het dan ook nog gek vinden dat defensie geen nieuwe mensen meer kan werven.
Ik geloof je op je woord, het is triest genoeg allemaal.quote:Op donderdag 14 november 2019 02:01 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Zoek maar eens op hoeveel dutchbatters (srebrenica) zelfmoord gepleegd hebben inmiddels.. ik geloof een stuk of 20 ofzo..
Je begrijpt het punt niet. Het gaat niet om de burgerdoden! Die aanval was volledig legitiem en de burger doden zijn gevallen door secundaire explosies niet doordat het bombardement het verkeerde doel heeft getroffen. Het gaat erom dat het kabinet er mogelijk van op de hoogte was maar het (bewust) verzwegen heeft.quote:Op donderdag 14 november 2019 01:35 schreef Hathor het volgende:
Je zal maar in dienst zijn van de NL defensie en uitgezonden worden op een missie, je bevelen opvolgen en jaren later door een stel nitwits ter verantwoording worden geroepen. En het dan ook nog gek vinden dat defensie geen nieuwe mensen meer kan werven.
Ik denk dat het ook gaat om economische belangen. Amerika zal landen wel economische voordelen in het vooruitzicht stellen als zij meedoen.quote:Op dinsdag 19 november 2019 10:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
Les 1 in oorlogvoering:
Als er doden vallen door vijandelijk vuur zijn het altijd kinderen of vrouwen of onschuldige burgers
Want dat verzwakt het moraal bij de vijand
Les 2 omdat te bereiken en de vijand te tarten
Zet je dus bommen fabrieken en andere targets zo dicht mogelijk in dicht bewoonde gebieden met onschuldige burgers en of ziekenhuizen
Les3 speciaal voor de mongool van defensie die de telefoon opneemt als de Amerikanen weer eens bellen
Kappen met de reet van de Amerikanen te likken en gelijk gebukt gaan staan om maar weer eens anaal vernedert teworden, met als drogreden wij hebben jullie ook geholpen in 40-45
En voor diezelfde mongool, een leuk baantje voor de NAVO oid zit er echt niet in als je gelijk ja zegt en hoe vereerd je wel niet bent, ze lachen je alleen maar harder uit als je dan toch de vuilnisbakken mag buiten zetten bij de NAVO
Gooi gewoon de hoorn eens op de haak en zeg dat ze zelf meer dan prima in staat zijn om hun eigen shit klussen op te ruimen,dan ben je een kerel
Zo dat moest er ff uit![]()
Zou best kunnen maar heb er weinig van gezien na die 7000 doden in Srebrenicaquote:Op dinsdag 19 november 2019 10:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik denk dat het ook gaat om economische belangen. Amerika zal landen wel economische voordelen in het vooruitzicht stellen als zij meedoen.
Kut klus? Gewoon een legitiem doelwit wat met een voltreffer geraakt is. Niets mis mee. Alleen had de kamer natuurlijk wel correct geïnformeerd moeten worden.quote:Op dinsdag 19 november 2019 10:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
70 doden door een kutklus te accepteren van de Amerikanendie zelf ook wel wisten dat dit een kutklus was
En ze waren pas net bijgekomen van het![]()
![]()
over de wijze waarop ze nederland in het Srebrenica verhaal hebben laten stinken, ook zo een klus waar niets te winnen viel
En toen het misging sprak Voorhoevede magische woorden: Cancel all airstrikes dan weet je zeker dat je twee keer genaaid bent als militair
Alleen had de nederlandse strijdmacht natuurlijk wel correct geïnformeerd moeten worden.quote:Op dinsdag 19 november 2019 18:02 schreef franske19 het volgende:
Kut klus? Gewoon een legitiem doelwit wat met een voltreffer geraakt is. Niets mis mee. Alleen had de kamer natuurlijk wel correct geïnformeerd moeten worden.
Ben laatst wezen solliciteren bij defensie en sindsdien geloof ik echt dat ze dingen niet meer kunnen vinden. Wat een puinzooi. Het is een organisatie die vastloopt in door Den Haag opgelegde regeltjes, koninkrijkjes en nodeloze hierarchiesche systemen bij het burgerdeel van de organisatie dat ver van het front zit.quote:Op dinsdag 19 november 2019 21:24 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Tja, zeker ergens in de archiefkast met het fotorolletje van Srebrenica.
Maar wat is er weggemoffeld dan?quote:
Zo lang niemand Rutte voor de rechter sleept en aftreden afdwingt.quote:Op dinsdag 18 februari 2020 10:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
‘Risico dodelijk bombardement Irak was bekend, aanval toch doorgezet’![]()
Nederland had voorafgaand aan de aanval op de bommenfabriek van Islamitische Staat (IS) in het Iraakse Hawija signalen dat de explosie na het bombardement riskanter zou kunnen zijn dan vooraf was berekend. Dat staat in een intern document dat Defensie gisteren openbaar heeft gemaakt en waar NRC over schrijft. Meer dan zeventig burgers kwamen om het leven.
Een vergelijking met aanvallen op soortgelijke doelwitten van IS, voorafgaand aan de aanval op 3 juni 2015, wees uit dat ‘de verwachte nevenschade groter zou kunnen zijn dan de CDE aangaf’. De CDE is de afkorting van Collateral Damage Estimate, het computerprogramma dat van tevoren berekent of er kans is op burgerslachtoffers bij een aanval. Achteraf werd bekend dat er naar schatting zeventig burgers zijn omgekomen.
En dat terwijl op dat moment de regel gold dat een aanval niet door mocht gaan, wanneer vooraf duidelijk was dat er ook maar één burgerslachtoffer zou vallen.
Hoewel de berekening vooraf aangaf dat er geen burgers zouden omkomen, was het niet duidelijk wat de gevolgen zouden zijn van een eventuele tweede explosie die zou ontstaan bij het bombarderen van de fabriek.
De ravage na het bombardement in Hawija in juni 2015
Uit het onderzoek dat het ministerie van Defensie deed naar de aanval blijkt nu dat Nederland, ondanks het zorgwekkende signaal vooraf, de aanval doorzette. Volgens Defensie bleek achteraf dat er meer munitie in de fabriek aanwezig was dan verwacht werd.
Rutte ‘niet op de hoogte’![]()
![]()
Het kabinet moest de Tweede Kamer al drie keer uitleg geven over de kwestie, maar volgens premier Rutte was dit niet mogelijk omdat hij zelf ook niet meer werd bijgepraat. Het protocol zou dit niet hebben toegelaten omdat de veiligheid van de vliegers in gevaar kon komen.![]()
NRC en de NOS deden onderzoek naar de zaak, maar konden nergens een dergelijk protocol oprakelen.
![]()
![]()
Volgens hen wordt per casus bekeken of de Tweede Kamer op de hoogte gehouden moet worden.
De luchtaanval werd door een Nederlandse F-16 uitgevoerd in de nacht van 2 op 3 juni 2015.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-doorgezet~a36eb38d/
Rutte liegt en bedriegt dus voor de zoveelste keer
Hoe lang nog dit stuk stront
En de twee PVDA-bewindslieden (Ploumen en Koenders) die zich niets kunnen herinneren? Ook voor de rechter slepen?quote:Op dinsdag 18 februari 2020 10:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Zo lang niemand Rutte voor de rechter sleept en aftreden afdwingt.
Wilders is goed bezig om dit kabinet om zeep te helpen en dat is dikkequote:Op dinsdag 18 februari 2020 10:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zo lang niemand Rutte voor de rechter sleept en aftreden afdwingt.
Rutte: algemene bestuursdienst had nog een vacature, maar de banencarrousel bestaat echt niet hoorquote:Op dinsdag 18 februari 2020 12:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
En de twee PVDA-bewindslieden (Ploumen en Koenders) die zich niets kunnen herinneren? Ook voor de rechter slepen?
quote:Minister Ank Bijleveld (Defensie) zei eerder in de Tweede Kamer dat dit niet zo was. Ze zegt dat nu te betreuren
Het bombardement op Hawijaquote:De Kamer is in de maanden na de aanval onjuist over de burgerdoden geïnformeerd door toenmalig minister Jeanine Hennis van Defensie. Pas afgelopen najaar werd de Kamer op de hoogte gebracht.
