Die accusystemen kosten zo’n $50 miljoen voor 100MWh opslag en 159MW piekvermogen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Leuke temp ook altijd in dat land.
Ik ga meer voor wat nog niet iedereen heeft, dan ben ik iets moeilijker te melken.
Dat kan.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:48 schreef john2406 het volgende:
Ik ga ook niet voor laadpalen, dan blijf ik wel op lpg rijden.
Schoonste brandstof tot nog toe, en ik kom ver genoeg ermee.
ja totdat ze dat ook onmogelijk maken natuurlijk en dan?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:48 schreef john2406 het volgende:
Ik ga ook niet voor laadpalen, dan blijf ik wel op lpg rijden.
Schoonste brandstof tot nog toe, en ik kom ver genoeg ermee.
Jij kan prima een lpg installatie in je Audi Etron plug-in hybride (laten) zetten.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:49 schreef john2406 het volgende:
Begrijp ook niet die hybride wagens, waarom draait die hulpmotor niet op lpg?
Kunnen ze die niet zwaar genoeg belasten?
Olie hebben ze altijd nodig, panty etc. lpg is een afvalproduct van olie, kan zelfs op haarlak lopen een auto, als het zijn moet, het kon zo eenvoudig allemaal.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:51 schreef kree het volgende:
[..]
ja totdat zee dat ook onmogelijk maken natuurlijk en dan?
In Duitsland toch niet he, of in Belgie?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij kan prima een lpg installatie in je Audi Etron plug-in hybride (laten) zetten.
Wordt ie alleen nog duurder.
Waarom niet?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:54 schreef john2406 het volgende:
[..]
In Duitsland toch niet he, of in Belgie?
De installatie of het belasten, dat is nu namelijk ook niet in die landen, waarom zou het dan wel komen?quote:
Daarom is het verstandig om juist meer onderzoek en ontwikkeling in deze techniek te steken, er valt dus nog enorm veel te winnen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, en dan helpt het niet als je onder de streep 50% van je energie weggooit voor een waterstofauto.
Iran fakkelt veel meer lpg af dan ze aan kernenergie opwekken. Doen meer olieproducerende landen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Olie hebben ze altijd nodig, panty etc. lpg is een afvalproduct van olie, kan zelfs op haarlak lopen een auto, als het zijn moet, het kon zo eenvoudig allemaal.
Die brandstof is al eeuwen maar de overheid wil het niet, waarom niet ze maken het expres duur, houderschapsbelasting, verwacht maar niet dat met laadpaal goedkoper, daar hebben we toch het bewijs van uit het verleden. LPG wordt/werd zwaar belast, dus ze willen helemaal niet schoon.
tja idd het kwartje van kok is ook nog lang niet terug en gaat nooit meer gebeuren ook.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Olie hebben ze altijd nodig, panty etc. lpg is een afvalproduct van olie, kan zelfs op haarlak lopen een auto, als het zijn moet, het kon zo eenvoudig allemaal.
Die brandstof is al eeuwen maar de overheid wil het niet, waarom niet ze maken het expres duur, houderschapsbelasting, verwacht maar niet dat met laadpaal goedkoper, daar hebben we toch het bewijs van uit het verleden. LPG wordt/werd zwaar belast, dus ze willen helemaal niet schoon.
Ik snap niet wat je hier wilt zeggen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
De installatie of het belasten, dat is nu namelijk ook niet in die landen, waarom zou het dan wel komen?
Tot nog toe is het alleen Nederland die deze mensen de stempel veel rijders geven!
Garanderen kan ik dat niet maar ik steek mijn handen er niet voor in het vuur.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:01 schreef kree het volgende:
[..]
tja idd het kwartje van kok is ook nog lang niet terug en gaat nooit meer gebeuren ook.
Maar garandeer je nu al dat als je later E gaat rijden dat ze er wel weer iets op gaan verzinnen
Zoals btw heffen op de stroom die je eigen PV panelen produceren en je zelf verbruiktquote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:01 schreef kree het volgende:
[..]
tja idd het kwartje van kok is ook nog lang niet terug en gaat nooit meer gebeuren ook.
Maar garandeer je nu al dat als je later E gaat rijden dat ze er wel weer iets op gaan verzinnen
Wegenbelasting, houderschapsbelasting in die landen, als ik die had dan had ik nog meer auto s staan.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je hier wilt zeggen.
Wat wil je hier nu mee zeggen? Druk je eens duidelijk uit,.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:03 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wegenbelasting, houderschapsbelasting in die landen, als ik die had dan had ik nog meer auto s staan.
nee dat niet, maar je moet je bedenken hoeveel de overheid binnen haalt op benzine en diesel.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals btw heffen op de stroom die je eigen PV panelen produceren en je zelf verbruikt
3mnd wegenbelasting in Nederland daar heb ik in Duitsland een auto een jaar voor staan. Belgie idem dito.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat wil je hier nu mee zeggen? Druk je eens duidelijk uit,.
Alsof er nog niet genoeg accijns op stroom zit.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:04 schreef kree het volgende:
[..]
nee dat niet, maar je moet je bedenken hoeveel de overheid binnen haalt op benzine en diesel.
Wat als we allemaal elektrisch gaan rijden. Eigen installatie zan dan meevallen. Maar dan komt de accijns op laadpalen ook
En wat is nu je punt met lpg niet kunnen inbouwen? Zeg nu gewoon eens wat je bedoeld.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:05 schreef john2406 het volgende:
[..]
3mnd wegenbelasting in Nederland daar heb ik in Duitsland een auto een jaar voor staan. Belgie idem dito.
Zonder de lpg opcenten wel te verstaan, Duitsland belast niet extra en Belgie ook niet, dat is de straf van Nederland voor het schoon willen rijden.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat is nu je punt met lpg niet kunnen inbouwen? Zeg nu gewoon eens wat je bedoeld.
jawel ik volg je wel. Maar daarom zijn alle plannen ook beetje teveel vanuit een kantoor uitgevonden van 1 of andere pik met ton salaris.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof er nog niet genoeg accijns op stroom zit.
Stroom wordt de komende 20 jaar vanzelf erg duur. Kolencentrales uit, gas centrales uit, kerncentrales uit, huizen van het gas af en aan de andere kant een verveelvoudigen van de vraag door warmtepompen en elektrisch rijden.
En wat is nu het probleem met het kunnen inbouwen van een lpg installatie in een Audi Etron plug-in hybride, of in een Prius?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zonder de lpg opcenten wel te verstaan, Duitsland belast niet extra en Belgie ook niet, dat is de straf van Nederland voor het schoon willen rijden.
Ik denk dat brandstof catogorie en het gewicht, Nederland zou hoeveel erbij tellen daar het max gewicht boven de norm zit?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat is nu het probleem met het kunnen inbouwen van een lpg installatie in een Audi Etron plug-in hybride, of in een Prius?
Heb je zelf door wat voor een wartaal en onbegrijpelijkheden je altijd post?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:10 schreef john2406 het volgende:
Duitsland benzine 1,50 op het moment Belgie 1,40 en Nederland wat is het 1,90 tot nog toe?
quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik denk dat brandstof catogorie en het gewicht, Nederland zou hoeveel erbij tellen daar het max gewicht boven de norm zit?
Onder een bepaalde gewichtsklasse is nul bijtelling, maar dat zijn wagens waar men niet levend uitkomt bij een ongeval vermoed ik.
quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat is nu het probleem met het kunnen inbouwen van een lpg installatie in een Audi Etron plug-in hybride, of in een Prius?
Waarom in Nederland zo duur en in onze buurlanden niet. Begrijp je de vraag niet.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je zelf door wat voor een wartaal en onbegrijpelijkheden je altijd post?
quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:14 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom in Nederland zo duur en in onze buurlanden niet. Begrijp je de vraag niet.
Duitsland zijn meer inwoners begrijp het wel, hoe zit het met Belgie dan.
quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als er ruimte is voor een reserve band kan er ook een lpg tank in, zeg het maar hoor ik weet het anders niet. Ken ik niet ligt op het kerkhof en wil ik niet ligt ernaast!quote:
Zoals ik al zeiquote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:17 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als er ruimte is voor een reserve band kan er ook een lpg tank in, zeg het maar hoor ik weet het anders niet. Ken ik niet ligt op het kerkhof en wil ik niet ligt ernaast!
Leer eens gewoon op te schrijven wat je wilt zeggenquote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij kan prima een lpg installatie in je Audi Etron plug-in hybride (laten) zetten.
Wordt ie alleen nog duurder.
Een goede lpg installatie voor een DI motor kost inmiddels 2000-2500¤. Het verbruik ligt op 5l/100km.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:49 schreef john2406 het volgende:
Begrijp ook niet die hybride wagens, waarom draait die hulpmotor niet op lpg?
Kunnen ze die niet zwaar genoeg belasten?
In Nederland wel ja, daar moet je veel voor rijden dan.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 17:03 schreef Fer het volgende:
[..]
Een goede lpg installatie voor een DI motor kost inmiddels 2000-2500¤. Het verbruik ligt op 5l/100km.
Je moet echt veel rijden om het terug te verdienen.
Daarnaast ben je die 20% CO2 besparing van lpg deels weer kwijt doordat de motor iets minder efficiënt brand.
quote:Op zaterdag 4 mei 2019 18:07 schreef john2406 het volgende:
Die 20% is trouwens te verwaarlozen daar deze de accu s opladen doet en geen pk s hoeft te leveren.
Hij weet geeneens hoe hij zijn gedachtes moet uitschrijvenquote:
john, tijd voor je groene platte pilletje....quote:Op zaterdag 4 mei 2019 18:07 schreef john2406 het volgende:
Die 20% is trouwens te verwaarlozen daar deze de accu s opladen doet en geen pk s hoeft te leveren.
Maar zo moeilijk kan het niet zijn de accu s krijgen een dip en het hulpmotortje (grasmachine) gaat lopen en drijft de dynamo aan, die vult dan de accu s weer bij.quote:
Ik heb overwogen om mijn zonnepanelen in de Sahara te leggen maar m'n verlengsnoer was niet lang genoeg.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 15:01 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Jouw zonnepanelen hebben op andere plaatsen in de wereld ook een veel hoger rendement.
Erg inefficiënt om deze in Friesland te installeren.je gooit nu enorme hoeveelheden energie weg.
Ohhh, ik dacht dat je rendement zo belangrijk vond....quote:Op zondag 5 mei 2019 11:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb overwogen om mijn zonnepanelen in de Sahara te leggen maar m'n verlengsnoer was niet lang genoeg.
Het enige wat een waterstof-auto van een volledig elektrisch aangedreven auto zoals een Tesla onderscheid is de brandstofcel t.o.v. een accu/battery-pack. Zodra er efficiente brandstofcellen zonder platina ontwikkeld zijn kan men dus snel en eenvoudig omschakelen. Efficiente goedkope brandstofcellen zonder platina zijn een heilige graal, vooral om intermittency van het elektriciteitsnet op te kunnen vangen dus wordt er veel onderzoek naar gedaan. Waterstof kan namelijk ook uit methaan, methanol of ammoniak gehaald worden en gebruikt worden voor een brandstofcel.quote:Op zondag 5 mei 2019 14:03 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Daarom is het verstandig om juist meer onderzoek en ontwikkeling in waterstoftechniek te steken, er valt dus nog enorm veel te winnen.
Het is veel verstandiger om een mix van energie en energie opslagmogelijkheden te hebben.
Bij zonnepanelen heb je weinig keuze. Je legt ze niet (0,0 opbrengst) of je legt ze wel.quote:Op zondag 5 mei 2019 14:03 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ohhh, ik dacht dat je rendement zo belangrijk vond....
Je kan er meer "onderzoek en ontwikkeling" in steken maar natuurkundige wetten kan je niet opzij zetten.quote:Daarom is het verstandig om juist meer onderzoek en ontwikkeling in waterstoftechniek te steken, er valt dus nog enorm veel te winnen.
Op één paard wedden is namelijk nogal zeer dom en onverstandig.
Het is veel verstandiger om een mix van energie en energie opslagmogelijkheden te hebben.
He groot acht jij de kans, dat een solid-state of aluminium-lucht accu sneller goedkoper wordt, dan een betaalbare, efficiënte, onderhoudsarme brandstofcel?quote:Op zondag 5 mei 2019 14:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bij zonnepanelen heb je weinig keuze. Je legt ze niet (0,0 opbrengst) of je legt ze wel.
Vervolgens kan je die energie opslaan in een accu of omzetten in waterstof. En juist bij het omzetten naar waterstof gaat veel rendement verloren.
[..]
Je kan er meer "onderzoek en ontwikkeling" in steken maar natuurkundige wetten kan je niet opzij zetten.
De verliezen bij het maken van waterstof en het opslaan onder 700 bar in een brandstofcel en het vervolgens weer omzetten in elektriciteit zijn fors.
En dat terwijl je stroom direct kan opslaan en gebruiken... in een accu.
[ afbeelding ]
Ga jij de elektrische energie maar opslaan die je in de zomer hebt opgewekt om te gebruiken in de winter, in een accu. Dan heb je niets meer over tgv zelfontlading en het op de juiste temperatuur houden van de accu dmv koeling of verwarming.quote:Op zondag 5 mei 2019 14:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bij zonnepanelen heb je weinig keuze. Je legt ze niet (0,0 opbrengst) of je legt ze wel.
Vervolgens kan je die energie opslaan in een accu of omzetten in waterstof. En juist bij het omzetten naar waterstof gaat veel rendement verloren.
[..]
Je kan er meer "onderzoek en ontwikkeling" in steken maar natuurkundige wetten kan je niet opzij zetten.
De verliezen bij het maken van waterstof en het opslaan onder 700 bar in een brandstofcel en het vervolgens weer omzetten in elektriciteit zijn fors.
En dat terwijl je stroom direct kan opslaan en gebruiken... in een accu.
[ afbeelding ]
Ik heb het over auto's op waterstof, jij hebt het over opslag van energie. Ik zie weinig in het opslaan van energie om seizoenen te overbruggen.quote:Op zondag 5 mei 2019 14:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ga jij de elektrische energie maar opslaan die je in de zomer hebt opgewekt om te gebruiken in de winter, in een accu. Dan heb je niets meer over tgv zelfontlading en het op de juiste temperatuur houden van de accu dmv koeling of verwarming.
Tevens onbetaalbaar.
Waterstof opslaan en/of bufferen voor lange periode is makkelijker en goedkoper.
Maar ja, jij schijnt waarschijnlijk meer kennis in huis te hebben dan al die wetenschappers en ingenieurs die aan waterstoftechnologie werken.
Die mensen snappen het waarschijnlijk allemaal niet.....
Een "betaalbare" brandstofcel voor een auto als de Toyota Mirai kost ook rond de ¤30.000 en dan moet je hem nog steeds tanken met duur waterstof, waar je een EV kan laden met goedkope stroom.quote:Op zondag 5 mei 2019 14:56 schreef Fer het volgende:
[..]
He groot acht jij de kans, dat een solid-state of aluminium-lucht accu sneller goedkoper wordt, dan een betaalbare, efficiënte, onderhoudsarme brandstofcel?
Of dat slim is moet blijken. Waterstof zie ik niet als een succesverhaal voor auto's, verder hebben ze alleen hybrides. Daardoor rijden er geen 100% elektrische Toyota's rond en dat zet ze op achterstand.quote:Plus waarom afwachten of op 1 van de technieken gokken.
Slimste is denk ik Toyota. Die investeren in solid state, waterstof en blijven ondertussen nog steeds hun benzinemotoren en HSD ontwikkelen.
Als accu-techniek stil zou staan zou er mogelijk een punt komen waar waterstoftechniek ooit de accu-techniek inhaalt.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Reden waarom het verstandig is te investeren in brandstofcel onderzoek. In Jülig zitten ze inmiddels op 62% efficiëntie
https://fuelcellsworks.co(...)s-efficiency-record/
Dat is 12 punten en 25% efficiënter dan in magnets plaatje.
Komen we al op 34% efficiëntie
Magnet wil overcapaciteitsstroom opslaan in dan verdubbeld de accustap en verlaagd het de efficiëntie met 15 punten. Komen we op 58%.
Het verschil was 51 punten, nu is het 24 punten.
De Opslag capaciteit van Waterstof is veel gemakkelijker te vergroten dan die van accu’s. Je hebt grotere tanks nodig, en die hebben dan sowieso minder verlies. Opslag in accus betekend meer accus. Duur dus, meer lithium en andere metalen.
Het is duidelijk dat het, naast accu onderzoek verstandig is te investeren in waterstof research. Het verhogen van de efficiëntie in productie, opslag en distributie lijkt me mogelijk.
Zucht, dat is alleen waar als je die stroom direct kan gebruiken bij de productie. Zoals ik al een paar maal zei, het stroomaanbod en stroomafname verschil gaat alleen maar meer toenemen als men doorgaat met het sluiten van kolen, gas en kerncentrales.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:02 schreef MaGNeT het volgende:
Als we wel stroom (van windmolens of zonneparken) gaan omzetten in waterstof dan gooi je effectief 50% van de energie weg. Daar kan je geen verdienmodel van maken, je stroom is gewoon 2x te duur.
Je haalt efficiëntie en capaciteit door elkaarquote:Op zondag 5 mei 2019 16:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als accu-techniek stil zou staan zou er mogelijk een punt komen waar waterstoftechniek ooit de accu-techniek inhaalt.
Er wordt echter meer geld dan ooit tevoren in het ontwikkelen van accu's gestopt.
Waarom zou ik niet nog een keer met accu's komen terwijl dat juist de oplossing is, zoals Tesla in Australië ruim bewezen heeft.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zucht, dat is alleen waar als je die stroom direct kan gebruiken bij de productie. Zoals ik al een paar maal zei, het stroomaanbod en stroomafname verschil gaat alleen maar meer toenemen als men doorgaat met het sluiten van kolen, gas en kerncentrales.
En kom nu niet nog een keer mat accus
De efficiëntie is bij EV's al heel hoog, daar is weinig winst te halen en ik verwacht niet dat waterstoftechniek daar ooit in de buurt gaat komen.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je haalt efficiëntie en capaciteit door elkaar
Hoeveel huishoudens draaiden op die accu en hoelang ?quote:Op zondag 5 mei 2019 16:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waarom zou ik niet nog een keer met accu's komen terwijl dat juist de oplossing is, zoals Tesla in Australië ruim bewezen heeft.
Zoals ik zeiquote:Op zondag 5 mei 2019 16:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waarom zou ik niet nog een keer met accu's komen terwijl dat juist de oplossing is, zoals Tesla in Australië ruim bewezen heeft.
Die is niet voor auto's zie ik in de bron.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Reden waarom het verstandig is te investeren in brandstofcel onderzoek. In Jülig zitten ze inmiddels op 62% efficiëntie
https://fuelcellsworks.co(...)s-efficiency-record/
Dat is 12 punten en 25% efficiënter dan in magnets plaatje.
Komen we al op 34% efficiëntie
En? Het punt is dat er door onderzoek nog veel te winnen valt bij waterstof technologie en dat is een goede reden er in te investeren. Iets wat jij maar niet wilt accepteren.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die is niet voor auto's zie ik in de bron.
Jij stuurt de discussie weer richting opslag, waar ik niets in zie.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:12 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Hoeveel huishoudens draaiden op die accu en hoelang ?
Ik wil wel accepteren dat waterstoftechniek beter wordt, ik verwacht echter niet dat het qua prijs per kilometer in de buurt komt van elektrisch rijden. Het is momenteel zo'n 4x duurder per kilometer en als alles optimaal wordt (dus goedkopere waterstof en minder verlies in brandstofcel) dan is het nog altijd 2x duurder dan elektrisch rijden. En dan hebben we het over waterstof zonder accijns en elektrisch dat wél belast is met energiebelasting.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? Het punt is dat er door onderzoek nog veel te winnen valt bij waterstof technologie en dat is een goede reden er in te investeren. Iets wat jij maar niet wilt accepteren.
Als je in de winter wil autorijden en verwarmen heb je nu eenmaal energie nodig.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Jij stuurt de discussie weer richting opslag, waar ik niets in zie.
Het is puur als stabilisatie van het stroomnet, in dit geval een 100MWh setup met een piek vermogen van 159MW voor zo'n 50 miljoen Dollar, die zich in 1,5 jaar terugverdient.
Zet je je huis toch in de Sahara neerquote:Op zondag 5 mei 2019 11:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb overwogen om mijn zonnepanelen in de Sahara te leggen maar m'n verlengsnoer was niet lang genoeg.
Het energetisch rendement van mijn zonnepanelen is in de winter hoger dan in de zomer vanwege de lage temperaturen.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:21 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als je in de winter wil autorijden en verwarmen heb je nu eenmaal energie nodig.
Dan hebben die zonnepanelen van jou nu eenmaal een belachelijk slecht rendement.
Het is ook wel illusie dat stroom zo goedkoop blijft. Als Belgie hun afgeschreven centrales sluit en ze geen vervanging hebben. Wij onze kolencentrales sluiten en de Duitsers stoppen met bruinkool.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik wil wel accepteren dat waterstoftechniek beter wordt, ik verwacht echter niet dat het qua prijs per kilometer in de buurt komt van elektrisch rijden. Het is momenteel zo'n 4x duurder per kilometer en als alles optimaal wordt (dus goedkopere waterstof en minder verlies in brandstofcel) dan is het nog altijd 2x duurder dan elektrisch rijden. En dan hebben we het over waterstof zonder accijns en elektrisch dat wél belast is met energiebelasting.
Ja, dat argument van Toyota staat in dat artikel wat ik plaatste...quote:Op zondag 5 mei 2019 16:27 schreef Klepper272 het volgende:
Wat Toyata betereft, die hebben een prima argumentatie voor hybride.
28.000 full electric of 1.500.000 hybride. Hybride techniek is veel efficiënter om co2 te besparen dan full electric .
Waar gaat het nu eigenlijk om, CO2 besparen of ????quote:Op zondag 5 mei 2019 16:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, dat argument van Toyota staat in dat artikel wat ik plaatste...
Wat ze bedoelen is "we hebben niet voldoende geïnvesteerd in accu-techniek dus lopen we nu achter de muziek aan". Ze hadden namelijk ook 1.500.000 EV's kunnen bouwen als ze dat wel hadden gedaan.
Het is vooral kolen / bruinkool wat zo goedkoop is (~4,5 cent per kWh).quote:Op zondag 5 mei 2019 16:27 schreef Fer het volgende:
[..]
Het is ook wel illusie dat stroom zo goedkoop blijft. Als Belgie hun afgeschreven centrales sluit en ze geen vervanging hebben. Wij onze kolencentrales sluiten en de Duitsers stoppen met bruinkool.
Dat is een beetje een goedkope opmerking, namelijk:quote:Op zondag 5 mei 2019 16:31 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Waar gaat het nu eigenlijk om, CO2 besparen of ????
Voorlopig is het:quote:Op zondag 5 mei 2019 16:34 schreef Fer het volgende:
Een achterstand die zo weer ingehaald is. Kwestie van de juiste vrienden hebben![]()
[ afbeelding ]
Ik zie nog een antwoord op mijn vraag......quote:Op zondag 5 mei 2019 16:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is een beetje een goedkope opmerking, namelijk:
Toyota heeft te weinig geïnvesteerd in de capaciteit voor de productie van accu's.
Daarom hadden ze volgens zichzelf de optie om 28.000 EV's te bouwen of 1.500.000 hybrides.
Dus is hun conclusie "en die 1.500.000 hybrides besparen meer CO2 dan 28.000 EV's dus is dat fantastisch".
Maar eigenlijk is de conclusie "als we meer accu's hadden gehad hadden we wel 1.500.000 EV's kunnen bouwen en was de besparing van CO2 nog vele, vele malen groter".
Stroom prijs aan huis gaat stijgen, dat verwacht ik ook, en flink ook. Van het gas af en aan de warmtepomp, elektrisch rijden. Verdubbeling of verdrievoudiging van de vraag bij huishoudens?quote:Op zondag 5 mei 2019 16:27 schreef Fer het volgende:
[..]
Het is ook wel illusie dat stroom zo goedkoop blijft. Als Belgie hun afgeschreven centrales sluit en ze geen vervanging hebben. Wij onze kolencentrales sluiten en de Duitsers stoppen met bruinkool.
Als de stroomprijs gaat stijgen, wordt waterstof uit elektrolyse nog duurderquote:Op zondag 5 mei 2019 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stroom prijs aan huis gaat stijgen, dat verwacht ik ook, en flink ook. Van het gas af en aan de warmtepomp, elektrisch rijden. Verdubbeling of verdrievoudiging van de vraag bij huishoudens?
Tegelijkertijd gaat de marktprijs enorm mee fluctueren. Is er een goede wind en alle windmolens draaien en is er meer stroom dan de vraag, prijs gaat naar beneden en zelfs negatief (is nu al het geval)
Veel vraag en geen wind, prijs gaat door het dak.
Oostenrijk, Zwitserland en Noorwegen verdienen hier goed aan met hun stuwmeren en pompen.
Bovendien maken ze van kolenstroom dan groene stroom
Je haalt kostprijs en marktprijs door elkaarquote:Op zondag 5 mei 2019 16:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is vooral kolen / bruinkool wat zo goedkoop is (~4,5 cent per kWh).
Gas-, wind- en zonnestroom zit netto redelijk dicht bij elkaar tegenwoordig, zo'n 6 tot 9 cent per kWh. Het is vooral de energiebelasting en BTW die het écht duur maakt.
In Nederland staan er momenteel gascentrales uitgeschakeld (!) omdat ze niet kunnen concurreren tegen kolen.
Je snapt het echt niet he?quote:Op zondag 5 mei 2019 16:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als de stroomprijs gaat stijgen, wordt waterstof uit elektrolyse nog duurder
Wat zou ik niet snappen? Je bedoelt dat waterstof uit elektrisch goedkoper wordt als stroom duurder wordt?quote:
Dat valt reuze mee, ik noem namelijk de marktprijs voor stroom uit aardgas, kolen, wind en zon.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je haalt kostprijs en marktprijs door elkaar
Nee, zoals ik al een keer of 4-5 zei, bij het toenemen van de fluctuatie tussen aanbod en vraag is de stroom prijs bij overcapaciteit negatief.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wat zou ik niet snappen? Je bedoelt dat waterstof uit elektrisch goedkoper wordt als stroom duurder wordt?
Zijn er zulke Tesla fans dan? Ik zie meer in concurrenten als Huyndai en Kia die een "betaalbare" EV produceren.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:42 schreef Klepper272 het volgende:
Weet iemand toevallig of er al Tesla deradicaliseringsprogramma's zijn ?
n.b. Ik vraag dit voor een vriend
Nope, je snapt het echt nietquote:Op zondag 5 mei 2019 16:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat valt reuze mee, ik noem namelijk de marktprijs voor stroom uit aardgas, kolen, wind en zon.
Energiebelasting en BTW maken het vervolgens duur.
En wat zou daarbij het voordeel zijn voor het rijden op waterstof boven elektrisch?quote:Op zondag 5 mei 2019 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, zoals ik al een keer of 4-5 zei, bij het toenemen van de fluctuatie tussen aanbod en vraag is de stroom prijs bij overcapaciteit negatief.
Christ, ik heb muren die sneller van begrip zijn
En wat is nu de link met het rijden op waterstof?quote:Op zondag 5 mei 2019 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nope, je snapt het echt niet
https://moneytalk.knack.b(...)kie_check=1557067550
Yepp, die bestaan echt.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zijn er zulke Tesla fans dan? Ik zie meer in concurrenten als Huyndai en Kia die een "betaalbare" EV produceren.
Dat je op die momenten waterstof goedkoop kan produceren..quote:Op zondag 5 mei 2019 16:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En wat zou daarbij het voordeel zijn voor het rijden op waterstof boven elektrisch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |