abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189911288
Het kabinet kan een belangrijk rapport rond het Nederlandse bombardement in Irak in 2015, waarbij zeventig burgerdoden zijn gevallen, niet vinden. Dat meldt Elsevier Weekblad. Daardoor heeft het kabinet grote moeite een feitenrelaas over de kwestie op te stellen, iets wat minister van Defensie Ank Bijleveld vorige week heeft toegezegd tijdens het debat daarover.



Tijdens het debat vorige week baseerde zowel de minister als de Kamerleden zich op een ‘voorlopig rapport’ van het Amerikaanse militaire hoofdkwartier Centcom van 15 juni 2015 over de ‘nevenschade’ bij het bombardement op een bommenfabriek van Islamitische Staat in het Iraakse Hawija. Daarbij zijn zeventig doden gevallen, waaronder onschuldige burgers. De voorlopig versie van het rapport zou echter nogal beknopt geweest zijn, zonder details.


De minister legde vorige week tijdens een zwaar debat in de Tweede Kamer verantwoording af over de kwestie, nadat bleek dat haar voorgangster Jeanine Hennis wist dat het ‘geloofwaardig’ was dat er bij de aanval burgerslachtoffers waren gevallen, maar aan de Kamer schreef dat er ‘voor zover op dit moment bekend’ geen burgerdoden waren gevallen.

Feitenrelaas
Bijleveld maakt excuses voor het verkeerd informeren van de Kamer en overleefde maar net een motie van wantrouwen die door vrijwel gehele oppositie werd gesteund. Ze beloofde - samen met premier Rutte - de Kamer te voorzien van een nieuw feitenrelaas om de zaak op te helderen en duidelijk te maken wie er op welk moment op de hoogte was van welke informatie.

Het ‘definitieve’ rapport - vereist voor dat feitenrelaas - ontbreekt echter, weet Elsevier Weekblad op basis van bronnen binnen Defensie. ,,Dat zijn we nu aan het uitzoeken’’, aldus een woordvoerder gisteravond. Op de vraag of Defensie het cruciale stuk gewoon kwijt is, wilde hij niet antwoorden: ,,Dat zeg ik niet.’’Het ministerie zou vervolgens daarvan op de hoogte zijn gesteld.

Het ministerie van Defensie weigert tegen deze site te reageren op de berichtgeving.

https://www.ad.nl/politie(...)iet-vinden~a9ddc845/

Not that shit again :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')

[ Bericht 2% gewijzigd door ikweethetookniet op 12-11-2019 18:00:16 ]
pi_189911315
Die smoes is al een keer gebruikt
pi_189911330
Defensie kan rapport over burgerdoden niet vinden

Het kabinet heeft grote moeite een nieuw feitenrelaas op te stellen rond de kwestie van de zeventig burgerdoden bij een bombardement in Irak op 3 juni 2015. Volgens bronnen van Elsevier Weekblad ontbreekt het definitieve rapport van het Amerikaanse militaire hoofdkwartier Centcom over de ‘nevenschade’.

In het crisisachtige Kamerdebat van vorige week gingen minister van Defensie Ank Bijleveld (CDA) en de Kamerleden uit van een ‘voorlopig rapport’ dat Centcom op 15 juni 2015 uitbracht. Daarin zou staan dat er zeventig doden waren gevallen, onder wie IS-strijders en onschuldige burgers.

Tweede Kamer verkeerd geïnformeerd
Bijleveld zei dat haar voorganger Jeanine Hennis de Tweede Kamer in 2015 verkeerd had geïnformeerd, want eind juni 2015 had Hennis ontkend dat er burgerdoden waren gevallen door Nederlandse betrokkenheid. Defensie was er toen reeds door Centcom over ingelicht dat er wel degelijk doden waren, en ook Hennis zou daar over zijn gebriefd. Vrijwel de hele oppositie concludeerde vorige week dat de Kamer was voorgelogen.

Een motie van wantrouwen tegen Bijleveld – die formeel verantwoordelijk is, ook voor de handelingen van haar voorgangers – haalde het vorige week niet. Bijleveld mocht blijven. De minister van Defensie en premier Mark Rutte (VVD) beloofden de Kamer klaarheid te scheppen met een nieuw ‘feitenrelaas’.

De Tweede Kamer wil dat stuk hebben voordat woensdagmiddag de behandeling van de begroting van Buitenlandse Zaken begint. Maar dat redden Rutte en Bijleveld niet. Mogelijk heeft Defensie nog een weekje extra tijd nodig.