Jij vindt niet zo'n punt allemaal?quote:
jij vindt het allemaal zo vreselijk?quote:Op dinsdag 24 maart 2020 20:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Jij vindt niet zo'n punt allemaal?
Ik vind het best erg ja, bewust (dat lijkt me vrij zeker) de kamer en de burger verkeerd of niet informeren. Het ondermijnt de democratie. Dat stoort mij meer dan een of andere user die er een populistische opmerking over plaatst, maar dat is een kwestie van prioriteiten.quote:
quote:
Ik zou zeggen een paar weken sociale dienstplicht. Ik heb begrepen dat de ziekenhuizen best wel wat hulp kunnen gebruiken. Misschien kan mevrouw Bijleveld vloeren schrobben?quote:
Gewoon doorgaan in de lijn Hillen...quote:Op dinsdag 7 april 2020 21:45 schreef detaris het volgende:
Incompetentie ten top, waar zijn ze mee bezig op het plein?
de Irakezen of defensie of de collateral damage zijn helemaal het probleem nietquote:Op woensdag 8 april 2020 13:16 schreef Eiwitshake het volgende:
Het is eg een gotspe wat er hier gebeurt.
Wij bestrijden notabene ISIS en vervolgens kan Defensie opdraaien voor collatoral damage.
Stel je toch godverdomme eens voor dat onze grootouders het in hun hoofden durfden te halen een proces aan te spannen tegen de geallieerden over de enorme schade die ze (om ons te bevrijden) hebben aangericht.
Stel je dan ook een voor dat er in de VS of het VK direct een advocaatje klaarstond om onze grootouders bij te staan.
Niemand kan zich dit scenario voorstellen en gelukkig is het ook nooit gebeurd.
Ik word hier zo immens kwaad van. Waarom doen we onszelf dit toch telkens opnieuw aan!?
Wij bestrijden de vijand, en ja helaas zijn er dan soms burgerdoden te betreuren.
We hadden daar nooit aan moeten beginnen.
Laat die Irakezen het zelf maar uitzoeken en IS zelf maar verdrijven, oppertunistische boeven zijn het. En die advocaat uitzetten naar Irak.
Misschien moeten ze eens competent bestuur bij Defensie neerzetten en het uitgeknepen ministerie niet altijd als hobbyprojectje van koffiejufrouwen maken.quote:Op woensdag 8 april 2020 13:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
de Irakezen of defensie of de collateral damage zijn helemaal het probleem niet
het is de minister (opeenvolgende ministers) die hebben lopen jokken of totaal niet op de hoogte zijn van wat er gebeurt op hun departement ... of een combinatie van beiden
daar zouden onze grootouders ook problemen van maken ja
Die Amerikanen hadden gewoon weer een kut klus die ze niet konden winnen, dus belden ze weer NL of die ff kon helpenquote:Op woensdag 8 april 2020 13:16 schreef Eiwitshake het volgende:
We hadden daar nooit aan moeten beginnen.....
quote:Op woensdag 8 april 2020 13:35 schreef Eiwitshake het volgende:
Misschien moeten ze eens competent bestuur bij Defensie neerzetten en het uitgeknepen ministerie niet altijd als hobbyprojectje van koffiejufrouwen maken.
Er zijn beelden van ........quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moet je eens bij de belastingdienst doenquote:Op woensdag 8 april 2020 16:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik kon het bonnetje ook al niet vinden en laatst nog belangrijke gesprekken maar weet niet meer wat is gezegd.
En men blijft er in trappen als mongolen of men interesseert het gewoon geen reet.
Het eerste kan ik me haast niet meer voorstellen.
Je ziet over het hoofd dat de Irakezen nooit gevraagd hebben of wij ze kwamen ‘bevrijden’quote:Op woensdag 8 april 2020 13:16 schreef Eiwitshake het volgende:
Het is eg een gotspe wat er hier gebeurt.
Wij bestrijden notabene ISIS en vervolgens kan Defensie opdraaien voor collatoral damage.
Stel je toch godverdomme eens voor dat onze grootouders het in hun hoofden durfden te halen een proces aan te spannen tegen de geallieerden over de enorme schade die ze (om ons te bevrijden) hebben aangericht.
Stel je dan ook een voor dat er in de VS of het VK direct een advocaatje klaarstond om onze grootouders bij te staan.
Niemand kan zich dit scenario voorstellen en gelukkig is het ook nooit gebeurd.
Ik word hier zo immens kwaad van. Waarom doen we onszelf dit toch telkens opnieuw aan!?
Wij bestrijden de vijand, en ja helaas zijn er dan soms burgerdoden te betreuren.
We hadden daar nooit aan moeten beginnen.
Laat die Irakezen het zelf maar uitzoeken en IS zelf maar verdrijven, oppertunistische boeven zijn het. En die advocaat uitzetten naar Irak.
Dan hadden wij wel het lef gehad om nee te zeggen iddquote:Op woensdag 8 april 2020 16:32 schreef LXIV het volgende:
Je ziet over het hoofd dat de Irakezen nooit gevraagd hebben of wij ze kwamen ‘bevrijden’
Ze zijn in ieder geval bevrijd van hun olie.quote:Op woensdag 8 april 2020 16:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je ziet over het hoofd dat de Irakezen nooit gevraagd hebben of wij ze kwamen ‘bevrijden’
En gelukkig is daar netjes voor betaaldquote:Op woensdag 8 april 2020 19:42 schreef FrietZonderPatat het volgende:
Ze zijn in ieder geval bevrijd van hun olie.
Ik ben het met je eens dat die hele invasie van Irak in 2003 zinloos en onder valse voorwendselen was. Helaas een voldongen feit.quote:Op woensdag 8 april 2020 16:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als jij als militair dan zou moeten kiezen, met welk lid van the A-Team identificeer jij je het meest en waarom?quote:Op dinsdag 12 mei 2020 18:21 schreef AchJa het volgende:
Iets met hakken en spaanders. De tweede kamer denk zeker dat oorlog een soort A-Team is waar iedereen hoestend uit ontplofte auto's kruipt.
Informatie die nu publiekelijk beschikbaar is kan vorige maand nog geclassificeerd zijn geweest...quote:Op dinsdag 12 mei 2020 18:47 schreef probeer het volgende:
Als jij als militair dan zou moeten kiezen, met welk lid van the A-Team identificeer jij je het meest en waarom?
En volgens mij lijkt de rel meer te gaan over het niet informeren. En terecht.
Alsof Nederland de "planner" was van de coalitie...quote:De inschattingen van het risico op burgerslachtoffers was doorgegeven aan de militaire planning van de coalitie tegen Islamitische Staat.
Hoi B.Aquote:
Hannibal?quote:
Misschien een raar voorstel maar dan maak je toch geld vrij voor o'n onderzoekquote:Op donderdag 18 juni 2020 10:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
Onderzoeksraad: Geen geld voor onderzoek naar ‘Nederlands’ bombardement Hawija
De Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) weigert het bombardement in Hawija te onderzoeken. Opvallend is een van de redenen daarvoor: volgens de raad heeft het daarvoor te weinig geld. Dat zegt OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem in een interview met deze krant.
Minister Ank Bijleveld (Defensie) had de OVV gevraagd om een onderzoek naar het bombardement, waarbij in 2015 vermoedelijk zeventig burgerdoden vielen. Het voorstel voor dat onderzoek werd gezien als een bezweringsformule om steun van D66 te houden voor haar positie als minister.
Dijsselbloem heeft haar echter laten weten dat het onmogelijk is dat de OVV ‘gevechtshandelingen’ onderzoekt. Dit is zo vastgelegd in de Rijkswet. Bijleveld drong er toch op aan een uitzondering te maken, maar dijsselbloem weigert dat. ,,We hadden een juridisch buitenommetje moeten maken.’’ En dat wil hij niet.
Opvallend genoeg stelt Dijsselbloem bovendien dat de OVV te weinig geld heeft voor het onderzoek. Het budget van de OVV, zo’n 13 miljoen, zou niet toereikend zijn. ,,We stonden kort geleden nog zwaar rood, om het maar huiselijk te zeggen.”
