abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189005454
Wat een stijve hark is die CDA-leider, gelukkig is hij maar tijdelijk.
leven zoals het leven is
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 12:43:56 #52
362868 crew  Slobeend
of all places
  woensdag 18 september 2019 @ 12:46:24 #53
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_189005497
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:43 schreef Slobeend het volgende:
Heerma is een nietszeggend figuur.
Hugo en Wopke staan te springen.
pi_189005500
quote:
18s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:03 schreef xzaz het volgende:
Ik word ook wel een beetje moe van Dijkhof.
Hij zal zelf ook wel moe worden, hij moet immers de desastreuze gevolgen van jaren VVD-beleid verdedigen terwijl hij ook moet doen alsof hij dat beleid wil bijsturen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189005513
Heerma is helemaal geen slecht politicus, maar meer een dossiertijger dan iemand die een politieke lijn uit zet. Een logische keus, want CDA wil De Jonge of Hoekstra als leider en beschadigt zo niemand. Als D66 bijvoorbeeld straks Kaag of Ollongren naar voren schuift, is Jetten beschadigt en kan die beter de landelijke politiek verlaten omdat hij dan duidelijk gepasseerd is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189005599
Hoe kan de overheid de lonen verhogen?? Ze kunnen toch alleen de belastingdruk verminderen?? Immers bepalen werkgevers en vakbonden in de cao de loonstijging.
speak only if it improves the silence.
pi_189005666
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:53 schreef TjjWester het volgende:
Hoe kan de overheid de lonen verhogen?? Ze kunnen toch alleen de belastingdruk verminderen?? Immers bepalen werkgevers en vakbonden in de cao de loonstijging.
Je kunt de lonen van de mensen in dienst van de overheid verhogen (leraren, zorg, politie), dan volgt de rest vaak zelf wel. En wat ze nu doen: ze hebben de bedrijven gezegd dat ze de lagere VPB pas krijgen als de lonen genoeg gestegen zijn, mede daarom gaat nu de VPB verlaging niet door.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189005679
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:57 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je kunt de lonen van de mensen in dienst van de overheid verhogen (leraren, zorg, politie), dan volgt de rest vaak zelf wel. En wat ze nu doen: ze hebben de bedrijven gezegd dat ze de lagere VPB pas krijgen als de lonen genoeg gestegen zijn, mede daarom gaat nu de VPB verlaging niet door.
Zowel onderwijs als zorg personeel zijn NIET in dienst van de overheid en daar heeft de regering geen rechtstreekse invloed op.
pi_189005685
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:53 schreef TjjWester het volgende:
De overheid zou het wettelijk minimumloon kunnen verhogen, dat heeft vaak ook een effect op andere salarissen.

Ook kunnen ze de lonen in de publieke sector verhogen bijvoorbeeld.

Verder is het vooral vrijblijvend inderdaad, een aanspraak doen op de welwillendheid van werkgevers.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 12:59:07 #60
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_189005691
Robot Jetten :')
:')
pi_189005708
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De overheid zou het wettelijk minimumloon kunnen verhogen, dat heeft vaak een effect op andere salarissen.

Verder is het vooral vrijblijvend inderdaad, een aanspraak doen op de welwillendheid van werkgevers.
Ik doelde meer op het pvda,gl, sp plan dat garandeerd dat de lonen volgend jaar omhoog gaan.
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 13:00:07 #62
362868 crew  Slobeend
of all places
  woensdag 18 september 2019 @ 13:00:24 #63
268491 fetX
pi_189005720
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:58 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Zowel onderwijs als zorg personeel zijn NIET in dienst van de overheid en daar heeft de regering geen rechtstreekse invloed op.
Dit inderdaad. Maar dat blijkt voor de meesten toch nog lastig te begrijpen.
pi_189005726
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:59 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ik doelde meer op het pvda,gl, sp plan dat garandeerd dat de lonen volgend jaar omhoog gaan.
Daar staat verhoging van het minimumloon volgens mij ook in.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_189005730
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:58 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar omdat de overheid daar het geld levert hebben ze daar wel meer invloed. Ministers van zorg en onderwijs bemoeien zich ook wel vaker met de CAO onderhandelingen.
pi_189005750
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:00 schreef fetX het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Maar dat blijkt voor de meesten toch nog lastig te begrijpen.
Ik heb geen idee of de regering wel rechtstreekse invloed heeft op de politiesalarissen?? Of is dat ook apart gezet??
pi_189005782
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:01 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ik heb geen idee of de regering wel rechtstreekse invloed heeft op de politiesalarissen?? Of is dat ook apart gezet??
Dat gaat volgens mij net als bij zorg en onderwijs, er zijn CAO onderhandelingen en daar zit niet het ministerie aan tafel, maar gewoon iemand van de politie als werkgever.

Alleen bij defensie doet de overheid het volgens mij wel rechtstreeks (maar die lonen hebben dan weer weinig effect op lonen in de rest van de maatschappij).
  woensdag 18 september 2019 @ 13:06:23 #68
268491 fetX
pi_189005825
Ik krijg altijd een beetje plaatsvervangende schaamte bij Marijnissen.
pi_189005845
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:06 schreef fetX het volgende:
Ik bij Asscher.

Al zit ik wel in dezelfde politieke hoek.
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 13:07:51 #70
pi_189005855
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:06 schreef fetX het volgende:
Ja, klein meisje die met haar hoge stem wat roept. Vraag me echt af of ze niks beters konden vinden bij SP. Je hebt voor zo'n partij iemand nodig die met zijn/haar vuist op tafel slaat.
pi_189005860
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij zal zelf ook wel moe worden, hij moet immers de desastreuze gevolgen van jaren VVD-beleid verdedigen terwijl hij ook moet doen alsof hij dat beleid wil bijsturen.
Over desastreus VVD beleid gesproken: ‘Krikke of stikke’: vele ambtenaren rond Haagse burgemeester stappen op
  woensdag 18 september 2019 @ 13:08:36 #72
268491 fetX
pi_189005863
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De overheid zou het wettelijk minimumloon kunnen verhogen, dat heeft vaak ook een effect op andere salarissen.

Het is algemeen bekend dat een verhoging van het minimumloon alleen maar zorgt voor een hogere werkloosheid. Blijf het ook onbegrijpelijk dat juist partijen als de SP daar voor staan, want daarmee raken ze alleen maar hun eigen achterban.
pi_189005882
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:08 schreef fetX het volgende:

[..]

Het is algemeen bekend dat een verhoging van het minimumloon alleen maar zorgt voor een hogere werkloosheid. Blijf het ook onbegrijpelijk dat juist partijen als de SP daar voor staan, want daarmee raken ze alleen maar hun eigen achterban.
Dat is helemaal niet 'algemeen bekend', dat is jouw standpunt, die door sommigen inderdaad wordt onderschreven, maar net zo hard door anderen wordt weerlegd.
pi_189005899
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Ja, klein meisje die met haar hoge stem wat roept. Vraag me echt af of ze niks beters konden vinden bij SP. Je hebt voor zo'n partij iemand nodig die met zijn/haar vuist op tafel slaat.
Peter Kwint als een soort houthakker tussen de nette mannen zou denk ik wel werken. Al vind ik Marijnissen wel verbeterd tov haar start. Dat ze een vrouwenstem heeft kan zij ook niks aan doen.
pi_189005932
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Peter Kwint als een soort houthakker tussen de nette mannen zou denk ik wel werken. Al vind ik Marijnissen wel verbeterd tov haar start. Dat ze een vrouwenstem heeft kan zij ook niks aan doen.
Ik zou al heel lang graag Ronald van Raak zien als fractievoorzitter bij de SP.
pi_189005971
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet 'algemeen bekend', dat is jouw standpunt, die door sommigen inderdaad wordt onderschreven, maar net zo hard door anderen wordt weerlegd.
Dit was wel het effect zoals berekend bij verhoging van het minimumjeugdloon (maar ik besef me dat het daar anders is, je kunt daar schuiven naar iemand die geen jeugd is).

Mij werd dit ook geleerd door mijn GroenLinks stemmende docent economie op de HBO. Ik denk zelf niet dat het zwart-wit is, maar dat het verhogen van het minimumloon wel tot een kleine stijging van de werkloosheid zal lijden lijkt logisch. Ik denk aan de andere kant dat het met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wel mee zal vallen op dit moment, maar de vraag is of je met een crisis dan de laagste inkomens niet harder raakt.
pi_189005991
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:13 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik zou al heel lang graag Ronald van Raak zien als fractievoorzitter bij de SP.
Ook meer een dossiertijger dan iemand van de allesomvattende visies, denk ik.
  woensdag 18 september 2019 @ 13:18:41 #78
268491 fetX
pi_189006006
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

In de praktijk is dit al een aantal keer onderzocht en bewezen, maar goed. Zie hiervoor onder andere het rapport van het CPB over het minimumjeugdloon uit 2015. Die groep ondervond in drie cases nadelige gevolgen in werkgelegenheid.
pi_189006014
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit was wel het effect zoals berekend bij verhoging van het minimumjeugdloon (maar ik besef me dat het daar anders is, je kunt daar schuiven naar iemand die geen jeugd is).
Klopt, dit werd zo voorberekend, in de praktijk bleek dit niet het geval:

Hoger minimumjeugdloon pakt goed uit (NRC)

quote:
Mij werd dit ook geleerd door mijn GroenLinks stemmende docent economie op de HBO. Ik denk zelf niet dat het zwart-wit is, maar dat het verhogen van het minimumloon wel tot een kleine stijging van de werkloosheid zal lijden lijkt logisch. Ik denk aan de andere kant dat het met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wel mee zal vallen op dit moment, maar de vraag is of je met een crisis dan de laagste inkomens niet harder raakt.
Er wordt altijd aan voorbij gegaan dat een verhoging van het minimumloon ook een verhoging van de koopkracht betekend. Werknemers zijn ook consumenten, en dus leidt dit weer tot meer bestedingen -> meer omzet -> meer winst.

Al gaat dit niet op voor bedrijven die vooral afhankelijk zijn van export natuurlijk.
pi_189006024
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:18 schreef fetX het volgende:

[..]

In de praktijk is dit al een aantal keer onderzocht en bewezen, maar goed. Zie hiervoor onder andere het rapport van het CPB over het minimumjeugdloon uit 2015. Die groep ondervond in drie cases nadelige gevolgen in werkgelegenheid.
Het jeugdloon heeft natuurlijk wel net andere effecten, omdat bij een hoger minimumjeugdloon een productievere medewerker met iets meer ervaring sneller in beeld komt. Die verschuiving heb je bij het algemeen minimumloon natuurlijk niet.
pi_189006025
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:18 schreef fetX het volgende:

[..]

Niet bewezen hoor.

Bij het minimumjeugdloon heeft verhoging zelfs goed uitgepakt:

NRC: hoger minimumjeugdloon pakt goed uit
  woensdag 18 september 2019 @ 13:30:03 #82
268491 fetX
pi_189006166
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Niet bewezen hoor.

Bij het minimumjeugdloon heeft verhoging zelfs goed uitgepakt:

NRC: hoger minimumjeugdloon pakt goed uit

Hierin zijn compensatiemaatregelen voor werkgevers meegenomen die, jawel, betaalt worden door de overheid en uiteindelijk dus ook worden doorberekend.
  woensdag 18 september 2019 @ 13:37:12 #83
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189006268
Als de Nederlandse overheid de salarissen verhoogd komende jaren structureel zou ophogen, waarbij de semi-publieke sector vaak in de CAO redelijk in de lijn mee loopt (en dus ook verhogen), moet het bedrijfsleven uiteindelijk ook mee omdat anders hun concurrentiepositie op de arbeidsmarkt verslechtert.
Antifa
  woensdag 18 september 2019 @ 14:02:43 #84
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189006664
quote:
Baudet van Forum voor Democratie noemt het verhaal van Dijkhoff over Eindhoven nostalgisch
Dit is toch hilarisch _O-

Ik lees overigens dat het hoogste belastingtarief nog maar weer eens omlaag gaat. Dat is niet zo leuk.
Antifa
pi_189006746
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:02 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dit is toch hilarisch _O-

Ik lees overigens dat het hoogste belastingtarief nog maar weer eens omlaag gaat. Dat is niet zo leuk.
Dat komt uit het regeerakkoord en is dus geen nieuw beleid.
pi_189006850
Uit dat topic over het plan van Wilders over de verkoop van de ABN:

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:10 schreef Jantje2k het volgende:
Wat een slecht plan. Het is een beter idee om nu zoveel mogelijk van de staatsschuld af te lossen, nu het goed gaat. Ten eerste gaat dan de rente omlaag, waardoor er nog meer over blijft.
Bovendien kan er dan maximaal worden bijgeleend zodra er straks een crisis komt. Ik heb die 1000 euro liever als er een crisis is, dat er maximaal wordt bijgeleend om alle uitkeringen te kunnen blijven bekostigen.

Als we nu maximaal aflossen, kunnen we in de crisis maximaal lenen, zodat er dan niet of minder bezuinigd hoeft te worden. Als er in een crisis wordt bezuinigd zorgt dat er alleen maar voor dat er positieve terugkoppeling wordt gegeven en het nog slechter zal gaan.

Bovendien is staatsschuld gewoon geld dat is uitgegeven, wat onze kleinkinderen nog gaan verdienen. Als je er zo over nadenkt is het niet juist om de volgende generaties met een schuldenberg te overladen.
Exact mijn gedachte en die van Van der Staaij. Nu aflossen geeft dat je niet hoeft te bezuinigen bij een crisis en dat is pas goed voor iedereen en met name voor de publieke sector.
pi_189006867
Bij een crisis moet je juist niet bezuinigen toch ?
pi_189006870
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:16 schreef Hanca het volgende:
Uit dat topic over het plan van Wilders over de verkoop van de ABN:
[..]

Exact mijn gedachte en die van Van der Staaij. Nu aflossen geeft dat je niet hoeft te bezuinigen bij een crisis en dat is pas goed voor iedereen en met name voor de publieke sector.
Ja daarom inderdaad. Het is veel interessanter om dat de economie omhoog te stuwen door te kunnen bijlenen, dan nu geld te geven terwijl het al goed gaat.

Maar ja, bijna niemand denkt tegenwoordig over de lange termijn, want als je alleen maar lange termijn denkt wordt je de volgende keer niet meer gekozen :N
pi_189006879
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:17 schreef Geytenbeekje het volgende:
Nee daarom dus nu aflossen, zodat je in de crisis kunt bijlenen en niet hoeft te bezuinigen
pi_189006921
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:17 schreef Geytenbeekje het volgende:
Idealiter niet, maar je wil je staatsschuld binnen de perken houden. Als je staatsschuld al een hoog percentage van het BNP is en je BNP stort in (en er komt ook nog eens minder binnen dan er uit gaat), moet je dan dus wel bezuinigen. Als je een lage staatsschuld hebt en normaal een overschot, hoef je niet te bezuinigen.

We hebben natuurlijk ook de begrotingsregels van de EU (staatsschuld max 60% van het BNP). En die zijn goed, want die voorkomen dat we onze kinderen opzadelen met enorme schulden.
pi_189006937
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Idealiter niet, maar je wil je staatsschuld binnen de perken houden. Als je staatsschuld al een hoog percentage van het BNP is en je BNP stort in (en er komt ook nog eens minder binnen dan er uit gaat), moet je dan dus wel bezuinigen. Als je een lage staatsschuld hebt en normaal een overschot, hoef je niet te bezuinigen.

We hebben natuurlijk ook de begrotingsregels van de EU (staatsschuld max 60% van het BNP). En die zijn goed, want die voorkomen dat we onze kinderen opzadelen met enorme schulden.
Toch zijn er ook landen die daar nooit aan houden
Griekenland bijv.
pi_189006941
quote:
Dat is ergens anders al besproken, maar inderdaad: de ECB schept 20 miljard per maand door leningen op te kopen van banken. Dit om de inflatie aan te jagen en om de rente laag te houden en zo de staatsschuld van Italië betaalbaar te houden.
pi_189006958
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:23 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Toch zijn er ook landen die daar nooit aan houden
Griekenland bijv.
Nederland hield zich er ook niet aan. Dit komt omdat onze staatsschuld al hoog was. Dat Griekenland bezuinigde was goed: het beperkt houden van de staatsschuld was belangrijker.
pi_189006991
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nederland hield zich er ook niet aan. Dit komt omdat onze staatsschuld al hoog was. Dat Griekenland bezuinigde was goed: het beperkt houden van de staatsschuld was belangrijker.
Maar volgens mij is de staatsschuld al heel lang torenhoog van Griekenland.
pi_189007021
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:26 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar volgens mij is de staatsschuld al heel lang torenhoog van Griekenland.
Klopt. Dat is dan ook een probleem daar. Maar goed, dit zijn niet de Griekse beschouwingen, Nederland zou wat mij betreft de staatsschuld in elk geval onder de 40% moeten laten zakken.
pi_189007034
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:28 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt. Dat is dan ook een probleem daar. Maar goed, dit zijn niet de Griekse beschouwingen, Nederland zou wat mij betreft de staatsschuld in elk geval onder de 40% moeten laten zakken.
Maar als het betekend dat je met een iets hogere staatsschuld je de zorg beter kan voorzien zou ik daar voor kiezen
Het enkel op geld kijken is een probleem en daar zijn ze bij de VVD nu ook achter gekomen.
pi_189007049
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:29 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar als het betekend dat je met een iets hogere staatsschuld je de zorg beter kan voorzien zou ik daar voor kiezen
Het enkel op geld kijken is een probleem en daar zijn ze bij de VVD nu ook achter gekomen.
Gevolg is wel dat je op onder andere (of met name) de zorg moet bezuinigen als er een crisis uit breekt. En dat zou ik zo graag willen voorkomen.
pi_189007074
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gevolg is wel dat je op onder andere (of met name) de zorg moet bezuinigen als er een crisis uit breekt. En dat zou ik zo graag willen voorkomen.
Dit inderdaad.

Als je nu geld tekort komt is lenen geen goed idee. Dat heb je dan in de crisis nog harder nodig, want dan komt er nog minder binnen.

Als er nu geld tekort is moet je er voor zorgen dat er meer binnenkomt, of je moet minder uitgeven. Niet bijlenen.
  † In Memoriam † woensdag 18 september 2019 @ 14:41:35 #100
pi_189007163
Wil Jesse aftreden??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')