Defensie kan belangrijk rapport niet vinden
Als er een ‘voorlopig’ Centcom-rapport ligt, dan moet er ook een ‘definitief’ Centcom-rapport zijn. Volgens een bron kan Defensie dat laatste stuk niet vinden. ‘Dat zijn we nu aan het uitzoeken,’ zei een woordvoerder maandagavond. Op de vraag of Defensie het cruciale stuk gewoon kwijt is, wilde hij niet antwoorden: ‘Dat zeg ik niet.’

Centcom is het Amerikaanse militaire commandocentrum in de stad Tampa (Florida), van waaruit de geallieerde operaties in onder andere het Midden-Oosten worden geleid en geëvalueerd. Militairen beschouwden de aanval door een Nederlandse F-16 op 3 juni 2015 als ‘een voltreffer’. Een bommenfabriek van Islamitische Staat (IS) in de Noord-Iraakse stad Hawija werd vernietigd. Dit kwam ook doordat IS er veel meer explosieven had opgeslagen dan de westerse coalitie had verwacht. Er volgde een reeks ontploffingen waarbij ook tientallen burgers het leven lieten.

Nieuwe verontwaardiging voor Bijleveld
Dit laatste was uitdrukkelijk niet de bedoeling. In een initial report (voorlopig rapport) stelde Centcom het ministerie van Defensie in Den Haag op de hoogte. Volgens een bron was dit voorlopige rapport nogal beknopt en eigenlijk nauwelijks meer dan een herhaling van een nieuwsberichtje van persagentschap Reuters: ‘Zeventig doden.’

De vraag is nu waar het final report (definitieve rapport) van Centcom is gebleven. Daarin moet staan wat de anti-IS coalitie zelf heeft vastgesteld over het aantal burgerdoden. Heeft Den Haag eigenlijk wel een definitief rapport ontvangen over deze kwestie? Is er wel zo’n rapport? Zo niet, dan heeft de anti-IS-coalitie kennelijk geen eigen onderzoek gedaan naar de burgerdoden in Hawija. Minister Bijleveld kan dan rekenen op nieuwe verontwaardiging in de Tweede Kamer.

https://www.elsevierweekb(...)961382317.1563124008

Hebben we net Teeven en Opstelten weggetrapt krijgen we dit weer :') :') :') :|W :|W :|W :|W
pi_189911353
Altijd fijn om bevestigd te zien dat ik niet de enige ben met een rommelig kantoor.
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:56:32 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_189911387
Ligt in dezelfde la waar het bonnetje van Opstelten lag.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:58:46 #6
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_189911423
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ligt in dezelfde la waar het bonnetje van Opstelten lag.
En het fotorolletje van Srebrenica
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:58:47 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189911424
Ik zou gaan zoeken in dezelfde la als de fotorolletjes van Srebrenica. Ze liggen er waarschijnlijk ook om dezelfde reden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 november 2019 @ 18:06:13 #8
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189911504
Nee natuurlijk kunnen ze het niet vinden daarom heten ze toch ook defensie?

Dawasikniedawaseenneger :Y

One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 12 november 2019 @ 18:08:49 #9
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_189911535
Zal ik jullie eens wat vertellen? Dit boeit me eigenlijk geen reet.

Lekker met zijn allen verontwaardigd zijn dat er burgerslachtoffers vallen. Wat verwacht je dan als je bommen op een land gooit? Risico van het vak, als je dat niet wil moet je geen oorlog voeren. Maar de heren en dames politici grijpen dit dan als excuus aan om allemaal lekker verontwaardigd te gaan doen terwijl zij ook allemaal weten dat als je mensen op pad stuurt om bommen te gooien, er mensen dood gaan
Laffe huichelaar
pi_189911562
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:58 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zou gaan zoeken in dezelfde la als de fotorolletjes van Srebrenica. Ze liggen er waarschijnlijk ook om dezelfde reden.
Nederland is het enige land waar dit gebeurd. We sturen onze mannen op missie - hebben de illusie van 'schone oorlogsvoering' - verontwaardiging als er burgerdoden vallen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 18:10:45 #11
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189911568
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:08 schreef timmmmm het volgende:
Zal ik jullie eens wat vertellen? Dit boeit me eigenlijk geen reet.

Lekker met zijn allen verontwaardigd zijn dat er burgerslachtoffers vallen. Wat verwacht je dan als je bommen op een land gooit? Risico van het vak, als je dat niet wil moet je geen oorlog voeren. Maar de heren en dames politici grijpen dit dan als excuus aan om allemaal lekker verontwaardigd te gaan doen terwijl zij ook allemaal weten dat als je mensen op pad stuurt om bommen te gooien, er mensen dood gaan
Moet je ook niet zeiken op asielzoekers he..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 12 november 2019 @ 18:13:05 #12
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_189911590
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:10 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Moet je ook niet zeiken op asielzoekers he..
Nou, het lijkt me dat je dan moet zeiken vóór het bommen gooien.

Raar dat er meteen weer asielzoekers bij gesleurd worden
Laffe huichelaar
  dinsdag 12 november 2019 @ 18:13:07 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189911591
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:08 schreef timmmmm het volgende:
Zal ik jullie eens wat vertellen? Dit boeit me eigenlijk geen reet.

Lekker met zijn allen verontwaardigd zijn dat er burgerslachtoffers vallen. Wat verwacht je dan als je bommen op een land gooit? Risico van het vak, als je dat niet wil moet je geen oorlog voeren. Maar de heren en dames politici grijpen dit dan als excuus aan om allemaal lekker verontwaardigd te gaan doen terwijl zij ook allemaal weten dat als je mensen op pad stuurt om bommen te gooien, er mensen dood gaan
Ik ben niet verontwaardigd dat er burgerslachtoffers gevallen zijn, of nog gaan vallen. Maar wel dat de verantwoordelijke minister en waarschijnlijk ook de MP de Kamer vals voorlichten. En dat er dan belangrijke documenten 'kwijt zijn' vind ik daarom volstrekt ongeloofwaardig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 12 november 2019 @ 18:13:48 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_189911603
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nederland is het enige land waar dit gebeurd.
Een van de grotere illusies van dit soort zaken, denken dat het alleen in Nederland zou gebeuren.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_189911605
Dat rapport is niet zoek. Vast nog wel iemand die het op zijn pc heeft staan of in een mailbox.
  dinsdag 12 november 2019 @ 18:14:11 #16
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189911608
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:13 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nou, het lijkt me dat je dan moet zeiken vóór het bommen gooien.

Raar dat er meteen weer asielzoekers bij gesleurd worden
Meteen weer? Het is gewoon nevenschade net als die doden..

Geen oorlogje doen.. opgelost...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 12 november 2019 @ 18:16:35 #17
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189911635
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik ben niet verontwaardigd dat er burgerslachtoffers gevallen zijn, of nog gaan vallen. Maar wel dat de verantwoordelijke minister en waarschijnlijk ook de MP de Kamer vals voorlichten. En dat er dan belangrijke documenten 'kwijt zijn' vind ik daarom volstrekt ongeloofwaardig.
Ik niet hoor.. dat kun je op je sloffen zien aankomen..
Het riedeltje is toch ook nooit anders geweest?

Met balkenende was het hetzelfde liedje..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 12 november 2019 @ 18:17:33 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189911647
Ik denk dat Pieter Heerma zn rolodex erbij mag pakken om een nieuwe minister uit te zoeken
  dinsdag 12 november 2019 @ 18:18:12 #19
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189911655
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:17 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat Pieter Heerma zn rolodex erbij mag pakken om een nieuwe minister uit te zoeken
En door...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 12 november 2019 @ 18:20:25 #20
408813 crew  trein2000
pi_189911692
Dat rapport is toch opgesteld door de Amerikanen? Dat is toch 1 telefoontje of ben ik dan achterlijk?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 12 november 2019 @ 18:21:15 #21
408813 crew  trein2000
pi_189911706
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:13 schreef Pleun2011 het volgende:
Dat rapport is niet zoek. Vast nog wel iemand die het op zijn pc heeft staan of in een mailbox.
Als we toch in complotten gaan denken. De vorige minister (Hennis) had wel erg veel belang bij verdwijnen. Deze een stukje minder.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189911751
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als we toch in complotten gaan denken. De vorige minister (Hennis) had wel erg veel belang bij verdwijnen. Deze een stukje minder.
Wie gelooft in Rutte is wel heel zwakzinnig, hij is uiteindelijk verantwoordelijk.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 12 november 2019 @ 18:25:13 #23
408813 crew  trein2000
pi_189911769
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:24 schreef Antaris het volgende:

[..]

Wie gelooft in Rutte is wel heel zwakzinnig, hij is uiteindelijk verantwoordelijk.
Neen. Vakministers hebben gewoon de eindverantwoording over hun departement.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189911781
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Neen. Vakministers hebben gewoon de eindverantwoording over hun departement.
ho ho, Rutte draait al minstens negen jaar. Hij is verantwoordelijk.
Onze minister President met zijn vergeetachtig geheugen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 12 november 2019 @ 18:26:34 #25
408813 crew  trein2000
pi_189911795
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:25 schreef Antaris het volgende:

[..]

ho ho, Rutte draait al minstens negen jaar. Hij is verantwoordelijk.
Verantwoordelijk waar voor?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')