Dijsselbloem: ,,We hebben gewoon niet de financiële middelen nu voor een onderzoek naar Hawija en we willen niet aan ministers hoeven vragen om extra geld. Dat moet zeer uitzonderlijk zijn. Je loopt namelijk het risico om het verwijt te krijgen dat daarmee ook invloed op het onderzoek kan worden uitgeoefend. Wie betaalt, bepaalt. Dat willen we niet.”
Dat de OVV al een paar jaar met financiële tekorten kampt, steekt hem. ,,Ik wil daar niet cynisch over zijn, maar een cynicus zou kunnen zeggen dat we expres klein worden gehouden om dingen niet te onderzoeken. Daartegen pleit dat we steeds meer verzoeken krijgen, ook van ministers.”
Dijsselbloem is in gesprek met minister Ferd Grapperhaus (Justitie) over het budget en wil het liefst 1,5 miljoen euro per jaar meer.
De OVV kreeg voor het grote onderzoek naar de MH17-ramp wel apart budget. Volgens Dijsselbloem zou dat bij een onderzoek naar Hawija lastiger liggen omdat het kabinet dan zowel onderwerp van het onderzoek zou zijn, als de financier daarvan.
Een bezorgd mens is hij niet geworden van zijn baan als voorzitter van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV). Toch heeft Jeroen Dijsselbloem (‘ik ben een optimist’) wel zorgen dat hij niet alles kan onderzoeken wat hij zou willen
https://www.ad.nl/politie(...)ent-hawija~a37c6f51/
Zo houd je de doofpot dus dichtgewoon geen geld beschikbaar stellen
he he dat wisten die Amerikanen maar al te goed dus belden ze nederland of die een mooie kut klus wilden uitvoerenquote:Op vrijdag 2 oktober 2020 14:18 schreef Twiitch het volgende:
Er stond een bommenfabriek in een woonwijk, natuurlijk vallen er dan onschuldige doden wanneer je die tent gaat platgooien. Accepteer dat of doe niet meer mee met dit soort missies. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste. Ik ben wel klaar met die eindeloze "interventies" in het Midden-Oosten en Afrika. Komt enkel ellende van.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Naar verluidt komt de commissie-Sorgdrager komende zomer met haar rapport. Pas daarna zullen de eerste inhoudelijke zittingen bij de Haagse rechtbank volgen naar aanleiding van de dagvaarding door Zegveld.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)l-op-hawija-a4092077
Sorgdrager lekker snel, en Ollengren fixed het wel![]()
![]()
quote:Op maandag 21 februari 2022 13:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bombardement Advocaat Liesbeth Zegveld
quote:Op maandag 21 februari 2022 13:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bombardement Advocaat Liesbeth Zegveld
Die is wel grappig jaquote:
Dit dus. Misschien niet in een terroristen nest naast een bommenfabriek gaan wonen. Dit was gewoon een legitiem militair doel.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die is wel grappig ja
Nou ja als Zegveld er bij betrokken is hoeft de staat zich geen zorgen te maken.
Maar gewoon een k*t klus dus hebben de Amerikanen ons gebeld omdat we nooit nee zeggenquote:Op maandag 21 februari 2022 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit dus. Misschien niet in een terroristen nest naast een bommenfabriek gaan wonen. Dit was gewoon een legitiem militair doel.
Heel Irak was geen legitiem doel, maar een oorlog op basis van een leugen. “Hadden ze maar niet in Irak moeten wonen”quote:Op maandag 21 februari 2022 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Misschien niet in een terroristen nest naast een bommenfabriek gaan wonen. Dit was gewoon een legitiem militair doel.
Mee eens maar de staat van Irak is wel iets anders dan is is.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Heel Irak was geen legitiem doel, maar een oorlog op basis van een leugen. “Hadden ze maar niet in Irak moeten wonen”
Allemaal onschuldige mensen die in die bom fabriek werkten.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
quote:Harde schijven bleken onvindbaar of incompleet, documenten ontbraken, betrokkenen konden zich niets meer herinneren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |