Gaaf! Lekker hoorquote:Op donderdag 3 oktober 2019 05:59 schreef greavy het volgende:
Nu dus in Canada. Gister haalde ik een trein in, en kon ik hem verderop klikken. Vandaag ook weer een trein geklikt. 2 zelfs. Inmiddels al 4000km gereden, en amper halverwege in kilometers, maar de trip zelf zit nu op dag 10 van 42.
[ afbeelding ]
1 Oktober 2019 - Tijdens mijn roadtrip door Canada, passeerde ik op de Yellowhead Highway, oftewel Highway 16, deze lange keteltrein. Even verderop was een farmers driveway, en werd een pitstop gemaakt voor een foto.
De trein bestond uit 102(!) ketelwagens, ik had het vermoeden lege van ruwe aardolie, gezien de kenmerken op de wagens.
[ afbeelding ]
2 Oktober 2019 - Vandaag ging de roadtrip door Canada van Yorkton naar Edmonton, een rit van bijna 900 kilometer. Even kilometers maken, want ik wil morgen (lees, Donderdag 3 oktober) in de Canadese Rockies arriveren.
Een heel groot stuk van de route ligt de CP-line parallel aan Highway 16, ook wel de Yellowhead Highway genoemd. In die 900 kilometer moest ik alleen bij 3 steden even van de Highway af omdat die onderbroken is, maar verder knallen maar..
Toen ik bij Wynyard passeerde, zag ik net buiten het dorp een BNSF-loc met lange keteltrein stilstaan, en gezien er maar één loc voor zat even gekeerd. In Wynyard vertrokken deze 7 locs (5 in opzending) net vanaf een zijspoor, dus snel werd 8km verder gereden, maar na een uur nog geen trein. En deze was toch vertrokken, en BNSF stond te wachten (die had ook een draaiende motor en frontjes aan incl personeel). Teruggekeerd naar Wynyard, en daar waren deze 7 locs bezig met rangeren. Men had dus wagens, die over 7 sporen verdeeld stonden, herverdeeld op bestemming. Duidelijk, maar waarom BNSF tussendoor niet weg kon? Geen idee. Dat heet het Canadese treinsysteem, geen touw aan vast te knopen. Namelijk geen dienstregelingen.
Hier waren ze net klaar met de eerste vertrekkende trein in de richting van Yorkton, maar in plaats van vertrekken duwden ze de trein naar het "doorgaande" spoor, en werd er naasst het CP-gebouw geparkeerd. Frontjes gingen uit en de machinist stapte af. Volgens een rangeerder die ik even aansprak, zou de trein hier nog minstens 5u staan wachten tot er "ruimte" was. BNSF bleef minstens dezelfde tijd staan. Tevreden na deze klik werd dus weer verder naar Edmonton vertrokken..
[ afbeelding ]
2 Oktober 2019 - Inmiddels alweer een eindje verder gereden, kwam van voren een goederentrein aangereden. Het zonnetje scheen, de trein goed voor de zon. Er werd verderop een U-turn gemaakt op de Highway (een 2-baansweg zonder middenberm), en even verderop kon de trein vastgelegd worden. Helaas een fotowolkje.. Maar dat mag de pret niet drukken.
De trein heeft hier 148 (nee, geen grap!) wagens aan de haak...
Nope, ben via Sloterdijk gegaan. Je denkt toch zeker niet dat ik vijftig minuten in de kou, in het donker ga zitten wachten als ik ook warm en droog in een trein kan zitten?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:14 schreef Peterselieman het volgende:
Jouw kennende heb je wortel staan schieten in Hoorn
Je gaat toch niet voor je plezier door die tunnel heen?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:23 schreef DJMO het volgende:
[..]
Nope, ben via Sloterdijk gegaan. Je denkt toch zeker niet dat ik vijftig minuten in de kou, in het donker ga zitten wachten als ik ook warm en droog in een trein kan zitten?
Al sinds het begin der tijdenquote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:09 schreef DJMO het volgende:
Logica.
Vanaf station hoorn rond acht uur naar alkmaar Noord willen. Dan kun je kiezen om vijftig minuten te wachten op een sprinter, of vijf minuten op de intercity naar Maastricht om op Sloterdijk over te stappen op de intercity naar den helder. Je bent tien minuten later op noord, maar nog ruim op tijd voor de bus naar huis die om 1 over heel en 1 over half vertrekt.
Een keer raden wat ik gedaan heb
Klacht: sinds wanneer rijd die kutsprinter nog maar een keer per uur ipv gewoon elk half uur? Of ben ik blind en heb ik ergens iets van een gewijzigde dienstregeling gemist?
Dan zal het er aan liggen dat ik nu voor het eerst sinds begin der tijden een avond dienstregeling te pakken had, normaal reis ik altijd rond half zeven terug, en dan gaat ie gewoon nog om het half uur. Mjah, eigen schuld verder, ik had de dienstregeling beter na moeten kijken, in plaats van te vertrouwen op m'n 'ervaring'quote:
huh? Welke tunnel? zodra ik instap focus ik me op m'n telefoon, om op m'n overstapstation of eindbestemming erachter te komen dat ik er uit moet om vervolgens gehaast m'n zooi bij elkaar te rapen en de trein uit te vluchten, dwars door de stroom instappers heenquote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:34 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je gaat toch niet voor je plezier door die tunnel heen?
Die in Alkmaar toch?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:54 schreef DJMO het volgende:
[..]
huh? Welke tunnel? zodra ik instap focus ik me op m'n telefoon, om op m'n overstapstation of eindbestemming erachter te komen dat ik er uit moet om vervolgens gehaast m'n zooi bij elkaar te rapen en de trein uit te vluchten, dwars door de stroom instappers heen
oh, je bedoelt het voetgangerstunneltjequote:
In theorie wel. In de praktijk zit het stuk Nijmegen-Arnhem zo stampvol met treinen dat ik er overdag niet eens een leegmatrit met 140 km/h tussendoor krijg. Geen optie dus.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 18:09 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Richting Oldenzaal grens en Noord Nederland inderdaad. In theorie kan die eerste groep ook via Elst en kopmaken op Deventer Goederen.. in de praktijk duurt dat langer en kost het meer moeite.
Gaaf spul, ze zijn hard bezig met de restauratie/toelating van een soortgelijk stel zo te lezenquote:Op donderdag 3 oktober 2019 20:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Fantastisch mooie treinen waren dat
PTA / Treinen topic #205
[ afbeelding ]
Staat gewoon in de OP he.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 00:23 schreef Jappie_Sea het volgende:
Ik vroeg me af, is er een of andere tool oid waarmee ik de afstand over het spoor kan bereken? alvast bedankt
Dat had ik niet gezien inderdaad, stom. Echter nog steeds niet helemaal wat ik zoek. Het liefst iets voor heel europa, dat je aan de hand van een kaart je route kan uitstippelen. Kan me herinneren dat er hier ooit iets dergelijks is gedeeldquote:
Here you go:quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 00:30 schreef Jappie_Sea het volgende:
[..]
Dat had ik niet gezien inderdaad, stom. Echter nog steeds niet helemaal wat ik zoek. Het liefst iets voor heel europa, dat je aan de hand van een kaart je route kan uitstippelen. Kan me herinneren dat er hier ooit iets dergelijks is gedeeld
heb ze vandaag nog langer gezien, maar niet op de foto. Wel leuk te zien hoor, maar wát een lengte.. Ging de overweg echt nét voor mn neus dicht en stopte de trein ook nog op de overweg zo'n 5 minuten lang.. Voordat die eindelijk weg was, was ik iets van 24 minuten verder, vanaf sluiten tot openen. Trein moest wachten bij een samenkomst van lijnen, zal wel een andere trein eerst voorlangs hebben gemogen.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 06:56 schreef Eix het volgende:
Tof verslag Greavy.
[..]
De grap is dat jij telkens staat te tellen en er maar geen einde aan komt.![]()
Ik heb hier nog een foto van, vanuit een slechte hoek, toen ik hier met b2py met kerst in 2014 of 2015 ofzo was.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 20:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Fantastisch mooie treinen waren dat
PTA / Treinen topic #205
[ afbeelding ]
Kun je nagaan, mijn foto is van januari 2009. Misschien staat hij er nog steeds welquote:Op vrijdag 4 oktober 2019 15:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik heb hier nog een foto van, vanuit een slechte hoek, toen ik hier met b2py met kerst in 2014 of 2015 ofzo was.
Lijkt op dat treinstel dat vanuit Canada (terug) naar Nederland werd gehaald, Noorlander oid?quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 15:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kun je nagaan, mijn foto is van januari 2009. Misschien staat hij er nog steeds wel
Ik las iets over de wens om een Transportmuseum in Lelystad te beginnen en daar iets met de TEE te doen. Dezelfde voorzitter en dezelfde vertraging in iets doen als ik het zo zie.. jammer dat er geen capabele mensen opstaan en het overnemen van die man.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 17:56 schreef BLS het volgende:
Je bedoelt de Nederlands-Zwitserse TEE die door een Zwitserse club inderdaad weer uit Canada is gehaald en (ruim tien jaar geleden alweer) door de Stichting TEE naar Nederland is gehaald. Vrijwilligers hebben wat aan de trein geklust om deze in elk geval te conserveren en rolvaardig te houden, tot ongenoegen van het bestuur dat zich liever blindstaarde op het bouwen van een motorbak en een eigen spooraansluiting met werkplaats in de achtertuin van de voorzitter, waarna iedereen behalve het bestuur uit de club is geschopt of zelf is opgestapt. Sindsdien staat het stel helaas troosteloos weg te roesten op de Dijksgracht.
Ah, dan weet ik ook weer genoegquote:Op vrijdag 4 oktober 2019 17:56 schreef BLS het volgende:
Je bedoelt de Nederlands-Zwitserse TEE die door een Zwitserse club inderdaad weer uit Canada is gehaald en (ruim tien jaar geleden alweer) door de Stichting TEE naar Nederland is gehaald. Vrijwilligers hebben wat aan de trein geklust om deze in elk geval te conserveren en rolvaardig te houden, tot ongenoegen van het bestuur dat zich liever blindstaarde op het bouwen van een motorbak en een eigen spooraansluiting met werkplaats in de achtertuin van de voorzitter, waarna iedereen behalve het bestuur uit de club is geschopt of zelf is opgestapt. Sindsdien staat het stel helaas troosteloos weg te roesten op de Dijksgracht.
Dit zo lezende vindt die man zichzelf erg capabel.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 18:28 schreef Peter het volgende:
[..]
Ik las iets over de wens om een Transportmuseum in Lelystad te beginnen en daar iets met de TEE te doen. Dezelfde voorzitter en dezelfde vertraging in iets doen als ik het zo zie.. jammer dat er geen capabele mensen opstaan en het overnemen van die man.
Eerst zien dan geloven. Voorlopig presteren ze niet veel.quote:Op vrijdag 4 oktober 2019 19:40 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dit zo lezende vindt die man zichzelf erg capabel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |