abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188985364
Prinsjesdag en vooral de Algemene Politieke Beschouwingen zijn de jaarlijkse hoogtijdagen van de Nederlandse politiek. Hier een topic om ze te bespreken.

Een deel is traditioneel al uitgelekt, daar heeft de NOS een prima artikel over:
https://nos.nl/artikel/23(...)-weten-we-nu-al.html
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_188985394
We hebben een goed jaar achter de rug. Goede cijfers. Vertrouwen in de toekomst.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_188985436
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 08:50 schreef capricia het volgende:
We hebben een goed jaar achter de rug. Goede cijfers. Vertrouwen in de toekomst.
Ga jij nu de troonrede lekken :P
Dergelijke zinnen zullen er vast in zitten.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens. En niet alleen qua cijfers een goed jaar, ook politiek. Besluiten als het gas in Groningen naar 0 zijn eindelijk gemaakt, eindelijk een hervorming van het pensioenstelsel, een goed klimaatakkoord met brede steun, eindelijk de uitbreiding van het kinderpardon wat er al jaren aan zat te komen en nu lijken ook de jongeren dankzij Coalitie-Y (CU, Hoffman en de jongerenorganisaties) de aandacht te krijgen die ze nodig hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_188985564
Benieuwd of de Koning nog een sneer uitdeelt aan Rutte. Dividendbelasting zal vast niet in de troonrede verwerkt zijn.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_188985709
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 september 2019 09:05 schreef Treinhoer het volgende:
Benieuwd of de Koning nog een sneer uitdeelt aan Rutte. Dividendbelasting zal vast niet in de troonrede verwerkt zijn.
Die kans is nul. :D
De troonrede is door de ministerraad (dus ook Rutte) geschreven. Niet door de Koning. Die mag in zijn kersttoespraak zijn mening geven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_188989720
Nou, dat was de troonrede, nog dingen opgevallen?

Mij viel onder andere op dat specifiek het belang van compromissen en het politieke midden werden genoemd. Verder eigenlijk wel een bekend verhaal. Positief, met winstwaarschuwingen en nadruk op internationaal samenwerken. Ik vind het altijd jammer dat het zo'n weinig samenhangend verhaal is en dat ze altijd gewoon alle tussenkopjes af gaan, maar dat gaat denk ik niet echt anders.
  dinsdag 17 september 2019 @ 13:42:22 #7
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_188989751
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 september 2019 09:05 schreef Treinhoer het volgende:
:')__________________________________________________!

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:39 schreef Hanca het volgende:
Nou, dat was de troonrede, nog dingen opgevallen?

Mij viel onder andere op dat specifiek het belang van compromissen en het politieke midden werden genoemd. Verder eigenlijk wel een bekend verhaal. Positief, met winstwaarschuwingen en nadruk op internationaal samenwerken. Ik vind het altijd jammer dat het zo'n weinig samenhangend verhaal is en dat ze altijd gewoon alle tussenkopjes af gaan, maar dat gaat denk ik niet echt anders.
Voor veel mensen is het leven erg duur geworden; dus helemaal niet positief.
pi_188989795
quote:
18s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:42 schreef xzaz het volgende:

[..]

Voor veel mensen is het leven erg duur geworden; dus helemaal niet positief.
Je kunt deze troonrede moeilijk een niet positief verhaal noemen.
pi_188989920
Een en al hosanna en verder gaat alles goed komen -in Nederland tenminste.
Precies wat je kon verwachten.
Rutte knikte af en toe instemmend.

Moet toch wel spannend zijn om zo'n stuk voor te dragen dat je pas bij aankomst aangereikt krijgt.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_188989964
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:55 schreef svann het volgende:

Moet toch wel spannend zijn om zo'n stuk voor te dragen dat je pas bij aankomst aangereikt krijgt.
Nee, hij heeft het al zeer veel geoefend. En zelfs zinsdelen herschreven zodat hij het makkelijker voor kan lezen.
pi_188990059
Koning lijkt op Boris Becker :')
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  dinsdag 17 september 2019 @ 14:07:17 #12
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_188990110
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:46 schreef Hanca het volgende:

[..]

De troonrede is gewoonweg niet uit het leven gegrepen; een theoretisch verhaal.
pi_188990157
quote:
18s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:07 schreef xzaz het volgende:

[..]

De troonrede is gewoonweg niet uit het leven gegrepen; een theoretisch verhaal.
En dat vind ik wel meevallen. Het gaat goed in Nederland. Natuurlijk zijn er nog problemen en probleempjes, maar er is vooral weinig werkloosheid en dat is toch het belangrijkste voor of het goed gaat met de "gewone mensen". En sterker nog: juist in deze troonrede zat de boodschap dat geld niet alles is, dat mensen individueel ook andere problemen hebben.
pi_188990461
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 08:50 schreef capricia het volgende:
De overheid, en daar hebben we het over, heeft een bijzonder slecht jaar achter de rug. Beschamend slecht, schandalig slecht. Dit land verdient een veel betere overheid, door enigzins competente en integere bewindslieden bijvoorbeeld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_188990704
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De overheid, en daar hebben we het over, heeft een bijzonder slecht jaar achter de rug. Beschamend slecht, schandalig slecht. Dit land verdient een veel betere overheid, door enigzins competente en integere bewindslieden bijvoorbeeld.
Tja, daar stemt de kiezer niet op als we de vorige verkiezingen bekijken.
pi_188990800
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De ministers krijgen steeds hogere cijfers, dus blijkbaar vinden de mensen dit integere politici.
pi_188991147
Kan iemand dat blonde snotjoch een keer van de trap afgooien? Als de persvoorlichter van het kabinet uit wil hangen moet je niet als journalist gaan poseren.

"We zijn nog steeds aan het herstellen van de vorige crisis" Nee, we moeten nu de gevolgen van meer dan 10 jaar wanbeleid herstellen. Wanbeleid ja, beleid dus, niets wat ons zogenaamd is overkomen (al was die crisis ook het gevolg van VVD-beleid). En welke volgende crisis? Is het nou zo raar voor een politicus om politici aan te spreken op het voorkomen van een crisis?
pi_188991156
Nu hoor ik toch wat zorgwekkends, blijf alsjeblieft van het kiesstelsel af!
pi_188991291
Hier trouwens alle officiële stukken:

https://www.rijksoverheid(...)re-officiele-stukken
pi_188991323
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:18 schreef Weltschmerz het volgende:
Kan iemand dat blonde snotjoch een keer van de trap afgooien? Als de persvoorlichter van het kabinet uit wil hangen moet je niet als journalist gaan poseren.

"We zijn nog steeds aan het herstellen van de vorige crisis" Nee, we moeten nu de gevolgen van meer dan 10 jaar wanbeleid herstellen. Wanbeleid ja, beleid dus, niets wat ons zogenaamd is overkomen (al was die crisis ook het gevolg van VVD-beleid). En welke volgende crisis? Is het nou zo raar voor een politicus om politici aan te spreken op het voorkomen van een crisis?
De VVD die een wereldwijde crisis die begon in Amerika heeft veroorzaakt? Nederlandse politici die de naderende wereldwijde crisis (die komt er echt weer, waarschijnlijk binnen 10 jaar) moeten voorkomen?

Tja, gelukkig heeft die journalist meer kennis van zaken.
pi_188991609
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:18 schreef Hanca het volgende:
Nu hoor ik toch wat zorgwekkends, blijf alsjeblieft van het kiesstelsel af!
Vertel. Ik ben benieuwd?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_188991619
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

De VVD die een wereldwijde crisis die begon in Amerika heeft veroorzaakt?
De VVD heeft altijd gepleit voor 'deregulering' van de financiele sector, laat het allemaal maar aan die zogenaamde markt over, dan komt het allemaal goed. Dan kun je niet zeggen dat je beleid er niks mee te maken heeft. Dan had je daarna nog procyclisch beleid, dat de crisis in Nederland flink heeft verdiept.

quote:
Nederlandse politici die de naderende wereldwijde crisis (die komt er echt weer, waarschijnlijk binnen 10 jaar) moeten voorkomen?

Tja, gelukkig heeft die journalist meer kennis van zaken.
Het is een slijmbal, een vleier van de macht. Die crisis komt er inderdaad omdat het helemaal geen crisis is als je meer dan 5 miljoen hebt of een neoliberaal bent, dan is het een kans.
pi_188991649
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Vertel. Ik ben benieuwd?
Veel verder dan: we gaan naar aanpassingen kijken, kwam Ollongen niet. Dus dat wordt afwachten (er komt een debat over dat rapport van de commissie die er naar gekeken heeft). Enige concrete was een jongerenparlement, dat vind ik prima.
pi_188991837
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Veel verder dan: we gaan naar aanpassingen kijken, kwam Ollongen niet. Dus dat wordt afwachten (er komt een debat over dat rapport van de commissie die er naar gekeken heeft). Enige concrete was een jongerenparlement, dat vind ik prima.
Ah. Okay. Heb er een tijdje geleden nog een topic over geopend. Over die wijzigingen.

Edit
Hier:
POL / Staatskundige vernieuwing
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_188993447
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

De ministers krijgen steeds hogere cijfers, dus blijkbaar vinden de mensen dit integere politici.
Mwa, de cijfers zijn nog steeds niet om over naar huis te schrijven.
https://eenvandaag.avrotr(...)lijk-en-betrouwbaar/
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_188993531
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:46 schreef Hanca het volgende:

[..]

tja, je zou maar eens de werkelijkheid noemen....
stijging daklozen, 800k huurders in problemen, verwarde mensen, personeelstekorten in bijna alle segmenten, lerarenstakingen, etc.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_188993559
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:19 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Mwa, de cijfers zijn nog steeds niet om over naar huis te schrijven.
https://eenvandaag.avrotr(...)lijk-en-betrouwbaar/
Dat zijn prima cijfers voor Nederlandse politici. De 4 partijen staan in de peilingen ook hoger dan ze ooit sinds hun aantreden hebben gestaan.
  dinsdag 17 september 2019 @ 18:48:40 #28
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_188993903
Het was met afstand een van de meest brutale troonredes die ik ooit heb meegemaakt.
1. De rechtsstaat prijzen terwijl er op z'n minst serieuze vraagtekens hangen boven een rechtsproces tegen de oppositieleider.
2. Mooi weer spelen terwijl er echt nog veel te weinig mensen zijn die iets merken van al die mooie praatjes en plaatjes.
3. Duidelijke politieke uitspraken over EU, vluchtelingen en de Brexit.

Rutte en ministers bedankt! :N
pi_188993968
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:48 schreef Smegma. het volgende:
Het was met afstand een van de meest brutale troonredes die ik ooit heb meegemaakt.
1. De rechtsstaat prijzen terwijl er op z'n minst serieuze vraagtekens hangen boven een rechtsproces tegen de oppositieleider.
2. Mooi weer spelen terwijl er echt nog veel te weinig mensen zijn die iets merken van al die mooie praatjes en plaatjes.
3. Duidelijke politieke uitspraken over EU, vluchtelingen en de Brexit.

Rutte en ministers bedankt! :N
Leuke is dat zelfs die 'oppositieleider' op tv aan gaf dat het best een mooie troonrede was :D
  dinsdag 17 september 2019 @ 18:53:33 #30
480574 Smegma.
pi_188993983
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

Leuke is dat zelfs die 'oppositieleider' op tv aan gaf dat het best een mooie troonrede was :D
Als verhaaltje was het mooi ja, positief, inspirerend. Ik zou nog even wachten tot morgen. Dan zal Wilders er wel met gestrekt been invliegen.
  dinsdag 17 september 2019 @ 18:55:07 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_188994004
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:53 schreef Smegma. het volgende:

[..]

Als verhaaltje was het mooi ja, positief, inspirerend. Ik zou nog even wachten tot morgen. Dan zal Wilders er wel met gestrekt been invliegen.
Hij vliegt er al 17 jaar met gestrekt been in. Hoeveel heeft hij daarmee precies bereikt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 17 september 2019 @ 19:00:18 #32
480574 Smegma.
pi_188994083
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hij vliegt er al 17 jaar met gestrekt been in. Hoeveel heeft hij daarmee precies bereikt?
Geen andere politicus kan zeggen dat hij of zij eraan geslaagd is dat de trias politica kritisch belicht wordt.
  dinsdag 17 september 2019 @ 19:01:12 #33
346939 Janneke141
pi_188994096
Ik vond dit trouwens wel een sterk stukje:

quote:
Waarin vrijheid samengaat met verdraagzaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel. En waarin mensen nog altijd iets voor een ander overhebben. Hoewel in het publieke debat en op social media tegenstellingen soms de boventoon lijken te voeren, is de dagelijkse realiteit voor de meesten van ons anders. Nederland blijft een land van vrijwilligers en van verstandige compromissen in het brede midden. Van jong tot oud, van werkvloer tot bestuurskamer en van Willemstad tot Amsterdam willen mensen meedoen en hun bijdrage leveren. Dat is wat ons bindt en wat we met elkaar moeten koesteren.
Als je vaker in NWS, op FB of op de reactiegedeelten van het Algemeen Dagblad leest dan zou je dit bijna vergeten, maar op de meeste plekken gaat alles daadwerkelijk prima samen.

Daarnaast is het een aardige sneer naar de opstelling van een aantal oppositiepartijen (stuk of 4) die uitsluitend heel hard schreeuwen wat het kabinet allemaal verkeerd doet maar zelf niet bereid zijn tot het sluiten van een compromis van welke aard dan ook.
pi_188994151
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vond dit trouwens wel een sterk stukje:
[..]

Als je vaker in NWS, op FB of op de reactiegedeelten van het Algemeen Dagblad leest dan zou je dit bijna vergeten, maar op de meeste plekken gaat alles daadwerkelijk prima samen.

Daarnaast is het een aardige sneer naar de opstelling van een aantal oppositiepartijen (stuk of 4) die uitsluitend heel hard schreeuwen wat het kabinet allemaal verkeerd doet maar zelf niet bereid zijn tot het sluiten van een compromis van welke aard dan ook.
Vond ik inderdaad ook een mooi stuk.

Rutte geeft ook aan dat hij vaak aangesproken wordt door andere regeringsleiders hoe we het hier voor elkaar krijgen om zonder allerlei stakingen e.d. elkaar te vinden. Balkenende heeft dat ook wel eens aangegeven. Dat is toch echt een stuk unieke Nederlandse cultuur.
pi_188995322
Wie gelooft de troonrede nu ?
pi_188996103
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 20:11 schreef Geytenbeekje het volgende:
Wie gelooft de troonrede nu ?
Wijs maar aan, welk stuk geloof je niet?
https://www.nu.nl/prinsje(...)-troonrede-2019.html
pi_188996177
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 20:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wijs maar aan, welk stuk geloof je niet?
https://www.nu.nl/prinsje(...)-troonrede-2019.html
Ik ben sceptisch tegen over de groei en de mindering van kosten
pi_188996239
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 20:54 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik ben sceptisch tegen over de groei en de mindering van kosten
De economische groei komt er echt wel. En die vermindering van kosten zie ik niet in de tekst (sterker nog, de overheid geeft miljarden meer uit)?
  woensdag 18 september 2019 @ 10:59:27 #39
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189003970
Wilders praat klaarblijkelijk over zijn eigen proces.
Ik snap dat hij na 20 jaar wel genoeg heeft gezegd tijdens de ABP, maar toch, zou hij niet moeten aangeven hoe hij het land bestuurd zou willen hebben?
pi_189004044
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 10:59 schreef VoMy het volgende:
Wilders praat klaarblijkelijk over zijn eigen proces.
Ik snap dat hij na 20 jaar wel genoeg heeft gezegd tijdens de ABP, maar toch, zou hij niet moeten aangeven hoe hij het land bestuurd zou willen hebben?
Ja, zijn debat werd geweigerd (terecht, je praat niet over een lopend proces als minister, dus het zou een debat van niks worden) en hij gaat het nu alsnog doen.

En daarna gaat hij over tot het anti-islam geschreeuw, waarbij hij weer eens alle moslims over één kam scheert. Gelukkig is Wilders de eerste, kunnen daarna de APB beginnen.
pi_189004214
Zou je in de kamer mensen mogen oproepen zich te bekeren tot de islam of het christendom?

Zo niet, waarom mag je mensen dan wel oproepen zich te bekeren en de islam te verlaten?
pi_189004412
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:15 schreef Hanca het volgende:
Zou je in de kamer mensen mogen oproepen zich te bekeren tot de islam of het christendom?

Zo niet, waarom mag je mensen dan wel oproepen zich te bekeren en de islam te verlaten?
Waarom zou beide niet mogen?
Legend has it that while a fire destroyed the city of Rome, the emperor Nero played his violin, thus revealing his total lack of concern for his people and his empire.
pi_189004678
Wilders: Nederlanders eerst :D
pi_189004769
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

En dat vind ik wel meevallen. Het gaat goed in Nederland. Natuurlijk zijn er nog problemen en probleempjes, maar er is vooral weinig werkloosheid en dat is toch het belangrijkste voor of het goed gaat met de "gewone mensen". En sterker nog: juist in deze troonrede zat de boodschap dat geld niet alles is, dat mensen individueel ook andere problemen hebben.
Dat er weinig werkloosheid is, zegt tegenwoordig een stuk minder dan bijvoorbeeld 20 of 30 jaar geleden. Met een vaste baan was het meestal wel mogelijk om binnen afzienbare tijd een huis kon kopen. Maar voor honderdduizenden werkenden geldt tegenwoordig dat ze zeer moeilijk kunnen rondkomen en nauwelijks een betaalbare woning kunnen vinden. Laat staan dat ze een huis kunnen kopen.
٩๏̯͡๏)۶
  woensdag 18 september 2019 @ 12:03:24 #45
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_189004922
Ik word ook wel een beetje moe van Dijkhof.
  woensdag 18 september 2019 @ 12:19:35 #46
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_189005108
Groei is geen mogelijkheid om de staatsschuld af te lossen :')
pi_189005305
quote:
18s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:19 schreef xzaz het volgende:
Groei is geen mogelijkheid om de staatsschuld af te lossen :')
De staatsschuld wordt gerekend als percentage van het BNP. Als je het BNP verhoogt, verkleint dus de staatsschuld als dat percentage automatisch.

Als er hier 20 PvdD stemmers zijn op 50 reageerders en er komen 50 nieuwe reageerders bij die allemaal geen PvdD stemmen, is het percentage PvdD stemmers gehalveerd, zonder dat het aantal PvdD stemmers is verminderd. Het (theoretisch) verdubbelen van het BNP bij gelijkblijvende staatsschuld heeft hetzelfde effect.

Groei is dus een methode om de staatsschuld te verminderen, al was ik het wel met de vraag van Van der Staaij eens. De staatsschuld verder laten zakken is nog steeds zeer belangrijk.
  woensdag 18 september 2019 @ 12:38:21 #48
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_189005363
Tegenwoordig is het op elk moment van elk willekeurig jaar ‘vlak voor de verkiezingen’, aldus de oppositie. :')
pi_189005404
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:38 schreef fetX het volgende:
Tegenwoordig is het op elk moment van elk willekeurig jaar ‘vlak voor de verkiezingen’, aldus de oppositie. :')
Ja, dat klinkt voor mij altijd als een pleidooi om het zittende kabinet nog 5 jaar extra te geven, dan heb je geen last meer van die 'naderende verkiezingen'.
  woensdag 18 september 2019 @ 12:41:24 #50
268491 fetX
pi_189005416
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat klinkt voor mij altijd als een pleidooi om het zittende kabinet nog 5 jaar extra te geven, dan heb je geen last meer van die 'naderende verkiezingen'.
Lijkt me prima.
pi_189005454
Wat een stijve hark is die CDA-leider, gelukkig is hij maar tijdelijk.
leven zoals het leven is
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 12:43:56 #52
362868 crew  Slobeend
of all places
  woensdag 18 september 2019 @ 12:46:24 #53
268491 fetX
pi_189005497
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:43 schreef Slobeend het volgende:
Heerma is een nietszeggend figuur.
Hugo en Wopke staan te springen.
pi_189005500
quote:
18s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:03 schreef xzaz het volgende:
Ik word ook wel een beetje moe van Dijkhof.
Hij zal zelf ook wel moe worden, hij moet immers de desastreuze gevolgen van jaren VVD-beleid verdedigen terwijl hij ook moet doen alsof hij dat beleid wil bijsturen.
pi_189005513
Heerma is helemaal geen slecht politicus, maar meer een dossiertijger dan iemand die een politieke lijn uit zet. Een logische keus, want CDA wil De Jonge of Hoekstra als leider en beschadigt zo niemand. Als D66 bijvoorbeeld straks Kaag of Ollongren naar voren schuift, is Jetten beschadigt en kan die beter de landelijke politiek verlaten omdat hij dan duidelijk gepasseerd is.
pi_189005599
Hoe kan de overheid de lonen verhogen?? Ze kunnen toch alleen de belastingdruk verminderen?? Immers bepalen werkgevers en vakbonden in de cao de loonstijging.
speak only if it improves the silence.
pi_189005666
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:53 schreef TjjWester het volgende:
Hoe kan de overheid de lonen verhogen?? Ze kunnen toch alleen de belastingdruk verminderen?? Immers bepalen werkgevers en vakbonden in de cao de loonstijging.
Je kunt de lonen van de mensen in dienst van de overheid verhogen (leraren, zorg, politie), dan volgt de rest vaak zelf wel. En wat ze nu doen: ze hebben de bedrijven gezegd dat ze de lagere VPB pas krijgen als de lonen genoeg gestegen zijn, mede daarom gaat nu de VPB verlaging niet door.
pi_189005679
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:57 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je kunt de lonen van de mensen in dienst van de overheid verhogen (leraren, zorg, politie), dan volgt de rest vaak zelf wel. En wat ze nu doen: ze hebben de bedrijven gezegd dat ze de lagere VPB pas krijgen als de lonen genoeg gestegen zijn, mede daarom gaat nu de VPB verlaging niet door.
Zowel onderwijs als zorg personeel zijn NIET in dienst van de overheid en daar heeft de regering geen rechtstreekse invloed op.
pi_189005685
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:53 schreef TjjWester het volgende:
De overheid zou het wettelijk minimumloon kunnen verhogen, dat heeft vaak ook een effect op andere salarissen.

Ook kunnen ze de lonen in de publieke sector verhogen bijvoorbeeld.

Verder is het vooral vrijblijvend inderdaad, een aanspraak doen op de welwillendheid van werkgevers.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 12:59:07 #60
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_189005691
Robot Jetten :')
:')
pi_189005708
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De overheid zou het wettelijk minimumloon kunnen verhogen, dat heeft vaak een effect op andere salarissen.

Verder is het vooral vrijblijvend inderdaad, een aanspraak doen op de welwillendheid van werkgevers.
Ik doelde meer op het pvda,gl, sp plan dat garandeerd dat de lonen volgend jaar omhoog gaan.
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 13:00:07 #62
362868 crew  Slobeend
of all places
  woensdag 18 september 2019 @ 13:00:24 #63
268491 fetX
pi_189005720
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:58 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Zowel onderwijs als zorg personeel zijn NIET in dienst van de overheid en daar heeft de regering geen rechtstreekse invloed op.
Dit inderdaad. Maar dat blijkt voor de meesten toch nog lastig te begrijpen.
pi_189005726
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:59 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ik doelde meer op het pvda,gl, sp plan dat garandeerd dat de lonen volgend jaar omhoog gaan.
Daar staat verhoging van het minimumloon volgens mij ook in.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_189005730
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:58 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar omdat de overheid daar het geld levert hebben ze daar wel meer invloed. Ministers van zorg en onderwijs bemoeien zich ook wel vaker met de CAO onderhandelingen.
pi_189005750
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:00 schreef fetX het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Maar dat blijkt voor de meesten toch nog lastig te begrijpen.
Ik heb geen idee of de regering wel rechtstreekse invloed heeft op de politiesalarissen?? Of is dat ook apart gezet??
pi_189005782
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:01 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ik heb geen idee of de regering wel rechtstreekse invloed heeft op de politiesalarissen?? Of is dat ook apart gezet??
Dat gaat volgens mij net als bij zorg en onderwijs, er zijn CAO onderhandelingen en daar zit niet het ministerie aan tafel, maar gewoon iemand van de politie als werkgever.

Alleen bij defensie doet de overheid het volgens mij wel rechtstreeks (maar die lonen hebben dan weer weinig effect op lonen in de rest van de maatschappij).
  woensdag 18 september 2019 @ 13:06:23 #68
268491 fetX
pi_189005825
Ik krijg altijd een beetje plaatsvervangende schaamte bij Marijnissen.
pi_189005845
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:06 schreef fetX het volgende:
Ik bij Asscher.

Al zit ik wel in dezelfde politieke hoek.
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 13:07:51 #70
pi_189005855
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:06 schreef fetX het volgende:
Ja, klein meisje die met haar hoge stem wat roept. Vraag me echt af of ze niks beters konden vinden bij SP. Je hebt voor zo'n partij iemand nodig die met zijn/haar vuist op tafel slaat.
pi_189005860
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij zal zelf ook wel moe worden, hij moet immers de desastreuze gevolgen van jaren VVD-beleid verdedigen terwijl hij ook moet doen alsof hij dat beleid wil bijsturen.
Over desastreus VVD beleid gesproken: ‘Krikke of stikke’: vele ambtenaren rond Haagse burgemeester stappen op
  woensdag 18 september 2019 @ 13:08:36 #72
268491 fetX
pi_189005863
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De overheid zou het wettelijk minimumloon kunnen verhogen, dat heeft vaak ook een effect op andere salarissen.

Het is algemeen bekend dat een verhoging van het minimumloon alleen maar zorgt voor een hogere werkloosheid. Blijf het ook onbegrijpelijk dat juist partijen als de SP daar voor staan, want daarmee raken ze alleen maar hun eigen achterban.
pi_189005882
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:08 schreef fetX het volgende:

[..]

Het is algemeen bekend dat een verhoging van het minimumloon alleen maar zorgt voor een hogere werkloosheid. Blijf het ook onbegrijpelijk dat juist partijen als de SP daar voor staan, want daarmee raken ze alleen maar hun eigen achterban.
Dat is helemaal niet 'algemeen bekend', dat is jouw standpunt, die door sommigen inderdaad wordt onderschreven, maar net zo hard door anderen wordt weerlegd.
pi_189005899
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Ja, klein meisje die met haar hoge stem wat roept. Vraag me echt af of ze niks beters konden vinden bij SP. Je hebt voor zo'n partij iemand nodig die met zijn/haar vuist op tafel slaat.
Peter Kwint als een soort houthakker tussen de nette mannen zou denk ik wel werken. Al vind ik Marijnissen wel verbeterd tov haar start. Dat ze een vrouwenstem heeft kan zij ook niks aan doen.
pi_189005932
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Peter Kwint als een soort houthakker tussen de nette mannen zou denk ik wel werken. Al vind ik Marijnissen wel verbeterd tov haar start. Dat ze een vrouwenstem heeft kan zij ook niks aan doen.
Ik zou al heel lang graag Ronald van Raak zien als fractievoorzitter bij de SP.
pi_189005971
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet 'algemeen bekend', dat is jouw standpunt, die door sommigen inderdaad wordt onderschreven, maar net zo hard door anderen wordt weerlegd.
Dit was wel het effect zoals berekend bij verhoging van het minimumjeugdloon (maar ik besef me dat het daar anders is, je kunt daar schuiven naar iemand die geen jeugd is).

Mij werd dit ook geleerd door mijn GroenLinks stemmende docent economie op de HBO. Ik denk zelf niet dat het zwart-wit is, maar dat het verhogen van het minimumloon wel tot een kleine stijging van de werkloosheid zal lijden lijkt logisch. Ik denk aan de andere kant dat het met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wel mee zal vallen op dit moment, maar de vraag is of je met een crisis dan de laagste inkomens niet harder raakt.
pi_189005991
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:13 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik zou al heel lang graag Ronald van Raak zien als fractievoorzitter bij de SP.
Ook meer een dossiertijger dan iemand van de allesomvattende visies, denk ik.
  woensdag 18 september 2019 @ 13:18:41 #78
268491 fetX
pi_189006006
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

In de praktijk is dit al een aantal keer onderzocht en bewezen, maar goed. Zie hiervoor onder andere het rapport van het CPB over het minimumjeugdloon uit 2015. Die groep ondervond in drie cases nadelige gevolgen in werkgelegenheid.
pi_189006014
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit was wel het effect zoals berekend bij verhoging van het minimumjeugdloon (maar ik besef me dat het daar anders is, je kunt daar schuiven naar iemand die geen jeugd is).
Klopt, dit werd zo voorberekend, in de praktijk bleek dit niet het geval:

Hoger minimumjeugdloon pakt goed uit (NRC)

quote:
Mij werd dit ook geleerd door mijn GroenLinks stemmende docent economie op de HBO. Ik denk zelf niet dat het zwart-wit is, maar dat het verhogen van het minimumloon wel tot een kleine stijging van de werkloosheid zal lijden lijkt logisch. Ik denk aan de andere kant dat het met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wel mee zal vallen op dit moment, maar de vraag is of je met een crisis dan de laagste inkomens niet harder raakt.
Er wordt altijd aan voorbij gegaan dat een verhoging van het minimumloon ook een verhoging van de koopkracht betekend. Werknemers zijn ook consumenten, en dus leidt dit weer tot meer bestedingen -> meer omzet -> meer winst.

Al gaat dit niet op voor bedrijven die vooral afhankelijk zijn van export natuurlijk.
pi_189006024
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:18 schreef fetX het volgende:

[..]

In de praktijk is dit al een aantal keer onderzocht en bewezen, maar goed. Zie hiervoor onder andere het rapport van het CPB over het minimumjeugdloon uit 2015. Die groep ondervond in drie cases nadelige gevolgen in werkgelegenheid.
Het jeugdloon heeft natuurlijk wel net andere effecten, omdat bij een hoger minimumjeugdloon een productievere medewerker met iets meer ervaring sneller in beeld komt. Die verschuiving heb je bij het algemeen minimumloon natuurlijk niet.
pi_189006025
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:18 schreef fetX het volgende:

[..]

Niet bewezen hoor.

Bij het minimumjeugdloon heeft verhoging zelfs goed uitgepakt:

NRC: hoger minimumjeugdloon pakt goed uit
  woensdag 18 september 2019 @ 13:30:03 #82
268491 fetX
pi_189006166
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Niet bewezen hoor.

Bij het minimumjeugdloon heeft verhoging zelfs goed uitgepakt:

NRC: hoger minimumjeugdloon pakt goed uit

Hierin zijn compensatiemaatregelen voor werkgevers meegenomen die, jawel, betaalt worden door de overheid en uiteindelijk dus ook worden doorberekend.
  woensdag 18 september 2019 @ 13:37:12 #83
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189006268
Als de Nederlandse overheid de salarissen verhoogd komende jaren structureel zou ophogen, waarbij de semi-publieke sector vaak in de CAO redelijk in de lijn mee loopt (en dus ook verhogen), moet het bedrijfsleven uiteindelijk ook mee omdat anders hun concurrentiepositie op de arbeidsmarkt verslechtert.
  woensdag 18 september 2019 @ 14:02:43 #84
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189006664
quote:
Baudet van Forum voor Democratie noemt het verhaal van Dijkhoff over Eindhoven nostalgisch
Dit is toch hilarisch _O-

Ik lees overigens dat het hoogste belastingtarief nog maar weer eens omlaag gaat. Dat is niet zo leuk.
pi_189006746
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:02 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dit is toch hilarisch _O-

Ik lees overigens dat het hoogste belastingtarief nog maar weer eens omlaag gaat. Dat is niet zo leuk.
Dat komt uit het regeerakkoord en is dus geen nieuw beleid.
pi_189006850
Uit dat topic over het plan van Wilders over de verkoop van de ABN:

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:10 schreef Jantje2k het volgende:
Wat een slecht plan. Het is een beter idee om nu zoveel mogelijk van de staatsschuld af te lossen, nu het goed gaat. Ten eerste gaat dan de rente omlaag, waardoor er nog meer over blijft.
Bovendien kan er dan maximaal worden bijgeleend zodra er straks een crisis komt. Ik heb die 1000 euro liever als er een crisis is, dat er maximaal wordt bijgeleend om alle uitkeringen te kunnen blijven bekostigen.

Als we nu maximaal aflossen, kunnen we in de crisis maximaal lenen, zodat er dan niet of minder bezuinigd hoeft te worden. Als er in een crisis wordt bezuinigd zorgt dat er alleen maar voor dat er positieve terugkoppeling wordt gegeven en het nog slechter zal gaan.

Bovendien is staatsschuld gewoon geld dat is uitgegeven, wat onze kleinkinderen nog gaan verdienen. Als je er zo over nadenkt is het niet juist om de volgende generaties met een schuldenberg te overladen.
Exact mijn gedachte en die van Van der Staaij. Nu aflossen geeft dat je niet hoeft te bezuinigen bij een crisis en dat is pas goed voor iedereen en met name voor de publieke sector.
pi_189006867
Bij een crisis moet je juist niet bezuinigen toch ?
pi_189006870
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:16 schreef Hanca het volgende:
Uit dat topic over het plan van Wilders over de verkoop van de ABN:
[..]

Exact mijn gedachte en die van Van der Staaij. Nu aflossen geeft dat je niet hoeft te bezuinigen bij een crisis en dat is pas goed voor iedereen en met name voor de publieke sector.
Ja daarom inderdaad. Het is veel interessanter om dat de economie omhoog te stuwen door te kunnen bijlenen, dan nu geld te geven terwijl het al goed gaat.

Maar ja, bijna niemand denkt tegenwoordig over de lange termijn, want als je alleen maar lange termijn denkt wordt je de volgende keer niet meer gekozen :N
pi_189006879
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:17 schreef Geytenbeekje het volgende:
Nee daarom dus nu aflossen, zodat je in de crisis kunt bijlenen en niet hoeft te bezuinigen
pi_189006921
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:17 schreef Geytenbeekje het volgende:
Idealiter niet, maar je wil je staatsschuld binnen de perken houden. Als je staatsschuld al een hoog percentage van het BNP is en je BNP stort in (en er komt ook nog eens minder binnen dan er uit gaat), moet je dan dus wel bezuinigen. Als je een lage staatsschuld hebt en normaal een overschot, hoef je niet te bezuinigen.

We hebben natuurlijk ook de begrotingsregels van de EU (staatsschuld max 60% van het BNP). En die zijn goed, want die voorkomen dat we onze kinderen opzadelen met enorme schulden.
pi_189006937
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Idealiter niet, maar je wil je staatsschuld binnen de perken houden. Als je staatsschuld al een hoog percentage van het BNP is en je BNP stort in (en er komt ook nog eens minder binnen dan er uit gaat), moet je dan dus wel bezuinigen. Als je een lage staatsschuld hebt en normaal een overschot, hoef je niet te bezuinigen.

We hebben natuurlijk ook de begrotingsregels van de EU (staatsschuld max 60% van het BNP). En die zijn goed, want die voorkomen dat we onze kinderen opzadelen met enorme schulden.
Toch zijn er ook landen die daar nooit aan houden
Griekenland bijv.
pi_189006941
quote:
Dat is ergens anders al besproken, maar inderdaad: de ECB schept 20 miljard per maand door leningen op te kopen van banken. Dit om de inflatie aan te jagen en om de rente laag te houden en zo de staatsschuld van Italië betaalbaar te houden.
pi_189006958
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:23 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Toch zijn er ook landen die daar nooit aan houden
Griekenland bijv.
Nederland hield zich er ook niet aan. Dit komt omdat onze staatsschuld al hoog was. Dat Griekenland bezuinigde was goed: het beperkt houden van de staatsschuld was belangrijker.
pi_189006991
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nederland hield zich er ook niet aan. Dit komt omdat onze staatsschuld al hoog was. Dat Griekenland bezuinigde was goed: het beperkt houden van de staatsschuld was belangrijker.
Maar volgens mij is de staatsschuld al heel lang torenhoog van Griekenland.
pi_189007021
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:26 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar volgens mij is de staatsschuld al heel lang torenhoog van Griekenland.
Klopt. Dat is dan ook een probleem daar. Maar goed, dit zijn niet de Griekse beschouwingen, Nederland zou wat mij betreft de staatsschuld in elk geval onder de 40% moeten laten zakken.
pi_189007034
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:28 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt. Dat is dan ook een probleem daar. Maar goed, dit zijn niet de Griekse beschouwingen, Nederland zou wat mij betreft de staatsschuld in elk geval onder de 40% moeten laten zakken.
Maar als het betekend dat je met een iets hogere staatsschuld je de zorg beter kan voorzien zou ik daar voor kiezen
Het enkel op geld kijken is een probleem en daar zijn ze bij de VVD nu ook achter gekomen.
pi_189007049
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:29 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar als het betekend dat je met een iets hogere staatsschuld je de zorg beter kan voorzien zou ik daar voor kiezen
Het enkel op geld kijken is een probleem en daar zijn ze bij de VVD nu ook achter gekomen.
Gevolg is wel dat je op onder andere (of met name) de zorg moet bezuinigen als er een crisis uit breekt. En dat zou ik zo graag willen voorkomen.
pi_189007074
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gevolg is wel dat je op onder andere (of met name) de zorg moet bezuinigen als er een crisis uit breekt. En dat zou ik zo graag willen voorkomen.
Dit inderdaad.

Als je nu geld tekort komt is lenen geen goed idee. Dat heb je dan in de crisis nog harder nodig, want dan komt er nog minder binnen.

Als er nu geld tekort is moet je er voor zorgen dat er meer binnenkomt, of je moet minder uitgeven. Niet bijlenen.
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 14:41:35 #100
pi_189007163
Wil Jesse aftreden??
pi_189007207
Klaver heeft nu pas door dat hij vooral een merk is? Met zijn kopie van Trudeau altijd?
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 14:44:44 #102
362868 crew  Slobeend
of all places
  woensdag 18 september 2019 @ 14:45:18 #103
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_189007216
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:10 schreef Jantje2k het volgende:
Wat een slecht plan. Het is een beter idee om nu zoveel mogelijk van de staatsschuld af te lossen, nu het goed gaat. Ten eerste gaat dan de rente omlaag, waardoor er nog meer over blijft.
Bovendien kan er dan maximaal worden bijgeleend zodra er straks een crisis komt. Ik heb die 1000 euro liever als er een crisis is, dat er maximaal wordt bijgeleend om alle uitkeringen te kunnen blijven bekostigen.

Als we nu maximaal aflossen, kunnen we in de crisis maximaal lenen, zodat er dan niet of minder bezuinigd hoeft te worden. Als er in een crisis wordt bezuinigd zorgt dat er alleen maar voor dat er positieve terugkoppeling wordt gegeven en het nog slechter zal gaan.

Bovendien is staatsschuld gewoon geld dat is uitgegeven, wat onze kleinkinderen nog gaan verdienen. Als je er zo over nadenkt is het niet juist om de volgende generaties met een schuldenberg te overladen.
Ik vrees dat men de verleiding niet kan weerstaan om tegen negatieve rente fors te gaan lenen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 18 september 2019 @ 14:45:24 #104
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189007220
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:44 schreef Hanca het volgende:
Klaver heeft nu pas door dat hij vooral een merk is? Met zijn kopie van Trudeau altijd?
Klaver is een van de inhoudelijk zwakste parlementariers.
  woensdag 18 september 2019 @ 14:45:50 #105
323876 michaelmoore
pi_189007232
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:45 schreef VoMy het volgende:

[..]

Klaver is een van de inhoudelijk zwakste parlementariërs.
klopt, samen met Cora van Mora

uur kletsen en niets zeggen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 14:46:53 #106
pi_189007247
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:44 schreef Slobeend het volgende:
Oke Jesse, dankje.
10 minuten over je gezin lullen terwijl zo'n dag al veels te lang duurt
pi_189007250
Goed punt van Klaver.

Maar ik verwacht niet dat er veel zal veranderen.
pi_189007262
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:45 schreef VoMy het volgende:

[..]

Klaver is een van de inhoudelijk zwakste parlementariers.
Van de fractievoorzitters misschien, van de parlementariërs niet, daar zitten toch wel wat zwakkeren bij.
  woensdag 18 september 2019 @ 14:49:03 #109
323876 michaelmoore
pi_189007275
quote:
9s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:46 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

10 minuten over je gezin lullen terwijl zo'n dag al veels te lang duurt
Hij blijft maar kletsen en zegt niks,

Die Pieter Heerma die mag ik wel
pi_189007293
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Hij blijft maar kletsen en zegt niks
Hij zegt zeker wel wat, wat hij zegt klopt zeker. Ze zitten elkaar teveel vliegen af te vangen en ze debateren te weinig over grote onderwerpen.
  woensdag 18 september 2019 @ 14:54:59 #111
323876 michaelmoore
pi_189007347
O Breivik is nu , sorry Baudet
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 14:58:32 #112
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_189007386
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:47 schreef BobW het volgende:
Goed punt van Klaver.

Nouja dat dus.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_189007411
Is dit weer het rondje dat ieder fractie aanbod komt en dat het tot middernacht duurt ?
pi_189007420
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:47 schreef BobW het volgende:
Goed punt van Klaver.

Tja, debateren is leuk, maar onderhandelen moet toch achter de schermen. Dat gaat nou eenmaal niet anders.

Maar dat hij zegt niet strategisch tegen te stemmen; partijen als CU, SGP en tot Buma CDA ook (onder Buma waren ze vooral altijd tegen) werken altijd al zo: die steunen gewoon wat ze goed vinden, ook in de oppositie.
  woensdag 18 september 2019 @ 15:01:45 #115
268491 fetX
pi_189007424
Vermoeiend mannetje dit.
pi_189007431
Welke partijen zijn er al aan de beurt geweest ?
pi_189007433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:00 schreef Geytenbeekje het volgende:
Is dit weer het rondje dat ieder fractie aanbod komt en dat het tot middernacht duurt ?
'Het rondje'? Ja, dit zijn de APB en iedere fractieleider (incl Merel van Kooten) komt aan de beurt. Het belangrijkste debat van het jaar, al zijn de financiële beschouwingen volgende week ook belangrijk.
pi_189007440
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:02 schreef Geytenbeekje het volgende:
Welke partijen zijn er al aan de beurt geweest ?
Zie de sprekerslijst

https://www.tweedekamer.n(...)8-09-2019#2019A02812
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 15:04:26 #119
pi_189007450
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Hij blijft maar kletsen en zegt niks,

Vermoeiend is dat, vooral als het geen opbouw is naar een argument
pi_189007454
Ahh ik heb Wilders gemist
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 15:06:52 #121
pi_189007473
quote:
Ah jammer, de Wilders show is al geweest. Was er nog fire?
pi_189007489
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:06 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

50% van zijn toespraak over zijn rechtzaak (zonder veel reactie, de zaak is nog onder de rechter) en 50% over de islam, ongeveer.
  woensdag 18 september 2019 @ 15:08:38 #123
323876 michaelmoore
pi_189007495
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:06 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

hij is het na 5 jaar op kosten van de staat procederen en drie keer per week voor het hekje staan een beetje zat, ,
jammer de ambtenaren van het OM lachen zich elke week helemaal klem
pi_189007500
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

50% van zijn toespraak over zijn rechtzaak (zonder veel reactie, de zaak is nog onder de rechter) en 50% over de islam, ongeveer.
Vind wel erg matig
Normaal ging zijn toespraak helemaal over de islam.
pi_189007542
Omdat Klaver 0 ervaring met drugs heeft word hij uitgelachen
Nou ja tjonge,...
pi_189007572
Heeft ie zijn dag niet of is hij altijd zo matig?
Oud Wereldkampioen
4-voudig Nederlands Kampioen
je mag me aanraken
pi_189007590
Slap verhaal van Klaver. De drugsgebruiker houdt de industrie in stand maar de repressie heeft de criminele industrie waar we zoveel last van hebben gecreeerd.
pi_189007593
"Als iemand drugs wil gebruiken, dat is prima"

Nou, nee dus.

Nou zit mijn ervaring met drugs op het niveau Segers, ik heb zelfs nog nooit iemand drugs zien gebruiken. Maar drugs gebruiken is gewoon niet prima.
pi_189007612
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:16 schreef Madhouse11 het volgende:
Heeft ie zijn dag niet of is hij altijd zo matig?
Drugs en die problematiek is niet zijn sterkste punt. Ik denk eigenlijk dat hij zelf tegen is, maar GL voor.
pi_189007624
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:17 schreef Hanca het volgende:

Nou, nee dus.

Nou zit mijn ervaring met drugs op het niveau Segers, ik heb zelfs nog nooit iemand drugs zien gebruiken. Maar drugs gebruiken is gewoon niet prima.
De proef met legale handel, is die al een beetje gelukt ?
pi_189007633
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:19 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

De proef met legale handel, is die al een beetje gelukt ?
Die moet nog beginnen.
pi_189007652
quote:

Nou, nee dus.

Waar bemoei jij je mee?
  woensdag 18 september 2019 @ 15:22:32 #133
323876 michaelmoore
pi_189007658
Klaver wil nu gaan investeren in innovatie , er hoeft geen geld verdiend te worden met die extra miljarden lening wat ie wil gaan innoveren dat zegt ie er niet bi, maar het klinkt lekker net als duurzaamheid ,
  woensdag 18 september 2019 @ 15:23:28 #134
323876 michaelmoore
pi_189007666
goede vent die Heerma
pi_189007684
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:23 schreef michaelmoore het volgende:
goede vent die Heerma
Ja klopt, had een stoffig verhaal verwacht
  woensdag 18 september 2019 @ 15:27:15 #136
323876 michaelmoore
pi_189007717
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:24 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ja klopt, had een stoffig verhaal verwacht
nee hij weet heel goed de slakken op jet juiste zout te plaatsen
pi_189007729
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Stem jij CDA ofzo ?
  woensdag 18 september 2019 @ 15:31:02 #138
323876 michaelmoore
pi_189007760
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:28 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Stem jij CDA ofzo ?
Dat zou voor het eerst zijn sinds Lubbers , maar zou best kunnen
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 15:34:39 #139
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_189007804
Hierna komt de rode blondine ;)
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 15:36:02 #141
pi_189007810
quote:

Nou, nee dus.

Waarom niet?
pi_189007827
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:36 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Waarom niet?
Het is vooral om een leegte te vullen
pi_189007828
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:36 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Waarom niet?
https://www.loketgezondle(...)s-en-feiten/gevolgen

...en dan de georganiseerde criminaliteit nog die er achter zit.

https://nos.nl/artikel/22(...)ugs-erbij-horen.html

Volledig eens met Akerboom. En het dieptepunt wat hij noemt gaat nog dieper: na de broer was het vandaag de advocaat van diezelfde kroongetuige.

En dat voor wat? Plezier zonder drugs is zelfs volgens gebruikers vaak toch leuker...
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 15:44:53 #144
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_189007908
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Wablief?
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  woensdag 18 september 2019 @ 15:47:15 #145
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_189007929
Rob Jetten heeft 2 verschillende sokken aan :')
Ik ben inmiddels overleden
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 15:48:29 #146
362868 crew  Slobeend
of all places
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 15:51:10 #147
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_189007969
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:48 schreef Slobeend het volgende:
Heerma heeft een prima verhaal.
Idd. Vooral dat hij breder wil kijken naarhet overheidsfunctioneren.
pi_189007986
Is mevrouw Marijnissen al aan de beurt ?
pi_189008117
"Jaarlijkse hoogtijdagen van de Nederlandse politiek". Je moet het maar je bek uit krijgen over deze poppenkast. Beetje praatjes voor de bühne en niemand gaat zijn of haar eigen mening aanpassen. En de dingen die tijdens Prinjesdag worden voorgeschoteld gaan ook weer niet gerealiseerd worden, net als voorgaande jaren. Zum kotzen :r
  woensdag 18 september 2019 @ 16:11:42 #150
323876 michaelmoore
pi_189008159
O Breivik is er weer, nee sorry Baudet heet ie
pi_189008182
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:07 schreef Hippocratos het volgende:
"Jaarlijkse hoogtijdagen van de Nederlandse politiek". Je moet het maar je bek uit krijgen over deze poppenkast. Beetje praatjes voor de bühne en niemand gaat zijn of haar eigen mening aanpassen. En de dingen die tijdens Prinjesdag worden voorgeschoteld gaan ook weer niet gerealiseerd worden, net als voorgaande jaren. Zum kotzen :r
Omwaar. Jaarlijks worden er weer (kleine) dingen veranderd in dit debat, ik herinner me geld voor defensie, voor scholen en nog veel meer dingen. Nee, geen miljarden, dat gaat nou eenmaal niet.

En dat laatste is helemaal onwaar, wat op prinsjesdag wordt gepresenteerd wordt praktisch volledig gewoon uitgevoerd. Let maar eens op: de energiebelasting gaat gewoon omlaag om iets concreets te noemen.
pi_189008190
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

Omwaar. Jaarlijks worden er weer (kleine) dingen veranderd in dit debat, ik herinner me geld voor defensie, voor scholen en nog veel meer dingen. Nee, geen miljarden, dat gaat nou eenmaal niet.

En dat laatste is helemaal onwaar, wat op prinsjesdag wordt gepresenteerd wordt praktisch volledig gewoon uitgevoerd. Let maar eens op: de energiebelasting gaat gewoon omlaag om iets concreets te noemen.
Ja dat de energiebelasting omlaag ging zeiden ze jaren geleden ook al.
Het vunzige vind ik gewoon dat de rechtse partijen blijven geloven in het neo-liberalisme.
pi_189008237
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:14 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ja dat de energiebelasting omlaag ging zeiden ze jaren geleden ook al.
Het vunzige vind ik gewoon dat de rechtse partijen blijven geloven in het neo-liberalisme.
Ik heb het idee dat jij nu niet luistert en niet naar Dijkhof geluisterd hebt...

En de energiebelasting gaat echt omlaag.

Ik heb dat al uitgerekend, hier: https://www.milieucentraa(...)ergiebelasting-2020/
Levert mij 160 euro op.
pi_189008253
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat jij nu niet luistert en niet naar Dijkhof geluisterd hebt...

En de energiebelasting gaat echt omlaag.

Ik heb dat al uitgerekend, hier: https://www.milieucentraa(...)ergiebelasting-2020/
Levert mij 160 euro op.
Per maand ?
pi_189008281
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:20 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Per maand ?
Nee, natuurlijk niet. Ik betaal helemaal geen 2000 euro per jaar aan energie. Dat is net meer dan 1000. Laat staan aan belasting. Dan kan het onmogelijk met 160 per maand dalen.

Heb jij zelf een eigen huis? Dan weet je toch dat niemand 160 euro per maand aan energiebelasting betaald?
pi_189008296
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet. Ik betaal helemaal geen 2000 euro per jaar aan energie. Dat is net meer dan 1000. Laat staan aan belasting. Dan kan het onmogelijk met 160 per maand dalen.

Heb jij zelf een eigen huis? Dan weet je toch dat niemand 160 euro per maand aan energiebelasting betaald?
Ja goed weet ik veel, ben 20 heb geen eigen huis
160 op jaarbasis is natuurlijk ook wel erg weinig
pi_189008307
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:25 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ja goed weet ik veel, ben 20 heb geen eigen huis
160 op jaarbasis is natuurlijk ook wel erg weinig
160 euro op een totaalbedrag aan energie van 1000 euro is erg veel.
pi_189008311
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

160 euro op een totaalbedrag aan energie van 1000 euro is erg veel.
Nog 840 teveel
pi_189008316
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

_O- plaat voor je kop
pi_189008332
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:27 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nog 840 teveel
Energie moet gratis zijn volgens jou?
pi_189008347
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:29 schreef Hanca het volgende:

[..]

Energie moet gratis zijn volgens jou?
Ja, zal niet makkelijk zijn maar elke belasting is te veel toch ?
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 16:31:41 #162
pi_189008362
Nog steeds die flapdrol aan de beurt
pi_189008376
quote:
9s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:31 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Nog steeds die flapdrol aan de beurt
Schuld van andere kamerleden
Als ze niemand interrumperen krijg je dit ook niet.
pi_189008379
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:30 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee, zeker niet. Dat is wel een enorm rechts en liberalistisch standpunt.

Ik ben blij met de zorg, het onderwijs, de wegen, de politie. En daar is belasting voor nodig.

Verder zal toch iemand de kosten van de energie moeten betalen, jij wil niet alleen de belasting afschaffen maar ook de energie gratis uitdelen (en wie gaat dat betalen?).
pi_189008380
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:30 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik kan je niet helemaal volgen. Jouw voorstel is om de btw op energie te schrappen? Of wil je simpelweg dat het gebruik van gas en licht kosteloos wordt?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_189008396
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, zeker niet. Dat is wel een enorm rechts en liberalistisch standpunt.

Ik ben blij met de zorg, het onderwijs, de wegen, de politie. En daar is belasting voor nodig.

Verder zal toch iemand de kosten van de energie moeten betalen, jij wil niet alleen de belasting afschaffen maar ook de energie gratis uitdelen (en wie gaat dat betalen?).
Jij vind belasting betalen fijn ?
Als de blauwe brief ligt zit je al te springen van vreugde ?
Nee ben behoorlijk links dus in die zin vind ik het fijn dat er belasting wordt besteed en betaald
Maar persoonlijk vind ik het niet fijn en alles te veel.
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 16:34:16 #167
pi_189008398
Een topje in Finland _O-
Thierry maakt het wel weer vermakelijk
pi_189008401
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik kan je niet helemaal volgen. Jouw voorstel is om de btw op energie te schrappen? Of wil je simpelweg dat het gebruik van gas en licht kosteloos wordt?
BTW kan denk ik wel
Andere niet.
pi_189008416
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:34 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee ben behoorlijk links dus in die zin vind ik het fijn dat er belasting wordt besteed en betaald
Wacht maar tot je een baan krijgt.
pi_189008418
quote:
9s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wacht maar tot je een baan krijgt.
heb ik al
pi_189008419
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:34 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dan ben je behoorlijk schizofreen, zo lijkt het. Ja, ik ben blij dat er belasting wordt geheven in Nederland voor belangrijke zaken. En dus vind ik het ook prima om zelf belasting te betalen.

(Die blauwe envelop is trouwens helemaal prima, dat is altijd een teruggave)
pi_189008431
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan ben je behoorlijk schizofreen, zo lijkt het. Ja, ik ben blij dat er belasting wordt geheven in Nederland voor belangrijke zaken. En dus vind ik het ook prima om zelf belasting te betalen.
Ik zie het als een noodzakelijk kwaad
Maar fijn dat je het leuk vind.
pi_189008454
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:36 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

heb ik al
Je bent 20. Dan verdien je hoogstens 1,5 tot 2k netto per maand. Nee, als je straks serieus geld gaat verdienen en merkt dat Vadertje Staat maandelijks ruim 1-1,5k van je inkomen afsnoept, begint het pas echt pijn te doen.
pi_189008478
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je bent 20. Dan verdien je hoogstens 1,5 tot 2k netto per maand. Nee, als je straks serieus geld gaat verdienen en merkt dat Vadertje Staat maandelijks meer 1-1,5k van je inkomen afsnoept, begint het pas echt pijn te doen.
Zo ver zal ik toch niet komen.
;( ;(
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 16:51:24 #175
pi_189008579
Als politici beginnen met dat er een 'goed gesprek' moet komen, dan ben je mij kwijt.
pi_189008585
quote:
16s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:51 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Als politici beginnen met dat er een 'goed gesprek' moet komen, dan ben je mij kwijt.
Wie zei dat ?
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 16:53:57 #177
pi_189008594
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:52 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Wie zei dat ?
Die boy Heerma van CDA
'Is het niet veel beter om een goed gesprek te voeren met de agrarische sector?'
Vaagheid troef.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:55:42 #178
323876 michaelmoore
pi_189008606
quote:
16s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:51 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
nou, ik denk dat er wel wat boeren bereid zijn om de stok aan de wilgen te hangen, tegen twee keer de marktwaarde
pi_189008660
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:53 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Die boy Heerma van CDA
'Is het niet veel beter om een goed gesprek te voeren met de agrarische sector?'
Vaagheid troef.
Ja, tot dan toe geen onaardig verhaal. Maar de APB lijkt mij een uitstekende gelegenheid om een gesprek over beleid te voeren.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 18 september 2019 @ 17:11:34 #180
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_189008757
Tijd voor de SP.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_189008873
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:11 schreef borisz het volgende:
Tijd voor de SP.
Ze wordt niet veel geïnterrumpeert
  woensdag 18 september 2019 @ 17:32:07 #182
346939 Janneke141
pi_189009002
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:21 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ze wordt niet veel geïnterrumpeert
Bijna etenstijd. Bovendien is het én geen regeringspartij én geen potentiële oppositiepartner, dus je hebt er niks aan.
pi_189009009
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bijna etenstijd. Bovendien is het én geen regeringspartij én geen potentiële oppositiepartner, dus je hebt er niks aan.
DENK zal daarentegen vast veel geïnterrumpeert worden
pi_189009045
quote:

[..]

Je bent 20. Dan verdien je hoogstens 1,5 tot 2k netto per maand. Nee, als je straks serieus geld gaat verdienen en merkt dat Vadertje Staat maandelijks ruim 1-1,5k van je inkomen afsnoept, begint het pas echt pijn te doen.
Wij betaalden vorig jaar ruim 67K aan directe belastingen, behalve de HRA krijgen wij geen enkele euro terug via subsidies of toeslagen, dus alleen op inkomen. Ik zeur daar niet over.

Als we de belastingplannetjes van Baudet gaan volgen steken wij tienduizenden in onze zak en gaan de mensen met lage inkomens dat voelen. Als de meerderheid dat wil, prima, ik lach die mensen dan hard uit.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2019 17:38:29 ]
  woensdag 18 september 2019 @ 17:36:49 #185
346939 Janneke141
pi_189009050
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:33 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

DENK zal daarentegen vast veel geïnterrumpeert worden
Hangt ervan af wat ze gaan vertellen. Als Kuzu vol op het Erdoganorgel gaat wel, want dan moeten alle fatsoenlijke partijen zich even als fatsoenlijk profileren, en de twee bruinhemden van dienst even oproepen tot acute deportatie. Wordt het gewoon een standaard sociaaldemocratisch verhaaltje, dan denk ik dat die ook weinig tegengas krijgt.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:40:02 #186
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_189009090
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:11 schreef borisz het volgende:
Tijd voor de SP.
NOLLESED
@Zipportal
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Redactie Games woensdag 18 september 2019 @ 18:03:39 #187
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_189009423
Dus, van alle leiders die hun zegje gedaan hebben, wie kwamen er het sterkste over en wie het zwakste?

Ik vond Dijkhoff en Thieme wel oke. Klaver was te langdradig, en Baudet steekt altijd een onsamenhangend verhaal af dus dat was geen verrassing.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 18:04:35 #188
362868 crew  Slobeend
of all places
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 18:45:02 #189
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_189009904
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:03 schreef Puddington het volgende:
Dus, van alle leiders die hun zegje gedaan hebben, wie kwamen er het sterkste over en wie het zwakste?

Ik vond Dijkhoff en Thieme wel oke. Klaver was te langdradig, en Baudet steekt altijd een onsamenhangend verhaal af dus dat was geen verrassing.
Thieme is nog niet geweest
  woensdag 18 september 2019 @ 18:49:16 #191
323876 michaelmoore
pi_189009922
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:03 schreef Puddington het volgende:

ik vond ze allmaal niet to the point en puur praten voor eigen parochie , drie weken van te voren al getikt, dus totaal niet relevant

Het zijn niet de APB met Den Uyl , dan vlogen de vonken eraf

De enige die er wat van maakte was Heerma
  woensdag 18 september 2019 @ 18:50:20 #192
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189009931
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:45 schreef Slobeend het volgende:
Jetten is Feyenoorder @:Zipportal
Pechtold ook al dus geen kleurverandering wat dat betreft
pi_189009933
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik vond ze allmaal niet to the point en puur praten voor eigen parochie , drie weken van te voren al getikt, dus totaal niet relevant

Het zijn niet de APB met Den Uyl , dan vlogen de vonken eraf

De enige die er wat van maakte was Heerma
O ja ?
Wie waren dan goed ?
oppositie (rechts) ?
  woensdag 18 september 2019 @ 18:52:51 #194
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189009959
Geen interrupties voor Jetten? (ik heb het 1e deel niet gezien)
pi_189009967
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:52 schreef Hexagon het volgende:
Blijkbaar vind men D66 niet echt belangrijk
  Moderator / Redactie Sport woensdag 18 september 2019 @ 18:55:26 #196
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_189009982
quote:
Alleen in den beginne.
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 18:55:28 #197
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_189009983
quote:
Ja het eerste deel wel.
  woensdag 18 september 2019 @ 18:55:46 #198
323876 michaelmoore
pi_189009988
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:50 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

O ja ?
Wie waren dan goed ?
oppositie (rechts) ?
Wilders had wel een paar rake ideeën , maar niet relevant met de APB

men staat een showtje te maken voor de camera
vooral die Klaver , die vind zichzelf een voorbeeld huisvader
En Baudet ook, praatje voor de buhne

Alleen Heerma was wel goed, vind zijn eigen grapje erg leuk
  Moderator / Redactie Sport woensdag 18 september 2019 @ 19:00:25 #199
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_189010040
Kamer boos dat Asscher nog mag spreken ipv dinerpauze.
pi_189010042
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Wilders had wel een paar rake ideeën , maar niet relevant met de APB

men staat een showtje te maken voor de camera
vooral die Klaver , die vind zichzelf een voorbeeld huisvader
En Baudet ook, praatje voor de buhne
Nee ik doelde op de APB van de tijde van Den Uyl
  woensdag 18 september 2019 @ 19:01:12 #201
323876 michaelmoore
pi_189010050
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:00 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee ik doelde op de APB van de tijde van Den Uyl
Ja die gaf Wiegel van de VVD wel van jetje, die kwam op voor de huurders en de werkman, goed slimme man, zijn broer ook, ABP voorzitter in die tijd

De Uyl , visionair, econoom, die De Staats Mijnen sloot en omvormde tot DSM

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 18-09-2019 19:10:23 ]
pi_189010136
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:00 schreef borisz het volgende:
Kamer boos dat Asscher nog mag spreken ipv dinerpauze.
Voorzitter van PvdA huize, tricky situatie dus. Vraag maar aan die sukkel van de VVD die haar voor ging.
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport woensdag 18 september 2019 @ 19:15:02 #203
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_189010222
Baudet doet toch maar even een interruptie bij Asscher.
pi_189010239
Ik vind het allemaal wel een beetje hetzelfde geblaat hoor
Links vind dat er veel veranderingen moet komen
Coalitie vind het allemaal geweldig
Vuurwerk heb je niet.
  woensdag 18 september 2019 @ 19:19:04 #205
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189010282
Asscher is lekker droog naar Baudet
pi_189010366
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
Ik vind het allemaal wel een beetje hetzelfde geblaat hoor
Links vind dat er veel veranderingen moet komen
Coalitie vind het allemaal geweldig
Vuurwerk heb je niet.
Er is geen vuurwerk, omdat ook de oppositie dit gewoon een goed plan vindt. Heel aantal plannen komen uit ideeën van vorig jaar van GL en PvdA. Er is een ruime meerderheid voor deze begrotingen. Ja, dan heb je geen vuurwerk. Maar wel een goed plan.

Andere Politieke Beschouwingen was er meer vuurwerk. Met name Rutte I, maar toch ook Rutte II.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 18 september 2019 @ 19:24:33 #207
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_189010377
Prima optreden van Asscher
  woensdag 18 september 2019 @ 19:36:21 #208
323876 michaelmoore
pi_189010532
quote:
14s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:24 schreef borisz het volgende:
Prima optreden van Asscher
was die er ook?
is niet opgevallen
pi_189010584
quote:
straks serieus geld gaat verdienen

ruim 1-1,5k van je afsnoept
:')!
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 21:01:48 #210
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_189011915
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er is geen vuurwerk, omdat ook de oppositie dit gewoon een goed plan vindt. Heel aantal plannen komen uit ideeën van vorig jaar van GL en PvdA. Er is een ruime meerderheid voor deze begrotingen. Ja, dan heb je geen vuurwerk. Maar wel een goed plan.

Andere Politieke Beschouwingen was er meer vuurwerk. Met name Rutte I, maar toch ook Rutte II.
Ach liever zo. Worden er terminste ook verstandigere dingen gezegd
pi_189012132
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:41 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

:')!
Ah excuus, ik was vergeten dat de gemiddelde FOK!ker minimaal 2,5 keer modaal verdient.
pi_189012218
Je verwacht het milieu niet bij Thieme
pi_189012367
Thieme heeft op heel veel punten gewoon gelijk
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_189012398
Ha Henk is aan de beurt
pi_189012413
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:29 schreef maryen65 het volgende:
Thieme heeft op heel veel punten gewoon gelijk
Vind ik ook was ook een beetje sarcasme
Staat in mijn top 3
pi_189012449
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:31 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Vind ik ook was ook een beetje sarcasme
Staat in mijn top 3
^O^
pi_189012602
Fact-checker Henk :D
pi_189012925
Waar is van der Staaij in godesnaam mee bezig?
zie email 27 oktober
pi_189012964
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:55 schreef trein2000 het volgende:
Waar is van der Staaij in godesnaam mee bezig?
Lesje in de kerk
pi_189012980
Gaaaaap
  woensdag 18 september 2019 @ 22:03:30 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189013068
Wat een geleuter van vd Staaij
  woensdag 18 september 2019 @ 22:05:22 #222
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_189013104
Is dit nog steeds de eerste termijn van de kamer?
Lijkt er op dat van der Staaij ze dood wil vervelen.
pi_189013109
Ik vind het juist een mooi betoog
De andere waren zo van hetzelfde dakje.
pi_189013166
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:05 schreef Geytenbeekje het volgende:
Ik vind het juist een mooi betoog
De andere waren zo van hetzelfde dakje.
Ja als je het verhaal over de verloren zoon nog nooit hebt gehoord dan kan het mooi zijn ja
pi_189013207
Een Turk als stand-up comedian
  woensdag 18 september 2019 @ 22:20:43 #226
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_189013391
Volgens mij willen ze naar huis. Niemand interrumpeert meer.
  woensdag 18 september 2019 @ 22:21:34 #227
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_189013416
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:20 schreef Sodeknetters het volgende:
Volgens mij willen ze naar huis. Niemand interrumpeert meer.
Is elk jaar nadat het journaal van 20u is geweest
  woensdag 18 september 2019 @ 22:21:58 #228
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_189013429
Terecht overigens bij dit verlengstuk van Erdogan.
  woensdag 18 september 2019 @ 22:32:25 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189013737
Dat is wel een voltreffer van Klaver
pi_189013821
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:32 schreef Hexagon het volgende:
Dat is wel een voltreffer van Klaver
Als hij ook zo'n grote bek heeft als het over de VVD gaat wel ja. Hij klinkt nu als die gek van D66, Pechtold
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 22:51:51 #231
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_189014312
Ik heb Baudet nog nooit zo zwak gezien.
pi_189014395
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:51 schreef Slobeend het volgende:
Ik had eerder vandaag meer van Wilders verwacht. Weer die afspeelplaat :z
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
  woensdag 18 september 2019 @ 22:56:39 #233
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_189014437
quote:
Dan heb je oa voorgaande APB gemist of het debat met Rutte voor de EP-verkiezingen :')
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 22:59:05 #234
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_189014498
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:56 schreef Szura het volgende:

[..]

Dan heb je oa voorgaande APB gemist of het debat met Rutte voor de EP-verkiezingen :')
Nee. Maar hij komt nu heel ongeinspireerd over.
  woensdag 18 september 2019 @ 22:59:44 #235
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189014509
quote:
Hij is totaal niet ad rem en dat hebben ze goed door.
pi_189014521
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:59 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Nee. Maar hij komt nu heel ongeinspireerd over.
Ik schakelde net even in.
Dacht even dat die een glaasje op had, zo traag praat hij nu. Maar hij zal wel gewoon moe zijn.
pi_189014524
quote:
Ik vind hem ook steeds zwakker worden
  woensdag 18 september 2019 @ 23:01:31 #238
346939 Janneke141
pi_189014542
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:00 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Ik vind hem ook steeds zwakker worden
Wacht, is ie ooit sterk geweest?
pi_189014546
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Hij is totaal niet ad rem en dat hebben ze goed door.
Het zijn allemaal inkoppertjes ook echt, gemiste kans weer.
Ergens wel begrijpelijk dat Wilders hem niet als een concurrent ziet voor de aankomende TK-verkiezingen.
pi_189014580
Deze gaat ook niet echt lekker.
pi_189014589
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wacht, is ie ooit sterk geweest?
Nou ik heb hem wel eens beter horen spreken
  woensdag 18 september 2019 @ 23:04:06 #242
481998 K21
Cappuccino
pi_189014592
Oei. :p

Edit: M'n stream stottert ook meteen.
  woensdag 18 september 2019 @ 23:07:21 #243
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189014661
Deze mag wel een cursusje spreken voor publiek hebben
pi_189014670
Dit is toch die muts die bij PvdD is weggegaan?
pi_189015732
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:04 schreef K21 het volgende:
Oei. :p

Edit: M'n stream stottert ook meteen.
Nee dat lag aan de spreker.
  donderdag 19 september 2019 @ 08:44:44 #246
323876 michaelmoore
pi_189017431
quote:
Breivik, eh sorry Baudet is een zelfingenomen eikel en dat weet ie nu zelf ook
Met die Uyl in de avond met gerechtigheid , is maf die idioot
pi_189017452
Weet iemand waar van Kooten Arissen het over had ?
pi_189018483
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:05 schreef Sodeknetters het volgende:
Is dit nog steeds de eerste termijn van de kamer?
Lijkt er op dat van der Staaij ze dood wil vervelen.
Van der Staaij houdt altijd bijzondere, zeer gewaardeerde, toespraken in de APB. Ik kan me zijn toespraak rondom de beelden in het welkomsthal van de tweede kamer (2016) goed herinneren. Die was ijzersterk. Deze was net wat minder, maar niet slecht. Hij kan als 10e spreker ook precies hetzelfde verhaal afsteken als zijn voorgangers, maar dat zou pas saai zijn (bottomline: SGP stemt altijd, al een eeuw, bijna 100% met de regering mee en iedereen weet ook wel waar ze staan). Kijk al zijn bijdrages aan de APB maar terug, ze zijn altijd origineel.
pi_189019069
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat zijn prima cijfers voor Nederlandse politici. De 4 partijen staan in de peilingen ook hoger dan ze ooit sinds hun aantreden hebben gestaan.
Wat vooral wat zegt over het lage vertrouwen dat ze hadden bij hun aantreden.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189019150
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Propaganda werkt, wat een verrassing.
pi_189019284
Wat zijn die APB's trouwens dodelijk saai. Snap niet hoe mensen daar langer dan een half uur naar kunnen kijken.
pi_189019404
Ik vind Marijnissen niet overtuigend. 'Hoe is het mogelijk [dat er nite geluisterd is naar het werkveld]' En dat met een lieve glimlach zeggen.
[x] ongeschikt.
Somebody that I used to know
pi_189019409
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:16 schreef DireStraits7 het volgende:
Wat zijn die APB's trouwens dodelijk saai. Snap niet hoe mensen daar langer dan een half uur naar kunnen kijken.
Tja, interesse. Ik kijk altijd, jaarlijks, de APB van start tot eind. En ook de Financiële beschouwingen volgende week en de meeste andere begrotingsbehandelingen.

Dit debat was gister ook allesbehalve saai, wat mij betreft. Leuker ook om te volgen dan een gemiddeld verkiezingsdebat, al kijk ik die ook zeker wel.
  donderdag 19 september 2019 @ 12:45:50 #254
268491 fetX
pi_189020425
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Tja, interesse. Ik kijk altijd, jaarlijks, de APB van start tot eind. En ook de Financiële beschouwingen volgende week en de meeste andere begrotingsbehandelingen.

Dit debat was gister ook allesbehalve saai, wat mij betreft. Leuker ook om te volgen dan een gemiddeld verkiezingsdebat, al kijk ik die ook zeker wel.
Eens. Ik kijk meestal ook alles. Al kan ik vandaag pas vanaf 14:00 kijken.
pi_189020700
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het zou fijn zijn als het eens een echt debat was. En geen uitwisseling van voorgekookte standpunten. Wat dat betreft had Baudet vorig jaar echt gelijk.

Eenieder zit zo volgepompt met spindoctors en kant-en-klare one-liners dat er op geen enkel manier een organisch debat ontstaat.
pi_189020808
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het zou fijn zijn als het eens een echt debat was. En geen uitwisseling van voorgekookte standpunten. Wat dat betreft had Baudet vorig jaar echt gelijk.

Eenieder zit zo volgepompt met spindoctors en kant-en-klare one-liners dat er op geen enkel manier een organisch debat ontstaat.
Dat is echt niet waar, als je vaak kijkt en goed kijkt wat er gebeurd merk je dat ook. Er lijkt nu niet veel binnen te worden gehaald, maar vaak blijken punten die nu worden genoemd terug te komen bij begrotingsbehandelingen en worden daar alsnog punten binnen gehaald door de oppositie. En er is trouwens een redelijke kans als ik het debat zo beluister dat er nog extra geld komt voor lerarensalarissen binnen dit debat.
pi_189021100
Ik kan de politieke beschouwingen helaas niet volgen (ben op het werk) maar ik lees dat Rutte zou hebben gezegd dat de lastenverlichting de bedoeling is maar geen belofte.

Van die lastenverlichting kunnen we dus ook niet op aan.

Zo'n beetje hét punt waar de hele presentatie van deze begroting op drijft.
pi_189021133
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:39 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik kan de politieke beschouwingen helaas niet volgen (ben op het werk) maar ik lees dat Rutte zou hebben gezegd dat de lastenverlichting de bedoeling is maar geen belofte.

Van die lastenverlichting kunnen we dus ook niet op aan.

Zo'n beetje hét punt waar de hele presentatie van deze begroting op drijft.
Dit heeft hij niet gezegd. De lastenverlichting is een belofte, die doet hij hard. De koopkrachtstijging is geen belofte. Dat kan hij ook niet beloven, want die hangt bijvoorbeeld ook met CAO onderhandelingen en met allerlei persoonlijke omstandigheden samen.

Hij zei: de koopkrachtstijging is de bedoeling, maar geen belofte.
pi_189021184
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit heeft hij niet gezegd. De lastenverlichting is een belofte, die doet hij hard. De koopkrachtstijging is geen belofte. Dat kan hij ook niet beloven, want die hangt bijvoorbeeld ook met CAO onderhandelingen en met allerlei persoonlijke omstandigheden samen.

Ah, dan heeft de Persgroep (AD, BN de Stem enz) het dus fout.
  donderdag 19 september 2019 @ 14:11:55 #260
268491 fetX
pi_189021530
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt. De lastenverlichting wordt een feit, maar of dit de koopkracht omhoog haalt valt, zo blijkt afgelopen jaren, moeilijk te voorspellen.
pi_189021571
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:11 schreef fetX het volgende:

[..]

Klopt. De lastenverlichting wordt een feit, maar of dit de koopkracht omhoog haalt valt, zo blijkt afgelopen jaren, moeilijk te voorspellen.
Voorspellingen van koopkracht van CPB ed. schijnen er überhaupt meestal naast te zitten.

Maar wel slordig van de Persgroep dan dat ze dat zo anders formuleren.
pi_189021816
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat is echt niet waar, als je vaak kijkt en goed kijkt wat er gebeurd merk je dat ook. Er lijkt nu niet veel binnen te worden gehaald, maar vaak blijken punten die nu worden genoemd terug te komen bij begrotingsbehandelingen en worden daar alsnog punten binnen gehaald door de oppositie.
Het gaat niet om wel of niet binnenhalen. Alles wat er nog verandert is kleingeld. APB is voor oppositiepartijen ook helemaal niet bedoeld om 'dingen binnen te halen', maar om je als partij te profileren. Het overgrote deel is allang bekokstooft. Het is gewoon de regering die haar plannen verdedigt en helemaal geen beschouwing.

Ik ontken niet dat het uiteindelijk bij een begrotingsdebat naar voren komt, maar daar heeft het APB nauwelijks invloed op. Hooguit in de beeldvorming a.d.h.v. de soundbytes die de media eruit pikken.

quote:
En er is trouwens een redelijke kans als ik het debat zo beluister dat er nog extra geld komt voor lerarensalarissen binnen dit debat.
Ik vind het wel heel naïef om dit, mocht het al gebeuren, te kwalificeren als 'binnenhalen van de oppositie'.
pi_189021909
Nee, de APB zijn vaak de voorbeschietingen. Nadat ze hier punten hebben geadresseerd schiet een coalitiepartner bijvoorbeeld de passende woordvoerder aan en zie daar: bij de begroting dienen ze samen een motie in. Zo hebben de APB ook echt wel een functie.
  Moderator donderdag 19 september 2019 @ 14:41:24 #264
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_189021975
Baudet: 'Mag ik ook mee?'

Rutte: 'Nee'

_O- _O-
pi_189021987
Baudet is bang om buitengesloten te worden, wat was dit nou weer voor gekke interuptie?
  Moderator donderdag 19 september 2019 @ 14:46:36 #266
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_189022040
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:42 schreef Hanca het volgende:
Baudet is bang om buitengesloten te worden, wat was dit nou weer voor gekke interuptie?
Was wel heel erg schoolpleinachtig _O-
pi_189022053
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:11 schreef fetX het volgende:

[..]

Het was meer een kwestie dat Rutte weer een belofte niet nakwam. Maar nu heet het dat het zo moeilijk te voorspellen was omdat de macht moet worden beschermd. Het was vrij makkelijk te voorspellen dat de koopkracht niet of nauwelijks zou stjigen en dat is destijds dan ook gebeurd.
pi_189022158
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het was meer een kwestie dat Rutte weer een belofte niet nakwam. Maar nu heet het dat het zo moeilijk te voorspellen was omdat de macht moet worden beschermd. Het was vrij makkelijk te voorspellen dat de koopkracht niet of nauwelijks zou stjigen en dat is destijds dan ook gebeurd.
Rutte heeft nog nooit beloofd dat koopkracht gaat stijgen, zeker niet met bepaalde percentages (wel gezegd dat iedereen er op vooruit gaat, maar dat altijd met een bijsluiter).

En nee, dat is lastig te voorspellen. Als morgen iemand 3 keer hoest in het Midden Oosten gaat bij wijze van spreke de olieprijs al enorm omhoog en dat heeft dan weer een heel groot effect op de koopkracht. Doen alsof de koopkracht makkelijk te voorspellen is, is echt lachwekkende onzin.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:00:25 #269
268491 fetX
pi_189022207
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet makkelijk te voorspellen.
pi_189022312
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:56 schreef Hanca het volgende:

[..]

Rutte heeft nog nooit beloofd dat koopkracht gaat stijgen, zeker niet met bepaalde percentages (wel gezegd dat iedereen er op vooruit gaat, maar dat altijd met een bijsluiter).

En nee, dat is lastig te voorspellen. Als morgen iemand 3 keer hoest in het Midden Oosten gaat bij wijze van spreke de olieprijs al enorm omhoog en dat heeft dan weer een heel groot effect op de koopkracht. Doen alsof de koopkracht makkelijk te voorspellen is, is echt lachwekkende onzin.
Het is altijd binnen een kader, maar ook binnen dat kader schetste hij een vals beeld van de koopkrachtontwikkeling.
pi_189022344
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is altijd binnen een kader, maar ook binnen dat kader schetste hij een vals beeld van de koopkrachtontwikkeling.
Rutte schetst helemaal niet. Rutte krijgt die koopkrachtplaatjes aangeleverd, vult ze zelf niet in.
  Moderator donderdag 19 september 2019 @ 15:24:43 #272
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_189022455
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 14:36 schreef Hanca het volgende:
Nee, de APB zijn vaak de voorbeschietingen. Nadat ze hier punten hebben geadresseerd schiet een coalitiepartner bijvoorbeeld de passende woordvoerder aan en zie daar: bij de begroting dienen ze samen een motie in. Zo hebben de APB ook echt wel een functie.
Wat alleen maar mijn punt onderstreept dat de APB zelf een vooropgezet toneelstukje is. De echte debatten vinden niet nu plaats. Dit is hooguit een culminatie van alles wat de rest van het jaar ook gezegd wordt. Maar dan in sneltreinvaart in twee dagen.
pi_189022478
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:25 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wat alleen maar mijn punt onderstreept dat de APB zelf een vooropgezet toneelstukje is. De echte debatten vinden niet nu plaats. Dit is hooguit een culminatie van alles wat de rest van het jaar ook gezegd wordt. Maar dan in sneltreinvaart in twee dagen.
Nee, geen vooropgezet toneelstuk, maar de mogelijkheid voor partijen om dingen die ze de komende 2 maanden willen regelen vast in het voetlicht te brengen, wat ruimte geeft om er samen naar te kijken.
pi_189022483
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Rutte schetst helemaal niet. Rutte krijgt die koopkrachtplaatjes aangeleverd, vult ze zelf niet in.
Laten we niet doen of deze koopkrachtcijfers volledig objectief gebracht worden door de regering, inclusief alle nuances die een CPB aanbrengt. Eenieder gebruikt die cijfers zoals het haar zelf goeddunkt. En in het geval van de regering (= Rutte) is dat dus een positief beeld creëren.
pi_189022559
Het staat overigens zelfs in de officiële uitleg van de site van de Tweede Kamer:

quote:
De Algemene Politieke Beschouwingen gelden als een belangrijk debat, omdat daarin duidelijk wordt welke ruimte het kabinet heeft om zijn plannen daadwerkelijk uit te voeren en hoe groot de steun daarvoor is.
https://www.tweedekamer.n(...)itieke_beschouwingen

APB gaat per definitie om het uitleggen van het uitleggen van de plannen van het kabinet. Niet om het veranderen ervan.

En ook de politieke commentatoren erkennen dat dit vooral een profileringsmoment is voor de oppositie:
quote:
Joost, waarom moeten we de Algemene Politieke Beschouwingen volgen?

Het zijn mooie duels die je ziet. Over het algemeen wordt er op het hoogste niveau tussen de fractievoorzitters gedebatteerd. Dit is dé kans voor alle politieke partijen om hun verhaal goed uit te dragen. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat dit de Champions League van de debatten is.
https://eenvandaag.avrotr(...)ene-politieke-besch/
pi_189022574
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:28 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Laten we niet doen of deze koopkrachtcijfers volledig objectief gebracht worden door de regering, inclusief alle nuances die een CPB aanbrengt. Eenieder gebruikt die cijfers zoals het haar zelf goeddunkt. En in het geval van de regering (= Rutte) is dat dus een positief beeld creëren.
Het onderliggende rapport staat gewoon in de stukken die ik gister of eergister al heb gelinkt, die kan iedereen gewoon lezen.
pi_189022584
Nog een bron:

quote:
5. Kritiek op de APB

De laatste jaren is er veel kritiek geweest op de wijze waarop tijdens de APB is gedebatteerd, omdat het debat bijna alleen over financiële onderwerpen ging en nauwelijks over andere politieke zaken. De APB leken daardoor steeds meer op de Algemene Financiële Beschouwingen (AFB), een debat dat jaarlijks enkele weken na de APB wordt gevoerd tussen de financiële woordvoerders van de Tweede Kamerfracties en de minister en staatssecretaris van Financiën. De journalistieke belangstelling voor de APB heeft hieronder te lijden gehad.
https://www.parlement.com(...)itieke_beschouwingen

APB is potentieel erg interessant en sterk, maar de inhoudelijk interessante debatten vinden plaats in andere arena's.
pi_189022594
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het onderliggende rapport staat gewoon in de stukken die ik gister of eergister al heb gelinkt, die kan iedereen gewoon lezen.
Ga je ook ontkennen dat politici aan framing doen?
pi_189022613
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:36 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ga je ook ontkennen dat politici aan framing doen?
Nee, zeker niet. Ik geef alleen aan dat je zelf de objectieve bron kunt zoeken en zo goed beslagen kunt luisteren naar zo'n debat.
  donderdag 19 september 2019 @ 15:49:07 #281
268491 fetX
pi_189022767
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, zeker niet. Ik geef alleen aan dat je zelf de objectieve bron kunt zoeken en zo goed beslagen kunt luisteren naar zo'n debat.
Bij voorkeur wil iedereen graag alles voorgekauwd krijgen.
pi_189022838
Goede vraag van Klaver, waarom wel verhuurdersheffing voor WBV's (destijds een tijdelijke crisisheffing) en geen heffing voor speculanten.

Het antwoord is natuurlijk duidelijk. De VVD maakt liever buitenlandse vastgoedspeculanten, die ze zelf probeert te werven, rijk dan dat ze zorgen dat Nederlanders kunnen wonen. Maar dat stukje zullen we vast niet terugzien bij de samenvattingen.
pi_189022951
Thierry = MAD
  donderdag 19 september 2019 @ 16:06:27 #284
268491 fetX
pi_189022975
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Goede vraag van Klaver, waarom wel verhuurdersheffing voor WBV's (destijds een tijdelijke crisisheffing) en geen heffing voor speculanten.
Boven de 50 woningen = wel verhuurdersheffing.
pi_189022977
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:55 schreef Weltschmerz het volgende:

Het antwoord is natuurlijk duidelijk. De VVD maakt liever buitenlandse vastgoedspeculanten, die ze zelf probeert te werven, rijk dan dat ze zorgen dat Nederlanders kunnen wonen. Maar dat stukje zullen we vast niet terugzien bij de samenvattingen.
Rutte geeft nu het antwoord dat ik ook al dacht: al verhuurders met meer dan 50 woningen vallen er onder. Piepkleine woningcorporaties (als die er zijn) dus niet en grote particuliere verhuurders dus wel.
pi_189022983
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:04 schreef -Chakotay- het volgende:
Thierry = MAD
Terecht, de VVD zit gewoon te traineren tot al die Syriers allemaal eeuwig kunnen blijven. De VVD is namelijk de partij van de massa-immigratie. Voor de verkiezingen weer even 'pleur dan op' roepen en de schuld aan links geven, en de stemmen rollen weer binnen.
pi_189023006
Waarom Wilders en Baudet trouwens denken dat alle Syriërs die voor Assad zijn gevlucht terug kunnen nu Assad weer veilig aan de macht is, is mij trouwens een raadsel. De meesten die helemaal hier heen zijn gekomen zijn minstens zo veel voor Assad als voor IS op de vlucht.
pi_189023010
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Rutte geeft nu het antwoord dat ik ook al dacht: al verhuurders met meer dan 50 woningen vallen er onder. Piepkleine woningcorporaties (als die er zijn) dus niet en grote particuliere verhuurders dus wel.
Die piepkleine WBV's zijn er niet, terwijl vastgoedspeculanten hun woningenportefeuille gewoon over meerdere BV's spreiden.
pi_189023012
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:49 schreef fetX het volgende:

[..]

Bij voorkeur wil iedereen graag alles voorgekauwd krijgen.
Bij voorkeur wil iedereen niet eerst duizenden pagina's aan rapporten doorbanjeren voordat je in staat kunt zijn iemands uitspraken op waarde te schatten.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:10:23 #290
65846 Bocaj
47th President.
pi_189023015
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:04 schreef -Chakotay- het volgende:
Thierry = MAD
Ik zit ook mee te luisteren, maar hij heeft daar toch een punt?
Het rapport ligt er al 2 maand en er gebeurt verder niets...

Of die Syriërs nu wel of niet een bijdrage leveren aan Nederland zoals Jetten zegt heeft daar toch niet zoveel mee van doen? Waarom is die 5 jaars termijn er dan?
Laat ze terug gaan indien veilig en er komen 50 duizend huizen vrij...
pi_189023019
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Terecht, de VVD zit gewoon te traineren tot al die Syriers allemaal eeuwig kunnen blijven. De VVD is namelijk de partij van de massa-immigratie. Voor de verkiezingen weer even 'pleur dan op' roepen en de schuld aan links geven, en de stemmen rollen weer binnen.
Bizar, dat het rapport over Syriers in NL al maanden beschikbaar is, maar de heer Rutte vindt dit rapport blijkbaar niet belangrijk genoeg om het te lezen, laat staan het serieus te nemen.
Uitstel = afstel, en we trappen allemaal in die valse beloftes.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:10:32 #292
268491 fetX
pi_189023021
quote:

[..]

Kerel, als we allemaal even zouden stampen met onze voeten waardoor onze zin direct wordt doorgedreven, zouden er veel verkeerde en onzorgvuldige acties worden ondernomen. De staatssecretaris komt binnenkort met informatie richting de Kamer waar het zogenaamde objectieve rapport van 2 maanden geleden (= tijdens het reces) wordt meegenomen. Laten we deze informatie afwachten voordat je meteen conclusies trekt die natuurlijk in jouw anti-VVD straatje passen.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:11:25 #293
65846 Bocaj
47th President.
pi_189023030
quote:

[..]

Vreselijk zwak van Rutte om er omheen te draaien en steeds maar zeggen in herhaling te vallen...
  donderdag 19 september 2019 @ 16:12:30 #294
65846 Bocaj
47th President.
pi_189023038
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:09 schreef Hanca het volgende:
Waarom Wilders en Baudet trouwens denken dat alle Syriërs die voor Assad zijn gevlucht terug kunnen nu Assad weer veilig aan de macht is, is mij trouwens een raadsel. De meesten die helemaal hier heen zijn gekomen zijn minstens zo veel voor Assad als voor IS op de vlucht.
Mwah, ik denk dat ze in eerste instantie voor IS op de vlucht zijn gegaan....
pi_189023041
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Die piepkleine WBV's zijn er niet, terwijl vastgoedspeculanten hun woningenportefeuille gewoon over meerdere BV's spreiden.
Dat laatste zou kunnen, daarom nu oo zoek naar extra maatregelen voor hen. Maar particulieren zijn dus nooit specifiek uitgesloten van de verhuurdersheffing.
pi_189023059
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:12 schreef Bocaj het volgende:

[..]

De christenen werden bijvoorbeeld onder Assad net zo vervolgd als onder IS. Homo's ook. Er zijn er velen die gemarteld zijn onder Assad en die hier nu zijn (ik heb van 1 iemand de littekens gezien toen hij hier gedoopt werd). Die kun je niet terug sturen.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:14:18 #297
65846 Bocaj
47th President.
pi_189023062
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:10 schreef fetX het volgende:
Laten we deze informatie afwachten voordat je meteen conclusies trekt die natuurlijk in jouw anti-VVD straatje passen.
Als hij een termijn had afgeven was het ook klaar geweest!
  donderdag 19 september 2019 @ 16:14:22 #298
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189023063
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:12 schreef Bocaj het volgende:

[..]

En dat is gebaseerd op?
pi_189023064
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:09 schreef Hanca het volgende:
We kunnen niet de hele wereld opvangen. De rust in Syrie is wedergekeerd, IS verslagen.
De Syriërs die nu in NL zitten, hebben ook vóór de oorlog onder het bewind van Assad geleefd.
Het lijkt er dus op dat de Syriërs alleen terug kunnen, als Assad niet meer bestaat.
Een uitermate kromme redenering als je het mij vraagt.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:15:17 #300
268491 fetX
pi_189023077
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:14 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Als hij een termijn had afgeven was het ook klaar geweest!
Dat had hij inderdaad kunnen doen, ja. Maar het is niet zo alsof dat rapport er al jaren ligt. Twee maanden, kom op zeg. En ook nog in het reces.
  donderdag 19 september 2019 @ 16:15:34 #301
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189023080
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 16:14 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

We kunnen niet de hele wereld opvangen. De rust in Syrie is wedergekeerd, IS verslagen.
De Syriërs die nu in NL zitten, hebben ook vóór de oorlog onder het bewind van Assad geleefd.
Het lijkt er dus op dat de Syriërs alleen terug kunnen, als Assad niet meer bestaat.
Een uitermate kromme redenering als je het mij vraagt.
Slechts zelden heb ik zoveel onbenul over wereldproblemen gelezen als in deze 4 regels staan. Alsof politiek tegenstanders van Assad nu opeens wel weer in Syrië kunnen wonen :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')