julius123 | vrijdag 3 mei 2019 @ 23:43 |
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn. Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html | |
Odaiba | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:21 |
Leuk, maar heb geen idee wat ik me bij waterbrandstofcellen moet voorstellen. | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:26 |
Haha intussen gaan ze gewoon door met de verkoop van sjoemeldiesels.... Audi is VAG is sjoemeldiesel!!! | |
Glazenmaker | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:26 |
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom. | |
Kamover | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:27 |
Ontwikkeling van de elektrische auto is inderdaad een merkwaardige gezien de extreem schaarse grondstoffen (ik meen lithium) om massale wereldwijde adoptie te kunnen bewerkstelligen | |
Kamover | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:28 |
Waterstof kan worden opgewekt met overcapaciteit stroom. Denk aan hoeveelheid terugleveren op het net van opbrengsten zonnepanelen overdag. | |
rulerofdeath | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:28 |
Dat is iets dat waterstof omzet in elektriciteit en als afvalstof hou je alleen water over. Ik vindt het een beetje vreemd. Ze gaan de h-tron ontwikkelen omdat ze een tekort aan grondstoffen voor accu's verwachten. En daarna wordt er een (behoorlijke) accu in de h-tron geplaatst. | |
Odaiba | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:30 |
Is waterstof niet erg explosief? | |
julius123 | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:37 |
Lithium en cobalt inderdaad. Het mijnen ervan is ook nog eens extreem milieuvervuilend. | |
Accordtje | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:37 |
Nee....het is wel brandbaar, maar ja, dat is benzine ook.. | |
julius123 | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:39 |
Wat hieronder al gezegd wordt, overcapaciteit kan gebruikt worden voor het opwekken van waterstof. En het is niet meer explosief als aardgas geloof ik, als je er zuurstof bij gaat doen is het wel erg gevaarlijk. Maar alle gassen zijn heel gevaarlijk met extra zuurstof erbij. | |
Odaiba | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:39 |
Laat maar komen dan. | |
Accordtje | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:46 |
Dan moet er nog steeds een vlam bij komen wil het brandbaar worden. Waterstof explodeert niet uit zichzelf zomaar. | |
julius123 | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:48 |
Klopt maar met oxyhydrogen wil je geen ongelukjes ![]() | |
Glazenmaker | zaterdag 4 mei 2019 @ 00:49 |
Verre toekomstmuziek. Die overcapaciteit is er niet en als hij er wel zou zijn is waterstof echt een kutoplossing. Vanuit stroom waterstof maken, de waterstof transporteren en dan de waterstof weer omzetten in stroom is misschien wel de meest verspillende energieketen ooit bedacht. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 02:15 |
En wie ontdekte het, het slimme Europa of de USA? Of zat Europa er mede in? | |
raptorix | zaterdag 4 mei 2019 @ 07:14 |
Het grote voordeel aan waterstof is dat je het kunt produceren in een woestijn, en dat gezeur over explosief, pffff alsof je daar technisch geen goede oplossing voor kunt verzinnen, deze mensen vergeten kennelijk dat er al 40 jaar met LPG word gereden zonder noemenswaardige ongelukken. | |
Zwansen | zaterdag 4 mei 2019 @ 07:23 |
60 liter benzine kan ook best branden hoor, of wat te denken van aardgas... De technieken zijn veilig genoeg om je daar geen zorgen over te maken. | |
Zwansen | zaterdag 4 mei 2019 @ 07:26 |
Overigens is de meeste waterstof die we hebben helemaal niet groen, maar gewoon afkomstig uit aardgas. Volledig CO2-neutraal waterstof maken is best prijzig... | |
Party_P | zaterdag 4 mei 2019 @ 07:35 |
Klopt en het productieproces is zeer in efficient, er gaat namelijk 70% verloren, van elke 10kwh die je erin stopt komt nog geen 3kwh aan waterstof uit. Dat proces moet echt veel efficienter worden wil het een succes worden,want het overschot aan wind en zon energie is te nihil voor serieuze waterstofproductie. Jammer, want de techniek is ideaal! | |
Beathoven | zaterdag 4 mei 2019 @ 08:28 |
Achterstand door museumtechniek | |
Beathoven | zaterdag 4 mei 2019 @ 08:30 |
Ik vind de bedrijven die al jaren bezig zijn met vernieuwing en dit al op de markt hebben prijzenswaardiger dan al die bedrijven die lekker achterbleven en wat balletjes voor de verre toekomst opgooien. | |
Nismo91 | zaterdag 4 mei 2019 @ 08:31 |
Eerst melken ze de E-tron uit, en nou waterstof. Persoonlijk denk ik ook dat waterstof de toekomst is ![]() | |
Beathoven | zaterdag 4 mei 2019 @ 08:34 |
Je ziet nu o.a. Teslas en betrouwbare Toyota hybrides die er steeds meer komen. "De toekomst" rijdt nu al min of meer op de weg. Waterstof zal ook zn aandeel wel krijgen maar men wil van a naar b in een betrouwbare en zuinige wagen en dat kan al. | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | zaterdag 4 mei 2019 @ 08:37 |
Precies ja. | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | zaterdag 4 mei 2019 @ 08:42 |
En voor wie het nog niet gezien heeft bekijk de documentaire over de EV 1
| |
julius123 | zaterdag 4 mei 2019 @ 08:53 |
Ik gok dat Audi gebruik maakt van de patenten van Toyota, die hebben ze een aantal jaar geleden vrijgegeven om de ontwikkeling te stimuleren. En ik denk omdat juist nu VAG ook bezig is met waterstof het geen verre toekomst meer is. | |
Fer | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:05 |
Ik vind het wel een slimme move. In hoeverre kun je als autofabrikant nog aan accutechniek en electromotoren ontwikkelen? Accu’s is voornamlijk het werk van Panasonic en vergelijkbare merken en electromotoren worden ook al door vele partijen ontwikkeld, of dat je de meeste geavanceerde motor misschien niet eens nodig hebt. In toekomst kun je als fabrikant ook accu’s en management systemen kopen van anderen, bedrijven zoals Tesla of het simpel kopiëren. Er bestaat altijd een kans dat accu’s het toch niet worden straks en dan zullen de bedrijven die op tijd in andere technieken hebben geïnvesteerd wellicht als winnaars uit de bus komen. | |
Beathoven | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:15 |
Lui bedrijf, ze hadden zelf de kar kunnen trekken. | |
julius123 | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:21 |
Liever lui dan moe. ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:35 |
Overcapaciteit is er wel degelijk. Bij stroom moet je nu eenmaal net zoveel aanbieden als er wordt afgenomen. Op momenten dat de windmolens lekker draaien en er weinig vraag is betaald D aan de Oostenrijkers, Zwitsers en Noren hun stroom af te nemen. Zij pompen hun stuwmeren ermee vol en verkopen het later duur terug. Reden waarom Noorwegen flink investeerde in nieuwe stuwmeren. Hoe meer windmolens er komen, hoe groter de overcapaciteit als het waait. Deze zeer goedkope stroom (negatief in prijs vaak) kan je gebruiken om waterstof te maken. Waterstof maken, opslaan en auto’s met brandstofcellen gebruiken is niet zo efficiënt als accus opladen dat klopt. Maar dan reken je probleem van capaciteitsbeheersing niet mee, bovendien is het stroomnet in de woonwijken niet geschikt voor een enorme afnamestijging als iedereen op accus gaat rijden. | |
Bot13 | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:42 |
Waarom? Audi is duur, dus wordt gekocht door rijke mensen. Benzinekosten dus geen probleem. Het zijn ook patserbakken dus de doelgroep zal gemiddeld geen ruk geven om het millieu. Als ze nou een klein en bescheiden waterstofmodel <10k nieuwprijs zouden ontwikkelen zou ik heel misschien geïnteresseerd zijn. Maar dat gaat ze nooit lukken. | |
Nattekat | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:57 |
Helden. Niet dom meelopen met de massa, maar ook rekening houden met alternatieven ![]() Elektrisch rijden zal nooit duurzaam worden, het is overhypede bende. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:58 |
Uiteindelijk is die waterstofauto van Audi ook een elektrische auto en heeft deze ook een accu nodig omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren. De brandstofcel vult de accu, je elektromotor rijdt op de accu. Extra voordeel van de accu is dat je rem-energie weer kan opslaan. Misschien kan het in de toekomst met een supercondensator maar voorlopig... een accu. Dan is een waterstofauto veel complexer, er zit namelijk alles in wat ook in een BEV zit maar dan ook nog een brandstofcel met bijbehorende installatie. Blijft verder dat het rendement om te huilen is, waardoor waterstof per kg duur is en het daarnaast ook nog eens van aardgas gemaakt wordt. Elektrolyse wordt nog niet grootschalig toegepast en betekent nog eens extra rendementsverlies. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:00 |
Er is overcapaciteit, je kan het omzetten in waterstof. Absoluut. Maar op dit moment is er over een jaar gezien gemiddeld zo'n 3 uren per week overschot. Je kan geen miljoenen of miljarden investeren in een installatie die 3 uren per week draait. Dat kan je oplossen door meer overschot te creëren... maar... dan is het geen overschot meer, dan produceer je het voor die installatie en is het weer net zo duur. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:01 |
Aangezien men hier in D de kerncentrales heeft uitgezet en de kolencentrales ook gaat uitzetten zullen de zwenkingen alleen maar groter worden. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:02 |
Audi doet het in samenwerking met Hyundai. http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2018/06/21/2018062101282.html | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:03 |
Een zwenking kan ook een tekort zijn. Er is niet ineens overcapaciteit als je andere centrales uitzet. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:07 |
Dat klopt, maar dat doet er niets aan af dat als je veel meer wind en PV neerzet en kolen uit je steeds grotere zwenkingen krijgt en je overcapaciteit hiermee kan gebruiken. Het is niet dat ik het een geweldig goed idee vind deze energiepolitiek, maar dit is wel een gevolg ervan. Er zullen veel meer problemen ontstaan door de energiepolitiek zoals die nu in D gevoerd wordt. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:11 |
In Australië begonnen ze vorig jaar een pilot met accu's die standby staan om dat soort dippen op te vangen. Omdat het extreem duur is om centrales op standby te laten draaien blijkt dat het zich in een paar jaar terugverdient. Tesla won de aanbesteding voor dat systeem overigens. https://www.ign.com/articles/2019/01/01/a-giant-tesla-battery-in-australia-has-saved-40-million-in-its-first-year-2 | |
Nattekat | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:14 |
'Schone energie', maar wel gigantische batterijen inzetten om het bruikbaar te maken. Dan schieten we nog niks op. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:16 |
Ook een oplossing, maar dan loop je weer tegen de grondstof winning (lithium) aan. Waterstof is ook niet zonder, platinum en paladium. Koper is ook flink nodig voor beide. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:17 |
Je benadert het iets te kortzichtig. Er staan normaal centrales standby mee te draaien en CO2 uit te stoten om zo'n dip op te vangen. En niet alleen een dip van groene energie, ook als een andere centrale ineens een shutdown doet vanwege een storing. Nu kan je dat vervangen door accu's die zo'n 20 jaar meegaan (dat is de verwachte levensduur van een Powerwall bijvoorbeeld). De reden dat ze die 20 jaar halen is omdat ze tot 90% geladen worden, niet volledig ontladen én watergekoeld zijn. Overigens werkt men in Europa aan een "supergrid" om de stabiliteit verder te vergroten. Hoe groter het grid is, hoe minder invloed één land er op heeft. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:17 |
Dat is de waan van de dag, milieu is CO2 | |
Nattekat | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:19 |
Kortzichtig? Ik denk juist aan 2035, als die accu's vervangen moeten worden. Dan zit je met een gigantische lading troep, een lading die in de loop der tijd alleen maar groter wordt. En dan maken mensen zich zorgen over dat kleine beetje kernafval. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:20 |
Ze zouden in Australië natuurlijk ook stuwmeren kunnen bouwen en gebruiken als stroomopslag. Hebben ze alleen denk ik niet genoeg water voor op de juiste plek | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:21 |
Dat lithium kunnen ze prima hergebruiken | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:22 |
Je hebt dan wel 20 jaar lang fossiele brandstoffen uitgespaard. Een kerncentrale is juist een voorbeeld van een centrale die niet geschikt is om standby te staan. Je zet hem niet even "aan" of "uit" als je stroom nodig hebt. En als een kerncentrale in storing gaat... heb je back-ups nodig... doe je dat met kolen- of gascentrales? Of ontwikkel je techniek met steeds beter en schoner wordende accu's, de "lithium accu" heeft z'n langste tijd al gehad namelijk. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:23 |
Naja, los daarvan. In 2035 bestaat de lithium accu vermoedelijk niet meer. Aluminium accu's en andere solid state oplossingen (die ook niet brandbaar zijn) zijn veelbelovend. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:30 |
Dit accusysteem schakelt bij in 0,2 seconde, dat red je met een stuwmeer niet.
| |
Beathoven | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:04 |
Maar ze ontwikkelen toch niets? Ze pikken gewoon wat op wat door andere grote bedrijven al lang en breed ontwikkeld is en wat ook al op de markt is nu en gaan dat veel later releasen. Sinds wanneer ben je een held als je techniek min of meer per post laat komen en dat in je eigen framewerk gooit? ![]() | |
Nattekat | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:06 |
Want pieken in vraag kan je niet al zien aankomen? Het is niet zo dat er plots heel veel bij komt. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:08 |
Daar is het systeem niet alleen voor. Het gaat juist om een dip door uitval van bijvoorbeeld een kolencentrale, zoals als praktijkvoorbeeld genoemd werd. Dat ving het Tesla systeem perfect op, in 0,14 seconde. Dat het systeem zich in 18 maanden geheel terugverdient geeft wel aan dat het nodig is. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:28 |
Centrales kunnen plots ontploffen, zoals die bij Nijmegen in 2012 | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:33 |
Ja,d at was wel een klapper toen | |
julius123 | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:35 |
Ben wel benieuwd hoe lang het duurt tot die accu's weer vol zijn na een tijdje gebruik. Een stuwmeer vult automatisch, dus het is leuk dat het werkt maar echt praktisch lijkt het me niet. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:37 |
Die accu's ontladen vrijwel nooit, dat is hun doel ook niet. De meeste outages duren nog geen 10 seconden en als het langer duurt geeft dat de gelegenheid om stroom te re-routen of om een centrale bij te schakelen. Het is appels met peren vergelijken, een stuwmeer is er om energie op te wekken en start relatief traag op. Deze accu's zijn er om stroom op te slaan en razendsnel af te kunnen geven aan het net als dat nodig is. Daarmee voorkom je dat je centrales onnodig standby hoeft te laten draaien. | |
julius123 | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:40 |
Dan nog iets, accu's vinden het niet fijn om constant vol te zijn. Dus vraag me af wat de levensduur is dan. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:42 |
| |
julius123 | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:42 |
Ah sorry overheen gelezen | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:45 |
rijden op waterstof gaat de concurrent van de E-autos worden. Wie gaat winnen??? durf er nog niet echt een uitspraak over te doen. Waterstof makes sense voor mij want dan ben je niet afhankelijk van oplaadpunten en kun je gewoon "tanken" als normaal. Kost uiteindelijk net zo veel energie. Maar dan heb je het wel op 1 plek en niet met 10000 laadpunten. andere kant van het verhaal is dat er echt al heel veel oplaadpunten zijn (voor mij alleen voordeel als elektromonteur) Maar moet het nog zien. Niet zo simpel als het lijkt. En dan gaat het met name om het energienetwerk die dat dus niet aankan, | |
Nattekat | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:49 |
Ze kunnen gewoon zo gemaakt worden dat ze het best werken onder specifieke omstandigheden. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:52 |
Waterstof kost sowieso meer energie dan een pure BEV, dat is wel iets om mee te nemen. Zou heel Nederland overgaan op BEV's dan zou er landelijk zo'n 18% meer stroom opgewekt moeten worden. Wil je dezelfde hoeveelheid waterstofgas opwekken uit elektrolyse, dan heb je zo'n 2 tot 3x meer stroom nodig dan voor BEV's. Uit aardgas produceren (zoals nu voor 95% van de waterstof productie geldt) kan uiteraard ook maar dan kan je bijna net zo goed op benzine blijven rijden. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:52 |
zag laatst top-gear en was al een oude aflevering maar in de USA kun je dus ook waterstof tanken. Heb dat in NL nog niet echt gezien. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:53 |
In California staan er nu meer dan in de rest van de USA bij elkaar, inderdaad ![]() Waterstof: ![]() Tesla Superchargers: ![]() En dat is dus nog los van alle andere laadstations langs snelwegen, bij winkels en thuisladers. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:53 |
Ja dat is waar. Maar je hebt natuurlijk het voordeel dat dat op 1 plek kan en dan hoef je niet heel NL de energienetten te gaan verbouwen omdat het no way nu genoeg is als iedereen even zijn auto gaat opladen tegelijk. Owh ter detail, heb het dan niet over het opwekken van energie. Maar het net opzich dus dikte kabels etc. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:59 |
Nou doe jij eens een gok? Gaat het E-rijden of waterstof worden? Ik durf het niet te zeggen nog ![]() | |
bianconeri | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:00 |
Elektrische auto's slaan nergens op. Accu's zijn erg slecht. Elektriciteit wordt ook veelal milieuvervuilend opgewekt dus schiet je niets mee op. Weg met die onzin. Waterstof zitten ook wat nadelen aan maar is wel veel beter. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:01 |
Het stroomnet moet toch al uitgebreid worden omdat: - er zonne- en windparken bijkomen - we van het gas af gaan en meer warmtepompen gaan aansluiten - de elektrische auto er aan komt De elektrische auto is nog het kleinste probleem. Gemiddeld rijdt men zo'n 37km per dag in Nederland. Dat betekent dat je een hele nacht hebt om 7,4kWh bij te laden, dat kan al met een laadstroom van slechts 1kW. En natuurlijk heb je ook mensen die overdag laden, die meer km per dag rijden, etc. Maar je berekent een netwerk op gemiddelden omdat er in een wijk gemiddelde mensen wonen. Warmtepompen en inductiekookplaten zijn wat dat betreft een veel grotere uitdaging aangezien vrijwel iedereen om 17:00 tot 19:00 z'n verwarming laat inschakelen en gaat koken. Het uitbreiden van het stroomnet is overigens geen kostenpost maar een gigantische kans voor netbeheerders en energieleveranciers. Meer verbruik is namelijk ook meer omzet. Niet voor niets zet Shell ook al laadstations bij hun tankstations. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:02 |
Gaat idd ook meer schelen als accus bouwen (wat ook niet heel milieu vriendelijk is) maargoed dat doen ze in china dus eind weg van onze politiek hier. | |
Dutchguy | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:02 |
Waterstof is ook kinderarbeid- en conflictgebieden-vrij. Zeker interessant voor de verdere toekomst. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:04 |
Ik ben vooral voor het slim laden idee als we het zo gaan doen. Dus of tewel eindtijd instellen dat je wil dat je auto vol is. En in al die tussentijd kan ie ook nog terugeven aan het net lokaal. Dat zou veel schelen en ok omdat ik die dingen installeerde. Ze zijn daar al mee bezig. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:04 |
Haha ![]() BEV heeft 10 jaar voorsprong op waterstof, vrijwel ieder merk komt met modellen en Huyndai en Kia maken het daarnaast ook nog eens "betaalbaar" met een redelijke range. Dus duidelijk dat de BEV de beste papieren heeft. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:07 |
Nog wel ![]() Maar ik sluit het eigenlijk niet uit dat dan later wellicht waterstof de betere optie gaat worden. Nouja meer laadpunten meer werk voor elektromonteurs dus ik zal niet klagen. Eigenlijk best goed beroep gekozen ![]() Hahahaha alles gaat over op elektrisch | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:07 |
Smart grids voor autoladen is al getest, zeker met de komst van 5G voor de communicatie tussen laadstations in een wijk kan dat zeer succesvol worden. Er is voor iemand die werkt maar 1 ding belangrijk: 's ochtends om 7 uur moet de accu weer vol zijn. En of dat nu om 2 uur of om 5 uur 's ochtends is maakt dan niet uit. Ik lees dan vaak "ja, maar wat als je een spoedgeval hebt en weg moet?".... accu's die vrijwel leeg zijn krijgen voorrang bij het laden omdat de laadtijd ook langer is. Juist accu's die amper leeg zijn (37km per dag, weet je nog?) hebben niet zo'n haast. Op 80% van je range kom je ook nog wel in het ziekenhuis 80km verderop. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:10 |
Ja klopt maar dat is wel de manier. overal zeg maar kleine energie stations (accu auto dus) Die dan weer wat terugleveren aan het net. En voor spoedgevallen hebben we 112 natuurlijk. Denk niet dat die elektrisch moeten gaan rijden. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:12 |
Nee, naja, als een familielid 's nachts in het ziekenhuis ligt kan het best zijn dat je er met spoed naar toe wil. Dan is het wel fijn als je accu snel weer op 70% vol zit. Maar uiteindelijk kan je ook een taxi pakken voor dat noodgeval, eens in de x jaren. Mijn leven is redelijk voorspelbaar, ik zit nooit om 4:00 's nachts in de auto dus vind ik het wel prima als hij om 8:00 weer vol is. Terugleveren is een optie maar zorgt wel voor slijtage aan je accu, ik denk niet dat consumenten dat graag gaan doen (tenzij ze een goede vergoeding krijgen voor het bufferen). | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:18 |
Kijk ik naar de laatste jaren dan heb ik 2x een ritje naar familie in België gehad, dat is zo'n 400km heen en 400km terug. In dat geval zou ik 1x moeten laden, dat kost me dan 30 tot 45 minuten (tenzij ik bij hen in de straat kan laden, dan is de accu weer vol bij vertrek). Rotterdam en Tilburg is dan nog zo'n 240km en daar ben ik ook een aantal keren geweest, dus ook dat is dan zo'n 3x per jaar bij een laadstation staan, tenzij ik op de bestemming zou kunnen bijladen (o.a. Ahoy). Amsterdam zou ik net redden op een accu-lading, ook 3x geweest vorig jaar (concerten). Zouden er laadpalen staan bij Ziggo Dome / Afas dan kom ik ook met gemak weer thuis zonder oponthoud. Die overige 357 dagen kan ik dus gewoon hier thuis in de straat laden, altijd met een volle accu vertrekken en er altijd weer mee thuiskomen. Een elektrische auto kost daardoor minder tijd per jaar om te laden dan een brandstof- of waterstofauto, ik hoef er niet speciaal voor te stoppen of om te rijden, gewoon thuis op straat of op de eigen oprit als je die hebt. Voor een vertegenwoordiger ligt dat anders, die zal moeten wachten op de 600mile EV's zoals Tesla die voor 2020 (zal wel 2022 worden) heeft aangekondigd. | |
Fer | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:21 |
Denk dat in de toekomst fuelcell gewoon een optie wordt van je batterij auto. Dus 100kwh met FC of 200Kwh zonder. Misschien niet voor noord-west Europa, maar gebieden waar veel stroomoverschot is en dikkere kabels leggen niet zo snel gebeurt. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:34 |
Technisch zal het prima kunnen, in feite hebben waterstofauto's nu ook al een accu. Die zal je groter moeten maken én er zal een lader op aangesloten moeten kunnen worden zodat je die extern kan laden. De huidige accu's hebben nog een beperking van zo'n 300Wh per kg gewicht. Een hogere energiedichtheid wordt vermoedelijk niet gehaald met de huidige lithium techniek. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:35 |
De zware accu's in de bodem van auto's hebben wel een bijzondere bijwerking ![]() | |
Digi2 | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:45 |
Waterstof biedt hiervoor geen oplossing zolang platina nodig is om brandstoffcelllen te kunnen maken. De prijs van platina is hoog en wordt bij grootschalig gebruik in brandstofcellen al snel onbetaalbaar en onrendabel. [ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 04-05-2019 12:57:44 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:07 |
Ze kunnen inmiddels wel met 25% van de platina toe vergeleken met 10 jaar geleden. Maar ook dan is er niet genoeg winning van platina om wereldwijd zelfs maar 1 miljoen waterstofauto's per jaar te bouwen. Er schijnen wel oplossingen te gaan komen waarbij er geen platina meer nodig is, over een jaar of 10... maar dan is de BEV sowieso al niet meer in te halen... | |
Digi2 | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:17 |
Je hebt behalve platina in de brandstofcellen ook platina nodig om waterstof renewable te verkrijgen d.m.v. electrolyse met stroom van bijv. zonnecellen. Nu wordt veel waterstof gemaakt uit methaan maar daarmee gaat C02 uitstoot gepaard en dat is juist niet de bedoeling. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:18 |
Klopt, het omgekeerde proces van het scheiden van water in waterstof en zuurstof door elektrolyse heeft ook platina nodig. Had ik niet aan gedacht. En correct, 95% van alle waterstof wordt op dit moment nog uit aardgas gemaakt, waarmee waterstof in de praktijk een "fossiele" energiedrager is. | |
Klepper272 | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:41 |
Overigens is elektriciteit die we hebben helemaal niet groen, maar gewoon afkomstig uit kolen, bruinkool, gas en dode bomen. Volledig CO2 neutraal een betrouwbare elektriciteitsvoorziening opbouwen is zo goed als onmogelijk. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:07 |
Klopt, en dan helpt het niet als je onder de streep 50% van je energie weggooit voor een waterstofauto. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:14 |
Ja en nee Zie mijn opmerking eerder over het gebruiken van de capaciteit van de stroom van windmolens bij overcapaciteit Je kan accu laden niet één op één vergelijken met waterstof opwekken met overcapaciteit. Als je overcapaciteit niet gebruikt om waterstof mee te maken transporteer je het over lange afstanden (verlies) en als je dan stuwmeren volpompt geeft dat ook verlies. Dat extra transport verlies en pomp verlies heb je niet als je lokaal waterstof maakt. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:16 |
Verder is het niet zo dat auto’s nu geen platina gebruiken. De drieweg katalysatoren maken er ook gebruik van. Dat gebruik valt weg bij elektrische auto’s | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:18 |
Accu systeem zoals Tesla toepast in Australië heeft lagere verliezen en is sneller paraat (0,2 seconde max) dan waterstofoplossingen. Overcapaciteit is gemiddeld 3 uren per week, daar kan je geen business case op bouwen, zelfs niet bij 72 uur per week. | |
Fer | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:22 |
Inderdaad. We verbruiken nu iets van 0,6% uit zonnestroom en 2% windstroom. Als we dat naar 10 en 20% zouden opvoeren, ontkomen we niet aan flinke pieken kwa stroomproductie. Ik heb de cijfers niet, maar geloof niet dat we zoveel in Noorwegen kunnen oppompen in hun stuwmeren. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:23 |
Katalysator 1-2 gram Brandstofcel 10 gram | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:31 |
Per jaar wordt er 192 ton geproduceerd wereldwijd Zoals ik al eerder zei, als je kolenstroom gaat vervangen door windmolens worden die over en ondercapaciteiten alleen maar groter. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:38 |
Op het moment nogwel 80 km maar vergeet niet de VVD. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:38 |
En dat wordt al afgenomen. Prijs zal fors stijgen. Daarom accusystemen zoals in Australië, weinig verlies en snelle respons. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:43 |
Waar lithium voor nodig is. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:43 |
ja goed dat is de vraag dus die er is? Ik weet het allemaal al ff eerder. Maar voordat de politiek het snapt ben je weer jaren verder. Ik weet niet of dit idee wel zo haalbaar is. Stem CDA trouwens mochten mensen het zich afvragen. ,maar we gaan het zien? | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:43 |
Leuke temp ook altijd in dat land. Ik ga meer voor wat nog niet iedereen heeft, dan ben ik iets moeilijker te melken. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:44 |
CDA regeert nu met het VVD veel veranderingen heb ik nog niet gezien, en verwacht ik ook niet te zien, 1 pot nat daar in die stad. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:44 |
Lithium is geen probleem, kobalt wel. Maar accu’s zonder die 2 grondstoffen zijn ook in ontwikkeling. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:45 |
Dus de auto is er wel al maar de wielen bestaan nog niet? | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:46 |
Owh trouwens je gaat achteraf opgeligt worden door de energieleverancier. Want heb die meters geplaatst. Ze gaan meer rekenen voor leveren als terugleveren. Aldus Allego die kan ik wel noemen denk | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:46 |
Die accusystemen kosten zo’n $50 miljoen voor 100MWh opslag en 159MW piekvermogen. Daar gaan jij en ik sowieso niet voor ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:48 |
Ik ga ook niet voor laadpalen, dan blijf ik wel op lpg rijden. Schoonste brandstof tot nog toe, en ik kom ver genoeg ermee. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:48 |
Dat kan. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:49 |
Begrijp ook niet die hybride wagens, waarom draait die hulpmotor niet op lpg? Kunnen ze die niet zwaar genoeg belasten? | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:51 |
ja totdat ze dat ook onmogelijk maken natuurlijk en dan? | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:52 |
Jij kan prima een lpg installatie in je Audi Etron plug-in hybride (laten) zetten. Wordt ie alleen nog duurder. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:53 |
Olie hebben ze altijd nodig, panty etc. lpg is een afvalproduct van olie, kan zelfs op haarlak lopen een auto, als het zijn moet, het kon zo eenvoudig allemaal. Die brandstof is al eeuwen maar de overheid wil het niet, waarom niet ze maken het expres duur, houderschapsbelasting, verwacht maar niet dat met laadpaal goedkoper, daar hebben we toch het bewijs van uit het verleden. LPG wordt/werd zwaar belast, dus ze willen helemaal niet schoon. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:54 |
In Duitsland toch niet he, of in Belgie? | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 14:59 |
Waarom niet? | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:00 |
De installatie of het belasten, dat is nu namelijk ook niet in die landen, waarom zou het dan wel komen? Tot nog toe is het alleen Nederland die deze mensen de stempel veel rijders geven! | |
Klepper272 | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:01 |
Daarom is het verstandig om juist meer onderzoek en ontwikkeling in deze techniek te steken, er valt dus nog enorm veel te winnen. Op één paard wedden is namelijk nogal zeer dom en onverstandig. Het is veel verstandiger om een mix van energie en energie opslagmogelijkheden te hebben. Jouw zonnepanelen hebben op andere plaatsen in de wereld ook een veel hoger rendement. Erg inefficiënt om deze in Friesland te installeren.je gooit nu enorme hoeveelheden energie weg. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:01 |
Iran fakkelt veel meer lpg af dan ze aan kernenergie opwekken. Doen meer olieproducerende landen. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:01 |
tja idd het kwartje van kok is ook nog lang niet terug en gaat nooit meer gebeuren ook. Maar garandeer je nu al dat als je later E gaat rijden dat ze er wel weer iets op gaan verzinnen | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:02 |
Ik snap niet wat je hier wilt zeggen. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:02 |
Garanderen kan ik dat niet maar ik steek mijn handen er niet voor in het vuur. Ik vermoed heel veel pijn als ik het wel zou doen. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:02 |
Zoals btw heffen op de stroom die je eigen PV panelen produceren en je zelf verbruikt | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:03 |
Wegenbelasting, houderschapsbelasting in die landen, als ik die had dan had ik nog meer auto s staan. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:04 |
Wat wil je hier nu mee zeggen? Druk je eens duidelijk uit,. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:04 |
nee dat niet, maar je moet je bedenken hoeveel de overheid binnen haalt op benzine en diesel. Wat als we allemaal elektrisch gaan rijden. Eigen installatie zal dan meevallen. Maar dan komt de accijns op laadpalen ook | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:05 |
3mnd wegenbelasting in Nederland daar heb ik in Duitsland een auto een jaar voor staan. Belgie idem dito. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:06 |
Alsof er nog niet genoeg accijns op stroom zit. Stroom wordt de komende 20 jaar vanzelf erg duur. Kolencentrales uit, gas centrales uit, kerncentrales uit, huizen van het gas af en aan de andere kant een verveelvoudigen van de vraag door warmtepompen en elektrisch rijden. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:07 |
En wat is nu je punt met lpg niet kunnen inbouwen? Zeg nu gewoon eens wat je bedoeld. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:08 |
Zonder de lpg opcenten wel te verstaan, Duitsland belast niet extra en Belgie ook niet, dat is de straf van Nederland voor het schoon willen rijden. | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:10 |
jawel ik volg je wel. Maar daarom zijn alle plannen ook beetje teveel vanuit een kantoor uitgevonden van 1 of andere pik met ton salaris. Het is te snel, te ondoordacht en niet nodig nu gelijk. Maar ok het zal wel goed zitten als ze zoiets vertellen bij de EU die helemaal vermogens kost aan zinloze debatten over niks | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:10 |
En wat is nu het probleem met het kunnen inbouwen van een lpg installatie in een Audi Etron plug-in hybride, of in een Prius? | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:10 |
Duitsland benzine 1,50 op het moment, Belgie 1,40 en Nederland wat is het 1,90 tot nog toe? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2019 15:13:06 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:12 |
Ik denk dat brandstof catogorie en het gewicht, Nederland zou hoeveel erbij tellen daar het max gewicht boven de norm zit? Onder een bepaalde gewichtsklasse is nul bijtelling, maar dat zijn wagens waar men niet levend uitkomt bij een ongeval vermoed ik. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:12 |
Heb je zelf door wat voor een wartaal en onbegrijpelijkheden je altijd post? | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:13 |
| |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:14 |
Waarom in Nederland zo duur en in onze buurlanden niet. Begrijp je de vraag niet. Duitsland zijn meer inwoners begrijp het wel, hoe zit het met Belgie dan. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2019 15:14:39 ] | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:16 |
| |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:17 |
Als er ruimte is voor een reserve band kan er ook een lpg tank in, zeg het maar hoor ik weet het anders niet. Ken ik niet ligt op het kerkhof en wil ik niet ligt ernaast! | |
kree | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:18 |
ik begrijp dat hele klimaat gedoe niet. igg niet vanuit hier. Want ok als we dat hele plan gaan volgen dan zit china weet ik veel wat uit te stoten om dan maar hier alles accu te krijgen ofzo | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:21 |
Zoals ik al zei Leer eens gewoon op te schrijven wat je wilt zeggen | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:22 |
Ergens wel, begrijp ik het wel, Nederland heeft de industrie al zo zwaar belast dat men het nu zoekt bij de 20% vervuilers daar als de 80% vervuilers Nederland verlaten Nederland niks anders meer is als een doorvoerland. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:24 |
Als er eens iets minder top is in Nederland hoeft men de industrie niet meer zo zwaar te belasten. | |
Fer | zaterdag 4 mei 2019 @ 17:03 |
Een goede lpg installatie voor een DI motor kost inmiddels 2000-2500¤. Het verbruik ligt op 5l/100km. Je moet echt veel rijden om het terug te verdienen. Daarnaast ben je die 20% CO2 besparing van lpg deels weer kwijt doordat de motor iets minder efficiënt brand. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 18:06 |
In Nederland wel ja, daar moet je veel voor rijden dan. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 18:07 |
Die 20% is trouwens te verwaarlozen daar deze de accu s opladen doet en geen pk s hoeft te leveren. | |
Beathoven | zaterdag 4 mei 2019 @ 20:47 |
Ik vind het nieuws dat VW / Audi zich ergens op zal willen gaan richten anno 2019 net zo'n nieuws als een bedrijf als Packard Bell dat zat te denken over de keuze voor chip A of B die door andere giganten op de markt al lang en breed worden gebruikt. Met het verschil dat zo'n chip dan ook nog eens inhouse door een grote concurrent wordt ontwikkeld. Treurige stilstand.. en niet nieuwswaardig eigenlijk. Audi was ooit een merk dat voor de kudde uitliep maar is nu een achterblijver die hopelijk op wat status kan meeliften. Dan kunnen we straks ook topics gaan openen voor al die andere niet-innoverende merken die nu achterover leunen en graaien in de bak aan patenten die ontwikkelaars vrijgeven. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 mei 2019 @ 20:51 |
![]() Je weet hoe een hybride werkt? | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2019 @ 20:54 |
Hij weet geeneens hoe hij zijn gedachtes moet uitschrijven | |
Speekselklier | zaterdag 4 mei 2019 @ 21:49 |
john, tijd voor je groene platte pilletje.... | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 22:54 |
Nee weet ik niet. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 22:57 |
Een verbrandingsmotor daar en tegen weet ik wel en die gebruikt bergop meer brandstof als bergaf. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2019 22:57:22 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 23:53 |
Maar zo moeilijk kan het niet zijn de accu s krijgen een dip en het hulpmotortje (grasmachine) gaat lopen en drijft de dynamo aan, die vult dan de accu s weer bij. Die dynamo draait bij een normale motor ook mee, vraag ik veel stroom draait die dus ook belast. OF heeft men met de Prius het nieuwe wiel uitgevonden? Prius hoe werd die nog eens genoemd nichten auto? [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2019 00:01:20 ] | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 00:38 |
Ik geef het op. | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 00:43 |
Waarom geef een betere uitleg dan, jij weet het toch en ik weet het niet. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 11:53 |
Ik heb overwogen om mijn zonnepanelen in de Sahara te leggen maar m'n verlengsnoer was niet lang genoeg. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 14:03 |
Ohhh, ik dacht dat je rendement zo belangrijk vond.... Daarom is het verstandig om juist meer onderzoek en ontwikkeling in waterstoftechniek te steken, er valt dus nog enorm veel te winnen. Op één paard wedden is namelijk nogal zeer dom en onverstandig. Het is veel verstandiger om een mix van energie en energie opslagmogelijkheden te hebben. | |
Digi2 | zondag 5 mei 2019 @ 14:19 |
Het enige wat een waterstof-auto van een volledig elektrisch aangedreven auto zoals een Tesla onderscheid is de brandstofcel t.o.v. een accu/battery-pack. Zodra er efficiente brandstofcellen zonder platina ontwikkeld zijn kan men dus snel en eenvoudig omschakelen. Efficiente goedkope brandstofcellen zonder platina zijn een heilige graal, vooral om intermittency van het elektriciteitsnet op te kunnen vangen dus wordt er veel onderzoek naar gedaan. Waterstof kan namelijk ook uit methaan, methanol of ammoniak gehaald worden en gebruikt worden voor een brandstofcel. Direct Methanol Fuel Cell (DMFC) [ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 05-05-2019 14:26:08 ] | |
Salvad0R | zondag 5 mei 2019 @ 14:32 |
Mooi dit. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 14:37 |
Bij zonnepanelen heb je weinig keuze. Je legt ze niet (0,0 opbrengst) of je legt ze wel. Vervolgens kan je die energie opslaan in een accu of omzetten in waterstof. En juist bij het omzetten naar waterstof gaat veel rendement verloren. Je kan er meer "onderzoek en ontwikkeling" in steken maar natuurkundige wetten kan je niet opzij zetten. De verliezen bij het maken van waterstof en het opslaan onder 700 bar in een brandstofcel en het vervolgens weer omzetten in elektriciteit zijn fors. En dat terwijl je stroom direct kan opslaan en gebruiken... in een accu. ![]() | |
Fer | zondag 5 mei 2019 @ 14:56 |
He groot acht jij de kans, dat een solid-state of aluminium-lucht accu sneller goedkoper wordt, dan een betaalbare, efficiënte, onderhoudsarme brandstofcel? Plus waarom afwachten of op 1 van de technieken gokken. Slimste is denk ik Toyota. Die investeren in solid state, waterstof en blijven ondertussen nog steeds hun benzinemotoren en HSD ontwikkelen. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 14:58 |
Ga jij de elektrische energie maar opslaan die je in de zomer hebt opgewekt om te gebruiken in de winter, in een accu. Dan heb je niets meer over tgv zelfontlading en het op de juiste temperatuur houden van de accu dmv koeling of verwarming. Tevens onbetaalbaar. Waterstof opslaan en/of bufferen voor lange periode is makkelijker en goedkoper. Maar ja, jij schijnt waarschijnlijk meer kennis in huis te hebben dan al die wetenschappers en ingenieurs die aan waterstoftechnologie werken. Die mensen snappen het waarschijnlijk allemaal niet..... | |
Schanulleke | zondag 5 mei 2019 @ 15:33 |
Het opslaan van waterstof is nog wel een ding natuurlijk, die kleine moleculen glippen overal doorheen. Wel goed dat er in ieder geval op meerdere paarden gewed wordt. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 15:49 |
Ik heb het over auto's op waterstof, jij hebt het over opslag van energie. Ik zie weinig in het opslaan van energie om seizoenen te overbruggen. [ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 15:57:03 ] | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 15:56 |
Een "betaalbare" brandstofcel voor een auto als de Toyota Mirai kost ook rond de ¤30.000 en dan moet je hem nog steeds tanken met duur waterstof, waar je een EV kan laden met goedkope stroom. Waterstof kost je momenteel zo'n 18 cent per kilometer, elektrisch rijden kost 4,6 cent per kilometer. Of andere accu-techniek goedkoper wordt is afwachten, voorlopig is een EV goedkoper aan te schaffen dan een waterstofauto. Of dat slim is moet blijken. Waterstof zie ik niet als een succesverhaal voor auto's, verder hebben ze alleen hybrides. Daardoor rijden er geen 100% elektrische Toyota's rond en dat zet ze op achterstand. https://www.desmogblog.com/2019/03/12/toyota-losing-electric-car-race-pretends-hybrids-better | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:02 |
Reden waarom het verstandig is te investeren in brandstofcel onderzoek. In Jülig zitten ze inmiddels op 62% efficiëntie https://fuelcellsworks.co(...)s-efficiency-record/ Dat is 12 punten en 25% efficiënter dan in magnets plaatje. Komen we al op 34% efficiëntie Magnet wil overcapaciteitsstroom opslaan in dan verdubbeld de accustap en verlaagd het de efficiëntie met 15 punten. Komen we op 58%. Het verschil was 51 punten, nu is het 24 punten. De Opslag capaciteit van Waterstof is veel gemakkelijker te vergroten dan die van accu’s. Je hebt grotere tanks nodig, en die hebben dan sowieso minder verlies. Opslag in accus betekend meer accus. Duur dus, meer lithium en andere metalen. Het is duidelijk dat het, naast accu onderzoek verstandig is te investeren in waterstof research. Het verhogen van de efficiëntie in productie, opslag en distributie lijkt me mogelijk. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:02 |
Als we wel stroom (van windmolens of zonneparken) gaan omzetten in waterstof dan gooi je effectief 50% van de energie weg. Daar kan je geen verdienmodel van maken, je stroom is gewoon 2x te duur. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:04 |
Als accu-techniek stil zou staan zou er mogelijk een punt komen waar waterstoftechniek ooit de accu-techniek inhaalt. Er wordt echter meer geld dan ooit tevoren in het ontwikkelen van accu's gestopt. | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:06 |
Zucht, dat is alleen waar als je die stroom direct kan gebruiken bij de productie. Zoals ik al een paar maal zei, het stroomaanbod en stroomafname verschil gaat alleen maar meer toenemen als men doorgaat met het sluiten van kolen, gas en kerncentrales. En kom nu niet nog een keer mat accus | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:08 |
Je haalt efficiëntie en capaciteit door elkaar | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:09 |
Waarom zou ik niet nog een keer met accu's komen terwijl dat juist de oplossing is, zoals Tesla in Australië ruim bewezen heeft. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:11 |
De efficiëntie is bij EV's al heel hoog, daar is weinig winst te halen en ik verwacht niet dat waterstoftechniek daar ooit in de buurt gaat komen. De energiedichtheid (en dus ook capaciteit) van accu's kan nog wel groeien, daar is waterstof per kg op dit moment ruim op voorsprong. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 16:12 |
Hoeveel huishoudens draaiden op die accu en hoelang ? | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:13 |
Zoals ik zei De Opslag capaciteit van Waterstof is veel gemakkelijker te vergroten dan die van accu’s. Je hebt grotere tanks nodig, en die hebben dan sowieso minder verlies. Opslag in accus betekend meer accus. Duur dus, meer lithium en andere metalen. Waarom herhaal je steeds je riedeltje i.p.v. op argumenten in te gaan. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:16 |
Die is niet voor auto's zie ik in de bron. | |
Fer | zondag 5 mei 2019 @ 16:16 |
Toch zal uiteindelijk verwarming nog steeds een groter aandeel blijven, dan transport en we kunnen er niet omheen dat in de 3 koude maanden wij 60-70% van de energie hiervoor verbruiken en zonnepanelen slechts 10% opwekken. Hoe dan ook zullen we in de zomer energie moeten opslaan, om pas na 6 maanden te gebruiken. Danwel energie importeren uit gebieden waar ze het wel kunnen opwekken in onze winter. Als waterstof hiervoor de drager wordt, zal dit hoe dan ook beschikbaar worden en wellicht kun je er dan ook net zo goed op gaan rijden. Kort gezegd, de auto zelf zal misschien niet de grote factor zijn of we op accu’s of waterstof verder gaan. | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:18 |
En? Het punt is dat er door onderzoek nog veel te winnen valt bij waterstof technologie en dat is een goede reden er in te investeren. Iets wat jij maar niet wilt accepteren. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:18 |
Jij stuurt de discussie weer richting opslag, waar ik niets in zie. Het is puur als stabilisatie van het stroomnet, in dit geval een 100MWh setup met een piek vermogen van 159MW voor zo'n 50 miljoen Dollar, die zich in 1,5 jaar terugverdient. Ik reageerde namelijk op "wegvallen van kolencentrales, meer wind- en zonne-energie". | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:21 |
Ik wil wel accepteren dat waterstoftechniek beter wordt, ik verwacht echter niet dat het qua prijs per kilometer in de buurt komt van elektrisch rijden. Het is momenteel zo'n 4x duurder per kilometer en als alles optimaal wordt (dus goedkopere waterstof en minder verlies in brandstofcel) dan is het nog altijd 2x duurder dan elektrisch rijden. En dan hebben we het over waterstof zonder accijns en elektrisch dat wél belast is met energiebelasting. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 16:21 |
Als je in de winter wil autorijden en verwarmen heb je nu eenmaal energie nodig. Dan hebben die zonnepanelen van jou nu eenmaal een belachelijk slecht rendement. | |
julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 16:23 |
Zet je je huis toch in de Sahara neer | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:24 |
Het energetisch rendement van mijn zonnepanelen is in de winter hoger dan in de zomer vanwege de lage temperaturen. Er is echter minder zonlicht dus is de opbrengst lager. Maar je blijft maar terugkomen op seizoensopslag. Daar zie ik niets in, ook niet met accu's. Je hebt dan voor die 3 maanden in het jaar meer capaciteit nodig dan voor de hele rest van het jaar, wanneer er genoeg productie is. Dat kan niet uit. [ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 16:29:21 ] | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 16:27 |
Wat Toyata betereft, die hebben een prima argumentatie voor hybride. 28.000 full electric of 1.500.000 hybride. Hybride techniek is veel efficiënter om co2 te besparen dan full electric . | |
Fer | zondag 5 mei 2019 @ 16:27 |
Het is ook wel illusie dat stroom zo goedkoop blijft. Als Belgie hun afgeschreven centrales sluit en ze geen vervanging hebben. Wij onze kolencentrales sluiten en de Duitsers stoppen met bruinkool. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:30 |
Ja, dat argument van Toyota staat in dat artikel wat ik plaatste... Wat ze bedoelen is "we hebben niet voldoende geïnvesteerd in accu-techniek dus lopen we nu achter de muziek aan". Ze hadden namelijk ook 1.500.000 EV's kunnen bouwen als ze dat wel hadden gedaan. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 16:31 |
Waar gaat het nu eigenlijk om, CO2 besparen of ???? | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:32 |
Het is vooral kolen / bruinkool wat zo goedkoop is (~4,5 cent per kWh). Gas-, wind- en zonnestroom zit netto redelijk dicht bij elkaar tegenwoordig, zo'n 6 tot 9 cent per kWh. Het is vooral de energiebelasting en BTW die het écht duur maakt. In Nederland staan er momenteel gascentrales uitgeschakeld (!) omdat ze niet kunnen concurreren tegen kolen. | |
Fer | zondag 5 mei 2019 @ 16:34 |
Een achterstand die zo weer ingehaald is. Kwestie van de juiste vrienden hebben ![]() ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:36 |
Dat is een beetje een goedkope opmerking, namelijk: Toyota heeft te weinig geïnvesteerd in de capaciteit voor de productie van accu's. Daarom hadden ze volgens zichzelf de optie om 28.000 EV's te bouwen of 1.500.000 hybrides. Dus is hun conclusie "en die 1.500.000 hybrides besparen meer CO2 dan 28.000 EV's dus is dat fantastisch". Maar eigenlijk is de conclusie "als we meer accu's hadden gehad hadden we wel 1.500.000 EV's kunnen bouwen en was de besparing van CO2 nog vele, vele malen groter". | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:37 |
Voorlopig is het: ![]() | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 16:38 |
Ik zie nog een antwoord op mijn vraag...... | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:39 |
Stroom prijs aan huis gaat stijgen, dat verwacht ik ook, en flink ook. Van het gas af en aan de warmtepomp, elektrisch rijden. Verdubbeling of verdrievoudiging van de vraag bij huishoudens? Tegelijkertijd gaat de marktprijs enorm mee fluctueren. Is er een goede wind en alle windmolens draaien en is er meer stroom dan de vraag, prijs gaat naar beneden en zelfs negatief (is nu al het geval) Veel vraag en geen wind, prijs gaat door het dak. Oostenrijk, Zwitserland en Noorwegen verdienen hier goed aan met hun stuwmeren en pompen. Bovendien maken ze van kolenstroom dan groene stroom | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:41 |
Als de stroomprijs gaat stijgen, wordt waterstof uit elektrolyse nog duurder ![]() | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:41 |
Je haalt kostprijs en marktprijs door elkaar | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:41 |
Je snapt het echt niet he? | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 16:42 |
Weet iemand toevallig of er al Tesla deradicaliseringsprogramma's zijn ? n.b. Ik vraag dit voor een vriend ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:43 |
Wat zou ik niet snappen? Je bedoelt dat waterstof uit elektrisch goedkoper wordt als stroom duurder wordt? ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:44 |
Dat valt reuze mee, ik noem namelijk de marktprijs voor stroom uit aardgas, kolen, wind en zon. Energiebelasting en BTW maken het vervolgens duur. | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:45 |
Nee, zoals ik al een keer of 4-5 zei, bij het toenemen van de fluctuatie tussen aanbod en vraag is de stroom prijs bij overcapaciteit negatief. Christ, ik heb muren die sneller van begrip zijn | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:45 |
Zijn er zulke Tesla fans dan? Ik zie meer in concurrenten als Huyndai en Kia die een "betaalbare" EV produceren. | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:46 |
Nope, je snapt het echt niet https://moneytalk.knack.b(...)kie_check=1557067550 | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:47 |
En wat zou daarbij het voordeel zijn voor het rijden op waterstof boven elektrisch? | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:48 |
En wat is nu de link met het rijden op waterstof? | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 16:49 |
Yepp, die bestaan echt. Hyunda en Kia zie ik niks in , die lopen jaren en jaren achter op Tesla ![]() | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2019 @ 16:49 |
Dat je op die momenten waterstof goedkoop kan produceren.. heb ik ook al een aantal maal gepost. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:49 |
De reviews zijn positief, bereik is goed. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:50 |
Ja, op die momenten wel. En als er geen overschot is, is het weer duur omdat het verlies erg hoog is. Dat heb ik al een aantal maal gepost. Gemiddeld gaat dat om 3 uren per week en ook bij 72 uren per week kan het niet uit om daar een fabriek voor neer te zetten die "overschotten" omzet in waterstof, al helemaal niet als je het verlies van 2x omzetten meerekent. In dit geval was er een overschot omdat de wind hard genoeg waaide en de winter zacht was, zoals in het artikel genoemd is. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 16:52 |
Aha, dan zal het voor Toyata ook geen probleem zijn om een EV op de weg te zetten als de tijd rijp is. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 16:55 |
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit: ![]() En Hyundai dit: ![]() Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je? ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 17:25:59 ] | |
Fer | zondag 5 mei 2019 @ 16:56 |
Kolen en bruinkool gaan weg, Doel en Tihange gaan ook weg. De prijs van gas zal omhoog gaan. Dan die zonne en windstroom, zodra we een serieus aandeel krijgen, zal ook hier zo’n mooie Tesla centrale nodig zijn. Het netto resultaat is stroom die we uit de muur krijgen zal duurder worden, maar stroompieken bij de zonne en windparken zullen op op bepaalde momenten stroom gratis maken. Die gratis stroom zou je kunnen inzetten om waterstof te maken.
| |
Fer | zondag 5 mei 2019 @ 16:57 |
Die bovenste, dat is de meest effciënte ![]() | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:00 |
Je rijd elke dag alleen naar je werk, welke kies je ? Als ik zo op mij heen kijk zie ik zelden een auto compleet vol zitten. Ik heb een grote familie... en veel vrienden ![]() ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 17:01 |
Jaja, dat begrijp ik en het is nu 6x genoemd, ook door o.a. Pietverdriet. Maar dan blijft het simpele punt dat je voor het omzetten van overcapaciteit aan stroom een installatie neer moet zetten die veel geld kost. Hoeveel uren per jaar heb je overcapaciteit? Nu is dat 3 uren per week gemiddeld over het hele jaar genomen. Hoeveel uren overcapaciteit heb je nodig om zo'n installatie terug te verdienen? Toch wel 2/3e van de tijd lijkt me, als je ook nog het verlies bij het maken van waterstof (20 tot 30%) wil opvangen. Ga je dan windmolens bijzetten om meer overcapaciteit te hebben? Hoe gaan die hun investering terugverdienen als ze de stroom gratis moeten verkopen? En wat doe je met die door elektrolyse verkregen waterstof? Maak je daar dan weer stroom van met eveneens 20 tot 30% verlies? Verkoop je het aan hoogovens of andere fabrieken? Dat het technisch kan, wil niet zeggen dat het ooit economisch interessant wordt. Daarom zie je voorlopig alleen maar kleinschalige pilots. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 17:01 |
Topsnelheid is 45 km/u ![]() | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:05 |
Dat omzetten van energie is idd het grootste nadeel aan waterstof. Het is natuurlijk veel slimmer als je elektrische energie hebt die rechtstreeks in een accu te stoppen als het eerst weer in een fabriek er wat anders voor moet maken. Maaar er zitten echt aan beide manieren elektrisch/waterstof haken en ogen aan. Voordelen/nadelen | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 17:10 |
Naja, uiteindelijk heb ik me er toch weer toe laten verleiden om het over de opslag van energie te hebben terwijl het topic over auto's op waterstof gaat. Maar bij opslag in waterstof blijf je met het probleem zitten dat je het stroomnet er niet stabieler mee maakt. Je hebt niet de reactiesnelheid zoals zo'n accusysteem van Tesla (binnen 0,2 seconde kan dat park tot 159MW vermogen afstaan en het is schaalbaar). Dus ja: ik zie wel wat in accu's om het stroomnet te stabiliseren. En ja: ik zie wel wat in accu's voor auto's Maar nee: ik zie niet veel in waterstof of accu's voor het langdurig opslaan van overcapaciteit aan energie, vooral ook omdat je er bijna geen verdienmodel aan kan hangen. En nee: ik verwacht niet dat waterstofauto's ooit een serieus marktaandeel gaan krijgen. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:16 |
Goed, ik zal morgen Audi bellen dat ze er onmiddellijk mee moeten stoppen ![]() | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:19 |
Dus jij gaat gewoon met een auto op fossiele brandstof op pad ? ![]() Jij geeft ook helemaal niets om je CO2 footprint ![]() | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 17:19 |
Dat elektrische rijden is natuurlijk ook maar een tussenoplossing. Hopelijk zorgt het voor een voldoende snelle ontwikkeling van accu's zodat die in de toekomst de stroompieken efficiënt kunnen opvangen. Ik heb begrepen dat met name de infrastructuur voor waterstof een belemmerende factor is, maar als de grote groep autofabrikanten ervoor gaat, dan kan het ineens heel snel gaan. Wel tof. Niet de nadelen van elektrisch rijden, maar wel de voordelen. Ik heb er wel zin in. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:23 |
Ik ben het met je eens, ik zie het ook niet gebeuren eigenlijk. Zeker niet omdat de markt nu al aardig ontwikkeld is met oplaadpunten. De accu's zullen ook wel steeds beter worden en dan is dat toch handiger. En ok waarom niet, deze discussie kan prima in dit topic omdat het ook beide concurrenten van elkaar zijn natuurlijk. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:26 |
Die infrastructuur zal er waarschijnlijk toch moeten komen voor vrachtverkeer, transport over water en eventueel in de toekomst voor vliegverkeer. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:26 |
Denk niet dat elektrisch rijden een tussenoplossing is. Dat zal alleen maar meer ontwikkelen. (bv draadloos opladen) etc. Accu's worden beter. En waterstof kan dan ook weer best als je maar genoeg elektrische energie hebt om die waterstof te maken. Dan is het in feite hetzelfde alsdat we nu doen. Nl brandstof naar de tankstations brengen. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 17:26 |
Oh ja, dan post ik natuurlijk net de plaatje van de niet elektrische versie ![]() | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:27 |
ja deels, vrachtverkeer rijd ook al elektrisch hoor. Ben bij DHL bezig geweest voor elektrische busjes. Bij een vrachtbedrijf. of meerdere nog zelfs. Trick daarbij is je moet weten precies wat zoiets dan aan KM moet overbruggen en het daarop aanpassen. Btw allemaal uitgevoerd met service bus op diesel ![]() | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:28 |
Er is geen enkele serieuze elektrische vrachtwagen op de markt. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:29 |
custom aangepast. Ze zijn er iig wel ![]() Of ben daar voor niks aan de gang geweest met laadpunten. LOL AH distributie heeft er ook al een aantal | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 17:31 |
Welk nadeel heb je dan van elektrisch rijden? Je zou nu nog kunnen zeggen "range" maar die groeit ook met zo'n 17% per jaar. Lijkt me nauwelijks een probleem meer als je straks 900km op een volle accu kan rijden. Accu's met meer capaciteit lijkt me sowieso nutteloos ivm rusttijden, etc. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:31 |
Nou , kom maar op met de foto's en specificaties dan.. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:32 |
Zou wel willen maar ik werkte voor oplaadpunten bedrijf en niet voor hoe ze dan die vrachtwagens en busjes aan hebben gepast. Dus heb die details niet. Mijn verantwoording ging niet verder als het laadpaal gebeuren met kabel tot die vrachtwagen of busjes. Maar het is er echt wel. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:35 |
Die vrachtwagens gaan ook niet met 1 kabel. maar 3x3 fasen opladen dus. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:36 |
![]() Ik heb ze vroeger idd wel eens gezien.. Maar ik bedoel een serieuze vrachtwagen met bereik en laadvermogen. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:39 |
Ze zijn er ![]() Ik heb de laadpunten geinstalleerd bij AH distributie en goed is van belang dat je dan de range weet natuurlijk. Heb ze zien staan en opladen. En wil nu zo graag een foto vinden die dat bewijst. Maar ik heb ze alleen van de laadpunten opzich denk omdat die hele vrachtwagens en hoe ze dat deden niet mijn werk was en ook geen reden om er foto's van te maken. En dan heb ik het niet over dat kleine wagentje op jou foto, maar gewoon echt grote vrachtwagens. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:39 |
Ik ben wel een heel klein beetje bekend met elektriciteit maar 9 fase ben ik nog niet bekend mee. Misschien bedoel je gewoon een 3 fase aansluiting ? En dat zal dan waarschijnlijk geen 3 × 25 A zijn. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 17:40 |
Zover ik weet heeft AH enkele plug-in hybride vrachtwagens die in stedelijk gebied elektrisch kunnen rijden en op de (auto)snelweg diesel rijden. Maar ik kan me vergissen. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:41 |
Aansluiting richting die vrachtwagen zijn 3 aparte kabels met elk 3 fasen. wss dus omdat als je het met 1 kabel moet doen die veels te dik zou worden. Naar dat laadpunt ligt dan een heeeel dikke kabel. Dat is het idee | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:42 |
ja officieel wellicht, maar het was toen nog pilot project in bedrijf. Dus denk niet dat ze er al echt publicaties over hebben. Maar er waren er daar een stuk of 10 laadpunten dus. Op hun distributiecentrum. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:45 |
http://www.emoss.nl/elekt(...)trische-vrachtwagen/ Er schijnt wel iets te zijn wat er op lijkt, maar dat is meer voor stads distrubitie. Laag bereik en weinig laadvermogen. Ik heb het over een serieuze vrachtwagen. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:46 |
Ik heb er trouwens wel foto's van of iig die laadpunten. Maar werk niet meer bij dat bedrijf en wil niet echt een rechtszaak op mijn hals halen om dat te posten whahaha. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:46 |
ja zijn er, je moet me maar ff op mijn woord geloven dan want heb ze wel gezien. | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 17:46 |
Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:48 |
Dat is dus idd precies het probleem. En dat is bij lange na nog niet opgelost. De productie wel. Het netwerk niet. En dat gaat ook niet gebeuren in een paar maandjes. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 17:53 |
![]() https://www.vdlgroep.com/(...)sche-truck-aan-jumbo Nog niet op de markt dus, gewoon een pilot. En maar een bereik van100km, laden duurt anderhalf uur. | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 17:53 |
Nou, nooit zelfs, zou ik zeggen. Zeker als die dreiging van de waterstofrevolutie nu al in de lucht hangt. Als Audi nou terugkomt in het WEC, maar dan met een waterstofprototype... Dat zou echt heel tof zijn. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:53 |
Ik ben in het verleden nog wel eens bij Tennet geweest. Maar mss heb je ze wel eens gezien. Hoogspanningsmasten richting Den Haag. Nou even uit mijn hoofd want weet het niet precies meer want al jaren en jaren terug. Maar ze gooien die spanning ook omhoog. dacht 380kv net. Maar dan ben je er nog lang niet want je hebt gelijk als je zegt dat het no way mogenlijk is dat een complete straat ff allemaal zijn auto gaat laden op 11kw. Dus had al eerder gezegd, smart laden is daar een oplossing voor. En het idee is er en werkt ook. Maar het is echt nog niet ver genoeg dat we nu als heel nl kunnen zeggen we gaan allemaal ff elektrisch laden. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:54 |
ja maar dat zei ik ook, als ze een standaard route hebben met waar ze precies weten hoeveel km ongeveer. dan is het geen probleem want die dingen staan de halve nacht op het distributie centrum. Tijd genoeg om te laden dus. Maar nee je komt er niet mee van NL naar zuidfrankrijk. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 17:56 |
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld. Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug. Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag... Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc. Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig. "Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"... Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 17:59 |
Ben het met jou eens wel ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 17:59 |
Gemiddeld zal er in een straat 7,4kWh per auto per dag bijgeladen moeten worden, dus 11kW laadstroom zal niet voor iedereen altijd nodig zijn. Communicerende laders zijn al genoemd, 5G wordt genoemd als de techniek om ze straks onderling te laten communiceren. | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 17:59 |
Dat snap ik ja. Maar al die mensen die dan wél langer onderweg zijn? Ik weet het trouwens echt niet hoor. Gemiddeldes vertekenen altijd en ik heb geen idee van het aantal mensen dat op piekmomenten lange afstanden rijdt. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 18:00 |
De overgrote meerderheid is dus veel beter uit met een stekkerhybride indien deze juist gebruikt worden. Maar er is enorm misbruik van gemaakt alleen vanwege de lage bijtelling en verkoop aan de verkeerde doelgroep. | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 18:02 |
Zeker. Had dat geld gebruikt om, weet ik veel, ambtenaren aan de hybrides te krijgen. Dan had het tenminste milieuwinst opgeleverd. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:03 |
Het is er al, euhm ok ik moet niet teveel in details gaan denk. maar website noemen zal mij niet in de problemen brengen. https://www.lastmilesolutions.com/nl/ Die maakt de microcontroller modules die dus continu in verbinding staan. Gewoon met een simkaart en ok vanaf daar is het simpel regelsom op de servers die elke auto wat meer of minder stroom kunnen geven | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 18:06 |
Wel echt supergave techniek. Jammer dat het nog een hele tijd duurt voor het zover is. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:06 |
Zoals ik zei: die staan wat vaker te laden dan mensen die de accu niet leegmaken op 1 dag. Gemiddelden vertekenen aan 1 kant natuurlijk altijd wel. Maar kijk naar je eigen autogebruik. Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 200km? Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 500km? Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 1000km? De gemiddelde autorit in Nederland (onderzoek ANWB in 2015) is 19 kilometer... Stel he, je bent een vertegenwoordiger die per jaar 80.000km (!) rijdt. Zelfs dan zit je maar op 307,69km per werkdag... 500km bereik zou dus voor de meeste ritten ruim voldoende zijn, mogelijk moet je op de drukste dag een keer laden. Maar met de komst van meer laders zal je ook steeds vaker bij klanten kunnen bijladen, terwijl je je verkooppraatje houdt en koffie drinkt. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:08 |
Ja sowieso de techniek is er al hoor. In elk laadpunt zitten kwh meters en die geven het per seconde door. Ok ook nog aangepast zodat ze ook teruggave kunnen doorgeven. En dat is de key natuurlijk. want zo weet de energie leverancier precies wat waar gebruikt gaat worden. En met terugleveren aan het net kun je dan natuurlijk iets creëren waardoor niet het netwerk overbelast gaat worden. | |
#ANONIEM | zondag 5 mei 2019 @ 18:09 |
Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens. Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan? | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:13 |
Denk dat dat een beetje het punt is ook wat het lastig maakt elektrisch te rijden. Maargoed genoeg bij huisvrouwtjes geweest die ff naar de supermarkt moeten voor max 50km pd en dan kan het prima als je een auto hebt die 300km kan met volle accu ![]() | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:15 |
En het is ik onderschat jullie niet. En zeker degene niet die in de elektro werken. Maar er is aardig wat al aan gedaan om het meer mogelijk te maken onderhand. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:18 |
Dat kan best spannend worden. Overigens heb je datzelfde probleem met waterstofauto's. Een waterstoftankstation werkt namelijk met een voorraadtank (of aanvoer) én een druktank. Je kan niet de hele voorraadtank op >700 bar houden aangezien de tank dan véél en véél te duur en zwaar wordt (kevlar versterkt). Er wordt dus vanuit het voorraadvat met een compressor druk gezet op de veel kleinere druktank, die een capaciteit heeft voor x aantal auto's. Als die druktank leeg is, kan je niet tanken tot er weer >700 bar druk op staat. En dat kan wel een half uur duren (!) Aangezien zo'n tankinstallatie een hele grote investering is, schaft een tankstation die dus ook aan voor gemiddelde situaties, niet voor die ene week in het jaar dat er >3x zoveel auto's komen tanken. Je ziet het hieronder, druk is nog iets hoger, 87,5MPa (875 bar): ![]() Benzine en diesel hebben nu eenmaal het voordeel dat ze makkelijk te verpompen zijn, dat vergt geen ingewikkelde aanpassingen als het een keer druk is, behalve dat de rij een paar auto's langer wordt. [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 18:26:10 ] | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:22 |
Hebben jullie trouwens een idee hoe zo'n laadpaal ervan binnen uitziet? Tis onwijs niet zo heel spectaculair nl elektrisch gezien. Hahaha ik overweeg om een foto te plaatsen? | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:24 |
Ik heb de omvormers van m'n zonnepanelen van binnen gezien, sinds "switching" techniek z'n intreden heeft gedaan is het allemaal een stuk lichter, geen dikke trafo's meer. Zal bij laadpalen ook wel vergelijkbaar zijn. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 18:25 |
NWS / Tesla bang voor tekorten grondstoffen accu's Tesla is bang voor wereldwijd tekort voor accu-grondstoffen Terwijl Amsterdam heeft besloten dat u binnenkort alleen met een batterij de stad in mag, zijn de batterijfabrikanten van de wereld aan het twijfelen geslagen. Waar moeten ze in vredesnaam De gigantische opkomst van elektrische auto's zorgt ervoor dat de makers ervan nu al vrezen voor grondstoftekorten. Dat is nogal snel, want nog maar een paar procent van alle nieuwverkochte wagens is uitgerust met batterijen. Zelfs na ruim honderd jaar maximaal olieverbranden, hebben we nog zeker wel voor een halve eeuw van het zwarte goud over. Koper, nikkel, lithium en andere mineralen die nodig zijn voor het vervaardigen van accu's voor elektrische auto's (en laptops en smartphones). Er is van de meeste van die grondstoffen wel genoeg in de aardkorst aanwezig, maar de grote vraag kan wel voor tekorten gaan zorgen. Tesla vreest dat de aanvoerlijnen van de mineralen verstoord kunnen raken. Maar er is van alles ook gewoon meer nodig. Zo zit er in een elektrische auto ruim twee keer zoveel koper als in een auto met een verbrandingsmotor. Maar de afgelopen jaren is er niet genoeg geïnvesteerd in kopermijnen, waardoor de aanvoer nu achterloopt. Tesla focust zich ondertussen overigens op de aanvoerlijnen van nikkel. Elon Musk wil het nikkel gebruiken in plaats van kobalt. Dat laatste mineraal komt eigenlijk alleen in de Congo uit de grond, maar dat gebeurt niet bepaald op kindvriendelijke methode. Musk wil daar logischerwijs niet mee geassocieerd worden. Overigens leeft de angst voor te weinig grondstoffen voor batterijen niet alleen bij Elon Musk. Ook Audi-baas Bram Schot heeft dezelfde zorgen. Het merk van de ringen heeft daarom meer geld vrijgemaakt voor ontwikkelingen op het gebied van waterstoftechnologie. https://www.autobahn.eu/1(...)r-accu-grondstoffen/ | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:25 |
Nee het is veel simpeler paar relais en kwh meters en module voor communicatie. Nou wacht ik zal eens zoeken of ik een foto heb | |
Benger | zondag 5 mei 2019 @ 18:26 |
Het probleem met waterstofauto's is kleiner dan bij gebruik van elektrische voertuigen, maar inderdaad aanzienlijke groter dan met benzine. Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven. Waterstof zal met name gebruikt worden voor vrachtwagens. Er wordt gesproken over tankstations met een capaciteit van 8 ton per dag. Dat zijn 80 Nikola trucks tanks per dag. (100 met nog wat restgas in de tank) Of 1600-2000 personenwagens per dag. Het op druk brengen van personenwagens is dan niet het probleem, want de compressor comprimeert dan in een minuut voldoende gas om een auto te vullen. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:31 |
![]() Stukje ervan is onderste deel. Gaat met communicatie van de Kwh meters met modbus naar de module. en ok er zit nog wat meer in en dat is lock en unlock naar de stekkers. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:32 |
Ligt dat er ook niet vooral aan of de laders AC of DC moeten leveren? Bij AC kan het idd met wat relais. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:33 |
Foto is AC, DC laders is heel ander verhaal Wat belangrijk is trouwens nog om te weten en dat snappen de meeste mensen niet. Het laadpunt bepaalt niet de oplaadstroom. Het is de auto die bepaald. Dus ok voor AC iig moet er een communicatie zijn en dat zijn de PP-CP draden die de status van de auto doorgeven. Laadpunt hoeft alleen maar in of uit te schakelen. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:34 |
Dat geldt natuurlijk wel als je als tankstation kiest voor zo'n type installatie. Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is. Maar... economisch gezien... Het heeft weinig zin om 8 miljoen te investeren in een tankinstallatie terwijl je 360 dagen per jaar toe kan met een installatie van 1,2 miljoen. En voor 8 miljoen kan je nogal wat laders voor elektrische auto's plaatsen ![]() Bij benzine / diesel niet zo'n issue, je haalt x liters per minuut per pomp, is een auto weg, kan de volgende gelijk tanken. | |
julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 18:35 |
Zit niet veel boeiends in. Wel mooie toevoeging aan het topic! | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:38 |
Nee dat klopt het is een stuk simpeler als wat iedereen denkt. zie nog ff edit btw ![]() DC laders is wel een ander verhaal trouwens | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:39 |
Ik kan die informatie overigens niet vinden. Heb je daar een linkje van? Hoe groot is de capaciteit van die accu? Wel interessant. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:41 |
kan er nog wat meer over uitleggen wel. in die laadkabel zit een PP draad dat werkt met een weerstand en bepaalt de max stroom die door de kabel kan gaan, Dan hebben we een CP draad en die werkt met PWM dus oftewel controller in laadpunt weet dan hoe en wat en stuurt dat door. Maar het is altijd de auto die bepaalt. Niet het laadpunt. Die levert gewoon het max wat er beschikbaar is. De auto beperkt die stroom op basis van PP en CP draadjes. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:46 |
Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje ![]() | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:49 |
Ja maar dit is ook gewoon onwijs onbekend voor de leek. Ze willen dat graag zo houden natuurlijk. Het is nog wel gecompliceerd alsnog. Maar niet zo onwijs moeilijk. In een laadpaal zit niet heel veel lastige elektrische componenten IIg AC dus he. Want DC is echt anders en ben daar op cursus naar spanje geweest. Circontrol. google maar. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:53 |
nog wat meer info, hoe werkt die hele communicatie dan vraag je je af. Hmmms open source https://www.openchargealliance.org/ OCPP protocol dus | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 18:53 |
Ik heb ook zo het vermoeden dat de hoofdaansluiting 3×100A is als ik het zo bekijk. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 18:57 |
Nee joh tis wel iets hoger afgezekerd maar dit is een openbare op straat. Wat de meeste dus zijn. Lol aansluitingen weghalen omdat ik er bij moest met punt tang om die draadjes er heel voor zichtig dan maar ff uit moest halen omdat ik erboven bij moest is ook wel voorgekomen. Met name dus omdat die verplicht op die eerste meter moesten is ook wel voorgekomen. Dat is een geregistreerde geijkte meter. Naja kun je netbeheerder af gaan wachten. Maar niet onwijze optie. Want dag verder. Maar ok euhm even kijken of ik een wat meer met detail foto heb van het geheel | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 18:59 |
2×32A eindzekering is 64A Dan moet je met 100A hoofdzekering wel uitkomen lijkt mij | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:01 |
iets meer detail![]() Het is afgezekerd door de netbeheerder al in die elektrahuisjes. 32 max meestal lokaal in dat punt Notice die gele stikker, waarom die. Nou simpel omdat sommige mensen op 1 fase laden ipv 3 | |
Benger | zondag 5 mei 2019 @ 19:04 |
Als je een tankstation hebt op een goede plek dat enkele tientallen vrachtwagens per dag kan aftanken, dan kun je ook heel veel personenwagens volgooien. Het knelpunt is mogelijk het aantal vulpunten voor personenwagens, omdat je op normale dagen voor hybride voertuigen minder vulpunten nodig hebt langs de snelweg. Je krijgt misschien een rij wachtenden, maar met tanks voor 5 kg waterstof ga je de tankinstallatie niet leeg trekken. Het aantal vulpunten zal normaal gesproken genoeg zijn voor een volle snelweg, want ook in de spits wil je niet dat er lange rijen ontstaan. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 19:04 |
Liander heeft nu al transportbeperkingen van elektricteit in diverse gebieden. https://www.liander.nl/gr(...)stroomnet/?ref=19749 Hoorde van een deskundige op BNR pas dat het wel 10jaar kan duren voordat een elektriciteitsverdeelstation er eindelijk staat. Dus wil je de transitie een beetje tegenwerken dan gewoon eindeloos procederen ![]() | |
Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:07 |
Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt. ![]() | |
Benger | zondag 5 mei 2019 @ 19:10 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A7_sportback_h-tron Volgens mij iets van 6-7 kWh. Vergelijkbaar met wat een benzine plug-in hybride heeft. Een Hyundai Nexo heeft bijvoorbeeld maar 1,56 kWh. Edit: de E-tron heeft 8,8 kWh, dus ik neem aan de H-tron ook. Daarvan is 7 kWh bruikbaar. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:11 |
Ga hier graag trouwens op vragen over in. Maar dan hoor ik het wel. ![]() | |
Fer | zondag 5 mei 2019 @ 19:12 |
Heineken bezorgt in Amsterdam met e-trucks. Dat zijn die 12 tonners, 6-7m lang. Trekt verdomt hard op met 50 fusten achterin. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 19:13 |
Ach, de Renault Twizzy kan ook gewoon 80km/u. En de Renault Zoe kan ik ook nog wel enige sympathie voor opbrengen, itt het gedrocht van een Tesla Model X of S. Wat een verspilling van geld en energie, die rij je alleen maar voor de centen ipv het milieu. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:14 |
Voor steden zijn die kleine auto's vast een oplossing. Maar als ik van Drachten naar Westerbork moet dan is zo'n 45km/u wagentje met 4 personen wel wat krap. De discussie over aanschafprijs is in dit topic niet gevoerd volgens mij. Het is puur over wat technisch een betere oplossing is. Dat mensen niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen is mij meer dan duidelijk. Zelf rij ik momenteel een Volvo V50 uit 2006, niet heel bijzonder lijkt me. Maar ik volg de ontwikkelingen wel, ik vind het reuze interessant en wil zeker een EV kopen zodra de modellen met een >400km range onder de ¤30.000 zakken. En dat ik een woning aan m'n moeder verhuur betekent dat ik het geld niet heb vergooid aan een nieuwe Audi A8 of Volvo V90 maar heb gestopt in het aflossen van die woning ![]() 10 jaar geleden stond ik in de supermarkt ook wel eens met de vingers gekruist bij het pinnen van m'n boodschappen, toevallig heb ik wat geluk (of wijsheid) gehad met m'n keuzes en ik vind het jammer dat je me daarop aanspreekt. Het vervuilt de discussie, alsof je ineens geen mening meer mag hebben over onderwerpen als het je financieel voor de wind is gegaan. | |
Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:15 |
Zeer juist. Maar toegeven doen de berijders van die dingen dat nooit. Het is een elitesport waar de bulk van de mensheid die zo'n ding niet hebben voor opdraaien. | |
Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:16 |
Dat "moet" is heel fout. Je moet niks. Het lijkt een soort natuurwet te zijn voor jou dat je je alsmaar van A naar B "moet" begeven. Kan dat nou niet anders? ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:17 |
Wel als ik m'n moeder wil helpen met het doen van boodschappen of als ze naar het ziekenhuis in Hoogeveen of Assen "moet". Sommige dingen "moeten". En soms "moet" ik naar een opdracht in Sneek, Harlingen of Groningen omdat ik nu eenmaal ook wel eens klanten heb als ZZP fotograaf / filmer. Dus ja, ik "moet" wel eens ergens heen en dat kan niet altijd op m'n fiets of met een 45km/u wagentje. Ik weet hoe jouw kijk is op dingen, dat we zouden moeten minderen , etc. Deels sluit ik me daarbij aan, deels weet ik dat je met mensen te maken hebt en je mentaliteit niet zo makkelijk kan veranderen. | |
Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:19 |
Dat kan gewoon ook in zo'n klein wagentje. Maar dat wil je niet. Het moet perse 2000+ kilo zijn om samen 140 kilo te vervoeren. Dat is toch ongelofelijk inefficiënt? Ik weet dit omdat de bulk van de fanboys wel een "echte" wagen eisen en geen skelter zoals ze dat noemen. Daar gaat het mis qua perceptie. | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 19:20 |
Yepp, stadsdistributie. Misschien een bereik van 100km. Kunnen die 12 ton laden of is dat maximaal totaal gewicht ? Een serieuze vrachtwagen heeft een totaal gewicht van 50 ton en een bereik van meer dan 100km. Geen idee eigenlijk maar ik vermoed echt wel minimaal 500km zonder te tanken en binnen 5 minuten weer vol. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:25 |
jullie onderschatten het wel hoor wat er mogelijk is elektrisch? Ok het bereik dat is een puntje. maar 9 van de 10 vrachtwagens hoeven geen 100+ km te rijden in distributie. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:26 |
Zie aanvulling. En ja, we doen heel veel té veel. Vrachtwagens rijden vooral omdat we veel spullen willen. En veel spullen komen van ver, dus is de CO2 footprint van sommige producten gigantisch. Allemaal waar. Maar je verandert de mentaliteit niet zo snel. En nee, ik ga niet in een 45km/u wagentje van Drachten naar Westerbork of naar Sneek, Harlingen en Groningen. Denk ook niet dat ik m'n klanten 2 tot 3x zoveel reistijd kan gaan rekenen, dan haken ze wel af. Nu ben ik momenteel ook nog eens aan het klussen, dus regelmatig naar de bouwmarkt of naar het stort met m'n aanhanger achter de auto. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:27 |
Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen. Qua rijtijdenwetgeving zit je dan al ruim over je uren ivm verplichte pauzes. En lokale distributie gaat natuurlijk om nog kortere ritten. | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:30 |
Ja daarom dus dat ik oplaadpunten heb neergezet bij DHL AH nog wat anderen met vrachtwagens etc. Ik vertel echt geen lul verhaaltje nl. Tis de realiteit al. Maargoed niet iedereen snapt dat nu ![]() | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 19:30 |
Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:31 |
Lijkt me duidelijk, bij de bekendmaking van de Tesla Semi heb ik volgens mij al eens gezegd dat laden bij distributiecentra (daar staan ze vaak wel een uur stil) een prima oplossing is. | |
Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:32 |
Het probleem is die gigantische vervoerbehoefte. We doen dat enkel omdat dat kan. Of kon eigenlijk. De perceptie moet anders. Dat dat dus voortaan niet meer kan. Of zeer zuinig. Ik vind jou altijd wel redelijk maar je zit vast in je bubble dat het net zo moet als nu maar dan elektrisch en dat kan niet. Voor jou als particulier w.s. wel maar voor het gros niet. Ik zie meer in oplossingen om van die miljarden zinloze kilometers per jaar af te komen. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan waar jij aan denkt. ![]() | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:32 |
Je begrijpt me verkeerd, ik zeg niet dat 9 op 10 nu kan. Wat ik bedoel is dat die 9 niet meer als 100km rijden en dat kan prima elektrisch ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:33 |
De elektrische vrachtwagens worden momenteel vooral ingezet om in bewoond gebied te bevoorraden. Langere ritten over snelwegen zullen voorlopig nog wel met diesels uitgevoerd worden. Maar de Tesla Semi komt met een paar jaar ook aan en de concurrentie zit (hopelijk) ook niet stil. Volvo sowieso, ook met de autonome Volvo Vera: ![]() | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 19:33 |
Elon Musk heeft met Tesla wel meer beloofd. Die vrachtwagen is er (nog) niet en hij durft ook niet het laadvermogen te noemen. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:35 |
Musk beloofde o.a. de Model S, 3, X, Y en de Roadster en die zijn er (hoe sexy) gekomen. Hij beloofde raketten om het ISS... en die zijn er gekomen... Hij beloofde een grondboor waarmee je razendsnel tunnels kan boren... en... ook die is er gekomen... | |
Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 19:36 |
Niet binnen de opgegeven tijd igg. | |
TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:37 |
Dat is nog weer wat anders, daar maak ik ook wel eens een grap over ![]() | |
kree | zondag 5 mei 2019 @ 19:39 |
ja dicht dan. game on ik maak de volgende ![]() |