Dankjewel. Dat klinkt haalbaar met wat grote sterke kerels.quote:Op maandag 30 september 2019 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Rolweerstand van staal op staal is 0,0010. Zesje weegt 350 ton. Oftewel 350kg wat je in beweging moet krijgen.
Dan heb ik even de luchtweerstand en weerstand in de lagers/draaistellen buiten beschouwing gelaten en aangenomen dat het terrein vlak isquote:Op maandag 30 september 2019 22:02 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Dankjewel. Dat klinkt haalbaar met wat grote sterke kerels.
Das wel alleen als er dus geen vierkante wielen zijn!quote:Op maandag 30 september 2019 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Rolweerstand van staal op staal is 0,0010. Zesje weegt 350 ton. Oftewel 350kg wat je in beweging moet krijgen.
Je kan hetzelfde bereiken met afgescheiden sprintersporen. Wat voegt het inzetten van smallere voertuigen met een lagere bovenleidingsspanning toe aan deze opsomming?quote:Op maandag 30 september 2019 17:46 schreef b2py het volgende:
Geen kruisend verkeer voor IC's te The Hague Dutch Rail, hogere frequenties op de metrosporen (hogere reistijd door lagere snelheid?), tariefintegratie en zeggenschap over dienstregeling zonder afhankelijk te zijn van sporen 200km verderop
Welke cargo gaat er eigenlijk door de tunnel? Richting Gouda/Weeps?quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 10:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het grootste issue is de inpassing op het tunneltraject in Rotterdam. Er is nu de werkwijze dat goederentreinen als veilig worden beschouwd als ze het tunnelspoor van begin tot eind voor zichzelf hebben. Daardoor zitten de buitenste sporen nu al vol met alleen de HSL-treinen en de goederentreinen. De binnenste sporen wikkelen de reizigerstreinen van de oude lijn af. Twee sporen vrijspelen om met metrootjes te spelen levert nogal wat capaciteitsissues op.
watquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 18:34 schreef b2py het volgende:
Ik snap de wens van de RET wel hoor, waarom hebben ze problemen in het stadstedelijke vervoer vanwege issues in Deventer..
Eerste 'werkdag' Hoekse Lijn:quote:Uiteindelijk gaat de Hoekse Lijn in de spits op sommige stukken twaalf keer per uur rijden. Tot 2017 maakten zestienduizend reizigers dagelijks gebruik van de trein. Na een periode van "gewenning" moet dat aantal met 40 procent (tot ruim 22.000 reizigers per dag) zijn gestegen, aldus Unck.
Hier en daar vast wat overdreven door mensen die nieuwsgierig zijn maar veelbelovende hoeveelhedentwitter:RETRotterdam twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 15:46:07Op de eerste dag maakten 23.000 reizigers (in- en uitstappers) gebruik van de verlengde metrolijn B (bekend als de Hoekse Lijn). #retrotterdam #aardigonderweg https://t.co/nvoVTtXBLR reageer retweet
Kaartjes naar Roosendaal sowieso. Breda kun je niet uit Belgische automaten halen, daarvoor zul je langs het loket moeten. Ik zou aanraden om online een ticket te kopen en via je telefoon te scannen, want die NMBS tickets kun je gewoon op je telefoon laten zien en scannen.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 10:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Is er al eens iemand recentelijk van of naar Brussel-Luchthaven gereisd? Hoe ligt het station tov de aankomsthal? Staan er genoeg automaten? Kun je daar ook kaartjes naar Roosendaal of Breda uit halen?
De website van de Dinner Train is ook weer in de lucht, https://dinnertrain.eu/quote:Dinner Train maakt doorstart
’s-Hertogenbosch, 1 oktober 2019
Train Charter Events B.V. heeft overeenstemming bereikt met de curator over een doorstart van Dinner Train die op 6 augustus failliet ging.
Voor het faillissement vertrok de Dinner Train vanuit 37 verschillende steden om haar gasten een 4-gangen menu aan te bieden in samenwerking met een aantal vaste horeca partners.
Op dit moment staan er weer 15 verschillende steden gepland als vertrekpunt. De uitgangspunten van het concept blijven onveranderd. Een rondrit begeleid door een diner. Wel is er gesleuteld aan een aantal aspecten zoals onder andere service, inhoud van het menu en het aantal ritten dat per week gereden gaan worden.
Met de nieuwe eigenaar is een overeenkomst gesloten over alle voorraden, inventaris, intellectueel eigendom en een groot deel van de lopende contracten.
Tim Beltz, bestuurder van Train Charter Events B.V.: “De overname van Dinner Train is een mooie nieuwe stap. Met de aangebrachte wijzigingen aan het concept voorzie ik een verbetering van het concept wat in de basis al erg aantrekkelijk was. Wij hopen dan ook weer veel nieuwe gasten te mogen verwelkomen voor een unieke beleving.“
De doorstart van Dinner Train is niet alleen goed nieuws voor het personeel maar natuurlijk ook voor de consumenten die reeds een ticket of cadeaubon hebben gekocht. Met ingang van vandaag kunnen gasten bij de nieuwe eigenaar hun tickets gebruiken om opnieuw een boekingscode te ontvangen tegen een minimale vergoeding.
Voor meer informatie over de nieuwe planning en de manier waarop de tickets ingewisseld kunnen worden kunt u een e-mail sturen naar: backontrack@dinnertrain.eu
Nou, daar zullen veel reacties op komen.quote:Another condition is the possibility to couple the new units with existing Class 407 ICE high-speed units to operate as one train. (...) Interested companies shall submit their bids by 18 Oct 2019.
Je mag ook gewoon dag van de Duitse Eenheid schrijven hoor.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 13:54 schreef dennistd het volgende:
Zo te zien maken veel Duitsers er een lang weekend (in Nederland) van omdat het morgen Tag der Deutschen Einheit is:
[ afbeelding ]
Is dat hetzelfde bericht als vorige week waarin 30 treinen werden aangekondigd dat nu verhoogd is naar 90?quote:Op woensdag 2 oktober 2019 16:01 schreef GlennQuagmire het volgende:
DB wil nog eens 90 ICE's bestellen, deze moeten ook in Nederland, Belgie en Frankrijk kunnen rijden: https://railcolornews.com(...)0-high-speed-trains/
400 locs? Voor DB Cargo of blijven ze met getrokken materieel rijden?quote:Op woensdag 2 oktober 2019 18:05 schreef b2py het volgende:
Que pasa? Zelfde leverantievoorwaarden, 2022 in dienst, koppelbaar met 407. Was slechts een vraag he, 90 of 90+30.
Sterker nog, 2 weken terug was een 'intention to tender 30 HST' en nu is de tender daadwerkelijk uitgevraagd met blijkbaar een ophoging van 60. Ook mogelijkheid tot 400 locomotieven trouwens: https://www.railjournal.c(...)-90-high-speed-emus/
Een is genoegquote:Op woensdag 2 oktober 2019 16:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nou, daar zullen veel reacties op komen.
Dit is niet specifiek?quote:
quote:DB Cargo has issued a call for tenders for a framework agreement to supply up to 400 dual-mode locomotives
De grap is dat jij telkens staat te tellen en er maar geen einde aan komt.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 05:59 schreef greavy het volgende:.
De trein bestond uit 102(!) ketelwagens,
[...]
De trein heeft hier 148 (nee, geen grap!) wagens aan de haak...
Tering het is vroegquote:Op donderdag 3 oktober 2019 06:25 schreef greavy het volgende:
Staat toch DB Cargo?
DB Cargo is niet reizigers
Gaaf! Lekker hoorquote:Op donderdag 3 oktober 2019 05:59 schreef greavy het volgende:
Nu dus in Canada. Gister haalde ik een trein in, en kon ik hem verderop klikken. Vandaag ook weer een trein geklikt. 2 zelfs. Inmiddels al 4000km gereden, en amper halverwege in kilometers, maar de trip zelf zit nu op dag 10 van 42.
[ afbeelding ]
1 Oktober 2019 - Tijdens mijn roadtrip door Canada, passeerde ik op de Yellowhead Highway, oftewel Highway 16, deze lange keteltrein. Even verderop was een farmers driveway, en werd een pitstop gemaakt voor een foto.
De trein bestond uit 102(!) ketelwagens, ik had het vermoeden lege van ruwe aardolie, gezien de kenmerken op de wagens.
[ afbeelding ]
2 Oktober 2019 - Vandaag ging de roadtrip door Canada van Yorkton naar Edmonton, een rit van bijna 900 kilometer. Even kilometers maken, want ik wil morgen (lees, Donderdag 3 oktober) in de Canadese Rockies arriveren.
Een heel groot stuk van de route ligt de CP-line parallel aan Highway 16, ook wel de Yellowhead Highway genoemd. In die 900 kilometer moest ik alleen bij 3 steden even van de Highway af omdat die onderbroken is, maar verder knallen maar..
Toen ik bij Wynyard passeerde, zag ik net buiten het dorp een BNSF-loc met lange keteltrein stilstaan, en gezien er maar één loc voor zat even gekeerd. In Wynyard vertrokken deze 7 locs (5 in opzending) net vanaf een zijspoor, dus snel werd 8km verder gereden, maar na een uur nog geen trein. En deze was toch vertrokken, en BNSF stond te wachten (die had ook een draaiende motor en frontjes aan incl personeel). Teruggekeerd naar Wynyard, en daar waren deze 7 locs bezig met rangeren. Men had dus wagens, die over 7 sporen verdeeld stonden, herverdeeld op bestemming. Duidelijk, maar waarom BNSF tussendoor niet weg kon? Geen idee. Dat heet het Canadese treinsysteem, geen touw aan vast te knopen. Namelijk geen dienstregelingen.
Hier waren ze net klaar met de eerste vertrekkende trein in de richting van Yorkton, maar in plaats van vertrekken duwden ze de trein naar het "doorgaande" spoor, en werd er naasst het CP-gebouw geparkeerd. Frontjes gingen uit en de machinist stapte af. Volgens een rangeerder die ik even aansprak, zou de trein hier nog minstens 5u staan wachten tot er "ruimte" was. BNSF bleef minstens dezelfde tijd staan. Tevreden na deze klik werd dus weer verder naar Edmonton vertrokken..
[ afbeelding ]
2 Oktober 2019 - Inmiddels alweer een eindje verder gereden, kwam van voren een goederentrein aangereden. Het zonnetje scheen, de trein goed voor de zon. Er werd verderop een U-turn gemaakt op de Highway (een 2-baansweg zonder middenberm), en even verderop kon de trein vastgelegd worden. Helaas een fotowolkje.. Maar dat mag de pret niet drukken.
De trein heeft hier 148 (nee, geen grap!) wagens aan de haak...
Nope, ben via Sloterdijk gegaan. Je denkt toch zeker niet dat ik vijftig minuten in de kou, in het donker ga zitten wachten als ik ook warm en droog in een trein kan zitten?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:14 schreef Peterselieman het volgende:
Jouw kennende heb je wortel staan schieten in Hoorn
Je gaat toch niet voor je plezier door die tunnel heen?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:23 schreef DJMO het volgende:
[..]
Nope, ben via Sloterdijk gegaan. Je denkt toch zeker niet dat ik vijftig minuten in de kou, in het donker ga zitten wachten als ik ook warm en droog in een trein kan zitten?
Al sinds het begin der tijdenquote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:09 schreef DJMO het volgende:
Logica.
Vanaf station hoorn rond acht uur naar alkmaar Noord willen. Dan kun je kiezen om vijftig minuten te wachten op een sprinter, of vijf minuten op de intercity naar Maastricht om op Sloterdijk over te stappen op de intercity naar den helder. Je bent tien minuten later op noord, maar nog ruim op tijd voor de bus naar huis die om 1 over heel en 1 over half vertrekt.
Een keer raden wat ik gedaan heb
Klacht: sinds wanneer rijd die kutsprinter nog maar een keer per uur ipv gewoon elk half uur? Of ben ik blind en heb ik ergens iets van een gewijzigde dienstregeling gemist?
Dan zal het er aan liggen dat ik nu voor het eerst sinds begin der tijden een avond dienstregeling te pakken had, normaal reis ik altijd rond half zeven terug, en dan gaat ie gewoon nog om het half uur. Mjah, eigen schuld verder, ik had de dienstregeling beter na moeten kijken, in plaats van te vertrouwen op m'n 'ervaring'quote:
huh? Welke tunnel? zodra ik instap focus ik me op m'n telefoon, om op m'n overstapstation of eindbestemming erachter te komen dat ik er uit moet om vervolgens gehaast m'n zooi bij elkaar te rapen en de trein uit te vluchten, dwars door de stroom instappers heenquote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:34 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je gaat toch niet voor je plezier door die tunnel heen?
Die in Alkmaar toch?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:54 schreef DJMO het volgende:
[..]
huh? Welke tunnel? zodra ik instap focus ik me op m'n telefoon, om op m'n overstapstation of eindbestemming erachter te komen dat ik er uit moet om vervolgens gehaast m'n zooi bij elkaar te rapen en de trein uit te vluchten, dwars door de stroom instappers heen
oh, je bedoelt het voetgangerstunneltjequote:
In theorie wel. In de praktijk zit het stuk Nijmegen-Arnhem zo stampvol met treinen dat ik er overdag niet eens een leegmatrit met 140 km/h tussendoor krijg. Geen optie dus.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 18:09 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Richting Oldenzaal grens en Noord Nederland inderdaad. In theorie kan die eerste groep ook via Elst en kopmaken op Deventer Goederen.. in de praktijk duurt dat langer en kost het meer moeite.
Gaaf spul, ze zijn hard bezig met de restauratie/toelating van een soortgelijk stel zo te lezenquote:Op donderdag 3 oktober 2019 20:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Fantastisch mooie treinen waren dat
PTA / Treinen topic #205
[ afbeelding ]
Staat gewoon in de OP he.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 00:23 schreef Jappie_Sea het volgende:
Ik vroeg me af, is er een of andere tool oid waarmee ik de afstand over het spoor kan bereken? alvast bedankt
Dat had ik niet gezien inderdaad, stom. Echter nog steeds niet helemaal wat ik zoek. Het liefst iets voor heel europa, dat je aan de hand van een kaart je route kan uitstippelen. Kan me herinneren dat er hier ooit iets dergelijks is gedeeldquote:
Here you go:quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 00:30 schreef Jappie_Sea het volgende:
[..]
Dat had ik niet gezien inderdaad, stom. Echter nog steeds niet helemaal wat ik zoek. Het liefst iets voor heel europa, dat je aan de hand van een kaart je route kan uitstippelen. Kan me herinneren dat er hier ooit iets dergelijks is gedeeld
heb ze vandaag nog langer gezien, maar niet op de foto. Wel leuk te zien hoor, maar wát een lengte.. Ging de overweg echt nét voor mn neus dicht en stopte de trein ook nog op de overweg zo'n 5 minuten lang.. Voordat die eindelijk weg was, was ik iets van 24 minuten verder, vanaf sluiten tot openen. Trein moest wachten bij een samenkomst van lijnen, zal wel een andere trein eerst voorlangs hebben gemogen.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 06:56 schreef Eix het volgende:
Tof verslag Greavy.
[..]
De grap is dat jij telkens staat te tellen en er maar geen einde aan komt.![]()
Ik heb hier nog een foto van, vanuit een slechte hoek, toen ik hier met b2py met kerst in 2014 of 2015 ofzo was.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 20:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Fantastisch mooie treinen waren dat
PTA / Treinen topic #205
[ afbeelding ]
Kun je nagaan, mijn foto is van januari 2009. Misschien staat hij er nog steeds welquote:Op vrijdag 4 oktober 2019 15:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik heb hier nog een foto van, vanuit een slechte hoek, toen ik hier met b2py met kerst in 2014 of 2015 ofzo was.
Lijkt op dat treinstel dat vanuit Canada (terug) naar Nederland werd gehaald, Noorlander oid?quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 15:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kun je nagaan, mijn foto is van januari 2009. Misschien staat hij er nog steeds wel
Ik las iets over de wens om een Transportmuseum in Lelystad te beginnen en daar iets met de TEE te doen. Dezelfde voorzitter en dezelfde vertraging in iets doen als ik het zo zie.. jammer dat er geen capabele mensen opstaan en het overnemen van die man.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 17:56 schreef BLS het volgende:
Je bedoelt de Nederlands-Zwitserse TEE die door een Zwitserse club inderdaad weer uit Canada is gehaald en (ruim tien jaar geleden alweer) door de Stichting TEE naar Nederland is gehaald. Vrijwilligers hebben wat aan de trein geklust om deze in elk geval te conserveren en rolvaardig te houden, tot ongenoegen van het bestuur dat zich liever blindstaarde op het bouwen van een motorbak en een eigen spooraansluiting met werkplaats in de achtertuin van de voorzitter, waarna iedereen behalve het bestuur uit de club is geschopt of zelf is opgestapt. Sindsdien staat het stel helaas troosteloos weg te roesten op de Dijksgracht.
Ah, dan weet ik ook weer genoegquote:Op vrijdag 4 oktober 2019 17:56 schreef BLS het volgende:
Je bedoelt de Nederlands-Zwitserse TEE die door een Zwitserse club inderdaad weer uit Canada is gehaald en (ruim tien jaar geleden alweer) door de Stichting TEE naar Nederland is gehaald. Vrijwilligers hebben wat aan de trein geklust om deze in elk geval te conserveren en rolvaardig te houden, tot ongenoegen van het bestuur dat zich liever blindstaarde op het bouwen van een motorbak en een eigen spooraansluiting met werkplaats in de achtertuin van de voorzitter, waarna iedereen behalve het bestuur uit de club is geschopt of zelf is opgestapt. Sindsdien staat het stel helaas troosteloos weg te roesten op de Dijksgracht.
Dit zo lezende vindt die man zichzelf erg capabel.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 18:28 schreef Peter het volgende:
[..]
Ik las iets over de wens om een Transportmuseum in Lelystad te beginnen en daar iets met de TEE te doen. Dezelfde voorzitter en dezelfde vertraging in iets doen als ik het zo zie.. jammer dat er geen capabele mensen opstaan en het overnemen van die man.
Eerst zien dan geloven. Voorlopig presteren ze niet veel.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 19:40 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dit zo lezende vindt die man zichzelf erg capabel.
Ik denk dat er ergens op een van de treinenforums nog wel een citaat van me te vinden is waarin ik dit voorspelquote:Op vrijdag 4 oktober 2019 19:48 schreef Peter het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven. Voorlopig presteren ze niet veel.
Het opendeurgehalte nadert dan ook een beetje naar de 100 %quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 19:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik denk dat er ergens op een van de treinenforums nog wel een citaat van me te vinden is waarin ik dit voorspel
Dunning-Kruger, anyone?quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 19:40 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dit zo lezende vindt die man zichzelf erg capabel.
Fucking toeteren met 160 in de duisternis voor iedere overwegquote:Op vrijdag 4 oktober 2019 15:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik heb hier nog een foto van, vanuit een slechte hoek, toen ik hier met b2py met kerst in 2014 of 2015 ofzo was.
"Is toch waanzin, Bas"quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 20:51 schreef b2py het volgende:
[..]
Fucking toeteren met 160 in de duisternis voor iedere overweg
Niemand geeft iets om die trein. De passagiers van toen zijn allang overleden en de jongetjes van toen die droomden om er ooit in te reizen zijn te druk met hun Mat '54, '57 en '64 treinstellen die wél rijden.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 18:28 schreef Peter het volgende:
Ik las iets over de wens om een Transportmuseum in Lelystad te beginnen en daar iets met de TEE te doen. Dezelfde voorzitter en dezelfde vertraging in iets doen als ik het zo zie.. jammer dat er geen capabele mensen opstaan en het overnemen van die man.
Niet zolang:quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 11:18 schreef b2py het volgende:
Je kan zeggen dat je eilanden krijgt zonder machinist?
Onveilig!!
Waarom is dat nodig?quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 11:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Niet zolang:
- Perrons niet zijn afgesloten met deuren
Het wordt een vereiste van de veiligheidsjihad. Trouwens, in alle 100% driverless-situaties is dit in de praktijk nu ook zo.quote:
Bij computers en met AI heb je evengoed te maken met reactietijd, die behoorlijk oploopt naarmate het aantal inputparameters omhoog gaat. Je hebt geen ongelijk hoor.quote:Een computer kan lijkt mij sneller gevaar detecteren en ingrijpen dan een mens. Als je het voertuig maar voorziet van de juiste sensoren. Bij een mens heb je immers altijd te maken met een reactietijd.
https://en.wikipedia.org/wiki/NP-hardness hier heeft het mee te maken, het reduceren van het aantal mogelijke incursies om een zo betrouwbaar mogelijke werking van de systemen te garanderen.quote:Dat vraagt natuurlijk wel enorm veel van de techniek. Maar waarom zou op het spoor iedere invloed 'van buiten' afgeschermd moeten worden?
In Kuala Lumpur viel me op dat de automatische metro’s boven de grond geen deuren hadden en eronder wel. Gemengd verkeer kan je programmeren en deuren kan je aanleggen!quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 11:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Niet zolang:
- Er gemengd verkeer is
- Perrons niet zijn afgesloten met deuren
Bron: https://www.wienerzeitung(...)hn-ist-ein-Witz.htmlquote:Gibt es schon einen Termin für die Einführung eines Nachtzuges von Wien nach Brüssel bzw. nach Amsterdam?
Wir planen ab Jänner 2020 einen Nightjet nach Brüssel und arbeiten mit Hochdruck daran. Eine Nachtzugverbindung nach Amsterdam soll ein Jahr darauf folgen.
quote:Andreas Matthä begann 1982 bei den Österreichischen Bundesbahnen, gleich nach dem Abschluss seiner HTL-Ausbildung (Tiefbau). Dort legte er eine stete Karriere im Bereich Infrastruktur bzw. Bau hin. Nebenbei schloss er an der Fachhochschule Wien einen Magister für Unternehmensführung ab. Seit 2016 ist er der Vorstandsvorsitzender der ÖBB.
Want machinisten kunnen wel op tijd stoppenquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 11:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De vakbonden zijn het probleem helemaal niet en die kunnen hooguit een paar jaar vertragen. Big whoop. Zolang er overwegen zijn in Nederland zal er geen trein zonder machinist rijden, punt uit.
Gemengd verkeer kan prima, we hebben immers al ERTMS en ATB. Dus die trein stopt vanzelf wel als het nodig is.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 11:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Niet zolang:
- Er gemengd verkeer is
- Perrons niet zijn afgesloten met deuren
Als machinist-zijnde hoop ik dat je gelijk hebt.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 11:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De vakbonden zijn het probleem helemaal niet en die kunnen hooguit een paar jaar vertragen. Big whoop. Zolang er overwegen zijn in Nederland zal er geen trein zonder machinist rijden, punt uit.
Ja, maar capaciteit vergroten door middel van extra sporen is goedkoper dan het volledige spoorwegnet (op wat randen na zoals de Noordelijke Nevenlijnen, terwijl het nou verrassend genoeg juist op die lijnen technisch relatief eenvoudig te implementeren zou zijn) aan te passen aan de eisen van automatisch rijden.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 14:26 schreef b2py het volgende:
[..]
In Kuala Lumpur viel me op dat de automatische metro’s boven de grond geen deuren hadden en eronder wel. Gemengd verkeer kan je programmeren en deuren kan je aanleggen!
Zou dit wel kunnen als je de planregels zou baseren op het uitgangspunt dat alle machinisten gewoon stoppen voor een rood sein?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 23:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
In theorie wel. In de praktijk zit het stuk Nijmegen-Arnhem zo stampvol met treinen dat ik er overdag niet eens een leegmatrit met 140 km/h tussendoor krijg. Geen optie dus.
Waarom zijn machinisten voor overwegen nodig? Met camera's is het ook mogelijk om te zien of de overwegen vrij zijn van verkeer. Bij een seinstoring kan een machinist op afstand de trein op (camera)zicht besturen. Bij vliegtuigen is bediening op afstand ook mogelijk, daar is men van plan om de co-piloot te vervangen door een op afstand.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 11:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De vakbonden zijn het probleem helemaal niet en die kunnen hooguit een paar jaar vertragen. Big whoop. Zolang er overwegen zijn in Nederland zal er geen trein zonder machinist rijden, punt uit.
Totaal zinloos zo lang er nog gevlogen mag worden.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 14:40 schreef James1988 het volgende:
ÖBB-chef Matthä over uitbreiding van het nightjet-netwerk:
[..]
Bron: https://www.wienerzeitung(...)hn-ist-ein-Witz.html
Vandaar dat de Docklands Lightrail zo'n groot fiasco is...quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Er is gewoon geen veiligheidsmarge. Het publiek pikt geen harde kille cijfers, die denken niet logisch na. Je komt er gewoon niet mee weg.
Omdat de complexiteit van alle omgevingsfactoren een klasse AI behelst die er nog niet is. Dat mensen in zwarte kleding in bepaalde weersomstandigheden in meer dan 50% van de gevallen niet gedetecteerd wordt is tekenend voor de issues die er zijn. Dat is ook waar afgesloten perrons geeist gaan worden.quote:Op zondag 6 oktober 2019 10:24 schreef DeGewoneMan het volgende:
[..]
Waarom zijn machinisten voor overwegen nodig? Met camera's is het ook mogelijk om te zien of de overwegen vrij zijn van verkeer. Bij een seinstoring kan een machinist op afstand de trein op (camera)zicht besturen. Bij vliegtuigen is bediening op afstand ook mogelijk, daar is men van plan om de co-piloot te vervangen door een op afstand.
Machinisten zien mensen in zwarte kleding wel en kunnen dan wel op tijd stoppen?quote:Op zondag 6 oktober 2019 12:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Omdat de complexiteit van alle omgevingsfactoren een klasse AI behelst die er nog niet is. Dat mensen in zwarte kleding in bepaalde weersomstandigheden in meer dan 50% van de gevallen niet gedetecteerd wordt is tekenend voor de issues die er zijn. Dat is ook waar afgesloten perrons geeist gaan worden.
De rekencapaciteit is er ook nog niet.
Net als met automatisch rijden; het gaat hier niet gebeuren op korte termijn zonder dat er een machinist in de cabine blijft, omdat het publiek het eist, omdat het vrij snel een keer mis gaat terwijl het met een mens voorkomen zou kunnen worden, omdat je een datacenter aan rekencapaciteit nodig hebt en altijd een gigantische bandbreedte moet kunnen garanderen. Ik zie het niet zo snel gebeuren.quote:Op zondag 6 oktober 2019 12:08 schreef Cothen het volgende:
[..]
Vandaar dat de Docklands Lightrail zo'n groot fiasco is...
Hoeveel "veiligheidsmarge" voegt een machinist toe dan?
Het publiek pikt het niet als een machine zoiets over het hoofd zou zien. En daarnaast wordt de capaciteit van zelfrijdende systemen schromelijk overdreven, vooral die van Tesla, maar ook van andere producenten.quote:Op zondag 6 oktober 2019 12:12 schreef Cothen het volgende:
[..]
Machinisten zien mensen in zwarte kleding wel en kunnen dan wel op tijd stoppen?
Zijn genoeg uitzonderingen op, onder andere de metro van Nürnberg en de DLR in Londen hebben geen perrondeuren.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 13:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het wordt een vereiste van de veiligheidsjihad. Trouwens, in alle 100% driverless-situaties is dit in de praktijk nu ook zo.
[..]
Scheelt wel weer 1 persoon.. geen HC EN meester in de trein..quote:Op zondag 6 oktober 2019 18:23 schreef James1988 het volgende:
Op de DLR is nog wel een medewerker aanwezig die verantwoordelijk is voor het vertrekproces. En die ook volledig bevoegd is om de trein handmatig te rijden, mocht dat nodig zijn.
Dat kan prima zonder dat het zoveel hoeft te kosten.quote:Op zondag 6 oktober 2019 19:13 schreef Piles het volgende:
Je moet ergens beginnen met innovatie. Het zal nooit in 1 keer perfect zijn. Als je daar op blijft wachten gebeurt er nooit wat.
Is dit echt nodig of is het meer om de vakbonden tegemoet te komen?quote:Op zondag 6 oktober 2019 18:23 schreef James1988 het volgende:
Op de DLR is nog wel een medewerker aanwezig die verantwoordelijk is voor het vertrekproces. En die ook volledig bevoegd is om de trein handmatig te rijden, mocht dat nodig zijn.
Het is echt nodig.quote:Op zondag 6 oktober 2019 19:41 schreef J.B. het volgende:
[..]
Is dit echt nodig of is het meer om de vakbonden tegemoet te komen?
Bron: TreinTramBusquote:Aankomst op maandag en donderdag tussen 10:30 en 11:00 in Brussel, vertrek tussen 18:30 en 19:00 op diezelfde dagen. (...) De trein zal stoppen in Aken, Luik en Brussel-Zuid, misschien ook in Brussel-Noord. Reizigers kunnen kiezen uit slaap-, lig- en zitrijtuigen, 1 rijtuig neemt ook fietsen mee.
Vanaf december 2020 gaat de trein van Wenen iedere dag naar Amsterdam rijden. Brussel krijgt dan doorgaande rijtuigen naar Wenen.
Nee, want het zit vol op basis van blokafstanden, niet op basis van doorschietlengtes. Kortere blokafstanden of zwevende blokken zouden wel helpen, maar uiteindelijk heb je ook daar een maximale capaciteit.quote:Op zondag 6 oktober 2019 09:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
Zou dit wel kunnen als je de planregels zou baseren op het uitgangspunt dat alle machinisten gewoon stoppen voor een rood sein?
Ik zou zeggen dat de overkruisnormen zeker in het geval van Nijmegen ook een boel capaciteit vreten. Maar dat is dus niet zo, valt me mee.quote:Op zondag 6 oktober 2019 22:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nee, want het zit vol op basis van blokafstanden, niet op basis van doorschietlengtes. Kortere blokafstanden of zwevende blokken zouden wel helpen, maar uiteindelijk heb je ook daar een maximale capaciteit.
We hebben pagina's vol met tabellen met normen, maar denk je dat ik die voor ieder dienstregelpunt erbij pak als ik een trein inleg van Onnen naar Nijmegen? Elke DVL houdt gewoon drie minuten aan, dan zit je bijna altijd goed.quote:Op zondag 6 oktober 2019 22:26 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat de overkruisnormen zeker in het geval van Nijmegen ook een boel capaciteit vreten. Maar dat is dus niet zo, valt me mee.
Mooi treintje, waarom al die locs?quote:Op zondag 6 oktober 2019 22:27 schreef dennistd het volgende:
Het was vanmiddag heerlijk weer op Rotterdam Alexander![]()
OK dat is helder.quote:Op zondag 6 oktober 2019 22:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nee, want het zit vol op basis van blokafstanden, niet op basis van doorschietlengtes. Kortere blokafstanden of zwevende blokken zouden wel helpen, maar uiteindelijk heb je ook daar een maximale capaciteit.
Railexperts is de vervoerder waar de SSN en de VSM dit weekend onder reden. Die 1200 is volgens mij ook van hun.quote:Op zondag 6 oktober 2019 22:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mooi treintje, waarom al die locs?
Lekker veel beenruimte. Heerlijk om daarmee Köln-Berlin te doenquote:
Ja, eergisteren ofzoquote:Op maandag 7 oktober 2019 17:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dit al voorbijgekomen? Volgend jaar weer nachttrein naar Amsterdam: https://www.wienerzeitung(...)z.html?em_no_split=1
https://www.gelderlander.(...)naar-kleef~accd92f5/quote:NIJMEGEN - De Nederlandse Spoorwegen (NS) moet de 48 overtallige Buffels stallen op de ongebruikte spoorlijn tussen Nijmegen en Kleef. Dat zegt Maurice Niesten, voorzitter van Vereniging voor Innovatief Euregionaal Vervoer (VIEV): ,,Het is dé ideale oplossing.”
Het probleem: de NS had de oude Buffels - een veel geziene verschijning in de jaren negentig van de vorige eeuw - anderhalf jaar geleden verkocht aan Roemenië. In afwachting van transport staan de treinstellen opgesteld op een rangeerterrein bij station Nijmegen.
De koopovereenkomst met de Roemeense spoorwegen is echter afgeketst en de NS moet snel af van de Buffels. Het rangeerterrein wordt binnenkort volledig op de schop genomen.
Het verhuizen van 48 oude treinstellen - samen bijna drie kilometer lang - is echter een logistieke nachtmerrie. ,,Daarom is stallen op het spoortje naar Kleef dé uitkomst", zegt Niesten. ,,ProRail hoeft alleen maar een extra wissel aan te leggen. Dat hoeft niet veel te kosten. De Buffels kunnen daar de aankomende jaren prima verblijven.”
Slopen van de Buffels - een optie die steeds vaker wordt genoemd - is volgens Niesten eeuwig zonde. ,,Deze treinen kunnen zeker nog 20 jaar mee. Genoeg landen die interesse hebben in dit soort treinen.”
Nog een voordeel, aldus Niesten: ,,Met het oog op een re-activatie van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleef is het goed om alvast een nieuwe wissel te hebben.”
Maarten Bakker, gemeenteraadslid van de VVD, reageert op Twitter positief: ‘Hartstikke goed idee! Ik ben benieuwd naar de reactie van ProRail.’
En een spoorwegovergang. Maar dat is een detail.quote:Op maandag 7 oktober 2019 19:00 schreef James1988 het volgende:
Een extra wissel aanleggen. Eventjes. Ja hoor.
Zet ze dan bij de Star op het baanvak dat toch buiten gebruik isquote:Op maandag 7 oktober 2019 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://www.gelderlander.(...)naar-kleef~accd92f5/
Nog even los van de aanwezigheid van linksdraaiende trilkevers op dit stukkie spoor, en óók los van de ongetwijfeld dramatische toestand van het baanlichaam, is stallen langs de verder onbeschermde vrije baan in een buitengebied denk ik niet de beste manier om ze te conserveren voor verkoop
Dat baanvak dat dusdanig slecht is dat het per direct gesloten is vanwege verzakkingsgevaar?quote:Op maandag 7 oktober 2019 19:12 schreef Peter het volgende:
[..]
Zet ze dan bij de Star op het baanvak dat toch buiten gebruik isStaat het vast veiliger dan in Nijmegen..
Geen idee hoe erg dat is? Dynamisch belasten is wel anders dan statisch natuurlijk.quote:Op maandag 7 oktober 2019 19:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat baanvak dat dusdanig slecht is dat het per direct gesloten is vanwege verzakkingsgevaar?
Het zijn geen pomplorries maar DM'90....
Helpt flinke belasting niet bij het stabiliseren van de grond?quote:Op maandag 7 oktober 2019 19:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat baanvak dat dusdanig slecht is dat het per direct gesloten is vanwege verzakkingsgevaar?
Het zijn geen pomplorries maar DM'90....
Nou ja, ik gok dat we er genoeg over hebben tegenwoordig.quote:Op maandag 7 oktober 2019 19:00 schreef James1988 het volgende:
Een extra wissel aanleggen. Eventjes. Ja hoor.
Oplegwisselquote:Op maandag 7 oktober 2019 19:00 schreef James1988 het volgende:
Een extra wissel aanleggen. Eventjes. Ja hoor.
Ken nog wel een baanvak wat daar baat bij zou hebben...quote:Op maandag 7 oktober 2019 20:30 schreef Peter het volgende:
[..]
Helpt flinke belasting niet bij het stabiliseren van de grond?
Albanië kan ze goed gebruikenquote:Op maandag 7 oktober 2019 19:04 schreef b2py het volgende:
Havana aan de Waal wil nog wel wat 20 jaar oud materieel, net als Cuba waar je de bussen van NZH de rondjes ziet maken. Lekker hoor
Op die anderhalve spoorweg die ze daar hebben?quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 16:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Albanië kan ze goed gebruikenTussen de GVB- en GVU-bussen in
Treinen met intacte ramen? Zou iets nieuws zijn voor zequote:Op dinsdag 8 oktober 2019 17:13 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Op die anderhalve spoorweg die ze daar hebben?
Die GVU driedelige dingen rijden nog, verder zie ik nu vooral Friese en Brabantse bussen, in ieder geval in Tirana.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 16:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Albanië kan ze goed gebruikenTussen de GVB- en GVU-bussen in
Hebben ze geen bewaakte stalling ofzo? Even doosje koeken van de warme bakker meenemen?quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 21:18 schreef stavromulabeta het volgende:
k ben de komende twee dagen met de trein weg. Heeft hier iemand tips waar je tegenwoordig rond Utrecht CS je fiets nog langer dan 24 uur k
Gratis bedoelde ik uiteraard, ik heb niet voor niks een stationsbarrel. Kennelijk zijn alle onbewaakte stallingen opgedoekt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 21:20 schreef dennistd het volgende:
Gewoon op Centraal, ¤1,25 per 24 uur: https://www.jefietswilnooitmeeranders.nl/utrecht-stationsplein/
Alstu: https://www.veiligstallen.nl/utrecht/stallingenquote:Op dinsdag 8 oktober 2019 21:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Gratis bedoelde ik uiteraard, ik heb niet voor niks een stationsbarrel. Kennelijk zijn alle onbewaakte stallingen opgedoekt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |